رواية المتمرده (الجزء الاول) الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم وعد يحيي البكري (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)
رواية المتمرده (الجزء الاول) الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم وعد يحيي البكري (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)
الحلقه السادسه:-
_____________
المتمرده:-
__________
فتحت روح عينيها في الصباح علي هتاف في الخارج و زعيق قامت تنظر في الساعه
روح و هي تنتفض:-يا نهار اسود!!8!!
قامت سريعا من فراشها و خرجت لتجد في وجهها دولت هانم
تخيلو معي المشهد((روح واقفه بفرده شبشب وحده و بجاكه النوم الغريبه المكرمشه و شعرها مش متسرح و عنيها مغيمه و الساعه 8))
دولت:-يا اهلا بالهانم احنا الي نصحيكي من النوم مش كده؟
روح:-انا اسفه اوي و الله المنبه مرنش و معرفش ايه الي حصل و انا اصلا نيمه بدري و الغريب اني مصحاش انا اصلا....
دولت:-مفيش اعذار!انا فهمتك نظمنا و انتي مش ملتزمه و لعبيه...براااااااا مش عوزه اشوف وشك تاني
قالت روح متوسله:-
-و الني يا دولت هانم انا اسف و الله ما هتحصل تاني ابدا
دولت:-كلمه وحده مشفش وشك في السريا!
ادهم:-ماما!
استدارت دولت لادهم وفي وسط هذا كله تمنت روح لو ان ادهم لم يراها بهذا المشهد
دولت:-نعم
ادهم:-روح الاولاد بيحبوها سماح المره دي الكل لي اخطاء و بعدين امبارح وقع علي راسها كتاب تقيل بسببي! و هي نعذوره
غادرت دولت بصمت فنظرت روح الي ادهم بامتنان
روح:-شكرا اوي وي يا ادهم باشا
اادهم:-انا قلت الحق مبدفعش عن حد سمعه؟
و غادر
روح مغمغمه:-يا حول الله العيله دي معقده اوي
دلفت روح الي غرفتها و ارتدت تنوره قصيره كحليه اللون و جديده اشترتها لها مي كهديه و ارتدت قميص نصف ذراع ابيض اللون و وضعت مريله كحليه و تركت شعرها محررا و الحذاء ذو الكعب العالي و صعدت الي غرفه وداد
روح:-صباح الخير يا وداد هانم
وداد:-هههه رورو عامله ايه تعالي بقه طلعيلي اشيك لبس في الدولاب
روح:-حاضر
وداد:-انتي سخيفه اوي يا بت
روح:-خير يا وداده هانم
وداد:-مش تسألي ليه؟
روح:-ههه ليه؟
وداد:-هقابل احمد...و ده قصه طويله اعدي بقه كده
جلست روح علي الارض
وداد:-هفففف ايه جو فاتن حمامه ده قومي اعدي جمبي علي السرير
روح:-لكن..
وداد:-و بلاش هانم بيني و بينك خليها دودو...روح و الله عيزاكي تكوني صحبتي قبل اي شيئ
استغربت روح كثيرا فقد كانت وداد مختلفه عن الجميع
جلست وداد الي جانبها علي الفراش
روح:-قولي يا...هههههههههههه دودو
وداد:-احبك كده
روح:-هههههه شكرا
وداد:-بصي احمد ده ابن خالتي و كنت بحبه اوي من و اا صغيره و بعد وفاه ملك...
روح:-ملك؟
وداد:-مرات كرومبو الي جمبي
روح:-ههههه احم ادهم باشا؟
وداد:-ايوه يا ستي الاخ...المهم منعوني اني اشوفو معرفش ليه هيه عيله هبله اصلا المهم هم اصلا قفلو عليه و كانو بيدوني دروس في البيت و بروح الامتحنات بس و بقيت في سجن و كرها عشتي معرفش ايه علاقه موت ملك بالي احنا فيه ده انا و الله ما فهماهم الجزن مش كده ده الكلام ده من سنين المهم انتي عرفاني مبتبطش فوصلتله من ع الفيس و هقابله النهارده
روح:-اول مره من...
وداد:-لا مش اول مره بس كل ما بقبله بحس اني هطير من الفرح و السعاده انا بحبه بحبه بحبه يا رووووووووووووووووح!
روح:-ههههه حيلك يا هانم لحسن ادهم باشا يسمعك
قرصتها وداد في اذنها بطريقه طفوليه
وداد:-انا بآمرك متقوليش هانم بيني و بينك فهمه؟
روح:-فهمه هههههه
وداد:-يلا وريني زوقك بقه يا مزه و اللبس كده...و...آاااااااااااااااه نسيت اقلك..النهادره اختي الكبيره جيه مع جزها اصلها حامل في السادس و هتعد لغايه ما هتولد و معها جزها عشان مش يسيها طبعا ابقي حضري اوضه و اشرفي علي الخدم و هما بيشرفوها
روح:-حاضر تمام معلش انا هطلع لبس بسرعه عشان متأخرش علي ادهم باشا
وداد:-ماشي يا عم
و بعدها ذهبت الي غرفه ادهم
روح:-صباح الخير
ادهم يتحدث في الهاتف و مستدير لم يلاحظ دخولها
ادهم:-حبي!
روح:-ايه؟
ادهم:-اده انتي هنا من امتي؟
روح:-أ..أ دلوقتي حالا
ادهم:-طب ثواني و افضالك...الو بقلك ياض هقبلك بقه في الشركه...ايه؟...اه اختي جيه
انهي المحادثه و تلاشت ابتسامته و هو يقول
ادهم:-اي حاجه البسها و خلاص
روح:-((ياض؟؟ واضح ان الكلام عادي حتي عند ولاد الزواد)) اها لحظه يا باشا
فتحت روح خزانته و وجدت قمصان و بذل و نظامه و في الاعلي وجدت بعض التي شيرتات و يبدو انه لا يلبسها فأخرجت بنطلون جينز ازرق و تيشرت اسود جميل و انيق
روح:-اتفضل!
نظر ادهم الي التي شيرت و ابتسم قائلا:-
-شكرا!
روح:-العفو...انا ريحه لساندي و فادي حضرتك عاوز حاجه؟
ادهم ينظر الي التي شيرت في هيام:-
-لا....روحي انتي يا روح!
روح:-((ماله ده؟؟هو كان بيحب التي شيرت ع مراته؟؟)) احم..حاضر
و اغلقت الباب و غادرت و في المساء جاءت اخت ادهم ((دنيا)) و زوجها و استقبلتهم روح الي غرفتهم و لكن دنيا تلك كانت مثال جيد للتغطرس و الترفع عليها
دنيا:-ايه الهباب ده؟؟الاوضه صغيره اوي
روح:-دي الي جهزت! و انا شيفه انها حلوه لاتنين و فيها حمام و تلفزيون و انتريه يعني جناح بحاله
دنيا:-و الله عال حته خادنه تناقشني!
ابتلعت روح الكلمه
روح:-انا مدير منزل...و ان شاء الله يومين و لو معجيتكيش الاوضه هغيرها
دنيا:-و لا يومين و لا واحد انا رجلي مش هتخطي الاوضه دي فهمه؟؟
خالد-زوجها0:-خالص يا حببتي انا شايف انها كويسه
دنيا:-لا...انتي خدامه و الي اقوله يتنفذ من غير و لا كلمه
روح بعصبيه:-انا مش خدامه مش خدامه مش خداااااااااااااامه!
الحلقه السابعه و الثامنه:-
_____________________
المتمرده:-
___________
دنيا:-و الله عال و كمان بتشخطي فيه؟
ادهم:-دنيا؟خالد؟ازيكم عاملين
خالد:-تمام الحمد لله
دنيا:-ايه يا ادهم ده؟؟دي طريقه استقبال؟
ادهم:-ايه؟خير؟
دنيا:-خدامه زباله و مش متربيه بتعمل ايه هنا
ادهم بهدوء:-اولا روح مش خدامه هيه مربيه لاطفالي ثانيا دي مديره منزل و وصيفه خاصه
دنيا:-فعلا؟المهم انها قليله الادب
خالد:-يا حياتي البنت معملتش حاجه دي وجهه نظر...و بعدين الاوضه حلوه
دنيا:-ماشي!
نظرت لروح بكراهيه و دلفت الي غرفتها
تجمدت الدموع في عينها فقد كانت روح شديده الرقه و الحساسيه
ادهم:-روح؟ده معادك مع الاطفال صح؟
روح بانكسار:-لا بعد نص ساعه هشرف ع الخدم و اروح...عن اذنك
لم يهتم ادهم كثيرا و ذهب الي عمله لكن رأسه كانت تتمني ان تكون روح بخير و الا تنجرح....ألا تلاحظون شيئا غريبا؟؟
__________________________________
وقفت روح في منتصف الصالون بالدور الارضي و الخدم حولها ينظفون و قد شردت متذكره ادهم كم بدا وسيما بالتي-شيرت؟؟
روح:-احم.....انتوا ليه مش بتفتحوا الستاير او الشبابيك؟
-اصل...
روح:-افتحوه الشباك و الستاير
-لكن...
روح:-يلا
و فتحوا الستائر و النوافذ و غمر الضوء المكان و تقدمت روح من جهاز الموسيقي و اشعلت موسيقي هادئه و بعدما انتهوا صعدت روح الي غرفه الطفلان و بعد قليل نزلت وداد فشعرت بالسعاده من صوت الموسيقي و الاضواء التي غمرت المكان
و بعدها نزلت دولت
دولت:-اده؟ايه التهريج ده؟؟مين الي كسر الاوامر؟
الجميع بخوف:-روح!
زمجرت دولت بغضب و صعدت بنفسها الي غرفه الطفلان و قبل ان تفتح الباب اطلت برأسها فهي شعرت بهدوء غريب
رأت ساندي و فادي يجلسان في هدوء و البسمه علي وجوههم و قد اختبئت روح هي تمثل لهم بالعرائس من خلف حائل كبير
روح:-النهااااااااااايه
و برزت من خلف الحائل فجري الطلفلان اتجاه روح
فادي:-بحبك اوي يا رورو!
ساندي:-لا انا بحبها اكتر
فادي:-لا انا
روح:-ههههه خلاص خلاص انا بحبكوا انتوا الي اتنين!
ساندي:-هنلعب ايه؟
روح:-همممممممممم
فادي:-رورو عيزين نلعب جنون ينفع؟
روح:-هههههه تاني؟
ساندي:-اه اه
ضمتهم روح فجأه و وقفت بهم و اخذت تدور و صوت ضحكهم يتعالي و يتعالي بمرح و سعاده
و ادمعت عينا دولت فهي لم تراهم اكثر من ذلك سعاده
ثم وقعت روح ع الارض ضاحكه الي جانبهم
دولت:-احم...احم
قامت روح سريعا بينما انكمش الاطفال فيها فهم يكرهون دلوت مما يسبب لدولت الكثير من الالم!
انخفضت روح علي قدميها لهم
روح:-الي هيجري يحضن تيته الاول هيكون ليه هديه من رورو
جري الطفلان و ضموا دولت مما اشعرها بالسعاده و هي تضمهم
روح:-من بيحب رورو؟
فادي و ساندي:-اناااااااااا
روح:-مين يحب نانا دولت
فادي و ساندي:-اناااااااااا
ساندي:-نينه العبي معانا
دولت في غايه السعاده:-لا يا حبيبي مش هينفع
روح بمرح:-ههههه لا هينفع
و بجرأه الدنيا امسكت روح بيد دولت و امسكت ايضا بيد فادي و فادي امسك بيد ساندي و ساندي امسكت بيد دولت و اصبحوا دائره متماثله و اخذوا يدوروا و يضحكوا معا
و بعدما انتهوا:-
__________
دولت:-هه...هه...حرام عليكوا يا ولاد مش قدره اخد نفسي
فادي و ساندي:-هههههههههه
روح:-يلا عشان تكلوا
فادي:-كلي معانا يا رورو
ساندي:-اه
روح:-لا مش قدره
ساندي:-يووه مس هاكل
فادي:-و لا انا
دولت:-كلي معاهم يا ملك...قصدي...قصدي روح انا انا...ماشيه!
ساندي:-مش هتكلي يا نانا؟
دولت:-لا يا حببتي انا ماشيه بقه
شعرت بارتباك عندما اخطأت في اسم روح كانت تظن ان روح لا تعرف من تكون ملك الا ان روح تعرف جيدا حتي ان دولت تناست عقاب روح و عندما نزلت وجدت وداد
وداد:-معلش بقي يا مام سماح المره دي..روح طيبه اوي
دولت بشرود:-سبحان الله...سبحان الله...مفيش كده نفس كل حاجه!
وداد بغباء:-هو ايه؟
دولت:-روح و ملك...ايوه دي روح ملك!
وداد:-ههههههههههه ايه يا ماما؟
دولت:-طيبه و مجنونه و مليه الدنيا حياه نفس حس المرحومه بينا و الاطفال بيحبوها تحسي انها نسخه من ملك الله يرحمه
وداد:-الله يرحمها يا ماما بس فعلا روح مختلفه عن اي حد انا شخصيا بعد احكي معاها بالسعات
دولت:-معرفتش حتي اطردها مجرد الطرد!انا ريحه الشغل لان اعصابي تعبت و حسه اني بشوف وش ملاك علي جسم روح
وداد:-هههههههههههه ايه يا ماما في ايه اعصابك مش كده برده
دولت:-انا بتكلم جد النهارده حسيت بسعاده بقالي 5 سنين محستهاش
وداد:-طيب انا خرجه بقه يا مااما
دولت:-متتأخريش...ريحه فين؟
وداد:-هه؟؟.....هقابل صحابي
دولت:-طيب متتأخريش
_____________________________________
ادهم في عمله و منهمك في العمل عندما دخلت فتاه في غايه الجمال و جلست امامه و ما ان نظر لها حتي عقد حاجبيه بضيق
فاتن:-ايه؟مفيش صباح الخير مثلا؟
ادهم:-و الله انتي الي داخله
فاتن:-طب براحه يا عم ده انا حتي خطيبتك
ادهم بعصبيه:-متقليش خطبيتي انتي بنت عمي و بس و بس سمعه؟
فاتن:-ادهم حبيبي متتهربش من الواقع والدك اعد مع والدي و قرأنا الفاتحه
ادهم:-انا مكنتش موجود و مكنتش عارف و مش موافق و انا مش عيل عشان ابويا يخطبلي و اخرجي بره بقه
فاتن:-خلاص خلاص بنت عملك و بس مؤقتا يا سيدي
ادهم:-هففففف
قام من خلف مكتبه و اولاها ظهره و هو ينظر من النافذه فقامت و هي تعتمد بمرفقيها علي كتفه
فاتن:-بذمتك هتلاقي بنت احلي مني فين؟هه؟
مررت اصابعها في شعره و....و التفت لها و هو يبعدها بضيق
ادهم:-انا لو فكرت في وحده بعد المرحومه لازم تكون وحده جدعه و مسكه نفسها كده و متطكنش مسهوكه و تتحمل مسؤليه بيت و عيال و اهم حاجه تكون فهمه ان مفيش حب عشان العيال و الاسم نعمل بيت و خلصنا
فاتن بدموع:-طول عمرك كده اناني و مبتحسش الا بنفسك قبل حتي ميكون في ملك كنت انا بحبك و بحبك اوي كمان...مع ذلك لعبت بيه فتره و سبتني و بعدها جت ملك و اتجوزتوا و انت مكنتش حاسس بالي جويا ابدا بالنار و العذاب الي انا كنت فيه و بعد ما ماتت بتكرهني و بتقول عايز وحده للمسؤليه...عارف؟؟انا مش هوافق علي الجوازه دي عشان متزعلش اوي و عشان حاجه تانيه عارف ايه؟
ادهم:-فاتن لو سمحتي....
فاتن:-انا بكرهك بكرهك بكرهك مرتاح كده؟؟اروح موفقش ع الجوازه
و خرجت منهاره من مكتبه
جلس ادهم علي مكتبه و هو يمسك بصوره بها ملك و هو يوم زفافهم
ادهم:-قوليلي...قوليلي اعمل ايه؟؟عملتي ايه فيه و روحتي و سبتيني يا ملك؟
____________________________________
جلست وداد تنظر احمد كثيرا لكنه لم يأت بعد
احمد:-بخخخخ
وداد:-قلبي
جلس احمد امامها:-وحشاني اوي يا وحشه
وداد:-و انت يا وحش
احمد:-هههههههههه بقلك انا خت قرار و مش راجع فيه يا بنت خالتي
وداد:-قووول يا حماده
احمد:-انا هتقدملك يا بت
وداد:-ايه؟؟احلف
احمد:-ايوه يا نور عنيا...رغم ان في فارق شويه بين علتي و علتك بس ما علينا
وداد:-عيب عليك ده احنا قرايب
احمد:-بس بردوا في فرق انا في شقه و انتي في سرايا
وداد:-مش مهم ماما بتحب اختها و عمرها ما هترفض طلب
احمد:-أحببتي يا دودو
واداد:-حبيبي يا حماده!
عادت وداد في غايه السعاده الي المنزل
وداد:-مامتي يا مامتي
دولت:-وطي صوتك!!
وداد:-احم...عوزه اقلك ع...
دولت:-مش وقته روحي اجهزي النهارده قراءه فتحتك
وداد:-((لحق يقولها؟؟ابن اللذينه ده؟؟))هههه موشي بس مين؟
دولت:-ابن عمتك
وداد:-نععععم؟
دولت:-بسرعه
وداد:-بس انا مش موفقه يا ماما
دولت:-جتك مو!خشي يلا
صعدت وداد الي غرفتها باكيه لا تعرف ماذا تفعل و اثناء ذلك اصدمت بروح في طريقها
روح:-وداد هانم؟؟وداد هانم؟؟مالك جري ايه؟
دلفت ورائها الي الغرفه
روح:-خير؟؟
وداد:-هيجوزوني لغير احمد!
______________________________
ارتدت وداد بعدما هدئتها روح كثيرا و وضعت ميكياج خفيف
وداد:-روح قوليلي اعمل ايه
روح:-انا رأي تخليه يجي يتقدم و ربنا يقدم الي فيه الخير
وداد:-مش عرفه...خيفه...بقلك يا رورو
روح:-اتفضلي
قامت وداد و اظهرت فستان ابيض اللون علي الركبه
وداد:-خديه ادهم حبيبي كان جيبهولي بس انا طخنت شويه عليه و هيجي فيكي خديه و البسي فوقيه المريله عشان الضيوف
روح:-سبحان الله هو مش حضرتك كنتي وعلانه
وداد:-يووووووه بقه مش تفكريني المهم ان لازم الطقم كله يلبس شيك خديه
روح:-بس ده من ادهم باشا
وداد:-دودو باشا مش هياخد في باله ده بيعملني ديما علي اني طفله مع كل الناس مكشر بس معايا فاكك بيعد يحضني ويلعب في شعري و يحسسني اني طفله و بالمناسبه دي ايه رأيك اقله يفسخ الجوازه المنيله دي
روح:-ممكن
____________________________________
اخذت روح الفستان و اردته و طلت منه جميله للغايه و ارتدت فوقه المريله و لم يأت ادهم في هذه المناسبه و ظلت وداد صامته و بعدما انتهي اليوم قررت روح خلع المريله و ان تتجه ال الحديقه و بالفعل خرجت و رأت القمر بازغا مكتملا جميلا و وقفت الي جوار احدي الاشجار تتأمله بصمت الليل...
*عاد ادهم من عمله متعبا للغايه و مشي في الحديقه بخطوات سريعه يتوق الي النوم و رأي وداد واقفه الي جوار احدي الشجرات و تتأمل القمر بصمت و قد ارتدت الفستان الابيض الذي اعطاه لها فتقدم مبتما منها و احاط عنقها من الخلف
ادهم:-احلي اخت في الدنياااااااااااااا
ألم تلاحظوا شيئا غريبا؟؟
أنا لاحظت.....
#
ذالحلقه التاسعه:-
_____________
في الحلقه السابقه:-
_____________
*عاد ادهم من عمله متعبا للغايه و مشي في الحديقه بخطوات سريعه يتوق الي النوم و رأي وداد واقفه الي جوار احدي الشجرات و تتأمل القمر بصمت و قد ارتدت الفستان الابيض الذي اعطاه لها فتقدم مبتما منها و احاط عنقها من الخلف
ادهم:-احلي اخت في الدنياااااااااااااا
ألم تلاحظوا شيئا غريبا؟؟
أنا لاحظت.....
______________________________________________________________________
استدارت روح مفزوعه و اصبح الفرق بين وجهيهما سنتيمترا واحدا!!
ثم دفعته بقوه بعيدا عنها غير ملاحظه انه ادهم حتي...
ادهم:-اسف اسف اوووي
روح:-لا...لا..انا الي...احم....اسفه
نظر ادهم الي الفستان بينما نظرت له روح بخوف و هي تعتقد انه سيئ النويا تقدم خطوه فرجعت للخلف خطووووات!
ادهم:-ممكن...اسمعي لحظه بس انا وداد و الله العظيم عندها فستان شبهه فحسبتها وداد و الله انا مكنش ليه نيه سيئه و....
و لكن روح لم تعطيه مساحه كافيه من الوقت كي يتحدث بل جرت الي حجرتها بخوف حقيقي فضرب ادهم الارض بقدمه
ادهم:-يووووه كان لازم اعمل كده مكنت سلمت عادي
__________________________________
ذهبت روح الي غرفتها و انفسها متلاحقه تذكرت قرب انفاسهم من بعض و ذراعهاه اللان يحيطان بعنقها و رائحه عطره التي استنشقتها......
روح:-انا عرفه اني انا ظلماه اولا لانه قال احلي اخت في الدنيا ثانيا لان ده قعلا فستان اخته
و فجأه عقدت حجبيها:-لا مش يمكن بيستطبعت انا...انا هعض في البيت بس بحرص اكتر و لو في حاجه حصلت انا اقسم اني همشي
_____________________________________
و في صباح اليوم التالي حكت روح ذهبت روح الي حجره دولت
روح:-صباح الخير يا هانم
استدارت دولت و لمحتها بالفستان الابيض و فوقه المريله و الحذاء ذو الكعب العالي و قد جعلت شعرها كله علي احد كتفيها
دولت:-صباح الجمال تعالي يا روح
روح:-((ايه المعامله الحلوه دي)) اها جيت
دولت:-طلعيلي لبس غامق ريحه عزا
روح:-عيوني....اتفضلي حلو التيير ده
دولت:-روح....انا عوزه اشكرك اوي علي السعاده الي حسستيني بيها امبارح و انك بسرعه خليتي الاطفال يحبوني
روح:-العفو ع ايه يا دولت هانم و الله انا بحب الاطفال دول جدا
دولت:-طيب يا روح..زعمتا شكرا مره تانيه...روحي شوفي وراكي ايه
روح:-العفو...عن اذنك
و غادرت و ذهبت سريعا لغرفه وداد
روح:-دودو؟
وداد:-هممم؟
روح:-حصل حاجه امبارح بليل
وداد:-ايه خير احكي
روح:-لا الاول قوليلي اطلع ايه
وداد:-انا مش ريحه حته النهارده بس اعدي
جلست روح الي جانب وداد علي فراشها
وداد:-همممم قولي
روح:-((حكت الي حصل))
وداد:-ههههههههه يخرب عقلك يا ادهم لسه فاكر الفستان ده
روح:-و النبي بقه لتسكتي يا دودو هانم
وداد:-خفتي منه صح؟
روح:-احم...انا يعني...
وداد:-لو بتثقي فيه اسمعي
روح:-اتفضلي طبعا
وداد:-ادهم يستحييييييييييييييييل يعمل شيئ زي ده او يبص لوحده مجرد البص يعني مش عشان اخويا لا انا عرفاه
روح:-شكرا يا دودو
وداد:-العفو ع ايه
روح:-صحيح عاملتي ايه في موضوع جوازك
وداد:-احمد جي يتقدم بكره و ربنا يقدم ايه الي فيه الخير
روح:-يارب
وداد:-روح هسأل سؤال حساس شويه بس متزعليش
روح:-اتفضلي
وداد:-هوا....
انتوا اتعبتوا صح؟انا حسه كده خليهم بقه يتكلموا و هنعرف فيما بعد قالو ايه
_____________________________________
روح اتأخرت ع انها تروح لادهم و ادهم كان هيتجنن....
استنوا...متفهموش غلط مش بيحبها لكنه مصر يوضحلها قصده مبيحبش ابدا حد يفهمه غلط
فتح الباب بهمجيه فلقها قدامه
ادهم:-خشي
مع ان روح كانت وثقه من كلام وداد الا انها حست بخوف تاني منه
روح:-طب...هخش ازاي حضرتك و انت سادد الباب؟
وسع ليها عشان تخش و بعدين ساب الباب مفتوح
ادهم:-اسمعي بقه
روح بهدوء:-قميص و لا تيشيرت؟
ادهم:-هه؟
روح:-قميص و لا تي شيرت؟؟
ادهم مستغرب:-اي حاجه
روح طلعتله الحاجه
روح:-عن اذنك هنزل لدنيا هانم
هز دماغه يعني اه
ادهم:-روح؟
روح:-ايوه
ادهم من غير وعي:-اسف عشان الي عملته امبارح غصب عني
روح:-و لا يهمك و الله انا متأكده انو غضب عن حضرتك و علفكره الفستان ده فعلا لوداد هانم
ادهم بيبتسم لاول مره ليها
روح فرحانه:-عن اذنك
نزلت روح بفرح لاوضه دنيا و خبطت مرتين و فتحت لقيت خالد
روح:-خالد باشا؟؟اي مساعده؟؟
خالد بيبصلها بصه معجبتهاش:-اه
روح:-احم...فين دنيا هانم؟
خالد:-عندها معاد مع الدكتوره ...تعالي طلعيلي بدله
دخلت روح و انهمكت في انها تدور علي بدله اصلا مكنش في بدل في الدولاب
روح بتدير:-مفيش بدل في....
لقيته قفل الباب
روح:-ممم...مفيش...بدل
خالد:-انا اصلا معنديش بدل
روح:-نعم
قربها منه و...
خالد:-من هنا و رايح تقولي خوخه بلاش خالد بيني و بينك
و حوطها بايده و بعدته عنها و جريت نحيه الباب
خالد:-يعني هتروحي فين؟
و جابها من ايديها
روح:-آاااااااااااااااه
بتحاول تضربه فرأسها خبطت في الحيطه و حست ان رسها تقيله و وقعت بيت ايديه و هو بيبتسم بسخريه....
الحلقه العاشره و الحاديه عشره:-
________________________
المتمرده:-
_______
و قبل اي حاجه سمع خالد صوت دنيا بتتكلم برا معرفش يتصرف فحط روح ع الارض و فتح الباب و عمل نفسه بيفوقها
دنيا:-خا....اده؟؟في ايه؟
خالد:-مش...مش عارف...لقيتها وقعت
دنيا:-طب اوعي كده
مسكت الفاظه و دلقت الميه الي فيها علي وش روح و بعدين اعدت تزقها برجلها بقرف فصحيت روح و هي بتقوم بس بسه داخيه و فجأه افتكرت كل حاجه و جريت بسرعه
دنيا:-ايه الهبل ده؟مالها دي بدل ما تقول شكرا
خالد:-مش مهم بقه يا حياتي المهم الدكتوره قالتلك ايه؟؟
____________________________________
دخلت روح عند ساندي و شادي و اعدت تعيط كل العياط الي كتماه
ساندي:-رورو؟؟انتي بتعيتي؟؟(بتعيطي)
شادي:-قولي مين عيتك و انا اضلبه(قولي مين عيطك و انا اضربه)
روح:-مفيش...مفيش
و فجأه انهمرت بكاءً ثانيا
ساندي:-رورو و النبي مش تعيتي(تعيطي)
كان ادهم خلاص نازل و قرر يسلم علي اولاده فدخل علي جله ساندي و لمح روح و هي بتعيط بقهر اووي و صعبت عليه
*كان خلاص هيقفل الباب و يمشي عشان ميحرجهاش و ميعرف هو ليه خاف ع مشاعرها؟؟
ساندي شافته:-بابي؟؟
جريت نحيته تشده من بنطلونهساندي:-خوخ بتعيط
ادهم بيضحك:-خوخ؟
مسحت روح دموعها و هي بتقف
شادي:-لارورو
ادهم:-خير يا روح؟
روح:-(لو حكيت هبوظ الدنيا)...انا عوزه اخد اجازه يا ادهم باشا
ادهم:-قولي لست البيت امي و بعدين انتي بتعيطي عشان كده
روح:-لا عشان ماما تعبانه
ادهم:-طيب....ربنا يشفيها
روح:-شكرا يا باشا
حس ادهم انو عايز يطبطب عليها بس باس ساندي و شادي و مشي
روح:-يا رب بقه
_____________________________________
دولت:-اجازه؟ليه؟انتي عرفه ان الاجازه فضلها اسبوعين و انتي اصلا بقالمدك 3 اسابييع بس هنا
روح:-ماما تعبانه جدا
دولت:-طيب بس مش هتباتي
روح:-انا ماما في المنوفيه
دولت:-هفففف طيب خلاص لو لقيتي وحده هتحل محلك امشي و لو ملقتيش فطلبك مرفوض
طبعا روح جريت علي مي
روح:-مي يتفع تخدي دوري بكره كله و انا هاجي بعد بكره
مي:-ليه خير؟
روح:-ماما تعبانه
مي:-خلاص تمام عيوني ليكي و الف سلامه يا روح
روح:-متشكره اوي اوي يا مي
مي:-ع ايه مش احنا صحاب
روح:-و اخوات كمان
_________________________________
كانت وداد بتجهز عشان احمد جي يتقدملها
روح:-و حسيتي بقه ان دولت هانم موفقه
وداد:-اه...مش عرفه بصراحه
روح:-انا...مش هكون موجوده بكره
وداد:-ليه؟
روح:-عشان ماما تعبانه و خدت اجازه
بصت وداد لروح
وداد:-لا في حاجه تانيه احكيلي ادهم ضيقك صح
روح:-بصراحه يعني لا ده بقه احسن من الاول
وداد:-هههههه
روح:-مش معني اي كلمه من الي انا قلتها امبارح ردا علي سالك اي حاجه
طبعا ده الحوار الي احنا منعرفهوش،،
وداد:-هممم ماشي تروحي و تيجي بالسلامه
روح:-الله يسلمك عن اذنك اشوف الخدم تحت عمله الحاجه و لا لا
وداد:-اوكيه
_____________________________________
و فعلا سافرت روح لامها الي استقبلتها بالاحضان و البوس
روح:-و كنتي عامله ايه في غيابي
الام:-الحمد لله
روح:-طيب و كنتي عرفه تكلي و تشربي و تطبخي
الام:-و هيه هيام سابتني
روح:-ربنا يخليكي يا ريمي و الله
هيام:-عيب عليكي يا بنتي و الله دي اني نت قبل امك
حضنتها روح اوي وعنيها مدمعه ع الاخر
هيام:-هممم احكيلي بقه عن الشخصيات الي في السريا دي انا متحمسه اوي
روح:-ههههه احلاهم وداد
هيام:-احكي احكي
طبعا احنا عرفين الكلام او هنعرفه بعدين خلونا نشوف بقيت الحكايه
____________________________________
دخلت مي اوضه ادهم بعد ما خبطت
ادهم:-التنضيف بعد ما امشي
مي:-لا مهي روح في اجازه و انا هعمل الحاجه بدلها
ادهم بضيق:-لا روحي خلاص مش عايز حاجه
مي:-طيب
مشيت مي و راحت تعض مع ساندي و فادي
ساندي:-يعني رورو مش هتيجي النهارده
مي:-لا
فادي:-طب امشي انا مش عاوزك
دخل ادهم يسلم عليهم
ادهم:-حبيبي الحلوين ابله روح بتاعتكوا مسفره
ساندي:-لا بس انا مش هقدر اعد مع دي
ادهم:-هتزعل منك لو سمعتك لان رورو بتحبها
فادي:-هتوحشنا اوي
ادهم:-اه!
بصت مي اوي كده و ابتسمت بمكر علي ابتسامه ادهم
مي بهمس:-و الله بارفو يا روح!برافو!
____________________________________
خلاص روح هترجع تاني السريا و بتسلم علي امها
الام:-و خليكي بالك
-حاضر
-متقفيش مع حد ع المحطه
-حااضر
-و متبصيش لحد عشان ميبصلكيش
روح مسكت ايد امها:-بقالي 20 سنه بسمع الكلمتين دول خلاص يا امي حفظتهم
الام:-طيب يا بنتي تروحي و تيجي بالسلامه
مشيت روح بس قبل ما تمشي عدت ع هيام
روح:-هيام...خلي بالك من ماما هه؟
هيام:-في عيوني
روح:-تسلميلي انا مش عرفه اقلك ايه و الله بصراحه انتي اجدع وحده عرفتها
هيام:-عيب عليكي يا روح ده انتي اختي يا بت
روح:-طب بصي انتي عماله تصرفي علي ماما انا هاخد المرتب الاسبوع الجاي و...
هيام:-اخس عليكي خلاص الي فات فات و لما تخدي المرتب حوشي نصه و ادي لامك نصه
روح:-انا....
عنيها دمعت و مقدرتش تكمل قامت هيام حضنتها و هيه عنيها مدمعه
روح:-ربنا يخليكي ليا يا اعز وحده
هيام:-و انتي كمان يا قلبي...يلا بقه يا بت انكشحي صدعتيني
روح:-هههههههه سلام
هيام:-في امان الله يا قلبي
_________________________
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزء الاول من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا