رواية قلوب حائرة الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)
رواية قلوب حائرة الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية ☆ قلوب حائره#
بقلمي روز آمين
💙🦋البارت السادس عشر 🦋 💙
نظرت لهٌ مٌني بإبتسامه وتحدثت بإحترام٠٠٠٠٠٠٠كٌله تمام يا باشا !!
أجابها ياسين بإبتسامة نصر ٠٠٠٠٠برافوا عليكي يا مٌني ،،،أديتي المهمه بنجاح مٌبهر ،،،من إنهارده خلاص إنتي بقيتي دراعي اليمين جوه الفيلا !!!
________________
عوده إلي أربعة أيام ماضيه !!!
دلف ياسين ليلاً إلي فيلا رائف ليصعد لجناحهٌ المجاور لأميرته الساخطه عليه ليغفي بداخلهٌ وحيداً،، كان الوقت مٌتأخراً والجميع نيام،، دلف إلي المطبخ وجد هدي العامله مازالت مٌستيقظه،، فطلب منها إيقاظ مٌني وبالفعل ذهبت العامله وأيقظتها !!
أتت مٌني علي عجل وهي تتأوب وتحدثت بإحترام ٠٠٠٠مساء الخير يا ياسين باشا، ،تحت أمرك !!!
نظر لها ياسين ببرود مٌميت وتحدث٠٠٠٠٠إعمليلي فنجان قهوه وطلعهولي علي الجنينه يا مٌني !!!
نظرت له مٌني بإستغراب وحدثت حالها ٠٠٠٠قهوة،،أتيقظني من ذروة نومي لأحضر لك القهوة،،يالكَ من رجٌل بارد قاسي عديمٌ الرحمة !!!
نظرت لهٌ وتحدثت بإنصياع تام٠٠٠٠٠أؤامرك يا باشا خمس دقايق ويكون فنجان القهوة عند حضرتك !!!
إنسحب ياسين بهدوء وجلس بالحديقه وبعد مدة قصيرة كانت مٌني تحضر له قهوتة
أخذ منها الفنجان وهو يرمقها بنظرات مٌتفحصه دبت الرعب داخل قلب تلك المٌني
وتحدث هو بعدما أرتشفَ بعض قطرات القهوة٠٠٠٠مبسوطه هنا مع عمتي يا مٌني ؟؟
أجابته بإحترام وصوت مٌهزوز بعض الشئ من نظراته وكلماته ٠٠٠٠الحمدلله يا باشا، ،هو حد يطول يشتغل ف بيوت عيلة المغربي، ،دانتوا خيركم مغرقني من ساسي لراسي !!!
رمقها بنظرة حارقه وحدثها بحده وغضب٠٠٠٠٠ولما هو خيرنا مغرقك زي ما بتقولي بتقابلي الخير ده بالخيانه ليه يا روح أمك ؟؟
دب الرعب داخل أوصال مٌني وتحدثت بإرتباك٠٠٠٠٠ خيانه،،،،خيانة أيه ياباشا إللي بتقول عليها كفانا الشر ؟؟
رمقها بنظرة باردة وتحدث بنبرة صوت حازمه ٠٠٠٠٠إخرصي يبت وأسمعيني كويس،،أنا عارف من زمان إنك شغالة لحساب منال هانم وبتنقللها كل حرف بيحصل هنا ،،ومع ذلك ساكت وبقول أهو شغل حريم وبيتجسسوا ع بعض ف شوية أخبار تافهه،،نميمه يعني وكيد ستات مش أكتر،،
وأعتدل في جلسته ونظر لها كادت نظراته أن تفتك بها وتنهيها وتحدث بفحيح مٌخيف٠٠٠٠لكن توصل بيكي الجرأة والحقارة إنك تبلغيها بأخباري أنا شخصياً ،،
فاأحب أقولك إنك بعملتك السودا دي لعبتي ف عداد عمرك وشفرتيه يا غبيه !!!
إرتمت مٌني تحت قدميه وهي تقبلهما بدموع وندم ٠٠٠٠أحب علي رجلك يا باشا،،أنا مليش ذنب والله ف إللي حصل، ،
أمسك ياسين يدها بهدوء وأبعدها عن قدمه قائلاً بدهاء ٠٠٠٠تؤ تؤ تؤ تؤ،،، ليه كده بس يا مٌني،،ينفع كده تشيليني ذنوب ؟؟
نظرت لهْ بإستعطاف وتحدثت بدموع٠٠٠٠سامحني يا باشا وبلاش تأذيني الله يخليك صدقني كان غصب عني ، منال هانم هددتني إني لو مسمعتش كلامها هتلبسني تهمه ومش هخرج من هنا غير علي السجن !!
تحدث هو بهدوء مٌميت ٠٠٠٠ولما هو ده إللي حصل مجتيش بلغتيني ليه ؟؟
أجابتهٌ من بين رعبها ودموعها٠٠٠وهو حضرتك يا باشا كنت هتصدقني وتكدب لمؤاخذه والدة حضرتك ؟؟
حدثها بحده وعيون صاخبه مليئه بالغضب ٠٠٠٠وهو إنتي كمان بتقرري عني هصدق أيه ومصدقش أيه ياروح أمك ؟؟
تحدثت بدموع وأستعطاف٠٠٠٠٠أبوس أيدك سامحني يا باشا وأنا تحت أمرك ف إللي هتأمرني بيه ،،بس سامحني،، وغلاوة ستي مليكه عندك تسامحني !!!
نظر لها بشك وريبه وتأكد أنها أذكي مما توقع لذكرها لإسم مليكه عنده،، فتحدث بإبتسامة ماكرة٠٠٠٠ماشي يا مٌني،،وأنا يا ستي مٌستعد أصفح عنك وأسامحك لكن بشرط !!!
تهللت أسارير مني وأبتسمت وكأنها وجدت خلاصها وتحدثت بسعاده٠٠٠٠وأنا تحت أمرك يا باشا لو قولتلي أرمي نفسك في البحر هنفذ من غير ماأفتح بوقي بكلمه !!!
نظر لها مٌضيقاً عيناه وإبتسم بتسلي قائلاً ٠٠٠٠مش للدرجادي يا مٌني ، هو طلب بسيط هطلبه منك وتنفذيه زي ماهقولك عليه بالظبط،، بس قبل ماأتكلم حابب أنبهك وأعرفك من الأول،،، إن لو حد شم خبر عن الموضوع ده إعتبري نفسك ف خبر كان،، إتفقنا يا مٌني !!!!
إبتلعت لعابها وتحدثت بإنتشاء ٠٠٠٠إتفقنا يا باشا !!!!
__________________
عوده للحاضر !!!!!!
تحدثت مٌني بإعجاب مادحتاً ذكاء سيدٌها٠٠٠٠٠ بس حضرتك يا باشا الله أكبر عليك ،،إللي كان يشوفك مايشكش لحظه واحدة إن حضرتك عندك علم بالموضوع !!!
إبتسم ياسين وأكمل٠٠٠٠٠وإنتي كمان يا مٌني كان ليكي دور كبير ف نجاح الخطه ووليد بيه سهل عليا المهمه جداً بتهورة وطمعه !!
وأخرج من جيب سترته رٌذمتين من الورق المالي ذاتَ الفئه العاليه وأعطاهم لها قائلآ٠٠٠٠خدي دول علشانك ،،
وأكمل بتهديد ٠٠٠٠٠٠٠وزي ما قولتلك ،،لو أي حد أخد خبر باللي حصل بينا ده،،،إعتبريه أخر يوم في عمرك،،،
وبالنسبه ل منال هانم أنا هبقي أقولك تقوليلها أيه لما تسألك تاني عن أي حاجه هنا في الفيلا ،،،وإياكي تبلغيها بأي حرف قبل ما تلجأيلي،، وإلا إنتي عارفه !!!
نظرت مٌني للمال بشغف قائله بتمنع مٌصطنع٠٠٠٠٠خيرك سابق يا باشا ،،أنا مش محتاجه فلوس ده كفايه رضي سعادتك عليا ،،
وبعدين أنا يتقطع لساني قبل ما أنطق بحرف واحد !!!
نظر لها ياسين وتحدثَ بحده٠٠٠٠خدي الفلوس يا روح أمك وماتعملهومش عليا،،، يلا خبيهم قبل ما حد يدخل ويشوفهم معاكي ،،،وأنا هنزل وزي ما أتفقنا،،،هتبلغيني بأي حاجه تحصل هنا ،،وخصوصاً لو كانت تخص مدام مليكه !!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في الأسفل !!!
مازالت علي جلستها ،،تبكي وتنتحب ،،تجاورها يسرا تحتضنها وتربت عليها بحنان
نظرت لها ثريا مٌشفقتاً علي حالها الذي يٌدمي القلوب وتحدثت ٠٠٠٠٠كفايه يا مليكه،،كفايه يا بنتي وجعتي قلبي !!
أجابتها مليكه بدموع وألم وأنكسار٠٠٠٠هو فعلآ كفايه يا ماما،،كفايه أوي لحد كده،، علشان بجد أنا تعبت وخلاص مابقتش قادره أتحمل أكتر !!!
وأكملت بذهول٠٠٠٠٠أنا مش فاهمه أيه إللي بيحصلي ده ،،عماله أطلع من مٌصيبه أدخٌل في إللي بعدها،،لحد ما خلاص قربت أكره حياتي !!!
وأكملت بهزيان٠٠٠٠٠كل شويه أتنازل وأرضي وأصبر،،،
ألاقيني دخلت في تنازل أكبر وبكل مهانه أقبل وأتنازل وأرضي،،،فاضل أيه تاني يا ماما، ،،لسه فاضل أيه تاني ممكن أتنازل عنه ؟؟
تنهدت ثريا بألم وتحدثت بأسي٠٠٠٠ياريت يا بنتي كان في إيدي حاجه أعملهالك ،،،صدقيني يا حبيبتي ماكٌنتش هاتأخر !!!
نظرت لها يسرا وتحدثت بطمئنه٠٠٠٠ماتقلقيش يا مليكه،،،ياسين حد محترم وأكيد عمره ما هيحاول يضايقك بأي شكل من الأشكال، ،،
وبالنسبه للي حصل ده كان غصب عنه ولازم تعذريه ،،، هو كان مجبور يعمل كده علشان شكلكم بعد كلام اللي إسمه وليد ده !!!
كان ينزل الدرج بإرتياح،، نظر علي تلكَ المٌنتحبه لحظها زفر بضيق وتحدثَ ببرود وتهكم٠٠٠٠٠مستعجله علي الندب ليه؟؟
إصبري يمكن يجيلك خبري قريب وساعتها إبقي إندبي براحتك يا حرمنا المصون !!
شهقت ثريا ويسرا قائلتان ٠٠٠٠٠بعد الشر عليك يا ياسين،،،ماتقولش كده !!!
رمقتهٌ بنظره غاضبه وتحدثت بألم وحده ٠٠٠٠٠٠كل إللي أنا فيه ده بسببك وبسبب أفكارك وإقترحاتك العبقريه،،وفي الاخر سيادتك جاي تلومني علشان حبة دموع بعبر بيهم عن قهرتي وعجزي وألمي إللي جوايا !!!
نظر لها بحزن وتنهد بألم لأجلها وتحدث بهدوء٠٠٠٠٠طب يلا إطلعي علي أوضتك إرتاحي وحاولي تنامي شويه وإنتي هتبقي كويسه !!
وقفت بغضب وتحدثت بحده٠٠٠٠٠أوضتي،،،،هي فين أوضتي دي يا ياسين بيه؟؟
قصدك الأوضه اللي هيشاركني فيها من إنهارده راجل غريب عني ؟؟
وأكملت بتهكم ٠٠٠٠٠وعن أي راحه سيادتك بتتكلم،،،،ما خلاص،،،،من إنهارده ما بقاش فيه راحه،،
ده أنا ما بقاليش الحق إني أقرر أي حاجه في حياتي ولا حياة ولادي،،،ده حتي أبسط حقوقي في البيت ده وهي النوم خلاص مابقاش من حقي أرتاح فيه بعد إنهارده !!!
تنفس بضيق وألتصقت أسنانهٌ ببعضها وقبض علي يدهِ بحركه عصبيه قائلآ من بين أسنانه٠٠٠٠٠٠خلي يومك يعدي علي خير وأطلعي علي أوضتك يا مليكه،،وأوعي تفتكري صبري عليكي وعلي غلطك ف حقي هيطول ،،ده بالفعل بدأ ينفذ يا مدام
وأكملَ بوعيد٠٠٠٠٠وقسماً بالله لو سمعت منك كلمة راجل غريب دي تاني لتشوفي وش مني عمرك ما شفتيه،،فاااااهمه !!
هدر بها عالياً وأشار بيده لها لأعلي الدرج ٠٠٠٠٠ودالوقتي يلا إطلعي علي فوق،،،،يلاااااااا !!
نظرت له بغيظ ودبت بأرجلها الأرض غاضبتاً وتحركت للدرج مٌسرعتاً خشيتاً غضبته
وخرج هو من المنزل بغضبٍ عارم
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
أما ليالي التي ذهبت لمنزلها كالبركان هدأتها منال مبررتآ ما حدث أنه رد علي تدخل وليد وإهانتهٌ لهٌ !!
أجابتها منال بصبرٍ وتعقل٠٠٠٠٠إهدي يا ليالي وأصبري،،ياسين كان غصب عنه فاللي عمله وكلنا شفنا ده بعنينا ،،
أنتي بنفسك شفتي الزفت إللي إسمه وليد وكلامه الجارح لياسين،،ده لو متوصي ومتأجر علينا مكنش عمل كده !!!
وأكملت لتٌطمئنها٠٠٠٠٠وبعدين ماأنتي شفتي مليكه وردة فعلها،، يابنتي دي مش طايقه ياسين،،بذمتك ده شكل واحده تخافي منها علي جوزك،،،دي مستحيل توافق ولا تسمحله يقرب منها أصلاً،،،
إطمني كده وإهدي وقومي إطلعي أوضتك خدي شاور هدي بيه أعصابك،،ومتنسيش إللي إتفقنا عليه،،،أنسيلي كرامتك شويه يا ماما واركنيها علي جنب وحاولي تتراضوا إنهارده بأي شكل من الأشكال !!!
شهقت ليالي من وسط دموعها وتحدثت٠٠٠٠تمام يا عمتو،،،أنا هاسمع كلامك لما أشوف أخرتها أيه مع أبنك !!!
تركتها وصعدت لغرفتها !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
دلف إلي جناحه بعد صلاة الجمعه
وجد ليالي واقفه ف شرفتها يبدوا عليها الحزن !!!
ذهب إليها ووقف بجانبها وتحدث بهدوء٠٠٠٠أنا عارف إنك زعلانه علشان إتنرفزت عليكي قدامهم،،لكن كمان ماتنكريش إن إنتي السبب ف ده ؟؟
كام مرة قبل كده قولتلك ونبهتك لما أكون متنرفز وبتكلم قدام حد ماتتدخليش وتعرضي نفسك لغضبي،،كان مٌمكن تستني لما نيجي بيتنا وتتكلمي وتعترضي براحتك وأنا كنت هسمعك !!!!
نظرت له بغضب وتحدثت بحده بالغه٠٠٠٠٠تفتكر كانت هتفرق بجد يا سيادة العقيد ،،وياتري فعلاٌ لو كنت إستنيت لما جينا هنا وفاتحتك كنت بجد هتتناقش معايا وتسمع كلامي وتنفذهولي ؟؟
زفر بضيق وتحدث بيأس ٠٠٠٠عارفه أيه أكتر حاجه بتضايقني منك يا ليالي ؟؟
نظرت له بإستفهام مٌنتظرة باقي حديثه !!!
أكمل هو ٠٠٠٠إسلوبك المٌتعجرف وطريقتك الغلط ف توصيل الكلام للي قدامك،،
للأسف يا ليالي إنتي معندكيش حنكة وإدارة وإنتقاء الكلام المناسب للمواقف ،،
وأكمل مٌستشهداً٠٠٠٠٠و أقرب مثال علي كلامي ده ،،كلامك اللي لسه قيلاه دالوقتي حالاً،،
كان ممكن بكل بساطه تقوليلي تسمعني وتفهمني وتحاول ترضيني ،، مش تسمع كلامي وتنفذهولي،،تفرق أوي يا مدام
ياخسارة،، كان نفسي بجد تكوني أذكي من كده ،،صدقيني كنا هنبقا متفاهمين أكتر من كده بكتير أوي !!!
نظرت له بإمتعاض لحديثه المٌغضب لها وتحدثت بحده٠٠٠٠٠برافوا يا ياسين،،،طول عمرك أستاذ ف إصتياد الأخطاء ومحاسبة الناس عليها،،،سيادتك سبت الكارثه إللي أحنا فيها ومسكت ف كلمه قولتها بعفويه وقت غضبي !!!
تنهد وزفر بضيق ناظراً للسماء وتحدث٠٠٠٠لان الكلام هو الوسيله الوحيده للتفاهم والوصل بين رؤي الأشخاص ياليالي،،
وأكمل بحكمه٠٠٠٠٠كل ما كانت طريقتك ف الكلام لينه وهاديه وراقيه كل ما عرفتي تتواصلي وتتفاهمي أكتر مع اللي قدامك،،علي العموم مش وقت الكلام ده ،،
وأسترسل حديثهٌ بهدوء٠٠٠٠٠أنا عارف إننا بعاد عن بعض الفترة دي وعلي فكرة كل ده بردوا بسببك مش بسببي خالص !
نظرت عليه بتعالي وأبتسمت بطريقه ساخره !!!
وأكملَ هو بطريقه عقلانيه٠٠٠٠٠٠كل إللي طالبه منك إنك تهدي وتحاولي تتجاوزي غضبك وماتظهرهوش قدام الولاد،،
ولادنا ملهومش ذنب يشفونا طول الوقت كده مكشرين ،،
علاقتنا بتمر بفترة صعبه وكلها مشاكل فلو سمحتي لحد مانهدي ونصفي كل إللي بينا ونرجع زي الأول لازم تتمالكي من أعصابك أكتر من كده !!
نظرت له بضيق وصمتت ونظرت امامها بغضب !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في نفس اليوم عصراً
داخل حديقة فيلا عز وبالتحديد داخل المسبح كان ياسين يسبح علي ظهرة بسعادة وأنتشاء إحتفالاً بنجاح خطته للوصول لقصر محبوبته،،
كان يجمع حوله جميع أطفال المنزل يسبحون حولهٌ بسعادة واضعاً بالصغير أنس فوق صدره بسعادة لا توصف ،،
تحدث حمزه طفل ياسين ناظراً إلي أنس ٠٠٠٠حاول تعوم معانا يا أنوس ومتخافش صدقني هتعرف ،،العوم ده سهل جداً بس إنت خليك واثق من نفسك !!!
هز الصغير رأسهٌ نافياً وتشبث أكثر بكتفي ياسين واجابَ بكذب طفولي٠٠٠أنا مش خايف بس أنا بحب عمو ياسين أوي وبحب أنام فوق صدرة وأنا بعوم ،،
وهز كتفيه بطريقه طفوليه ٠٠٠٠هي دي كل الحكايه يا حمزه !!
ضحك الأطفال عليه لعلمهم إدعائه بالقوه وعدم الخوف وهو يرتعب داخلياً من فكرة تركهُ وحيداً بالمسبح دون أن يمسك به أحد !!!
تحدث ياسين وهو يمسح فوق شعرة بحنان أبوي وتحدث ناظراً له بعيون مٌطمئنه٠٠٠٠بص يا أنوس،،أنا عارف يا حبيبي إنك شجاع وراجل أد الدنيا كلها ،،بس أنا عاوزك تبدأ تعوم لوحدك علشان تتعود ع كده
وأكمل محفزاً إياه٠٠٠٠علشان كمان لو حد غرق تعرف تنقذه ،،مش إنت بطل وبتحب تنقذ الناس ؟؟
هز الصغير رأسهٌ بسعادة
ثم أمسكهٌ ياسين ورفعهٌ لأعلي مداعباً إياه٠٠٠٠٠يلا عيب عليك تخاف من الميا وانتَ إسكندراني !!!
ضحك جميع الاطفال وألتفوا حول أنس لمداعبته
نظر ياسين وجد أباه يقترب عليه مٌرتدياً ملابس السباحه نظر إلي ياسين والأطفال وتحدث ٠٠٠٠٠إحنا فينا من النداله دي،،طب أدوني رنه يا أندال !!!
هللَ ياسر طفل يسرا بسعادة٠٠٠٠٠سعادة الباشا الكبير وصل !!
هلل مروان وأمير طفل طارق٠٠٠٠٠إنزل يا جدوا الميه حلوة أوي إنهاردة !!!
تحدث عز مداعباً لأحفادهٌ الغوالي ٠٠٠٠٠طب وسعوا كده علشان جدوا هيستعيد أمجادة ويبهركم بالقفزه الهايله بتاعته !!!
ثم قفز ببراعه فائقه أذهلت الجميع ومن بينهم ياسين الذي نظر لوالدةِ بفخر وتحدث ٠٠٠٠٠ده أيه الجمال ده كله يا باشا،، حضرتك وبكل براعه تفوقت علي نفسك !!!
نظر له عز وهو يسبح ويقترب منه وتحدث بلؤم ٠٠٠٠أنا يمكن تفوقت علي نفسي ف القفزه دي،،،لكن سعادتك تفوقت علي الجميع وقفزت لمبتغاك بمهنيه ومهارة عاليه ،،لدرجة إنها دخلت علي الكل ببساطه وعدت !!!
ثم إقترب منه وغمز بعيناه وتحدثَ ٠٠٠٠بس معدتش علي بابا يلا ،،إللي ربي خير من إللي إشتري يا إبن عز !!!
قهقه ياسين عالياً برجوله وتحدثَ ٠٠٠٠٠كٌنت مٌتأكد من كده والله ،،،بس أيه رأيك يا باشا ؟؟
أجابهٌ عز بإعجاب ٠٠٠٠٠٠أستاذ ورئيس قسم طبعاً ،، إنتَ لعبتها صح لدرجة إني إتمزجت وأنا بتفرج عليك وشويه وكنت هاأقوم أنحنيلك وأرفعلك القبعه قدامهم كلهم !!
ضحك ياسين برجوله وأردف ٠٠٠٠كله بتوجيهات معاليك يا باشا،،مش سعادتك قولتلي إعمل إللي إنتَ عاوزه المهم إنك تعرف تدير اللعبه صح وتلعب وتجيب إجوان ؟؟
أجابهٌ عز بإفتخار وأبتسامه٠٠٠٠وأي جون،،،دأنت خرمت الشبكه من شدة الجون بتاعك يا أبني !!
ضحكا إثنتيهم عالياً برجوله وتحدثَ ياسين٠٠٠٠مش أوي كده يا باشا ،،إنت كده هتخليني أتغر !!!
تحدث عز بفخر٠٠٠٠٠يليقلك الغرور يلا ،،إتغر بنفسك زي ما أنت عاوز ،،بس عاوزك تجمد كده وتسمعني الخبر اليقين قريب !!
أجابهُ بنبرة واثقه٠٠٠٠أوعدك هيحصل وقريب أوي كمان !!!
كان الصغير القانط فوق صدر ياسين ينظر لهما بإستغراب محاولاً فهم حديثهم الذي صعب عليه فهمه وتحدثَ وهو يحرك يداه من بين يدي ياسين ٠٠٠٠هو إنتوا بتقولوا أيه ،،أنا مش فاهم أي حاجه يا جدوا ؟؟
خطفهٌ عز من فوق صدر ياسين بمهارة وتشبث الصغير بذراعي عز وتحدث عز٠٠٠٠٠٠لما قلب جدوا يكبر ويبقي ظابط مخابرات أد الدنيا زي جدوا هيعرف ويفهم كل حاجه لوحده
وأكمل بجديه٠٠٠٠٠٠ودالوقتي بقا تعالي لجدوا علشان أعلمك العوم ومش عاوزك تخاف،،، عاوزك راجل زي أبوك وأعمامك مفهوم ؟؟
أجابه الصغير بحب ٠٠٠٠مفهوم يا جدوا بس مش تسيب إيدي غير لما أنا أقول ،،إتفقنا ؟؟
ضحك عز وأجاب الصغير ٠٠٠٠إتفقنا يا لمض !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
مساء اليوم التالي
دلف ياسين إلي جناح مليكه بعد الإستئذان وجدها تجلس علي تختها مرتديه حجابها فوق منامه بيتيه مٌحتشمه !!!
كان مٌمسك بيده عٌلبه من الشيكولا الفاخره المحشوة بالبندق مثلما تعشقها مليكه وضعها فوق المنضده الجانبيه !!!!
نظر إليه بهيام وكعادتها تسارعت وتيرة دقات قلبهِ العاشق وهو ينظر إليها ،،تمالك من حاله إلي أبعد الحدود !
وتحرك إليها ناظراً لها بوجهِ بشوش وتحدث بصوتٍ هادئ حنون٠٠٠٠٠إزيك يا مليكه !!
إرتبكت من جلستها عند رؤيتهٌ ووقفت خَجِله تفرق كفيها ببعضهما بتوتر وأجابتهْ ٠٠٠٠٠٠الحمد لله !!
إقتربَ منها ،،تراجعت للخلف بإرتباك وتخبط ،،،
ضحك برجوله وتحدث ليٌطمئنها٠٠٠٠٠مالك يا بنتي فيه أيه،،إهدي كده وأقعدي عاوزه أتكلم معاكي شويه !!!
كان يٌشار لها للجلوس علي التخت ،،،إبتلعت لعابها برٌعب وتراجعت
ثم أشارت بيدها إلي الأريكه وتحدثت ٠٠٠٠٠خلينا نقعد هنا أحسن !!!
إبتسم لها وهز رأسه بموافقه وذهب معها إلي الأريكه
تحدثت بخجل ومازالت واقفه٠٠٠٠٠٠ماما غيرت الفوتيه إللي كان هنا بالكنبه السرير دي علشان حضرتك تنام عليها وإنتَ مرتاح !!!
إبتسم لها وتحدث بهدوء ولطافه ليزيل التوتر ٠٠٠٠٠٠طب هو ينفع واحده تقول لجوزها حضرتك ؟؟
كانت تقف تفرك يداها ببعضها بتوتر إبتسمت بخجل ثم جلست علي طرف الأريكه بحذر ،،جلس هو بالطرف الآخر ليٌعطيها حريتها ،،،
تحدث بصوتٍ هادئ حنون٠٠٠٠٠أول حاجه أنا عاوزك تتأكدي إن إللي حصل ده حصل غصب عني،،،إنتي بنفسك شفتي وليد أد أيه كان مٌستفز ،،
وبجد ما كانش فيه قدامي حل تاني غير ده،،
وأكمل ليٌطمئنها٠٠٠٠أنا عاوزك تطمني خالص يا مليكه،،أنا هكون ضيف خفيف عليكي،،ومش هحاول أضايقك أبدآ ،،،،صدقيني،،،
إبتسمت له بخجل وهزت رأسها بإيماء
وأكملَ هو بعيون نادمه٠٠٠٠٠تاني حاجه ودي الأهم،،،أنا بجد أسف جدآ علي الطريقه الهمجيه إللي عاملتك بيها من كام يوم، ،،أنا من وقتها وأنا متضايق جدآ من نفسي،،
ونظر لها وتحدث بفخر٠٠٠٠وعلي فكره ،،أنا ما بعتذرش لحد مهما كان هو مين ودي أول مرة أعملها ،،،فا أكيد ده ممكن يعرفك أد أيه إنتي حد مهم جداً بالنسبالي لدرجة إني أغير مبادئي وقنعاتي وأعتذرلك !!!
إبتسمت بهدوء وتحدثت برقه٠٠٠٠موافقه أقبل إعتذارك لكن بشرط !!!
صفق يداه ببعضها وتحدث بدعابه ٠٠٠٠٠هما البني أدمين كده ،،أول ما يلاقوك تنازلت وقدمت خطوه يطمعوا ف إللي بعدها علطول ،،علشان كده ما بحبش أعتذر لحد أنا !!!
ضحكت وأنار وجهها وأصبحَ مٌشع مثل قمرًٌ في ليلٍ عاتم ،،،فاأنارت معها حياتهْ ودق قلبهٌ المسكين مطالباً إياها !!
نظر لها بعيون عاشقه وقلبٍ هائم وتحدث برقه أربكتها٠٠٠٠أؤمريني يا مليكه ،،،قولي شرطك وأعتبريه إتنفذ من قبل حتي ما أسمعه ♡
شعرت بقشعريره سَرتْ بجسدها من تأثرها بنظرة عيناه التي تتحدث عشقاً ،،
حمحمت وتحدثت بصوتٍ يكاد يٌسمع من شدة خجلها٠٠٠٠٠٠٠ياسين،،،،أوعدني إن إللي حصل ده ما يتكررش تاني،، وإنك عمرك ما هاتهني تاني مهما حصل !!!
تحدث بلهفه ونفي ٠٠٠٠٠أنا عمري ما أقدر أهينك يا مليكه،،،إنتي غاليه ،،وغاليه أوي كمان ،،،،وصدقيني من غير ماتقولي أنا عمري ما كٌنت هعمل كده تاني !!
وأكمل بترجي٠٠٠٠بس علشان ده يتحقق أنا ليا عندك طلب،،،
ثم أكمل بدعابه لإزالة توترها الظاهر علي وجهها٠٠٠٠٠٠٠شوفتي بقا الفرق إللي بيني وبينك، ،أنتي بتتشرطي عليا،،لكن أنا بطلب !!!
إبتسمت لهٌ برقه أذابته قائله ٠٠٠٠٠مش هنختلف علي المٌسميات يا سيادة العقيد،،أهم حاجة المغذي من الحديث،،إتفضل أنا سمعاك !!
أجابها بترجي٠٠٠٠٠٠مٌمكن قبل ماتخرجي لأي مكان تديني خبر ،،أظن من حقي الشرعي إني أعرف مراتي فين وبتعمل أيه طول الوقت،،،
وأكمل بحزن ظهر بعيناه٠٠٠وده حتي لو زي ما بتقولي دايماً إن جوازنا صوري ،،أو مجرد إتفاق
وصدقيني أنا في اليوم ده ما نرفزنيش وجنني بالشكل ده غير خوفي عليكي إنتي والأولاد،،،إتجننت لما شٌوفتك سايقه بنفسك وراجعه إنتي ومروان وأنس في وقت متأخر زي ده،،خفت عليكم يا مليكه !!!
كانت تستمع لرقة حديثه ونظراتهٌ التي تنطقٌ غرامآ،، بقلبِ ينبض ،،لم تدري لما قلبها ينبض بتلك الطريقه ولما ذلك الشعور بالإرتياح التي إجتاحَ روحها ف حضرته ،،
حدثتهٌ بطاعه أثارتهٌ٠٠٠٠حاضر يا ياسين،،وبجد أنا كمان أسفه لو كٌنت ضايقتك ،،
وأكملت بإبتسامه أذابت حصونه٠٠٠٠٠أصلي حكيت ل سلمي إللي حصل وهي بصراحه قالتلي إني غلطت لما ما أستأذنتش منك !!
إبتسمَ لها وتحدث بدعابه٠٠٠٠٠والله سلمي دي ست بتفهم ،، ما تديني رقم فونها علشان أشكرها بنفسي،،،وبالمره أعزمها علي العشا في مكان رومانسي علشان أعرف أأكد علي الشكر أوي !!!!
ضحكت بإنوثه أثارتهٌ وتخشبَ جسدهٌ بالكامل ،،
♡ كم أنتَ مسكين أيها الياسين ♡
تغلبَ علي حاله و تحدثَ ٠٠٠٠مٌتشكر أوي يا مليكه،،وبجد أنا أسف علي أي حاجه عملتها وضايقتك مني الفتره إللي فاتت،،وعاوزك تعرفي إني عمري ما قصدت إني أضايقك أو أزعلك ،،،
إنتي أصلك ماتعرفيش إنتي بالنسبالي أيه،،
نظر لها بعشق وتحدث بعيون هائمه٠٠٠٠مليكه أنا ٠٠٠٠٠
لم تدع لهٌ فرصه ليٌكمل إرتبكت لعلمها ما سيكملهٌ وقفت سريعاً مقاطعه حديثه بإرتباك،،
نظرت لهٌ بخجل وتحدثت بتلعثم٠٠٠٠٠٠٠أااا أنا عاوزه أنام،، تصبح على خير !!
وأسرعت نحو تختها لتستعد للنوم !!
تنهد بيأس ووقف يطالعها بقلبٍ مٌشتعل يصرخ ألماً بعشقها،،
يريدها،،،نعم ،،،يريد ضمتها،،يريد إحتوائها ،،،
إشتاق للمسة شفتاها التي لم يتذوقها سوي مرةً واحده،،
وياااااليتهٌ لم يتذوقها ،،،فمنذ ذلك اليوم وقلبهٌ أصبحَ مٌتمرداً عليه،،شفتاه لم ترد أن تتلمسٌ غيرها،،يريدها بكل ما فيه ،،،يريدها وبشده !!!
نظر عليها وهي تجلب لهٌ بعض الأغطيه من تختها وأستدارت له لتعطيهِ إياها
ذهب هو إلي الأريكه فردها ثم نظر لها بشكر وأخذ منها الغطاء،،والوساده ووضعهما،،،
تحدث بهدوء يحاول بهِ أن يخرج حاله من تلك الحاله ٠٠٠٠مليكه ،،أنا جبتلك نوع الشيكولا إللي بتحبيها ،،يعني كنوع من الإعتذار عن أي زعل سببتهولك الفترة إللي فاتت ،،وبما إن الشيكولا بترفع هرمون السعادة فاأنا قررت أجبلك منها كل يوم،،
ثم نظر لها بعيون تنطق عشقاً٠٠٠٠ مش حابب أشوف نظرة حزن واحده ف عيونك بعد إنهارده ،،،إتفقنا ♡
إنتفض قلبها بسعاده وبدأت دقاته بالتسارع من شدة رقته وطريقه حديثه العذب معها أما عيناهْ فحدث ولا حرج ♡
إبتسمت له وتحدثت بقلبٍ سعيد ٠٠٠٠إتفقنا ♡
نظر لها وجدها تندثر تحت الغطاء ومازالت مرتديه حجابها حزن كثيرآ لتعاملها معه علي أنهٌ مازال غريباً عنها !!
ثم نظر لها وتحدث بإبتسامه هادئه٠٠٠٠٠مليكه،، فكي حجابك علشان تعرفي تنامي براحتك ،،،وده مش حرام علي فكره،،
ثم أكمل بدعابه وأستفهام مٌفتعل٠٠٠٠٠٠هو أنا مش بردوا جوزك ولا أيه ؟؟
إبتسمت بخجل فأكمل هو ٠٠٠٠٠قومي قومي ماتتكسفيش،،،أنا زي جوزك والله !!
ضحكت ووقفت فكت حجابها بخجل وسحبت طوق شعرها وإذ بهِ ينطلق بحريه معلناً عن تمردهٌ ،،إنسابَ فوق ظهرها وصل لمنتصفه،،كان لونهٌ بني،،، حريري الملمس ،،،
ودَ لو يجري عليها ويحتضنها ثم يتلمس بيدهِ شعرها ويغمض عيناه ويشتم عبيرهٌ ،،
تمالك حالهٌ لأبعد الحدود ولم يفق علي حاله،،إلا وهي تحدثه بعدما ذهبت لتختها ٠٠٠٠٠تصبح علي خير يا ياسين !!
تنهد بإشتياق وتحدثَ بلهفه٠٠٠٠وإنتي من أهله يا مليكه !!!
وأتجه هو الأخر إلي تخته،،بعدما أغلقَ الضوء ،،
تسطح علي ظهره،،،شبكَ يداه ووضعها تحت رأسه ناظراً للسقف مٌبتسماً،،،،
كان من المفترض أن يغفي إثنتيهم ،،،
ولكن هيهات ،،،ومن منهما سيأته النوم ؟؟
♡ فكلٌ منهما سارح بملكوته ♡
هو الذي تمرد عليه قلبه وأبت عيناهٌ النوم بحضرتها ♡
وهي الأخري أصبحت بحيره ،،أهي أصبحت تكرههٌ ؟؟
أم ترتاح إليه وللحديث معه مثلما حدث منذٌ قليل ،،
تنهدت براحه وأبتسمت وهي تسترجع حديثها معه !!!
أما هو ففي عالمه الخاص،،فاالليله هي أجمل لياليه ♡
♡ فاخيرآ نجح في دخول قصر أميرتهٌ الصعبةٌ المنالِ ♡
لكنهٌ لن يستسلم حتي يسحبها و يٌدخِلُها عالمهٌ الخاص،،عالم ياسين المغربي،،
♡لتكون أميرةِ قلبهٌ العاشق ♡
سيٌدَخلٌها لعالم عشقه المٌميز لتكون إمرأته الوحيده ♡ مٌدللت قلبهْ ♡ مليكتهْ ومالكة جوارحهْ ♡،،سيستغني بها عن جميع نساءِ العالم ♡
نعم إنه ياسين المغربي،،رجل المخابرات الأول ،،مٌتعدد العلاقات سابقآ ،،،لكنهٌ تابَ علي أيديها،،،
فمنذٌ أن عشقها قلبه رغماً عن إرادته قبل عشرةٌ أعواماً من الأن ،،
وقد تركَ كٌل ما كانَ عليه لأجلها ،،فما كانت أكثر من زيجاته العٌرفيه،،فقد كان يتزوج عٌرفياً بإمرأه جديده شهرياً علي الأقل ،،
فياسين كان شغوف مٌحبً للنساء ويعشق ويٌقدر الجمال علي حسب تفكيرة الخاطئ ،،
حتي رأها ذلك اليوم الموعود داخل مصعد جهاز المخابرات حيث طلت عليه وأنارت كشمسٍ أضائت بنورها ضلمة حياته،،، عشقها من نظرتها الأولي،، وتغيرت نظرته للعشق والحياه بأكملها ،،
حتي وإن لم تكن نصيبه لكنَ قلبهٌ الذي نبض بعشقها لم يتوقف يوماً عن تلك النبضات التي أصبحت رابطاً شرعياً بينهٌ وبين الحياه ♡
وأصبح كٌل ما يتمني هو رؤية معشوقته وهي سعيده أمامَ عيناه وفقط !!!
غفت هي بعد صراع عميق مع النفس ،،أما هو فقد وقعَ في دوامة النوم بعد تعب جسده وإنهاك روحه،،،ولم يغفي إلا ساعةٍ واحدةً فقط ،،
فقد إستيقظ فزِعاً علي صوت مٌنبه الإيقاظ الذي تملك منهٌ سريعآ وأوقفهٌ حتي لا يٌزعج مليكتهٌ ،،
نظر لها ووجد صدرهٌ يعلو ويهبط بشده من فرط سعادته،،
وقفَ سريعاً وذهب حتي وقفَ أمامها يراقب ملامحها الهادئه وهي تغفو بنومٍ عميق ،،
♡أحقاً مليكتي أنتي بجواري،،أمام ناظري،،أحقاً أفقتٌ من نومي علي وجهكٍ المٌنير ،،،ياالله قلبي سيتوقف فرحاً فلتساعدني أرجوك ♡
تنهدَ بإشتياق،،
وَدَ لو أن له الحق ليتمدد جوارها ويدلفٌها داخل أحضانه،، وليفرد شعرها الحريري علي كتفهْ وتغفو بسلام علي ذراعه ♡
وجدها تتملل في فراشها بحركه أكملت علي باقي حصونهٌ وأهلكتها بالكامل ،،
أسرع من أمامها ودلف للمرحاض قبل أن تفتح عيناها وتراه لكنها لم تفتح عيناها فقد كانت مٌستسلمه للنوم وغافيه بسلام !!!
إرتدي ملابسهٌ في غرفة الملابس وذهبَ لها وهو يتحرك علي أطراف أصابعه خوفآ من أن يٌقلقها بنومها ،،
ألقي نظره عليها وجدها قد أعطتهٌ ظهرها وشعرها مٌنسابآ علي وسادتها بمظرٍ يشدٌ البصر،،
وقف بجانبها وأمال بأنفه علي شعرها ليشتَمَ عبيرهٌ،،
أغمض عيناه وبدأ بأخذ نفساً عميقاً ليدخلهٌ داخل قفصهِ الصدري ليحتفظ بهِ داخل رئتهْ أطول مدة مٌمكنه ♡
إبتلع لٌعابهْ وبدأت دقات قلبهْ تتسارع حتي أنهٌ خرج مسرعاً خوفآ من أن يضعف وتنهار قواه أمام سحر حوريته النائمه ،،،
خرج وأغلقَ الباب بهدوء وتنهد بإرتياب ،،،ونزل للأسفل وجد أباه وطارق يتناولون فطارهم بجانب ثريا
جلس معهم تحت أنظار عز المٌتفحصه لعلامات السعاده الناطقه بوجه فلذة قلبه !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في تمام الساعة الحادية عشر ظهراً
أفاقت مليكه من نومها،،تذكرت ليلتها الأولي معه،،إبتسمت ووضعت يدها علي صدرها وتنهدت ثم تحركت إلي المرحاض ،،توضأت وصلت فرضها !!!
نزلت إلي الأسفل وجدت ثريا ويسرا ينتظراها في الحديقه كاكل يوم،،ليتناولنَ فطورهنَ سوياً ،،وبالفعل بدأن بتناول الطعام،،،
وبعد مٌده وقفت يسرا وتحركت بعيداً لترد علي إتصال نرمين
تحدثت ثريا ناظره إلي مليكه بتساؤل٠٠٠٠٠نمتي كويس ؟؟
نظرت لها وهزت رأسها نافيه !!!
أكملت ثريا٠٠٠٠معلش يا مليكه إتحملي شويه ،،بكره تتعودي علي وجوده في الأوضه وتقدري تنامي !!
ثم أكملت بتساؤل٠٠٠٠٠٠ياسين حاول يضايقك إمبارح ؟؟
تحدثت بنفي سريع ٠٠٠٠٠خالص يا ماما،،،بالعكس،،،، كان لطيف جداً وكمان إعتذرلي عن اليوم إياه،،ووعدني إنه مش هيكررها تاني !!
تحدثت ثريا بإبتسامة رضي٠٠٠٠ياسين إنسان محترم ،،وعلشان كده أنا مٌش عاوزاكي تخسريه يا مليكه !!
ضيقت عيناها وتسائلت بإستفهام ٠٠٠٠٠تقصدي أيه بكلامك ده يا ماما ؟؟
أجابتها ثريا بتوضيح٠٠٠٠٠أقصد بلاش تعندي معاه وتخسريه،،،ياسين سند لولادك وحمايه ليهم من غدر الزمن وغدر البشر،،،
خديه في صفك ،،ياسين محترم ومتربي كويس،،بس أكتر شيئ بيكرهه في حياته كلها إن حد يعانده ومايسمعش كلامه !!!!
تحدثت مليكه بإستفهام٠٠٠٠٠٠مش فاهمه حضرتك بتطلبي مني أيه بالظبط ،،،ياريت يا ماما توضحي كلامك أكتر علشان أقدر أفهمك !!!
أجابتها ثريا بثقه٠٠٠٠٠أقصد إنك تتجنبي كل إللي بيضايقه،،،يعني ،،،بيضايق من خروجك من غير إذنه،،،إستأذنيه،،،،
وطالما بيضايق من كلمة جوازنا رسمي وإنت مش جوزي ،،،يبقي بلاش تقوليهم ،،،إنا شايفه إنك تقدري تكسبيه في صفك بسهوله جداً !!!
نظرت لها بذهول وتحدثت٠٠٠٠٠ماما ،،، هو حضرتك عاوزاني أكون زوجه فعليه ل ياسين؟؟
تحدثت ثريا بنفي سريع ٠٠٠٠٠لا طبعآ يا بنتي،، أنا مقصدتش كده خالص، ،،
ثم فاقت علي حالها وتحدثت ٠٠٠٠ده شيئ يرجعلك لوحدك،،،،
ومادام إنتي مش حابه ده ولا عاوزاه أنا عمري ما أقدر أجبرك عليه ،،،أنا كل إللي أقصده هي المعامله،،،،،،
صدقيني الكلمه ساعات بتريح وبيكون لها مفعول السحر ،،،،
وكتير بتكون أقوي من الفعل نفسه،،،،،، شغلي ذكاء الست اللي جواكي يا مليكه وإنتي ترتاحي !!!
قطع حديثهما مجيئ يسرا وجلوسها
نظرت لها ثريا ٠٠٠٠٠كانت عاوزاكي في أيه نرمين علي الصبح كده ؟؟
أجابتها يسرا وهي تلتقط كأس العصير لتتناوله ٠٠٠٠٠٠مفيش يا ماما كانت بتطمن علينا وعلي الأولاد !!!
إبتسمت ثريا وتحدثت برضي٠٠٠٠٠٠ربنا يبارك فيكم يا حبيبتي، ،،أيوه كده عاوزاكم ترجعوا مع بعض زي الأول وأحسن !!!
دلف طارق من البوابه الخارجيه مٌتجهاً إليهم بإبتسامه سعيدة علي صغريهِ
تحدث طارق بإبتسامه ٠٠٠٠٠٠صباح الخير علي أحلا موزز في عيلة المغربي كلها !!!
إبتسمن ،،وتحدثت ثريا بدعابه٠٠٠٠٠صباح النور علي أكبر بكاش في عيلة المغربي كلها !!!
وأشارت لهٌ بيدها ٠٠٠٠٠إقعد يا حبيبي !!
ضحك الجميع وأكمل طارق بدعابه وهو يجلس٠٠٠٠٠٠كده بردوا يا عمتي،،،هو إللي بيقول الحق ف العيله دي يبقي بكاش ؟؟
تحدثت يسرا بإهتمام أخوي ٠٠٠٠٠٠أجهزلك فطار يا طارق ؟؟
طارق ٠٠٠٠٠٠لا يا حبيبتي تسلميلي،،،أنا جاي أخد مليكه وأمشي علطول،،،
ثم وجه بصرهٌ إلي مليكه وتحدث ب عمليه ٠٠٠٠٠٠ محتاجك معايا في الشهر العقاري ،،فيه أوراق مهمه ولازم تتمضي إنهارده !!!
تحدثت ثريا موجهه حديثها إلي مليكه٠٠٠٠٠قومي يا حبيبتي إجهزي علشان ما تأخريش طارق !!
أجابتها مليكه بطاعه٠٠٠٠٠حاضر يا ماما ،، بعد إذنك يا طارق !!
أجابها طارق ٠٠٠٠إتفضلي يا مليكه بس إستعجلي علشان نلحق وقتنا !!!
وقفت مليكه ويسرا تابعتها للداخل !!
أما طارق الجالس ينظر بخجل لزوجة عمهِ وأخيرآ تشجعَ قائلآ ٠٠٠٠٠عمتي،،،،حقك عليا،،،،،
أنا عارف إنك زعلانه مني و بجد أنا مكسوف منك أوي،،
جيجي حكتلي علي إللي ال ماما وليالي قالوه لحضرتك عن موضوع مليكه،،،
وبجد أنا إتضايقت من نفسي جداً ،،،لانهم إستغلوا الموضوع بشكل غلط !!!
تنهدت ثريا بضيق ظهر علي وجهها ونظرت له قائله بعتاب ٠٠٠٠٠٠وأنا مش هكدب عليك يا طارق وأجاملك وأقولك إني مازعلتش منك،،،لا ،،،زعلت،،،وزعلت أوي كمان،،،
ونظرت له وتحدثت ٠٠٠٠٠عارف ليه زعلت يا طارق ؟؟
علشان إنت إبني اللي ربيته معايا هنا،،،،من صغرك إنتَ ورائف وإنتوا مع بعض،،،مذاكره وأكل وتمارين،،
ده حتي النوم ماكٌنتش بترضي تنام في بيتكم وتيجي تنام مع رائف في أوضته،،،
عمرك ما خرجت سر بيتي وحكيته ل مامتك ولا باباك،،،،تيجي دالوقتي بعد ما كبرت ورائف راح وأنا إعتبرتك إنت وياسين عوض ليا عنه،، وإنتَ اللي تخرج أسرار بيتي ؟؟
هزت رأسها بأسي وأكملت٠٠٠٠محبتهاش منك أبداً يا طارق !!!
تحمحمَ بخجل وتحدث٠٠٠٠٠أنا أسف يا عمتي،، بس والله العظيم ماكان قصدي أبداً أخرج أسرار بيتك،،،،
أنا كل اللي كٌنت أقصده وقتها إني أهدي ليالي من ناحية ياسين ،،وخصوصاً بعد ما شوفت حالتها أد أيه كانت صعبه علشان ياسين ما أحترمهاش وسابها وجه علي هنا ورا مليكه،،
كنت بفهمها الوضع مش أكتر !!!
تحدثت ثريا بهدوء٠٠٠٠٠مش علي حساب مليكه وكرامتها يا طارق ،،،،
ياريت يا أبني إللي حصل ده ما يتكررش تاني ،،علشان تفضل مٌحتفظ ب مكانتك الكبيرة في قلبي !!!
أجابها طارق بندم وخجل٠٠٠٠٠كرامة مليكه علي راسي يا عمتي،،وحقك عليا،،ووعد مني عمري ما هزعلك مني تاني أبداً !!!
ووقف بجانبها وقبل رأسها بإحترام وأعتذار قابلتهٌ ثريا بترحاب،،وقلب أم !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
كان يمشي بخطيً واثقه كالملك داخل الممر المؤدي إلي مكتبهِ بعد خروجهِ من مكتب رئيس الجهاز ،،
تقابل بأحد رجاله ويدعي عٌمر الذي تحدثَ بإحترام٠٠٠٠٠ياسين باااشا،، صباح الفل !!
أجابهٌ ياسين ومازال يمشي بثقه وتفاخر ٠٠٠٠٠صباح الخير يا عٌمر !!
تحدث عٌمر بإحترام وسعاده وهو يحاول اللحاق به٠٠٠٠٠جبتلك الخبر اليقين اللي هتشكرني عليه يا باشا !!!
ياسين وهو يهرول في مشيتهِ بخطي ثابته٠٠٠٠٠إنجز يا عمر،،هات اللي عندك وبطل رغي !!!
دلفا لداخل المكتب إتجه ياسين لمكتبه خلع عنهٌ سترته وعلقها ،،وجلس بكل ثقه وليونه ،،وأشار بيده للواقف محني الرأس بإحترام
وتحدث٠٠٠٠٠إقعد يا عٌمر وقولي إنك لاقيتلي إبن ال******* إللي بندور عليه
أجابهُ عٌمر بوجهِ سعيد٠٠٠٠٠٠حصل يا باشا ،،وده الدوسيه اللي فيه كل المعلومات عنه،،صحيح هو تعبنا شويه علي ما وصلناله علشان كان واخد إحتياطاته،،،بس علي مين ،،ده أحنا رجالة ياسين المغربي
،،،،ولو كان مستخبي في حضن إبليس نفسه بردوا كٌنا هنجيبه !!!
أخذ ياسين الملف وبدأ بقراءة ما يحتويه بإهتمام !!
وأكمل عٌمر ٠٠٠٠٠بسلامته يبقي المهندس وائل عٌمران،،،المسؤل عن الإلكترونات في الشركه،،،
مٌتخصص في تركيب الكاميرات والمسؤل عن دورات صيانتها الشهريه،،،ومن حوالي سنه كده وبالتحديد من بعد وفاة رائف باشا بكام يوم
بدأ يتقرب جداً من سٌهي سكرتيرة الباشا الله يرحمه ،،وعلاقتهم إتطورت بسرعه رهيبه،،
وأكمل ساخراً٠٠٠٠٠٠ برغم إنه متجوز القذر ،،،واضح يا باشا إنه كان واخد البت سلم علشان يوصل عن طريقها للمعلومات اللي إستخدمها،، وده طبعاً بعد طارق باشا ما عينها مديرة مكتبه بعد وفاة رائف باشا !!!
نظر لهٌ ياسين بإستفهام٠٠٠٠٠والبت ،،،أيه نظامها معاه ؟؟
أجابَ عٌمر بإيجاب٠٠٠٠٠٠البت زي الطٌربش يا باشا،،خد منها كل المعلومات وختمها علي قفاها زي الهبله ،،بس مالهاش دعوه بحاجه ولا تعرف أي حاجه عن الموضوع أصلآ !!
إبتسمَ ياسين وتحدث ساخراً٠٠٠٠يبقي لازم تتعاقب بتهمة الغباء يا عٌمر ،،لازم نقرص ودنها علشان تبقي تاخد بالها بعد كده !!!
ضحك عٌمر وتحدث بإيجاب٠٠٠٠اللي تؤمر بيه سعادتك !!!
ألقي ياسين الدوسيه بإهمال ونظر بشر إلي عٌمر قائلآ ٠٠٠٠٠تاخد الرجاله وتجٌرلي إبن ال******** ده من قفاه وتجبهولي علي المكان اللي بنستقبل فيه الناس العزيزه أوي علي قلبنا ،،،
عاوزين ندلعه علي الآخر، ،،عاوز إستقبال يليق بواحد طير النوم من عيني أربع أيام بحالهم ،،،مفهوم يا عٌمر ؟؟
وقف عٌمر ونظر لهٌ بإبتسامه وأجاب بتسلي ٠٠٠٠٠٠٠أوامر سعادتك يا باشا،،إعتبره حصل ،،، ده أحنا هنروقه وهنوريه اللي عمره ما فكر ولا تخيل إنه يكون موجود في الحياه أساساً !!
إبتسم ياسين ساخراً وقال٠٠٠٠٠عاوز أشوف الهمه يا رجاله !!!
خرج عٌمر بعد إلقاء التحيه الرسميه علي ياسين الجالس ببرود !!!
بعد خروجه ،،إسند ياسين ظهره علي المقعد ووضع يدهٌ علي ذقنه وأخذ يحرك المقعد يمينآ ويسارآ بتسلي وبدأ بإسترجاع ليلتهٌ الماضيه المٌميزه،،ليلتهٌ الأولي في غرفة مليكتهٌ ،،
تنهد بسعاده وحدث حاله ٠٠٠٠ما أجمل طعم عِشقكِ مليكه،،عشقٌكِ ذو مذاقٍ خاص صغيرتي،،
♡عشق بطعم الحياه ♡
فامرحباً بكي داخل عالمي،،عالم عشق ياسين المغربي ♡
إنتهي البارت
هل سايفي ياسين بوعده ل يسرا ويكتفي بالحصول علي الفيديو وأسترجاعه لها؟؟
أم أن للفضولِ رأيٍ أخر ؟؟
هذا ما سنعلمهٌ في البارت القادم
قلوب حائرة #
روز آمين
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية☆ قلوب حائره #
بقلمي روز آمين
💙🦋 البارت السابع عشر 🦋 💙
كان مبتسمآ شاردآ في ليلتهٌ الماضيه،،،أخرجهٌ من شروده جرس هاتفهٌ معلنآ عن وصول مكالمه ،،،أمسك هاتفهٌ بإهمال لينظر بشاشتهِ وإذ به ينتفض فرحآ واقفآ كطفلِ صغير أتاهٌ الخبر اليقين،،،
أخذت دقات قلبهٌ تتسارع بسعاده حين رأي إسمٌها يٌزين شاشة هاتفه لم يعد مستوعبآ أحقآ مليكتي تٌرِيدٌني ؟؟
أجاب علي الفور بسعاده محاولآ تماسك حاله ٠٠٠٠٠مليكه هانم عثمان بتتصل بيا بنفسها ،،،لا،،،،،أنا أكيد باأحلم !!!
أطلقت ضحكه أٌنثويه فتح فاههٌ ببلاهه حين إستمعها وخرج قلبهٌ من مكانه
حين أكملت هي بدعابه ٠٠٠٠٠علشان بس تعرف أنا أد أيه متواضعه !!!
أجابها بصوتٍ هائم٠٠٠٠٠إنتي كل حاجه حلوه يا مليكه ♡
تحمحمت هي بخجل وتحدثت بصوتٍ خجول ناعم قائله ٠٠٠٠ياسين،،،كنت عاوزه أقولك إن طارق عاوزني أروح معاه الشهر العقاري
علشان فيه أوراق خاصه بالشركه لازم تتمضي ،،فبعد إذنك مٌمكن أروح ؟؟
طاااار قلبه من رقتها وحديثها العذب ،،،
كل هذا من مجرد إستئذان،،،
فماذا لو حدثته عن العشق ؟؟
الويل لك ياسين،،،،
سيٌهلكٌكَ عِشقَها حتماً لا محال يا فتي ♡
أجابها محاولآ إخراج صوته حتي لا يظهر أمامها بتلك الحاله ٠٠٠٠٠٠أكيد موافق يا مليكه،،،بس ماتتحركيش من عندك،،،أنا هاجي أخدك أوصلك وأرجعك تاني !!
أجابتهٌ بعمليه٠٠٠٠٠مش هينفع يا ياسين،،طارق تحت مستنيني ،،كمان الساعه عدت 12 يعني الشهر العقاري قرب يقفل !!
ضحكَ ساخراً علي سذاجتها وتحدث٠٠٠٠٠٠شهر عقاري أيه ده إللي يقفل ،،،يا بنتي إنتي لو عاوزاني أنقلك الهيئه كلها في الجنينه عندك حالآ هعملها !!!
إبتسمت وتحدثت بدعابه٠٠٠٠٠٠طب يا سيدي،،عرفنا أد أيه سيادتك حد جامد أوي ومهم في البلد دي،،،ممكن بقا تسيبني أنزل علشان طارق زمانه قاعد مش طايق نفسه ولا طايقني !!
أجابها بموافقه ٠٠٠٠٠تمام ،،،إنزلي وخلي بالك من نفسك وأول ما توصلي إتصلي بيا طمنيني !!!
إبتسمت بسعاده علي إهتمامه بها وتحدثت برقه٠٠٠٠٠حاضر ،،باي باي يا ياسين !!!
أغلقت أما هو مازال مٌمسك بهاتفه ينظر بشاشته بسعاده عارمه ♡
ذهبت مع طارق وبعد ساعه قضتها داخل الشهر العقاري كانت تخرج مع طارق من الهيئه لتستقل معهٌ سيارته ،،
وجدت أمامها ياسين يقف بجانب سيارة طارق بإنتظارهم
ضيق طارق عيناه بإستغراب وتحدث٠٠٠٠٠٠ياسين،،،أيه اللي جابك هنا ؟؟
أجابهٌ وهو ناظر لتلك الحوريه٠٠٠٠٠جيت علشان أخد مليكه !!
كانت تنظر لهٌ بإبتسامه ساحره وتشكرهٌ بعيناها علي إهتمامهٌ الواضح بها !!!
أجابهٌ طارق٠٠٠٠٠طب وليه تعبت نفسك ما أنا كٌنت هوصلها للبيت وأرجع الشركه تاني !!!
إبتسم ياسين لهٌ بسماجه قائلآ ٠٠٠٠٠مٌتشكرين يا سيدي،، مستغنيين عن خدماتك الجليله إتفضل يلا علي شغلك علشان ماتتأخرش !!
ضحك طارق وتحدث٠٠٠٠٠ياباااي عليك ،،،المهم يا مليكه ،،كده محتاجك بكره معايا في المكتب هتمضي شوية أوراق وكده يبقي كله تمام ،،،إتفقنا !!
كادت مليكه أن تتحدث ولكن أوقفها ذلك المٌتداخل قائلآ ٠٠٠٠٠مليكه لا رايحه ولا جايه،،،،وبالنسبة للورق اللي عايز يتمضي إبقي هاته معاك وانت جاي علشان تمضيه !!!
ولم يعطي فرصه لأحد ليتحدث
فتح باب سيارته وأشار لها لتدلف وبالفعل جلست علي المقعد المجاور له وأغلق هو الباب !!!
أمسكهٌ طارق من كتفهِ قبل أن يذهب وتحدث بإستفهام ٠٠٠٠٠هي أيه الحكايه بالظبط،،،ما تفهمني يا كبير !!!
إرتدي ياسين نظارتهٌ الشمسيه وتحدث بلا مبالاه ٠٠٠٠٠روح يا حبيبي شوف شغلك،،وماتدخلش في إللي مالكش فيه !!
غمز لهٌ طارق بعينه قائلآ ٠٠٠٠هي بقت كده،،،الله يسهله يا باشا !!
صعد بجانبها وبدأ بتحريك مقود السياره
وتحدثت هي بحزن٠٠٠٠٠٠ليه ماخلتنيش أروح الشركه مع طارق ،،أنا زهقانه وكان نفسي أروح أغير روتين حياتي ولو حتي بمشوار شغل زي ده !!!
نظر لها بإستغراب٠٠٠٠٠وإنتي علشان زهقانه تروحي الشركه؟؟
وأكمل بغمزه من عينه قائلآ بمرح٠٠٠٠٠طب أيه رأيك أعوضهالك بكره ونخرج نتعشي مع بعض ونروح سينما !
أجابتهٌ سريعآ بنفي ٠٠٠٠٠لاء ،،، مش حابه أخرج
ثم نظرت لهٌ تحاول إصلاح ما حدث قائله ٠٠٠٠قصدي مش هينفع أسيب مروان وأنس لوحدهم !!
تحدث بجديه وهو ناظر أمامه ويبدو علي وجههِ التشنج٠٠٠٠٠أوك ،،براحتك !!!
ساد صمت تام بينهما لمدة !!
هو غاضب حزين من رفضها الدائم لجميع محاولاته للتقرب منها ،،،
وهي أيضآ حزينه لأجله ولكن مابيدها لتفعله،،،هي حقآ تريد الخروج معه والإستمتاع بحياتها الغائبه عنها منذٌ الكثير،،،لكنها تخشي نظرات وهمزات الجميع عليها
هي حقآ ذات ☆قلبِ حائِر ☆
قطعت هي الصمت قائله في محاوله لإرضائه ٠٠٠٠٠ياسين،،،أنا نفسي أكل ملفيه أوي ،،هو إنتَ ممكن توديني Café كويس أكل فيه قطعه مع فنجان قهوة ؟؟
نظر لها بشغف وإبتلع لعابه من شدة تأثره بتلك المحاوله وأجابها بسعاده بالغه٠٠٠٠٠٠٠إنتي تؤمريني يا مليكه، ،،حالآ ،،،أيه رأيك في ********بيعمل الملفيه حلو أوي !!!
أجابتهٌ بعيون سعيده لسعادته ٠٠٠٠٠تمام،،حلو أوي فعلآ !!!
وصلا للمكان ،،صف سيارته ونزل منها سريعآ وفتح لها باب السياره ومد لها يدهٌ
نظرت لأعلي داخل عيناه رأت بهما سعاده وعشق هي تعرفهٌ من قبل،،نعم،،،،
مدت لهٌ يدها بإبتسامه أذابت بها قلبه ،،أخرجها من السياره وأمسك كف يدها وأحتضنهٌ بإهتمام وأتجهَ بها للداخل،،
كان يتحرك بجانبها مٌحتضناً يدها بتملك يشعر وكأنهٌ ملك وهي تاجهٌ ♡
سحب لها المقعد بإحترام وأجلسها وذهب وجلس مقابلها ،،
جاء النادل وطلبت هي ما تريد وطلب هو قهوتهٌ المٌعتاده،،،
وبعد مده جاء النادل وأنزل ما بيدهِ وذهب !!
أمسكت شوكة الطعام والسكين وأخذت بتقطيعه،،، وبدأت بتذوق الحلوي وأغمضت عيناها وهي تتذوقها بتلذذ وإستمتاع
كان ينظر لها وقد ذاب قلبه وأنتهي،،
♡ كم أنتَ مِسكينًٌ أيها الياسين ♡
تحدث إليها بعيون سعيده٠٠٠٠٠للدرجادي طعمها حلو ؟؟
فتحت عيناها وهي تبلل شفتاها بلسانها بإستمتاع وأجابتهٌ٠٠٠٠٠٠أوي،،،طعمها حلو أوي !!!
إبتسمَ لها قائلآ ٠٠٠٠بألف هنا !!
إبتسمت لهٌ وأكملت ٠٠٠٠ميرسي
تحدث وهو يبتلع لٌعابهْ من حالتها المٌهلكه لقلبهٌ المسكين وهي تبلل شفتاها قائلآ وهو يشار لها علي صَحنِها٠٠٠٠هو أنا مٌمكن أدوق ؟؟
نظرت لهٌ بفرحه وأبتسمت وهزت رأسها بإيماء قائله٠٠٠٠٠أكيد،،،بس ،،،،، هتاكل بنفس الشوكه ولا أطلب منهم يجيبوا شوكه نضيفه !!
نظر لها بعيون هائمه وتحدث بغرام٠٠٠٠أنا عاوز أدوقها بالشوكه بتاعتك إنتي يا مليكه ♡
خجلت من حديثه ولكنها تلاشتهٌ علي الفور !!!
وقطعت لهٌ قطعه ومدت يدها لتعٌطيها له،،،لكنهٌ فاجأها وأمسك كفها الرقيق بكف يده بإحتواء وتملٌك،،،ونظر داخل عيناها بعيون مٌلتهبه عشقاً،،،،
والغريب أنها لم تٌبادر بإنسحاب عيناها مثل سابق،،وكأن مغنطيساً جذبها لعيناه
نظرت لهٌ بقلبٍ يخفق بشده من ما ؟؟هي لا تدري ؟؟
إبتلعت لٌعابها من شدة توترها وهي تنظر له وهو يضع الشوكه داخل فمه ويتلمسها بشفتاه بإستمتاع وتلذذ وكأنهٌ يريد أن يَصِلْ لها رساله،،،أنهٌ يريدها ،،يريد لمسة شفاها المٌهلكه،،يريدٌ راحتهٌ بين أحضانها ♡
نسيا العالم من حولهما وكأن المكان قد خلا إلا مِنهٌما،، ضلا علي وضعهما هذا حتي أخرجهما رنين هاتفها ،،،
إرتعبت وشدت يدها بإرتباك كادت أن تٌوقِعْ كل ما هو فوق المنضدة !!
أشفق علي حالتها وبدأ بتهدأتها ٠٠٠٠٠٠إهدي يا مليكه،،مالك إتوترتي كده ليه ؟؟
نظرت لشاشة هاتفها ثم حولت بصرها لهٌ برعب وتحدثت٠٠٠٠دي ماما ثٌريا !!
حدثها مهدءً٠٠٠٠طب إهدي وردي عليها ،،شوفيها عاوزه أيه !!
ضغطت علي زر الإجابه وأجابت بتلعثم ٠٠٠٠٠أيوه يا ماما
ثم نظرت له بعيون حائره وأكملت ٠٠٠٠٠أنا مع ،،،،،ياسين،،أصله جالنا علي المصلحه وطارق مشي علي الشركه علشان كان متأخر ،،وياسين،،،،،،،عزمني علي قهوه ،،بنشربها وهنيجي علطول ،،،
ثم أكملت ٠٠٠٠حاضر يا حبيبتي، ،باي باي !!!
نظرت عليه وجدتهٌ يحتسي قهوته وهو ينظر جانبآ للخارج و يبدو عليه الغضب التام !!
حدثتهٌ بترقب ٠٠٠٠٠مالك يا ياسين ؟؟
أجابها بضيق وبرود وهو مازال ينظر علي منظر البحر المجاور له ٠٠٠٠٠مافيش !!
حزنت من طريقة ردهٌ عليها،،،ونظرت ليديها وهي تفرقهما بتوتر ولمعت دمعه ألم بعيونها ولكنها تنفست الصعداء ومنعتها من النزول !!
ساد الصمت،، نظر لها ولام حالهٌ علي ما أوصلها له فتحدث بهدوء ٠٠٠٠٠٠مليكه ،،،أنا جوزك،،يعني مش لازم ترتبكي وتخجلي وإنتي بتتكلمي عني أو عن إنك معايا،،بالعكس ،،،خروجنا مع بعض ده طبيعي جدآ،،،إللي مش طبيعي هو خوفك وقلقك الدايم طول ما أنتي معايا،،،
ثم حدثها بتساؤل٠٠٠٠٠٠٠مٌمكن أعرف ليه كنتي بتتكلمي مع عمتي بخجل وإحراج كده؟؟
زي ما تكوني بنت في ثانوي مامتها ظبطتها هربانه من المدرسه وخارجه مع صديقها !!
إبتلعت لٌعابها وتحدثت بتفسير٠٠٠٠٠مش عاوزه حد يتكلم عليا يا ياسين ،،طول عمري بخاف من كلام الناس وبعمل حسابهم في كل تصرفاتي وبحط في إعتباري ردة فعلهم علي أفعالي !!
تحدث بحده ٠٠٠٠٠طظ في كل الناس،،،مش مطلوب منك تعملي حساب لحد ولا في إنهم إزاي هيفكروا ويفسروا تصرفاتك ،،،
ثم أكمل بحنان وصوتٍ هادئ وعيون مٌترجيه٠٠٠٠مليكه أنا جوزك،،أنا حابب تقربي مني وتفتحيلي قلبك وتحكيلي علي إللي فيه،،،عاوزك تشاركيني تفاصيلك وتدخليني حياتك ،،،
وأكمل بإيضاح٠٠٠٠٠٠ومش معني كده إني بطلب منك تكونيلي زوجه بالمعني المٌتعارف عليه،،،،يعني ،،،،،أقصد المعاشره وكده !
خجلت وأخذ صدرها يعلو ويهبط وسحبت عيناها عنه
وأكمل هو بتفهم٠٠٠٠٠أنا قصدي تفتحيلي قلبك يا مليكه،،،نفسي تكوني قريبه مني وتحكيلي علي أي حاجه مضيقاكي،،،تعباكي،،،مش حباها في حياتك،،،عاوز أساعدك علي أني أخلي حياتك مٌريحه أكتر !!
نظرت لهٌ وشعرت براحه من حديثهْ وأبتسمت بشكر قائله٠٠٠٠٠متشكره أوي يا ياسين،،متعرفش أد أيه كلامك ده ريحني،،
وصدقني هاحاول أعمل كده فعلآ لأني حقيقي محتاجه صداقتك جدآ ونفسي نرجع مع بعض زي الأول من غير مناوشات وخناق كل شويه !!
إبتسم لها ومد يدهٌ لها بمداعبه قائلآ ٠٠٠٠٠طب يلا نتفق إننا مش هنتخانق مع بعض تاني !!!
إبتسمت ومدت يدها ٠٠٠٠٠وأنا موافقه !!!
ثم سحبت يدها قائله ٠٠٠٠٠يلا بقا علشان إتأخرنا ،،ماما بتقولي أنس بيسأل عليا !!
وافقها علي الفور ونظر للنادل وطلب منه الشيك ثم ذهبا معآ بطريقهما للعوده ،،،كان كٌلٍ منهما سعيد بداخله لتلك البدايه الجميله ،،
وصلا للمنزل وأنزلها ثم إبتسم لها قائلآ ٠٠٠٠٠هريحك مني إنهارده،،،تقدري تنامي براحتك من غير توتر زي إللي حصل إمبارح !!!
إبتسمت بإحراج قائله ٠٠٠٠٠ومين إللي قالك إني كٌنت متوتره ؟؟
أجابها بدعابه٠٠٠٠٠السرير المسكين اللي تعبتيه من كتر ما تقلبتي عليه من شدة توترك !!!
ضحكت بصوتٍ أنثوي رقيق ثم تحدثت بمرح٠٠٠٠٠٠طب مٌمكن بقا تقولي علي جدول مواعيدك علشان أبقي أنام قبلها بيوم !!
ضحك وأجابها بدعابه وتسلي٠٠٠٠٠والله أنا راجل عادل وأحب أعدل بين مرتاتي ،،،يعني يوم عندك ويوم عندها ،،ما أحبش الظلم أنا !!!
كل هذه الضحكات والهمسات كانت تحدث تحت أعين المستشاطه غضباً الواقفه في شرفتها تراقب الوضع وتٌقيمه،،ظل واقفآ حتي دلفت من باب الفيلا الداخلي ثم تحركَ علي منزله !!!
صعد لغرفته وبمجرد دخوله وجدها تقف تربع يديها علي صدرها وتهز ساقيها بتوتر ويظهر علي وجهها علامات الغضب التام
تحدثت بغضب عارم ٠٠٠٠٠٠ممكن البيه يفسرلي أيه إللي أنا شفته من شويه ده ؟؟
كان يفك رابطة عنقه بعدما خلع عنهٌ سترته ولم يٌعيرها إهتمام
صرخت به بجنون٠٠٠٠٠٠ياسييييين ،،،أنا بكلمك ،،،رد عليااااااا
ذهب إليها وأمسكها من ذراعها بغضب هادرآ بها ٠٠٠٠٠صوتك ده ما يعلاش طول ماأنتي قدامي،،،فااااااهمه
ثم تركها بغضب ووالاها ظهره،، ذهبت خلفه وأمسكتهٌ بتملك ٠٠٠٠٠حرام عليك يا ياسين،،إنت ليه بتعمل فيا كده ؟؟
هو أنا علشان بحبك تقوم تزلني بالشكل ده !!!
لف جسدهٌ لها وتحدث بإستغراب ٠٠٠٠٠٠بتحبيني ؟؟إنتي عمرك ما حبتيني يا ليالي،،،إنتي أكتر واحده أنانيه ومتسلقه شوفتها في حياتي ،،،إنتي جباره،،،ولو لاقيتي فرصتك هتدوسي علي كل إللي حواليكي من غير رحمه !!!!
نظرت لهٌ بصدمه وهي تستمع لهٌ وأجابتهٌ بإستغراب٠٠٠٠٠٠ أنا ،،،أنا كل ده يا ياسين،،،للدرجادي شايفني شريره؟؟
كل ده ليه؟؟علشان بحبك وبغير عليك ؟؟
علشان بسألك كنت واقف مع الزفته دي بتتكلموا في أيه ؟؟
قبض ياسين علي يدهِ وأغمض عيناه يحاول تهدأت حاله كي لا يفرغ شٌحنة غضبه بها
وأكمل وهو يجز علي أسنانه٠٠٠٠٠أولآ ،،،إسمها مليكه،،،ياريت ترتقي شويه
ثانيآ بقا يا هانم ،،،إنتي مكنتيش بتسأليني،،،إنتي كٌنتي بتستجوبيني ،،،لا ومن جبروتك بتصرخي عليا،،،
وأكمل بكبرياء وتعالي ٠٠٠٠٠٠إنتي مٌتخيله نفسك بتعملي أيه،،،إنتي بتصرخي وبتستجوبي ياسين المغربي ، ،،إنتي فاهمه يا ماما إنتي عملتي أيه ؟؟
إحمدي ربنا إنك أم أولادي وبنت خالي !!!!
بس ،،،،أم أولادك وبنت خالك وبس يا ياسين ٠٠٠٠٠قالتها بإنكسار ودموع !!!!
نفخ بضيق وهو ينظر بالسقف وتحدث٠٠٠٠٠ليالي ،،،أرجوكي،،،أنا راجع من شغلي تعبان وعاوز أنزل أتغدي وأجي أنام شويه،،،ممكن تأجلي واصلة النكد دي ل بالليل ،،،أكون نمت وفوقتلك كده وأبقي ساعتها نكدي براحتك !!!!
ذهبت إليه وتحدثت بحزن ودلال٠٠٠٠٠هو أنت علشان عارف إني بحبك وما أقدرش أستغني عنك تعمل فيا كده ؟؟
نظر لها بتسلي وتساؤل٠٠٠٠٠إنتي عاوزه أيه بالظبط يا ليالي ؟؟
أجابتهٌ وهي تغمض عيناها بعشق وترمي نفسها داخل أحضانه٠٠٠٠٠عاوزاك ،،،عاوزاك يا ياسين !!!
إستجاب لها ياسين وأخذها بين أحضانه وعاشا بعالمهما ،،فهي بالأخير زوجته ولها عليه حقوق شرعيه واجبه،،
أما ليالي فقد نالت ما خططت له مع منال فالأن هي كسرت حاجز البعد والعقاب حتي لا تعطيه الفرصه للتفكير للتقرب من مليكه !!!
_______________________________
في المساء !
ذهب ياسين للموقع المتواجد به رجالهٌ مع ذلك المٌغفل تعيس الحظ الذي خٌيل له غباؤه أنه سيدخل عش الدبابير ويأخذ منه ما يريد ويخرج بسلام ،،لكن سوء حظه أوقعهٌ بيد من لا يرحم
دلف ياسين للداخل بهيبتهِ المعهوده أدي لهٌ رجاله التحيه
بإحترام !!
أخرج هاتفهٌ مٌناولاً إياه لعمر وتحدث٠٠٠٠إنسخلي الفيديو هنا ياعٌمر وبعدها أتخلص من كل الأجهزه إللي عليها الفيديو،،مش عايز يبقاله أثر ،،فاهم يا عٌمر !!!!
أجابه بإحترام ٠٠٠٠أوامر معاليك يا باشا !!!!
ثم نظر وأبتسمَ ساخراً علي ذلك المقيد بإحكام فوق المقعد ومعصوب العينان ويبدو علي وجههِ أثار الضرب المٌبرح
تحدث ياسين بنبرة صوت ساخره موجهآ حديثهٌ لرجاله٠٠٠٠٠تؤ تؤ تؤ ،،، أيه الهمجيه إللي إنتوا فيها دي يا رجاله،،ده الراجل وشه إتشوه خااالص،،،أنا علمتكم كده بردو ؟؟
كان المدعو وائل يحرك رأسهٌ بفزع عندما إستمع لصوت ياسين
فتحدث بقوه محاولآ إخفاء ما بداخلهٌ من رعب ٠٠٠٠٠أنا هوديكم في ستين داهية، ،،إنتوا فاكرين البلد أيه سايبه مافيهاش قانون !!!!!
نظر ياسين لرجاله وإذ بهم يطلقون الضحكات الساخرة بصوتٍ عالي
حتي صرخ وائل بهستيريه قائلآ ٠٠٠٠٠إنتوا مين وعاوزين مني أييييييه ؟؟
سحب ياسين مقعدآ وجلس به أمامه وقرب وجهه من وائل وتحدث بفحيح مٌخيف٠٠٠٠٠٠أنا عملك الإسود في الدنيا دي يا روح أمك،،،
ثم سند ظهرهٌ متكئاً علي ظهر المقعد ووضع ساق فوق الآخري وتحدث بنبرة صوت ساخره٠٠٠٠٠٠يظهر كده إنك كنت مزعل الست الوالده الله يرحمها جامد فدعت عليك في ليله مفترجه وربنا إستجاب،،،أنا بقي،،،أبقي إستجابة دعوه أمك !!!
أطلق الرجال ضحكاتهم من جديد !!
ثم أستكملَ ياسين حديثه مٌتهكماً٠٠٠٠٠ بقي يا أبن ال ******* ما لقيتش غير بنت المغربي إللي تلعب معاها ،،،داأنت وقعت أمك سودا !!!!
هٌنا تحدث وائل بصوتٍ عالي واثق٠٠٠٠أاااااه ،،طب مش تقولوا كده من الأول،،، أنتوا بقا اللي الهانم بنت العز بعتاكم،،،طب بلغ الهانم إللي مشغلاك إنها طلعت غبيه أوي،،،
وأكملَ بوعيد٠٠٠٠٠٠وبلغها كمان إن أنا عامل إحتيطاتي ومأمن نفسي كويس،، ومدي نسخه تانيه لحد موثوق فيه ،،،ومبلغه إن لو جرالي أي حاجه أو أختفيت تحت أي ظروف ،،،هو هيتصرف وهيبعت الفيديو لباقي عيلتها وهفضحها في كل مكان !!!!
تحدث ياسين ببرود٠٠٠٠٠قصدك المسكين رأفت أخوك اللي ورطته معاك ،،،لا ما تقلقش ،،إحنا دخلنا خدنا أمانتنا من عنده بكل هدوء وإحترام،،وبصراحه الراجل طلع مٌتعاون إلي أبعد الحدود،،علشان كده سبناه في حاله من غير أذيه،،
وأكملَ ببرود ٠٠٠٠٠إحنا كده،،إللي يحترم نفسه معانا ويريحنا نريحه علي الآخر، ،،أما بقا اللي يقل أدبه٠٠٠٠٠
لم يدعهٌ يكمل وتحدث مٌترجيآ إياه بصياح٠٠٠٠٠٠حرمت يا باشا ،، أنا أسف وحقك عليا !!!
أجابهٌ ياسين بسخط٠٠٠٠٠ببساطه كده ياروح أمك،،ماأنتي كنت عاملي فيها دكر من شويه وبتهددني كمان،،،
خد عندك الكبيره بقا،، أحنا جهه أمنيه يا روح أمك وأعتبر نفسك في خبر كان ،،وحياة أمك ما هتشوف الشمس تاني باقي حياتك !!!
أجابهٌ بتلعثم ٠٠٠٠بتهمة أيه يا باشا هتحبسني ؟؟
ياسين ٠٠٠٠٠٠هو أنت كمان لسه ليك عين تسأل ،،
يلاااا دانت إللي زيك مالهوش عندي ديه ،،ومع ذلك هخليني معاك للأخر خد عندك التهم ،،،،،خيانه وسرقه وإرهاب !!!!!
صاح وائل بدموع٠٠٠٠٠٠حرام عليك يا بااااشا، أنا معملتش أي حاجه من دول !!
أجابهٌ ياسين ببرود مٌميت٠٠٠٠٠٠طب ما تيجي نفصصهم مع بعض كده ونشوف !!!
أولآ خاين ،،،،خنت الشركه إللي بتاكل من وراها عيش وإستغليت وظيفتك في شغلك القذر !
ثانيآ حرامي،،،،،سرقت فيديو خاص بتسجيلات الشركه من ورا علم أصحابها !!!
ثالثآ إرهابي٠٠٠٠٠٠بقالك إسبوع راعب مواطنه سالمه،،وبتهددها وتبتزها وبتستغل خوفها وتطلب منها فلوس !!
ورفع يداه بإستسلام ٠٠٠٠٠أهو كله علي إيدك أهو ،،،لو أنا أتهمتك بحاجه ما حصلتش قول وأعترض وقولي إنتَ ظالم ومفتري يا باشا !!!!
ثم حول بصره لرجاله المتواجدين حوله يتفاخرون برأيسهم مٌوجهاً إليهم الحديث ٠٠٠٠٠غلطت أنا في حاجه يا رجاله،،،بفتري عليه ولا حاجه،،،لو بفتري قولولي !!!
ردوا عليه جميعهم٠٠٠٠٠٠عداك العيب يا معالي الباااشا !!!!!
بكي وائل وتحدثَ بهلع وخوف ٠٠٠٠٠أبوس إيدك يا باشا ،،إرحمني لوجه الله أنا عندي إبن وعايز أربيه !!
هدر به بحده وتحدث ٠٠٠٠يا أبني إذا كان أبوه نفسه مش متربي ،،يبقي الواد هيتربي إزاي؟؟
وبعدين مفكرتش فيه ليه قبل ما تعمل عملتك السودا دي ،،علي العموم إبنك أحسنله يتربي بعيد عنك،،علي الأقل مش هيورث غبائك !!
صاح وائل بصراخ وتوسل ٠٠٠٠٠أبوس إيدك يا باشا تسامحني ،،حرمت والله العظيم ماهعمل كده تاني،،خرجني من هنا وقسمآ بالله همشي زي الألف !!!
هدر بهِ ياسين٠٠٠٠٠إخرص يلااا،،لو عاوز تنفد بعمر إبنك ومراتك،،قول لو شايل نسخ من الفيديو في أي مكان تاني ،،بدل ورحمة أمك أخليك تشوف إبنك ومراتك وهما مدبوحين قدامك،،ده طبعاً قبل ما أخلص عليك إنت كمان وأخلص الدنيا من غبائك !!!!
صرخ وائل وتحدث٠٠٠٠والله العظيم يا باشا ما فيه أي نسخ تانيه هي اللي كانت علي فوني واللي علي الاب توب وعند أخويا،،وكلهم بقوا تحت أدين حضرتك،،،أرجوك إبني ومراتي ملهومش ذنب ،،،أبوس أيدك إعتقني لوجه الله !!!!
وقف ياسين وتحرك للخارج تحت صراخ وائل المٌستدام
خرج وخرج عمر خلفه منادياً عليه٠٠٠٠٠باشاااا،،ماقولتلناش،،،هنعمل أيه في الجثه دي ؟؟
أجابهٌ ياسين بإبتسامه سمجه٠٠٠٠٠٠سيبه يومين تلاته هنا لحد ما يتربي وبعدين رجعوه بيته علشان خاطر إبنه،،،أنا وعدت أخوه إني هأدبه الأول وبعدين أرجعه !!
تحدث شاب أخر يٌدعي علي٠٠٠٠٠طب وبالنسبه لمراته يا باشا،،مش ممكن تبلغ ؟؟
نظر له ياسين وأبتسم بتسلي٠٠٠٠٠إنت لسه جديد ولا أيه يا علي ،،،علي العموم كل حاجه معمول حسابها،،،ما تقوله يا عمر علشان سيادة النقيب يتعلم ويستفاد !!!
نظر عٌمر إلي صديقهٌ وتحدث٠٠٠٠بص يا عم علي،،،إحنا عندنا أجهزه بتتقمص الصوت لدرجة إنك لايمكن تشك إن ده مش صوت الشخص الحقيقي أصلاً ،،فاخدنا تلفونه وكلمنا مراته منه وقولنالها إنه سافر في مأموريه مستعجله للشغل ،،،
وأكملَ بدعابه٠٠٠٠٠ولانها ست مصريه أصيله شكت فيه إنه بيخونها ونكدت عليه نكد السنين،،فالحمدلله ده خدمنا خدمة عمرنا وأكدلنا إنها مش هتتصل بيه تاني !!!
تحدث علي مٌستفسراً٠٠٠٠٠طب إفرض إنها حبت تكلمه تاني يا باشا هتعملوا أيه ؟؟
أجابهٌ ياسين هذه المره٠٠٠٠٠٠لو فرضنا إنها نسيت كلمتين ما قالتهمش في الخناقه،،وحبت تكمل وصلة الردح بتاعتها،،،فدي بسيطه وبردوا معمول حسابها،،،
فيه شباب مسؤلين عن الفون،، أول ما ترن هيشغلوا برنامج الصوت ويردوا عليها،،إنت في جهاز المخابرات يا علي ،،يعني لازم تكون عامل حساب كل حرف وأي مستجد في قضيتك !!!
علي بإستفهام٠٠٠٠٠٠طب وبالنسبه لأخوه يا باشا،،سكتوه بسهوله كده إزاي ؟؟
أجابهٌ ياسين ٠٠٠٠٠لا،،،،،أخوه ده طلع أغلب من الغلب ،،طلع القذر ده هو اللي ضاغط عليه ،،وهو أصلآ مش بتاع مشاكل وماشي جنب الحيط،،،فكان من السهل جدآ إقناعه بإننا ناخد اللي يخصنا من عنده،،ووعدناه نرجعله أخوه بس لما يتربي الأول علشان يبطل يتشاقي تاني !!!
تحدث علي ٠٠٠طب ٠٠٠٠
رمقهٌ ياسين بنظره حاده وتحدث٠٠٠٠٠٠لا بقولك أيه ،،إنت كلت دماغي أسئله وأنا مش فاضيلك ،،،
ثم نظر إلي عٌمر٠٠٠٠٠عٌمر ،،،إبقي درب رجالتك وفهمهم يا حبيبي،،،أنا دماغي فيها اللي مكفيها،،،،أنا بقيت متجوز إتنين يا باشا يعني محتاج صحتي أكتر من الأول ،،يلا سلام !!!
إبتسم عٌمر وتحدث بإحترام٠٠٠٠٠٠كان الله في العون ياباشا وربنا يقوي معاليك !!!!
تحدث عٌمر مٌتذكراً٠٠٠٠٠ياسين باشا ،،تليفون حضرتك
نظر له ياسين وأبتسم له وأخذ الهاتف وشكره !!
إنسحب جانباً وأمسك هاتفه وضغط علي تشغيل الفيديو مع كتم الصوت وجد رائف وهو يستقبل نرمين بحفاوة تنهد بألم حين رأي أخاه الغالي،، أسرع من خطي الفيديو وأوقفهٌ للمنتصف وجد رائف يقف بوجه نرمين ويظهر علي وجهه علامات الغضب وأيضاً نرمين كانت تتحدث بغضبٍ عارم،،
أغمض عيناه بغضب ولعن حاله علي أنه أعطي وعداً ليسرا بألا يعرف ما يحتويهِ هذا الفيديو ،،ثم أغلقهٌ بغضب ووضع الهاتف داخل جيب بنطاله !!
كان الوقت قد تعدي مٌنتصف الليل ،،إستقل سيارتهْ وقادها حتي وصل للمنزل نظر لشرفتها وجدها تقف بها تنظر للبحر المٌمتد بعيدآ ،،ويظهر علي وجهها علامات الإستمتاع والراحه !!
صف سيارتهٌ بالجراج،،ثم ذهبَ لخارج المنزل ووقف بمقابلها ،،نظرت لهٌ براحه وقفا ينظران لبعضهما دون إشارات تنهد وأخرج هاتفه وبدأ بالإتصال بها،،
إستمعت لصوت هاتفها وهي تراه يجري مكالمه تيقنت أنه هو إبتسمت له برقه ودلفت إلتقطت هاتفها من فوق الكومود وخرجت للشرفه مرة أخرى ،،
ثم ردت بدلال وصوتٍ هادئ٠٠٠٠٠أيوه !
ضحك وتحدث٠٠٠٠٠صاحيه ليه ؟؟
أجابتهٌ بدلال٠٠٠٠مش جايلي نوم والجو حلو أوي ،،بصراحه صعبان عليا أسيبه وأنام !!
تنهد قائلآ بدعابه٠٠٠٠عقبال ماأصعب عليكي أنا كمان !!
خجلت من كلماته وبما يقصدهٌ بها
تحدث ليخرجها من خجلها٠٠٠٠٠٠تحبي تتمشي شويه علي البحر ؟؟
أجابتهٌ٠٠٠٠٠ياريت ،،لكن مينفعش !
سألها ياسين ٠٠٠٠وليه ما ينفعش يا مليكه؟؟
أجابته مليكه بتبرير٠٠٠٠٠ماما نايمه والولاد كمان،،،مش لذيذه إني أخرج من غير إذنها !!
أجابها والحزن يكسو صوته وملامحه٠٠٠٠٠أنا جوزك يا مليكه علي فكره،،يعني لو هتستأذني من حد ،،،،يبقي الحد ده هو أنا !!
صمتت وهي تنظر عليه ،،،
تنهد بألم وتحدث٠٠٠٠٠إدخلي نامي الجو برد عليكي !!!
أجابته بإبتسامه وإيماء٠٠٠٠٠٠حاضر،،،،،ياسين ،،قالتها برقه ونعومه !!!
أجابها بقلبٍ ذائب ٠٠٠٠يا نعم !!!
إبتسمت لمراوغته وتحدثت ٠٠٠٠٠تصبح علي خير !!
وأغلقت الهاتف علي الفور ودلفت للداخل وهي تبتسم وتدور حول حالها بفرحه !!!
أما ذلك المسكين الذي أخذ صدرهٌ يعلو ويهبط من الأشتياق
تحرك وكاد أن يدلف لباب منزله إستمع لرنين هاتفه ،،نظر بشاشته إبتسم ولف رأسه لها مجدداً وجدها تقف بشرفتها
فتحدث مداعباً إياها ٠٠٠٠أيه ده بالسرعة دي لحقت أوحشك ؟؟
إبتسمت وتحدثت ٠٠٠٠لو مبطلتش كلامك ده هقفل وأدخل أنام !!!
تحدث مٌبتسماً ٠٠٠٠لا وعلي أيه ،،كلي أذانٍ صاغيه مليكة هانم !!!
تحدثت بإبتسامه ٠٠٠٠لسه عندك إستعداد تتمشي علي البحر ؟؟
طار قلبهٌ من شدة سعادته وتحدث٠٠٠٠إنزلي يلا،، مستنيكي !!!
أغلقت هاتفها وسريعاً إرتدت ثوباً ووضعت فوق كتفيها شالاً ليحميها من الصقيع
بعد مده قليله وجدها تخرج بهدوء من البوابه الرئيسيه تحت أنظار رجل أمن البوابه الذي أحني رأسه كتحيه منه لها ولياسين ردوها له بإحترام !!!
تحركا بإتجاة البحر وما ان إقتربت منه وأستمعت لإرتضام المياه بصخورها حتي تهللت أساريرها وأغمضت عيناها وبدأت بالإستنشاق العميق لرائحة اليود التي تعشقها !!!
نظر لها وتحدث بهدوء مٌبتسماً٠٠٠٠غيرتي رأيك ونزلتي ليه ؟؟
تهربت بعيناها عنه بإرتباك وأكتفت بإبتسامتها التي أشعلت نيران صدرة وحدث حاله٠٠٠قوليها مليكه،،أراها ف نظرة عيناكي،،أري بوادر عشقي تقتحم عالمك ينقصكي فقط أن تٌعلنيها ♡
أفاق علي صوتها الحماسي ٠٠٠٠هو أنتَ بتتأخر في شغلك دايماً كده ؟؟
إبتسم لها وأجاب ٠٠٠٠لا خالص لما بيكون عندي مأموريات مستعجله زي إنهاردة كده !!
سألته بإهتمام٠٠٠٠بتحب شغلك يا ياسين ؟؟
جداااااا،،بحبه فوق ماتتخيلي ٠٠٠٠٠قالها بحماس !!
وأكمل بتفاخر ٠٠٠لذه فظيعه وإنتي كاشفه كل إللي حواليكي وعارفه خبياهم ،،إحساس إنك مٌلمه بكل الأشياء وعندك دراية بكل إللي بيحصل حواليكي إحساس بيديكي ثقه ويحسسك بالتميز والقوة !!!
كانت تنظر لهٌ بإستغراب مضيقة العينان وتحدثت بإعتراض٠٠٠٠غلط جداً علي فكرة،،أيه اللذه ف إنك تبقي عارف خبايا إللي حواليك وأسرارهم،،ده من كرم ربنا علينا إننا مابنعرفش أيه إللي جوه نفوس إللي حوالينا لينا،،علشان نفسونا تفضل صافيه من ناحيتهم وتسود بينا الرحمه والمحبه !!!
قهقه عالياً ثم نظر لها وحدثها بطريقه عقلانيه٠٠٠٠٠الكلام ده بين البشر العاديه يا مليكه،،الدول ليها مقاييس تانيه خالص،،لازم الدوله تبقي قويه وعين رجالتها مُلمه لكل أحداث العالم لازم دايماً متديش الأمان لأي حد مهماً كان قريب منك،، ولا تدي ضهرك لحد وأنت مطمن ،،وإلا وقتها هتلاقي الطعنه راشقه ف مقتل،،،
ونظر لها بإهتمام وأكمل بتأكيد٠٠٠٠٠وعلي فكرة بقا الكلام ده ينطبق كمان علي الاشخاص،،،يابنتي إحنا بقينا ف زمن صعب،،الأخ بيقتل أخوه والأم بتقتل ولادها،،،
إحنا في زمن كله فتن إلا من رحمَ ربي،،نصيحه مني ماتديش الأمان الكامل لحد،،دايماً خلي جواكي حته ذكاء وحرص من إللي قدامك،،حتي مع أقرب الناس ليكي،،إنتي بس إللي هتقدري تحمي نفسك واللي بتحبيهم !!!
كانت تنظر له بإعجاب من حديثه وأٌفقهِ الواسع تحدثت بإبتسامه٠٠٠٠كلامك صح علي فكرة ،،بس أنا يمكن علشان مابخرجش ولا بتعامل مع العالم الخارجي فمعنديش المشكله دي،،كل إللي حوليا واثقه جدآ فيهم،،وبعدين دول أهلي أكيد مش هيأذوني !!!
نطق ياسين بنبرة صوت جاده٠٠٠٠٠٠حتي الأهل يا مليكه،،لازم تخلي بالك منهم كويس،، وتفهمي تفكير الخبيث منهم علشان وقت الجد تكوني سابقه تفكيرهم بخطوه وتهجمي بدل ماتكوني ف خانة الدفاع !!
ضيقت عيناها بإستنكار لحديثه الغير مقنع لها !!!
ضحك هو وتحدث٠٠٠٠مستغربه كلامي ومش متقبلاه مش كده ؟؟
أكملَ مٌتحدياً إياها٠٠٠٠٠أنا بقا هثبتلك إن نظريتي هي إللي صح وبأمثله ومواقف من حياتنا نفسها !!
فاكرة اليوم اللي قعدنا فيه مع العيله،، يوم توزيع الميراث،،تفتكري القعده دي أنا مكنتش عامل حسابها قبلها بشهور ،،وعلي فكرة بقا كنت متوقع كل إللي اتقال ومجهز الرد
ثم زفر بضيق وتحدث٠٠٠بعد وفاة رائف بفترة صغيره وليد ونرمين راحوا البنك كل واحد لوحده طبعا ،،وسألوا علي أرصدة رائف الله يرحمه ورصيدك إنتي وعمتي والولاد،،،
ثم نظر لها بتأكيد وأكمل٠٠٠٠وليد بيه كان بيطمن علي الأرصدة ولما إتطمن قرر إنه يتجوزك علشان يستولي علي مغارة علي بابا إللي رائف ساب بابها مفتوح !!
نيجي بقي لنرمين هانم إللي رسمت خطه هي كمان وخطتها كانت إنها تاخد الوصايه علي الولاد وتخلي طارق يجهزلها مكتب هي وجوزها وتستولي بيه علي حصتك إنتي والولاد وعمتي ويسرا وترميلكم إنتوا الفتافيت !!!
أنا بقا قريت أفكارهم كلهم وكنت مراقب تحركاتهم وأنا قاعد ثابت في مكاني وسبتهم يتحركوا ويخططوا سنه بحالها وقبل التنفيذ قعدت مع طارق والباشا وأتفقنا علي كل حاجه
وعلي فكرة ،،،حتي بيع حصتها كنت عامل حسابه، علشان كده ضيقنا عليها في القاعده وقفلنا كل الأبواب في وشها لحد ماخلناها هي بنفسها إللي تطلب تبيع حصتها،،وبكده خلصنا من وجودها في الشركه وللأبد !!!!
كانت واقفه مٌتسمرة تنظر له ببلاهه وعينان مٌتسعه وفاهٍ شاغرة غير مستوعبه حديثه الصادم لها ولبرائتها
تحدثت بشرود وتيهه٠٠٠٠٠٠إنتَ بتقول أيه يا ياسين،، معقول إللي إنتَ بتقوله ده يكون صحيح ؟؟
ثم أشارت بسبابتها علي حالها بشرود٠٠٠٠٠للدرجادي أنا غبيه ومش شايفه إللي حوليا كويس ؟؟
للدرجادي الناس نفوسها بقت ضعيفه ،،طب ليه؟؟
هو وليد ده مش المفروض عمهم والمفروض كمان هو إللي يحافظ ويخاف عليهم وعلي مالهم ؟؟
وأكملت بتيهه٠٠٠٠ونرمين،،معقول تعمل كده،،وأنا إللي من غبائي كنت فكراها طالبه الوصايه علشان خايفه علي ولاد رائف وعايزه تحميهم
ثم نظرت له وتحدثت بنبرة صوت حزينه ٠٠٠٠٠ياااااه يا ياسين،،أد أيه أنا طلعت غبيه !!!
إقترب عليها وأمسك كفيها وأحتضنهم برعايه وتحدث بحنان وهو ينظر لعيناها ٠٠٠٠٠إنتي مش غبيه يا مليكه،،إنتي نقيه وروحك نضيفه في وسط عالم معظم نفوسهم بقت ملوثه ومريضه بالطمع،،
علشان كده بقولك مش عاوزك تثقي في حد لدرجة الإطمئنان ،،
وأكملَ مٌطمئناً إياها ٠٠٠٠علي العموم أنا مش عاوزك تخافي وطول ماأنا جنبك مش عاوزك تقلقي من أي حاجه ،، أنا سندك وحمايتك إنتي والولاد ولازم تتأكدي إن طول ماأنا عايش عمري ماهسمح لأي مخلوق علي وش الأرض إنه يقرب منك أو يحاول يأذيكي !!!
كانت تنظر لعيناه وهي تستشعر بهما الصدق والحب، تذكرت إهتمامه بها وبأطفالها ،،
تذكرت كل مواقفه المسانده لها ،،
وبدون مقدمات إقتربت عليه وأحتضنته متعلقه برقبته وحاوطته بذراعيها تحت ذهول ذلك الواقف مٌتخشب الجسد مٌتسمر بمكانه وكأن عالمه توقف كاد أن يلف ذراعيه حول خصرها ويقربها منه،،لكن تحطمت أماله وهي تبتعد عنه وتنظر له بعيون خجله وشاكرة بنفس الوقت !!
وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا أسفه يا ياسين، أسفه علي كل لحظه جرحتك فيها بكلامي ،،أسفه إني ظلمتك وإنتَ إللي كنت طول الوقت خايف عليا وعلي أولادي وواقف جنبنا !!!
تحمحم لينظف حنجرته عله يستطيع إخراج صوته وبالفعل تحدث٠٠٠٠أنا مش بحكيلك الكلام ده علشان تتأسفي أو علشان تخافي وتقلقي يا مليكه، بالعكس ،،انا بحكيلك الكلام ده علشان أقويكي وأخليكي تاخدي بالك من كل إللي حواليكي ،فهماني يا مليكه ؟؟
هزت لهٌ رأسها بطاعه وأبتسامة شكر !!!
تحركا من جديد وإذ بها تحتضن حالها وتتأفأف من شدة الصقيع نظر لها وتحدث بحنان٠٠٠٠بردانه ؟؟
هزت رأسها بإيجاب وهي تفرق يديها ببعضها علها تدفئها بهذا الإحتكاك
وقف من جديد وأمسك يديها وجدها بارده رفعهما علي فمه وبدأ بالزفير بهما علها تشعر بسخونة أنفاسه ويدفئها،، ثم خلع عنه معطفهِ وألبسها إياه بحنان تحت سعادة هائله تمالكت منها وهي تري إهتمامه وعشقه الذي ينبعث من عيناه ♡
نظر لها بعيون هائمه وتحدث٠٠٠٠أحسن ؟؟
إبتسمت لهْ وهزت رأسها بإيجاب وتحدثت بنعومه٠٠٠٠الحمدلله !!!
أكملَ هو ٠٠٠٠طب يلا بينا علشان ماتبرديش تاني !!!
وافقته وتحركت بجانبه وإذ به يحاوطها بذراعه محتضناً إياها برعايه وهو يتحرك بجانبها إقشعر بدنها بالكامل ولكن هذه المرة ليس نفوراً بل فرحاً ،،،تملكت السعادة من قلبها وتحركت معه تحت رعايته مٌستسلمه لدفئ أحضانه الحانيه ♡
فهل ساتستسلم مليكة لعشق ياسين وتدع عشقهٌ يتغلغل داخلها ؟؟
أم أن قلبها مازال حائر بين ثنايات الماضي والحاضر؟؟
وهل ستضحك لها الأيام من جديد وتعود بسمتها لقلبها ؟؟
أم أن مازالَ للحزن بقيه ؟؟
إنتهي البارت
☆قلوب حائره☆
روز آمين
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية قلوب حائره
بقلمي روز آمين
💙 🦋 البارت الثامن عشر 🦋 💙
أتي الصباح ☀️
لم يتذوق كلاهما طعم النوم سوي سويعاتٍ قليله،،
نعم ،،لقد قضيا ليلتهُما الأولي بنفس التخت بالتقلب بالفراش من شدة إشتياقهما وعدم راحة كٌلً منهما وهو بعيد عن أحضان الأخر ،،برغم التقارب الشديد ،،حتي هي برغم تشتت عقلها وتيهة روحها إلا أنها كانت تريد إحتضانه لها ♡
إستيقظ وهو ينظر بقلبٍ هائم لتلك الغافيه بجانبه لا يفصل بينهما غير تلك الوساده اللعينه،،
ولكن صبرآ ،،،سيجد لها حلً قريبآ ،،،
نظر لشفاها المنتفخه بنشوه ،،لم يستطيع التحكم بحاله وأمال عليها بحذر ووضع فوق شفاها قبله ناعمه سريعه،،،
وأستقام برأسه ينظر إليها لكنهٌ لم يستطع كبح جماحه،،، وعاد مرةَ أخري بلهفه ودقات قلبهٌ تتسارع من شدة الأحتياج،،، وضع قٌبله أطول وأعمق من سابقتها،
ثم تحرك من جانبها بحذر ودلف للمرحاض بقلبٍ لاهث وأنفاس مٌتسارعه متشوقه !!
فتحت عيناها وإبتسمت برقه،،،وضعت يدها فوق شفاها بنشوه،،،
نعم،،،،،لقد كانت واعيه وشعرت بأنفاسه الحاره وهي تلفح خديها بشغفٍ وأشتياق ،،
لكنها إستسلمت لقبلتهٌ،، بل وسعدت بتقاربه منها،،ولكنها إدعت النوم خجلآ منه !!!
أما هو فقد دلف إلي المرحاض وأغلق بابه ثم إبتسمَ بتسلي وحدث حاله٠٠٠٠٠يا لكِ من ماكره مليكه،،، مع من تعبثين جميلتي ،،،أنا ياسين المغربي أيتها الصغيرة،،أفهم من خروج زفيرك إن كٌنتي غافيةٍ أم لا ؟؟
وأكملَ بكبرياء٠٠٠٠يبدوا أن قٌبلتي قد أعجبتكِ ،،وعموماً أنا أٌحب اللعب كثيرآ،،فلنلعب سويآ مليكتي ،،فمرحبآ بكِ في عالمي أيتها الصغيرةٌ !!!
أنتهي من أخذ حمامه وخرج إلي غرفة الملابس،،
إرتدي ثيابه وقضي فرض الله عليه،، ودلف لغرفتها وقف أمام المرأه وهو ينظر لتلك المٌدعيه للنوم بإبتسامه وقلبٍ سعيد،،،
أخذ يصفف شعره بعنايه ،،، ثم نثر عطرهٌ الرجولي التي إشتمتهٌ تلك الماكره وأثارها كثيرآ لكنها تمالكت حالها لأبعد حد ،،، ألقي نظره أخيره عليها وأبتسم بتسليه ثم غادر وأغلق خلفهٌ الباب بهدوء
فتحت عيناها وأبتسمت ثم إحتضنت وسادتهٌ بحب وأشتمتها وتنهدت وأغمضت عيناها من جديد !!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
رجع ياسين من عمله تناول طعام الغداء مع عائلته وأطفاله وصعد ليغفوا ويريح جسده وعقله المنهك منذ ليلة البارحه،،
عند الغروب خرجت مليكه وذهبت للبحر تنتشيِ رائحة اليود التي تعشقها،،، نظرت للبحر وبدأت تشكو له حالتها،،وكيف يٌرهِقٌها قلبٌها ويضعها في حيره،،ما بين الحنين للماضي،،والتطلع للمستقبل ،، حقاً لقد بدأ قلبها ينبض بعشق ياسين،،لكن لازال رائف يسكن داخلها لم يرحل بعد !!
بدأ الظلام يعم المكان فتوجهت مليكه للعوده ،،تقابلت بطريقها مع وليد ،،
أوقفها بتساؤل ٠٠٠٠إزيك يا مليكه،،،طمنيني عليكي وعلي الأولاد وعمتي إنتوا كويسين ؟؟
أجابتهٌ مليكه بحنق فهي مازالت غاضبه منه منذ تلك اليوم٠٠٠٠٠الحمدلله ،،أحنا كويسين !!
نظر لها وليد وتحدث بأسي٠٠٠٠٠أنا مش فاهم أيه سبب معاملتك الجافه دي ليا يا مليكه ،،لكن بجد أنا حزين علي كٌرهك ليا بالشكل ده !!
نظرت له بإستغراب وتحدثت بنفي٠٠٠٠٠أنا عمري ما كرهتك يا وليد،،،بالعكس،،،،كل شباب عيلة المغربي غاليين عليا وزي إخواتي بالظبط،،،
أنا بس باأعترض علي إسلوبك و تدخلك في حياتي الخاصه بشكل مٌتكرر و مستفز،،،،
المشكله الأكبر إنك كل ما تحاول تتدخل في موضوع يٌخصني،،،بتبوظ الدٌنيا ذياده زي ما حصل المره إللي فاتت !!
نظر لها وحدثها بتساؤل خبيث٠٠٠٠٠مليكه،،،إنتي ما بتحبيش ياسين وما كٌنتيش عاوزاه يسكن معاكي في نفس الأوضه صح ؟؟
غضبت وصاحت به٠٠٠٠٠٠٠تااااني يا وليد ،،نفسي أفهم ليه بتدخل نفسك وتقحمها في حياتي بالطريقه دي،،،،وبعدين الموضوع ده خاص جدآ، ،،إزاي تدي لنفسك الحق تتكلم فيه أصلاً ؟؟
تحدث بأسف سريعآ٠٠٠٠٠٠٠أنا أسف صدقيني أسف،،،أنا والله كل قصدي إني أطمن عليكي !!!
تحدثت بحنق وهي تٌسرع بمشيتها٠٠٠٠٠٠يا سيدي مٌتشكره جدآ لإهتمامك ،،،لكن أرجوك وفر إهتمامك ده لنفسك ولمراتك،،بيتهيألي هي أولي بيه مني،،
وياريت يا وليد ماتحاولش تتدخل تاني في حياتي لان بصراحه كل مره بتتدخل فيها النتيجه بتبقي كارثيه بالنسبالي !!
كانا يتحدثان أمام فيلا رائف في نفس التوقيت،، أفاق من نومه وخرج لشرفته ليشتم نسيم البحر جحظت عيناه وضم شفتاه بغضب وقور يداه وضرب بها سور الشرفه حينما رأها تقف مع ذلك الحاقد ،،تحرك سريعآ للنزول لتلك المٌتنازله عن حياتها بسهوله،،،
خرج بغضب من البوابه الخارجيه،،، في نفس التوقيت كان طارق وجيجي يقتربان من الفيلا حيث كانا يحتسيان مشروبآ داخل كافيه بالقرب من المكان،،،،
إقترب ياسين منهما مٌتجاهلآ وليد،،، نظر لها وتحدث بصلابه وحِده ٠٠٠٠٠٠كٌنتي فين ؟؟
نظرت لهٌ بإستغراب من طريقتهٌ الحاده وأجابت بهدوء٠٠٠٠٠٠كٌنت بتمشي علي البحر !!
تحدث وليد بإستفزاز مقصود٠٠٠٠٠الناس المفروض بتسلم الأول وبعدين تسأل،،وبعدين مالك داخل عليها في دور وكيل النيابه كده ليه ؟؟
إقترب طارق وجيجي تحدث طارق ٠٠٠٠٠مساء الخير يا شباب،،،خير واقفين كده ليه ؟؟
الكل ينظر إلي ياسين الذي علق بصره ب مليكه بنظرات يملئها الغضب والغيظ !!
تحدث وليد بإستفزاز٠٠٠٠٠إسأل أخوك ،،هو اللي جاي علينا وشايط ماعرفش ليه ؟؟
رمقهٌ ياسين بنظرة غضب كادت أن تحرقه،،
إبتلع وليد لعابه برعب وقرر الإنسحاب من أمام ذلك الغاضب وتحدث ٠٠٠٠٠طب بعد إذنكم ،،،هخلع أنا !!
نظرت جيجي إلي مليكه ولتوترها وتحدثت لتخرجها من حزنها ٠٠٠٠٠ليكه،،تعالي نتمشي علي الشط شويه ؟؟
أجابتها مليكه بغصه حزينه في صوتها٠٠٠٠٠٠أنا لسه جايه من هناك يا جيجي،،
سألها بحده٠٠٠٠٠٠وقابلتي وليد بيه فين إن شاء الله،،،علي الشط ؟؟
نظرت للجميع بإحراج وتحدثت بإنسحاب ٠٠٠٠٠بعد إذنكم ،،
كادت أن تتحرك ،،،صاح بها بغضب٠٠٠٠٠بكلمك علي فكره يا مدام،،،ولا السمع أيه ؟؟
نظرت له بلمعة دمعه حبيسه داخل مقلتيها أبَيَ كبريائها السماح لنزولها وتحدثت بصوت مٌتحشرج يكاد يخرج ٠٠٠٠٠أفندم !!
تحدث بحده غير مٌبالي بحزنها ٠٠٠٠قابلتي وليد فين؟؟وهل البيه كان بيتمشي علي البحر مع الهانم ،،
وأكمل بغضب٠٠٠٠٠٠والسؤال الأهم يا حرمنا المصون ،،،إنتي إزاي تسمحي لنفسك تخرجي من البيت أصلآ من غير ما تعرفيني ؟؟
إقتربت منها جيجي لتساندها وأمسكت ذراعها بإحتواء وتحدثت بهدوء ناظره إلي ياسين٠٠٠٠٠٠خروج أيه وإستأذان أيه بس إللي بتتكلم عنه يا ياسين،،،دول هما خطوتين جنب البيت !!!
تحدث بحده ومازال مٌصوبآ بصره علي تلك المسكينه بغضب يرعب أوصالها٠٠٠٠٠٠ماحدش طلب منك تتكلمي بالنيابه عنها يا جيجي لو سمحتي ،،،أنا بكلم الهانم ومستني منها هي الإجابه !!!
حمحمت جيجي بإحراج ،،حين تحدث طارق موجهآ حديثهٌ لزوجته ٠٠٠٠٠جيجي ،،،أدخلي شوفي الولد ،،وأنا هاحصلك !!!
نظرت جيجي بإحراج إلي مليكه وتركتها وهي تٌحرك يدها علي ذراعها بحنان ،،نظرت له مليكه بحده ودلفت هي الأخري للداخل وهي تهرول بدموع وألم !!
غضبَ من ردة فعلها،، وتحرك وكاد أن يدلف خلفها،،، أمسكهٌ طارق من يده ومنعهٌ وتحدث بتعقل ٠٠٠٠٠إهدي يا ياسين وكفايه إللي حصل المرة إللي فاتت ، ،،الأمور ما بتتاخدش كده،،،تعالي نتمشي شويه علي الشط علشان تهدي أعصابك وتقولي فيك أيه !!
تحرك مع طارق علي غضض وأخرج سيجارهٌ وأشعلهْ وأنطلق بجوار أخيه
أما مليكه دلفت للداخل وهي تبكي بحرقة شاهدتها ثريا التي كانت تخرج من المطبخ ،،هرولت عليها وتحدثت بلهفه٠٠٠٠٠مالك،،،فيكي أيه ،،،أيه إللي حصل ،،إنطقي يا مليكه ؟؟
تحدثت من بين شهقاتها ٠٠٠٠٠أنا خلاص يا ماما مش قادره أتحمل تصرفات إللي إسمه ياسين ده أكتر من كده !!
تحدثت ثريا بتنهيده وأستسلام ٠٠٠٠٠عمل أيه تاني ياسين ،،فهميني ؟؟
أتت يسرا من المطبخ علي صياحهما ٠٠٠٠٠فيه أيه يا ماما، ،صوتكم عالي ليه ؟؟
ثم نظرت علي مليكه ودموعها ،،،هرولت عليها وأمسكت يدها وتحدثت٠٠٠٠٠٠مالك يا مليكه،،بتعيطي ليه ؟؟
تحدثت بدموع وشهقات٠٠٠٠٠البيه بهدلني علشان شافني جايه من ناحية الشط ،،،قال أيه ما أستأذنتهوش وأنا خارجه ،،،وحصله جنان لما شاف وليد واقف بيسألني وبيطمن علينا وعلي الأولاد، ،،
وأكملت بدموع يٌفطر القلب٠٠٠٠بهدلني يا ماما قدام طارق وجيجي !!
تحدثت ثريا وهي تضم شفتاها بحزن وتٌحرك رأسها ب أسي٠٠٠٠٠وبعدين معاك يا ياسين، ،هو أحنا مش هنخلص من التحكمات الفاضيه دي ،،،
ثم نظرت إلي مليكه وهي تتلمس كتفها بحنان قائله ٠٠٠٠٠إطلعي صلي المَغرِب وهدي نفسك شويه علشان أولادك ما يشوفوكيش بالشكل ده،،كويس إن أنس نايم ،،،يلا يا حبيبتي إطلعي قبل ما يصحي !!
وافقتها وصعدت للأعلي تحت نظراتهما !!
تحدثت يٌسرا بإستغراب٠٠٠٠أنا مش فاهمه ليه ياسين مٌصر في الفتره الأخيره يضايق مليكه بإستمرار،،،مش غريبه يا ماما إن أسلوبه كويس مع الكل إلا هي ؟؟
تنهدت ثريا وذهبت بإتجاه الأريكه وتحدثت وهي تجلس بوهن ٠٠٠٠٠٠لكن أنا بقا عارفه يا يسرا !!
جلست يسرا بجانب والدتها ونظرت لها بعدم فهم قائله٠٠٠٠عارفه أيه يا ماما ؟؟
تنهدت بأسي وأسترسلت حديثها بصوتٍ حزين٠٠٠٠٠ياسين بيحب مليكه يا يسرا !!
وضعت يدها فوق فمها بحركه لا إراديه تدٌلٌ علي عدم إستيعابها وتحدثت٠٠٠٠٠٠ معقوله يا ماما،،،ياسين ؟؟
ثم نظرت لوالدتها بتعاطف وتحدثت بحنان٠٠٠٠٠طب وإنتي زعلانه ليه يا حبيبتي،،،يعني حتي لو فرضنا إنه حبها زي ما حضرتك بتقولي،،،دي برضه مراته وماحدش يقدر يلومه !!
نظرت لها بعيون لامعه بدموع حبيسه وتحدثت بقلبٍ مكلوم وصوتٍ مخنوق٠٠٠٠٠صعبان عليا أخوكي أوي يا يسرا،،،
ده كان روحه فيها ،،كان بيعشقها ،،راح في عز شبابه وملحقش يتهني بيها ولا ب أولاده ،،،
ثم نظرت إلي إبنتها وتسائلت٠٠٠٠٠عمرك سألتي نفسك أنا ليه بحب مليكه أوي كده ؟؟
وأكملت بإقتناع وتأثر ٠٠٠٠أه هي كويسه وبنت ناس ومحترمه وتتحب،،،
واسترسلت حديثها بتأثر ودموع ٠٠٠٠٠٠٠لكن أنا كنت بحب حٌبه ليها،،،كٌنت كل ما أشوفه سعيد ومبسوط معاها غلاوتها في قلبي تذيد ومكانتها عندي تعلي،،،كانت بتتفنن دايمآ إنها تخليه مبسوط ومرتاح،،
وحتي بعد ماراح الغالي،،،وقفت في ظهرها وحميتها وهفضل كده لأخر يوم في عمري،،،، علشان يبقي مطمن عليها ومرتاح في نومته من ناحيتها ،،،
وهنا نزلت دموعها بحرقه٠٠٠٠٠مش قادره أتخيل حب حياته ونور عيونه إللي كان بيعشقها تكون لغيره،،،
نظرت للسماء وبكت بحرقه وأكملت٠٠٠٠٠٠٠سامحني يارب،، أنا مش بعترض علي قَدرك وأمرك ولا بَحرَم حلالك،،، حاشه لله ،،،بس أنا قلبي محروق علي أبني أوي،، وماحدش حاسس بالنار إللي بتنهش في قلبي غيرك يا رحيم !!!
أخذتها يسرا داخل أحضانها وبكا اثنتيهم بغزاره وحرقة قلب !!!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
أما ياسين فقد تحركَ مع طارق للشط وضلا يتحركان حتي وصلا لمكانٍ منعزل إلي حدٍ ما
وتحدث طارق له٠٠٠٠٠بالراحه شويه علي مليكه يا ياسين،، مليكه إنسانه حساسه ومحتاجه معامله خاصه،،مش مليكه إللي تتعامل بالطريقه دي خالص ،،،،مليكه تعاملها بإحترام تكسبها وتكسب إحترامها ليك ،،لكن العند والعصبيه ماينفعوش معاها أبدآ !!!
كان يستمع لهٌ بقلبٍ يغلي،،، نظر لهٌ نظره ثاقبه وتحدث بنبرة صوتٍ غاضبه هادراً به٠٠٠٠٠وأيه تاني أنا ما أعرفهوش عن مراتي تحب تقولهولي يا طارق باشا ؟؟
نظر لهٌ طارق بإستغراب من حدتهِ وأنفعالهْ الشديد الغير مبرر قائلآ ٠٠٠٠٠٠مالك قفشت وأخدت الموضوع بحساسيه أوي كده ليه ؟؟
كل ما في الموضوع إني حبيت أنبهك عن حاجات أنا عارفها عن مليكه بحكم إني كنت أقرب حد ل رائف الله يرحمه،،
وكان دايمآ يحكيلي عن طباعها ،،،،بتحب أيه وأيه بيزعجها،،،،
وأكمل مبرراً ٠٠٠٠٠وكمان زي ما أنت عارف إن أنا وجيجي كنا دايمآ بنخرج معاهم وقريبين جداً من بعض !!!!
تحدث ياسين بغضبٍ عارم و صوتٍ مخنوق٠٠٠٠٠خلاص يا طارق كفايه،،،،مافيش داعي كل شويه تفكرني بحب رائف العظيم للهانم وذكرياتهم السعيده مع بعض !!!!
إنفطر قلب طارق لحال أخيه ونظر لهٌ بعدم إستيعاب وحدثهٌ بترقب٠٠٠٠٠ياسين،،،،،هو أنتَ،،،،،،،إنت حبيت مليكه ؟؟
سحب بصرهٌ بعيدآ عن مرمي نظر أخاه ،،ونظر للبحر وأغمض عيناه وتنهد بضيق وألم ،،،،
سيطر الحزن علي ملامحهِ ،،،لم يجب علي سؤال طارق ولكن ظاهرهٌ كان كافيآ عن ردهْ !!!
نظر لهٌ بإندهاش وعيون مفتوحه من أثر الصدمه وتحدث بنبره حانيه متعاطفه٠٠٠٠٠٠ليه يا ياسين، ،،ليه يا حبيبي تعمل ف نفسك كده؟؟
☆ده رهان علي حٌصان خسران يا ياسين☆ !
مليكه عمرها ما هتحس ولا هتقدر حبك ده،،وإنت عارف ده كويس ومش محتاج تسمعه مني،،،مليكه قفلت قلبها وحياتها علي رائف ومن المستحيل أي إنسان هيقدر ياخد مكانه في قلبها وحياتها ،،مستحيل يا ياسين !!
تشنجت جميع أعضاء جسده بغضب،،وألتف سريعآ ناظرآ لطارق وتحدث نافيآ٠٠٠٠٠٠لا يا طارق لا،،، كلامك ده مش صحيح،،،فيه بوادر عشق في قلب مليكه ليا لكن هي بتكابر ورافضه تحس الشعور ده وتديله فرصته
وأكمل بملامه وحزن ٠٠٠٠٠مليكه بتخنق عشقي جواها يا طارق وكل ده بسببكم وبسبب فكرتكم دي !
مليكه خايفه من نظراتكم ليها وإتهامتكم بالخيانه لو حبت غير رائف وعاشت وكملت.،،
وأكمل بصوتٍ حنون ٠٠٠٠٠وعلشان كده هي تايهه وخايفه !!
وأكمل بثقه٠٠٠٠٠٠مليكه بتحبني يا طارق،،أنا مش صغير ولا قليل الخبره وأقدر أفرق كويس بين الحب وبين الإرتياح !!!
ثم نظر للبحر وأستنشق هوائهٌ براحه وتحدث بكبرياء ٠٠٠٠طول عمري وأنا قلبي قوي وجامد ،،،كل الستات إللي عرفتها في حياتي هما إللي كانوا بيبادروا ويطلبوا ودي وقربي،،
منهم إللي كنت برأف بحالها وأستجيب لها ،،ومنهم إللي ما كٌنتش بهتم حتي بنظرات توسولاتهم ليا،،،
وأكملَ٠٠٠٠حتي ليالي ،،،إختارتها وإتجوزتها جواز عقل ،،،بنت جميله متعلمه وأرستقراطيه وبنت خالي،،،تليق بإنها تكون زوجة ياسين المغربي ،،،
وتحدث بتعقل٠٠٠٠٠٠ما أنكرش إنها كانت شداني و عجباني بجمالها وسحرها ،،لكن كا ست، ،، كا أنثي ،،،مش كا حبيبه و خليله،،،
وبلحظه تحولت عيناه بسعاده ونظرة عشق وهيام سيطرت عليهِ وكأنهٌ تبدلَ لشخصٍ أخر وأكملَ٠٠٠٠٠لكن مليكه حاجة تانيه♡
بحس إني طاير في السما لمجرد بسمه منها ليا،،قلبي بيرقص لما بسمع إسمي من بين همس شفايفها ♡
جسمي كله بينتفض ويعمل عليا ثوره لمجرد وجودي معاها في نفس الأوضه،،أنا اللي عاوزها يا طارق ،،،، ودي تفرق أوي،،،،
وتحدث بشرود٠٠٠٠مليكه البنت الوحيده إللي سحرتني وخطفت قلبي من أول نظره،،هي الوحيده إللي قلبي عشقها بجد ♡
إبتسم وتهللت أساريرهٌ متحدثآ بخجل٠٠٠٠دي حولتني لمراهق،، تصور؟؟
تخيل إني بستناها تنام علشان أروح أقف جنب سريرها ،، أبص علي ملامحها وهي نايمه ،،،أنا الليله اللي بروحلها فيها بحرم علي عيوني النوم يا طارق علشان ما أضيعش لحظه واحده ما أشوفهاش فيها ♡
ثم نظر لطارق وضحك علي إستحياء وتحدث ٠٠٠٠شفت حب مليكه وصل أخوك لأيه؟؟
كان يستمع لهٌ بقلبٍ حائر ،،أيسعد لفرحة أخاه الذي وجد حب حياته بعد مرور كل تلك السنوات ؟؟
أم يحزن لعشقهٌ المستحيل الذي سينتهي بالفشل بالتأكيد !
أم يحزن علي رائف أم مليكه،،،،حقآ كان قلبهٌ حائر☆ ،،،لكن ما سيطر عليه هو الشعور بالرأفه علي قلب أخاه وعزيز عينه !!
وبلحظه تذكر كلمة ،،،،خطفت قلبي من أول نظره ،،،
فاقترب منه ونظر داخل عيناه وتحدث بتساؤل وترقب٠٠٠٠ياسين،،،،،مين هي البنت إللي قابلتها في الأسانسير عندك في الجهاز ؟؟
إرتبك ياسين بنظرته لأخيه وسحب بصره ناظراً للبحر وتنفس الصعداء !!!
أدار طارق وجههُ له ونظر داخل عيناه وتحدث بحنان٠٠٠٠ياسين ؟؟
إبتسم ياسين بمرارة وأماء برأسه لأخاه !!!
فتح طارق عيناه وهو ينظر لأخاه بصدمه وذهول وتحدث مصدوماً٠٠٠٠يااااااه،،ياااااه يا ياسين،،،وقدرت إزاي تتحمل كل الوجع ده لوحدك،،
وأكملَ بتساؤل٠٠٠٠علشان كده لما سألناك عنها أنا ورائف قولتلنا إنك نسيتها خلاص ،، طب ليه ما قولتليش أنا يا ياسين،، ليه ماقولتليش يا حبيبي ؟؟
أجابهٌ بعيون حانيه٠٠٠٠ماكانش ينفع يا طارق،،ده كان رائف ،،،رائف يا طارق،، أخويا الصغير، ،إبن عمري زي ما كنت بقوله،،مكنش ينفع،،وخصوصاً إنه وصل لقلبها قبلي ،،،مكنش ينفع ،،،مكنش ينفع !!
سحبهٌ أخاه بأحضانها وربتَ علي ظهرهِ بحنان وتحدث٠٠٠٠بس خلاص يا حبيبي ربنا أهدهالك بعد صبر السنين دي كلها،،وأكيد حبك الكبير ده كله هيوصل لقلبها، أكيد هتحس بحبك وتعشقك زي ما أنت عشت عمرك كله تعشقها ،، أكيد ربنا ليه حكمه ف كل إللي حصل ده !!!
وأكمل بمرح ليخرج أخاه من تلك الحاله٠٠٠٠٠٠تصدق البت مليكه دي أمها دعيالها !!!
إبتسم ياسين وتنهد براحه بعد أعترافه وإخراج ما يضيق صدره لأخيه وتحدث ٠٠٠٠٠٠طارق ،،،إللي حصل ده هيفضل بيني وبينك،،حتي جيجي مش لازم تعرف،،فاهمني يا طارق ؟؟
هز لهٌ طارق رأسه وتحدث بإيماء٠٠٠٠٠إطمن يا حبيبي، ،إطمن يا ياسين سرك ف بير غويط !!!
تحدث ياسين بإستحياء٠٠٠٠أنا أسف يا طارق إني إتكلمت بالطريقه دي مع جيجي،،صدقني مكنتش أقصد ،،وأنا لما نرجع هعتذرلها بنفسي !!!
إبتسم طارق بحنان وتحدث٠٠٠٠٠أكيد مش زعلان منك يا ياسين ومفيش داعي تعتذر لجيجي هي أكيد مش هتزعل منك،، ماأنت عارف هي أد أيه بتحبك وبتحترمك !!
هز له رأسهْ بإبتسامه وتحدث ٠٠٠٠٠طب يلا علشان نروح قبل سيادة اللوا ما ياخد باله من غيابنا ويفتحلنا تحقيق رسمي !!!
إبتسم طارق وسارا معآ ورجعا لمنزلهما !!!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
وبعد بضعة ساعات !!
كانت تجلس داخل غرفة مروان ومعها أنس ليٌنساها ألامها وأوجاعها من قدرها المؤلم وذلك الياسين مٌتقلب المزاج !!!
كانوا يجلسون أرضآ في جو ملئ بالحب ،،،مٌمسكين أوراقهم وأقلامهم ويرسمون بسعاده ،،
وبعد الإنتهاء جلسوا سويآ علي تخت طفلها مٌحتضنه صغيريها وبدأت تقص لهما الحكايات
وبعد مده تحدث مروان بحنين٠٠٠٠مامي،،،أنا بابي وحشني أوي،،هو هايفضل مسافر كده كتير ؟؟
إنهارت قواها وصرخ قلبها متألماً لسؤال طفلها البرئ عن سندهِ وعزيز عينهْ
جاهدت حالها وحاولت أن تظهر بثبات أمام طفليها٠٠٠٠٠٠للأسف يا مروان،،بابي مش عارف ييجي علشان هو في مكان بعيد جدآ،،
وتحدثت بمرح يداري ألمها٠٠٠٠٠٠لكن هو بيحبكم أوي وبيبعتلكم دايمآ هدايا ولعب وشيكولا وكل الحاجات الحلوه اللي بتجيلكم دي هو اللي بيبعتها !!!
أشار أنس علي صورة والدهٌ الموضوعه علي الكومود وتحدث ببرائه٠٠٠٠٠مامي،،،هو بابي هو اللي في الصوره ده صح ؟؟
إنتشي قلبها وألتقطت البرواز ونظرت لهٌ بحنين وهي تري أيام عمرها الضائعه داخل عيناه٠٠٠٠٠أيوه يا أنوس،،هو ده بابي حبيبنا ونور عيونا كلنا !!
تحدث أنس ببرائه٠٠٠٠٠هو كان بيحبني وبيشيلني وبيلعبني زي عمو ياسين كده ؟؟
تغيرت ملامحها للغضب وتحدثت بنبره حاده٠٠٠٠بابي مش زي أي حد،،،بابي أحسن واحد في الدنيا كلها ،،وعمر ما حد هيحبكم زيه ولا هيهتم بيكم أده !!
تحدث أنس ببرائه ٠٠٠٠٠لكن أنا بحب عمو ياسين أكتر حد في الدنيا،،هو كمان قالي إنه بيحبني كتيررررررر !!!
كانت تستمع لصغيرها وقلبها يتمزق علي زوجها الفقيد وعلي صغيريها اللذان حٌرموا من أغلي شخص وأحن أب ،،
تحدث مروان ٠٠٠٠٠٠أنا كمان يا مامي بحب عمو ياسين أوي،،بصراحه هو بيعملنا كل حاجه حلوه لينا،،،
ثم أكمل بإنتشاء وحماس٠٠٠٠٠عارفه يا مامي،،لما روحنا النادي قبل إمبارح،،نزل معايا البول وخدني علي ضهره وعومنا سوا،، كان يوم حلو أوووي،،ياريتك كٌنتي معانا !!!
تنهدت بأسي وحيره ،،أتسعد لسعادة طفليها وتحمد الله علي أن عوض طفليها ب ياسين الذي يهتم بهما ويعتبرهما كطفلاه،،،أم تحزن علي رائف الذي بدأ أطفاله بنسيان ذكرياتهما معآ بالرغم من جهدها الدائم معهما لتذكيرهما دائمآ بكل ما مضي حتي لا ينسيا ،،
تحدثت بحب لتخرج نفسها من دوامة الحزن التي لم تنتهي وهي تنظر إلي أنس وتميل رأسها بدلال٠٠٠٠٠مين حبيب مامي اللي هينام في حضنها أنهارده !!
تحدث أنس بحكمه وكأنه رجل كبير ٠٠٠٠٠مش هينفع يا مامي،،،نانا بتخاف تنام لوحدها وأنا وعدتها إني مش أسيبها أبدآ ، ممكن الوحش ييجي يخطفها وأنا مش معاها،،،مين بقي يحميها ويقتله بسيفه ؟؟
تعجبت وهي تنظر له وأطلقت الضحكات هي ومروان !!
تحدث مروان ساخراً٠٠٠٠٠وفين بقا السيف ده اللي هتقتل بيه الوحش يا أنس !!
رفع أنس يديه ومد شفتاه بطريقه مضحكه وتحدث٠٠٠٠لسه مش جبته ،،بس أنا هقول لعمو ياسين يجيبه بسرعه قبل الوحش ما ييجي !!
إبتسمت له وأحتضنت طفليها بحنان وبدأت من جديد بسرد الحكايات لهما حتي غفي مروان ثم دثرته تحت غطائه بإحكام وقبلته وتركته ليغفو بسلام،،،
و أخذت أنس إلي ثريا للأسفل لينام بأحضانها كما تعود،،،،
وصعدت مجددآ لغرفتها لتجلس بوحدتها وحزنها !!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
ضل جالساً في حديقة منزله مٌعلقآ بصرهٌ علي غرفتها المظلمه بيأس حتي وجد إشتعال الأنوار تنفس بإنتشاء وأبتسم وكأن الشمس أشرقت نورها من جديد،،،وبعد مده قصيره ألتقط هاتفهٌ وطلب رقمها ،،
كانت تخرج من المرحاض تجفف يداها إستمعت إلي رنين هاتفها إلتقتطهٌ ونظرت بشاشته ثم إبتسمت ب مراره وألقتهٌ بإهمال علي الكومود !!!
إرتدت إسدال الصلاه وشرعت بصلاة قيام الليل وتضرعت سائلة الله أن يريح صدرها بما يضيقهٌ ويرهقهْ ،،ومن لها غير الله لتسأله الهداية والراحه !!!
خرج أباه للحديقه متفقدآ إياه وجدهٌ يتطلع بتمني ،،مٌعلق البصر علي شرفة ساحرته،،إقترب عليه وهو يطالعهٌ بغموض،، مٌلقي إلي مسامعهِ ببيتٍ للشعر العربي ٠٠٠٠٠٠
ما ضرَك لو كٌنتي مَرهَمي يا مٌرّ هَمّي ؟؟
فلتقٌولي مرحباً أو مٌرَي حٌباً وأحيِني !
إبتسم ياسين بخفه وأماء برأسهِ ،،وهو يري أباهٌ يداعبهٌ فاأراد أن يردَ لهٌ مٌداعبتهْ ٠٠٠٠٠أااااه،، الباشا شكله رايق وجاي يتروشن عليك يا يايسن !!
رمقهٌ عز بنظرة إشمئزاز متصنعه قائلاً ٠٠٠٠ يتروشن؟؟
مش عيب عليك تبقي عقيد في جهاز المخابرات المصري وليك وضعك وترد علي أبوك إللي بيكلمك ب أبيات الشعر العربي بكلام بذيئ زي ده ؟؟
أطلق ياسين ضحكات رجوليه وتحدث٠٠٠٠في دي بقا معاك حق يا باشا،،،وعلشان كده أنا هتأسف لحضرتك مرتين،،،مره لسيادتك ،،والمره التانيه للشعر العربي !!
إبتسم عز وسحب مقعد وجلس بجوار ولدهْ وأطلق تنهيده طويله متحدثاً٠٠٠٠٠٠ياتري أيه إللي شاغل بال سيادة العقيد ومخليه مهموم كده ؟؟
أجابه بنبرة صوت كاذبه٠٠٠٠٠ مفيش يا باشا،،بفكر في العمليه الجديده إللي كلفني بيها رأيس الجهاز !!
إبتسم عز إبتسامة ساخره وهو يري كذب إبنه داخل عيناه وتحدث٠٠٠٠٠هحاول أصدقك يا ياسين،،،
وأكمل بجديه٠٠٠٠٠٠٠لكن عاوز أقولك علي حاجه ،،،مش كل حاجه ينفع معاها التخطيط المخابراتي بتاعك ده،،فيه حاجات لازم نتعامل معاها بمنتهي الوضوح والصراحه،،،،،
وأكملَ بحنان وحديث ذات مغذي٠٠٠٠اللي بيخرج من القلب بيوصل بسرعه يا أبني،،،،أكيد إللي قدامك هيحسه ويتقبله ،،،
حاول تتجنب إللي إتعلمته من شغلك وماتطبقهوش علي حياتك الخاصه،،،صدقني كده هترتاح أكتر !!
إستوعب ياسين المغذي من حديث والدهٌ،،وما الذي يريد عز أن يوصلهٌ له ،،ولكنه إدعي عدم الفهم ،،لعدم إستعداده النفسي بمجابهة والده حالياً وأعترافاته الصريحه بعشق مليكه !!
تحدث ياسين بتخابث٠٠٠٠٠مع إني مش فاهم حضرتك تقصد أيه،، لكن أكيد سيادتك معاك كل الحق،،وصدقني يا باشا هحط كلامك في مرمي تفكيري ،، وأكيد هاخد نصيحتك علي محمل الجد والإحترام !!!
إبتسم عز وهز لهٌ رأسه يوافقه الرأي،،
ثم وقف وأعتدل موجهآ حديثهٌ إلي ياسين٠٠٠٠٠٠أنا داخل أنام وانت كمان قوم أطلع ل مراتك فوق،،هي في الآخر ست وملهاش ذنب في كل اللي بيحصلك ده !!
تصبح على خير يا ياسين ٠٠٠٠قال كلماتهٌ تلك وأنصرف علي الفور من أمامه،،تاركآ إياه داخل دوامة أفكاره وتشتت ذهنه ،،
تنهد بأسي وألتقط هاتفهٌ وضغط على رقمها من جديد وهو ينظر علي إنارة غرفتها ،،،
لم يأته الرد تنهد بألم وضغط علي زر مٌسجل الرسائل الصوتيه وبعث لها برساله بصوتٍ حنون محتواها ٠٠٠٠٠٠ أنا عارف إنك لسه صاحيه،، ردي علي الفون ،،محتاج أتكلم معاكي بجد ،،،أرجوكي !!
كانت قد إنتهت من صلاة قيام الليل ونزعت عنها إسدالها وأستعدت للنوم ،،إستمعت لصوت الرساله ،،إستمعت لها ثم ألقت الهاتف علي الكومود بغضب وأغلقت الأنوار وتمددت علي تختها بحزن وهي تتذكر حديثهٌ المٌهين لها أمام طارق وجيجي !!!
خرجت تنهيده شقت صدره من شدة الألم،، بعدما رأي إنطفاء ضوء غرفتها بعد إرساله الرساله مباشرةً ،،،
إستسلم وصعد لغرفة ليالي ليغفي حتي يفيق علي موعد عمله
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في اليوم التالي !!
إتجهت مليكه لثريا حيث تجلس في الحديقه بصحبة يسرا وأطفال المنزل
تحدثت بإستأذان ٠٠٠٠٠ماما ،،،بما إننا مسافرين أسوان بكره فا أنا بعد إذن حضرتك هاخد الولاد وأروح أبات عند بابا وأجي بكره علي ميعاد الطياره، ،،أنا جهزت الشنط وكل حاجه تمام !!!
أجابتها ثريا بإبتسامة رضي٠٠٠٠٠وماله يا حبيبتي، ،حقهم بردوا يشفوكي ويشبعوا منك إنتي والأولاد قبل ما تسافري !!
تنهدت مليكه بأسي وتحدثت بإمتعاض٠٠٠٠طب مٌمكن حضرتك تتصلي بسيادة العقيد و تقوليله ،،أنا مش ناقصه مشاكل معاه تاني،، وبصراحه أكتر مش طايقه حتي أسمع صوته !!
هزت لها رأسها بتفهم وأمسكت هاتفها وهاتفته جائها الرد فورآ بحب مداعبآ إياها ٠٠٠٠٠٠٠يا صباح الفل يا ست الكل ،،أوعي تقولي إني وحشتك علشان ما عدتش عليكي وفطرت معاكي ،،،لو أعرف إني هوحشك أوي كده كنت إتأخرت على الشغل عادي !!!
أطلقت ضَحكه من القلب علي أثر كلمات ذلك المداعب لها بمحبه وتحدثت بحنان٠٠٠٠انت بتقول فيها،،طب والله وحشتني ،،بس طبعآ علشان أكون أمينه معاك ما أتصلتش علشان كده بس !!!
أجابها ياسين بحنان٠٠٠٠مهما كان السبب يكفي إني سمعت صوتك اللي كنت مفتقده في يومي ،،،خير يا حبيبتي ،،،أؤمريني يا ماما !!
تحدثت ثريا بحنان٠٠٠٠٠ما يؤمرش عليك ظالم يا ياسين،،،أنا كنت بتصل علشان أبلغك وأستأذنك إن مليكه هتروح عند بباها إنهارده هتقضي اليوم كله وهتبات هناك !!
إنتفض صدره بإنزعاج وأردفَ ب معارضه٠٠٠٠وأيه لازمته إنها تبات يا ماما وهي عارفه إن حضرتك ما بتعرفيش تنامي من غير أنس،،،
وأكمل ب تهكم ٠٠٠٠٠وبعدين هي الهانم ما أتصلتش بنفسها ليه ؟؟
أجابتهٌ ثريا مبررتاً وهي تنظر لتلك الواقفه تفرق يداها بتوتر وتستمع لهما بترقب شديد ٠٠٠٠٠مليكه قالتلي أتصل أنا بيك علشان عارفه معزتي عندك وإنك عمرك ما هترفضلي طلب،،،
وأكملت بتساؤل و ترقب٠٠٠٠٠ولا هتكسفني قدامها يا ياسين ؟؟
تحدث سريعاً بلهفه ٠٠٠٠٠ما أتخلقش لسه اللي يكسف ثريا هانم المغربي ،،إنتي تأشري والكل عليه التنفيذ يا ماما،،
بس بلغيها إني هاروح أجيبها بكره قبل ميعاد الطياره بساعتين علشان بابا يشوف الأولاد ويقعد معاهم قبل السفر ،،،حضرتك عارفه إن ده هيفرق معاه جداً ومعانا كلنا أكيد !!!!
أردفت ثريا بموافقه ٠٠٠٠٠٠حاضر يا حبيبي هبلغها ،،،أسيبك لشغلك علشان معطلكش أكتر من كده !!!
أجابها بإحترام ٠٠٠٠٠ولا يهمك يا ماما،،فداكي الشغل وحياتي كلها !!
تحدثت برضي٠٠٠٠٠يسلملي عٌمرك يا حبيبي !!!
وأغلقت معه الهاتف وأبلغت مليكه بما حدث ،،،
تحدثت مليكه بنبرة صوت حاده٠٠٠ ولزمته أيه ييجي ياخدني من عند بابا ،،ياريت حضرتك تتصلي بيه تاني وتبلغيه يريح نفسه وشريف هيجيبني !!!
أجابتها ثريا بهدوء٠٠٠٠وبعدين يا مليكه، ،إحنا قولنا أيه ، ياسين طبعه صعب والعند مابيجيبش معاه نتيجه،، بالعكس كده بتستفزيه اكتر وإحنا يا بنتي في غني عن وجع الدماغ ده !!!
أمائت لها برضوخ وصعدت وتجهزت هي وأطفالها وذهبت لبيت أبيها وقضت معهم يومها !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
وفي المساء داخل منزل سالم عثمان كانت تجلس مليكه بجانب والدتها في جو ملئ بالدفئ والحنان وبجانبها طفليها يلهوان بمرح وسعاده مع شريف
وجهت سٌهير حديثها إلي مليكه بإهتمام وحب٠٠٠٠٠عامله أيه مع ياسين يا حبيبتي؟؟
تجهمت ملامح مليكه وتحولت للضيق وذلك لغضبها القائم الشديد منه وتحدثت بتلعثم وضيق٠٠٠٠٠٠٠يعني هاكون عامله أيه يا ماما، ،كل واحد مننا في حاله حسب إتفاقي معاه من الأول !!!
رفع شريف الجالس بالأرض بجانب الأطفال يلاعبهم رأسه وتحدث بإهتمام٠٠٠٠٠٠أهم حاجه ما يكونش بيحاول يضايقك يا مليكه،،ياسين ده حد رخم ومتكبر أنا عارفه كويس !!!
تنهدت وتحدثت بأسي وكذب لعدم إزعاج عائلتها ووضع القلق داخل قلوبهم ٠٠٠٠٠إطمن يا شريف ،،،أنا عامله حدود بيني وبينه تمنعه إنه يتجاوز معايا في المعامله أو إنه يحاول يضايقني،،وبعدين ماما ثريا معايا دايمآ واقفه في ضهري !!
تدخلت سٌهير بالحديث وتحدثت بدفاع٠٠٠٠٠فيه أيه إنتَ وهي إنتوا محسسني إن ياسين ده دركولا ،،
وأكملت بجديه٠٠٠٠٠٠٠ياسين حد محترم جداً وذوق ،،ولا يمكن يأذيكي بأي شكل من الأشكال بالعكس،،ده راجل وراجل أوي كمان باللي عمله معاكي ومع أولادك،،
وأكملت بحده٠٠٠٠٠٠ولا نسيتي وقفته في ضهرك قصاد نرمين وباقي العيله،،نسيتي إنه خطفلك وصاية ولادك من بق الأسد، ،،،
ثم أكملت بنظره مٌلامه٠٠٠٠٠٠٠أنا ما ربتكيش علي كده يا مليكه ،،،أنا ربيتك إنك تقدري مواقف الناس معاكي وتشيلي جميلهم فوق راسك !!!
نظرت لها مليكه بإستغراب وتحدثت ٠٠٠٠٠وأنا كٌنت عملت أيه ل ده كله يا ماما ؟؟
فجأه خلتيني واحده ناكره للجميل ،،،وإن ياسين ده الراجل إللي مافيش منه ،،حضرتك ليه مش مقدره اللي أنا فيه،،نسيتي ياسين بيه إتجوزني إزاي ؟؟
أنا عايشه حياه مش بأختياري يا ماما،،ما أخترتش أي حاجه فيها وف الأخر حضرتك بتلومي عليا أنا ؟؟
وقفت بحده وتحدثت ناهيه النقاش٠٠٠٠٠أنا طالعه أشم هوا في البلكونه ،،،بعد إذنكم !!!
وتحركت سريعاً ،،،نظر شريف إلي سهير وتحدث بنظره ملامه٠٠٠٠٠٠ليه كده يا ماما،،ده أحنا ماصدقنا إنها بدأت تنسي اللي حصل وترجع معانا تاني زي الأول !!!
تهربت سهير بنظراتها وتحدثت بندم٠٠٠٠٠٠٠معرفش بقا يا شريف،،،أهو اللي حصل وخلاص،،،قوم روحلها هديها شويه وأنا هاخد الولاد المطبخ أعملهم فشار وأبعدهم شويه عن التوتر ده !!
خرج لها أخاها وقف بجانبها نظرت له،،،، إبتسما معاَ ومد يدهٌ سحبها داخل أحضانه بحنان أخوي،،، شددت هي من إحتضانه وضمته !
وتحدث٠٠٠٠ماتزعليش من ماما يا حبيبتي ،،ماما أكيد ماتقصدش تضايقك !!
أجابتهٌ بإختصار٠٠٠٠٠خلاص يا شريف ماحصلش حاجه !!!
بعد مده تحدث شريف بعيون حائره٠٠٠٠محتاج أتكلم معاكي !!
نظرت لهٌ بإستفسار وقلق٠٠٠٠خير يا حبيبي،،إتكلم أنا سمعاك !!
تنهد بأسي ونظر أمامهٌ وتحدث ٠٠٠٠٠٠٠أنا حاسس إني إتسرعت في خطوبتي من سالي !!
ضيقت عيناها بإستغراب وتحدثت بسخريه٠٠٠نعم،،،أيه إللي إنتَ بتقوله ده يا شريف،،مش دي سالي إللي كنت هتتجنن وتخطبها ؟؟
تحدث بإنفعال وحيره٠٠٠٠٠٠مش عارف أيه إللي أتغير،،،فجأه حسيت إنها بقت واحده تانيه،،واحده أنا ما أعرفهاش،،مغروره ومتكبره ومتسلطه طول الوقت شخط ونطر ،،أعمل ده وماتعملش ده،،،خنقتني يا مليكه وبجد حاسس إني إتسرعت !!!
أطلقت ضحكة ساخره وتحدثت بدعابه٠٠٠٠٠٠البنت دي غبيه أوي،،دي طلعت حافظه مش فاهمه، ،الحاجات دي بنعملها بعد الجواز بعد ما نتأكد من دخولكم قفص الزوجيه ونتطمن ،،،بس هي بدأتها بدري أوي !!!
نظر لها بعدم فهم وتحدث وهو يهز رأسهٌ ويضيق عيناه٠٠٠٠تقصدي أيه بكلامك ده يا ليكه ؟؟
أجابتهٌ بإقناع وجديه ٠٠٠٠٠ما أقصدش حاجه يا حبيبي ،،بس أنا عارفاك دايمآ عصبي ومابتتحملش كلام اللي قدامك ،،والبنات محتاجه معامله خاصه ،،ممكن تكون بتغير عليك من معجباتك اللي بيكلموك في البرنامج
وأكملت ب مبرر٠٠٠٠٠ده أنا أختك أهو وكتير بغير عليك من كلام ومياصة ودلع البنات معاك في البرنامج ،،
أقعد معاها وأتكلموا وشوف أيه اللي مضايقها وغيرها كده،،سالي بتحبك يا شريف،،ما تضيعهاش من أيدك !!!
إبتسم لها ووافقها الرأي وتنهد براحه من حديثهٌ مع شقيقتهٌ الغاليه !!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في جناح ياسين ،،كان يجلس علي تخته سانداً ظهره للوراء واضعاً يداه وراء رأسه ،،ناظرآ للأمام بشرود يفكر في من شغلة باله وأرهقت قلبهْ ♡
أتت إليه ليالي وهي تمسك بيدها جهاز الحاسب( اللاب توب )
وجلست بجانبهِ مدت له الجهاز لتجبرهٌ علي المشاهده وأردفت مٌتسائله بنبرات مٌنتشيه ومٌتعاليه٠٠٠٠٠٠٠بص كده وقولي أيه رأيك في ذوق مراتك إللي لا يٌعلي عليه ،،بعت أجيبهم من باريس وهيوصلوا بعد يومين،،وياريت تجهزلي مبلغ محترم كده علشان عاوزه أحجز شوية حجات تانيه !!
إبتسم بمراره مٌتحدثآ بتهكم٠٠٠٠٠أبص علي أيه يا ليالي ؟؟
أجابتهٌ ليالي بإنتشاء وسعاده٠٠٠٠٠علي الكوليكشن ده يا حبيبي،،إنت مش دايماً بتتهمني إني ما باخدش رأيك في أختيار لبسي ومجوهراتي ،،أديني باخد رأيك أهو !!!
أجابها ساخراً٠٠٠٠٠٠بتاخدي رأيي؟؟
إزاي يا مدام وأنتي إختارتي وحجزتي اللبس ودفعتي تمنه وحددولك معاد إستلامك
وهدر بها بغضب ٠٠٠٠٠إنتي بتشتغليني يا ليالي ؟؟
تلعثمت بالرد وتحدثت طالبةً إسترضائه ٠٠٠٠٠٠ما أنا بوريلك المجموعه علشان كده يا حبيبي،،،اتفضل شوفهم ولو فيهم حاجه مش عجباك أنا هلغي الأوردر فوراً !!!
ثم أكملت بدلال مٌفتعل٠٠٠٠ أنا يهمني رضاك عليا جداً يا حبيبي !!
أماء لها برأسه وتحدث بهدوء ٠٠٠٠٠٠إختاري إللي انتي عاوزاه يا ليالي ،،،أهم حاجة زي ما انتي عارفه يكونوا محتشمين ،،،،ومايكونش فيهم حاجه قصيره أو صدرها مفتوح ولا من غير كمام غير كده انتي حره ،،،وربنا يهديكي وتلبسي الحجاب قريب إن شاء الله ! !!
هتفت بنبره ساخره٠٠٠٠٠ريح نفسك يا ياسين،، أنا مش هلبس الحجاب،،،،،مش حباه يا سيدي هو بالعافيه ،،،
وبعدين ألبسه ليه وأنا مامي وأختي مش لابسينه ،،،،دي حتي عمتو اللي هي مامتك مش لبساه ،،،
وأكملت بغرور وكبرياء ٠٠٠٠٠٠ربنا خلقني جميله وخلقلي شعر جميل ،، ليه عاوزني أخبي جمال شعري وما أستمتعش بيه ؟؟
هدر بها بحده وهو يعتدل بجلسته وينظر عليها بغضب٠٠٠٠٠٠وهو ربنا خلقلك الشعر ده علشان تمشي تفتني بيه الناس يا هانم،،ولا علشان تمتعي بيه جوزك لوحده ؟؟
وقفت بغضب وهي تأفأف بضيق ٠٠٠٠٠يوااااا يا ياسين،،هنرجع تاني للموضوع ده،،،،مش اتكلمنا قبل كده وعملت مشكله كبيره،،وبابي وقتها قالك انه هو إللي هيشيل ذنبي قدام ربنا،،عاوز أيه تاني،،ولا هي تلاكيك وخلاص !!!!!
هدر بها بعنف وتحدث بصياح٠٠٠٠٠٠تلاكيك ،،،لا يا هانم مش تلاكيك،،،وموضوع إن أبوكي هيشيل ذنبك ده هو قاله وقت الزعل ومنعاً لطلاقنا اللي كان حتمي وقتها،،،
لكن كلامه ده ما يشيلش عني الوزر ،،بالعكس يا مدام أنا جوزك وحضرتك مسؤله مني قدام ربنا ،،،
لكن هقول أيه هي دي ضريبة إن الواحد يتجوز واحده قريبته،،،تدخل الأهل بيدمر الدنيا !!!!
وأكمل ليكيدها ٠٠٠٠٠٠أه وبمناسبة إن الحجاب بيحجب جمال الست زي ما بتدعوا ،،،أحب أقولك إنه كلام بتضحكوا بيه علي نفسكم ،،بدليل إن فيه ستات وبنات الحجاب بيذيدهم جمال فوق جمالهم ،،،
وأكمل بإعجاب ظهر بعيناه لم يستطع مداراته٠٠٠٠٠٠وأكبر مثال علي كده عندك،،مليكه،،،،،أد أيه الحجاب مخليها وكأنها ملكه علي عرشها !!!!
إنتفضت جميع حواسها بغضب وصرخت به بكبرياء وهي تشير بيدها بغرور٠٠٠٠٠٠إنتَ بتشبهني أنااااااا ليالي العشري ،،،،باللي إسمها مليكه دي ؟؟
إبتسمَ وتحدثَ ببرود وإستفزاز٠٠٠٠٠٠في دي بقا عندك حق ،،،أيه إللي جابك إنتي ل مليكه !!!
إشتعل وجهها وحدقت عيناها بغضب وكادت أن تتحدث
أوقفها بنظره حاده وأشاره من يدهِ ليوقفها
وتحدث بحده بالغه٠٠٠٠٠خلااااااص ،،،لحد هنا وخلص الكلام !!
وأكمل وهو يذهب إلي تخته ويعتدل ليغفي٠٠٠٠٠خدي لاب توبك والكوليكشن بتاعك وأتفضلي اخرجي بره علشان عاوز أنام ،،،مش فاضي أنا للهرتله بتاعتك دي !!
وأكمل هادراً بغضب ليرعبها٠٠٠٠٠٠٠يلااااااااااا
إرتعبت أوصالها وأنتفضت بوقفتها وقررت الإنسحاب فهي لم تقوي علي مجابهة ذلك الغاضب ولا مجاراته حاليآ فقد وصل لذروة غضبه منها وهي تعلم ذلك جيدآ !!!!!
إنتهي البارت
☆قلوب حائره☆
روز آمين
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية☆ قلوب حائره☆
بقلمي روز آمين
💙🦋 البارت التاسع عشر 🦋💙
في صباح اليوم التالي !!
تجهزَ ياسين وأرتدي ثيابهٌ ونثر عطره بسخاء وإهتمام إستعداداً للذهاب لإصطحاب مليكه بسيارته،،
فهو متشوق لرؤيتها بجنون بعد أن إنتزعت منه ليلة مبيته معها قاصده إبعاده عن دفئ عِشٌها كنوعٍ منها لعقابه !!!
نزل الدرج بوقار وهو يعدل من رابطة عنقه ،،وجد منال وليالي وأيسل ينظرن عليه والغل يتأكل قلبهن ،،
ويسألن حالهن٠٠٠٠ لما كل هذا الإهتمام بحاله ؟؟
إتجهت إليه أيسل بإبتسامه وأندثرت داخل أحضانه ،،لف ياسين ذراعيه وحاوطها بإحتواء وهو سعيد وقبل رأسها
نظرت لهٌ بإبتسامه وتحدثت٠٠٠٠٠بابي،،،أنا جايه معاك !!
تجهمت ملامح وجههْ ونظر لها بشك مٌضيقاً عيناه قائلآ بإستفسار ٠٠٠٠٠جايه معايا فين يا سيلا ؟؟
إنسحبت من داخل أحضانه وربعت يدها علي صدرها وتحدثت بضيق ٠٠٠٠مكان ما حضرتك رايح ،،جدو قالي إن حضرتك رايح تجيب أنس ومروان ،،،
وأنا بقا بصراحه أنوس وحشني جداً ومش قادر أستني لما حضرتك تروح تجيبه !!
إبتسمت ليالي ومنال بفخر علي غيرة صغيرتهم علي والدها وتخطيتها لعدم إعطاء فرصه إلي مليكه بالإنفراد بعزيز عيناها والدها !!!
وجه بصره إلي ليالي المٌبتسمه بتعالي ثم نظر لقرة عينه وتحدث بتعقل٠٠٠٠حبيبي ،،أنا هاروح أجيبهم وأجي بسرعه مش هتأخر صدقيني،،فامفيش داعي تتعبي نفسك وتيجي معايا !!!
أجابتهٌ بإصرار ٠٠٠٠٠٠لكن أنا حابه أجي معاك يا بابي،،،
أمالت بنظرها للأسفل وتحدثت بحزن مٌصطنع٠٠٠٠هو حضرتك مش حابب تكون دايمآ معايا !!!
هتف سريعاً بلهفه وحب٠٠٠٠٠ليه بتقولي كده يا قلب بابي،،،
حاوط وجهها بعنايه وضمها داخل أعماق أحضانه وقبل رأسها وتحدث ٠٠٠٠طب يلا يا حبيبي علشان ما نتأخرش !!!
تهللت أساريرها وتحركت معه تحت إبتسامة ليالي ومنال العريضه !!!
وجهت منال حديثها إليه٠٠٠٠هتتأخر يا ياسين ؟؟
نظر إلي والدته وأجابها بإحترام وحب٠٠٠٠لا يا حبيبتي مش هتأخر مسافة السكه إن شاء الله ونكون هنا ،،بعد إذنك !!!
وتحركا للخارج هو وصغيرته !!
نظرت منال إلي ليالي وتحدثت بإستفسار٠٠٠٠مالك يا ليالي،، شكلك إنتي وياسين مش عاجبني ،،إنتوا متخانقين ؟؟
أجابتها بلا مبالاه وبرود٠٠٠٠٠وأيه الجديد يا عمتو،،ما أحنا طول الوقت كده !!
تحدثت منال بإستفسار ٠٠٠٠يعني فعلآ متخانقين ،،،وياتري بقا أيه سبب الخناقه المرادي ؟؟
أجابتها ليالي بلامبالاه٠٠٠٠٠إتخانق معايا علشان موضوع الحجاب !!
أردفت منال بحنق وإشمئزاز ٠٠٠٠٠يييييييه تاني،،هو مابيزهقش من الكلام في الموضوع ده ؟؟
وأكملت بإنتشاء ٠٠٠٠٠سيبك منه وتعالي فرجيني علي الكوليكشن بتاع السنادي !!
قفزت ليالي بسعاده وجلست بجانبها وفتحت الجهاز وبدأوا بالمشاهده سوياً بمرح وسعاده غير مبالين بأياً كان غير سعادتهما وما يرضي غرورهما الأنثوي وفقط !!!!
خرج ياسين بإصطحاب أيسل وجد أباه وطارق يجلسان سوياً بالحديقه ألقي عليهم التحيه فردوها !
نظر لهٌ طارق بتمعن وأعجاب وتحدثَ٠٠٠٠٠أيه يا باشا الشياكه والاناقه دي كلها ؟؟
أجابتهٌ أيسل بفخر ٠٠٠٠٠وأيه الجديد يا عمو بابي طول عمرة أشيك وأجمل راجل ف الدنيا كلها !!!
ضحك عز وأجابها٠٠٠٠طبعاً يابنت ياسين ومين يشهد للباشا !!
ثم حول بصرة إلي ياسين وأبتسم وتحدث بتسلي٠٠٠٠يلا يا سيادة العقيد إتحرك،، ده الشوق غلاب والبعد وجع وعذاب !!
نظر ياسين إلي والدة بإستغراب وأرتبكَ حين أكمل عز بمراوغه كعادته٠٠٠بتبصلي كده ليه إتحرك يلا وهاتلي أنس ،،الولد وحشني ونفسي أشوفه وأملي عيني منه وأخده في حضني قبل ما يسافر !!
إبتسم ياسين وحركَ رأسهِ بيأس وتحدث ٠٠٠٠أؤامرك يا باشا !!
وأصطحب طفلته وخرج
أما طارق الذي كان يراقب الوضع بين نظرات والده وياسين
فتحدث مٌستفسراً بتسلي ٠٠٠٠٠هو الباشا معانا علي الخط ولا أيه ؟؟
ضحك عز وتحدث مٌداعباً ولده٠٠٠٠يلاَ الخط ده أنا إللي برسمهولكم وأخليكم تمشوا عليه وإنتوا مبسوطين وفاكرين إنكم ماشيين فيه بمزاجكم !!!
هلل طارق وتحدث بتفاخر ٠٠٠٠٠ أستاذ ياباشا،، أستاذ وكلنا منك بنتعلم !!
إبتسم عز ثم تحدث بنبرة جاده٠٠٠٠المهم ياطارق،، أنا قلقان علي عٌمر أوي،، الولد متهور وأنا خايف عليه من عيشته بعيد عننا كده !!!
أجابهٌ طارق بعمليه٠٠٠٠متقلقش من ناحية عٌمر يا بابا،، أنا وياسين متابعينه ودايما معاه خطوة بخطوة،،وبعدين هو مش حضرتك معين له حرس وموجود دايماً معاه ،، قلقان ليه بقا يا حبيبي !!
تنهد عز وأكمل ٠٠٠٠عٌمر مامتك دلعته أوي يا طارق ،،ما بحسش إنه راجل كده ويعتمد عليه زيك إنت وأخوك وبعدين ياأبني هو الحرس هيفضل ملازمه زي ضله ؟؟
تحدث طارق مٌطمئناً إياه٠٠٠٠ متحملش نفسك فوق طاقتها يا بابا،،وأهي هانت كلها شهرين يعدوا علي خير ويتخرج من أم الكليه دي ونخلص !!
هز عز رأسه بإقتناع ثم تحدث ٠٠٠٠عندك حق يا أبني،،،أنا كنت عاوز أكلمك ف موضوع مهم يا طارق !!
أجاب طارق بإحترام٠٠٠٠أؤمرني يا حبيبي !!!
أكملَ عز٠٠٠٠٠كنت عاوزك تقعد مع المحاسب بتاع شركتك وتعملي ميزانيه مظبوطه لمكتب محاسبه معقول علشان أديه لوليد إبن عمك يبدأ بيه بدل شغله إللي ملوش مستقبل ده !!!
ضيق طارق عيناه وأجاب والدهٌ بإستغراب٠٠٠٠يعني حضرتك بتكافئه علي طمعه وتقدمله مكتب مرة واحدة علي طبق من دهب ؟؟
ده بدل ماتعلمه درس يا باشا،،أنا طبعاً مقصدش أراجع حضرتك ف قرارك أنا بس مستغرب وعاوز أفهم !!
أجابهٌ عز بحكمة ووقار٠٠٠٠بص يا أبني أنا بعمل كده مع وليد علشان عمك عبدالرحمن يرتاح من ناحيته ،،وكمان علشان أكفيكم شر سمه وحقدة ،،واللي مقدرش ألومه عليه علي فكرة،،
وأكملَ مٌفسراً٠٠٠٠٠يا أبني وليد كبر لقي بباه مضيع معظم ورثه ف مشاريع ربنا ماوفقوش فيها،،
وف نفس الوقت شايفك أنت وأخوك وأبن عمك الله يرحمه ربنا رازقكم وكارمكم من وسع ،،
الولد دايماً حاسس إنه أقل منكم يا طارق،، وعلشان كده دايماً حاقد عليكم وباعد عنكم وأول ما لقي فرصة ورث مليكه وولادها قدامه جري عليها وعمل المستحيل لولا إحنا وقفناله،،
أنا عايز عينه تبقي مليانه علشان ميبصلكوش في حاجاتكم
وأكملَ بحنان٠٠٠وفي الأول والأخر ده إبن أخويا وتهمني مصلحته وإنه يكون مرتاح !!!
أجابهٌ طارق بإقتناع ٠٠٠٠خلاص يا بابا إللي تشوفه صح أنا مع حضرتك فيه !!
أجابهٌ عز ٠٠٠٠ربنا يبارك فيك يا حبيبي،،أنا إتكلمت مع ياسين وهو وافقني الرأي،، الموضوع كله مش هيتكلف علي بعضه أكتر من 400 ألف ياسين هيدفع جزء وأنا جزء وبكده نبقي قفلنا باب شر وكفيتكم وكفيته شر الحقد والكره !!!
نظر طارق لأبيه نظرة إحترام وحب وتحدث٠٠٠أنا بجد فخور بإنسانية حضرتك دي يا باشا،، ياريت الناس كلها بتفكر زي حضرتك كده كانت الدنيا بقت أسهل وأحسن بكتير ،،وعلشان خاطر حضرتك أنا كمان هساعد معاكم بمبلغ !!!!
ربت عز علي ظهر ولده وتحدث ٠٠٠ربنا يسعدك يا طارق ويبارك فيك إنت وأخواتك يا حبيبي !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
صعد ياسين بمفرده لأعلي البنايه المتواجده بها شقة سالم عثمان،،،وترك أيسل بمفردها بالسياره بعد رفضها الصعود معه،،فهي مؤخراً بدأت تكِن عداوه إلي مليكه وأهلها من بعد زواجها بوالدها الحبيب !!!
دلف شريف غرفة مليكه يخبرها بحضور ياسين ،،،
خرجت مليكه وذهبت بإتجاه الجالس بجانب والدها ووالدتها بإرتياح
رأها تهلٌ عليه بوجهها الصابح المٌشرق برغم العبوس التي ترسمهٌ علي وجهها ،،لكنهٌ حقاً يراها بكل حالاتها جميله بل فاتنه،،،
وقف مٌنتصب الظهر ينظر لها بقلبٍ هائم كاد أن يتركهٌ ويرقض إليها يضمها ويشتم رائحة أنفاسها العطره،،تحامل علي حاله أكثر من اللازم لعدم إظهار عشقه ولهفته حتي لا تفضحاه عيناه العاشقه ♡
مد يدهٌ لها بإحترام وتحدث بصوتٍ هائم لم يستطع التحكم به٠٠٠٠٠إزيك يا مليكه !!
نظرت لهْ بإحراج من صوته الحنون ومدت يدها وتحدثت بإرتباك٠٠٠٠٠أهلا يا سيادة العقيد، ،شرفت !!!
تلامست يداهم وتعانقت،،أحتضن يدها بتملك وحنان،، كان يلامس يدها ويحركها وكأنه يبثٌ لها مٌر حاله من بعادها ،،وساعدتهٌ علي الشرح عيناه ♡
تحمحمت بحرج وسحبت يدها بهدوء
تحدث هو بصوتٍ مٌتحشرج حنون ٠٠٠٠٠جاهزه ؟؟
هزت له رأسها بإيماء !!!
حمل ياسين أنس الذي حاوط عنقه بتملك ولم يفارقهٌ مٌنذ وصوله،،
وعانقت مليكه والدها بحب وتحدث سالم ٠٠٠٠٠أول ما توصلي ترني عليا وتطمنيني،،إتفقنا !!
سحبت حالها من داخل أحضانه ونظرت لهٌ وأمائت برأسها وأردفت٠٠٠٠٠حاضر يا بابا !!!
كان ينظر لها بغيره داخل صدره وتمني لو كانت داخل أحضانه هو !!!
إحتضنت والدتها أيضاً بحب !!!
نزلت بصحبته حاملاً الصغير وشريف يحمل مروان ،،، لم تتحدث معه وظلت ساكنة الوجه،،
مازالت هي غاضبه منه ولم تسامحهٌ علي معاملته السيئه أمام أخيه وزوجته،،،قررت أن تأخذ منه موقف فقد تقررت أخطائه وأعتذاراته مؤخراً،،، وهذا أرهقها فقررت تأديبه !!!
سبقها ياسين بخطوه وفتح باب السياره ووجهَ حديثهْ إلي إبنته٠٠٠٠سيلا ،،من فضلك إرجعي ورا مع مارو علشان مليكه تقعد قدام !!
نظرت لهٌ بعتاب لطيف وتحدثت بعناد طفله٠٠٠٠٠ده مكاني يا بابي ومش هسيبه لحد !!
رمقها ياسين بغضب وأردفَ بصوتٍ حازم ٠٠٠٠سيلا
إستمعت مليكه لحديثهما معاً فقررت التدخل لإنهاء تلك المجادله،،،
إقتربت من باب السياره الخلفي وفتحته وهي تتحدث ٠٠٠٠٠٠خليكي مرتاحه يا سيلا أنا هقعد مع الولاد علشان أخلي بالي منهم ليتشاقوا !!!
غلي قلبهٌ من تلك الثٌنائي العنيد وكاد أن ينفجر من تلك الصغيره ذات الرأس اليابس وتلك الكبيره ذات الطبع العنيد !!
أجلس شريف مروان داخل السياره ووقف يطالع شقيقتهٌ بحنان
إبتسمت ل أخاها بحب ثم أرتمت داخل أحضانه ،،شدد شريف من إحتضانها تحت أنظار ذلك المستشاط غضباً ،،
حدث حاله بغضب٠٠٠ما قصتكِ اليوم بإحتضان الرجال أيتها المستفزة ؟؟
بالطبع ستجلطيني يا فتاه !!
وإن كان ينقصك أحضاناً فها أنا ذاكْ !!!
زفر بضيق ولف إتجاه الباب الآخر ووقف يتطلع عليها بغضب وتحدث بصوتٍ حاد ٠٠٠٠٠٠هي الاحضان دي ماكانش ينفع تتعمل فوق،،،ولا لازم نقف في وسط الشارع والناس كلها تتفرج علينا بالطريقه دي ؟؟
ثم رمقها بحده وتحدث أمراً ٠٠٠٠يلا ،،،إتأخرنا !!
تبادل شريف معه نظرات التحدي وتحدث بحنق٠٠٠٠٠كل اللي في الشارع عارفين إنها أختي يا سيادة العقيد،، وحضني ليها ده طبيعي جداً علي فكره !!!
إنسحبت هي بهدوء من أحضان أخيها وحدثته مٌتجاهله ذلك المٌستشاط ٠٠٠٠خلي بالك من بابا وماما يا شريف،،،هكلمك لما أوصل إن شاء الله !!
دلفت للداخل
وأستقل السياره وأدار مقودها بحده،،
نظرت مليكه علي الجالسه بكبرياء ولا تعير حضورها أي إهتمام
وتحدثت ببشاشة وجه٠٠٠٠٠٠٠إزيك يا سيلا !!
قلبت عيناها بحنق وتحدثت بضيق وصوتٍ رخيم٠٠٠٠كويسه !!
شعرت مليكه بالإحراج وحزنت ملامحها نظر عليها بالمرأه ثم نظر بغضب إلي إبنته يعاتبها بعيناه،، أشاحت وجهها بعيداً عن والدها ولم تعير عتابه أية إهتمام !!
ثم لفت بجسدها للصغير وهي تحدثهٌ بحب وأبتسامه بريئه٠٠٠٠٠يا أنوس وحشتني أوي !!!
ضحك لها الصغير وتحدث ببشاشه ٠٠٠٠٠٠إنتي وحشتيني كمان،،
وأكمل مٌتسائلاً ببرائه ٠٠٠٠هو جدو عز مستني أنوس في البيت ؟؟
إبتسمت له وتحدثت٠٠٠٠٠كل إللي في البيت مستنيين أنوس ومحضرله الشيكولا إللي بيحبها !!!
هلل الصغير وصفقَ ببرائه
كان ينظر إليها في المرأه بعيون متشوقه ،،أما هي فكانت تتهرب من النظر لعيناه،،،حتي لا تضعف أمام سحر عيناه التي تنطقٌ عشقاً وسحراً ♡
وصلا أمام الفيلا وتوقفَ ياسين،، ترجلت مليكه من السياره ودلفت إلي داخل حديقة منزلها وجدت مٌحمد زوج نرمين يقف بالحديقه بصحبة طفلهِ ،،علي،،
تهللت أسارير مٌحمد حين رأها وأشع وجههٌ سعاده،،حقاً كان يشتاقٌ رؤياها
إتجهت إليه مليكه بإبتسامتها المٌشرقه وأردفت ببرائه٠٠٠٠السلام عليكم !!
أجابها محمد بعيون مٌتلهفه تتفحص جميع ملامحها ٠٠٠٠وعليكم السلام
ومد يدهٌ بحنان وتحدث ٠٠٠٠أزيك يا مليكه !!
هٌنا قد أتي المٌستشاط من ذلك المتفحص ل أميرته ،،بعد أن ركن سيارته ،،،
كاد أن يفتك به لكنه ياسين المغربي ،،،رجل المخابرات والمؤامرات ،،،كتم غيظه بداخله ووقف بجانبهما مٌتحدثاً بملامح مٌبهمه ومد يدهٌ بدلاٌ منها تحت إستغرابها٠٠٠٠٠٠أهلاً أستاذ محمد ،،،منور !!
إرتبك مٌحمد من تواجد ياسين المفاجئ وتحدث بإرتباك٠٠٠٠٠أهلاً ياسين باشا ،،ده نور معاليك يا أفندم !!
أمالت مليكه علي طفل نرمين وقبلتهٌ بود وأردفت٠٠٠٠علي،،،إزيك يا حبيبي وحشتني أوي،،ليا كتير ما شوفتكش !!
إبتسم لها الصغير وتحدث بإحترام٠٠٠٠٠وحضرتك كمان يا طنط وحشتيني جداً !!!
نظر لها ياسين وتحدث بإحترام٠٠٠٠٠٠يلا يا مليكه أدخلي شوفي شنط الأولاد ،،،وشوفي عمتي جهزت ولا أيه علشان ما تتأخروش علي ميعاد الطياره !!
نظرت له وتحدثت بتساؤل٠٠٠٠هو أنس فين ؟؟
أجابها بعمليه٠٠٠٠٠أنس سيلا أخدته ودته لجدو ،،،ماتقلقيش عليه أدخلي يلا !!
أمائت له رأسها بموافقه وأبتسامه خفيفه ثم دلفت للداخل تحت أنظار مٌحمد العاشقه مٌتماسياً وجود ياسين !!
رمقهٌ ياسين بغضب وهو يتفحص زوجته ويتابع دلوفها ،،
وضع ياسين يدهٌ بقوه وحده علي كتف محمد وتحدث بحده أرعبت الأخر٠٠٠٠٠منور يا أستاذ محمد !!
إنتفض مٌحمد بوقفتهِ وتحدث بإبتسامه مرتبكه ٠٠٠٠خضيتني يا سيادة العقيد !!!
أجابهٌ ياسين وهو يرمقهٌ بنظره حاده كنظرة الصقر الصاخبه وتحدث بكلام ذات مغذي ٠٠٠٠لازم تتخض وتقلق علي نفسك وأوي كمان يا محمد،،،لازم دايمآ تكون حذر و تفوق نفسك بنفسك علشان ما يجيش اللي يفوقك ب صدمه تدمرك وتنهي عليك !!
إبتلع مٌحمد لٌعابهٌ برعب بعد أن فهم مغذي ما يريد ياسين إيصاله لهْ،،،
حدث حاله٠٠٠٠لقد قٌضي عليك أيها الغبي،،أه مٌحمد لقد أنتهي أمرك يا فتي،،وقعت بين يدي من لا يرحم ،،،ياسين المغربي،،،فا لترحمني يا إلهي !!
وأكمل ياسين وهو يداعب ""علي""٠٠٠٠٠٠علي باشا،،أخبارك أيه !!
أجابه الصغير ٠٠٠٠الحمدلله يا خالو ،،أنا كويس !!
أكمل ياسين حديثهٌ مٌوجهاً معانيه إلي مٌحمد كتهديد٠٠٠٠٠عايزك تبقي راجل محترم زي أخوالك يا علي،،ولما تدخل بيت تحترم نفسك وتحترم رجالة البيت إللي إنت داخله وتصون حرمته ،،،وإلا هتلاقي اللي يعلم عليك ويخليك تحترم نفسك بالإجبار ،،،
ثم حول بصره مرةً أٌخري إلي مٌحمد وأردف وهو يضع يداه داخل جيب بنطاله بكبرياء وعيون صاخبه٠٠٠٠٠ولا أيه يا اااا،،،يا محمد ،،خلي بالك علي نفسك،، اليومين دول الإختفاء القسري كتر أوي،،،
وأكملَ بنظرة غاضبه ونبرة تهديد٠٠٠٠ الناس بتختفي وأهاليها مبتعرفلهاش أثر بعد كده ،،،،ربنا يسترها عليك،،،
ثم نظر له بغضب ونظره ذات مغذي وأمال رأسه وتحدث بحده ٠٠٠٠٠ولا أيه ؟؟
إبتلع مٌحمد لٌعابه وأرتجف جسده بالكامل وتحدث بإرتباك٠٠٠٠٠اللي تشوفه حضرتك يا باشا ،،هو أنا هاعرف أكتر من سعادتك !!!
إبتسم ياسين بسماجه وتحدث بتهديد غير مباشر ٠٠٠٠برافوا يا محمد،،،بحب فيك ذكائك ،،ياريت بقا تستغله في حماية حياتك وتخلي بالك من بيتك أكتر من كده !!!
ثم رمقهٌ بنظرة إشمئزاز وتركه ودلف للداخل ،،إبتلع مٌحمد لعابه وتنهد بإرتياح !!!
وبعد مده تجهزوا وأتجهوا للمطار بسيارتان ،،،إستقلت ثريا ومليكه وأبنائها سيارة ياسين ،،،
بينما أستقلت يسرا ونرمين وأطفالهم سيارة مٌحمد
وصلا المطار وودع مٌحمد زوجته التي إحتضنتهٌ وعانقتهٌ بشده وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا متضايقه أوي إني سيباك لوحدك يا محمد،،ياريتني ما وافقت علي عزومة خالو دي،،،
أجابها محمد بتخابث ٠٠٠٠معلش يا حبيبتي،،الراجل كتر خيره بيحبك وفاكرك وعزمك تقضي معاه إسبوع ،،وبعدين علشان خاطر مامتك متزعلش وأهي فرصه تقعدي مع مامتك إنتي وأختك وتحاولوا تخرجوها من حالة الحزن إللي مخرجتش منها من وقت موت رائف الله يرحمه !!!
إبتسمت وأجابتهٌ ٠٠٠عندك حق يا حبيبي،،،ربنا يخليك ليا يا محمد !!
إحتضن ياسين ثريا ويسرا وودعهما بحنان
تحرك ووقف بوجهها ناظراً بعيناها بإشتياق وألم البعاد يمزق قلبهٌ مقدماً،،
إبتلعت لٌعابها بإرتباك من نظرة العشق المحاطه بها من عيناه،،
حدثتها عيناه٠٠أعشقككِ مليكه،،أسف ،،حقاً أسف !!
سحبت عيناها عن مرمي عيناه بخجل
فتحدث وهو يمد يدهٌ يحتضن بها كفها الصغير بحب وعنايه وتلاقت من جديد عيناهما ٠٠٠٠خلي بالك من نفسك !!
إحمرت وجنتها فذادتها جمالاً أرهق ذلك المسكين ،،هزت لهٌ رأسها بإيماء بدون حديث ،،،
سحبت عيناها بعيداً عنه تبحث عن طفليها بإرتباك،،،شعر بها ،،إتجه لمربية أنس التي كانت تحملهٌ بعنايه ،،أخذه منها وأحتضنه وبدأ بتقبيل كل إنش به ليٌشبع حنينه له قبل الرحيل !!!
دلفن للداخل وأنطلقت طيارتهم تحت أنظار ياسين الذي يشعر بألم لم يضاهي مثله منذ أن وعي علي هذه الحياه !!
تنهد ثم نظر للواقف بجانبه كالفرخِ المبلول،،رمقهٌ بنظرة غضب وأشمئزاز ثم أخرج نظارتهٌ الشمسيه وأرتداها بكبرياء وأنسحب بهدوء ليستقل سيارتهٌ عائداً لمنزله !!!
◇◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇◇
بعد حوالي نصف ساعة هبطت الطائره إلي أرض أسوان الساحره،،كان حسن هو وأولاده رؤوف وإسلام بإنتظارهم في صالة الوصول وبعد السلامات وتبادل الأحضان بين ثريا وأخيها وأبنائه وبناتها إستقلوا السيارات ووصلوا لمنزل حسن !!!
كانت إبتسام زوجة حسن النوبية الأصل ذات البشرة السمراء الخلابه والوجه البشوش الحسن بأنتظارهم هي وإبنتها علياء التي ورثت لون بشرة والدتها الخلابه ♡
دلفوا للداخل إحتضنت ثريا إبتسام بحب وحنان وأيضآ مليكه ويسرا ونرمين
تحدثت إبتسام بوجهِ بشوش وترحاب ٠٠٠٠٠٠يا أهلاً وسهلاً بالحبايب إللي واحشيني ،،،نورتوا أسوان كلها !!
ردت مليكه بوجهِها البشوش ٠٠٠٠٠أسوان منوره بأهلها الطيبين يا طنط !!
تحدث حسن بترحاب عالي٠٠٠٠٠إنتوا واقفين ليه ،،،يلا أدخلوا بدلوا هدومكم بسرعه علشان نتغدا ،،،
ثم وضع يدهٌ علي كتف زوجتهٌ الجميله وتحدث بحب ٠٠٠٠٠دي بسمه عملالكم غدا هتاكلوا صوابعكم وراه
تحدثت علياء بإنتشاء ٠٠٠٠٠دي ماما ليها يومين مخرجتش من المطبخ بتجهزلكم في الأكل ده !!
أكمل رؤوف بدعابه٠٠٠٠٠ماما عاملالكم وليمه تكفي قبيله بحالها !!!
نظرت لها ثريا وتحدثت بإطراء٠٠٠٠كريمه من بيت كرم يا بسمه وطول عمرك أهل جود يا حبيبتي !!
إبتسمت لها إبتسام وأجابت بترحاب٠٠٠٠٠إنتوا فوق راسنا يا حاجه ثريا ،،دانتوا شرفتونا والله وأسعدتونا بدخلتكم علينا !
ثم وجهت بصرها إلي مليكه وتحدثت ٠٠٠وحشاني أوي يا مليكه ،،عامله أيه يا حبيبتي ؟؟
أجابتها بإبتسامه عذبه٠٠٠٠أنا الحمد لله يا طنط ،،بخير !!
تحدث حسن بعمليه ٠٠٠٠يلا يا عليا وصلي عمتك والبنات لأوضهم فوق علشان يبدلوا هدومهم وأنا و رؤوف وإسلام هنجهز السفره مع ماما !!!
صعدوا بالفعل وبعد مده كان الجميع يجتمع علي سفرة الطعام التي تحمل كل ما لذ وطاب !!!
تحدثت نرمين ناظره إلي رؤوف٠٠٠٠٠خلصت كليتك ولا لسه يا باشمهندس ؟؟
أجابها رؤوف بإبتسامه أخويه٠٠٠٠٠أخر سنه ليا إن شاء الله،،إدعيلي أخلص منها علي خير،، كليه مرهقه وتعبتني بجد !!
أجابهٌ حسن مٌداعباً إياه ٠٠٠٠٠ما تجمد يلا كده،،دا أنت لسه بتقول يا هادي،،أومال لما تخلص وتستلم شغلك هتعمل أيه ؟؟
تحدثت يسرا مٌتسائله٠٠٠٠٠هو إنت تخصص أيه يا رؤوف ؟؟
أجابها بإحترام٠٠٠٠٠هندسة ميكانيكا يا أبله يسرا،،نفس تخصص بابا !!
تحدثت علياء بدعابه وهي تنظر إلي يسرا٠٠٠٠٠الباشا حسبها صح،،دخل نفس مجال بابا علشان يتخرج ويتعين مهندس ميكانيكا في البواخر السياحيه مع بابا ،،
ونظرت له وتحدثت بإتهام مٌصطنع ٠٠٠٠إنسان وصولي وإنتهازي !!!
تعالت ضحكات الجميع بمرح وسعاده !!
تحدث إسلام بمرح ٠٠٠٠٠لا والشهاده لله سيادتك غيره خااالص،،يادوب دخلتي حقوق علشان تمسكي المكتب مع خالك !!!
أشارت لهٌ بأصبعها دفاعاً عن حالها قائله٠٠٠٠لا ما أسمحلكش،،،أنا من صغري وأنا حابه مهنة المحاماه وكان نفسي أخوض التجربة،،وأكون البنت الجريئه إللي بتجيب للبشر حقوقهم من إللي متجبرين عليهم و ظالمينهم ،،
وأكملت بدعابه٠٠٠٠تفرق حضرتك بين واحده بتجيب حقوق المظلوم،،وبين مهندس ما بيهموش غير الماده وبس !!!
تحدث حسن ناظراً لإبنته ذات اللسان المنطلق ٠٠٠قصدك أيه بقا ب مهندس ما يهموش غير الماده دي ؟؟
أجابتهٌ بدبلوماسيه ٠٠٠طبعاً الكلام ده ما ينطبقش علي حضرتك يا باشمهندس،،حضرتك دخلت المجال حباً فيه وبصراحه أضفت للمجال بخبرتك الهايله يا باشا،،
وأكملت وهي تنظر إلي رؤوف٠٠٠٠٠٠لكن أنا بقصد حد تاني هو عارف نفسه كويس دخل المجال لمجرد إن بباه بقا رائد فيه،، وليه إسم علاقات هتنفع الباشا !!
ضحك الجميع علي قدرتها علي التملص من مشكلتها بحرفيه عاليه !!
حين تحدث رؤوف بدعابه٠٠٠٠خليكي بنارك كده وأنا ولا هعبرك !!!
تحدثت مليكه ناظره لها بإعجاب ٠٠٠٠٠برافوا عليكي يا عليا ،،إفضلي ورا حلمك وحققيه وأوعي تتنازلي عنه !!
أكملت ثريا بسعاده وهي تري عائلة أخاها السعيده داعيه الله ٠٠٠٠٠ربنا يسعدكم وأشوفكم محققين كل أحلامكم وتفرحوا قلب بابا وماما بيكم يا حبايبي !!!
أمن الجميع ورائها !!!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
وفي المساء كانت مليكه تجلس في حديقة المنزل جلس رؤوف بجانبها بعد أن أحضر لها كأساً من العصير وتحدث٠٠٠٠سبتينا جوه وخرجتي تقعدي لوحدك ليه،،للدرجادي بتحبي العزله ؟؟
أجابتهٌ ببشاشة وجه٠٠٠٠بالعكس،،،لكن قولت أسيبكم لوحدكم شويه،،،يعني،،أديكم نوع من الخصوصيه،،مهما كان إنتوا عيله واحده،،
واحد وأخته وأولادهم أكيد فيه كلام خاص حابين تتكلموا فيه !!
نظر لها بإحترام وأجابها بإعجاب ٠٠٠٠أد أيه إنتي حد جميل أوي يا مليكه !!
إبتسمت لهٌ وأمسكت كأس العصير وبدأت ترتشفهٌ بتلذذ متحدثه٠٠٠٠تعرف يا رؤوف إن كل حاجه عندكم غير ،،،،،
وأكملت وهي تتنهد وتستنشق الهواء مغمضة العينان بإستمتاع٠٠٠٠الهوا غير،،،الجو غير،،،والليل وسحره غير،،،
ورفعت كأس العصير لأعلي وهي تنظر له وأكملت٠٠٠٠ده حتي العصير ،،طعمه غير مع إن هي هي الفاكهه !!
تحدث رؤوف بتفاخر٠٠٠٠٠لا طبعآ يا مليكه،،الفاكهه عندنا بيور من غير هرمونات وكيماوي ،،الفلاحين عندنا لسه عندهم ضمير علشان كده طعمها لسه بخير !!!
أردفت مليكه بإعجاب٠٠٠ كان عنده حق عمو حسن لما قرر يسيب إسكندريه ويستقر هنا في أسوان ،،،،
وأكملت بتفاخر٠٠٠٠٠٠تعرف إن حكاية بباك ومامتك دي ولا حكايات ألف ليله وليله !!!
إبتسم رؤوف وتحدث بحب ٠٠٠٠فعلاً يا مليكه،،حكايتهم غريبه وجميله،،،المهندس الإسكندراني الوسيم أبو عيون جريئه،، اللي جه يشتغل في المراكب السياحيه في أسوان بعد تخرجه ،،وفجأه شاف البنت النوبيه السمرا ،ومن أول نظره وقع في غرامها وسحرته بنظرة عيونها،،،
وأكملت مليكه ببسمه٠٠٠٠وقرر يتحدي أهله علشانها وأتحمل كتير لحد ما أقنعهم بيها ،،،وإتجوزها وساب الدنيا كلها وقرر ييجي يستقر في بلدها ،،
وعاش معاها أحلا قصة حب في الكون ،،،وخلف أحلا ولدين وبنوته
وأكملت بدعابه٠٠٠٠وتوتا توتا ودي كانت أجمل حدوته !!!
ضحكا معا بسعاده وأكملت هي ٠٠٠٠أوعي تتنازل عن وجود الحب في حياتك يا رؤوف ،،خليك زي بابا ودور عليه،، ولما تلاقيه أمسك وتبت فيه أوي !!
سألها رؤوف بتشوق٠٠٠٠٠٠حلو الحب يا مليكه ؟؟
أجابتهٌ بعيون لامعه٠٠٠٠أحلا حاجه في الدنيا كلها،،ولو لاقيته بتكون خلاص كده إمتلكت الكون بحاله !!
♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡
كان يقف أمام البحر،،،معشوقها وصديقها الوفي مثلما تٌلقبهٌ ،،،
تحرك إلي حيث كانا معاً في ذلك اليوم،،،،،يوم قٌبلتها الأولي،،،
حيث أحتضنتهْ وشددت من إحتضانه وتأوهت بإثاره وتاهت معه،،،
تذكرها ،،،تذكر قٌربها،،لمستٌها،،،همسٌ شفاها ،،
شعوره معها لم يضاهييهِ أي شعور،،،،
تنهد وحدث حاله وهو ينظر لصديقٌها الوفي،،،
أي أٌنثي أنتي مليكتي♡ساحرةٌ أنتي محبوبتي
أفقدتني صوابي بلمسه♡حطمتي أسواري بهمسه
تعي ل نبدأٌ من جديد ♡ ل أٌذيقَكِ شهد العشقِ الفريد
شهد الياسين لمليكتٌه♡ أميرةٌ قلبهْ معشوقتهْ
تنهد بألم وأخرج هاتفهٌ ونظر بشاشته وهو يشاهد بهيام نقش إسمها عليه،،،
كاد أن يضغط عليه ليٌحادثها ويوشي لها بكل ما يدور داخل روحه ويوجعها،،،ليخبرها مدي عشقه لها ،،يخبرها عن قلبهٌ المتألم من بٌعادها ،،،،يخبرها أنه لم يعٌد لديه القدره علي إبتعادها عن أحضانه أكثر،،هو يريدها،،يريدها وبشده،،،
نظر للسماء ودعي الله،،،،يا الله ساعدني أرجوك،،،أريدها،،أريد مليكتي،،إهدها لي يا إلهي،،ضع عشقي داخل روحها،،،إجعلني رجٌلها الأول والأخير،،إجعلني معشوق عيناها وروحِها ،،،هي حلالي،،فحللها لي ،،حلل قلبها لي ،،،ساعدني إلهي فقد شاب قلبي بعٍشقٌها ولم يعٌد لديه القدره للتحمل بعد !!!!
____________________________
في نفس التوقيت !!
كانت تجلس علي تختها مٌحتضنه صغيرها مروان الغافي بثبات داخل أحضانها الحانيه،،،داخل غرفتها التي خٌصصت لها مع صغيرها،،،مٌمسكه بهاتفها تشاهد إسمه المرسوم علي شاشة هاتفها وتتنهد بهيام وأشتياق ♡
نعم ،،،،فقد عشقته مليكه،،،عشقت كل ما به،،،عشقه لها،،،نظرة عيناه الولهه،،،همس حديثهٌ معها،،،إهتمامه بها،،،،حتي صياحه عليها،،غضبه،،،عشقت ياسين كلهْ ♡
حدثت حالها بألم٠٠٠٠ألهذا الحد لم أتي بخيالك لتتذكرني وتهاتفني مثلما هاتفت عَمتكْ،،،،لما لم تتصل بي ياسين ؟؟
كان سيفرق كثيرآ صدقني،،،
إشتقتك ياسين،،،إشتقت دفئ نظرة عيناك،،إشتقت همسك،،،إشتقت لمسة يدك وهي تحتضن يدي بعنايه،،،إشتقت رائحةٌ عطرك المميز الذي لم أشتمه علي غيرك من قبل،،،
♡كم أنتَ مٌمَيزًٌ رجٌلي الفريد ♡
تنهدت بألم وقضت ليلتها في إشتياق،،،
أما حاله فلم يختلف كثيراً عن حالها
♡كم هو مؤلم وجع البعاد♡
__________________________
صباح اليوم التالي !!!
فاقت مليكه علي طرقات سريعه علي باب غرفتها مما أفزعها ،،إنتفضت وجلست برعب تتلفت حولها وفجأه فٌتح الباب وقفزت منه علياء بمرح وسعاده و بسرعة البرق كانت تجلس بجانبها فوق التخت ،،،
كل هذا ومليكه مبرقة العينان فاتحة الفاه وهي تٌشاهد تلك الحركات البهلوانيه من تلك المٌشاغبه الصغيره !
تحدثت علياء بمرح٠٠٠٠٠٠إنتي لسه نايمه ،،قومي يا كسلانه البيت كٌله صحي !!
نظرت مليكه جانباً علي الساعه وردت وهي مازالت غير مستوعبه لما يحدث ٠٠٠٠٠أصحي أيه يا بنتي ،،الساعه لسه 7 هقوم أبيع لبن مثلاً،،وبعدين فين مروان ؟؟
ردت عليها بحماس٠٠٠٠٠أولاً مروان ولد شطور صحي من نص ساعه وقاعد مع ماما وبابا وعمتو تحت،،،، مش كسلان زي مامي،،
ثانياً بقا قومي بسرعه خدي شاور وغيري هدومك علشان بابا عازمنا علي الفطار علي أحلا باخرة في نيل أسوان كله ،،،يلاااااااا بقا !!!
ضحكت مليكه علي تلك الفاقده لعقلها ووقفت سريعاً وأتجهت إلي المرحاض الخاص بغرفتها !!!
بعد حوالي ساعه كان الجميع يجلس فوق سطح الباخره،، يتناولون طعام إفطارهم بسعاده ومرح،، وسط جو خلاب حيث الشمس والهواء والماء والأراضي الزراعيه المحيطه بالنيل ،،،
حقاً أجواء تٌدخل السرور علي القلب والروح ،،،
تحدثت نرمين بسعاده٠٠٠٠٠بجد يا خالوا مش عارفه أشكرك إزاي،، إحنا فعلاً كٌنا محتاجين التغيير ده جداً !!!
أكملت يسرا بسعاده٠٠٠٠٠فعلاً يا خالو وخصوصاً ماما كانت محتاجه ده أوي !!!
تحدث حسن ببشاشة وجه وعشق وهو ينظر علي زوجته وحبيبته٠٠٠٠٠علي فكره بقا،،اللي لازم تشكروها بجد هي بسمه،،لانها هي صاحبة الفكره !!!
نظرت لها ثريا وتحدثت بإبتسامه حانيه٠٠٠٠٠حبيبتي يا إبتسام ،،من وقت ما دخلتي عيلتنا وانتي بتحاولي تسعدي كل إللي حواليكي،،،ربنا يسعدك علي أد ما بتحاولي تسعدي إللي حواليكي يا حبيبتي♡
أجابتها إبتسام بوجهِ بشوش٠٠٠٠٠تسلمي يا حاجه ثريا،،وبعدين ده هييجي أيه في كرمك إنتي ورائف وبباه الله يرحمهم،،
ترحم عليهم الجميع ثم تحدثت مليكه٠٠٠٠٠علي فكره يا عمو الأكل هنا حلو أوي بجد،،،كل حاجه ليها طعم تاني !!
ثم حولت بصرها إلي رؤوف وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا كنت لسه بقول الكلام ده ل رؤوف بالليل ،،،وقالي إن الخضار والفاكهه هنا كلها بيور ،،وإن ماحدش هنا بيستعمل في الزراعه الكيماوي والمبيدات !!!
هز حسن رأسه بإيماء وأردف٠٠٠٠ده حقيقي يا مليكه،، الكلام اللي رؤوف قاله صح جداً !!!
تحدثت يسرا٠٠٠٠٠حلو أوي لما تكون الحياه كلها نقاء وكل حاجه فيها صحيه وبيور !!
رن هاتف ثريا إرتعبت أوصال مليكه وتيقنت أنه ياسين
وبالفعل أجابت ثريا بسعاده٠٠٠٠٠صباح الخير يا حبيبي !!!
ثم أكملت بعد مده قصيره٠٠٠٠لا أبدآ ما أزعجتنيش ولا حاجه،،،أنا صاحيه من بدري،،،ده أحنا بنفطر كلنا علي باخره في النيل،،عمك حسن صحانا بدري وبصراحه عمل خير،،،مش عاوزه أقولك يا ياسين الجو هنا أد أيه حلو ودافي ،،،
ياريتك كنت معانا يا حبيبي !!!
تحدثت بعد مده ٠٠٠٠كلنا كويسن يا حبيبي ما تشغلش بالك بينا ،،،
نظرت إلي أنس وتحدثت ٠٠٠٠٠أه يا حبيبي قاعد بيفطر أهو
وأعطت الهاتف للصغير تحت أنظار تلك المٌشتاقه ذات القلب الولهان،،،
تحدثت ثريا ٠٠٠٠٠خد يا أنس كلم عمو ياسين
أخذ الصغير الهاتف بسعاده وتحدث٠٠٠٠٠عمو ياسييييين،،،إنتي وحشتني أوي،،،ليه مش جيت علشان تركب معانا المركب !!!
ظل يتحدث مع الصغير ثم عاود الحديث مع ثريا تحت أنظارها ثم أغلقت الهاتف وأكملت طعامها
تحت أستغراب مليكه التي بدأت تتسائل داخلها ،،،لما لا يهاتفها منذ وصولها ،،،هل هو غاضب مني لشيئ ما،،،هل صدر مني شيئ لم اٌعيه،،،لا أنا متأكده أنه لم يحدث شيئاً ،،فقد حاوطني بنظرات عشقه داخل المطار حين كان يودعني،،لقد لمس يدي بطريقه بث لي بها كم سيشتاقني وكم هو يعشقني،،،
ماذا حدث ياسين ؟؟ماذا حدث ؟؟
بعد مده تحركت ووقفت عند سور الباخره ونظرت للمياه وبدأت تشكو لها حزنها وألمها من فراقه !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
بعد ثلاثة أيام من سفرهم كان الجميع يتأهب لتحضير سفرة الغداء،،فقد تأهبت مليكه مٌبكراً وتحمست وقررت أن تستعرض مهارتها أمامهم في صٌنع أكلتها المفضله وهي الأسماك،،
فقد قررت أن تصنع لهم أكلات السمك المختلفه وساعدتها بذلك ثريا البارعه في صنع تلك الأكله المشهور بها أهل الإسكندريه !!!
كان أفراد منزل حسن متعاونون بكل شيئ، ،لم يكن لديهم عامله بالمنزل بل كانوا هم من يصنعون أشيائهم بأنفسهم،،
خرجوا ليضعوا الطعام وبقيت هي بمفردها بالمطبخ تٌزين باقي الأطباق لتحضرها للخروج ،،،
سمعت ضجيج بالخارج ولكنها لم تهتم ،،،فذلك المنزل دائمآ ما يأج بالمرج والهرج والسعاده !!
بعد مده إستمعت بإقتراب أقدام أحدهم خلفها وأشتمت عطر هي تحفظهٌ عن ظهر قلب، ،إنتفض قلبها وأرتعبت أوصالها وأخذ قلبها يدق بأعلي وتيره له،،
إستدارت سريعاً لتراه ،،،نعم ،،،،هو من حرم علي عيناها النوم منذ ثلاثةٌ ليالي،،،نظرت لهٌ بهيام وأشتياق وعشق،،،كاد قلبها أن يتركها ويذهب إليه ليحتضنه ♡
طار قلبهٌ وعليَ،،،نظر إليها ولم يصدق ما تراهٌ عيناه ،،،أهي حقاً مليكته،،، أنظرات العشق تلك لهٌ هو؟؟
يا إلهي ♡
نظر لها بإندهاش مع نظرات مٌتداخله،،،حب،،،إشتياق،،،حنين،،،ألم البعاد،،،سعاده،،إندهاش،،،
إقترب منها ومد يده يحتضن يدها وتلاقت الأعين،،وأحتضنت القلوب بعضها بسعاده ولهفه
تحدث بشفاه مرتعشه من شدة الإشتياق ٠٠٠٠٠إزيك ♡
أجابتهٌ بصوتٍ هائم بنفس رعشة الشفاه مع إبتسامة سعاده ظاهره داخل عيناها٠٠٠٠٠أنااا ،،،أناكويسه،،،إنتَ كويس؟؟
أجابها وهو يحتضن يدها ويتلمسها بإثاره أثارت إثنتيهم٠٠٠أنا بقيت كويس لما شوفتك ♡
ضلا يتبادلا النظرات بحب وهيام وقلوب طائره ♡
حتي فزعوا وأبتعدوا سريعاً علي أثر صوت تلك المٌزعجه وهي تقول بمرح٠٠٠٠إنتوا واقفين هنا تتكلموا وأحنا موتنا من الجوع بره،،،يلااااا طلعوا باقي الأكل !!!
وجرت علي صحنًٌ كبير به نوع من الأسماك إلتقتطه وخرجت بسرعة البرق !!
نظر لها وتحدث بإستغراب٠٠٠٠هي البنت دي هبله ولا أنا إللي بيتهيألي !!
إبتسمت بخجل وهي تناولهٌ سرفيس كبير محمل بالجمبري وهي تقول٠٠٠٠خد ده طلعه بره !!
نظر لها نظره ذات معني وغمز بعيناه وتحدث بوقاحه٠٠٠٠٠جمبري♡ هو إحنا ليلتنا بيضا ولا حاجه ؟؟
علي العموم الرساله وصلت يا قلب جوزك !!!
رمقتهٌ بنظره حاده وتحدثت بوجهِ يشع إحمراراً من شدة خجلها ٠٠٠٠٠إنت وقح علي فكرة !!
ضحك برجوله وأكمل بجرأه٠٠٠٠٠وليا الشرف !!!
دلفت نرمين للمطبخ نظرت إليهما وجدت ياسين يضحك بوجهٍ سعيد وحاله لم ترهٌ عليها من قبل ،،
تحدثت بطريقه أمرة مٌستفزه٠٠٠٠يلا يا مليكه خرجي باقي الأكل الناس جاعت ،،إستعجلي شويه وبطلي دلع ولكاعه !!!
نظر ياسين إلي مليكه وأردف بفخر ٠٠٠٠ومالوا لما تدلع،،،دي مليكه عثمان ،،يعني الدلع والدلال إتخلقوا علشانها ♡
نظرت لهٌ بسحر وإبتسمت بخجل !!
أما نرمين فغلي قلبها وتأكل الحقد منهٌ وحدثت حالها٠٠٠٠يبدو أنها تملكت منك أيضاً أيها الأبله مثلما تملكت قبلك من رائف ،،أيتها اللعينه،،كيف لكي أن تجعليهم ينساقون خلفك دون وعي كالمغيبين؟؟
ولكن صبراً لن أدعكِ تهنئين بياسين المغربي بجلالته،،وسترين أيتها اللعينه !!!!
تري ماالذي ستفعله نرمين لتفسد به سعادة مليكه وياسين؟؟
وهل حقاً ياسين سيسمح لأي شيئ بأن يٌبعدهٌ عن مليكته ويفسد عليه ليلته وخصوصاً بعد ماظهر بعيناها من بوادر موافقه ورغبه له ؟؟
كل هذا وأكثر سنتعرف عليه في البارت القادم بإذن الله
إنتهي البارت
☆ قلوب حائره ☆
روز آمين
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️
لا إله إلاأنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية☆ قلوب حائره☆
بقلم روز آمين
💙 🦋 البارت العشرون 🦋💙
حملوا باقي الأطعمه وخرجوا للجميع
وألتفوا حول سفرة الطعام وسط أجواء مبهجه وسعيده،،
إلا من نرمين التي باتت مٌتأكده من عشق ياسين ل مليكه،،
فضحتهٌ نظرات عيناه المٌشتاقه لها،،،
كان يجلس مٌجاوراً لها وقلوبهم ترقص فرحاً من شدة سعادتهم،،حاولت مليكه جاهده كي لا تٌظهر سعادتها وعشقها أمام الجميع !!
نظر لها وتحدث مٌتعمداً٠٠٠٠مليكه،،،ممكن تديني واحدة جمبري ؟؟
إرتبكت لعلمها ما يقصده وأبتلعت لٌعابها وصمتت !!
أشارت لها إبتسام وتحدثت بدعابه٠٠٠٠قربي الجمبري لسيادة العقيد يا مليكه،،ولا عاوزاه يقول علينا بٌخله !!
إبتسم ياسين وأجابها بإحترام٠٠٠٠٠ العفو يا أفندم،، حضرتك أصل الجود والكرم وماحدش يقدر يقول غير كده !!
أمائت لها مليكه بموافقه وبدأت بوضع الجمبري في صَحن ياسين !!
نظر لها بإبتسامه وأقترب من أذنها وهمس بنعومه٠٠٠٠ما أتحرمش !!
إرتبكت وهزت رأسها بإبتسامه خجِله
سألهٌ رؤوف بشغف وأهتمام٠٠٠٠٠وأيه أخبار شغلك يا سيادة العقيد ؟؟
أماء ياسين برأسهِ وهو يبتلع طعامه بتلذذ وأستمتاع وتحدث بإختصار٠٠٠٠٠كله كويس يا رؤوف،،الحمد لله !!
نظر لهٌ حسن وحدثهٌ برجاء٠٠٠٠خلي بالك علي نفسك كويس يا ياسين،،
الناس دي مابتنساش تارها،،وإنت دمرتلهم خليه بقالهم سنين بيدربوا فيهم وبيجهزوهم وصرفوا عليهم كتير،،
كانوا خلاص هيحصدوا إللي زرعوه فيهم ،،،كل ده إنت جيت في لحظه ومحيته ،،
أرجوك يا أبني حافظ علي نفسك كويس وخلي بالك علي أد ما تقدر،،
وياريت ما تثقش في أي حد بسهوله !!
أجابهٌ ياسين بإحترام٠٠٠٠ربنا هو الحافظ يا عمي،،متقلقش حضرتك أكيد مخلي بالي !!
تحدث إسلام بإعجاب وأحترام٠٠٠٠٠حضرتك بتوصي مين يا بابا،،،ده ياسين باشا المغربي وحش المخابرات،،وبعدين دي أول حاجه بيدربوهم عليها إنهم ما يثقوش في أي مخلوق حتي أقرب الناس ليهم !!
إبتسم ياسين إلي إسلام وتحدث بإختصار٠٠٠٠بالظبط كده يا إسلام ،،برافوا عليك !!
وتابع تناول طعامه !!
تحدثت ثريا بقلق ٠٠٠٠ربنا يحميك يا حبيبي ويكفيك شرهم !!
كانت تنظر لهٌ وقد بدأ الرعب يدٌبَ في أعماق أوصالها ،،شعر بها ونظر إليها وأماء بعينيه ليٌطمئنها !!!
نظرت لهٌ يسرا وتحدثت بحب أخوي٠٠٠٠ربنا يحفظك يا ياسين !!
نظر لها قائلاً بحنان ٠٠٠٠تسلميلي يا حبيبتي !!
نظر لهٌ رؤوف وتحدث مٌستفهماً ٠٠٠٠سيادة العقيد،،،،هو مش المفروض إن جهاز المخابرات ده سري ،،والمفروض كمان إن كل الظباط اللي شغالين جوه الجهاز بيبقوا مش معروفين للعلن ،،،
ولا كمان المفروض تنزل أخبارهم عادي كده في السوشيال ميديا ،،،،صح ولا أنا غلطان ؟؟
أجابهٌ ياسين بمهنيه ٠٠٠٠هو المفروض إنه كده فعلاً يا رؤوف،،لكن حالياً قواعد الحرب الباردة في عالم المخابرات إتغيرت في كل شيئ،،
وأردف بعمليه٠٠٠٠٠هشرحلك،،، هو فعلاً رجال المخابرات المفروض ما يتعرفوش لسببين مهمين،،
أولاً علشان سلامتهم وأمانهم ،،،
وثانياً بقا وده الأهم لضمان نجاح المهام إللي بيٌكلفوا بيها ،،،
لكن اللي بيحصل دالوقتي إن السوشيال ميديا بقت سلاح أخطر علينا من السلاح البيولوجي نفسه، ،،
وأكملَ بمهنيه٠٠٠٠بمعني،، مخابرات الدول المٌعاديه بتسرب أسماء رجال المخابرات علشان يتعرفوا وأصطيادهم من الجماعات الإرهابيه يبقي أسهل ،،
واللي حصل في المهمه بتاعتي مٌؤخراً وبعد ما تتبعنا خيط تسريب الخبر أتضحلنا إن فيه ظابط معانا للأسف قدروا يشتروا ضميرة وباع نفسه ليهم،،
وهو إللي سرب لهم الخبر علشان لاقدر الله لو حصل إغتيال لأي شخص فينا يبقي هو في الأمان ومايتعرفش ،،،
وأكملَ بفخر٠٠٠٠٠٠لكن طلع غبي وإحنا سبقناه بخطوه كاعادة المخابرات المصريه دايماً !!!
وأكمل بمهنيه٠٠٠٠لكن بالنسبه للعمليات السريه إللي تخص أمن الدولة ،،أحب أقولك وأطمنك إن فيه قسم في الجهاز مٌتخصص في العمليات دي،،
وده بيتكون من وجوه سريه وغير معروفه للعلن،،
لدرجه إن أهاليهم نفسهم ما بيبقوش عارفين هما شغالين في أي جهاز أو تبع أي تخصص ،،كل اللي يعرفوه عنهم إنهم تبع القوات المسلحه وبس !!
ودول بنختارهم بعنايه فائقه وبيمروا بإختبارات صعبه وعديده علشان نتأكد من ولائهم وإخلاصهم للبلد !!!!
تحدث حسن بفخر ٠٠٠٠٠طبعاً يا ياسين جهاز المخابرات المصري فخر لأي مصري حر ،،،لكن لازم تخلي بالك علي نفسك كويس أوي يا أبني ،،وربنا هو الحارس !!
تحدث ياسين ببشاشة وجه ٠٠٠٠العمر واحد والرب واحد يا عمي،،ما حدش بياخد أكتر من إللي ربنا كتبهوله !!!
ردت ثريا٠٠٠٠وربنا إن شاء الله كاتبلك السلامه يا أبني !!
نظر لها بحنان وأجابها ٠٠٠٠٠تسلميلي يا أمي !!
أحال ببصره عليها وجد ملامحها مٌتشنجه،، حزينه ومرتعبه،،نظر إلي طعامها وجدهٌ كما هو ولم يٌمس !!
أمال علي أذنها وتحدث بصوتٍ مٌنخفض٠٠٠٠كملي أكلك يا مليكه !!
بادلتهٌ النظر وهزت رأسها بإيماء مع إبتسامه باهته !!
كان هٌناك من يراقبهم بعيناه والغل يتأكل قلبها،، إنها نرمين لا غير،،،،
ثم تحدثت إلي ياسين بإستفسار٠٠٠٠٠هترجع إسكندريه أمتي يا ياسين ؟؟
أجابها وهو يتناول كأس الماء ويرتشف منه ٠٠٠٠عندي شغل هنا لمدة تلات أيام ،،هسافر بعدها علطول إن شاء الله !!!
نظرت لهٌ إبتسام قائله بإهتمام٠٠٠٠البيت هينور يا سيادة العقيد !!
نظر لها بإحترام وتحدث٠٠٠٠مٌتشكر جداً لحضرتك ،،لكن متشغلوش بالكم بيا،،،أنا حاجز في فندق قريب من هنا وبعد إذنك هبقي أجي أشوفكم وأطمن عليكم من وقت للتاني !!
رمقهٌ حسن بنظره غاضبه قائلاً بحده٠٠٠٠إنت بتستقل بينا يا ياسين،،ولا يكونش البيت مش عاجبك وشايفه مش أد المقام يا أبن المغربي ؟؟
تحدث سريعآ بنفي ٠٠٠٠لا والله العظيم أبداً يا عمي،،بيتك يشرف أي حد يدخله وحضرتك وإبتسام هانم علي راسي ،،،ده كفايه مقابلتكم وبشاشة وشكم،،،كل الحكايه إني مش عايز أزعجكم ولا أتطفل عليكم !!
تحدثت إبتسام بموده ٠٠٠٠٠ما تقولش كده يا سيادة العقيد ده إنت هتشرفنا،، وبعدين مكانك موجود ومافيش إزعاج ولا حاجه ،،،مروان هيبات مع أنس والحاجه ثريا ،،وحضرتك هتبات مع مراتك في أوضتها !!
أكمل حسن بنبرة حازمه وأمره٠٠٠٠تتفضل تلغي الحجز وتجيب شنطتك وده أخر كلام ومش عاوز أسمع كلمه ذياده !!
هز رأسهٌ بإيماء وأجاب بإبتسامة شكر٠٠٠٠تحت أمرك يا عمي !!
شعرت بسعادة الدنيا تحوم حولها،،فحقاً هي تشتاقه،،تشاق قربه،،رائحة أنفاسه وهو بجانبها ♡
في المساء !!!
كان الجميع مجتمعون يتثامرون بود وسعاده،،،
وقفت مليكه مٌعتذره ٠٠٠٠بعد إذنكم ،،،أنا هطلع أحمي الولاد علشان معاد نومهم قرب !!
أجابتها إبتسام٠٠٠٠خدي مروان وسبيلي أنس أنا أحميه !!
أجابتها بإبتسامه وأعتذار لطيف٠٠٠٠مٌتشكره أوي يا طنط،،،مش عاوزه أتعب حضرتك معايا !!
هزت لها رأسها بنفي وتحدثت ٠٠٠٠مفيش تعب ولا حاجه يا قلبي !!
نظرت لها ثريا وتحدثت٠٠٠٠٠ماتتعبيش نفسك يا بسمه،،مليكه مابتسمحش لأي حد يقرب من أولادها ويحميهم غيرها،،ولا حتي عمتهم يسرا !!
ضحكت يسرا و تحدثت ٠٠٠٠٠بتقول إنها مش حابه ولادها يتحرجوا من حاجه زي دي لما يكبروا ويفهموا !!!
إبتسمت مليكه
وتحدث حسن معجباً بتفكيرها ٠٠٠٠٠عندها حق طبعاً ،،وعلي فكرة بقا الكلام ده من أساسيات دينا وكمان بيدرسوه في نظريات علم التربيه الحديثه !!!
نظر لها رؤوف وتحدث بإعجاب٠٠٠٠برافوا عليكي يا مليكه، ،،تفكيرك سليم جداً علي فكرة !!
وأكمل ضاحكاً ٠٠٠٠٠ده أنا خالتي رباب ذلاني،، كل شويه تقولي كبرت يا رؤوف وبقيت مهندس،،داأنا لسه كنت بحميك أول إمبارح،،،
لا وما بيحللهاش الكلام غير قدام الناس الغرب ،،،حاجه أخر مسخره والله !!!
ضحك الجميع إلا الناظر علي رؤوف بنظره حاده لتقربهٌ من مليكه وحديثهٌ المباشر معها بتلك الأريحيه !!!
إستأذنت وصعدت للأعلي،،، حممت أطفالها ونزلا الطفلان لجدتهما ،،،وبقيت هي داخل غٌرفتها،،،
أخذت حماماً وأرتدت ثوباً للنوم رقيق للغايه ويبرز جميع مفاتنها ،،،فردت شعرها فوق ظهرها،،، نثرت عطرها علي جسدها بسخاء ،،،
ووقفت تنظر علي حالها في المرأه ،،،إرتعبت حين رأت حالها،،فقد كانت فاتنه للغايه،،،خجلت من حالها ،،هزت رأسها تنفض من داخلها تلك الأفكار ،،
وتحركت سريعاً وأبدلت ثوبها بمنامه بيتيه مريحه ولملمت شعرها وربطته،،،ووضعت عليه وشاحاً بإهمال فتمردت إحدي خصلاته وطلت من تحت وشاحها مما ذادها سحراً !!
خرجت إلي الشرفه ووقفت بتوتر وضربات قلبها في تذايد وهي تنتظر ذلك العاشق لتري عشقها داخل عيناهٌ من جديد !!!
بعد قليل إستمعت لطرقات خفيفه فوق الباب إستدارت وطلت برأسها ،،،
وجدت الباب يٌفتح ويظهر منهٌ ياسين ،،،ظهر بوسامته وجسدهٌ الممشوق ،،وقفت بإرتباك وهي تفرق يداها وتنظر لهْ بنظرات عاشقه ممزوجه بأخري خَجِله ،،،
نظر إليها بإنبهار فقد كانت حقاً جميله ،،،حتي وأن حاولت تخبئة جمالها ومفاتنها ففرحة قلبها وعشقها له ظهرت علي وجهها فذادهٌ سحراً وجمالاً ♡
ذهب إليها ،،،إقترب منها بحذر وتحدث ٠٠٠٠إتأخرت عليكي ؟؟
نظرت لهٌ وضربات قلبها تتسارع وأجابته بصوتٍ يكادٌ يٌسمع٠٠٠٠٠عادي،،،،براحتك !!
أكمل بإبتسامه مٌعتذراً٠٠٠٠معلش ،،،إنتي عارفه عمي حسن وحكاياته الجميله إللي مابتخلصش ،،،الكلام أخدنا والوقت عدي !!
إبتسمت بخجل وبعد قليل حدثتهٌ مٌتسائله٠٠٠٠٠٠سيلا وحمزه عاملين أيه ؟؟
أجابها وهو ينظر داخل عيناها بهيامٍ مٌهلك٠٠٠٠٠كويسين،،،كلهم كويسين،،،لكن البيت وحش أوي من غيركم ومالوش طعم ،،وحشتونا أوي ،،،بس شكلكم مبسوطين هنا ومش فارق معاكم بعادنا !!!
أجابتهٌ بلهفه٠٠٠٠لا طبعاً ،،إنتوا كمان وحشتونا أوي !!
ثم سحبت عيناها عنه بخجل !!!
إقترب عليها وأمسك يدها بحب وضغط عليها بحركه أذابتها ،،،تعمقَ داخل عيناها ،،إلتقت عيناها بعيناها وأخذ صدرها يعلو ويهبط من شدة توترها ،،،
سحبها من يدها للداخل وأغلق الشرفه،، أوصلها للتخت وأجلسها وجلس بجوارها وتحدث بعشق٠٠٠٠٠هو أنتي ليه حلوه أوي كده إنهارده ♡
سحبت نظرها عنه بخجل وأبتلعت لٌعابها
نظر لها وتحدث بصوتٍ هائم مٌهلك لإنوثتها٠٠٠٠مليكه،،،بصي في عيوني،،،،،مليكه ♡
نظرت لهٌ إقترب منها وتلمس خدها بحنان،،،إقشعر بدنها وأغمضت عيناها بإستسلام إقترب عليها ووضع قٌبله فوق شفاها،،إستجابت لهْ
إبتعد عنها ،،،نظر داخل عيناها ليتأكد من صحة شعوره،،،نظرت له وأبتسمت بخجل تأكيداً علي ما وصله من قبولها !!!
شعر بسعاده لم يشعر بمثلها من قبل وتحدث بلهفه وعشق٠٠٠٠♡بحبك يا مليكه،، بحبك ♡
ثم غاصا في عالم العشاق ليقطفا معاً أول ثمارهما ♡
♡♡ ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ ♡♡
في نفس التوقيت !!!
كانت تتحرك في الغرفه بغضب وضيق ،،أمسكت هاتفها وقررت تهاتف ليالي لتٌفسد ليلة مليكه التي تأكدت من أنها ستكون ليله مميزه لها،،لما لاحظته من عشق ياسين الظاهر بعيناه ولهفتهٌ عليها ،،،
ضغطت علي زر الإتصال
أتاها صوت ليالي تحدثت نرمين بلؤم٠٠٠٠لي لي حبيبتي ،،وحشتيني !!
أجابتها ليالي بود٠٠٠٠وإنتي كمان يا نيرو وحشاني كتير،،،أخباركم أيه ،،طبعاً مبسوطين في أسوان !!!
أجابتها نرمين ٠٠٠٠٠جداااااااً مش قادره أقولك مبسوطين أد أيه
الجو هنا تحفه يا لي لي،،،بجد الرحله دي كانت نقصاكي !!!
أجابتها ليالي٠٠٠٠مره تانيه إن شاء الله !!
إسترسلت نيرمين حديثٌها بخبث٠٠٠٠خالوا حاجزلنا بكره اليوم كله هنقضيه في باخره في وسط النيل،،بجد ياريتك جيتي مع ياسين !!!
إرتبكت ليالي وسألتها بإستفسار ٠٠٠٠٠ياسين؟؟وهو ياسين أيه اللي هيجيبه عندكم ؟؟
أجابتها نرمين بلؤم٠٠٠٠أيه ده هو أنتي متعرفيش إن ياسين هنا في أسوان؟؟
ده هنا من الساعه 1 الظهر وأتغدا كمان معانا،،
وأكملت بحديث ذات مغذي ٠٠٠٠ده حتي طلع ينام مع مليكه في أوضتها ،،ومليكه نزلت مروان ينام مع ماما علشان يكونوا براحتهم !!!
غلي قلبها وأشتعلت النيران بداخله وهتفت بحده٠٠٠٠٠إقفلي دالوقتي يا نرمين لما أتصل بالبيه أشوفه بيهبب أيه هناك !!!
تحدثت نرمين بلؤم٠٠٠٠لي لي،،،من فضلك ماتقوليش لياسين إني قولتلك حاجه،،أنا ماقصدتش أبدآ إني أعمل مٌشكله بينكم !!
أجابتها ليالي علي عجل ٠٠٠٠٠مفهوم،،مفهوم يا نرمين،،،يلا سلام !!
أغلقت الهاتف وطلبت رقم زوجها في الحال وأنتظرت ليأتيها الرد
♡♡♡
كان غارقاً في بحر عسلها ذو النكهةِ المٌميزه الذي طالما تمناه وبشده،،يغوصان معاً بعالمهم الخاص ذو الطابع الساحر الهائم الذي لم يشهد لمذاقهِ مثيلاً من ذي قبل ♡
رن هاتفه مد يدهٌ بإهمال وأمسك الهاتف وأغلقه تماماً دون النظر به وعاد لمعشوقة عيناه ليستكملا ما كان عليه !!!
♡♡♡♡
نظرت بشاشة هاتفها بجنون وعدم تصديق،،،عاودت الإتصال مرةً أٌخري ،،،إذداد جنونها حين وجدت الهاتف مٌغلق ،،،جَرت مٌسرعه للأسفل،،، وجدت عمتها جالسه في بهو المنزل،،
سألتها بلهفه عن عز
أخبرتها منال أنه داخل المكتب ،،،
جرت بإتجاه المكتب بحاله هيستيريه،، دفعت الباب بجنون دون إستئذان،،، وتهرول خلفها منال بفزع
وقف عز مٌستغرباً من هيئتها وتحدث بهلع٠٠٠٠٠فيه أيه،،حد من الولاد جراله حاجه ؟؟
أجابتهٌ بهيستريا٠٠٠الولاد بخير يا عمو،،لكن الظاهر إن البيه المحترم إبن حضرتك هو اللي جراله حاجه في مخه !!
ضيق عيناه بدون فهم وتحدث بضيق٠٠٠٠بيتهيألي لازم تتكلمي بإسلوب أحسن من كده وإنتي بتتكلمي علي جوزك أبو ولادك،،مش كده ولا أيه يا مدام !!
تحدثت منال بإستفهام مٌتجاهله تعنيف عز الموجه إلي ليالي٠٠٠٠٠ ما تفهمينا يا ليالي فيه أيه بالظبط ،،رعبتيني !!
صاحت بغضب وهدرت وهي تنظر لها ٠٠٠٠عمو عز هو إللي هيفهمنا يا عمتو ،،
ثم نظرت إلي عز وأكملت٠٠٠٠٠مٌمكن حضرتك تقولي ياسين بيه فين حالياً ؟؟
تحدث عز بجديه٠٠٠٠٠ما أنتي عارفه،،ماهو قايل قدامك إمبارح إن عنده مأمورية شغل بره إسكندريه وهيقعد فيها تلات أيام !!
أجابتهٌ والغضب يسيطر كٌلياً علي ملامحها ٠٠٠٠٠أه ،،ده الكلام إللي إستغفلني بيه قدام حضرتك،،لكن الحقيقه إن سيادة العقيد المحترم موجود حالياً في أسوان،،وبالتحديد في أوضة الهانم،،
ولما رنيت عليه من شويه علشان أسأله بيعمل أيه هناك ،،،فصل عليا الفون وقفله في وشي !!!
شهقت منال ووضعت يدها علي فمها وتسائلت٠٠٠٠٠إنتي متأكده يا ليالي إنه في أسوان ؟؟
أجابتها ليالي بحده٠٠٠٠متأكده زي ما أنا متأكده إني واقفه معاكم حالاً !!!
جلس عز علي الأريكه ووضع ساق فوق الآخري وأشعل السيجار ثم تحدث ببرود٠٠٠٠وحتي لو في أسوان زي ما بتقولي،،
أيه المشكله مش فاهم ؟؟
واحد وعنده مأموريه في أسوان ،،وراح يبات في بيت عمه،،وبالتالي من البديهي جداً إنه يبات في أوضة مراته ،،وده حفاظاً علي شكلهم قدام الناس،،،
وأكمل ساخراً ٠٠٠٠ولا عاوزاه يقولهم معلش هاتولي أوضه لوحدي،،أصل أنا والمدام متجوزين جواز صوري ؟؟
ثم نظر لها وهو مٌضيقاً عيناه بتساؤل ٠٠٠٠وبعدين أنا مش فاهم إنتي عامله الثوره دي كلها علي أيه ؟؟
ماهو بيبات معاها في أوضتها هنا برضو ،،،فرقت في أيه يا ليالي هانم هنا من هناك ؟؟
أجابتهٌ بدموع لم تستطيع التحكم بها٠٠٠٠٠لا يا عمو تفرق كتير أوي،،،
هنا بيبات معاها مٌرغم وكلنا عارفين ظروف وجوده معاها في أوضه واحده أيه ،،،لكن لما يروحلها أسوان مخصوص ويخبي علينا كلنا يبقي ده بيأكدلي إن فيه حاجه بتحصل من ورا ضهري !!!
تحدث عز بتعقل وجديه٠٠٠٠٠وهو من أمتي ياسين بيقولنا علي المكان إللي بيسافر فيه لمأمورياته،،،
وأكمل بحكمه٠٠٠٠٠جوزك يا مدام شغال في جهاز حساس وسري،،،أنا نفسي يلي أبوه ومعاه في نفس الجهاز ممنوع يعرفني مكان مأمورياته،،،
يبقي أيه الغريب المرادي،،وخبي عليكي من أي ناحيه أنا مش فاهم !!!
تحدثت منال وهي تأخذها داخل أحضانها٠٠٠٠٠إهدي يا حبيبتي، ،،كلام عمو عز منطقي جداً !!!
نظرت له ليالي وتحدثت بتوسل وهي تجفف دموعها٠٠٠٠٠طب من فضلك يا عمو إتصل عليه وأسأله علشان قلبي يطمن !!
تأفأف عز بملل ثم أخرج هاتفهٌ مٌتحدثاً بنبرة ساخره٠٠٠٠حاضر يا ستي ،،،هتصل بيه وأعنفه وأقوله إنتَ إزاي تنام ف أوضة مراتك يا محترم !!
ضغط علي الهاتف وجد هاتف ياسين مٌغلقاً نظر لها وأجاب ببرود٠٠٠٠٠تليفونه مقفول،،،أكيد عنده شغل بكره بدري وقفله علشان ينام براحته،،ياريت إنتي كمان تهدي وتطلعي تنامي !!
هدأها عز هو ومنال وبعد مده صعدت غرفتها وقلبها مازال مٌشتعلاً من الغيره !!!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
في جناح طارق وجيجي !!!
كان يجلسان في جو شاعري مليئ بالدفئ والمشاعر الحانيه إستمعا للضجيج الدائر بالمنزل
تحدثت جيجي٠٠٠٠ده صوت ليالي وعمو عز،،،ياتري فيه أيه ؟؟
تأفأف طارق وتنهد ٠٠٠٠٠هيكون فيه أيه يعني،،أكيد ياسين عمل معاها مٌصيبه جديده !!!
تحدثت جيجي بتأثر٠٠٠٠٠والله ساعات ليالي بتصعب عليا أوي،،مع إنها متكبره ومغروره،،لكن حقيقي ماتستاهلش إللي ياسين بيعمله فيها ده كله،،،
ياسين قاسي أوي عليها يا طارق !!
رمقها طارق بنظرة ساخره مٌضيقاً عيناه٠٠٠٠٠٠ مالك كده محسساني إن ليالي دي ملاك بجناحين،،،
ليالي دي جباره،،بنت خالي وأنا أدري بيها من زمان،،،دي لو لقيت حبة تراخي من ياسين كانت خربت الدنيا وركبت فوق دماغ الكل من زمان،،
لكن ياسين علشان ذكي وفاهمها كويس عارف مفاتيحها فين،،وممشيها ،،،
وأكملَ ساخراً٠٠٠٠٠وبعدين ما الهانم مقضياها نوادي وخروجات مع صحباتها وعايشه حياتها بالطول والعرض وأخر إهتماماتها هو ياسين ومشاعره وقلبه،،زعلانه ليه بقا !!
ضحكت جيجي وتحدثت٠٠٠٠٠وهو أخوك سايبها بحريتها بجد؟؟
ده حاطتها تحت المراقبه 24 ساعه ،،أي مشوار بتخرجه عربية المراقبه بتكون محاوطاها هي والولاد !!!
طارق وهو يقف ويرتدي الروب فوق منامته ٠٠٠٠وهو بيعمل كده ليه،،،مش علشان أمانها هي وولادها،،إنتي ناسيه إنه شغال في مكان حساس والعين دايماً عليه ؟؟
نظرت له جيجي بإستغراب وتحدثت ٠٠٠٠إنت بتلبس الروب ورايح فين ؟؟
أجابها طارق وهو يضع قبله فوق وجنتها ٠٠٠٠رايح أشوف الحرب إللي دايره تحت دي دايره علي أيه !!!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
بعد صعود ليالي
إقتربت منال من عز مٌتسائله بترقب ٠٠٠٠٠عز،،أرجوك جاوبني بصراحه،، إنتَ كٌنت تعرف إن ياسين مسافر أسوان ؟؟
إنفعل عز وأجابها بحده٠٠٠٠٠ياستي قولتلك معرفش،،،معرفش،،،معرفش،،أقولهالك بأي لٌغه علشان تفهميها ؟؟
فركت منال يديها بعصبيه وهي تدور بالغرفه ٠٠٠٠أنا قلبي مش مطمن ،،حاسه إن فيه حاجه بتحصل بجد،،،
ثم إلتفتت إليه وتحدثت بنبره غاضبه ٠٠٠٠٠البيه إبنك شكل الموضوع عجبه والهانم حليت في عنيه وحابب يخلي الجواز فعلي،،،ماشي يا ياسين،،،أنا بقا إللي هقفلك ماهو مش بنت أخويا إللي يتعمل معاها كده !!!
نظر لها عز وتحدث ساخراً٠٠٠٠وإنتي بقا اللي هاتمنعيه يا منال؟؟
وأكمل ٠٠٠٠٠ولو فرضنا إن إبنك حابب يعمل كده فعلاً ويتعامل مع مراته كزوجين طبيعيين،،أيه مشكلتك في كده أنا مش فاهم،،،
وبعدين إبنك لو حابب يعمل كده فعلاً مافيش مخلوق علي وجه الأرض هايقدر يمنعه،،،ولا أنتي تايهه عن ياسين يا منال !!!
نظرت له بغل وأكملت٠٠٠٠٠أنا ساعتها إللي هقفله يا عز وهتشوف،،،ولا يمكن هاسمح لتخطيط ثريا ينجح ويدمر بيت إبني،،،
ثم نظرت لهٌ بكره وأكملت بتهديد٠٠٠٠٠لا يمكن أسمحلها تنفذ إللي أنا منعته من 25 سنه ،،علي جٌثتي يا عز،،علي جٌثتي !!!
وقف عز بغضب وتحدث٠٠٠٠٠إنتي عمرك ما هتنسي أبداً كفايه بقا يا منال،،،سنين طويله وإنتي معيشانا في هم ونكد بسبب الموضوع ده،،،،موضوع وأتفتح وقفلناه بعدها برفض ثريا نفسها،،،ليه مش عاوزه تقفليه إنتي كمان وترتاحي وتريحيني،،، ليه؟؟
أجابتهٌ بغل٠٠٠٠رفضت لما أنا إللي وقفتلها ودافعت عن بيتي وولادي بكل قوتي،،وهي عملت فيها الزوجه العفيفه إللي باقيه علي ذكري جوزها إللي بتحبه،،،
وأكملت بغل٠٠٠٠٠طول عمرها بتاعت مظاهر وتحب تبان قدام العيله في صورة الست العاقله الكامله
لكن أنا عمري ما هصفالها،،،
ثم أشارت له بسبابتها وتحدثت بنبرة صاخبه٠٠٠٠ولا هصفالك وأنسالك إنك فضلتها عليا وكنت عاوز تتجوزها !!!
هٌنا دلف طارق عليهم بعد الإستئذان وتحدث٠٠٠٠٠فيه أيه يا بابا،،،أيه حالة الهرج والمرج اللي في الفيلا دي،، ومالها ليالي صوتها كان عالي كده ليه من شويه ؟؟
نظرت سريعاً إلي طارق وسألته بإستفسار٠٠٠٠٠إنتَ كٌنت عارف إن ياسين مسافر أسوان عند مليكه ؟؟
إزبهلَ طارق مما إستمعه ورد مٌستغرباً ٠٠٠٠٠أيه،،،،هو ياسين في أسوان ؟؟
حولت بصرها سريعاً إلي زوجها وتحدثت بغضب٠٠٠٠٠إتفضل،،،أدي طارق هو كمان مايعرفش،،،أنا كده بقا إتأكدت إن فيه حاجه بتحصل من ورا ضهري فعلاً !!!
حدثها طارق مٌهدئاً إياها ٠٠٠٠٠إهدي يا ماما ،،،أكيد رايح لشغل زي ما قال !!
أجابته منال بإنفعال٠٠٠٠٠طول عمره بيقولك إنت بالذات علي أماكن سفره علشان لا قدر الله لو حصل حاجه يبقي عندك خبر هو فين،،،أيه إللي حصل المرادي خلاه ما قالكش يا طارق ؟؟
تحدثَ طارق بتعقل ٠٠٠٠أكيد عنده أعذارة يا ماما ،،إهدي حضرتك ولما يرجع هنفهم منه أصل الموضوع !!!
تحدث عز ساخراً ٠٠٠٠ إنتَ إتجننت يا طارق،،إزاي بتطلب منها تهدي وهو الموضوع متعلق بكرامة وشكل الكونتيسا ليالي قدام الناس !!
رمقته بنظرة غضب وخرجت دون كلام وصفقت الباب خلفها بغضب !!!!!
أما طارق نظر لأبيه وتحدث٠٠٠٠هو ياسين فعلاً في أسوان يا بابا ؟؟
تحرك عز وجلس فوق الأريكه وتحدث٠٠٠٠تليفونه مقفول معرفتش أوصله،، بس ليالي مش هتعمل كل الهيصه دي من غير متكون مٌتأكده !!!
تحدث طارق بإستفهام٠٠٠٠وليالي عرفت منين ؟؟
نظر له عز وأبتسم بسخريه
تحدث طارق بتأكيد لما وصلهٌ من نظرة أباه٠٠٠٠نرمين،،، أنا مش عارف البنت دي أيه إللي حصلها،،مكنتش كده الأول ،،نرمين مكنش فيه أحن وأرق منها !!
نظر عز للأسفل وظهر علي وجههٍ علامات الأسي وتحدث٠٠٠الغيره والحقد بيغيروا البني أدم يا طارق !!
نظر له طارق بعدم إستيعاب قائلاً ٠٠٠٠غيرة،، من مين ،،وليه ؟؟
أجابهٌ أباهْ بأسي٠٠٠٠من مين،، من مليكه،،وده بيبان أوي في نظرة عنيها وهي بتبصلها وف تشنجات وشها لما نبقي قاعدين وفجأه مليكه تدخل !
أما بقي ليه ،،فاربنا وحده أعلي وأعلم بأسبابها !!!
تحدث طارق ٠٠٠ربنا يهديها ويرجعها لعقلها،،
وأكملَ بنبرة جاده٠٠٠٠٠لكن مقولتليش ياباشا،،،هنعمل أيه مع ياسين، دي كده الدنيا هتولع حواليه من ماما وليالي ؟؟
نظر له عز وتحدث بإبتسامة سمجه٠٠٠٠٠هنعمله أيه يعني ،، هو مش الباشا عاملي فيها روميو وحبيب وداير يخطط ويظبط مع نفسه،، يشرب بقا ويقابل !!
ثم نظر لبعضهما وبدون مقدمات أطلقا الضحكات الساخرة سوياً !!!
◇◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇◇
داخل غرفة نرمين !!!
كانت مٌتسطحه فوق فراشها تنظر لسقف الغرفه بإستمتاع وتشفي بعدما بخت بسمها من جديد في حياة مليكه،، إستمعت لطرقات فوق الباب !!
إعتدلت بفراشها وتحدثت ٠٠٠٠إدخل !!!
فٌتحَ الباب ودلفت منه يسرا ويبدو علي وجهها الإنزعاج
نظرت لها نرمين بإستغراب قائله٠٠٠٠يسرا،، خير فيه حاجه؟؟
إقتربت منها يسرا وجلست بطرف الفراش وتحدثت بتساؤل٠٠٠٠عاوزه أيه تاني من مليكه يا نرمين ؟؟
إبتسمت نرمين وتحدثت بنبرة ساخره ٠٠٠وأنا هعوز منها أيه دي كمان،،
وأكملت بغل ٠٠٠٠ يابنتي مليكه دي أقل من إني أشغل دماغي بيها دقيقه واحدة !!
تحدثت يسرا ٠٠٠٠٠ولما هو كده فعلاً ،،تقدري تقوليلي أيه نظرات الحقد اللي كانت ماليه عنيكي وإنتي بتبصي عليها وإحنا علي العشا إنهاردة ،،
ونظرت لها نظرة ذات مغذي وأكملت٠٠٠٠لسه عاوزه منها ايه تاني يا نرمين،،مش كفايه اللي وصلتيها ليه هي وولادها بغيرتك وحقدك عليها،،ولا نسيتي،،ولو كنتي نسيتي أنا أفكرك بجريمتك إللي عملتيها ؟؟
إنتفصت نرمين بغضب وتحدثت ٠٠٠٠٠إنتي عاوزه مني أيه بالظبط يا يسرا ؟؟
أجابتها يسرا بنبرة تهديد٠٠٠٠عاوزاكي تبعدي نهائي عن مليكه وولادها وأياكي تفكري ولو مجرد تفكير بإنك تأذيها بأي شكل من الأشكال،،
ساعتها ورحمة بابا لأروح لياسين وطارق وأحكيلهم علي كل إللي حصل وأسيبك منك ليهم !!!
وأكملت بنبرة تهديد٠٠٠٠وأوعي غبائك يصورلك إني علشان ساعدتك في موضوع الفيديو ومنعت ياسين إنه يشوفه إني موافقه علي إللي عملتيه أو نسيته،، بالعكس، ،
وأكملت بإشمئزاز ٠٠٠ده أنا كل يوم بكرة نفسي وبلومها ألف مرة علي إني ساعدتك ووقفت معاكي ،،بس للأسف مكنش قدامي حل تاني وده بسبب خوفي علي المسكينه أمي،،
ولولا كده عمري ما كٌنت هقف جنبك وأشاركك ذنبك !!!
ثم رمقتها بنظرة تهديد وأكملت ٠٠٠ياريت تفكري في كلامي ده كويس أوي، علشان ده مش كلام وخلاص !!!
ثم رمقتها بغضب وخرجت كالإعصار !!!
إمتعض وجه نرمين وأمسكت بفرش التخت وشدته وألقته فوق الأرض بكل غضب وهذا لعلمها جدية حديث يسرا
فايسرا مثل والدتها حنون وهادئه ومسالمة،،لكن أوقات الغضب تخرج مخالبها وتدافع بكل جبروت وتٌظهر قوة شخصيتها الدفينه !!!!
◇◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇◇
في نفس التوقيت داخل حديقة حسن !!
كانت تجلس بجانب أخاها بعدما سألها عن وضع مليكه مع ياسين وقصت له ما حدث !
تحدث حسن بنبرة جاده٠٠٠٠٠بس كده يبقي حرام شرعاً يا ثريا،،ده كده يتحط تحت بند جواز بعقد مشروط ،،وده ملوش أي أساس من الصحه في دينا !!
تحدثت ثريا بتهرب وأسي٠٠٠ده شرط البنت يا حسن،،البنت كانت رافضه مبدأ الجواز من الأساس ،،لكن لما بباها أصر ياخدها هي وولاد رائف عنده،، وعز كمان صمم وكان هياخد منها الولاد،،،
وقتها مكنش فيه حل قدامنا يرضي جميع الأطراف غير ده،، وياسين نفسه راضي وموافق علي كده !!!
أجابها حسن وهو ينظر داخل عيناها ٠٠٠٠بس إنتي كمان شكلك مرتاحه وموافقه بالوضع ده يا ثريا !!!
نظرت لهٌ بإرتباك وتحدثت بإستنكار٠٠٠٠وأنا أيه دخلي أصلاً ف الموضوع يا حسن،،ده قرار مليكه وأنا مليش أي علاقه بيه،،،
وأجابت بحده بعض الشئ٠٠٠٠٠ وبعدين هي حره بقرارها، واحده ومش عاوزه راجل في حياتها وعايزة تعيش علي ذكري الراجل إللي حبته ،،وياسين متجوز ومعاه ست،،يعني الموضوع مفهوش أي حرمان ولا أذي لحد منهم،، يبقي فين المشكله مش فاهمه !!!
تنهد حسن بأسي وهو يري تشتت شقيقته وتوترها من مجرد الحديث وعذر تشتتها وفهم رفضها للوضع وبررهٌ بحزنها علي فقيدها الغالي ولذلك غيرَ مجري الحديث لكي لا يٌحزنها أكثر وأكملا سهرتهما معاً
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
داخل غرفة ياسين !!!!
كان مٌتسطح علي ظهره محاوطاً إياها بذراعيه مٌشدداً عليها بعنايه داخل أحضانه يكاد أن يٌدخلٌها داخل ضلوعه من شدة سعادته بإمتلاكها وأمتلاك روحها ♡
مٌمسك بوجهها الموضوع علي صدره العاري،،،
ينظران لبعضهما بهيام،،غارقان في بحر عشقهما الحلال♡
كان يشعر وكأنه إمتلك العالم بأثرة،،لم يعد يريد شيئاً بعد،، فقد وصلً لكامل مٌبتغاه !!
نعم،،وصل لأقصي أمانيه التي طالما حلمَ بها منذ أن رأها ،،نعم،، لقد عشقها عشق روحي،،عشق أبدي،، لكنه أكتمل اليوم بإمتزاج وتناغم جسديهما معاً ♡
شعورة بها لم يضاهيهِ أي شعور بالكون بأكمله♡
أحس بسعادة تغلغلت داخل أوصاله وزلزلتهْ،،سعادة لم يشعر بها من قبل ،،وكيف كان لهٌ أن يشعر قبل وهي حبيبته،،عشقهٍ الأبدي،،عشق الروح الذي أكتملَ بقربهِ منها اليوم ،،
كم هو رائع شعور إمتلاك الحبيب من بعد عذاب وفراق وألم سنين ♡
تنهد بأريحيه لم يشعر بمثيلها من قبل وتحدث بعتاب مٌحب ٠٠٠٠٠تعبتيني معاكي أوي يا مليكه،،،تعبتيني أوي ♡
إبتسمت بخجل قبل جبينها وأكمل ٠٠٠٠٠عارفه،،،أنا عمري إبتدي من الليلادي ،،،من إنهارده بس إكتمل ياسين المغربي♡
ثم مال علي شفاها وقطفَ قبله ناعمه وتحدث داخل عيناها بهيام٠٠٠٠٠بحبك يا مليكه،،،بحبك أوي ،،بحبك وعمري ما حبيت حد قبلك ولا هحب حد بعدك ،،،بحبك وبحبي ليكي إكتملت ♡
كانت تستمع لهٌ بقلبٍ عاشق وعيون هائمه،، تنظر له بحب وإبتسامة عشق لم تفارق صَغريها،،نعم أحبته بل عشقته،،عشقت إقترابه منها ♡
عشقت نظرات الولهْ التي تطٌل من داخل عيناه ♡
فقد بث لها منذ قليل كيف يكون عشق الرجال ،،وكيف هو جنون الحب ♡
لمس علي وجهها بحنان وسألها بحب٠٠٠٠ساكته ليه يا حبيبي،،إتكلمي ،،،عاوزه أسمع صوتك يا مليكه ♡
أجابتهٌ بصوتٍ مبحوح وخجل ٠٠٠٠٠هاتكلم أقول أيه يا ياسين ؟؟
تحدث ياسين بشك ٠٠٠٠قولي أي حاجه يا مليكه،،،عاوز أسمع صوتك،،عاوز أعرف إذا كنتي فرحانه زيي باللي حصل بينا من شويه،،،ولا الموضوع كله مش فارق معاكي ؟؟
إبتسمت بخفه وسحبت بصرها عنه
سحب جسده عنها ورفع رأسه وسندها علي ظهر التخت،، تحركت هي الأخري وشدت الغطاء لتداري به جسدها
نظر لها بشك وتساؤل ٠٠٠٠مليكه،،،إنتي ندمانه علي إللي حصل بينا ده ؟؟
هزت رأسها بنفي سريع وتحدثت٠٠٠٠خالص يا ياسين،،،ولو ماكنتش حابه ما كٌنتش سمحت إنه يحصل من الأول !!
نظر لها بألم وأكمل٠٠٠٠أومال مالك ،،،ساكته ليه،،ليه حرماني من إني أسمع الكلمه اللي هموت وأسمعها منك ،،،
وأكمل برجاء٠٠٠٠٠٠قوليها يا مليكه ،،عاوز أسمعها منك،،لو فعلاً مبسوطه زيي أرجوكي قوليها !!
نظرت له وعيونها مليئه بالغرام وتحدثت بخجل ٠٠٠٠بحبك يا ياسين،،،بحبك ♡
إنتفض قلبه وبدأ صدرهٌ يعلو ويهبط بسعاده لم يشعر مثلها علي مدي العقود الأربع التي عاشها ♡
وقف سريعاً ثم جذبها من تحت غطائها وألصقها بأحضانه وتحدث٠٠٠٠بتقولي أيه ،،،سمعيني تاني علشان ما سمعتش !
ضحكت وقالت بصوتٍ ملئ بالحياه ٠٠٠٠٠بحبك يا مجنون ♡
أخذ يدور بها بسعاده داخل الغرفه وهو يحتضنها بشده ويردد٠٠٠٠٠بحبك ♡بحبك يا قلب ياسين من جوه،،،بحبك يا فرحة ياسين ،،،بحبك يا مليكه، بحبببببببك ♡
تري ما الذي سيحدث بعد ؟؟
هل سيتركهم الجميع ليحيا بحبهما الفريد ؟؟
أم أن للفراق والدموع نصيباً بعد في حياة وقلب تلك الحائرة ؟؟
إنتهي البارت
☆قلوب حائره☆
بقلمي روز آمين
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا