القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قلوب حائرة الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)

 رواية قلوب حائرة الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)




رواية قلوب حائرة الفصل الحادي والثلاثون والثانى والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)


🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية قلوب حائره #

بقلمي روز آمين 


                   💙 🦋البارت الحادى والثلاثون🦋💙


عادت مليكه بأطفالها إلي أرض الوطن بإشراقه وطله جديدة عليهم،،،فسرها الجميع إلي راحتها عند شقيقها وأهتمامه بحالتها النفسيه والمزاجيه،،  كانت عائدة مٌحملةً بالهدايا الثمينه للجميع ،،


وبعدها بيومان رجع ياسين مٌشتاقاً لإمرأة حياته التي لم يعٌد يٌطيق الإبتعادٌ عنها حتي ولو دقائق ،،كان يشتاقها حد الجنون حتي أنهٌ قضي ليلتهِ الاولي بأحضانها وكانت حجته هي إشتياقه للصغير الذي غفي داخل أحضانه من شدة إشتياقه له،،، وبعدها إستدعي ياسين مٌني حتي توصلهٌ لثريا ليغفي داخل أحضانها !!


وقضي ياسين ليلته داخل أحضان مليكته فوق أريكتهٌ الخاصه بهْ لحين إيجاد طريقه يٌخبر بها ثريا عن نيته لتغيير الغرفه بل والجناح بأكمله،، وهذا بعدما إستعطفته مليكه بأن ألا يٌعلن عن زواجهما علي الأقل ف الوقت الراهن مراعاتاً لحالة ثريا،، وأطاعها كعادته لنول رضاها الذي تمناهٌ طيلة عٌمرٍ بأكمله،، 

__________________________


كانت ليالي تدور حول حالها كالمجنونه تحادث والدتها ف الهاتف٠٠٠مقالش يا مامي،،كل اللي قاله مفيش سفر السنادي وأقعدي إهتمي بولادك،،بقوله لازم أروح الدكتور مأكدلي علشان ميعاد حقن الخطوط الرفيعه اللي ف وشي ،، 


تخيلي البارد يرد عليا ويقولي أنا حابك ومتقبلك علي كده،،حرق دمي ،،


عارفه أيه أكتر حاجة حارقه دمي يا مامي،،إنه فضل منيمني لحد ما دخلت الموقع وحجزت ميعادنا عند الدكتور حتي تذاكر الطيران لما حجزتها،، كان فاضل بس أدفع وأأكد الحجز !!


وصاحت بغضب٠٠٠٠٠تخيلي إنه محوليش علي الكريدت كارد غير مصروفي الشخصي اللي بالعافيه يكفيني مشاريب أو غدا برة !!


صاحت قسمت علي الهاتف والغل يتأكل من صدرها٠٠٠٠اتجنن ده ولا أيه،،والهانم عمتك رأيها أيه ف عمايل إبنها السودا دي ؟؟


أجابتها ليالي ٠٠٠٠٠عمتو مش موجوده،،معزومه علي العشا هي وعمو عز عند رئيس الجهاز ولسه ماقولتلهاش !!!


صاحت قسمت وتحدثت بغل٠٠٠٠طبعاً الهانم خارجه ولا علي بالها وسايبه إبنها يبهدل فيكي براحته ،،

ليالي،، إنتي لازم تشوفيلك حل مع ياسين،  إحنا لازم نسافر السنادي،،إنتي ناسيه إن فرح بنت أميرة عصمت صاحبتي قرب،، و لازم نحضره وإحنا ف أبهي صورنا ،،


وأكملت بأمر٠٠٠٠٠راضيه يا ليالي،، شوفي أيه مزعله منك ولو وصلت إنك تتأسفيله أعملي كده !!


ضلَت تتحدثان والغل يتأكل داخلهما من صفعة ياسين لليالي التي لم تَعيِ حتي الأن أنها رداً علي غبائها !! 

________________________________


مرت الأيام وجاء موعد الحفل الصاخب التي أشرفت منال علي تجهيزة ليٌظهر للعلن بأعلي مستوي يليق بسيادة اللواء عز المغربي ونجلة سيادة العقيد ياسين المغربي،،


وصل الحضور جميعاً عدا مليكه التي مازالت بمنزلها تتزين بأبهي صورها بثوبها الأنيق الفريد الذي أختارهٌ ياسينها بعنايه فائقه،،


نزلت الدرج وجدت شريف بإنتظارها علي أحر من الجمر ليذهب ليري عليائهٌ التي مَنعت عن عيناه النوم ،، 

ولكن وللأسف كانت تجاورهُ سالي التي بَعثَ لها عز بطاقة دعوه لكونها خطيبت شريف 


نظرت سالي علي الهابطه من فوق الدرج وكأنها حوريه نزلت من الجنه ،،والحقد يتأكلٌها !!


نظر لها شريف بإنبهار وتحدث ٠٠٠٠٠واااااو ،،،أيه يا بنتي الجمال والأناقه والشياكه دي كلها،،معقوله جمالك ده يا ليكه ؟؟


وصلت إليه وهي تقبله وتحدثت ٠٠٠٠٠عيونك الحلوين يا حبيبي !!


ثم أحالت وجهها إلي سالي وتحدثت بمجامله وهي تمد يدها دون تقبيلها ٠٠٠٠أهلا يا سالي ، نورتي حي المغربي !!


إبتسمت بسماجه وتحدثت بمجامله٠٠٠ميرسي يا مليكه !!!


تحدثت عٌليه ٠٠٠٠٠٠بسم الله الله أكبر ،،ماشاء الله عليكي يا ست البنات،، إللي يشوفك يقول رجعتي لورا عشر سنين ع الأقل !!


إبتسمت مليكه لذكر عَليه عشر سنوات وتحدثت ٠٠٠٠حبيبتي يا داده ،،أومال فين ماما ويسرا ؟؟


أجابتها عَليه بإحترام،،،، كلهم مشيوا وسبقوكي علشان يكونوا مع منال هانم ف إستقبال الضيوف !!


تحدثت مليكه بإهتمام٠٠٠٠طب من فضلك يا داده خلي بالك كويس من الولاد، هما فوق كلهم ومعاهم أيسل وسارة فياريت كل شويه تشوفيهم ليكونوا محتاجين حاجه،، وياريت تبعتي هدي تقعد مع الناني وتساعدها ف رعايتهم علشان ميغلبوهاش  !!


تحدث شريف ٠٠٠٠٠يلا يا بنتي إتأخرنا،، ده ياسين كلمني من بدري وقالي أعدي عليكي أجيبك علشان معاه ناس مهمه ومش هينفع يسيبهم،، وقالي لما أقرب عند البوابه أرن عليه يطلعلك !!!


أما داخل الحفل خرجت ليالي من باب الفيلا كالعادة مٌتأخرة ظناً منها أنها أميرة الحفل المتوجه التي لابد أن تظهر مؤخراً،، كانت أنيقه وجميله كعادتها 


نظرت إلي ياسين وجدته يقف مع رئيس الجهاز وزوجته ذهبت إليه بكل كبرياء،، نظر ياسين إليها وأبتسمَ لها وأمسك يدها بإحترام  تقدمت هي بكل ثقه وألقت السلام بإبتسامة مجامله علي رئيس الجهاز وزوجته، ،


رن هاتف ياسين أخرجهٌ من جيب سٌترته نظر به وأبتسمَ وتحدث ٠٠٠٠٠٠بعد إذن سعادتك يا باشا،،البيت بيت حضرتك !!!


وذهب بإتجاه البوابه تاركاً ليالي مٌستغربه ردة فعله 

خرج من البوابه نظر لها وإذ بقلبه يرتجف من شدة إنبهارة بجماله الأخاد،، 


أمسك يدها وهو يقبلها بهيام مٌتناسياً تواجد شريف وتلك السالي التي تكاد تٌصاب بذبحه صدريه من شدة ضيقها !!


أفاق علي حالهْ فمد يدهٌ بإحترام إلي شريف مٌتحدثاً٠٠٠٠مذيعنا العظيم،،شرفتنا !! 


هز له شريف رأسه بحب فقد بدأ بتقبله بل وبمحبته وذلك لإهتمامه الذائد بشقيقته


تحدث شريف ٠٠٠٠٠الشرف ليا ياسين باشا !!!


ثم حول بصره الي الواقفه تنظر إليه بإبتسامه وتحدث ٠٠٠٠أستاذه سالي،،،نورتي حي المغربي يا أفندم ونورتينا !!!


إبتسمت بسعاده حقيقيه وتحدثت٠٠٠٠ميرسي يا ياسين باشا !! 

سبقهم شريف وسالي إلي الدخول 

_________________ 


كانت تقف بجانب شقيقها تٌسلط بصرها بلهفه علي البوابه الرئيسيه لتراهٌ فقد إشتاقت رؤياهُ حد الجنون،،وما أن رأته وبجوارهِ تلك التي تتأبط ذراعهْ وتجاورهٌ بتفاخر،، حتي غزي الإحباط والحزن داخلها ،،، حولت بصرها بخيبة أمل إلي الجهه الأخري !!


وبعد قليل دلف ياسين مٌحاوطاً أميرتهٌ من خصرها ف حركه تملكيه ،،، 

تحولت الأنظار جميعاً إلي تلك الساحرة وطلتها البهيه وهالتها التي حاوتطها وجعلت منها أميرة،،، 


كانت كاملكه متوجه بذلك الثوب الذي أقل ما يٌقال عنه أنه صممَ خصيصاً لتلك الحوريه لتظهر بكل هذا السحر،، كانت ترتدي خاتمها الفريد الذي لم ترتديه إلا بعد رجوع ياسين مٌدعيه أنهٌ هديتها منه،،


وأيضا ذلك العٌقد الثمين الذي أهداها إياه ليلية الاوتيل بعد الحادث،،،كانت جميله جذابه وكأن العشق صنعَ وجعلَ منها مليكه جديده منطلقه جميله ،،،


نظرت لهما ليالي وأبتدي داخلها ف الاشتغال وخصوصاً أن هذا يحدث أمام صديقاتها وأصدقاء زوجها وزوجاتهم ،،بالعلاوة إلي جميع الأقرباء والمعارف !!!


كان يحاوطها ويتحرك بهاويظهر علي وجهه كم التفاخر والعشق الذي يكنهما لها داخلها،،


وصل بها إلي مكان الفرقه العازفه ثم أمسكَ المايك وتحدث٠٠٠٠مساء الخير علي ضيوفنا الكرام إللي شرفونا بحضورهم الكريم،، 


ثم نظر للجميع وتحدث بفخر٠٠٠٠كلكم طبعا عارفين مراتي الأولي وأم أولادي ليالي هانم العشري وألتفت لها وأشار إليها بإبتسامة وأماءَ برأسهِ كتحيه لها وإحترام ،،


ردتها هي بإبتسامة مجامله تداري بها إشتعالها الداخلي الذي كاد أن يٌشعل الحفل بأكمله،، 


وكانت جميع صديقاتها يتهامزون فيما بينهم 


ثم نظر لمليكته بعشق ظهر بعيناه وتحدث بفخر وأعتزاز٠٠٠٠ حابب إنهاردة أقدملكم مراتي التانيه،،مليكه هانم المغربي !!


تهامس البعض بينهم فبعض المعازيم مثل زوجات زملائه بالعمل لم يكن لديهم علم بزواجهٌ الثاني


وتحدث بدعابه لطيفه٠٠٠٠٠حبيت بس أوريكوا أنا أد أيه راجل محظوظ،، مش بس كده،،لا ومسيطر كمان،  وغمز بعينه لأبيه !!!


ضحك الجميع وأمائوا لهٌ وصفق الجميع كتحيه له ولإمرأتيه شديدتان السحر والجمال 


نظر له عز وأشار بأيديه كتحيه منه 


نظرت يسرا لوالدتها بترقب ،، أمائت لها ثريا بإبتسامه وتحدثت٠٠٠٠أنا كويسه يا حبيبتي ماتقلقيش !!!


أما داليدا التي حدثت والدتها بوجهِ كاد أن يشتعل من غضبه٠٠٠٠الوضع ده ما بقاش يتسكت عليه يا مامي،،ياسين خلاص بيتصرف ع أساس ان البنت بقت مراته بجد،، أنا حاسه إنه تمم جوازه منها !!!


أجابتها قِسمت بغل٠٠٠٠٠٠ياسين خلاص أعلن الحرب علي أختك وأنا شايفه إن لازمله وقفه !!! 


وبلحظه إشتغلت الموسقي علي غنوة أمال ماهر ،،أنا بعشق الغني قدام عنيك ،، أمسك يدها وتحركَ بها للمكان المخصص بالرقص ولف يدهٌ حول خصرها وأمسك يدها بيدهِ الأخري !!


تحدثت هي خجلاً٠٠٠٠٠أرجوك يا ياسين بطل إللي بتعمله ده،،إنتَ كده بتكسفني أوي علي فكرة !!


أجابها بحب ٠٠٠٠ فيه حد يتكسف من جوزه بردوا،،، !!


وأكملَ بحب ليٌخرجها من خجلها٠٠٠٠تعرفي إني ندمان أوي إني إشتريتلك الفستان ده !! 


تحدثت بقلق٠٠٠٠٠ليه يا ياسين ،،هو للدرجادي مش حلو ؟؟


أجابها بنفي ٠٠٠٠تؤ،،هو للدرجادي يهوس،،للدرجادي يجنن،،للدرجادي بان جماله وأناقته لما لبسته مليكه الحلوة !! 


لدرجة إني غيران منه عليكي وقررت خلاص انه مش هيتلبس تاني برة أوضة النوم !!


إبتسمت له وتحدثت برضي ٠٠٠٠٠اللي إنتَ عاوزه كله أنا هعملهولك يا ياسين !! 


تنهد وتحدث بحب٠٠٠٠الله يكون ف عونك يا ياسين يا مسكين !!


__________________


كانت تقف بجوار بعض أصدقائها تحدثت إحداهنَ ٠٠٠٠٠هو مش المفروض الرقصه الأولي دي تبقي مخصصه علشانك يا لي لي ؟؟


تحدثت أخري ساخرتاً ٠٠٠٠٠٠٠ هو المفروض يا ديما تبقي الأولي والأخيرة وده بناءً علي كلام لي لي إنها مجرد جوازه صوري مش أكتر !! 


ثم نظرت لها بتساؤل خبيث٠٠٠٠ولا هي خلاص مبقتش صوري يا لي لي ؟؟


تحدثت ليالي بكبرياء وتعالي وثقه مٌصطنعه ٠٠٠٠تفتكروا إن ليالي العشري بجلالة قدرها كانت هتقبل بوضع زي ده لو مكانتش فعلا مش أكتر من مجرد عقد إتفاق ؟؟


ثم تحدثت بغرور ٠٠٠٠٠ياسين بيحاول يداري حقيقة الأمر علشان يا حرام شكلها ما يبقاش وحش قدام المعازيم،،وهي دي كل الحكايه مش أكتر !! 


وقالت بإنسحاب ٠٠٠٠بعد إذنكم هروح أشوف باقي المعازيم !!


ضحكن جميعهن بعد ذهاب تلك المغرورة وتحدثت إحداهنَ ساخرتاً٠٠٠٠٠قال صوري قال،،مبقاش ديما الصراف إن ما كانت ليالي هي اللي بقت مجرد جوازه صوري،،والدليل علي صحة كلامي إنه لما جه يقدمهم للمعازيم قدم ليالي ولقبها  بالعشري،،لكن لما جه يقدم مليكه قال مليكه المغربي،،،ف إشارة واضحه وصريحه منه للجميع إنها أصبحت ملكيه خاصه ،، !!


ضحكن جميعهن وتحدثت إحداهن بتأكيد٠٠٠٠وأنا رأيي من رأيك يا ديما،،ده الباشا هياكلها بعنيه وهي جنبه،،يا بنتي ده بيبصلها بصه أول مرة أشوفها جوه عيونه !!


ضحكت إحداهن وتحدثت بخٌبث٠٠٠٠دانتي مركزة بقا مع عيون الباشا لدرجة إنك حافظه وعارفه كل نظراته !!


أجابتها بمكر ودعابه٠٠٠٠٠هاتيلي ست فيكي يا إسكندريه كلها مش مركزة مع ياسين المغربي وعيون ياسين المغربي  !!!


ضحكن بصوتٍ عالي وأكملن نميمتهن !!! 


_________________________


إنتهت الرقصه أخذها بكل فخر ووصل بها إلي حيثٌ جلوس ثريا وسٌهير ويسرا وأبتسام  


وتحدث ببشاشة وجهْ وسعادة٠٠٠٠٠٠معقوله جمال هوانم المغربي ده كله،،سبتوا أيه لباقي ستات إسكندريه يا هوانم !! 


إنسحبت مليكه خجلاً من قبضة يده المحاطه بخصرها بتملك وتحركت وجاورت يسرا بالجلوس

إبتسم هو وعذر حيائها !! 


وتحدثت سٌهير بإعتراض مٌصطنع٠٠٠٠٠٠طب وياتري إللي مش من المغربي زيي أنا ومدام إبتسام نظامه أيه معاك يا ياسين باشا ؟؟ 


إبتسم وتحدث بإحترام٠٠٠٠٠يا أفندم جمال حضرتك وإبتسام هانم خارج المقارنه أساساً،،لانه مع إحترامي للجميع ملوش زي !!


تحدثت إبتسام بدعابه٠٠٠٠طب وياتري مليكه كده معانا خارج الحسبه هي كمان ؟؟ 


إبتسم لها وتحدث٠٠٠٠مين قال،،،مليكه بقت مغربي قلباً وقالباً !! 

إبتسمت خجلاً وسحبت عيناها بعيداً عنه 


أما شريف الذي تحركَ بخطيبته إلي مقر جلوس والدته وترك سالي بصحبتهم  بعد إلقاء التحيه إليهم وخاصة إبتسام التي رحب بها بحرارة 


تحركَ نحو تواجد علياء التي كانت تضحك بإنوثه مغريه بالنسبة له وهي تتحدث مع شقيقها إسلام

إقترب عليهم وتحدث بترحاب٠٠٠٠٠٠ ده أيه النور ده كله،،، إسكندريه كلها نورت يا شباب !!!


نظر له إسلام بإنبهار وتحدث ٠٠٠٠إسكندريه منورة بأهلها مذيعي المفضل  !! 


نظر إليه بإحترام وتحدث٠٠٠٠٠ حبيبي يا إسلام.

ثم أحال ببصرة علي تلك الواقفه ولم تعيرهٌ أية إهتمام وتحدث بهيام فقد إشتاقها حد الجنون٠٠٠٠إزيك يا عاليا ،،أخبارك أيه ؟؟


نظرت له بفطور وتحدثت بنبرة باردة ٠٠٠٠٠أهلا أستاذ شريف !!


إستغرب حالها وتسائل داخله،،لما تلك المعامله عاليتي ؟؟


ف نفس التوقيت جاء عٌمر وتحدثَ ٠٠٠٠منورين يا شباب !!


إبتسمت له علياء ورمقتهٌ بنظرة جذابه وتحدثت ٠٠٠٠عٌمر أزيك،،زعلانه منك علي فكرة،،بقا أبقي موجوده ف إسكندريه من إمبارح ومتفكرش حتي تعزم عليا بخروجه زي المرة إللي فاتت ،،


إستغرب عٌمر من طريقتها وتحدثَ بسعادة وغرور ظهرا عليه٠٠٠٠برنسيس عاليا تؤمر ،،ليكي عليا هسهرك بكرة سهرايه هتعيشي باقي عمرك كله وإنتي مش قادرة تنسيها !!


أجابته بإبتسامه ودعابه ٠٠٠٠أرجوك !!! 


وضحكا إثنتيهم 


كان يقف والغيرة تتأكل وتنهش داخلهْ

حدث حاله،،، ،،أجننتي يا فتاه،، ماذا تفعلين أيتها الغبيه،،أقسم بربي علياء إن لم تكٌفي عن تلك الأفعال الصبيانيه،،لأفعل ما لا يٌحمد عقباه وليكن ما يكون !!!


فاق من تفكيرة وغضبه علي يد سالي التي أتت وإحتضنت يده بتملك وهي تنظر لعلياء بغرور وكبرياء قائلتاً٠٠٠٠٠أزيك يااااا،، إسمك أيه مٌمكن تفكريني ؟؟


نظر لها إسلام بضيق وتحدث بإعتزاز٠٠٠٠إسمها حضرة الأستاذه المحاميه علياء حسن المغربي،،  بنت الباشمهندس حسن المغربي !!!


نظر شريف سريعاً إلي إسلام وتحدث مٌعتذراً ٠٠٠٠٠أكيد سالي متقصدش يا إسلام !!


ثم رمقها بنظرة غضب وتحدث٠٠٠٠٠هي بس خانها التعبير ليس إلا ،،مش كده ولا أيه يا سالي ؟؟


إرتبكت من حدة صوت شريف فتحدثت بلطفٍ مٌصطنع٠٠٠٠أكيد يا حبيبي طبعا،،


ثم نظرت إلي علياء الواقفه بفخر وعلي وجهها إبتسامة نصر وتحدثت سالي٠٠٠٠٠إزيك يا عاليا ، أخبارك أيه ؟؟


إبتسمت لها بطريقه ساخرة وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا تمام،، إنتي بقا إللي أخبارك أيه ؟؟


تحدثَ عٌمر هامساً لشريف بصوتٍ هادئ ٠٠٠يا أخي البنات الشرقيين دول عليهم حركات، مقضينها طول الوقت قصف جبهات وغيرة،، ويمكن ده اللي بيخليهم مميزين ويجذبوا الواحد ويشدوة ليهم !!


رمقه شريف بنظرة غاضبه رفع عمر يداهُ بإستسلام ثم وجه بصره إلي علياء حين إستمع بدأ الموسيقي وتحدث ٠٠٠٠مٌمكن الليدي علياء المغربي تسمحلي بالرقصه دي ؟؟


نظر لهٌ بحقد لاحظته سالي بقلبٍ مٌشتعل ثم حول بصرة بجنون علي تلكَ المٌبتسمه بدهاء 

وتحدثت٠٠٠٠٠سوري يا عمر ما برقصش،، لكن ممكن أتمشي معاك لحد البوفيه وتعزمني علي عصير فريش !!


نظرت بكبرياء إلي الواقف يستشيطٌ غضباً وتلك المجاوره لهْ وتحدثت ٠٠٠٠بعد إذنكم ، 


ثم نظرت لأخيها متحدثه بدٌعابه٠٠٠٠بعد إذنك صديقي العزيز !!!


أماءَ لها إسلام وتحركت بصحبة عٌمر تحت أنظار ذلك الذي سيصاب بذبحه صدريه لا مٌحال !! 


إنسحبَ إسلام معتذراَ 


أحالت بصرِها لذلك الناظر بغضب علي تلك العلياء وتحدثت سالي بغضب٠٠٠٠هو فيه أيه بالظبط يا شريف ؟؟ 


نظر لها وتحدث ٠٠٠٠تقصدي أيه يا سالي؟؟ 


أجابته بغضب٠٠٠٠أقصد أجازتك اللي أخدتها ف غير ميعادها ، وسفرك لأسوان إللي بالصدفه عرفته من مامتك،، 

سؤالي المهم بقا لحضرتك ،،،إشمعنا أخدت أجازة ف الوقت ده وبالتحديد لأسوان وكل ده بعد البنت دي ما ظهرت ف حياتنا؟؟


نظر لها بضيق وتحدث٠٠٠٠٠٠أظن ده لا وقت خناقات ونكد ولا ده وقت أسأله،،  وأتفضلي قدامي علشان أوصلك  لمكان ماما ومليكه،،علشان أروح أسلم علي سيادة اللوا  !!


أوصلها ووقفْ بعيداً وداخلهِ يحترق وهو ينظر عليها وهي تٌجاور عٌمر وتتحرك بدلال تحتسي مشروبها وهما يتحدثان ويضحان بسعاده ظاهره علي وجوههما  !!! 

_________________________


أمسكَ طارق يد جيجي وتحدث ٠٠٠٠٠ليدي جيجي،، تسمحيلي بالرقصه دي ؟؟ 


إبتسمت له بعشق وتحدثت ٠٠٠٠بس عاوزه رقصه فرفوشه يا طارق، حاسه نفسي مبسوطه إنهاردة وعاوزه رقصه كده تفرفشني !!


أجابها بتساؤل٠٠٠٠إنتي تؤمري يا قلبي، ،قوليلي حابه ترقصي علي أيه ؟؟ 


تحدتث بتفكر٠٠٠٠٠أممممم نانسي عجرم الدنيا بتحلي وأنا وياك !! 


وبالفعل طلب طارق غنوة جيجي وبدأ بالرقص بمرح وسعادة أبهر الجميع  وبلحظه نشر حالة من السعادة الهائله بالمكان ، بدأ الكابلز بالتجمع علي الإستيدج والرقص حول تلك الثنائي المنطلق ،، 

_________________________ 


كان يقف بجانب والده يختلس النظر إليها،  فهمس عز بجانب أذنه مٌتحدثاً ٠٠٠٠يا أبني أتقل شويه مش كده،، دنا قولت بعد إسبوع العسل بتاع لندن هترجع هادي وعاقل ومستكفي !!


أجابهٌ بدعابه٠٠٠٠هو فيه حد بردوا بيكتفي من شهد العسل يا باشا ؟؟ 


إبتسم عز وأجاب ٠٠٠٠براحتك أنا بس خايف عليك من مواعة النفس،،


ثم نظر إلي ليالي وتحدث ٠٠٠٠٠لازم تحدق شويه علشان تعمل توازن ف حاسة التذوق،، ولا أيه ؟؟


ضحك ياسين برجوله وتحدث ٠٠٠٠أوامر سعادتك يا باشا، وماله نحدق منحدقش ليه !!


نظر له عز وتحدث بجديه ٠٠٠٠مش ناوي تعلن عن الموضوع ؟؟


أجابه ياسين بضيق٠٠٠مليكه خايفه وقلقانه علشان عمتي،،بتقولي إنها مش هتقدر تتحمل الخبر ولا هتتقبله !!


تحدث عز بعقلانيه٠٠٠٠٠طبيعي يا أبني إن ثريا مش هتتقبل الوضع بسهوله ويمكن كمان تتصدم ف الأول،،، لكن كمان ثريا ست مؤمنه وأكيد لما تهدي وتفكر هتتقبله بالتدريج،،وبعدها الموضوع هيتحول لأمر واقع للجميع !


وغمز بعينه وتحدث ٠٠٠٠٠٠٠ أنا بس خايف ليكون جايلنا ضيف جديد قريب وساعتها هتضروا مرغمين تعلنوا،، وشكلكم هيبقي وحش أوي بصراحه !!!


إبتسم ياسين بسعاده وأجاب ٠٠٠٠٠طب ياريت ،، دنا كل صبري عليها وعلي تأجيلها الغير مبرر إن فعلاً الموضوع ده يكون حصل،، وقتها هحطها قدام الأمر الواقع علشان تبقي تعارضني بعد كده تاني !!!


نظر له بتساؤل٠٠٠٠طب وأمك وليالي هتعمل معاهم أيه ؟؟


أجاب بثقه وقوة٠٠٠٠ساعتها الكل هيتحط قدام الأمر الواقع،،أنا راجل ومارست حقي الشرعي مع مراتي،،ده حق مكتسب ليا لا هو عيب ولا حرام علشان حد يتجرأ ويقف يقولي إنتَ عملت كده ليه !!


إبتسم عز وتحدثَ بتفاخر ٠٠٠٠جبروت يا أبني والله !!!


أجابه بفخر ٠٠٠٠تربية معاليك يا باشا وليا الفخر !!!


تحدث عز ٠٠٠٠٠٠لا تربيتي أيه بقا،،،دانا بفكر أخد عندك درس وأتربي من جديد !!

ضحكا إثنتيهم وتابع حديثهما !!! 

_______________________ 


كانت تجلس بجانب يسرا السعيدة بوجهها المٌنير تحدثت بدعابه٠٠٠٠مفيش حاجه عاوزه تقوليهالي ؟؟


أجابتها يسرا بإبتسامه ٠٠٠٠حاجه،،حاجه زي أيه مثلا ؟؟


أجابتها مليكه بمداعبه٠٠٠٠مثلاً،،،زي سيادة القبطان إللي فجأة ظهر عندك ف الأصدقاء ومابيسبش بوست غير لما يعمل لاف عليه،،،ده غير بوستات وفيديوهات الحب إللي بدأ ينزلها علي صفحته !!!


إرتبكت يسرا وتحدثت ٠٠٠٠٠٠أااا،،أنا كنت هقولك إنه بعتلي طلب صداقه ودخلي سألني ع ياسين أيام الحادثه،،بس نسيت صدقيني !!!


نظرت لها مليكه وتحدثت ٠٠٠ما تيجي نتمشي شويه !!! 


وبالفعل وقفا وتحدثت مليكه بحب٠٠٠٠٠يسرا،،،مٌمكن تفتحيلي قلبك وتحكيلي علي إللي جواه،، أنا أكيد هفهمك وصدقيني كل إللي هتحكيه هيبقي سر بينا محدش هيعرفه غيرنا إحنا الإتنين  !!!!


نظرت لها بتيهه وتحدثت٠٠٠٠بحبه يا مليكه بس خايفه،، خايفه أخوض التجربه دي تاني،، خايفه من نظرت ولادي ليا،،،ماما وأنتوا وعيلة جوزي ،، خايفه من الكل يا مليكه،، 


وف نفس الوقت بحبه وأتعلقت بيه،،أمتي وإزاي ده حصل مش عارفه،، لكن أهو حصل وخلاص،،المشكله إنه فاتحني ف جواز !!!


إبتسمت مليكه وأجابتها٠٠٠٠طب دي خطوة بيثبت بيها مدي إحترامه ليكي قبل نفسه،، سليم بطلبه ده أثبت إنه راجل محترم يا يسرا،، إنسي عقلك شويه وأديله أجازه وأمشي ورا قلبك وشوفيه هيقولك أيه !!!


أجابتها بتوتر ٠٠٠٠٠٠أيوة يا مليكه،،بس ده عاوزني أعيش معاه أنا وولادي ف أسوان وهيجيب إبنه يعيش معانا !!!!


تحدثت مليكه٠٠٠٠٠طب وأيه المشكله ف كده يا يسرا ما هو ده الوضع الطبيعي إنك هتعيشي معاه،، ولا إنتي مٌعترضه علي وجود ابنه ؟؟


نفت سريعاً ٠٠٠٠بالعكس يا مليكه،،الولد زي الملاك يا حبيبي وكمان يتيم يعني هيكون إبني التالت أكيد،،،

حتي ولادي سليم بعتلهم أد وفكرهم بنفسه أيام الرحله  وأتصاحب عليهم جداً ،،وهما كمان حبوة أوي وبيكلموني دايماً عنه !!!


ردت مليكه بعيون ووجهٍ بشوش٠٠٠٠طب والله برافو عليه إنه قرب للولاد بالشكل ده،  بس بردو مش فاهمه أيه هو سبب خوفك وقلقك ؟؟


تنهدت يسرا وأردفت٠٠٠٠٠أولاً لو سافرت أسوان ده معناه إني هسيب ماما، وأنا مقدرش أبعد عنها يا مليكه،،ماما مبتقدرش تقعد لحظه واحده من غيري،،، 

ثانياً لو إتجوزت أهل جوزي ممكن ياخدوا الولاد مني،،،ولو ده حصل وقتها أنا ممكن أموت فيها !!!


أجابتها بطمئنه٠٠٠٠٠أول حاجه بالنسبة لماما ملكيش حق خالص إنك تقلقي عليها لان أنا وياسين والولاد معاها ،،، ثانياً بقا أهل جوزك مين دول إللي تقلقي منهم،، 


وأجابت بفخر ٠٠٠٠٠أكيد ياسين مش هيسمحلهم بحاجه زي كده !! 


كانت تنظر لها وفجأة وبدون شعور حزن داخلها من فرحة عيناي مليكه وهي تنطق لإسم ياسين بعيون عاشقه وصوتٍ هائم 


نظرت لها يسرا وتسائلت ٠٠٠٠٠مليكه هو أنا مٌمكن أسألك سؤال ؟؟ 


أمائت برأسها بموافقه٠٠٠٠طبعاً يا يسرا ،، إتفضلي !!!


تحدثت يسرا علي إستحياء٠٠٠٠٠٠هو أنتي حبيتي ياسين ؟؟


إبتلعت لعابها وشحب وجهها وسحبت بصرها خجلاً 


أمسكت يسرا يدها لتٌطمئنها وأبتسمت بمرارة وتحدثت ٠٠٠٠٠يلا بينا نقعد مع ماما !!!

________________________


إقتربت ليالي من ياسين الواقف مع أحد أصدقائه وتحدثت بدلال٠٠٠٠ممكن أمير باشا يسمحلي أخد منه ياسين دقيقه !!


أجابها بإحترام٠٠٠أكيد يا أفندم،،بعد إذنكم !!!


نظرت له بإبتسامه مٌصطنعه كي لا يلاحظ الحضور وتحدثت ٠٠٠٠ممكن البيه يفهمني أيه إللي حصل من شويه ده،،إنت إزاي تسمح لنفسك تمسك وسط الهانم وتتحرك بيها كده وكأنها مراتك بجد،،،لا وكمان ترقص معاها رقصتك الأولي،، 


أيه إللي عاوز توصلهولي من تصرفاتك دي يا ياسين،، عاوز تخليني أغير مثلاً،،بس ده بُعدك ،،مش ليالي العشري إللي تغير من واحده زي دي،،أنا فين وهي فين يا بيه !!


وأكملت بتساؤل وحيره٠٠٠٠٠٠٠أنا مش فاهمه إنت بتتصرف معايا كده ليه،،خليك صريح وواضح وقولي سبب تصرفاتك دي أيه،،، الأول تمنعني من السفر ومتحوليش فلوسي بتاعة كل شهر ،،ودالوقتي تحرجني وتخلي إللي يسوي واللي مايسواش يبصلي علي إني الست إللي جوزها متجوز عليها فعلا،،مش مجرد حتة ورقه !! 


كانت تتحدث بغضب عارم ظهر بصوتها ولكنها تحاول كتمهْ،، 


إستمع إليها بإبتسامه هادئه وبرود مٌميت ثم تحدث٠٠٠٠خلصتي كل كلامك ولا لسه فيه كلام تاني عاوزه تقوليه،،علي العموم مش وقت كلام،،لما يتقفل علينا باب أوضتنا نبقي نتكلم ونحاول نعالج مشاكلك العميقه ونشوف حل لشكل سيادتك إللي مبقاش تمام قدام الناس !!


ثم إبتسمَ ساخراً وتحرك تاركاً إياها تستشيط غضباً  !!! 

________________ 


كان يقف بعيداً عن الضوضاء ليستعيد نشاط ذهنهِ ولو قليلا 

إقتربت منه وتحدثت بنبرة ملاطفه٠٠٠٠٠مساء الخير علي الناس إللي نسيتنا وأوام نسيت عشرتنا ،،بقي زعلان من ثريا ومقاطعها يا سيادة اللوا ؟؟


نظر لها نظرة إشتياق رغم تحكمه بحاله حتي يظهر أمام عيناها بثبات و تحدث ساخراً٠٠٠٠٠قولت أريحك مني خالص علشان وجودي ما يسببلكيش أي إزعاج وماأكونش تقيل عليكي،،وما أظنش إن بعادي فارق معاكي ف حاجه !!


نظرت له وتسائلت ٠٠٠٠٠تفتكر إنه فعلاً مش فارق معايا يا سيادة اللوا ؟؟ 


أجابها بثقه٠٠٠٠٠مش أفتكر،، أنا متأكد من ده !!!


أجابته بإبتسامه خفيفه٠٠٠٠٠تبقي غلطان ومتعرفش معزتك وغلاوتك ف قلوبنا أد أيه !!


نظر لها بعتاب وتحدث بنبرة مٌلامه ٠٠٠٠٠أنا لو فعلا غالي عندك مكنتيش عملتي فيا كده يا ثريا، مكنتيش رضيتي بظلمي البين علي أديكي طول السنين دي كلها !!


تنهدت بألم وتحدثت٠٠٠٠٠الدنيا مبتديش للإنسان كل حاجه يا عز،،،وإحنا كفايه علينا لمة ولادنا وسعادتهم حوالينا 


وإحنا يا ثريا٠٠٠٠قالها بألم يمزق داخله 


أجابته بإبتسامة رضي٠٠٠٠٠ما إحنا كويسين أهو والحمدلله،،، عيلتنا بخير ومترابطه ومتماسكه،، وقلبنا علي قلب بعض وأحفادنا حوالينا ضحكتهم بتضوي وتنور ليالينا، هنعوز أيه تاني أكتر من كده ؟؟


ونظرت له وتحدثت بملاطفه وأستسماح ٠٠٠٠جالك قلب تزعل مني وتقاطعني ، ، طب بذمتك موحشكش فطار ثريا ،،طب والله طول الفترة اللي فاتت وأنا شايله همك علشان عارفه إنك أكيد بتروح شغلك من غير فطار !!!


أجابها بمعاتبه مرحه ومٌداعبه٠٠٠٠٠٠لو شايله همي بجد كنتي عملتيلي شوية محشي ولا شوية ملوخيه وجوزين حمام وبعتهوملي بدل أكل منال إللي نشف معدتي طول الفترة اللي فاتت !!!


ضحكا إثنتيهم وتحدثت هي ٠٠٠٠٠بس كده،، إنت تؤمر يا سيادة اللوا ،،،  بكرة هجهزلك سفرة من بتوع أمي وأمك الله يرحمهم وكل يا سيدي وعوض معدتك عن فترة الجفاف والحرمان إللي فاتت !!!


حدثها بعيون عاشقه وصوتٍ لأول مرة يٌظهرهُ لها ٠٠٠٠٠ثريا ،،،أنا روحي بترد فيا لما بسمع إسمي من بين شفايفك ،،،مٌمكن متحرمنيش من المتعه دي،،،


وأكملَ مٌترجياً ٠٠٠٠٠أنا عارف إنه خلاص مبقاش ينفع نصيبنا يتلاقي ونتجمع،، بس علي الأقل متحرمنيش من نظرة عنيكي  ولا نطق شفايفك لإسمي،  ممكن تعملي كده علشان عز يا كٌل حياة عز ♡


إبتلعت لٌعابها وأهتز كيانها من نظرة ذلك العاشق المسكين وحزن داخلها لأجله ولأجل حرمانه الظاهر بصوته،، 


أمائت له بإبتسامه هادئه وأنصرفت سريعاً من أمامه حتي لا يتجرأ ويطلب المذيد وتضعف هي !!! 


أما هو فكان ف عالمه الخاص،،فاليوم هو أسعد ليالي حياته فلقد رأي ضحكتها وسمع إسمه من بين شفتاها وهي تنظر داخل عيناه،،فماذا سيتمني بعد ♡ 

               مسكينً عز أيها العاشق الذي أدمي الهوي قلبه 


أما منال التي كانت تتحرك بين المعازيم وتشعر بحالها وكأنها الملكه الأٌم ،، غير مباليه بما يجري من حولها من ياسين،،أو عز،،أو ليالي 

___________________________


بعد قليل،، كانت تخرج من المرحاض ف طريقها للخارج وجدت من يسحبها بيده بعنف ويشدها داخل غرفه مغلقه،، 


نظرت لهٌ بقوه وتحدثت ٠٠٠٠٠أيه الهمجيه إللي إنت فيها دي يا أستاذ،،،إنت إزاي تسمح لنفسك تشدني وتدخلني هنا غصب عني وكمان تقفل الباب،،،يظهر إني كنت غلطانه ف نظرتي بالحكم عليك !!


كادت ان تتحرك أسرع ووقف خلف الباب وأغلقهٌ بجسدهِ العريض مانعاً إياها من الخروج 


قائلاً بشرار يتطاير من داخل عيناه٠٠٠٠إنتي فاكرة نفسك هتخرجي من هنا قبل ما تفهميني وتشرحيلي أيه الهبل اللي بتعمليه برة ده ؟؟


وأكمل بغضب وعيون تشتعل ناراً٠٠٠٠إنتٍ إزاي تسمحي لنفسك يا محترمه تتكلمي مع الزفت اللي إسمع عٌمر بالطريقه المايعه دي، ،لا وكمان تروحي تقفي لوحدك معاه وتشربوا عصير،، أنا بجد مصدوم فيكي ومش قادر أستوعب تصرفاتك معاه !!


ربعت يداها فوق صدرها وتحدثت ببرود أعصاب٠٠٠٠٠وحضرتك تضايق وتتصدم ليه إن شاء الله، ،،أنا اللي بجد مستغربه ردة فعلك وحمقتك دي،، تكونش قريبي وأنا مش واخدة بالي،،ده أحنا حتي ما نعرفش بعض للدرجة اللي تسمحلك تكلمني بالطريقه دي !!!


أجابها بغضب ٠٠٠٠٠عاااااليا،،ما تحاوليش تستفزيني وتخليني أخرج غضبي عليكي !!!


ردت بغضب٠٠٠٠٠نعم يا أستاذ،، غضبك عليا،، وإنت تكونلي أيه إن شاء الله علشان تغضب عليا ؟؟


أمسك يدها وتحدث بثقه٠٠٠٠٠إنتي عارفه كويس أوي أنا أبقالك أيه وإنتي بتمثليلي أيه !!


صاحت به وهي تنفض يدها عنه ٠٠٠٠لا والله مش عارفه،،وأحب إنك تعرفني ؟؟


إقتربَ منها ونظر داخل عيناها بهيام وأمسك يدها وتحدث بحب ٠٠٠٠٠إنتي حبيبتي وأنا حبيبك يا عاليا،، إنتي حلمي اللي كنت بدور عليه وأخيرا لقيته،،، 


وأنا حبيبك إللي عشقي مدوب قلبك ف غرامه،، حبيبك اللي عيونك الحلوة فتنت عليكي من أول مرة شفتك وقالتلي علي كل اللي جواكي ،،،بحبك يا عاليا،،بحبك ♡


كادت أن تضعف أمام سحر عيناه ورعشة شفتاه وهو يتحدث بصدق يظهر بصوته،،،  لكنها عادت لرٌشدها سريعا فهي علياء العاليه ذات الأصل الشامخ !!!


شدت يدها من بين يده وتحدثت بكبرياء٠٠٠٠٠والله أنا كل اللي أعرفه إن سيادتك خاطب وجاي الحفله وبكل جبروت وحاطت إيدك ف أديها !!


أمسك يدها من جديد وتحدثَ بحب ٠٠٠٠إنهاردة هنهي كل حاجه بيني وبينها،،مش هيكونلها أي وجود ف حياتي من إنهاردة !!


إقتربَ من عيناها كامسحور وتحدث٠٠٠٠٠ عاليا،، موافقه تكوني شريكة حياتي،،أنا عاوزك تكوني أم ولادي يا عاليا !!!


أخذ صدرها يعلو ويهبط


لم تشعر بحالها إلا ودموعها تهبط من عيناها من هول ما إستمعت ،،فكم تمنت وحلمت وسرحت بخيالها أن تستمع لتلك الكلمات التي بها حياة قلبها ♡


نظر لها بحنان ومد يدهُ وجفف لها دموعها وتحدث ٠٠٠٠ دموعك غاليه عليا أوي يا عاليا،،،هقبلها بس المرادي علشان عارفها دموع الفرح،، 


وتحدثَ بتأثر ٠٠٠٠تتجوزيني يا عاليا ♡ 


إبتسمت بدموع وهزت رأسها بإيماء وسعاده ♡


تحدث بلهفه مٌحاوطاً وجهها بعنايه٠٠٠٠٠بحبك يا عاليا، بحبك أوي ♡


ضحكت بسعاده وتحدثت ٠٠٠٠إتمنيت كتير أسمعها منك وأستنيتها،،مع إني كنت شيفاك حلم بعيد ومستحيل يتحقق،،، بس دايمآ قلبي كان بيطمني ويطبطب عليا ويقولي متقلقيش،  شريف ليكي وإنتي ليه يا عاليا،،سنتين وأنا قلبي بينكوي بنار حبك،،مكلش ولا مل ولا فقد الأمل ♡


إبتسم لها وتحدث٠٠٠٠٠هعوضك يا حبيبي،،صدقيني هعوضك عن كل حاجه عيشتيها ف بعدي !!!


ثم جفف لها دموعها وتحدث ٠٠٠يلا أخرجي علشان محدش ياخد باله ونبقي نتكلم بالليل  !!


وبالفعل خرجا ولكن بقلوب بالحب هائمه،،بالعشق نابضه ♡


كان يقف بجوار شقيقتهِ ينظر إلي علياء بشرود ووجهِ مبتسم حدثته مليكه٠٠٠٠٠شريف،،أنت عاوز أيه من عاليا بالظبط ؟؟


نظر لها وأبتسم وأردفَ ٠٠٠٠٠هتجوزها يا مليكه،،بحبها وهتجوزها !! 


أجابته مليكه بعيون سعيده ٠٠٠٠بجد يا شريف،،،تعرف إن من وقت ما أتصلت بيا وطلبت رقمها وأنا أتمنيت إنها تكون من نصيبك !!


نظر لها بإستغراب وتحدث٠٠٠٠تصوري افتكرتك هتعترضي وتقعدي بقا تفحميني بمثلياتك الهبله وتقوليلي مينعش تغدر بسالي بعد ما أمنتلك والكلام بتاعك ده !!


إبتسمت بمرارة وأردفت ٠٠٠٠حكايتك مع سالي مسيرها للفشل،،يبقي تنتهي دالوقتي أحسن ما يكون فيه بيت وولاد وبردوا هتنتهي ،،وربنا يسهلها بعيد عننا  !!


نظر لها بإستغراب وتحدث٠٠٠٠هو أنا ليه ليا فترة حاسس إنك بتتجنبي أي حديث معايا عن سالي،،حتي دالوقتي،،حسيت انك مبسوطه باللي حصل !!!


تحدثت ٠٠٠٠بصراحه يا شريف حصل منها موقف قفلني منها أوي وخوفني منها عليك !! 


وقصت له ما جري 


تحدث هو بغضب٠٠٠٠٠وإنتي إزاي يا مليكه تسمحيلها تتكلم معاكي بالطريقه دي،،إنتي من أمتي بقيتي سلبيه كده ؟؟

ف تلك اللحظات كان يأتي إليها عاشقها الذي أشتاقها حد الجنون ،،ولكن مجاملت الضيوف والتحدث إليهم أخذ منه الكثير من الوقت،،، وجد شريف يحتد ف حوارة معها 


تحدث مٌنزعجاً ٠٠٠٠فيه أيه يا جماعه ،،مالك يا شريف؟؟ 


نظرت لأخاها تستعطف نظراته،، زفر شريف من تصرفاتها وتحدث ٠٠٠٠مفيش يا سيادة العقيد،،أنا عندي مشكله كده وكنت بحكي لمليكه عليها ،،بعد إذنكم 


كاد أن يتحدث ولكن قاطع صوته صوت ليالي ف المايك وهي تناديه بدلال ٠٠٠٠حبيبي ، مٌمكن تطلع علي الاستدج علشان غنوتنا لرقصتنا سوا هتبدأ !!!


نظر لها بإستغراب ثم حول بصرة لتلك المٌشتعله داخلياً وقلبها المتألم وتحدث٠٠٠٠٠حقك علي قلبي،،والله غصب عني !!


إبتسمت له بمرارة وتحدثت كي لا تحزنه٠٠٠٠ولا يهمك يا حبيبي، ،أنا مش زعلانه،، يلا روحلها !!


تحرك إليها بإبتسامة مٌزيفه من أجل الحضور وبدأت رقصتهم،، وضعت ليالي رأسها فوق كتفه ولفت ذراعها بدلال حول عنقه مع إشتعال مليكه بنارها الحارقه لقلبها العاشق !!


إقتربَ أحدهم من مليكه ويبدوا عليه عدم الإتزان وتحدث٠٠٠٠هو الجميل واقف لوحده ليه،،متيجي أعزمك علي الرقصه دي !! 


إرتعبت مليكه من حالته وتحدثت بتوتر٠٠٠٠٠مٌمكن تبعد لو سمحت !!!


أجابها وهو يقترب عليها مٌمسكاً بذراعها ٠٠٠٠٠أبعد أيه بس وإنتي قمر كده ،،أنا بقول تيجي معايا نكمل سهرتنا ف شقتي،،هتعجبك أوي صدقيني !!


تحدثت مليكه وهي تنفض يدها برعب٠٠٠أيدك يا حيوان !!!


لم تٌكمل جملتها ووجدت من يسحبه بعنف ويلكمهٌ علي أنفه عدة لكمات جعلت أنفه ينزف بغزارة،،،


ثم أشار لرجال الأمن الذين تجمعوا وتحدث بعنف ٠٠٠٠الزباله ده يترمي ف أوضة الجنيني ويتربط زي الحيوان لحد الحفله ما تخلص علشان أربيه بإيدي !!!


حالة هرج ومرج أصابت الجميع وأمسك شريف ذلك المتحرش ولكمهٌ وتحدث٠٠٠٠لا ده يخصني يا باشا،،ده لازم يموت من الضرب إنهاردة علشان يحرم يمد إيده ويلمس أسياده بعد كده !!


كان ياسين مٌحتضن تلك المرتعشه بين يديه ،، تحدث إلي شريف بلهجه أمرة٠٠٠٠٠شريف ،،،مش وقته علشان الناس الموجوده ،،تعالي معايا ندخل مليكه جوه !!!


وبالفعل تحرك ياسين وهو مٌحتضناً إياها برعايه وكأنه محتضن طفلته الصغيرة ودلفا للداخل ودلف خلفهم سٌهير التي إرتعبت علي صغيرتها وثريا ويسرا وعلياء، وأبتسام،،،


حاوط وجهها بكفيه وتحدث ٠٠٠٠إهدي يا حبيبي وما تخافيش ،،قسما بربي لأخسف بيه ورا الشمس وما هخلي الدبان الأزرق يعرفله طريق !!


هزت لهٌ رأسها وهي تبكي وتهتز من شدة رعبها جرت عليه سٌهير شدتها من بين يديه وأدخلتها أحضانها وتحدثت ٠٠٠٠إهدي يا قلبي،،أنا معاكي يا ماما متخافيش !!


خرج ياسين للخارج وجد ليالي مٌتخشبه مكانها بعدما تركها وجري إلي مليكته بعدما وجد أحدهم يقترب من وقفتها ،،،


تحرك بجانبها وتحدث سريعاً٠٠٠٠ إنزلي اقعدي مع مامتك ومتقفليش كده !!


وذهب إلي المايك وأمسكه وتحدث بإبتسامه هادئه عكس ما يدور داخله ٠٠٠٠معلش يا بشوات،، أنا أسف ع المشهد إللي حصل من شويه وأتمني تنسوة وتكملوا حفلتكم عادي،، مشرفينا يا جماعه !!!


أماءَ له الجميع بموافقه وأنطلق الحفل من جديد 


دلف عٌمر للداخل ويبدوا عليه أيضاً عدم الإتزان ولكن مٌتماسك إلي حد كبير وتحدث إلي مليكه الجالسه باحضان سٌهير ٠٠٠٠سوري يا مليكه علي إللي حصل بس أكيد جو ما كانش يقصد إللي فهمتيه،، إنتي بصراحه كبرتي الموضوع أوي،  وكمان ياسين عامل جو بهمجيه غير مقبوله !!


تحدثَ شريف بغضبٍ عارم٠٠٠٠إنتَ إتجننت يا بني أدم إنتَ ،،هي مين دي إللي كبرت الموضوع، ،وهمجية أيه اللي بتتكلم عنها،،الهمجيه دي أنا هوريهالك علي حق لما الناس إللي برة دي تمشي !!!


تحدثَ عٌمر ببرود٠٠٠لا ده يظهر إن مش بس ياسين إللي همجي !!!


تحدثت علياء بغضب٠٠٠٠بذمتك مش مكسوف من نفسك ،،بقا أنت راجل ومحسوب علي رجالة المغربي ؟؟


نظر لها بتسلي وتحدث بوقاحه لا متناهيه٠٠٠٠علي فكرة بقا،،أنا راجل وراجل أوي وأعجبك كمان ،،تحبي تجربي ؟؟


وقف شريف وبدون مقدمات لكمهٌ علي أنفه وتحدث٠٠٠شكلك كده يَلاَ ناقص ربايه ،، وأنا بقا نويت أكملهالك !!


وقفت ثريا هي وأبتسام وأبعدا عٌمر من قبضة يد شريف وتحدثت ثريا٠٠٠إخص عليك الله يكسفك ،،أد كده بلاد الغرب جعلت منك مسخ،،يا خسارتك يا أبن سيادة اللوا !!!


دلفت منال وجدت عٌمر أنفه ينزف وثريا تعنفه بالكلام تحدثت بغضب ٠٠٠٠هو أيه إللي بيحصل هنا بالظبط،،

وجرت علي صغيرها وهي تحاوط وجهه بهلع وتحدثت ٠٠٠مالك يا موري ؟؟


مين إللي جتله الجرأه يعمل فيك كده يا حبيبي  ؟؟


كاد أن يتحدث دلف ياسين للداخل وأمسكهٌ من يدها بعنف وتحدث٠٠٠٠٠هي دي الأشكال إللي عازمهالنا ف حفلة اللوا عز المغربي يا محترم ؟؟


أجابهٌ عٌمر ببرود٠٠٠نزل أيدك يا ياسين وبطل الهمجيه بتاعتك دي وأتعامل زي الناس المتحضرة الراقيه،،وبعدين إنتَ عارف إللي بتتكلم عنه ده يبقي إبن مين ؟؟


أجابهٌ ياسين ومازال مٌمسكاً بتلابيب حلته ويهزه بعنف٠٠٠٠أكيد إبن راجل تافه مش فاضي يربي إبنه وبلا المجتمع بشبه المذكر ده !!


شدت منال عٌمر من بين قبضة ياسين٠٠٠٠إهدي يا ياسين،،مينفعش تعامل أخوك كده قدام الناس !!!


أجابها ياسين بغضبٍ عارم٠٠٠٠٠هو ده كل اللي يهم جنابك يا منال هانم،،الناس وكلام الناس،،،وشكلنا اللي بقي يكسف من الاشكال الضاله اللي إبنك مدخلها بيوتنا،، 


البيه اللي واقفه تدفعيله شارب هو وأصحابه يا منال هانم، ، 

البيه مدخل خمور وسجاير محشيه ف حفلة فيها رئيس جهاز المخابرات وجميع قامات الجهاز  إنتي متخيله حجم المصيبه والإحراج إللي إبنك حطنا فيه ؟؟


أشاح بيده بتأفف وتحدث٠٠٠٠٠يا أخي قرفتنا بقا بكلامك ده،،وبعدين هو جو كان عمل أيه يعني ،،انتوا اللي عالم مقفل وراجعي،،أنا مش فاهم فيها أيه لما يمسك ايدها ويطلبها للرقص ؟؟


جري عليه ياسين وأمسكه من تلابيبه وتحدث بعنف٠٠٠٠٠هي حصلت تتكلم كده علي مرات أخوك يا عديم النخوه يا عرة الرجاله !!


جرت ثريا ومنال وأبتسام عليه ليسحبوة من قبضة يده أما شريف ضل جالساً يشاهد ما يفعلهٌ ياسين بذلك البارد بإستمتاع 


دلفت ليالي ونرمين يهرولوا إلي ياسين ليفضوا ذلك الإشتباك تحت رعب مليكه ودموعها وقلقها علي ياسين !!!


تحدث عٌمر بغضب وصفاقه٠٠٠٠٠ كل الثورة إللي إنتَ عاملها دي علشان مليكه،،أومال لو كانت معتبراك جوزها بجد وقدرتك كراجل ونولتك المراد كنت عملت فينا أيه ؟؟


نزلت الكلمه علي قلبها كالصاعقه حزناً لأجل رجٌلها وحبيب حياتها !! 


لم يشعر بحاله إلا وهو يصفعه علي وجهه عدة صفعات متتاليه تحت صريخ منال ومحاولة جذب ثريا ويسرا عٌمر من بين يديه ،،ولكن هيهات فقد تملكَ منهٌ الغضب ولم يستطع أحد فكاك قبضته من علي عٌمر 


تحدثت ثريا ونرمين ٠٠٠٠سيبه يا ياسين،،سيبه ماينفعش كده !!


صاح بهما بغضب ٠٠٠٠أوعي حد منكم يقرب ،،ده قليل الأدب ومحتاج يتربي من جديد،،


وسحبهٌ ودلف بهِ داخل الغرفه تحت صياح منال وتوسلاتها ٠٠٠٠أبوس أيدك يا ياسين تسيبه ،،ده مش ف وعيه يا أبني ومش عارف هو بيقول أيه !!!


كاد أن يغلق الباب وتحدث بغضب٠٠٠٠ماما،،إبعدي لو سمحتي وأوعي حد يحاول يتدخل !!! 


جرت عليه بإرتعاب قبل أن يغلق باب الغرفه عليهما وأمسكت يده برعب ونظرت لهٌ متوسله ٠٠٠٠٠سيبه يا ياسين،، 


نظر لها وتحدث بحده ٠٠٠٠إبعدي يا مليكه وملكيش دعوه بالموضوع ده  !!! 


تحدثت بتوسل وهي مٌمسكه بيده بترجي ودموع وخوف٠٠٠٠أرجوك يا ياسين سيبه،، علشان خاطري سيبه !!


نظر لها ولم يستطع مٌجابهة توسلات عيناها له،،،وخوفها الشديد

تركه بعنف أوقعهٌ أرضاً وخرج لوالده وطارق لإكمال الحفل وأستقبال الضيوف !!!


تحت نظرات الجميع المستغربه من تأثير مليكه الهادئه علي ذلك الثائر الهائج بتلك البساطه !!!! 


جرت منال علي ولدها وهي تحتضنه وتقبله ثم نظرت إلي مليكه وتحدثت ٠٠٠٠متشكرة يا مليكه،،متشكرة أوي !!


تحدثت ليالي بغل ٠٠٠٠٠بتشكريها علي أيه ،،ماهي كل المصايب إللي حصلت دي بسببها هي !! 


نظرت نرمين بغل علي مليكه !!


صاحت سٌهير بها ٠٠٠٠حاسبي علي كلامك يا ليالي ومتغلطيش وإلا هحاسبك علي كل حرف هتنطقيه ف حق بنتي !!!


دلف طارق وجد الداخل مٌشتعل تحدث مٌهدئاً للوضع ٠٠٠٠٠إهدوا يا جماعه من فضلكم،،ماما من فضلك خدي عمتي وليالي والبنات وأخرجوا بره علشان الناس بتسأل عليكم علشان الحفله انتهت والناس هتبتدي تمشي !!!


وأنت ياشريف من فضلك أخرج أقعد برة ومليكه وطنط ويسرا هيفضلوا هنا لحد ما الناس تمشي !!


ثم تحركَ إلي عٌمر الذي بدأ يترنح من مفعول الخمر وجذبه من يد والدته وتحدث ٠٠٠٠٠وأنتَ يا بيه تعالي أطلعك أوضتك علشان تنام شويه قبل متدخل علي ليفل الوحش وتتحاسب حساب الملكين !!


إنتهي الحفل ودلف عز واعتذر من مليكه وسالم وسٌهير وشريف ،،ذهبت مليكه بصحبة والدتها التي أصرت علي المبيت وأخذ إبنتها داخل أحضانها وهذا ما أزعج ياسين كثيراً ،،


وأنصرف الجميع 


هل ياسين سيقف مٌتكتف الأيدي بعدما حدث وخصوصاً حديث عٌمر المهين لكرامته ورجولته ؟؟


أم أنه سيعلن عن إتمام زيجته بها حتي ولو إعترضت هي وليحدث ما يحدث ؟؟ 


كل هذا سنتعرف عليه في البارت القادم بإذن الله 

انتهي البارت 

☆قلوب حائره ☆

روز آمين



🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية #قلوب حائره#

بقلمي روز آمين  


                      💙 🦋البارت الثاني والثلاثون🦋💙


ف اليوم التالي علي التوالي !!!!! 

كان الجميع يجلس داخل غرفة عٌمر عز،،ياسين،،طارق،،منال 


تحدث عز مٌوجهاً حديثهٌ إلي عٌمر بعيون غاضبه ٠٠٠٠٠مع إني طول عمري ضد مبدأ الضرب وربيتكم كلكم من غير ما أمد أيدي علي واحد فيكم،،ومع ذلك أنا مع ياسين ف كل إللي عمله معاك،،ولو وصل الأمر بيه بإنه يضربك بجزمته مكنتش هاأقدر ألوم عليه !!


وتحدث بغضب٠٠٠٠٠٠إزاي جتلك الجرأة تتكلم مع أخوك الكبير بالطريقه إللي أقل ما يقال عنها إنها طريقه شوارعيه لواحد مشفش يوم واحد تربيه ف حياته ،،


إزاي جتلك الجرأة تهين أخوك الكبير إللي ف مقام أبوك بكلامك البزيئ وياريتكم كنتوا لوحدكم،، ده اللي يحزن ويقهر إنه  حصل قدام كل ستات العيله !!


تحدث عز بخيبة أمل ٠٠٠أنا مش قادر أصدق إن أنت إبني عٌمر اللي ربيته وتعبت عليه !! 


تحدث مٌطأطأ الرأس خجلاً٠٠٠٠٠داد أنا أسف،، بس صدقني أنا مكنش قصدي أقول الكلام ده لياسين،،أنا أصلاً مكنت٠٠٠٠٠٠

وصمت خجلاً 


أكملَ عز مٌعنفاً إياه٠٠٠٠٠سكت ليه،، ما تكمل يا عٌمر بيه،،كمل يا باشمهندس يا خريج الكامبريدج يا ابن عيلة المغربي يا متربي،، 


وأكمل بصياح وغضب٠٠٠٠٠٠كمل وقول جملتك،،  قول مكنتش ف وعيي يا بابا،،بص ف عنيا يا أبن سيادة اللوا وقول أصلي كنت شارب خمور وضارب حشيش يا بابا،، قولي إن أنا إتجرأت ووصل بيا الأمر إني أدخل حشيش وخمور ف بيتك يا بابا،، 


قولي إني عيل تافه ومش مقدر مسؤلية منصب حضرتك إنتَ وأخويا وضيوفكم يا بابا !!


وأكملَ بحده ٠٠٠٠٠للدرجادي هونت عليك أنا وأخوك علشان تخاطر بتاريخنا إللي قعدنا نبني فيه سنين أكتر من عمرك،،علشان ف الأخر ييجي عيل تافه إمعه زيك ما يساويش تمن البدله اللي لابسها ويحرجني بالشكل ده،،


ده لولا إن أخوك إتصرف بسرعه وبرر للي موجودين إن الولد نفسيته مش طبيعيه وبحنكه وهدوء خلي رجالته لموا الصيع اللي إنتَ عازمهم وخرجوهم  من غير محد ياخد باله يا عالم كان أيه إللي حصل تاني منهم  !!


وأحتد صوته بغضب وأكمل٠٠٠٠٠٠للدرجادي مبقتش راجل ولا عندك نخوه ولا كرامه لما تبرر لعيل قذر أنه يلمس أيد مرات أخوك وبدل ما تيجي تتأسف لأخوك وتبوس علي رجله تهينه قدام ستات العيله بالطريقه القذرة دي ،،، 


تعرف أيه إنتَ عن أخوك واللي إتحمله علشان العيله وعلشان بيت أبن عمك ميتقفلش،،تعرف أيه أصلاً عن إللي بينه وبين مراته علشان تقوله كده !!! 


نظر ياسين سريعاً إلي والدة خوفاً من أن يٌكمل 


ثم تنهد عز بضيق و أكملَ أمراً٠٠٠٠٠٠ياسين،،إسحبلي منه العربيه ووقفلي كل الكريدت كارد اللي معاه،، 


ونظر لهْ وأكمل٠٠٠٠٠ وخروج من البيت تاني مفيش ،،السواق بتاع عربية منال هيوديك شغلك ويجيبك  !!!


نظر له بإعتراض وتحدث٠٠٠٠لكن ده ماينفعش يا داد،،أنا مش صغير علشان تحبسني ف البيت وتعاملني بالطريقه اللاأدميه دي !!!


وقف عز وتحدثَ بصياح ٠٠٠٠٠أخرس يلا ومسمعلكش صوت وإلا قسماً بربي أحبسك ف أوضة الكلب إللي ف الجنينه وأعرفك بجد المعامله اللاأدميه بتكون إزاي !!!


وقفت منال وتحدثت بهدوء وحذر خوفاً من عز٠٠٠٠٠إهدي يا عز الأمور ماتتاخدش كده،،الولد عنده حق هو فعلاً مش صغير علشان تعامله كده !!!!


هدر بها بصوتٍ عالي وكأنه كان ينتظر منها الإشارة ليٌعطيها هي الأخري نصيبها ٠٠٠٠٠٠إنتي بالذات ماأسمعش صوتك نهائي علشان إنت اللي وصلتيه للنتيجه دي !!!


تحدثت بهدوء٠٠٠٠٠هو كان عمل أيه يعني ذياده عن إللي الشباب بيعملوة،،ما كل إللي ف سنه بيعملوا كده وأهي فترة وتعدي !!!


صاح بها عالياً٠٠٠٠٠مش مكسوفه من نفسك وأنتي قاعده تبرري لننوس عينك الحرام والغلط،، بتحللي وتستهيني بكبيرة من كبائر الدين علشان تدافعي عنه ف الباطل، ، 


وصاح بغضب٠٠٠٠٠وأنا مستغرب كلامك ليه إذا كنتي إنتي أصلاً إللي وصلتيه لكده ،،وصلتيه بدلعك وإهمالك والفلوس إللي كنتي بتحولهاله وهو برة من ورايا واللي كذا مرة نبهتك ليها وقولتلك ابنك شاب ولوحده برة بدون رقيب والفلوس هتفسده مش هتصلحه ،،،، 


كنتي تردي بكل عنتظه وكبرياء وتقوليلي ابني مصاحب ولاد ناس كبار أوي ولازم يبقي أدهم ويصرف زيهم ،، 

وأدي النتيجه قدامك،،،إبن عز المغربي سكري وحشاش ومعندوش لانخوة ولا غيرة علي أهل بيته،،   من الاخر كده إبنك مش راجل يا مدام ،،،،  يارب تكوني مبسوطه بنتيجة تربيتك يا هانم !!!


وقف عٌمر بوجه أبيه وتحدث برفض٠٠٠٠٠ أنا بقي مش موافق بقرارات حضرتك دي،،وأظن إن القانون بيمنع إنك تعاملني بالطريقه دي !!!


لم يدري بحاله إلا وصفعه قويه نزلت علي وجهه جعلتهٌ يترنح من شدتها 


جري ياسين وطارق إلي والدهما وأمسكاه وتحدث ياسين ٠٠٠٠إهدي يا باشا لو سمحت خلينا نتفاهم !!!


نفض عز يد ياسين وطارق وتحدث بغضب ناظراً إلي عٌمر ٠٠٠٠٠٠قانون مين يلا إللي هيمنعني إني أربي أبني الفاسد ،،إنتَ فاكرلي نفسك ف بلاد الغرب إللي معندهمش غير كلام بيرددوه زي البغبغانات،،


خايل عليك كلام الإنشا بتاعهم عن الديمقراطيه وحريه الأفراد وأول ما واحد بيقع تحت أديهم يرددو جملتهم الشهيرة،،، فلتذهب الديمقراطيه إلي الجحيم أمام أمن الأوطان !! 


وصاحَ بحده٠٠٠٠٠٠أنا هنا القانون بيسمحلي وبيديلي كل الحق فأني أربي إبني الفاسد ومسيبوش يمشي يفسد ف خلق الله ،،


وهدر به ساخراً٠٠٠٠٠٠٠فهمت يا أبن منال،،،ومش هقول يا أبن عز علشان أنتَ مش تربيتي ،،إنتَ تربية أمك الغير مسؤله ونتيجة دلعها الأعوج،،، يعني من الأخر تربية ماتشرفش !!!!


أمسك طارق عٌمر وضغط علي يده وتحدث ناظراً لأبيه ٠٠٠٠عٌمر مايقصدش اللي قاله لحضرتك يا باشا،،هدي نفسك وكل اللي حضرتك أمرت بيه هيتنفذ !!


ثم وجه حديثهٌ إلي عٌمر قائلاً ٠٠٠مش كده يا عٌمر ؟؟


إبتلع عمر لٌعابه من هيئة أبيه الغاضبه التي ولأول مرة يراها وتحدث٠٠٠٠٠سوري يا داد ،،وأنا موافق علي أي حاجه حضرتك تشوفها !! 


تحدث عز أمراً بغضب٠٠٠٠٠أول حاجه مش عاوز أسمع كلمة داد دي تاني،،،إسترجل يلا وقول يا بابا ،، 


تاني حاجه ودي الأهم،،قسماً بربي لو وقعت تحت إيدي تاني ف أي غلطه مهما كانت صغيرة ما هرحمك يا عٌمر ،،


وتحدث بغضب ونبرة أمره٠٠٠٠٠ودالوقتي أعتذر لأخوك وبوس علي راسه،، يلااااا 


إبتعد ياسين بضيق وتحدث رافضاً٠٠٠٠وأنا بعد إذنك مايلزمنيش منه أسف يا باشا !!


ذهب عٌمر إليه وتحدث بأسي وندم فهو حقاً يحترم ياسين ويقدرة٠٠٠٠٠٠أنا أسف يا ياسين،،والله ما كنت ف وعيي ولا كنت عارف أنا بقول أيه،،أرجوك سامحني وحاول تنسي وأنا هروح لمليكه أعتذرلها !! 


تحدث ياسين بضيق ٠٠٠٠متروحش لمليكه يا عٌمر،،الموضوع إنتهي وخلصنا !!!


إقترب عٌمر منه وقبل رأسه وتحدث بندم فمهما كانت أفعاله وتغيٌر شخصيته إلا أنه توجد بداخله البذرة الطيبه ٠٠٠٠أنا أسف يا ياسين،، أرجوك تسامحني !!


هز ياسين رأسه بإيماء وتحدث بنبرة جاده ٠٠٠٠خلاص يا عٌمر،، لكن ياريت تخلي بالك من تصرفاتك بعد كده،،المرادي العقاب سهل علشان أول غلطه ،،،بعد كده هتتحاسب حساب عسير لأنك أصبحت علي دراية بكل قوانين العيله فمن الطبيعي العقاب هيكون أشد !!!


نظر عز إلي ياسين وطارق وتحدثَ بنبرة حازمه٠٠٠٠٠ياسين،،طارق،،من إنهاردة البيه بقي مسؤليتكم قدامي،،عاوز من إنهاردة ما يغبش لحظه واحده عن عنيكم،، وأي غلطة تانيه ليه هعتبركم مسؤلين قدامي زيكم زيه بالظبط !!!


رد ياسين وطارق ٠٠٠٠٠ما تقلقش يا باشا !!!


إنسحب عز  وياسين من الغرفه وبقيا طارق ومنال مع عٌمر 

التي ما إن خرج زوجها حتي صاحت وتحدثت بغضب٠٠٠٠عاجبك إللي حصلي بسببك ده يا عٌمر بيه،،أنا يا أبني مش منبهه عليك وقولتلك بباك بيقولك إختار أصحابك اللي هيحضروا ووعدتك وقولتلك بلاش شرب وأنا هعملك حفله أبقي أعمل فيها إللي إنتَ عاوزه ؟؟


نظر لها طارق بذهول وتحدث٠٠٠٠٠أيه يا ماما إللي حضرتك بتقوليه ده،،حضرتك فاهمه وواعيه إنتي بتقولي أيه ؟؟


ده بابا لو عرف الكلام ده هيخرب الدنيا،،وبعدين الكلام إللي حضرتك بتقوليه ده من الكبائر وتشيلي وزر كبير عليه،،،طب حتي خافي عليه لقدر الله يجراله حاجه وهو بيتنيل يشرب القرف ده،،ولا حتي خافي من أنه يفقد عقله ويعمل جريمة وهو مش داري بنفسه !!!


تنهدت منال وتحدثت بإستسلام ٠٠٠٠٠٠خلاص يا طارق لو سمحت أنا مش مستحمله،،، وبعدين أنا بفكرة بكلامنا قبل الحفله لكن طبعاً كل ده اتلغي بعد قرارات بباك


ثم نظرت إلي عٌمر وتحدثت بنبرة أمرة٠٠٠٠ إللي طبعاً لازم تتنفذ بالحرف الواحد وإلا وقتها متلومش غير نفسك ،،عز غضبه غبي إسألني أنا عنه،،مايغركش وش الحنيه اللي بيعاملكم بيه،،ده لو قلب عليك هتشوف أيام ما يعلم بيها إلا ربنا !! 


_________________________


كان يتحرك بجانب أبيه حتي وصلا للحديقه نظر عز إلي ياسين وتحدث بجديه٠٠٠٠٠بيتهيألي يا سيادة العقيد أن الأوان الكل يعرف موضوع جوازكم الفعلي علشان الكل يحط لسانه جوة بٌقه ويسكت ،،وكفايه دلع ودلال علي الهانم لحد كده،، ولا أنتَ  أيه رأيك ؟؟ 


هز رأسه بتأكيد وتحدث٠٠٠٠عند حضرتك حق يا باشا،،الموضوع فعلاً باخ أوي ولازم الصورة توضح للكل،،أنا بس هسيبها يوم ولا أتنين تهدي فيهم وهبلغها بالموضوع !!


تحدث عز بجديه وصوتٍ حاد٠٠٠٠ياسين،،إجمد شويه مع البنت أنا مش عجباني طريقتك دي معاها ،،دور ياسين الخاضع المفعول به ده مش لايق عليك ،،إنشف شويه معاها يا سيادة العقيد،،يا سيدي حب ودوب زي ما أنتَ عاوز بس تفضل ياسين القوي إللي مفيش حاجه تقدر تأثر عليه وعلي شخصيته الحاسمه،،مفهوم  !!!


أجابهٌ بهدوء وأحترام٠٠٠٠٠حاضر يا باشا،،إن شاء الله الإسبوع ده مش هيعدي إلا والموضوع ده مٌنتهي !!! 

_______________________________


كانت تجلس بمكتبها داخل الإذاعه،، دلف إليها بعد الإستئذان وجلس أمامها و بدون مقدمات تحدث٠٠٠٠٠٠سالي،،آحنا مش هينفع نكمل أكتر من كده مع بعض،،للأسف إحنا وصلنا لطريق  مسدود وبقي من المستحيل إننا نكمل فيه !!!


جحظت عيناها من هول ما أستمعت فهي حقاً تريده وتعشقه لكن عشقها مميت خانق لهْ،،عشق مَرَضِي مرتبط بحب السيطرة والتملك وهذا ما لا يتماشي مع شخصية شريف الرجوليه !!!


تحدثت بإرتباك وحزن ظهر عليها٠٠٠٠٠إنتَ بتقول أيه يا شريف،،أيه الهزار البايخ بتاعك ده ؟؟


تنهد بألم لأجلها ولأجل عظمة اللحظه وتحدث٠٠٠٠ للأسف يا سالي ده مش هزار ،،إحنا فعلاً مش هينفع نكمل مع بعض وأنا بتمنالك من كل قلبي إنك تلاقي الإنسان إللي يستاهلك ويقدرك وتعيشي معاه سعيده !!!


إنتفضت بغضب قائله٠٠٠٠وياتري بقا سيادتك إنتَ كمان لقيت الإنسانه إللي هتقدر تسعدك وتستاهلك ؟؟ 


وأكملت بغضب وحده٠٠٠٠٠وطبعاً الإنسانه إللي قدرت تقدرك وتحسسك بقيمتك إسمها عاليا ،،مش كده يا محترم !!!


نظر لها وحاول تماسك حاله وتحدث ٠٠٠٠٠متخلطيش الأوراق ببعضها يا سالي لو سمحتي وياريت تخلينا ف موضوعنا ومتصعبهاش علينا أكتر من كده !!!


صرخت به وتحدثت ٠٠٠٠٠مصعبهاش،،الموضوع فعلا مستحيل يا شريف،،،إنتَ متخيل إني ممكن أعيش واتقبل فكرة إني ماأكونش معاك كده عادي ؟؟ 


زفر بضيق وأجابها بهدوء٠٠٠٠٠سالي من فضلك،،بعادنا أصبح حتمي وضروري،، إحنا كده كده مبقناش متفاهمين ده غير إن مؤخراً كترت خلافاتنا ومشاكلنا وده يمكن يكون مؤشر لينا وإشارة من ربنا علي إننا ننهي ف الوقت المناسب بدل منتجوز ونضتر ننفصل وده هيكون أصعب بكتير من موقفنا الحالي !!!


تحدثت بحزن ٠٠٠٠إنت زعلان مني علشان مسألتش علي مليكه بعد الحفله،،هي إشتكتلك مني صح ؟؟ 


صاح بها وتحدث٠٠٠٠٠مليكه ما أشتكتش يا سالي،،حتي لما عملتلها إستدعاء وضايقتيها بكلامك اللي معرفش جبتي منين الجرأه علشان تقوليلها كده واللي بالصدفه عرفته إمبارح !!


تحدثت بإنفعال وتأكيد٠٠٠٠٠شفت ،،هو ده إللي أنا بقصدة ،،مليكه مابتحبنيش يا شريف من أول مره شافتني فيها،،مليكه عاوزه تبعدك عني علشان تستحوذ عليك ،،،هي عارفه ومتأكده إنك بتحبني وإني هقدر أشدك لدنيتي منها ومن كل اللي حواليك ،،علشان كده هي بتحاول تبعدك عني !!


أجابها بإستغراب ٠٠٠٠٠إنتي مش طبيعيه ياسالي،،إنتي بتتكلمي كده علي مليكه ،،مليكه مبتعرفش تكرة وتخطط زي ما بتدَعي عليها ،،،أنا أول ما أرتبطنا لو تفتكري قولتلك إن أهلي وأولهم مليكه خط أحمر،، 

لكن للأسف عديتي علي الكلمه مرور الكرام ومفهمتيهاش كويس،،أنا إللي يحب أهلي ويحترمهم أحطه جوه عيوني وأقفل عليه حتي ولو كان مقصر ف حقي أنا شخصياً ،،لكن إللي يكرة أهلي ويحقد عليهم ميلزمنيش حتي لو كنت أنا كل دنيته !!!


وقف وخلع عنه خاتم خٌطبته ووضعهٌ أمامها وتحدث٠٠٠٠٠الشبكه شرعاً من حقك وأنا متنازلك عنها بنفس راضيه،،وربنا يوفقك مع شخص يقدرك ويحبك !!! 


وخرج وأغلق الباب بهدوء 


نظرت بشرود إلي طيفهِ وتحدثت بغل٠٠٠٠٠مليكه،،،مليكه  


_______________________________


كانت تجلس بغرفتها ودموعها تنساب بغزارة فوق وجنتيها فقد مرَ يومان منذ تلك الواقعه ولم يذهب إليها أو حتي حدثها خلال الهاتف،،،جففت دموعها وأمسكت هاتفها وصغطت زر الإتصال 


كان يجلس بمكتبه يتفحص بعض الأوراق الموجوده أمامه بدقه فجأة رنَ هاتفه إلتقطهٌ ونظر به وجد رقمها إنتفض صدرة وتنهد بألم ،،


خلع عنه نظارتهٌ الطبية المخصصه للقرائه التي ما ذاتهٌ إلا وسامه فوق وسامتهْ ،،وضعها علي مكتبه 


وتحرك نحو الشباك وتحدث بصوتٍ هادئ بارد٠٠٠٠أيوه يا مليكه !!


إنتفض قلبها بسعادة حين إستمعت لصوت حبيبها الغائب منذٌ يومين وتحدثت بدموع  ٠٠٠٠٠أنا أسفه والله أسفه،، حقك عليا يا حبيبي !!


كانت تنطق حبيبي بمنتهي العشق والصدق مما أثار قلبهْ،، 

تمالك من حاله جاهداً أن يٌظهر صوته بثبات أمام سحر صوتها ومناداته حبيبي بكل هذا السحر تحدث جاداً٠٠٠٠خلاص يا مليكه،،، من فضلك ما تعيطيش !!


تحدثت بلهفه وتساؤل٠٠٠٠أنا عارفه إنك زعلان ويمكن تكون زعلان مني أنا كمان وعلشان كده ليك يومين مبتجيش عندي،،وعارفه كمان إن من حقك تزعل، 

وأكملت بهيام وضعف ٠٠٠٠٠بس إنتَ وحشتني أوي يا ياسين،،وحشني حضنك ،،وحشتني نظرة عيونك،،أنا محتاجه لحضنك أوي يا ياسين أرجوك تعال عندي إنهاردة !!


كانت كلماتها تنزل علي قلبهِ تٌنعشهْ ققطراتٍ مياه مٌثلجة في نهارِ صيفٍ شديدٌ الحرارة 


تحدث بإشتياق لم يعد لديه القدرة لمداراته٠٠٠٠٠إنتي كمان وحشتيني أوي ،،وعلي فكرة يا حبيبي أنا مبعرفش أزعل منك ،، أنا بس إللي حصل ربكني وضايقني وحبيت أقعد مع نفسي شويه !!


تحدثت بغيرة ظهرت بصوتها٠٠٠وياتري ليالي هي نفسك إللي حبيت تقعد معاها يا ياسين ؟؟


ضحك برجوله أهلكتها وتحدث ٠٠٠٠وهو ده بقي سبب عياط مليكه الحلوة،، طمني قلبك يا حبيبي،،، أنا كنت بايت ف المكتب تحت طول اليومين إللي فاتوا !!


تنهدت بإرتياح مٌبتسمه وتحدثت ٠٠٠٠مش عيب علي فكرة إني أحب جوزي وأغير عليه من أي حد !! 


تحدث بهيام٠٠٠٠وجوزك بيعشق غيرتك عليه وعاوز يشوف ردة فعل الغيرة دي عملي لما أجيلك بالليل !!


إبتسمت وتحدثت٠٠٠٠بس إنت تعالي يا حبيبي وأنا أنسيك أي حاجه ضايقتك طول الفترة إللي فاتت ،،


ثم أكملت بإرتباك٠٠٠٠٠ياسين كنت بستأذنك علشان أروح عند سلمي كانت عوزاني أروح معاها مشوار خاص بيها ضروري !!! 


تحدث بتساؤل ٠٠٠مشوار أيه ده ؟؟


إبتلعت لعابها وأجابت ٠٠٠٠هتروح تشتري شوية حاجات ليها ومحتجاني أكون معاها !! 


أجابها ياسين٠٠٠٠٠تمام يا حبيبي ،،بس حاولي ماتتأخريش علشان الولاد !!! 


أجابتهْ بطاعه ٠٠٠٠٠حاضر،،،ياسين،،،أنا هستناك أوعي تتأخر عليا !!! 


أجابها بصوتٍ عاشق٠٠٠٠٠لو كان ينفع أسيب شغلي وأجيلك حالاً مكٌنتش هتأخر صدقيني !! 


ضل يتحدثان بكلمات الغزل التي لم تنتهي وبعد مدة أغلقت معه وجهزت حالها لتذهب إلي سلمي 

_________________________


كانت تتحدث بهاتفها بتأثر من داخل غرفتها ٠٠٠٠٠يا سليم أرجوك أفهمني أنا كل إللي بطلبه منك تديني وقتي مش أكتر !!


أجابها سليم بنبرة حاده٠٠٠٠ياريت يا يسرا تحترمي عقلي شويه وتصارحيني بحقيقة تأجيلك الغير مبرر بالنسبالي ، وبلاش نغمة الخوف والقلق إللي كل شويه تبرري بيهم تأجيل موضوعنا 


أنا مش صغير علشان كل شويه تمطوحي فيا بالشكل المهين ده !!


وأكملَ بنبرة بالغة الجديه٠٠٠٠قدامك يومين بالظبط تفكري فيهم وبعدها تبلغيني بقرارك النهائي ،،يا أجيب أهلي بعدها وأجي أتقدملك زي أي راجل بيحترم ذاته،، 

يا أما يا بنت الناس كل واحد فينا ينسي إنه أتعرف علي التاني ولا حتي مر ف حيايه !!


جحظت عيناها وأهتز قلبها رعباً من مجرد ذكرهٌ للفكرة وتحدثت بتألم ٠٠٠٠كده يا سليم،،وقدرت تقولها ليسرا ؟؟


تحدث بحده٠٠٠٠أنا راجل بحترم ذاتي وبقدرها يا يسرا وعمري ما هسمح إني أهنها ،، مش هستني لما ألاقي خالك جاي يتهمني إني إتعديت علي حرمة بيته وخونت أمانته لما أعتبرني من أهله وعرفني بيكم وقدمكم ليا 


ولا ألاقي واحد من أهلك جاي يقولي بمناسبة أيه بتكلم بنتنا،، لو إنتي مش خايفه علي نفسك إللي أنا عارف قيمتها كويس أوي وطالب أغليها وأقدرها وأحطها ف الإطار الصحيح ،،يبقي ملوش لزوم نكمل مع بعض ،،قدامك يومين زي ما قولتلك وبعدها هعرف أنا أبقي أيه بالنسبالك بالظبط 


مع السلامه يا يسرا !!!


وأغلق الهاتف دون إعطائها حق الرد 


نزلت دموعها بغزارة وتألم داخلها،،، شعرت بألم داخل قلبها لم تشعٌر بمثيلهٌ طيلة حياتها بأكملها،،، جلست تبكي وفجأة تذكرت مليكه وقررت أن تتحدث معها،، دلفت للمرحاض وأغتسلت وخرجت 


كادت أن تصعد الدرج وجدت مليكه تنزل الدرج بثياب تٌظهر نية خروجها ،، 


نظرت لها وتحدثت بتساؤل٠٠٠٠انتي خارجه ؟؟ 


أجابتها بوجهٍ شاحب ٠٠٠٠أه يا يسرا رايحه لسلمي ،،

ثم دققت النظر لها وتحدثت٠٠٠٠مالك يا يسرا،،إنتي كنتي بتعيطي ؟؟ 


أجابتها ٠٠٠٠سليم كلمني وخيرني يا أما أحددله ميعاد مع أهلي ،،يا إما كل واحد مننا يروح لحاله !!


تنهدت مليكه بألم وتحدثت بنبرة جادة٠٠٠٠بصراحه يا يسرا سليم عنده حق،،لو عايزة نصيحتي خليني أكلملك ياسين إنهارده وأخليه يكلم ماما ثريا طالما إنتي مكسوفه تفاتحيها ،،،سليم فرصه حلوة أوي ليكي يا يسرا وحرام تضيع منك !!


هزت رأسها بإستسلام ٠٠٠٠٠خلاص يا مليكه كلمي ياسين،،ويلا روحي لسلمي علشان متتأخريش !!!


أمائت لها وخرجت للحديقه وجدت ثريا تجلس بجانب أحفادها تحدثت ٠٠٠٠أنا ماشيه يا ماما ومش هتأخر إن شاء الله !! 


اجابتها ثريا ٠٠٠٠٠تمام يا حبيبتي، ،خلي بالك من نفسك وأكلك اليومين دول يا مليكه وشك أصفر ومش عاجبني !! 


أجابتها ٠٠٠٠حاضر يا ماما بعد إذنك 

_________________________


عند نرمين كانت تٌحادث ليالي بنبرة يكسوها الغل ٠٠٠٠٠ياما قولتلك ونبهتك يا ليالي،،لكن سيادتك مكنتيش بتصدقيني،،ياما قولتلك خلي بالك من ياسين،،، قولتلك إني حاسه إنه حبها ومش بعيد يخليها تسلمله وتحبه هي كمان وده إللي أنا متأكدة من إنه حصل !!!


أجابتها ليالي بنفي ٠٠٠٠لا طبعاً أنا متأكدة من إنها مسلمتلوش نفسها،،هي بس مبسوطه بإهتمامه بيها وعاجبها سهوكته وهو بيبصلها،، وأبن عمك أستاذ ف كده ماشاء الله عليه !!!


أجابتها نرمين بنبرة ساخرة ٠٠٠٠٠والله شكلك ما هتقتنعي غير لما تلاقي ياسين بيجهز لسبوع النونو الجديد !!


تحدثت بصياح تأكيداً لكلام مٌني جاسوسة ياسين لعمتها٠٠٠٠٠بتقولي أيه إنتي يا نرمين،،بقولك أنا متأكده من إنه ملمسهاش !!


أجابتها نرمين بضيق٠٠٠٠خلاص يا ليالي براحتك،،خليكي قاعدة تتفرجي بس أبقي إفتكري إني نبهتك !!!


وأكملت بخبث٠٠٠٠٠أظن إن إنتي أخدتي بالك من الكوليه والخاتم إللي الهانم كانت لبساهم،،ماأظنش إن واحد هيجيب لواحده هدايا غاليه بالطريقه المبالغ فيها دي من غير ما يكون أخد منها اللي عاوزه وذياده كمان،،،،أصلك متعرفيش إللي إسمها مليكه دي أدي،،دي عامله زي الحيه بتتلون بألف لون ولون !!!!


تنهدت ليالي بألم وتحدثت ٠٠٠٠سبيني ف حالي أرجوكي يا نرمين ،،أصلاً البيت مولع من يوم الحفله المشؤمه دي،،البيه واخد إللي حصل حجه وبيبات ف المكتب ولا معبرني،، وعمتو طول الوقت دايرة ورا عمو عز وبتحاول تراضيه علشان ينسي المٌصيبه إللي عٌمر بيه عملها ومنفضالي خالص،،،


وأكملت بحزن ظهر بصوتها٠٠٠٠٠٠٠٠ده غير إني بقيت تسلية الهوانم ف قعدات النوادي والكافيهات،، الكل بيتكلم عن ليالي العشري إللي جوزها رقص رقصته الأولي مع مراته الجديده وماشلش عينه من عليها لحظه واحده طول الحفله،،،كانت حفله مشؤمه ياريتها ما أتعملت  !!


أجابتها نرمين بغل٠٠٠٠٠٠مهو المفروض إن كل إللي بتقوليه ده يكون دافع ليكي علشان تتخلصي منها بسرعه !!


أجابتها ساخره٠٠٠٠٠أتخلص منها،،،أروح أقتلها مثلاً ،، وحياتك بلاش كلام فارغ يا نرمين،،ده أبن عمك أعلن عليا الحرب من غير ما أعمل أي حاجه،، تخيلي بقي لو عملت مشاكل هيعمل فيا أيه ؟؟ 


تحدثت نرمين٠٠٠٠طول ماأنتي جبانه وسلبيه كده من حقه يبهدل فيكي براحته !!!


أجابتها بثقه٠٠٠٠٠وأنا أحط نفسي ف وش مدفعه ليه،،عمتو تخلص بس من موضوع عٌمر وأكيد هتشوفلي حل لموضوعي،، أنا متأكده من كده !!


أغلقت نرمين هاتفها بخيبة أمل بعد تلك المكالمه الغير مجديه بالمرة،،فا ليالي مهما كانت متعاليه ومغرورة ولكن داخلها ليس بالسئ الذي يجعلها تخطط وتؤذي الأخرين بهذا الشكل !!!


__________________________ 


ليلاً داخل جناح مليكه !!!

كانت تجلس فوق ساقيه علي أريكته تقطع له الفواكه المتنوعه وتطعمه بفمه بدلال ويلتقطها هو من يدها بسعاده 


تحدثت بهيام ٠٠٠٠مٌمكن ماتبعدش عن حضني تاني أبداً،،حتي لو ف يوم زعلت مني لأي سببٍ كان،، أزعل مني بس وأنت ف حضني،،أرجوك يا ياسين  !!!


نظر لها بهيام وتحدث بصوتٍ حنون٠٠٠٠٠أنا عمري ماأقدر أبعد عنك يا مليكه،،وأبعد إزاي وحضنك بقي بالنسبالي هو النفس والحياه !!!


أخذ صَحن الفاكهه ووضعهٌ جانباً فوق المنضده ،،حاوط وجهها بيداه بعنايه وتحدث بنبرة جاده  ٠٠٠٠٠مليكه ،،،إحنا لازم نعلن إن جوازنا بقي فعلي وإننا عايشين مع بعض زي أي أتنين متجوزين طبيعي  !!


نظر لها بترقب وجد غيمة من الدموع تجمعت بمقلتيها ثم هزت رأسها بإيماء وتحدثت بصوتٍ ضعيف ٠٠٠تمام يا ياسين،،أعمل إللي إنتَ شايفه صح  !!


تنهد بإنتشاء وتحدث بفرحه ٠٠٠٠٠أنا بكرة هفاتح عمتي ف الموضوع وأقولها،،، وكمان هفاتحها ف إننا نتنقل ف الجناح اللي كنت ساكن فيه قبل ده،،مش قادر أقعد هنا أكتر من كده يا مليكه،،حاسس إني بتخنق ،،وتاني يوم هجمع الكل عندنا وهبلغهم بالموضوع !!!


إنتفض داخلها وأرتعبت،،،وضعت كف يدها علي وجنته وتحدثت بإستعطاف ٠٠٠٠أستني يومين كمان يا ياسين،،يومين بس،، أكيد مش هيفرقو معاك ف حاجه وبعدين كلمها  !!!


نظر لها بإستعراب وتحدث٠٠٠٠إشمعنا يومين يعني،،وبعدين أيه إللي مٌمكن يتغير ف اليومين دول مش فاهم أنا ؟؟


إرتبكت وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا قصدي علشان تخلص موضوع يسرا ،،أقعد بكرة إتكلم مع يسرا وقولها تخلي سليم يكلمك،، وبعدها هتحتاج تتكلم مع ماما علشان تحاول تقنعها بالموضوع !!!


نظرت له بقلق وهي تترقب ردة فعله !!


هز رأسه بإيماء وتحدث ٠٠٠٠٠خلاص أنا بكرة هخلص من الموضوع ده كله،،بس تاني يوم هتكلم مع عمتي ومش عاوز أسمع منك أي إعتراض تاني ف الموضوع ده،،،،مفهوم يا مليكه ؟؟


رمت حالها داخل أحضانه وشددت من إحتضانه وتحدثت بدموع ٠٠٠٠حاضر يا حبيبي،، والله حاضر !!!!


أخرجها من بين أحضانه ونظر لها بإستغراب وتحدث بقلبٍ يتمزق لأجل دموعها ٠٠٠٠مالك يا حبيبي،،ليه دموعك دي يا مليكه ؟؟


تحدثت بدموع وحب ٠٠٠أنا بحبك أوي يا ياسين،،والله بحبك أوي !!


أدخلها داخل أحضانه وشدد عليها وهو يتحدث ٠٠٠وأنا بعشقك يا قلب وروح وعمر ياسين كله  !!!


وأخذ يهدهدٌها بحنان وبعد مده من إستكانتها داخل أحضانه خرجت ونظرت له وتحدثت بإرتباك ٠٠٠٠ياسين بعد إذنك أنا عاوزه بكرة أروح عند سلمي !!


نظر لها وتحدث بإستغراب ٠٠٠٠٠مش كٌنتي عند سلمي إنهاردة ،،هتروحي تاني تعمليلها أيه ؟؟


تلعثمت وتحدثت ٠٠٠٠٠أصلها جابت كذا قطعة ملابس أون لاين وحابه تاخد رأيي فيهم وهي بتقيسهم،،كمان أنا حابه أقعد معاها وأفضفض شويه !!


نظر لها بريبه وتحدث مٌتسائلاً ٠٠٠٠٠مالك يا مليكه،،أنا ليه من وقت ما جيت وأنا حاسس إنك قلقانه ومرتبكه ؟؟


هو فيه حاجه أنا معرفهاش ؟؟


إبتلعت لٌعابها وتحدثت مٌبررتاً٠٠٠٠٠هيكون فيه أيه بس يا حبيبي ،،،كل الحكايه إني متوترة علشان رد فعل ماما ثريا علي موضوعنا مش أكتر !!!


أمسك وجهها ثم مال علي شفتاها ووضع قٌبله حميميه ثم أبتعد ونظر لها بحب وتحدث مٌطمئناً إياها ٠٠٠٠٠مش عايزك تقلقي من أي حاجه طول ماأنا جنبك ،،أنا كفيل إني أحميكي وأبعد عنك أي شيئ ممكن يأذيكي أو يأذي مشاعرك،،،جوزك حمايتك وسدك المنيع يا قلب جوزك ♡


إبتسمت له بطمئنه وتحدثت ٠٠٠٠٠ربنا يخليك ليا يا ياسين،، إنتَ أحلا حاجه حصلتلي ف حياتي !!


تسطح علي ظهرة وأخذها فوق صدرة يهدهدها كطفلته وبمرور الوقت إستكانت وغفت بسلام بين أحضانه،، قبل جبهتها وغفي بعد إطمئنانه عليها !!! 

__________________________ 


اليوم التالي وقت الغروب  !!! 


كانت ثريا تجلس ويجاورها عز وياسين بالحديقه 

إقترب مروان من ياسين وتحدث٠٠٠٠هي مامي إتأخرت كده ليه يا عمو ياسين ؟؟ 


أجابه ياسين وهو يمسح علي شعر رأسهِ بحنان أبوي٠٠٠٠٠الوقت تيجي يا حبيبي متقلقش !! 


نظر له عز وتحدث ٠٠٠٠عامل أيه ف دراستك يا مروان؟؟ 

تحدث الصغير بإنتشاء ٠٠٠٠٠كويس أوي يا جدوا علاماتي كلها دايماً الأعلي !!!


قبلهٌ عز بسعاده.٠٠٠٠٠٠برافوا عليك يا وَحشْ،، عاوزك كده دايماً رافع راسنا ومشرفنا  !!! 


جري الصغير ليلهو مع أخيه وباقي أطفال العائله وتحدث ياسين٠٠٠٠٠٠مقولتليش رأي حضرتك أيه ف الكلام إللي أنا قولته يا ماما ؟؟


تحدثت بتيهه.٠٠٠٠مش عارفه أقولك أيه يا ياسين،،بصراحه يا أبني أنا عمري ما تخيلت إن يسرا تتجوز وتسيبني وتبعد عني،،


ثم نظرت إلي عز وتحدثت بتأثر ٠٠٠٠٠٠أنا تعبت من بعد حبايبي عني يا عز،،،الأول أبويا وأمي وبعدهم أحمد وبعده رائف،،حتي يسرا اللي ربنا عوضني بيها وطبطب عليا بحنيتها تتجوز ف أخر الدنيا وتسيبني،،، مش كفايه عليا حسن وولاده إللي مبشفهومش غير من السنه للسنه !!!!


أجابها عز بهدوء ٠٠٠٠٠٠وإحنا روحنا فين يا ثريا،،ما أحنا كلنا جنبك أهو وياسين ومليكه والولاد حواليكي ومعاكي،،


وبعدين أنا عازر تفكيرك بس أسمحيلي ده تفكير أناني جداً،،،،إنتي كده بتحكمي علي يسرا بإنها تعيش وحيده باقي عمرها ،،يا ثريا إحنا مش هنعيشلهم العمر كله ،،حتي ولادها مسيرهم يكبروا ويتجوزا ويبعدوا عنها ودي سنة الحياه !!! 


نظرت له بتيهه 


فأكمل ياسين حديث والدهْ٠٠٠٠٠الباشا عنده حق يا عمتي،،ده غير إني سألت علي سليم ولقيته حد محترم جداً وأبن ناس وبجد يسرا محتاجه ف حياتها راجل زي ده يعوضها عن كل اللي شافته ف حياتها ويكونلها سند وعون ،،،سبيها تعيش حياتها يا عمتي علشان يسرا تستاهل كده بجد ،،


ومش عاوزك تقلقي علي نفسك يا حبيبتي طول ما أنا جنبك !!!


كادت أن ترد عليه ولكنهم فوجئوا بدلوف سيارة سلمي للداخل ووقوفها ثم ترجلت سلمي منها وفتحت الباب المجاور وهي تٌسند مليكه لتٌخرجها ويبدوا عليها التعب التام 


إنتفض قلبهٌ رعباً وجري عليها بسرعه شديدة وتبعهٌ الجميع بهلع حتي أطفالها !!!


وقف أمامها يتفحصها بجنون ورعب قائلاً٠٠٠٠٠٠٠فيه أيه يا مليكه، ،مالك ؟؟ 


إبتسمت له بضعف ووجهٍ شاحب وتحدثت سريعاً كي تٌطمئنه ٠٠٠٠٠أنا كويسه يا ياسين،،متقلقش !!


حملها بين ساعديه وتحركَ للداخل مع تساؤل ثريا ورعبها ٠٠٠٠مالها مليكه يا سلمي،،و أيه حالتها دي ؟؟

تحدثت سلمي بإرتياب ٠٠٠٠٠مليكه إتزحلقت ووقعت عندي يا طنط !!!!


وصل بها ياسين لغرفة الضيوف ووضعها بعناية فوق التخت 


تحدث عز بقلق ٠٠٠٠٠أنا هتصل بالدكتور ييجي يفحصها حالاً  !!!!


إرتبكت سلمي وتحدثت سريعاً ٠٠٠٠مفيش داعي يا عمو أنا أخدتها وروحنا لدكتور جنبنا كشف عليها وقال إنها كويسه ،،هي بس محتاجه ترتاح شويه مع تغذيه مش أكتر !!!


سألتها ثريا بإستفسار٠٠٠٠٠٠مليكه وقعت إزاي يا سلمي ؟؟

أجابتها سلمي٠٠٠٠٠أسر إبني كان بياكل موزه وللأسف رمي قشرتها علي الأرض و مليكه بالصدفه كانت رايحه الحمام داست عليها من غير ما تشوفها ووقعت،،أخدتها للدكتور والحمدلله طمنا وقال انها كويسه !!


كان يجلس بجوارها والقلق ينهش داخله يريد أن يٌدخلها بين أحضانها ليٌطمئنها ويطمئن حالة،،أمسك يدها بحنان ونظر لعيناها الساكن بداخلهما حٌزنٍ عميق إستغربهٌ هو وتحدث٠٠٠٠٠إنتي كويسه ؟؟


هزت لهٌ رأسها بإيماء مع لمعة دمعه حبيسه داخل عيناها !!! 


تحدث وهو يتحرك ٠٠٠٠٠٠يلا بينا هاخدك علي المستشفي وأعملك إشاعه علشان أطمن عليكي !!!


أجابتهٌ سلمي سريعاً ٠٠٠٠الدكتور إللي روحناله عملها إشاعه علي ضهرها ودماغها والحمدلله طمنا !! 


نظر لها ياسين وتحدث ٠٠٠٠٠كويس يعني يا سلمي الدكتور ده ولا أيه ؟؟ 


أمسكت هي يده وتحدثت بصوتٍ مٌختنق بالدموع ٠٠٠٠٠صدقني أنا كويسه،،،أرجوك ماتقلقش !!!


تحدث عز ٠٠٠٠سلامتك يا حبيبتي ألف سلامة عليكي !!


أجابته بضعف٠٠٠٠الله يسلمك يا عمو !!


تحدثت ثريا وهي تأخذها بأحضانها ٠٠٠٠٠سلامتك يا مليكه،،ألف سلامه عليكي يا قلبي !!


قفز الصغير لأحضانها مع تألمها الشديد الذي كتمته حتي لا يشعر بها ياسين ولكنه بالفعل شعر وأبعد الصغير وأدخله بأحضانه قائلاً ٠٠٠٠تعالي ف حضني أنا يا أنس علشان مامي تعبانه شويه !!!


أمسك مروان الجالس بجانبها يدها وقبلها بقلق مٌتحدثاً ٠٠٠٠حضرتك كويسه يا مامي ؟؟ 


ملست علي شعرهِ بحنان قائلتاً بصوتٍ مٌتعب ٠٠٠٠٠أنا كويسه يا قلبي ماتقلقش !! 


تحدث أنس ببرائه ٠٠٠٠سلامتك يا مامي !! 


إبتسمت لصغيرها القانط بأحضان حبيبها وتحدثت ٠٠٠٠يسلملي عمرك يا قلب مامي !!


وقفت ثريا وتحدثت بإهتمام ٠٠٠٠أنا هروح أعملك حبة شوربه تدفيلك معدتك،،وأشوف يسرا فين  !!


تحدث عز وهو يتحرك خلفها ٠٠٠٠لو مش هضايقك تعمليلي فنجان قهوة معاكي يا ثريا ،،دماغي هتنفجر من الصداع  !!


تحركت سلمي وجلست بجانبها فوق التخت !! 


أما هو فكان ينظر لها بقلبٍ ينزف ويتألم لأجل وجهها الشاحب وتعبها الظاهر داخل عيناها !!! 


أمسكت يدهٌ من جديد وأبتسمت بوهن وتحدثت٠٠٠٠٠أنا كويسه يا ياسين،،إطمن  !!! 


إحتضن يدها بعنايه وأماءً لها بإبتسامه حزينه !! 

تٌري ما سر تلك النظرات الحزينه والدموع القانطه بعيون تلك الحائرة ؟؟ 


إنتهي البارت 

☆قلوب حائره ☆

روز آمين

🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية #قلوب حائره#

بقلمي روز آمين 


                        💙🦋البارت الثالث والثلاثون🦋 💙


بعد مرور يومان !!!!


كانت دكتورة مٌني تجلس بمنزلها بجانب زوجها دكتور أحمد المغربي 

تحدثت مني بإستغراب ٠٠٠٠٠فاكر يا أحمد الممرضه حنان إللي كانت شغاله معايا ف عيادتي القديمه ؟؟ 


إنتبهَ أحمد لحديثها وأجاب ٠٠٠٠٠أه فاكرها حنان عزت،،،مالها دي كمان ؟؟ 


أجابته بإستغراب ٠٠٠٠شفتها إنهاردة بالصدفه وأنا ف مستشفي الصحه ،،بسألها وبقولها لسه شغاله مع الدكتورة المشبوهه إياها ،،تخيل ترد عليا وتقولي أيه ؟؟


نظر لها بإنتباه مٌنتظراً إستكمال حديثها !!!


فأكملت٠٠٠٠٠لاقيتها بتضحك وبتقولي مالها دي حتي كل يوم سيطها بيعلي وبيسمع ف إسكندريه كلها،،قالتلي ده حتي سكان الكمبوند بتاعكم وقرايب جوزك بنفسهم بقوا زباينها 


إستغربت وقولتلها تقصدي مين،،،تخيل ردت عليا وقالتلي مين؟؟


سألها بإهتمام وحيرة٠٠٠٠مين ياتري ؟؟


أجابته٠٠٠٠مليكه،،قالتلي علي إسمها بالكامل وقالت إنها عملت عملية إجهاض من يومين بالظبط،،،


قولتلها انتي متأكده من الإسم ،،جاوبتني وقالتلي إن دكتورة عفاف بتشترط تقديم البطاقه الحقيقيه عند العمليه !!!


نظر لها بإستغراب وأردفَ بتساؤل ٠٠٠٠ومليكه تعمل حاجه زي كده ليه،،دي كل اللي عندها ولدين،،وحتي ياسين عنده ولد وبنت ،،وبعدين لما هتعمل مٌصيبه زي دي مجتليش أنا ليه وأنا كنت أتصرفت  ؟؟ 


علي الأقل كٌنت هحللها الموضوع ف السر بدل ما تبهدل نفسها مع جزارة زي دي وتخلي سيرتها هي وياسين نمايه وسط قعدات الممرضات !! 


رفعت مني كتفيها ومدت شفتاها له !!! 

_____________________ 


ف اليوم التالي كان يدلف بسيارته داخل الحي وجد دكتور أحمد يخرج بسيارته توقفا إثنتيهم لتبادل السلام 

وتحدث أحمد٠٠٠٠٠ألف سلامه علي مليكه يا سيادتك العقيد !! 


أجابهٌ ياسين ٠٠٠٠٠٠الله يسلمك يادكتور !! 


سألهٌ أحمد بإهتمام٠٠٠٠٠وهي عامله أيه دالوقتي ؟؟ 


تحدث ياسين بأسي٠٠٠٠والله لسه تعبانه يا دكتور ضهرها لسه بيألمها جداً  !!! 


ردَ أحمد بجديه وعمليه٠٠٠٠٠٠متقلقش الألم هيختفي مع الوقت،، هي العمليات إللي من النوع بتأثر علي الضهر جامد !!


إستغرب ياسين نطق أحمد كلمة عمليه لكنهٌ تلاشاها !!!


فأكمل أحمد مٌلاماً ٠٠٠٠٠ولو أني عاتب عليك إنك تخلي مليكه تتعامل مع الدكتورة المشبوهه دي،،و مع إني ضد عمليات الإجهاض لكن كنت هخالف مبدأي علشان خاطرك ولا إنكم تتعاملوا مع واحدة معدومة ضمير وسمعتها مشبوهه زي عفاف صلاح !!! 


كان يستمع لكلمات أحمد بتيهه وعقلٍ شارد 

حدثَ حاله ٠٠٠٠ماذا يٌهذي هذا المعتوة ،،عن أي إجهاض وعن أي مليكه يتحدث !! 


نزل بشرود من سيارته وفتح باب سيارة أحمد وجلس بجوارة وتحدث بصوتٍ حادٍ أمر ٠٠٠٠٠أحكيلي بقي إللي إنت قولته ده كله من تاني،،وفهمهولي واحده واحده !!


نظر لهٌ أحمد بتساؤل وحيرة٠٠٠٠هو أنتَ ماكنتش تعرف إن مليكه عملت عملية إجهاض ؟؟


نزلت تلك الكلمات كالصاعقه الكهربائية شلت جميع حواسه

حدث حاله٠٠٠إجهاض،،،أكانت تحمل داخل أحشائها قطعة منهْ وبتلك السهوله تخلت عنها،،


تحدث بوجهِ خالي من التعبير ٠٠٠٠٠من فضلك يا أحمد، ،إحكيلي الموضوع بكل تفاصيله !!!


قص لهٌ كل ما يعرفهْ 


وبعد حوالي ساعه كان يجلس داخل مسكن دكتور أحمد وزوجتهْ التي إتصلت بالممرضه حنان وأخبرتها أن عليها المجيئ إلي مسكنها علي وجه السرعه للتحدث بأمرٍ عاجل يخص العمل وستأخذ عليهِ أجراً عالي 

وذلك وفقاً لتوجيهات ياسين،،ليتأكد قبل إتخاذة أي قرار 


أتت علي الفور وجدت ثلاثتهم يجلسون،، نظرت لذلك الجالس الذي يتمني من داخله أن يكون كل هذا الهراء ليس له أي أساس من الصحه لأنه وإن صحَ فالله وحده هو من يعلم ما هو الأتْ !!!! 


نظر لها ياسين وتحدثَ بوقار وتسائل٠٠٠٠دكتورة مٌني قالتلي إن مدام مليكه جت عندكم من يومين وعملت عملية إجهاض ،،الكلام ده صحيح ؟؟


نظرت لهٌ وهي تبتلع لٌعابها بقلق ثم حولت بصرها إلي مٌني التي هزت لها رأسها بإيماء وأطمئنان قائله ٠٠٠٠٠إتكلمي يا حنان،،محدش هنا هيأذيكي متقلقيش !!


نهضت حنان بغضب وتحدثت بلوم٠٠٠٠٠ معنديش كلام علشان أقوله يا دكتورة،،أنا فضفضت معاكي بكلمتين تروحي تقوليهم للبيه وكمان جيباني هنا وفتحالي تحقيق ،،إنتي عاوزه تقطعي عيشي ؟؟


هٌنا إنفجر ياسين بغضبٍ عارم فقد فاق صبرهْ كل الحدود٠٠٠٠إقعدي يا روح أمك رايحه علي فين،،،،إنتي فاكرة نفسك هتخرجي من هنا قبل ماتقوليلي علي كل إللي أنا عاوز أعرفه 


وأكملَ بتهديد وصوتٍ حاد٠٠٠٠إسمعيني كويس يابت،،هتحترمي نفسك وتجاوبي علي كل اللي هسألك عليه وبمنتهي الصدق هتاخديلك قرشين متحلميش بيهم وتغوري من هنا ومحدش هيقربلك ،، 


إنما لو هتسوقي الهبل علي الشيطنه وديني وما أعبد أوديكي ورا الشمس ومخليكي تشوفي الشارع بعنيكي تاني ،،فاخليكي كويسه كده وأسمعي الكلام وأنطقي بالذوق بدل ماأخدك علي أمن الدوله وأخليهم هناك ينطقوكي غصبنٍ عنك !!!


جلست حنان برعب من هيئة ياسين الغاضبه وساقيها تهتزتان من شدة رعبها،،

وتحدثت بطاعه ٠٠٠٠٠٠أنا تحت أمرك ف كل إللي سعادتك تؤمر بيه يا باشا !!


أخرج ياسين هاتفهْ وثبتهٌ علي صورة مليكه وتحدث أمراً٠٠٠٠٠شفتي صورة الست دي قبل كده ؟؟


هزت رأسها بإيماء وتحدثت بتأكيد٠٠٠٠٠هي دي مدام مليكه إللي جت عندنا من يومين وعملت العمليه يا باشا،،،وكان معاها واحده كانت بتناديها سلمي  !!!


هٌنا ظهر ياسين وكأنهٌ وحشٍ كاسر يٌجهز حالهٌ لإفتراس فريسه له بعد قليل،،جز علي أسنانه وضيق عيناه وقور يده بغضب وتسائل ٠٠٠٠٠كانت ف الشهر الكام ؟؟


تحدثت برعب من هيئته٠٠٠٠٠٠تقريبا كده شهر ونص أو شهرين حاجه زي كده ياباشا،،،أصل أنا مدخلتش معاها أوضة العمليات ،،كانت وردية صاحبتي ومعرفش تفاصيل كتير عن إللي حصل جوة !!!


أخرج من جيبهِ دفترً للشيكات وحررَ شِيكاً بمبلغاً ورماهٌ لتلك الحنان التي كانت علي وشك الموت رعباً من هيئته !!!


وتحدث بفحيح كفيحيح الأفعي٠٠٠٠٠تاخدي الشيك ده ومتورنيش وشك تاني،،واللي حصل ده تنسيه وتمسحيه من ذاكرتك نهائي وده طبعاً لمصلحتك أولاً ،،وسيرة مدام مليكه لو جت علي لسانك تاني مع أي مخلوق قولي علي نفسك يا رحمان يا رحيم  !!!


ونظر لها بغضب وعيون تتطاير شرراً قائلاً بحده أرعبتها ٠٠٠٠٠مفهوم كلامي ؟؟


هزت رأسها سريعاً بإيماء وهي فاتحة الفاه من شدة رعبها !!! 


تحركَ وكادَ أن يذهب أوقفه أحمد بتساؤل٠٠٠٠إهدي وفكر وأتكلم مع مليكه الأول وشوفها عملت كده ليه،، جايز يكون عندها أسبابها المٌقنعه !!!


نظر له بعيون كالصقر وتحدث مٌتلاشياً حديثهْ٠٠٠٠٠أكون شاكر ليك يا دكتور لو إللي حصل هنا ما خرجش برانا إحنا التلاته !!!


أماءً أحمد بتفهم قائلاً ٠٠٠٠متقلقش يا سيادة العقيد،،،دي أسرار مرضي والسريه التامه من صميم عملي أنا والدكتورة !!!


تركه وذهب كالإعصار الذي سيدمر الأخضر واليابس !!!


إتجهت مٌني إلي أحمد وتحدثت برعب٠٠٠٠٠إنتَ أيه بس اللي خلاك تروح تقوله،،إحنا مالنا تدخلنا ف مشاكل ملناش فيها ليه،،واحده وأكيد خايفه من إللي حواليها ليلوموا عليها إنها نسيت رائف وقوام خلفت من ياسين، إحنا بقي نتدخل ليه ؟؟


أجابها بضيق٠٠٠٠٠وأنا كنت أعرف منين إنها عملت عملتها السودا دي من وراه،،ربنا يسترها عليها بقي،،محدش يعرف غباء ياسين المغربي لما بيظهر أدي !!!


ثم نظر لتلك الجالسه بغير عقل تبكي تارةً وتبتسم تارةً أٌخري  

وهي تنظر لذلك الشيك الذي لم تكن تحلٌم بالتحصل علي ربع مبلغه !! 


تحدث بهدوء قائلاً ٠٠٠٠يلا يا حنان روحي ، وياريت تسمعي الكلام و تنسي كل إللي حصل هنا !!


وقفت وكأنها وعت علي حالها وتحدثت بسعاده٠٠٠٠٠حاضر يا دكتور،،بس حضرتك مٌتأكد من إن البيه إللي كان هنا من شويه مش هيجيب سيرتي للدكتورة عفاف ؟؟


تحدثت مني بقلة صبر ٠٠٠٠يلا يا حنان خدي شيكك وبالسلامه عندنا شغل يا ماما ومش وقت أسألتك دي !!!! 

_______________________________


دلف لداخل الفيلا وجد والدته تجاور ليالي ونرمين وجيجي ويسرا ،،الكل مٌجتمع لزيارة تلك الماكرة المخادعه ،،،دلف لغرفتها الماكثه بها دون أن يلقي السلام علي من بالخارج !!!


دلفَ كالإعصار وجههٌ لا يٌبشر بخير 

وجدها تجلس فوق فراشها وتجاورها ثريا وبيدها طبق الحساء لتلك الكاذبه،، 

أما عن سلمي التي كانت تٌجاورها الفراش وهي تجلس القٌرفصاء وترتسم علي وجهها إبتسامه وهي تٌحادث مليكه !!


كانت هيئته لا تٌبشر بخير مما أقلق ثريا وجعلها تٌبعد صَحن الحساء وتضعهٌ فوق الكومود 

وتحدثت بتساؤل ٠٠٠٠٠مالك يا ياسين ؟؟


إقتربَ ياسين من وجهْ مليكه وتحدثَ بفحيح مخيف ٠٠٠٠٠أخبارك أيه إنهاردة،،ياتري لسه ضهرك بيوجعك ؟؟


إبتلعت لٌعابها برعب من نظرتهِ تلك وإقترابه هذا وتحدثت بشرود ٠٠٠٠الحمدلله ،،أنا كويسه !!


سألها بترقب وهو مازالَ علي نفس الوضعيه٠٠٠٠إلا قوليلي يا مليكه،،هي المستشفي اللي روحتيها بعد ما وقعتي إسمها أيه ؟؟ 


إنتفضَ داخلٌها ونظرت لهٌ بتوتر وصمتت !! 


تبرعت سلمي بالإجابة لتٌنقذ صديقتها ٠٠٠٠إحنا ما روحاش مستشفي يا سيادة العقيد !!


حول لها بصرة ونظر لها نظرة ذات معني وتسائل٠٠٠٠٠أومال روحتوا فين يا أستاذه سلمي ؟؟ 


ردت بتلعثم ٠٠٠٠روحنا عيادة خاصه جنب بيتي !! 


رد عليها بإستفهام ٠٠٠٠٠أيوا إسمها أيه بقي العيادة الخاصه دي وأسم دكتورها أيه ؟؟ 


نظرت له ثريا بإرتياب وتحدثت٠٠٠٠فيه أيه يا ياسين ،،مالك يا أبني ؟؟ 


نظر إلي عمته مٌضيقاً عيناه وتحدث بهدوء ما قبل العاصفه٠٠٠٠عايزة تعرفي فيه أيه يا عمتي،،،فيه إن ياسين المغربي ولأول مرة إتختم علي قفاه وأتغفل،، 


ثم حولَ بصره إلي تلك المٌرتعبه ذات القلب المٌنتفض وتحدث بفحيح٠٠٠٠٠ومين مين،،من حتة عيله،،،


ثم تحدثَ لها بهدوء٠٠٠٠٠دكتورة عفاف صلاح بعتالك السلام وبتقولك أخبار العملية أيه !!


هٌنا شهقت وأغمضت عيناها بألم،، أمسكت سلمي يدها للمؤازرة


فتحت عيناها مجدداً سريعاً ونظرت له بترجي وأستعطاف وأردفت٠٠٠٠خلينا نتكلم لوحدنا،،،


ونظرت داخل عيناه بدموع وهي تميل برأسها ف حركة توسليه منها لهْ


تحدث بصوتٍ يشوبهٌ خيبة الأمل٠٠٠٠٠هو لسه فاضل حاجه علشان نتكلم فيها،،ما خلاص وقت الكلام عدي وفات !!!


تحدثت سلمي بترجي ٠٠٠٠٠من فضلك يا سيادة العقيد إقعد مع مليكه وإديها فرصه تفهمك وتشرحلك إللي حصل بالظبط  !!!


صاح بها بصوتٍ صارخ أرعبها ٠٠٠٠٠إنتي تخرسي خالص،،إنتي حسابك معايا بعدين إنتي ودكتورة العهر بتاعتك دي كمان !!


هرولت نساء المنزل ودلفوا علي صوت ذلك الغاضب 


تحدثت ثريا بحده ٠٠٠٠٠عيب كده يا ياسين، هو فيه أيه بالظبط يا أبني ،،مالك طايح ف الكل كده ليه ؟؟

وجهت منال سؤالها لولدها٠٠٠٠مالك يا ياسين،،فيه أيه يا حبيبي ؟؟ 


نظرت له وأمسكت يدهٌ بإستعطاف وتحدثت بدموع ٠٠٠أرجوك يا ياسين خلينا نتكلم لوحدنا وأنا هحكيلك علي كل حاجه !!


نفض يدها بعنف وتحدث بحده٠٠٠٠٠هو أنا لسه مشبعتش قواله لوحدنا،،ماأحنا يااااما إتكلمنا وياما وعدنا وياما صبرنا،، وف الأخر أيه إللي حصل ؟؟ 


صرخت بإستعطاف ودموع٠٠٠٠أرجوك يا ياسين،، أرجوك أديني فرصه أشرحلك لوحدنا !! 


تحدثت نرمين بحده٠٠٠٠٠هو أيه إللي بيحصل هنا بالظبط، ، ما تتكلم يا ياسين !! 


نظرت لهٌ بإستعطاف وهي تهز رأسها بدموع !!!


وقف هو مٌنتصب الظهر ينظر إليها وتحدث ساخراً٠٠٠٠٠عوزانا نتكلم لوحدنا علشان ما يعرفوش،،، أنا بقي هعرفهم كلهم اللي راعبك طول الوقت ومش عوزاهم يسمعوة !!! 


صرخت بإستعطاف ٠٠٠ياااااااسين ،،أبوس أيدك بلاش يا ياسين !!

كانت ليالي تنظر لهما وقد بدأ الشك يتسلل لقلبها ،،،ويسرا المشفقه علي حال مليكه المنهارة،،، ونرمين الواقفه تنظر لها بشماته،،، ومنال الواقفه وداخلها يتسائل 


ذهب إليها ونظر لها نظرات مليئه بالغضب والغل ثم رفع يده لأعلي حتي يصفعها علي وجنتها،، 


أغمضت عيناها بتألم وثبات وجهزت حالها لتلقي صفعتٌه بصدرٍ رحب،، إستمعت لصرخة ثريا وهي تهدر بإسمه وتترجاه بألا يفعل 


صمتٍ رهيب حل بالمكان،،، إنتظرت وأنتظرت صفعتها ولكنها تأخرت ،،أفتحت عيناها ببطئ شديد 

وجدته رافعاً يدهٌ لأعلي إستعداداً بوضع صفعته لكن يده توقفت وكأن قلبهٌ أمرها بعدم إيذائها !!


أه من قلبٍ أتعبهٌ الهوي،،،نظر لها بعيون يملئٌها الغضب واللوم والتساؤلات الكثيرة،،، قور يده بغضب ونفضها ف الهواء وهو يجز علي أسنانه ويلعن داخلهٌ وقلبهْ علي عدم قدرته لأذيتها !!


ثم تحرك من أمامها ووقف بمنتصف الغرفه وتحدث٠٠٠٠٠٠عاوزه تعرفي فيه أيه يا عمتي،،فيه إن الهانم مراتي بنت الأصول وبنتك زي ما طول عمرك بتوصفيها مش واقعه علي ضهرها ولا حاجه،،الهانم المحترمه القطه المغمضه غفلتنا كلنا وختمتنا علي قفانا وكذبت وقالت إنها وقعت وهي عاملة عملية إجهاض !!!


شهق الجميع ونظر لها بإستغراب وأتهام وكأنها مٌدانه ،،أغمضت عيناها بتألم هرباً من تلك النظرات المٌحيطه بها ووضعت كفيها فوق وجهها وأجهشت ببكاءٍ مرير !!!


ثم صاح ذلك الغاضب وتحدث ٠٠٠٠الهانم قتلت إبني إللي لسه مكملش شهرين بدم بارد وكل ده ليه،،،،،،،علشان محدش يعرف إن الهانم بتتعامل مع جوزها وسلمتله نفسها كأي ست محترمه بتعرف شرع ربنا وتنفذه  !! 


بكت بصوتٍ أجش !!! 


وقف هو بكل شموخ وتحدث٠٠٠٠مش إنتي قتلتي إبني علشان تخبي عنهم سرك العظيم ،،


نظر للجميع وتحدث ٠٠٠٠طب إشهدوا كلكم، ، أنا والهانم بنتعامل معاملة الأزواج من تاني شهر طلعت فيه لأوضتها !!!


ثم حول بصرة إلي المختبئه وتحدث ٠٠٠٠يارب دالوقتي تكوني مبسوطه بالنتيجه إللي وصلنالها !!! 


عم صمتٍ تام داخل الغرفه !!


كانت ثريا تجلس بقلبٍ مفطور حزين يتألم ،،ولكن كان داخلها مٌبعثر مابين حسرة علي ماضيٍ فات وألمٍ علي مليكه وما أوت إليه بيدها ويدهم جميعاً،،،،،


شعرت بالخزي من حالها علي ما أوصلت إليه تلك المسكينه ذات القلب الحائر !!!


نظرت ليالي إلي ياسين وتحدثت بغضب ٠٠٠٠٠إنتَ بتقول أيه يا ياسين ؟؟ 


صاح بها غاضباً ٠٠٠٠٠ إللي سمعتيه يا هانم ،،ولا ما بتسمعيش ،،

مراتي ومارست معاها حقوقي الشرعيه يعني لا عملت حاجه عيب ولا حرام ،،،

ثم مررَ بصرهِ عليهم جميعاً وتسائل ٠٠٠٠٠٠هاااا ،،،حد تاني عنده أي إعتراض  ؟؟ 


صمت الجميع وأنزلوا بصرهم أرضاً  !!!


ثم إقتربَ من تلك المٌنتحبه وهي تنتفض من شدة بكائها ،،أزاحَ عنها يداها التي تختبئ ورائهم بحده وأمسك ذقنها وضغط عليه بعنف وتحدث بوعيد  ٠٠٠٠٠٠قسماً بربي لأدفعك تمن قتلك لإبني وإستغفالك ليا غالي،،غالي أوي يا بنت سالم عثمان !!


كانت تنظر لعيناه ودموعها تنهمر بحرارة تستعطفه أن يٌكفلٌها حق الرد !!! 


أمسكت ثريا يده وتحدثت بإستعطاف ٠٠٠٠٠علشان خاطري سيبها يا ياسين،، سيبها ياأبني !!!


أغمضت عيناها بتألم ودموعها تسيل كشلالات وهو يهز ذقنها بعنفٍ يؤلمها،،ولكن أي ألم مٌمكن أن يضاهي ألمها الداخلي لأجلهْ،،، أفلتت ثريا يدهٌ من عليها بصعوبه وأخذتها داخل أحضانها برعايه  !!


ثم أنتصبَ بوقفته ونظر إلي تلك المٌنكمشه علي حالها المٌجاورة لصديقتها وصاحَ بغضب ٠٠٠٠أما أنتي بقا ،،،ماأبقاش ياسين المغربي إن ما سجنتك إنتي والدكتورة  بتاعتك وأبقوا قابلوني لو عرفتوا تخرجوا تاني !!


وخرج كالبركان من الغرفه وتحركت خلفه ليالي وبعدها منال 


أمانرمين التي أستغلت فرصتها لغرس خناجرها ف قلب غنيمتها تحدثت بشماته ٠٠٠٠٠ونعم الوفاء يا مليكه هانم !!! 


ثم نظرت إلي يسرا وتحدثت بشماته٠٠٠٠٠٠مش هي دي اللي كل شويه تدافعي عنها وتقولي انها وفيه ومستحيل تنسي رائف،،،علشان تبقي تصدقيني،،،دي عامله زي الحربايه بتتلون بألف لون،،،ف الأول رسمت علينا دور الزوجه الحزينه المقهورة ع فراق حبيبها ،،، 

وبعدين مثلت علينا رفضها المٌميت لياسين وده خلاكم كلكم تنبهروا بيها وبموقفها وتوصفوها بالوفاء والنبل العظيم ،،وبمجرد ما أتقفل عليها باب واحد معاه جريت عليه ورمت نفسها ف حضنه،،، لا وحامل كمان وسقطت البيبي ،،،


وأكملت بشماته وهي تٌصفق بيداها٠٠٠٠ ده أيه الأخلاق النبيله والتربيه إللي تشرف دي يا مليكه هانم !!!


كانت تستمع لكلماتها وكأنها خناجر تٌطعنها بجميع أجزاء جسدها !!!


أما ثريا التي وقفت وتحدثت بحده ٠٠٠٠٠نرمين،،،مليكه معملتش حاجه غلط،، ده جوزها وحلالها !!


وأشارت بيدها ليسرا الواقفه مٌتسمرة من هول الموقف ولنرمين وتحدثت٠٠٠٠٠٠ودالوقتي يلا نخرج وسيبوها علشان ترتاح !!!


أخذت إبنتيها وخرجت وأغلقت الباب دون حديث !!!


أمسكت سلمي يد مليكه وهزتها لتعي علي حالها وتحدثت ٠٠٠٠مليكه إنتي لازم تحكي مع ياسين وتفهميه الحقيقه وتقوليله علي إللي حصل بالظبط،،،ياسين شكله ناوي علي الأذيه وأنا مش أده ولا أد أذيته  !!!!


هزت رأسها بنفي وجسدٍ مرتعش ودموعها تنزل كشلالات ٠٠٠٠مش هيسمعني يا سلمي، مش هيسمعني !!


تحدثت سلمي٠٠٠٠لا ،،،،لازم يسمعك ولازم تتكلمي إنتي مراته وبيحبك ومش هيقدر يأذيكي لكن أنا مش أدة يا مليكه،،إنتي مسمعتيش تهديدة ليا !!!


أجابتها بطمئنه ٠٠٠٠ده مجرد كلام قاله ف وقت غضبه يا سلمي وأكيد مش هينفذه !!!


صرخت بها سلمي برعب٠٠٠٠٠تبقي متعرفيش إنتي متجوزه وعايشه مع مين،،ياسين المغربي مبيتكلمش من فراغ يا مليكه ، ياسين بينفذ !!! 


وأكملت بدموع ٠٠٠٠٠مليكه،،متخلنيش أندم إني ساعدتك !!!


فلاش بااااك    !!!!!!!!!!!!!!!! 


قبل أربعة أيام من وقتنا الحالي !!!!!!!


كانت تخرج من المرحاض تستند بيدها علي الحائط ويظهر علي وجهها علامات التعب

جلست فوق المقعد وأمسكت هاتفها وأتصلت بصديقتها سلمي،،وبعد مده جائها الرد 


تحدثت مليكه بتعب٠٠٠٠ سلمي ألحقيني،،أنا شكلي حامل !! 

أجابتها سلمي علي الهاتف٠٠٠٠٠٠حامل إزاي يعني،،طب والحبوب إللي بتاخديها ؟؟


أجابتها مليكه٠٠٠٠٠٠مش عارفه إزاي ده حصل،،تقريباً كده الحمل حصل من قبلها،،شكله حصل ف التلات أيام بتوع أسوان،،يعني من قبل ما أفكر أخد الحبوب بحوالي شهر ،، 


المشكله الأكبر دالوقتي إني خايفه جدا وحاسه إن مٌمكن ياسين يزعل 


تحدثت سلمي ٠٠٠٠وياسين هيزعل من حاجه زي كده ليه ؟؟ 

أجابتها مليكه بقلق٠٠٠٠مش يمكن يكون مش عاوز أولاد !!

ضحكت سلمي علي سساجة صديقتها وتحدثت٠٠٠٠بذمتك فيه راجل بيعشق ست وهيموت عليها زي ياسين كده ومايبقاش عاوز يخلف منها ،،ده أكيد هيطير من فرحته لما يسمع الخبر ده !!


إبتسمت مليكه وسعدَ قلبها وتحدثت بتساؤل٠٠٠٠٠تفتكري مٌمكن يفرح بجد يا سلمي ؟؟


ردت عليها سلمي ٠٠٠٠٠يا بنتي أفتكر أيه،،أنا متأكدة ،،روحي إتصلي بيه وقوليله وشوفي هيفرح أد أيه،، ده مش بعيد تلاقيه سايب شغله وجايلك حالاً  !!!


إنتفض داخل مليكه بسعادة وتحدثت بتعقل٠٠٠٠٠لا طبعاً مش هقوله دالوقتي خالص غير لما أتأكد ،،خليه مطلعش حمل وطلعت معدتي وجعاني لأي سبب تاني،،وكمان مٌمكن البريود تكون متأخرة عادي ،،،بصي أنا هكلمه دالوقتي وأستئذنه وأجيلك ونروح سوا للدكتورة بتاعتك،،، 


لو أتأكدت من الحمل هقوله ومش هخاف تاني من حد ،،أكيد هو هيحميني من كلامهم ونظراتهم ليا !!!


أجابتها سلمي٠٠٠٠٠برافوا عليكي يا مليكه،، أيوه كده خليكي قويه وإتعلمي إنك تواجهي !!!


أجابتها مليكه بجديه٠٠٠٠٠٠أنا خلاص يا سلمي مبقاش يهمني ف الدنيا كلها حد غيرة،،أنا لازم أخليه يعلن جوازنا الفعلي  ،،


وأكملت بحزن٠٠٠٠٠٠متتصوريش كلام عٌمر ليه جرحني إزاي وحسسني أد أيه أنا كٌنت أنانيه لما عارضته ورفضت إنه يعلن جوازنا الفعلي،،،،، ياسين بيحبني وأستحمل علشاني كتير وأنا لازم أعوضه عن كل حاجه وكل وجع إتحمله وعاشه علشاني !!!


أغلقت معها الهاتف وهاتفت ياسين وأستئذنتهْ وبعد حوالي الساعتان كانت تقبع فوق سرير الكشف الطبي والطبيبه تحرك جهاز السونار فوق أحشائها 


تنهدت الطبيبه بأسي وتحدثت ٠٠٠٠٠فيه حمل فعلاً !!!


إنتفض قلب مليكه بسعاده ظهرت علي وجهها وهي تنظر إلي سلمي 


ثم نظرت الطبيبه لها وتسائلت ٠٠٠٠٠قوليلي يا مليكه،،إنتي بتاخدي أدويه لأي أمراض ولا حاجه؟؟


نظرت مليكه لوجه الطبيبه الذي لا يبشر بخير وتحدثت٠٠٠٠خير يا دكتور،،هو فيه حاجه ؟؟


أمسكت الطبيبه بعض المحارم ونظفت بها السائل الخاص بالسونار الموضوع فوق أحشائها وتحركت إلي مكتبها لتجلس عليه !!!


تبعتها مليكه بقلق وجلست أمامها وتحدثت الطبيبه بأسي٠٠٠٠للأسف يا مدام مليكه،،،الجنين مشوة بنسبه كبيرة جداً،،  تقريباً حضرتك كنتي بتاخدي أدويه وده غلط جداً وخصوصاً ف أول شهور الحمل !!!!


لم تستطع تمالك حالها ونزلت دموعها وتحدثت٠٠٠٠هو البيبي عمرة أد أيه ؟؟


أجابتها الطبيبه بأسي ٠٠٠٠عمرة شهرين،، بس قوليلي إنتي إزاي أخدتي أدويه وإنتي حامل ؟؟


أجابتها بقلبٍ يتمزق ألماً ٠٠٠٠٠مكنتش أعرف إني حامل وبدأت أخد حبوب منع الحمل من حوالي شهر !!


هزت الطبيبه رأسها بتفهم ٠٠٠٠علشان كده !!!


تحدثت سلمي إلي الطبيبة بتسائل٠ ٠٠٠٠طب والحل أيه دالوقتي يا دكتور ؟؟


أجابتها الطبيبة بحزن٠٠٠٠٠٠للأسف يا سلمي،،مفيش قدامنا حل غير إن الجنين ينزل لإن نسبة التشوة عاليه جداً،،وده لازم يحصل ف أقرب وقت مٌمكن لان كل يوم بيعدي فيه خطر علي حياة مليكه  !!!!


تحدثت سلمي علي إستحياء ٠٠٠٠طب هو حضرتك مٌمكن  تعملي لمليكه الموضوع ده ؟؟


أجابتها الطبيبه٠٠٠٠٠بصي يا سلمي،، أنا واخده عهد علي نفسي إني ماأشتغلش ف العمليات إللي من النوع ده نهائي،،ومع إن القانون بيسمح بعمليات الإجهاض ف الحالات إللي زي حالة جنين مليكه ،،، إلا إني مش هقدر أخالف مبادئي !!


وأكملت ٠٠٠٠لكن أنا مٌمكن أبعتكم لدكتورة شاطرة جداً ف العمليات إللي من النوع ده ،،لكن ده طبعاً هيكون سر بينا،،،يعني أنا لا بعتكم ولا شفتكم،، وياريت كمان متجبوش سيرتي للدكتورة دي ،،ولو سألتكم عرفتوها منين قولولها أي حاجه إلا إنكم تجيبوا سيرتي !!!! 

_______________________________


خرجت مع صديقتها مٌحطمة القلب جلست بسيارتها وبجانبها سلمي تواسيها وتحدثت٠٠٠٠٠٠٠٠ هتعملي أيه يا مليكه، ،أنا شايفه إنك تقولي لياسين وهو ييجي معانا عند الدكتورة دي ونعمل العمليه ؟؟؟


إنتفضت مليكه رعباً وتحدثت بدموع٠٠٠٠عوزاني أروح أقول لياسين إني كذبت عليك وكنت باخد برشام من وراك وشوهتلك إبنك ،،أنا مستحيل أعمل فيه كده !!!


سألتها سلمي٠٠٠٠٠أومال هتعملي أيه ؟؟ 


أجابتها بألم٠٠٠٠٠٠أنا هروح للدكتورة دالوقتي وأحدد معاها ميعاد بكرة وتاخد إللي هي عوزاه وأخلص من ،،،،،، 

وهٌنا لم تستطع إكمال حديثها وبكت بمرارة وأكملت ٠٠٠٠وبعدها هبدأ مع ياسين صفحه جديده،،من غير خوف ولا كذب ،،ياسين حلو أوي يا سلمي ومايستاهلش مني أجرحه وأقوله حاجه زي دي،، 


وأكملت ببكاء٠٠٠٠٠هبتدي معاه صفحه جديده،، صفحه بيضه،، هعوضه فيها عن كل حرمان وألم عاشه وهو بعيد عني،،هخلف منه بيبي شبهه وهربيه جوه حضني أنا وهو !!!


ونظرت لصديقتها وأكملت ٠٠٠٠٠أنا بحبه أوي يا سلمي،،بحبه وروحي إتعلقت بيه أوي !!!


تحدثت سلمي  ٠٠٠٠طب قولي لطنط سٌهير وخليها تيجي معانا علشان منبقاش لوحدنا !! 


هزت رأسها سريعاً وتحدثت٠٠٠٠٠لا يا سلمي،،أنا عاوزه أقفل الصفحه دي من غير ما حد يعرف عنها حاجه،، وإن شاء الله ربنا هيقف معايا ويسندني علشان أبدأ مع جوزي صفحه جديده ونضيفه !!!


ثم نظرت لسلمي بدموع وألم وتسائلت وهي تضع يدها علي أحشائها٠٠٠٠٠هو مٌمكن ربنا يزعل مني علي اللي عملته ف إبني يا سلمي ؟؟


خضنتها سلمي وأجابتها بدموع٠٠٠٠٠أكيد لا يا حبيبتي لأنك مكنتيش تعرفي أصلاً،،،هوني علي نفسك يا مليكه ومتحملهاش فوق طاقتها !!!


شددت مليكه من إحتضانها وتحدثت بخوف ٠٠٠٠٠متسبنيش يا سلمي أرجوكي،،أنا محتجالك أوي ومعنديش غيرك أأمن له علي سري !!!


تحدثت سلمي وهي تشدد من إحتوائها داخل أحضانها ٠٠٠٠٠مش هسيبك يا قلبي ،،أنا معاكي متخافيش !!!


عوده للحاضر  !!!!!!!!!!!!!! 


كان يتحرك داخل غرفته بجنون وغضبٍ عارم ،،دفعت ليالي باب الغرفه بعنف ودلفت إليه ونظرت له بغضبٍ وجنون وتحدثت بصياح٠٠٠٠٠٠هو ده وعدك إللي وعدتهولي يا ياسين ؟؟


هو ده الوعد بإنها مجرد جوازه صوري علشان مروان وأنس،،إزاي تعمل فيا كده،،،إزاااااي ؟؟


هدر بها وتحدث٠٠٠٠٠إبعدي عن وشي السعادي يا ليالي متخلنيش أخرج غضبي كله عليكي !! 


صرخت به ٠٠٠٠مش هسكت قبل ما تجاوبني،،ليه كسرتني وكسرت وعدك ليا ؟؟


صاح بها وتحدث ٠٠٠٠٠عن أي وعد بتتكلمي،،وعدي كان لمراتي الست المحترمه اللي سمعت كلام جوزها وقدرت موقفه وطاوعته ووقفت جنبه،،مش اللي أول ما نرمين بختلها كلمتين و شاورتلها جريت وراها زي التابع وسابت بيتها وأتخلت عن جوزها وكسرت كلمته وكلمتها معاه،،،إنتي إللي خلفتي الوعد مش أنا يا مدام،،، يبقي بعد كده مش من حقك تيجي وتسأليني عن أي وعود !!!


دلفت منال إليهم وأغلقت خلفها الباب وتحدثت ٠٠٠٠٠صوتكم جايب أخر الجنينه،،إهدوا شويه !!


بكت ليالي بحرقه وتحدثت٠٠٠٠إزاي قلبك طاوعك تكسرني وتجرحني بالشكل ده،،،قدرت تاخد واحده غيري ف حضنك إزاي،،،،إزاي جالك قلب تحطني ف الموقف ده وتكسرني قدامهم كلهم ؟؟


نظر لها وأبتسم ساخراً وتحدث ٠٠٠٠٠أظن شعور إني أخد واحده غيرك ف حضني ده مش جديد عليكي يامدام  ،،ولا أيه ؟؟


نظرت له بتيهه وأبتلعت لٌعابها 


وأكمل هو٠٠٠٠٠ولا ناسيه شركه الأمن الإيطاليه اللي إتفقتي معاها تتجسس عليا وتعرفك أخباري ،،،الشركه إللي طلبتي منها تتجسس علي جوزك يا حرم ظابط المخابرات بموقعه الحساس


وأكمل بإشمئزاز٠٠٠٠٠٠تعرفي يا ليالي،، أنا بجد حزين أوي من جوايا علي إن أغبي وأتفه ست عرفتها ف حياتي القدر يخليها هي بالذات ودوناً عن كل إللي عرفتهم أم أولادي،،،أنا من كل قلبي حزين علي حظ ولادي معاكي !!!


ثم حول بصره إلي والدته وتحدث بصياح٠٠٠٠٠٠ الهانم بنت أخوكي الأرستقراطيه خريجة الجامعه الألمانيه ،،أجرت شركة أمن خاصه إيطاليه علشان تخليهم يراقبوني،،، ولولا إني أكتشفت الموضوع بسرعه كان زمان كل أسرار شغلي عندهم أو حتي كان زمانهم إغتالوني زي ما حصل كتير قبل كده مع غيري !!!


نظرت منال له وتنهدت بألم !!! 


ضيق عيناه ونظر لها بإستغراب وتسائل بحذر  ٠٠٠٠٠٠يعني مش شايف أي علامات إندهاش علي وش حضرتك يا أمي ؟؟


نظرت له بإرتعاب وتلعثمت بالحديث ٠٠٠٠أااانا،،أنا 

نظر لها بعيون مصدومه وتحدث بصوتٍ يشوبهٌ خيبة أمل٠٠٠٠٠كنتي عارفه؟؟


إبتلعت لٌعابها ونظرت له خجلاً وتحدثت مٌبررتاً٠٠٠٠معرفتش غير بعد ماعملت كل حاجه وكمان بلغوها بنتيجة تحرياتهم ،،وقتها بس جت وحكيتلي !!!


كان ينظر لها بقلبٍ يتمزق وعيونٍ جاحظه غير مٌصدقه ما تراه أمامها ،،،وأذنٍ تتمني عدم تصديق ما تستمع إليه !!!


تحدثَ بصوتٍ مهزوز٠٠٠٠وياتري حضرتك لما عرفتي كان رد فعلك أيه علي تصرفها اللي كان هيقضي علي مستقبلي ويمكن كان يقضي عليا أنا شخصياً  ؟؟


تحدثت سربعاً بتبرير٠٠٠٠٠أنا كنت واثقه فيك وف ذكائك وكنت عارفه إنك أكيد هتكتشف المراقبه بسرعه وتغير سير تحركاتك وتتفادي الموضوع،،قولت لنفسي مفيش داعي أقولك وأضايقك وخصوصاً إنك ف الفترة دي كان عندك مشاكل كتير مع ليالي،، محبتش أذود الخلافات والمشاكل إللي بينكم أكتر  !!!


ثم تحركت بإرتياب ووقفت بجانب ليالي المٌنكمشه وتحدثت مٌتسائله٠٠٠٠٠٠أنا مش وقتها بهدلتك وأجبرتك تنهي التعاقد مع شركة الأمن،،حصل ولا لاء !!!


ونظرت لهْ وتحدثت بصوتٍ مهزوز٠٠٠٠٠قوليله ،،،قوليله أنا أد أيه بهدلتك وأتخانقت معاكي لما عرفت ،، أنا مسكتلهاش يا ياسين،، صدقني يا أبني مسكتلهاش !!!!!


نظر لها بقلبٍ ينزف وعيون حزينه مكسورة وأردفَ ٠٠٠٠٠٠يااااااه يا أمي،،،لللدرجادي أنا مليش أي قيمه عندك ؟؟ 


أد كده حياتي ومستقبلي ملهومش عندك قيمه ولا حساب،، خوفتي علي بنت أخوكي من غضبي ومخوفتيش علي حياتي ولا علي شغلي ومستقبلي ؟؟ 


للدرجادي أنا قليل أوي كده عندك ؟؟


كانت تبكي وتهز رأسها بنفي وتحدثت ٠٠٠٠ماتقولش كده يا حبيبي،،،متقولش كده يا ياسين،  مفيش حد ف الدنيا كلها أغلي منك إنتَ وإخواتك عندي،، صدقني يا أبني  !!!!!


تحدث بشرود وتيهه ٠٠٠٠٠طب وأنا زعلان أوي كده ليه من مليكه،،أيه يعني لما كذبت عليا وخانت أمانتي عندها وفرطت فيها،،دي واحده لسه متجوزها من مافيش ،،،إذا كانت أمي إللي خلفتني وربتني وكبرتني ف حضنها،، ضحت بيا أنا نفسي علشان تحافظ علي بنت أخوها وشكلها قدام الناس !!!


تحدثت ليالي بتلعثم ٠٠٠٠٠صدقني أنا معملتش كده غير من حبي ليك وغيرتي عليك،،لما لاقيتك بتتأخر كتير برة كنت عاوزة أعرف إنتَ بتروح فين، ، 


ونظرت له بإستعطاف٠٠٠٠أنا كنت لسه صغيرة ومش فاهمه خطورة الوضع،،،أرجوك تسامحني يا ياسين !!!


تحدث بصياح أرعبها٠٠٠٠٠إنتي عمرك ما حبتيني يا ليالي،،أنا عمري ما كنت ضمن إهتماماتك والدليل إنك لما عرفتي علاقاتي مكنش ليكي أي ردة فعل غريبه،،وهيبقالك رد فعل ليه وأنا معنيش ليكي بأي شيئ ،،، 


وأكملَ بألم٠٠٠٠٠٠ أنا عمري ما كٌنت أكتر من بنك بالنسبالك !!!


تحدثت منال بدموع ٠٠٠٠إهدي يا ياسين من فضلك !!


صاح بصوتٍ عالي أرعبهما وتحدث٠٠٠٠٠بتطلبني مني أهدي إزاي وأنا اللي فيه ده أصلاً يجنن،،يعني مش كفاية إنك غشتيني  وأدتيني مواصفات غلط عنها  وأنا مشيت وراكي زي الأعمي،، والهانم اللي مثلت عليا دور الملاك طول فترة الخطوبه ومظهرتش شخصيتها الأنانيه غير بعد ما أتجوزنا للأسف،،أنا عيشت عمري كله ف خناق ومشاكل وكل مرة كٌنتي تيجي معاها وتنصريها عليا،،بس عمري ما كنت أتخيل إنك تضحي بيا بالشكل ده علشان راحتها !!!!


نظر لهما وتحدث٠٠٠٠إنتوا إزاي قادرين تعيشوا بكل المؤامرات والأسرار إللي جواكم دي،، إزاي قادرين تمثلوا طول الوقت واللي جواكم حاجه تانيه غير اللي ظاهر منكم ؟؟


وأكملَ بصوتٍ يتألم وهو ينظر إلي منال٠٠٠٠عارفه يا أمي أيه أكتر حاجه دبحاني،، إن كل طعنات الغدر إللي ف حياتي مجتليش غير من أعز وأقرب الناس لقلبي،،،مجتليش غير من حبايبي إللي مأمنهم علي نفسي وروحي ،،، 


يظهر إن ذنبي الوحيد إني عاملتكم غير باقي الناس وأديتلكم الأمان،،دي حتي إللي كٌنت فاكرها قطه مغمضه طلعت وحش وليه حوافر وبيخربش بيها وبيجرح  ،،، 


وأكملَ بوجهٍ غاضب٠٠٠٠٠بس ملحوقه،،، من هنا ورايح كل واحد لازم يعرف حدوده كويس أوي،،، لحد هنا و كفايه،،كفايه أوي !!! 


تحرك وخرج وصفق خلفهِ الباب بحده زلزلت جوانب الغرفه 


إرتمت منال فوق المقعد وأجهشت ببكاءٍ مرير !!!


إنتهي البارت 

#قلوب حائره#

بقلمي روز آمين


استكمالا للروايه بتاعتنا  قلوب حائرة وباسف للتأخير لان الصفحة بتاعتى اتقفلت بسبب الحظر  هنكمل باقي الفصول 


🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية #قلوب حائره#

بقلمي روز آمين  

                       🦋البارت الرابع والثلاثون🦋


ف اليوم التالي علي التوالي !!!!! 

كان الجميع يجلس داخل غرفة عٌمر عز،،ياسين،،طارق،،منال 


تحدث عز مٌوجهاً حديثهٌ إلي عٌمر بعيون غاضبه ٠٠٠٠٠مع إني طول عمري ضد مبدأ الضرب وربيتكم كلكم من غير ما أمد أيدي علي واحد فيكم،،ومع ذلك أنا مع ياسين ف كل إللي عمله معاك،،ولو وصل الأمر بيه بإنه يضربك بجزمته مكنتش هاأقدر ألوم عليه !!


وتحدث بغضب٠٠٠٠٠٠إزاي جتلك الجرأة تتكلم مع أخوك الكبير بالطريقه إللي أقل ما يقال عنها إنها طريقه شوارعيه لواحد مشفش يوم واحد تربيه ف حياته ،،


إزاي جتلك الجرأة تهين أخوك الكبير إللي ف مقام أبوك بكلامك البزيئ وياريتكم كنتوا لوحدكم،، ده اللي يحزن ويقهر إنه  حصل قدام كل ستات العيله !!


تحدث عز بخيبة أمل ٠٠٠أنا مش قادر أصدق إن أنت إبني عٌمر اللي ربيته وتعبت عليه !! 


تحدث مٌطأطأ الرأس خجلاً٠٠٠٠٠داد أنا أسف،، بس صدقني أنا مكنش قصدي أقول الكلام ده لياسين،،أنا أصلاً مكنت٠٠٠٠٠٠

وصمت خجلاً 


أكملَ عز مٌعنفاً إياه٠٠٠٠٠سكت ليه،، ما تكمل يا عٌمر بيه،،كمل يا باشمهندس يا خريج الكامبريدج يا ابن عيلة المغربي يا متربي،، 


وأكمل بصياح وغضب٠٠٠٠٠٠كمل وقول جملتك،،  قول مكنتش ف وعيي يا بابا،،بص ف عنيا يا أبن سيادة اللوا وقول أصلي كنت شارب خمور وضارب حشيش يا بابا،، قولي إن أنا إتجرأت ووصل بيا الأمر إني أدخل حشيش وخمور ف بيتك يا بابا،، 


قولي إني عيل تافه ومش مقدر مسؤلية منصب حضرتك إنتَ وأخويا وضيوفكم يا بابا !!


وأكملَ بحده ٠٠٠٠٠للدرجادي هونت عليك أنا وأخوك علشان تخاطر بتاريخنا إللي قعدنا نبني فيه سنين أكتر من عمرك،،علشان ف الأخر ييجي عيل تافه إمعه زيك ما يساويش تمن البدله اللي لابسها ويحرجني بالشكل ده،،


ده لولا إن أخوك إتصرف بسرعه وبرر للي موجودين إن الولد نفسيته مش طبيعيه وبحنكه وهدوء خلي رجالته لموا الصيع اللي إنتَ عازمهم وخرجوهم  من غير محد ياخد باله يا عالم كان أيه إللي حصل تاني منهم  !!


وأحتد صوته بغضب وأكمل٠٠٠٠٠٠للدرجادي مبقتش راجل ولا عندك نخوه ولا كرامه لما تبرر لعيل قذر أنه يلمس أيد مرات أخوك وبدل ما تيجي تتأسف لأخوك وتبوس علي رجله تهينه قدام ستات العيله بالطريقه القذرة دي ،،، 


تعرف أيه إنتَ عن أخوك واللي إتحمله علشان العيله وعلشان بيت أبن عمك ميتقفلش،،تعرف أيه أصلاً عن إللي بينه وبين مراته علشان تقوله كده !!! 


نظر ياسين سريعاً إلي والدة خوفاً من أن يٌكمل 


ثم تنهد عز بضيق و أكملَ أمراً٠٠٠٠٠٠ياسين،،إسحبلي منه العربيه ووقفلي كل الكريدت كارد اللي معاه،، 


ونظر لهْ وأكمل٠٠٠٠٠ وخروج من البيت تاني مفيش ،،السواق بتاع عربية منال هيوديك شغلك ويجيبك  !!!


نظر له بإعتراض وتحدث٠٠٠٠لكن ده ماينفعش يا داد،،أنا مش صغير علشان تحبسني ف البيت وتعاملني بالطريقه اللاأدميه دي !!!


وقف عز وتحدثَ بصياح ٠٠٠٠٠أخرس يلا ومسمعلكش صوت وإلا قسماً بربي أحبسك ف أوضة الكلب إللي ف الجنينه وأعرفك بجد المعامله اللاأدميه بتكون إزاي !!!


وقفت منال وتحدثت بهدوء وحذر خوفاً من عز٠٠٠٠٠إهدي يا عز الأمور ماتتاخدش كده،،الولد عنده حق هو فعلاً مش صغير علشان تعامله كده !!!!


هدر بها بصوتٍ عالي وكأنه كان ينتظر منها الإشارة ليٌعطيها هي الأخري نصيبها ٠٠٠٠٠٠إنتي بالذات ماأسمعش صوتك نهائي علشان إنت اللي وصلتيه للنتيجه دي !!!


تحدثت بهدوء٠٠٠٠٠هو كان عمل أيه يعني ذياده عن إللي الشباب بيعملوة،،ما كل إللي ف سنه بيعملوا كده وأهي فترة وتعدي !!!


صاح بها عالياً٠٠٠٠٠مش مكسوفه من نفسك وأنتي قاعده تبرري لننوس عينك الحرام والغلط،، بتحللي وتستهيني بكبيرة من كبائر الدين علشان تدافعي عنه ف الباطل، ، 


وصاح بغضب٠٠٠٠٠وأنا مستغرب كلامك ليه إذا كنتي إنتي أصلاً إللي وصلتيه لكده ،،وصلتيه بدلعك وإهمالك والفلوس إللي كنتي بتحولهاله وهو برة من ورايا واللي كذا مرة نبهتك ليها وقولتلك ابنك شاب ولوحده برة بدون رقيب والفلوس هتفسده مش هتصلحه ،،،، 


كنتي تردي بكل عنتظه وكبرياء وتقوليلي ابني مصاحب ولاد ناس كبار أوي ولازم يبقي أدهم ويصرف زيهم ،، 

وأدي النتيجه قدامك،،،إبن عز المغربي سكري وحشاش ومعندوش لانخوة ولا غيرة علي أهل بيته،،   من الاخر كده إبنك مش راجل يا مدام ،،،،  يارب تكوني مبسوطه بنتيجة تربيتك يا هانم !!!


وقف عٌمر بوجه أبيه وتحدث برفض٠٠٠٠٠ أنا بقي مش موافق بقرارات حضرتك دي،،وأظن إن القانون بيمنع إنك تعاملني بالطريقه دي !!!


لم يدري بحاله إلا وصفعه قويه نزلت علي وجهه جعلتهٌ يترنح من شدتها 


جري ياسين وطارق إلي والدهما وأمسكاه وتحدث ياسين ٠٠٠٠إهدي يا باشا لو سمحت خلينا نتفاهم !!!


نفض عز يد ياسين وطارق وتحدث بغضب ناظراً إلي عٌمر ٠٠٠٠٠٠قانون مين يلا إللي هيمنعني إني أربي أبني الفاسد ،،إنتَ فاكرلي نفسك ف بلاد الغرب إللي معندهمش غير كلام بيرددوه زي البغبغانات،،


خايل عليك كلام الإنشا بتاعهم عن الديمقراطيه وحريه الأفراد وأول ما واحد بيقع تحت أديهم يرددو جملتهم الشهيرة،،، فلتذهب الديمقراطيه إلي الجحيم أمام أمن الأوطان !! 


وصاحَ بحده٠٠٠٠٠٠أنا هنا القانون بيسمحلي وبيديلي كل الحق فأني أربي إبني الفاسد ومسيبوش يمشي يفسد ف خلق الله ،،


وهدر به ساخراً٠٠٠٠٠٠٠فهمت يا أبن منال،،،ومش هقول يا أبن عز علشان أنتَ مش تربيتي ،،إنتَ تربية أمك الغير مسؤله ونتيجة دلعها الأعوج،،، يعني من الأخر تربية ماتشرفش !!!!


أمسك طارق عٌمر وضغط علي يده وتحدث ناظراً لأبيه ٠٠٠٠عٌمر مايقصدش اللي قاله لحضرتك يا باشا،،هدي نفسك وكل اللي حضرتك أمرت بيه هيتنفذ !!


ثم وجه حديثهٌ إلي عٌمر قائلاً ٠٠٠مش كده يا عٌمر ؟؟


إبتلع عمر لٌعابه من هيئة أبيه الغاضبه التي ولأول مرة يراها وتحدث٠٠٠٠٠سوري يا داد ،،وأنا موافق علي أي حاجه حضرتك تشوفها !! 


تحدث عز أمراً بغضب٠٠٠٠٠أول حاجه مش عاوز أسمع كلمة داد دي تاني،،،إسترجل يلا وقول يا بابا ،، 


تاني حاجه ودي الأهم،،قسماً بربي لو وقعت تحت إيدي تاني ف أي غلطه مهما كانت صغيرة ما هرحمك يا عٌمر ،،


وتحدث بغضب ونبرة أمره٠٠٠٠٠ودالوقتي أعتذر لأخوك وبوس علي راسه،، يلااااا 


إبتعد ياسين بضيق وتحدث رافضاً٠٠٠٠وأنا بعد إذنك مايلزمنيش منه أسف يا باشا !!


ذهب عٌمر إليه وتحدث بأسي وندم فهو حقاً يحترم ياسين ويقدرة٠٠٠٠٠٠أنا أسف يا ياسين،،والله ما كنت ف وعيي ولا كنت عارف أنا بقول أيه،،أرجوك سامحني وحاول تنسي وأنا هروح لمليكه أعتذرلها !! 


تحدث ياسين بضيق ٠٠٠٠متروحش لمليكه يا عٌمر،،الموضوع إنتهي وخلصنا !!!


إقترب عٌمر منه وقبل رأسه وتحدث بندم فمهما كانت أفعاله وتغيٌر شخصيته إلا أنه توجد بداخله البذرة الطيبه ٠٠٠٠أنا أسف يا ياسين،، أرجوك تسامحني !!


هز ياسين رأسه بإيماء وتحدث بنبرة جاده ٠٠٠٠خلاص يا عٌمر،، لكن ياريت تخلي بالك من تصرفاتك بعد كده،،المرادي العقاب سهل علشان أول غلطه ،،،بعد كده هتتحاسب حساب عسير لأنك أصبحت علي دراية بكل قوانين العيله فمن الطبيعي العقاب هيكون أشد !!!


نظر عز إلي ياسين وطارق وتحدثَ بنبرة حازمه٠٠٠٠٠ياسين،،طارق،،من إنهاردة البيه بقي مسؤليتكم قدامي،،عاوز من إنهاردة ما يغبش لحظه واحده عن عنيكم،، وأي غلطة تانيه ليه هعتبركم مسؤلين قدامي زيكم زيه بالظبط !!!


رد ياسين وطارق ٠٠٠٠٠ما تقلقش يا باشا !!!


إنسحب عز  وياسين من الغرفه وبقيا طارق ومنال مع عٌمر 

التي ما إن خرج زوجها حتي صاحت وتحدثت بغضب٠٠٠٠عاجبك إللي حصلي بسببك ده يا عٌمر بيه،،أنا يا أبني مش منبهه عليك وقولتلك بباك بيقولك إختار أصحابك اللي هيحضروا ووعدتك وقولتلك بلاش شرب وأنا هعملك حفله أبقي أعمل فيها إللي إنتَ عاوزه ؟؟


نظر لها طارق بذهول وتحدث٠٠٠٠٠أيه يا ماما إللي حضرتك بتقوليه ده،،حضرتك فاهمه وواعيه إنتي بتقولي أيه ؟؟


ده بابا لو عرف الكلام ده هيخرب الدنيا،،وبعدين الكلام إللي حضرتك بتقوليه ده من الكبائر وتشيلي وزر كبير عليه،،،طب حتي خافي عليه لقدر الله يجراله حاجه وهو بيتنيل يشرب القرف ده،،ولا حتي خافي من أنه يفقد عقله ويعمل جريمة وهو مش داري بنفسه !!!


تنهدت منال وتحدثت بإستسلام ٠٠٠٠٠٠خلاص يا طارق لو سمحت أنا مش مستحمله،،، وبعدين أنا بفكرة بكلامنا قبل الحفله لكن طبعاً كل ده اتلغي بعد قرارات بباك


ثم نظرت إلي عٌمر وتحدثت بنبرة أمرة٠٠٠٠ إللي طبعاً لازم تتنفذ بالحرف الواحد وإلا وقتها متلومش غير نفسك ،،عز غضبه غبي إسألني أنا عنه،،مايغركش وش الحنيه اللي بيعاملكم بيه،،ده لو قلب عليك هتشوف أيام ما يعلم بيها إلا ربنا !! 


_________________________


كان يتحرك بجانب أبيه حتي وصلا للحديقه نظر عز إلي ياسين وتحدث بجديه٠٠٠٠٠بيتهيألي يا سيادة العقيد أن الأوان الكل يعرف موضوع جوازكم الفعلي علشان الكل يحط لسانه جوة بٌقه ويسكت ،،وكفايه دلع ودلال علي الهانم لحد كده،، ولا أنتَ  أيه رأيك ؟؟ 


هز رأسه بتأكيد وتحدث٠٠٠٠عند حضرتك حق يا باشا،،الموضوع فعلاً باخ أوي ولازم الصورة توضح للكل،،أنا بس هسيبها يوم ولا أتنين تهدي فيهم وهبلغها بالموضوع !!


تحدث عز بجديه وصوتٍ حاد٠٠٠٠ياسين،،إجمد شويه مع البنت أنا مش عجباني طريقتك دي معاها ،،دور ياسين الخاضع المفعول به ده مش لايق عليك ،،إنشف شويه معاها يا سيادة العقيد،،يا سيدي حب ودوب زي ما أنتَ عاوز بس تفضل ياسين القوي إللي مفيش حاجه تقدر تأثر عليه وعلي شخصيته الحاسمه،،مفهوم  !!!


أجابهٌ بهدوء وأحترام٠٠٠٠٠حاضر يا باشا،،إن شاء الله الإسبوع ده مش هيعدي إلا والموضوع ده مٌنتهي !!! 

_______________________________


كانت تجلس بمكتبها داخل الإذاعه،، دلف إليها بعد الإستئذان وجلس أمامها و بدون مقدمات تحدث٠٠٠٠٠٠سالي،،آحنا مش هينفع نكمل أكتر من كده مع بعض،،للأسف إحنا وصلنا لطريق  مسدود وبقي من المستحيل إننا نكمل فيه !!!


جحظت عيناها من هول ما أستمعت فهي حقاً تريده وتعشقه لكن عشقها مميت خانق لهْ،،عشق مَرَضِي مرتبط بحب السيطرة والتملك وهذا ما لا يتماشي مع شخصية شريف الرجوليه !!!


تحدثت بإرتباك وحزن ظهر عليها٠٠٠٠٠إنتَ بتقول أيه يا شريف،،أيه الهزار البايخ بتاعك ده ؟؟


تنهد بألم لأجلها ولأجل عظمة اللحظه وتحدث٠٠٠٠ للأسف يا سالي ده مش هزار ،،إحنا فعلاً مش هينفع نكمل مع بعض وأنا بتمنالك من كل قلبي إنك تلاقي الإنسان إللي يستاهلك ويقدرك وتعيشي معاه سعيده !!!


إنتفضت بغضب قائله٠٠٠٠وياتري بقا سيادتك إنتَ كمان لقيت الإنسانه إللي هتقدر تسعدك وتستاهلك ؟؟ 


وأكملت بغضب وحده٠٠٠٠٠وطبعاً الإنسانه إللي قدرت تقدرك وتحسسك بقيمتك إسمها عاليا ،،مش كده يا محترم !!!


نظر لها وحاول تماسك حاله وتحدث ٠٠٠٠٠متخلطيش الأوراق ببعضها يا سالي لو سمحتي وياريت تخلينا ف موضوعنا ومتصعبهاش علينا أكتر من كده !!!


صرخت به وتحدثت ٠٠٠٠٠مصعبهاش،،الموضوع فعلا مستحيل يا شريف،،،إنتَ متخيل إني ممكن أعيش واتقبل فكرة إني ماأكونش معاك كده عادي ؟؟ 


زفر بضيق وأجابها بهدوء٠٠٠٠٠سالي من فضلك،،بعادنا أصبح حتمي وضروري،، إحنا كده كده مبقناش متفاهمين ده غير إن مؤخراً كترت خلافاتنا ومشاكلنا وده يمكن يكون مؤشر لينا وإشارة من ربنا علي إننا ننهي ف الوقت المناسب بدل منتجوز ونضتر ننفصل وده هيكون أصعب بكتير من موقفنا الحالي !!!


تحدثت بحزن ٠٠٠٠إنت زعلان مني علشان مسألتش علي مليكه بعد الحفله،،هي إشتكتلك مني صح ؟؟ 


صاح بها وتحدث٠٠٠٠٠مليكه ما أشتكتش يا سالي،،حتي لما عملتلها إستدعاء وضايقتيها بكلامك اللي معرفش جبتي منين الجرأه علشان تقوليلها كده واللي بالصدفه عرفته إمبارح !!


تحدثت بإنفعال وتأكيد٠٠٠٠٠شفت ،،هو ده إللي أنا بقصدة ،،مليكه مابتحبنيش يا شريف من أول مره شافتني فيها،،مليكه عاوزه تبعدك عني علشان تستحوذ عليك ،،،هي عارفه ومتأكده إنك بتحبني وإني هقدر أشدك لدنيتي منها ومن كل اللي حواليك ،،علشان كده هي بتحاول تبعدك عني !!


أجابها بإستغراب ٠٠٠٠٠إنتي مش طبيعيه ياسالي،،إنتي بتتكلمي كده علي مليكه ،،مليكه مبتعرفش تكرة وتخطط زي ما بتدَعي عليها ،،،أنا أول ما أرتبطنا لو تفتكري قولتلك إن أهلي وأولهم مليكه خط أحمر،، 

لكن للأسف عديتي علي الكلمه مرور الكرام ومفهمتيهاش كويس،،أنا إللي يحب أهلي ويحترمهم أحطه جوه عيوني وأقفل عليه حتي ولو كان مقصر ف حقي أنا شخصياً ،،لكن إللي يكرة أهلي ويحقد عليهم ميلزمنيش حتي لو كنت أنا كل دنيته !!!


وقف وخلع عنه خاتم خٌطبته ووضعهٌ أمامها وتحدث٠٠٠٠٠الشبكه شرعاً من حقك وأنا متنازلك عنها بنفس راضيه،،وربنا يوفقك مع شخص يقدرك ويحبك !!! 


وخرج وأغلق الباب بهدوء 


نظرت بشرود إلي طيفهِ وتحدثت بغل٠٠٠٠٠مليكه،،،مليكه  


_______________________________


كانت تجلس بغرفتها ودموعها تنساب بغزارة فوق وجنتيها فقد مرَ يومان منذ تلك الواقعه ولم يذهب إليها أو حتي حدثها خلال الهاتف،،،جففت دموعها وأمسكت هاتفها وصغطت زر الإتصال 


كان يجلس بمكتبه يتفحص بعض الأوراق الموجوده أمامه بدقه فجأة رنَ هاتفه إلتقطهٌ ونظر به وجد رقمها إنتفض صدرة وتنهد بألم ،،


خلع عنه نظارتهٌ الطبية المخصصه للقرائه التي ما ذاتهٌ إلا وسامه فوق وسامتهْ ،،وضعها علي مكتبه 


وتحرك نحو الشباك وتحدث بصوتٍ هادئ بارد٠٠٠٠أيوه يا مليكه !!


إنتفض قلبها بسعادة حين إستمعت لصوت حبيبها الغائب منذٌ يومين وتحدثت بدموع  ٠٠٠٠٠أنا أسفه والله أسفه،، حقك عليا يا حبيبي !!


كانت تنطق حبيبي بمنتهي العشق والصدق مما أثار قلبهْ،، 

تمالك من حاله جاهداً أن يٌظهر صوته بثبات أمام سحر صوتها ومناداته حبيبي بكل هذا السحر تحدث جاداً٠٠٠٠خلاص يا مليكه،،، من فضلك ما تعيطيش !!


تحدثت بلهفه وتساؤل٠٠٠٠أنا عارفه إنك زعلان ويمكن تكون زعلان مني أنا كمان وعلشان كده ليك يومين مبتجيش عندي،،وعارفه كمان إن من حقك تزعل، 

وأكملت بهيام وضعف ٠٠٠٠٠بس إنتَ وحشتني أوي يا ياسين،،وحشني حضنك ،،وحشتني نظرة عيونك،،أنا محتاجه لحضنك أوي يا ياسين أرجوك تعال عندي إنهاردة !!


كانت كلماتها تنزل علي قلبهِ تٌنعشهْ ققطراتٍ مياه مٌثلجة في نهارِ صيفٍ شديدٌ الحرارة 


تحدث بإشتياق لم يعد لديه القدرة لمداراته٠٠٠٠٠إنتي كمان وحشتيني أوي ،،وعلي فكرة يا حبيبي أنا مبعرفش أزعل منك ،، أنا بس إللي حصل ربكني وضايقني وحبيت أقعد مع نفسي شويه !!


تحدثت بغيرة ظهرت بصوتها٠٠٠وياتري ليالي هي نفسك إللي حبيت تقعد معاها يا ياسين ؟؟


ضحك برجوله أهلكتها وتحدث ٠٠٠٠وهو ده بقي سبب عياط مليكه الحلوة،، طمني قلبك يا حبيبي،،، أنا كنت بايت ف المكتب تحت طول اليومين إللي فاتوا !!


تنهدت بإرتياح مٌبتسمه وتحدثت ٠٠٠٠مش عيب علي فكرة إني أحب جوزي وأغير عليه من أي حد !! 


تحدث بهيام٠٠٠٠وجوزك بيعشق غيرتك عليه وعاوز يشوف ردة فعل الغيرة دي عملي لما أجيلك بالليل !!


إبتسمت وتحدثت٠٠٠٠بس إنت تعالي يا حبيبي وأنا أنسيك أي حاجه ضايقتك طول الفترة إللي فاتت ،،


ثم أكملت بإرتباك٠٠٠٠٠ياسين كنت بستأذنك علشان أروح عند سلمي كانت عوزاني أروح معاها مشوار خاص بيها ضروري !!! 


تحدث بتساؤل ٠٠٠مشوار أيه ده ؟؟


إبتلعت لعابها وأجابت ٠٠٠٠هتروح تشتري شوية حاجات ليها ومحتجاني أكون معاها !! 


أجابها ياسين٠٠٠٠٠تمام يا حبيبي ،،بس حاولي ماتتأخريش علشان الولاد !!! 


أجابتهْ بطاعه ٠٠٠٠٠حاضر،،،ياسين،،،أنا هستناك أوعي تتأخر عليا !!! 


أجابها بصوتٍ عاشق٠٠٠٠٠لو كان ينفع أسيب شغلي وأجيلك حالاً مكٌنتش هتأخر صدقيني !! 


ضل يتحدثان بكلمات الغزل التي لم تنتهي وبعد مدة أغلقت معه وجهزت حالها لتذهب إلي سلمي 

_________________________


كانت تتحدث بهاتفها بتأثر من داخل غرفتها ٠٠٠٠٠يا سليم أرجوك أفهمني أنا كل إللي بطلبه منك تديني وقتي مش أكتر !!


أجابها سليم بنبرة حاده٠٠٠٠ياريت يا يسرا تحترمي عقلي شويه وتصارحيني بحقيقة تأجيلك الغير مبرر بالنسبالي ، وبلاش نغمة الخوف والقلق إللي كل شويه تبرري بيهم تأجيل موضوعنا 


أنا مش صغير علشان كل شويه تمطوحي فيا بالشكل المهين ده !!


وأكملَ بنبرة بالغة الجديه٠٠٠٠قدامك يومين بالظبط تفكري فيهم وبعدها تبلغيني بقرارك النهائي ،،يا أجيب أهلي بعدها وأجي أتقدملك زي أي راجل بيحترم ذاته،، 

يا أما يا بنت الناس كل واحد فينا ينسي إنه أتعرف علي التاني ولا حتي مر ف حيايه !!


جحظت عيناها وأهتز قلبها رعباً من مجرد ذكرهٌ للفكرة وتحدثت بتألم ٠٠٠٠كده يا سليم،،وقدرت تقولها ليسرا ؟؟


تحدث بحده٠٠٠٠أنا راجل بحترم ذاتي وبقدرها يا يسرا وعمري ما هسمح إني أهنها ،، مش هستني لما ألاقي خالك جاي يتهمني إني إتعديت علي حرمة بيته وخونت أمانته لما أعتبرني من أهله وعرفني بيكم وقدمكم ليا 


ولا ألاقي واحد من أهلك جاي يقولي بمناسبة أيه بتكلم بنتنا،، لو إنتي مش خايفه علي نفسك إللي أنا عارف قيمتها كويس أوي وطالب أغليها وأقدرها وأحطها ف الإطار الصحيح ،،يبقي ملوش لزوم نكمل مع بعض ،،قدامك يومين زي ما قولتلك وبعدها هعرف أنا أبقي أيه بالنسبالك بالظبط 


مع السلامه يا يسرا !!!


وأغلق الهاتف دون إعطائها حق الرد 


نزلت دموعها بغزارة وتألم داخلها،،، شعرت بألم داخل قلبها لم تشعٌر بمثيلهٌ طيلة حياتها بأكملها،،، جلست تبكي وفجأة تذكرت مليكه وقررت أن تتحدث معها،، دلفت للمرحاض وأغتسلت وخرجت 


كادت أن تصعد الدرج وجدت مليكه تنزل الدرج بثياب تٌظهر نية خروجها ،، 


نظرت لها وتحدثت بتساؤل٠٠٠٠انتي خارجه ؟؟ 


أجابتها بوجهٍ شاحب ٠٠٠٠أه يا يسرا رايحه لسلمي ،،

ثم دققت النظر لها وتحدثت٠٠٠٠مالك يا يسرا،،إنتي كنتي بتعيطي ؟؟ 


أجابتها ٠٠٠٠سليم كلمني وخيرني يا أما أحددله ميعاد مع أهلي ،،يا إما كل واحد مننا يروح لحاله !!


تنهدت مليكه بألم وتحدثت بنبرة جادة٠٠٠٠بصراحه يا يسرا سليم عنده حق،،لو عايزة نصيحتي خليني أكلملك ياسين إنهارده وأخليه يكلم ماما ثريا طالما إنتي مكسوفه تفاتحيها ،،،سليم فرصه حلوة أوي ليكي يا يسرا وحرام تضيع منك !!


هزت رأسها بإستسلام ٠٠٠٠٠خلاص يا مليكه كلمي ياسين،،ويلا روحي لسلمي علشان متتأخريش !!!


أمائت لها وخرجت للحديقه وجدت ثريا تجلس بجانب أحفادها تحدثت ٠٠٠٠أنا ماشيه يا ماما ومش هتأخر إن شاء الله !! 


اجابتها ثريا ٠٠٠٠٠تمام يا حبيبتي، ،خلي بالك من نفسك وأكلك اليومين دول يا مليكه وشك أصفر ومش عاجبني !! 


أجابتها ٠٠٠٠حاضر يا ماما بعد إذنك 

_________________________


عند نرمين كانت تٌحادث ليالي بنبرة يكسوها الغل ٠٠٠٠٠ياما قولتلك ونبهتك يا ليالي،،لكن سيادتك مكنتيش بتصدقيني،،ياما قولتلك خلي بالك من ياسين،،، قولتلك إني حاسه إنه حبها ومش بعيد يخليها تسلمله وتحبه هي كمان وده إللي أنا متأكدة من إنه حصل !!!


أجابتها ليالي بنفي ٠٠٠٠لا طبعاً أنا متأكدة من إنها مسلمتلوش نفسها،،هي بس مبسوطه بإهتمامه بيها وعاجبها سهوكته وهو بيبصلها،، وأبن عمك أستاذ ف كده ماشاء الله عليه !!!


أجابتها نرمين بنبرة ساخرة ٠٠٠٠٠والله شكلك ما هتقتنعي غير لما تلاقي ياسين بيجهز لسبوع النونو الجديد !!


تحدثت بصياح تأكيداً لكلام مٌني جاسوسة ياسين لعمتها٠٠٠٠٠بتقولي أيه إنتي يا نرمين،،بقولك أنا متأكده من إنه ملمسهاش !!


أجابتها نرمين بضيق٠٠٠٠خلاص يا ليالي براحتك،،خليكي قاعدة تتفرجي بس أبقي إفتكري إني نبهتك !!!


وأكملت بخبث٠٠٠٠٠أظن إن إنتي أخدتي بالك من الكوليه والخاتم إللي الهانم كانت لبساهم،،ماأظنش إن واحد هيجيب لواحده هدايا غاليه بالطريقه المبالغ فيها دي من غير ما يكون أخد منها اللي عاوزه وذياده كمان،،،،أصلك متعرفيش إللي إسمها مليكه دي أدي،،دي عامله زي الحيه بتتلون بألف لون ولون !!!!


تنهدت ليالي بألم وتحدثت ٠٠٠٠سبيني ف حالي أرجوكي يا نرمين ،،أصلاً البيت مولع من يوم الحفله المشؤمه دي،،البيه واخد إللي حصل حجه وبيبات ف المكتب ولا معبرني،، وعمتو طول الوقت دايرة ورا عمو عز وبتحاول تراضيه علشان ينسي المٌصيبه إللي عٌمر بيه عملها ومنفضالي خالص،،،


وأكملت بحزن ظهر بصوتها٠٠٠٠٠٠٠٠ده غير إني بقيت تسلية الهوانم ف قعدات النوادي والكافيهات،، الكل بيتكلم عن ليالي العشري إللي جوزها رقص رقصته الأولي مع مراته الجديده وماشلش عينه من عليها لحظه واحده طول الحفله،،،كانت حفله مشؤمه ياريتها ما أتعملت  !!


أجابتها نرمين بغل٠٠٠٠٠٠مهو المفروض إن كل إللي بتقوليه ده يكون دافع ليكي علشان تتخلصي منها بسرعه !!


أجابتها ساخره٠٠٠٠٠أتخلص منها،،،أروح أقتلها مثلاً ،، وحياتك بلاش كلام فارغ يا نرمين،،ده أبن عمك أعلن عليا الحرب من غير ما أعمل أي حاجه،، تخيلي بقي لو عملت مشاكل هيعمل فيا أيه ؟؟ 


تحدثت نرمين٠٠٠٠طول ماأنتي جبانه وسلبيه كده من حقه يبهدل فيكي براحته !!!


أجابتها بثقه٠٠٠٠٠وأنا أحط نفسي ف وش مدفعه ليه،،عمتو تخلص بس من موضوع عٌمر وأكيد هتشوفلي حل لموضوعي،، أنا متأكده من كده !!


أغلقت نرمين هاتفها بخيبة أمل بعد تلك المكالمه الغير مجديه بالمرة،،فا ليالي مهما كانت متعاليه ومغرورة ولكن داخلها ليس بالسئ الذي يجعلها تخطط وتؤذي الأخرين بهذا الشكل !!!


__________________________ 


ليلاً داخل جناح مليكه !!!

كانت تجلس فوق ساقيه علي أريكته تقطع له الفواكه المتنوعه وتطعمه بفمه بدلال ويلتقطها هو من يدها بسعاده 


تحدثت بهيام ٠٠٠٠مٌمكن ماتبعدش عن حضني تاني أبداً،،حتي لو ف يوم زعلت مني لأي سببٍ كان،، أزعل مني بس وأنت ف حضني،،أرجوك يا ياسين  !!!


نظر لها بهيام وتحدث بصوتٍ حنون٠٠٠٠٠أنا عمري ماأقدر أبعد عنك يا مليكه،،وأبعد إزاي وحضنك بقي بالنسبالي هو النفس والحياه !!!


أخذ صَحن الفاكهه ووضعهٌ جانباً فوق المنضده ،،حاوط وجهها بيداه بعنايه وتحدث بنبرة جاده  ٠٠٠٠٠مليكه ،،،إحنا لازم نعلن إن جوازنا بقي فعلي وإننا عايشين مع بعض زي أي أتنين متجوزين طبيعي  !!


نظر لها بترقب وجد غيمة من الدموع تجمعت بمقلتيها ثم هزت رأسها بإيماء وتحدثت بصوتٍ ضعيف ٠٠٠تمام يا ياسين،،أعمل إللي إنتَ شايفه صح  !!


تنهد بإنتشاء وتحدث بفرحه ٠٠٠٠٠أنا بكرة هفاتح عمتي ف الموضوع وأقولها،،، وكمان هفاتحها ف إننا نتنقل ف الجناح اللي كنت ساكن فيه قبل ده،،مش قادر أقعد هنا أكتر من كده يا مليكه،،حاسس إني بتخنق ،،وتاني يوم هجمع الكل عندنا وهبلغهم بالموضوع !!!


إنتفض داخلها وأرتعبت،،،وضعت كف يدها علي وجنته وتحدثت بإستعطاف ٠٠٠٠أستني يومين كمان يا ياسين،،يومين بس،، أكيد مش هيفرقو معاك ف حاجه وبعدين كلمها  !!!


نظر لها بإستعراب وتحدث٠٠٠٠إشمعنا يومين يعني،،وبعدين أيه إللي مٌمكن يتغير ف اليومين دول مش فاهم أنا ؟؟


إرتبكت وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا قصدي علشان تخلص موضوع يسرا ،،أقعد بكرة إتكلم مع يسرا وقولها تخلي سليم يكلمك،، وبعدها هتحتاج تتكلم مع ماما علشان تحاول تقنعها بالموضوع !!!


نظرت له بقلق وهي تترقب ردة فعله !!


هز رأسه بإيماء وتحدث ٠٠٠٠٠خلاص أنا بكرة هخلص من الموضوع ده كله،،بس تاني يوم هتكلم مع عمتي ومش عاوز أسمع منك أي إعتراض تاني ف الموضوع ده،،،،مفهوم يا مليكه ؟؟


رمت حالها داخل أحضانه وشددت من إحتضانه وتحدثت بدموع ٠٠٠٠حاضر يا حبيبي،، والله حاضر !!!!


أخرجها من بين أحضانه ونظر لها بإستغراب وتحدث بقلبٍ يتمزق لأجل دموعها ٠٠٠٠مالك يا حبيبي،،ليه دموعك دي يا مليكه ؟؟


تحدثت بدموع وحب ٠٠٠أنا بحبك أوي يا ياسين،،والله بحبك أوي !!


أدخلها داخل أحضانه وشدد عليها وهو يتحدث ٠٠٠وأنا بعشقك يا قلب وروح وعمر ياسين كله  !!!


وأخذ يهدهدٌها بحنان وبعد مده من إستكانتها داخل أحضانه خرجت ونظرت له وتحدثت بإرتباك ٠٠٠٠ياسين بعد إذنك أنا عاوزه بكرة أروح عند سلمي !!


نظر لها وتحدث بإستغراب ٠٠٠٠٠مش كٌنتي عند سلمي إنهاردة ،،هتروحي تاني تعمليلها أيه ؟؟


تلعثمت وتحدثت ٠٠٠٠٠أصلها جابت كذا قطعة ملابس أون لاين وحابه تاخد رأيي فيهم وهي بتقيسهم،،كمان أنا حابه أقعد معاها وأفضفض شويه !!


نظر لها بريبه وتحدث مٌتسائلاً ٠٠٠٠٠مالك يا مليكه،،أنا ليه من وقت ما جيت وأنا حاسس إنك قلقانه ومرتبكه ؟؟


هو فيه حاجه أنا معرفهاش ؟؟


إبتلعت لٌعابها وتحدثت مٌبررتاً٠٠٠٠٠هيكون فيه أيه بس يا حبيبي ،،،كل الحكايه إني متوترة علشان رد فعل ماما ثريا علي موضوعنا مش أكتر !!!


أمسك وجهها ثم مال علي شفتاها ووضع قٌبله حميميه ثم أبتعد ونظر لها بحب وتحدث مٌطمئناً إياها ٠٠٠٠٠مش عايزك تقلقي من أي حاجه طول ماأنا جنبك ،،أنا كفيل إني أحميكي وأبعد عنك أي شيئ ممكن يأذيكي أو يأذي مشاعرك،،،جوزك حمايتك وسدك المنيع يا قلب جوزك ♡


إبتسمت له بطمئنه وتحدثت ٠٠٠٠٠ربنا يخليك ليا يا ياسين،، إنتَ أحلا حاجه حصلتلي ف حياتي !!


تسطح علي ظهرة وأخذها فوق صدرة يهدهدها كطفلته وبمرور الوقت إستكانت وغفت بسلام بين أحضانه،، قبل جبهتها وغفي بعد إطمئنانه عليها !!! 

__________________________ 


اليوم التالي وقت الغروب  !!! 


كانت ثريا تجلس ويجاورها عز وياسين بالحديقه 

إقترب مروان من ياسين وتحدث٠٠٠٠هي مامي إتأخرت كده ليه يا عمو ياسين ؟؟ 


أجابه ياسين وهو يمسح علي شعر رأسهِ بحنان أبوي٠٠٠٠٠الوقت تيجي يا حبيبي متقلقش !! 


نظر له عز وتحدث ٠٠٠٠عامل أيه ف دراستك يا مروان؟؟ 

تحدث الصغير بإنتشاء ٠٠٠٠٠كويس أوي يا جدوا علاماتي كلها دايماً الأعلي !!!


قبلهٌ عز بسعاده.٠٠٠٠٠٠برافوا عليك يا وَحشْ،، عاوزك كده دايماً رافع راسنا ومشرفنا  !!! 


جري الصغير ليلهو مع أخيه وباقي أطفال العائله وتحدث ياسين٠٠٠٠٠٠مقولتليش رأي حضرتك أيه ف الكلام إللي أنا قولته يا ماما ؟؟


تحدثت بتيهه.٠٠٠٠مش عارفه أقولك أيه يا ياسين،،بصراحه يا أبني أنا عمري ما تخيلت إن يسرا تتجوز وتسيبني وتبعد عني،،


ثم نظرت إلي عز وتحدثت بتأثر ٠٠٠٠٠٠أنا تعبت من بعد حبايبي عني يا عز،،،الأول أبويا وأمي وبعدهم أحمد وبعده رائف،،حتي يسرا اللي ربنا عوضني بيها وطبطب عليا بحنيتها تتجوز ف أخر الدنيا وتسيبني،،، مش كفايه عليا حسن وولاده إللي مبشفهومش غير من السنه للسنه !!!!


أجابها عز بهدوء ٠٠٠٠٠٠وإحنا روحنا فين يا ثريا،،ما أحنا كلنا جنبك أهو وياسين ومليكه والولاد حواليكي ومعاكي،،


وبعدين أنا عازر تفكيرك بس أسمحيلي ده تفكير أناني جداً،،،،إنتي كده بتحكمي علي يسرا بإنها تعيش وحيده باقي عمرها ،،يا ثريا إحنا مش هنعيشلهم العمر كله ،،حتي ولادها مسيرهم يكبروا ويتجوزا ويبعدوا عنها ودي سنة الحياه !!! 


نظرت له بتيهه 


فأكمل ياسين حديث والدهْ٠٠٠٠٠الباشا عنده حق يا عمتي،،ده غير إني سألت علي سليم ولقيته حد محترم جداً وأبن ناس وبجد يسرا محتاجه ف حياتها راجل زي ده يعوضها عن كل اللي شافته ف حياتها ويكونلها سند وعون ،،،سبيها تعيش حياتها يا عمتي علشان يسرا تستاهل كده بجد ،،


ومش عاوزك تقلقي علي نفسك يا حبيبتي طول ما أنا جنبك !!!


كادت أن ترد عليه ولكنهم فوجئوا بدلوف سيارة سلمي للداخل ووقوفها ثم ترجلت سلمي منها وفتحت الباب المجاور وهي تٌسند مليكه لتٌخرجها ويبدوا عليها التعب التام 


إنتفض قلبهٌ رعباً وجري عليها بسرعه شديدة وتبعهٌ الجميع بهلع حتي أطفالها !!!


وقف أمامها يتفحصها بجنون ورعب قائلاً٠٠٠٠٠٠٠فيه أيه يا مليكه، ،مالك ؟؟ 


إبتسمت له بضعف ووجهٍ شاحب وتحدثت سريعاً كي تٌطمئنه ٠٠٠٠٠أنا كويسه يا ياسين،،متقلقش !!


حملها بين ساعديه وتحركَ للداخل مع تساؤل ثريا ورعبها ٠٠٠٠مالها مليكه يا سلمي،،و أيه حالتها دي ؟؟

تحدثت سلمي بإرتياب ٠٠٠٠٠مليكه إتزحلقت ووقعت عندي يا طنط !!!!


وصل بها ياسين لغرفة الضيوف ووضعها بعناية فوق التخت 


تحدث عز بقلق ٠٠٠٠٠أنا هتصل بالدكتور ييجي يفحصها حالاً  !!!!


إرتبكت سلمي وتحدثت سريعاً ٠٠٠٠مفيش داعي يا عمو أنا أخدتها وروحنا لدكتور جنبنا كشف عليها وقال إنها كويسه ،،هي بس محتاجه ترتاح شويه مع تغذيه مش أكتر !!!


سألتها ثريا بإستفسار٠٠٠٠٠٠مليكه وقعت إزاي يا سلمي ؟؟

أجابتها سلمي٠٠٠٠٠أسر إبني كان بياكل موزه وللأسف رمي قشرتها علي الأرض و مليكه بالصدفه كانت رايحه الحمام داست عليها من غير ما تشوفها ووقعت،،أخدتها للدكتور والحمدلله طمنا وقال انها كويسه !!


كان يجلس بجوارها والقلق ينهش داخله يريد أن يٌدخلها بين أحضانها ليٌطمئنها ويطمئن حالة،،أمسك يدها بحنان ونظر لعيناها الساكن بداخلهما حٌزنٍ عميق إستغربهٌ هو وتحدث٠٠٠٠٠إنتي كويسه ؟؟


هزت لهٌ رأسها بإيماء مع لمعة دمعه حبيسه داخل عيناها !!! 


تحدث وهو يتحرك ٠٠٠٠٠٠يلا بينا هاخدك علي المستشفي وأعملك إشاعه علشان أطمن عليكي !!!


أجابتهٌ سلمي سريعاً ٠٠٠٠الدكتور إللي روحناله عملها إشاعه علي ضهرها ودماغها والحمدلله طمنا !! 


نظر لها ياسين وتحدث ٠٠٠٠٠كويس يعني يا سلمي الدكتور ده ولا أيه ؟؟ 


أمسكت هي يده وتحدثت بصوتٍ مٌختنق بالدموع ٠٠٠٠٠صدقني أنا كويسه،،،أرجوك ماتقلقش !!!


تحدث عز ٠٠٠٠سلامتك يا حبيبتي ألف سلامة عليكي !!


أجابته بضعف٠٠٠٠الله يسلمك يا عمو !!


تحدثت ثريا وهي تأخذها بأحضانها ٠٠٠٠٠سلامتك يا مليكه،،ألف سلامه عليكي يا قلبي !!


قفز الصغير لأحضانها مع تألمها الشديد الذي كتمته حتي لا يشعر بها ياسين ولكنه بالفعل شعر وأبعد الصغير وأدخله بأحضانه قائلاً ٠٠٠٠تعالي ف حضني أنا يا أنس علشان مامي تعبانه شويه !!!


أمسك مروان الجالس بجانبها يدها وقبلها بقلق مٌتحدثاً ٠٠٠٠حضرتك كويسه يا مامي ؟؟ 


ملست علي شعرهِ بحنان قائلتاً بصوتٍ مٌتعب ٠٠٠٠٠أنا كويسه يا قلبي ماتقلقش !! 


تحدث أنس ببرائه ٠٠٠٠سلامتك يا مامي !! 


إبتسمت لصغيرها القانط بأحضان حبيبها وتحدثت ٠٠٠٠يسلملي عمرك يا قلب مامي !!


وقفت ثريا وتحدثت بإهتمام ٠٠٠٠أنا هروح أعملك حبة شوربه تدفيلك معدتك،،وأشوف يسرا فين  !!


تحدث عز وهو يتحرك خلفها ٠٠٠٠لو مش هضايقك تعمليلي فنجان قهوة معاكي يا ثريا ،،دماغي هتنفجر من الصداع  !!


تحركت سلمي وجلست بجانبها فوق التخت !! 


أما هو فكان ينظر لها بقلبٍ ينزف ويتألم لأجل وجهها الشاحب وتعبها الظاهر داخل عيناها !!! 


أمسكت يدهٌ من جديد وأبتسمت بوهن وتحدثت٠٠٠٠٠أنا كويسه يا ياسين،،إطمن  !!! 


إحتضن يدها بعنايه وأماءً لها بإبتسامه حزينه !! 

تٌري ما سر تلك النظرات الحزينه والدموع القانطه بعيون تلك الحائرة ؟؟ 


إنتهي البارت 

☆قلوب حائره ☆

روز آمين


🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رواية #قلوب حائره#

بقلمي روز آمين 


                        🦋البارت الخامس والثلاثون🦋 


بعد مرور يومان !!!!


كانت دكتورة مٌني تجلس بمنزلها بجانب زوجها دكتور أحمد المغربي 

تحدثت مني بإستغراب ٠٠٠٠٠فاكر يا أحمد الممرضه حنان إللي كانت شغاله معايا ف عيادتي القديمه ؟؟ 


إنتبهَ أحمد لحديثها وأجاب ٠٠٠٠٠أه فاكرها حنان عزت،،،مالها دي كمان ؟؟ 


أجابته بإستغراب ٠٠٠٠شفتها إنهاردة بالصدفه وأنا ف مستشفي الصحه ،،بسألها وبقولها لسه شغاله مع الدكتورة المشبوهه إياها ،،تخيل ترد عليا وتقولي أيه ؟؟


نظر لها بإنتباه مٌنتظراً إستكمال حديثها !!!


فأكملت٠٠٠٠٠لاقيتها بتضحك وبتقولي مالها دي حتي كل يوم سيطها بيعلي وبيسمع ف إسكندريه كلها،،قالتلي ده حتي سكان الكمبوند بتاعكم وقرايب جوزك بنفسهم بقوا زباينها 


إستغربت وقولتلها تقصدي مين،،،تخيل ردت عليا وقالتلي مين؟؟


سألها بإهتمام وحيرة٠٠٠٠مين ياتري ؟؟


أجابته٠٠٠٠مليكه،،قالتلي علي إسمها بالكامل وقالت إنها عملت عملية إجهاض من يومين بالظبط،،،


قولتلها انتي متأكده من الإسم ،،جاوبتني وقالتلي إن دكتورة عفاف بتشترط تقديم البطاقه الحقيقيه عند العمليه !!!


نظر لها بإستغراب وأردفَ بتساؤل ٠٠٠٠ومليكه تعمل حاجه زي كده ليه،،دي كل اللي عندها ولدين،،وحتي ياسين عنده ولد وبنت ،،وبعدين لما هتعمل مٌصيبه زي دي مجتليش أنا ليه وأنا كنت أتصرفت  ؟؟ 


علي الأقل كٌنت هحللها الموضوع ف السر بدل ما تبهدل نفسها مع جزارة زي دي وتخلي سيرتها هي وياسين نمايه وسط قعدات الممرضات !! 


رفعت مني كتفيها ومدت شفتاها له !!! 

_____________________ 


ف اليوم التالي كان يدلف بسيارته داخل الحي وجد دكتور أحمد يخرج بسيارته توقفا إثنتيهم لتبادل السلام 

وتحدث أحمد٠٠٠٠٠ألف سلامه علي مليكه يا سيادتك العقيد !! 


أجابهٌ ياسين ٠٠٠٠٠٠الله يسلمك يادكتور !! 


سألهٌ أحمد بإهتمام٠٠٠٠٠وهي عامله أيه دالوقتي ؟؟ 


تحدث ياسين بأسي٠٠٠٠والله لسه تعبانه يا دكتور ضهرها لسه بيألمها جداً  !!! 


ردَ أحمد بجديه وعمليه٠٠٠٠٠٠متقلقش الألم هيختفي مع الوقت،، هي العمليات إللي من النوع بتأثر علي الضهر جامد !!


إستغرب ياسين نطق أحمد كلمة عمليه لكنهٌ تلاشاها !!!


فأكمل أحمد مٌلاماً ٠٠٠٠٠ولو أني عاتب عليك إنك تخلي مليكه تتعامل مع الدكتورة المشبوهه دي،،و مع إني ضد عمليات الإجهاض لكن كنت هخالف مبدأي علشان خاطرك ولا إنكم تتعاملوا مع واحدة معدومة ضمير وسمعتها مشبوهه زي عفاف صلاح !!! 


كان يستمع لكلمات أحمد بتيهه وعقلٍ شارد 

حدثَ حاله ٠٠٠٠ماذا يٌهذي هذا المعتوة ،،عن أي إجهاض وعن أي مليكه يتحدث !! 


نزل بشرود من سيارته وفتح باب سيارة أحمد وجلس بجوارة وتحدث بصوتٍ حادٍ أمر ٠٠٠٠٠أحكيلي بقي إللي إنت قولته ده كله من تاني،،وفهمهولي واحده واحده !!


نظر لهٌ أحمد بتساؤل وحيرة٠٠٠٠هو أنتَ ماكنتش تعرف إن مليكه عملت عملية إجهاض ؟؟


نزلت تلك الكلمات كالصاعقه الكهربائية شلت جميع حواسه

حدث حاله٠٠٠إجهاض،،،أكانت تحمل داخل أحشائها قطعة منهْ وبتلك السهوله تخلت عنها،،


تحدث بوجهِ خالي من التعبير ٠٠٠٠٠من فضلك يا أحمد، ،إحكيلي الموضوع بكل تفاصيله !!!


قص لهٌ كل ما يعرفهْ 


وبعد حوالي ساعه كان يجلس داخل مسكن دكتور أحمد وزوجتهْ التي إتصلت بالممرضه حنان وأخبرتها أن عليها المجيئ إلي مسكنها علي وجه السرعه للتحدث بأمرٍ عاجل يخص العمل وستأخذ عليهِ أجراً عالي 

وذلك وفقاً لتوجيهات ياسين،،ليتأكد قبل إتخاذة أي قرار 


أتت علي الفور وجدت ثلاثتهم يجلسون،، نظرت لذلك الجالس الذي يتمني من داخله أن يكون كل هذا الهراء ليس له أي أساس من الصحه لأنه وإن صحَ فالله وحده هو من يعلم ما هو الأتْ !!!! 


نظر لها ياسين وتحدثَ بوقار وتسائل٠٠٠٠دكتورة مٌني قالتلي إن مدام مليكه جت عندكم من يومين وعملت عملية إجهاض ،،الكلام ده صحيح ؟؟


نظرت لهٌ وهي تبتلع لٌعابها بقلق ثم حولت بصرها إلي مٌني التي هزت لها رأسها بإيماء وأطمئنان قائله ٠٠٠٠٠إتكلمي يا حنان،،محدش هنا هيأذيكي متقلقيش !!


نهضت حنان بغضب وتحدثت بلوم٠٠٠٠٠ معنديش كلام علشان أقوله يا دكتورة،،أنا فضفضت معاكي بكلمتين تروحي تقوليهم للبيه وكمان جيباني هنا وفتحالي تحقيق ،،إنتي عاوزه تقطعي عيشي ؟؟


هٌنا إنفجر ياسين بغضبٍ عارم فقد فاق صبرهْ كل الحدود٠٠٠٠إقعدي يا روح أمك رايحه علي فين،،،،إنتي فاكرة نفسك هتخرجي من هنا قبل ماتقوليلي علي كل إللي أنا عاوز أعرفه 


وأكملَ بتهديد وصوتٍ حاد٠٠٠٠إسمعيني كويس يابت،،هتحترمي نفسك وتجاوبي علي كل اللي هسألك عليه وبمنتهي الصدق هتاخديلك قرشين متحلميش بيهم وتغوري من هنا ومحدش هيقربلك ،، 


إنما لو هتسوقي الهبل علي الشيطنه وديني وما أعبد أوديكي ورا الشمس ومخليكي تشوفي الشارع بعنيكي تاني ،،فاخليكي كويسه كده وأسمعي الكلام وأنطقي بالذوق بدل ماأخدك علي أمن الدوله وأخليهم هناك ينطقوكي غصبنٍ عنك !!!


جلست حنان برعب من هيئة ياسين الغاضبه وساقيها تهتزتان من شدة رعبها،،

وتحدثت بطاعه ٠٠٠٠٠٠أنا تحت أمرك ف كل إللي سعادتك تؤمر بيه يا باشا !!


أخرج ياسين هاتفهْ وثبتهٌ علي صورة مليكه وتحدث أمراً٠٠٠٠٠شفتي صورة الست دي قبل كده ؟؟


هزت رأسها بإيماء وتحدثت بتأكيد٠٠٠٠٠هي دي مدام مليكه إللي جت عندنا من يومين وعملت العمليه يا باشا،،،وكان معاها واحده كانت بتناديها سلمي  !!!


هٌنا ظهر ياسين وكأنهٌ وحشٍ كاسر يٌجهز حالهٌ لإفتراس فريسه له بعد قليل،،جز علي أسنانه وضيق عيناه وقور يده بغضب وتسائل ٠٠٠٠٠كانت ف الشهر الكام ؟؟


تحدثت برعب من هيئته٠٠٠٠٠٠تقريبا كده شهر ونص أو شهرين حاجه زي كده ياباشا،،،أصل أنا مدخلتش معاها أوضة العمليات ،،كانت وردية صاحبتي ومعرفش تفاصيل كتير عن إللي حصل جوة !!!


أخرج من جيبهِ دفترً للشيكات وحررَ شِيكاً بمبلغاً ورماهٌ لتلك الحنان التي كانت علي وشك الموت رعباً من هيئته !!!


وتحدث بفحيح كفيحيح الأفعي٠٠٠٠٠تاخدي الشيك ده ومتورنيش وشك تاني،،واللي حصل ده تنسيه وتمسحيه من ذاكرتك نهائي وده طبعاً لمصلحتك أولاً ،،وسيرة مدام مليكه لو جت علي لسانك تاني مع أي مخلوق قولي علي نفسك يا رحمان يا رحيم  !!!


ونظر لها بغضب وعيون تتطاير شرراً قائلاً بحده أرعبتها ٠٠٠٠٠مفهوم كلامي ؟؟


هزت رأسها سريعاً بإيماء وهي فاتحة الفاه من شدة رعبها !!! 


تحركَ وكادَ أن يذهب أوقفه أحمد بتساؤل٠٠٠٠إهدي وفكر وأتكلم مع مليكه الأول وشوفها عملت كده ليه،، جايز يكون عندها أسبابها المٌقنعه !!!


نظر له بعيون كالصقر وتحدث مٌتلاشياً حديثهْ٠٠٠٠٠أكون شاكر ليك يا دكتور لو إللي حصل هنا ما خرجش برانا إحنا التلاته !!!


أماءً أحمد بتفهم قائلاً ٠٠٠٠متقلقش يا سيادة العقيد،،،دي أسرار مرضي والسريه التامه من صميم عملي أنا والدكتورة !!!


تركه وذهب كالإعصار الذي سيدمر الأخضر واليابس !!!


إتجهت مٌني إلي أحمد وتحدثت برعب٠٠٠٠٠إنتَ أيه بس اللي خلاك تروح تقوله،،إحنا مالنا تدخلنا ف مشاكل ملناش فيها ليه،،واحده وأكيد خايفه من إللي حواليها ليلوموا عليها إنها نسيت رائف وقوام خلفت من ياسين، إحنا بقي نتدخل ليه ؟؟


أجابها بضيق٠٠٠٠٠وأنا كنت أعرف منين إنها عملت عملتها السودا دي من وراه،،ربنا يسترها عليها بقي،،محدش يعرف غباء ياسين المغربي لما بيظهر أدي !!!


ثم نظر لتلك الجالسه بغير عقل تبكي تارةً وتبتسم تارةً أٌخري  

وهي تنظر لذلك الشيك الذي لم تكن تحلٌم بالتحصل علي ربع مبلغه !! 


تحدث بهدوء قائلاً ٠٠٠٠يلا يا حنان روحي ، وياريت تسمعي الكلام و تنسي كل إللي حصل هنا !!


وقفت وكأنها وعت علي حالها وتحدثت بسعاده٠٠٠٠٠حاضر يا دكتور،،بس حضرتك مٌتأكد من إن البيه إللي كان هنا من شويه مش هيجيب سيرتي للدكتورة عفاف ؟؟


تحدثت مني بقلة صبر ٠٠٠٠يلا يا حنان خدي شيكك وبالسلامه عندنا شغل يا ماما ومش وقت أسألتك دي !!!! 

_______________________________


دلف لداخل الفيلا وجد والدته تجاور ليالي ونرمين وجيجي ويسرا ،،الكل مٌجتمع لزيارة تلك الماكرة المخادعه ،،،دلف لغرفتها الماكثه بها دون أن يلقي السلام علي من بالخارج !!!


دلفَ كالإعصار وجههٌ لا يٌبشر بخير 

وجدها تجلس فوق فراشها وتجاورها ثريا وبيدها طبق الحساء لتلك الكاذبه،، 

أما عن سلمي التي كانت تٌجاورها الفراش وهي تجلس القٌرفصاء وترتسم علي وجهها إبتسامه وهي تٌحادث مليكه !!


كانت هيئته لا تٌبشر بخير مما أقلق ثريا وجعلها تٌبعد صَحن الحساء وتضعهٌ فوق الكومود 

وتحدثت بتساؤل ٠٠٠٠٠مالك يا ياسين ؟؟


إقتربَ ياسين من وجهْ مليكه وتحدثَ بفحيح مخيف ٠٠٠٠٠أخبارك أيه إنهاردة،،ياتري لسه ضهرك بيوجعك ؟؟


إبتلعت لٌعابها برعب من نظرتهِ تلك وإقترابه هذا وتحدثت بشرود ٠٠٠٠الحمدلله ،،أنا كويسه !!


سألها بترقب وهو مازالَ علي نفس الوضعيه٠٠٠٠إلا قوليلي يا مليكه،،هي المستشفي اللي روحتيها بعد ما وقعتي إسمها أيه ؟؟ 


إنتفضَ داخلٌها ونظرت لهٌ بتوتر وصمتت !! 


تبرعت سلمي بالإجابة لتٌنقذ صديقتها ٠٠٠٠إحنا ما روحاش مستشفي يا سيادة العقيد !!


حول لها بصرة ونظر لها نظرة ذات معني وتسائل٠٠٠٠٠أومال روحتوا فين يا أستاذه سلمي ؟؟ 


ردت بتلعثم ٠٠٠٠روحنا عيادة خاصه جنب بيتي !! 


رد عليها بإستفهام ٠٠٠٠٠أيوا إسمها أيه بقي العيادة الخاصه دي وأسم دكتورها أيه ؟؟ 


نظرت له ثريا بإرتياب وتحدثت٠٠٠٠فيه أيه يا ياسين ،،مالك يا أبني ؟؟ 


نظر إلي عمته مٌضيقاً عيناه وتحدث بهدوء ما قبل العاصفه٠٠٠٠عايزة تعرفي فيه أيه يا عمتي،،،فيه إن ياسين المغربي ولأول مرة إتختم علي قفاه وأتغفل،، 


ثم حولَ بصره إلي تلك المٌرتعبه ذات القلب المٌنتفض وتحدث بفحيح٠٠٠٠٠ومين مين،،من حتة عيله،،،


ثم تحدثَ لها بهدوء٠٠٠٠٠دكتورة عفاف صلاح بعتالك السلام وبتقولك أخبار العملية أيه !!


هٌنا شهقت وأغمضت عيناها بألم،، أمسكت سلمي يدها للمؤازرة


فتحت عيناها مجدداً سريعاً ونظرت له بترجي وأستعطاف وأردفت٠٠٠٠خلينا نتكلم لوحدنا،،،


ونظرت داخل عيناه بدموع وهي تميل برأسها ف حركة توسليه منها لهْ


تحدث بصوتٍ يشوبهٌ خيبة الأمل٠٠٠٠٠هو لسه فاضل حاجه علشان نتكلم فيها،،ما خلاص وقت الكلام عدي وفات !!!


تحدثت سلمي بترجي ٠٠٠٠٠من فضلك يا سيادة العقيد إقعد مع مليكه وإديها فرصه تفهمك وتشرحلك إللي حصل بالظبط  !!!


صاح بها بصوتٍ صارخ أرعبها ٠٠٠٠٠إنتي تخرسي خالص،،إنتي حسابك معايا بعدين إنتي ودكتورة العهر بتاعتك دي كمان !!


هرولت نساء المنزل ودلفوا علي صوت ذلك الغاضب 


تحدثت ثريا بحده ٠٠٠٠٠عيب كده يا ياسين، هو فيه أيه بالظبط يا أبني ،،مالك طايح ف الكل كده ليه ؟؟

وجهت منال سؤالها لولدها٠٠٠٠مالك يا ياسين،،فيه أيه يا حبيبي ؟؟ 


نظرت له وأمسكت يدهٌ بإستعطاف وتحدثت بدموع ٠٠٠أرجوك يا ياسين خلينا نتكلم لوحدنا وأنا هحكيلك علي كل حاجه !!


نفض يدها بعنف وتحدث بحده٠٠٠٠٠هو أنا لسه مشبعتش قواله لوحدنا،،ماأحنا يااااما إتكلمنا وياما وعدنا وياما صبرنا،، وف الأخر أيه إللي حصل ؟؟ 


صرخت بإستعطاف ودموع٠٠٠٠أرجوك يا ياسين،، أرجوك أديني فرصه أشرحلك لوحدنا !! 


تحدثت نرمين بحده٠٠٠٠٠هو أيه إللي بيحصل هنا بالظبط، ، ما تتكلم يا ياسين !! 


نظرت لهٌ بإستعطاف وهي تهز رأسها بدموع !!!


وقف هو مٌنتصب الظهر ينظر إليها وتحدث ساخراً٠٠٠٠٠عوزانا نتكلم لوحدنا علشان ما يعرفوش،،، أنا بقي هعرفهم كلهم اللي راعبك طول الوقت ومش عوزاهم يسمعوة !!! 


صرخت بإستعطاف ٠٠٠ياااااااسين ،،أبوس أيدك بلاش يا ياسين !!

كانت ليالي تنظر لهما وقد بدأ الشك يتسلل لقلبها ،،،ويسرا المشفقه علي حال مليكه المنهارة،،، ونرمين الواقفه تنظر لها بشماته،،، ومنال الواقفه وداخلها يتسائل 


ذهب إليها ونظر لها نظرات مليئه بالغضب والغل ثم رفع يده لأعلي حتي يصفعها علي وجنتها،، 


أغمضت عيناها بتألم وثبات وجهزت حالها لتلقي صفعتٌه بصدرٍ رحب،، إستمعت لصرخة ثريا وهي تهدر بإسمه وتترجاه بألا يفعل 


صمتٍ رهيب حل بالمكان،،، إنتظرت وأنتظرت صفعتها ولكنها تأخرت ،،أفتحت عيناها ببطئ شديد 

وجدته رافعاً يدهٌ لأعلي إستعداداً بوضع صفعته لكن يده توقفت وكأن قلبهٌ أمرها بعدم إيذائها !!


أه من قلبٍ أتعبهٌ الهوي،،،نظر لها بعيون يملئٌها الغضب واللوم والتساؤلات الكثيرة،،، قور يده بغضب ونفضها ف الهواء وهو يجز علي أسنانه ويلعن داخلهٌ وقلبهْ علي عدم قدرته لأذيتها !!


ثم تحرك من أمامها ووقف بمنتصف الغرفه وتحدث٠٠٠٠٠٠عاوزه تعرفي فيه أيه يا عمتي،،فيه إن الهانم مراتي بنت الأصول وبنتك زي ما طول عمرك بتوصفيها مش واقعه علي ضهرها ولا حاجه،،الهانم المحترمه القطه المغمضه غفلتنا كلنا وختمتنا علي قفانا وكذبت وقالت إنها وقعت وهي عاملة عملية إجهاض !!!


شهق الجميع ونظر لها بإستغراب وأتهام وكأنها مٌدانه ،،أغمضت عيناها بتألم هرباً من تلك النظرات المٌحيطه بها ووضعت كفيها فوق وجهها وأجهشت ببكاءٍ مرير !!!


ثم صاح ذلك الغاضب وتحدث ٠٠٠٠الهانم قتلت إبني إللي لسه مكملش شهرين بدم بارد وكل ده ليه،،،،،،،علشان محدش يعرف إن الهانم بتتعامل مع جوزها وسلمتله نفسها كأي ست محترمه بتعرف شرع ربنا وتنفذه  !! 


بكت بصوتٍ أجش !!! 


وقف هو بكل شموخ وتحدث٠٠٠٠مش إنتي قتلتي إبني علشان تخبي عنهم سرك العظيم ،،


نظر للجميع وتحدث ٠٠٠٠طب إشهدوا كلكم، ، أنا والهانم بنتعامل معاملة الأزواج من تاني شهر طلعت فيه لأوضتها !!!


ثم حول بصرة إلي المختبئه وتحدث ٠٠٠٠يارب دالوقتي تكوني مبسوطه بالنتيجه إللي وصلنالها !!! 


عم صمتٍ تام داخل الغرفه !!


كانت ثريا تجلس بقلبٍ مفطور حزين يتألم ،،ولكن كان داخلها مٌبعثر مابين حسرة علي ماضيٍ فات وألمٍ علي مليكه وما أوت إليه بيدها ويدهم جميعاً،،،،،


شعرت بالخزي من حالها علي ما أوصلت إليه تلك المسكينه ذات القلب الحائر !!!


نظرت ليالي إلي ياسين وتحدثت بغضب ٠٠٠٠٠إنتَ بتقول أيه يا ياسين ؟؟ 


صاح بها غاضباً ٠٠٠٠٠ إللي سمعتيه يا هانم ،،ولا ما بتسمعيش ،،

مراتي ومارست معاها حقوقي الشرعيه يعني لا عملت حاجه عيب ولا حرام ،،،

ثم مررَ بصرهِ عليهم جميعاً وتسائل ٠٠٠٠٠٠هاااا ،،،حد تاني عنده أي إعتراض  ؟؟ 


صمت الجميع وأنزلوا بصرهم أرضاً  !!!


ثم إقتربَ من تلك المٌنتحبه وهي تنتفض من شدة بكائها ،،أزاحَ عنها يداها التي تختبئ ورائهم بحده وأمسك ذقنها وضغط عليه بعنف وتحدث بوعيد  ٠٠٠٠٠٠قسماً بربي لأدفعك تمن قتلك لإبني وإستغفالك ليا غالي،،غالي أوي يا بنت سالم عثمان !!


كانت تنظر لعيناه ودموعها تنهمر بحرارة تستعطفه أن يٌكفلٌها حق الرد !!! 


أمسكت ثريا يده وتحدثت بإستعطاف ٠٠٠٠٠علشان خاطري سيبها يا ياسين،، سيبها ياأبني !!!


أغمضت عيناها بتألم ودموعها تسيل كشلالات وهو يهز ذقنها بعنفٍ يؤلمها،،ولكن أي ألم مٌمكن أن يضاهي ألمها الداخلي لأجلهْ،،، أفلتت ثريا يدهٌ من عليها بصعوبه وأخذتها داخل أحضانها برعايه  !!


ثم أنتصبَ بوقفته ونظر إلي تلك المٌنكمشه علي حالها المٌجاورة لصديقتها وصاحَ بغضب ٠٠٠٠أما أنتي بقا ،،،ماأبقاش ياسين المغربي إن ما سجنتك إنتي والدكتورة  بتاعتك وأبقوا قابلوني لو عرفتوا تخرجوا تاني !!


وخرج كالبركان من الغرفه وتحركت خلفه ليالي وبعدها منال 


أمانرمين التي أستغلت فرصتها لغرس خناجرها ف قلب غنيمتها تحدثت بشماته ٠٠٠٠٠ونعم الوفاء يا مليكه هانم !!! 


ثم نظرت إلي يسرا وتحدثت بشماته٠٠٠٠٠٠مش هي دي اللي كل شويه تدافعي عنها وتقولي انها وفيه ومستحيل تنسي رائف،،،علشان تبقي تصدقيني،،،دي عامله زي الحربايه بتتلون بألف لون،،،ف الأول رسمت علينا دور الزوجه الحزينه المقهورة ع فراق حبيبها ،،، 

وبعدين مثلت علينا رفضها المٌميت لياسين وده خلاكم كلكم تنبهروا بيها وبموقفها وتوصفوها بالوفاء والنبل العظيم ،،وبمجرد ما أتقفل عليها باب واحد معاه جريت عليه ورمت نفسها ف حضنه،،، لا وحامل كمان وسقطت البيبي ،،،


وأكملت بشماته وهي تٌصفق بيداها٠٠٠٠ ده أيه الأخلاق النبيله والتربيه إللي تشرف دي يا مليكه هانم !!!


كانت تستمع لكلماتها وكأنها خناجر تٌطعنها بجميع أجزاء جسدها !!!


أما ثريا التي وقفت وتحدثت بحده ٠٠٠٠٠نرمين،،،مليكه معملتش حاجه غلط،، ده جوزها وحلالها !!


وأشارت بيدها ليسرا الواقفه مٌتسمرة من هول الموقف ولنرمين وتحدثت٠٠٠٠٠٠ودالوقتي يلا نخرج وسيبوها علشان ترتاح !!!


أخذت إبنتيها وخرجت وأغلقت الباب دون حديث !!!


أمسكت سلمي يد مليكه وهزتها لتعي علي حالها وتحدثت ٠٠٠٠مليكه إنتي لازم تحكي مع ياسين وتفهميه الحقيقه وتقوليله علي إللي حصل بالظبط،،،ياسين شكله ناوي علي الأذيه وأنا مش أده ولا أد أذيته  !!!!


هزت رأسها بنفي وجسدٍ مرتعش ودموعها تنزل كشلالات ٠٠٠٠مش هيسمعني يا سلمي، مش هيسمعني !!


تحدثت سلمي٠٠٠٠لا ،،،،لازم يسمعك ولازم تتكلمي إنتي مراته وبيحبك ومش هيقدر يأذيكي لكن أنا مش أدة يا مليكه،،إنتي مسمعتيش تهديدة ليا !!!


أجابتها بطمئنه ٠٠٠٠ده مجرد كلام قاله ف وقت غضبه يا سلمي وأكيد مش هينفذه !!!


صرخت بها سلمي برعب٠٠٠٠٠تبقي متعرفيش إنتي متجوزه وعايشه مع مين،،ياسين المغربي مبيتكلمش من فراغ يا مليكه ، ياسين بينفذ !!! 


وأكملت بدموع ٠٠٠٠٠مليكه،،متخلنيش أندم إني ساعدتك !!!


فلاش بااااك    !!!!!!!!!!!!!!!! 


قبل أربعة أيام من وقتنا الحالي !!!!!!!


كانت تخرج من المرحاض تستند بيدها علي الحائط ويظهر علي وجهها علامات التعب

جلست فوق المقعد وأمسكت هاتفها وأتصلت بصديقتها سلمي،،وبعد مده جائها الرد 


تحدثت مليكه بتعب٠٠٠٠ سلمي ألحقيني،،أنا شكلي حامل !! 

أجابتها سلمي علي الهاتف٠٠٠٠٠٠حامل إزاي يعني،،طب والحبوب إللي بتاخديها ؟؟


أجابتها مليكه٠٠٠٠٠٠مش عارفه إزاي ده حصل،،تقريباً كده الحمل حصل من قبلها،،شكله حصل ف التلات أيام بتوع أسوان،،يعني من قبل ما أفكر أخد الحبوب بحوالي شهر ،، 


المشكله الأكبر دالوقتي إني خايفه جدا وحاسه إن مٌمكن ياسين يزعل 


تحدثت سلمي ٠٠٠٠وياسين هيزعل من حاجه زي كده ليه ؟؟ 

أجابتها مليكه بقلق٠٠٠٠مش يمكن يكون مش عاوز أولاد !!

ضحكت سلمي علي سساجة صديقتها وتحدثت٠٠٠٠بذمتك فيه راجل بيعشق ست وهيموت عليها زي ياسين كده ومايبقاش عاوز يخلف منها ،،ده أكيد هيطير من فرحته لما يسمع الخبر ده !!


إبتسمت مليكه وسعدَ قلبها وتحدثت بتساؤل٠٠٠٠٠تفتكري مٌمكن يفرح بجد يا سلمي ؟؟


ردت عليها سلمي ٠٠٠٠٠يا بنتي أفتكر أيه،،أنا متأكدة ،،روحي إتصلي بيه وقوليله وشوفي هيفرح أد أيه،، ده مش بعيد تلاقيه سايب شغله وجايلك حالاً  !!!


إنتفض داخل مليكه بسعادة وتحدثت بتعقل٠٠٠٠٠لا طبعاً مش هقوله دالوقتي خالص غير لما أتأكد ،،خليه مطلعش حمل وطلعت معدتي وجعاني لأي سبب تاني،،وكمان مٌمكن البريود تكون متأخرة عادي ،،،بصي أنا هكلمه دالوقتي وأستئذنه وأجيلك ونروح سوا للدكتورة بتاعتك،،، 


لو أتأكدت من الحمل هقوله ومش هخاف تاني من حد ،،أكيد هو هيحميني من كلامهم ونظراتهم ليا !!!


أجابتها سلمي٠٠٠٠٠برافوا عليكي يا مليكه،، أيوه كده خليكي قويه وإتعلمي إنك تواجهي !!!


أجابتها مليكه بجديه٠٠٠٠٠٠أنا خلاص يا سلمي مبقاش يهمني ف الدنيا كلها حد غيرة،،أنا لازم أخليه يعلن جوازنا الفعلي  ،،


وأكملت بحزن٠٠٠٠٠٠متتصوريش كلام عٌمر ليه جرحني إزاي وحسسني أد أيه أنا كٌنت أنانيه لما عارضته ورفضت إنه يعلن جوازنا الفعلي،،،،، ياسين بيحبني وأستحمل علشاني كتير وأنا لازم أعوضه عن كل حاجه وكل وجع إتحمله وعاشه علشاني !!!


أغلقت معها الهاتف وهاتفت ياسين وأستئذنتهْ وبعد حوالي الساعتان كانت تقبع فوق سرير الكشف الطبي والطبيبه تحرك جهاز السونار فوق أحشائها 


تنهدت الطبيبه بأسي وتحدثت ٠٠٠٠٠فيه حمل فعلاً !!!


إنتفض قلب مليكه بسعاده ظهرت علي وجهها وهي تنظر إلي سلمي 


ثم نظرت الطبيبه لها وتسائلت ٠٠٠٠٠قوليلي يا مليكه،،إنتي بتاخدي أدويه لأي أمراض ولا حاجه؟؟


نظرت مليكه لوجه الطبيبه الذي لا يبشر بخير وتحدثت٠٠٠٠خير يا دكتور،،هو فيه حاجه ؟؟


أمسكت الطبيبه بعض المحارم ونظفت بها السائل الخاص بالسونار الموضوع فوق أحشائها وتحركت إلي مكتبها لتجلس عليه !!!


تبعتها مليكه بقلق وجلست أمامها وتحدثت الطبيبه بأسي٠٠٠٠للأسف يا مدام مليكه،،،الجنين مشوة بنسبه كبيرة جداً،،  تقريباً حضرتك كنتي بتاخدي أدويه وده غلط جداً وخصوصاً ف أول شهور الحمل !!!!


لم تستطع تمالك حالها ونزلت دموعها وتحدثت٠٠٠٠هو البيبي عمرة أد أيه ؟؟


أجابتها الطبيبه بأسي ٠٠٠٠عمرة شهرين،، بس قوليلي إنتي إزاي أخدتي أدويه وإنتي حامل ؟؟


أجابتها بقلبٍ يتمزق ألماً ٠٠٠٠٠مكنتش أعرف إني حامل وبدأت أخد حبوب منع الحمل من حوالي شهر !!


هزت الطبيبه رأسها بتفهم ٠٠٠٠علشان كده !!!


تحدثت سلمي إلي الطبيبة بتسائل٠ ٠٠٠٠طب والحل أيه دالوقتي يا دكتور ؟؟


أجابتها الطبيبة بحزن٠٠٠٠٠٠للأسف يا سلمي،،مفيش قدامنا حل غير إن الجنين ينزل لإن نسبة التشوة عاليه جداً،،وده لازم يحصل ف أقرب وقت مٌمكن لان كل يوم بيعدي فيه خطر علي حياة مليكه  !!!!


تحدثت سلمي علي إستحياء ٠٠٠٠طب هو حضرتك مٌمكن  تعملي لمليكه الموضوع ده ؟؟


أجابتها الطبيبه٠٠٠٠٠بصي يا سلمي،، أنا واخده عهد علي نفسي إني ماأشتغلش ف العمليات إللي من النوع ده نهائي،،ومع إن القانون بيسمح بعمليات الإجهاض ف الحالات إللي زي حالة جنين مليكه ،،، إلا إني مش هقدر أخالف مبادئي !!


وأكملت ٠٠٠٠لكن أنا مٌمكن أبعتكم لدكتورة شاطرة جداً ف العمليات إللي من النوع ده ،،لكن ده طبعاً هيكون سر بينا،،،يعني أنا لا بعتكم ولا شفتكم،، وياريت كمان متجبوش سيرتي للدكتورة دي ،،ولو سألتكم عرفتوها منين قولولها أي حاجه إلا إنكم تجيبوا سيرتي !!!! 

_______________________________


خرجت مع صديقتها مٌحطمة القلب جلست بسيارتها وبجانبها سلمي تواسيها وتحدثت٠٠٠٠٠٠٠٠ هتعملي أيه يا مليكه، ،أنا شايفه إنك تقولي لياسين وهو ييجي معانا عند الدكتورة دي ونعمل العمليه ؟؟؟


إنتفضت مليكه رعباً وتحدثت بدموع٠٠٠٠عوزاني أروح أقول لياسين إني كذبت عليك وكنت باخد برشام من وراك وشوهتلك إبنك ،،أنا مستحيل أعمل فيه كده !!!


سألتها سلمي٠٠٠٠٠أومال هتعملي أيه ؟؟ 


أجابتها بألم٠٠٠٠٠٠أنا هروح للدكتورة دالوقتي وأحدد معاها ميعاد بكرة وتاخد إللي هي عوزاه وأخلص من ،،،،،، 

وهٌنا لم تستطع إكمال حديثها وبكت بمرارة وأكملت ٠٠٠٠وبعدها هبدأ مع ياسين صفحه جديده،،من غير خوف ولا كذب ،،ياسين حلو أوي يا سلمي ومايستاهلش مني أجرحه وأقوله حاجه زي دي،، 


وأكملت ببكاء٠٠٠٠٠هبتدي معاه صفحه جديده،، صفحه بيضه،، هعوضه فيها عن كل حرمان وألم عاشه وهو بعيد عني،،هخلف منه بيبي شبهه وهربيه جوه حضني أنا وهو !!!


ونظرت لصديقتها وأكملت ٠٠٠٠٠أنا بحبه أوي يا سلمي،،بحبه وروحي إتعلقت بيه أوي !!!


تحدثت سلمي  ٠٠٠٠طب قولي لطنط سٌهير وخليها تيجي معانا علشان منبقاش لوحدنا !! 


هزت رأسها سريعاً وتحدثت٠٠٠٠٠لا يا سلمي،،أنا عاوزه أقفل الصفحه دي من غير ما حد يعرف عنها حاجه،، وإن شاء الله ربنا هيقف معايا ويسندني علشان أبدأ مع جوزي صفحه جديده ونضيفه !!!


ثم نظرت لسلمي بدموع وألم وتسائلت وهي تضع يدها علي أحشائها٠٠٠٠٠هو مٌمكن ربنا يزعل مني علي اللي عملته ف إبني يا سلمي ؟؟


خضنتها سلمي وأجابتها بدموع٠٠٠٠٠أكيد لا يا حبيبتي لأنك مكنتيش تعرفي أصلاً،،،هوني علي نفسك يا مليكه ومتحملهاش فوق طاقتها !!!


شددت مليكه من إحتضانها وتحدثت بخوف ٠٠٠٠٠متسبنيش يا سلمي أرجوكي،،أنا محتجالك أوي ومعنديش غيرك أأمن له علي سري !!!


تحدثت سلمي وهي تشدد من إحتوائها داخل أحضانها ٠٠٠٠٠مش هسيبك يا قلبي ،،أنا معاكي متخافيش !!!


عوده للحاضر  !!!!!!!!!!!!!! 


كان يتحرك داخل غرفته بجنون وغضبٍ عارم ،،دفعت ليالي باب الغرفه بعنف ودلفت إليه ونظرت له بغضبٍ وجنون وتحدثت بصياح٠٠٠٠٠٠هو ده وعدك إللي وعدتهولي يا ياسين ؟؟


هو ده الوعد بإنها مجرد جوازه صوري علشان مروان وأنس،،إزاي تعمل فيا كده،،،إزاااااي ؟؟


هدر بها وتحدث٠٠٠٠٠إبعدي عن وشي السعادي يا ليالي متخلنيش أخرج غضبي كله عليكي !! 


صرخت به ٠٠٠٠مش هسكت قبل ما تجاوبني،،ليه كسرتني وكسرت وعدك ليا ؟؟


صاح بها وتحدث ٠٠٠٠٠عن أي وعد بتتكلمي،،وعدي كان لمراتي الست المحترمه اللي سمعت كلام جوزها وقدرت موقفه وطاوعته ووقفت جنبه،،مش اللي أول ما نرمين بختلها كلمتين و شاورتلها جريت وراها زي التابع وسابت بيتها وأتخلت عن جوزها وكسرت كلمته وكلمتها معاه،،،إنتي إللي خلفتي الوعد مش أنا يا مدام،،، يبقي بعد كده مش من حقك تيجي وتسأليني عن أي وعود !!!


دلفت منال إليهم وأغلقت خلفها الباب وتحدثت ٠٠٠٠٠صوتكم جايب أخر الجنينه،،إهدوا شويه !!


بكت ليالي بحرقه وتحدثت٠٠٠٠إزاي قلبك طاوعك تكسرني وتجرحني بالشكل ده،،،قدرت تاخد واحده غيري ف حضنك إزاي،،،،إزاي جالك قلب تحطني ف الموقف ده وتكسرني قدامهم كلهم ؟؟


نظر لها وأبتسم ساخراً وتحدث ٠٠٠٠٠أظن شعور إني أخد واحده غيرك ف حضني ده مش جديد عليكي يامدام  ،،ولا أيه ؟؟


نظرت له بتيهه وأبتلعت لٌعابها 


وأكمل هو٠٠٠٠٠ولا ناسيه شركه الأمن الإيطاليه اللي إتفقتي معاها تتجسس عليا وتعرفك أخباري ،،،الشركه إللي طلبتي منها تتجسس علي جوزك يا حرم ظابط المخابرات بموقعه الحساس


وأكمل بإشمئزاز٠٠٠٠٠٠تعرفي يا ليالي،، أنا بجد حزين أوي من جوايا علي إن أغبي وأتفه ست عرفتها ف حياتي القدر يخليها هي بالذات ودوناً عن كل إللي عرفتهم أم أولادي،،،أنا من كل قلبي حزين علي حظ ولادي معاكي !!!


ثم حول بصره إلي والدته وتحدث بصياح٠٠٠٠٠٠ الهانم بنت أخوكي الأرستقراطيه خريجة الجامعه الألمانيه ،،أجرت شركة أمن خاصه إيطاليه علشان تخليهم يراقبوني،،، ولولا إني أكتشفت الموضوع بسرعه كان زمان كل أسرار شغلي عندهم أو حتي كان زمانهم إغتالوني زي ما حصل كتير قبل كده مع غيري !!!


نظرت منال له وتنهدت بألم !!! 


ضيق عيناه ونظر لها بإستغراب وتسائل بحذر  ٠٠٠٠٠٠يعني مش شايف أي علامات إندهاش علي وش حضرتك يا أمي ؟؟


نظرت له بإرتعاب وتلعثمت بالحديث ٠٠٠٠أااانا،،أنا 

نظر لها بعيون مصدومه وتحدث بصوتٍ يشوبهٌ خيبة أمل٠٠٠٠٠كنتي عارفه؟؟


إبتلعت لٌعابها ونظرت له خجلاً وتحدثت مٌبررتاً٠٠٠٠معرفتش غير بعد ماعملت كل حاجه وكمان بلغوها بنتيجة تحرياتهم ،،وقتها بس جت وحكيتلي !!!


كان ينظر لها بقلبٍ يتمزق وعيونٍ جاحظه غير مٌصدقه ما تراه أمامها ،،،وأذنٍ تتمني عدم تصديق ما تستمع إليه !!!


تحدثَ بصوتٍ مهزوز٠٠٠٠وياتري حضرتك لما عرفتي كان رد فعلك أيه علي تصرفها اللي كان هيقضي علي مستقبلي ويمكن كان يقضي عليا أنا شخصياً  ؟؟


تحدثت سربعاً بتبرير٠٠٠٠٠أنا كنت واثقه فيك وف ذكائك وكنت عارفه إنك أكيد هتكتشف المراقبه بسرعه وتغير سير تحركاتك وتتفادي الموضوع،،قولت لنفسي مفيش داعي أقولك وأضايقك وخصوصاً إنك ف الفترة دي كان عندك مشاكل كتير مع ليالي،، محبتش أذود الخلافات والمشاكل إللي بينكم أكتر  !!!


ثم تحركت بإرتياب ووقفت بجانب ليالي المٌنكمشه وتحدثت مٌتسائله٠٠٠٠٠٠أنا مش وقتها بهدلتك وأجبرتك تنهي التعاقد مع شركة الأمن،،حصل ولا لاء !!!


ونظرت لهْ وتحدثت بصوتٍ مهزوز٠٠٠٠٠قوليله ،،،قوليله أنا أد أيه بهدلتك وأتخانقت معاكي لما عرفت ،، أنا مسكتلهاش يا ياسين،، صدقني يا أبني مسكتلهاش !!!!!


نظر لها بقلبٍ ينزف وعيون حزينه مكسورة وأردفَ ٠٠٠٠٠٠يااااااه يا أمي،،،لللدرجادي أنا مليش أي قيمه عندك ؟؟ 


أد كده حياتي ومستقبلي ملهومش عندك قيمه ولا حساب،، خوفتي علي بنت أخوكي من غضبي ومخوفتيش علي حياتي ولا علي شغلي ومستقبلي ؟؟ 


للدرجادي أنا قليل أوي كده عندك ؟؟


كانت تبكي وتهز رأسها بنفي وتحدثت ٠٠٠٠ماتقولش كده يا حبيبي،،،متقولش كده يا ياسين،  مفيش حد ف الدنيا كلها أغلي منك إنتَ وإخواتك عندي،، صدقني يا أبني  !!!!!


تحدث بشرود وتيهه ٠٠٠٠٠طب وأنا زعلان أوي كده ليه من مليكه،،أيه يعني لما كذبت عليا وخانت أمانتي عندها وفرطت فيها،،دي واحده لسه متجوزها من مافيش ،،،إذا كانت أمي إللي خلفتني وربتني وكبرتني ف حضنها،، ضحت بيا أنا نفسي علشان تحافظ علي بنت أخوها وشكلها قدام الناس !!!


تحدثت ليالي بتلعثم ٠٠٠٠٠صدقني أنا معملتش كده غير من حبي ليك وغيرتي عليك،،لما لاقيتك بتتأخر كتير برة كنت عاوزة أعرف إنتَ بتروح فين، ، 


ونظرت له بإستعطاف٠٠٠٠أنا كنت لسه صغيرة ومش فاهمه خطورة الوضع،،،أرجوك تسامحني يا ياسين !!!


تحدث بصياح أرعبها٠٠٠٠٠إنتي عمرك ما حبتيني يا ليالي،،أنا عمري ما كنت ضمن إهتماماتك والدليل إنك لما عرفتي علاقاتي مكنش ليكي أي ردة فعل غريبه،،وهيبقالك رد فعل ليه وأنا معنيش ليكي بأي شيئ ،،، 


وأكملَ بألم٠٠٠٠٠٠ أنا عمري ما كٌنت أكتر من بنك بالنسبالك !!!


تحدثت منال بدموع ٠٠٠٠إهدي يا ياسين من فضلك !!


صاح بصوتٍ عالي أرعبهما وتحدث٠٠٠٠٠بتطلبني مني أهدي إزاي وأنا اللي فيه ده أصلاً يجنن،،يعني مش كفاية إنك غشتيني  وأدتيني مواصفات غلط عنها  وأنا مشيت وراكي زي الأعمي،، والهانم اللي مثلت عليا دور الملاك طول فترة الخطوبه ومظهرتش شخصيتها الأنانيه غير بعد ما أتجوزنا للأسف،،أنا عيشت عمري كله ف خناق ومشاكل وكل مرة كٌنتي تيجي معاها وتنصريها عليا،،بس عمري ما كنت أتخيل إنك تضحي بيا بالشكل ده علشان راحتها !!!!


نظر لهما وتحدث٠٠٠٠إنتوا إزاي قادرين تعيشوا بكل المؤامرات والأسرار إللي جواكم دي،، إزاي قادرين تمثلوا طول الوقت واللي جواكم حاجه تانيه غير اللي ظاهر منكم ؟؟


وأكملَ بصوتٍ يتألم وهو ينظر إلي منال٠٠٠٠عارفه يا أمي أيه أكتر حاجه دبحاني،، إن كل طعنات الغدر إللي ف حياتي مجتليش غير من أعز وأقرب الناس لقلبي،،،مجتليش غير من حبايبي إللي مأمنهم علي نفسي وروحي ،،، 


يظهر إن ذنبي الوحيد إني عاملتكم غير باقي الناس وأديتلكم الأمان،،دي حتي إللي كٌنت فاكرها قطه مغمضه طلعت وحش وليه حوافر وبيخربش بيها وبيجرح  ،،، 


وأكملَ بوجهٍ غاضب٠٠٠٠٠بس ملحوقه،،، من هنا ورايح كل واحد لازم يعرف حدوده كويس أوي،،، لحد هنا و كفايه،،كفايه أوي !!! 


تحرك وخرج وصفق خلفهِ الباب بحده زلزلت جوانب الغرفه 


إرتمت منال فوق المقعد وأجهشت ببكاءٍ مرير !!!


إنتهي البارت 

#قلوب حائره#

بقلمي روز آمين


تكملة الرواية من هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع