القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قلوب حائرة الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)

 رواية قلوب حائرة الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر  للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)




رواية قلوب حائرة الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر  للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)




🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية ☆قلوب حائره☆

بقلمي روز آمين 

                          💙 🦋  البارت السادس🦋 💙


أعطي ياسين سكرتير المديره البطاقه الخاصه التي تحمل تعريف شخصيتهْ ليٌدخلها للمديره ويٌعلمها بوصول ياسين المغربي بصحبة مليكه،،خرج لهما السكرتير بوجهٍ بشوش يٌعلمهما بإنتظار المديره لهما بالداخل !!!

دلف ياسين خلف مليكه إلي مكتب مديرة المدرسه التي كانت تقف بإستقبالهما بإحترام وترحاب عالي !!

تحدثت المديرة وهي تمد يدها بإحترام إلي مليكه ٠٠٠٠٠البقاء لله أستاذه مليكه،،أنا جيت لحضرتك في عزا رائف بيه وللأسف ماشفتش حضرتك ولما سألت عليكي قالولي تعبانه فوق !!!!

أجابتها مليكه بحزن لتذكرها لتلك اليوم الحزين ٠٠٠لا إله إلا الله أستاذه سٌحر،،ومتشكره جدآ لحضورك !!! 

المديرة وهي تمد يدها بلهفه وأحترام إلي ياسين٠٠٠٠ياسين باشا المغربي،،المدرسه نورت بوجود سعادتك يا أفندم !! 

أجابها ياسين بإحترام٠٠٠٠مٌتشكر جداً يا أفندم !!! 

سَحر وهي تشير بيدها للأمام بإهتمام وترحاب٠٠٠٠إتفضلوا يا أفندم،،نورتونا !! 

جلسوا ثلاثتهم !!!!!!!

تحدثت المديره ٠٠٠٠تحبوا تشربوا أيه يا أفندم ؟؟ 

أجابها ياسين بنبرة صوت جاده ٠٠٠٠مافيش داعي وياريت حضرتك تدخلي في الموضوع علطول !!!! 

بدأت المديره بالحديث متوجهه بالنظر إلي مليكه٠٠٠٠ طبعاً حضرتك بتسألي نفسك ياتري أنا بعت أستدعي حضرتك هنا ليه ؟؟ 

الحقيقه أنا هادخل في الموضوع علي طول علشان عارفه وقت ياسين باشا الثمين،، 

الموضوع وبإختصار إن من يومين جاتلي الميس بتاعت مروان وقالتلي إن للأسف تقارير مروان الشهريه مش كويسه ،،وكمان بقاله مده متغير مع أصحابه ومش بيلعب معاهم ولا بيشاركهم في أي أنشطه جماعيه للأطفال إللي بتعملها الميس ،،

وأكملت بمجامله٠٠٠٠٠الحقيقه أنا لما عرفت أصريت إني أهتم بنفسي بالموضوع ،،ماهو ده  مش أي تلميذ عندي ،،ده مروان رائف المغربي وعيلة المغربي كلها ليها وضع خاص جدآ عندي هنا في المدرسه !!!

رد عليها ياسين بإحترام٠٠٠مٌتشكر جداً يا أفندم علي إهتمام حضرتك وأكيد هحط إهتمامك بمروان في الإعتبار !!! 

إبتسمت المديره بسعاده ولهفه !!!! 

هٌنا إستمعوا لدقات إستأذان علي الباب،،أمرت المديرة بالدخول فدلفت مدرسة مروان والاخصائيه النفسيه بالمدرسه ألقوا التحيه وجلستا

بعد ذلك وجهت المديرة أمر للاخصائيه بالتحدث 


تحدثت الاخصائيه النفسيه قائله ٠٠٠٠حضرتك أنا لما سيادة المديره بلغتني بحالة مروان جبته عندي في المكتب وإتكلمت معاه ،،وقتها أكتشفت إن مروان بيعاني من مٌشكله نفسيه عميقه ،،،

ولما سألته ليه دايماً حزين وساكت وليه مش بتلعب مع أصحابك زي الأول 

جاوبني بعيون كٌلها حٌزن وقالي إن مامي قالتلي إن بابي سافر لبعيد جداً وإن كمان مامي طول الوقت بتعيط هي ونانا وعمتو يسرا 

قالي كمان إن حضرتك بطلتي تخرجيه زي بابي ما كان بيخرجه وإنه بقا حزين ومش عاوز يلعب تاني علشان بباه واحشه جداً ونفسه يشوفه !!!

كانت تستمع للمختصه ودموعها تنهمر بغزاره علي صغيرها والحاله التي أَويَ إليها !! 

حدثت حالٌها٠٠٠٠ماذا يتوجب علي فعله ؟؟

أشعر أني عاجزه أمام أطفالي ،،كيف أحتويهما وأساندهم وجِدَارِي أصبحَ هَشٍ ضَعيف ولايمكن الإستنادٌ عليه !! 

ياألهي،، ساعدني وكٌن بعوني وبجانبي أرجوك !!!

نظر لها وشعر بحيرتها وألمها ،،تحدث٠٠٠إهدي يا مليكه،،إن شاء الله الولد هيبقي كويس،،كل مشكله وليها حل  !!!

رافقها ياسين هي ومروان وخرجوا من المدرسه بعد أن إتفقوا مع المختصه النفسيه علي القواعد التي سيتبعونها لتخطي الصغير أزمة وفاة والده ومساعدته علي تحسن حالتهِ المزاجيه والنفسيه،، 

ومنذ ذلك اليوم ،،بدأ ياسين بإصطحاب الأطفال بمرافقة مليكه أو يسرا إلي الاماكن المحببه لدي الطفل ،،عَلهٌ يساعده ذلكَ بالخروج من القوقعه التي وٌضِعَ داخلٌها 

                       ◇◇◇◇¤◇◇◇◇

كانت بصحبة ياسين في إحدي المولات الفخمه تجلس بجانبه وتنظر إلي صغيريها مع باقي أطفال المنزل وهم يلهونَ بسعاده داخل لٌعبة بحر الكور التي يعشقها مروان وتقف بجانبهم جليسة الأطفال الخاصه ب أنس !!!

إنتبهت علي حديث ياسين لها وهو يسألها بإهتمام٠٠٠٠مليكه،،هو رائف الله يرحمه كان مزعلك ولا حاجه يوم الحادثه ؟؟

نظرت لهٌ وضيقت عيناها بإستغراب ٠٠٠٠خالص يا أبيه،، بالعكس ده كان لطيف جداً في اليوم ده،،هو حضرتك ناسي ولا أيه مش كٌنت معانا وقت الفطار لحد ما مشي هو وطارق علي الشركه !!!

أجابها بتفهٌم ٠٠٠٠٠أه ماأنا فاكر اليوم ده كويس جداً،،أنا قولت يمكن لما راح الشركه إتصل بيكي وحصلت مٌشكله بينكم ولا قالك حاجه ضايقتك أو زعلتك منه  ؟؟ 

أجابته بعيون تلئلئت بالدموع وصوتٍ يملئهٌ الحنين ٠٠٠٠أبداً،،أنا كلمته الساعه 11 لما قمت من النوم زي كل يوم وعاملني بمنتهي اللطف والرومانسيه وبالعكس كان حنين أوي حتي وعدني إنه هيخرجني ويسهرني بالليل ،،، 

ثم إستفاقت من حنينها ونظرت له بإستغراب وتسائلت ٠٠٠٠هو حضرتك ليه بتقول كده يا أبيه ؟؟

فاق من حالة الإشتعال الداخلي التي إنتابتهٌ من حالة العشق والهيام التي تبدوا عليها حين تذكرت رائف 

وأجابها بتألم لحالة قلبهٌ العاشق المجروح٠٠٠٠أصل رائف الله يرحمه وهو بيموت طلب مني أقولك إنك تسامحيه !!!


نزلت دموعها بحنين وتحدثت بتأثُر ٠٠٠٠أكيد كان لازم يطلب منك كده،، كان لازم يطلب مني إني أسامحه علي عدم وفائه بوعده إنه يفضل معايا لأخر عمري ،،، 

وأكملت بشهقه ودموع٠٠٠٠بس هو ما وفاش بالوعد ده وسابني لوحدي بعد ماعلمني إزاي ماأقدرش أعيش من غيره ،،سابني بعد ما كان ليا النفس إللي بتنفسه، ،،

☆ سابني عايشه جسد بلا روح ☆وعلشان كده كان لازم يطلب مني السماح !!! 

وضعت يدها علي وجهها تبكي بمراره !!!

أما هو فكان قلبهٌ يغلي نااااراً من عشق حبيبته الواضح لرجٌلً غيره،،

نعم هو رائف أخاهٌ الغالي الذي مازالَ جرح فقدانه ينزف ،،،

ولكنهٌ عاشق وليس علي العاشقِ حرج  !!! 

تحدث بحده ظهرت بصوته ٠٠٠٠خلااااااااص،،،مش وقت عياط ،،الولاد لو شافوكي كده يبقي كل إللي بنعمله ده ملوش لازمه وساعتها مروان ممكن يرجع لنقطة الصفر من جديد !!!!

جففت دموعها سريعاً وتحدثت٠٠٠٠٠عندك حق يا أبيه ،،ده لامكانه ولا قته ،،أنا أسفه بجد !!! 

نظر إليها بحده ثم أشاح وجههٌ عنها بغضب ورفعَ كأس العصير الموضوع أمامه ليرتشف منهْ علهٌ يهدئ بركان الغضب الذي أصابهْ  !!!!!! 

                  ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 

في منزل رائف ▪︎ 

دلفت يسرا إلي غرفتها بإصطحاب نرمين التي حضرت لزيارة والدتها،،وقد إستأذنت يسرا والدتها ودلفا للغرفه بحجة أنها تريد أن تريها ثياباً جديده إشترتها يسرا مؤخراً ،، 

جلست يسرا علي حافة تختها وأجلست نرمين بجانبها 

ثم نظرت لها بتساؤل ٠٠٠بتهربي مني ليه يا نرمين؟؟ 

أجابتها نرمين وهي تبتعد عن نظرها فايسرا أقرب شخص إلي نرمين ولو نظرت بداخل عيناها ستفهم كل مايدور داخلها دون التحدث 

أجابت نرمين بعيون زائغه٠٠٠٠قصدك أيه بكلامك ده يا يسرا وأنا هاهرب منك ليه ؟؟

تحدثت يسرا بتأكيد٠٠٠٠أومال ليه كل ماأجي أكلمك في موضوع زيارتك ل رائف الله يرحمه تتحججي وتهربي مني ،، 

وأكملت بإصرار٠٠٠٠٠لكن خلاص يا نرمين أنا إنهارده لازم أعرف أيه إللي حصل بينك وبين أخوكي يوم الحادثه ،،وأيه إللي قولتهوله جننه وخلاه يا حبيبي سايق وهو مش شايف قدامه،،إتكلمي يا نرمين  !!!

نظرت إليها نرمين وأرتعشت شفتاها وبدئت بالبكاء وتحدثت بإنكار ٠٠٠٠ما قولتلوش حاجه إنتي ليه مش عاوزه تصدقي ،،قولتلكم قبل كده لما طارق سألني إنه كان واحشني وروحت علشان أشوفه مش أكتر من كده !!!

أمسكتها يسرا من كتفها ولفت وجهها لها وتحدثت٠٠٠طب ماتبصي في عيوني كده يا نرمين وانتي بتتكلمي،، عيونك بتهرب مني ليه ؟؟ 

ولا علشان عارفه إنك مش هتعرفي تكدبي عليا وعينك باصه في عيني ؟؟

نفضت نرمين يد يسرا من عليها بغضب ووقفت وأولتها ظهرها قائله٠٠٠٠إنتي عاوزه مني أيه بالظبط،، ماتسبيني في حالي بقا !!

وقفت يسرا وتوجهت لها ووقفت بوجهها وأردفت٠٠٠٠روحتيله وإتخانقتي معاه وطلبتي ورثك صح ؟؟

هٌنا إنفجرت نرمين وبدئت ببكاءٍ مرير ونظرت إلي يسرا وهي تهز رأسها يمينآ ويسارآ بندم ٠٠٠ما كانش قصدي كل ده يحصل،، والله ماكنت أعرف إنه ممكن يحصله كده،، 

وأكملت بعيون شارده٠٠٠٠٠ أنا ماأعرفش إزاي ده حصل فجأه إتحولت ومابقتش عارفه نفسي بقوله أيه،، فضلت أدوس علي جرحه وأقوله كلام يكسره ،، 

ثم أشارت بيدها علي حالها وأكملت٠٠٠أنا تعبانه أوي يا يسرا ،،من يوم الحادثه وأنا كل يوم أصحي علي كابوس يقومني من النوم مفزوعه،، 

بشوفه وهو بيبوصلي بحزن ويسبني ويمشي ،،أنا عارفه إنه مش مسامحني ومات غضبان مني وعليا ،، 

وبكت بحرقه ومراره وأرتمت علي الكرسي المجاور لها بإستسلام !!! 

ذهبت إليها يسرا والدموع تٌهطل علي خديها كاشلالات وتحدثت بإصرار٠٠٠٠٠ قولتي ل أخوكي أيه خلاه مش علي بعضه ويسوق وهو تايه كده،،،إحكيلي كل حاجه يا نرمين،، إنطقي  ؟؟

هزت نرمين رأسها برفض ودموع 

أمسكتها يسرا من كتفها وهزتها بقوه وعنف ٠٠٠لا ،،،ماأنتي هاتحكيلي كل حاجه حصلت وده مش بمزاجك ده غصب عنك،، 

وأكملت بتهديد٠٠٠٠ياأما هادخل عمو عز وياسين في الموضوع وهما يخلوكي تنطقي بطريقتهم  !!! 

صرخت بها نرمين ٠٠٠٠٠حرام عليكي يا يسرا إرحميني دأنا بردو أختك !! 

صرخت يسرا ب وجهها٠٠٠٠٠واللي مات كان أخويا،،كان حته من قلبي كان راجلي وسندي أنا وولادي ،،،إللي مات سايب طفلين لاحول ليهم ولا قوة من بعده،، 

إللي مات ساب أمي إللي إتكسرت وبتموت كل يوم من بعده عنها ،،

اللي مات سايب مليكه إللي كانت روحها فيه !!

إنتفضت نرمين برعب من هيئة يسرا التي تحولت ملامحها إلي غضب لأول مره تراه بعيناها !! 

فأردفت نرمين قائله بترجي٠٠٠خلاص هاحكيلك،، بس أوعديني إن الكلام إللي هاقولهولك مايخرجش من بينا لأخر يوم في عمرنا !!! 

جففت يسرا دموعها ثم نظرت إلي نرمين قائله ٠٠٠٠إطمني ،،مهما كان اللي هاتقوليه عمري ما هاتجيلي الجرأه.إني أقوله لحد وخصوصآ ماما،،إنتي مهما كان أختي وعمري ماهاضحي بيكي ولا أخلي شكلك مش كويس قدام الناس !!! 

إطمئنت نرمين ووضعت يدها فوق وجنتيها وجففت دموعها وبدأت تقص علي يسرا ماحدث ليلة الحادث !!! 

وبدأت ببكاءٍ مرير مرةً أْخري عندما تذكرت وجه رائف وهي تقص له إتهامها إلي مليكه 

إنتهت نرمين من حديثها 

نظرت لها يسرا بذهول غير مستوعبه لما نطقت بهِ شقيقتٌها

تحدثت بوجع ٠٠٠٠ياحبيبي يا رائف،، ياقلبي عليك يا أخويا،،يعني مٌت وأنت بتغلي من جواك من أفتري أختك علي مراتك يا حبيبي،، 

وأكملت بصوتٍ مرير ٠٠٠٠٠ياتري كنت حاسس بأيه وإنت سايق ،،وأيه إللي كان بيدور في دماغك وقتها يا نور عيوني ؟؟

وتحدثت بألم وهي تنظر إليها٠٠٠٠يااااااه علي سواد قلبك يا نرمين،،،إزاي قلبك طاوعك تفتري علي مرات أخوكي بالطريقه دي،، ماخفتيش من إنتقام ربنا منك لما تتهميها التهمه البشعه دي ؟؟

هٌنا تجَهمَ وجه نرمين وتحدثت بكره وغل٠٠٠أنا ماأفتريتش عليها يايسرا،، تقدي تنكري إن كل ما أجيى هنا أنا وجوزي الهانم المحترمه تقعد تشاغله بكلامها ونظراتها ؟؟

نظرت لها يسرا بعيون متسعه وذهول وعدم إستيعاب لما ينطق به لسان شقيقتها من كَذب وأفتراء ٠٠٠٠إنتي مستوعبه إللي إنتي  بتقوليه؟؟ 

إنتي مريضه يا نرمين ولازم تتعالجي ،،إزاي بتقدري تكدبي الكدبه وتصدقيها كده.،،إتقي الله وإنتي بتتكلمي عن مرات أخوكي وماتخليش غيرتك العاميه منها تخليكي تفتري عليها ،، 

تقدري تقوليلي واحده كانت مع رائف المغربي زينة شباب إسكندريه كلها،، هاتسيبه وتبص لواحد زي محمد بتاعك ده ليه ؟؟ 

فوقي يا نرمين وأتقي الله في الكلام علي أعراض الناس،، حقوق الناس صعبه أوي وربنا مابيسامحش فيها،،بيسيب السماح فيها لأصحابها،، فاياريت ماتحطيش نفسك في خانة حقوق الناس عليكي،، صدقيني إنتي مش أدها !!!

ثم نظرت لها بإشمئزاز وتحدثت بغضب ٠٠٠٠أنا المفروض بعد الكلام إللي عرفته ده ما أعرفكيش تاني ،،لكن للأسف مش هاأقدر أقاطعك ،،علي الأقل علشان خاطر المسكينه إللي ممكن تروح فيها لو لاقتنا قاطعنا بعض ،، 

وأكملت بحده٠٠٠٠لكن من إنهارده يا نرمين إنتي بالنسبالي موتي وأندفنتي مع رائف وبابا الله يرحمهم !!!

   وتركتها وخرجت،، إرتمت نرمين بإستسلام فوقَ التخت وأطلقت لدموعها العنان مرةً أخري !!! 

                      ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇

داخل منزل سالم عثمان !!!! 

كان جالساً مع زوجته وشريف إبنه يتحدثون جميعاً بشأن مٌستقبل مليكه،،

نظر شريف وتحدث بجديه لأبيهِ٠٠٠هو حضرتك هاتفضل سايب مليكه كده كتير في بيت رائف الله يرحمه يا بابا ؟؟ 

وأكملَ٠٠٠٠أنا شايف إن كده كفايه أوي ولازم تجيب ولادها وتيجي تعيش معانا هنا،،أظن مايصحش تعيش هناك بعد وفاة جوزها ،،ولا أيه رأيك يا ماما ؟؟

تحدث سالم بضيق٠٠٠٠ومين سمعك يا شريف ،،أنا كمان متضايق جداً من قعدتها هناك لوحدها من غير راجل أو حمايه ليها ،،لكن ماأقدرش أتكلم دالوقتي يا أبني ،،ماأقدرش أروح أجيب أختك وولادها من حضن حماتها،، 

وأكملَ بحٌزن٠٠٠٠الست لسه حزينه علي إبنها ولسه ماأتخطيتش أزمة وفاته ،،نقوم إحنا بدل مانقف معاها وندعمها في مٌصيبتها،، أروح أخد الولاد من حضنها ،،إحنا كده نبقي بنقضي عليها نهائياً !!!

هٌنا تحدثت سهير بأسي وحزن٠٠٠٠الله يكون في عونها ويصبر قلبها،،دي الست من وقت موت إبنها وهي كل يوم في حال،، مره السكر يعلي عليها ،،ومره الضغط ربنا يتولاها برحمته،، 

إللي حصلها مش قليل عليها بردوا ،،دي خسرت إبنها الوحيد،،وده ماكانش أي إبن ،،لا ،،ده كان نعم الأخلاق والأدب ،،كان بار بيها وبيعاملها زي ما ربنا أمره بالظبط،، الله يرحمك يا حبيبي،، في الجنه إن شاء الله يا رائف !!

شريف وهو ينظر إلي أبيه بتساؤل٠٠٠٠أيوه يا جماعه كل الكلام ده أنا فاهمه ومقدره كويس ،،لكن بردو ماقولتوليش هانعمل أيه مع مليكه ؟؟؟

أجابهٌ سالم بتعقل٠٠٠٠بص يا أبني،، رائف الله يرحمه يادوب بقاله 7 شهور متوفي ،،إن شاء الله بعد السناويه بتاعته هاروح وأتكلم مع سيادة اللوا عز المغربي ،،وهو يكلم مرات أخوه ويفهمها الوضع ،،علشان الموضوع مايتسببش في زعل ل حد،، كده نكون إستأذناهم وراعينا العشره،،ونكون أخدنا بنتنا وولادها في حضننا !!! 


تحدثت سهير بقلق وحيره٠٠٠٠تفتكر عز المغربي وثريا مٌمكن يدونا الولاد بسهوله كده يا سالم؟؟

بصراحه أنا قاقانه ليخلوا الولاد عندهم !!!

صاحَ شريف مٌتحدثاً بغضب٠٠٠٠يعني أيه الكلام ده يا ماما،،أولآ هما مايقدروش يمنعوا مليكه من إنها تاخد ولادها،،القانون معاها وفي صفها في النقطه دي،، 

كمان إذا كانوا فاكرين نفسهم عيلة المغربي ،،،إحنا كمان مش قليلين في إسكندريه وهانعرف نقف قدامهم كويس جداً ونجيب ل مليكه ولادها في حضنها !!!

نظر سالم إلي إبنهِ وتحدث بتعقل٠٠٠٠إهدي يا أبني وفكر بعقل،، إحنا مش عاوزين نتكلم بعصبيه ونضايق الناس وإحنا لسه ماعرفناش ردة فعلهم هاتكون أيه ؟؟

لكن بصراحه أمك عندها حق،، أنا عن نفسي قلقان إنهم يرفضوا يسلمولنا الأولاد ،،ودول عيلة المغربي وليهم وضعهم بردوا،، 

ده كفايه ياسين عندهم ،،دي قرصته بالدم ووضعه ومكانته في المخابرات مدينله سلطه كبيره ويقدر من خلالها يأذي أي حد أو يقف في وش أي حد بسهوله جداً !!!

تنهدت سهير بألم٠٠٠٠ربنا يستر،، والله أنا ماحزينه إلا علي ثريا وزعلانه جداً علي إننا هانحرمها من ولاد رائف،،يعني مش كفايه عليها خسارة إبنها،،كمان هاتتحرم من ولاده ؟؟ 

لكن هانعمل أيه دي بنتنا ولازم إحنا كمان نخاف عليها وتيجي تعيش في حِما وأمان أبوها وعلشان كلام الناس !!! 

تحدثَ سالم بأسي ٠٠٠ربنا يعمل اللي فيه الصالح والخير ل بنتنا يا سهير  !!! 

                 ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇

بعد مرور عام علي وفاة رائف،، جاء يوم ذكري وفاته،،

كانت العائله جميعاً مجتمعه داخل المقابر،، أمام قبر فقيدهم الغالي فقيد الشباب !!

كانت رجال العائله تقف علي بعد مترين من جلوسِ النساء 

اللواتي كٌنَ يٌحاوطنْ القبر بجلوسِهِنَ جميعاً 

ثريا التي تبكي بحرقة أم علي فقدان صغيرها وتحاوطها يسرا الباكيه بذراعيها بحنان ومن الجهه الاخري تحاوطها منال زوجة عز بجوارها نرمين التي تبكي بصمتٍ تام  !!

كانت الأنظار جميعها علي تلك الباكيه ذات الرداء الأسود والوجه الحزين ،،وهي تبكي علي قبر رفيق عمرها الذي تخلي عنها وتركها لوِحدَتِها ،، 

كان بكائها مريراً ويٌدمي القٌلوب ،،

فقد أصبح الكون بعيونها خالياً بعد رحيله،،فقد أخذ برحيله كل شيئ،، الحياه،، والروح،، والبسمه،،

كانت والدتها تجاورها وتحتضنها هي وسلمي صديقتها !!

كانت تٌحادثهٌ وهي تضع رأسها فوق قبرهِ وتستند بيداها عليه بألم وبكاء مرير٠٠٠٠كيف حالٌك رائف،،أخبرني كيف أصبحت،،أسعيدٌآ أنتَ بدوني ؟؟ 

أتشعٌر بألمي ومرارةٌ حلقي لفقدانك ؟؟ 

أم أنك لاتبالي بحالي وما أويتٌ إليهْ ،،أٌنظر إلي رائف وتمعن بي جيداً،،

لقد أصبحتٌ حٌطام إمرأه رائفي !!! 

لقد أصبحت الحياةٌ بدونك قبرآ كبيراً بالنسبةِ لي حبيبي ،، 

أنالا أشعر بوجداني رائف،، لاأشعر بالحياه ،،لقد رحلت وأخذت روحي ووجداني وقلبي معك فقيدي ،، 

أنا أتألم رائف ،،أنا حقآ أموتٌ بٌطئاً ،،

مر عام علي رحيلك ولم أستطع تجاوز مِحنتي ،،لم أستطع التأقلم علي الحياه بدونك عزيزٌ عيني ،، 

لما هجرتني وتركتني وحيده رائف ؟؟ 

لما لم تأخذني معك ؟؟ 

ألم تعدني بأنك لم.تتركني مهما حدث،،أين وعدك يا رجٌل؟؟ 

إشتقت إليك كثيراً، ، مر إسبوع علي أخر زياره لك بمنامي ،،

أشتاقٌكَ حبيبي ،،تعا إلي اليوم،، أريد رؤيتك،، إشتقتٌ بسمة وجهك ،،إشتقتٌ لنظرة عيناكَ الحنوْن،، 

أرجوك رائف تعا،،سأنتظرك اليوم حبيبي،، أريد مجالستك ورؤية عيناك ساحرتي ♡

كان موجهآ بنظرهِ إليها بغيره وحسرةٍ تملئٌ قلبهْ،، 

يحادث حالهْ٠٠٠٠٠كم أنت محظوظٍ رائف ،،فاحتي بعد مَماتٌك يا فتي لازالت جميلة الكون تعشقك وتفتقد وجودك ،، 

نظر إليها بحنين ٠٠٠٠أنا هٌنا مليكه ،،إنظري إلي،، تفحصيني جميلتي،،منذ عدة أشهر وأنا أحاول التقرب ولكنكِ لا تشعرين حتي بوجودي ،، 

أحِبيني مليكه ♡

فقط فرصه أطلٌبها ،،فاعطني إياها 

وأٌصدٌقكي وعدآ لن تندمي ♡

♡سأجعل السعادةٌ دَاركْ ،،والكونِ مِقدارِك،،فقط أعطني الفرصه مليكتي،،وسترين،، كيفَ يكٌونٌ عِشقْ الياسين ♡ 

كانت تبكي وتنتحب مٌغمضة العينان،، مٌستسلمهْ لألم قلبِها وأعتصاره ،،شعرت بيدٍ تربت علي كتِفها بحنان رفعت رأسها ونظرت بعيون حمراء كاكاسات الدمِ من كثرة بكائها،،

وجدتهٌ أباها الحنون أمسكَ بيدها وأوقفها ثم نظر لها 

وتحدث٠٠٠يلا يا حبيبتي ،،كفايه يا مليكه ،،،هتموتي نفسك يا بنتي حرام عليكي اللي بتعمليه ده !!!!

نظرت لهٌ وألم يعتسر قلبها ومازالت تبكي بمراره٠٠٠مش قادره أستوعب إن خلاص حبيبي راح ومابقاش موجود يا بابا ،،هو أنا فعلا مش هاشوفه تاني خلاص ؟؟ 

وأرتمت داخل أحضانهٌ وهي تبكي بألم !!!

إقترب منها مٌحمد زوج نرمين وتحدث بتأثٌر لحالتها المزريه٠٠٠٠إهدي يا مليكه وأطلبيله الرحمه،،هو أكيد في مكان أحسن دالوقتي،،إنتي كده ممكن تتعبي  !!! 

نظرت لهٌ نرمين بنظرات صاخبه كالرصاص إبتلع لٌعابه وأبتعد قليلاً !!!! 

وقف شريف وأخذها من حضن أبيها وهو يحتضنها بحنان ويمسح علي ظهرها بحب وحنان الأخ،،،، 

كٌل هذا تحت أنظار ذلكً المستشاط غضباً من إحتضان أبيها وأخاها لها ، 

حيث كان يٌحادث حاله٠٠٠٠كيف سمحتي لهما أن يحتضناكي هكذا ؟؟

أنا من لهٌ الحق بإحتوائك وتضميد جراحك حبيبتي ،،أه مليكه أتعبني عشقك يا أمرأه،، كم عليا التحمل بعد ؟؟

وقف عز وتحدث بحزم وصوت يكسوهٌ الألم٠٠٠٠٠يلا بينا يا حاجه ثريا، ،يلا بينا يا مليكه !!!! 

نظرت لهٌ ثريا وتحدثت بتألٌم٠٠٠روحوا إنتوا يا سيادة اللوا وسيبوني مع حبيبي !!

تحدث عز بحزم٠٠٠٠كفايه كده يا حاجه ثريا ليكي ساعتين بتعيطي ،،صحتك يا حاجه،،الضغط كده مٌمكن لاقدر الله يعلي عليكي تاني !! 

ذهب إليها ياسين وجثي علي ركبته بجانبها ،، 

قبل رأسها بحنان وتحدث٠٠٠٠يلا يا أمي علشان أنس كده هيقلق عليكي ،،تلاقيه بيعيط وبيسأل عليكي إنتي ومليكه ،،إنتي عارفه هو مش متعود علي غيابكم إنتم الاتنين كده ؟؟

نظرت لهٌ بإنكسار وهزت رأسها بإيماء، ،أمسك يدها وأوقفها وأتجهَ بها هي ويٌسرا لسيارته وأجلسهما ،،

في حين أخذ سالم إبنتهٌ وزوجته وذهبا بهما  بطريقهٌ لفيلا رائف 

وتحركوا جميعآ بإتجاه حي المغربي تاركين قبر فقيدهم وحيدآ،،فتلك هي الحقيقه الوحيده بحياتنا ،،الموت،،

بعد مٌده من الوقت كان سالم جالساً بحديقة منزل عز بصحبة بعض رجال عائلة المغربي،، عز،، وعبدالرحمن وياسين وطارق ووليد !!! 

نظر وليد إلي سالم وتحدثَ بجٌرأه٠٠٠٠بعد إذن حضرتك يا سالم بيه أنا كنت عاوز أفاتحك في موضوع مهم جداً بالنسبالي ،، 

وكنت هاجي لحضرتك إنهارده البيت أتكلم معاك فيه ،،لكن بما إن حضرتك موجود هنا ومشرفنا فأنا هاتكلم قدام الكل علشان يهمني إنهم يعرفوا قراري ويكون عندهم علم بيه !!!

نظر لهٌ الجميع بإستغراب مٌتسائلين حالهم ما هو الموضوع ؟؟

إلا ياسين الذي إبتسمَ بسماجه لمعرفتهٌ طلب وليد من سالم،، وكيف لا يفهم وهو ياسين المغربي رجل المخابرات الأول  !!!

نظر لهٌ سالم بوجهٍ مٌبهم وتحدث مٌتسائلاً٠٠٠٠خير يا أستاذ وليد ،،موضوع أيه ده إللي عاوزني فيه ،،إتفضل قول أنا سامعك !!!! 

وليد٠٠٠٠٠٠ 

تٌري ماالموضوع الذي يريد وليد أن يخبر بهِ سالم ؟؟ 

وما الذي فهمه ياسين من حديث ذلك الوليد ؟؟ 

كل هذا وأكثر سنتعرف عليه في البارت القادم 

               إنتهي البارت 

☆قلوب حائره ☆

روز آمين


🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️ 

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية ☆قلوب حائره☆ 

بقلم روز آمين 


                          💙🦋 البارت السابع🦋 💙


رمقهٌ عبدالرحمن بنظرات ناريه وتحدث بتحذير٠٠٠٠وليد،،،،،أظن لا وقته ولا مكانه الكلام في الموضوع ده ؟؟


تحدث وليد بإنفعال ٠٠٠٠٠أومال أمتي وقته يا بابا،،رائف وخلاص عدت السنويه بتاعته،،وأظن مليكه من حقها تعيش وتلاقي راجل ياخد باله منها هي و أولادها ؟؟


تحدث عز بوجهٍ مٌبهم ٠٠٠٠هو فيه أيه بالظبط يا وليد؟؟

مٌمكن تفهمنا أيه سبب كلامك ده ؟؟

وجهَ وليد نظرهٌ إلي عمه وبكل جرأه تحدث٠٠٠٠بعد إذن حضرتك يا عمي وبعد إذن حضرتك ياسالم بيه،،أنا قررت أتجوز مليكه !!!


نظر لهٌ الجميع بذهول تام ،،عدا ياسين الذي كان يعلم بطلبه قبل أن يتفوه بهِ بتلك الحماقه والتسرع ،، 


وضع ياسين يدهٌ علي ذقنهْ وبدأ يتلمسها بتسلي وبات يراقب الوضع وكأنه غير معني بالأمر  !! 

في حين نظر عز إلي ياسين وتبادلا الإبتسامات الخفيفه والإيمائات !!!!


نطق طارق بجنون موجهاً حديثهٌ إلي وليد ٠٠٠٠إنت أتجننت يا وليد،، إنتَ سامع إنتَ بتقول أيه  ؟؟ 


ده إبن عمك لسه يدوب مكمل سنه إنهارده،،وأنتَ جاي عاوز تتجوز مراته،،ياأخي خلي عندك دم  ؟؟


إنفعل وليد وأجاب طارق بغضب٠٠٠٠أولآ ما أسمهاش مراته يا طارق،،إسمها أرملته ،، 

ثانيآ بقا مش من حقك تقرر عنها ،،أظن مليكه ليها أب يقدر هو وهي يقرروا أيه إللي ينفع وأيه ما ينفعش،،وكمان مليكه لسه صغيره وأكيد هاتتجوز وتعيش حياتها،،فأظن أنا أولي من الغريب إني أربي ولاد إبن عمي  !!!


تحدث عبدالرحمن مٌحرجاً من سالم وعز وياسين٠٠٠٠أيه يا أبني الكلام اللي بتقوله ده؟؟

إنتَ شايف إن ده الوقت المناسب للكلام في موضوع زي ده ،،دا أحنا لسه راجعين حالآ من سنوية إبن عمك ،،وبعدين جواز أيه اللي بتتكلم فيه ده،،طب وبالنسبه لمراتك هاتقولها أيه ؟؟


كان وليد ينظر إلي ياسين ويشعر بالإنتصار عليه ،،فهو يعلم أن ياسين يعشق مليكه ،،نعم فقد أخذ وليد مؤخرآ علي عاتقهِ مراقبة عينَ ياسين في حضرة مليكه،،

فاتأكد من عشق ياسين لها وفضحتهٌ نظرة عينيهْ العاشقه  !!!


نظر وليد بغضب إلي ياسين الموجه نظره له وعلي صغرهِ إبتسامه واسعه مستفزه 

تحدث وليد بقوه ٠٠٠٠لو علي موضوع مراتي ما تحملش هم يابابا ،،أنا هاعرف أقنعها كويس جداً،، وحتي لو ما أقتنعتش هاطلقها،،

وأكملَ ببرود٠٠٠٠ أنا أساساً كنت عاوز أطلقها من أخر مره أتخانقنا فيها وسابت البيت،، لولا حضرتك وقتها إللي أصريت إني أرجعها علشان خاطر البنت !!!


نظر ياسين بإبتسامه بارده وأخيرآ نطق بعد صمتهِ المريب وتحدث بإستفزاز٠٠٠٠مالوش لزوم تعمل مشاكل مع مراتك علي الفاضي يا وليد،،الموضوع مٌنتهي أساساً  !!

نظر له وليد بوجه مٌبهم وتحدث بتساؤل٠٠٠٠يعني أيه علي الفاضي دي،،وتقصد أيه بالموضوع المٌنتهي ده يا ياسين ؟؟

أجابهٌ ياسين ببرود ونظرة إنتصار تكسو عيناه ٠٠٠٠يعني مليكه بالفعل مخطوبه !!! 

ثم مرر نظره إلي والدهٌ وبعدها أستقر نظرهِ علي سالم الذي نظر له بعدم إستيعاب لكلماته التي نطقها بغموض !!!!

وأكملَ ياسين بجديه٠٠٠٠أقصد إني طلبت أيد مليكه من سالم بيه وده طبعاً بعد ما أخدت موافقة عز باشا ،،وإتفقنا إننا نأجل الإعلان عن الخطوبه لبعد سنوية إبن عمك وده طبعاً مراعتاً لمشاعر مرات عمك وبنات عمك إللي سيادتك معملتش أي إعتبار لمشاعرهم  !!!! 

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ 


وعاد ياسين بذاكرتهِ لإسبوعين ماضيين !!!!!!!


إنتفضَ عز بوجهٍ غاضب قائلاً٠٠٠٠إتجنن إللي إسمه سالم ده ولا أيه،،يعني أيه ياخد البنت وولادها من بيتها !!! 

ثم نظر إلي ياسين وتحدثَ بإستفهام ٠٠٠٠إنت عرفت الكلام ده منين يا ياسين،،متأكد يعني من صحته ؟؟


أجابهٌ ياسين بنبرة صوت جاده٠٠٠٠طارق هو إللي قالي يا باشا،،حضرتك عارف إن هو و شريف أصحاب وهو إللي حكاله علشان لما ييجو يتكلموا في الموضوع معانا طارق يبقي عنده خلفيه وميزعلش من شريف !!!


وأكملَ مغتاظاً ٠٠٠٠ده كمان غير البيه إللي عاملي فيها دنجوان وداخل خارج علي مليكه في البيت وبيرسم علي إنه يتجوزها !!! 

نظر لهٌ عز وتحدث بتيهه٠٠٠٠قصدك مين ؟؟ 

أجابهٌ ياسين بغضب٠٠٠٠أقصد وليد عبدالرحمن،،مسألتش نفسك يا باشا من أمتي وليد كان بيدخل بيت عمه ولا حتي بيهتم بأي حد من العيله أساساً ؟؟

البيه طمعان في ورث مليكه وولادها قال لنفسه أما أتجوزها وأحط إيدي علي الكنز وأبقي أنا الكل فالكل ،، 

واكمل بإستحقار٠٠٠٠٠تخيل ياباشا الواد الندل راح سأل في البنك علي رصيد مليكه والولاد ؟؟


نظر لهٌ بعدم إستيعاب وتحدث٠٠٠٠٠يا نهاره إسود ،،إتجنن ده ولا أيه ؟؟ 

وأكملَ بتساؤل٠٠٠٠طب والعمل يا ياسين ؟؟

هنعمل أيه في الموضوع ده ،،دي عمتك ثريا ممكن يجرالها حاجه لو فعلاً سالم نفذ إللي في دماغه وأخد منها الولاد !!!

تحدث ياسين بتعقل٠٠٠٠مفيش غير حل واحد يا باشا ،،وهو إني أتجوز مليكه،،ووقتها هوقف الكل عند حده ،، 

وليد هيكش ويدخل جحره من تاني،،وسالم هيهدي ويطمن علي بنته ونخلص من تدخله في حياتها هي والولاد،،وبكده نكون خلصنا من الوَش ده كله وريحنا دماغنا !!!!


نظر لوالدهٌ بترقب وتساؤل٠٠٠٠قولت أيه يا باشا ؟؟ 

نظر لهٌ عز بتمعن وتحدث بتساؤل٠٠٠٠ومراتك وأمك هتعمل فيهم أيه يا ياسين ؟؟


أجابهٌ ياسين بهدوء٠٠٠٠سيب الموضوع ده عليا ياباشا،،المهم إن حضرتك معندكش مانع من حيث المبدأ  !!!!

أجابه عز بإبتسامه ٠٠٠٠٠لا معنديش يا سيادة العقيد طالما ده هيريحك !!!! 

نظر ياسين بنصف عين لوالده وتحدث بنصف إبتسامه ونفي٠٠٠يريحني أيه بس يا باشا،،أنا مجرد بحل مشكله مش أكتر  ؟؟

قهقه عز وتحدثَ بمراوغه٠٠٠٠وأنا قولت حاجه غير كده ،.الله يقويك علي حل المشاكل يا ياسين !!!!!

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ 

عوده إلي الوقت الحالي !!! 

نظر لهٌ سالم بإستغراب فهو ولأول مره يستمع لهذا الحديث ،،بادلهٌ ياسين بنظره تأكيداً علي جديه حديثه،، 

فأطمئن سالم وأشار بعينه بموافقه ،،وبرضي كامل،،وكيف لهٌ أن يرفض عرضه وهو ياسين المغربي،، فهو حقاً نسبهٌ شرفٍ لأي عائله،،

وبزواج إبنتهِ منهٌ سيطمئن قلبهِ عليها وللأبد ،، فهو رجل بمعني الكلمه وسيحمي مليكه وطفليها من الطامعين ،،

أما وليد فالكل يعلم علم اليقين أن سبب طلبهِ هذا ،،ماهو إلا طمع بثروة رائف وولديهِ،،فهو جشع ولا يهتم سوي بأمر المال !!! 


  هبَ وليد واقفاً بغضب وتحدثَ بإنفعال موجهاً حديثهٌ إلي سالم مٌشككاً بحديث ياسين٠٠٠٠الكلام ده حصل يا سالم بيه ؟؟

قاطعهٌ ياسين بنظرات غاضبه وصوتٍ حاد٠٠٠٠٠إنتَ أتجننت يا وليد،،معناه أيه سؤالك ده،،إنتَ بتكدبني  ؟؟


إبتلع وليد لعابهِ برعب من هيئة ياسين الغاضبه وأردفَ بلين٠٠٠٠٠ماأقصدش طبعآ يا سيادة العقيد، ،أنا أقصد٠٠٠

وهنا قاطعهٌ سالم الذي قرر إنهاء ذلك الإشتباك الدائر قائلآ ٠٠٠٠أيوه الكلام ده حقيقي يا أستاذ وليد،،سيادة العقيد فعلآ طلب مني أيد مليكه وأنا وافقت !!


تسائل وليد بخبث وهو ينظر إلي سالم٠٠٠٠وياتري بقا مليكه موافقه علي كده ؟؟

أجابهٌ ياسين بنفاذ صبر٠٠٠٠أظن ده شيئ ما يخصكش يا وليد،،وياريت تقفل علي الموضوع ده نهائي ،،ولا مش شايف عمتك ثريا وبنات عمك حالتهم عامله إزاي ؟؟

وأكمل ناهياً الحديث بإنسحاب٠٠٠بعد إذنكم أنا طالع أخد شاور وأنام شويه علشان كان عندي شغل بالليل ومانمتش !! 

وأكمل ناظراً إلي سالم بإحترام وإستأذان٠٠٠بعد إذن حضرتك يا سالم بيه البيت بيتك طبعاً  !!! 

هبَ سالم واقفآ وتحدث٠٠٠أنا كمان هاروح أخد المدام ونروح علشان نرتاح،،اليوم كان طويل وصعب علي الجميع وأظن كلنا محتاجين للراحه !!!! 

إستأذن ورحل ثم نهض الجميع  وذهبَ كٌلٍ علي منزلهْ 


                   ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇


بنفس التوقيت في منزل رائف !!!! 

كان الجميع يجلس بحزن ثريا ونرمين وزوجها وشريف ووالدته ويسرا ومليكه وطفليها 

كانت ثريا تجلس بحزن وهي محتضنه أنس الناظر لها بحب ومروان الجالس بجانبها ويسألها  ٠٠٠نانا هو بابي ماجاش معاكم ليه ؟؟

أدمعت عين مليكه الماكثه بأحضان سهير ،، 

وتماسكت ثريا وتحدثت ٠٠٠بابي مسافر بعيد أوي يا حبيبي وللأسف مش هايعرف ييجي دالوقتي لكن هو بيبعتلك إنتَ وأنس الهدايا والشيكولا والحجات الحلوه الكتير أوي إللي بتوصلكم 


كانت نرمين تنظر بحقد علي مليكه وكأن كل ماحدث لها لم يكفيها لتتوقف عن حقدها والكره الذي تكنهٌ لها بقلبها ،،كانت تراقب زوجها وهو يختلس النظر من مليكه دون أن يلاحظ شريف وعيناه تنحدر علي منحنيات جسدها بكل وقاحه وحقاره !!!


دلف سالم من باب الفيلا بعد الإستئذان ،،طلب من سٌهير أن تستعد لرحيلهم لمنزلهم وذهب إلي مليكه التي مازالت علي تلك الحاله من الحزن والألم وكأن لم يمر عام علي وفاة رائف،،بل كانت البارحه !!!


أمسك يدها وأوقفها ونظر لها بحب قائلآ ٠٠٠ إحنا ماشيين يا حبيبتي، ،مش عاوزه أي حاجه؟؟ 

هزت رأسها بنفي وتحدثت٠٠٠٠عاوزه سلامتك يا بابا ،،أبقوا طمنوني عليكم لما توصلوا البيت !!! 

إحتضنها بحنان وأبتعد !! 

أوشي شريف بأذن أباه٠٠٠بابا ،،إتكلمت مع سيادة اللوا بخصوص مليكه ؟؟ 

أجابهٌ سالم بهمس٠٠٠٠مش وقته يا شريف نتكلم في البيت لما نروح !!!

إقترب منها شريف محتضناً إياها وتحدث ٠٠٠٠خلي بالك علي نفسك يا مليكه،،ولو إحتاجتي أي حاجه في أي وقت إتصلي عليا فوراً وأنا هكون عندك في لحظتها !!! 

إحتضنته وقالت بحب٠٠٠ربنا يخليك ليا يا شريف،،خلي بالك من بابا وماما !!!

أردفت سٌهير بحنان٠٠٠إطلعي يا حبيبتي خدي شاور وحاولي تنامي شويه ،،شكلك تعبان أوي !! 

أمائت لها مليكه ٠٠٠حاضر يا ماما !!!

وخرجوا وأستأذنت مليكه وصعدت علي الفور بعد خروجهم تحت أنظار نرمين الغاضبه ،،ومحمد العاشق ،،أخذت حمامآ دافئآ وغفت بثباتٍ عميق من شدة الإرهاق والدموع !!! 

                     ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 

ظهر اليوم التالي !!! 

خرجت مليكه متوجهه إلي الحديقه وجدت يسرا وليالي وجيجي يجلسن ،،يتبادلن الأحاديث و يتناولن الحلوي والعصائر !! 

إتجهت إليهم وتحدثت بوجهِ منهك يبدو عليه الحٌزن٠٠٠٠مساء الخير يا بنات !! 

ردوا لها التحيه وجلست بجانبهن ،،

أتت إليها العامله وتحدثت بإحترام ٠٠٠٠تحبي أجيب لحضرتك الفطار هنا يا مدام مليكه !!

نظرت إليها مليكه وأجابتها بنفي٠٠٠٠لا يامٌني مليش نفس،،ياريت بس مج نسكافيه باللبن بعد إذنك  !! 

أمائت لها العامله بإحترام ودلفت لصنع النسكافيه !!

نظرت ليالي إلي مليكه وتحدثت٠٠٠٠عامله أيه إنهارده يا مليكه !! 

تحدثت بنصف إبتسامه مٌنكسره ٠٠٠الحمدلله ياليالي ،،أنا كويسه !! 

تحدثت جيجي بأسي٠٠٠٠ياريت ماتسيبيش نفسك ترجعي تاني ل مود الحزن ده يا مليكه،،حاولي تخرجي من حالتك دي علشان مروان وأنس،،إحنا ما صدقنا الولاد نفسيتهم بدأت تتحسن بعد إهتمام بابا عز وياسين وطارق بيهم  وخروجهم معاهم شخصيآ  !!!


تحدثت ليالي تأكيداً على حديث جيجي ٠٠٠٠جيجي عندها حق يا مليكه،،الولاد لو شافوكي رجعتي تاني للحزن ده ممكن يحصلهم إنتكاسه ،،

بصي لنفسك إنهارده كده في المرايا،،عيونك منفخه والحزن كأنه محفور علي ملامحك بعد ما كنتي بدأتي تهدي الفتره إللي فاتت،،

وأكملت ٠٠٠٠أه مارجعتيش لطبيعتك الأولي،، لكن كنتي بتحاولي تخرجي من حزنك علشان نفسية ولادك !!


تنهدت بألم وحسره ملئت عيناها٠٠٠٠صدقوني بجاهد نفسي وبحاول،،لكن بجد الموضوع صعب أوي،،فاهمه يعني أيه شريك حياتك إللي كنتي بتحبسي أنفاسك وهو بعيد عنك وأول ما تسمعي صوت عربيته وتعرفي إنه رجع من شغله يرجعلك النفس تاني وتشوفي الدنيا في نظرة عيونه ليكي ؟؟

وأكملت بألم وحسره٠٠٠٠ده رائف يا جماعه مش أي راجل والسلام،،أنا لو حزنت عليه العمر كله مش هاقدر أوفيه حقه،،ولاهعرف أعبر عن مدي حزني وفقداني ليه ولحبه ولحنانه،،أنا حياتي بقت بارده وكئيبه أوي من بعده !!

كانت تتحدث وهي تجاهد نزول دموع عيناها المتحجره داخل مقلتيها وهي تصرخ و تريد من يطلق لها العنان،،ولكنها تجاهد وتمنعها حفظآ لكبريائها !!!


تحدثت يسرا بألم٠٠٠والله يا ليالي كلنا بنجاهد نفسنا علشان الولاد ،،كم من المرات إللي دخلت فيها علي ماما لاقيتها منهاره من العياط ،،وهي بتموت حرفياً من شدة حزنها علي رائف وإشتياقها ليه !!


جيجي٠٠٠ربنا يصبركم يا يسرا،،بصراحه رائف مايتعوضش وخسارتنا كلنا فيه حقيقي كبيره أوي !!


تحدثت ليالي في محاوله منها لتغيير مجري تلك الحديث المؤلم للجميع٠٠٠٠مين فيكم شافت كولكشن الصيف السنادي يا بنات،،شفته إمبارح علي النت حقيقي تحفه،، 

الألوان مبهجه جدآ وكمان الموديلات حلوه أوي ،،حجزت منهم كام قطعه كده عجبوني ،،لما يوصلوا أكيد هاتشوفوهم ومتأكده إنكم هتنبهروا بيهم زيي تمام !!! 

نظرت إليها مليكه وتحدثت بإبتسامه٠٠٠٠٠مبروك عليكي يا ليالي ،،تلبسيهم في الخير إن شاء الله  !!!

دلفت أيسل إبنة ياسين من داخل البوابه الحديديه بإبتسامه وإشراقه وسحر فتاه في بداية إنوثتها،، فقد تخطت الرابعة عشر من عمرها 

أيسل بإبتسامه٠٠٠٠٠هاااي !!!! 

مليكه بإبتسامه ووجهِ بشوش ٠٠٠٠٠إزيك يا سيلا،،وحشاني جدآ  !! 

أيسل بوجهِ سعيد٠٠٠٠٠إنتي كمان يا ليكه وحشاني كتيرررر أوي،، لكن أنا زعلانه منك !!!

ردت مليكه بتساؤل٠٠٠٠زعلانه مني أنا،،ليه يا سيلا،، وبعدين أنا أقدر بردوا أزعل برنسيس عيلة المغربي  ؟؟


أيسل وهي تمد شفتاها بدلال٠٠٠أيوه قدرتي،،كام مره طلبت منك ترجعي تعمليني الرسم من تاني زي زمان،،وإنتي طنشتيني خالص ولا كأني قولتلك أي حاجة!!!

تحدثت ليالي بضحك٠٠٠٠كل الزعل ده علشان تتعلمي الرسم،،طب ليه ماقولتليش وأنا أجبلك أفضل مدرسين هنا ويعلموكي !!!

أيسل٠٠٠٠لا يا مامي أنا حابه أتعلمه من مليكه،،أصلك مشفتيش رسوماتها وجمالهم يا مامي،،يجننوا 


إبتسمت مليكه وهي تنظر إلي أيسل بحب ٠٠٠٠من عيوني يا سيلا ،،إن شاء الله الأسبوع ده نرجع نتدرب تاني وأعلمك وتبقي أعظم من بيكاسو كمان !! 

ضحكت أيسل ببرائه وسحر  !!!! 

                   ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇

وقت غروب اليوم التالي !!! 

في منزل عبدالرحمن المجاور لمنزل رائف وعز 

كان وليد يجلس داخل حديقة منزله ينفث سيجارته بشراهه أتت إليه والدتهٌ وتحدثت 

راقيه بتهكم٠٠٠٠وأنتَ هتفضل قاعدلي كده زي خيبتهم ؟؟ 

نفخ بضيق وتحدث٠٠٠٠وعيزاني أعمل أيه إن شاء الله، ،ما خلاص قفلها ياسين بيه زي الدٌومنه !!! 

تحدثت راقيه بخبث٠٠٠٠لسه متقفلتش ولا حاجة  ،،الحل عند مليكه،،روحلها وأفتح الموضوع وأقلب الدنيا علي دماغ ياسين،،حسسها إن قلبك علي مصلحتها هي وولادها،،،دي في النهايه ست يعني بكلمتين هتاكل عقلها وتبلفها  !!!

وأكملت بإبتسامة سخريه٠٠٠٠وبعدين إطمن أنا متأكده إن منال وبنت أخوها لايمكن يسمحوا إن ده يحصل أبداً ،، 

منال ست قويه ومفتريه ،،وإللي ماقبلتهوش علي نفسها ومنعته إنه يحصل زمان،، أكيد مش هتيجي وتقبله علي بنت أخوها دالوقتي !!!

إنفرجت أسارير وليد وتحدث ببلاهه وجشع٠٠٠٠تفتكري كده ؟؟

أجابتهٌ راقيه بتأكيد ٠٠٠٠أكيد ،،  وبعدين لازم تحاول يا وليد الموضوع بجد يستاهل ،،ده مال سايب وملوش أصحاب،، كلهم ولايا والعيال لسه صغيرين !!!! 

وأكملت بلؤم٠٠٠٠٠ وإنت لاسمح الله مش هتأذيهم في حاجه بالعكس ،،دانت هتتجوزها وتحافظلها هي وولادها علي فلوسهم وتحميها من أي حد طمعان فيها ،،،

وأكملت بتمني ٠٠٠٠٠٠وواحده واحده لما ثريا ويسرا يطمنولك هتلاقي نفسك حاطط إيدك علي مغارة علي بابا كلها،، وساعتها بقا هتبقي أعلي من ياسين وطارق إللي الكل طالعلي بيهم السما  ،، 

وأكملت بتمني وجشع ظهر علي ملامحها ٠٠٠٠٠يااااااا لو ده إتحقق يا وليد تبقي أبواب السما اتفتحتلنا والروس إتساوت،، 

وتبقي رفعتلي راسي وعملتلي قيمه قدامهم كلهم بدل أبوك إللي وكسنا معاه وراح بهدل فلوسه وخسرها علي مشاريع خايبه وهبله زيه !!!!


أجابها وليد بعيون سعيده  ٠٠٠٠٠إن شاء الله هيحصل يا ماما،،أنا شويه كده وهروح لعمتي ثريا ومليكه وأتكلم معاهم في الموضوع،،، وأوعدك مش هخرج من عندهم غير وهما موافقين !!!! 

                     ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 

مساءً 

في فيلا رائف: تجلس مليكه فوق الأريكه تقرأ قصه لطفليها لتسليتهم ،،وتجلس بجانبها ثريا ويسرا يستمعان أيضآ ويداعبان الطفلان في جو أسري دافئ ،، 

خرجت عليهم عَليه من داخل المطبخ تخبرهم٠٠٠٠ست ثريا،،عصام بتاع الأمن إتصل وبيبلغ حضرتك إن وليد بيه بره وبيستأذن للدخول ،،

أخذت ثريا حجابها من جانبها وأحكمتهٌ علي رأسها ،،

أما يسرا دلفت لغرفتها لإرتداء ملابس محتشمه تليق بحجابها فقد كانت ثريا ومليكه ويسرا هم الثلاثه المحجبات فقط من العائله أما باقي نساء عائلة المغربي يتحررن بلباسهنَ ولن يلتزمن بالثياب الشرعيه الواجبه علي المسلمه،،

هبت مليكه مٌستأذنه٠٠٠٠بعد إذنك يا ماما أنا هاخد الولاد وأطلع أكملهم الحكايه فوق !!

وافقت ثريا بتفهم لعلمها عدم رغبة مليكه بالجلوس مع وليد ولعدم إرتياحها له٠٠٠براحتك يا حبيبتي، ،لكن إبقي نزليلي أنس علشان ينام معايا !!!

أمائت لها بالموافقه وصعدت بصحبة طفليها للأعلي وهاتفت عَليه حارس المنزل بالسماح إلي وليد بالدخول !!!!

دلف وليد وعلي صغرهِ إبتسامه سمجه وتحدث٠٠٠٠مساء الخير يا عمتي،،أخبارك ايه ؟؟ 

أجابتهٌ ثريا بوجهٍ بشوش٠٠٠أهلا يا وليد،،إتفضل يا حبيبي !! 

نظر وليد إلي يسرا٠٠٠٠أزيك يا يسرا،، أخبارك ايه !! 

ردت عليه يسرا بإبتسامة شكر٠٠٠٠الحمدلله يا وليد أنا كويسه !!! 

نظر حولهٌ مٌستطلعاً المكان وتسائل بفضول٠٠٠٠٠أومال فين مليكه ؟؟ 

تحدثت ثريا بإستغراب من سؤاله٠٠٠٠مليكه فوق مع ولادها بتنيمهم !! 

تحدثَ وليد٠٠٠٠طب لو سمحتي يا عمتي أنا كنت عاوزكم في موضوع مهم ولازم مليكه تكون موجوده ،،فا بعد إذنك تبعتي تندهيلها !!! 

تبادلت ثريا ويسرا نظرات الإستغراب بينهما من حديث وليد

وتحدثت ثريا٠٠٠خير يا أبني ،،موضوع أيه ده إللي عايزنا كلنا كده فيه ؟؟ 

أجابها وليد بإبتسامتهٌ السمجه٠٠٠لما مليكه تنزل يا عمتي هاتعرفي !!! 

إستسلمت ثريا له وأبلغت الفتاه المساعده ل عَليه لتبلغ مليكه بالهبوط للأسفل وبالفعل وافقت  !!!


بعد مده نزلت مليكه الدرج،، أسرعَ وليد بالوقوف لإستقبال مليكه ،،ولكنها تحاشتهٌ وحولت بصرها إلي ثريا حتي لا تعطهِ الفرصه ل يصافحها،، فهي لا تتقبله ودائماً ما يراودها شعور بعدم الإرتياح في حَضرتهْ،، 


جلست مليكه بجانب ثريا ثم نظرت إلي وليد الذي مازال واقفآ بإحراج وتحدثت٠٠٠٠خير يا أستاذ وليد ،،بلغوني إن حضرتك عاوزني في موضوع مهم،،إتفضل أنا سمعاك  ؟؟


جلس وليد وحدث حاله ،،لما تلك المعامله أيتها الجميله ،،ماعليكي عزيزتي،، لم أحزن حالي الآن سأنتظر حتي أنول مقصدي،،وهو أنتي أيتها الحسناء وفوقك ثروة رائف  وأبنائه الطائله ،، 

تحدث وليد بمداعبه وأبتسامه سمجه٠٠٠طب الأول طمنيني عليكي يا مليكه،، وبعدين أتكلم !! 


تحدثت ثريا بنفاذ صبر٠٠٠٠خير يا أبني فيه أيه قلقتنا ؟؟ 

تحدث وليد بجديه٠٠٠٠بصي يا عمتي،، أنا طول عمري راجل دٌغري وماليش في اللوع والمراوغه،، علشان كده هادخل في الموضوع علي طول،، 

أنا فكرت مع نفسي في أمر مليكه وولادها وحضرتك وشفت إن ماينفعش حضرتك ومليكه ويسرا تقعدوا لوحدكم في الفيلا الطويله العريضه دي من غير راجل يحميكم ويشوف مصالحكم ،، 


واكمل بتشكيك٠٠٠٠٠وحضرتك عارفه إن المال السايب بيعلم السرقه،،وماينفعش خالص تسيبوا نصيبكم في الشركه كده ل طارق من غير ما تديروه بنفسكم !!!


نظرت لهٌ ثريا بإستغراب وتحدثت بحده٠٠٠٠٠أيه يا وليد الكلام إللي بتقوله ده ،،طارق يتأمن علي الدهب ،،ومش هو أبداً إللي يتشكك في ذمته ،،ده طارق عز المغربي يا وليد !!!

أجابها وليد بإرتباك ٠٠٠أه طبعآ يا عمتي أنا ما أقصدش إللي حضرتك فهمتيه ،،أنا أقصد إن المال لازمله حد يحميه وياخد باله منه ،،وإلا النفوس كده ممكن تتغير  !!!

تحدثت مليكه بنفاذ صبر٠٠٠٠ياريت يا أستاذ وليد تدخل في الموضوع علي طول ،،وبلاش المقدمات الطويله دي،، أنا سايبه ولادي مع الناني لوحدهم فوق وعاوزه ألحقهم قبل ماينامو !!!!

أجابها وليد بإبتسامه بارده٠٠٠٠٠حاضر يا مليكه،،أنا بصراحه كده قررت أكون راجلكم وسندكم و طلبت إيدك من بباكي ،،لكن للأسف الأستاذ ياسين كاالعاده مش عاوز يدي لحد فرصه يعمل حاجه كويسه،،غروره دايمآ بيصورله إن مافيش راجل يقدر يتحمل المسؤليه غيره ،،

بباكي كان هيوافق لولا ياسين قال قدام إللي موجودين كلهم إنه طلبك من بباكي ،،

وللأسف عمي عز موافقه علي كده وبباكي كمان وافق ،،فاأنا بصراحه شايف إن ياسين مش مناسب ليكي خالص،،ده راجل عدي ال 40 سنه ،، 

يعني أكبر منك علي الاقل ب 12 سنه ،، 

وأكملَ بتفاخر ٠٠٠٠٠لكن أنا راجل في عز شبابي عندي 33 سنه،، وأظن إني زوج مناسب جداً ليكي،، أنا قولت أجيلك إنتي ومتأكد إنك هاتختاري صح !!!


كانت تستمع له بذهول وقلبٍ مفتور ،،ماذا تهذي أيها المعتوه،،أواعٍ أنت لما تنطق به شِفاكَ،،أجننت؟ 

أحقآ تطلب مني أن أدخلك حياتي بديلآ عن رائف،، أجننت يا رجل؟؟ 

أما ثريا كانت تتحسر علي صغيرها وأطفاله وزوجته التي يريد هذا الطامع نهب ثرواتهم دون خجل !!! 

ويسرا التي كانت تستمع له والدموع تحجرت بعيناها وقلبها الذي ينزفٌ دمآ علي عزيز عيناها،، أخاها الغالي !!!

إنتفضت مليكه من جلستها ووقفت بغضب قائله ٠٠٠إنت أتجننت ،،إنت سامع نفسك بتقول أيه؟؟ 

إنتَ إزاي جاتلك الجرأه تفاتحني في موضوع زي ده،،تفتكر إني ممكن أوافق أدخل أي راجل لحياتي تاني من بعد ما كنت متجوزه سيدهم ؟؟

نهض وليد وتحدث ببرود٠٠٠٠إهدي يا مليكه وفكري بالعقل !!

إنتفضت يسرا من جلستها وتحدثت بدموع٠٠٠٠عقل ،،هو أنت خليت فيها عقل ،،بقا تبقي سنوية أخويا لسه إمبارح وإحنا قلبنا محروق عليه ،،وسيادتك جاي تتكلم في جوازك من مراته ؟؟


تحدث وليد مهدئاً الوضع٠٠٠٠يا جماعه إهدوا وفكروا،، أنا قولت أجي أقولكم علشان تبقوا في الصوره قبل ما ياسين يلعب لعبته ويجيب سالم بيه ومليكه تلاقي نفسها متجوزه ياسين غصب عنها،،

لو مليكه وافقت بجوازنا كده نبقا إحنا إللي فاجأنا ياسين مش هو !!!

نظرت لهٌ مليكه بإشمئزاز وتحدثت٠٠٠٠لا داأنت فعلآ مش طبيعي ،، إنت مين أصلآ علشان تتجرأ وتطلب مني طلب زي ده،، 

وأكملت بعدم تصديق٠٠٠٠٠وعلي فكره بقا،، أنا مش مصدقه ولا كلمه من إللي إنتَ قولتها دي ،،أبيه ياسين لا يمكن يفكر بالطريقه الرخيصه دي،،ده كان روحه في رائف ،،وهو عارف ومتأكد إني مستحيل أفكر أتجوز بعد رائف !!!

أجابها بثقه٠٠٠٠طب ما تسألي سالم بيه وساعتها هاتعرفي إني بقولك الحقيقه فعلآ  !!!


وأخيرآ ثريا قررت أن تخرج من صمتها وتحدثت بحزن٠٠٠٠ما كانش ليه لزوم تفتح الموضوع ده دالوقتي يا وليد،،علي الأقل كنت أحترمت حزننا علي رائف وصبرت كمان إسبوع،،وأظن ياسين إمبارح نهي الكلام معاك في الموضوع ده هو وسالم بيه وعمك عز !!!


نظرت لها مليكه بتسائل وحيره٠٠٠معناه أيه كلام حضرتك ده يا ماما،،أفهم منه أيه جاوبيني أرجوكي  !!!


أجابتها ثريا بضعف وأنكسار وقلبٍ مفتور٠٠٠٠٠مش وقته الكلام ده يا مليكه ،،بعدين هاأبقي أقولك !!!


نطقت يسرا بتسائل ناظره إلي ثريا٠٠٠٠أفهم من كلامك إن إللي قاله وليد ده حقيقي يا ماما،،هو فعلآ ياسين طلب إيد مليكه من بباها ؟؟


صاح وليد بتهليل٠٠٠علشان تعرفوا إن كلامي حقيقي،،وأهي كمان عمتي ثريا طلع عندها علم بالموضوع !!!

هزت مليكه رأسها بحزن وإنكار ٠٠٠٠أنا أكيد بحلم،، ماهو مش طبيعي إن إللي أنا بسمعه ده يكون حقيقي ،، 

أخر حد ممكن أتخيل إنه يعمل كده هو أبيه ياسين ،،لا والأفظع من كده إن حضرتك تبقي عارفه الموضوع وساكته !!!

ثم نظرت لها بإستجواب قائله بسخريه٠٠٠٠وياتري بقا حضرتك إنتي كمان موافقه علي جوازي من ياسين بيه ولا لسه بتفكري ؟؟ 


هٌنا إنفجرت دموع ثريا ولم تتمالك حالها وتحدثت بتألٌم٠٠٠٠٠حرام عليكم ،،أرحموني ،، أنا أم فقدت أعز ما ليها في الدنيا ولسه قلبي بينزف عليه ومطلوب مني أفكر وأقرر في أكتر حاجه ممكن تدبحني ،، 

محتوطه بين سلاح ذو حدين،،ياأما أوافق إن راجل تاني غير إبني يتجوز حبيبته إللي كان بيعشقها وأشوفها بعيني في حضن راجل غيره 

يا أما بباكي ياخدك وياخد ولاد رائف من حضني وتروحوا تعيشوا معاه في بيته وأنا أموت هنا بالبطئ كل يوم ألف مره من غير أنس ومروان !! 


وصرخت ٠٠٠٠إرحموني بقا ماحدش فيكم حاسس بالنار إللي بتحرق في قلبي ،،

كلكم بتتغطوا علي جرحي وهو بينزف من غير رحمه ،، 

ناسيين إني لولا عندي إيمان بربنا ويقين برحمته،،كان زماني ميته وراه أو مرميه في مستشفي أمراض نفسيه ،، 

وأكملت بصوتٍ حزين وضعيف٠٠٠أنا ماحدش مصبرني علي مصيبتي غير أنس ومروان ووجودهم في حضني هو إللي بيعوضني عن الغالي وبشوفه في عيونهم وبشم ريحته فيهم،،وعلشان كده ممكن أعمل أي حاجه علشان مايبعدوش عن حضني  !!


ثم نظرت إلي مليكه وتحدثت بمراره وضعف٠٠٠٠شفتي يا ست مليكه الموضوع سهل بالنسبالي إزاي ؟؟


جرت عليها يسرا وجلست بجوارها تربت علي كتفها٠٠٠إهدي يا ماما من فضلك، ،صحتك يا حبيبتي،، كده السكر مٌمكن يرتفع تاني  !!! 

كانت مليكه تنظر لها والدموع تهبط علي وجنتيها وهي تضع يدها علي فمها وتهز رأسها بمراره 

تحدث وليد أخيرآ٠٠٠٠إهدي يا عمتي من فضلك !!


نظرت له مليكه بغل وكأنها إستفاقت علي وجوده الغير مرحب به وتحدثت٠٠٠٠من فضلك يا أستاذ وليد إتفضل دالوقتي ،،أظن حضرتك شايف الوضع وإن ماينفعش تكون موجود في وضع زي ده !!!

أجابها وليد ببجاحه٠٠٠٠٠أنا قاعد علشان لو إحتاجتوا حاجه ،،أو لاقدر الله عمتي تعبت،،وبعدين أنا لسه ما سمعتش ردك على طلبي ؟؟

نظرت لهٌ مليكه بإشمئزاز وأردفت٠٠٠٠طلبك مرفوض وبالثٌلث كمان ،،أنا مابفكرش في الجواز نهائي،، وياريت بقا تروح تهتم بمراتك وبنتك أظن هما أولي بإهتمامك ده مش إحنا  !!!

إستمع منها لتلك الكلمات اللازعه ونظر لها بحقد وتحدث٠٠٠٠أنا هامشي دالوقتي ،،بس ياريت تفكري بهدوء في الموضوع وتراجعي نفسك قبل ماترجعي تندمي  !!

وذهب للخارج وترك خلفه ثلاث قلوب محترقه تنزف دماً ،، نظرت لهما مليكه وصعدت لأعلي بدون حديث !!!

وأسندت يٌسرا والدتها وأدخلتها غرفتها لتستريح !!!

بعد مده أرسلت أنس للأسفل ليغفو بحضن جدتهٍ الحنون ،،وأدخلت مروان داخل تختهِ في غرفتهٍِ ودثرته بالغطاء المحكم وأطمئنت عليه !!

وذهبت لغرفتها توضأت وصلت قيام الليل ودعت ربها أن يرزقها الصواب ويفعل لها الخير هي وطفليها اليتيمان ،،،

خرجت بالشرفه لتنظر للسماء كعادتها وتشتكي هما إلي ربها كانت سارحه تناجي ربها وتطلب مساعدته في ما هو أت،،

لم تشعر بذلكَ المراقب لها ،،الثائر المشاعر،،الناظر عليها بهيام وكأنهٌ بخروجها للشرفه قد أعادت له الروح ووجد ضالته،، 

فقد تعودَ كل ليله يقف بشرفتهِ يراقب خروجها ليٌسعد عيناهٌ برؤيتها وتكون أخر ما رأته عيناه قبل أن يغلقهم ويغفي للإستمتاع بأحلامهِ الورديه المٌنتظره !!!


لاحظ بكائها فانفطر قلبه وأرتعب عليها،،ولولا تأخر الوقت لكان ذهبَ إليهم ليطمئن عليها ،، 

بعد مده نظرت حولها بإستطلاع لمحتهٌ وكأنهٌ يقصدها هي،، كان موجهاً بصرهِ وجسده لوقفتها،،نظرت له بغضب ولم تبعث لهٌ بإشاراتها المبتسمه كعادتها،، دلفت للداخل سريعاً كمن لدغها عقرب،، 


نظر بشرود وأستغراب،،ماذا حدث مليكه ؟؟ 

لما تلك النظره الغاضبه،،ماذا فعلتٌ لكي أغضبكي هكذا ؟؟ 

فكر،، وفكر بعقل مخابراتي،،لم يجد سوي أن تكن قد علمت بتقدمه بطلبه للزواج منها !!

دلف للداخل بشرود،،تمدد علي سريرة بجوار الجالسه المٌمسكه بيدها جهاز اللاب توب تتصفح عليه بإهتمام غير مباليه بذلك الولهان الممدد بجانبها !!

تحدث ياسين بشرود٠٠٠٠ليالي،، من فضلك إقفلي النور عاوز أنام !! 

نظرت له بحب وتحدثت٠٠٠٠حاضر يا حبيبي ،،أنا هاخرج أقعد بره في الرسيبشن علشان لسه مش جايلي نوم،،

ووضعت قبله علي وجنتهِ ٠٠٠٠تصبح على خير يا ياسين !!

أجابها ياسين بتنهيده شقت صدره٠٠٠وإنتي من أهله ياليالي !!!

بعد خروجها ،،أخذ نفسآ عميقآ وأخرجهٌ بألم،، فاهو أيضآ حزين لأجلها هي الأخري،،كيف له أن يذهب إليها ويخبرها بكل بساطه أنه قرر أن يأتي بإمرأه أخري ل تشاركها به ،،

الأمر حقآ صعبٍ ومؤلم،، ولكنه سيتصدي لكل الصِعابْ ويتخطاها

لأجل الوصول لقلب وعيون مليكه ♡

الذي أصبح عشقها يسري ب وريده كسريان الدمِ في الشٌريان 

♡ 

☆قلوب حائره ☆

إنتهي البارت 

روز آمين


🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية ☆قلوب حائره☆

بقلم روز آمين


                  💙 🦋 البارت الثامن 🦋💙


في الصباح 

إستفاقت مليكه من نومها بوجهٍ عابث ومزاجِ سيئ،،لعدم راحتها بالنوم ولكثرة غضبها وإنشغال بالها بما إستمعت إليهِ من هذا الوليد 


أمسكت هاتفها بغضب وضغطت علي زر الإتصال !!! 


أتاها صوت أبيها حدثتهٌ بحزن للإستفسار منهٌ إذا كان حقآ ياسين قد طلب يدها منه،، فأخبرها أباها أنه بعد قليل سيأتي إليها بصحبة والدتها للتحدث معها بتلك الأمر وتفسيره لها !!


أغلق سالم معها وهاتف ياسين وأخبرهٌ ما حدث،،وأخبره أن وليد قد قص علي مليكه وثريا ما حدث بالأمس ،، وطلب منهٌ المجيئ إلي منزل رائف ليجتمعوا ويشرحوا الموقف إلي مليكه ويضعوا النقاط علي الحروف بما أنها علمت !!!!


             ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


في منزل نرمين تجلس بجانب زوجها وهو يحتسي قهوة الصباح !!! 


نظر لها مٌحمد بتوتر وتحدثَ علي إستحياء ٠٠٠٠ بقولك يا حبيبتي، أيه رأيك نروح نتغدي عند مامتك إنهارده ونقضي معاها طول اليوم وبالمره تفرح بوجود علي معاها،،،بصراحه حالتها كانت تقطع القلب يوم السنويه ومن وقتها وأنا عاوز أروح أطمن عليها !!!


كانت ترمقهٌ بنظرات ثاقبه لعلمها ما يدور داخل مٌخيلتهْ المريضه،،فهي تعلم علم اليقين أنهٌ يشتاق غريمتها وبغيضة عيناها 

ولكنها تكتم غيظها داخلها ولا تستطيع البوح لهٌ بما تعلمه 

أجابته بحده بالغه٠٠٠٠٠ملوش داعي يا محمد وما تشغلش بالك بماما وأطمن أنا بكلمها كل يوم وبطمن عليها في التليفون !!!


نظر لها فهو يعرف سبب رفضها جيداً وأنها تغار من وجوده في حضرة مليكه تحدث بلؤم ٠٠٠٠هو فيه أيه يا نرمين إنتي ليه مٌعتبراني واحد غريب عن أهلك ودايماً حاطه بينا حيطه سد،،، 


وأكمل مٌستفزاً لعاطفتها٠٠٠٠٠المفروض إن بعد رائف الله يرحمه ما أتوفي أكون أنا بديل ليه عند مامتك وأروح دايماً أطمن عليها وأشوف طلباتها،، مش الأصول بتقول كده ولا أيه !!!


أجابتهٌ بإبتسامه ساخره وأردفت ٠٠٠٠طالما جبت سيرة الأصول يا محمد فاحب أقولك إن الأصول بتقول إنك مينفعش تدخل بيت فيه واحده أرمله ولسه في عز شبابها،، 

وكمان الأصول بتقول إن الأولي بخدمة ماما هو ياسين وطارق ولاد عمي إللي ماما مربياهم في بيتها ويعتبروا أولادها ،،، 

وأكملت بنظرة ثاقبه ٠٠٠٠هي دي الأصول الصح يا محمد إللي أتربينا عليها ولازم نمشي عليها !!!


وقف هو وتنحنح قائلاً بغضب ٠٠٠٠إنتي حره أنا كان قصدي شكلك يبقي كويس قدام مامتك لما جوزك يبقي مهتم بيها لكن طالما ده بيزعلك فانتي حره !!!! 

وامسك شنطة يده وتحدث بضيق ٠٠٠٠سلااااام !!!!!


نفخت بضيق بعد خروجه وتحدثت بغل وقلبٍ حاقد ٠٠٠٠مليكه ، مليكه،،،متي ستتركيني وشأني أيتها اللعينه،،،لما تقفزين أمامي بين الحينَ والأخر كشبحٍ لعين ،، 

متي سأتخلص من ظِلك الذي يلازمني ويؤرق علي حياتي وراحتي أينما ذهبت ،، 


وأكملت بغضب٠٠٠٠٠أكرهك مليكه أكرهك ولو بيدي الأمر لخفيت ظلك من الوجود بأكمله،،،أذاقكِ الله مراً فوق مرك وألاماً فوق ألامك وحزناً وحرماناً حتي أشفي غليلي ناحيتك أيتها الحقيره !!!! 


             ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇


داخل فيلا رائف !!!! 

بعد مده من الوقت،، كان سالم وسٌهير وشريف وثريا ويسرا ومليكه مٌجتمعين ويتحدثون سويآ !!!


مليكه وهي تنظر بذهول إلي والدها وتتحدث ٠٠٠٠يعني أفهم من كلام حضرتك إنك موافق يا بابا ؟؟


سالم وهو يحاول تبرير موقفهٌ لإبنتهِ٠٠٠٠٠يا مليكه إفهميني،،أنا أب ومن حقي أطمن علي بنتي وولادها،،من حقي أشوفها في حمي راجل يصونها ويحافظ عليها هي وولادها !!!

أجابتهٌ مليكه بحزن وعيون مٌتألمه٠٠٠٠إنتَ وشريف رجالتي يا بابا،،وبكره ولادي يكبروا ويبقوا سندي وحمايتي !!!


نظر لها سالم وتنهد بألم وتحدث بتعقل٠٠٠٠يا مليكه إفهمي،،يا حبيبتي ما ينفعش قعدتك هنا من غير جواز ،،إنتي في وسط عيله غريبه،، ومش من الطبيعي إني أسيبك هنا ورجالة عيلة المغربي طالعين داخلين في البيت بحكم إنه بيتهم ،،


وأكمل مبرراً ٠٠٠٠٠وأنا طبعاً ما ليش الحق وما أقدرش أمنع حد يدخل،،لكن كمان مش هأقبل إنك تقعدي هنا لوحدك !!


تحدثت سٌهير وهي تحاول إقناعها٠٠٠٠يا حبيبتي ماحدش بيسيب حد في حاله ،،ده أنا من شهر بالظبط منيره جارتي بتقولي هو سالم بيه سايب مليكه قاعده ليه هناك لحد دالوقتي،،

قالتلي إنه مايصحش قاعدتها هناك وخصوصاً إنك لسه صغيره !!


كانت ثريا تستمع لهم بوجهٍ حزين وقلبٍ مٌحطم علي ولدها الراحل ،،وحٌزن زوجتهِ وشتاتها، وشعرت بعجزها وتكتٌف أيديها أمام تلك المشكله !!!


أجابتهم مليكه بقوه ورفضٍ قاطع ٠٠٠٠لكن أنا بقا مستحيل أتجوز بعد رائف،،إنتوا متخيلين إنتوا بتطلبوا مني أيه ؟؟ 

وأكملت بإستنكار وأستغراب٠٠٠٠٠أنا أكيد باأحلم ،،مش مصدقاكم والله !!!


تحدث سالم بتعقل٠٠٠يا بنتي أنا من حقي إني أطمن عليكي ،،وبعدين ياسين راجل محترم،، وأنا واثق إنه هيحافظ عليكي إنتي وولادك ،،وواثق إنك هاتعرفي مع الوقت إني إختارتلك الصح ،،وإحتمال تٌشكريني كمان !!!


كان ياسين قد وصل لباب الفيلا الداخلي هو وعز ولكنهما توقفا فجأه عندما شاهدوا هجوم مليكه علي ياسين بالكلمات !!!

تحدثت مليكه بحده وعيون ثاقبه كاعيون الصقر ٠٠٠٠ياسين مين ده كمان إللي بتتكلم عنه يا بابا،،

تفتكر إني مٌمكن أبصله ولا حتي أتقبل فكرة إني أبقا مراته في يوم من الأيام ،،، 

وأكملت بإحتقار٠٠٠٠ثم إزاي البيه المحترم يفكر فيا بالشكل ده،،المفروض إن رائف كان زي أخوه ،،خلاص نسيه بالسهوله دي ،،أيه النداله إللي هو فيها دي،،

ده أنا نفسي بقوله يا أبيه،، ده غير إن عمري في حياتي ماشفته غير إنه أخويا الكبير وبس،،إتجنن ده ولا أيه !!!


تحجرت عيناي ياسين وهو يري مليكةٌ قلبِهْ ،،ملاكهٌ البرئ،،عشقهٌ المنتظر،،قد هاجت وتهكمت عليه ووصمتهٌ بأبشع الصفات ،،إبتلع غصةٍ في قلبه ونظر لوالده بقوه وأكملا طريقهما وأردفَ للداخل مع والدهٍ !!!


تحدث ياسين بثقه وصوتٍ قوي كلهٌ رجوله جعلتهم جميعاً يستشعرون وجودهْ وينظرون لهٌ بصدمه٠٠٠٠ومين قالك إني طلبت أتجوزك علشان شخصك يا مليكه ؟؟ 


كانت تقف وقلبها يغلي غضباً ،،حتي إستمعت لصوتهِ القوي الذي يحمل بين طياتهِ غضبآ مكتوم،،


أغمضت عيناها بخجل فهي حقاً تحترم ياسين ،،ولهٌ قدراً كبيراً من الإحترام والمعزه داخل قلبها،، 

وأخر ما تمنتهٌ هو أن يستمع لتلكَ الكلمات اللازعه التي تفوهت بها بغضب،ولكن فليكن،، هو الذي وضع حاله بتلك الزاويه فليتحمل إذآ !!


إلتفتت بجسدها له ونظرت له بقوه وتحدث٠٠٠٠أومال حضرتك عاوز تتجوزني ليه يا سيادة المقدم ؟؟

إلتقت عيناها بعيناه،،كانت تنظٌر داخل عيناه بغضب ،،إبتلع غصتهٌ من تلك النظره وأحس بحسرةٍ داخل قلبه،،

ولكنه تماسك وظهر بثبات وتحدث٠٠٠٠٠علشان ولاد رائف يتربوا في بيته وفي عزه، ،وعلشان عمتي ثريا ماتحزنش ولا قلبها يتوجع علي أنس ومروان ،، 

وعلشان يسرا ماتحسش بالعجز قدام إشتياق أمها لأولاد أخوها وهي مش قادره تعملها حاجه !!! 


وعلشان رائف نفسه يكون مرتاح ومطمن علي ولاده !!


نظرت له بسخريه وتحدثت بتهكم صريح٠٠٠لا والله،،ده علي كده حضرتك طِلعت مٌضحِي كبير أوي يا ياسين بيه،،طب وياتري بقا ما فكرتش أيه هايكون ردة فعلي علي طلبك النبيل ده ؟؟ 

وبعدين مين إللي قال لحضرتك أصلآ إني هاسيب بيت جوزي وأروح لأي مكان تاني،، 

وأكملت بقوه٠٠٠٠أنا عشت هنا مع رائف وهاعيش وأكمل حياتي أنا وولادي في بيته،،ومش محتاجه لحد يقف جنبي علشان أكمل ،،يعني ياريت حضرتك توفر نٌبل أخلاقك ده لأني ببساطه مش محتجاه !!


تحدث سالم بحده وقوه٠٠٠٠أنا إللي قولت يا مليكه ،،ماهو أنا مش هبقا عايش في مكان وسايب بنتي وولادها في مكان تاني ،،

وطبعا رجالة عيلة المغربي من حقهم يدخلوا الليل قبل النهار لبيت إبنهم وعلشان يطمنوا علي ثريا هانم وولاد إبنهم الله يرحمه،، وماليش أصلا إني أتدخل وأقول ماحدش يدخل،، 

لكن إللي أملكه إني أخدك تعيشي في بيتي علشان أكون مرتاح وأمنع كلام الناس عليكي ،،الناس يا بنتي ما بيسيبوش حد في حاله ،،


وأخيرآ تحدث عز موجهاً حديثه إلي مليكه قائلآ ٠٠٠٠فكري بعقلك يا بنتي ،،تعالي كده نفسر الموضوع مع بعض بعقل،، 

بباكي وعاوز ياخدك إنتي وولادك علشان تعيشوا معاه،، وده حقه طبعآ ما نقدرش نلومه فاأنه يخاف عليكي ،،

وثريا عمرها ماهاتقدر تبعد عن ولاد رائف ولو ليوم واحد،، 

وإلا كده نبقا بنحكم عليها بالموت البطئ ،، 


وفي نفس الوقت متزعليش مني مش عيلة المغربي إللي هايسيبوا لحمهم وولاد أغلي شبابهم يتربوا بعيد عن حضننا وخيرنا،،

يعني من الأخر كده إنتي بتخلقي بأديكي عداوه و حرب بينا وبين بباكي إللي طول عمره صديق محترم ومخلص لينا،،


ثم أكمل حديثه بثقه٠٠٠٠صدقيني يا بنتي مافيش حل غير إنك توافقي علي جوازك من ياسين ،،وكده هاتكوني ريحتي الكل !!!


تحدثت بحزن وألم يعتصر قلبها ٠٠٠٠إلا أنا يا عمو،،هاكون ريحت الكل ووجعت قلبي ،،حضرتك فكرت في راحة الكل وإزاي ترضيهم ،،لكن لغيت وجودي من حسباتك،، أنا فين راحتي من كل ده يا عز بيه ؟؟ 

فين ألمي وإحساسي بالموت البطيئ وأنا إسمي بيرتبط بإسم راجل غير رائف ؟؟


كان يستمع لها وجسدهٌ بالكامل مٌتشنج من حديثها المؤلم لقلبه،،كانت تنطق بكلماتها ولا تبالي بالحاضر أمامها ويتألم من داخلهِ بصمت !!


نظر لها بألم وحدث حاله،،ألهذا الحد لم تبالي بي وبوجودي مليكه،،كٌنتٌ أظن أن لي بقلبك مكان ،، 

كم أنت أحمق يا فتي،،ما الذي كٌنت تظنهٌ أيها الأحمق،، 

أكٌنت تظنها ستأتي إليكَ مهرولةً فاتحه ذراعيها تحتضن عرضك السخيف بالنسبةِ لها ،،أم ظننتٌ أنها تبادلك شعورك الغبي ذاك ،،


تحدثت يسرا مترجيه سالم بدموع مٌمِيته٠٠٠٠حضرتك يا سالم بيه إللي في أيدك حل المعضله دي،،أرجوك شيل من دماغك فكرة إنك تاخد مليكه وولادها يعيشوا معاك،،وبعدين صدقني كل إللي حضرتك بتقوله ده مابقاش يحصل،،

الدنيا اتغيرت ما بقتش زي زمان ،،وماحدش دالوقتي بقا بيتكلم ويفكر بالطريقه دي ،،

ويعني لو حضرتك متضايق من دخول قرايبنا ،،إحنا مٌمكن نحل الموضوع ده بإن أنا وماما إللي نروح نزور أعمامي مش هما،،


تحدث سالم بخجل٠٠٠٠وهو ده يابنتي ينفع ،،عايزاني أتحكم في بيوت الناس وأحدد من يدخل ومين لاء،،ماينفعش طبعاً ،،دي مش أصول وأنا راجل متربي علي الأصول وعمري ما أقبل كده علي نفسي !!!


تحدثت مليكه بحده ودموع٠٠٠٠يعني حضرتك عاوز أيه دالوقتي ،،ماهي يسرا حلت لحضرتك الموضوع أهو ،،ممكن بقا تفهمني رافض ليه ؟؟


أجابها سالم بصوتٍ حاد مٌستنفذاً صبره٠٠٠٠٠مليكه أنا قولت إللي شايفه صح من وجهة نظري كأب خايف علي بنته ،،ومن ناحية الدين ونظرة المجتمع والناس هو ده الصح بالنسبالي،،

وأكمل بحزم ٠٠٠٠فادلوقتي قدامك حلين مالهومش تالت،،

الأول إنك تتجوزي سيادة العقيد وبكده هاكون إطمنت عليكي وسايبك في حماية راجل،،، 


والتاني،،هو إنك تتفضلي حالآ وتلمي حاجتك وحاجة أولادك وتيجي معايا تعيشي في بيتي زي الأصول ما بتقول،،قولتي أيه ؟؟


نظرت له بدموع وضعف ووهن ،،ثم حولت بصرها إلي والدتها وأخاها لتستنجد بهما مطالبه إياهم بالوقوف بصفها ومساندتها،، 

ولكن للأسف خذلاها إثنتيهم ونظرا أرضاً ساحبين نظرهم بعيداً عن مرمي نظرتها المٌترجيه ،،

أشاحت ببصرها عنهما بغضب ثم جففت دموعها !!


ونظرت لأبيها مرةً أخري بقوه وتفوهت٠٠٠٠وأنا بقا موافقه علي الحل التاني ،،حالآ ياسالم بيه هاطلع أجهز شنطي أنا وولادي !!!


لم يٌبالي أياً منهم وجود تلك الصامته الناظره لهم بوهن وقلبها يتمزق ،،ومابيدها حيله لتفعل شيئاً ل مليكه أو أطفال غاليها الراحل،،

كل الحضور أتوا ل يقرروا مصير أطفال عزيز عيناها ،،وهي جالسه لا حول لها ولاقوه ،،


وحين تفوهت مليكه نٌطقْ كلماتها وقرارها ،،لم يستطع قلبها الضعيف تحمل الكثير بعد،،وقد أعلن عن إنهياره وعدم قدرة التحمل أكتر ،، 

فمالت بهدوء برأسها علي كتف إبنتها دون الحديث ،،زاحفه للمجهول،،فاقدة الوعي أثر نوبه قلبيه،،هاجمتها بشراسه،، أعلن بها قلبها عن إعتراضه وعدم قدرة تحمله لتلك العبئ الثقيل،، 


إنتفضت يسرا صارخه بإسم والدتها ،،

إنتبهَ الجميع وأنتفضوا من مجلسهم ناظرين إلي تلك المستلقيه بإستسلام مغمضة العينان،، 


نظرت لها مليكه وصرخت برعب واضعتاً يدها علي فمها بذهول وهي تبكي ،،


أسرعَ إليها ياسين وحملها سريعآ وأتجهَ بها إلي غرفتها وأنزلها بحرص شديد علي سَريرٌها ،، 


حين هاتف عز طبيب العائله،، دكتور صلاح أحد أقربائهم الذي يمتلك مَشفي إستثماري قريب منهم ،،


أتي الطبيب وبعد الفحص الجيد خرج لهم !!!

أسرع الجميع حوله وتحدث عز ٠٠٠٠خير يا دكتور صلاح طمني ثريا هانم فاقت ؟؟

هز الطبيب رأسهٌ بأسي وتحدث٠٠٠للأسف يا عز بيه من خلال الكشف الأولي عليها ،،إتأكدت إن ثريا هانم إتعرضت لأزمه قلبيه ،،ولازم تتنقل المستشفي حالآ وفي أسرع وقت !!!


تحدث ياسين سريعاً وبأمر٠٠٠٠من فضلك يا دكتور إتصل بيهم في المستشفي يجهَزوا،، وأنا هاخدها بعربيتي حالآ !!


تركهم ودلف سريعآ لغرفتها وجدها مٌمدده غائبه عن الوعي وبجوارها يٌسرا المنهاره بدموعها التي تٌغرق وجنتيها،، محتضناها سٌهير والدة مليكه تحاول تهدئتها !!! 


وبالجانب الآخر مليكه وهي تتلمس يدها وتقبلها بحب وتتحدث بإنهيار ودموع٠٠٠قومي يا ماما من فضلك ،،أنس ومروان محتاجنلك ومالهومش غيرك ،،من فضلك فوقي !!


نظر لهم ياسين وتحدث بحزم وحده٠٠٠٠٠بطلي ندب منك ليها وأوعوا كده علشان أخدها المستشفي !!! 


حملها وخَطي بخطواتِ سريعه إلي سيارته والجميع يهرول خلفه برعب ،،إستقلت معهٌ سيارته مجاوره ثريا بالخلف ،،

كان يقود بسرعه وعينه مابين مراقبة الطريق أو النظر لها بغيظ وغضب !!!!


وصلا وحملها ياسين بيديه ووضعها علي الترولي ودلفوا بها إلي داخل المشفي التي تحولت إلي خلية نحل،، الكل يهرول سريعاً لخدمة ياسين المغربي وسيادة اللواء عز المغربي عن طيب خاطر !!


وبعد مده كانت ثريا قانطه داخل غرفة العنايه المشدده بعد إجراء اللازم لها من الأطباء الذين أشرفوا علي حالتها ،،وقد أخبرهم الطبيب المختص أن حالتها إستقرت وجيده وذلك بفضل الله أولاً ثم الوصول بها للمشفي سريعآ وبمدة زمنيه ضئيله،، مما ساعد في اللحاق بها قبل أن تتطور الحاله وتسوء،،

كانوا جميع العائله يجلسون أمام غرفة العنايه !!! 


ياسين الجالس وساند بساعديهِ علي ركبتيه وممسك برأسه بين كفيه ينظر للأسفل بشرود وحزن ،، 


ويسرا الباكيه المٌنهاره وتحتضنها منال زوجة عز من جهه والجهه الأخرى سٌهير والدة مليكه،،وهما يحاولان تهدئتها وطمئنتها علي حالة والدتها !!!


أما مليكه التي إختارت الجلوس بعيداً إلي حدِ ما وهي تبكي في صمت،، 


ذهب إليها عز وجلس بجوارها 

وتحدث بهدوء وعقل ٠٠٠٠٠شفتي يا مليكه،،أهو ده إللي كنت بقولك عليه،،لا ثريا هاتقدر تتحمل بٌعد مروان وأنس عنها،،ولا أحنا هانقف نتفرج عليها وهي بتموت قدام عنينا ونسكت ،،

إنتي الوحيده إللي في إيدك الحل ،،


ثم أكمل بحكمه٠٠٠٠تعالي نتكلم شويه جد ومن غير زعل يا بنتي ،،أظن إنتي عارفه كويس إني أقدر أخد الولاد منك بكل سهوله،،

لكن أنا بحبك زي شرين بنتي يا مليكه ومش عاوز أتسببلك في نزول دمعه واحده من عيونك،، 


لكن في نفس الوقت ثريا بنت عمي وغاليه جداً عليا،، ووصية أخويا الله يرحمه ليا وأم أغلي شبابنا إللي راح وفاتهالنا أمانه في رقبتنا ،،

وولاده رجالتنا إللي مش هانسمح إنهم يتربوا بعيد عن عيونا وتحت حمايتنا ،،الموضوع كله أصبح بين إديكي وعليكي الإختيار، ،،

إعقلي الكلام ده في دماغك يا بنتي ،،وفكري وإبقي بلغيني بقرارك !!!!


وقف وتركها وذهب بجانب طارق وياسين أولاده ،، 


وضعت يداها علي عيناها وبكت بحرقه أمام أعين الناظر إليها يحترق داخلياً وهو يري رفضها المٌميت له ،،فقد دٌهست بقدميها اليوم كرامته ورجولته بما فيه الكفايه ،،


رأي نرمين تأتي عليهم مهروله بدموع بصحبة زوجها،، وقف ياسين سريعاً وجري عليها وأخذها بين أحضانه بحنان الأخ الأكبر لها 

وتحدث ليٌطمئنها٠٠٠٠ماتخافيش يا حبيبتي،، ماما كويسه جدآ !!

رفعت وجهه له بدموع وتحدثت٠٠٠٠بجد يا ياسين ماما كويسه،،ولا بتقولي كده علشان تطمني ؟؟ 


أجابها ياسين بإبتسامه حانيه وهو يٌلمِس علي شعرها بحنان٠٠٠صدقيني يا حبيبتي ماما كويسه جدآ !!


ثم ذهبت إلي يسرا وأحتضنتها ،،نظرت لها يسرا وقالت ببرود فهي لم تعد معها كالسابق ٠٠٠٠ماتقلقيش،، ماما ست قويه وهاتقوم وتبقي زي الفل !!!


نظرت لها نرمين بدموع وترجي لعلها تنسي ماحدث وتعود علاقتها بها من جديد !!! 


لكن يسرا أزاحت بصرها عنها فهي لم ولن تنسي أنها كانت سبباً رئيسياً بما حدث ل أخاها ،،أو علي الأقل هي من سممتهٌ بكلماتها الخبيثه وأحزنتهٌ قبل وفاته !!!


وفي تلكَ اللحظات أتي إليهم وليد مهرولاً وجد مليكه تجلس بالمقدمه وحيده،، ذهب إليها ووقف بجانبها تحت أنظار ذلك المستشاط غضباً 

وتحدث٠٠٠٠٠ألف سلامه علي عمتي ثريا يا مليكه،،هو أيه إللي حصل ؟؟ 

لم تعيره أي إهتمام وضلت علي وضعيتها واضعه يدها علي رأسها ناظرةً للأسفل دون حديث ،،


مما أسعد ياسين داخلياً وأغضب وليد الذي تحرك من جانبها غاضباً ذاهباً لرجال العائله،،


نظر له ياسين بغضب وهب واقفاً وأمسكهٌ من ذراعه وجرهٌ خلفه تحت أنظار الجميع بإستغراب ،،ووقف به أخر الممر وتحدث بصوتٍ منخفض حتي لا يسمعهٌ أحدآ من أفراد العائله المٌسلطين أنظارهم عليهما بشده وأستغراب ،، 

ألصقهٌ ياسين بالحائط ناظراً له بغضب قائلآ ٠٠٠٠هو إنتَ يا بني أدم مش ناوي تنضف أبداً ،،هاتفضل عيل قذر كده طول عمرك !!!


وليد وهو ينفض يدهٌ عنه بغضب وينظر للجميع بإحراج وهم ينظرون عليهما بترقب٠٠٠٠أيه الهمجيه إللي إنتَ فيها دي يا ياسين ،،تكونش فاكرني متهم عندك وزانقني وبتحقق معايا في الجهاز،،ماتفوق لنفسك كده وشوف إنت بتعمل أيه ،، 

وأكمل بتساؤل بنبره بها تهكم٠٠٠وبعدين أيه إللي أنا عملته مخليك مولع وشايط مني أوي كده ؟؟


هرول إليهم طارق وعبدالرحمن وعز ،،وضل سالم وشريف ملتزمين أماكنهم،، فمهما كان هم عائله ولا يجب التدخل بمشاكلهم !!


تحدث ياسين بفحيحٍ وهو يقترب منه وينظر له بعيون حاده تكاد أن تفتك به٠٠٠٠٠إنت يَلا مش كنا إتكلمنا في موضوع مليكه وقفلناه قدام أبوك وعمك وخلصنا منه؟؟

تحدثَ عبدالرحمن وهو يحاول تهدئة ياسين ٠٠٠٠إهدي يا ياسين وقولي يا أبني أيه إللي حصل لكل ده ؟؟


تحدث ياسين بنبرة صوت حاده وهو ينظر إلي عمهِ٠٠٠٠إحنا يا عمي مش قعدنا مع البيه المحترم وقفلنا معاه موضوع مليكه ،،وقولناله إن مش وقته وإن مرات عمك وبناتها لسه جرح رائف بينزف بالنسبالهم ،، 

وأكمل بغضب وهو يٌشير إلي وليد٠٠٠٠ البيه يسكت علي كده ويبقا راجل محترم وأد المسؤليه ،،لاء طبعآ ،،راح لعند عمتي ومليكه ويسرا وقالهم علي الموضوع كله والدنيا ولعت !!! 

ونظر ياسين إلي عمهِ عبدالرحمن مشيراً لهٌ بيدهِ إلي غرفة الرعايه القانطه بداخلها ثريا وتحدث٠٠٠٠٠ وأدي حضرتك شايف النتيجه بعيونك !!!


نظر عبدالرحمن إلي وليد بإحتقار مٌتحدثاً بإشمئزاز ٠٠٠٠إخص عليك الله يكسفك ،،عمرك ماهاتكبر وتبقي راجل ومحترم أبدآ، ، هاتفضل عيل أهبل وتصرفاتك غير مسؤله بالمره ،،يعني طلعت إنت السبب في كل إللي حصل لمرات عمك ده ؟؟


نظر لهم وليد وتحدث بفظاظه وصوتٍ عالي٠٠٠٠فيه أيييييه؟؟ هو خدوهم بالصوت ليغلبوكم ولا أيه؟؟ 

أنا مالي أنا بتعب عمتي ،،هو أنا إللي كنت جبتلها الأزمه،،ولا هو أي كلام ياسين بيه يقوله يبقي مٌصدق عليه ومختوم بختم النسر !!!


تحدث عز بغضب و نبرة صوت حازمه٠٠٠٠وليد،، إحترم نفسك وإنت بتتكلم وماتنساش إنك واقف قدام أبوك وعمك،، يعني تنتقي ألفاظك قبل ما تخرجها من بوقك ،،وياريت ماتنسوش إننا في مستشفي،، 


وأشارَ بيده للجميع بغضب٠٠٠٠إتفضلوا يلا كل واحد يقعد في مكانه،، كفيانا فضايح لحد كده،، المستشفي كلها بتتفرج علينا !!!


نظرت نرمين للجالسات وتسائلت بحيره٠٠٠هو فيه أيه بالظبط ،،ماله ياسين ماسك في وليد زي إللي قَتله قتيل كده ليه؟؟ 


ومالها مليكه قاعده لوحدها بعيد ليه كده ؟؟

أيه الحكايه يا يسرا ،،ماتفهموني،،ماما أيه إللي وصلها للحاله دي ،،أزمه قلبيه مره واحده،،،،مليكه عملت أيه في ماما وصلتها لحالتها دي ؟؟


نظرت لها سٌهير وتحدثت بحده٠٠٠٠ومليكه مالها باللي حصل مع مامتك يا نرمين،،ولا هي أي بلوه عاوزه تدخلي فيها مليكه وخلاص،،سيبي بنتي في حالها يانرمين كفايه عليها إللي هي فيه !!! 


ووقفت غاضبه ذهبت لإبنتها وجلست بجوارها !!!


نظرت منال إلي نرمين و تحدثت بنبرة صوت لائمه ٠٠٠٠أيه بس الكلام إللي قولتيه ده يا نرمين ،،ده جزاء الست إنها سايبه بيتها وجايه واقفه معانا في المستشفي علشان تطمن علي مامتك،، وبدل ما تشكريها تقومي تتهمي بنتها إنها السبب في مرضها ؟؟

وبعدين هاتكون عملت أيه المسكينه،، ما هي من يوم جوزها ما أتوفي وهي حابسه نفسها في أوضتها ولا بتهش ولا بتنش،،هاتعمل أيه تاني !!! 


تحدثت يسرا بغضب وحده٠٠٠٠لا إزاي يا طنط،،ماتبقاش نرمين لو ما بختش سمها في الكلام علي مليكه،،أي مصيبه تدخل فيها مليكه والسلام، ،،


ونظرت لها بغضب وتحدثت٠٠٠٠٠ياريت تهدي شويه وتسيبيها في حالها بقا !!! 


أجابتهم نرمين بحده٠٠٠٠خلاص كده إرتاحتوا لما كلكم بهدلتوا نرمين وطلعتوها الساحره الشريرة،، ومليكه هي الأميره المظلومه ،،متشكره ليكم كلكم ،، 


ونظرت لزوجها لتراقبهٌ كعادتها ولكنها وجدتهٌ يتحدث مع شريف بجديه،، فأطمئنت 

               ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇


في مكانٍ أخر من المدينه وبنفس التوقيت !! 

كانت الشرطه تٌداهم وقر تلك الخليه الإرهابية بكل سهوله ويسر

وذلك لوضع الداخليه مع المخابرات خِطه ناجحه للمداهمه،،

فابعد تخطيط ياسين الحكيم ومراقبة كل صغره للخليه قد توصل ياسين بفريقه المساعد إلي الدوله المخططه والداعمه للخليه،،

و التي كانت تسعي من خلال ذلك المخطط إلي إضعاف مصر وتدميرٌها،،

ولكن هيهات فامصر محفوظه من الله عز وجل ،،وأهلها في رباطٍ إلى يوم الدين،، 

وبعد الإشتباك مع أفراد الخليه نجح الإقتحام دون خسائر في الأرواح،، عدا عدة إصابات بسيطه من الطرفين خلال الإشتباك ،، 

هاتفَ وزير الداخليه رئيس جهاز المخابرات ليٌخبرهٌ عن نجاح الإقتحام وأجتيازهم المهمه بجداره و ليشكره علي حسن تعاون الجهاز مع وزارة الداخليه،،

جلس رئيس الجهاز علي مكتبهِ مبتسماً وفخوراً بما فعلهُ رجاله الأسود ،،

وقرر ترقية ياسين وإعطائه وسام ومكافأه ماليه كبيره هو وفريقهٌ علي جٌهدهم المبذول في تلك المهمه،، مما رفع إسم الجهاز عالياً أكثر وأكثر !!!

            ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


في المشفي خرج الطبيب عليهم قائلآ ٠٠٠٠٠أبشروا يا جماعه ،،ثريا هانم الحمدلله فاقت ،،

وقف الجميع ينظرون لبعضهم بسعاده ،،وقفت نرمين ويسرا وتحدثتا٠٠٠٠إنا عاوزه أدخل ل ماما !!!

تحدث الطبيب ب مهنيه٠٠٠٠أوك هادخل حضراتكم لكن بعدين ،،هي دالوقتي طالبه تشوف مدام مليكه لوحدها ،،ثم نظر إليهم الطبيب،،فين مدام مليكه !! 

تحركت مليكه بإتجاهه وتحدثت بصوتٍ ضعيف٠٠٠٠أنا مليكه !!! 

أشار لها الطبيب ناحية الباب وتحدث محذراً٠٠٠٠إتفضلي إدخليلها،،لكن قبل ما تدخلي لازم تعرفي إن مٌمكن كلامك معاها يرفع من معنوياتها ويساعد في إنها تقوم أسرع،، 

ومٌمكن كمان كلمه واحده تقضي عليها ،، 


ووجه نظرهِ للجميع ٠٠٠٠٠فلو سمحتم و الكلام موجه لحضراتكم كلكم،، ثريا هانم قلبها أصبح ضعيف بعد الأزمة،، فياريت نتحري الدقه في كل كلمه هاتخرج مننا ليها وياريت ماحدش يعارضها أو يحاول يجهدها بالكلام !!!! 


إستمعت لحديثه وهي تبكي بألم يمزق بقلبها الحزين أمائت له بموافقه ودلفت للداخل !!! 


وقفت بجانبها وعلي صغريها إبتسامة واسعه وتحدثت ٠٠٠٠حمدالله علي السلامه يا ماما،،كده تخضينا عليكي بالشكل ده ؟؟ 

نظرت لها ثريا برجاء وتحدثت بصوتٍ واهن ضعيف٠٠٠٠أرجوكي يا مليكه،،أوعي تحرميني من ولاد قلبي ،،أنا ممكن أموت لو مشيتي وخدتيهم،،أنتي كمان ماأقدرش أتحمل بعدك عني يا بنتي !!! 


مالت علي يدها الموصله بالأجهزة الطبيه وقبلتها بحرص وحنان قائله ٠٠٠ما تجهديش نفسك بالكلام يا حبيبتي،،وماتقلقيش ،، إطمني،،


أنا ماأقدرش أسيبك إنتي ويسرا،، أنا عمري كله قضيته في البيت مع حضرتك ويسرا ومش هاسمح لنفسي أبعد ولادي عنك ولا أحرمهم من حنيتك عليهم ولا من إنهم يتربوا في بيت أبوهم ،، 

أنا عمري ما كنت أنانيه يا ماما ولا هكون،، 

وأكملت بإبتسامه ونظره ذات مغذي ٠٠٠٠طمني قلبك،، أوعدك إني هاريح حضرتك جدآ !!! 


إبتسمت ثريا بوهن لفهمها مغذي الحديت وأردفت قائله ٠٠٠بجد يا مليكه،،يعني مش هاتسبيني إنتي والولاد ؟؟


أجابتها مليكه بإبتسامه تختبأ بداخلٌها ألم مٌمِيت ٠٠٠طبعاً لا يا ماما،، إحنا ما نقدرش نسيبك ولا نستغني عنك أبداً !!


وخرجت بعد أن إطمئنت علي ثريا،،كان الجميع ينظر لها بإهتمام وتساؤل عن حالة ثريا طمئنتهم ودلفت لها يسرا ونرمين !! 


نظرت مليكه إلي عز وتحدثت بقوه٠٠٠٠٠من فضلك يا عمو ياريت تتفضل معايا في الأوضه دي إنتَ وبابا وسيادة العقيد،، عاوزه أتكلم معاكم في موضوع مهم !!!


دلفوا جميعاً لغرفه فارغه بجوار غرفة ثريا وأغلقوا الباب تحت إستغراب كٌلٍ من منال وعبدالرحمن ومحمد زوج نرمين أما شريف وسٌهير فهما يعلمان الأمر !!


نظرت إلي والدها بحسرة قلب وتحدثت بعيون لامعه من أثر دموعها الحبيسه التي تأبي النزول إمتثالاً لعزة نفسها التي تٌريد لها حفظ كرامتها وكبريائها أمامهم ٠٠٠٠عمري ما كنت أتخيل إني أتحط في موقف وأختيار صعب و مٌمِيت بالشكل ده ،،

وبأيد مين؟؟

بأيد حضرتك يا بابا ،،لكن حضرتك لازم تعرف إني مش مسامحاك علي إللي حضرتك وصلتني ليه !!!


نظر لها سالم وتحدثَ بقوه٠٠٠٠كمان شويه هتفهمي أنا ليه عملت كده ،،وإن الموضوع ماكانش بسيط بالنسبالي زي ما أنتي فاهمه !!!


تلاشت النظر لهٌ وتحدثت بقوه ٠٠٠أنا خلاص فكرت وقررت وحبيت أبلغكم بقراري ،،أنا إختارت إني أضحي براحة قلبي علشان خاطر ماما ثريا 

نظرت إلي ياسين بعيون غاضبه٠٠٠٠أنا موافقه علي الجواز منك يا ياسين بيه،،لكن بشرط !!


نظر لها والقلق ينهش قلبه ويترقب خروج كلماتها التي يخشاها ،،نعم فهو يعلم ماذا تريد نطقه لكن داخله يستنكر التصديق،، 

أجابها ياسين بقوه٠٠٠٠٠شرط أيه ده يا مليكه ؟؟ 


نظرت لهٌ بغضب وتحدثت بقوه وشجاعه٠٠٠٠طلبي هو إن جوازنا يبقي صوري ،،أظن إن حضرتك بادرت بالطلب ده تطوعاً منك علشان ماما ماتتحرمش من الولاد،، يعني ماعندكش مانع بطلبي !! 


نظر لها سالم بحده وكاد أن يتحدث لكنه صمت ليستمع رد ياسين !!! 


إبتلع غصتهٌ بمراره من حديثها المٌمزق لقلبه المسكين الذي تحمل منها اليوم ما يكفيه ،،،،ولكنه سرعان ما تماسك ورد عليها بكبرياء رجل طٌعن بخنجرٍ حاد علي يد معشوقته٠٠٠٠هو أساساً ماكانش هايحصل غير كده،،


وأكمل بكبرياء طاعناً أنوثتها بنفس ذات الخِنجر٠٠٠٠٠أظن مش من العقل إن واحد زيي متجوز ملكة جمال زي ليالي ،،يبص لاي ست غيرها ،،

 

ثم نظر لها بإستخفاف وهو يشملها بنظراته المستخفه بإنوثتها ٠٠٠٠بيتهيألي هيبقي من المٌستحيل تشده أي ست تانيه أو حتي يشوفها قدامه كا أنثي،،ولا أيه يا مليكه ؟؟


نظرت له بغضب وقلبها غلي ،،لما ؟لاتدري ؟؟ 


ماذا دهاكي مليكه،،مابكي يا فتاه،،لما غضبتي بهذا القدر،،بما أن ياسين لا يعنيكي بشيئ فقط إخبرينا لما غضبتي ؟؟ 

ولكنها الأٌنثي التي بداخلها هي من غضبت وتمردت علي تلك الكلمات المٌهينه لإنوثتها !! 


إبتلعت لٌعابها بغضب وتحدثت بقوه وهي تنظر داخل مقلتيه بحده٠٠٠٠كده يبقي إتفقنا ،،بعد إذنكم !!!


كادت أن تخرج لكن أوقفتها كلماته٠٠٠٠ثانيه واحده يا مليكه !! 

إلتفتت له بجسدها ناظره له وتحدث هو ٠٠٠٠ياريت ماحدش يعرف بموضوع الجواز الصوري ده ،،غيرنا وغير عمتي ويسرا !! 

تحدثت بقوه وحده ولا مبالاه إستفذتهٌ ٠٠٠٠٠الموضوع كله لا يعنيني بشيئ ،،إعملوا إللي تعملوه،،وقولوا إللي تقولوه ،،

بعد إذنكم !!! 

             ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


وخرجت كالإعصار من الغرفه ومن المشفي بأكمله،، ذهبت إلي مكانها المفضل عند حٌزنها 

صديقها الوفي☆البحر ☆ 

وقفت بوجهه تصرخ بأعلي صوتها وتشتكي لهٌ همها ،،ظلت تبكي وتصرخ حتي أخرجت مابداخلها من ثورة الغضب والحزن والخٌذلان،،

نعم ،،فالكل خذلها ،،والِدٌها ،،والِدتٌها ،،أخاها،،حتي ياسين وعز خذلاها ،،

الجميع خذلها وجعلها تشعر بالوحده والوجع،، 

كان الظلام قد حل منذ بعيد علي المكان المتواجده به،،الشبه خالي لإبتعاده عن العمار وأنقطاع الماره منه،،


كان البحر ثائراً،، أمواجهه عاليه تطفوا و تتخبط بعنف في الصخور غاضبه لغضبتها،،

وكأنها تشاركها غضبها وحزنها،، نسماتهٌ مٌحمله بالصقيع الذي قشعر بدنها من شدته ،،ولكنها لم تشعر بتلك القشعريره بجسدها،، فاقلبها مٌشتعلٍ بنااارٍ حارقه ،،فكيف لها أن تشعر بصقيع جسدها !!!!!


أثناء دموعها وجدت من يضع علي كتفيها حِلتهِ ليحميها من برودة الجو أمام لفحة الهواء البارده التي ترتدم بجسدها المسكين ،، نظرت برعب علي الواقف بجانبها وجدته طارق ،،فأطمئنت وأستكانت وتنهدت براحه !!

نظرت لهٌ بوهن وضعف ،،أزرفت عيناها بالدموع مجدداً ،،

وقف بجانبها ووضع يدهٌ ببنطاله ونفخ بضيق وتأوه بألم دليلاً علي عجزه أمام زوجة أخاه وشريكه وصديق عمره !! 


تحدثَ بصوتٍ يكسوهٌ المراره٠٠٠٠عارف إن الموضوع صعب جداً بالنسبالك،،مش بس صعب ،،ده يمكن يكون شعور مٌميت،،بس صدقيني ،،ساعات الحياه والظروف بتجبرنا إننا نكمل ونمشي في طريق مش حابين ندخله من البدايه،، 

إللي إنتي فيه ده إسمه إختيار القدر يا مليكه، ،ربنا قدرلك حياتك،، وإنك تمشي وتدخلي في الطريق ده،، وأكيد إختيار ربنا ليكي هو الخير نفسه،، ربنا سبحانه وتعالي دايمآ بيختارلنا الأحسن والأخير لينا ،،ولا أيه ؟؟


إبتسمت بمراره ونظرت له ودموعها تنسدل علي خديها بغزاره٠٠٠٠خير،،وهو فين الخير ف كده يا طارق،،أيه الخير في إني أتجوز راجل بعد رائف،، أيه الخير في إني أدخل راجل غريب علي ولادي وفي بيتي ؟؟ 


أجابها طارق ٠٠٠٠بس ياسين مش غريب يا مليكه ،،ده عمهم ،،وبعدين ياسين راجل محترم وعمره ما هايجبرك علي أي حاجه إنتي مش حباها،، 


وأكمل مٌتنهداً٠٠٠٠٠إنتي عارفه إن أنا كنت أقرب حد ل رائف الله يرحمه ،،وأكتر حد أتأثر بموته هو أنا ،،ده كفايه إني بقيت لوحدي في الشغل وفي حياتي كلها من بعده ،، 

ورغم ده كله أقدر أقولك وأنا ضميري مرتاح إن إللي حصل ده خير ليكي ولأولادك،،وإن رائف نفسه أكيد مرتاح ومطمن عليكم مع ياسين !!! 


فضلت الصمت وأكتفت بدموعها !!! 


رن هاتفهٌ أمسكه وضغط زر الإجابة وتحدث٠٠٠٠أيوه يا ياسين،،أه أنا معاها دالوقتي،، إحنا قدام البحر في مكان بعيد شويه علشان كده إنتَ ماشفتهاش !!!


بعد صمت٠٠٠٠خلاص يا ياسين أنا هاجيبها وأجي حالآ !! 

وأكمل بطاعه٠٠٠٠٠طب تمام تمام إهدي،، إحنا عند **********مستنيك !!!


وأغلق الهاتف،،

نظرت له وإبتسمت بسخريه وتحدثت٠٠٠٠أيه ،،هو البيه بيمارس سلطته عليا كازوج من دالوقتي ولا أيه،،طب يستني لحد كتب الكتاب ؟؟


نظر لها وتحدث بهدوء٠٠٠٠بصي في ساعة إيدك وإنتي تعرفي سر مكالمته أيه،، إحنا بقالنا أربع ساعات قالبين الدنيا عليكي،،

وياسين قلب شط البحر وكافيهات المكان كله عليكي ،، 


الساعه 12 بالليل يا مليكه ،،البيت كله مقلوب عليكي وإنتي قاعده هنا ولا علي بالك،،حتي فونك قفلاه،،بباكي ومامتك ،،شريف ،،البيت كله مستني رجوعك،، حتي ولادك بيسألوا عليكي !!


كانت مليكه قد حضرت للبحر وضلت تبكي تاركه الكون بأكمله ورائها وأعطت لعقلها أجازة،،فكانت تحتاج للوحده و بشده !!!!


هٌنا إستمعت إلي صياح ذلكَ الثائر من خلفها فقد أتي مهرولآ ليطمئن عليها ويراها بعيناه ويتأكد أنها بخير،، 

ولكن ما أن رأها سرعان ما تحول خوفه وقلقهٌ عليها لغضب يصبهٌ عليها !!! 

تحدثَ ياسين بحده٠٠٠٠مٌمكن أفهم الهانم سايبه بيتها وولادها وقاعده في مكان مقطوع زي ده لوحدها لحد دالوقتي ليه ؟؟ 

يعني لو طلعوا علي سيادتك شوية بلطجيه ولا شوية عيال حشاشين كان هيبقي أيه موقف الهانم دالوقتي ؟؟


إلتفت لهٌ بغضب وتحدثت بحده٠٠٠٠٠أولآ ياريت توطي صوتك وإنتَ بتكلمني ،،

ثانيآ حضرتك مش من حقك تيجي وتحاسبني ،،أنا حره أعمل إللي أنا عاوزاه،،و طول ما أنا لسه مابقتش علي ذمتك يبقي مالكش الحق تسألني وتحاسبني،،أنا مش جاريه عند سيادتك !!!


نظر لها بحده وتحدث بغضب٠٠٠٠هو إنتي غلطانه وكمان بجحه،، يعني قالبين المنطقه كلها عليكي لينا أربع ساعات ،،

لفينا لما رجلينا ورمت،،وإنتي بدل ما تعتذري وتبقا عينك في الأرض لا بتبجحي وتعترضي كمان ؟؟ 


وأكملَ مٌستغرباً٠٠٠٠أنا مش مصدق بجاحتك بصراحه !!


فتحت فمها وكادت أن تتحدث أوقفها طارق الناظر لهما بعدم إستيعاب لإنهيال بعضهما علي البعض بالسخريه والتهكم 

طارق بحده٠٠٠٠٠خلاص يا جماعه هو فيه أيه،،إنتوا داخلين لبعض حرب إهدوا كده وصلوا علي النبي !!! 

ونظر لها متحدثاً٠٠٠٠يلا بينا يا مليكه علشان تروحي لولادك !!!


كانا يقفا بوجه بعضهما وينظران بحده وغضب أشار لها هو وتحدث بحده٠٠٠٠٠ إتفضلي قدامي يا هانم !!! 


نظرت لهٌ بإستعلاء وغرور وتحركت أمامه ،،نظر عليها وإبتسم رغماً عنهٌ علي تلك المشاكسه التي من الواضح أنها ساتذيقهٌ العذاب ألواناً ،، 

ربت طارق علي كَتفهْ وتحركا معاً خلفها حتي وصلا إلي المنزل ،،

أوصلها ووقف حتي دلفت من باب الفيلا الداخلي ثم إنصرف !!! 

وجدت طفليها قد غفوا بأحضان يسرا ونرمين ،،صعدت بدون كلام لغرفتها،،


تحت نظرات نرمين المستشاطه والمٌستغربه بنفس ذات الوقت لكنها إبتلعت ما في جوفها من حديث عندما لاحظت غضب يسرا ونظراتها الثاقبه لها !!!!!


ملئت حوض الإستحمام بالماء الدافئ وغمرته بسائل الصابون المنعش،،وغمرت جسدها به وأغمضت عيناها براحه كي تنعم بحماماً دافئ علهٌ يخرجها من ثقل همومها وحزنها الساكن داخلها !!!! 


وبعد مده خرجت ،،إرتدت ثياباً نوميه خفيفه وأتصلت بهاتف المنزل الداخلي،، طلبت من عَليه أن تبعث لها بأنس كي يغفي بأحضانها،،


وبعد قليل صعدت مٌربية أنس وهي تحملهٌ نائماً،،أخذتهٌ مليكه ودثرتهٌ تحت الغطاء وأدخلتهٌ بأحضانها،، وغفت بثباتٍ عميق بعد يومٍ مٌرهق وشاق !!! 


تري ما الذي تحمله الايام بين طياتها إلي مليكه وطفلاها ؟؟ 

إنتهي البارت 

☆قلوب حائره ☆

روز آمين


🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️ 

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية ☆قلوب حائره ☆

بقلم روز آمين 


                    💙  🦋البارت التاسع🦋 💙


بعد مرور يومان !!

خرجت ثريا من المَشفي بعد إلحاح منها علي عدم الرغبه بوجودها داخل المَشفي

فهي لا تٌحبذ تلكَ الأجواء وتنزعج بشده من وجودها بها،،وأيضآ تفتقد أطفال رائف وتريد إحتضانهما ،،


وافق الأطباء علي خروجها بعد تشديد منهم بإتباع الإرشادات والمحذورات علي ياسين،،وأهمها أن لا يٌحزنها أحد أو يرهقاها بالحديث ،، 

مر إسبوعً منذ خروج ثريا وتحسنت حالتها سريعآ بعد إهتمامهم جميعآ بها وإلتفافهم حولها بحب وحنان وأيضآ بعد إطمئنانها علي أطفال رائف ومليكه،، 

وقد أخذ ياسين إجازه من عملهِ كما أنهٌ قد كرسَ كل وقتهِ للإهتمام بها ،،


وأيضآ ليَكُن بجانب حبيبتهٌ التي بات يعشق قربها منهْ،،وبات يعشق وجودهٌ معها بذاتْ المكان،، حتي وإن لم تعطهِ إهتمامآ كاقبل،، بل ويصل للتجاهل الشديد أحيانآ  إلا أنهٌ أصبح عاشقً لكل ما فيها ،، 


تطورت مراحل عشقه بوتيره سريعه ،،حتي أنهٌ باتَ يحلٌم باليوم الذي سيجمعهٌ بها،، حتي وإن لم تكٌن له زوجه بالنمط المعهود ،،ولكن يكفي أنهٌ ستجمعها به غرفه وسَريرُ مشترك،،أو هكذا هو تخيل ،،،

كان يجلس علي مقعد مجاور إلي تخت ثريا الموضوع بغرفتها وهو يحمل أنس ويجلسهٌ علي ساقيهِ،،ينظر بعشق علي الجالسةِ القٌرفصَاء بجانب ثريا وهي تحمل لها كأساً من العصير ،، 


دلفت نرمين من باب الغرفه ،،فا منذ خروج والدتها من المَشفيَ وهي مٌقيمه معهم ،،وكان مٌحمد يريد المكوث معها بحجة الوقوف بجانبهم 

ولكنها رفضت بشده مٌعللتاً بأن ياسين وعز لم يوافقا علي مَبيت رجل في المنزل بعد وفاة رائف، ،فذهب هو للمكوث عند والدتهٌ ويأتي لزيارتها كل فتره بحجة الإطمئنان عنها وعن إبنهِ،،


جلست نرمين فوق السَرير تحت قدميْ والدتها وتحدثت٠٠٠عامله أيه دالوقتي يا ماما ؟؟ 


نظرت لها ثريا بحنان وتحدثت مٌطمئنه إياها٠٠٠٠الحمدلله يا حبيبتي ،،أنا بقيت أحسن بفضل الله،،ياريت يا نرمين تروحي بقا لجوزك بدل ما هو قاعد عند مامته كده،، وكمان متبهدل رايح جاي عليكي إنتي وإبنك،،تعبتكم معايا يا بنتي !!!!


تحدث ياسين بمرح٠٠٠٠تعبك راحه يا ماما،،وبعدين أيه المشكله لما تتعبيها شويه،،ماهي طول عمرها تعباكي وتعبانا كلنا معاها !!


نظرت لهٌ بعتاب مٌصطنع وتحدثت بمشاكسه٠٠٠٠أنا يا أبيه،،أنا تعباكم معايا طول عمركم،،مٌتشكره يا سيدي،،مٌتشكره جدآ  !!


ضحكوا جميعاً ما عدا تلكَ الحزينه الجالسه بإمتعاض في وجوده،،فامؤخرآ باتت تتجنب تواجدها معه بنفس المكان،، والحديث معهٌ

نظر لها ياسين موجهآ حديثهٌ لها بمشاكسه٠٠٠٠٠مليكه،،ممكن أتعبك معايا وأطلب منك فنجان قهوة؟؟ 

نظرت له بحنق وتحدثت بصوتٍ رخيم ٠٠٠٠حاضر ،،هاطلب من عَليه تعملهولك حالآ !! 

لكن أنا عاوز أشربه من إيدك إنتي ،،،قالها بترجي !!

تحدثت ثريا وهي تري معاملتها السيئه له مؤخرآ ٠٠٠٠معلش يا مليكه،، قومي إعملي القهوه لياسين وإعمليلي فنجان معاه بعد إذنك !!

قاطعها ياسين بحزم٠٠٠٠٠وبعدين معاكي يا ماما،، مش قولنا القهوه ممنوعه بأمر من الدكتور ؟؟


تحدثت مليكه بحب وهي تنظر لها بحنان٠٠٠٠معلش يا ماما،،إتحملي كمان إسبوعين زي الدكتور ما أمر،،وبعدها صدقيني هاعملك أحلا فنجان قهوة في الدنيا كلها !!

إبتسمت لهما ثريا وتحدثت ٠٠٠٠طب يلا روحي إعملي القهوة لياسين !!! 

نظرت له بضيق وتحدثت بحنق ٠٠٠٠حاضر يا ماما،،بعد إذنكم ،،

إبتسمَ ياسين وهو ينظر إلي ثريا التي بدورها إبتسمت أيضآ بوهن !! 


نظرت لهما نرمين بإستغراب وتحدثت بتهكم٠٠٠٠٠هو فيه أيه بالظبط ،،ومالها الكونتيسه مليكه قالبه وشها علينا كده ليه ؟؟


وبعدين هي إزاي بتتكلم كده مع ياسين ؟؟


نظرت لها ثريا وتنهدت ٠٠٠٠هبقا أقولك بعدين يا نرمين !! 

وقفَ ياسين حاملآ أنس وتحدثَ متحججاً  ٠٠٠٠٠بعد إذنك يا ماما،،هاروح أشرب القهوة بره علشان أشرب معاها سيجاره،،


أشار الصغير بيدهِ علي جدتهِ وتحدث٠٠٠ أنا هاقعد مع نانااا 

نظرت لهٌ ثريا ومدت يداها قائله٠٠٠٠تعالي يا قلب نانا،،وأخذته بحضنها وهي تشتم رائحتهٌ بسعاده،،


دلف إلي المطبخ بعد أن حمحم وأستأذن،،وجدَها تقف أمام النار تصنع لهٌ قهوتهِ وعَليه تجلس علي المنضدة تقوم بتقطع الخضار لتسويته وتجلس بجوارها مٌني الفتاه المٌساعده لها تقوم ببعض الأعمال  ،، 


وقفت عليه بإحترام وتحدثت٠٠٠٠٠إتفضل يا باشا،،حضرتك بنفسك جاي المطبخ،،ده المطبخ نور والله يا ياسين باشا !!

إبتسم لها وهو ناظر علي تلك التي مازالت توليهِ ظهرها بدون إهتمام لحمحمتهِ وتحدث٠٠٠٠٠ده نورك يا عَليه،،أخبارك أيه طمنيني عليكي؟؟ 


عَليه بسعاده ووجه بشوش٠٠٠٠٠الحمدلله يا ياسين باشا،،أنا بخير طول ما حسك في الدنيا  !!!


تحركَ بإتجاه الواقفه غير مهتمه بتواجده ووقف خلفها وتحدث بمداعبه لها٠٠٠٠علي أقل من مهلك وإنتي بتعملي القهوة يا مليكه،،أصل أنا بحب كل حاجه تتعمل علي الهادي،،يعني لازم الحاجه تاخد حقها أوي علشان تطلع في أبهي صورها والواحد يعرف يستمتع بيها كويس ،،ولا أيه رأيك إنتي ؟؟


زفرت بضيق وتحدثت وهي مازالت تواليهِ ظهرها٠٠٠مش دايماً ياسيادة العقيد،،ساعات فيه حاجات مابيبقاش منها رجا،،والإنتظار عليها بيبقي مجرد تضييع وقت مش أكتر ،،الذكي بقا هو إللي مايضيعش وقته وينتظر حاجه مش هاتحصل ولا هتتحسن بمجرد الإنتظار !!


تحدثَ بثقه وبرود مٌمِيت٠٠٠٠بيتهيألك،،شغلي علمني إن مافيش حاجه مستحيله،،كل شيئ بيبقا في أوله صعب بس بعد كده بيلين ويهدي !!!


إلتفتت ونظرت لهٌ بغضب وأبتسمت بسماجه وهي تعطيه قدح القهوة٠٠٠٠٠إتفضل قهوتك ياااا ،،يا أبيه !! 


أصرت أن تتكأ علي كلمة أبيه،،ليصل له أنها تراه أخاها وفقط،، ولا يحق لهٌ أن يحلٌم بالأكثر !!! 


نظر لها بحب وعيون هائمه عاشقه وتحدث بإبتسامه ساحره٠٠٠٠٠ميرسي يا مليكه ،،تسلم إيدك !! 


إرتبكت من تلك النظره الجديده عليها منه،،إهتز فنجان القهوه وهي تناولهٌ إياه،،نظر لها وإبتسمَ بتسلي ،،إرتبكت وأرادت أن تذهب لكنه كان يحتجزها بجسده العريض،،


تحدثت بغضب وتلعثم قائله٠٠٠٠مممم مٌمكن حضرتك توسع شويه علشان أعرف أعدي ؟؟


إبتسم ومرر لسانهِ علي شفاهٌ بتسلي بحركه جعلتها ترتبك أكثر وتحرك جانبآ قائلآ ٠٠٠٠٠إتفضلي !! 


تحركت وأختفت بسرعة البرق من أمامه ودلفت لثريا من جديد !! 

تنهد هو براحه وحب وأدار ظهرهٌ ليخرج ،،لكنهٌ تفاجأ ب عَليه والفتاه المجاوره لها ينظران لهٌ فاتحين فاههم غير مستوعبين ما يحدث ولا يفهماه حمحم قائلآ ٠٠٠٠طب يا عَليه أنا خارج،،عاوزه حاجه ؟؟ 


تحدثت بإبتسامه٠٠٠٠عاوزه سلامتك يا ياسين باشا !!! 


بعد خروجهٌ تحدثت مٌني بفضول٠٠٠٠إنتي فهمتي حاجه من إللي حصل ده يا خالتي عَليه ؟؟ 


عَليه بإستغراب٠٠٠٠لا يا مني مفهمتش !!! 


تحدثت مٌني بذكاء٠٠٠٠٠فيه حاجه غريبه بتحصل هنا في البيت ،،من يوم ما ست ثريا طلبت مننا نخرج كلنا في في الإستراحة بتاعت الجنينه بعد أهل الست مليكه ما وصلوا وبعدها وأنا باصه من الشباك شفت عز باشا وياسين باشا وهما داخلين مستعجلين ،،، وبعدها الست ثريا توقع من طولها ونسمع صريخهم ،،،، 


أنا الفار إبتدي يلعب في عبي يا خالتي عَليه ومش هيهدالي بال غير لما أعرف أيه إللي حصل يوميها بالظبط،،،

وأكملت بذكاء٠٠٠٠٠بس إللي أقدر أقولهولك من إللي أنا شفته قدامي دالوقتي إننا هنشرب شربات قريب أوي،،


ثم أكملت بشرود٠٠٠٠بس شربات أيه إللي هنشربه ،،دي الدنيا كده ممكن تولع  ،،ربنا يستر من إللي جاي !!!!


كانت عَليه تستمع لها بإهتمام شديد وبعدها نفضت أفكارها وتحدثت بجديه وحزم٠٠٠٠٠كٌلي عيش وخليكي في حالك يا مٌني،،الناس دي إحنا مش قدهم يا بنتي مايغركيش معاملتهم الحلوه لينا دول جبابره ولو وقعتي تحت إيديهم بأي غلطه مش هيرحموكي ،،


خديها نصيحه من واحده في سن أمك،،،خليكي في حالك أحسن لك يا بنت الناس وكٌلي عيش !!!!! 


                  ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


دلف لمنزلهِ ليلآ بعد الإطمئنان علي ثريا وصعود مليكه لغرفتها ،،وجد أباهٌ يجلس بمكتبهِ ألقي عليهِ السلام وذهب له وجلس أمام مكتبهِ واضعاً قدماً فوق الأٌخري !!!!!


نظر له عز بتفاخر وتحدث٠٠٠٠وحش المخابرات إللي مشرفني ،،

جهاز المخابرات كله بقاله إسبوع مالهوش سيره غير علي ياسين المغربي إللي وقع أكبر تخطيط إرهابي كان هيدمر البلد ،،وتخطيته إللي مافيهوش غلطه ووقع بيه الخليه من غير نقطة دم واحده !!


كان يستمع إلي وصف أبيه لهٌ وتفاخرهٌ الشديد به وهو سعيد وتحدث مبتسماً٠٠٠٠٠٠كله بفضل الله وتوجيهات سعادتك عز باشا،،بنتعلم من سيادتك،،ثم أنا أجي أيه في تاريخ حضرتك المشرف في المخابرات ،،أنا نقطه في بحر سعادتك !!!!!


إبتسم له عز وتحدث بكبرياء٠٠٠٠رأيس الجهاز إنهارده قالي بكل تفاخر،،مبروك ياسيادة اللوا،،هذا الشِبلْ مِنْ ذاكَ الأسد !!


تحدث ياسين بكبرياء ٠٠٠٠وليا الشرف يا باشا !!


نظر لهٌ عز وتحدث بجديه وقلق٠٠٠بس أنا عاوزك تاخد بالك من نفسك كويس أوي بعد كده يا ياسين،،الناس إللي ورا المجموعه دي مش هتسكت وهيحاولوا ينتقموا منك علي كشف خيبتهم قدام العالم كله ،، 


لازم تخلي بالك وكويس أوي،،ومتنساش إنك قدام تخطيط دولي،، يعني مش هايستسلموا بسهوله !!


أجابهٌ ياسين  ٠٠٠٠خليها علي ربنا يا باشا،،وأهلآ بيهم في أي جولات جديده،،إحنا بعون الله قدها وقدود  !!


ثم نظر ل أبيهٍ وتحدث بإرتباك٠٠٠٠بعد إذن حضرتك يا باشا،،أنا كٌنت بفكر أتمم جوازي من مليكه الإسبوع ده،، 


وتحدث معللآ بتصنع ٠٠٠٠٠يعني عمتي ثريا بقت أحسن،،وكمان أنا كل شويه عندهم وطارق وكل رجالة العيله بيدخلوا يطمنوا عليها،،فامٌمْكِن بباها يكون متضايق من زيارتنا دي ومحروج يتكلم،، 

فاأنا بقول أكتب كتابي عليها وأمنع أي كلام مٌمْكِن يتقال من أي حد !! 

تنهدَ عز مهموماً وأرجع بظهرهِ للخلف قائلآ بقلق٠٠٠٠قولت لمراتك يا ياسين ؟؟ 

تحدث ياسين بضيق٠٠٠٠لسه يا باشا،،بس ناوي أفاتحها إنهارده في الموضوع !!!


تحدث عز بوجهٍ عابث٠٠٠٠أنا قلقان جداً من رد فعلها هي وأمك،،تفتكر أمك هاتسكت وتعدي الموضوع كده بالساهل،،دي مهما كانت ليالي بنت أخوها ،،وأكيد هتزعل علشانها وتقوم الدنيا علينا،،وعليا أنا بالذات،،إنت كده بتفتح عليا طاقه من أبواب جهنم يا ياسين  !!!!!


تحدث ياسين بثقه ٠٠٠٠سيب موضوع ماما وليالي عليا يا باشا،،أنا كفيل إني أهديهم هما الإتنين وأقنعهم ،،لكن ما سمعتش رأي حضرتك في إللي أنا قولته ؟؟


تحدث عز ٠٠٠٠طبعآ ماعنديش مانع، ،أنا كل إللي شاغلني حالياً هو إنك تبلغ امك وليالي ،،غير كده كله سهل،،وبيني وبينك يا أبني أنا قلقان لحماك يعند هو كمان وليالي يوصل بيها الحال إنها تطلب الطلاق،،

وقتها با أبني ماتزعلش مني أنا مش هاشوفك بتخرب بيتك بإيدك وأقف أتفرج !!!


نظر لهٌ ياسين بعدم إستيعاب لكلماته وتحدث بنبرة صوت قلقه مضيقاً عيناه قائلآ  ٠٠٠٠تقصد أيه بكلامك ده يا باشا ؟؟


نظر له عز وتحدث بجديه٠٠٠٠أقصد إن لما خراب بيتك يتحط قصاد أي حاجه تانيه،،هاضحي بأي حاجه وقتها،،بمعني لو والد مليكه أصر ياخدها هي والولاد،،وقتها هاتدخل وأخد أولادنا بأي طريقه حتي لو هنتضر نعادي بعض،، ووقتها بقا يبقي ياخد بنته ويشبع بيها ،،هو حر فيها !!


هٌنا تغير وجه ياسين وظهر غضبه عِنوَةً عنهْ،، وتحدث بحنق وغضب٠٠٠٠مافيش حاجه هاتحصل من الكلام ده كله يا باشا،،أنا قولت لحضرتك إني كفيل بإقناع ماما وليالي ،،وبعدين أنا ضميري ما يسمحليش إني أحرم مليكه من أولادها ولا أحرم الولاد منها،،أسلم حل هو جوازي منها،،ومفيش غير كده  !!


نظر له عز وإبتسم داخليآ بعدما رأي عِشق ولدهٌ الظاهر بعيونه لمليكه ،،وتأكد أن ياسين يعشقها ويريدها زوجةً لهْ،، وليس حفاظآ علي نفسية ثريا والأطفال مثلما إدعي،،ولكنه أيضآ قلق من ردة فعل منال وليالي ووالدها،،


نظر له عز وتحدث بلؤم٠٠٠اللي تشوفه يا ياسين،،الكوره دالوقتي في ملعبك،، إلعب وخطط براحتك ،،أهم حاجه تجيب إجوان واللعبه تبقي حلوه وتستاهل !!


نظر له ياسين بعدم فهم لحديث أبيهِ وتحدث ٠٠٠٠٠كلام حضرتك كله ألغاز ليه كده ياباشا ،،تقصد أيه فهمني ؟؟


ضحكَ عز وغمرهٌ بغمزه من عينيه وتحدث بمرح٠٠٠إنتَ فاهمني كويس أوي يا سيادة العقيد،،فبلاش نتلائم علي بعض ،،المهم حاول تخلص من موضوع كلامك مع  ليالي بأسرع وقت !!!!!


تحدثَ ياسين بجديه وحماس٠٠٠٠٠٠إنهارده كله هيبقي تمام ياباشا !! 

نظر له عز بإستغراب وأبتسمَ قائلآ بلؤم٠٠٠٠٠يااااا،،للدرجادي مِستعجل ؟؟


نظر له ياسين وتحدث بإرتباك ٠٠٠٠٠أيه مستعجل دي يا باشا،،لا طبعآ،، أناااا،، بس عاوز أطمن قلب عمتي وأحسم لها موضوع قلقها علي أولاد رائف !!


ضحك عز وتحدث بمداعبه ٠٠٠٠طب ماهو ده إللي أنا كنت أقصده بكلامي يلا ،،إنتَ بقا فهمت أيه من كلامي يا ياسين باشا !! 


قرر ياسين الإنسحاب من أمام والدهٌ الذي يبدوا عليه أنه كشف ما بداخلهِ وقرأهٌ بعيونه ،،فا وقف معتذرآ ومنسحبآ 

قائلآ ٠٠٠٠٠طب بعد إذن حضرتك يا باشا، ،أنا هاطلع علشان أفاتح ليالي في الموضوع ،،تصبح على خير يا سيادة اللوا !!


أوقفهٌ عز بجديه وتعقل٠٠٠٠ياسين ،،إتكلم مع مراتك بحكمه وعقل وإهدي وخٌدها بالراحه،،مش عاوزين مشاكل يا حبيبي، ،يلا تصبح على خير !!! 


تحدث ياسين بجديه وثقه٠٠٠٠مش عاوزك تقلق يا باشا !! 


                  ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇


في نفس التوقيت الذي دلف ياسين إلي أبيهِ المكتب قررت نرمين التوجه لغرفة شقيقتها لتستفسر منها سبب حزن مليكه ومعاملتها الجافه ل ياسين  ،، 


دقت باب شقيقتها فاستمعت لصوتها وهي تأذن بالدخول ،،فدلفت ،،رأتها يسرا وتجاهلتها فهي منذ ذلكَ اليوم،،توترت علاقتهما ولم تعٌد كما كانت للأن !!!

تحدثت نرمين بجديه٠٠٠٠٠يسرا لو سمحتي عاوزه أتكلم معاكي شويه!!

يسرا وهي تتجه لسريرها وتجلس عليه إستعدادآ للنوم٠٠٠٠٠إنتي شايفه إن ده وقت كلام،،أظن الوقت إتأخر و البيت كله نايم  !!!


نظرت لها نرمين بترجي وتحدثت بإصرار ٠٠٠٠يا يسرا من فضلك لازم نتخطي إللي حصل ونرجع تاني زي الأول ،،في النهايه أنا وإنتي ملناش غير بعض ،،


بلاش علشاني،،ياستي علشان خاطر ماما إللي كل شويه تسألنا مالكم وفيه أيه؟؟

وليه بعدتوا عن بعض ومابقتوش زي الأول؟؟


أجابتها يٌسرا بغضب٠٠٠٠ماما معذوره ،،مسكينه ماتعرفش إللي فيها،  وبيتهيألي لو عرفت ساعتها ممكن تزعل مني علي إني لسه بتعامل معاكي أصلاً بعد إللي عرفته،،إحمدي ربنا يا نرمين إني دفنت إللي عرفته ما بينا وماقولتهوش لحد !!


زفرت نرمين بقلة صبر٠٠٠٠خلاص يا يسرا مش كل شويه هتزليني وتفكريني بالموضوع ده،، 


المهم، ،أنا كنت جيالك علشان أعرف أيه إللي حصل بين ياسين ومليكه مخليها تعامله بالطريقه دي ،

وعلي فكره،، أنا سألت ماما قدام ياسين وقالتلي إنها هتقولي لما نبقا لوحدنا ،،

لكن بعدها مرات عمو عبدالرحمن جت لزيارة ماما وبعدها علي طول ماما نامت ،،فاأنا بصراحه حاسه الموضوع كبير وقولت أسألك،، أكيد تعرفي !!!


تنهدت يسرا وظهر علي وجهها الحزن والهم وتحدثت٠٠٠٠ياسين عاوز يتجوز مليكه !! 


تجحظت عيناي نرمين وتحدثت بصدمه٠٠٠٠إنتي بتقولي أيه يا يٌسرا،،إتجنن ده ولا أيه،،وأيه إللي خلاه يفكر فيها بالشكل ده،،لتكون شغلته ولعبت عليه هو كمان ؟؟


تحدثت يٌسرا بغضب٠٠٠أيه التخاريف اللي بتقوليها دي ،، ياريت تشيلي مليكه من دماغك يا نرمين وإلا ورحمة بابا أنا إللي هقف لك  ،،

وأكملت بشرود٠٠٠٠الحكايه مش زي ماأنتي فاهمه ،،،وبدأت بقص كل ما حدث عليها !!

بعد مده تحدثت نرمين برضي   ٠٠٠٠يعني مليكه مش موافقه ؟؟ 

أجابتها يسرا ٠٠٠٠أيوه،، وإختارت تاخد ولادها وتعيش بيهم عند بباها !! 

تحدثت نرمين بإعجاب٠٠٠٠٠والله برافوا عليها ،،أول مره تتصرف كويس وبعقل ،،

أنا شايفه إن مليكه عندها حق،،ولازم تاخد أولادها وتبعد عند بباها،، وبكده هتريحنا كلنا ،،ياسين ومراته ومامته،،وأنا هارتاح وأرجع أجي تاني زي الأول 

،،وإحنا كمان نعرف نطالب وناخد حقنا إللي إتنسي بموت رائف !!


كانت يسرا تنظر لها بعدم تصديق لما تراهٌ عيناها من جشع وطمع شقيقتها تحدثت بصدمه٠٠٠٠إنتي أمتي بقيتي كده،،أمتي بقيتي بالجشع والطمع ده،،خلاص مابقاش يهمك غير الفلوس وإزاي تخلصي من مليكه وولادها ،، 


وأكملت٠٠٠طب وأمك إللي وقعت من طولها وكانت هتروح مننا لمجرد ما سمعت مليكه بتقول هتمشي وتاخد الولاد ،،مافكرتيش فيها ،،ماجاش علي بالك أيه اللي مٌمكن يجرالها تاني ؟؟ 


إزاي بقيتي بالأنانيه دي كلها ومبتفكريش غير في نفسك ومصلحتك وبس ؟؟


تحدثت نرمين بجديه وتهكم٠٠٠بقولك يا يسرا،،مش وقت مثاليات وعواطف هبله،،إنتي فاهمه يعني أيه ياسين يتجوز مليكه؟؟

يعني هاتكون تحت حمايته هي وولادها ،،

يعني حقنا هايضيع ويموت وسطيهم  ،،

وياسلام بقا لو ياسين بيه حب الهانم وعرفت تلعب عليه وتاكل عقله زي رائف الله يرحمه، ،يبقا وقتها قولي علي حقنا يارحمان يا رحيم،،

لكن لو غارت في داهيه هي وأولادها،، ساعتها مع الوقت هيتنسوا،، وممكن كمان تتجوز وتاخد الولاد معاها


وساعتها أنا وإنتي وأولادنا اللي هانعيش في الخير ده كله ،،

 

وأكملت٠٠٠٠وماتقلقيش،، هنديهم حقهم مش هناكله عليهم ،،لكن بالعقل،،، حقهم بالعقل يايسرا مش ياخدوا الجمل بما حمل !!!


ذهبت يسرا سريعاً بإتجاه الباب وأشارت بيدها لها وتحدثت ٠٠٠٠٠إطلعي بره يا نرمين ،،ومش عاوزه أشوف وشك في أوضتي تاني !!! 


نظرت لها نرمين بغضب وتحدثت٠٠٠٠براحتك يا حنينه،،لكن بكره تجيلي زاحفه علي رجليكي علشان نشوف حل بعد ما الهانم تكون كوشت علي كل حاجه،، وساعتها الندم مش هيفيدك يا يسرا ،،وهافكرك !!


وخرجت وصفقت يسرا خلفها الباب وبدأت بالبكاء علي حال شقيقتها التي تحولت لشخص عديم الرحمه والإنسانيه،، حتي أنها لم تعد تهتم لأمر والدتها المريضه أو لأبناء أخيها الأيتام ،، 


                ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇

عوده إلي ياسين ▪︎▪︎▪︎ 

دلف إلي جناحهِ بعد إستعدادهِ وأتخاذه قراراً بمواجهة ليالي بالأمر،،وجدها بإنتظاره وهي في حاله مغريه لرجولتهِ،، ترتدي ثيابآ مثيره للغايه،،وتنظر لهٌ بنظرات ذات مغذي ومعني،، 


نظر لها وإبتسم بإغراء ،،ذهب لها علي الفور وجذبها بعنف إرتدمت بصدره ،،فقد سهلت عليهِ مهمته  ،،وقرر أن يستغل ذلكَ الوضع لصالحهْ،، فالأن سيعيش معها أوقاتآ سعيده ويذيقها من عشقه ألوانآ من العسل المٌصفي،،حتي يثملها فتكون بحاله مزاجيه أفضل ويكون الحديث أهدي وألطف،،


هكذا تخيل ياسين،،لكن مالايعرفه عن النساء،،هو أن أهون عليها الأن أن تدفنهٌ بيدها تحت الثري،،ولا يتفوه بتلك الكلمات المٌمِيته لأي أنثي !! 


قضا معآ وقتآ سعيدآ ليس بالقليل،، وبعد مده خرج من المرحاض وهو يرتدي رداء الحمام ،،وجدها تجلس علي السرير وتٌمْسكْ بيدها كأسآ من المشروب تناولهٌ إياه بسحر،، جلس بجانبها وأخذهٌ منها وتجرعهٌ ،،


نظر لها بجديه وتحدث ٠٠٠٠ليالي،،كنت عاوز أتكلم معاكي في موضوع كده،، بس عاوزك تسمعيني للأخر من غير ماتقاطعيني،،وعاوزك تبقي هاديه أوي،، وتحاولي تفهميني !!


أجابتهٌ وهي تنظر بعيونهٌ بعشق وتحدثت بإثاره٠٠٠ومين غيري يفهمك يا ياسين باشا لو لوله حبيبتك ما فهمتكش ؟؟

وتحدثت بتساؤل وشغف٠٠٠٠٠لكن قولي الأول ،،هاتسفرني فين بمناسبة ترقيتك ،، 

وأكملت بتفاخر وكبرياء٠٠٠٠٠ما تتصورش موضوع العمليه الأخيره ده مسمع في البلد كلها إزاي ،،صاحباتي كلهم هيتجننوا ،،وبيحسدوني علي أسد المخابرات إللي أنا متجوزاه !!! 


نظر لها ببريق بعيناه وتحدث بنشوه ٠٠٠٠حبيبي ،،إسمعيني الأول وبعدها كل طلباتك مجابه،،هبقي تحت أمرك فاللي إنتي عاوزاه كله ،،سفر ،،مجوهرات،،كل حاجه هاتطلبيها تتنفذ فورآ ،، 

وأكمل مٌخدراً مشاعرها٠٠٠٠٠وقبل كل ده لازم تعرفي إني بحبك أوي،، وإني ماعنديش أغلي منك علشان أسعدك بشتي الطرق  !!

  لمعت عيناها طامعه و تحدثت بدهاء٠٠٠٠يااااه،،ده شكله موضوع مهم أوي إللي يخليك توافق علي كل طلباتي بسهوله كده حتي من غير ماتعرفها ،،علي العموم إتفضل يا سيدي أنا سمعاك !!

جلس بجانبها وأمسك يدها وقبلها وتحدث بجديه٠٠٠٠إنتي تعرفي أيه السبب إللي خلي عمتي ثريا جتلها أزمه قلبيه  ؟؟


نظرت لهٌ بإستغراب وحدثت حالها،،،،،ماذا يريد أن يتحدث،،مالي أنا بتلك الثريا أو أزمتها،،تري ماالذي يدور بعقلك الذري ياسين ؟؟ 


تحدثت بإستغراب٠٠٠٠لا يا ياسين ماأعرفش،،ولما سألناك وقتها أنا وعمتو أيه إللي حصل ووصلها لكده ،، قولتلنا إن مفيش سبب معين ؟؟


تنهد ياسين وأكمل ٠٠٠وقتها ما كانش ينفع أقول يا ليالي ،،

في اليوم ده أبو مليكه إتصل عليا أنا وبابا علشان يبلغنا إنه عاوزنا نروحله ضروري عند عمتي ثريا،، 


ولما روحنا بلغنا إنه قرر ياخد مليكه هي والولاد يعيشوا معاه ،،هو شايف إنه مايصحش بنته تعيش في البيت من غير راجل ،،

وخصوصآ إننا كلنا بندخل عندهم علشان نتطمن علي عمتي ويسرا وأولاد رائف الله يرحمه ،،

يعني،،تقدري تقولي إنه مش مٌتقبل و رافض فكرة إن فيه رجاله غريبه بتدخل البيت في وجود بنته،، فقرر ياخدها هي وولادها،، 

عمتي أول ما سمعت كده وقعت من طولها لولا ستر ربنا علينا،،كان زمانها حصلت رائف !!


تحدثت ليالي بتعالي وإستهزاء٠٠٠٠أيه الراجل ده،،هو لسه فيه ناس بتفكر بالرجعيه والتخلٌف ده ،،طب وبعدين أيه اللي حصل ،،كمل ؟؟


أكملَ ياسين بجديه٠٠٠٠٠٠للأسف تفكيرك غلط يا ليالي،،سالم عثمان  مش راجعي ولا مٌتخلف زي ما وصفتيه،،

كل الحكايه إنه  راجل بيفهم في الدين والأصول كويس يا حبيبتي ،،وفعلآ لو بصنالها من ناحية الشرع وكمان العرف هنعرف إنه ليه كل الحق ،، 


مليكه لسه صغيره وحلوه وإحنا كلنا بندخل علشان نتطمن عليهم ،،الراجل عاوز يجتنب الشبهات وياخد بنته في حضنه وبصراحه هو معاه حق ،،،، 


لكن لما نيجي نحسبها من وجهة نظرنا كاعيلة المغربي،، هنلاقي إن إحنا كمان مش هنقدر نبعد ولاد رائف عننا ،،دول رجالتنا ومانقدرش نسيبهم يتربوا بعيد عن بيت وعز أبوهم !!


ليالي تأكيداً علي حديثهْ٠٠٠٠٠عندك حق طبعاً، ،وخصوصاً إن فعلآ الولاد محبوبين جدآ من الكل،، 

ده عمو عز لازم يشوفهم أول ما يصحي وقبل ماينام ،،كلنا بصراحه بنحبهم ،،ده حتي أنا اللي مابحبش الأطفال،،بحب أنس جداً ،،

ده طبعآ غير وضع طنط ثريا ويسرا هايكون أيه،،ده كده البيت هايبقي فاضي أوي عليهم !!!


تحدث ياسين ولمعه ظهرت بعيونه من حديثها المٌثمِر٠٠٠٠٠بالظبط كده الله ينور عليكي يا حبيبتي ،، 


وأكمل بتخابث وهو ينظر داخل عيناها ٠٠٠دي حتي عمتي ثريا ما هديتش وحالتها إتحسنت غير لما طمناها وقولنالها علي حل للمعضله دي كلها،،منه ها يرضي سالم بيه،، ومنه أولاد رائف يفضلوا في حضنها وحضن عيلة المغربي !!!!!


تسائلت بإستغراب وحيره٠٠٠٠حل أيه ده يا ياسين إللي طنط ثريا وسالم بيه إتفقوا ووافقوا بيه ؟؟


إبتلع لعابه ونظر لها بدقه قائلآ٠٠٠٠لما هدينا وفكرنا كويس لاقينا إن مفيش غير حل واحد إللي ممكن يخرجنا من المشكله دي،، ويقفل الموضوع ده خالص  وللأبد ،، 


والحل هو إن واحد من رجالة المغربي يتجوز مليكه،،وبكده سالم بيه هيهدي ويشيل أيده من التحكم في مليكه وأولادها،،كمان أولاد رائف هيفضلوا هنا ،،في حضن ثريا ومليكه !!!


نظرت لهٌ بذهول ودق قلبها بوتيره سريعه وقد باتت تعرف ما هو السر وراء تلك المحاضره والحديث الطويل التي لم تدري مٌنذ البدايه المغذي من ورائه،،لكنها الان باتت علي درايه شبه كامله من هو الزوج المنتظر ،،


نظرت له بترقب وتحدثت بتلعثم٠٠٠٠وياتري بقا مين هو اللي العيله الكريمه إستقرت وأختارت إنه ينال شرف إنقاذ العيله،، وإنقاذ قلب ثريا هانم ؟؟

 

نظر لها بتعاطف وتحدث بحذر٠٠٠٠ليالي،،أنا قررت أتجوز مليكه !!! 


تٌري ماذا ستكون ردة فعل ليالي علي قرار ياسين ؟؟ 

إنتهي البارت 

☆قلوب حائره ☆

بقلم روز آمين



🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية ☆قلوب حائره ☆

بقلمي روز آمين


               💙 🦋 البارت العاشر  🦋 💙


قالت مليكه جملتها وأتجهت ناحية الدرج وبدأت بالصعود ،،أوقفها صوتهِ القوي وهو ينادي عليها بكل شموخ

ياسين بقوه٠٠٠٠مليكه !!! 


إستدارت لهٌ وهي تأخذ شهيقاً وتخرجهٌ بهدوء لتستقبل تعنيفها علي ما تفوهت به أو علي الأقل رفضهٌ وأعتراضهْ !!!


ولكنها فوجئت بوجههِ مٌبتسم وبشوش قائلآ بحنان ٠٠٠٠٠مش عاوزك تقلقي من أي حاجه طول ما أنا موجود ،، 

وصدقيني مٌش هايحصل أي حاجه غير إللي إنتي عوزاها وبس،،


إللي حصل إنهارده ده محاوله مني بمساعدتك ووقوفي جنبك إنتي ومروان وأنس،،مش معقول هقبل علي نفسي إني أضايقك أو أسببلك عبئ نفسي بوجودي في حياتك ،، 


أمسك كتفها وربَتَ عليهْ بحنان تحت هزة نفور منها بجسدها،، عذرها هو عليها وتحدث مبتسماً برقه٠٠٠٠إطلعي علي أوضتك إرتاحي وأنا هبعتلك أنس مع مٌني علشان ينام في حضنك إنهارده ،،أكيد إنتي محتاجه لحضنه إنهارده بالذات  !!


ثم نظر لها بعيون حانيه وتحدث بحنان وأبتسامه جذابه٠٠٠٠تصبحي علي خير يا مليكه !!!!


إستدار بظهرهِ تاركها بشرودها من ردة فعله الغير متوقعه علي غضبتها تلك،،شردت للحظات في ذلك المٌبتسم وردة فعله الهادئه التي وبلحظات أدخلت علي قلبها الطمأنينه ،،،


نفضت رأسها سريعاً من تلك الفكره وأكملت طريقها بالصعود لغرفتها !!!


إقترب أباهٌ منه وربت علي كتفه وتحدثَ هامساً ٠٠٠٠أستاااااذ ،،أرفعلك القبعه يا سيادة العقيد،،البت دقيقه كمان كانت هتعيط وتترمي في حضنك وتقولك أرجوك متزعلش مني و سامحني !! 


إبتسم ياسين وأجاب بلؤم٠٠٠٠ظالمني يا باشا صدقني !!! 


إبتسم عز ونظر لهٌ نظره ذات مغذي ،،


إنسحب عز وطارق وسالم وشريف كٌل علي وجهتهْ !!!


دلف ياسين لغرفة ثريا وجدها تجلس بجانب يسرا والحزن والألم يسيطران علي ملامحها ،، إستدعي مٌني العامله بالمنزل وأمرها بأخذ أنس بعد إستئذان ثريا،، وصعدت بهٍ إلي مليكه ليغفي بأحضانها !! 


سحب الكرسي وجلس بمقابل ثريا وأمسك يدها وقبلها بحنان وتحدث٠٠٠٠٠أرجوكي يا أمي مش عاوز أشوف نظرة الحزن دي في عيونك أبدآ ،، 


وأوعي حضرتك تفكري إني مٌمكن في يوم من الأيام أسعي إني أخد مكان رائف الله يرحمه،،، أو إني أكون بديل عنه لأولاده ،،عمري يا ماما ما هعمل كده أبدآ، ،إطمني يا حبيبتي !!


ربتت علي يده الحاضنه كفيها برعايه وتحدثت بحب٠٠٠٠وأنا عمري ماأقلق من ناحيتك بأي شكل من الأشكال يا ياسين،،ده إنت عوض ربنا ليا عن المرحوم يا حبيبي،، 

أما بالنسبه لولاد رائف، ،مين إللي قالك إني مش عاوزاك تكون ليهم أب وسند ؟؟


بالعكس يا حبيبي،، أنا عاوزاك تعوضهم عن حب ورعاية أبوهم اللي إتحرموا منه بدري،،خلي بالك منهم وحبهم زي سيلا وحمزه يا ياسين ،،عاوزه أموت وأنا مطمنه عليهم يا أبني !! 


شهقت يسرا وتحدثت ٠٠٠٠بعد الشر عنك يا ماما أوعي تقولي كده !!! 


ياسين٠٠٠بعد الشر عنك يا حبيبتي،،ربنا يبارك في عمرك لحد ما تجوزيهم بنفسك،، وأكيد أنا مش محتاج توصيني علي أولاد رائف !! 


ثم أكملَ مٌعتذراً٠٠٠٠وأرجوكي متزعليش مني بخصوص إللي عملته مع نرمين، ،للأسف نرمين كانت هتهيج الدنيا وأنا كان لازم أعمل معاها كده علشان نخلص من الموضوع ده كله بسرعه ،،، وأنا يومين كده لما تهدي هروحلها بيتها وأراضيها وأجبهالك لحد هنا !!! 


تحدثت يسرا بحده وحزم٠٠٠٠ولا تروح ولا تيجي يا ياسين،،إنتَ مغلطش في حاجه ،،هي إللي راحت ل ليالي وطنط منال وولعت الدنيا واللي إنتَ عملته معاها ده أقل رد علي كل إللي هي عملته !!! 


نظرت لها ثريا نظرة عتاب وتحدثت ٠٠٠٠٠ ماتبقيش قاسيه علي أختك كده يا يسرا،،ماتنسيش إن نرمين كانت متعلقه ب رائف وأتصدمت في موته،، دي يا قلبي قعدت أكتر من شهر مابتتكلمش  من شدة حزنها عليه ،،رد فعلها كان طبيعي من حبها للغالي الله يرحمه !!! 


هزت يسرا رأسها بيأس !!! 


نظر لها ياسين نظره ذات معني خوفاً علي صحة ثريا ووجهَ حديثه إلي ثريا٠٠٠٠إهدي يا حبيبتي أكيد يسرا ماتقصدش،،وزي ماقولتلك يومين كده لما تهدي و هروحلها ،،

 

وقف منتصب الظهر وأكمل ٠٠٠٠أنا ماشي ولو عوزتوا أي حاجه إتصلوا بيا ،،تصبحوا على خير !!!


                ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


بعد مده دلفَ ياسين من باب منزلهِ 

وجدَ والدهٌ يحتضن أيسل وحمزه وهما يبكيان،، أما منال كانت تجلس واضعه ساق فوق الآخري وتهزهما بتوتر وعصبيه !!!


نظر ياسين لأطفاله وزفر بضيق،، وألقي السلام عليهم ثم وقف بجانب أيسل ومد يدهٌ لها وأمسكها ،،وجلس وأجلسها بجانبهِ 

ثم إحتضنها وتحدث٠٠٠٠مٌمكن أعرف أميرتي الحلوه بتعيط ليه ؟؟

أجابتهٌ أيسل بدموع ٠٠٠٠يعني حضرتك مش عارف يا بابي بعيط ليه ؟؟ 


ياسين وهو يضع أناملهٌ علي وجنة إبنتهِ يمحي لها دمعتها ٠٠٠٠مش أنا قولتلك قبل كده مش عاوز أشوف دموعك دي طول ماأنا عايش على وش الدنيا ؟؟ 


تحدثت منال بتهكم رداً علي حديثهْ٠٠٠٠وعاوزها تعمل أيه وهي شايفه مامتها سايبه البيت وماشيه وهي حزينه ومكسوره،،وبدل بباها مايروح يراضيها ويرجعها بيتها لأولادها ،،رايح يتمم جوازه علي أمها ،،


ثم نظرت إلي أيسل وتحدثت ساخرتاً٠٠٠٠لا فعلآ غلطانه يا سيلا ،،المفروض تفرحي وتباركي لبابي علي جوازه من مليكه هانم !! 


تحدثَ ياسين وهو ينظر إلي منال بضيق ٠٠٠٠٠ماما من فضلك،،الكلام ده مايبقاش قدام الولاد !!


أجابتهٌ أيسل بدموع٠٠٠٠ليه يا بابي ،،هو حضرتك فاكرنا صغيرين ومش فاهمين،،أنا وحمزه فاهمين كل حاجه كويس أوي !! 


نظر لها ياسين وتحدثَ بإستفهام ٠٠٠٠وياتري بقا إللي إنتوا فاهمينوا ده ،،فاهمينوا من نفسكم ولا من مامي ونانا يا سيلا ؟؟

تحدثت أيسل بدموع وتهكم٠٠٠أيآ كان السبب إللي حضرتك إتجوزت علشانه إللي اسمها مليكه دي فهو ما يخصنيش ،،أنا كل إللي يخصني حضرتك هو مامي وبس !!


نظر لها ياسين غاضباً وتحدث بحده٠٠٠٠٠سيلاااا،،إتكلمي كويس عن مليكه،،مش معني إنك زعلانه منها تتكلمي عنها بقلة إحترام !! 


وقفت أيسل تنظر لوالدها بغضب وتحركت نحو الدرج وصعدت للأعلي سريعآ 


تحدث عز بهدوء بعد صمتهِ ٠٠٠٠٠بالراحه علي البنت يا ياسين  !!! 

تحدثت منال بسخريه٠٠٠٠أول القصيده كفر يا ياسين بيه،،من أولها كده بتزعل سيلا إللي مافيش أغلي منها في حياتك علشان الهانم،،

وأكملت بتهكم٠٠٠٠٠أومال لما ترضي عن سيادتك وتسمحلك بدخول غرفتها الملكيه،، هتعمل فينا أيه ؟؟


نظر إلي والدتهٌ بإستغراب قائلآ ٠٠٠٠٠من فضلك يا ماما،، يا ريت تتكلمي معايا بإسلوب أرقي من كده،،ومش معني إني بحب بنتي وبدللها إني ما أعلمهاش الأصول والإحترام وهي بتتكلم عن أي حد ،،

المشكله هنا مش في مليكه زي ما حضرتك شخصتيها ،،لا خالص حضرتك،،

لو كانت أيسل إتكلمت عن أي حد تاني بنفس الإسلوب كنت هعنفها بردوا ،،

علشان دي بنتي وما أقبلش أبدآ إنها تقلل إحترامها وهي بتتكلم عن أي حد ،،

أظن إنها بنتي وعليا جانب في تربيتها وإصلاحها،، ولا أيه يا منال هانم؟؟


أشاحت بنظرها عنهٌ ولوت فاهها بطريقه ساخره !!!


تحدث حمزه برجاء٠٠٠٠بابي ،،أنا عارف إن حضرتك إتجوزت طنط مليكه علشان تخلي أنوس ومروان يفضلوا عايشين معانا ومايروحوش مع جدهم سالم،،


وأكمل موضحاً٠٠٠٠جدو عز قالنا كده أنا وأيسل ،،وأنا مش زعلان من حضرتك علشان أنا بحب أنوس ومروان ومش عاوزهم يمشوا ،،

لكن بليز يا بابي روح صالح مامي وهاتها من عند جدوا !!!


نظر له ياسين بحنان وأشار لهٌ بيده ليأتي إليه أتي إليه وأرتمي بأحضانه قبلهٌ ياسين من جبهتهِ وملس علي شعرهِ بحنان 

ثم نظر له وتحدثَ بهدوء٠٠٠٠حبيبي،،،مش عاوزك تقلق خالص بخصوص مامي ،،مامي هي إللي إختارت تروح تقعد يومين عند جدو تهدي فيهم أعصابها وهتيجي تاني لوحدها زي ما مشيت !! 


إنتفضت منال ونظرت له بغضب ٠٠٠٠يعني أيه يا ياسين، ،أفهم من كلامك ده إنك مش هتروح تجيب ليالي ؟؟ 


ياسين وهو يقبل وجنة إبنهِ بحنان٠٠٠٠٠حمزه حبيبي ممكن تطلع عند أختك تقعد معاها وتراضيها ،،وزي ما قولتلك يا حبيبي،، مش عاوزك تقلق من أي حاجه ،،كل حاجة هتبقي كويسه إن شاء الله !! 


هز لهٌ حمزه رأسه بإقتناع وصعد بطاعه لغرفة شقيقتهٌ كما طلب منهٌ أباهٌ !!!


تحدث عز بحده موجهاً نظره إلي زوجتهِ٠٠٠٠إنتي إزاي تتكلمي بالطريقه دي مع ياسين قدام الأولاد ،،أيه إللي بتحاولي توصليه ليهم،،

إنتي عاوزاهم يكرهوا أبوهم يا منال ؟؟


تفاجأت بحديث عز وتحدثت بإستنكار٠٠٠٠أنا يا عز ،،أنا بحاول أكره الولاد في إبني ؟؟

ومين،، ياسين إللي بحبه أكتر من روحي وبتشرف بيه قدام الدنيا كلها ؟؟ 


تحدثَ ياسين ناهياً الحديث٠٠٠٠من فضلكم إهدوا يا جماعه ،،أنا مصدع لوحدي ومش متحمل أي نقاش تاني ،،أنا بجد تعبان ومحتاج أنام علشان عندي شغل بكره مهم وضروري في الوزاره !! 


وقفت منال وتحدثت بإستهجان٠٠٠٠٠يعني أيه يا ياسين الكلام ده؟؟

يعني مش هتروح تتكلم مع خالك وتتأسفله وتجيب مراتك ؟؟

 

أجابها ياسين بحده ٠٠٠٠٠لا يا ماما مش رايح ،،وبعدين هو أنا غلط في أيه علشان أتأسفله ؟؟ 


أنا أتجوزت علي سنة الله ورسوله وقدام العيله كلها ،،وقبل كل شيئ كلمت خالي وبلغته علي سبب جوازي ،، 

أينعم هو أعترض ورفض الموضوع لكن دي مشكلته هو مش مشكلتي،،أنا بالنسبالي عملت إللي عليا ،،

تصبحوا علي خير !!!


وصعد لغرفتهِ أخذ حماماً دافئاً وأرتدي بنطال خفيف للنوم وضل عاري الصدر ،،وجلس علي سريره يفكر في من ملكت قلبهٌ وتفكيره وجوارحهٌ 


حدث حاله٠٠٠٠متي مليكه؟؟

متي تشعٌرين بي وبقلبي وتأتين إليْ ترتمين داخل أحضاني بلهفه وشوق وتقولين لي ،،تعبت من عشقك ياسين ،،أٌريدك حبيبي،،أٌريدكَ وبشده،،

أهٍ مليكه ،،لو تعلمين كم أشتاقك أميرتي،،

لو تعلمين كم أتمني ضمك لصدري،،

أريد أن أسحق عظامك الرقيقه داخل أحضاني ،،أٌريدكِ مليكه،،أريدك ♡


زفر بشده أخرج لهباً من داخل صدره المشتعل بالإشتياق ،،لم ينم طيلة الليل ،،بات يتقلب بفراشه يتخيلها مجاورةً لهٌ نائمه علي ذراعيه بين أحضانه  !! 


أما مليكه التي إحتضنت صغيرها وباتت تبكي وتتذكر حبيبها بكل مراحل حياتها معه،، لقاء أول يوم جمعها به،،حتي يوم زواجهما ،،تذكرت كل لحظة حب جمعتها به وباتت تبكي علي حالها وما أولتها إليه الظروف،،حتي غفت بدموعها  !!! 


                ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


بعد عدة أيام 

في إحدي الكافيهات الراقيه المٌطله علي البحر كان يجلس شريف مع حبيبتهٌ سالي وهو حزين 


سالي وهي تضع يدها علي يدهِ الموضوعه علي المنضده قائله  ٠٠٠٠أرجوك يا شريف حاول تٌخرج من حالة الحزن والإكتئاب إللي إنتَ حاطط نفسك فيها دي ،،إن شاء الله العلاقه بينك وبين مليكه هترجع أحسن من الأول كمان 


نظر لها شريف وتحدث بإنكسار٠٠٠٠عمر إللي بيني وبين مليكه ماهيرجع زي الأول تاني يا سالي،،


إنتي أصلك ماتعرفيش مليكه،،هي أه رقيقه وحنونه جدآ ،،لكن طول عمرها كرامتها فوق كل شيئ ،،وبعد إللي كلنا عملناه معاها أظن عمرها ما هترجع تاني زي الأول !!


وأكمل بخجل٠٠٠٠أنا خذلتها يا سالي ،،ما وقفتش معاها في مشكلتها،،لكن غضب عني والله ،،ماهو كمان ماكانش ينفع أقف في وش أبويا،،وخصوصآ إن أنا نفسي مقتنع جدآ باللي هو عمله وعارف إنه في مصلحتها !!! 


أجابتهٌ سالي بحنان٠٠٠٠أرجوك يا حبيبي إهدي،،صدقني الحكايه هتاخد وقتها وتعدي وكل حاجة هاترجع لطبيعتها ،،إنسي بقا وخليك معايا شويه ،،أيه ،،هو أنا مٌش وحشاك ولا أيه ؟؟


نظر لها بحب وتحدث ٠٠٠٠إنتي بتوحشيني وإنتي معايا يا سالي،،أنا أسف بجد ياروحي،،دوشتك بمشاكلي وإنتي ملكيش أي ذنب فيها،، 


أمسك بيدها ووضع قٌبلةً رقيقه وتحدث بهيام٠٠٠بحبك يا سالي،،بحبك أوي ،،أيه رأيك نروح سينما إنهارده بعد الهوا ،،أنا هخلص برنامجي الساعه 8 ،،نروح حفلة 9 قولتي أيه؟؟ 


سالي وهي تنظر لهٌ بهيام٠٠٠٠٠أنا موافقه علي أي حاجه تقولها،،طالما هانكون مع بعض يا حبيبي ♡

شريف بحب٠٠٠٠٠يا عيون حبيبك إنتي ♡ 


                ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


داخل منزل المهندس أحمد العشري والد ليالي 


كانت تجلس ليالي بدموع وبجوارها والدها و والدتها السيده قِسمتْ،، وأبنتها الآخري داليدا ،،ومنال زوجة عز


تحدثت داليدا بحده وتعالي٠٠٠٠٠بقا كده يا عمتو ،،هي دي أخرتها ،،بقا ياسين يتجرأ ويتجوز علي أختي أنا ،،يتجوز علي ليالي العشري وحضرتك واقفه تتفرجي عليه من غير ما يكونلك أي ردة فعل  !! 


أجابتها منال بتبرير وسخريه ٠٠٠٠٠وأنا كان في إيدي أيه أعمله وماعملتهوش يا داليدا ،،أيه ،،كٌنتي عايزاني أسيب البيت أنا كمان وأجي أقعدلكم هنا ؟؟


تحدث أحمد بعقلانية ٠٠٠٠وعمتك أيه بس إللي بأديها تعمله يا داليدا،،ده ياسين المغربي إللي إسكندريه كلها بتعمله ألف حساب وبتهيبه ،،ده أبوه نفسه مايقدرش يجبره علي حاجه !!


تحدثت قسمت بكبرياء٠٠٠٠إذا كان هو ياسين المغربي وشايف نفسه أوي،،فاأنا بقا هخليه يندم وييجي يبوس إيدي وإيد بنتي علشان ترضي عنه و ترجعله،، وهذله علي ما أوافق إني أرجعهاله كمان،، هو كان يحلم يتجوز واحده زي ليالي  !! 


أجابتها منال بتهكم٠٠٠٠يبقي هتفضلي مستنيه عمرك كله يا قسمت ،،مش ياسين اللي تكسره واحده ست ويندم عليها ،،وبعدين يا هانم ما تنسيش إن إللي بتتكلمي عنه ده يبقي إبني،، ياريت تحطي ده في دماغك !! 


نظرت لها ليالي وتحدثت بدموع ولوم٠٠٠٠حضرتك زعلانه علشان كلمتين ماما بتقولهم من حزنها عليا،، ومش زعلانه علي إللي إبنك عمله فيا يا عمتو ؟؟


وأكملت بحده ٠٠٠إبنك خلاني سخريه لإسكندريه كلها،، أنا بقيت تسلية النوادي والكافيهات !!! 


حدثتها منال بجديه وعقلانيه٠٠٠٠بقولك أيه يا ليالي، ،سيبك من الكلام الفاضي ده كله ،،ياسين كتب كتابه عليها وجه البيت نام في أوضتك وعلي سريرك ،،يعني الجوازه طلعت علي الورق بجد زي ما قال،، 

أهو كاتب كتابه عليها من تلات أيام ،،

ومن يومها ما قربش منها ولا من أوضتها ،،بيروح يفطر عند ثريا زي ما كان بيعمل كل يوم،، وبعد المغرب بيروح يقعد شويه مع ثريا ويسرا والولاد،، 

ومليكه مابتنزلش من أوضتها طول ما هو موجود في البيت !! 


نظرت إليها داليدا وتحدثت بتساؤل ٠٠٠٠٠وحضرتك عرفتي منين الكلام ده كله يا عمتو ؟؟ 


أجابتها منال بثقه ٠٠٠٠أنا ليا مصادري الخاصه إللي بعرف منها كل حرف بيتقال عند ثريا،،إنتي فكراني نايمه علي وداني !! 


تحدثت قسمة بكبرياء٠٠٠٠عايزه ليالي تقبل وترضخ  بإللي مقبلتهوش علي نفسك زمان ليه يا منال ؟؟


نظرت لها منال بقوه وتحدثت بحده٠٠٠٠لا الزمن هو الزمن ولا ياسين زي عز يا قسمت،،

عز وقتها خاف من تهديدي ليه بالطلاق،،لكن ياسين قادر ومبيهموش،،

وبعدين ثريا بنفسها هي إللي رفضت جوازها من عز وأخواتها وقفوا معاها وساندوا قرارها والوضع كله كان مغربي في مغربي ،،


لكن مليكه لا حول ليها ولا قوة ،،

وأكملت بحده ٠٠٠٠٠فهمتي يا قسمت هانم ،، وبعدين بدل ما إنتي قاعده تحيي في إللي مات وأندفن إنصحي بنتك وخليها تشوف مصلحتها !!!!


ثم وجهت بصرها إلي ليالي٠٠٠٠٠شوفي يا ليالي،، خليكي قاعده هنا كمان كام يوم ريحي فيهم أعصابك،، 

وأنا لو ياسين نشف دماغه ومجاش يصالحك،، أنا هقوله وأجبره إنه يجيلك،، وإنتي بقا تتشطري كده وتتدللي عليه وترجعي بيتك لجوزك وولادك !! 


نظرت لها قسمت وتحدثت بإستهجان٠٠٠٠٠نعم ،،أيه إللي بتقوليه ده يا منال ،،إنتي عاوزاها ترجعله بسهوله كده بعد كل إللي عمله فيها ؟؟ 


أجابها أحمد بعقلانيه٠٠٠٠يعني هتعملي أيه يا قسمت،، بالعكس، ،منال بتتكلم صح،،إللي حصل حصل وخلاص ،،ليالي ترجع بيتها وتعيش حياتها مع جوزها ،،وكفايه إنه معيشها عيشة ملوك،،

ده مافيش ست فيكي يا إسكندريه عايشه ومتدلله زي بنتك ما هي عايشه !! 


تحدثت ليالي بإعتراض٠٠٠٠٠لا طبعاً يا بابي مامي بتتكلم صح أنا لازم أذله الأول وأخليه يندم علي اليوم إللي فكر فيه يتجوز علي ليالي العشري !!!


وقفت منال حامله حقيبة يدها وتحدثت بنبرة ساخره٠٠٠٠٠براحتك يا ليالي أنا عملت إللي عليا ونصحتك ،، 

إنتي بقا عاوزه تمشي ورا كلام مامتك إنتي حره ،،بس ياريت في الأخر ماتجيش تعيطي وتقوليلي إلحقيني يا عمتو !!


تحدثت قسمت بتراجع٠٠٠٠٠إستني بس يا منال رايحه فين مش لما نتفق الأول ،،بصي يا ستي أنا موافقه إنها ترجعله بس علي الأقل يحطلها مبلغ محترم في البنك تضمن بيه حقها وعيشتها معاه !!! 


نظرت لها بإستنكار متحدثه٠٠٠٠نعم ،،،أيه التخاريف إللي بتقوليها دي يا قسمت ،،إنتي عوزاني أروح أقول لإبني الكلام الفارغ ده،،

إهدي يا قسمت وخافي علي بيت بنتك أكتر من كده وأحمدي ربنا علي إللي بنتك فيه،،ده ياسين معيشها عيشه أنا نفسي مش عيشاها !!!


                  ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


في منزل سالم عثمان ،،دلف من باب شقتهِ وجد زوجتهِ تبكي بمراره ،،زفر بضيق لرؤيتهِ لها هكذا !!! 


جلس بجانبها وتحدث بحزم  ٠٠٠٠٠مش هنخلص من النكد إللي معيشانا فيه ليل ونهار ده يا سٌهير ،،محسساني إن بنتك حصلها حاجه لاقدر الله، ،مش إتجوزت !! 


نظرت لهٌ ببكاء وهي تشهق قائله ٠٠٠٠٠جوازة الشوم والندامه يا سالم،،البنت مابتردش علي تليفوناتي من يومها ،،سلمي صاحبتها بتقولي إنها مش مبطله عياط وبتنام علي المهدأت !! 


زفر سالم بحده وتحدث٠٠٠٠٠وأيه المشكله يا سٌهير ماأنتي عارفه بنتك حساسه وأي حاجه بتخليها تعيط،،شويه وهتهدي وتنسي ،،


بكره تفوق وتفهم و تٌشكرني إني سلمتها لراجل هيحافظ علي حقوقها وحقوق ولادها إللي كانت هتضيع بين نرمين ووليد ،،وما خفي كان أعظم ،، 


ده وليد بيه ماأستناش لما جثة أبن عمه تبرد في تربتها،،جه يجري ويلهث ويسأل في البنك علي حسابات رائف البنكيه رابع يوم وفاته،،وأصحابي بنفسهم اللي بلغوني بكده،،


والهانم المحترمه أخته ،،يدوب عدي تلات شهور وجريت التانيه تسأل وتدعبث علي الحسابات ،،وسألت علي حساب والدتها ومليكه والولاد ،، 


كنتي عاوزاني أشوف كل ده وأسكت لما ألاقي بنتي حقها وحق أولادها مٌمكن يتاكل قدام عنيا وأنا واقف مش قادر أعمل حاجه،، 


وأكمل ٠٠٠٠ياسين بالنسبالي كان طوق النجاه لبنتي وأولادها يا سٌهير ،،

ومش ندمان إني أخدت الخطوه دي،، ولو رجع بيا الزمن تاني هعيد نفس إللي عملته،،

كفايه إنها بقت في حماية راجل محترم هيصونها وعمره ما هايطمع فيها ولا ف حق ولادها  !!!! 


ردت عليه سٌهير بنبرة صوت مٌلامه٠٠٠٠٠طب كنت عَرفت بنتك بكل ده ،،مش يمكن كانت إرتاحت وعذرتك في تصرفاتك !!


أجابها سالم ٠٠٠٠وليه أقلقها وأخوفها من كل إللي حواليها،، وأظن الكلام ده ما بقاش ليه لزوم،، بعد جوازها من ياسين مافيش مخلوق هيقدر يقرب منها ولا من أولادها ،، 


وأكملَ مٌطمئناً ٠٠٠٠٠وإنتي إهدي وأجمدي كده،،وبنتك كلها إسبوع وقلبها يحن وتلاقيها قدامك هنا وبتترمي في حضنك ،، 

وقف منتصبآ قائلاً ٠٠٠٠٠سيبك من النكد ده يا سٌهير وقومي جهزيلي الغدا علي ماأدخل أخد دٌش،،أنا راجع جعان   !!! 


              ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


بعد عدة أيام أخري 


في منزل ثريا عصراً ،،كان الجميع مٌجتمع علي سفرة الطعام لتناول وجبة الغداء،،كانت ثريا تٌجلس أنس فوق ساقيها وتطعمهٌ 

وتجاورها يسرا وإبنتها وولدها ومليكه ومروان 

دلف ياسين للغرفه بدون إستئذان قائلاً بمرح٠٠٠٠٠إوعوا تكونوا أكلتوا من غيري ؟؟


نظرت لهٌ ثريا وتحدثت بإبتسامه وترحاب٠٠٠٠٠تعالي يا حبيبي ،،لسه يادوب بادئين !! 


وقفت مليكه بإرتباك من دخولهٌ المفاجئ وهي بدون حجاب وترتدي منامه بيتيه مٌحكمه علي جسدها تٌظهر مفاتنها ،،

تحركت سريعاً للخارج تحت أنظار ذلك المسحور من رؤيتها بتلك الهيئة المهلكه لروحهْ !! 


عادت بعد مده قصيره مرتديه ثياباً مٌحتشمه بعد أن إستدعتها ثريا لإستكمال غدائها 

جلست مكانها بمقابل الناظر لها بغضب من تلك الفعله ،، أمازالت تلكَ المٌتعِبه تعتبرهٌ غريبآ عنها حتي بعد أن أصبحت زوجته ؟؟


تحدث ياسين موجهاً حديثهٌ إلي ثريا ٠٠٠٠٠بعد إذن حضرتك يا ماما،،أنا ناوي أنقل شوية حاجات خاصه بيا في الجناح إللي جنب مليكه !!! 


نظرت لهٌ بعيون تشتعل غضبآ قائله بحده٠٠٠٠حاجات أيه دي اللي هتنقلها يا سيادة العقيد ؟؟ 

وليه جنب جناحي أنا بالذات ؟؟ 


ياسين وهو ينظر لطبق طعامه ولم يعير غضبها وحديثها إهتمام وجهَ حديثهٌ لثريا قائلآ٠٠٠٠٠إنتي عارفه يا ماما إن العيله كلها عارفه إن أنا ومليكه متجوزين حالياً ،،

وبيتهيألي كمان إن كان إتفاقنا من الأول إن مافيش حد يعرف بشرط مليكه غيرنا !! 


فعلشان كده لازم كل شيئ يبان طبيعي علشان ماحدش ياخد باله،، وأنا شايف كمان إني لازم أبات هنا كام يوم في الأسبوع،، علشان ما نلفتش الإنتباه ،،ده طبعآ بعد إذنك يا حبيبتي !!! 


أجابتهٌ ثريا بهدوء بوجهِ بشوش٠٠٠٠تنور طبعاً يا حبيبي،،ده بيتك ومش محتاج تستأذن ،،هاخلي مٌني توضبلك الجناح حالاً،، وإبعت إنتَ الحاجات وأنا بنفسي هشرف علي رصها وتوضيبها !! 


تحدثت مليكه بغضب   ٠٠٠٠٠هو فيه أيه بالظبط يا ماما ،،يعني أيه حضرتك تسمحي لراجل غريب يٌسكن معانا في البيت وكمان هتديله الجناح إللي جنبي ؟؟


نظر لها بعيون كالصقر وتحدث بحده وعنف ٠٠٠٠٠أنا جوزك يا هانم لو مش واخده بالك،،ومش معني إني بسكت علي أفعالك وهرتلتك في الكلام إني موافق عليها،،

فياريت تخلي بالك من كلامك وأفعالك معايا بعد كده ،،لان صبري عليكي بدأ ينفد   !!!!


كادت أن تتحدث ولكن أسكتتها ثريا بنظراتها المتوسله قائله٠٠٠٠٠٠خلاص يا مليكه،،من فضلك إسكتي وخلي بالك إن الولاد موجودين ،،نبقي نتكلم بعدين !! 


وقفت بغضب وتحدثت ٠٠٠٠٠لا بعدين ولا دالوقتي،،،،،يظهر إن مابقاليش الحق حتي في الكلام والتعبير عن رأيي في البيت يا ماما ،،بعد إذنكم !!!


وقفت يسرا تنظر إلي طيفها وتذهب إليها٠٠٠٠٠مليكه،،إستني خلينا نتكلم !! 


زفر بضيق بعد رحيلها وتحدث٠٠٠٠أنا مش فاهم أيه إللي جرالها وخلاها بقت عنيفه معايا بالطريقه دي ؟؟ 


وأكمل مٌبرراً أفعاله٠٠٠٠٠هو أنا كده غلطان يا أمي علشان بحاول أحافظ علي شكلنا قدام الناس ؟؟ 


هي ناسيه إني راجل وعندي كرامه ولازم أحافظ علي شكلي ورجولتي قدام العيله،،إحنا مش عايشين لوحدنا يا عمتي !!! 


أجابته ثريا بوهن وضعف٠٠٠متزعلش منها يا ياسين،،غصب عنها يا أبني،،إللي بيحصل ده كله فوق طاقتها،، 


وإنتَ يا أبني عداك العيب في إللي بتقوله ،،أبعت حاجتك وأنا هرصهالك بنفسي يا حبيبي،،ومن ناحية مليكه أنا هتكلم معاها وأهديها !!!


دلفت لها يسرا داخل غرفتها  وجدتها ترتمي علي سريرها وهي تبكي بحرقه ،،جلست بجانبها وأخذتها بأحضانها !! 


وتحدثت بحنان ٠٠٠٠علشان خاطري بلاش تعيطي يا مليكه،، أنا عارفه إن إللي بيحصل ده كله فوق طاقتك،، وصدقيني دابحني أنا وأمي كمان ،،لكن قوليلي أيه إللي في إدينا نعمله،، 

أوعي يٌغرك تماسك ماما بالشكل ده،،صدقيني ده تماسك هش،،

ماما عاوزه تطمن علي مروان وأنس بأي طريقه،،وده حقها،،،،، 

وأكملت بتعقل٠٠٠٠وبصراحه ياسين عنده حق في كل إللي قاله ،،الراجل ما تعداش حدوده،،واحد غيره كان قال حطولي حاجتي في أوضة مليكه،،

وده حقه وماحدش يقدر يمنعه منه،، 


إنتي مراته شرعآ وقانونآ ،،لكن هو مراعي نفسيتك وحساسيتنا كلنا من الموضوع ده،،وعارف حدوده وبيتصرف علي أساس شرطك معاه !!!


أجابتها مليكه بدموع٠٠٠٠يا يسرا أنا ماحدش حاسس بيا وبألمي،،أنا بموت في اليوم ألف مره،،كل ما أتخيل إني خلاص بقيت علي ذمة راجل غير رائف بمووووت صدقيني !! 


أخذتها يسرا بأحضانها وظلت تبكيان سويآ علي ذكر إسم فقيدهم الغالي !!! 


                ◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇ 


في اليوم التالي علي التوالي عند الغروب ،، 


أفاق من نومهِ وقت قيلولتهِ خرج للشرفه لإستنشاق بعض الهواء،،وجدها تتمشي بالحديقه كشمسٍ تٌنيرٌ كل ما حولها بسطوع ،،كانت بصحبة صديقتها المقربه سلمي،، 

إبتسمَ لرؤيتها الساحره،، كانت تتمشي بمواجهة شرفتهِ فوجدتهٌ واقفآ بشموخ وطله رجوليه مٌهلكه لأي أنثي،،، وبالطبع إلا هي ،،

واقفاً منتصب الظهر يضع يدهٌ بجيب سروالهِ البيتي المريح ويرتدي فوقهٌ تيشرت من اللون الابيض بدونِ أكمام يظهر كم رجولتهِ وعضلاتهٌ القويه لرجل المخابرات القوي ،،


إبتسمَ لها بتودد وأماء برأسه لها ول سلمي كتحيه ترحيب وإحترام منهٌ ،،لم تعيره إهتمام بينما أمائت سلمي له رأسها بإحترام وأشارت لهٌ بيدها


تحدثت بضيق ٠٠٠٠ما خلاص يا سلمي مش حكايه هي،،هزيتي راسك وخلصنا لزمته أيه تشاوريله كمان،،

ده مش بعيد تلاقيه جاي لازقلنا هنا دالوقتي بعد ترحاب سيادتك الحار بجلالته !!! 


أطلقت سلمي ضحكه عاليه تحت أنظار ذلك الناظر لهم بإبتسامه وتحدثت٠٠٠٠٠طب ياريت ينزل ويتمشي معانا ،،،هو حد يطول يتمشي مع ياسين المغربي بوسامته ورجولته وشخصيته إللي تخطف قلب أي ست  !!!


نظرت إليها مليكه بإستغراب وتحدثت بتهكم٠٠٠٠٠لا والله،،وده من أمتي يا ست سلمي ؟؟ 


أجابتها سلمي بحماس ٠٠٠٠تعرفي يا ليكه إن من ساعة إنتشار خبر جوازك من ياسين وكل ستات إسكندريه بتحقد عليكي وبتحسدك،،وأنا منهم طبعآ  !!!! 


أجابتها مليكه بحزن ٠٠٠٠علي أيه يعني،،يتفضلوه بالهنا والشفا !!! 


ضحكت سلمي ثم نظرت إلي مليكه وتحدثت بجديه٠٠٠٠لا بجد يا ليكه،،،،إنتي ليه ماتحاوليش تدي لنفسك فرصه تانيه ،،ياسين راجل ليه وضعه في البلد و تتمناه أي ست في الدنيا كلها،،

وإنتي لسه صغيره وجميله يا قلبي، ،مش معقول هتعيشي وتكملي من غير حب وراجل في حياتك !!!


تنهدت مليكه وتحدثت بحزن٠٠٠٠٠الكلام إللي بتقوليه ده كان ينفع لو لسه قلبي موجود معايا ،،لكن للأسف يا سلمي،،أنا قلبي مات وأتدفن مع رائف،،

صدقيني أنا الحاجه الوحيده إللي مخلياني مٌتماسكه وصابره علي إللي أنا فيه ده كله هما أولادي ،،أولادي وبس !!!


تنهدت سلمي وحزنت لأجل صديقتها ذات القلب الحزين وتمنت من الله أن يجعل قلب صديقتها يري الفرحه من جديد !!! 


إنتهي البارت

☆قلوب حائره ☆

روز آمين


تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع