القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية خيانة حور الفصل السادس والسابع والتاسع والعاشر بقلم منار ابراهيم جميع الفصول كامله حصريه ( مدونة قصر الروايات)

 رواية خيانة حور الفصل السادس والسابع  والتاسع والعاشر  بقلم منار ابراهيم جميع الفصول كامله حصريه ( مدونة قصر الروايات)




رواية خيانة حور الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر  بقلم منار ابراهيم جميع الفصول كامله حصريه ( مدونة قصر الروايات)


البارت٦


 سالي... يلا يا حور ريان مستنيكي هتتاخرو


حور من الداخل.. حاضر جايه اهو ونظرت انفسها في المراه بتقيم فهي ترتدي فستان ازرق وخمار ابيض ووضعت لمسات بسيطه من المكياج


حور لنفسها.. والنحمه عسل يا بت بس لو تخسي بقي ييييح 


واخذت شنطتها وخرجت فقابلت احمد وهو يخرج من غرفته


حور بسعاده.. صباح الخير يا احمد


احمد وهو ينظر لها... صباح النور يا حور راحه المعهد


حور.. تؤ هشتري الشبكه انا وريان


احمد بالم.. اه

حور.. همشي بقي باااي وخطت خطوتين وسمعت صوت احمد


احمد.. حور


التفتت له .. نعم


احمد.. انتي احلي بطبيعتك مش محتاجه مكياج


خجلت حور منه وابتيمت بخجل ورحلت من امامه اما احمد فابتسم بالم وذهب لعمله مباشره 


     ###########


كان ريان يجلس علي طاوله الطعام وبجانبه والده وسالي وجاءت حور وهي تبتسم بسعاده


حور.. صباح الخير


الكل.. صباح النور


سالي.. اي القمر دا


حور بخجل.. مرسي


نظر لها ريان وقال بسخريه.. كده احلي بدل ما بتكوني شبه جعفر


حزنت حور منه بشده ونظرت له سالي بغضب فتجاهل نظراتهم واكمل طعامه


مراد.. احمد فين


سالي. لسا نايم


حور.. لا انا قابلته وهو خارج من اوضته وتقريبا مشي


سالي.. ازاي يمشي من غير ما يفطر ولا يقول لينا احمد متغير اووي يا مراد

 مراد.. يمكن مضغوط من الشغل متكبريش الموضوع يا سالي


سالي... ماشي


كان ريان يستمع لهم ببرود وكان احمد ليس اخيه فوقف وقال.. احنا هنمشي عشان منتاخرش


سالي.. ماشي يا حبيبي ونظرت لحور وقالت اختاري اللي نفسك فيه يا حبيبتي


ابتسمت لها حور بحب ونظر لهم ريان بسخريه وذهب فامسكت حور بحقيبتها وذهبت بسرعه خلفه


     ##########


 كان يسير في الطرقه يفكر هل ما سيفعله صواب ام خطا ولكنه لا يستطيع البقاء ورؤيتها تصبح لاحد غيره فتنهد بضيق ثم وقف امام باب ما وجمع كل قوته ودق علي الباب  حتي اتاه صوت ياذن له بالدخول


المدير.. خير يا بشمهندش احمد


احمد.. حضرتك انا عاوز اطلب منك طلب


المدير.. اتفضل 


احمد.. انا عاوز اتنقل فرع الشركه في السعوديه


المدير باستغراب.. لي


احمد.. معلش يا فندم انا حابب كده ودا رجاء مني لحضرتك واتمني سفري يكون النهارده وحالا


المدير.. بس يبني


احمد.. لو سمحت مترفضش


المدير.. انت امهر المهندسين هنا وبجد احنا محتاجينك بس لو دي امنيتك تمام اللي انت عاوزه هبعت ورقك هناك وتقدر تسافر بكره


احمد.. انا هسافر حاليا يافندم


المدير.. اللي تحبه


احمد..شكرا ليك بجد


المدير.. العفو يبني ربنا يوفقك

ابتسم احمد للمدير بحزن ورحل ثم خرج من الشركه وقاد سيارته للبيت ووصل امام البيت ففتح الباب وتوجه لغرفته سريعا واخرج حقيبته وبدا في وضع اغراضه داخلها


بينما سالي كانت تحضر الطعام وسمعت صوتا في المكان فخرجت  بسرعه ونظرت في ارجاء المكان فلاحظت حركه في غرفه احمد فصعدت بسرعه ووقفت امام الباب مصدومه فابنها يضع ملابسه في حقيبه


سالي بصدمه.. احمد انت بتعمل اي


التفت لها احمد ونظر لها بحزن وذهب وضمها بسرعه واغلق عينه بالم فزادت صدمه والدته 


سالي.. في اي يا حبيبي ولي الشنطه دي


احمد .. انا مسافر يا امي


سالي.. نعم بتقول اي لا طبعا


نزلت دمعه من عين احمد فمسحها بسرعه وابتعد عن والدته ونظر لها وقال.. حبيبتي غصب عني في مشكله في فرع السعوديه ولازم اسافر وهو شهر بس


سالي بحزن.. لا مش هتسافر وتسبني


احمد وهو يقبل جبينها.. يا حبيبتي بقولك شهر بس


سالي .. طب حته اصبر لبعد خطوبه حور واخوك


احمد بوجع.. مقدرش لازم اسافر الطياره بعد ساعتين


بكت سالي بشده فاحتضنها احمد 


احمد.. عشان خاطري كفايا دموع


سالي.. حاضر بس طمني عليك دايما


احمد.. حاضر وقبل خدها وذهب واغلق حقيبته وحملها وعانق والدته ورحل


فجلست سالي علي سريره تبكي بشده اما احمد فنزل الدرج ونظر لغرفته. وقال في نفسه.. سامحيني يا امي اني كدبت عليكي بس لازم امشي مش هستحمل صدقيني اموت فيها وتنهد بالم وكسره وخرج متوجها للمطار


كانت حور تجلس بجانب ريان في محل مجوهرات وتمامها العديد من الاشياء ولكنها حائره بشده فنظرت لريان وجدته يعبث في هاتفه فنظرت امامها بحزن زظلت تنظر للاشياء لا تعلم ماذا تختار


فنظر لها ريان بضيق وقال.. اخلصي بقالك ساعه بتختاري


حور بحزن.. مش عارفه اختار اي


ريان.. اي زفت وخلاص انا زهقت


نظرت له حور بحزن واخفضت نظرها لتمنع نفسها من البكاء وما زاد المها سماعها لصوت فتاتان خلفها


البنت.. شوفي الموز دا بقي جاي مع البنت دي ياترا خطيبها


البنت الاخري.. يع خطيب مين بقي دا هيخطب دي دي تخينه اووي ووحشه


البنت الاولي.. فعلا اكيد مش خطيبته مستحيل


اغمضت حور عينيها بالم وهطلت دموعها فمسحتها بسرعه 


حور.. ريااا     

   ولكنها لم تجد بجانبها فنظرت في الخارج فوجدته يتحدث في الهاتف


فامسكت هاتفها وطلبت رقم سهي 


سهي.. عروستنا القمر ها عملتي اي


حور بحزن.. مش عارفه اختار حاجه


سهي.. طب وريان فين يختتر معاكي


حور بتوتر.. ها ريان برضو محتار


سهي.. طب بصي صوري ونتكلم واتس ونختار سوا


حور.. ماشي


وصورت حور الاشياء وارسلتها لسهي واختارو معا شبكه رقيقه وجميله  وعندما انتهت ذهبت لتخبر ريان 


كان ريان يتحدث مع صديقه اسر واغلق الهاتف وجاء ليدخل ولكنه وجد رقم يتصل به ففتح


ريان.. الو


فتاه.. هاي


ريان.. مين


الفتاه.. انا ريهام


ريان.. امم وجبتي رقمي منين


ريهام بتوتر.. ها حور ادته ليا


ريان. لي


ريهام.. بصراحه كنت عوزه اتكلم معاك شويه


ريان. .. تمام بليل هكلمك 


ريهام.. اوك


اغلق ريان الهاتف والتفت ليدخل فوجد حور تنظر له بشده 


ريان.. خلصتي


حور بخفوت.. ايوه


ريان.. طب تمام هدخل احاسب


وذهب للمحل اما هي فظلت مكانها تفكر بما سمعته فهي سمعته يقول بانه سيحادثها مساءا ويبدو انها فتاه هل من المعقول ان... هزت حور راسها برفض فريان لن يفعل هذا ربما سمعت خطا وذهبت للداخل فوجدت ريان يعطي العامل المال


حور.. ريان انت مشترتش دبلتك


ريان بزهق.. مش مهم


حور.. بس


ريان.. يوووه خلاص انت يبني هات دبل رجالي


اوما له الشاب واحضر له وامسك ريان بدبله دون ان يهتم وحاسب عليها وخرج وتركها فنظر حور للعامل باحراج وخرجت بسرعه لريان فوجدته بجلس في السياره فجلست بجانبه فرمي لها الشبكه فامسكتها بحزن وحضنتها وصمتت وقاد ريان السياره


اما حور فكانت تنظر من النافذه بالم فهي تشعر بكسره النفس والخاطر ونزلت دموعها علي حالها ولكنها ازالتها بسرعه حتي لا يراها ريان 


كانت سهي تجلس علي الكافيتريا تنظر لصور الشبكه بسعاده لصديقتها فطع تفكيرها جلوس احد امامها. فنظرت وقالت.. دوك مروان


مروان بابتسامه.. تسمحيلي اقعد معاكي شويه


سهي بخجل.. طبعا 


ابتسم لها مروان وقال.. عامله اي


سهي.. احم انا تمام وحضرتك


مروان.. بخير الحمد لله


سهي.. بارب دايما


مروان.. تسلمي واه مش عاوزك تقلقي من ناحيه الشاب اللي ضايقك هو اتفصل


سهي.. ربنا يسامحه بس زعلانه عشانه لو سمحت رجعه بلاش يتغصل مستقبله هيضيع كده


مروان بحده.. بس دا ضايقك واتخطي حدوده


سهي بهدوء.. عارفه بس اي ذنب اهله في كده وهيضيع منه سنه من عمره لو سمحت عشان خاطري رجعه


مروان بسعاده من طيبتها.. اوك هتكلم مع العميد


سهي.. شكرا جدا ليك


مروان.. العفو اممم ممكن اسالك سؤال


سهي.. اتفضل


مروان بتوتر.. هو انتي مرتبطه


سهي بخحل.. احم لا


مروان بسعاده.. تمام هو يعني ممكن تحكيلي عنك شويه


سهي.. انا اسمي سهي البنت الوحيده لاهلي والدي اتوفي ومعنديش الا والدتي ناس بسيطه ههه معنديش حكايه ولا حاجه


ابتسم لها مروان وبداو في الكلام عن عده اشياء وهو سعيد جدا لحديثه معها


ثلاث مشاهد...

احمد ينظر من نافذه الطائره بالم وحزن


حور تنظر من شباك السياره بالم وكسره وريان بجانبها يقود ببرد


سهي تتحدث مع مروان بسعاده

ومروان يستمع لها بحب


ياترا اقدارنا مكتوب فيها اي ساعات بنتمني حجات مش بتتحقق او ليتخيل لينا كده و نكون عوزين  حاجه  لو خدناها هنتوجع بس للاسف احنا بنكون نفسنا فيها باي طريقه مع ان في حجات تانبه احس وخير لينا بس كله مكتوب ومقدر 🌚

البارت٧


 كانت تقف في المطار ممسكه ب لافته مكتوب عليها اسم شخص


لينا... اوووف هو اتاخر كده لي


وظلت تنظر في ارجاء المكان وتنظر في ساعتها وبعد قليل وجدت شاب يتوجه اليها 


لينا لنفسها.. وااااو كتير جنتل هذا الشاب


الشاب.. انا احمد


لينا.. احم اهلين بيك بشمهندس احمد نورت السعوديه


احمد.. مرسي ليكي


لينا.. اتفضل معايا الشركه حضرت سواق لحضرتك عشان يوصلك لشقه حضرتك وبعتتني استقبلك


احمد بامتنان.. شكرا ليكي


ابتسمت له لينا وتوجهو الي السياره فركب بجانبها وانطلق السائق وكان احمد ينظر من النافذه بانبهار


لينا.. واضح ان حضرتك دي اول زياره ليك


احمد.. ايوه


لينا.. ان شاء الله هتستمتع بالمكان 


احمد.. باذن الله


وبعد قليل وصل السائق امام عماره وصعدت لينا واحمد للطابق العاشر ووصلو امام شقه


لينا.. اتفضل بشمهندس احمد دا مفتاح الشقه 


احمد.. شكرا ليكي


لينا بسرحان.. العفو احم هسيب حضرتك عشان ترتاح ولتاني ره نورت السعوديه


احمد.. المكان منور باهله


ابتسمت له لينا ورحلت اما احمد ففتح الباب ودخل واضاء النور ونظر في ارجاء المكان فكانت شقه جميله باثاث بسيط ورقيقه فخلع معطفه وجلس وامسك بهاتفه وفتح صوره حور


احمد بالم.. انا بعدت يا حوري مكنتش اقدر اشوف دبله حد في ايدك عارف ان دا جبن مني بس مكنتش اقدر اكسر فرحتك وانا شايف سعادتك في عينك هحاول انساكي ياحوريتي واكمل بوجع بس موعدكيش وتنهد بالم وذهب ليغير ملابسه وينام قليلا ليبدا في حياه جديده لا يعرف ماذا تخبئ له


    ##########


كانت سالي تجلس علي الاريكه وتشعر بالحزن لرحيل احمد فانتبهت لدخول حور وخلفها ريان فحاولت الابتسام


سالي.. حبايبي حمدالله علي السلامه جبتو الشبكه 


ريان ببرود.. ايوه


سالي.. بجد ونظرت لحور وجدتها شارده ولا تبدو سعيده مثل الصباح فقالت.. حور


حور وقد انتبهت ...  ايوه


سالي... تعالي يا حبيبتي وريني شبكتك


اومات حور براسها وذهبت بجانبها وفتحت سالي الشبكه وانبهرت من جمالها ورقتها


سالي.. واااو جميله اووي دا اختيارك انتي وريان صح


حور بالم.. ايوه


ابتسمت لها سالي ونظرت لريان الذي يعبث بهاتفه كالعاده


سالي.. يلا غير هدومك عشان تتغدا يا ريان


ريان.. تمام وتوجه لغرفته


اما حور فظلت مكانها شارده فوضعت سالي يدها علي يد حور وقالت.. مالك يا حبيبتي


حور بابتسامه مصطنعه.. مفيش يا سالي انا كوبسه


سالي.  ماشي يا حبيبتي يلا ادخلي غيري هدومك عشان عمك هيجي ونتغدا


حور.. واحمد


سالي بحزن.. احمد سافر


حور بصدمه.. نعم سافر فين وامتي وازاري


تنهدت سالي وقصت ما قاله احمد لحور فنظرت لها حور بحزن شديد واحتضنت سالي وقالت..هيرجع باذن الله


 سالي بحزن.. يارب يلا يا حبيبتي قومي لحد ما اجهز الاكل


اومات حور براسها لها وذهبت لغرفتها وتوجهت سالي لاعداد الطعام


وبعد قليل انتهت حور من الصلاه وتبديل ملابسها وجلست علي سريرها تطلع لحقيبه الشبكه بحزن


حور بالم.. مكنتش اعرف انك قاسي اووي كده يا ريان لو تعرف كم الالم اللي حسيت بيه النهارده انت كسرت بخاطري كتيرمش دا اللي كنت متوقعاه كان نفسي ننقي الشبكه مع بعض ذي اي اتنين وقالت بامل بس اكيد مع الوقت هتحبني وانا هحاول اخليك تحبني ومش هخسرك مهما كان 


واحضرت مفكرتها ودونت


*قاسي يهوي جرح قلبي

فاحبه قلبي لحد النخاج

قدم له الحب والامان

فقدم له الزل والمهان

فهل سيتخلي عن قسوته ياقلبي ويقع في حبي 

 🌚*


ابتسمت حور بامل وفتحت باب غرفتها وخرجت وذهبت لطاوله الطعام فوجدت عمها مراد


حور بابتسامه.. ازيك يا عمي


مراد بحب.. الحمد لله يا حبيبه عمو هاجبتي الشبكه انتي ومراد


حور.. ايوه


سالي من الخلف وهي تحمل الاطباق.  بصراحه زوقهم جميل جدا يا مرادثم وضعت الاطباق وقالت.. حور حبيبتي نادي لريان يلا


حور.. بس


سالي.  يلا يا حبيبتي دا خطيبك حاليا


حور بتوتر.. حاضر 


وذهبت وصعدت لاعلي ووقفت امام باب غرفته بتوتر ودقت الباب مره ولكن لم يجيبها احمد ودقته مرتين ولكن لم يجب عليها  ففتحت الباب بتوتر وخوف


حور..ر ريان ولكن وجدت الغرفه خاليه فوقفت في منتصف الغرفه تطلع لها بحب فريان له زوق جميل


وانتبهت علي باب الحمام يفتح وريان يخرج ولا يرتدي سوي بنطال وجزءه الاعلي عاري فشهقت بخجل وادارت وجهها اما ريان فسمع صوتها فازال المنشفه وراي حور فنظر لها بغضب


ريان بغضب... انتي بتعملي اي هنا


حور بتوتر.. ا انا 


اقترب منها ريان وامسك بيدها بقوه المتها وقال بصوت عالي.  مش عشان هخطبك تدي لنفسك مكانه اكبر من مكانتك انتي ولا حاجه مفهوووووم 


حور ببكاء.. ر ريان


ريان بصريخ.. بس وامشي اطلعي بره واخر مره تدخلي اوضتي يلا وفتح الغرفه ورماها خارجا فوقعت حور علي الارض فنظر لها بغضب واغلق الباب


اما حور فانهارت في البكاء بشكل هستيري وذهبت بسرعه لغرفتها وارتمت علي الفراش تبكي بقوه وتشهق 


حورببكاء.. لي لي يا ريان ليييييي وبكت بقوه


.

 انتهي ريان من ارتداء ملابسه وتوجه لاسفل وجلس علي طاوله الطعام بهدوء


سالي باستغراب.. حور فين


ريان ببرود.. معرفش


سالي.. ازاي انا بعتها تنادي عليك


نظر لها ريان كثيرا وشعر ببعض من الذنب نحو حور ولكن سرعان ما عاد لبروده وقال.. مشوفتهاش


مراد . خلاص يا سالي اطلعي شوفيها


سالي.  ماشي


وتوجهت لاعلي وطرقت باب غرفه حور


سالي.  حور حبيبتي انتي جوه


مسحت حور دموعها بسرعه  ووضعت الغطاء عليها وثلت النوم وقالت.. ايوه يا سالي ادخلي


دخلت سالي فوجدت حور نائمه فقالت.. اي يا حبيبتي مش هتكلي.


حور.. انا لا مش جعاته بطني وجعاني


سالي... سلامتك يا حبيبتي اجيب دكتور


حور بحزن.. لا هنام وهبقي كويسه


سالي بحنان وهي تقبلها فوق شعرها.. ماشي يا حبيبتي ناني شويه وخرجت واغلقت الباب وبمجرد خروجها انفجرت حور في البكاء مره اخره


توجهت سالي لاسفل وجلست علي مائده الطعام 


مراد.. حور فين


سالي.. بتقول تعبانه شويه وعوزه تنام


 مراد.. مالها طب اجيب دكتور


سالي .. لا متخفش هي كويسه


مراد.. طب الحمد لله واه صحيح احمد فين


سالي بحزن.. سافر


ريان باستغراب..سافر فين وامتي


سالي.. الصبح


مراد بغضب.. وازاي ميعرفنيش


سالي بسرعه لتهدئه.. غصب عنه يا مراد جات بسرعه وكان لازم يسافر


مراد بوجه غاضب.. تمام


تنهدت سالي علي حال عائلاتها بينما ريان يشعر بالاستغراب من سفر اخيه ولكن لم يهتم وانهي طعامه واستاذن لينام قليلا

وبقت سالي ومراد علي المائده فوضعت يدها علي يد زوجهاوقالت


سالي.. حبيبي متزعلش من احمد


مراد بحزن.. انا خايف عليه ازاي يعمل كده من غير ما يقول لينا


سالي.. معلش يا حبيبي هو شهر بس وهيرجع باذن الله


مراد بتنهيده.. اتمني انا هقوم ورايا شغل مهم


سالي.. ماشي هعملك فنجان قهوه 


ابتسم لها مراد وقبل يدها وذهب للمكتب وحملت سالي الاطباق لتعد قهوه لزوجها


     ########


حل الليل سريعا وظلت حور كما هي تشعر بالضياع والحزن رن هاتفها مرات كثيره من سهي ولكن لم تجب عليها

فابتسمت بحزن وجلست وجلبت مفكرتها ونزلت دموعها بصمت وجاءت علي الاوارف فمسحت دموعها وكتبت


 ‏مفيش شعور بيوجع أكتر من إنك ماتبقاش عارف قيمتك إيه فى قلب الناس اللى بتحبهُم ، تفضل تدى فى علاقة وفى المُقابل مفيش أى رد فعل ولا حتى بيحاول يبّقى ع العلاقة ، واللى بيوجع أكتر الحرب اللى شغاله مابين قلبك اللى مش قادر يمشى علشان بيحب وعقلك اللى بيصارعك علشان تمشى وماتبُصش وراك ......


ابتسمت من بين دموعها وفتحت صفحه اخري وكتبت


أسوأ علاقة هي اللي تذوق فيها مرارة الإهمال..

تعيش فيها معنى البرود بأبشع صوره ، لا أنتم اللي انهيتو العلاقة وكله يعيش حياته ، ولا انتم مع بعض وتعيشون حلاوة الحب 

والإهتمام والتفاصيل .. 

علاقة تعلمك أصول الحزن وحرقة الأعصاب ..

تعلمك كيف تذبل وتنطفي ويبكي

بعضك على بعضك ..


شعرت حور بالاختناق فامسكت حجابها وذهب للشرفه وداعبت نسمات الهواء الجميل وجهها وشعرها فاحست ببعض الراحه ونظرت بجانبها لشرفه غرفه احمد وشعرت بالحزن الشديد لسفره فذهبت بسرعه للداخل وامسكت هاتفها وقامت بطلب رقمه  مره واتنين وتلاته واربعه ولكن لا احد يجيب فشعرت بالحزن الشديد ووضعت هاتفها جانبا وتطلعت لسقف الغرفه ل الفراغ ولاشي


         #########


كان يجلس يراجع بعض الاوراق ولاحظ رنين هاتفه فامسكه وسرعان ما ابتسم بسعاده عندما ظهر اسمها فجاء ليصغط ليرد عليها ولكنه انتبه لنفسه وقال بالم.. مينفعش يا حور سامحيني لازم ابعد كده هضعف مينفعش ووضع هاتفه جانبه وقام ليقف في الشرفه لعله يهدا نياران قلبه


         #########


كان ريان يجلس علي مكتبه يقوم بمذاكره بعض من محضراته حتي اصدر هاتفه اشعار برساله ما ففتحها 


ريهام.. هااي مساء الخير


كتب ريان... مساء النور


ريهام.. عامل اي قلت هتكلمني بليل ومكلمتنيش


ريان.. كنت مشغول


ريهام.. اوك ولا يهمك


ريان.. اممم خير كنتي عوزه اي


ريهام.. احم بصراحه كنت عاوز اعترفلك بحاجه


ريان.. خير


ريهام.. بصراحه انا معجبه بيك جدا وبحبك


نظر ريان لرسالتها بسخريه وكتب.. بس انا مش حابب اني ارتبط


ريهام بخبث.. ازاي دا انا سمعت انك هتخطب حور


ريان..وطالما عارفه كده جايه ليا اي


ريهام.. عشان بحبك ومش عوزه اخسرك


ريان.. امممم


ريهام... بليييز ريان اديني فرصه


ريان.. افكر


ابتسمت ريهام بخبث وقامت بارسال صور لها بملابس بيت فاضحه وقالت.. خليها ذكري


نظر ريان للصور بخبث وقال لنفسه.. وماله لما اجرب مفيهاش خاجه


وظل يتحدث مع ريهام من موضوع لاخر غافلا عن تلك الفتاه التي جرحها وتنام حزينه



البارت٨


 مر الليل بكل وجعه علي حور ومن مثلها فمن قال بان الليل للراحه الليل ما هو الا ستار يخفي الالم والوجع فكل منا ينظر للسماء وكانها شاشه تعرض له كل الامه  وذكرياته الموجعه فاليل راحه لبعض والم لاخر فاذا اطلق علي الليل اسم فهو الدموع ف فيه تنزل دموع من يمثل القوه ودموع المكسورين 


اجتمع الجميع علي مائده الطعام وكانت حور تاكل بسرود فانتبهت لها سالي


سالي.. حور حبيبتي مالك


حور بانتباه ها.. مفيش


سالي.. طب مالك سرحانه في اي.


نظرت حور لريان فوجدته لايهتم بكلامهم فابتسمت بسخريه وقالت.. مفيش يا حبيبتي مشغوله بس في حاجه في المعهد


سالي بحنان.. ماشي يا حبيبتي صحيح خطوبتكم بكره هتعزمي مين


ريان ببرود.. انا قلت مش عاوز خطوبه 


مراد متدخلا.. لي يا ريان


ريان.. كده انا حر


نظرت له حور بالم وقالت.. ريان معاه حق مش مهم خطوبه 


سالي.. لا طبعا لو حته تعزمي صحابك ونعملها في البيت


ريان .. وانا مش عاوز خطوبه هي مش جابت الشبكه تلبسها وخلاص انتهينا


سالي بحده.. وانا قلت اللي عندي لنعملها في البيت لنحجز قاعه ونعزم الكل


نظر ريان بغضب لحور ثم قال.. اللي تحبيه انا ماشي سلام


ورحل واغلق الباب خلفه بقوه انتفضت اثرها حور


حور وهي تشعر بغصه في حلقها.. س سالي مش مهم انا هلبس الدبله وخلاص


سالي بهدوء.. حور انا قلت اللي عندي وانا اتمني اعملها في قاعه


مراد.. سالي حبيبتي دي خطوبتهم هما يقررو


حور.. خلاص باعم هعزم سهي زميلتي ونلبسها في البيت وخلاص


سالي.. تمتم ثم اكملت بسعاده هقوم اجهز وانضف بقي


مراد بضحكه.. هههه ايوه وتقلبي البيت كله عارفه يلا انا همشي ورايا شغل ثم وقف وقبل جبين سالي وحور ورحل 


حور .. همشي انا بقي 


سالي.. ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك ياروحي


اومات لها حور وحملت حقيبتها ورحلت..


      #########


كان يجلس في مكتبه يقوم ببعض الاعمال فهذا المكان مريح ولكنه ليس سعيد اشتاق لها حد الموت اشتاق لبكاءها وصحكتها وملامحها اشتاق لكل شي فيها حقا


اغمض عينيه واىجع راسه للوراء وقال.. وحشتيني اووي يا حوري حياتي ناقصه من غيرك


فتح عينيه حينما انتبه لدخول احدهم فنظر لذلك الشخص فوجدها لينا


احمد.. لينا


لينا باحراج.. احم انا خبطت وانت مردتش فقلقت علي حضرتك


احمد بابتسامه.  انا كويس خير جايه لي 


لينا.. بصراحه حابه اعزمك علي الفطار وقلت بما انك متعرفش حد وكده اجي انا واخدك اعرفك علي المكان


احمد.. تسلمي بس انا فعلا ورايا شغل


لينا.. بلييز يا بشمهندس


ابتسم لها احمد وقال.. اوك يلا بيني


شعرت لينا بالسعاده وقال.. مرسي كتير وادركت نفسها وقالت.. احم يلا بينا


وذهبت وتبعها احمد


   ########


كانت سهي امام المعهد حين رن هاتفها فابتسمت بحب عندما عرفت المتصل


 سهي بخجل.. الو


مراون.. احلي الو دي ولا اي


سهي بخجل شديد.. مروان


مروان.. عيونه


سهي.. احم علي فكره هقفل


مروان.. هههه خلاص ياستي الله


سهي.. ايوه كده ناس متحيش الا بالعين الحمرا


مروان.. ههههه ياشرس انتي المهم انتي فين


سهي.. قدام المعهد


مروان.. اوك يلا ادخلي عشان وحشتيني


سهي بخجل.. ح حاضر


مروان بمشاغبه.. ومفيش وانت كمان ولا ايه


سهي.. يوووه مروان الله


مروان بضحكه.. هههههه خلاص ياستي سلام


ابتسمت سهي واغلق الهاتف وضمته بشده لقلبها وابتسمت ففزعت عندما شعرت بيد علي كتفها فالتفتت بسرعه فزجدتها حور


سهي.. خوفتيني يا بت


حور باستغراب.. ما انا بقالي ساعه بنادي والاخت طرشه


سهي.. بس يا جزمه 


حور بتمعن.. بت انتي فيكي خاجه مش مظبوطه ونظرت للهاتف الذي بيدها وقالت كنتي بتكلمي مين 


سهي بخجل.. اصل


شهقت حور بصدمه وقالت.. لا دا الموضوع كبير تعالي يختي واخذتها من يدها وذهبت بها سريعا للكافيه وجلسو


حور.. ها احكي


سهي بخجل.. يا حور بس الله


حور .. احكي يا بت لغوزك


تنهدت سهي وحاولت التغلب علي خجلها وقصت علي حور ما فعله مروان بذلك الشاب 


حور باستغراب.. مش فاهمه يعني الشاب دا جه اعتذر وحبتيه اوعي يا بت ليكون هينتقم منك


سهي بغيظ.. انتي غبيه يا بت


حور.. ما انتي بتنقطيني بالكلام


سهي.. وهو انتي ادتيني فرصه اتكلم اسمعي وانتي ساكته


حور بغيظ.. ماشي اخلصي


فلاش باااااك


ظل مروان يتحدث مع سهي عندما كانو يجلسون في الكافيه وهو مستمتع بكلامه معها وحديثها فنظر لها بشده وصمت عن الكلام


سهي بخجل.. احم في اي


مروان بحب.. تعرفي انك جميله اووي


سهي بكثوف.. ش شكرا


مروان.. هو انا لو قلتلك بحبك هتعملي اي


شهقت سهي ونظرت له بصدمه فابتسم مروان وقال.. معرفش ازاي او ليه بس فعلا بحبك واووي كمان يمكن دا حب اول نظره لما شوفتك اول مره بتعزفي لفتني برائتك وفضلت افكر فيكي ومش قادر اشيلك من تفكيري وكنت هتجنن من الشاب اللي ازعجك واتجرا وكلمك وكان نفسي اموته بس دموعك وجعتني فخدتك ومشيت مقدرتش استحمل دموعك


كانت سهي تستمع له بخجل وصدمه 


مروان.. صدقيني مش بضحك عليكي بس فعلا حبيتك وابتسم لها واكمل كلامه وقال.. مش طالب منك جواب دلوقتي  فكري براحتك


وذهب وتركها تفرك يديها من الخجل


بااااك


حور بسعاده.. وااااو دوك مروان بجد فرحنالك اووي بي لحظه انتي قلتيله الحواب ولا لا


سهي بخجل.. احم لسا


حور.. الله امال بيتصل بيكي ازاي وجاب رقمك ازاي يا وليه انتي


سهي... احم هو يعني لقيته في ليله  رقم بيتصل وكده وطلع هو وقال انه جابه من شئون الطلبه


حور.. طب هتوصليله جوابك امتي وانتي اصلا بتحبيه ولا لا


سهي بخجل.. بصراحه ايوه بحبه 


مروان من خلفها.. طب ما انا بموت فيكي


التفت سهي بسرعه وجدت مروان يقف ويبتسم فاحمر وجهها بشده اما حور فشعرت بالسعاده لصديقتها


حور.. احم طب هقوم اجيب حاجه نشربها وهاجي وذهبت بسرعه


سهي.. حور بت تعالي هنا انتي يا بت تنهدت بضيق ثم نظرت لمروان المبتسم 


مروان.. امممم تحبي اروح اجبهالك


سهي.. لا قصدي اه لا يوووه بقي


ضحك مروان بشده ثم جلس امامها وقال.. علي فكره لسا مجاوبتيش عليا


سهي بخجل.. احم ما انت سمعت


مروان.. حابب اسمع منك


سهي .. ها احم حور اتاخرت هروح اشوفها وفرت هاربه من امامه فابتسم مروان بشده عليها


.

 كان ريان في طريقه لجامعته فوجد اتصال من ريهام


ريان.. الو


ريهام بدلع.. صباح الخير يا قلبي


ريان.. صباح النور


ريهام.. انت فين


ريان.. رايح الجامعه


ريهام.. امم طب علي فكره انا قدام جامعتك


ريان بحده.. نعم!!


ريهام بدلع.. وحستني وعاوزه اشوفك اعمل اي


ريان.. خليكي مكانك جايلك حالا


واغلق الهاتف وقبض علي يده بغضب وزود السرعه حتي وصل للجامعه ووجد ريهام تقف وترتدي ملابس تكاد تكون فاضحه فنزل من سيارته وذهب اليها بغصب


راته ريهام فابتيمت وذهبت اليه بسرعه 


ريهام.. ريان حبيبي


امسكها ريان من يدها بقوه واخذها لكافيه اما الجامعه وترك يدها وجلس بغضب فجلست ريهام امامه بتوتر


ريهام بتوتر... في اي يا ريان


ريان بغضب.... انتي بتعملي اي هنااااا 


ريهام.. انا اصل


ريان بغضب شديد.. فاكره نفسك مين دا يدوب لسا متكلمين امبارح وبتقولي حبيبي وقلت تمام انما وصلت تجيلي لهنا


ريهام .. وفيها اي لما اجي


ريان.. ريهام اتفضلي امشي حالا


ريهام بدلع.  بس يا حبيبي


ريان.. ريهام امشي احسنلك


نظرت له ريهام بغضب وحملت حقيبتها ورحلت فنفخ ريان بغضب شديد وقام ليرحل وبمجرد ان التفت وجد اسر يقف وينظر له


ريان.. خير


 اسر.. مين دي


ريان ببرود.. عادي وحده


اسر.. مش ملاحظ ان خطوبتك بكره


ريان.. واظن انت عارف انها مزيفه


اسر يهدوء.. بس حور متعرفش حافظ علي شاعرها علي الاقل


ريان بسخريه.. مظنش انك اللي هتعرفني اعمل اي واه اعمل حسابك هتجي بكره سلام


رحل ريان وظل اسر يقف مكانه يشعر بالغضب من تصرف صديقه الاحمق الذي سيندم عليه حقا


   ########


كانت حور تقف بانتظار القهوه وتذكرت ابتسامه مروان لسهي وحبه الظاهر لها فابتسمت بالم وكسره عندما تذكرت ريان وتعامله معها


سهي بغضب.. بقي يا حيوانه تسبيني وتمشي


حور بضحكه.. هههههه الله لازم اهلي الجو ثم غمزت لها وقالت ها اعترفتي


سهي بخجل.. احم لا


حور.. هههه والله هبله يلا القهوه جهزت ناخدها ونشربها في طريقنا للمدرج


سهي.. اوكشن


   #######


علي نحو اخر كانت سالي تمسك بصوره ابنها احمد وتنظر لها بحزن


سالي بحزن.. لي يا حبيب ماما تسيبني وتمشي دا انت حته من يوم ما مشيت متصلتش لي كده يا قلب امك هونت عليك تمشي وتسبني هانت عليك ماما يا احمد ثم انهارت بالبكاء وقالت.. البيت وحش من غيرك يا عيوني وحش اووي 


ووقفت وذهبت لغرفته وفتحت دولابه ونظرت لملابسه الي تركها ومررت يدها بحب عليه ونظرت للسرير وابتمست عندما تذكرت شكله وهو نائم فمررت يدها بحب علي السرير وجاءت يدها بجانب المخده فشعرت بشي صدم بيدها. فرفعت المخده وجدتها صوره فامسكتها وادارتها لها 


سالي بصدمه.. حوور


البارت٩


كانت لينا تجلس بصحبه احمد في كافيه الشركه يشربون القهوه


لينا.. اتمني تكون حبيت المكان هنا

احمد بابتسامه.. ايوه المكان كويس 

لينا بحب.. تعرف انك انسان كويس جدا

احمد.. شكرا ليكي

لينا.. احم العفو  وامسكت فنجانها بتوتر واخذت رشفه منه وهي تنظر لاحمد الذي ينظر امامه بشرود ولمحت لمعه حزينه في عينيه

لينا.. بشمهندس احمد

احمد بانتباه.. ايوه

لينا.. حضرتك سرحان في اي

ابتسم احمد بالم وقال.. مفيش

احست لينا بنبره الحزن في صوته فقالت.. لا بجد مال حضرتك

نظر لها احمد وجاء ليتحدث ولكن قاطعه رنين هاتفه فوجدها والدته

احمد .. بعد اذنك مكالمه ضروريه

لينا بابتسامه.. اوك


وذهب احمد ووقف في مكان هادي اما لينا ظلت تنظر له بحيره وقالت لنفسها.. اي هو سرك يا احمد واي سر انجذابي ليك كده..


اما احمد ففتح هاتفه بسعاده فهو اشتاق لوالدته جدا

احمد بفرحه.. ايوه يا امي وحشتيني اووي

ولكنه لم يسمع رد منها سمع صوت بكائها فارتعب 

احمد بخوف.. ماما حبيبتي في اي انتي كويسه بتعيطي ليه ح حور قال بهلع..حور كويسه في اي يا امي اتكلمي

سالي ببكاء.. لي يا احمد

احمد.. لي اي

سالي.. لي مقلتش ليا لي

احمد باستغراب .. اقول اي

سالي بصراخ.. لي مقلتليش انك بتحبها لييي

دق قلب احمد بعنف وخوف فقال بكلمات مرتعشه.. ب بحب مين يا امي

سالي ببكاء..حور يا احمد لي يبني مقلتش لي لي سافرت وبعدت ليي

ابتسم احمد بالم وقال.. ولو قلت يا امي اظن انتي عارفه حور بتحب ريان مينفعش ادخل بينهم حبي من طرف واحد وكان لازم يموت مكنش ينفع افضل صعب اشوفها لغيري وصعب اعترف فاخترت البعد عشان اقدر انسي

سالي بوجع علي ابنها.. ارجع يا احمد

احمد برجاء.. عشان خاطري يا امي متضغطيش عليا انا كويس هنا وبخاول انسي ولو سمحتي محدش يعرف الموضوع دا غيرك عشان خاطري بلاش تكسري فرحتهم

سالي ببكاء.. بس

احمد بحنان.. مفيش بس يا ست الكل سبيهم يفرحو وافرحي وفرحي حور

سالي.. وانت يا احمد

احمد بكسره.. انا اي انا خلاص اتكتب ان قلبي يموت وقصه حبي تنتهي قبل ما تبدا متقلقيش عليا هنسي يا امي يلا هقفل عشان استراحه الغدا خلصت لازم امشي خلي بالك من نفسك وقال بتردد ومن احم حور سلام واغلق الهاتف

اما سالي فهطلت دموعها بحزن علي حال صغيرها ان القدر مخيف حقا يجعلنا نحب قلوبا لا تميل الينا اخبت حور ريان وهو لا يحبها واحب احمد حور اما هي فلم تحبه تشعر بالالم علي ولدها الحبيب

 وعلي حور المسكينه التي تراها تذبل مع الايام بسبب ريان تنهدت بحزن ومسحت دموعها وقامت لتتوضي وتصلي وتناجي ربها ان يريح قلب ابنائها ويكتب لهم الخير


  ########

كان لازم ابعد

كان لازم امشي

كان لازم انهي كل شي يربطني بيك

جنبه وبموت

 بعده بموت 

ولو النتيجه هي هي استني ايي


مبقاش فاضل حته سليمه في قلبي اكمل بيها 

مبقاش في  ولا حاجه ما بينا قلبي يبكي عليها

عايشه معاه وانا مش مرتاحه مجروحه ومتهانه

احسن اني ابعد بكرامتي

 واموت وانا انسانه 

بقاش فاضل حته سليمه في قلبي اكمل بيها 

مبقاش في  ولا حاجه ما بينا قلبي يبكي عليها

عايشه معاه وانا مش مرتاحه مجروحه ومتهانه

احسن اني ابعد بكرامتي

 واموت وانا انسانه 


هستنا اي اكتر من اللي عشته جنبه ا

لعمر بيعدي وشوفت معاه كتير شوفت الخيانه بعيني 

سكت عشان بحبه 

بس اللي ذي ميستهلش غير كل خير


بقاش فاضل حته سليمه في قلبي اكمل بيها 

مبقاش في  ولا حاجه ما بينا قلبي يبكي عليها

عايشه معاه وانا مش مرتاحه مجروحه ومتهانه

احسن اني ابعد بكرامتي

 واموت وانا انسانه 


كانت هذه الاغنيه تصدع في المدرج من فتاه تغنيها بصوت جميل يدخل القلب 


وكانت حور تستمع لكل كلمه من الاغنيه وتشعر بالالم والوجع داخلها وكان هذه الاغنيه لخصت قصتها مع ريان 

حور لنفسها..خطوبتنا بكره ياريان ولحد دلوقتي حيرانه معرفش انتي هتخطبني لي كل حاجه جات فجاه شلتني عن التفكير اه مبسوطه اني هكون ليك بس جوايا وجع من معاملتك ليا وكانك مجبور عليا اغمضت عينيها بالم وتنهدت وكان حزن العالم اجتمع في قلبها 

ولكنها انتبهت علي يد علي كتفها فنظرت وجدتها سهي


سهي.. انتي بخير

حور.. ايوه ثم نمرت وجدت بان المدرج فارغ فقالت..هي المحاضره انتهت امتي

سهي.. ههههه من زمان ياستي يلا بينا ليحجزونا هنا 

ابتسمت لها حور وخرجو من المدرج وكانت حور تمشي بجانب سهي شارده تفكر في اشياء كثيره فقكع تفكيرها صوت سهي الهادي.. اشتريتي فستان الخطوبه

حور بحزن.. لا

سهي.. لي

حور.. كان نفسي اشتريه مع ريان بس هو متجنبني ومش بنتكلم الا قليل ومجبش سيره الفستان فقلت هلبس اي حاجه من عندي

شعرت سهي بالحزن الشديد علي صديقتها لان فرحتها مكسوره هكذا فرسمت ابتسامه علي وجها وقالت بحنان.. وانا رحت فين يلا بينا نجيب الفستان

حور.. بس

سهي.. ولا كلمه يلا يا بت

ابتسمت حور علي صديقتها المجنونه واحتضنتها بشده وذهبو سريعا لمول  لشراء الفستان فظلت حور تنظر لجميع الفساتين حتي وقع نظرها علي فستان احمر رقيق بورده من الجانب فاحبته بشده وقامت بتجربته فكان ضيق فطلبت مقاس اوسع وقامت سهي بشراء مستلزمات الفستان ومكياج لحور وانتهو من التسوق وذهبت كل فتاه لبيتها


فتحت حور الباب ودخلت بسعاده وهي تحمل العديد من الخقائب

حور بفرحه.. سالي انتي فين

خرجت سالي من المطبخ ونظرت لها بحزن ولكنها رسمت ابتسامه علي وجهها وقالت.. في اي يا حبيبتي

حور بفرحه.. تعالي شوفي انا جبت فستان للخطوبه وقامت باخراجه ووضعه عليا ولفت نفسها بفرحه

سالي بحب.. جميل يا روحي انتي وريان اللي اشتريتوه سوا


حور.. لاا ها اه انا وهو

سالي.. ربنا يهنيكم يا حبيبتي

قطع حديثهم دخول ريان للبيت فنظرت له حور باشتياق ولكنها نظر لها ببرود

سالي.  حمدالله علي سلامتك يا حبيبي

ريان.. الله يسلمك

سالي.. جميل الفستان اووي بصراحه نظر ريان لحور والفستان التي تمسكه بسخريه ثم ذهب من امامهم ودخل غرفته

 اشتدت قبضه حور علي الفستان فهي تشعر بغصه في حلقها وتريد البكاء من معامله ريان لها فحملت اشيائها ودخلت لغرفتها ووضعتها علي السرير وجلست علي الكنبه واخذت صوره والديها من علي الطاوله وقالت بحزن.. وحشتوني اووي انا من غيركم تعبانه ياريتكم كنتو معايا وانفجرت في البكاء


حل الليل واجتمع الجميع علي المائده وتناولو طعامهم بصمت وحور لم تتكلم وانتهت من طعامها وذهبت لغرفتها بهدوء وحزن

فنظرت لها سالي بحزن ونظرت لريان بغضب وقالت.  انت مزعل حور

ريان ببرود.لا 

مراد.. طب مالها حاسس البنت مش مبسوطه

ريان بسخريه.. مش يمكن مجبوره عليا

سالي.. ريااااان

نظر لها ريان ببرود ثم قام ودخل غرفته فوضعت سالي يدها علي راسها وقالت بحزن.. خايفه اكون بظلم حور يا مراد

مراد.. نفس خوفي للاسف ريان بيتعامل معاها ببرود

سالي.. كنت اتمني يحبها البنت بتعشقه

مراد.. الحب مش بايدنا يا سالي

ابتسمت سالي بالم عندما تذكرت احمد وقالت. عندك حق يا مراد عندك حق.....


ونامت حور ودموعها علي خدها وهي تحتضن صوره والديها بشده وكانها تريد ان تختبي بين اذرعهم اما ريان فكان يتحدث مع ريهام كالعاده ويلقي عليها كلمات الحب والغزل غافلا عن تلك الفتاه التي تنطفي بسببه


استيقظت حور علي صوت زغاريط بالخارج ففتحت عينيها بكسل ووجدت باب غرفتها يفتح وتدخل سهي وهي تبتتسم ثم اطلق زغروطه لتعبر عن سعادتها

سهي.. صباح الورد يا عروسه

حور بحب.. صباح النور

سهي.. يلا يا كسوله  لسا نايمه امال لو مكنتش دي خطوبتك بقي

 ابتسمت حور بالم فهي توقعت هذا اليوم مختلف وهي تشعر بالسعاده لا بالحزن والكسره فقالت ..اه

لم تمهلها سهي وقت للكلام وقامت بسحبها من يديها ليبداو في تجهيز انفسهم 


اما ريان فقام من نومه بغيظ علي صوت سهي وهي تزغرط فهو يلعن هذا اليوم ويتمني ان ينتهي علي خير فامسك هاتفه وراي رساله من ريهام فقام بالرد عليها والتحدث معها قليل فانتبه للباب يدق

ريان.. ادخل

فدخلت سالي وقال.. حبيبي يلا اصحي عشان تجهز

ريان بضيق.. اظن لسا بدري

سالي.. ولا بدري ولا حاجه يدوب نلحق

ريان.. تمام

هرجت سالي وفتح ريان هاتفه فوجد رساله من ريهام.. رحت فين

فكتب.. ابدا امي كانت هنا هههه قال اي ايتعد عشان خطوبتي

ضغطت ريهام علي اسنانها بغيظ وقال.. انا زعلانه اووي يا ريان انت عارف بحبك وبغير عليك وخايفه تحب البت دي

ضحك ريان بشده وكتب.. احب دي هي دي تتحب اكيد لا  انا نش طايقها وخطبتها عشان سفري بس واهلي اجبروني وهسافر ولما اجي هرميها عادي


ابتسمت ريهام بخبث وكتبت لريان كلمات من الحب والغزل 


حل الليل سريعا وكانت حور تبدو كالملائكه بفستانها الاحمر وخمارها السكري فهي رفضت ان تلبس حجاب وتخلع خمارها  ووضعت لها سهي بعض من المكياج الهادي ابرز ملامحها الجميله اكثر

حور بتوتر.  حلوه

سهي بحب.. قمر يا حبيبتي

ابتمست لها حور بتوتر وخوف وانتبهو علي دق الباب ودخول سالي فنظرت لحور بحب وذهبت واحتضنتها 

سالي.. مبروك يا عيوني

حور بحب.  الله يبارك فيكي يا ماما

ابتعدت عنها سالي وابتسمت لها بحنان ودخل مراد وقبل جبين حور وقال.. مبروك يا حبيبتي

ابتسمت له حور فامسك مراد بيدها لياخذها للخارج


في الخارج كان ريان يقف بجانب اصدقائه ببرود واسر ينظر له اما ادهم ينظر في المكان وقال.. هي فين العروسه

ريان بسخريه.. زمانها جايه يخويا

وقطع كلامه خروج والده وبصحبته حور فنظر لها هي خقا جميله ولكنه نفض تلك الفكره من راسه وتوجه لوالده وامسك يدها فسرت قشعريره في جسم حور ونظرت لريان بخجل فقابلها بنظرات بارده وجلسو وصدعت الموسيفي المكان والجميع بشعر بالسعاده 


ادهم.. تعرف البت موزه بس لو تخس حبه هتبقي قمر

اسر.. ملكش دعوه اقف وانت ساكت

ادهم.. ماشي يخويا ونظر للجميع فوقع نظره علي سهي فابتسم بشقاوه وذهب ووقف خلفها وقال.. ممكن اتعرف بالقمر

التفتت سهي سريعا ونظرت له بغضب وقالت.. لا وذهبت ووقفت بجانب حور

وادهم ينظر لها بمكر فجاءت سالي وقالت.. يلا الحلوين يرقصو سلو سوا

ابتسمت لها حور ولكن كسر ابتسامتها صوت ريان وهو يقول.. معلش مش حابب ارقص


نظرت له سالي بغضب وباحراج وقالت.. تمام وذهبت للداخل لتحضر الشبكه

اما حور فشعرت بالم رهيب في قلبها تمنت البكاء ولكن لا تستطيع فالكثير حولها فشعرت بيد سهي تمسك يدها وتضغط عليها فنظرت لها حور بالم وحزن


وبعد قليل جاؤت سالي بالشبكه واجتمع الجميع حول حور وفتح ريتن العلبه واخرج الدبله ومدت حور يدها له فوضع الدبله بقرف علي اول عقله من اصبعها وسحب يده فنظرت له حور بكسره وقامت بادخالها وقام ريان وقام ريان بالباسها الخواتم بنفس الطريقه ولكن لم يقترب من الاسوره والسلسله

سالي.. لبسها الباقي

ريان.. لا تبقي تلبسهم هي كفايا كده

نظرت له سالي بغيظ وقالت.. لبسيه الدبله يا حور


جاءت حور لتميك الدبله فامسكها ريان وقام بالبسا نفسه فارتفعت همهات من الموجودين ونظرت حور لاسفل لتمنع دموعها من الظهور للجميع وسهي ظلت تنظر لريان بغضب شديد

وبعد قليل انتهي الحفل فذهب ريان مع اصدقائه ودخلت حور ومعها سهي للداخل وبمجرد ان اقفلت الباب انهارت في البكاء فاحتضنتها سهي وظلت تربط علي كتفها فلا كلام سينفع الان مع كسره فرحتها وخاطرها


ومر اسبوعين ولا جديد فيهم ريان يتجنب حور ويستعد لسفره ولينا تحاول الاقتراب علي قد الامكان من احمد وريهام مازالت ترمي حبالها حول ريان


كان ريان يجلس علي كافيه بصحبه ريهام

 ريهام. حبيبي انت هتسافر امتي

ريان.. الاسبوع الجاي

ريهام بحزن. هتوحشني اووي

ابتسم ريان بسخريه وقال.  وانتي كمان

ريهام بخبث.. امتي يجي اليوم اللي نتجوز فيه بقي

ريان.. لسا بدري

ريهام.. يعني اي

ريان.. انا مش مستعد اتجوز حاليا سفري ودارستي اهم

ريهام.. وانا

ريان ببرود.. مالك

ريهام.. رحت فين من حياتك

ريان بسخريه.. اظن انتي الي رميتي نفسك عليا

 ريهام بتوتر.. تقصد اي 

ريان.. اظن انتي عارفه طبيعه علاقتنا واننا بنقضي وقت مش جواز


ريهام بعصبيه.. اه قول كده عاوز ترميني تلاقيك حبيت الست حور

نظر لها ريان بسخريه وامسك هاتفه ومفاتيحه وقال.. اظن دا شي ميخصكيش سلام ههه ياقطه

ورحل ريان وظلت ريهام مكانها تشعر بالغضب الشديد وفكره ان ريان احب حور تجننها فكيف تنتصر عليها حور ولكنها تعرف بانه منذ خطوبتهم لا يرتدي حتي دبلته ولا يتحدث معها فكيف احبها


ريهام بغضب.. ماشي يا ريان هعرف اخذ حقي منك ازاي


    #########

   كانت حور تجلس في كافيه الجامعه بشرد تنظر لدبلتها وتحركها وهي تبتسم بسخريه .. اهذا الحب  الذي اقرا عنه لم يكن الحب يوما مذله ومهانه تذكرت يوم خطوبتهم وتعامله وحته الان مر اسبوعين ولم يتحدث معها حته انه لا يرتدي دبلتها 

حور بالم.. شكلك اخترت غلط ياقلبي ونزلت دموعها فمسحتها حور بسرعه


وكانت ريهام تراقبها من بعيد وتبتسم بشر وذهبت وجلست امامها

حور.. ازبك يا ريهام

ريهام بخبث.. تمام بس انتي اللي مش هتبقي تمام

حور باستغراب.. مش فاهمه

ريهام.. حابه اقولك حاجه

حور. في اي قلقتيني

حور بصدمه.. انتي بتقولي اي

ريهام بخبث.. انا وريان بنحب بعض


هزت حور راسها وهطلت دموعها وقالت ببكاء.. لا انتي كدابه ريان خطيبي وبيحبني


ضحكت ريهام بقوه وقالت.. انتي مصدقه نفسك دا ريان يطيق العمي ومش يطيقك وعلي العموم اتفضلي اقراء المحدثات اللي بينا اهي عشان تصدقي


نظرت لها حور بخوف وبايدي ترتعش امسكت الهاتف ونظرت ببطء للمحادثات لو كان الوجع يقتل لوقعت من فورها وماتت ظلت تقرا المحادثات بجنون 


حور بوجع وصدمه.. لا لا كدابه دا كدب لا مش ريان دا لا

ظلت تبحث وللاسف وجدت بانه ريان وسمعت ريكوردات بصوته كذبت اذنها وظلت تردد بكلمه لا


حور بضحكه جنون.. هههه لا ريان مش هيخوني بالطريقه دي ومع مين ههههه مع صحبتي لا مظنش لا دا كدب لا


نظرت لريهام التي تنظر لها بانتصار ونظرت للهاتف الذي معها مره اخره وظلت تقلب في المحادثات حتي وقع نظرها علي كلمه جعلتها تفقد توازنها وانهارت علي الكرسي وقدمها ترتعش


هي دي تتحب دي اكيد لا انا مش بطيقها وخطبتها عشان سفري واهلي اجبروني هسافر واجي ارميها


ظلت تلك الكلمات تدور في عقلها وتنظر للهاتف مره ولريهام مره ثانيه حتي ابتسمت بوجع وهطلت دموعها بغزاره فوقعت عينها علي تسجيل له وجدته يقول لها احبك


عند هذا الحد لم تستطع التحمل كانت تتمني ان يقول لها هذه الكلمه وبكل سهوله قالها لاخري اكان يخدعها لماذااا 

امسكت حقيبتها وذهبت بسرعه ذهبت اليه تريد معرفه الحقيقه لديها امل ان ريهام تكذب


اما ريهام فالتقطت هاتفها وابتسمت بخبث


وظلت حور تجري بسرعه وهي تبكي والجميع ينظر لها باستغراب وبينما هي تعبر الطريق جاءت عربه مسرعه امامها فوقفت بصدمه مكانها ووضعت يدها علي عينيها بخوف......


البارت١٠


 ظلت تلك الكلمات تدور في عقلها وتنظر للهاتف مره ولريهام مره ثانيه حتي ابتسمت بوجع وهطلت دموعها بغزاره فوقعت عينها علي تسجيل له وجدته يقول لها احبك


عند هذا الحد لم تستطع التحمل كانت تتمني ان يقول لها هذه الكلمه وبكل سهوله قالها لاخري اكان يخدعها لماذااا 

امسكت حقيبتها وذهبت بسرعه ذهبت اليه تريد معرفه الحقيقه لديها امل ان ريهام تكذب


اما ريهام فالتقطت هاتفها وابتسمت بخبث ورحلت وهي تشعر بالانتصار


وظلت حور تجري بسرعه وهي تبكي بشده والجميع ينظر لها باستغراب وبينما هي تعبر الطريق جاءت عربه مسرعه امامها فوقفت بصدمه مكانها ووضعت يدها علي عينيها بخوف

ظلت علي وضعها هذا ولم تشعر بشي فابعدت يدها ونظرت امامها فوجدت السياره تقف علي بعد سنتيمترات منها 


صاحب السياره بغضب.. انتي مجنونه عوزه تموتي


فاجتمع الكثير من الناس بسرعه وصاخب السياره يصرخ علي حور وهي تنظر امامها بشرود فاقتربت منها سيده كبيره في

 السن وقالت.. انتي كويسه يا بنتي 


نظرت لها حور ولم ترد عليها بل هطلت دموعها بغزاره وذهبت بسرعه من امام الجميع وبعضهم ينظر لها باستغراب والبعض الاخر بحزن عليها

  


كانت تمشي ودموعها علي خدها فوقفت وازالت دموعها وقامت باخراج هاتفها وطلبت رقم ريان مره ولكنه لم يرد ثم طلبته ثانيا فاجاب


ريان ببرود.. نعم


حور بهدوء مميت.. انت فين


ريان بسخريه.. وانتي مالك


حور بصراخ... ريان انت فين


استغرب ريان من صراخها وقال بغضب.. في الجامعه وبعدين بتعلي صوتك عليا ازاي تتجراي


ولكنه لم يجد اجابه فحور اغلقت هاتفها واوقفت سياره واتجهت له اما ريان فنظر لهاتفه بغضب فكيف تتجرا وتغلق في وجه وغير هذا تصرخ عليه


ريان بحده.. ماشي يا حور حسابي معاكي بعدين


اما حور فكانت تركب السياره بهدوء مميت عكس النيران التي في داخلها وبعد قليل وقف التاكسي امام الجامعه فظلت تنظر للجامعه كثيرا ولم تنزل من السياره ثم اخذت نفس عميق ونزلت من السياره واخرجت مال من حقيبتها واعطته للسائق وتوجهت للداخل


السائق.. استني يا انسه بقيت الفلوس


ولكن حور لم تلتفت واكملت طريقها للداخل فاستغرب السائق كثيرا ولكنه لم يهتم ورحل


كان ريان يقف مع اسر وادهم ويضحكون ثم لمح حور قادمه اليه فجز علي اسنانه بقوه ثم توجه اليها سريعا وامسكها من يدها وهو يقبض عليها بشده  واخذها لخارج الجامعه والكثير ينظر لهم باستغراب ويتهامسون اما حور فكانت تمشي خلفه هادئه تماما ومستسلمه...


     ############


كانت سهي تجلس امام التلفاز وتاكل الفشار ووالدتها داخل غرفتها فسمعت جرس الباب

 

سهي.. حاضر جايه اهو


وذهبت لتفتح الباب وعندما فتحته انصدمت بشده 


سهي بصدمه.. م مروان


صدم مروان عندما رأيها بشعرها وبحامتها الرقيقه كانت حقا فاتنه اما سهي نظرت اليه باستغراب ثم نظرت لنفسها وملابسها فاغلقت الباب بسرعه


مروان بضحكه... ههههه افتحي يا مجنونه 


ذهبت سهي بسؤعه وارتدت اسدالها وفتحت الباب


سهي بصوت منخفض.. بتعمل اي هنا


اخرج مروان بوكيه ورد من خلف ظهره ثم غمز لها وقال.. والدتك موجوده


سهي ببلاهه.. ها


مروان.. ادخلي ياما نادي لوالدتك


ابتسمت سهي بسعاده ثم ذهبت للداخل بسرعه واحضرت والدتها


فقام مروان والقي التحيه علي والدتها


ام سهي.. خير يبني


مروان بتوتر.. احم بصراحه انا جاي وحابب اطلب ايد الانسه سهي


دق قلب سهي بعنف ونظرت له بسعاده ولكنها صدمت من رد والدتها


ام سهي.. بنتي مقروء فتحتها يبني للاسف معندناش بنات للجواز


سهي بصدمه.. ماما انتي بتقولي اي


ام سهي.. اللي سمعتيه ابوكي قبل ما يموت قرا فتحتك علي ابن عمك


مروان بصدمه.. بس يا طنط انا وسهي بنحب بعض ارجوكي


وقفت والده سهي وقالت.. شرفتنا يبني


نظر مروان بحزن لسهي وخرج اما سهي فبكت بشده وقالت.. لي يا امي لييي انا بحبه ومش هتجوز ابن عمي مش هتجوزه

قامت والدتها بصفعها وقالت.. ادخلي اوضتك


وضعت سهي يدها علي خدها ونظرت لوالدتها بحزن ونزلت دموعها وذهبت بسرعه لغرفتها ....


  ###############


قام ريان باخذ حور للكافيه الموجود امام الجامعه واجلسها بعنف علي احد الكراسي


ريان بعصبيه.... انتي اي جابك هنا فهميني

نظرت له حور ولم تتكلم


 ريان بعصبيه اكثر.. انطقي


حور بهدوء... هو سؤال وتجاوبني عليه


ريان بحده.. خير


حور ... انتي ليك علاقه بريهام


شعر ريان ببعض الصدمه قليلا ولكنه عاد لبروده وقال.. ميخصكيش


حور.. اه ولا لاااا

ريان باستفزار.. اه


نظرت له حور بكسره والم توقعت ان يكذبها كان لديها القليل من الامل ولكنه كسر كل توقعاتها  فهطلت دموعها بغزاره


 حور ببكاء.. ليه خنتني 


ريان.. انا مخنتكيش انا حبيتها مش بايدي


(ابتسم ريان فداخله فهذه فرصه لن تتكرر فسوف يترك حور بسهوله دون مشاكل)

حور.. طب وانا


ريان ببرود.. اللي بينا هينتهي يا حور انا محبتكيش انا اجبرت علي حبك ليا وخلاص واخترت حبي


حور.ببكاء:اجبرت


ريان.. ايوه امي خيرتني بينك وبين سفري لازم اخطبك عشان اسافر فقررت اخطبك لحد ما اسافر وبعدين اسيبك


حور بصدمه... كنت بتخدعني طب وريهام بتحبها


ريان ببرود: اكيد يعني انا بحبها و وبتحبني

 

حور : طب وانا ليه تخوني وتفضل عليا حد.تاني ومين صحبتي ...


ريان....  حور انا حبيتها ودي مش جريمه وبصراحه جدا مليت انتي دايما فارضه نفسك انا زهقت من حبك دا كل حاجه طيب وحاضر ونعم قرفت 

 

حور ... قرفت انا عملت كل دا عشان بحبك


ريان..بسخريه: حب فين الحب اللي بتتكلمي عنه انتي لاغيه شخصيتك خالص ودايما بتدخلي في حياتي وان كنت مثلت اني بحبك فدا عشان غرض وانتهي ولازم كل شي بينا ينتهي

  

حور بنهيار:  بتمثل اها علشان كده انت مش بتشوف غير نفسك مبتحبش غير نفسك مبتهتمش غير بنفسك و غير كده لا وانا كنت بسال فين اهتمامك بيا فين حبك انت ليا فين كل ده طلعت بتخدعني و انا غلط في حبي ليك في ايه

 

ريان ببرود: ما انتهينا بقي قلت محبتكيش انهي الفيلم دا 


حور بانهيار : ريان حبيبي اسمعني انا والله بحبك و  مش طلبه هدايه ولا فلوس ولا شوكولاتات انا طلبه حب واهتمام ومسجات بس مش اكتر هو ده كان كل طلباتي اني اشوف حبك في عيونك يا ريان  انا حبيتك لا عشقتك سبها ونرجع تاني وهخليك تحبني ارجوك ثم اكملت بجنون ارجوك خليك جنبي هموت من غيرك طب اقولك خلينا نرجع صحاب

  

ريان بكامل البرود : خلصتي رغي


حور بصدمه : ليه القسوه دي يا ريان عشان حبيتك تكسرني كده تمام يا ريان انا هعمل حساب حساب العشرة اللي بينا وانك ابن عمي والا كنت هندمك انت والزباله اللي خنتني معاها

ريان بعصبيه وهو يمسك يدها بقوه... مسمحلكيش تغلطي فيها مفهوم


حور بقهره.. دي خطفتك مني وللدرجاتي بتحبها يا ريان طب وانا


ريان بزهق.. يووووه عوزري بقي قلت مش بحبك زهقتيني ليه راميه نفسك عليا كده قرفت يا شيخه واكمل بقسوه  ولما حب هحبك انتي بنهزري


كان كلامه مثل السكاكين تطعن قلبها اغمضت عينيها بالم وابتسمت بحزن وعيونها تنهمر منها الدموع وقالت.. تمام يا ابن عمي مش هخليك تفتكر ان كان في حياتك حد اسمه حور خالص 


ريان ببرود: يستحسن 


حور: بس خليك فاكر ان حقي هيرجع يا ريان وذنبي ده ربنا يخلصه منك وهتشوف وهندمك


ريان.. بطلي صداع وامشي بقي زهقتيني


نظرت له بعيون تملئها كل معالم الحزن والالم واقسمت بداخلها ان تزيقه تمن خداعها وكسر قلبها غاليا 


وبعد رحيلها وقف ريان ومسح علي شعره بغضب فاكيد ريهام من قامت بهذا واذا تكلمت حور فسوف يخسر اهله ولكنه وجدها فرصه جيده للتخلص من حور

ريان بغضب.. ياااااربي 


    ###########

توجهت حور للبيت شبه فاقده لاحياه فتحت الباب ودخلت ولم تهتم لسالي الجالسه


سالي.. حور حبيبتي رجعتي بدري لي


ولكن حور لم تجب عليها وتوجهت لغرفتها وامسكت حقيبتها وفتحت دولابها وقامت بوضع ملابسها في حقيبتها

فجاءت سالي ونظرت لها بصدمه


سالي.  حور بتعملي اي


التفت لها حور وابتسمت بالم وذهبت امام النراه ونظرت انفسها ثم صرخت 


حور.. اةةةةةةةةةةةةةةةةة وكسرت المراه بسدها ونزفت بشده


هرولت اليها سالي بسرعه وامسكت يدها وقال.. انتي مجنونه ايدك بتنزف 


حور ببكاء.. خايفه عليا


سالي.. اكيد طبعا انتي هبله قومي اضمد الجرح


حور بصراخ.. طب ليييي لي رخصتيني كده لييييي


سالي بخوف.. حور في اي


حور بكسره.. لي اجبرتيه عليا ليييي


سالي.. حبيبتي افهميني انا عملت دا عشانك


حور بصراخ.. عشاني عشاني فييين وايتك مل يوم بيذل فيا ويكسرني وانا اقول لي هيخطبني في لحظه اتاريه مجبور عليا ليييي يا سالي لييي انتي لو امي مكنتيش عملتي كده خلتيه ذلني عارفه احساسي وانا المفروض احلي يوم في حياتي وحياه اي بنت يتكسر نفسي فيه كنتي مكاني وابنك سابني ومخترش الشبكه كنتي معايا وبختار الفستان ومقهوه كنتي معايا حسيتي احساسي حسيتي كسره قلبي


: سالي بالم.. حور حبيبتي


ابعدتها حور بقوه وقالت بكره... بكركم كلكم بكرهكم واغلقت حقيبتها 

فجرت اليها سالي وقالت برجاء.. حور حبيبتي راحه فين بس اسمعيني


حور بقوه... راحه بيت اهلي ثم خلعت الدبله ورمتها علي الارض وخرجت تحت مناده سالي ولكنها لم تجبها


سالي بصراخ.. حوووور لاااااا ثم انفجرت في البكاء...    Islam


تكملة الرواية من هنااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع