رواية أذوب عشقا الفصل السادس 6بقلم الكاتبه حنان حسن (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية أذوب عشقا الفصل السادس 6بقلم الكاتبه حنان حسن (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
اذوب عشقا الجزء السادس للكاتبة..حنان حسن كمال الهرش سجلي اتفاقي معاه علي القت..ل ... وكمان قدر يوصل لبيت صدام... ودلوقتي بي.....
كمال الهرش سجلي اتفاقي معاه علي القت..ل ...
وكمان قدر يوصل لبيت صدام...
ودلوقتي بي..&هددني و بيض..&غط عليا عشان انفذ الخطة بتاعتة
والخطة هي...
اني اتجوز صدام..وبمجرد ما يتكتب الكتاب كمال يق..&تل صدام...وانا اورث التركة...
وادفع لكمال الهرش ٥ مليون جنية
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
خوفت ارد علي كمال واقولة راي في الموبيل
فا يسجلي تاني
فا طلبت من كمال اني اقابلة في اقرب وقت
وطلبي دا كان عشان اقنعة ان جوازي من صدام (مستحيل)
..
لكن..كان لازم افهمة بهدوء عشان ميتهورش ويفضحني
وبالفعل ..اختلقت حجة للخروج..وروحت لكمال وقابلتة
وفي اللحظة دي
بدات اشرح لكمال سبب رفضي لخطتة
وقلتلة..
انا مقدرش اتجوز صدام لاكتر من سبب
اولا..
لانة كان زوج اختي
وعارف اسمها بالكامل..يعني لما هيشوف بطاقتي هيعرف ان ميار اختي
ثالثا..
صدام لو فكر يتجوزني هيدور ورايا ..وهيعرف اني رد س..جون
وبرضوا هيعرف ان ميار تبقي اختي
ثالثا..
ودا الاهم
..صدام طلع
( مث..&لي) يعني ملوش في الستات اصلا
ونهيت كلامي برجاء
وقلتلة ارجوك اصرف نظر عن الخطة الي في دماغك
بعدما كمال الهرش سمع مبرراتي للرفض
لقيتة بيقولي
انا فكرت في كل دا
وعندي الحل
فا رديت وسالتة
وقلتلة..
ايه هو الحل الي عندك؟
فا رد وقالي..
في واحد صاحبي بيضرب بطايق
هنضربلك بطاقة
اسم الاب فيها هيبقي مختلف
ومتخافيش الواد صاحبي محترف في التز..&وير
يعني البطاقة من ايده متفرقيهاش من الاصلية
تعالي معايا اتصوري واستلمي
بطاقتك
وانتي هتتاكدي بنفسك
لما لقيتة جابلي حل لمشكلة البطاقة
رديت وقلتلة
يظهر انك مخدتش بالك من كلامي..
لما قولتلك..ان صدام ش..مال
وملوش في النسوان
تقدر تقولي هتحل المشكلة دي ازاي ؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
رد كمال بضيق
وقالي..
ازاي ملوش في النسوان
وهو كان متجوز اختك؟
وخطب تاني اليومين دول؟
فا رديت
وقلتلة...
ايوه فعلا هو اتجوز اختي
وخاطب دلوقتي
لكن..
هي دي الحقيقة الي عرفتها عنه صدقني
فا رد كمال الهرش
وقالي
عموما
مفيش مشكلة ملهاش حل
اعتمدي انتي بس واعملي البطاقة
وانا هشوف حل للمشكلة دي
كمان
فا رديت وقلتلة
حتي لو وافق يتجوزني
انتي ناسي انه خاطب وهيتجوز؟
وكمان...
ممكن نسمة اختة تقولة علي حقيقتي و ....
وقبل ما اكمل واحطله عقد جديدة من العقد
لقيتة مسكني من ذراعي بقوة
وقالي ...
متحاوليش تخترعي في حجج جديدة
عشان هتغابي عليكي
فا متجبيش لنفسك الاذ..&ية
ومهمتك دلوقتي
انك تتصرفي وتخلية يطلب بتجوزك في اسرع وقت
وبرق عنية وهو بيبصلي
وسالني
وقالي..كلامي مفهوم؟
فا رديت وانا برتجف
وقلتلة..مفهوم؟
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
مكنش ادامي غير اني انفذ الخطة فعلا
واعمل المستحيل عشان اتجوز صدام
وبالفعل ..
عملت بطاقة مض..روبة
مفيهاش حاجة صحيحة من البيانات
غير صورتي فقط
وبعدها...رجعت علي بيت صدام
عشان ابدء في تنفيذ الخطة
برغم صعوبتها
المهم..
رجعت تاني علي بيت صدام
وبمجرد ما دخلت البيت
لقيت صدام قاعد في الريسبشن مع خطيبتة اياها
فا تجاهلتهم وكملت في طريقي لغرفتي
وساعتها كنت بقول لنفسي
وادي كمان خطيبتة بقت لازقة فيه وبتنطلة كل شوية
يبقي هتجوزة ازاي دا؟
واثناء ما كنت بكلم نفسي
سمعت صدام
وهو بينادي عليا
..
وبيسألني
وبيقولي..كنتي فين يا ريم
في اللخظة دي
بصيت علي العروسة
لقيتها بتتابع حوارنا بغيرة واهتمام كا العادة
فا قلت اضرب علي الحديد وهو سخن
فا اتكلمت بطريقة كلها دلع
وقلتلة...
مش هينفع اقولك انا كنت فين ادام الضيوف
ممكن اكلمك علي انفراد؟
فا بصلي صدام بتعجب
وبعدين ...
شاورلي علي غرفة المكتب
وقالي..اتفضلي
وبالفعل دخلت معاه المكتب بتاعة
وانا متأكدة ان العروسة هتفرع من الغ...يظ
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بدات افكرله في اختلاق عذر ومبرر للغياب
وقلتلة..
انا كنت بره عشان
كنت ..كنت..
كنت بشتري موبيل
اصل موبيلي القديم ضاع مني
فا رد صدام
وقالي...
انتي خارجة بقالك ثلاث ساعات
كل دا بتشتري موبيل ياريم؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اعتذرت
وقلتلة...معلش اصل الوقت خدني وانا بدور علي الموبيل الي كان في دماغي
بس انا لو اعرف انك هتدايق مكنتش هخرج ولا اتنقل وانشلة اعيش بدون موبيل طول عمري
فا ابتسم صدام لاول مرة
وقالي..لا مش للدرجة دي
كل الحكاية
انك بقيتي واحده من البيت
وانا بقيت اعتبرك زي نسمة بالظبط
وانتي عارفة طبعا ان نسمة مش بتخرج غير ما تقولي انها خارجة
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
رديت وقلتله...
حاضر...بعد كده انا كمان مش هخرج
الا لما اخد منك الاذن الاول
بس كده لازم اخد رقمك عشان استأذن منك
في اللحظة دي
صدام غير الكلام
وسالني
وقالي..فين الموبيل الي انتي اشترتية؟
فا فتحت شنطتي وشاورتلة علي الموبيل
وقلتلة..الموبيل اهوه
فا مد ايده
وقالي...هاتية
في اللحظة دي
قلبي كان هيقف من شدة التوتر
لان رقم كمال والتسجيل اياه كان مازال علي الموبيل بتاعي
وللاسف محذفتوش
يعني لو فتش في الموبيل تبقي مصيبة
لكن ...
كان لازم اعطي لصدام الموبيل عشان ميشكش في حاجة
وبالفعل...خرجت الموبيل من الشنطة
واديتهولة
فا اخده مني
ورن علي نفسة
لاني شوفت موبيلة بيرن
وبعدها شاورلي علي الموبيل بتاعي
وهو بيقولي..
ادي رقمي اهوه
و ياريت متتاخريش بره تاني
فا ابتسمت وانا باخد منه موبيلي بسرعة
وقلتلة...
ياتري رقمك مميز ولا عادي زي عامة الشعب ؟
وريني كده
وقبل ما صدام يرد عليا
لقيت باب المكتب بيتفتح...
والعروسة دخلت هجم علينا والغيرة كانت باينة علي ملامحها
فا قولت استغل الفرصة دي
واشع...للها اكتر
فا ابتسمت لصدام
وقلتلة...
كان في موضوع تاني عايزة اكلمك فيه
لكن مش هينفع دلوقتي
هبقي اقولهولك في الموبيل وخلاص
ولا اقولك...
نبقي نتكلم بليل في السهرة ...سلام
وبسرعة خرجت وقفلت الباب
وانا عارفة ان هتحصل خناقة بين صدام وعروستة بسببي
وبالفعل...
مفيش عشر دقائق ولقيت العروسة خارجة من غرفة المكتب
وهي بتنادي عليا
فا روحت اشوفها عايزة ايه
فا ردت العروسة بمنتهي الغضب
وقالتلي...
تعالي يا ريم عشان عايزاكي
في موضوع
فا رديت
وقلتلها...خير؟
فا قالتلي..
انا عرفت ظروفك..
وعارفة انك معندكيش مكان تسكني فيه
لكن دا مش مبرر يخليكي تعيشي هنا بدون صفة
وبصراحة بقي انا برفض وجودك هنا
يعني بختصار كده
لازم تسيبي البيت هنا
و تمشي دلوقتي حالا
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
خرج صدام من المكتب
ورد علي كلامها وهو في قمة الغضب
وقالها ..
ممكن اعرف انتي بتطلبي منها
الطلب دا بصفتك ايه؟
فا ردت.. وقالتلة
بصفتي خطيبتك ..والبيت دا هيبقي بيتي
ومن حقي اقول.. مين يقعد ومين يمشي
في اللحظة دي
رد صدام بحسم
وقالها..
قصدك (كنتي) خطيبتي
لاني خلاص صرفت نظر عن جوازي منك
واقولك حاجة كمان ..؟
من النهاردة انتي ضيفة غير مرحب بيكي هنا
فا برقت العروسة عنيها
وهي بتبصلة بدهشة
وقالتلة...
انت بتفسخ خطوبتنا و بتطردني يا صدام؟
وكل دا عشان البت دي؟
وبدل ما صدام يراضيها او يهدي الجو بينهم
رد وقالها..
انتي انسانة مت...&سلطة
وعايزة تمشي الكون علي مزاجك
في الاول وجهتي اهانة لاختي
ودلوقتي طرد..تي ضيفة عندي
بدون ما تعملي حساب لوجودي
وانا استحالة اتجوز واحدة
بالاخلاق دي
في اللحظة دي
ردت العروسة بغضب
وقالتلة
احسن برضوا
عموما انا لو كنت اعرف انك هتتعامل معايا با استهانة كده مكنتش هقبل الزواج منك من الاول
وفي لحظة
اخدت شنطتها بمنتهي العصبية...
وغادرت بيت صدام للابد
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللخظة دي
فرحت جدا
وقولت لنفسي
حلو اوي الي حصل دا
انا كده اضربت عصفورين بحجر واحد
اولا..انقذت العروسة الغ..&بية من موت محقق
وثانيا...
اتخلصت من اول عقبة في طريق جوازي من صدام
ودلوقتي بقي
فاضل المهمة الاكبر
وهي...
اني ادبر
مك..&يدة لصدام عشان اج..&برة يتجوزني
بس مش عارفة هعملها ازاي دي؟
وخصوصا اني كنت متأكدة ان صدام ملوش في الحنس الناعم
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
اتصلت علي كمال الهرش
وقلتلة علي موضوع فسخ الخطوبة
وكمال اعتبر ان دا انجاز
ووعدني بانة هيساعدني ويسهلي باقي المأمورية
ويخليني اتجوز صدام رغما عنة
ومكنتش فاهمة هو ناوي يساعدني ازاي
لكن ..
بعدها بكام يوم
لما كمال طلب يقابلني
وروحتلة
لقيتة بيعطيني كيس بلاستيك صغير جدا..
والكيس بيحتوي علي ...
بودر ...لونة بيميل للون الازرق
وقالي اني لو وضعت المادة دي في اي اكل او عصير
وقدمتة لصدام
ساعتها هيكون مغيب..و هيبقي حد تاني
ولو طلبتي منه الجواز في الوقت دا
مش هيتردد لحظة
وبالفعل...
اخدت الكيس منه
وانتظرت كتير
ان نسمة تخرج وتتركنا لوحدنا لكن دا محصلش
وبالرغم اني فضلت اسبوعين محققتش اي انجاز
لكن...
كنت ملاحظة الاهتمام من صدام
ودا من خلال اهتمامة الغريب بيا ...
و نظراتة الي كانت ملحقاني في الرايحة والجاية
للكاتبة..حنان حسن
المهم
فضل الامر علي كده
لغاية ما حانت اللحظة المناسبة
وعرفت ان نسمة معزومة في عيد ميلاد واحده صحبتها
وكان يومها صدام لوحده في البيت
وانتهزت فرصة وجودة في البلكونة
و روحت عملت كوباية عصير وقدمتهالة
لحظتها صدام شربها وهو قاعد.. بيتكلم معايا عادي
في اللحظة دي
كنت شايلة الهم...
و عمالة افكر ازاي هطلب منه الجواز
وازاي هافتحة في الموضوع اصلا
لكن الغريبة
ان صدام هو الي بدء بالكلام
ولقيتة بيصارحني
وبيقولي...انا بحبك يا ريم
فا فهمت ان مفعول المادة الزرقاء اشتغل
فا انتهزت الفرصة دي
وقلتلة...
لو بتحبني بجد
يبقي لازم تتجوزني
فا قام بسرعة جاب الموبيل واتصل بالمأذون
وقالة تعالي بسرعة وهات معاك اتنين شهود
وبالفعل
وصل المأذون في وقت قياسي
ومعاه الشهود
وبمجرد ما المأذون انتهي من اجراءات كتب الكتاب
فكرت اتصل بكمال
عشان اقولة ان كتب الكتاب تم
وتعالي بسرعة
عشان تقوم بمهمتك
وبالفعل..
انتهزت انشغال صدام مع الماذون
وروحت بسرعة علي الموبيل
واتصلت بكمال
لكن..للاسف
موبيل كمال كان مغلق
ومعرفتش اوصلة
طب وبعدين؟
دا المأذون
غادر واخد معاه الشهود
وبقيت انا وصدام لوحدنا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
مبقتش عارفة هعمل ايه
وبقيت اقول لنفسي
يا دي المص..&يبة
ايه الي انا عملتة في نفسي دا؟
دا صدام ممكن يأك..&لني زي ما اك..&ل اختي
ويظهر ان الي كنت خايفة منه هيحصل فعلا
لاني لقيت صدام بيقرب مني
بدون ما يتكلم
وفضل يقرب ..ويقرب
ومرة واحده.........؟
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا