القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قلوب صماء الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم فاطمة الألفى

 


رواية قلوب صماء الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر  بقلم فاطمة الألفى 






رواية قلوب صماء الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر  بقلم فاطمة الألفى 


الفصل السادس قلوب صماء بقلم فاطمة الألفي يوم الزفاف كانت العروس تتم تجهيزة بغرفتها وزوجه عمها هي المشرفه على تزينها. مني بفرحه. ما شاء الله زي القمر مش محتاجه حاجه ابتسمت لها جميله.، وجلست نوارة بجانب ابنتها وهي تكتم دموعها بصعوبة وضمتها لصدره تحاول أن تخفف عنها قلقها. تركتهم مني بمفردهم لتترك مجال الحديث بين الأم وابنتها.. نواره وهي تتطلع لابنتها بحب. يزيد اتحدت امعاي عشيه وكان جلجان عليكي يابتي واني طمنتو غصب عني جدك منبه مفيش سيرة تطلع لخيك، بس يزيد بيجولك ماتهملوش من غير مايتحدت امعاكي زي متعودتو، اتوحشتك يابتي من دلوك، اسمعي كلام حماتك هي كيف امك وخليها راضيه عنيكي وهي تحبك كيف بتها، والست شكلها بت أصول وطيبه وربنا يهدي سرك يابتي، وخلي بالك من جوزك لازمن تعامليه زين وهو يحطك تاج فوج راسو، الست لازمن تكون تحت طوع جوزها واللي يأمرك بيه تنفذيه من سكات، واوعاكي ينام وهو غضبان منيكي الملائكه تلعنك يابتي وربنا يغضب عنيكي، فهمتني زين ياجميله هزت رأسها بالموافقه. نواره. انا راضيه عنيكي يابتي ودعيالك وربنا امعاكي ويعز عليه فراجك ياضنايا وضمتها بقوه دق علي الغرفه ودلف وهو يبتسم على طفلته اليوم أصبحت عروس وسوف تفارق منزلها، فهي ابنته المحببه لقلبه والمقربه إليه والي الان لم يقبل بهذا الزواج ولكن لن يرفض كلمه والده. على قرب إليها وهو يقبل جبينها. العريس واهلو جم في الدوار حطي العبايه ياام يزيد على جميله بتي ديري بالك على حالك واوعاكي تطاطي راسك لحد خلي راسك مرفرعه طول ماانت على الحج ماتخفيش واصل واحنا كلهتنا في ضهرك يابتي ولو حد زعلك يمين بالله اجطمله رجبته اي كان التخين عندهم انتي بتي ومش هجبل حد يزعلك وسمحيني يابتي لو الجوازه من غصب عنيكي دي حكم جدك ولو في يدي كنت طربجتها على عيله السمنودي مش احط يدي في يدهم .................... كان الدوار يعم بالبهجه والفرح وذبح الدبائح وتفريقها على الناس وأصوات الزغاريد والمزمار والأعيار الناريه تصدع فى أنحاء الدوارعندما حضر العريس وأهله كان مالك غير مبالي لم يحدث يبتسم ببرود وينظر إلى المكان باستهزاء، تعرف على أهل العروس وصافحهم ببرود وجلس في المنضره وتم عقد القرآن. وأصوات الأعيرة النارية تصدع في كل مكان وانتظر العروس أمام الدوار ورفض ركوب الخيل وقرر أن يصطحب زوجته في سياره وليس على الجواد مثل عادتهم وتقاليدهم.. كانت تمشي على استحياء بين جدها ووالدها على. قاسم يتحدث لحفيده بصوت منخفض. اتحرك يابجم وامسك بيد مرتك وسلم على جدك مالك بصدمه. هي العروسه لابسه زكيبه ولا ايه قاسم. اتحشم يا ولد كانت ترتدي كاب اسود لم يظهر منه شيء ويدري وجهها أيضا لا أحد يكشف عن وجهها الا زوجها. استسلم مالك لأوامر الجد وقرب من العروس وصافج الجد ووضع يده على خصرها لتسير معه إلى حيث السياره، وعندما وضع يده انتفضت من أثر لمسته المفاجأة وهو لم يهتم شدد من قبضته عليها. وصعدت إلى السياره وهو جانبها وتحركت السياره إلى منزل الحاج قاسم، وعندما وصلت انطلقت الزغاريد والرقص على المزمار الصعيدي بالعصا وصدحت الأعيرة النارية ترحب بقدوم العروس.. ترجل من السياره وساعدها على النزول واستقبلته والدته بترحاب شديد وضمت العروس وقبلها واصطحبتها إلى غرفتها لتنتظر زوجها وقبلتها بحنيه وهي تبتسم لها وتركتها وهبطت إلى الاسفل.. وانتظر مالك بالأسفل والجميع يبارك له إلا عمته منتهى وابنتها تشتعل غضب وحقد وعلى حين غفله. منتهى. بحولك ايه ياولد اخوي لازمن نتوكد الأول من عفه مرتك، وليه أهلها عجلو بالجواز اللي لو كانو متوكدين أن بنتهم معيوبه وعشان أكيدة ماتشرطوش ولجيو اللي يرضا ببتهم قاسم بشده. أجفلي خشمك ياام مخ ضلم واني اللي عجلت بالجواز مش الحج واصف، والعادات دي بطلت من زمن واوعاكي تتحدتي واصل خابرة منتهى بغل. برضك نتوكد يابوي اني خايفه على ولد اخوي كيف يوجع الوجعه دي حامد الأخ الأكبر. ماكفياكي عاد يا منتهى انتي عندك بت ياخيتي بلاش تتحدتي في أعراض ولايه دي يروح فيها رجاب منتهى. وها وانت هتجيب بتي لبت الشهاوي ياخوي، الحج عليه كنت عاوزة اطمئن على ولد خوي قاسم بحدة. اطلع ياولدي لعروستك وسيبك من الحديت الماسخ دي مها. بعد اذنك ياعمي، دي حاجه شخصيه يا منتهى وتخص مالك وبس مالك. هو انا مش عملت اللي انتو عاوزينه عايزين ايه تاني انا حر بقى مش هسمح لحد يدخل في حياتي تاني قربت إليه والدته بابتسامه بشوشه. و قبلته من وجنتيه. مبرووك ياحبيبي وربنا يسعدك اطلع لعروستك بادلها الابتسامه وتركهم وصعد إلى حيث الغرفه وهو يذفر بضيق وحدث نفسه قبل أن يدلف للغرفه. هو انا كنت ناقص عمتي كمان و عادات الصعيد المتخلفه، انا عايزة اخلص من البلوة دي على خير واستحاله أقربها وأتم الجواز هو انا ناقص هم. ................... في بيت الشهاوي كان الجميع يشعر بالحزن بعد مغادرة جميله المنزل. الحزن مخيم على وجوه العائله. الأم كاد قلبها يعتصر الما على فراق ابنتها الوحيده وأيضا عمها الذي كان نعم الأب في جميع سنوات عمرها. وجدها الذي تركهم وصعد إلى غرفته ولم يتحدث مع احد. أصبح البيت خاوى الان من جميله ورغم أن لا أحد كان يشعر بوجودها ولكن أصبح الآن البيت خالي بدونها فهي الشمس الذي غابت عن المكان، والجميع متأثر بغيابها. وعمها الأصغر الذي حزين على زوجها من غير ابن أخيه فالجميع يعلم أنها منذ ولادتها وهي مكتوبه لغز ولد عمها ولكن تغير كل شي بين ليله وضحاها. .......... فى القاهرة كان معتكف بغرفته يعتصر قلبه حزنا وآسي على فراق محبوبته وزواجها من غيره وهو مثل المُقيد لا يستطيع أن يوقف هذة المهزله كما اطلق عليها ، ولكن هم من يدفعو التمن وجميله التي تضحي بحياتها من أجل إخماد نار الثأر حقا مهزله بكل معني الكلمه ، سقطت دمعه حارقه لم يستطيع كبتها لا يعلم ما مصيرها فهى حب حياته وطفولته وأول من رأت عينه وكان يعد الأيام والليالي لكي يلتقي بها فى مملكتها التى سوف تنير بوجود جميلته فهو تغاضى عن اى اعاقه بينهم فهو لا يرا بها اى نقص ، يراها كامله متكامله لم ينقص عدم سمعها ولا نطقها باسمه شئ فهو يشعر بها ويعلم ما بداخلها من نظرة عيناها الساحرتين فماذا مصيرها الان ، وهو عليه الجمود وتحمل الم الفراق ... ............ فى منزل الحاج قاسم السمنودي دلف الغرفه بكل ضيق وأغلق الباب خلفه ببرود، ونظر أمامه وجدها تجلس على طرف الفراش ولم يظهر منها شئ . نظر إليها ببرود وهو يحدث نفسه . اهي لابسه الخيمه هههه وكمان اسود فى اسود احنا شكلنا فى ميتم ولا ايه ، وهى هتلبس ايه يعني اكيد زى ما انا متوقع كائن متخلف جاي من ورا الجاموسه . توجه إليها فى خطوات سريعه ووقف امامها وهو يتحدث بخشونه . مالك بصوت عالي خالي من اي مشاعر . انتي يا أسمك ايه انتي هتفضلي بالمنظر دى كتير لا وكمان وش كسوف حضرتك وشك فى الارض فى حاجه ضايعه منك . لم تنظر له ولا تسمعه فقط شعرت بقربه ووجوده امامها شعرت بالاضطراب ودقات قلبها فى تسارع . مالك بحدة . هو انا مش بكلمك متبترديش عليه ليه لا بقولك ايه مش عاوز غباء كدة من أولها . فلم ياتي منها أي رد .. .......... اما فى الاسفل . محمود بضيق . هو لسه فى التخلف دى يا ميرو ماريا . عمتو تفكيرها هو اللي متخلف محمود بهمس . لا وانتي الصادقه تفكيرها حقود ، دى كانت راسمه تجوز مالك لبنتها عنبر افهموها بقي ماريا . تصدق صح ، بس انا شايفه البلد فعلا اتغيرت عن زمان بقيت جميله جدا وراقيه كمان والثقافه بقت موجودة فى كل بيت وجدو بيقول العادات والتقاليد القديمه بطلت يعني فى تقدم محمود . طبعا يا بنتي دى التكنلوجيا دخلت كل بيت ، بس شكل عمتو كاره العروسه عشان كدة عايزة تعمل مشكله من مفيش ،بس صحيح هى العروسه إسمها ايه . ماريا . اسمها جميله وسمعت ماما بتقول لجدو هى فعلا اسم على مسمي جميله وهى جميله محمود . ههههه انتي مشفتهاش بقي ماريا بحزن . لا والله ماما بس هى اللي راحت مع جدو وشافتها امبارح وجدو رفض ، بس لم رجعو من هناك انا سمعت ماما بتقول لجدو انا خايفه من رد فعل مالك لم يعرف لكن يعرف ايه بالظبط معرفش محمود . يبق انتي بتلمعى الاوكر بقي ماريا . هههه فضول بصراحه بس ماسمعتش غير كدة تفتكر فى ايه محمود بتفكير . معرفش بقولك ايه قومي نطلع ننام احسن وبكرة نبق نفهم كل حاجه ماريا . هو احنا هنفضل هنا كتير محمود . وانا اش عرفني ياختي انا زي زيك . .............. غضب من عدم تجاهلها له وامسك يدها بقوه واوقفها أمامه وهو يهزها بشده ، فكان حجمها ضئيل بالنسبه إلى حجمه وطوله ، انتفضت من قبضته والخوف تسرب الى قلبها كادت أن تبكى ولكن تماسكت فهي لا تحب أن تظهر دموعها أمام أحد ، وظل يهزها من كتفها بقوة وسقط الكاب من علي جسدها الضئيل، وكانت ترتدي اسفله.ثوبها الملائكي البسيط وانسدل شعرها بحريه علي ظهرها واعطاها جمال ساحر ، نظر إليها بتفحص وجدها مثل الملاك ببشرتها البيضاء الصافيه وعيناها الخضرويتان تعطي بريق ساحر وجذاب وحمرة الخجل تزين وجنتيها ، نظر إلي عيناها بصدمه فلم يتوقع أن تكون بكل هذا الجمال ، فحقا كانت تخفي جمالها تحت هذا الرداء الاسود.. ودون وعي منه أبتسم ونسي انفعاله وهو يتطلع إليها بانبهار ، وهى تنظر لاسفل من شدة خوفها وقربه الزائد ، فهى اول مرة ترا شابا غريبا عنها وينظر لها بتفحص دون اى ذرة خجل منه وظلت تنظر لاسفل . مالك بابتسامه وهو يقلد اللهجه الصعيديه .يا بوي دي الصعيد طلعت حلوة جوي يا جدعان .. ....

الفصل السابع قلوب صماء بقلم فاطمة الألفي مازالت تشعر بالخوف من قربه ولم تسطيع أن تنظر إليه لتعرف ماذا يتفوة، ولكن هو شعر بالضيق من أعدم اهتمامها واللامبالاة فكبريائه كرجل لا يسمح بالتقليل من شأنه وبالأخص وهو يعلم سبب هذة الزيجة . مالك بتنهيدة. وبعدين بقى هو انا هفضل اكلم نفسي كدة كتير، طب اسمك ايه طيب وانتي عارفه اتجوزنا ليه ولا ماتعرفيش، هوانتي كومبارس صامت مافيش كلمه هتتقال يااسمك ايه، صحيح هو انتي اسمك ايه، ههههههه تخيلي أن متجوزك وماعرفش اسمك حتى ايه، ولااهتميت اعرف اصلا مخدتش بالي وانا بمضي على القسيمه ها بقى. لم يأتي اي رد منها وظلت تنظر إلى الأسفل بتوتر. قد بلغ من الصبر منتهاه فلم يتحمل صمتها أكثر من هذا وغروره منعه من المحايلات انقض على معصمها بعصبيه وانفعال وعاد يصرخ بها. مالك بغضب. هو انا مش بكلمك يابت انتي ولا ايه، انتي تحمدي ربنا إنك بقيتي مرات مين، فوقي لنفسك وشوفي انت واقفه قدام مين فاهمه ياحلوة ولا مش بتفهمي نظرت له بخوف وحاولت أن تفلت يدها ولكن كان متمسك بها ويعتصر معصمها بقوة وهي تشعر بالألم ولا تعلم كيف تخلص نفسها منه فحاولت أن تتفوه بصوت صراخها المبحوح الذي لا ينطق ولايتفوة بشيء مفهوم سوا صريخ ومجرد أنين.. جميله. تفتح فمها تحاول أن تضغط على لسانها ليتحرك أااا أااا عندما سمعها ترك معصمها ببرود. ايه اتخرستي دلوقتي رفعت يدها للاشاره وهي تضعها على فمها واذنيها وتنظر له بألم مالك بصدمه. انتي بجد مش فاهمه انتي خرسه وكمان مابتسمعيش هههههههه وظل يضحك بكل برود وهو مصدوم حقا من هذا.. مالك. وكمان مجوزني واحدة خرسه ومابتسمعش هو انا كنت ناقص، امسك يدها بقوة وهو يجرها خلفه وغادر الغرفه وهي خلفه ويصرخ بصوته الغاضب وتجمع كل من بالمنزل ليفهم ما أمر كل هذة الضجه ومن بينهم منتهى وابنتها التي كانت تشعر بالفرحه. قاسم بحدة. وِلد صوتك عالي ليه عاد حوصل ايه مالك بأنفعال. اكيد حضرتك كنت عارف وخمتني في الجوازه وانا المغفل اللي اسمع كلامك والحكايه أكبر من التار القديم لا دي كمان لا بتسمع ولا بتتكلم وانا اشرب بقى الجوازة وادبس فيها، يكون في علمك ياجدي الجوازة دي باطله وانا مش هكمل فيها مش انا اللي اتورط الورطه دي وتركها وهو يبعدها عنه، وهي عندك اتصرف معاها ترجعها لأهلها تسبها انت حر انصدمت بماريا من أثر الدفعه القويه، التقطها ماريا بحزن وضمتها بحنيه وهي تبكي على هذة البريئه التي لا حول بها ولا قوة. وغادر المنزل على وجه السرعه ولحق به ابن عمها يدعي رحيم. ... مها تنظر إلى قاسم بحزن واسف على مافعله ابنها، والجميع يتطلع إلى جميله ويتفحص شكلها والهمسات تعلو في الوقت المتأخر من الليل، منهم نظرات كره وآخره إعجاب بجمالها وغيرهم بشفقه على حالها.. احتضنها ماريا واصطحبتها لداخل غرفتها وهي ترتب على ظهرها بحنيه...... قاسم. كل واحد على قاعتو مش عاوز اسمع نفس حد فيكم واصل... توجه الجميع إلى غرفهم وهم يتهامسون على العروس الجديد..... ............. ...... خرج من المنزل بأكمله والحق به رحيم. رحيم. يا ود عمي اهدي أكيدة وجولي مالك عاد مالك بعصبيه. يعني مش عارف في ايه يا رحيم، جدي يجوزني بالاجبار وكمان من دي واحدة لا بتسمع ولا بتتكلم ولا عمرها هتفهمني وتتواصل معايا وتقولي مالك في ايه وكمان اتفاجي بكل دة يوم الفرح ليه ماعرفش كل حاجه، ليه مش من حقي اختار زي اي حد، انا سمعت كلام جدي ونفذته للآخر بس جدي مش صارحني، قاصد يحطني قدام الأمر الواقع، وانا مش هقبل بكدة، طريقه لوي الدراع دي ماتمشيش معايا. رحيم. جولي الحقيقه ياود عمي المشكله عنديك أن مرتك طلعت خرسه ولا مشكلتك انك مش رايدها من الاول وماصدجت جتلك من عند ربنا، عشان تبعد عنيها. مالك بتوتر. تقصد ايه يارحيم رحيم. اني كيف خيك الكبير صارحني عاد وجولي في ايه لكل اللي حوصل من هبابه، ليه جلبت الدوار كلهاتو دلوك تجصد ايه من اللي حوصل مالك بتفف. انا انصدمت لم عرفت جدك بيدبسني في الجوازة، مش هعرف اهرب منه وجت فرصه قدامي ومن غير ماالوم نفسي، هي اكيد مغصوبه على الجوازة زي بالظبط رحيم. و مفكرتش انها بنته وممكن لو طلجتها سمعتها تنضر، وكمان اكيدة بتظلمها مالك بحدة. أهلها اللي بيظلموها مش انا رحيم. بس مرتك زينه وكيف البدر ومش ذنبها انها خرسه ياود عمي، دي انت امك دعيالك، مش هتجرفك في عيشتك كل شويا زن زن وطلبات مابتخلصش واصل، ولم تبق رايد ترتاح هبابه تفضل فوج راسك كيف البابور ومش تخليك تريح جتتك، طول اليوم شغل الغيط والزريبه والدوار وأرجع الجاها كيف غراب البرك هههههه والله انت في نعمه ياود عمي ومش مجدرها مالك. ههههههه ياااه كل دي انت بتحب مراتك جوي جوي رحيم. هههههه وربنا كيف البجرة بس بحبها وعشرة وأم العيال ياود عمي مالك. ربنا يخلهالك رحيم بجديه. اوعاك تظلم البنته حرام ومش ولد السمنودي اللي يظلم حرمه فكر زين في كلامي جبل ماتندم ويلا الفجر جرب يادن عشان تصلي وربنا يصلح حالك مالك. يعني اعمل ايه اكمل معاها ازاي وانا كل لم ابص لوشها بعرف أن مغصوب عليها واتجوزتها بلوى الدراع من جدي وعشان ام التار ينفض رحيم. ايوة كمل امعاها ودي نصيبك ياود عمي وكل حي وليه نصيبه وارضى بالجسوملك، بلاش تعمل عداوة جديدة وعيله الشهاوي مش هيسكتو لو مسيت بنتهم بأي أذى، دي هيضيع فيها رجاب ودي شرف بتهم ولو رجعتها تاني يوم دخلتها الناس تجول ايه، وكمان اكيدة بتعمل العداوة وبتصحي الطار اللي لحد دلوك سرة مع جدك وبوي ومحدش خابر حوصل ايه زمان، أرضى بنصيبك ومن النجمه تاخد مرت عمي ومرتك وخواتك وتعاود على سكندريه وتكمل حياتك واوعاك تفكر في الطلاج ولو بعد ايه، اعتبر دي جوازة العمر كلو مالك. يعني ايه خلاص ادبست ومافيش رجعه رحيم. و ها إياك فاكر انك هتجوز شهر ولاسنه حتى وطلجها وكل حي يروح لحاله، لاع مافيش عندنا طلاج ولاجدك يرضى باكيدة ودي صلح بين العيلتين لأجل الطار الجديم عاوز تحي الدم تاني ليه عاد، ربنا يهديك ياود عمي واسمع كلامي زين تهمل الدوار وترجع على سكندريه..... ........................... كانت تبكي بصمت في أحضان ماريا إلى أن غلبها النعاس، ظلت ماريا تنظر إليها بشفقه، إلى أن دلفت والدتها لتطمئن علي جميله وجدتها نائمه مثل الملاك ، حزنت علي وضعها فما ذنبها فى اعاقتها وحزنت بشدة من تصرف ولدها ،لم تتوقع أن ابنها بلا رحمه ولا شفقه كهذا .. ماريا بحزن . نامت من كتر الخوف والرعب اللي شفته من مالك ، انا مش مصدقه ان اشوف أخويا الكبير بيعامل مراته بكل القسوة دي ، عشان ايه المفروض هو كمان مايكونش قاسي بالشكل دي ويجرحها قدام كل اللي فى البيت ، هى جميله مش بنت ناس زينا ، هو يقبل حد يعاملني كدة ، انا مش هكلمه تاني ، انا مش راضيه على اسلوبه ولا تصرفاته دي ، وهو وافق على طلب جدي من الاول ،يبق يتحمل نتيجه قراره ومايلومش غير نفسه . مها بحزن . ماكنتش اتوقع رد فعله هيكون بالشكل دي ، لو كنت اعرف كنت عرفته قبل ما يجرحها بالشكل دي ، انا ماعرفش غير من جدك يوم الحنه واصريت اروح اشوفها ،بس لاقيتها جميله وشكلها طيبه جدا واتكلمت مع والدتها وعرفت كمان انها بتفهم من حركه الشفايف ،يعني بتفهم كل اللي بيتقئال من حركه الشفايف وكمان بتعرف تقرأ وتكتب واخوها الكبير هو اللي علمها كدة عشان تعرف تتواصل مع اللي حواليها ، يعني هى زينا وتقدر تفهمنا كمان وممكن تكوني صحبتها يا ميرو قربي منها يا حبيبتي واكتبيلها وهى تكتبلك وتجاوب مع بعض ، اعتربيها اختك ، ومالك ربنا يهديه وانا هتكلم معاه لم نرجع بيتنا . ماريا . انا حبيتها والله يا ماما ومتأكدة اننا هنكون اخوات اطمنئ . مها . طيب ياقلبي الحقي نميلك ساعتين عشان هنرجع اسكندريه بكرة ان شاء الله . ماريا . حاضر ............ تركتهم مها وغادرت الغرفه وهى تدعي لولدها بالهدايه وصلاح الحال وأن يحن قلبه لهذا الملاك البريء ... ............ عاد رحيم ومالك من الخارج وصعد مالك إلى غرفته فلم يجدها بالغرفه ظن أنها بغرفه والدته او شقيقته وجلس بالفراش بتعب وهو شارد فى حياته القادمه ... ....... اما رحيم طرق غرفه جده برفق ودلف ليخبره ماذا فعله مع ابن عمه ، وقصي عليه كل شيء . قاسم . يعني هيعاود ومرته امعاه يا رحيم يا ولدى ولا هينشف دماغو كيف البجم رحيم . اطمئن يا جدي هيعاود بمرته وجولتله كيف ماجولتلي بالملي ماتخفاش وراك رجاله . قاسم بتنهيدة . عفارم عليك يا ولدي ، هملني لحالي دلوك رحيم . امرك يا جدي . غادر رحيم غرفه جده وتوجه لغرفته ، وظل الجد يفكر فى حال حفيده وعليه أن يعامله بالشده لان اللين لا يصلح معه الان .. ...... يتبع

الفصل الثامن قلوب صماء بقلم فاطمة الألفي في صباح اليوم التالي. ذهب الجد إلى غرفة حفيده ليتحدث معه بكل صرامة وحزم، دق الباب بالعصاه خاصته عدة طرقات، ودلف الغرفه وجد حفيده مازال نائم ولا يشعر بوجوده، قرب قاسم من الفراش ووقف بجانبه وصاح بأسمه. قاسم بحده. مالك اكفياك نوم عاد وجوم رايد اتحدت امعاك انتفض مالك من نومه ونظر إلى جده بقلق. خير ياجدي في ايه قاسم. جوم من مطرحك وطس وشك بشويه ميه وفوجلي أكيدة ترك الفراش وتوجه إلى المرحاض بضيق وهو يحدث نفسه. اكيد فيها محاضرة على الصبح وربنا يستر، وبعد لحظات خرج من المرحاض. وقف مالك أمام جده. قاسم بشده. اوعاك تفكر اني نايم على وداني ومش خابر باللي بتعملو من ورا ضهري والبت اللي بتتصرمح امعاها في سيكندريه لاع تبق مش خابر جدك زين واني ساكت بمزاجي وعاوزك تحط عجلك في رأسك وتفكر زين في مرتك وبيتك واوعاك تكدر جميلة بنت الشهاوي واللي قسما عظما محدش هينجدك من تحت يدي واوعاك تكون خابر انك كبرت عليا، اني محدش يكبر عليا واصل ياود المرحوم، وجوزك من جميله هيتم وهتكمل فيه، والبت بتاعت سيكندريه تهملها لحي سبيلها وتشوف حالك ومصالحك وتبطل شوغل الصرمحه، وانت بنفسك اللي وافجت على جراري تبق تخليك راجل جدامي وتكون جد كلمتك وتعرف مصلحطك ولا عاوز تهمل حالك ومالك ووكل عيشك مالك بتنهيدة. حضرتك اللي لويت دراعي بحوار الجواز والتار وشغلي ولسه بتلوي دراعي لحد دلوقتي ياجدي انا مش لسه صغير انا عمري تلاتين سنه عارف انا عايز ايه، انا نفذت طلبك عشان مش عايز اغضبك ياجدي قاسم. لو لساك خايف على غضبي تعامل مرتك زين، ياولدي انت غالي عليا واني خايف عليك من الطار واني اتصرفت زين ورايدلك الصالح والبت مش بتسمع ولا بتتكلم مش ذنبها ياولدي خلي جلبك فيه رحمه عاد وارضى بنصيبك ياولدي وربنا هيجزيك خير ياولدي بلاش تظلم البنته انت عندك خيتك خاف عليها وحط في رأسك داين تدان مالك بجديه. بس كان حقي اعرف ياجدي مش اتفاجى كده قاسم. دي عندي اني ياولدي خوفت اجولك مش توافج تتم الجوازة واطلع ازغير جدام عيله الشهواي بعد ما خلاص اتفجنا، بس البت مالهاش صالح ياولدي ولا ذنبها ودي نصيبكم ياولدي والنصيب مافيش منه مردود ياولدي مالك بضيق. و المطلوب ايه دلوقتي قاسم يرتب على كتفه بحنيه. هي مرتك ومش مطلوب منيك غير تراعي ربنا فيها وتعاملها بما يرضي الله وتبطل صرمحه مع بنات الناس، انت دلوك راجل متجوز وراعي بيتك وعيلتك زين، ربنا يهديك ويصلح حالك مالك بتردد. حاضر ياجدي هنفذ اللي تطلبه المهم تكون راضي عني وقبل يد جده قاسم. راضي عنيك ياولدي بس تكون راجل وجد كلمتك مالك. ههه مخلاص بقى ياجدي قاسم. هتعاود سيكندريه ميته مالك. دلوقتي هبلغ ماما واخواتي يجهزو قاسم بحدة. و مرتك مالك بابتسامه. ومراتي طبعا ياجدي قاسم. خابر يا ولدي نفسي في ايه عاد، نفسي اشوفلك حته عيل ازغير عشان جلبي يطمن عليك واكيدة يبجو العيلتين اتحدو ومافيش بينتنا عداوه واصل وبج بينا نسب وعزوة وولاد مالك ببرود. ربنا يسهل قاسم. بعد لم ترحب بأهل مرتك وتخبرهم انك معاود سيكندريه وتبتسم في وشهم وتحب على يد جدك واصف خابر ولا مخابرش مالك بابتسامه صفراء. خابر ياجدي قاسم. غير خلجاتك وادله وتركه جده يبدل ملابسه. .......... ابدل ملابسه وهبط الي الأسفل ليرحب بهم، وصافحهم بابتسامه مغتصبه على ثغره لأجل أرضا جده.. كان الجميع يتعامل معهم بفتور دون الحاج قاسم.. والسيدات في الأعلى تبارك لابنتهم .... كانت تجلس بغرفه ماريا وتشعر بالحب والموده منها وتبادلها ماريا الابتسامه وتتحدث معها عن مواقف مضحكه، لكي ترسم البسمه على تغرها الرقيق، وجميله تركز معاها وتفهم ماذا تقوله ماريا وتبتسم لها بحب، ودلفت والدتها برفقه مها لتبارك لابنتها وتطمن عليها. مها بابتسامه. ماريا تعالى عيزاكي تركت لها مجال الحديث مع ابنتها. قبلتها نوراة بلهفه وشوق واحتضنتها بقوة وبادلتها جميله العناق.. نوراة. عامله ايه يابتي زينه هزت لها بالإيجاب وابتسمت إلى والدتها بحب لكي يطمن قلب والدتها، وجلست تحكي لها عن أخيها والي الان لم يعلم بخبر زواجها واعطتها هاتفها الخاص لكي تراسل شقيقها ليطمئن قلب شقيقها لأنه مازال قلق عليها، أخذت هاتفها بفرحه. وبعد قليل رحلت عائله الشهاوي وودعو ابنتهم بدموع الفرح ودموع القلق على حياتها الجديدة والسفر مع زوجها وعائلته إلى الاسكندريه لتبدأ حياتها الجديده ودعي لها الجميع أن ينعم الله عليها بالسعادة والسرور... ...................... في لندن كان يتفحص الاوراق التى تخص رساله الدكتوراة باهتمام ، وفجأة أتت من خلفه ووضعت يدها على كتفه . تفاجئ يزيد بوجودها وقام من جلسته وهو ينظر لها بضيق . يزيد . فى حاجه يا كارلا كارلا بابتسامه . ابدا كنت عايزة اطمئن عليك ، محتاج حاجه يزيد بضيق . شكرا وياريت تاني مرة ما تدخليش اوضتي فجأة كدة مايصحش اقتربت منه بدلال . ومايصحش ليه ابتعد عنها . كارلا من فضلك انا بشتغل فى الرساله ومش فاضي ممكن تخرجي عشان أكمل شغلي كارلا بدلع . ممكن اساعدك يزيد بتنهيدة . أستغفر الله العظيم يارب كارلا بضيق . لدرجه دي وجودي جنبك مضايقه ومش طايقني ،هو انت مابتفكرش غير فى جميله وبس ليه مش بتفكر فى فيه هو انا مابجيش علي بالك خالص . يزيد باستغراب . افكر فيكي فى ايه يا كارلا ومالك ومال جميله كارلا بصوت عالي . انت بجد ماتعرفش مالي يا يزيد يزيد بعصبيه . انتي بتزعقيلي كدة ليه وانتي مالك افكر فى اختي ولا مافكرش ايه يدايقك فى الموضوع دى مش فاهم وانا حر أعمل اللي انا عاوزة مالك ومالي كارلا بانفعال . فى ان بحبك وانت مابتحسش اعملك ايه تاني عشان تعرف ان بحبك ، بقالنا سنه مع بعض مش معقول تكون ماتعرفش احساسي ناحيتك ، انا وقفت جنبك وساعدتك اول لم جت البلد ماكنتش تعرف حد وأنا وقفت جنبك واهتميت بيك كل دي ليه عشان بحبك يا يزيد ، وأنت علطول بتهرب مني ويتبعد عني ، كل لم اقربلك تبعد وكأني بكهربك، هو انا فى حياتك ولا حاجه صح لكن انت كل حياتي ، من اول يوم شوفتك وانا اعجبت بيك من اول مادخلت حياتي حياتي اتغيرت علي ايدك انت ، بطلت حاجات كتير كانت غلط علشانك ، كل حاجه ممكن تبعدني عنك سبتها ،وبردو انت لسه بعيد عني ، اعملك ايه تاني انا بجد بحبك ومش عايزة غير وجودك فى حياتي وانا اهو قدامك،عارفه انك لا يمكن تفكر فى الغلط ولا الحرام عشان كدة تعالي نتجوز ، انت ملتزم ومتدين ودينك يسمحلك تتجوز من غير دينك يزيد بصدمه . نتجوز انتي بتخرفي يا كارلا ، علاقتي بيكي لا تتعدي حدود ان ساكن عندك وبس زى جيران وكل واحد منينا فى حاله ، وانتي فعلا وقفتي جنبي وقدمتلي السكن مساعدة بس بتاخدي تمن سكني انا مش بعيش عالي على حد وافتكر كان شرطي لم وافقت اسكن معاكي ان كل واحد فينا لحاله ومحدش يتعدي علي التاني وانا عمري مافكرت فى الجواز ولا وعدتك باي حاجه ولا حتى مجرد تلميح كارلا بدموع . ليه عشان مش من دينك ، بس فى عقيدتك ينفع نتجوز.فين المشكله رافضني انا بحبك وممكن ادخل الإسلام عشانك يزيد.بعصبيه . المشكله مش فى عقيدتك وعقيدتي وكمان ماينفعش تدخلي ديني عشان شخص مش عشان انتي مقتنعه وعارفه ان دى الصح وانا مش هدخل معاكي فى نقاش ديني ودينك عشان انا مش شيخ عشان اوعظ وافتي بس لو عايزة تعتنقي الإسلام يبق تقعدي مع شيخ لكن العبد لله اضعف من ان اوعظك واقولك الحلال والحرام وصدقيني مش عشان انتي من غير ديني بس عشان احنا مختلفين نهائي ،انا غيرك خالص لا بيئتك ولا تفكيرك ولا اسلوب حياتك ولا اي حاجه خالص مشتركه بينا فى اختلاف بينا فى كل حاجه ، اختلاف زي فرق السما بالأرض عمرهم ماهيتقابلو فى يوم فاهمه بقي الاختلاف اللي بينا ، انا عمرى ماتعديت حدودى معاكي ومابحاولش اتعامل معاكي من الاساس ولو اتعاملت بيكون باحترام لأن انا عندي اخت واخاف عليها وعمري ماتجاوزت حدودى فى اى كلام ولا لفظ ولا حتى تصرف ولا فعل وكونك غيرتي طريقته حياتك عشاني فأنا كان من واجبي اقدملك النصحيه مرة واتنين بحكم الجيرة واحنا فى بيت واحد وكان حقي كصديق او جار ان انصحك لم اشوفك بتعملي حاجه غلط وماينفعش أسكت على الغلط والساكت عن الحق شياطن اخرس من واجبي كنت انصحك واقنعك ماينفعش أسكت على اى تصرف غلط ولحد كدة وكفايه مش عايز اتطرق لموضوع تاني ممكن يحرجك كارلا . تقصد ايه يا دكتور عشان انت مش هتكون اول راجل فى حياتي ، هو انت من العقليه المختلفه ، انت دكتور ومثقف ولازم تكون متفتح و.. يزيد وهو يقاطعها . بس بس ماتكلميش كلامك من فضلك انا قولت بلاش اجرحك لكن انتي مُصرة ، انا مش عشان دكتور ومثقف ومتفتح زى مابتقولي لازم اقبل ان اكون مجرد رقم في حياه الانسانه اللي إسمها هيرتبط باسمي وهتكون .زوجتي وام اولادى لازم تكون قدوة لاولادنا ومايهمنيش تعليمها ولا ثقافتها زى مايهمني ادبها واخلاقها وتربيتها ، ومش حكايه متفتح ولا مش متفتح انا يا ستي قفل وصعيدي ومن اصل صعيدي وماقبلش مراتي ام ولادي يكون ليها علاقات قبل الزواج وعايشه حياتها باستقلاليه ، انا ماقبلش على نفسي ولا كرامتي أكون رقم فى حياه مراتي لازم أكون الأول والاخير فى حياتها فاهمه ولا لأ يا كارلا ، والاستقلال للاسف انتي فهماه غلط ، الاستقلال مش ان اسيب بيت اهلي فى سن صغير واتحرر واعمل علاقات غير مشروعه من غير جواز وبعد فترة كل واحد يبعد عن التاني ويدور على شخص تاني علاقه تانيه هى دى الاستقلاليه يا خسارةالاستقلاليه ومن علاقه تفشل لعلاقه بردو ومش بتستمر للاسف العلاقات دى عشان مبنيه علي الغلط وانعدام الأخلاق الإسلامية والتربيه ، وأنا لا يمكن اقبل أكون مجرد علاقه في حياتك لا ديني ولا أخلاقي ولا تربيتي تسمح ليه بالخطوة دى ، عرفتي بقي ليه ماينفعش بينا نقطه تقاطع ابدا ولا هقبل اعمل حاجه محرمه عندنا شرعا وقانونا ، وكويس انك فتحتي الموضوع انا هلم حاجتي واسيب السكن حالا وافتكر ماينفعش افضل عايش هنا وشكرا علي وقفتك جنبي . كارلا بسرعه . يزيد لا خليك بلاش تمشي خلاص خليك زي ماانت يزيد . ماعدش ينفع بجد يا كارلا وانا موجود فى البلد ومعاكي تليفوني لو محتاجه لحاجه كلميني مش هتاخر عليكي انتي زى اختي لكن قعاد معاكي فى بيت واحد خلاص انتهي كارلا . خليك وانسي كل الكلام اللي انا قولته ، انا بطمن من وجودك جنبي بلاش تسيب البيت ارجوك يا يزيد وانت مش هتحس بوجودي انا مش هقرب منك تاني وعد بس خليك معايا انا بحس بالأمان فى وجودك يزيد . ماقدرش يا كارلا بجد خلاص ماعدش ينفع ، انا كلها شهر واناقش الدكتوراة وارجع بلدي وهكلم اى حد يشوفلي سكن الشهر دى وشكرا ليكي على وقفتك جنبي . كارلا بحزن . خلاص خليك لم تلاقي السكن يزيد بجديه . لحد لم الاقي السكن بس كارلا . تمام وحدثت نفسها بغل . بقي انا يا متخلف بترفضني انا ، مهم كبرت فى مراحل التعليم والثقافه هتفضل قفل وعقل راجعي . .................. عودة إلى النجع . ودع الجميع مها وأولادها وظل الجد يوصي حفيده على زوجته وودعهم . اما عيون حاقدة تشعر بالغل والمكر والوعيد ولم تبارك ولا تودع العروس ، فهي عين حاقدة علي هذة الزيجه وبالاخص الفتاه الجميله التي لا تفهم ولا تدرك كل هذا الحقد المنبعث من العيون المترقبه إليها .. استقل مالك سيارته وطلب من والدته ان تجلس بالمقعد المجاور له وفى الخلف التؤام محمود وماريا وجميله التى تنظر إلى نافذة السيارة لتتطلع الزرع والاشجار وتودع بلدها الحبيب لتذهب إلى عالمها الجديد التي لا تعلم عنه شي حتي الان ...

الفصل التاسع قلوب صماء بقلم فاطمة الألفي بعد عدة ساعات وصل إلى عروس البحر الأبيض المتوسط وبالتحديد الى فيلا مالك السمنودي .. صف سيارته داخل الحديقه وترجل الجميع من السيارة وظل هو مكانه . حمل محمود الحقائب وتوجه إلى الفيلا . وماريا تمسك بيد جميله لتصطحبها داخل الفيلا وترا الفيلا من الداخل .. مها باستغراب . مالك ايه مش نازل ولا ايه مالك وهو يمسك بمحرك السيارة . لا يا ماما هعدي علي الشركه الاول ، عندي شغل متعطل سلام دلوقتي مها . ماشي يا مالك لم ترجع لينا كلام مع بعض مالك . حاضر يا ست الكل سلام بقي،أكمل قيادة سيارته متوجه الى الشركه .. ....... . داخل الفيلا . بعد ان رأت جميله الفيلا جلست بالصالون مع ماريا ومحمود وتم التعارف . تركتهم مها واخبرت الخدم ان يجلب الحقائب التي تخص جميله ووضعها داخل غرفه مالك .. بعد ان تم تجهيزها وتغير الأثاث بالكامل واصبحت غرفه تليق بالعرسان وابدلت الأثاث القديم وطلت الغرفه بالون البينك الهادي واصبحت مملكه خاصه .. وهى من أشرفت علي كل شئ .. ....... بعد فترة من الزمن صف سيارته فى الجراح المخصص لها ودلف شركته فى ثقه وتكبر .. والجميع ينظر له بانبهار واستغراب فى نفس الوقت ، لانهم علم بخبر زواجه .. دلف مكتبه علي عجاله، واستلق مقعده أمام مكتبه واخرج الهاتف ليتحدث مع معشوقته ، وبعد لحظات جاء الرد واتفق معها علي موعد اللقاء ، وبعد نصف ساعه انهي المكالمة . وتابع بعض أعماله وفجأة دلف مكتبه صديقه أسر . أسر باستغراب . دى بجد بقي ايه اللي جابك ياعريس ، وربنا ماصدقت نفسي لم السكرتيرة بلغتني انك موجود . مالك . طب اقعد الاول أسر . جت امته من البلد يا عريس ونازل الشغل ليه يا عم انت انا هعمل شغلك . مالك . عريس ايه انت كمان ما انت عارف اللي فيها والجوازة علشان التار ونخلص من وجع الدماغ وبس أسر بغمزة . ايه هى العروسه طلعت وحشه ولا ايه النظام. تذكر مالك وجهها الملائكي وعيناها الخلابة ذات نضارة اوارق الشجر وبريقها الساحر وملامحها البريئه وشرد بعض الوقت.. أسر . لا وكمان سرحت لا كدة الحكايه كبيرة بقي ، وغمز لصديقه . ها طلعت حلوة مالك بهروب . سرحت فى ايه انت كمان دى طلعت ولا بتسمع ولا بتتكلم حتي شوفت الاتنين مع بعض . أسر بشهقه . بجد صعبت عليه مالك . مايصعبش عليك غالي وقولي اعمل ايه عشان اخلع منها ولا انت صاحبي علي الفاضي . أسر بتاثر . وهي عملتلك حاجه عشان تخلص منها . مالك . انت عارف ان مغصوب علي الجوازة دى ونفذت كلام جدي عشان ام التار ونخلص منه بقي ، لكن بحب تاليا ومتمسك بيها وماليش غيرك يساعدني اخلص من جميله أسر بعصبية . وليه ماتكملش بجد مع مراتك وانا من رأي جدك كمل مع مراتك وابدأ من جديد هى مالهاش ذنب أنها لابتسمع ولا بتتكلم تاليا دى انا مش برتحالها مش عارف انت شايف فيها ايه كلنا مش شايفينو مالك بحدة . بحبها يا اخي وقلبي اختارها مش مفروضه.عليه ومطر استحملها انا حتى مش عارف هتواصل معاها ازاى واستحاله أكمل معاها أسر بعصبية . ولا مش هتعرف تتواصل معاها امال اهلها بيتواصلو ازاى اكيد فى بينهم لغه مفهومه وانت تقدر تواصل معاها عادي بس انت مش مستعد يا صاحبي تتنازل عن غرورك وكبريائك وتقلل من نفسك ، عشان محدش يقول مالك باشا متجوز دي مش مستعد تواجه بيها المجتمع اللي انت عايش فيها ، عايز يكون ليك واجه لشركتك واسمك ومصنعك وطبعا شايف ان تاليا هى اللي تستحق تكون حرم مالك السمنودي ، لكن مراتك لا مش عايز حد يعرفها عشان مجرد اعاقه عايز تخلص منها وخلاص ومابتفكرش غير فى نفسك وبس عايز الكل يضربلك تعظيم سلام وتومر تطاع صح ومش مهم تجرح مين ولا تدوس على مين فى طريقك لكن المهم توصل ، اعمل اللي انت عاوزة وخرجني انا برة حسباتك عشان مش راضي عن كل تصرفاتك خلينى بعيد احسن عشان مانخصرش بعض ، وعن اذنك عشان عندى شغل كتير متعطل . غادر أسر المكتب بغضب وانفعال من تصرفات صديقه وأغلق الباب خلفه بقوة . نظر مالك إلى الفراغ وشعر بالضيق من انفعال صديقه بهذا الشكل وظل يفكر فى حديثه ، وحمل مفاتيح سيارته وهاتفه وغادر الشركه باكملها وقاد سيارته وتوجه إلى لقاء محبوبته .. ............... فى الفيلا حاولت مها الاتصال بابنها عدة مرات وفى كل محاوله الهاتف غير متاح . بعد تناولهم العشاء فى جو اسري حميم اصطحبتها ماريا لتشاهد التلفار معهم وافقت جميله بترحاب وجلست مع ماريا ومحمود تشاهد فيلم اجنبي مترجم من اختيار ماريا ، لأنه تعلم أن جميله تقرأ وهذا الفيلم سوف تفهمه من الترجمه التى تظهر أسفل عرض الفيلم .. . ومر الوقت وهى تشعر بجو الالفه والمحبه بينهم وتتجاوب معهم . وأحضر لها محمود دفتر وقلم لتدون به ماذا تريد لتتجاوب معهم وهو أول من بدأ فى تدوين بعض الكلمات لها ، اخذته منه بابتسامتها الرقيقه وهى تهز رأسها بالإيجاب عندما رأت كلماته المعبرة عن سعادته بوجود شقيقتين وليس شقيقه واحدة فهو أخبرها أنه اخته الثانيه ومن اليوم وهو مسئول عنها مثل ما يفعل مع ماريا واذا احتاجت الي شي لا تخجل منه وتطلبه فورا ، فرحت جدا بهذا وشعرت بوجود اخيها امامها ....... .. وطلبت مها من ماريا اصطحاب جميله إلى غرفتها فالوقت متاخر من الليل وعلى الجميع الذهاب الي غرفتهم .. مها . ماريا وصلي جميله لاوضتها يا حبيبتى عشان تنام بقي الوقت اتاخر ماريا بتسئال . جهزتي اوضه لجميله ولا حضرتك تقصدي اوضه مالك مها بجديه . اوضه مالك طبعا مش جوزها ولا ايه ماريا بتنهيدة . بس يا ماما حضرتك عارفه مالك عمل ايه مها . انا خلاص جهزت غرفه اخوكي وغيرت العفش كله وكمان لون الدهان وبقت تنفع تكون اوضه عرسان مش عاذب ، وبعدين مالك مستغربه ايه لازم تنام معاه فى نفس الاوضه ، عشان أخوكي يحس علي دمه ويقرب منها ويتقبلها فى حياته ماريا بحزن . وتفتكري هيتقبلها مها بحزن . ربنا يهديه اكيد هيتقبلها واحدة واحدة ماريا بحزن . بس مالك ممكن لم يشوفها فى اوضته يجرحها خصوصا بعد اللي عمله فى البلد عند جدو ولا حضرتك ناسيه مها . يوة بقي قولت وصليها اوضه اخوكي وانا هفضل صاحية هستناه لم يرجع من برة ، واطلعي نامي انتي كمان وشوفي اخوكي فين آت محمود . مالو اخوها يا ست الكل انا كدة كدة طالع انام عندى تدريب مهم بكرة فى النادي ، تصبحو على خير . مها . وانت من اهله يا حبيبي ماريا . حاضر هنفذ اللي حضرتك طلبتيه وربنا يستر على جميله هى مش قد مالك .. ........ توجهت ماريا إلى جميله وطلبت منها ان تصعد معها إلى حيث غرفتها .. وانصاغت جميله لاوامر ماريا .. ودلفت معها إلى الغرفه . ماريا . دى بقي يا ستي اوضتك من النهارده وهتلاقي شنط هدومك وكل حاجتك موجودة ودلوقتي نامي وارتاحي وبكرة انا هساعدك ترتبي هدومك فى دولابك اتفقنا ، يلا تصبحي على خير نظرت لها جميله باستغراب عندما فتحت الدولاب وجدت به ملابس رجاليه متعددة وأشارت إلى ماريا الي الثياب المعلقه . ماريا بتوتر . دى هدوم مالك طبعا عشان دى دى اوضتكم انتو الإتنين ضيقت جميله مابين حاجبيها دليل على الضيق . ماريا محاوله تلطيف وتبتسم لها بود . معلش يا جميله استحملي مالك هو بردو جوزك ، هو شويا عصبي ومنفعل بس ساعات بيبق طيب وكيوت وبكرة تعرفيه كويس ، اصل موضوع جوازكم جي بسرعه وظروف التار وكل واحد فيكم انجبر على الجواز معلش بقي واحدة واحدة هتتقبلو الامور بينكم والحال دي مش هيستمر كتير انا واثقه ان مالك هيتغير معلش استحملي عصبيته واقولك بلاش تبصيلو خالص ولا كأنه موجود ، صدقينى كلنا حبناكي ومالك كمان هيجي وقت ويتاسفلك علي الموقف اللي حصل بينكم ، دلوقتي غيرى هدومك ونامي بقي، قبلتها من وجنتها وغادرت الغرفه .. وجدت والدتها تنتظرها بالخارج . مها . ها عملتي ايه مع جميله ماريا . جميله شكلها مصدومه وخايفه من وجودها مع مالك فى نفس الاوضه ، وماكنتش عارفه اقولها ايه بعد اللي مالك عمله . مها . طب روحي انتي نامي وأنا هنزل استني اخوكي لازم اتكلم معاه . ماريا . حاضر يا ماما تصبحي علي خير مها بابتسامة . وانتي من اهل الخير يا حبيبتي .. .............. كان يقود سيارته بصدمه حقيقيه وهو يضرب بكل قوته على محرك السيارة ، وكأنه يتصارع مع أحد ، إلى أن وصل إلى منزله . صف سيارته وهو يشعر بالضيق والحزن علي رفيقه وصديق طفولته ، ماذا اصابه من غرور وتكبر وتجبر على الضعيف . صعد إلى منزله الذى يقطن به وحده بعد وفاه والديه والقي بسترته على مقعد الصالون وجلس بتعب وارهاق علي الاريكه وضع يده خلف رأسه وظل يفكر ماذا يفعل لكى يكشف لصديقه حقيقه تاليا فلا يستطيع الصمت أكثر من ذلك وعليه أن يكشفها علي حقيقتها المخادعه لكى يعلم مدي وقاحتها . ............ بعد انتهاء سهرته الخاصه مع محبوبته وقصي عليها كل ما حدث معه عندما ذهب الي بلدته ، ودعها وعاد إلى منزله . وعندما دلف من باب الفيلا تفاجئ بوجود والدته تنتظره عيناها تشعل بالغضب من تأخيره وإغلاق هاتفه . مها بحدة . مالسه بدري يا استاذ يا محترم لم حد من اخواتك يشوفك راجع وش الفجر يبق منظرك كويس مش هتبق مكسوف من نفسك مالك ببرود . واتكسف ليه هو انا بعمل حاجه غلط ، وحضرتك لسه صاحبه ليه مانمتيش لحد دلوقتي مها . يا بجحتك يا اخي مستنيه حضرتك طبعا ، بذمتك مش مكسوف علي دمك من اللي عملته فى النجع واللي لسه بتعمله ، يا أخي حس شويا باللي حواليك دى انت عندك اخت مافكرتش حد يظلمها زى ما انت بتظلم جميله حرام عليك دى بنت ناس ، ويكون فى علمك تتعامل مع جميله كويس وإياك تجرحها باي كلمه ولا لفظ ولا حتي معامله تعامل ربنا فيها وتبطل سهر لوش الفجر وتقعد مع مراتك مالك باستغراب . مراتي مها بحدة . ايوة مراتك وهى دلوقتي فى اوضتك وطول ماهي علي ذمتك هتفضل فى اوضتك وانا غيرت كل حاجه وبقت اوضه عرسان وإياك تكون قليل الذوق معاها مالك بصدمه . نعم هى كمان هتنام معايا فى اوضتي لا طبعا مها بجديه . مالك دى مراتك فاهم ومن حقها عليك تكون جنبك ومعاك ووقت لم تكون محتاجلها هتلاقيها يا بني الراجل سره مراته هى امانه زى ماهو سندها وامانها هى ستر وغطا عليك ، هى اللي هتقدر تبعك وتفهم مالك بسخرية . ازاى بس مش فاهم هو حضرتك عايزة العلاقه بينا تكون عادى زى اى اتنين مجوزين طب ازاى وطريقه جوازنا واحنا اصلا مانعرفش بعض ازاى هقبل بيها تكون مراتي كدة هى الحاجات دى عايزة حب احساس تفاهم ، تواصل مش تاديه واجب وخلاص يا ماما ، انا مااقدرش اعمل كدة ومافيش بينا اى تجاوب ماشي وان كان على وجودها فى اوضتي مطر اقبل عشان بس المنظر العام مش أكتر وعشان حضرتك تطمنئ غير كدة ماوعدكيش باي حاجه مها بارتياح . مش مهم كل حاجه هتيجي فى وقتها وأنا واثقه ان اليوم دى هيجي قريب ومش بس هتحبها دى انت كمان هتعشقها مالك بابتسامة . لم اليوم دي يجي ابق بخريني هههه تصبحي على خير مها بتنهيدة . مافيش فايدة فيك . ربنا يهديك يا بني .. صعد إلى غرفته وأغلق الباب خلفه وجد الغرفه مظلمه والاضاءه الخافته فقط تنير الغرفه . توجه إلى الدولاب واخذ منامه وتوجه إلى المرحاض وابدل ملابسه . وبعد خروجه كان يشعر بالتعب ، توجه إلى الفراش وتسطحت جانبها وهو ينظر لها بضيق ولكن تبدلت ملامحه عندما راء وجهها الطفولي وملامحها البريئه ودون وعي ابتسم واغمض عيناه بارهاق واستسلم السلطان النوم .. ......... يتبع

الفصل العاشر قلوب صماء بقلم فاطمة الألفي في الصباح كعادتها تستيقظ مبكرا ، نهضت من الفراش وتفاجئت بوجوده جانبها ، ظلت تنظر له بضيق شديد عندما تذكرت ماذا فعل بها أمام عائلته وتنهدت بالم مكتوم ، ظلت واقفه تتأمل ملامحه وتحدث نفسها .سبحان الله نايم ولا علي باله ، كأنه ملاك وهو من غير احساس اللي يشوفك وانت عاقد حواجبك وملامح القسوة مطبوعه على وشك مايشفكش وانت نايم كأنك بنى ادم تاني خالص ، انا مش فاهمه انت تبق ابن العيله دى ازاى ، هم طيبين وفي قلبهم رحمه مش معدومين الاحساس زيك . استغفر الله العظيم . توجهت إلى المرحاض لتتوضاء وبعد لحظات . قامت بأداء فريضتها.. وبعد الانتهاء من صلاتها امسكت بكتاب الله تنظر إلى الكلمات وتقراهم بعيناها وهى مازالت جالسه على سجادة الصلاة .. شعر بحركه فى الغرفه وفتح عيناه بكسل يتطلع حوله ، وجدها جالسه وتمسك بالمصحف فهو لم يتعود علي وجود أحد بغرفته . ابتسم وتذكر انها زوجته . مالك باستغراب . غريبه هى مش المفروض لا بتتكلم ولا بتسمع طب بتقرا ايه مش فاهم ، هى ايه حكايتها بالظبط ، وأنا مالي هشغلي بالي ليه . توجه هو الآخر الي المرحاض ليغتسل ويحضر نفسه لذهاب الى شركته . عندما شعرت بطيفه يدلف للمرحاض ، ختمت قراءتها وغادرت الغرفه ، فلا تريد أن تحتك به ولا تعطيه أي اهتمام ،وكأنه سراب ، قررت أن تتعامل معه باسلوبه هو ، البرود و اللامبلاه .. ..... هبطت الدرج وتوجهت إلى المطبخ كم توعدت ان تساعد والدتها فى الطهي ، وقفت بجانب الدادة وهى تبتسم لها وتربد ان تساعدها فى اعداد الطعام . وعندما راءتها مها رتبت علي ظهرها برفق لتلتفت إليها جميله وتبتسم لها بحب . بادلتها مها الابتسامه . صباح الخير يا حبيبتي، تعالي سيبي اللي فى ايدك ماتتعبيش نفسك دادة جهزت كل حاجه تعالي انتى معايا . وسحبت يدها وتوجهت إلى غرفه الطعام .. كان محمود يجلس علي المائدة ينتظر الافطار ، فهو مستيقظ من أجل الذهاب الي النادي من أجل التدريب فهو يمارس كره السله ومنضم إلى فريق يلعب بالدوري ولديهم ماتش مهم لخوض البطوله ، وهو يلعب باحتراف ويعشق كرة السله ويمارس هوايته بجانب دراسته فى الفنون الجميلة .. محمود.الأكل يا جدعان ، مش فاضي ورايا تدريب ،يادادة انجزي بقي خلصوني كدة هتاخر . مها . بطل زعيق يا كابتن محمود . حاضر يا ست الكل ، وعندما راء جميله ابتسم لها . محمود .اوبا جميله الجميلات ،صباح الفل والياسمين يا قمر ابتسمت له بود وجلست بجانب مها . احضرت الدادة الطعام . وحضر مالك فى ذلك الوقت وهو بكامل اناقته ، كان يرتدى حُله رمادي أسفلها قميص ابيض ناصع ويترك اول زورارين ، كان فى كامل وسامته وطلته الجذابه ، مالك . صباح الخير مها . صباح النور يا حبيبى تعالي افطر محمود وهو ينظر إلى جميله ويحاول أن يلفت اتنباه شقيقه لها . وجه محمود حديثه لجميله وهو يرتب على يدها لتنظر له . نظره لها جميله باهتمام . محمود . انا متفائل أنهاردة عشان اصطبحت بوشك يا قمر ، ولازم تحضري ماتش النهائي مع ماريا عشان انا خلاص استبشرت خير بيكى ، لازم تشجعيني . اومت له بالايجاب وهى تبتسم ابتسامتها الخلابه البريئه .. وعندما نظره إلى مالك الذى مازال واقف يتابع الحوار ، عندما تقابلت العيون ، تلاشت ابتسامتها وعاد محلها نظرات الجمود والبرود. وقف مصدومه من نظراتها ومن الحديث معها ، هو لم يفهم شي فكل من بالمنزل يتعامل معها ويفهمها وشقيقه يتحدث معها ولكن كيف وهى بكماء صماء . مها . مالك مش هتفطر يا بني واقف كدة ليه مالك . ها لا مافيش انا ورايا شغل مهم فى الشركه سلام ، وغادر الفيلا علي وجه السرعه وهى يحاول أن يفهم ما سبب تلك النظرة ... ........... ودعهم محمود أيضا وهو يطلب دعوات والدته ، وتوجه إلى النادي لممارسه التدريب مع فريقه .. ............ فى لندن . كان يبحث عن سكن ليترك منزل كارلا فبعد تلك المواجهة لا يريد أن يظل معها فى نفس المكان . ولكن الابواب مغلقه امامه فلا يوجد سكن فارغ .. عاد إلى المنزل بضيق وتقابل مع كارلا . كارلا . يزيد مش هتلاقي سكن فاضي دلوقتي وبعدين انا قولت مش هدايقك تاني وبعدين ماجتش من اخر شهر يا يزيد . يزيد بتنهيدة . للاسف مطر افضل الشهر دى يا كارلا وأسف ان بتقل عليكي كارلا . معقول يا يزيد ، ياريت اقدر اساعدك والله مااتاخر عليك وخلاص بقي مش انت معتبرني زى اختك وبتخاف عليه يزيد . يعلم ربنا ان بخاف عليكى وبعاملك بكل احترام كارلا . وانا مطمنه لوحودك وعايزة اخد رائيك فى حاجه مهمه واكيد انت تقدر تساعدني . يزيد باهتمام . لو في ايدى مش هتاخر عنك كارلا بابتسامه . انا عايزة ادخل الإسلام وعايزك تعلمني الصلاه ، انا بشوفك وانت بتصلي وبسمعك بتقرا القرآن وبجد نفسي افهم كل حاجه عن دينك يزيد باستغراب . دي بجد وعن اقتناع كارلا بابتسامه مكر . طبعا عن اقتناع يزيد . خلاص بكره الصبح اخدك المسجد وتتكلمي مع الشيخ الموجود وهو ادري مني هيقولك تعملي ايه . كارلا . شكرا يا يزيد يزيد . علي ايه بس ربنا يهديكي للصواب يا كارلا ،تصبحي على خير كارلا . وانت بخير ........... عودة إلى الاسكندريه . استيقظت ماريا من نومها فقد تعمدت التأخر لا تريد أن تقابل شقيقها الاكبر ، فهى غاضبه وغير راضيه علي تصرفاته . كانت تجلس بالحديقه ومعها جميله . وضعت ماريا الحامل الخشبي وشبثت اللوحه الخشبيه به وبدات فى رسم لوحه فنيه وهى تحمل بيدها فرشاه الالوان . وتنظر لها جميل باعجاب وفجأة شعرت باهتزاز هاتفها المحمول .. القت.نظره لشاشه الهاتف بلهفه وفرحه غامرة عندما رأت صورة شقيقها تنير الهاتف . كان يراسلها عن طريق الماسنجر .. فتحت الرساله بشوق . يزيد . حبيبتي انت فين بقالي كتير ماتكلمتش معاكي ولا اعرف عنك حاجه ، واحشاني جدا وبدات فى الرد عليه وارسال الرسائل بينهم . جميله . وانت كمان واحشني جدا ، اطمن انا بخير يزيد . امال مشغوله عني بايه بقي ومافيش ولا رساله منك بقالك كام يوم ، حتى الود عز لا بيرد علي رسايلي ولا اتصالاتي هو فى حاجه ولا ايه جميله بكدب . لا مافيش حاجه خالص ، كلنا بخير ماتقلقش يزيد . بس مستغرب عز دى كان قارفني كل شويا هتنزل امته عشان عايز اتجوز ، لا انا شكلي كدة هغير رائي بقي وهو الخسران هههه جميله ...... يزيد . جميله مابترديش ليه هو فى حاجه عز مزعلك ولا حد قوليلي بس ومالكيش دعوه انا هتصرف جميله . لا مافيش حد مزعلني ولا حاجه اطمن ، انت بس واحشني اوى يزيد . انتي وحشاني أوى يا قلب اخوكي وخلاص هانت اناقش بس الرساله وتلاقيني عندك فى أقرب وقت المهم خلي بالك من نفسك وطمنيني عليكى باستمرار عشان انا بقلق عليكى فاهمه جميله . حاضر خلي بالك من صحتك واهتم باكلك مش كل حاجه دراسه وبس يزيد . هههه حاضر يا حبيبتى بس انتو كلكم كويسين وجدي وعمى مش عارف ليه حاسس من صوت امي انها مخبيه حاجه ،بس اكيد انتي هتعرفيني لو فى حاجه صح جميله بكدب . لا مافيش حاجه وكلنا كويسين اطمن يزيد . طب احنا عندنا بالليل هقفل معاكي دلوقتي وأول لم اصحي هكلمك فديو كول عشان عاوز اشوفك وافرجك علي حاجه مهمه عايز اخد رائيك فيها ماشي جميله . بس انت عارف شبكه النت عندنا مش سريعه وممكن مانعرفش نتكلم فديو يزيد باصرار . اهو نحاول عاوز اشوفك ولا انتي مش عاوزة تشوفي اخوكي جميله . لا طبعا عاوزة اشوفك يزيد . طيب يا حبيبتى اسيبك في روايه الله وحفظه جميله . فى رعايه الله وأغلقت الماسنجر مع شقيقها .. ماريا . قفشتك بتكلمي مين ومبتسمه اوى كدة اعطتها جميله الهاتف وهي تشير إلي صورة شقيقها. ماريا . ههههه يا بت بهزر معاكي وانا عارفه انك مابتكلميش حد غريب . دونت لها جميله بعض الكلمات فى الدفتر. .. ماريا . والله مصدقاكي حتي اخوكي شبهك قمر زيك والله هههه. بس هو مايعرفش انك اتجوزتي . جميله . لا هى رغبه جدي ماحدش يعرف يزيد غير لم يرجع . ماريا . وليه التعقيد دي كله ، ربنا يهدي الجميع ، هو انا ممكن اسألك مين عز دى انا أسفه بس لافت نظري رساله يزيد، هو صحيح كنتي هتجوزيه . جميله بتخط.بعض الكلمات . عز ابن عمي ومن واحنا لسه صغار وجدى وعمي قال ان عز وجميله لبعض ولم كبرنا قرو فاتحتنا وبقي الموضوع رسمي بس يعلم ربنا ان عز زى يزيد وهو غالي عليه اوي بس بحبه كيف يزيد أخويا ، لكن نصيبا كان مع بعض عشان من عاداتنا وتقاليدنا ان البت تجوز ابن عمها وماتخرجش برة العيله وخصوصا عشان حالتي عز اولي بيه وهو بيحبني الحقيقه وعشان انا اتجوزت هو ساب البيت وقال هيفضل فى مصر مكان شغله زعلان مني ومن جدى ، ماحدش يعرف نصيبه فين ، وأنا مش زعلانه من اخوكي هو مجبر على الجواز واحنا الاتنين قدرنا واهلنا اجبرونا نتجوز عشان التار نخلص منه ودي مكتوب علينا ننفذ كلام الكبار عشان كدة انا مش زعلانه من تصرفات مالك معايا . ماريا بحزن . تعرفي يا جميله مالك حنين جدا والله ولم تقربي منه هتفهميه هى مسئله وقت مش أكتر ، هو شخصيه قويه وجاد جدا لكن طيب وحنين صدقيني مش عشان هو أخويا بقولك كدة ، بس جدي هو اللي كان شديد معاه وعاوز يخليه راجل ،لم بابا اتوفي مالك كان صغير بس شال مسئوليتنا كلنا وبق الأب والأخ وجدي زرع فيه القوة و تحمل المسئوليه ومالك كان موهوب فى التصميم والرسم وقرر يدخل فنون جميله وماحدش قدر يمنعه هو كدة لم بيحب حاجه لازم يوصلها ومش بيرضي بالاجبار طول عمره قوي ولازم ينفذ اللي فى دماغه وبس شايف نفسه صح وكلنا غلط ، واشتغل وهو فى الجامعه فى شركات الأزياء وبقي عنده خبرة وأول لم اتخرج طلب من جدي ياسس شركه وجدي مارفضتش عمله كل حاجه ومالك بقي ليه اسم وسمعه فى السوق وبقي منافس قوي في الشغل ومابيحبش حد يسيطر عليه عمل مصنغ بدل مايسترود من بره بقي هو اللي يصنع الخامه فى مصنعه مايحبش حد يتحكم فيه ، هو كدة عشان كدة بعرفك شخصيته ، طبيعته كدة ماتزعليش منه ومع الوقت هيقرب منك ويحبك كمان ممكن يضحي بحياته عشانك بس لو عرفك بجد ،وتعرفي ماما دايما بتقول الست الجدعه تقف جنب جوزها وتستحمله ،وانتي جدعه وتقدري تتحملي عصبيته وغرورة دي يمكن يتغير علي يدك يا جميل هههه وماتنكريش ان مالك شاب كول وحليوة بردو ولا ايه هههه ابتسمت جميله وظلت شاردة فى حديث ماريا.. ...................... كان جالس بمكتبه بالشركه يعمل على التصميم الجديد ، وعندما سمع طرقات علي الباب اذن للطارق بالدخول .. دلف أسر بجديه وهو يحمل ملف ويريد التحدث معه بامر العمل.. أسر . فاضي نتكلم عن العروض المتقدمه لشركه مالك . ولو مش فاضي افضالك يا صاحبي اقعد الأول جلس أسر امامه وهو يتحدث بجديه . دى الملف ادرسه كويس عشان نستقر علي شركه معينه مافيش وقت قدامنا والتاخير مش فى صالحنا مالك . ومن امته بقي الرسميه دى فى الشغل يا أسر أسر . عندنا شغل متعطل بس عن اذنك انا فى مكتبي ابق بلغني قرارك هم من مقعدة وتوجه إلى صديقه ويمسك يده منعه من الخروج، مافيش خروج قبل مااعرف مالك وزعلان مني فى ايه ،المفروض انا اللي ازعل بسبب طريقه كلامك معايا امبارح . أسر . هو الحق تزعل منه ، انا بعرفك نفسك ودي واجبي ان انبهك مالك . نفسي اعرف ليه متحمل اوى على تاليا وكارها اوي كدة اوع تقول زى ماما عشان مطلقه وعايزة فلوس وبس لو هى فعلا بتفكر فى الفلوس في اغني مني كتير ممكن تلف على حد منهم لكن هى بتحبني انا وانا واثق من حبها. أسر بحزن . انا مابرتحلهاش ومش داخل معايا حوار انها مظلومه فى جوازتها دى تتظلم ازاى افهم ،وأنا خايف عليك من ثقتك الزايده دي مالك . مش عشان تجربه وفشلت تحكم عليها وهى خرجت باقل الخساير بلاش تكون سطحي وتحكم من المظاهر ، انت تفكيرك مش راجعي بالشكل دي أسر . ومين قالك ان متحمل عليها ولا رافضها عشان مطلقه لا خالص فى بنات كتير ممكن تظلم فى تجربه الجواز لكن مش تاليا دى بتلعب علي كبير وللاسف مش معايا اى دليل ضدها ، بس مسيرها تقع وتعريفها علي حقيقتها، ويخوفي من الوقت دي يجي وتنصدم بجد انا خايف عليك مالك بعناد . مش مقتنع بكلامك بصراحه غير لم اشوف بعنيه أسر بجديه . وانا مش هياس غير لم تكتشف حقيقتها بنفسك . اقتحمت المكتب دون أن تطرق الباب . تاليا . سورى بيبي كنت فاكرة انك لوحدك أسر بضيق . ليه مافيش سكرتريه برة ولا ايه مالك . اهلا تاليا اتفضلي أسر بضيق . ياريت تراجع الملف بسرعه ورانا شغل كتير وانا فى مكتبي غادر المكتب بغضب وتوجه إلى مكتبه وهو يفكر فى أمر ما.. ........ فى مكتب مالك تاليا . ماله دي بيتكلم كدة ليه هو شغال عندك ولا العكس مالك . أسر شغال معايا ماسمهاش عندى ، ايه بقي سر الزيارة الغير متوقعه دي. تاليا بدلع . واحشتني وعايزة افضل جنبك ومعاك على طول يا حبيبى ولا انا ماوحشتكش مالك بابتسامه . لا طبعا واحشتينى تحبي تشربي ايه بقي تاليا . مالوش لازوم عايزة منك طلب مالك . اممم بقي هى الحكايه كدة هههه اطلبي ياستي تحت امرك تاليا بدلع . حبيبي عاوزة أكون جنبك ودايما معاك مش عايزة البلوة اللي فى البيت تاخدك مني مالك بجديه . احنا اتفقنا لم اظبط ظروفي هنتجوز مش دلوقتي وبعدين مافيش حد يقدر ياخدني منك قلبي ملك ليكي انتي وبس تاليا . خلاص يبق اشتغل معاك واكون جنبك ومطمنه ان مافيش فى قلبك غيري مالك . هههه دى غيرة بقي،بس اطمني انتي متربعة علي عرش قلبي ومافيش قبلك ولا بعدك ، بس هتشتغلي ايه وانتي مالكيش لا فى الرسم ولا التصميم تاليا . بس عندى زؤق لم اخترتك انت وحبيتك انت مالك . خلاص شاوري علي المكان المناسب ليكي وانت تحت امرك من بكرة يكون ليك مكان فى الشركه اسرعت إليه بفرحه تقبله على وجنتيه . ربنا يخليك ليا يا روحي انا .. وغادرت الشركه واستقلت سيارتها . بحثت عن هاتفها فى حقيبتها الشخصيه واجرت اتصال . وبعد لحظات جاءها الرد . تاليا . حبيبي كله تمام وصاحبك بلع الطُعم ومن بكرة هكون فى الشركه . على الجانب الآخر شاب يقهقه بصوت عالي . احبك يا وحش ونظرتي فيكي ماتخيبش تاليا . عيب عليك انا جامدة جدا وماحدش يقدر يقاومني هههه الشاب . تعالي مستنيكي فى شقتنا ونتفق علي تاني تكه يا قلبي تاليا . وانا نص ساعه واكون عندك يا حبي باي . واغلقت الهاتف وهى تبتسم بمكر وقادت سيارتها حيث المكان المنشود.. ........



تكملة الرواية من هنااااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع