رواية قلوب حائرة الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون والاربعون والواحد والاربعون الأخير للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)
رواية قلوب حائرة الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون والاربعون والواحد والاربعون الأخير للكاتبة روز أمين (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
راوية #قلوب حائره#
بقلمي روز آمين
🦋البارت السادس والثلاثون 🦋
بعد مرور ثلاثة أيام،،، داخل منزل سالم عثمان !!!!
كانت تلتف هي وعائلتها حول سفرة الطعام يتناولونَ إفطار يوم الجمعه
وسط اجواء تتسم بالمحبه والود،،بعد أن إستردت بعض صحتها ونشاطها بفضل الله ثم أبيها ووالدتها وشريف !!!!
نظر سالم إلي مروان وتحدث بإهتمام٠٠٠٠أيه يا مروان مبتاكلش ليه يا حبيبي ؟؟
تحدث إليه الصغير بإحترام٠٠٠٠٠مش قادر يا جدو،،أكلت تشيز كيك مع خالوا من شوية وقت وشبعت خلاص !!!
نظرت سٌهير إلي شريف ووجهة له اللوم٠٠٠٠أنا مش قولتلك متدلوش غير بعد الأكل،،عجبك كده،، أهو مافطرش !!
اجابها شريف مٌدافعاً عن حاله ٠٠٠٠٠٠أعمل أيه بس يا سوسو ف قلبي الضعيف إللي مبيقدرش يقاوم ويرفض أي طلب لحبايبه ،،،
ثم نظر إلي مروان وتحدثَ بدعابه٠٠٠٠٠عجبك كده يا سي مروان،،أديك جبتلي الكلام،، أتفضل كٌل بقي علشان أخدك معايا بالليل الإستوديو !!!
أما أنس الجالس بأحضان سٌهير تٌطعمهْ فقد رفعَ يده وتحدث بإنتشاء٠٠٠٠٠أنا باكل أهو يا خالو خدني أنا كمان مع مارو !!
نظر له شريف وبعث له قٌبله ف الهواء وتحدث بحب ٠٠٠٠يا قلب خالو إنت أصلاً أول حد جاي معايا !!!
هلل الصغيران !!!
كانت تبتسم داخلياً من الإهتمام المٌحاطه به هي وأطفالها من عائلتها المحبه !!!
تحدث والدها بإهتمام٠٠٠٠كملي أكلك يا حبيبتي !!
نظرت له بإبتسامه حانيه وأردفت٠٠٠٠شبعت خلاص يا بابا !!!
أصر عليها وأكمل٠٠٠٠علشان خاطري يا حبيبتي كملي أكلك !!
هزت رأسها له بطاعه وأشرعت بتناول ماتبقي لها !!!
تحدثت سٌهير بجديه ٠٠٠٠٠هو إنتَ يا سالم مش ناوي تسافر أسوان إنتَ وشريف علشان تقعدوا مع حسن المغربي وتتفقوا علي ميعاد وترتيبات الخطوبه ؟؟
أجابها سالم ٠٠٠٠يومين بس لما صحة مليكه تبقي أحسن وهنسافر إن شاء الله !!!
أجابته سٌهير ٠٠٠٠أنا بس كنت عاوزه أعرف ميعاد الخطوبه علشان أبلغ سيف يعمل حساب أجازته هو ومراته !!!
نظرت لهٌ مليكه وتحدثت ٠٠٠٠أنا الحمدلله بقيت كويسه يا بابا،،سافر حضرتك إنتَ وشريف ومتعطلوش نفسكم وأنا والولاد أدينا قاعدين مع ماما !!
نظر لها شريف وتحدث٠٠٠٠لا ياحبيبتي لما تبقي كويسه ونطمن عليكي نبقي وقتها نسافر !!
إبتسمت له وتحدثت بحب٠٠٠٠صدقني يا حبيبي انا بقيت كويسه،،وبعدين بصراحه كده أنا بتلكك علشان أسافر أسوان،، عاليا وحشتني جدا هي وطنط ونفسي أشوفهم !!
تحدثت سٌهير إلي مليكه بإبتسامه٠٠٠٠تعرفي يا مليكه اني حبيت البنت دي أوي،،فاكرة يوم ما عزمتيها علي الغدا هنا،،سبحان الله أول ما شفتها دخلت قلبي وحبيتها علطول،،، ،،وليها هاله كده من أول مادخلت المكان نورته وخلقت فيه جو من السعادة والبهجه،،ده غير إنها مؤدبه ومتربية صح !!
ثم تحدثت بإستهجان ٠٠٠٠عكس إللي إسمها سالي دي خالص،، المرتين إللي جت فيهم هنا كانت بتقعد مكشرة وتبص علي كل حاجه حواليها بإشمئزاز،،حقيقي كانت قليلة الذوق ،،فرق السما من الأرض بينها وببن عاليا !!!
كان يستمع لوالدتهٌ وحبها وراحتها لعاليتهْ بقلبٍ سعيد !!!
حدثها سالم بإقتضاب٠٠٠٠٠الله يسهلها يا سٌهير،،البنت راحت لحالها مفيش داعي تجيبي سيرتها وتحملينا ذنوب وإحنا قاعدين !!!
رد شريف تأكيداً علي حديث والده٠٠٠٠بابا عنده حق يا ماما،،وبعدين ياريت حضرتك تعتبريها صفحه ف حياتنا وأتقفلت علشان سيرتها متجيش بعد كده قدام علياء وتضايق !!!
بعد حوالي ساعه كان الجميع يجلس ف البهو يحتسون مشروب القهوة تحدث مروان ٠٠٠٠٠مامي هي نانا هتيجي أمتي ؟؟
أجابتهْ٠٠٠٠بعد صلاة الجمعه ان شاء الله يا حبيبي !!
نظر لها سالم وتحدث ٠٠٠٠هي ثريا هانم جايه يا مليكه ؟؟
سبقتها سٌهير بالرد٠٠٠٠٠طارق إتصل بشريف وأستأذنه إنه هيجيب عمته وييجوا علشان يطمنوا علي مليكه والأولاد !!!
أردف سالم بإعجاب٠٠٠٠الست دي محترمه وتصرفاتها تصرفات واحده متربيه وبنت أصول بجد،،
ونظر إلي مليكه وأسترسلَ حديثهْ ٠٠٠٠ياريت يابنتي تخلي بالك منها وتحطيها جوة عيونك !!
إبتسمت له وتحدثت بصوتٍ هادئ ٠٠٠٠٠٠ هي اللي واخده بالها مني ومن ولادي يا بابا، ربنا يباركلي فيها !!
_________________________________
داخل حديقة منزل رائف !!!!
كان الجميع مٌلتفونَ حول مائدة الإفطار كالعادة
ولكن بقلوبٍ محمله بأثقال من التعب والألم والفراق والهجران !!!
قلب ثريا المٌتالم من فراق فلذات أكباد فقيدها الغالي،،وعٌقدت ذنبها التي لازمتها بعدما حل بمليكة من تعب وألم وما أوت إليه بفضلها !!!!
أما ياسين العاشق المجروح وقلبهٌ الذي مازال ينزف ويتألم مٌتأثراً بما فعلته به معشوقته،،وبرغم أنه إستمع إليها إلا أنه لم يقتنع بأعذارها إلي الأن ،،وأكثر ما ألمَ قلبهْ وأكمل عليه هو إبتعادها وأختفائها عن عيناه،،
ويسرا وعز وطارق ومنال التي مازالت تتألم من مجرد نظرتها داخل عيون ياسين وهي تري بهما ألمٍ مٌميت وفقدان الثقه !!
تحدثت راقيه بفضول كعادتها ٠٠٠٠٠٠هي مليكه لسه مجتش من عند بباها يا ثريا ؟؟
إنفطر قلبه وأنخلع من مجرد ذكر أحدهم لإسمها !!
أجابتها ثريا بصدرٍ مٌحملٍ بالهموم٠٠٠٠٠لسه يا راقيه،،هتقعد كمان كام يوم هناك لحد ماتبقي كويسه إن شاء الله !!
أجابتها بإستغراب ٠٠٠غريبه أوي،،إشمعنا يعني المرادي إللي راحت بيت بباها،،ده عمرها ماحصلت من ساعة ما دخلت بيتكم،،ده حتي وقت ما ولدت الولدين لا انتي ولا رائف الله يرحمه كنتوا بترضوا إنها تسيب البيت وتروح لبباها،،،ماكنتش حتة وقعه دي !!
إشتعل داخله من تلك المٌتحشرة ولكنهٌ تمالك حالهْ إلي أبعد الحدود وتحدث بنبرة بارده ساخرة بعض الشئ٠٠٠٠٠٠تعرفي إن حضرتك كان هيبقالك مستقبل هايل ف شرطة المباحث وخصوصاً قسم التحقيقات،،،إنتي مكانك مش هنا خالص يا طنط،،للأسف حضرتك موجوده ف المكان الغلط !!!
إبتسمَ عز بهدوء علي قذف جبهة إبنه لتلك الراقيه الغير راقيه بالمرة،،
إبتسمت بسساجه وتحدثت٠٠٠٠تصدق ماما الله يرحمها كانت دايماً تقولي كده بس مكنتش بصدقها !!!
أجابها ياسين ساخراً ٠٠٠٠ملكيش حق حضرتك كان لازم تصدقيها كان زمانك ف حتة تانيه خالص ومريحانا ،،،
نظرت له بإستهجان فأكملَ هو بمراوغه ٠٠٠٠أقصد يعني مريحانا من ناحية مستقبل حضرتك السياسي إللي أكيد كنا هنبقي مبسوطين جداً بيه علشانك !!!
إبتسمت ثريا بوهن وأبتسمَ الجميع علي سخرية ياسين الغير مباشرة من تلك الراقيه !!!
رمقها عبدالرحمن بنظرة حارقه وتحدث ٠٠٠٠كلي يا راقيه كلي،، الاكل مفيد جداً ف حالتك دي يا ماما !!
نظر عز إلي عبدالرحمن وتحدث بجديه ٠٠٠٠الباشمهندس حسن ماكلمكش ف حاجه يا عبدالرحمن ؟؟
أجابهٌ عبدالرحمن ٠٠٠٠٠قصدك علي موضوع عاليا وشريف عثمان ؟؟
هز رأسه بإيجاب فأكملَ عبدالرحمن٠٠٠٠٠أه كلمني وأنا بصراحه فرحت جداً للبنت،،ولاد سالم عثمان محترمين ورجاله يٌعتمد عليهم بجد !!!
نظر عٌمر إلي والدة وتحدث٠٠٠٠شريف وعاليا إزاي يعني،،هو مش شريف ده خاطب مذيعه معاه ؟؟
أجابهٌ طارق ٠٠٠٠فركش يا عٌمر وخطب عاليا،،عقبالك يا هندسه !!
ضحك عٌمر ورفع يدة ٠٠٠٠بعد الشر عليا،،،أنا كده تمام أوي،،،لحالي أحلالي !
ثم نظر إلي ياسين وحزنه الظاهر علي ملامحه وتحدث ٠٠٠٠٠وأنا ليه أجيب لنفسي وجع القلب والهم،،أنا كده برنس ف نفسي وعاجبني حالي !!!
تحدثت منال إلي ثريا ٠٠٠٠٠مبروك ل عاليا يا ثريا،، شريف حد محترم ويستاهلها بجد !!
هزت لها رأسها بهدوء وتحدثت ٠٠٠٠٠الله يبارك فيكي يا منال، عقبال ماتفرحي ب عٌمر إن شاء الله !!
نظرت لها راقيه وتحدثت ٠٠٠٠٠ألف مبروك يا ثريا،،والخطوبه امتي إن شاء الله ؟؟
اجابتها ثريا٠٠٠٠٠إن شاء الله هيحددوا الإسبوع ده،، حسن كان بيقولي إحتمال تكون بعد إسبوع !!
تحدث عبدالرحمن ٠٠٠٠٠المفروض حسن ييجي يعمل الخطوبه هنا ف الفيلا وأهو يبقي ف وسط أهله ويسهل علينا كلنا موضوع السفر !!!
تحدثت ليالي مٌوجهتاً حديثها إلي عز مٌتسائله٠٠٠٠هو عمو حسن هيعمل الخطوبه ف أسوان ؟؟
وأكملت مٌبتسمه لفكرة فك حصارها الجبري الذي فرضهٌ عليها ياسين ٠٠٠٠علي كده إحنا هنسافر أسوان الأسبوع ده ؟؟
نظر لها ياسين وأبتسم ساخراً من تلك الفارغه ذات العقل الفارغ
تحدثت ثريا رداً علي عبدالرحمن٠٠٠٠٠ أنا قولتله وقالي إنه مش هينفع يا عبدالرحمن،،قال علشان أصحابه ومعارفه وجيرانه،،وكمان أهل إبتسام موضوع السفر هيكون صعب عليهم !!
نظر ياسين بأسي لتلك الصامته التي تداعب طعامها الموضوع أمامها بعبث ويبدوا عليها الحزن ،، نعم ،،إنها يسرا لا غيرها
تنهد بألم ثم نظر لأبيه وعمهِ وتحامل علي حالهِ وتحدث بإبتسامه مرسومه٠٠٠٠٠إحنا كمان عندنا كتب كتاب قريب إن شاء الله !!!
نظر لهٌ عبدالرحمن وأردفَ مٌستفهماً٠٠٠٠٠٠كتب كتاب مرة واحده،،وياتري مين سعيد الحظ ده يا ياسين ؟؟
إبتسم وليد بسماجه وتحدث إلي ياسين مٌداعباً إياه٠٠٠٠٠أكيد طبعاً سيادة العقيد يا بابا وده إقتناعاً منه بمقولة التالته تابته،،ولا أيه يا ياسين باشا ؟؟
إبتسم ياسين بجانب فمه ساخراً
وأكملَ طارق مٌدافعاً عن أخيه ٠٠٠٠٠لا سيادة العقيد متبرعلك بالطلعه دي بالنيابه عنه يا وليد باشا !!
ثم نظر إلي هاله زوجة وليد المبتسمه بشماته ف زوجها فأكملَ طارق ٠٠٠٠٠أنا أسف يا هاله،، بس الأفيه حكمت !!
إبتسمت هاله وأجابته بإحترام٠٠٠٠٠بتتأسف علي أيه يا طارق،،علي أساس إنه ماكانش هيعملها بدل المرة خمسه !!
ردت عليها راقيه ساخرتاً ٠٠٠٠٠ما هو من خيبتك يا حبيبتي، ،ماأنتي لو ماليه عين جوزك صح ماكانش فكر يتجوز عليكي !!!
حزنت هاله فهدر عبدالرحمن ب راقيه قاذفاً بجبهتها قائلاً٠٠٠٠٠٠لا وإنتي الصادقه ،،ده من خيبته هو وعينه الفارغه ،،،وأكبر دليل علي كلامي ده أنا قدامك أهو ،،،،ومع ذلك راضي وشاكر ربي علي أمل إنه تكفير ذنوب،،المفروض الإنسان يحمد ربنا علي السراء والضراء !!!
إبتسمت هاله حين إنتفضت راقيه كمن لدغها عقرب وتحدثت بحده٠٠٠٠٠تقصد أيه بكلامك ده يا عبدالرحمن ؟؟
إبتسم ياسين بوهن وهو ينظر لأبيه المٌبتسم بطريقه ساخره علي ذلك الثنائي العجيب !!!
حين تحدث طارق مٌحاولاً التلطيف٠٠٠٠٠٠عمي طبعاً يقصد إن حضرتك السراء اللي عايش يحمد ربنا عليها يا طنط !!!
ثم نظر إلي عبدالرحمن غامزاً بعينه بذات معني وأسترسلَ حديثه٠٠٠٠٠ولا أيه يا عبدالرحمن باشا ؟؟
ضحك عبدالرحمن وأكملَ ٠٠٠٠٠طبعاً يا طارق،، ودي بردوا محتاجه سؤال يا أبني !!!
رمقتهٌ راقيه بنظرة حارقه حين أكملَ وليد مٌتسائلاً ٠٠٠٠٠٠لا بجد يا ياسين،،، كتب كتاب مين ده إللي عندنا قريب ؟؟ً
حول بصرة إلي يٌسرا التي إنتفض جسدها خجلاً وهي غير متوقعه حديث ياسين عنها فأكملَ هو ٠٠٠٠كتب كتاب أجمل وأعقل بنات العيلة ،،،يسرا هانم المغربي !!!
إبتسمت له بحب وأبتسمت ثريا لسعادتها التي ظهرت بملامحها رغماً عنها !!
نظرت لها منال وتحدثت بسعاده٠٠٠ده أيه الأخبار الحلوة دي يا يسرا،،ده حصل أمتي وإزاي؟؟
أجابتها خجلاً٠٠٠٠٠ده واحد شغال قبطان مع خالو حسن إتعرفنا عليه وإحنا ف أسوان يا طنط !!!
أردفت جيجي بسعادة٠٠٠٠٠ألف مبروك يا يسرا !!!
تحدثت ليالي ٠٠٠٠٠شكلي كده أنا أخر من يعلم كعادتي !!
ضحكت لها جيجي وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا عرفت بالصدفه ف مرة واحنا بنتكلم أنا ويسرا ومليكه !!!
نظر ياسين إلي والده وتحدث٠٠٠٠٠شوف يا بابا الوقت اللي يناسب حضرتك إنت وعمي علشان أرد علي سليم يجيب أهله وييجوا علشان نقعد ونتعرف وتحددوا ميعاد كتب الكتاب إن شاء الله !!!
أجابهٌ عز ٠٠٠٠٠خليها بعد خطوبة عاليا يا ياسين،،نكون فوقنا علشان نعرف نرتب أمورنا بالراحه،،،
ثم نظر إلي يسرا وتحدث بحنان أبوي٠٠٠٠٠دي يسرا المغربي يعني لازم يتعملها حفلة متعملتش ف إسكندريه كلها !!!
نظرت له بعيون مغيمه بدموع السعاده وأردفت٠٠٠٠ربنا يخليك ليا يا حبيبي وميحرمنيش منك أبداً !!!
إبتسم لها بحنان أبوي
تحدثت راقيه وهي تنظر علي أطفال يسرا وهم يمرحون بعيداً هم وباقي أطفال الأسرة٠٠٠٠٠إتكلمتي مع ولادك يا يسرا واخدتي رأيهم ؟؟
إبتسمت خجلاً ثم حولت بصرها إلي ياسين وطارق وتحدثت إليهم بإبتسامة شكر ٠٠٠٠٠٠ياسين وطارق قعدوا وأتكلموا معاهم والحمد لله الولاد وافقوا !!!
إبتسم إثنتيهم لها ثم أكملَ طارق بحب ٠٠٠٠٠ألف مبروك يا حبيبتى، ،ربنا يتتملك علي خير إن شاء الله !!
ردت عليه بسعادة٠٠٠٠٠متشكرة يا حبيبي ،،متحرمش منك أبدا !!
تحدثت ثريا إلي طارق ٠٠٠٠٠٠متنساش ميعادنا عند سالم عثمان إنهاردة يا طارق !!
إنتفض داخله ونظر لها مٌتلهفاً وأردفَ ٠٠٠٠٠هتروحي تجيبي الولاد يا ماما ؟؟
تنهدت بأسي وتحدثت٠٠٠٠٠لا يا ياسين،،هروح أشوفهم وأشوف مليكه وأقعد معاهم شويه !!
تحدث بحده ظهرت بصوته٠٠٠٠٠وليه حضرتك ماتجيبهومش إنهاردة،، بيتهيألي كفايه عليهم كده،،ليها 3 أيام قاعده هناك،،حتي علشان نفسية الولاد متتأثرش !!!
نظرت ليالي لزوجها بحزن وغل وهي تري بعيناها إشتياقه ولوعة فؤادة وهو يتحدث عن غريمتها !!
تحدث طارق بعقلانية ٠٠٠٠٠٠٠مليكه نفسيتها بتتحسن هناك يا ياسين،،أنا من رأيي إنها تستني هناك شويه كمان !!
تحدثت راقيه ساخرتاً٠٠٠٠وهي أيه اللي كان تعب نفسيتها هنا يا طارق،،صحيح إللي يلاقي دلع ولا يدلعش يبقي حرام عليه !!!
نظر عز إلي ثريا وتحدث٠٠٠٠٠حاولي تقنعيها ترجع بسرعه يا ثريا،،الولاد وحشوني والبيت وحش أوي وملوش طعم من غيرهم !!!
أجابتهْ٠٠٠٠٠٠هشوف إنهاردة لو عرفت أجبهم معايا يباتوا ف حضني ويقعدوا معانا ويبقي حتي طارق يوديهم بكرة أخر اليوم !!!
إختنق داخله من موقف ثريا وتراخيها بإعطائها حرية المكوث ببيت أبيها ولكن لم يٌظهر هذا حفاظاً علي كرامته امامهم !!
_________________________________
كانت تجلس بشرفة مسكن والدها وبجوارها طارق الذي إستأذن عمته وسٌهير وشريف وطلب الجلوس معها بمفردة
تحدث طارق ٠٠٠٠٠لحد أمتي هتفضلي تهربي يا مليكه،،إرجعي وخليكي قويه وواجهي !!!
نظرت له بإستغراب وتحدثت ٠٠٠٠٠هروب،، هو أنا كده من وجهة نظرك بهرب يا طارق ؟؟
منا روحتله وواجهته وشرحتله كل حاجه حصلت وبمنتهي الصراحه و كانت النتيجه أيه ؟؟
أخوك طردني من حياته يا طارق،،طردني وأتهمني بأبشع الإتهامات إللي عمري ما هقدر أسامحه عليها أبداً مهما حاولت
وأكملت بحزن٠٠٠٠٠أنا كل ما الوقت يعدي وأفتكر كلامه معايا وأتهاماته ليا،،بحس أنا أد أيه مكنليش أي قيمه عنده،،كان نفسي يعذر ضعفي وتشتت ذهني، كان نفسي يعذرني ويحتويني ،،أستنيته يجري عليا ويضمني ليه ويطمن خوفي ويخفف عني ألمي وصرخة قلبي اللي كان بينزف،،بس للأسف ده محصلش
ثم نظرت له وتحدثت بتألم٠٠٠٠٠ للأسف يا طارق،،حكايتنا أنا وياسين إنتهت قبل حتي ما تبتدي !!!!
نظر لها بإستنكار وتسائل٠٠٠٠والحب إللي بينكم يا مليكه،،الحب اللي ساكن ف عيون ياسين وبيظهر للدنيا كلها بمجرد ما يبصلك،،حبك ولهفتك عليه اللي شفتهم بعيوني يوم ما روحتيله معايا المستشفي،، كل ده خلاص،،،إتبخر وتاه مع أول مشكله واجهتكم ؟؟
تحدثت بتألم وقلبٍ نازف٠٠٠٠دي مش مجرد مشكله يا طارق،،دي عاصفه وأجتاحت وجدانا وأخدت معاها كل حاجه حلوة كانت بينا ،،مسبتش جوانا غير الحقيقه المرة،،وهي إن حبنا كان ضعيف أوي لدرجة إنه مقدرش يقف ف وش العاصفه ويثبت ويقاوم،،،
حبنا كان أشبه ببيت مبني علي الرمل ،،،إختفي وأتمحي من الوجود مع أول موجه قبلته ،، الشرخ إللي حصل بيني وبين ياسين مستحيل يتصلح ويرجع زي الأول يا طارق،،أنا وياسين خلاص،،، خسرنا بعض وللأبد ،،
وأكملت بحكمه٠٠٠٠٠ويمكن ده يكون أفضل لينا إحنا الإتنين،،
ثم نظرت للداخل وثبتت بصرها علي ثريا الحاضنه أطفالها بوجهها الحزين وأكملت٠٠٠٠وكفايه أوي إننا كنا السبب ف جرح وألم أعز الناس علي قلوبنا !!
__________________________________
إستغلَ خلو المنزل من ثريا ،،ويسرا الجالسه بغرفتها وصعد هو لجناحها ودلف إليه،،،
وقف ينظر لكل ما يخٌصها بألم يمزق داخله ،،أمسك فرشاة شعرها وأغمض عيناهْ وأشتم بها عبيرها ،،،لقد أشتاقها حد الجنون !!
ثم تحرك أمام خزانتها الخاصه وفتحها ،،وقعت عيناه علي ثوباً كان قد أبتاعهٌ لها من لندن،،كانت قد إرتدته ف عشائهما مع شقيقها وزوجته ،،
وضعهٌ علي أنفه ليشتمه وأغمض عيناه بتلذذ وبدأ بتذكر هذا العشاء،، كم كانً رائعاً ورومانسياً ،،تذكرَ كيفَ قضيا وأكملا ليلتهما معاً ،،كم بث لها مدي عشقه وكم تجاوبت هي معه،
كم كانت رقيقه وحالمه للغايه،،حقاً كان يوماً مٌميزاً لهما ،،تذكر كيفَ إستيقظت من غفوتها حين شعرت بعدم وجوده بجانبها ،،تذكر أيضاً إعترافه لها بتلك الذكريات المؤلمه !!!
لم يشعر بحاله إلا وهو يعتسر بيدهِ ذلك الثوب بغضب و يحدث حاله،،،،كيف لكي أن تفعلي هذا بقلبي بعد إعترافيَ العظيم بمدي عشقي لكِ منذ البعيد ،،كيف أستطعتي أن تؤلميني هكذا ؟؟
لقد أعترفتٌ لكي بما أكِنهٌ داخل صدري منذ عقود أيتها الصغيرة،،كيف لكي أن تخوني ثقتي بكِ وتغدري بي هكذا،،لم أتوقعها منكْ أبدا ،،لقد دمرتي داخلي مليكتي،،
وأكمل بغضب،،،،لا ولن أٌعيدكِ لأحضاني من جديد حتي تستشعري مدي عظمة الذنب الذي أقترفتهِ بي،،نعم أحتاجك وبشدة،،نعم توقفت حياتي بدونك،،حتي أنني أشعر بأني لم أعد أستطيع التنفس بغيابك،،قلبي يتمزق ألماً منذ رحيلك،،لكن بلي،،، سأتحامل علي حالي وأستقوي علي قلبي حتي تشعري بعظمة ما فعلته بقلبيَ المِسكين،،
أشتم ثوبها وأحتضنهُ بحنان وأكملَ،،،أحبك مليكه بل أعشق تفاصيلك إمرأتي !!!
تنهد بألم وأرجع ذلك الثوب بمكانه و وقف ينظر لكل أشيائها ثم أغلق باب الجناح وذهبَ !!!!!
_______________________________________
دقت باب غرفة أبيها وهي تٌمسك بيدها حامل به فنجاناً من القهوة،، دلفت وأعطته لأبيها مٌبتسمه٠٠٠٠أتفضل قهوتك يا بابا !!
إبتسم وهو يمد يده يتناوله مٌتحدثاً لها ٠٠٠٠إقعدي يا مليكه عاوزه أتكلم معاكي شويه !!
جلست بجانب والدها فوق تخته فاستريل سالم حديثه بتعقل٠٠٠٠٠الأول عاوز أقولك إنك لازم تبقي متأكدة من إنك أغلي حد ف حياتي كلها،،أغلي حتي من أمك ومن أخواتك الرجاله،،، لإن البنت هي رحمة وجنة أبوها علي الأرض يا مليكه !!!
ثم تنهد وتحدث٠٠٠٠٠أنا لما عرفت مشكلتك روحت ووقفت معاكي ضد عيلة المغربي وأخدتك من وسطهم إنتي وولادك رغم إعتراضهم علي ده،، لكن وقفت وثبت قدامهم وكنتلك السند والسد المنيع وده حقك عليا ،،،
وتنهدَ بألم وأكملَ٠٠٠٠٠٠٠ لكن ده ما يمنعش إني أصارحك وأقولك إنك غلطي يا بنتي وغلطك كان كبير أوي لدرجة إنه صدمني فيكي،،،
تألم داخلها من كلمة والدها لها !!
فأكملَ سالم بتعقل٠٠٠٠٠٠٠علي فكرة يا مليكه،، أنا برغم زعلي من ياسين ومن معاملته ليكي قدام أهله إلا إني عاذرة ومقدر حزنه وغضبه الكبير منك،، ياسين راجل مش قليل علشان يتعمل فيه كده يا بنتي،،كمان عاذرة ف اللي عمله وحالة الجنون إللي حصلتله لما عرف بالموضوع بالصدفه من برة،،،،مش منك للأسف !!!!!
وأكملَ٠٠٠٠٠٠أنا مقدر موقفه وعاذرة ف كل إنفعلاته وكلامه ليكي وغضبه منك،،،أنا سبب إعتراضي الوحيد إنه فتح الموضوع وحاسبك قدام أهله،،ويمكن لو كان حكم عقله وحاسبك بينك وبينه وجه قالي كان ممكن يبقالي رد فعل تاني،،،
وأكملَ مٌفسراً لها الوضع٠٠٠٠٠ تقيله أوي يا بنتي علي راجل زي ياسين لما يحس إن مراته رافضه تخلف منه،،وكمان بتاخد موانع من وراه،،ووصل بيها الأمر إنها تقتل إبنه بإديها لمجرد إنها تحافظ علي صورة الأرملة الوفيه لجوزها السابق،،،
كل ده كان بيفكر فيه ياسين وبيقطع فيه وهو بيكلمك قدام أهله،، ده طبعاً قبل ما يعرف حقيقة إن الجنين كان مشوة،،،وبردوا كان رد فعل طبيعي منه إنه يحملك ذنب التشوة ده،، ،،
أنا راجل يا بنتي وبفسرلك الموضوع من وجهة نظر ياسين !!
كانت تستمع له بألم يمزق داخلها ،،نعم هي تعلم أن أبيها محق لكنها أيصاً غاضبه وحزينه منهْ،،،
وتنهد بالم وتحدث ٠٠٠٠٠ما علينا اللي حصل حصل وخلاص،،خلينا ف اللي جاي،،،أنا بصراحه يا بنتي مش عجباني ضعف شخصيتك وأستسلامك بالشكل ده،،،أيه ف الدنيا كلها يستاهل إن يجيلك إكتئاب وتدخلي ف نوبة حزن كانت ممكن تقضي عليكي،،و لولا إن ربنا ألهمني وأرسلني ليكي ف الوقت المناسب يا عالم كان ممكن حالتك توصل لأيه،،،
وأكملَ بقوه وعزيمة يٌريد إيصالها وأنتقالها لقرة عينه٠٠٠٠٠٠أنا عاوزك تبقي أقوي وأشجع من كده،،مش حابب أشوف مليكه البنت البريئه اللي لسه عايشه بمشاعر وقلب بنت ال 18 سنه،،إنتي أم وزوجه وقربتي علي سن ال 30 ولازم تقوي أكتر من كده علشان خاطر أولادك،،
لازم تكوني سند لأولادك ومتعتمديش علي حد،،ف الأول إعتمدتي علي رائف ورميتي حملك كله عليه وأهو راح وسابك،،،بعدها سندتي علي ثريا ومش هنكر إن الست ونعم السند ليكي ولأولادك لكن مش ديمالك يا بنتي،،
وبعد ثريا سندتي علي ياسين ،،وأديكي شفتي حتة مشكله كانت هتهد كل اللي بينكم ف لحظه ،،
ولولا إن ياسين راجل عاقل وبيحبك بجد وحكم عقله كان طلقك وأخد منك الولاد علشان ينتقم منك ويردلك إللي عملتيه فيه،، وعلي فكرة كان يقدر يعمل كده وللأسف محدش كان هيقدر يقف قصادة وخصوصاً بعد موضوع إجهاضك،، وحتة أخدك للحبوب من وراه كانت هتبقى نقطة ضعف ف قضية ضمك لأولادك،،
تحدثت بألم ٠٠٠٠حضرتك عاوز توصلي أيه يا بابا ؟؟
أجابها بقوة٠٠٠٠٠عاوز أشوف مليكه جديده،،مليكه قوية سند لنفسها وسد منيع لولادها ،،مش عاوزك تعتمدي علي حد تاني حتي لو كان الحد ده أنا شخصياً،،،،
إنتي كبرتي ولازم تبقي قويه وتقفي ف وش الكل،،
وأكملَ بحماس يحاول به بث روح العزيمه داخلها ٠٠٠٠٠أوعي تسمحي لأي حد مهما كان إنه يكسرك أو يهينك،، ردي وخدي حقك بإيدك وأوعي تسكتي لأي حد مهما كان هو مين،،،متعمليش حساب لأي مخلوق غير لولادك وبس،،حتي ثريا نفسها،،، أوعي تيجي علي نفسك تاني وتتحاملي عليها علشان خاطر أي حد ،،وافتكري دايماً إن الغلطه الوحيده اللي وقعتي فيها كانت بسبب خوفك علي غيرك وعلي مشاعرة،،،،
وأردفَ بتسائل ٠٠٠٠٠ فهماني يا مليكه ؟؟
إبتسمت وهزت رأسها بقوة وأجابت٠٠٠٠٠فهماك يا حبيبي ومش عوزاك تقلق عليا أبداً،،، إللي حصل غير فيا حاجات كتير أوي،،،عرفني إني مش لازم أعتمد علي حد ولا أنتظر وعود وأفعال من حد علشان موصلش نفسي لدرجة الخِذلان ،،
وأجابت بقوة ٠٠٠٠متقلقش عليا يا بابا،، ربنا سبحانه وتعالي بيخلقلنا من وسط المحن منح ،، وربنا رزقني بالمحنه دي علشان أطلع منها أقوي وعندي صبر وقوة عزيمه أقدر أكمل بيهم طريقي مع ولادي !!!
إبتسم لها وشدد علي يدها وتحدث٠٠٠٠٠هي دي مليكه اللي مش حابب أشوف غيرها بعد إنهاردة !!!
إرتمت داخل أحضانه وتنهدت بإرتياح !!!!
_______________________________________
بعد مرور إسبوع داخل مدينة أسوان الساحرة !!!
كان الجميع داخل منزل حسن المغربي يهيئونَ أنفسهم لإستقبال حفل الخطوبه الذي سيقام ليلاً علي ظهر إحدي البواخر العملاقه المتواجده داخل نهر النيل !!!
فقد وصلَت أمس ثريا ويسرا ونرمين وزوجها وأطفالهم وطارق ومنال بزوجتي ولديها وعبدالرحمن وراقيه وعائلتهما
أتي ياسين وعز ظهراً وذلك لصعوبة طبيعة عملهما !!!
كان يشتاقها حد الهوس فهي لم تأتي بعد من بيت أبيها،،نظر ياسين إلي الحضور يبحث بعيناهِ عنها بينهم ولكنهٌ لو يجدها
ثم تحدث إلي عمته بهدوء عكس ما يدور داخله من حنين واشتياق جارف٠٠٠٠٠أومال أنس ومروان فين يا عمتي ؟؟
أجابته بهدوء٠٠٠٠٠ف الأوتيل إللي نازلين فيه يا حبيبي !!!
تسائل بحده٠٠٠٠٠أوتيل أيه ده إللي نازلين فيه ؟؟
أجابته ٠٠٠٠٠عمك حسن عزم علي سالم عثمان ينزلوا هنا معانا،،لكن هو مرديش علشان العدد هنا كبير،، وحجزوا ف أوتيل هو ومراته وولاده وباقي عيلته إللي جايين يحضروا الخطوبه !!!!
أجابها بإنفعال لم يستطع السيطرة عليه٠٠٠٠أيوة يا عمتي كل اللي بتقوليه ده ماله ومال إن الهانم مش هنا هي وولادها ؟؟
تنهدت وتحدثت٠٠٠٠٠هي حابه تكون مع أخوها وأهلها ف اليوم ده يا ياسين،،وده برضوا حقها يا أبني !!
زفر بضيق وتحدث بإنفعال٠٠٠٠عمتي،،،أنا الوضع ده ما بقاش ينفعني ،،، إتكلمي مع الهانم وفهميها إنها هترجع من هنا علي البيت،،مش ناقص دلع ستات فاضي أنا !!!
أجابته بتهدئة٠٠٠٠حاضر يا ياسين،،من غير ما تقول يا أبني أنا كنت هعمل كده،،أنا أصلاً خلاص تعبت من بٌعد الولاد عن حضني ومش قادرة أتحمل البٌعد ده أكتر من كده !!!
أتي المساء وكل عائلة المغربي مجتمعه فوق الباخرة بإنتظار عائله عثمان حسب التقاليد والعادات حتي تبدأ مَراسم الحفل !!!
كان يقف مٌنتظراً حضورها بقلبٍ ينتفض مٌتشوقاً لرؤية من حرمت علي عيناه النوم طيلة العشرة أيام السابقه ،،
وبلحظه وجدها تهلٌ عليه بإشراقتها الجذابه وقد إستعادت بريق عيناها ووجهها من جديد،،ترتدي ثوبٍ أزرق اللون جعلها أكثر جاذبيه وجمالاً !!!
إنتفض قلبهٌ مٌطالباً إياهٌ بالذهاب إليها وأخفائها بين ضلوعه ليٌخفيها عن عيون البشر اللذين أثرهم جمالها الأخاذ ،،
كانت تتأبط ذراع والدها وتتحدث معه ويضحكان بسعادة
وقفَ الجميع لإستقبالهم والترحاب بهم حسب العرف،،، صافحوا الجميع حتي وصلوا إليه
تحامل علي حالهْ ونظر إليها بكبرياء قابلتهٌ هي ببرود ونظرات خاليه من التعبير مما إستشاط داخله وأشعله،،، لكنه تحامل وتظاهر ببرودِ مٌميت أشعل داخلها هي الأخري ولكنها أيضاً لم تظهرة !!
صافحَ أباها وتحدث ٠٠٠٠مبروك لشريف يا سالم بيه !!
أجابهٌ سالم بإقتضاب فهو مازال غاضبً منهْ٠٠٠٠٠متشكر يا سيادة العقيد،،عقبال أولادك !!!
نظر لها ببرود وتحدث بإقتصاب وملامح جامدة٠٠٠٠ مبروك !!!
قابلته بنفس البرود وأكتفت بإبتسامه سمجه وهزت رأسها
ثم تحركت مع أبيها تاركه خلفها ذلك الذي لو خرجت النار التي بداخله لتفحم المكان بمن فيهِ بلمح البصر ،، ولكنه تظاهر ببرودٍ مٌميت ولما لا وهو ياسين المغربي !!!
نظر عليها وجدها تقف بجوار ذلك الرؤؤف الذي ما أن لمحها حتي أسرعَ إليها يتسامر ويضحك وكأنهٌ تربي معها
حدث حاله،،،،الويلٌ لكي أيتها الحمقاء،،أرجو ألا تعبثي معي حتي لا أٌحرقك بنيران غضبي !!
وجد من يضع يده فوق كتفه، نظر سريعاً وجدهٌ عز الذي تحدثٌ مٌداعباً إياه ٠٠٠٠٠٠فات المعاد وبقينا بعاااد،،،،مش قولتلك البعد جفي،،قولتلك روح هاتها وراضيها بكلمتين قبل البعد والهجران ما يعمل شرخ كبير ويبقي صعب تصليحه !!!
إبتسمَ لأبيه وتحدث بكبرباء٠٠٠٠٠مش قبل ما تعرف غلطها وتدركه وهي بنفسها اللي ترجع ندمانه وتعتذر !!!
تحدث عز ضاحكاً٠٠٠٠٠مش باين يا سيادة العقيد،،،حِسبتك المرادي شكلها خرمت منك،،البت منفضالك علي الأخر، ،دي حتي مكلفتش نفسها ترد عليك وهزتلك راسها تسديد نمر مش أكتر !!!
وأكملَ ساخراً ٠٠٠٠٠يظهر إن بنت سالم عثمان أعلنت الحرب عليك وسنت سيفها إستعداداً للمعركة يا سيادة العقيد !!
ضحك لأبيه وأردفَ بغرور ٠٠٠٠٠معركتها معايا خسرانه يا باشا،،أخرها معايا أديها الإشارة بعيوني هتلغي كل إستعدادتها وتستعد لمعركه تانيه خالص،،
وأكمل بكبرياء٠٠٠٠٠معركة عشقي إللي دايماً بكون أنا فيها المنتصر !!!
أجابه أبيه٠٠٠٠٠٠ساعات غرورنا بيعمينا عن إننا نشوف الحقيقه قدامنا يا ياسين،،،ولو حقيقي مش ملاحظ التغيير اللي حصل ف شخصية مليكه ونظرت الثقه إللي ف عنيها وهي داخله ف أيد بباها وبتبص علي الكل من مركز قوة ،،،تبقي عندك مشلكه ف النظر ولازم تعالجها وبسرعه !!!
ثم تحدث ساخراً ٠٠٠٠٠أتمنالك سهرة سعيدة يا سيادة العقيد !!!
وأنسحب عز وتركه لإشتعاله من جديد وهو يراها تحتضن والدها بسعادة وتتحدث إليه بدلال أثار داخله !!!!
وصلا العروسان إلي الباخرة وقف الجميع وبدأوا بالتصفيق الحاد لتهنئتهم جميعاً ،،،كان يتشابكان الأيدي والنظرات ،،شعر شريف بأحاسيس ولاول مرة تجتاح عالمه،،شعور بالقوة،،بالإمتلاك ،، ملكَ هو بحب أميرته،،
جلس شريف وعلياء بالمكان المخصص لهما وأنهالت عليهم المباركات من الجميع !!!
وبعد مدة صعدت لهما هي وسيف وزوجته نهي
تحدثت مليكه بسعادة بالغه٠٠٠٠٠مش قادرة أوصفلكم سعادتي بيكم قد أيه إنهارده،،
ثم نظرت إلي علياء وأردفت٠٠٠٠مبروك يا عاليا !!
أجابتها علياء بعيون مفرطه بالسعادة ٠٠٠٠٠ميرسي يا مليكه !!!
وبعد مده بدأت رقصتهما معاً وضع شريف يده علي كتفها بحذرٍ شديد وأمسك اليد الأخري مع أبتعاد المسافه بينهما،، نظر بعيناها مَسحوراً بجمالها وتحدث بعيون عاشقه ٠٠٠٠مبروك يا عاليا،،ألف مبروك يا حبيبي !!!
أجابته بصدرٍ ينتفض من شدة سعادتها٠٠٠٠شريف قولي إنك بجد معايا وإن اللي إحنا فيه ده حقيقي مش حلم زي ما كنت دايما بتمني !!!
أجابها بجنون عاشق٠٠٠٠٠إنتي بين إدين حبيبك يا عاليا،،وبعد شهرين بالظبط هتكوني جوه حضنه ومنورة بيته ،،هعيشك اللي عمرك ما حلمتي بيه ولا حتي مَر ف خيالك !!!
كان صدرها يعلو ويهبط من شدة سعادتها تحدثت بهيام عاشقه٠٠٠٠بحبك يا شريف،، بحبك وعمري ف يوم ما هبطل أحبك أبداَ !!
تنهد بحرارة وأكمل٠٠٠٠علي فكرة ،،أنا شكلي غلطت إني معملتش كتب كتاب إنهاردة،،،موضوع الخطوبه ده موضوع فاكس ومينفعش مع إللي زينا !!!
ضحكت بإنوثه أنهت علي ما تبقي من حصونه وتحدث مهدداً٠٠٠٠٠لا بقولك أيه إهدي كده وأعقلي علشان الليله دي تعدي علي خير ، يعني بلاش الضحكه ونظرات السحر اللي بتبصيلي بيها دي !!
مدت شفتاها بطفوله وتسائلت ٠٠٠٠طب أعمل أيه؟؟
ضحك وأكمل ٠٠٠٠٠٠إبعدي عيونك عني يا عاليا !!
أجابتهٌ بسحر ٠٠٠٠وهتقدر ؟؟
نظر لها وتحدث مسحوراً٠٠٠٠٠ إزاي وأمتي قدرتي تستحوذي علي كل كياني بالسرعه دي ؟؟
وأكملَ بعيون سارحه ف ملكوت عشقها ٠٠٠٠أنا وصلت لدرجة إني بحس إني مش قادر أتنفسي لمجرد ما بتبعدي عني يا عاليا !!
وأكملَ بتمني٠٠٠٠مٌمكن حبيبي ما يبعدش عن عيوني تاني ؟؟
إنتفض داخلها وتحدثت ٠٠٠٠بحبك يا شريف ♡
كانت تقف وحيده ذهبت إليها ليالي ووقفت بجوارها وهي تبتسم قائله بتعالي٠٠٠٠٠٠٠القطه الهربانه أخيراً ظهرت وبانت من جديد !!
نظرت لها وتحدثت بقوه مصحوبه بإبتسامة ٠٠٠٠اللي بيهرب ده بيكون حد ضعيف وأنا عمري ما كنت ضعيفه،،يظهر إني طيبتي الذيادة معاكم واحترامي للجميع وخوفي علي مشاعرهم إتفسر غلط ،،بس عادي،،لو علي كده بسيطه !!
أجابتها بغل٠٠٠٠٠٠إنتي بجحه أوي علي فكرة،،لسه ليكي عين تقفي وتتكلمي بعد خيانتك وجرحك ليا بالشكل ده،، إزاي جالك قلب تعملي فيا كده وأنا إللي عمري ما أذيتك حتي بكلمه !!!!
أجابتها بقوة ٠٠٠٠٠بلاش الكلام الكبير أوي ده يا ليالي،،لانه بصراحه مش لايق عليكي ولا أنا بقي يدخل عليا كلامك ده،،
وأكملت بتسائل٠٠٠٠ أيه هو اللي عملته فيكي ؟؟
إني أتقيت ربنا ف الراجل اللي أنا متجوزاه وأديته حقه إللي ربنا شرعهوله فيا ؟؟
وأكملت بنبرة ساخرة٠٠٠٠٠٠بيتهيألي يا ليالي الموضوع مش مٌميت ولا صعب بالنسبالك،،،بدليل كلامك ليا قبل كده عن علاقات ياسين اللي ما كانتش بتخلص ومع ذلك كنتي متعايشه معاها ومتقبلاها عادي جداً !!!
نظرت لها بشرود وتسائلت٠٠٠٠٠إنتي إللي قولتي ل ياسين؟؟
أجابتها بقوة٠٠٠٠أه أنا اللي قولتله،،وبعد كده أي حد هيضايقني بكلمه مش هتعجبني مش هسكتله وهردهاله بأقوي منها !!
نظرت لها بإستغراب وتحدثت ٠٠٠٠وياتري بقي جبتي جرأتك دي كلها منين ،،لتكوني معتمدة علي ياسين وفكراه هيقف جنبك وهيحميكي بعد عملتك السودا معاه ،،دانتي تبقي مسكينه أوي ومتعرفيش اللي مستنيكي من ياسين ياحرام ،،،
وأكملت بنبرة شامته٠٠٠٠٠أحب أقولك إنك لازم تستعدي وتجهزي نفسك لأسوء معاملة هتتعاملي بيها ف حياتك كلها !!!
إبتسمت لها وتحدثت بنبرة ساخرة ٠٠٠٠٠قصدك زي معاملته ليكي كده ؟؟
كادت أن ترد ولكن أسكتها مجيئ شقيقها سيف الذي إحتضنها برعايه وتحدث وهو يقبل جبهة شقيقته ٠٠٠٠٠ليالي هانم،،عقبال أولادك .!!
ردت بإبتسامة مجامله٠٠٠٠ميرسي يا دكتور ،،بعد إذنكم !!
كان ينظر علي إمرأتيه ويرصد تعبيرات وجههما الحادة إبتسم ساخراً
بعد قليل أتي إليه دكتور سيف ووقف بجانبه صامتاً حين تحدث ياسين ٠٠٠٠٠ شفت إللي أختك عملته فيا يا دكتور ؟؟
أجابه سيف بنبرة مٌستائه٠٠٠٠٠أعذرها يا سيادة العقيد،،مليكه عملت كده غصب عنها !!!
رد بحده٠٠٠٠٠للأسف يا دكتور ،،مش لاقيلها عندي أي أعذار،،،إنت بنفسك شفت أنا أد أيه كنت بطمنها وأشجعها وأد أيه كنت بجتهد ف إني أحسسها بالأمان،،، وف الأخر أكتشف إنها كانت بتاخد حبوب من ورايا وكمان توصل ببها الجرأه إنها تجهض نفسها وتكذب وتقولي واقعه علي ضهرها !!!!
تحدث سيف بهدوء٠٠٠٠٠ لكن مليكه ما أجهضتش نفسها ولا حاجه،،،البيبي كان مشوة بنسبه عاليه جداً وكان لازم ينزل علشان صحة مليكه،، وأنا بنفسي شفت الإشاعه لما طلبت من ماما تخلي مليكه تبعتلي النسخه إللي معاها علشان اتأكد لتكون الدكتورة غلطانه ف تشخيصها !!!
رد عليه بحده ٠٠٠٠٠وهو مين كان السبب ف التشوة ده من الاول ،،مش هي بردوا يا دكتور والحبوب إللي كانت بتاخدها من ورايا ؟؟
أجابهٌ سيف بعمليه ٠٠٠٠بص يا ياسين باشا،،أنا مش جاي أتكلم معاك علشان نقول مين إلغلطان ومين المظلوم، ،لأن للأسف أختي غلطانه وغلطها كبير ،،لكن إسمحلي إنتَ كمان غلطت لما إتسرعت وأتكلمت معاها قدام الكل وكشفت حقيقة علاقتكم بطريقه مهينه جداً ليها ،،
وأكملَ مٌعاتباً٠٠٠٠٠كان ممكن حضرتك وبكل سهوله تحل الموضوع ما بينكم،،ولو حتي كنت هتبعد وتعاقبها بس بينكم وبين بعص،،مليكه بموقفك ده معاها للأسف فقدت أمانها اللي كانت بتحسه وهي جنبك،،وأسمحلي بقي لازم تبذل مجهود مضاعف علشان تقدر توصلها للإحساس ده تاني،،ده طبعاً لو لسه باقي عليها وعلي حبها ليك !!!
إبتسمَ ساخراً وتحدث بغرور٠٠٠٠٠كده العنوان غلط يا دكتور،،إنتَ كده بدلت الأدوار ،،الكلام ده تروح تقوله للهانم أختك مش ليا أنا خالص !!!
______________________________
كانت ثريا تجلس بجوار يٌسرا ومنال وجيجي وليالي ونرمين
نظرت يسرا وجدت فارسها يقترب عليها بطلته الرجوليه المهلكه لقلبها العاشق حد الجنون !!!
إقتربَ عليهم وهو يصطحب والدته وطفله وتحدث بإحترام٠٠٠٠٠مساء الخير يا أفندم !!!
رد الجميع بإحترام ووقفوا لتبادل السلام مع تلك السيدة الوقورة التي نظرت إلي يٌسرا بإبتسامة رضي وتحدثت٠٠٠٠٠أكيد إنتي يسرا،،بالظبط زي ما وصفك سليم ليا،،وش ملائكي الطله فيه تجلب الراحه والهدوء للقلب !!!
إبتسمت خجلاً وتحدثت٠٠٠٠ده من أصل حضرتك يا أفندم،،متشكرة جداً لذوق حضرتك !!
قبلتها بحنان ثم نظرت إلي ثريا السعيده لأجل إبنتها الجميله وتحدثت٠٠٠٠٠أكيد حضرتك مامت يٌسرا لان ماشاء الله نفس الملامح المريحه ونفس هدوء الروح !!!
إبتسمت ثريا وأكملا تعارفهم وسلامهم للجميع
أما سليم الذي إستأذنَ من ياسين أن يجلس هو و يٌسرا بمفرديهما سويا وبالطبع وافقَ ياسين
تحدث سليم بعيون فارس عاشق٠٠٠٠٠عقبالنا يا حبيبي !!!
إبتسمت خجلاً فأكمل هو٠٠٠٠علي فكرة أنا قعدت مع سيادة اللوا وسيادة العقيد من شويه وأتفقنا إننا هنقعد بكرة عند الباشمهندس ونتفق علي كل حاجه،،يعني بدل ما نسافر إسكندريه وكده !!
إبتسمت له وتحدثت٠٠٠٠٠كده أفضل بردوا !!
نظر لها وتحدث ٠٠٠٠٠٠إن شاء الله هنكتب الكتاب علطول،،أنا خلاص مبقتش أد البعد أكتر من كده يا يسرا،،مش قادر أفهم إزاي قدرتي تسيطري علي مشاعري وكياني بالشكل ده !!
إبتسمت وأردفت بحب٠٠٠٠أنا اللي مش عارفه إزاي سلمتك قلبي بسهوله كده،،أنا مبقتش أقدر ما أسمعش صوتك ف يوم يا سليم ،، إنت بقيت إدمان بالنسبالي !!!!
نظر لعيناها وتحدث بسحر٠٠٠٠٠بحبك يا يسرا بحبك ونفسي أسمع منك كلمة بحبك يا سليم،،،قوليهالي من فضلك يا يٌسرا !!!
نظرت له خجلاً ونطقتها أخيراً ٠٠٠٠٠بحبك يا سليم، بحبك ونفسي أكمل اللي باقي من حياتي معاك !!!
إنتفض داخله عند سماعه لتلك الكلمه التي طالما تمناها منها منذ أن رأها هنا داخل أسوان !!!!
كانت ثريا تنظر من بعيد علي وجه إبنتها السعيد وعشقها الواضح بعيناها ،،حزنت من داخلها وتذكرت كيف لها أن حجبت ذلك الحق عن مليكه وكانت تحزن من داخلها وهي تري بوادر عشقها لحلالها !!!!!
نظر عز إلي ثريا وجدها تقف بجانب شقيقها إقترب منهما وتحدث ليٌصرف حسن حتي يغتنم فرصة الإنفراد بها٠٠٠٠٠أيه يا باشمهندس واقف كده ليه ،،ماتروح يا أبني ترحب بضيوفك مينفعش تسيبهم كده !!!
أجابهٌ حسن بإقتناع ٠٠٠٠والله عندك حق يا عز،،طب خليك واقف مع ثريا علشان متقفش لوحدها !!
أجابه وهو ينظر لعيناها ٠٠٠٠٠إطمن يا حبيبي ومتقلقش من الناحيه دي !!!
إنصرف حسن !!
فأقترب عليها وتحدث بعيون عاشقه٠٠٠٠جري أيه ياست إنتي وبعدين ف جمالك اللي بيهداش أبداً ده،،إنتي هتفضلي حلوة كده العمر كله !!!
إبتسمت خجلاً وأردفت٠٠٠٠وبعدين معاك يا عز،،،شكلك مش ناوي تجيبها لبر !!
أجابها بمداعبه٠٠٠٠وأجبها لبر ليه وأنا فارس ومليش زي ف العوم.،،لو بس تسبيلي نفسك وتسلميلي ذمام روحك كنت أخدك معايا لبحر إحلامي ونعوم فيه سوا،،صدقيني هتشوفي فيه اللي عمرك ما كنتي تحلمي بيه !!!
إهتز داخلها وتحدثت بنبرة جاده٠٠٠٠٠من فضلك يا عز بلاش الكلام ده لو سمحت وخلينا ماشيين زي ما أحنا،،متخلنيش أندم علي إني فتحتلك قلبي وصارحتك وقبلت أسمع إعتراف عشقك ليا زمان !!!
كاد أن يجيبها لكنه إهتز عند سماع صوت منال الحاد وهي تتسائل بلهجة مٌرعبه ٠٠٠٠٠واقفين بعيد كده ليه ؟؟
إرتجف عز وأستعاذ بالله من الشيطان سراً وتحدث ٠٠٠٠٠يعني هنكون واقفين بنحكي ف قصة غرامي الضايع ،،ولا هكون بعرض عليها أعلمها العوم ف بحر الهوي !!!!
وأكملَ بجديه رسمها علي وجهه ببراعه تامه ٠٠٠٠٠٠واقفين بنتكلم ف موضوع يسرا وبسمع من ثريا طلباتها علشان هنقعد مع العريس وأهله بكرة ف بيت حسن !!!
نظرت له ثريا وأستغربت مراوغة ذلك المخادع ذات الحس الفكاهي العالي التي باتت تتقبله بل وتدمنه !!
إبتسمت ووجهت حديثها إلي منال٠٠٠٠بالظبط زي ما قالك سيادة اللوا يا منال،،بعد إذنكم
نظرت له منال نظرة حاده قاتله ذات مغذي ،،،
إستقبلها هو وتحدث مٌراوغاً إياها٠٠٠٠بس أيه الجمال والشياكه والأناقه إللي إنتي فيهم دول يا منال،،ده إللي يشوفك يفتكرك أخت العروسه اللي يدوب تسبقها بكام سنه !!
لان وجهها قليلا من حدته فأكمل هو ٠٠٠٠هو أنتي عملتي دايت يا منال،،ماشاء الله جسمك خاسس جدا والفستان متناسق مع جسمك مخليكي ولا عارضات الأزياء !!!
إنفرج فاهها بشدة وتحدثت بلهفه ٠٠٠٠٠بجد يا عز،،يعني بجد الرجيم باين عليا وفرق مع مقاس الفستان ؟؟
زفر براحه أنه وأخيراً أفلت من نكد منال الحصري له،، وأكملَ حديثه المراوغ معها !!!
كان ينظر لها وهي تجاور ذلك الرؤؤف وهما يتسامران ويضحكان سويا،،والغضب يتأكل داخله،،تحرك إليها وتحدث بهدوء عكس ما يدور داخله
نظر إلي رؤؤف وتحدث بسماجه٠٠٠٠٠مش تروح تستقبل الضيوف مع أبوك وأخوك ولا إنت ملكش ف وقفات الرجاله ؟؟
شعر رؤؤف بغيرة ياسين فعذرةٌ علي تلك الكلمه المهينه وأبتسم له وتحدث ليٌطمئن قلبه ٠٠٠٠٠لا إزاي،،، ليا،،وليا أوي كمان،،والدليل علي كده إني واقف مع واحده بمية راجل،،تربية أبوها بجد !!!
ثم حول بصرة إليها وتحدث ٠٠٠٠بعد إذنك يا مليكه !!
هزت رأسها بإبتسامه وتحرك هو
وتحدث ياسين علي الفور٠٠٠٠علي فكرة يا هانم إنتي هتروحي من هنا معايا علي بيت عمي حسن،،ومن بكرة هنكون ف إسكندريه ف ببتك إنتي والولاد،،يعني تعملي حسابك مفيش قعاد تاني عند سالم بيه،،
ونظر لها مٌبرراً ٠٠٠٠٠للدرجادي مبقتيش بتحسي بمشاعر الناس،،
نظرت له بعيونها الساحرة فأكملَ مهزوزاً٠٠٠٠عمتي دي ذنبها أيه تتحرم من مروان وأنس كل ده ،،للدرجادي بعتي الكل ومبقاش فارق معاكي حد ؟؟
تنهدت بضيق وأردفت ٠٠٠٠٠موضوع إني هرجع من هنا لبيتي ف إسكندريه ده أنا كنت مقرراه أساساً،،،يعني مفيش داعي تنسب لنفسك الفضل فيه،،
وأكملت بإستفزاز شديد٠٠٠٠٠٠٠أما بقي موضوع إني أروح من هنا علي بيت الباشمهندس حسن فده مش هيحصل،،أنا قاعدة ف الأوتيل مع بابا وماما وأخواتي، وزي ما جيت معاهم هروح بردوا معاهم،،، فياريت تتقبل الوضع بدل ما يحصل مشاكل وتنتهي بإني بردوا هأرجع الأوتيل مع بابا وأخواتي !!!
أجابها بإستقطاب وغضب٠٠٠٠٠٠ياريت ماتستفزنيش وتخليني أخرج عليكي غضبي !!!!
أجابته بقوة٠٠٠٠٠أخرك هاتوا معايا يا ياسين يا مغربي،،أنا خلاص مبقتش بتهدد،،إنسي مليكه الضعيفه المٌستكينه بتاعت زمان !!!
نظر لها بإستغراب وتحدث٠٠٠٠٠ منين جبتي جٌمد القلب والقوة إللي بتتكلمي بيها دي؟؟
نظرت له بقوة وتحدي قائلة٠٠٠٠٠من جبروتك وقسوة قلبك ،،وده كان أول درس إتعملته بفضلك أستاذي العظيم !!!
نظر داخل عيناها بحزنٍ عميق وتحدثَ بصوتٍ متأثر ٠٠٠٠بقي أول ما تتعلمي مني تتعلمي القسوة والجبروت،،طب كنتي إتعلمي مني الثقه والقوة والمواجهه اللي ياما حاولت أقويكي وأبثهم جوة روحك !!!
إبتسمت ساخرة وأردفت٠٠٠٠٠٠التعليم بيكون علي أد قوة الدرس يا أستاذي،،وبصراحه إنت تفوقت علي نفسك ف توصيل درسك الأخير ليا لدرجة إنه إتطبع وعلم جوايا وبالتالي بقي من المستحيل إنه يتنسي !!!
ألقت بجملتها عليه وتحركت علي الفور من جوارة وتركته شارد الذهن مشتت الكيانِ ،،يرتجف داخلياً من فكرة محو عشقهِ من داخلها أو إبعادة عن أحضانها من جديد،،
نفض رأسه من تلك الأفكار سريعاً وأستعاد قوته وثقته وحدث حاله،،،إهدئ يا فتي وأسترجع قوتك وأستعد لجولات جديدة مع تلك المشاكسه ذات المخالب
ونظر لها وأبتسم وحدث حاله،،،،أحببت تلك القويه ذات المخالب الجارحه التي رأيتها منذٌ القليل،،ما عليكي صغيرتي ،،،فلنبدأ جولتنا داخل حلبة المصارعه،، ولنري لمن النصر مليكتي !!!
تٌري ما الذي ينتظر أبطالنا بعدما أعلن كٌلٍ منهما الحرب علي الأخر ؟؟
إنتهي البارت
#قلوب حائره#
بقلمي روز آمين
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية #قلوب حائره#
بقلمي روز آمين
🦋البارت السابع والثلاثون🦋
ف اليوم التالي !!!!
حجزَ ياسين طائرة خاصه لجميع العائلة وعائلة سالم عثمان الذي رفض في البداية ولكن تدخل عز وأقنعه بالقبول
كانت جالسه بجوار والدتها يقابلها سيف وزوجتة
أما شريف فقد صممَ الباشمهندش حسن علي مكوثهِ معهم بالمنزل يومان حتي يقومَ معه بواجب الضيافه اللازمه لخطيب إبنته العزيز !!!
تحدثت سٌهير بتمني وهي تٌمسك بيدِ صغيرتها ٠٠٠٠ما تيجي معانا إنتي والولاد يا حبيبتي إتعشي مع اخوكي ونهي وبعدين بابا يبقي يوصلكم ؟؟
هزت رأسها برفض وأردفت بإعتذار ٠٠٠مش هينفع يا ماما علشان ماما ثريا ،،الولاد بٌعاد عنها بقالهم فترة طويله وهي كتر خيرها صبرت علي ظروفي وقدرتها !!!
وافقها سيف وتحدث٠٠٠٠مليكه معاها حق يا ماما،،خليها تروح علشان ياسين كمان ما يتضايقش !!
أجابته بحدة ظهرت بصوتها ٠٠٠٠٠أخر همي زعل الباشا !!
نظرت لها سٌهير وتنهدت بتألم ثم أكملَ سيف مٌعترضاً٠٠٠٠٠ هدي اللعب شويه مع ياسين يا مليكه،،مش ياسين المغربي اللي هيقبل بالمعامله دي ويسكت،،وياريت يا حبيبتي ماتنسيش إن إنتي إللي بدأتي معاه بالغلط !!
نظرت لها نهي وتحدثت بأسي ظهرَ بصوتها ٠٠٠٠أنا أسفه يا مليكه لو كنت بتدخل ،،بس أنا بجد صعبان عليا أوي حالكم واللي وصلتوله،،ياريت تهدوا إنتوا الأتنين وتقعدوا وتدوا لبعض فرصه تصفوا فيها خلفاتكم وترجعوا تاني زي ما كنتم !!!
تنهدت بألم وتحدثت ٠٠٠٠مفضلش بينا حاجه نرجع علشانها يا نهي !!
تنهدت سٌهير وتحدثت بأسي٠٠٠٠الست وجوزها ياما بيحصل ببنهم يا بنتي ولو كل واحدة فكرت زيك كده بعد كل مشكله تحصل كان زمان البيوت كلها متقفله !!!
زفرت بضيق وتحدثت ٠٠٠خلاص لو سمحتوا ،،مش حابه ولا قادرة أتكلم في الموضوع ده أكتر من كده !!
________
أما سالم عثمان الجالس بجوار اللواء عز المغربي ويقابلهم طارق
تحدث سالم بتفهم وأعتزاز٠٠٠٠علي فكرة يا سيادة اللوا،،، أنا لولا حضرتك إتدخلت مكنتش هرجع بنتي تاني غير لما سيادة العقيد ييجي بنفسه وياخدها ويعتزرلها في حضور كل إللي هانها قدامهم،،
وأكملَ بتفهم٠٠٠٠٠٠لكن كله يهون قصاد ذوقك وإحترامك وإنك تجيلي الأوتيل مخصوص وتاخدها علي بيت الباشمهندس حسن وتدخل بيها قدامهم كلهم دي معناها عندي كبير أوي وتذيد من صورتك العاليا ومقامك في عنيا !!!
أجابهٌ عز ٠٠٠٠متقولش كده يا سالم بيه،،أنا قولتلك قبل كده إن مليكه مش بنتك لوحدك،، ربنا يعلم غلاوتها عندي أد أيه وإني بعتبرها زي شرين ويسرا ونرمين بالظبط،،،أنا بس مش عايزك تتحامل علي ياسين وعايزك تعذرة،،،إحنا رجالة يا سالم والمفروض إننا أكتر ناس نحس بياسين وتصرفه وغضبه ونعذرة !!!!
أجابهٌ سالم بإقتضاب٠٠٠٠٠مش قادر أشوف نفسي غير أب و بنته إتهانت يا سيادة اللوا !!!!
تدخل طارق بهدوء٠٠٠٠٠٠ياسين مفيش أطيب من قلبه يا عمي وحضرتك عارف الكلام ده كويس أوي ،،،سيب الأيام تداوي إللي حصل وإن شاء الله العلاقه بينهم هتتحسن وترجع أحسن من الأول بكتير !!!
تحدث عز بهدوء٠٠٠٠٠طارق بيتكلم صح يا سالم،،،الأيام فعلا هتداوي الموضوع وتصلح إللي إنكسر !!!!!!
_____________
أما ثريا كانت تجلس بجوار يٌسرا تقابلها راقيه ومنال
تحدثت منال إلي يٌسرا بسعاده٠٠٠٠عريسك زي القمر يا يٌسرا،،الله أكبر ربنا يحميه شبه الممثلين بتوع زمان في هيبته وشموخه،،صالح سليم،،عمر الشريف حاجه كده تشرف !!!!!
إبتسمت يٌسرا خجلاً وتحدثت راقيه٠٠٠٠٠ماشاء الله علي ولادك يا ثريا حظهم دايماً نار في جوازاتهم !!!
قرأت ثريا المعوذتين سراً وأستعاذت بالله من تلك الراقيه وعينها
وتحدثت ٠٠٠٠الحمدلله علي كل حال يا راقيه ولادي غلابه ومبيأذوش حد علشان كده ربنا بيقف معاهم وبينصرهم !!!
_____________
كان يجلس وبجانبهِ أيسل وحمزة ومروان وياسر ويحتضن الصغير داخل أحضانه يشتم رائحته بإشتياق فلقد إشتاقه كثيرا
وجه حمزه الحديث إلي والده ٠٠٠٠ممكن يا بابي تجيبنا أسوان ف الويك إند الجاي،،بصراحه أسوان وااااااو،،،، جميله جداً وأنا حبيتها أوي !!!!
إنتفضت أيسل بسعاده وأردفت٠٠٠٠أيوا يا بابي وحياتي،،أنا كمان عاوزه أجي ف الويك إند ونقعد ف بيت جدو حسن وطنط بسمه !!!
خرج الصغير من داخل أحضانه ونظر لهُ وتحدث ٠٠٠٠أنا كمان خدني معاك يا بابي،، بليزززز
إنتفض داخل ياسين بقوة ونظر للصغير بتيهه
حين نظر لهٌ الصغير بعيون مٌترجيه ومال رأسهِ ف حركه توسليه وأردفَ بطفوله وهو يضع يدهٌ علي وجنة ياسين بحنان٠٠٠٠٠أنا عاوزك تبقا بابي زي حمزه وسيلا ،،ممكن يا بابي ؟؟
إنتفض جسدة بالكامل وأختلطت داخلهْ عدة مشاعر متداخله،،، سعادة بالغه للغايه،،حزنٍ علي صغير أفتقد سندةِ عاجلاً ويبحث عن البديل ،،ألمٍ يمزق داخلهْ علي رحيل أغلي شباب عائلته وأفضلهم !!!
وضعت أيسل يدها علي رأس الصغير وقبلت وجنتةٍ بدموع
أما مروان الذي تحدث بتأثر ٠٠٠٠٠مينفش يا أنس،،إحنا عندنا بابي رائف وقريب هيرجع من السفر وأبقي قوله هو وقتها !!
صاح الصغير بغضبٍ وصوت عالي إستمع له الجميع ٠٠٠٠٠مش هييجي يا مارو ، هو إتأخر ومش عاوز ييجي وبعدين أنا بحب عمو ياسين وحابب يكون هو بابي،،
ووضع يده وأمال رأسه من جديد يتوسل إلي ياسين الذي تسمر بجلسته وتحجرت مقلتيه
نظرت مليكه بألم علي صغيرها وكادت أن تتحدث بإعتراض إحتراماً لذكري زوجها الفقيدٌ الغالي،،،أمسك سيف يدها ومنعها بعيناه من الحديث قائلاً ٠٠٠٠إهدي يا مليكه،، ما تتدخليش !!!!
نظرت لأخيها بتيهه ثم حولت بصرها سريعاً لطفلها من جديد بقلبٍ يتمزق !!!
أما ثريا التي نزلت كلمة صغير فلذة كبدها كخنجرٍ مسمومٍ شق صدرها بدون رحمه وتنفست بتألم !!!
الكل مصدوم من حديث الصغير،، الكل بلا إستثناء يتألم وينتابهٌ مشاعر إنسانيه عارمه لأجل ذلك اليتيم المٌشتاق لنطق كلمة أبي !!!
نظر الصغير إلي ياسين وتسائل مٌجدداً ٠٠٠٠علشان خاطر أنس توافق ؟؟
إنفطر قلبه ونظر لهٌ بعيون كستها غشاوة دموع الألم ثم تحامل علي حاله ليٌخرج صوته وتحدث ٠٠٠٠٠٠إستأذن الأول من نانا ومامي ولو وفقوا أنا هكونلك بابي ف لحظتها !!!
إنفرجت أسارير الصغير ونزل يجري مٌسرعاً إلي ثريا بمرح وفرحه عارمه،
نظر لها بتوسل أدمي قلبها وتحدث ٠٠٠٠٠علشان خاطري توافقي يا نانا أنا عاوزه يكون بابي !!
كانت تبكي بمرارة علي ذكري غاليها التي بدأت تتلاشي رويداً رويدا،،،
حدثت حالها وقلبها يتمزق،،،ماذا تبقي منك فقيدي الغالي،،حتي أطفالك بدأوا بالتخلي عن ذكراك ،،أاااااااااه قلبي يا الله يتمزق حزناً علي صغيري،،،،فلتساعدني وتمدني بالقوة أرجوك !!!!!
جاء إليها الصغير وأمسكَ يدها وأكملَ بترجي٠٠٠٠ وحياة أنس توافقي !!!
حدثت حالها،،،رفقاً بقلبي النازف عزيزٌ عيني،، فلترحمني صغيري !!!!
كان الجميع ينظر إليها بدموعٍ وقلوبٍ تتمزق ألماً لأجل تلك المكلومة التي مازالت الدنيا تستكمل صفعاتها بدون رحمه،،،
كان ينظر لها عاشقها بألمٍ يمزق داخله،، يود لو يٌسرع إليها ويضمها ليمتص عنها حزنها وألمها الساكن روحها !!
حدث حاله،،،أه ثريا،،،أهٍ يا حبَ العمرِ يا مٌر الزمانِ،،،ياليت فيا سحب حزنٌكِ وضمهٌ لباقي أحزانِي !
إبتسمت بمرارة وهزت رأسها بدموع وتحاملت علي حالها وأخرجت صوتاً ضعيفاً ٠٠٠٠٠ موافقه يا حبيبي !!
نطقت كلمتها بتألم وهللَ الصغير ثم جري إلي والدته وكررَ سؤاله وأنتظر الجواب نظرت إلي ثريا بحيرة ودموع هزت لها ثريا رأسها لتٌشجعها !!!
كان ينظر لها بعيون مٌترقبه خوفاً من رفضها ولكنها خالفت توقعاته وأبتسمت لصغيرها وهزت رأسها بإبتسامه باكيه واضعه يدها علي شعرة وأجابته بهدوء ٠٠٠٠موافقه يا قلبي !!!
جري عليهِ الصغير من جديد وأرتمي داخل أحضانه وتحدث بسعاده ٠٠٠٠بااااابي ،،،خلاص إنت كده بقيت بابي !!!
نظر لهٌ مروان بحيرة وتحدث٠٠٠٠طب هو أنا كمان ممكن أندهلك بابي ؟؟
هز له رأسه بحب وضم الصغيران داخل أحضانه الحانيه وهو يتحسس ظهرهما بسعادة بالغه !!!
ووقف حمزه وسيلا يحتضنا الصغيران مع والدهما بكل حب وقلبٍ برئ !!
___________________________
عادت إلي منزلها من جديد مع سعادته وأرتياحه ،،،
وبعد مرور ثلاثة أيام لم يرها بها لعدم نزولها للأسفل أوقات حضورة لرؤية الصغيران وثريا ويسرا،،،
وهو أيضاً لم يصعد لها بعد،،تاركاً حاله لغرورة وعنده يحركاه ،
إرتدت ثيابها وأجهزت طفليها وأستعدت للذهاب إلي النادي الإجتماعي كي تٌخرج حالها من جو الملل التي باتت تشعر به في بٌعادة ،،ذهبت إلي الجراج وأستقلت سيارتها ولكن أوقفها رجال الأمن الماكثون أمام البوابه !!
حيث تحدث أحدهم بإحترام٠٠٠٠أنا أسف يا هانم،،عندي أوامر من ياسين باشا إن حضرتك متخرجيش برة الفيلا من غير أمر منه هو شخصياً !!!
نظرت له بإستهجان وتحدثت ٠٠٠٠٠٠نعم،،أيه التخاريف اللي إنتَ بتقولها دي ؟؟
أجابها بإحترام ٠٠٠٠٠أنا أسف جدآ يا هانم أنا بنفذ الأوامر مش أكتر !!!!
نزلت من سيارتها بغضبٍ وأدخلت أطفالها لثريا وأنطلقت إليه وعلي وجهها بوادر الغضب،،، دلفت للداخل وجدت منال وأيسل تجلستان سوياً سألت عليه أخبرتها منال بتواجده داخل المكتب،،،
طرقت فوق الباب طرقات سريعه ثم دلفت بعنف بعد إستماعها لسماحه لها بالدخول !!!
كان بإنتظارها بعدما إخبرته مٌني بإستعدادها للخروج بأطفالها
رفع بصرة لها بقلبٍ مٌشتاق لكل إنشٍ بها وبملامحها ولكن كعادته أظهر بروداً مٌميتاً وتحدث بهدوء ٠٠٠٠٠خير يا مدام ؟؟
أجابته بقلبٍ مٌشتعل وملامح غاضبه٠٠٠٠٠٠لا والله مش خير خالص يا سيادة العقيد،،هو سيادتك فارض عليا حصار ولا أنا تحت الإقامه الجبريه وأنا ما أعرفش ؟؟
وأكملت بغضب٠٠٠٠٠٠يعني أيه سيادتك أبقي خارجه أنا وولادي وألاقي عامل الأمن يمنعني ويقولي دي أوامر ياسين باشا؟؟
دلفت منال بعد الإستئذان وتحدثت ٠٠٠٠٠إهدي يا مليكه ،،صوتك عالي ليه ؟؟
نظرت لها بقوة وتحدثت بغضبٍ ٠٠٠٠٠٠إسألي سيادة العقيد أيه هو سبب صوتي العالي،،،الباشا مانعني من الخروج،،،،حابسني جوة بيتي أنا وولادي !!
كان ينظر لها ببرود وعلي صغريه إبتسامه ساخرة مما إستشاط غضبها
تنهدت منال وتحدثت ٠٠٠٠٠طب إهدي يا مليكه من فضلك !!!
تحدث هو أخيراً بهدوء٠٠٠٠٠٠من فضلك يا أمي سبينا لوحدنا !!
تنهدت منال بحزن علي ولدها الذي مازال يبتعد عنها ويٌبعدها عن حياته منذ ذلك اليوم المشؤؤم !!
أجابته بهدوء٠٠٠٠٠٠هخرج يا ياسين،،بس براحه ،،إتفاهموا بهدوء لو سمحتوا
شعر بألم تجاه حزن والدته الظاهر بصوتها ولكن مابيدة ليفعله فحقاً جرحهٌ منها عميقً !!!
خرجت منال ثم تحدث هو ببرود٠٠٠٠٠ كنتي بتقولي أيه بقي يا مدام فكريني كده ؟؟
أجابتهْ بنبرة صوت مٌحتقنه٠٠٠٠٠أظن حضرتك سمعتني كويس أوي !!
أجابها ببرود ٠٠٠٠٠تمام،،،مبدأياً كده القرار ده قديم ،،،،تقريباً كده من حوالي أكتر من 15 يوم وطبعاً علشان سيادتك مكنتيش موجوده هنا فامكنش عندك خبر بيه ،،
وأشار لها بتذكر وأكملَ ٠٠٠٠٠أه وعلي فكرة،،القرار ده شامل ليالي هي كمان يعني مش لوحدك !!!
تحدثت بغضبٍ عارم٠٠٠٠٠٠إنتي حر إنتَ وليالي بتاعتك تعمل فيها إللي إنتَ عاوزه بعيد عني،،كلامك ده يمشي عليها هي لكن ميمشيش عليا !!!
أجابها بنبرة صوت حادة٠٠٠٠٠الكلام ده يمشي عليكي قبل منها،،ولا نسيتي إني كنت مأمنلك ومديكي ثقه عمري ما أديتها لمخلوق علي وجة الأرض،،والنتيجه كانت أيه يا مدام ،،النتيجه كانت كارثيه بالنسبالي !!
إحتقن وجهها وأردفت بإستفزاز ٠٠٠٠٠٠٠ياريت ماتدخلناش ف مواضيع ماتت وإنتهت بالنسبالي،،،أنا مش جايه أفتح وأتكلم في كلام قديم لا هيودي ولا هيجيب !!!
إنتفض داخله بغضب من إستفزازها لمشاعرة ونهض وتحدث بحدة٠٠٠٠أنا مابفتحش مواضيع قديمه يا هانم ،،ولو كان الموضوع بالنسبالك مات وأنتهي فابالنسبالي أصبح مكنلوش وجود من الأساس !!!
وأكمل بكبرياء٠٠٠٠٠٠ودالوقتي نرجع لموضوعنا ،،وأول حاجه لازم تلغي من تفكيرك إني مٌمكن أسمحلك تخروجي من البيت تاني لوحدك ،،،
وأكملَ ٠٠٠٠وبعد كده مش هتخرجي إلا للمشاوير الضروريه واللي هيكون عندي علم ببها قبلها بيوم واحد علي الأقل،،،وعربيتك تنسي إنك تخرجي بيها بعد كده،،السواق هيروح معاكي مكان ماأنتي رايحه وهيستناكي لحد ما يرجعك تاني !!!!!
كانت تستمع لهْ بقلبٍ مٌشتعل وأردفت بغضب٠٠٠٠٠٠وأنا بقا مش موافقه علي كلام معاليك ده !!!!
تحركَ ووقف قبالتها ووضع يده داخل بنطاله ونظر لها بإبتسامة باردة وتحدث ٠٠٠٠٠هقولك جملتك إللي قولتهالي ف أسوان،، أخرك هاتيه معايا يا مليكه يا عثمان !!!
تنفست بغضب وبدأ صدرها يعلو ويهبط من شدة غضبها وأبتسم هو لتلك الحاله التي أوصلها لها
حين أكملت هي ٠٠٠٠٠٠تبقا غلطان لو فاكر إنك كده بتكسرني،،
وأكملت بإشمئزاز ٠٠٠٠٠أنا بجد مصدومه فيك !!!
أجابها بقوة ونبرة حاده ٠٠٠٠أكيد مش هتبقي أد صدمتي فيكي !!!
ألقت نظرة غضب عليه وأنطلقت للخارج صافقتاً خلفها الباب بشدة !!!!
أغمض عيناه بألم وزفر بضيق وذهب إلي نافذة المكتب لينظر إلي أثرها !!!!
إستمعَ إلي طرقات فوق الباب زفر بضيق وسمح للطارق بالدخول
دلفت منال وهي تنظر له علي أستحياء وتحدثت ٠٠٠٠عاوزه أتكلم معاك شويه ،،مٌمكن ؟؟
تنهد بألم وأشار لها بإتجاه الأريكه وذهب معها وجلسا وتحدثت هي ٠٠٠٠٠٠أنا أسفه لو مكنتلكش الأم إللي كان نفسك فيها يا ياسين،،أسفه إني طول الوقت كنت بخذلك بتصرفاتي اللي للأسف كانت بتتفسر إنها ضدك ،،
ثم أكملت بتأثر ٠٠٠٠٠أنا مش بشعه أوي كده يا ياسين ،،أنا عمري ما كنت ضدك يا أبني،،أنا طول الوقت كنت بحاول أحافظلك علي بيتك علشان مايتهدش وولادك يدفعوا التمن،،،أنا عارفه إنك كنت تستاهل واحده أحسن من ليالي بكتير،،وعارفه كمان إنها طول الوقت مقصرة ف حقك،،
وأمسكت يدة بحب وأكملت٠٠٠٠٠بس بيتهيألي إستقرار أيسل وحمزه ووجودهم مع أبوهم وأمهم ف نفس البيت يستاهل التضحيه بأي حاجه تانيه،، ولا أيه يا ياسين ؟؟
تنهد بألم وتحدث ٠٠٠٠٠حضرتك إتصرفتي وحكمتي علي الموضوع من وجهت نظرك إنتي واللي للاسف دمرتني ودمرت علاقتي بليالي،،،تدخلك ووقوفك ضدي طول الوقت منعني إني اصلح من طباع مراتي اللي للأسف رسخت جواها مع الوقت وبقي من المستحيل إنها تتغير،،،،
وأكملَ مٌوضحاَ٠٠٠٠٠زي مثلاً موضوع الحجاب ومشكلته ،،فكراه يا أمي ؟؟
فاكرة حضرتك عملتي أيه ،،،حطيتي طلاقك قدام طلاق ليالي اللي أنا متأكد إن هي وأهلها مكنوش هيحبوا يوصلوله وكانوا هيتنازلوا ويقبلوا بطلباتي،،،لكن كالعاده دمرتي إرادتي بتدخلك الغلط !!!
وأكملَ بتفهم٠٠٠٠٠٠يمكن حضرتك وقتها كنتي فاكرة إنك بكدة بتحمي بيتي ،،،لكن إحب أقولك إن بيتي إتهد ومن زمان أوي،،،بيتي أصبح هش أوي يا أمي لأنه للأسف مبني علي ركام وأي هزة مهما كانت بسيطه من الممكن جداً إنها تجيبه علي الأرض !!!
وأكملَ بعرفان٠٠٠٠مش ناكر أبداً وقفتك معايا ف تربية ولادي وأهتمامك بيهم وبكل ما يخصهم ،،ومش ناسي فضلك فإن حضرتك السبب فاللي وصلوله ولادي من مستوي عالي في التعليم وتدريباتهم والأنشطه الخاصه بيهم ،،بس ياريت يا أمي ما تحاوليش تدخلي تاني ف علاقتي بليالي علشان بجد أنا تعبت !!!!
كانت تستمع لهٌ بوجهٍ حزين مٌتألم لأجل ما عاناه ولدها من تدخلاتها الخطأ بحياته وتحدثت خجلاً٠٠٠أنا أسفه يا ياسين،،،أرجوك تسامحني يا أبني وتعرف إني عمري ماكان قصدي أجي عليك أو أأذيك أبداً
وأكملت بشكر٠٠٠٠ومتشكرة أوي إنك متكلمتش مع عز ف موضوع شركة الأمن الإيطاليه والمراقبه !!!
أمسك يدها وقبلها وتحدث٠٠٠٠٠إنتي أمي،، يعني أغلي حد في حياتي،،أكيد عمري ما كنت هصغرك قدام الباشا وأقوله حاجه زي دي !!!
وضعت يدها علي وجنته وتحدثت بحب٠٠٠٠تسلملي يا ياسين،،،
ثم تنهدت وأكملت٠٠٠٠٠روح لمليكه وصفوا إللي بينكم وأرجعلها يا ياسين،،مليكه حد حلو وبتحبك وتستاهلك بجد ،،هي غلطت أه بس كان غصب عنها يا أبني،،أعذرها وسامحها !!!!!
وأبتسمت وأسترسلت حديثها٠٠٠٠٠أنا عارفه إنك بتحبها وأوي كمان،،وهي كمان بتحبك أوي أنا شفت ده في عنيها لما جتلك هنا علشان تعتذرلك،،شفت ندم وألم ست بتحب جوزها بجد،، ست مدبوحه وقلبها بينزف علشان حبيبها اللي بيتألم بسببها،،وبرغم إنك مسمعتهاش ويمكن كمان تكون طردتها إلا إنها وهي خارجه وبتتكلم كنت شايفه ف عيونها حب وعشق ست لراجلها ،،،أرجعلها ومتخليش البعد يخلق قساوة بينكم !!
إبتسم لها وتحدث مٌداعباً إياها ٠٠٠٠٠تاااني هتدخلي يا أمي،،،
ثم أبتسمَ وأكمل٠٠٠٠٠أخر حد إتخيلت إني أسمع منه الكلام ده هو إنتي يا حبيبتي !!!
إبتسمت بألم وتحدثت٠٠٠٠٠علشان تعرف إن سعادتك أهم عندي من أي إعتبارات تانيه يا حبيبي !!!
قبل يدها وضمها داخل أحضانه وتنهد براحه بعد تلك الجلسه الصريحه والمريحه لإثنتيهم !!!!
_________________________
أما مليكه التي رجعت لمنزلها غاضبه تحدثت ثريا بعدما أستمعت منها تعنٌت ياسين ف مسألة خروجها ٠٠٠٠٠٠إهدي يا مليكه وأنا هتكلم مع ياسين وأستأذنه ف إنك تخرجي !!!
أجابتها برفض٠٠٠٠لا يا ماما لو سمحتي بلاش،،مش عاوزاه يشوفني مليكه الضعيفه اللي جريت وأشكت لحضرتك علشان تجبيلي حقي منه،،،
وأكملت بقوة٠٠٠٠٠خليه يعمل إللي هو عاوزه ويجيب أخرة !!!
تنهدت ثريا وحزنت لأجلها ولأجل ياسين
_______________________________________
بعد عدة أيام !!!!
كان يجلس بالحديقه ليلاً أتت إليهِ ليالي وجلست بجانبه وتحدثت ٠٠٠٠لحد أمتي هتفصل زعلان مني يا ياسين؟؟
أنا تعبت من المعامله دي ومش قادرة أتحمل أكتر من كده !!!
زفر بضيق وأردفَ ٠٠٠٠ فارق معاكي أوي زعلي يا ليالي،،،ولا عقابك هو اللي فارق معاكي وحابه تنهيه ؟؟
تنهدت بألم٠٠٠٠ليه دايماً شايف إن زعلك مش فارق معايا،،أنا بحبك يا ياسين،،والله بحبك وزعلك وبعدك عني بالشكل ده ألمني وفعلاً مأثر فيا ،،تفتكر أنا مبسوطه من نومك ف أوضة المكتب من يوم إللي حصل،،ده حتي شكلنا بقي وحش أوي قدام كل إللي ف البيت والشغالين !!
إبتسمَ ساخراً وتحدث٠٠٠٠هي دي نقطة اللبس إللي عندك يا ليالي،،للاسف إنتي عمرك ما حبتيني ولا فارق معاكي بعدي وزعلي زي ما بتقولي،،،للأسف،، إنتي كل إللي فارق معاكي شكلك الإجتماعي قدام الناس والعيله والشغالين !!!!
وزفر بضيق فأكملت هي بتفسير٠٠٠٠٠ما تحاسبنيش علي أفكار إتربيت وكبرت عليها وثبتت جوة دماغي وفكري يا ياسين،،أنا واحده أتربيت علي إن الشكل الإجتماعي هو أهم حاجه في حياة الست،، صدقني أنا بحبك بس إترببت إني أحب نفسي أكتر وأفضلها علي كل اللي حواليا !!!!
إبتسم بألم وتحدث ٠٠٠٠وأنا مش هاجي دالوقتي وأحاول أغير المستحيل يا ليالي !!!
إبتسمت هي براحه وأكملت ٠٠٠٠ياسين،،، أنا تعبت من الوضع ده !!
نظر لها بتساؤل وهدوء٠٠٠٠٠عاوزة أيه يا ليالي ؟؟
تحدثت ٠٠٠٠٠٠عاوزة أرجع لحياتي الطبيعيه،،نفسي أخرج معاك زي الأول ونفسي أخرج أقابل أصحابي،،نفسي أعمل شوبنج وأحس إني لسه عايشه،، بجد تعبت من الحبسه دي ومش قادرة أتحملها أكتر من كده يا ياسين !!!!!
نظر لها مٌضيقاً عيناه وتحدث بذكاء ٠٠٠٠٠موافق بس بشرط !!
إنفرجت أساريرها وتحدثت بلهفه ٠٠٠٠٠أيه هو ؟؟
نظر لها برجاء وأمال رأسهٌ مٌتحدثاٌ بتمني٠٠٠٠تلبسي الحجاب !!
زفرت بضيق وأردفت ٠٠٠٠٠إنتَ عارف إني مش حباه ومش مٌقتنعه بيه يا ياسين،،وبعدين ماأنا بلبس بكم ولبسي كله طويل ومقفل وده بناءً علي طلبك وأؤامرك !!
أمسكَ يدها ونظر لها بحنان وتحدت٠٠٠٠٠ليالي،،الحجاب ده فرض عليكي من ربنا وخطوة أولي لازم تتعمل لكونك مسلمه وطالبه رضي ربنا عليكي،،صدقيني يا حبيبتي لو لبستيه هتحسي براحه نفسيه رهيبه،،التقرب لربنا أكتر حاجة ممكن تدخلك ف سلام نفسي وإستكانه داخليه هتغير حياتك كلها للأفضل !!!
كانت تخرج إلي شرفتها تستنشق الهواء النقي ككل يوم،،نظرت حولها لتتفقد المكان، ،وجدته يمسك بيد زوجته ويبدوا علي وجههِ الراحه والحب ،،إشتعل داخلها وشعرت بنار الغيرة تقتحم قلبها وتشعله ،،قورت يدها وضغطت عليها بتألم !!!
دلفت سريعاً للداخل ودارت حول حالها بغضبٍ عارم إرتمت فوق تختها وأجهشت بالبكاء المرير من شدة غيرتها علي رجلها ومعشوق عيناها،،
نعم هي غاضبه منه وقررت معاقبته بإبتعادها عن أحضانه وذلك لتهذيب أخلاقه وتعليمةٌ درساً قاسياً حتي يتعلم كيف يعاملها بإحترام مٌستقبلاً،،،،
لكنهٌ مازال رجلها التي كلما رأته جاهدت حالها بألا تجري عليه وترتمي داخل أحضانه لترتاح روحها المٌتعبه منذ إبتعاده !!!!
عودة إلي ياسين !!!!!
أكمل وهو مازال يٌمسك يدها بحنان يحاول إقناعها بالقول اللين ٠٠٠٠أنا أتكلمت مع أيسل في موضوع حجابها وهي الحمدلله أقتنعت،، وأتفقنا إننا هنخرج مع بعض في الويك إند الجاي ونعمل شوبنج علشان تغير إستايل لبسها كله علشان يليق بلبسها للحجاب ، ،،
وأكمل بهدوء ٠٠٠٠يرضيكي بنوتك اللي مكملتش 15 سنه تلبس الحجاب وإنتي مش لبساه ؟؟
كانت تستمع له بحيرة وتخبط فأردفت بتساؤل٠٠٠٠لو لبسته هتطلع تنام ف أوضتنا تاني ؟؟
هز لها رأسه بإيماء وأجابها بتأكيد ٠٠٠٠إكيد طبعاً هعمل كده،،،وطول ما أنتي بترضي ربنا وبتراعي بيتك وولادك هتلاقي معاكي ياسين تاني خالص !!!!
إبتسمت لهٌ ثم نظرت بشرود وتفكر وتحدثت ٠٠٠٠٠طب أديني فرصه أفكر !!!!
أجابها بهدوء٠٠٠٠٠٠خدي وقتك يا ليالي ،،أهم حاجة إنك تقرري عن إقتناع،،،لإنك لو لبسيه مش هينفع تتراجعي في الخطوة دي تاني وتفكري تخلعيه،،فهماني يا ليالي ؟؟
هزت لهٌ رأسها بإيجاب !!!!
___________________________________
كانت جيجي تجلس داخل أحضان طارق فوق تختها
تحدثت بإستغراب٠٠٠٠٠تعرف يا طارق أني مستغربه أوي رد فعل طنط منال علي موضوع ياسين ومليكه، ،كنت فكراها هتهد الدنيا هي وليالي لما يعرفوا وخصوصاً كمان إن كان فيه بيبي !!!!
أجابها طارق بشرود٠٠٠٠٠أنا كمان كنت فاكر زيك كده يا حبيبتي،،،وحقيقي إستغربت جداُ هدوء ماما وعدم تعليقها علي الموضوع،،،بس إللي أنا متأكد منه إن فيه حاجه كبيرة أوي حصلت بينهم وببن ياسين خلتهم سكتوا بالطريقه الغريبه دي،،أيه هي بقي الحاجه دي الله أعلم !!
ردت عليه بتأكيد ٠٠٠٠٠كلامك صح جداً ،،بدليل إن بعد اللي عمله ياسين مع مليكه وجه علي هنا طنط منال وليالي جريوا وراه وطلعوا علي الجناح ووشهم ما كانش يبشر بالخير أبداً،،،
وقفلوا علي نفسهم الباب وبعد ما كنت سامعه صريخ وأعتراض ليالي ،،فجأة الصوت هدي خالص وبعدها بمدة طويله نزل ياسين وخرج بعربيته ،،وطنط منال راحت علي أوضتها ومخرجتش منها غير تاني يوم ،،حتي ليالي هي كمان عملت كده !!!
نظر لها طارق وأردف ٠٠٠٠٠أكيد فيه حاجه حصلت خلتهم محسوش بالمصيبه التانيه !!!
سالته جيجي ٠٠٠٠أنت مسألتش ياسين ؟؟
هز رأسه نافياً ٠٠٠٠٠ياسين من يوم إللي حصل وهو قافل قلبه ومش حابب يتكلم ف أي حاجه مع أي حد،،،حتي مع الباشا !!!!
تنهدت جيجي وأكملت ٠٠٠٠بصراحه الله يكون في عونه إللي حصله من مليكه مش قليل بردوا،،وهي كمان الله يكون في عونها الموقف صعب عليهم هما الإتنين !!!!
ضمها طارق داخل أحضانها وقبل جبهتها وتحدث بألم ٠٠٠٠٠٠يلا ننام يا جيجي ،،عندي شغل بكرة ولازم أصحي بدري !!!
___________________________________
بعد إسبوع !!!!!!
كانت علياء بصحبة شريف تتحرك داخل الإستوديو بسعاده وهما ف طريقهما إلي غرفة التسجيل فلقد حضرت هي وعائلتها من أسوان حتي يحتفلوا مع باقي عائلة المغربي بحفل عقد قران يٌسرا جميلة الروح والأخلاق الذي سيقام غداً ف فيلا رائف المغربي بتحضيرات عاليه ،،،
تذكرت زيارتها الأولي وكيف بدأت بحٌلمٍ جميل وأنتهت بكابوسٍ أنهي علي أحلامها العذراء،،،نفضت رأسها من تلك الأفكار وخصوصاً أن زيارتها الأن تختلف كلياً عن سابقتها،،، فهي الأن تدلف معه وهما يتشابكان الأيدي والأرواح تتحرك بجانبه كاأميرة تتحرك بجوار ملكٌها !!!!
كان ينظر داخل عيناها والحب والسحر يملئان عيناه من شدة إعجابه وحبه لها
نظرت لعيناه وتحدثت٠٠٠٠٠أرجوك يا شريف ماتبصليش كده،، حاسه إن قلبي هيقف ف مرة من فرحته وأنتَ بتبصلي بعيونك ونظرتك دي !!!!
تنهد بحب وأبتسم قائلاً ٠٠٠٠الحب ما بيموتش يا عاليا،،،الحب بيحيي الروح وينعش القلب ويسعده !!!!!
إبتسمت له وتحدثت بمرح ٠٠٠٠٠نفسي أعرف بتجيب كلامك الحلو ده منين ؟؟
من سحر عيونك بتخرج كلماتي ،،،كلماتٍ أجابها بها بسعاده وعشق !!!!
تنهدت بإنتشاء وسعاده ونظرت للأمام وهي تتحرك بجوارة بحيويه وروح سعيده ،،
وجدت أمامها تلك السالي بإنتظارهم
وقفت سالي أمامهما وهي تربع يداها فوق صدرها وتنظر لها وعلي وجهها إبتسامه ساخرة وتحدثت إليه وهي تنظر إلي علياء ساخرتاً
سالي بكبرياء وهي تنظر إلي علياء بإشمئزاز ٠٠٠٠٠ بقي هي دي إللي اختارتها تكون بديله عن ساااالي يا شريف،،مش خايف لأصحابنا يعملوا مقارنه بيني وبينها،،،صدقني ساعتها هيبصولك بطريقه تانيه خالص ويقيموا نظرتهم ليك من جديد !!
كاد أن يرد لكن عاليته الغاليه سبقته وردت بكل قوة٠٠٠٠٠هما فعلاً هيعيدوا تقييم نظرتهم ليه من جديد،، علشان هيبصولوا بطريقه أكتر تعقلاً وأكتر إحتراماً ،،،هيبصوله بنظرة شامله لراجل بيحترم ذاته ،،،،راجل ذو عقليه مثقفه وواعي ،،،مش راجل فارغ من جواه وماشي ورا شكل مزيف وعقل فاضي !!!
إبتسم داخلياً علي تلك الشرسه ذات المخالب القويه وهي تفترس مهاجمتها دون رحمه !!!!!
أجابتها سالي بنبرة ساخرة٠٠٠٠٠٠دي الحلوة ليها لسان وبتعرف تتكلم أهي !!!
نظر إلي سالي وتحدث بهدوء٠٠٠٠٠ياريت يا سالي تحافظي علي إللي باقي من إحترامي ليكي وتتصرفي بإسلوب مهذب وإنتي بتتكلمي مع حرم شريف عثمان المستقبليه،،ده طبعاً لو لسه حابه يكون بينا إحترام كأي زميل وزميله بيشتغلوا ف مكان واحد !!!
إبتسمت ساخرة وتحدثت٠٠٠٠بكرة تجيلي زاحف لما تفوق من زهوة السراب اللي مشيت وراه وأنتَ مغيب،،وساعتها هتتمني إني أسامحك وأرجعلك من تاني،، وبكرة هفكرك لما تجيلي وأنت مذلول يا شريف !!!!!
إبتسمت علياء ساخرتاً حين نظر شريف إلي علياء بإبتسامة حب وأردفَ بصوتٍ عاشق وعيون هائمه ٠٠٠٠٠يلا بينا يا حبيبي علشان ألحق أظبط نفسي قبل الهوا !!!
إبتسمت له بعيون عاشقه وهزت رأسها وأردفت بطاعه٠٠٠٠٠يلا يا حبيبي !!!
إنسحبا من أمامها وتركاها تستشيطٌ غضباً والحقد يتأكل من قلبها !!!
دلف لداخل مكتبه بصحبتها وتحدث بحب ٠٠٠٠قوليلي بقا أيه رأيك في مكتبي يا حضرة الباشمحميه،،،،المرة إللي فاتت مشيتي وملحقتش أفرجك عليه !!!
نظر عليها وجدها حزينه والغيرة تتأكلها
إقتربَ عليها وأمسك يدها وقبلها بعيون ذائبه عشقاً وتحدث٠٠٠٠٠مٌمكن أعرف أيه اللي قلب مزاج حبيبي أوي كده ؟؟
مطت شفتيها وتحدثت بحزنٍ بعيناها٠٠٠٠مش حباك تشتغل معاها في نفس المكان،،،شعور إنك معاها ف نفس المكان وبتشوفها كل يوم بيقتلني يا شريف،،
ثم نظرت له بتساؤل ٠٠٠٠هو أنت ممكن تتنقل من الإذاعه دي ؟؟
إبتسم لها بهدوء وتحدث٠٠٠٠٠مع إني لسه منقول ليها من شهور قليله بس طالما عاليا الغاليه طلبك يبقي علم وينفذ !!!
جحظت عيناها بسعادة وقفزت بمرح وتحدثت ٠٠٠٠٠بجد يا شريف،، إنتَ فعلاً هتعمل كده علشاني ؟؟
أجابها بسعاده وهو يري فرحتها داخل عيناها الجميله٠٠٠٠ومين عندي أغلي منك يا عاليا علشان أعمل أي حاجه ترضيه وتسعده،،
وأكملَ بتعقل ٠٠٠٠بس أنا عاوزك تثقي فيا أكتر من كده يا حبيبي،،إنتي العاليا ف قلبي وملكيش زي وعيوني مبقتش بتشوف غيرك،،يعني عاوزك تطمني علي نفسك جوة قلبي ،،فهماني يا عاليا !!!
إنتشئت بسعاده وأجابته بحب ٠٠٠٠فهماك يا قلب عاليا !!!
إبتسم لها وقبل باطن يدها بنهم وتحدث٠٠٠٠يسلملي حبيبي اللي دايماً بيريح حبيبه ويسمع كلامه !!!!
______________________________
فجر اليوم التالي !!!!!!
بعد إنتهاء حفل عقد القران أخذ سليم عروسه الجميل يٌسرا وأوصلهما طارق إلي الأوتيل الذي إحتجز سليم به جناحَ ليقضي بهِ ليلتهِ الأولي مع حبيبته ،،أما باقي عائلته فقد تبقوا داخل فيلا رائف !!!!
كانت تخرج من داخل المرحاض ترتدي ثوباً للنوم مريحً ،،
وجدت من يجلس فوق المقعد متشابك الأيدي وينظر أسفل قدميه !!!
نظر عليها وأنتفض داخله وصرخ قلبهٌ مطالباً إياه بالتحرك السريع لضمتها والعيش بهناء داخل أحضانها الحنون
إرتجفت وتسمرت مكانها ثم أبتلعت لٌعأبها وتحاملت علي حالها وأردفت بتساؤل حاد٠٠٠٠خير يا سيادة العقيد، ،ياتري أيه المناسبه السعيدة اللي خلت جنابك تشرفني هنا دالوقتي ؟؟
نظر لها ببرود مٌميت إصطنعهٌ لحاله كي لا يضعف أمام هيئتها وأنوثتها المهلكه لرجولته
تحدث بنبرة ساخرة٠٠٠٠٠هو ده مش جناحي مع الهانم مراتي بردوا ولا أنا تٌوهت ؟؟
أجابته بقوة وغيظ وهي تتذكرة يٌمسك بيد تلك الليالي بحب وتحدثت٠٠٠٠بيتهيألي كدة إنك تٌوهت يا باشا
وأشارت بيدها،،،،جناحك هناك عند ليالي مش هنا خالص،، ودالوقت ياريت تتفضل علشان عاوزه أنام !!!!
ضحك ساخراً وتحدث بنبرة تهديديه٠٠٠٠طب إهدي كده وخديلك ساتر علشان اليوم كان طويل ومرهق ومصدقته خلص علشان أنام وأريح دماغي من صداع الموسيقي اللي فرتك دماغي،،يعني تخليكي حلوة كده علشان مخرجش جناني وتعبي كله عليكي !!
وأتجه إلي الأريكه وأمسكَ ملابس بيتيه كان قد أخرجها من الخزانه قبل قليل وأشار لها بيده وتحدث أمراً ٠٠٠٠إتصلي ب مٌني تطلعلي فنجان قهوه علي ما أخرج من الحمام !!!!
نظرت له بإستغراب وتحدثت بنبرة ساخرة ٠٠٠٠لا والله،،،مش عاوزني أغسلك رجليك بالمايه والملح بالمرة ؟؟؟
أجابها بإقتضاب٠٠٠٠خمس دقايق وأطلع ألاقي فنجان القهوة قدامي،،،إتحركي !!!
دلف للمرحاض وتركها تستشيطٌ غضباً ،،تحركت وطلبت له قهوته وبعد قليل خرج من المرحاض يرتدي بنطالاً مٌريحاً فقط لا غير ،،،
إبتلعت لعابها من هيئتهِ المٌدمرة لإنوثتها نظر إليها وجدها تبتلع لعابها فأبتسم بإنتشاء لهيئتها وبدأ بتناول قهوته بتلذٌذ !!!!!
تحركت ووضعت علي جسدها شالاً كبيرا وكادت أن تتحرك خارج الغرفه أسرع إليها ف اللحظات الأخيره وجذبها من يدها بشدة جعلها ترتدم بصدرة ف حركه أذابت إثنتيهم وأهلكت حصونهما
نظر لشفتاها وأبتلع لٌعابه وبدأ صدرة ينتفض ويعلو ويهبط من شدة إحتياجه لها،،،
وماكان حالها أفضل منه كانت تنظر لعيناه بفاه مفتوحه مرتعشه وقلبٍ يرتجف يريد الإرتماء داخل أحضانه ونسيان كل ما أحزنها منه تلك الفترة الماضيه ،،،،
بقيا مدة علي وضعهما هذا كل منهم يحترق شوقاً للأخر ولكن كبريائه يمنعه من إتخاذ الخطوة الأولي وينتظرها من الأخر !!!!
إستجمعت قواها وتحركت بداخلها روح الأنثي المتمردة نفضت يدهِ من عليها وأبتعدت !!!
إغتاظ منها وتحمحمَ لينظف حنجرته وتسائل ٠٠٠مٌمكن أعرف الهانم خارجه علي فين؟؟
إستجمعت قواتها وتحدثت ٠٠٠٠هنام مع مروان ف أوضته !!!
تحدث غاضباً ٠٠٠٠٠يا بنتي هو أنا مش قولتلك خديلك ساتر وأبعدي عن غضبي السعادي ؟؟
ربعت يداها وتحدثت بضيق٠٠٠٠٠مش عاوزه أنام معاك ف أوضه واحده،،أيه هو بالعافيه ؟؟
رد عليها بنبرة حادة ٠٠٠٠اللي يسمعك كده يقول إني هموت وأنام جنبك،،لو إنتي مش حابه تجمعنا أوضه واحده فاأحب أعرفك إني مش طايق حتي مجرد الفكرة،،كل الحكايه إن البيت فيه ناس غريبه ومينفعش الهانم تبات لوحدها !!!
ردت بإقتضاب ٠٠٠٠خلاص تبقي محلوله،، هروح أنام ف أوضة مروان !!
رد بإقتضاب ٠٠٠٠ليه شيفاني مش راجل قدامك علشان أسيبك تنامي ف أوضة إبنك والبيت فيه رجاله غريبه ؟؟
شبكت يدها وأبتسمت ساخرة٠٠٠٠أولاً البيت مفهوش غير الستات، ،،الرجاله بايتين برة ف الإستراحه وطارق وعٌمر بايتين معاهم
ثانياً باب الفيلا مقفول علينا ومفيش مخلوق يجرئ يدخل جوة ،،
ثم نظرت له بإبتسامه ساخرة وأكملت ٠٠٠٠يعني بالإختصار كده ياريت تشوفلك حجه تانيه وتكون مقبوله بالنسبالي !!!!
تنهد بضيق وتحدث بغضب أخافها ٠٠٠٠٠خلي يومك يعدي ونامي يا مليكه،،النهار قرب يطلع وقولتلك إني تعبان وعاوز أنام !!!
إنتفض داخلها من هيئته الغاضبه وتحركت نحو التخت وكادت أن تتمدد عليه إلا أنه ذهب إليها وجذبها بغضب من فوقه وتحرك بها إلي أريكته وأجلسها بعنف
وتحدث بعيون تشتعل غضباً حتي أنها أرتعبت من هيئته ٠٠٠٠٠أنا مش قولتلك قبل كده مشفكيش قاعدة علي السرير ده تاني،،،إن شاء الله مش هترتاحي غير لما أولعلك فيه وفي الاوضه كلها وقريب أوي !!
كادت أن تتحدث هدر بها أرعبها ونظر لها بغضب ٠٠٠٠٠نامي ومش عاوز أسمع صوتك تاني ،، مفهوم ؟؟
إبتلعت لعابها وتحدثت بصوتٍ خافض ٠٠٠٠٠طب هروح أجيب المخده بتاعتي !!
صمت وتحركت هي وجلبت مخدتها ومخده أخري وضعتها بينهما !!!
نظر لها وتحدث بإستقطاب٠٠٠٠٠أحسن بردوا وصدقيني لو فيه كنبه تانيه كنت نمت عليها وسبتك تنبسطي لوحدك !!!
إغتاظت منه لكنها كانت سعيدة للغايه لغيرتهِ الشديدة عليها،،،وأغلق هو الضوء وتسطح بجانبها مشبكاً يداه ببعضها واضعاً إياها تحت رأسه،،،
وتنهد بتعب وحزن إلي ما وصلا إليه
نعم يريد ترويضها ويريدها أن تستشعر خطأها الفادح بحقه وتأتي إليه معتذرة حتي لا يتكرر ما حدث بالسابق ويعيش معها مٌجدداً بأمان ويذيقها من جديد من وابل عشقه وقبلاته ،،،
لكنه تعب وتعبت روحه وتألمت من إبتعادها عن أحضانهْ،،،حقاً يٌكابر ويعاند حاله لكنه يموت ألماً بكل لحظه يقضيها بعيداً عن أحضانها الحنون ،،
إشتاقها حد الجنون، إشتاق عيناها ونظرتها الساحرة،،، إشتاق شفتاها وتذوق شهد عسلهما،،،إشتاق رائحة أنفاسها العطرة التي تشعرة بوجوده،، إشتاق أن يضم بين يديه شعرها الحريري ويشتم رائحة عبيرة،،،إشتاق مليكه،، إشتاقها !!!
تنهد بألم ونظر عليها بطرف عيناه حتي لا تراه !!!
لم يكن حالها بأفضل منه فقد كانت تتسطح بجانبه بقلبٍ مٌشتعل بالإشتياق
حدثت حالها بحزنٍ عميق،، إقترب ياسيني،،إقترب وضمني إليك،،لقد إشتقتكَ رجٌلي الفريد،،تعا وأسحبني لداخل أحضانكَ من جديد،، صدقني لم أمانع،،فقط تعا وستري !!!
قضي ليلتهما في تألم ونار الإشتياق تشعل داخلهما ولكنه العند لا غيرة هو من أبعد بينهما !!!!
تري من سايستسلم للأخر ويرفع الراية البيضاء مٌعلناً عن إنتهاء حرب العشاق ؟؟
هذا ما سنتعرف عليه من خلال البارت القادم !!!
إنتهي البارت
#قلوب حائره#
بقلمي روز آمين
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية #قلوب حائره#
بقلمي روز آمين
🦋البارت الثامن والثلاثون🦋
أفاق من نومه قرب الظهيرة فقد جفاهٌ النوم في حضرتها ورائحتها التي كان يشتاقها حد الجنون ولكنه بالنهايه وقع صريع النومٍ من شدة تعبه،،،
نظر بجانبه مٌتلهفاً يتفحص وجودها،،تملكهٌ الإحباط حين وجد مكانها فارغ،، جلس وزفر بضيق وأرجع شعرةِ للخلف بحركه غاضبه،،،أمسك وسادتها وأخذها داخل أحضانه وأشتم بها عبير حبيبته وهو مغمض العينان،،
ثم تحركَ إلي المرحاض أملاً منهْ أن يجدٌها ويٌمليِ عيناهٌ برؤياها ،،،ولكن أصابهٌ الإحباطِ من جديد لعدم وجودها،،توضأ وصلي فرض الله عليه ونزل للأسفل
إستمع لصوتها المرح مع صغارها يخرج من داخل المطبخ،،
سحبهٌ قلبهْ إليها ودلف إلي المطبخ وجدها تبدو كشمسٍ والنجوم حولها ،،،تقف تصنع لصغارِها وصغار باقي المنزل الوجبات المٌحببه إليهم !!!
وقفت عَليه ومٌني سريعاً بإحترام لتحيته
وتحدثت عَليه بإحترام٠٠٠٠٠صباح الخير يا ياسين باشا !!!
إبتسم لها وتحدث بود٠٠٠٠صباح النور يا عَليه !!!
جري عليهِ مروان قابلهٌ بحب ورفعه لأعلي وثبته داخل أحضانه
فتحدث الصغير ٠٠٠٠صباح الخير يا بابي !!
قبله ياسين وأردف بحنان٠٠٠٠صباح الفل يا قلب بابي !!!
كانت سعيدة من داخلها لأجل طفليها وحالتهما النفسيه التي إرتفعت عنان السماء بفضل مٌناداتهم لياسين بأبي وأيضاً رعاية ياسين الغير مٌتناهيه لهما
نظر ياسين للصغير وتسائل ٠٠٠ أومال أنس فين ؟؟
أجابهٌ مروان وهو مازال معلق داخل أحضانه٠٠٠٠أنس بره في الجنينه مع نانا والضيوف !!
كانت تقف حول المنضدة الموضوعه بمنتصف المطبخ تصنع المعجنات للصغار لم تلتفت إليه حتي تٌشعرة بأنها غير مباليه بتواجده ،،
وجه حديثهٌ إلي عَليه بتساؤل ٠٠٠٠الضيوف فطروا يا عَليه ؟؟
أجابته بإحترام ٠٠٠٠٠الرجاله فطروا مع عز باشا وطارق بيه وخرجوا يشتروا شوية حاجات علشان يرجعوا ياخدوا الستات ويسافروا علي القاهرة،،،
وأكملت ٠٠٠٠والستات بيفطروا ف الجنينه مع ثريا هانم ومنال هانم !!!
وأكملت عَليه بتساؤل٠٠٠٠٠أحضر لحضرتك الفطار يا باشا ؟؟
نظر علي من أثارت حٌزنه لعدم إكتراثها لتواجده وتحدث٠٠٠٠٠لا يا عَليه مليش نفس،،لو بس تعمليلي فنجان قهوة يبقي كتر خيرك !!!
أجابته بإحترام ٠٠٠٠٠بس كده،،من عنيا يا باشا !!!!
نظر إلي سارة إبنة يٌسرا الماكثه بجوار مليكه تٌساعدها وتحدث بإهتمام٠٠٠أخوكي فين يا سارة ؟؟
أجابتهٌ بإحترام ٠٠٠٠٠في فيلا جدو عز بيعوم في البول مع حمزة وأمير ،،
وأكملت بإستحياء وترجي ٠٠٠٠٠خالو،،، هو حضرتك متعرفش رقم للأوتيل إللي مامي نازله فيه ،،أصلي كلمتها هي وأنكل سليم ولاقيت تليفوناتهم مقفوله وأنا حابه أطمن عليها ؟؟
نطقت أخيراً وتحدثت للفتاه ٠٠٠٠أكيد لسه نايمه يا سارة وأول ماتصحي إن شاء الله هتكلمك علشان تطمن عليكي إنتي وياسر !!!
أجابها ياسين تأكيداً لحديثها٠٠٠٠٠بالظبط زي ما طنط مليكه قالتلك يا حبيبتي،،وأنا إن شاء الله علي أخر اليوم لو هي مكلمتكيش أنا هحاول أوصلها وأخليها تكلمك !!!
وتحركَ حاملاً الصغير للخارج
أما هي فنظرت علي أثرة وتنهدت بألم ثم نظرت إلي عَليه التي أشرعت لعمل قهوة ياسين فتحركت إليها وتحدثت٠٠٠٠ سبيلي القهوة يا داده أنا هعملها !!
إبتسمت عٌليه لها ونظرت مٌني وأبتسمت هي الأخري بتخابث علي ذلك التصرف الذي حتماً سيرضي سيدٌها عندما تخبرة به !!!!
وبعد قليل أخرجت له مٌني القهوة وهو يجلس داخل الإستراحة وحيداً فتقدمت وهي تحمل لهٌ حاملاً فوقهٌ قدحٍ من القهوة ومعهٌ بعض المعجنات الساخنه التي صنعتها مليكه بأيديها
وأبتسمت مٌني وتحدثت٠٠٠٠الست مليكه هي اللي عملتلك القهوة بنفسها وكمان حطتلك البيتزا والكوكيز ده معاها ،،
وأكملت٠٠٠٠قولتلها بس الباشا مش حابب ياكل حاجه مع القهوه ،، ردت وقالتلي إسمعي الكلام وطلعيهم،، الباشا مينفعش يشرب قهوتة علي معدة فاضيه،،
وأكملت بإبتسامة ٠٠٠٠٠٠والنبي الست مليكه بتحبك أوي يا باشا !!!
إنتفض داخله بسعادة من إهتمام تلك العنيدة به وبصحته حتي وهي غاضبه منهْ
ثم تحدث ببرود رسمه علي وجههِ أمامَ تلك المٌني٠٠٠٠حطي القهوة وأرجعي علي المطبخ وخلي بالك من كل حاجه بتحصل حواليكي !!
أمائت له بإيجابيه وأنصرفت وبدأ هو بتناول وحدات الكوكيز بتلذذ
________________________
عِند سليم ويسرا داخل الأوتيل !!!
كانت تجلس داخل أحضانه الحانيه يداعب بيده خصلات شعرها بحنان
ثم رفع وجهها إليه ووضع قبله طويله مٌتلهفه فوق شفتاها قابلتها هي بترحابٍ شديد !!!
ثم نظر إليها بحب وتحدث بعيون هائمه٠٠٠٠مبروك يا حبيبي،،، مبروك يا أحلا وأجمل وأرق عروسه في الدنيا كلها !!
وضعت رأسها علي كتفه ولفت ذراعها حول عنقه وتحدثت بحنان وهي تضع قٌبله حنون فوق عنقهْ٠٠٠٠٠الله يبارك فيك يا حبيبي، ،
وتنهدت بهيام وأكملت٠٠٠٠إنتَ حنين أوي يا سليم، ربنا يخليك ليا !!!
شدد من إحتضانها وأجابها بحنان٠٠٠٠٠وييجي أيه حناني في حنان حضنك ونظرت عيونك يا يسرا،،أنا حاسس إنك عوض ربنا إللي كان شايلهولي علشان يكافئني علي وقفتي مع المرحومه مراتي في مرضها !!!
وضعت يدها علي وجنته وقبلته وتحدثت بحنان٠٠٠٠٠الله يرحمها يا حبيبي،،
ثم أكملت بحب٠٠٠٠اللي أنا متأكدة منه يا سليم إن ربنا جعل كل واحد مننا عوض للتاني علي كل اللي شافه وعاناه في حياته !!
ثم إنتفضت وأكملت بتفكر٠٠٠٠٠يا خبر،،، شفت حبك عمل فيا أيه يا سليم،،أديني نسيت أتصل بسارة وياسر وأطمن عليهم،،
ثم نظرت له بهيام وأردفت٠٠٠٠عيونك توهتني ونستني روحي يا سليم !!!
إبتسم لها بسعادة وقبلها برقه ثم أبتعد وتحدث وهو يٌمسك هاتفها ٠٠٠٠٠أفتحي فونك وتعالي نكلمهم مع بعض وبعدها أكلم ماما وأطمن عليها هي وعلي !!!
وبالفعل إتصلا كلً منهما وأطمئن علي أطفالهما سوياً !!!!
قضت يسرا بعض الأيام داخل الأوتيل وبعدها أخذت أطفالها وطفل سليم وسافروا جميعاً إلي أسوان للإستقرار هناكَ حيثٌ مكان عمل زوجها الحنون !!!
__________________________
بعد مرور بعض الأيام !!!
طلبت ثريا من ياسين الإذن إلي مليكه لتذهب بصحبة جيجي إلي النادي الإجتماعي للترويح عن نفسها ولو قليلاً
وافقها وبعث معهما السائق بسيارة الأسرة !!!
كانت تتحرك برشاقه وهي تمارس لعبة التنس مع مدربها الذي عادت إليه بعد غياب دامَ أكثر من عامان، للتدريب من جديد علي يدة !!!
كانت تتحرك سريعاً ورفعت يدها لأعلي لتستعد لتلقي الطابه بمِضربِها وفجأة وجدت مدربها توقف عن رمي الطابه وهو ينظر خلفها بتركيز ،،،
وفجأة وجدت من يٌمسك بمعصمِها المتواجد بهِ المضرب إنتفضت بهلع ونظرت خلفها سريعاً وجدته بطلتهِ المٌهلكه لكيانها ينظر لها بإبتسامه إستفزازيه وتحدث بصوتٍ خفيض ٠٠٠٠٠بيتهيألي أنا ماأديتش الإذن للهانم علشان تيجي وتقف تتنطت قدام راجل غريب بالشكل ده !!!
نظرت له بإستنكار وأجابته بنبرة ساخرة٠٠٠معلش يا سيادة العقيد أصلي نسيت أسجل في طلب العريضة إني هتمرن !!!
نظر المٌدرب وتحدث إحتراماً لياسين ٠٠٠٠أهلاً يا سيادة العقيد نورت المكان !!
إبتسم لهٌ بسماجه وأجابهْ بنبرة باردة٠٠٠٠أهلاً
فأكملَ المٌدرب بعفويه٠٠٠٠أيه يا مليكه مش هنكمل الماتش ؟؟
كادت أن تتحدث لكنه أمسك المِضرب منها ولف معصمهِ حول خصرها بتملك تحت إستغرابها وتحدث هو بإبتسامة سمجه٠٠٠٠لا والله يا كابتن،،مدام مليكه إعتزلت التنس خلاص،،
وأكملَ ساخراً ٠٠٠٠٠ياريت بقا تلحق تشوفلك بديل بسرعه قبل الأولمبياد ما يبدأ علشان متخسرش الذهبيه إللي كانت مؤكدة !!!
نظرت له بضيق وتحدثت بصوتٍ خفيض لا يسمعهٌ غيرة٠٠٠٠٠كفايه علينا ذهبية سيادتك اللي تستحقها وبجدارة في البرود وإستفزاز البشر !!
نظر المدرب مٌوجهاً تسائلهٌ إلي مليكه بطريقه إستفزازيه لياسين ٠٠٠٠٠حقيقي الكلام ده يا مليكه ،،مش هتكملي تدريب بجد ؟؟
هدر به بنبرة صوت مٌرعبة٠٠٠٠هو السمع عندك أيه يا حضرة إنتَ،، ماأنا لسه قايلك إن خلاص،،، إعتزلنا ده أولاً ،،،
ثانياً بقي يا محترم إسمها مدام مليكه المغربي،،وعلي فكرة أنا مبحبش أعيد كلامي لإني لما بتضر أعيدة للأسف بزعل أوي،،، وزعلي بيبقي غبي ووحش أوي،،
وأكملَ بنبرة تهديديه٠٠٠٠٠مفهوم ولا أعيد كلامي ؟؟
إبتلع المدرب لعابه من هيئة ياسين المٌرعبه وتحدث بإحترام٠٠٠٠مفهوم يا باشا ،، بعد إذن سعادتك !!
وأنصرفَ هارباً من أمام ذلك الوحش الكاسر !!
أما هي ففد نفضت يدةٌ من علي خصرها بغضب وتحدثت٠٠٠٠مٌمكن بقي أفهم أيه اللي سيادتك عملته ده ؟؟
يعني أيه تمنعني إني أتمرن ؟؟
أجابها بحدة وغضب٠٠٠ وهو علشان سيادتك تتدربي تقعدي تتنطتي وتهزي جسمك قدام المهزء ده ؟؟
وأكملَ بحده ونبرة أمره ٠٠٠٠ومن إنهاردة مفيش زفت تمرين تنس تاني،،وأقصي حاجه مسموحلك بيها هنا هي إنك تتمشي في ممشي السيدات أو تدخلي جيم السيدات غير كده تتقي شري وتاخديلك ساتر بعيد عن غضبي إللي إنتي مش أده اليومين دول ،،مفهوم يا مدام ؟؟
وأكملَ مٌستفزا إياها ٠٠٠٠ولا تحبي أعيد كلامي ؟؟
نظرت له بغضب ودقت بأرجلها فوق الأرض وتحركت
أوقفها بحدة ٠٠٠٠علي فين يا هانم ؟؟
أجابته بإبتسامه مٌستفزة ٠٠٠٠رايحه أغير هدومي،،ولا يكونش ده كمان ممنوع ؟؟
ثم تحركت تحت إبتسامتهْ من تصرفها وحالة الغضب التي وصلت إليها بفضله !!!
تحركت ودلفت لحجرة تبديل الملابس أما هو فذهب وجلس بإنتظارها بجوار جيجي وبدأ يحتسان مشروباً بارداً سوياً ،،
وقد علم ياسين مٌسبقاً من المراقب الذي وضعهٌ لمراقبة وحماية تلك العنيده أنها إرتدت الملابس الخاصه بلعبة التنس كي تستعد للتدريب مع مدربها ،،جن جنونه وترك ما بيدة من عمل وأتي إليها مٌسرعاً لينقض عليها بغضب ،،
وبالفعل أبدلت ثيابها وخرجت وكادت أن تذهب إليهما وجدت سالي بوجهها تربع يداها وتنظر لها بحقدٍ وغل وبدون مقدمات تحدثت٠٠٠٠٠من أول ما شفتك وأنا ماأرتحتلكيش أبدا وشفت جوه عنيكي حقيقتك إللي بتحاولي تداريها عن الكل !!!!
إبتسمت مليكه وتسائلت بنبرة ساخرة ٠٠٠٠٠وياتري بقي أيه هي حقيقتي اللي حضرة العبقريه سالي هانم إكتشفتها ؟؟
أجابتها بغل٠٠٠٠حقيقه بشعه لواحدة قلبها إسود مليان بالحقد والغل ،،واحده ما بتطقش تشوف إتنين بيحبوا بعض وهي أرمله وحيدة، ،بباها لزقها بالعافيه لياسين المغربي علشان تستفاد من منصبه وتاخدلها قرشين من وراه هو كمان ،،
وأكملت بغل ٠٠٠٠٠هو أنا مش قولتلك ماتحاوليش تتدخلي في علاقتي بشريف ،،غبائك وحقدك خلاكي ما تطتيقيش تشوفيه بيحبني وبيسمع كلامي،،،روحتي جبتيله قريبت الحيزبونه حماتك ولعبتوا عليه وخلتيه يسيبني أناااااا،، علشان واحده متجيش صفر علي الشمال في جمالي وثقافتي وشياكتي !!!
إبتسمت مليكه وأجابتها ساخرة٠٠٠٠٠مسكينه يا سالي،،صدقيني إنتي صعبانه عليا ومابتمنلكيش غير كل خير ،،بعد إذنك !!!
كادت أن تتحرك إلا أنها وجدت سالي تسحبها من يدها بعنف وهي تتحدث بغضبٍ وغل ٠٠٠٠رايحه فين يا حلوة،،إنتي فاكرة نفسك هتمشي كده من قدامي قبل ماأخلص الكلام اللي لازم تسمعيه !!!
نفضت يدها من عليها بغضب وتحدثت بقوة٠٠٠٠إوعي إيدك،،،أيه الطريقه الهمجيه بتاعتك دي ؟؟
أمسكتها سالي من جديد وهزتها بعنف وهي تتحدث بغل ٠٠٠ الهمجيه دي لسه هتشوفيها دالوقتي حالاً !!
لم تكمل جملتها حتي صرخت بألم حين تم إلتواء ذراعها وراء ظهرها وشعرت بألمٍ لم يضاهيهِ ألمْ
صرخت ونظرت لهٌ وتحدثت بعيون مٌترجيه٠٠٠٠سيب إيدي يا سيادة العقيد،، إيدي هتتكسر !!
أجابها بنبرة حادة وهو يلوي لها ذراعها بحرفيه أكثر ويؤلمها أكثر ٠٠٠٠ما هي لازم تتكسر ياروح أمك علشان مفكرتيش قبل ما تمديها وتلمسي بيها تاج راسك !!
أسرعت جيجي إلي مليكه وهي تتفحصها بإطمئنان٠٠٠٠مليكه إنتي كويسه ؟؟
هزت رأسها سريعاً بإيجاب وهي تنظر إلي عاشق عيناها بإنتشاء وهو يفترس من حاولت مٌجرد لمسها،،تأكدت أنهٌ حقاً رجلها وحماها وسندها الأول والاخير بعد ربها !!
تحركت إليه وحدثته بهدوء ٠٠٠٠سيبها لو سمحت يا ياسين،،خليها تروح لحالها !!!
أجابها بحده٠٠٠٠أسيب مين ؟؟ دي واحدة ناقصه تربيه وأنا نويت أكملهالها !!!
جاء رجال الأمن الخاص بالنادي وتحدث ياسين بحده وهو يٌلقي بسالي بشدة لتقع بعنف فوق الأرض ٠٠٠٠٠البت دي تتسلم حالاً للقسم التابع للمنطقه وتلبس محضر تعدي وقذف وسب محترم ،،مفهوم !!!!
جاء علي الفور المدير المسؤؤل عن إدارة النادي وتحدثَ مٌهدءً ياسين٠٠٠٠إهدي يا باشا وكل إللي حضرتك تؤمر بيه هيحصل
نظر لهٌ ياسين وصاحَ بغضب ٠٠٠٠٠٠إبقوا إستنضفوا الأعضاء بعد كده،،مش كل من هب ودب ودفع قرشين تدولوا العضويه ؟؟
أجابهٌ المٌدير خجلاً ٠٠٠٠إحنا أسفين يا أفندم علي إللي حصل !!
وجهت سالي حديثها إلي ياسين بدموع ٠٠٠٠٠من فضلك يا ياسين بيه حضرتك كده هتضيع مستقبلي !!!
نظر لها بإحتقار وأجابها٠٠٠٠٠إنتي اللي بغبائك ضيعتيه يوم مافكرتي تلمسي إيد حرم ياسين المغربي،،
ثم إقترب من مليكته ولف ذراعه وأحاط بهِ كتفها بعنايه في تصرف يوحي إلي ملكيته لها !!!
نظرت سالي إلي مليكه بإستعطاف ودموع وهي مكبله من أمن النادي ٠٠٠٠٠٠٠خليه يسبني يا مدام مليكه أرجوكي، ،،صدقيني مكنتش أقصد أأذيكي أنا كنت مقهورة إن شريف سابني وكنت محتجاكي تسمعيني ،،كنت بمسك إيدك علشان تقفي وتديني فرصه تسمعيني فيها مش أكتر !!!
نظرت لها بحيرة ثم حولت بصرها إليه فنظر لها بحسم ووجهَ حديثه إلي مدير النادي ٠٠٠٠٠إتفضل حولهالي علي القسم حالاً وأنا هعمل تليفوناتي وأتابع الموضوع بنفسي !!!
أجابه المٌدير بطاعه وتحرك وهو مازال يحتويها تحت ذراعه تحت صياح سالي وعويلها وأستنجادها بمليكه !!
إستقلت معه سيارته ونظرت إليه وتسائلت٠٠٠٠هي كده ممكن تتأذي ؟؟
أجابها ساخراً وهو يٌشغل مِقود السيارة وينطلق٠٠٠٠لا طبعاً،، إحنا هناخدها جوله نفسحها فيها ونرجعها تاني !!
تحدثت بحنق من سخريته ٠٠٠٠يااااسين !!
نظر لها بحنان فقد إشتاق حقاً نطقها لإسمه،،تنهد وأجابها ٠٠٠٠هتاخدلها من سنه ل تلات سنين حبس علي الأقل علشان دي جنحة سب وقذف وتعدي
تحدثت بأسي ظهر بصوتها٠٠٠٠أيوة بس دي كده مستقبلها ممكن يضيع،،حرام بجد دي كده لما تخرج مش هتلاقي محطه ترضي تشغلها ،،
ثم نظرت له وتسائلت٠٠٠٠٠هو أنا لو قولتلك إني حابه أتنازل هتوافق ؟؟
إستشاط غضباً وأشتعل داخله وأجابها بنبرة حادة ٠٠٠٠٠مش هيحصل طبعاً يا هانم لأن ببساطه الموضوع يخصني قبل ما يخص سعادتك !
ثم نظر لها بضيق وتحدث بحديث ذات مغذي٠٠٠٠٠كريمه أوي سيادتك وبتسامحي في الإساءه واللي بيسيئوا إليكي !!
وأكملَ بوجع ظهر بصوته لم يستطع مٌداراته٠٠٠٠إلا قوليلي يا مدام،،هو السماح عندك بيكون للكل بلا إستثناء ولا للناس اللي ليهم قيمة عندك وبس ؟؟
تألم داخلها وتمنت لو لديها الجرأة لتتجنب كرامتها وترمي بحالها داخل أحضانه لتخبرةٌ أنه أغلي الغوالي لديها،، ولكنه الكبرياء لعنة الله عليه !!!!!
تنهدت وسحبت بصرها عنه وتألم هو وشعر بالمهانه والكسرة،، نظر أمامه وقاد بحدة حتي أوصلها أمام منزلها وتوقف بالسيارة دون نطقهِ بأية كلمه،،
ترجلت ودلفت لداخل الفيلا وأنطلق هو مٌجدداً بسيارته خارج الحي حتي يهدئ من روعه المٌشتعل !!!
__________
عاد ليلاً من جلسه خاصه بالعمل،،وكاد أن يدلف لداخل منزله أوقفه رجل الأمن مٌتحدثاً بإحترام ٠٠٠٠٠ياسين باشا ،،مدام مليكه خرجت للبحر مع أنس وبعت وراها حسن يقف يحميها من بعيد !!
تنهد بتعب وأماء رأسه وذهب إليها ،،وجد حسن يقف بعيداً أشار له بأن يذهب !!
وتحرك بهدوء ووقف بجانب تلك الحزينه المٌحتضنه صغيرها بدموعها الصامته ،،،رأه الصغير فانتفضَ بسعادة مٌلقياً حالهٌ داخل أحضانه ٠٠٠٠٠بابي حبيبي !!
نظرت سريعاً إليه بعيون متشوقه ،،سحب الصغير من بين أحضانها وأحتضنه برعايه !
ثم وجه حديثهٌ إليها بهدوء٠٠٠٠٠أيه إللي مخرجك بالليل كده لوحدك ؟؟
أجابته بهدوء٠٠٠٠٠كنت مخنوقه ومحتاجه أشم شوية هوا !!!
تنهد بألم وأجابها٠٠٠٠طب يلا علشان فيه نسمة هوا بارده والولد كده مٌمكن يبرد !!!
نظرت إليهْ بتألم وأجابته بلوم٠٠٠٠٠لو خايف علي الولد من البرد خده وروح !!
نظر أمامهٌ وصمتَ ،،كانت تنتظر منه إجابه ،،
كانت تنتظر سماع أنها أيضاً غاليته،،وأنها أيضاً محط إهتمامه لكنهٌ فضل الصمت،،
وقفا بجانب بعضهما ومر الوقت ثم تحدث الصغير إليه ببرائة ٠٠٠بابي هي مامي ليه بتعيط ؟؟
أجابهٌ ساخراً٠٠٠٠٠٠علشان الستات بيعشقوا النكد زي عنيهم يا حبيبي !!
ثم نظر لها وتحدث بحنان٠٠٠٠٠يلا كفايه كده هتبردي !!
ردت عليه بتساؤل٠٠٠٠خايف عليا أوي ؟؟
تنهد بإستسلام فتحركت وتحرك بجانبها بصمتٍ تام حتي وصلا لباب الفيلا مدت يدها لتأخذ عنهٌ صغيرها وتلامست الأيدي وشعرا كٌلٍ منهما بشرارة ساخنه من مجرد لمسة يد،،،
نظر لها داخل عيناها بإشتياق بادلته بدعوة للدلوف معها ،،إربكَتهٌ تلك النظرة لكنه يريدها صريحه،،لا بالعيون ،،،
حدثته عيونها،،،،
لما لا تأتي وتغمرني بأحضانك،،
فلقد كرهتٌ الإنتظارِ وأشتقت ريانكْ ،،،
لم أعٌد أستطعٌ الصمودَ أكثر،،،
تعا ياسيني وسوف أصدٌقكَ وعداً،،،
ستري من عشقي ما يٌنسيكَ كٌلْ ألامكْ !!!!!
تلاشي نظراتها وتحدث بنبرة جاده٠٠٠٠تصبحي علي خير !!!
قال كلمته وأنصرفَ ودلفت هي بقلبٍ مكسورٍ حزين
__________
دلفت للداخل وجدت ثريا تجلس في بهو المنزل بإنتظارها ألقت عليها السلام ردته ثريا بترحاب
وذهب الصغير وجلس بأحضان جدته الحنون
وتحدث بتلقائيه٠٠٠٠تعرفي مين جالنا علي الشط يا نانا ؟؟
نظرت له وتسائلت ٠٠٠٠مين يا قلبي ؟؟
أجابها بإنتشاء وسعادة٠٠٠٠٠بابي وأخدني في حضنه ووصلنا لبرة وروح عند أيسل !!!!
نظرت إلي مليكه وجدتها تنظر بشرود أمامها وعيونها مهمومه
تحدثت لتٌخرجها من ما هي به٠٠٠٠٠يسرا والولاد بيسلموا عليكي،،لسه قافله معاهم حالاً !!
نظرت لها بأمل وتسائلت ٠٠٠٠٠وهي عامله أيه يا ماما ؟؟
إبتسمت وأجابتها٠٠٠٠الحمدلله باين من صوتها إنها مبسوطه أوي !!!
ردت مليكه بإبتسامة حانيه٠٠٠٠٠يسرا حد جميل أوي وتستاهل كل خير ،،ربنا يسعدها ويعوضها خير عن كل إللي فات !!!
نظرت لها وتألم داخلها علي ما أوت إليه تلك المسكينه بفضلها
تنهدت وأردفت٠٠٠٠٠كلميه وأعتذريله يا بنتي،،،ياسين راجل وكرامته وعزة نفسه منعينه إنه يبدأ بالخطوة الأولي ،،مستكتر اللي حصله منك وزعلان وده حقه،،كلميه وصفوا اللي بينكم ،،مش عيب يا بنتي إن الست تكلم جوزها وتعتذرله طالما هي إللي بدأت بالغلط !!!!
أجابتها بألم٠٠٠٠٠ماأنا روحتله وأعتذرتله وطردني يا ماما،،ماأقدرش أرخص نفسي معاه أكتر من كده،، أنا كمان عندي كرامة ومن حق نفسي عليا إني أصونها وأغليها !!
ردت ثريا بحكمه٠٠٠٠٠٠مفيش كرامة بين الراجل ومراته يا مليكه،،
وأكملت لتٌشجعها٠٠٠٠٠تعرفي يا مليكه إني لما فكرت لقيت إن من مصلحة مروان وأنس يكون ليهم أخ من ياسين !!
نظرت لها بإستغراب وحيرة !!
فاسترسلت ثريا حديثها٠٠٠٠٠صدقيني زي ما بقولك كده،،مروان وأنس لما يكونلهم أخ من ياسين ده هيقوي وضعهم أكتر وهيذود العلاقه بين ياسين والولاد ويربطه بيهم أكتر،، وقتها هيكونوا أخوات إبنه أو بنته فبالتالي هيكون أهميتهم من أهمية ولادة بالفعل مش بالكلام !!!
أجابتها مليكه مٌفسرتاً٠٠٠٠٠بس ياسين بيحب الولاد وبيعتبرهم أولاده فعلاً مش بس قولاً يا ماما !!!
ردت عليها بحكمه٠٠٠٠٠عارفه يا بنتي لكن صدقيني العلاقه كده هتكون أقوي بكتير وخصوصاً إن ياسين عاوز وحابب ده
نظرت لثريا وجدت نظرات تشجيع فتحدثت هي بأسي٠٠٠٠٠ربنا يعمل إللي فيه الخير يا ماما !!!
وقفت وقبلت صغيرها الغافي بأحضان ثريا وحملته قائله٠٠٠٠٠هدخلك أنس علي السرير علشان مايتعبش رجليكي !!!
وبالفعل أدخلته وأتت إلي ثريا وجلست بجوارها وأمسكت بكتاب الله وبدأ إثنتيهم بتلاوة أيات الله المٌحكمات حتي تٌزيل عنهما ما أصابهما من حزنٍ وهم مؤخراً !!!!!
___________________________
بعد مرور حوالي إسبوعان !!!!!!
كانت تجلس وحيدة بغرفتها مٌتألمه علي ما أصابها من حزنٍ منذ إبتعادة عنها،،،
فهو مؤخراً بدأ بتجنبها كٌلياً يبدوا وكأنه أعادَ إستراتيجية عقابها بالبعاد الكٌلي حتي تهرول لهْ حين تشتاقه،،لكنه العِند والكبرياء الذي دخل وأستوطنَ قلب كٌلٍ منهما هو من منعها ومنعهْ !!
خرجت إلي الشرفه تنظر إلي شرفة غرفته علها تراهٌ وتهدئ لوعة إشتياقها لهْ،، تنهدت بألم حين وجدت شرفته خاليه
رفعت رأسها للأعلي وأغمضت عيناها و تنفست هواء البحر بإنتشاء ،،تألمت وهي تتذكر كل جلساتهما معاً بتلك الشرفه،،إستمتاعهما سوياً وهما يتناولان مشروب القهوة علي أنغام فيروز الهادئة،،،والنظر داخل أعيٌن بعضهما بغرام وهيام !!!
ضغطت زر هاتفها وطلبت من مٌني قدحاً من القهوة علهْ يذكرها بهْ وأشعلت جهاز الموسيقي علي غنوة لفيروز ،،،،صباح ومسا،،،،شي ما بينتسي،، تركت الحب أخدت الأسي،،،،،
بدأت بإرتشاف قهوتها وإستماع غنوتها وهي تتذكرة ،،تتذكر عيناه الساحرة وهو ينظر لها بهيام،،تذكرت لمسة يدهِ الحنون ليدها،،،تذكرت حديثهما معاً طيلة الليل ،،حديثهٌ الذي يختصها به،،،هي لا غيرها حديث العشاق ،،
☆حديثٌ عشق الياسين لمليكتهْ ☆
تنهدت بألم ورفعت رأسها من جديد مٌغمضة العينان وهي تستنشق هواء البحر ونزلت دموعها حين غلبها الشوق لهْ
دلفت للداخل بقلبٍ يتمزق إشتياقاً أمسكت هاتفها نظرت إلي نقش حروف إسمه وكادت أن تضغط عليه لكنها تراجعت بأخر لحظه !!!
ذهبت إلي خزينتها فتحت صندوق مٌقتنياتها الثمينه وأخرجت منه صورها معه داخل لندن !!!
أخذتهم وذهبت بهم إلي أريكتهْ جلست فوقها وهي تتحسسها بيدها ثم أمسكت وسادته وأشتمتها بعيون مغمضه وقلبٍ عاشق مشتاق ،،،
أفتحت عيناها من جديد وأمسكت الصور وهي تتفقدها بدموع الألم،،، تذكرت ذلك اليوم الأشبه بحٌلمٍ جميل حين أرتدت له ثوب عٌرسها وكم الاحاسيس والمشاعر التي إجتاحت روحها في ذلك اليوم !!!
تنهدت بألم ودموع وضلت علي حالتها تلك حتي غفت وسط دموعها وهي حاضنه وسادته !!!
___________________________
أما عن ليالي !!!!
بعد تفكير عميق ومداولات لها مع منال وافقت علي إرتدائها الحجاب وذلكَ لإرضاء ياسين وشبه إقتناع أن ذلك هو الصحيح،،حتي أن منال إتخذت هي الأخري تلك الخطوة بعد رفضها الفكرة لسنوات عديدة لكنها أقتنعت وذلك التصرف أسعد ياسين كثيراً وبالفعل إرتدا إثنتيهم الحجاب وصعد ياسين إلي غرفة ليالي بعد عقاب دام أكثر من شهران منذ ذلك اليوم المشؤؤم بالنسبةٍ للجميع
كانت تجلس بجوارة فوق التخت وهو يقرأ كتاباً بيدة ومٌنشغلاً عنها به فتحدثت ٠٠٠٠٠إنتَ ليه حبيتها هي ومحبتنيش يا ياسين ؟؟
أخرجهٌ سؤالها من تركيزة في القرائه وإلتفت إليها
ثم أكملت هي بحزن ٠٠٠٠أيه إللي لاقيته عندها يخليك تحبها ويخليها غاليه عليك لدرجة إنك حتي وإنت غضبان منها تروح لنرمين وتجبرها تيجي تعتذرلها قدام الكل ؟؟
نظر لها ثم تنهد وسألها بهدوء٠٠٠٠٠نرمين هي اللي قالتلك ؟؟
هزت رأسها بإيجاب وتحدثت ٠٠٠٠أيوة نرمين،،،
ثم أكملت بعتاب ٠٠٠٠٠أيه اللي أدتهولك يخليك تعمل علشانها إللي عمرك ما عملته علشاني ؟؟
نظر لها بإستغراب وتسائل٠٠٠٠وأنا أمتي سمحت لأي حد إنه يهينك يا ليالي ؟؟
وأكمل مٌفسراً ٠٠٠٠٠أنا عمري في حياتي ماسمحت لمخلوق علي وجه الأرض إنه يهينك أو حتي يمسك بكلمه،،
إنتي مراتي وهي كمان مراتي وكرامتكم إنتوا الإتنين من كرامتي ولا يمكن أسمح لحد يجرح شعوركم أو يقلل منكم وأنا موجود !!
أجابته بحزن٠٠٠٠٠بس إنتَ حبيتها يا ياسين،،،أنا شفت حبك ليها جوة عيونك ،،شفت نظرة عمري ف حياتي مشفتها ف عيونك وإنت بتبوصلي ،،
وأكملت بغضب٠٠٠٠٠شفت ألم وكسرة وغضب راجل كان هيموت ويبقاله طفل من واحده بكل جبروت منعته الحق ده ،،حتي بعد كل اللي عملته فيك وبعد ما قتلت إبنك علشان ميبقاش فيه حاجه تربط بينك وبينها متخليتش عنها !!!
وتحدثت برجاء٠٠٠٠٠٠ علشان خاطري طلقها يا ياسين ، طلقها وخلينا نعيش مرتاحين زي زمان !!!!
أجابها بنبرة هادئة وباردة٠٠٠٠٠ما تغالطيش نفسك وتخدعيها يا ليالي،،،،إحنا بيها أو من غيرها عمرنا ما كنا مرتاحين ،،،أنا قضيت عمري كله معاكي في نكد ومشاكل،،،
وأكمل بتعقل٠٠٠٠٠مليكه مراتي وزيها زيك بالظبط،، حاولي تتقبلي الوضع علشان نعيش كلنا مرتاحين !!!
تحدثت برفض وأستنكار ٠٠٠٠٠متقولش زيها زيي ،،،أنا أم ولادك،،،أنا عمري ما خدعتك زيها وروحت قتلت حته منك ومن وراك علشان محدش يعرف بعلاقتنا !!!!
إبتسم لها ساخراً وتحدث٠٠٠٠إذا كانت هي زي ما بتقولي قتلت حتة مني ومن ورايا،،،فاأنتي عرضتيني أنا شخصياً للخطر وبردوا من ورايا،،،،ويمكن لو ماأخدتش بالي ف الوقت المناسب كٌنت موت وكنتي هتكوني إنتي السبب ،،،متحاوليش تبرئي نفسك وتطلعيها هي الشيطان،،،،
وأكملَ مٌفسراً بنبرة حادة٠٠٠٠٠٠٠ده غير إن الموضوع مش زي ما ذكرتيه إطلاقاً،،وإنتي عارفه ده كويس أوي !!!
وأكمل بحزن٠٠٠٠٠مليكه حبتني وخافت عليا لدرجة إنها عرضت نفسها للخطر علشان متجرحنيش،،،راحت تجهض نفسها مع إن كان ممكن يجرالها حاجه ومكونش أنا معاها علشان متجرحش مشاعري لو عرفت إنها كانت بتاخد مانع للحمل،،
وأكملَ٠٠٠٠٠٠٠ وده مش لإنها مش حابه تخلف مني لاء،،،،،،مليكه خافت من ملامة الكل ليها وكلامكم واللي بالفعل حصل من نرمين ومنكم كلكم !!!!
نظرت له وتسائلت ٠٠٠٠٠هو أنت بتفكر ترجعلها تاني يا ياسين ؟؟
تنهد وألقي برأسهِ للخلف
تنهدت وتيقنت من عشقه لها ومن إنتوائه إرجاعها لحياته من جديد،، فحاولت تناسي الموضوع كي لا تٌحزن داخِلٌها ،،وأيضاً لإيجاد طريقه لتٌسعد بها حالها وتحدثت بجديه ٠٠٠٠٠٠ياسين أنا كنت حابه أسافر لبنان مع ماما وداليدا علشان بجد محتاجه زيارة ضرورية للدكتور !!!
نظر لها بتيهه وأستغراب لتحولها السريع وتنهد مٌستسلماً لطباع تلكَ العجيبه وحبها الشديد لذاتها ولمظهرها أمام الجميع !!
تحدث إليها برفضٍ مٌبرر٠٠٠٠مش هينفع تسافري يا ليالي،،،ولادك داخلين علي إمتحانات ال final ولازم تكوني جنبهم علشان عقلهم مايتشتتش ،،
وأكملَ بتعقل٠٠٠٠٠٠٠ولو الموضوع ضروري بالنسبالك فيه مراكز تجميل كويسه كتير هنا في إسكندريه،،، إتفضلي إبحثي عن أفضل مركز وأحجزي فيه وأنا هحولك الفلوس إللي محتجاها،،،لكن سفر بعد كده مش هيحصل يا ليالي،،
أجابته بضيق٠٠٠٠٠بس إنتَ وعدتني إنك هتسمحلي بكل إللي منعته عني يا ياسين ؟؟
أجابها بنبرة صوت جادة٠٠٠٠٠راجعت نفسي ولقيت إن كان فيه حاجات بسمح بيها مينفعش تتكرر تاني ،،منها سفرك للبنان لوحدك !!
أجابته ٠٠٠٠٠بس أنا مابسافرش لوحدي يا ياسين،،ماما وأختي دايماً بيكونوا معايا !!!!
أجابها بإقتضاب٠٠٠٠ ده أخر كلام عندي وياريت بقي تبطلي شغل المظاهر الكدابه بتاعتك دي،،
وأكملَ بذكاء٠٠٠٠٠٠ إنتي مش عاوزة تسافري علشان الدكتور اللي هناك شاطر وملوش زي،،،لا يا هانم،،، إنتي عاوزة تقعدي في النادي تتكلمي وتتباهي قدام شوية الستات التافهه اللي سيادتك مصحباهم وتقولي إنك روحتي لبنان عند الدكتور الفلاني وعملتي شوبنج من المكان العلاني ،،،
وأكملَ بتعقل٠٠٠٠٠إكبري وأعقلي بقا وبلاش السطحيه إللي إنتي فيها دي،، دي بنتك ماشاء الله بقت طولك وإنتي لسه بعقلية بنت ال 19 سنه !!
زفرت بضيق وأستسلمت لأمرها من جديد وتحدثت٠٠٠٠٠خلاص يا ياسين،،،هدخل أعمل Search دالوقتي وأعرف الأسعار وأقولك تحولي إللي هحتاجه !!
أماءَ لها بإيجاب وتحدث بإقتضاب٠٠٠٠تمام يا ليالي،،ممكن بقي تسبيني أكمل قراءة الكتاب ؟؟
_________________________
كان عز يجلس داخل حديقته بجوار حمزه وأمير أتت إليهِ منال وبجانبها العامله التي تٌمسك بيدها حاملاً عليه قدحان من القهوة وأشارت للعامله أن تضع ما بيدها وتنصرف !!
نظرت إلي عز بإبتسامه قائله٠٠٠٠لقيتك قاعد لوحدك قولت أجي أشرب قهوتي معاك !!
إبتسمَ لها بحنان وتحدث٠٠٠٠٠فنجان القهوة جه في وقته فعلاً !!!
ناولته إياه بإبتسامه مٌردفه٠٠٠٠٠إتفضل !!
تناوله منها بإبتسامة شكر قائلاً ٠٠٠٠٠تسلم إيدك يا حبيبتي !!
ثم أكملَ بإعجاب٠٠٠٠مبسوط أوي بالتغيير إللي حصلك مؤخراً يا منال،،شايف علاقتك بقت شاملة وكويسه مع الكل،،عاجبني كمان سؤالك علي مليكه وإنك بدأتي ترجعي معاها زي الأول،،كمان علاقتك بياسين اللي واضح إنها أخدت منحني تاني خالص كان نفسي أشوفه من زمان !!!!
إبتسمت لهْ برضي وأردفت٠٠٠٠عملت إللي كان لازم أعمله من زمان يا عز،،
وأكملت بحكمه٠٠٠٠٠أنا كبرت يا عز وفهمت، ،ولازم أساعدك ف إننا نحافظ علي بيتنا وولادنا،،تخيل إني بعد العمر ده كله أكتشف إني كنت بأذي إبني وأني كنت سبب رئيسي في تدمير علاقته بمراته ،،،
وأكملت بحزن ظهر بعيناها ٠٠٠٠٠وأنا اللي كنت طول الوقت فاكرة إني بكدة بحافظله علي بيته وولادة !!!
ربت عز علي يدها وتحدث٠٠٠٠مش عيب إننا نكتشف أغلاطنا ونحاول نصلحها يا منال ،،العيب إننا بعد ما نكتشفها نفضل مكملين فيها بعند ومكابرة !!!
أجابته ٠٠٠٠٠أنا بحاول أصلح إللي بوظته مع ياسين وليالي،،،بحاول أفهمها إنها لازم تقرب وتهتم بأولادها أكتر من كده قبل فوات الأوان،،
كمان بحاول أخليها تتقبل فكرة وجود مليكه في حياتها هي وياسين !!
وأكملت وهي تنظر له٠٠٠٠٠تعرف يا عز،،،علي أد ما أنا زعلانه علشان ليالي لكن في نفس الوقت مبسوطه جداً علشان ياسين،،،مبسوطه إنه أخيراً لقي الحب اللي يستاهله ،،لكن زعلانه علي حزنه اللي ملي عيونه وملامحه من وقت ما بعد عنها وبجد نفسي يبطل عِند ويرجعلها علشان يرتاح ويريحها معاه !!!
أجابها بهدوء٠٠٠٠٠٠متقلقيش يا منال،،،مهما طال البعد وذاد العند والمكابرة قلوبهم وأشتياقهم لبعض في الأخر هيرجعوهم ،،المسألة مسألة وقت مش أكتر !!!
إبتسمت له وأكملا باقي حديثهما معاً !!!
_________________________
بعد مرور أكثر من شهر
كان يتحرك علي شاطئ البحر ليلاً لعلهٌ يٌهدئ من روع قلبهِ المٌشتعل بالإشتياق،،نعم فقد وصل ذروة إشتياقه لها ولكنه الكبرباء لا غير من يٌبعده !!!
تنفس بتألم وزفر بضيق وحدث حاله،، ياالله،،،لقد تعبت وهرمت روحي،،فلتساعدني وتهديها لي، ردها لي يا الله فلم أعد أستطع ألم الفراق أكثر ،،
أااااأه مليكه،،
لما لا تشعرين بقلبٍ المشتاق ،،
لقد هرمتٌ من طيلة الإنتظار،،
من أين لكٍ تلك القوة والجفاء،،
من أين لكٍ ذلك العناد،،
لما لا تأتي لي وتٌنهي عذابي وتمزق روحي ،،
وأكمل بتألم،،،،لا تفسري إبتعادي عنكي غروراً مليكتي ،،،
أردت فقط إبدائكِ الخطوةَ الأولي لأشعر بمدي غلاوتي ،،
فأنا أتخذت جميع الخطوات سابقاً،،
أردت التأكد ما إن كنت عندكِ غالياً،،
أم أن بٌعدي أو إقترابي عِندكِ سواسياً ،،
لكن كفي بالبعد عني حبيبتي،،
فحتي وإن لم أكن بالقدر عندكِ غَالياً ،،
فلتعلمين أنكِ عندي أغلي من الروحِ والوجدانِ
سأتيكي غاليتي فقلبي لم يعد يحتمل البعد والهجرانِ
لم أعد أحتمل إبتعادك أكثر،،
مزقني الفراق وشتت داخلي وأصبحتٌ هشاً ،،
عودي لأحضاني مليكتي،،فلقد هرمَ داخلي وما عاد فيا الإحتمالٌ أكثر،،،
وإن لم تعودي سأتضر أتنازل عن كرامتي وهناً !!!!
تحركَ وإنتوي الرجوع إليها فقد تعب وتعبت روحه،،دلف لداخل الفيلا وجد عمته تجلس في وسط البهو تٌمسك بمسبحة يدها تٌسبح بها لله الواحد الأحد،،ألقي عليها السلام وقبلَ يدها وجلس بجانبها ،،،
تحدث مٌستفسراً ٠٠٠٠أومال فين أنس يا ماما ؟؟
أجابتهْ ٠٠٠٠نايم من بدري !!
أكملَ هو بهدوء٠٠٠٠٠٠يٌسرا أخبارها أيه ؟؟
أجابته برضي.٠٠٠٠الحمدلله كويسه ،،،سليم فعلاً طلع راجل محترم أوي يا ياسين،، بيتقي ربنا فيها وفي أولادها،،وهي كمان الحمدلله بتراعي ربنا في إبنه !!
أجابها بإختصار ٠٠٠٠يسرا محترمه وطيبه وتستاهل كل خير علشان كده ربنا كافأها براجل محترم زي سليم !!!
أجابته ٠٠٠٠٠ده حقيقي يا ياسين !!!
هز لها رأسه وصمت
نظرت إليه وجدت بداخل عيناهْ حيرة فتحدثت لترفع عنهْ الحرج ٠٠٠٠إطلع إرتاح فوق في أوضتك يا حبيبي !!
نظر لها بإستحياء فأكملت هي ٠٠٠٠إطلع يا أبني وكفايه عِند ومكابرة ،،مليكه غلطت أه بس إللي يشفعلها نيتها الطيبه وإنها كانت خايفه علي مشاعرنا كلنا،،وإنت كمان ياأبني غلطت لما عاتبتها وكشفت اللي بينكم بالشكل ده قدامنا ،،فياريت متخليش العِند ينهي كل شيئ بينكم !!!
تنهد ومازالت الحيرة تسكن عيناه،،
ثم نظر لها وتحدث علي إستحياء ٠٠٠٠٠أمي،،أنا عاوز أفاتحك في موضوع بس أرجوكي حاولي تفهميني وتعذريني !!!!
أمسكت يدة وهزت رأسها بتفهم وأردفت بذكاء٠٠٠٠شوف الجناح إللي يريحك وأنا من بكرة هتصل بمعرض الموبيليا ييجوا ياخدوا المقاسات ويفرشوه !!!
تنهد بإرتياح ثم أمسك يدها وقبلها وتحدث مٌفسراً ٠٠٠٠غصب عني والله يا أمي،،سامحيني مش قابلها علي رجواتي وبجد مش مرتاح في المكان !!!!
إبتسمت له وتحدثت٠٠٠٠٠حقك يا أبني ومحدش يقدر يلوم عليك،،أنا إللي أسفه وأتمني إنك تسامحني،،،
وأكملت بندم وحزن٠٠٠٠٠أنا السبب ف كل إللي حصل،، أنا إللي فكرت بكل أنانيه وكان كل همي إني أحيي ذكري إبني علي حساب أي حاجه وأي حد،،،ونسيت إن مليكه لسه صغيرة ومن حقها تعيش حياتها وتكمل مع راجل يحميها ويحبها،،
أنا اللي وصلتكم لكده يا أبني، أنا اللي بكل أنانيه كنت دايما بحملها فوق طاقتها وأطالبها بالوفاء للماضي إللي راح،،
ثم نظرت لهْ وأردفت بنبرة نادمه٠٠٠٠٠سامحني يا ياسين !!!
قبل رأسها وشكرها ثم أكمل٠٠٠٠متحمليش نفسك فوق طاقتها يا أمي ،،اللي حصل حصل وأنتهي،،،
وأكمل ٠٠٠٠٠ياريت يا حبيبتي متتعبيش نفسك وتتصلي بمعرض الموبيليا ،،أنا بعد إذنك حابب أختار الأوضة بنفسي !!!
أجابته بتفهم٠٠٠٠٠اللي يريحك إعمله يا ياسين،،المهم تكون مرتاح ومش زعلان مني يا أبني !!!
قبل يدها وأردفَ٠٠٠٠٠عمري ماأقدر أزعل منك يا حبيبتي !!!!
__________
ثم صعد لحبيبته ودلف للداخل دون إستأذان حتي لا يٌزعجها ظناً منه أنها غافيه،،، وجد إضاءه خافته وجهَ بصرةِ فوق التخت وجدهٌ خالياً ،،،
حول بصرةٍ تلقائياً إلي أريكته وجدها مٌمدده فوقها،، نائمة بوضع الجنين وهي ترتدي إحدي قمصانه الخاصه به،،تحتضن وسادته ودموعها تنهمر بغزارة !!!
إنفطر قلبهِ لأجلها وتحرك إليها ببطئ شديد،،، نظرت إليه وشهقت بدموعٍ الألم وهي مازالت بوضعها !!!
وقف قبالتها ورفع يداه بإستسلام وتحدث بصوتٍ مٌتألم ضعيف ٠٠٠٠٠ تعبت يا مليكه وخلاص مبقتش قادر،، ،، تعبت والهجر والإشتياق دمرني ودمر كياني،،جتلك وأنا رافع راية الإستسلام،،، مش ده اللي حابه ومستنيه إنك تسمعيه ؟؟
هزت رأسها نافيه بعيون تزرفٌ دمعاً وقلبٍ ينزف ألماً وأردفت٠٠٠٠٠٠٠إتأخرت أوي يا ياسين،،،، غيابك طال،،،طال أوي وكسرني وكسر جوايا فرحه اللٌقي !!
إقتربَ عليها وجلس بجانبها ثم أمسك يدها ورفعها لتجلس،،،
وضع يده وزال عنها دموعها وأرجع شعرها خلف أذنها وتحدث٠٠٠٠كنت مستني أشوف درجة غلاوتي عندك أد أيه،،،كنت فاكر حبك ليا أقوي من أي إعتبارات تانيه ،،
إستنيت علي أمل إن حبك وشوقك ليا يجبوكي لعندي،،،بس إكتشفت إني كنت مستني سراب،،كل ماأقول خلاص هانت،، خلاص حبيبتي تعبها بٌعدي وجايه تترمي في حضني علشان ترتاح وتريحني،،
ألاقي إنتظاري يطول أكتر وأكتر لحد ماتعبت من الإنتظار وعرفت إن مفيش أمل ،،،
وأكملَ بإستسلام٠٠٠٠٠فاجيت !!!
أمالت رأسها ونظرت لهْ بدموع وأجابته ٠٠٠٠ماأنا جتلك يا ياسين،،،جتلك وكنت بموت من جوايا،، جتلك في عز ضعفي وخوفي وإنكساري،،،
جتلك وكنت مستنياك تطمني وتطمن خوفي وتضمني لصدرك وتحسسني بالأمان اللي ملقتهوش غير وأنا في حضنك،،
جتلك وبدل ما تطمني وتحتويني طردتني بعد ما سَمعتني إللي دبحني وكمل عليا ودمر كياني !!
أمسك وجهها وهز رأسهٌ أسفاً وتحدث٠٠٠٠٠كنت غبي،،،أنا بعترفلك إني كنت غبي لما خليت الكرامه تقف حاجز بيني وبينك،،،
وأكمل بعيون مغيمه مٌتألمه٠٠٠بس أعذريني يا حبيبي أنا كنت مدبوح وبرقص رقصة الموت الأخيرة،،، كنت ضايع ومشتت من اللي عرفته يا مليكه !!!
بكت بدموع حارقه فضمها داخل أحضانه وتنفس بإرتياح وتحدث بأسفٍ وندم ٠٠٠٠أنا أسف والله أسف ،،،سامحيني يا قلبي،، أرجوكي سامحيني !!!!!
إنتفض قلبها من ضمة صدرة لها التي إنتظرتها كثيراُ وأجهشت بالبكاء المرير من شدة سعادتها لعودتها إلي أحضانه من جديدوتحدثت٠٠٠٠٠أنا كمان أسفه يا حبيبي ،،أرجوك تنسي كل اللي فات وتسامحني !!!
شدد هو من إحتضانها وتأوهَ من لذة العناق بعد غياب طال شهوراً
ضلا يشددان من إحتضانهما لبعضهما بلذة وتعالت أهات الإشتياق بينهما وهما مغمضان العينان
أخرجها من داخل أحضانه ونظر لها بإشتياق وعيون هائمه في بحر عشقها ثم مال علي شفاها وألتهمهما بإشتياقٍ جارف بادلتهٌ ذلك الإشتياق بقلبٍ نابض بعشقه !!!
تحامل علي حاله ووقف ثم حملها بين ساعديه القويه وتحرك بها خارج الجناح بأكمله وتوجه إلي الجناح المجاور له الذي كان يسكنه قبل الإنتقال لجناحها،،،
دلف وأغلق الباب بقدمه وتوجه بها إلي التخت وأنزلها برقه وأنهال من جديد علي شفاها وذابَ معاً داخل عالمهما الخاص،، ضل يتذوقان شهد بحر عسلهما ،،وبات باقي الليل يسقيها ويذيدها من وابل قبلاته وعشقهِ المخصص لها
♡عشق الياسين لمليكته ♡
وبعد إسبوعاً من ذلك اللقاء !!!
داخل بحر إيجا بدولة اليونان،،، يقف ذلك اليخت الفاخر ،،وبجانبهِ يعومان ذلكَ العاشقان
كانت تتسطح علي ظهرها في المياه داخل أحضان عاشقها تشعر وكأنها تحلق فوق السحاب من شدة سعادتها !!
قبلها برقه وتحدث٠٠٠٠مبسوطه يا مليكه ؟؟
أجابته بسعادة عارمه٠٠٠٠٠ مبسوطه دي كلمه فقيرة أوي علي اللي أنا حساه وأنا في حضنك يا ياسين،،صدقني مش هبقي ببالغ لو قولتلك إني حاسه إني في الجنه،،
ونظرت له بعيون هائمه في بحر عشقه قائله٠٠٠٠حبك حلو أوي يا ياسين ،،،حب بطعم الحياه ♡
ضحك برجوله وأردفَ٠٠٠٠٠حبيبي بيقول شعر ياناس ،، بحبك يا ملوكه ،،بعشقك يا قلب ياسين ونبضه !!
وضمها لأحضانه ودار بها بسعادة داخل المياه
فأردفت هي بنبرة قلقه٠٠٠٠٠حبيبي،،هو أنت متأكد إن البحر ده مفيهوش حيتان أو سمكة قرش ؟؟
أجابها بدعابه٠٠٠٠٠هو فيه بحر مفيهوش سمكة قرش يا حبيبي !!!
إنتفض داخلها برعب وقفزت فوق صدرة بهلع وتحدثت من بين قهقهته٠٠٠٠٠٠خرجني من هنا يا ياسين،، علشان خاطري خلينا نطلع علي اليخت !!!
قهقه عالياً وأجابها٠٠٠مش عيب عليكي تبقي مرات ياسين المغربي وتخافي،،دي حتي مش حلوة في حق جوزك !!!
وأكملَ مهدئاً إياها ٠٠٠٠إهدي ياحبيبي،،المنطقه هنا أمان جداً للعوم،،
ونظر بعيون ساحرة وأكملَ٠٠٠٠تفتكري أنا كان ممكن أغامر بحياة قلبي وأنزلها من غير ماأكون دارس المنطقه وممشطها كويس ؟؟
تنهدت بإرتياح ودارت حوله وأستقرت علي ظهرة ولفت يديها حول عنقه ووضعت قبله رقيقه فوق وجنته ،،،
إبتسم بسعادة وأكملَ هو ٠٠٠٠٠عرفتي بقي أنا ليه أصريت أسوق اليخت بنفسي ؟
وأبتسم وإكمل ٠٠٠٠أول حاجه المايوة القطعتين ده اللي عمرك ما كنتي هتلبسيه حتي لو أمي بنفسها هي اللي كانت هتسوقلنا اليخت،
تاني حاجة بقي ودي الأهم هي شقاوتك دي
وأخذها ونزل بها تحت الماء في مغامرة من مغامرات بحر الهوي !!!
وبعد مدة٠٠٠٠نظرت لهْ وتحدثت من بين أحضانهْ٠٠٠٠ياسين !!
أجابها بهمهمه وعيون عاشقه وهو يتحرك بها داخل الماء المنعش٠٠٠٠أمممم !!
أكملت بعيون هائمه٠٠٠٠أنا عاوزه منك بيبي !!!
إنتفض قلبهْ وشعر بقشعريرة تسري داخل جسدة بالكامل ونظر لها بعيون حائرة
فأكملت هي بتمني٠٠٠٠٠٠أنا نفسي أخلف منك أوي يا ياسين،،عاوزة يكونلي إبن منك ويكون شبهك في كل حاجه !!
حركها داخل الماء وتنهد بألم٠٠٠٠٠عاوزاه بجد يا مليكه،،ولا بتقولي كده علشان ترضيني ؟؟
هزت رأسها بنفي وأردفت بحنان ٠٠٠٠٠علي فكرة يا ياسين،،أنا كنت فرحانه أوي لما عرفت إني حامل وهيكونلي بيبي منك ،،مرضيتش أقولك إلا لما أروح للدكتورة وأتأكد الأول
ترقرق الدمع داخل عيناها وكادت أن تٌكمل لكنه وضع يده فوق شفاها وتحدثَ بتمني٠٠٠٠٠إنسي كل اللي فات يا مليكه ،،،أنا عاوز أبدأ معاكي صفحة جديده ،،،صفحه مفيهاش غير بكرة اللي جاي فاتح لينا درعاته بالأمل،،
وأكمل ٠٠٠٠٠أما صفحة الماضي دي لازم نطويها بكل أوجاعها وألامها اللي عيشناه ،،ممكن تعملي ده علشاني يا مليكه؟؟
هزت رأسها بإيماء وحب
أخذها بين أحضانه من جديد وبدأ يغوص بها أسفل الماء بحرفيه ليخطفا من الزمن سعادتهما اللامتناهيه ويٌذيدها من عشقه الفريد الخاص بها وحدها
☆عشق الياسين لمليكته ☆
إنتهي البارت
#قلوب حائره#
بقلمي روز آمين
39=رواية قلوب حائرة الجزء الأول للكاتبة روز أمين الفصل التاسع والثلاثون
أفاق من نومه قرب الظهيرة فقد جفاه النوم في حضرتها ورائحتها التي كان يشتاقها حد الجنون ولكنه بالنهاية وقع صريع النوم من شدة تعبه،.
نظر بجانبه متلهفا يتفحص وجودها تملكه الإحباط حين وجد مكانها فارغا، جلس وزفر بضيق وأرجع شعره للخلف بحركة غاضبة، أمسك وسادتها وأخذها داخل أحضانه وأشتم بها عبير حبيبته وهو مغمض العينان، ثم تحرك إلى الحمام أملا منه أن يجدها ويملي عيناه برؤياها ولكن أصابه الإحباط من جديد لعدم وجودها، توضأ وصلي فرض الله عليه ونزل الدرج للأسفل
إستمع لصوتها المرح مع صغارها يخرج من داخل المطبخ،.
سحبه قلبه إليها ودلف إلى المطبخ وجدها تبدو كشمس والنجوم حولها، تقف تصنع لصغارها وصغار باقي المنزل الوجبات المحببة إليهم.
وقفتا علية ومني سريعا بإحترام لتحيته
وتحدثت علية بإحترام: صباح الخير يا ياسين باشا.
إبتسم لها وتحدث بود: صباح النور يا علية، جري عليه مروان قابله بحب ورفعه لأعلي وثبته داخل أحضانه
فتحدث الصغير: صباح الخير يا بابي.
قبله ياسين وأردف بحنان: صباح الفل يا قلب بابي.
كانت سعيدة من داخلها لأجل طفليها وحالتهما النفسية التي إرتفعت عنان السماء بفضل مناداتهم لياسين بأبي وأيضا رعاية ياسين الغير متناهية لهما
نظر ياسين للصغير وتسائل: أمال أنس فين؟
أجابه مروان وهو مازال معلق داخل أحضانه: أنس بره في الجنينة مع نانا والضيوف.
كانت تقف حول المنضدة الموضوعة بمنتصف المطبخ تصنع المعجنات للصغار، لم تلتفت إليه حتى تشعره بأنها غير مبالية بتواجده، وجه حديثه إلى علية بتساؤل: الضيوف فطروا يا علية؟
أجابته بإحترام: الرجالة فطروا مع عز باشا وطارق بيه وخرجوا يشتروا شوية حاجات علشان يرجعوا ياخدوا الستات ويسافروا على القاهرة، وأكملت: والستات بيفطروا في الجنينة مع ثريا هانم ومنال هانم.
وأكملت علية بتساؤل: أحضر لحضرتك الفطار يا باشا؟
نظر على من أثارت حزنه لعدم إكتراثها لتواجده وتحدث: لا يا علية مليش نفس، لو بس تعملي لي فنجان قهوة يبقي كتر خيرك.
أجابته بإحترام: بس كده، من عنيا يا باشا.
نظر إلى سارة إبنة يسرا الماكثة بجوار مليكة تساعدها وتحدث بإهتمام: أخوكي فين يا سارة؟
أجابته بإحترام: في فيلا جدو عز بيعوم في البول مع حمزة وأمير.
وأكملت بإستحياء وترجي: خالو هو حضرتك متعرفش رقم للأوتيل إللي مامي نازلة فيه، أصلي كلمتها هي وأنكل سليم ولاقيت تليفوناتهم مقفولة وأنا حابة أطمن عليها؟
نطقت أخيرا وتحدثت للفتاة: أكيد لسه نايمة يا سارة وأول ماتصحي إن شاء الله هتكلمك علشان تطمن عليكي إنتي وياسر.
أجابها ياسين تأكيدا لحديثها: بالظبط زي ما طنط مليكة قالت لك يا حبيبتي، وأنا إن شاء الله على أخر اليوم لو هي ما كلمتكيش هحاول أوصل لها وأخليها تكلمك.
وتحرك حاملا الصغير للخارج
أما هي فنظرت على أثرة وتنهدت بألم ثم نظرت إلى علية التي أشرعت لعمل قهوة ياسين فتحركت إليها وتحدثت: سبي لي القهوة يا دادة أنا هعملها.
إبتسمت علية لها ونظرت مني وأبتسمت هي الأخري بتخابث على ذلك التصرف الذي حتما سيرضي سيدها عندما تخبره به
وبعد قليل أخرجت له مني القهوة وهو يجلس داخل الإستراحة وحيدا فتقدمت وهي تحمل له حاملا فوقه قدح من القهوة ومعه بعض المعجنات الساخنة التي صنعتها مليكة بأيديها، وأبتسمت مني وتحدثت: الست مليكة هي اللي عملت لك القهوة بنفسها وكمان حطت لك البيتزا والكوكيز ده معاها.
وأكملت بثرثرة: قولت لها بس الباشا مش حابب ياكل حاجة مع القهوة، ردت وقالت لي إسمعي الكلام وطلعيهم، الباشا ماينفعش يشرب قهوتة على معدة فاضية، وأكملت بإبتسامة: والنبي الست مليكة بتحبك أوي يا باشا.
إنتفض داخله بسعادة من إهتمام تلك العنيدة به وبصحته حتى وهي غاضبة منه
ثم تحدث ببرود رسمه على وجهه أمام تلك المني: حطي القهوة وأرجعي على المطبخ وخلي بالك من كل حاجة بتحصل حواليكي.
أمائت له بإيجابية وأنصرفت وبدأ هو بتناول وحدات الكوكيز بتلذذ.
عند سليم ويسرا داخل الأوتيل
كانت تجلس داخل أحضانه الحانية يداعب بيده خصلات شعرها بحنان
ثم رفع وجهها إليه ووضع قبلة طويلة متلهفة فوق شفتاها قابلتها هي بترحاب شديد.
ثم نظر إليها بحب وتحدث بعيون هائمة: مبروك يا حبيبتي، مبروك يا أحلى وأجمل وأرق عروسة في الدنيا كلها.
وضعت رأسها على كتفه ولفت ذراعها حول عنقه وتحدثت بحنان وهي تضع قبلة حنون فوق عنقه: الله يبارك فيك يا حبيبي، وتنهدت بهيام وأكملت: إنت حنين أوي يا سليم، ربنا يخليك ليا.
شدد من إحتضانها وأجابها بحنان: وييجي إيه حناني في حنان حضنك ونظرة عيونك يا يسرا، أنا حاسس إنك عوض ربنا إللي كان شايلهولي علشان يكافئني على وقفتي مع المرحومة مراتي في مرضها.
وضعت يدها على وجنته وقبلته وتحدثت بحنان: الله يرحمها يا حبيبي،.
ثم أكملت بحب: اللي أنا متأكدة منه يا سليم إن ربنا جعل كل واحد مننا عوض للتاني على كل اللي شافه وعاناه في حياته.
ثم إنتفضت وأكملت بتذكر: يا خبر شفت حبك عمل فيا إيه يا سليم، أديني نسيت أتصل بسارة وياسر وأطمن عليهم،
ثم نظرت له بهيام وأردفت: عيونك توهتني ونستني روحي يا سليم.
إبتسم لها بسعادة وقبلها برقة ثم أبتعد وتحدث وهو يمسك هاتفها: أفتحي فونك وتعالي نكلمهم مع بعض وبعدها أكلم ماما وأطمن عليها هي وعلي.
وبالفعل إتصلا كل منهما وأطمئن على أطفالهما سويا.
قضت يسرا بعض الأيام داخل الأوتيل وبعدها أخذت أطفالها وطفل سليم وسافروا جميعا إلى أسوان للإستقرار هناك حيث مكان عمل زوجها الحنون.
بعد مرور بعض الأيام
طلبت ثريا من ياسين الإذن إلى مليكة لتذهب بصحبة جيجي إلى النادي الإجتماعي للترويح عن نفسها ولو قليلا
وافقها وبعث معهما السائق بسيارة الأسرة
كانت تتحرك برشاقة وهي تمارس لعبة التنس مع مدربها الذي عادت إليه بعد غياب دام أكثر من عامان، للتدريب من جديد على يده،
كانت تتحرك سريعا ورفعت يدها لأعلي لتستعد لتلقي الطابة بمضربها وفجأة وجدت مدربها توقف عن رمي الطابة وهو ينظر خلفها بتركيز،.
وفجأة وجدت من يمسك بمعصمها المتواجد به المضرب، إنتفضت بهلع ونظرت خلفها سريعا وجدته بطلته المهلكة لكيانها ينظر لها بابتسامة إستفزازية وتحدث بصوت خفيض: بيتهيأ لي أنا ما أديتش الإذن للهانم علشان تيجي وتقف تتنطت قدام راجل غريب بالشكل المبتذل ده.
نظرت له بإستنكار وأجابته بنبرة ساخرة: معلش يا سيادة العقيد، أصلي نسيت أسجل في طلب العريضة إني هتمرن.
نظر المدرب وتحدث إحتراما لياسين: أهلا يا سيادة العقيد نورت المكان.
إبتسم له بسماجة وأجابه بنبرة باردة: أهلا، فأكمل المدرب بعفوية: إ يه يا مليكة مش هنكمل الماتش؟
كادت أن تتحدث لكنه أمسك المضرب منها ولف معصمه حول خصرها بتملك تحت إستغرابها وتحدث هو بإبتسامة سمجة: لا والله يا كابتن مدام مليكة إعتزلت التنس خلاص،.
وأكمل ساخرا: ياريت بقا تلحق تشوف لك بديل بسرعة قبل الأولمبياد ما يبدأ علشان متخسرش الذهبية إللي كانت مؤكدة.
نظرت له بضيق وتحدثت بصوت خفيض لا يسمعه غيرة: كفاية علينا ذهبية سيادتك اللي تستحقها وبجدارة في البرود وإستفزاز البشر.
نظر المدرب موجها تسائله إلى مليكة بطريقة إستفزازية لياسين: حقيقي الكلام ده يا مليكة، مش هتكملي تدريب بجد؟
هدر به بنبرة صوت مرعبة: هو السمع عندك إيه يا حضرة إنت، ما أنا لسه قايل لك إن خلاص إعتزلنا ده أولا،
ثانيا بقي يا محترم إسمها مدام مليكة المغربي وعلى فكرة أنا مبحبش أعيد كلامي لإني لما بتضر أعيده للأسف بزعل، وأنا زعلي بيبقي غبي ووحش أوي ربنا يكفيك شره
وأكمل بنبرة تهديدية: مفهوم ولا أعيد كلامي؟
إبتلع المدرب لعابه من هيئة ياسين المرعبة وتحدث بإحترام: مفهوم يا باشا بعد إذن سعادتك.
وأنصرف هاربا من أمام ذلك الوحش الكاسر.
أما هي ففد نفضت يدة من على خصرها بغضب وتحدثت: ممكن بقي أفهم إيه اللي سيادتك عملته ده؟
يعني إيه تمنعني إني أتمرن؟
أجابها بحدة وغضب: وهو علشان سيادتك تتدربي تقعدي تتنطتي وتهزي جسمك قدام المهزء ده؟
وأكمل بحدة ونبرة امرة: ومن النهاردة مفيش زفت تمرين تنس تاني وأقصي حاجة مسموح لك بيها هنا هي إنك تتمشي في ممشي السيدات أو تدخلي جيم السيدات غير كده تتقي شري وتاخدي لك ساتر بعيد عن غضبي إللي إنتي مش قده اليومين دول، مفهوم يا مدام؟
وأكمل مستفزا إياها: ولا تحبي أعيد كلامي؟
نظرت له بغضب ودقت بأرجلها فوق الأرض وتحركت
أوقفها بحدة: على فين يا هانم؟
أجابته بإبتسامة مستفزة: رايحة أغير هدومي ولا يكونش ده كمان ممنوع؟
ثم تحركت تحت إبتسامته من تصرفها وحالة الغضب التي وصلت إليها بفضله،
تحركت ودلفت لحجرة تبديل الملابس أما هو فذهب وجلس بإنتظارها بجوار جيجي وبدأ يحتسيان مشروبا باردا سويا.
وقد علم ياسين مسبقا من المراقب الذي وضعه لمراقبة وحماية تلك العنيدة أنها إرتدت الملابس الخاصة بلعبة التنس كي تستعد للتدريب مع مدربها، جن جنونه وترك ما بيده من عمل وأتي إليها مسرعا لينقض عليها بغضب
وبالفعل أبدلت ثيابها وخرجت وكادت أن تذهب إليهما وجدت سالي بوجهها تربع يداها وتنظر لها بحقد وغل وبدون مقدمات تحدثت: من أول ما شفتك وأنا ما أرتحتلكيش أبدا وشفت جوه عنيكي حقيقتك إللي بتحاولي تداريها عن الكل.
إبتسمت مليكة وتسائلت بنبرة ساخرة: وياتري بقي إيه هي حقيقتي اللي حضرة العبقرية سالي هانم إكتشفتها؟
أجابتها بغل: حقيقه بشعة لواحدة قلبها إسود مليان بالحقد والغل، واحدة ما بتطقش تشوف إتنين بيحبوا بعض وهي أرملة وحيدة باباها لزقها بالعافية لياسين المغربي علشان تستفاد من منصبه وتاخد لها قرشين من وراه هو كمان.
وأكملت بغل: هو أنا مش قولت لك ماتحاوليش تتدخلي في علاقتي بشريف، غبائك وحقدك خلاكي ما تطتيقيش تشوفيه بيحبني وبيسمع كلامي روحتي جبتي له قريبة الحيزبونة حماتك ولعبتوا عليه
واسترسلت بتعالي وغرور: - وخلتيه يسيبني أناااااا، علشان واحدة متجيش صفر على الشمال في جمالي وثقافتي وشياكتي.
إبتسمت مليكة وأجابتها ساخرة: مسكينة يا سالي، صدقيني إنتي صعبانة عليا، وعلى العموم أنا عمري ما اتمنيت لك غير كل خير، بعد إذنك.
كادت أن تتحرك إلا أنها وجدت سالي تسحبها من يدها بعنف وهي تتحدث بغضب وغل: رايحة فين يا حلوة إنتي فاكرة نفسك هتمشي كده من قدامي قبل ما أخلص الكلام اللي لازم تسمعيه.
نفضت يدها من عليها بغضب وتحدثت بقوة: إوعي إيدك، إيه الطريقة الهمجية بتاعتك دي؟
أمسكتها سالي من جديد وهزتها بعنف وهي تتحدث بغل: الهمجية دي لسه هتشوفيها دلوقتي حالا.
لم تكمل جملتها حتى صرخت بألم حين تم إلتواء ذراعها وراء ظهرها وشعرت بألم لم يضاهيه ألم
صرخت ونظرت له وتحدثت بعيون مترجية: سيب إيدي يا سيادة العقيد، إيدي هتتكسر.
أجابها وهو يجز على أسنانه بنبرة حادة وهو يلوي لها ذراعها بحرفية أكثر ويؤلمها أكثر: ما هي لازم تتكسر ياروح أمك علشان مفكرتيش قبل ما تمديها وتلمسي بيها تاج راسك.
أسرعت جيجي إلى مليكة وهي تتفحصها بإطمئنان: مليكة إنتي كويسة؟
هزت رأسها سريعا بإيجاب وهي تنظر إلى عاشق عيناها بإنتشاء وهو يفترس من حاولت مجرد لمسها، تأكدت أنه حقا رجلها وحماها وسندها الأول والأخير بعد ربها.
تحركت إليه وحدثته بهدوء: سيبها لو سمحت يا ياسين خليها تروح لحالها.
أجابها بحدة: أسيب مين! دي واحدة ناقصة تربية وأنا نويت أكملها لها.
جاء رجال الأمن الخاص بالنادي وتحدث ياسين بحدة وهو يلقي بسالي بشدة لتقع بعنف فوق الأرض: البت دي تتسلم حالا للقسم التابع للمنطقة وتلبس محضر تعدي وقذف وسب محترم، مفهوم.
جاء على الفور المدير المسؤؤل عن إدارة النادي وتحدث مهدء ياسين: إهدي يا باشا وكل إللي حضرتك تؤمر بيه هيحصل
نظر له ياسين وصاح بغضب: إبقوا إستنضفوا الأعضاء بعد كده مش كل من هب ودب ودفع قرشين تدولوا العضوية؟
أجابه المدير خجلا: إحنا أسفين يا أفندم على إللي حصل.
وجهت سالي حديثها إلى ياسين بدموع: من فضلك يا ياسين بيه، حضرتك كده هتضيع مستقبلي.
نظر لها بإحتقار وأجابها: إنتي اللي بغبائك ضيعتيه يوم مافكرتي تلمسي إيد حرم ياسين المغربي
ثم إقترب من مليكته ولف ذراعه وأحاط به كتفها بعناية في تصرف يوحي إلى ملكيته لها.
نظرت سالي إلى مليكة بإستعطاف ودموع وهي مكبلة من أمن النادي: خليه يسبني يا مدام مليكة أرجوكي، صدقيني مكنتش أقصد أأذيكي أنا كنت مقهورة إن شريف سابني وكنت محتجاكي تسمعيني، كنت بمسك إيدك علشان تقفي وتديني فرصة تسمعيني فيها مش أكتر.
نظرت لها بحيرة ثم حولت بصرها إليه فنظر لها بحسم ووجه حديثه إلى مدير النادي: إتفضل حولها لي على القسم حالا وأنا هعمل تليفوناتي وأتابع الموضوع بنفسي.
أجابه المدير بطاعة وتحرك وهو مازال يحتويها تحت ذراعه تحت صياح سالي وعويلها وأستنجادها بمليكة
إستقلت معه سيارته ونظرت إليه وتسائلت: هي كده ممكن تتأذي؟
أجابها ساخرا وهو يشغل مقود السيارة وينطلق: لا طبعا، إحنا هناخدها جولة نفسحها فيها ونرجعها تاني.
تحدثت بحنق من سخريته: يااااسين.
نظر لها بحنان فقد إشتاق حقا نطقها لإسمه تنهد وأجابها: هتاخد لها من سنة لتلات سنين حبس على الأقل علشان دي جنحة سب وقذف وتعدي
تحدثت بأسي ظهر بصوتها: أيوة بس دي كده مستقبلها ممكن يضيع، حرام بجد دي كده لما تخرج مش هتلاقي محطة ترضي تشغلها،
ثم نظرت له وتسائلت: هو أنا لو قولت لك إني حابة أتنازل هتوافق؟
إستشاط غضبا وأشتعل داخله وأجابها بنبرة حادة: مش هيحصل طبعا يا هانم لأن ببساطة الموضوع يخصني قبل ما يخص سعادتك.
ثم نظر لها بضيق وتحدث بحديث ذات مغزي: كريمة أوي سيادتك وبتسامحي في الإساءة واللي بيسيئوا إليكي
وأكمل بوجع ظهر بصوته لم يستطع مداراته: إلا قولي لي يا مدام، هو السماح عندك بيكون للكل بلا إستثناء ولا للناس اللي ليهم قيمة عندك وبس؟
تألم داخلها وتمنت لو لديها الجرأة لتتجنب كرامتها وترمي بحالها داخل أحضانه لتخبره أنه أغلي الغوالي لديها ولكنه الكبرياء لعنة الله عليه.
تنهدت وسحبت بصرها عنه وتألم هو وشعر بالمهانة والكسرة، نظر أمامه وقاد بحدة حتى أوصلها أمام منزلها وتوقف بالسيارة دون نطقه بأية كلمة.
ترجلت ودلفت لداخل الفيلا وأنطلق هو مجددا بسيارته خارج الحي حتى يهدئ من روعه المشتعل.
عاد ليلا من جلسة خاصة بالعمل وكاد أن يدلف لداخل منزله أوقفه رجل الأمن متحدثا بإحترام: ياسين باشا مدام مليكة خرجت للبحر مع أنس وبعت وراها حسن يقف يحميها من بعيد.
تنهد بتعب وأماء رأسه وذهب إليها وجد حسن يقف بعيدا أشار له بأن يذهب.
وتحرك بهدوء ووقف بجانب تلك الحزينة المحتضنة صغيرها بدموعها الصامتة رأه الصغير فانتفض بسعادة ملقيا حاله داخل أحضانه: بابي حبيبي.
نظرت سريعا إليه بعيون متشوقة سحب الصغير من بين أحضانها وأحتضنه برعاية
ثم وجه حديثه إليها بهدوء: إيه إللي مخرجك بالليل كده لوحدك؟
أجابته بهدوء: كنت مخنوقة ومحتاجة أشم شوية هوا.
تنهد بألم وأجابها: طب يلا علشان فيه نسمة هوا باردة والولد كده ممكن يبرد.
نظرت إليه بتألم وأجابته بلوم: لو خايف على الولد من البرد خده وروح.
نظر أمامه وصمت كانت تنتظر منه إجابة، كانت تنتظر سماع أنها أيضا غاليته وأنها أيضا محط إهتمامه لكنه فضل الصمت
وقفا بجانب بعضهما ومر الوقت ثم تحدث الصغير إليه ببرائة: بابي هي مامي ليه بتعيط؟
أجابه ساخرا: علشان الستات بيعشقوا النكد زي عنيهم يا حبيبي.
ثم نظر لها وتحدث بحنان: يلا كفاية كده هتبردي.
ردت عليه بتساؤل: خايف عليا أوي؟
تنهد بإستسلام فتحركت وتحرك بجانبها بصمت تام حتى وصلا لباب الفيلا، مدت يدها لتأخذ عنه صغيرها وتلامست الأيادي وشعرا كل منهما بشرارة ساخنة من مجرد لمسة يد،
نظر لها داخل عيناها بإشتياق بادلته بدعوة للدلوف معها، أربكته تلك النظرة لكنه يريدها صريحة لا بالعيون.
حدثته عيونها، لما لا تأتي وتغمرني بأحضانك، فلقد كرهت الإنتظار وأشتقت ريانك، لم أعد أستطع الصمود أكثر، تعا ياسيني وسوف أصدقك وعدا، ستري من عشقي ما ينسيك كل ألامك.
تحاشي نظراتها وتحدث بنبرة جادة: تصبحي على خير
قال كلمته وأنصرف ودلفت هي بقلب مكسور حزين.
دلفت للداخل وجدت ثريا تجلس في بهو المنزل بإنتظارها ألقت عليها السلام ردته ثريا بترحاب
وذهب الصغير وجلس بأحضان جدته الحنون
وتحدث بتلقائية: تعرفي مين جالنا على الشط يا نانا؟
نظرت له وتسائلت: مين يا قلبي؟
أجابها بإنتشاء وسعادة: بابي وأخدني في حضنه ووصلنا لبرة وروح عند أيسل.
نظرت إلى مليكة وجدتها تنظر بشرود أمامها وعيونها مهمومة.
تحدثت لتخرجها من ما هي به: يسرا والولاد بيسلموا عليكي، لسه قافلة معاهم حالا.
نظرت لها بأمل وتسائلت: وهي عامله إيه يا ماما؟
إبتسمت وأجابتها: الحمدلله باين من صوتها إنها مبسوطة أوي.
ردت مليكه بإبتسامة حانية: يسرا حد جميل أوي وتستاهل كل خير، ربنا يسعدها ويعوضها خير عن كل إللي فات.
نظرت لها وتألم داخلها على ما أوت إليه تلك المسكينة بفضلها.
تنهدت وأردفت: كلميه وأعتذري له يا بنتي، ياسين راجل وكرامته وعزة نفسه مانعينه إنه يبدأ بالخطوة الأولي، مستكتر اللي حصله منك وزعلان وده حقه، كلميه وصفوا اللي بينكم، مش عيب يا بنتي إن الست تكلم جوزها وتعتذر له طالما هي إللي بدأت بالغلط.
أجابتها بألم: ما أنا روحت له وأعتذرت له وطردني يا ماما، ما أقدرش أرخص نفسي معاه أكتر من كده، أنا كمان عندي كرامة ومن حق نفسي عليا إني أصونها وأغليها.
ردت ثريا بحكمة: مفيش كرامة بين الراجل ومراته يا مليكة
وأكملت لتشجعها: تعرفي يا مليكة إني لما فكرت لقيت إن من مصلحة مروان وأنس إن يكون ليهم أخ من ياسين.
نظرت لها بإستغراب وحيرة،.
فاسترسلت ثريا حديثها: صدقيني زي ما بقولك كده، مروان وأنس لما يكون لهم أخ من ياسين ده هيقوي وضعهم أكتر وهيزود العلاقة بين ياسين والولاد ويربطه بيهم أكتر، وقتها هيكونوا أخوات إبنه أو بنته فبالتالي هيكون أهميتهم من أهمية ولاده بالفعل مش بالكلام.
أجابتها مليكة مفسرة: بس ياسين بيحب الولاد وبيعتبرهم أولاده فعلا مش بس بالكلام يا ماما.
ردت عليها بحكمة: عارفة يا بنتي، لكن صدقيني العلاقة كده هتكون أقوي بكتير وخصوصا إن ياسين عاوز وحابب ده
نظرت لثريا وجدت نظرات تشجيع فتحدثت هي بأسي: ربنا يعمل إللي فيه الخير يا ماما.
وقفت وقبلت صغيرها الغافي بأحضان ثريا وحملته قائلة: هدخل لك أنس على السرير علشان مايتعبش رجليكي.
وبالفعل أدخلته وأتت إلى ثريا وجلست بجوارها وأمسكت بكتاب الله وبدأ إثنتيهم بتلاوة أيات الله المحكمات حتى تزيل عنهما ما أصابهما من حزن وهم مؤخرا.
بعد مرور حوالي إسبوعان.
كانت تجلس وحيدة بغرفتها متألمة على ما أصابها من حزن منذ إبتعاده عنها،
فهو مؤخرا بدأ بتجنبها كليا يبدوا وكأنه أعاد إستراتيجية عقابها بالبعاد الكلي حتى تهرول له حين تشتاقه، لكنه العند والكبرياء الذي دخل واستوطن قلب كل منهما هو من منعها ومنعه
خرجت إلى الشرفة تنظر إلى شرفة غرفته علها تراه وتهدئ لوعة إشتياقها له تنهدت بألم حين وجدت شرفته خالية.
رفعت رأسها للأعلي وأغمضت عيناها و تنفست هواء البحر بإنتشاء تألمت وهي تتذكر كل جلساتهما معا بتلك الشرفة، إستمتاعهما سويا وهما يتناولان مشروب القهوة على أنغام فيروز الهادئة، والنظر داخل أعين بعضهما بغرام وهيام.
ضغطت زر هاتفها وطلبت من مني قدحا من القهوة عله يذكرها به وأشعلت جهاز الموسيقي على غنوة لفيروز صباح ومسا شي ما بينتسي تركت الحب أخدت الأسي،.
بدأت بإرتشاف قهوتها وإستماع غنوتها وهي تتذكره، تتذكر عيناه الساحرة وهو ينظر لها بهيام، تذكرت لمسة يده الحنون ليدها، تذكرت حديثهما معا طيلة الليل، حديثه الذي يختصها به هي لا غيرها حديث العشاق
حديث عشق الياسين لمليكته
تنهدت بألم ورفعت رأسها من جديد مغمضة العينان وهي تستنشق هواء البحر ونزلت دموعها حين غلبها الشوق له.
دلفت للداخل بقلب يتمزق إشتياقا أمسكت هاتفها نظرت إلى نقش حروف إسمه وكادت أن تضغط عليه لكنها تراجعت بأخر لحظة
ذهبت إلى خزينتها فتحت صندوق مقتنياتها الثمينة وأخرجت منه صورها معه داخل لندن.
أخذتهم وذهبت بهم إلى أريكته جلست فوقها وهي تتحسسها بيدها ثم أمسكت وسادته وأشتمتها بعيون مغمضة وقلب عاشق مشتاق،.
أفتحت عيناها من جديد وأمسكت الصور وهي تتفقدها بدموع الألم، تذكرت ذلك اليوم الأشبه بحلم جميل حين أرتدت له ثوب عرسها وكم الاحاسيس والمشاعر التي إجتاحت روحها في ذلك اليوم.
تنهدت بألم ودموع وضلت على حالتها تلك حتى غفت وسط دموعها وهي حاضنة وسادته.
أما عن ليالي
بعد تفكير عميق ومداولات لها مع منال وافقت على إرتدائها الحجاب وذلك لإرضاء ياسين وشبه إقتناع أن ذلك هو الصحيح، حتى أن منال إتخذت هي الأخري تلك الخطوة بعد رفضها الفكرة لسنوات عديدة لكنها أقتنعت وذلك التصرف أسعد ياسين كثيرا وبالفعل إرتدا إثنتيهما الحجاب وصعد ياسين إلى غرفة ليالي بعد عقاب دام أكثر من شهران منذ ذلك اليوم المشؤؤم بالنسبة للجميع.
كانت تجلس بجواره فوق التخت وهو يقرأ كتابا بيدة ومنشغلا عنها به فتحدثت: إنت ليه حبيتها هي ومحبتنيش يا ياسين؟
أخرجه سؤالها من تركيزه في القراءة وإلتفت إليها
ثم أكملت هي بحزن: إيه إللي لاقيته عندها يخليك تحبها ويخليها غالية عليك لدرجة إنك حتى وإنت غضبان منها تروح لنرمين وتجبرها تيجي تعتذر لها قدام الكل؟
نظر لها ثم تنهد وسألها بهدوء: نرمين هي اللي قالت لك؟
هزت رأسها بإيجاب وتحدثت: أيوة نرمين، ثم أكملت بعتاب: إيه اللي أدتهولك يخليك تعمل علشانها إللي عمرك ما عملته علشاني؟
نظر لها بإستغراب وتسائل: وأنا أمتي سمحت لأي حد إنه يهينك يا ليالي؟
وأكمل مفسرا: أنا عمري في حياتي ماسمحت لمخلوق على وجه الأرض إنه يهينك أو حتى يمسك بكلمة، إنتي مراتي وهي كمان مراتي وكرامتكم إنتوا الإتنين من كرامتي ولا يمكن أسمح لحد يجرح شعوركم أو يقلل منكم وأنا موجود.
أجابته بحزن: بس إنت حبيتها يا ياسين، أنا شفت حبك ليها جوة عيونك، شفت نظرة عمري في حياتي ما شفتها في عيونك وإنت بتبص لي،
وأكملت بغضب: شفت ألم وكسرة وغضب راجل كان هيموت ويبقي له طفل من واحدة بكل جبروت منعته الحق ده، حتى بعد كل اللي عملته فيك وبعد ما قتلت إبنك علشان ميبقاش فيه حاجة تربط بينك وبينها متخليتش عنها
وتحدثت برجاء: علشان خاطري طلقها يا ياسين، طلقها وخلينا نعيش مرتاحين زي زمان.
أجابها بنبرة هادئة وباردة: ما تغالطيش نفسك وتخدعيها يا ليالي، إحنا بيها أو من غيرها عمرنا ما كنا مرتاحين، أنا قضيت عمري كله معاكي في نكد ومشاكل
وأكمل بتعقل: مليكة مراتي وزيها زيك بالظبط حاولي تتقبلي الوضع علشان نعيش كلنا مرتاحين
تحدثت برفض وأستنكار: متقولش زيها زيي، أنا أم ولادك أنا عمري ما خدعتك زيها وروحت قتلت حتة منك ومن وراك علشان محدش يعرف بعلاقتنا.
إبتسم لها ساخرا وتحدث: إذا كانت هي زي ما بتقولي قتلت حتة مني ومن ورايا فاأنتي عرضتيني أنا شخصيا للخطر وبردوا من ورايا ويمكن لو ما أخدتش بالي في الوقت المناسب كنت موت وكنتي هتكوني إنت السبب، متحاوليش تبرئي نفسك وتطلعيها هي الشيطان،
وأكمل مفسرا بنبرة حادة: ده غير إن الموضوع مش زي ما ذكرتيه إطلاقا وإنت عارفة ده كويس أوي،.
وأكمل بحزن مدافعا عنها: مليكة حبتني وخافت عليا لدرجة إنها عرضت نفسها للخطر علشان متجرحنيش، راحت تجهض نفسها مع إن كان ممكن يجري لها حاجة ومكونش أنا معاها علشان متجرحش مشاعري لو عرفت إنها كانت بتاخد مانع للحمل،
وأكمل مبررا تصرفها: وده مش لإنها مش حابة تخلف مني لاء، مليكة خافت من ملامة الكل ليها وكلامكم واللي بالفعل حصل من نرمين ومنكم كلكم.
نظرت له وتسائلت: هو أنت بتفكر ترجع لها تاني يا ياسين؟
تنهد وألقي برأسه للخلف
تنهدت وتيقنت من عشقه لها ومن إنتوائه إرجاعها لحياته من جديد، فحاولت تناسي الموضوع كي لا تحزن داخلها وأيضا لإيجاد طريقة لتسعد بها حالها وتحدثت بجدية: ياسين، أنا كنت حابة أسافر لبنان مع ماما وداليدا علشان بجد محتاجة زيارة ضرورية للدكتور.
نظر لها بتيهة وأستغراب لتحولها السريع وتنهد مستسلما لطباع تلك العجيبة وحبها الشديد لذاتها ولمظهرها أمام الجميع.
تحدث إليها برفض مبرر: مش هينفع تسافري يا ليالي، ولادك داخلين على إمتحانات The finale ولازم تكوني جنبهم علشان عقلهم مايتشتتش،
وأكمل بتعقل: ولو الموضوع ضروري بالنسبة لك فيه مراكز تجميل كويسة كتير هنا في إسكندرية، إتفضلي إبحثي عن أفضل مركز وأحجزي فيه وأنا هحول لك الفلوس إللي محتجاها، لكن سفر بعد كده مش هيحصل.
أردفت بضيق وغضب: بس إنت وعدتني إنك هتسمح لي بكل إللي منعته عني يا ياسين؟
أجابها بنبرة صوت جادة: راجعت نفسي ولقيت إن كان فيه حاجات بسمح بيها مينفعش تتكرر تاني ومنها سفرك للبنان لوحدك.
أجابته بإعتراض: بس أنا مابسافرش لوحدي يا ياسين، ماما وأختي دايما بيكونوا معايا.
أجابها بإقتضاب: ده أخر كلام عندي وياريت بقي تبطلي شغل المظاهر الكدابة بتاعتك دي،.
وأكمل بذكاء: إنتي مش عاوزة تسافري علشان الدكتور اللي هناك شاطر وملوش زي، لا يا هانم إنتي عاوزة تقعدي في النادي تتكلمي وتتباهي قدام شوية الستات التافهة اللي سيادتك مصحباهم وتقولي إنك روحتي لبنان عند الدكتور الفلاني وعملتي شوبينج من المكان العلاني
وأكمل بتعقل: إكبري وأعقلي بقا وبلاش السطحية إللي إنت فيها دي، دي بنتك ماشاء الله بقت طولك وإنت لسه بعقلية بنت ال 19 سنة.
زفرت بضيق وأستسلمت لأمرها من جديد وتحدثت: خلاص يا ياسين، هدخل أعمل Search دلوقتي وأعرف الأسعار وأقول لك تحولي إللي هحتاجه.
أماء لها بإيجاب وتحدث بإقتضاب: تمام، ممكن بقي تسبيني أكمل قراءة الكتاب؟
كان عز يجلس داخل حديقته بجوار حمزة وأمير أتت إليه منال وبجانبها العاملة التي تمسك بيدها حاملا عليه قدحان من القهوة وأشارت للعاملة أن تضع ما بيدها وتنصرف.
نظرت إلى عز بابتسامة قائلة: لقيتك قاعد لوحدك قولت أجي أشرب قهوتي معاك.
إبتسم لها بحنان وتحدث: فنجان القهوة جه في وقته فعلا.
ناولته إياه بابتسامة مردفة: إتفضل.
تناوله منها بإبتسامة شكر قائلا: تسلم إيدك يا حبيبتي.
ثم أكمل بإعجاب: مبسوط أوي بالتغيير إللي حصل لك مؤخرا يا منال، شايف علاقتك بقت شاملة وكويسة مع الكل، عاجبني كمان سؤالك على مليكة وإنك بدأتي ترجعي معاها زي الأول، كمان علاقتك بياسين اللي واضح إنها أخدت منحني تاني خالص كان نفسي أشوفه من زمان.
إبتسمت له برضا وأردفت: عملت إللي كان لازم أعمله من زمان يا عز،.
وأكملت بحكمة: أنا كبرت يا عز وفهمت ولازم أساعدك في إننا نحافظ على بيتنا وولادنا، تخيل إني بعد العمر ده كله أكتشف إني كنت بأذي إبني وأني كنت سبب رئيسي في تدمير علاقته بمراته،
وأكملت بحزن ظهر بعيناها: وأنا اللي كنت طول الوقت فاكرة إني بكده بحافظ له على بيته وولاده
ربت عز على يدها وتحدث: مش عيب إننا نكتشف أغلاطنا ونحاول نصلحها يا منال، العيب إننا بعد ما نكتشفها نفضل مكملين فيها بعند ومكابرة.
أجابته: أنا بحاول أصلح إللي بوظته مع ياسين وليالي، بحاول أفهمها إنها لازم تقرب وتهتم بأولادها أكتر من كده قبل فوات الأوان،
كمان بحاول أخليها تتقبل فكرة وجود مليكة في حياتها هي وياسين.
وأكملت وهي تنظر له: تعرف يا عز على قد ما أنا زعلانة علشان ليالي لكن في نفس الوقت مبسوطة جدا علشان ياسين، مبسوطة إنه أخيرا لقي الحب اللي يستاهله لكن زعلانة على حزنه اللي ملي عيونه وملامحه من وقت ما بعد عنها، وبجد نفسي يبطل عند ويرجع لها علشان يرتاح ويريحها معاه.
أجابها بهدوء: متقلقيش، مهما طال البعد وزاد العند والمكابرة قلوبهم وأشتياقهم لبعض في الأخر هيرجعوهم، المسألة مسألة وقت مش أكتر.
إبتسمت له وأكملا باقي حديثهما معا.
بعد مرور أكثر من شهر
كان يتحرك على شاطئ البحر ليلا لعله يهدئ من روع قلبه المشتعل بالإشتياق نعم فقد وصل ذروة إشتياقه لها ولكنه الكبرباء لا غير من يبعده،
تنفس بتألم وزفر بضيق وحدث حاله، ياالله لقد تعبت وهرمت روحي فلتساعدني وتهديها لي، ردها لي يا الله فلم أعد أستطع ألم الفراق أكثر،
أااااأه مليكة.
لما لا تشعرين بقلب المشتاق، لقد هرمت من طيلة الإنتظار، من أين لك تلك القوة والجفاء، من أين لك كل ذاك العناد، لما لا تأتي لي وتنهي عذابي وتمزق روحي،.
وأكمل بتألم: لا تفسري إبتعادي عنكي غرورا مليكتي، أردت فقط إبدائك الخطوة الأولي لأشعر بمدي غلاوتي، فأنا أتخذت جميع الخطوات سابقا، أردت التأكد ما إن كنت عندك غاليا، أم أن بعدي أو إقترابي عندك سواسيا، لكن كفي بالبعد عني حبيبتي، فحتي وإن لم أكن بالقدر عندك غاليا، فلتعلمين أنك عندي أغلي من الروح والوجدان
سأتيكي غاليتي فقلبي لم يعد يحتمل البعد والهجران
لم أعد أحتمل إبتعادك أكثر،.
مزقني الفراق وشتت داخلي وأصبحت هشا، عودي لأحضاني مليكتي فلقد هرم داخلي وما عاد فيا الإحتمال أكثر، وإن لم تعودي سأضطر أتنازل عن كرامتي وهنا
تحرك وإنتوي الرجوع إليها فقد تعب وتعبت روحه دلف لداخل الفيلا وجد عمته تجلس في وسط البهو تمسك بمسبحة يدها تسبح بها لله الواحد الأحد، ألقي عليها السلام وقبل يدها وجلس بجانبها،
تحدث مستفسرا: أمال فين أنس يا ماما؟
أجابته: نايم من بدري.
أكمل هو بهدوء: يسرا أخبارها إيه؟
أجابته برضا: الحمدلله كويسة سليم فعلا طلع راجل محترم أوي يا ياسين، بيتقي ربنا فيها وفي أولادها وهي كمان الحمدلله بتراعي ربنا في إبنه.
أجابها بإختصار: يسرا محترمة وطيبة وتستاهل كل خير علشان كده ربنا كافأها براجل محترم زي سليم.
أجابته: ده حقيقي يا ياسين.
هز لها رأسه وصمت
نظرت إليه وجدت بداخل عيناه حيرة فتحدثت لترفع عنه الحرج: إطلع إرتاح فوق في أوضتك يا حبيبي.
نظر لها بإستحياء فأكملت: إطلع يا أبني وكفاية عند ومكابرة، مليكة غلطت أه، بس إللي يشفع لها نيتها الطيبة وإنها كانت خايفة على مشاعرنا كلنا، وإنت كمان يا أبني غلطت لما عاتبتها وكشفت اللي بينكم بالشكل ده قدامنا، فياريت متخليش العند ينهي كل شيئ بينكم.
تنهد ومازالت الحيرة تسكن عيناه،
ثم نظر لها وتحدث على إستحياء: أمي، أنا عاوز أفاتحك في موضوع بس أرجوكي حاولي تفهميني وتعذريني.
أمسكت يدة وهزت رأسها بتفهم وأردفت بذكاء: شوف الجناح إللي يريحك وأنا من بكرة هتصل بمعرض الموبيليا ييجوا ياخدوا المقاسات ويفرشوه.
تنهد بإرتياح ثم أمسك يدها وقبلها وتحدث مفسرا: غصب عني والله يا أمي سامحيني، مش قابلها على رجولتي وبجد مش مرتاح في المكان.
إبتسمت له وتحدثت: حقك يا أبني ومحدش يقدر يلوم عليك، أنا إللي أسفة وأتمني إنك تسامحني، وأكملت بندم وحزن: أنا السبب في كل إللي حصل، أنا إللي فكرت بكل أنانية وكان كل همي إني أحيي ذكري إبني على حساب أي حاجة وأي حد، ونسيت إن مليكة لسة صغيرة ومن حقها تعيش حياتها وتكمل مع راجل يحميها ويحبها،
أنا اللي وصلتكم لكده يا أبني، أنا اللي بكل أنانية كنت دايما بحملها فوق طاقتها وأطالبها بالوفاء للماضي إللي راح،.
ثم نظرت له وأردفت بنبرة نادمة: سامحني يا ياسين.
قبل رأسها وشكرها ثم أكمل: متحمليش نفسك فوق طاقتها يا أمي اللي حصل حصل وأنتهي.
وأكمل: ياريت يا حبيبتي متتعبيش نفسك وتتصلي بمعرض الموبيليا، أنا بعد إذنك حابب أختار الأوضة بنفسي.
أجابته بتفهم: اللي يريحك إعمله يا ياسين، المهم تكون مرتاح ومش زعلان مني يا أبني.
قبل يدها وأردف: عمري ماأقدر أزعل منك يا حبيبتي.
ثم صعد لحبيبته ودلف للداخل دون إستأذان حتى لا يزعجها ظنا منه أنها غافية، وجد إضاءه خافتة، وجه بصره فوق التخت وجده خاليا
حول بصرة تلقائيا إلى أريكته وجدها ممددة فوقها نائمة بوضع الجنين وهي ترتدي إحدي قمصانه الخاصة به، تحتضن وسادته ودموعها تنهمر بغزارة.
إنفطر قلبه لأجلها وتحرك إليها ببطئ شديد، نظرت إليه وشهقت بدموع الألم وهي مازالت بوضعها.
وقف قبالتها ورفع يداه بإستسلام وتحدث بصوت متألم ضعيف: تعبت يا مليكة وخلاص مبقتش قادر، تعبت والهجر والإشتياق دمرني ودمر كياني، جيت لك وأنا رافع راية الإستسلام، مش ده اللي حابة ومستنيه إنك تسمعيه؟
هزت رأسها نافية بعيون تزرف دمعا وقلب ينزف ألما وأردفت: إتأخرت أوي يا ياسين، غيابك طال، طال أوي وكسرني وكسر جوايا فرحة اللقا
إقترب عليها وجلس بجانبها ثم أمسك يدها ورفعها لتجلس،.
وضع يده وزال عنها دموعها وأرجع شعرها خلف أذنها وتحدث: كنت مستني أشوف درجة غلاوتي عندك قد إيه، كنت فاكر حبك ليا أقوي من أي إعتبارات تانية
إستنيت على أمل إن حبك وشوقك ليا يجبوكي لعندي، بس إكتشفت إني كنت مستني سراب، كل ما أقول خلاص هانت، خلاص حبيبتي تعبها بعدي وجاية تترمي في حضني علشان ترتاح وتريحني، ألاقي إنتظاري يطول أكتر وأكتر لحد ماتعبت من الإنتظار وعرفت إن مفيش أمل
وأكمل بإستسلام: فجيت.
أمالت رأسها ونظرت له بدموع وأجابته: ما أنا جيت لك يا ياسين، جيت لك وكنت بموت من جوايا، جيت لك في عز ضعفي وخوفي وإنكساري،
جيت لك وكنت مستنياك تطمني وتطمن خوفي وتضمني لصدرك وتحسسني بالأمان اللي ملقتهوش غير وأنا في حضنك
واسترسلت بألم: - وبدل ما تطمني وتحتويني طردتني بعد ما سمعتني إللي دبحني وكمل عليا ودمر كياني.
أمسك وجهها وهز رأسه أسفا وتحدث: كنت غبي، أنا بعترف لك إني كنت غبي لما خليت الكرامة تقف حاجز بيني وبينك،
وأكمل بعيون مغيمة متألمة: بس أعذريني يا حبيبي، أنا كنت مدبوح وبرقص رقصة الموت الأخيرة، كنت ضايع ومشتت من اللي عرفته يا مليكة
بكت بدموع حارقة فضمها داخل أحضانه وتنفس بإرتياح وتحدث بأسف وندم: أنا أسف، والله أسف سامحيني يا قلبي، أرجوكي سامحيني.
إنتفض قلبها من ضمة صدره لها التي إنتظرتها كثيرا وأجهشت بالبكاء المرير من شدة سعادتها لعودتها إلى أحضانه من جديد وتحدثت: أنا كمان أسفة يا حبيبي، أرجوك تنسي كل اللي فات وتسامحني.
شدد هو من إحتضانها وتأوه من لذة العناق بعد غياب طال شهورا
ضلا يشددان من إحتضانهما لبعضهما بلذة وتعالت أهات الإشتياق بينهما وهما مغمضان العينان.
أخرجها من داخل أحضانه ونظر لها بإشتياق وعيون هائمة في بحر عشقها ثم مال على شفاها وألتهمهما بإشتياق جارف بادلته ذلك الإشتياق بقلب نابض بعشقه،
تحامل على حاله ووقف ثم حملها بين ساعديه القوية وتحرك بها خارج الجناح بأكمله وتوجه إلى الجناح المجاور له الذي كان يسكنه قبل الإنتقال لجناحها،.
دلف وأغلق الباب بقدمه وتوجه بها إلى التخت وأنزلها برقة وأنهال من جديد على شفاها وذاب معا داخل عالمهما الخاص، ضل يتذوقان شهد بحر عسلهما وبات باقي الليل يسقيها ويزيدها من وابل قبلاته وعشقه المخصص لها
عشق الياسين لمليكته
وبعد إسبوعا من ذلك اللقاء
داخل بحر إيجا بدولة اليونان يقف ذلك اليخت الفاخر وبجانبه يعومان ذلك العاشقان.
كانت تتسطح على ظهرها في المياه داخل أحضان عاشقها تشعر وكأنها تحلق فوق السحاب من شدة سعادتها
قبلها برقة وتحدث: مبسوطه يا مليكة؟
أجابته بسعادة عارمة: مبسوطة دي كلمة فقيرة أوي على اللي أنا حساه وأنا في حضنك يا ياسين، صدقني مش هبقي ببالغ لو قولت لك إني حاسه إني في الجنة، ونظرت له بعيون هائمة في بحر عشقه قائلة: حبك حلو أوي يا ياسين، حب بطعم الحياه.
ضحك برجولة وأردف: حبيبي بيقول شعر ياناس، بحبك يا ملوكه بعشقك يا قلب ياسين ونبضه
وضمها لأحضانه ودار بها بسعادة داخل المياه
فأردفت هي بنبرة قلقة: حبيبي هو أنت متأكد إن البحر ده مفيهوش حيتان أو سمكة قرش؟
أجابها بدعابة: هو فيه بحر مفيهوش سمكة قرش يا حبيبي.
إنتفض داخلها برعب وقفزت فوق صدره بهلع وتحدثت من بين قهقهته: خرجني من هنا يا ياسين علشان خاطري خلينا نطلع على اليخت.
قهقه عاليا وأجابها: مش عيب عليكي تبقي مرات ياسين المغربي وتخافي، دي حتى مش حلوة في حق جوزك يا مرات سيادة العقيد.
وأكمل مهدئا إياها: إهدي ياحبيبي المنطقة هنا أمان جدا للعوم،
ونظر بعيون ساحرة وأكمل: تفتكري أنا كان ممكن أغامر بحياة قلبي وأنزلها من غير ما أكون دارس المنطقة وممشطها كويس؟
تنهدت بإرتياح ودارت حوله وأستقرت على ظهرة ولفت يديها حول عنقه ووضعت قبلة رقيقة فوق وجنته،.
إبتسم بسعادة وأكمل هو: عرفتي بقي أنا ليه أصريت أسوق اليخت بنفسي؟
وأبتسم وإكمل: أول حاجة المايوه القطعتين ده اللي عمرك ما كنتي هتلبسيه حتى لو أمي بنفسها هي اللي كانت هتسوق لنا اليخت،
تاني حاجة بقي ودي الأهم هي شقاوتك دي
قال كلماته ثم أخذها ونزل بها تحت الماء في مغامرة من مغامرات بحر الهوي.
وبعد مدة: نظرت له وتحدثت من بين أحضانه: ياسين.
أجابها بهمهمة وعيون عاشقة وهو يتحرك بها داخل الماء المنعش: أمممم.
أكملت بعيون هائمة: أنا عاوزه منك بيبي.
إنتفض قلبه وشعر بقشعريرة تسري داخل جسده بالكامل ونظر لها بعيون حائرة
فأكملت هي بتمني: أنا نفسي أخلف منك أوي يا ياسين، عاوزة يكون لي إبن منك ويكون شبهك في كل حاجه.
حركها داخل الماء وتنهد بألم: عاوزاه بجد يا مليكة ولا بتقولي كده علشان ترضيني؟
هزت رأسها بنفي وأردفت بحنان: على فكرة يا ياسين، أنا كنت فرحانة أوي لما عرفت إني حامل وهيكون لي بيبي منك، مرضيتش أقول لك إلا لما أروح للدكتورة وأتأكد الأول،
ترقرق الدمع داخل عيناها وكادت أن تكمل لكنه وضع يده فوق شفاها وتحدث بتمني: إنسي كل اللي فات يا مليكة، أنا عاوز أبدأ معاكي صفحة جديدة، صفحة مفيهاش غير بكرة اللي جاي فاتح لينا درعاته بالأمل،.
وأكمل: أما صفحة الماضي دي لازم نطويها بكل أوجاعها وألامها اللي عيشناه، ممكن تعملي ده علشاني يا مليكة؟
هزت رأسها بإيماء وحب
أخذها بين أحضانه من جديد وبدأ يغوص بها أسفل الماء بحرفية ليخطفا من الزمن سعادتهما اللامتناهية ويزيدها من عشقه الفريد الخاص بها وحدها.
عشق الياسين لمليكته.
🦋بسم الله الرحمن الرحيم 🦋
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية #قلوب حائره#
بقلمي روز آمين 🦋
🔹️ 🦋 البارت الاربعون !🦋🔹️
هدر بها بغضب وأمسك يدها وهزها بعنف وتحدث ٠٠٠٠٠إتكلمي عدل وبطريقه محترمه ،، ودالوقتي تنطقي وتقوليلي تقصدي أيه بالتخاريف اللي عماله تهذي بيها دي !!!
نظرت له بتحدي وأمسكت الهاتف وأدارت تشغيل الفيديو وصوبتهْ أمام عيناه وتحدثت ٠٠٠٠بتكلم عن ده يا سيادة العقيد !!
نظر للفيديو بألم علي عدم وفائة بوعده لإبنتي عمه بعدم مشاهدة ما بداخل الفيديو لكن يبدوا أن للقدرِ رأيٍ أخر !!!!!
جحظت عيناه مما إستمع إليه جن جنونه وكور بيدة وهو يشاهد تلك الحقيرة وهي ترمي زوجته بالباطل،،نظر إلي رائف وتعبيرات وجههِ وغضبه وتأكد وقتها أن تلك النرمين هي من كانت سبباً في موت رائف !!!!
كور يدة بغل وظهر غضبٍ عارم علي ملامحه وتحدث من ببن أسنانه٠٠٠٠٠يا حقيرة ،،قسماً بربي لأدفعك التمن غالي يا حقيرة،، وإنتي يا يٌسرا حسابك معايا هيبقي عسير !!!!
إبتلعت لعابها من هيئتة وتأكدت أنه لم يكن علي علم بما يوجد بداخل الفيديو لكنها إستغربت وجوده بهاتفه !!!!
تحدثت بهدوء علي إستحياء٠٠٠٠هو إنتَ ماكنتش تعرف إللي موجود في الفيديو ؟؟
حول بصرة إليها بغضب وكأنه أفاق و إستشعر وجودها ٠٠٠٠٠للدرجادي شيفاني مش راجل قدامك علشان أسمع كلام زي ده علي مراتي وأسكت ؟؟
الحكايه وبإختصار يا هانم إن نرمين هانم ويسرا اللي كنت فاكرها غلبانه،، وبدأ بقص الحكاية لها
بعدما أنهي حديثه تحدثت هي بتساؤل٠٠٠٠٠ناوي تعمل أيه يا ياسين،،،أنا لازم أخد حقي من نرمين !!
نظر لها بغضب وتحدث ٠٠٠٠ماأسموش حقك يا مدام ،،ده إسمه شرفي وعرضي إللي خاضت فيه نرمين بكل سهوله،، وأنا بقي هدفها تمنه غالي،،،وغالي أوي !!!
إتجهت إليه وتحدثت خجلاً٠٠٠٠٠أنا أسفه يا حبيبي أرجوك تعذرني،، أنا لما شفت الفيديو علي فونك متخيلتش للحظه إنك ممكن ماتكونش شفته !!
وضعت يدها علي ذراعه نفضها هو بغضبٍ عارم وتحدث بصياح٠٠٠ماهو لو فيه ثقه وحب حقيقي يا مدام مكنتيش شكيتي ف جوزك لحظه واحدة ،،
وأكمل بغضب ٠٠٠٠لكن إنتي عمرك ما هتتغيري !!!!
وتحرك ليخرج جرت عليه وأمسكته من ذراعهْ وتحدثت بنبرة توسليه ٠٠٠٠٠ما تمشيش وإنت زعلان مني يا ياسين،، أرجوك سامحني كان غصب عني والله ،،لو خرجت وسبتني وإنت زعلان أنا ممكن يجرالي حاجه !!!
هدر بها أرعبها ٠٠٠٠٠مليكه ،، إبعدي أحسنلك !!!
إنتفض الصغير وفاق من غفوته علي صوت أبيه الهادر نظرت له بتوسل ثم حولت بصرها لصغيرها الباكي ،،
فنفض هو يدها بغضب وعنف وخرج مٌسرعاً من الجناح بل ومن المنزل بأكمله !!
جرت علي صغيرها بلهفه وأخذته بأحضانها وهي تهدهده بحنان حتي إستكان داخل أحضانها من جديد !!!!
_____________________
بعد يومان بعث ياسين إلي يسرا إستدعاها من أسوان وأيضاً طلب حضور نرمين وأبيه وطارق ومليكه،،، ألتقي الجميع داخل فيلا المعمورة المملوكه لعز المغربي وذلك حتي يكون اللقاء والحديث بعيداً عن المنزل ومن به !!!!
وقف ياسين بوجه يسرا ونرمين وهما يبتلعان لعابهما شبه تيقنتا من سبب إستدعاء ياسين لهما
وتحدث ليسرا بأسف٠٠٠٠لما جيتي وطلبتي مني مساعدة نرمين في المشكله إللي كانت فيها متأخرتش لحظه واحده وماأرتحتش غير لما قبضت علي الحقير اللي كان بيهدد بنت عمي وربيته صح،،
ثم نظر إلي نرمين وأكمل٠٠٠٠ أتاري الحقيرة اللي عايزة تتربي بجد هي إللي أنا كٌنت رايح أدافع عنها مش حد تاني ،،
وبدون مقدمات صفعها علي وجهها بشده جعلها تترنح
حين وقف عز وطارق سريعاً ليلحقا به وتحدثَ عز هادراً٠٠٠ياسين إنتَ إتجننت ؟؟
وأخذ عز نرمين المٌرتعشه وأدخلها بأحضانه الحانيه !!
وضعت يسرا يدها علي فمها بذهول وهي تهز رأسها وتيقنت من كشف السر الذي طالما حاولت تخبأته
بينما ضلت مليكه مستكينه بجلستها
جذب طارق ياسين من ذراعه وأبعده عن نرمين وتحدث بنبرة حادة٠٠٠٠٠إهدي يا ياسين ،،أيه إللي حصل لدة كله ؟؟
إتجه ياسين إلي شاشه كبيرة معلقه وضع بها داتا ووقف قبل التشغيل ونظر لأبيه وشقيقه وتحدث بحده٠٠٠٠٠بعد حادثة رائف بسنه الهوانم جم لعندي وقالولي ان فيه حد بيهدد نرمين هانم بفيديو ليها مع رائف،، لما بحثت ف الموضوع اكتشفت إن اللي بيهدد المدام
وهٌنا نظر إلي طارق٠٠٠٠ يبقي المهندس وائل اللي كان ماسك صيانة الكاميرات ف الشركة عندك ،،ولما كنت حابب أعرف أيه اللي في الفيديو يخلي واحد زي وائل يتجرأ ويطلب من الهانم 7مليون جنيه مقابل إنه يديها الفيديو ،،
وهٌنا حول بصرة إلي يسرا الباكيه وهي تنظر لهْ خجلاُ ٠٠٠٠وقتها منعتني يسرا هانم وحلفتني برحمة عمي ورائف إني أتخلص من الفيديو من غير ما أحاول أشوف إللي فيه،،، ولما سألتها للدرجادي اللي في الفيديو صعب ردت بكل ثقه وقالتلي مش صعب أد ما هو سر بين أخت وأخوها،،
بس من سوء حظكم إني عمري ما بتخلص من ملف وقع في إيدي إلا لما بحتفظ بنسخة منه،،وعلشان ربنا حق وأسمه العدل ومبيرداش إلا بالعدل خلي الفيديو يقع بالصدفه في أيد مليكه وتشوفه علشان حقيقتكم تنكشف !!
ونظر إلي يٌسرا نظرة حسرة وأكمل ٠٠٠٠يا خسارة يا يٌسرا،،،كنت دايماً شايفك وباصصلك بنظرة تانيه خالص ،،،
أجهشت في البكاء بشده وتسائل عز بفضول ٠٠٠٠فيه أيه الفيديو ده يا ياسين ؟؟
أجابه بثقه ٠٠٠٠٠دالوقت تشوف بنفسك يا باشا !!
نظرت له نرمين بترجي وتحدثت٠٠٠٠٠أرجوك بلاش يا ياسين،،،حاسبني بيني وبينك بس بلاش عمي وطارق أرجوك !!!!
نظر لها طارق بإحتقار وتحدث٠٠٠٠٠أنا متأكد من قبل ما أشوف الفيديو إنه يخص يوم حادثة رائف !!!
أشار لها ياسين بأن تصمت وأشعل الفيديو
وصمت الجميع وبدأوا يشاهدون محتوي الفيديو
علا صوت رائف وهو ينظر إلي شقيقته بجنون ويدافع عن شرف زوجته ورجولته المٌهانه
كان الجميع ينظر بصدمة ومليكه التي ذرف دمعٌها حسرةً علي هيئة رائف وتسائلت ،،ماذا كان شعورك رائف حين كنت تقود السيارة،،،أكنت تشٌكٌ بي ؟؟
إنتهي الفيديو ووقف طارق كالثور الهائج وأسرع وأنقض علي نرمين وبدأ بصفعها بجنون وأمسكها من عنقها وشدد عليه وهو يردد ٠٠٠٠يا حقيرة ياحقيرة،،،إنتي السبب في موته،،أنا كنت حاسس،،، كنت حاسس يا حقيرة
جذبه عز ويسرا وخلصاها من بين أيداه بإعجوبه
حين ضلت تَسعل وتشهق
ونظر طارق للشاشه علي رائف بجنون وتحدث بتيهه وحنين وهو يري صديقهٌ وأخاه الذي إفتقده بحياته ٠٠٠٠٠ياتري يا حبيبي كنت حاسس بأيه وأنت بتجري وسايق عربيتك بجنون،،طب ليه ما جتليش يا حبيبي وقولتلي،،ليه مجتش إتكلمت معايا زي عوايدك يا رائف،،مش أنتَ كنت متعود تحكيلي علي كل حاجه مضايقاك،،،، ياريتك جتلي كنت هديتك وعرفتك إنها مجرد واحده حقودة وبتقول كده من غيرتها وحقدها من حبيبتك ونور عيونك !!!
شعر ياسين بغصة بقلبه من حديث طارق حول بصرة لتلك الجالسه وجدها تموت ألماً ودموعها تنزل علي خديها كشلالات،،،
تنفس بغضب وغيرة غصباً عنه برغم أنهٌ يموت ألماً علي ما شعر به إبن عمهِ الغالي من طعنة في رجولته قبل وفاته مباشرةً،،إلا أنه الأن عاشق حتي النخاع،،وليس علي العاشقِ حرج !!
كان الكل في حالة صدمه مما شاهدوة للتو
عز الجالس يشبك يداه وينظر أسفل قدميه بصدمه وألم ينهش صدرة علي رائف ،،،
ويسرا الباكيه ونرمين التي تبكي بمرارة وتندب حظها لإكتشاف سرها بعد طيلة تلك المدة،،،
نظرت إلي مليكه بحقد فهي من كشفته
جفف طارق دمعه خانته ونزلت من عيناه ثم إلتفت إلي ياسين وتحدث بحده٠٠٠٠٠وأنت يا باشا،،،بأي حق تدخل شركتي وتحكم وتتحكم وتفصل موظفين وتعاقبهم من غير حتي ما ترجعلي ولا كأني موجود ،،،أد كده أنا مليش قيمه عندك ؟؟
وأكملَ بحده٠٠٠٠ولعلمك بقي سيادتك السبب في تأخير إن الهانم تنكشف حقيقتها القذرة قدامنا لحد دالوقتي ،،فاكر بعد موت رائف لما قولتلها وواجهتها قدامكم كلكم بزيارتها لرائف وسألتها ليه صوتهم كان عالي،، وقتها سيادتك عملت فيها السند والحمي وقولتلي مش وقته يا طارق ،،
وكانت النتيجه أيه بتراخيك في الموضوع ،، كانت النتيجه إنها إتجرأت أكتر وأكتر علي مليكه ومكانتش بتسيب فرصه غير لما تيجي عليها وتجلدها بالكلام
نظر ياسين بصدمه من حديث طارق وتحدث ٠٠٠٠٠آنتَ بتقولي أنا الكلام ده يا طارق ؟؟
أجابه بقوة ونبرة حادة٠٠٠٠٠أيوة بقولهولك وبحملك النتيجه !!
هدر عز بطارق وتحدث ٠٠٠٠٠طاااارق إنت إتجننت إزاي تكلم أخوك الكبير كده ؟؟
نظرت يسرا لطارق وتحدثت بدموع٠٠٠٠٠ياسين ملوش ذنب يا طارق، ،،ياسين وقف معانا بكل قوته ومنع المهندس النصاب فإنه يستغلنا ،،العيب كله والذنب عندي أنا ،،أنا اللي إترجيته وحلفته ميقولش لحد ،،لو عاوز تلوم علي حد وتحمله ذنب اللي حصل حملني أنا !!!!
ثم نظرت إلي ياسين وتحدثت٠٠٠٠سامحني يا ياسين وأسفه إني خيبت ظنك فيا ،،بس أنا كل إللي كنت بفكر فيه وقتها إن الموضوع ميوصلش لأمي،،، لان الفيديو ده لو وصل لأمي هتموت وهي بتتفرج عليه مش هنلحق حتي نسعفها ،، أنا خفت علي أمي مش علي نرمين زي ما أنتَ فاهم والله !!!
وقفت مليكه وتحدثت بحدة ٠٠٠٠وأنا يا يسرا مافكرتيش فيا،،،شرفي وسمعتي إللي أختك طعنتني فيهم وأتهمتني بأبشع الكلام،، مفكرتيش في حقي عليكي وعليها ليه
وبكت بحرقه إتجهَ إليها وأدخلها داخل أحضانه وتحدث ٠٠٠إهدي وأقعدي علشان ماتتعبيش !!!
وقفت نرمين ونظرت إليها بغل وتحدثت بحقد ٠٠٠٠٠٠ إنتي تخرصي خالص علشان إنتي السبب في كل اللي إحنا فيه ده ،،،
وأكملت بحقد وهيستريا٠٠٠٠٠من يوم ما دخلتي البيت وإنتي شوهتي كل حياتي،،رائف اللي مكانش عنده أغلي مني نسيني بسببك وبسبب لعنة حبك ،،،رائف إللي كنت أنا بير أسرارة وصاحبته مابقتش حتي بشوفه من أول ما خطبك وأتجوزك،،،،
نستيه كل حاجه ،،،بقي كل حبه وهداياه ودلعه ليكي لوحدك،،،،
حتي عمي وياسين وطارق كلهم حبوكي وبقوا يدلعوكي ويجبولك الهدايا وكأنك إنتي اللي بنتهم مش أنا ،،،،
وأكملت بدموع٠٠٠٠٠الكل أهملني ونسيني في وجودك،،، حتي أمي ويسرا كانوا دايما ييجوا معاكي ويشكروا فيكي وفي صفاتك ولو كنت أعترض علي كلامهم كانوا يبجوا معاكي ضدي،، قدرتي تضحكي عليهم كلهم ببرائتك الخداعه،،
وأكملت بحقد٠٠٠٠٠٠حتي جوزي اللي كان بيعشقني لما سحبتيه وراكي وخلتيه ما يشوفنيش في وجودك ،،
جن جنونه وكاد أن يذهب إليها ليصفعها علها تفوق من هذيانها
أمسكه عز بتعقل ونظر له نظرة ذات معني بأن يتركها تكمل وتخرج ما بصدرها ،،
ذهب لإمرأته وأمسك يدها ليهدئ من روعها وأجلسها وهو مازال مٌمسك بها
أكملت نرمين بحقد٠٠٠٠٠سبتلك المكان كله علشان تشبعي بيه وأخدت جوزي ومشيت
وبكت بحرقه٠٠٠٠وأتنسيت بمرور الأيام ،،،بقيت بجيلكم في المناسبات وحفلات الهانم إللي رائف مكنش بيبطلها علشان بس يشوف سعادتها في عنيها ،،كلكم حبتوها،،،
وصرخت ٠٠٠٠٠٠٠ حتي إنت يا ياسين كنت مغرقها بالهدايا الغاليه إللي أنا أولي بيها،،،، عاشت وأتهنت في عز بابا وفلوسه اللي أنا كنت أحق بيها،،كانت دايماً ماركة عربيتها أعلي من ماركة عربيتي ،،،سفرها وفسحها دايماً في مكان أغلي وأفخم من الأماكن إللي كنت بروحها !!!!
ثم نظرت إلي مليكه بحقد وصرخت٠٠٠٠إنتي سرقتي مني كل حاجه،،كل حاجه،،،حتي بعد ما رائف مات أخدتي كل حاجه إنتي وولادك،، وأنا أدوني الفتافيت اللي أتبقت من مليكه بنت سالم عثمان حتة الموظف الكحيان إللي محلتوش غير مرتبه
وبقيتي إنتي الهانم صاحبة الأراضي والشركه وأنا طلعت كالعادة خسرانه !!!
نظرت لها مليكه بتيهه وتحدثت٠٠٠٠إنتي مريضه يا نرمين ولازم تتعالجي ،،إنتي بجد مش طبيعيه ،،دانتي حتي مش ندمانه ولا حاسه بالذنب من ناحية أخوكي إللي قتلتيه بحقدك وغيرتك ،،أخوكي إللي عمرة ماعمل فيكي غير كل خير ،،
وأكملت بدموع ٠٠٠٠٠رائف ماكانش يستاهل منك كده أبداً مايستاهلش النار إللي شعللتيها جوة قلبه بكل جبروت قبل موته ،،إزاي جالك قلب تطعنيه في رجولته وشرفه،، إزاي قدرتي تحطي عينك في عينه وإنتي بتفتري علي مراته ؟؟
صاحت بها بكل جبروت وتحدثت٠٠٠٠٠لكن أنا ما أفتريتش عليكي في حاجه،،تنكري إنك كنت بتشاغلي جوزي !!
هٌنا لم تتحمل يسرا وصفعتها علي وجهها وتحدثت ٠٠٠٠٠إتقي ربنا في كلامك وفوقي قبل فوات الاوان بقي،، إنتي كذبتي الكذبه وهتصدقيها،، يعلم ربنا إن مليكه بريئه من إتهامك ده وأنا شاهدة إن كل كلامك ماهو إلا غيرة وحقد ،،قلبك من كتر حقدة عماكي عن الحقيقه وخلاكي تفتري وتكذبي علشان تبرري لنفسك وضميرك إن إنتي صح !!!
صرخت مليكه٠٠٠٠٠حسبنا الله ونعم الوكيل فيكي ربنا ينتقملي منك علي كل الكلام إللي أفتريتي عليا بيه،،
ونظرت لزوجها تستنجد به ضمها إليه بعنايه
وتحدث إلي والده المصدوم بكل ما يجري من حوله ٠٠٠٠بعد إذن سعادتك يا باشا،،، أنا مراتي ليها حق و مش هتنازل عنه !!
تنفس عز الصعداء ونظر إلي ولده وأجابه٠٠٠٠أيه إللي يرضيك إنتَ ومراتك يا ياسين ؟؟
نظر لتلك الحقيرة وتحدث٠٠٠٠الحقير جوزها ما يدخلش برجله حي المغربي وإلا قسماً بربي أقتله وأتسجن فيه،،وهي نفسها ماتدخلش البيت علي مراتي إلا للضرورة القصوي،، وتتصل تستأذن من سعادتك قبل ماتيحي علشان أخرج مراتي من البيت كله،،، لإني ببساطه مايشرفنيش إن مراتي تبقي معاها في مكان واحد بعد إنهاردة،،
وأكملَ مٌفسراً٠٠٠٠٠٠وده بس علشان خاطر عمتي متعرفش إللي حصل وتتعب !!!!
نظرت له بغل وتحدثت ٠٠٠بأي حق بتقرر ده،، ده بيت بابا ومحدش ليه الحق إنه يمنعني من دخوله ،،
وأكملت بتحدي٠٠٠٠وهدخل ياياسين وجوزي قبل مني !!
أجابتها مليكه بقوة ٠٠٠٠ده ببت ولاد رائف اللي إنتي قتلتيه يا مجرمه !!
أكملَ ياسين بكل برود٠٠٠٠خلاص،، أنا بقي هاروح لعمتي وهوريها الفيديو وهي بقي تحكم بنفسها وتقول إذا كنتي تدخلي ولا لا،،،،
وأكملَ بتهديد ٠٠٠٠٠ده غير إن لو عمتي عرفت هتضر أودي الفيديو للنيابه وهي تحقق فيه بمعرفتها،،دي قضية سب وقذف صريحه !!!
إبتلعت نرمين لعابها حين تحدث طارق٠٠٠٠كده كده الفيديو لازم يروح النيابه !!!
هدر بهما عز وتحدث بحده٠٠٠٠٠جري أيه إنت وهو هتودوا إختكم النيابه ؟؟
صاح ياسين ٠٠٠٠دي مش أختي يا باشا ومايشرفنيش إني يكونلي أخت زيها
وهدر طارق هو الأخر بتذمر ٠٠٠٠ولا أنا كمان يشرفني إني يكونلي أخت زيها
نظر لها ياسين وأردفَ٠٠٠٠٠مسمعتش قرارك يا مدام ؟؟
تحدثت بإستسلام٠٠٠٠موافقه علي كلامك،،أهم حاجه ماما وباقي العيله ميعرفوش اللي حصل،
ونظرت لعمها بدموع ونظرة تجلد بها ذاته ٠٠٠٠٠موافقه إني أتمنع أنا وإبني من دخول بيت بابا يا عمي علشان خاطر ترضوا مليكه !!
أجابها عز بهدوء٠٠٠٠٠إنتي اللي وصلتي نفسك لكدة بأديكي يا بنتي ،،،إنتي بتدفعي تمن فاتورتك مش أكتر !!!!
أكملَ ياسين بحدة٠٠٠٠ومن إنهاردة تمسحي رقم تليفوني من عندك وتنسي إن كان ليكي إبن عم إسمه ياسين المغربي،،
وأكملَ مٌهدداً٠٠٠٠٠٠وقسماً بربي لو سيرة مراتي جت علي لسانك بخير أو بشر بعد إنهاردة لأحاسبك حساب الملكين وساعتها محدش هيعرف يخلصك من قبضة إيدي !!!!!
وأكمل طارق٠٠٠٠٠وأنا كمان تنسيني وتنسي إنك تعرفيني أصلاً !!!
تحدثت بإبتسامة ساخرة ٠٠٠٠٠متشكرة جداً يا ولاد عمي يا رجالة المغربي علي الوقوف جنب بناتكم بالشكل ده !!!!!
تنهد عز وتحدث متألماً٠٠٠٠إنتي اللي جنيتي علي نفسك يا نرمين ،، وأنا طبعاً مش هقدر أقولك زيهم لانك في الأخر بنت أخويا لحمي ودمي اللي مش هينفع أتخلي عنه ولا أديله ضهري !!!!
نظر ياسين إلي يسرا وتحدث بأسف٠٠٠٠ياخسارة يا يٌسرا !!!
بكت يٌسرا وأكمل عز ٠٠٠٠متظلمش يسرا يا ياسين،،يسرا كانت خايفه علي أمها وده حقها يا أبني، ،، يسرا إتحطت في موقف لا تٌحسد عليه !!!
نظر إلي إمرأته وأمسك يدها وتحدث لها ٠٠٠٠٠يلا علشان إتأخرتي علي الولد !!!!
وقفت معه ثم نظرت إلي نرمين وأردفت٠٠٠٠٠إنتي ظلمتيني وأفتريتي عليا،،، وده عند ربنا إسمه قذف محصنات وربنا ما بيسامحش فيه،،،ولا أنا كمان مسامحه،، ومن كل قلبي بطلب من ربنا يجيبلي حقي ويوريني عجايب قدرته في رد حقي منك !!!
أخذ زوجته وأنطلق بسيارته دون كلام وقف أمام الفيلا وتحدث بنبرة حادة٠٠٠٠إنزلي ،،
نظرت له بخجل وتحدثت برجاء٠٠٠٠٠تعالي أدخل معايا،،أنا محتجالك أوي يا ياسين أرجوك تعالي،،،
أجابها بإقتضاب وصوتٍ حاد٠٠٠٠قولتلك إنزلي !!!
نزلت دموعها وأمسكت يدهُ المٌمسكه بالمقود وقبلتها وتحدثت ٠٠٠٠علشان خاطري تنزل معايا،،وحياة عز يا ياسين تدخل معايا،،تعالي شوف عز إنتَ مشفتوش بقالك يومين من وقت اللي حصل ،،وحياة عز
تنهد بإستسلام ورق قلبه العاشق لحالتها نزل معها وصعد لجناحهما سوياً
وقف بجوار مهد صغيره وحمله وبدأ بتقبيلهٌ بشغف،،،
أما هي فقد أبدلت ثيابها بأخري بيتيه مريحه ووقفت بجانبهِ وهو يداعب ويقبل صغيرةِ البالغ خمسة أشهر
تحسيت ظهرة بحنان وأردفت ٠٠٠٠علشان خاطري متزعلش مني !!!!
نفض يدها من عليهْ بغضب وتحدث٠٠٠٠٠هو أنا مش جبتلك حقك يا مدام،،عاوزه مني أيه تاني ؟؟
أجابته بحب٠٠٠٠عاوزة رضاك عليا يا ياسين،،أرجوك سامحني ،،صدقني لما شفت الفيديو إتجننت ومكنتش في وعيي ولا عارفه أنا بقول أيه !!!!
أجابها بحدة ٠٠٠٠ماهو لو فيه ثقه يا هانم عمرك ماكنتي هتشكي فيا ،،كنتي جيتي وسألتيني وأستنيتي تفسيري لوجود الفيديو معايا،، لكن إنتي عمرك ما حبتيني بالشكل الكافي اللي يخليكي تثقي فيا يا مليكه ،،دايماً بتفشلي قدام أي إختبار يقابلنا وده ملوش معني عندي غير إنك فعلاً محبتنيش كفايه !!!!
نزلت دموعها وتحدثت وهي تحتضن ذراعه بتملك ٠٠٠٠متقولش كده يا حبيبي أرجوك،،والله العظيم أنا بعشق التراب اللي بتمشي عليه ،،أنا حبيتك أكتر من روحي يا ياسين وكل يوم عشقي ليك بيذيد ويقوي أكتر من اليوم اللي قابله،،بس إللي شفته وسمعته كان فوق طاقتي،،،
أرجوك يا ياسين سامحني وقدر الضغط النفسي اللي إتحطيت فيه،،أنا سمعت إللي عمري ما كنت أتخيل إني أسمعه ،،كنت مستني مني أيه ؟؟
حدثها بحده رغم لين قلبهْ لها ولحديثها ونفض يدها عنه قائلاً ٠٠٠٠إبعدي عندي يا مليكه !!
وفجأة وجد صغيرة يلاغي ولأول مرة مٌهمهماً بسعادة وهو ينظر له وكأنهٌ يترجاه أن يصفح عن والدته همهمَ الصغير بحروف واضحه إلي حدٍ ما ٠٠٠٠٠باااابا،،بابا
نظر لهْ ياسين بقلبٍ ملهوف وعيونٍ سعيدة قائلاً٠٠٠٠يا قلب بابا ونور عيون بابا ،،يا حبيبي !!!
نظر له الصغير وضحك بسعادة
نظرت لهْ بسعادة وتحدثت ٠٠٠٠ياسين،،ده بيلاغي وكأنه عاوز يتكلم !!!
نظر لها بسعادة وأجابها٠٠٠٠ده نطق بابا يا مليكه !!!
إبتسمت له بسعادة وسحبته من يدة وجلسا سوياً فوق الأريكه وضلا يداعبان صغيرهم بسعادة،،، ثم رمت رأسها علي كتفهْ بحنان
إبتسم هو وتنهد براحة ولف ذراعهْ وحاوطها بعنايه،،، سعِدَ داخلها وتنهدت براحه علي مسامحة ياسينها لها،،،
رفعت حالها ونظرت له بعيون عاشقه أذابت قلبهْ،،وضعت قٌبله حنون فوق شفاه لمراضاته،،،نظر لها برضي وتجاوب معها بها !!!!
وما بيدة ليفعله غير مسامحتها،،
☆فهو عاشق ودائماً يكونٌ للعشق رأيًٌ أخري ☆
إنتهي البارت
#قلوب حائره#
روز آمين
🦋بسم الله الرحمن الرحيم🦋
لا إله إلاأنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية #قلوب حائرة#
بقلمي روز آمين
🦋 البارت الحادي والأربعون والأخير 🦋
بعد مرور شهر من واقعة الفيديو !!!!
صباح جديد مٌشرق داخل حديقة فيلا رائف ،،كانت تجلس ثريا وتجاورها منال التي أبدلت من عاداتها اليوميه وأعادت تأهيل نظام حياتها الكٌلي وبدأت بالتقرب من عز وأيضا الإهتمام٥٣٥٥٥٢ بأدق تفاصيل أبنائها ومنزلها،،،
وكل ذلك بفضل جلستها الصريحه مع ياسين التي كانت بمثابة صفعة إفاقه لها بعد إعتراف ياسين لها بأنها من دمرت علاقته بليالي،،،،،فقد قررت منذ قدوم عز الصغير أن تذهب يومياً مع زوجها وأبنائها لحضور سفرة الإفطار ببيت رائف،، وذلك جبراً لخاطر تلك الثريا حتي لا تشعر أن منزلها أصبح خاوياً
إلتف الحضور حول المنضدة التي تتواجد عليها جميع أصناف الطعام المٌحببه لدي الجميع وبدأوا بتناول إفطارهم وبدأت منال بسكب مشروب الشاي لزوجها تحت إبتسامتها له،،تناوله منها بإبتسامة حانيه وشكرها،،
نظرت لهما ثريا بقلبٍ سعيد علي ما تراه من بوادر راحه و هدوء علي وجه عز من إهتمام منال به،،،إطمئن داخل ثريا من إتجاة عز وسعدت لتقربه بزوجته ودعت لهما الله أن يؤلف بين قلبيهما ويسعدهما،،،ودعت أيضاً أن يرحم حبيبها الأول والأخير ورجلها الوحيد التي لم تري عيناها سواه طيلة حياتها وحتي موعد مماتها حتي تلتقيه علي خير !!!!
خرجت مليكه وهي تحمل الصغير بوجهٍ بشوش وسعيد تحركت إليهم ،،،أفلت أنس من فوق ساق طارق وجري عليها وأسرع وهو يهتف بسعاده ٠٠٠٠٠عز باشا الصغير صحي !!!
نظر لهٌ الصغير وأشار بيده له بإبتسامتةِ العريضه الجذابه بعيونه الزرقاء الخاطفه للأنفاس ،،،
تحدثت مليكه وهي تنظر إلي أنس٠٠٠٠٠صباح الفل يا أنوس،،صاحي بدري ليه يا قلبي ؟؟
أجابها أنس وهو يتحرك بجانبها بإنتشاء ويداعب أرجل الصغير٠٠٠٠صحيت علشان ألعب مع عز !!
وصلت إليهم قائله بوجةِ بشوش ٠٠٠٠٠صباح الخير !!!
إنتفض قلب ياسين لرؤية طفلهِ البريئ وأيضاً لرؤية مليكتة التي غاب عنها ليلة أمس لمبيته عند ليالي،،،
إرتمي الصغير علي أباه بسعاده وهو يلاغي ويهمهم له ،،إلتقطهٌ ياسين بقلبٍ يتراقص وهو يٌردف٠٠٠٠٠٠يا صباح الفل والورد علي أحلا عيون في الدنيا كلها
وأكمل بدلال وهو يقبلهْ٠٠٠٠٠قلب بابي القمر إللي خلي حياة بابي جنه من وقت ما نورها !!!
ضحك الصغير بسعادة لدلال أبيه لهْ
كانت تشاهد زوجها وهو يٌدلل صغيرهما بسعاده وضعت يدها علي ظهرهِ وتحسسته بحنان قائله٠٠٠٠٠صباح الخير يا ياسين !!!
رفع بصرة إليها بعيون مٌتفحصه لكل إنشٍ بوجهها الصابح وتحدث بحنان٠٠٠٠صباح الفل يا حبيبي !!!
مد عز يده ليلتقط منه الصغير مٌداعباً إياه٠٠٠٠٠حبيب جدو الندل إللي جري علي أبوة الاول !!!
حدثته منال بدعابه٠٠٠٠٠أومال عاوزه يجيلك إنتَ قبل بباه ؟؟
حملت مليكه أنس وقبلته وهي تحدثه ٠٠٠٠فطرت يا حبيبي ؟؟
أجابها بسعادة ٠٠٠٠٠نانا عملتلي الكورن فليكس بتاعي وأكلته وبابي خلاني أكلت بيضه ومش كٌنت حابب بس هو وعدني إني لو أكلتها هيخرجني بكرة أنا وهو وحدنا !!!
ثم نظر إلي ياسين وتحدث٠٠٠٠صح يا بابي ،،مش إنتَ وعدتني ؟؟
إلتقطه ياسين من بين أحضان مليكه وأجلسه فوق ساقيه وتحدث بحب وهو يناوله قطعة توست مغطاة بالعسل ويقربها من فمه ٠٠٠٠٠إكيد طبعاً بس لو حبيبي أكل قطعة التوست دي هحبه أكتر وهخرجه أكتر وأكتر !!!
إبتسم لهٌ الصغير وقضم الطعام بفمه من يد ياسين !!!
نظر لها بحب وحدثها ٠٠٠٠واقفه ليه يا حبيبي أقعدي !!
جلست بجواره ،،نظرت لها منال التي كانت تحتضن الصغير وتقبله بسعادة قائله ٠٠٠٠٠أخدتي ميعاد من دكتور عز علشان تروحيله قبل السفر يا مليكه ؟؟
هزت رأسها بإيماء وأجابت٠٠٠٠٠٠أه يا طنط بكرة إن شاء الله وهروح أنا وليالي !!!
نظر عز إلي مليكه وتسائل٠٠٠٠٠خير ماله حبيب جدو ؟؟
أجابته بطمأنه ٠٠٠٠٠رايح متابعه علشان أسنانه يا عمو !!
نظر طارق إلي ياسين وتحدث بحديث ذات مغذي٠٠٠٠إنتَ ليه ماتفكرش تتدخل في المصالحه الفلسطينيه ولم الشمل يا ياسين ؟؟
نظر لشقيقهِ بإستغراب فأكمل عز حديث طارق ساخراً٠٠٠٠٠والله يا أبني عندك حق،، ما هو اللي يقدر يقنع الضراير يشتركوا في تربية إبنه ويخليهم رايحين جايين مع بعض هما وولادهم مش بعيد إنه يقدر علي الشيطان نفسه !!!
ضحك الجميع وتحدث طارق ٠٠٠٠ده مش بعيد لو أتدخل في مباحثات السلام يخلي إسرائيل تنسحب من الأراضي الفلسطينية وتكتب للفلسطينيين إعتذار كمان،،
ضحكت مليكه وضحك الجميع على خفة ظل عز اللامتناهيه
فتحدثت ثريا٠٠٠٠٠قل أعوذ برب الفلق يا حضرات !!!
حين أكملت منال ٠٠٠٠٠إهدي أنتَ وأبنك كده وسيبوا إبني في حاله،، دأنا ماصدقت الأمور هديت وليالي ربنا هداها ونفسيتها بقت في السما من وقت ما بدأت تهتم بعز الصغير،، وكمان بدأت تحضر تمرينات ولادهم مع بعض هي ومليكه وجيجي
وأكملت بإهتمام وهي تنظر إلي عز ٠٠٠٠٠المهم هنسافر شرم أمتي بالظبط علشان نجهز حالنا ؟؟
أجابها عز ٠٠٠٠٠شوفي إنتي وثريا الوقت المناسب ليكم وأنا وياسين وطارق وعٌمر نظبط أجازاتنا بناءً عليه وأحجزلكم تذاكر الطيران !!!
نظرت منال إلي ثريا وتحدثت٠٠٠٠٠أيه رأيك في بداية الإسبوع يا ثريا بيتهيألي مناسب للكل ؟؟
تنهدت ثريا وظهر الحزن فوق ملامحها وأردفت ٠٠٠٠٠اللي تشوفيه يا منال !!
إنفطر قلب عز حين شاهد ذلك الحزن المرسوم علي وجهها وتسائل٠٠٠٠٠مالك يا ثريا،،،فيه حاجه مزعلاكي ؟؟
نظرت إليه بحزن وأردفت٠٠٠٠٠البنات مش عاوزين يسافروا معانا يا سيادة اللوا ،،يسرا قالتلي إنها مش هينفع تيجي علشان شغل سليم،، مع إن ولادها زعلانين جداً ونفسهم ييجوا معانا زي عوايدهم،،،
ونرمين وأمورها إللي إتلغبطت ومبقتش عارفه جرالها أيه ،،حتي زيارتها ليا لما منعتها وبقت يدوب تكتفي بالتليفونات ،،،لدرجة إنها لما بتوحشني أنا اللي بقيت أروحلها !!!
حزن عز لأجلها ونظر إلي ياسين وطارق اللذان ظهر حزنهما داخل عيناهم وأيضاً مليكه التي كست غشاوة من الدموع لأجل تلك الأم الحزينه قليلة الحظ،،،
نظرت مليكه لزوجها بألم أمسك يدها وربط عليها بحنان
ثم بادر بالحديث وهو ينظر إلي ثريا بحنان٠٠٠٠٠ماتزعليش يا أمي، أنا هكلم يسرا وإعتبريها خلاص مسافرة معانا إن شاء الله
إنفرجت أساريرها قائله بسعادة٠٠٠٠ياريت يا ياسين،، هي بتحبك أوي وبتقتنع بكلامك وأكيد إن شاء الله هتوافق،،،
وأكملت بإنتشاء ٠٠٠٠وكلم نرمين هي كمان وأقنعها يا حبيبي !!!
نظر لأبيه ولطارق وتحدثَ ببرود٠٠٠٠نرمين ما تضغطيش عليها يا أمي،،جايز يكون جوزها مابيرتحش في السفر معانا،،وبعدين نرمين من زمان وهي حابه تبعد فاياريت تسييها علي راحتها !!!
تنهدت بإستسلام قائلة٠٠٠٠٠طب حاول معاها بردوا يا ياسين يمكن تقدر تقنعها هي كمان ؟؟
رد عز رافعاً الحرج عن ياسين ٠٠٠٠أنا هكلمها بنفسي يا ثريا !!
إبتسمت له بسعادة وتحدثت٠٠٠٠متشكرة أوي يا سيادة اللوا،،ربنا يخليك ليهم !!!
إبتسم لأجل سعادة حبيبته وهز لها رأسهٌ بإيماء !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
بعد مرور إسبوع !!!!
كانت جميع العائله متواجده داخل فيلا بمدينة شرم الشيخ حيث إستأجر عز فيلتان بجانب بعضهما ،،فيلا إلي ثريا ويسرا وزوجها وأطفال رائف
والفيلا الأخري لعائلته ومليكه المٌتواجده بجانب زوجها
كانت مليكه ويسرا وليالي وجيجي تسبحن داخل البول الخاص بالفيلا تحدثت ليالي إلي يسرا بتساؤل٠٠٠٠٠أخبارك أيه مع سليم يا يٌسرا ؟؟
أجابتها يٌسرا بسعادة ٠٠٠٠٠الحمدلله يا ليالي سليم ده هدية ربنا ليا أنا وولادي !!
ردت عليها مليكه٠٠٠٠٠إنتي كمان إنسانه جميله يا يٌسرا وتستاهلي كل حاجه حلوة !!
إبتسمت لها يٌسرا بحنان
نظرت لها جيجي بتساؤل ٠٠٠٠ياتري مبسوطه في أسوان يا يٌسرا وقدرتي تتأقلمي هناك إنتي والولاد ؟؟
أجابتها بإبتسامه٠٠٠٠٠جدااااا يا جيجي،،بجد مش قادرة أقولك علي كم الراحة النفسيه والهدوء اللي موجود في المدينه دي ،،وده طبعاً يرجع لناسها الطيبين وقلوبهم الصافيه إللي بتنشر حواليهم السلام النفسي للجميع !!!!
نظرت ليالي إلي مليكه وتحدثت بإهتمام٠٠٠٠مليكه،، الدوا بتاع عز المفروض يتاخد بعد شويه !!
إبتسمت مليكه وتحدثت ٠٠٠٠٠ياسين عارف الميعاد وهيدهوله يا ليالي !!!!
ردت بإهتمام ٠٠٠٠خلاص أنا هطلع أشوفه وأتأكد أنه فاكر !!
هزت لها رأسها بإيماء وأجابتها ٠٠٠٠٠أوك يا لي لي،،ومعلش أبقي إتأكدي إن طنط منال غيرتله البامبرز !!!!
أمائت لها بإيجاب وخرجت من المسبح حين نظرت يٌسرا إلي مليكه وجيجي وتحدثت بإنبهار٠٠٠٠هي مين إللي خرجت دي يا بنات ؟؟
ضحكتا إثنتيهم وأجابتها جيجي ٠٠٠٠ليكي حق تستغربي طبعاً،، أنا عن نفسي ساعات بقعد متنحه قدامها وقدام تصرفاتها وأبقي مش مصدقه إللي هي بتعمله !!!!
أجابتهم مليكه بحكمه٠٠٠٠٠مستغربين ليه بس،،علي فكرة بقا،، ليالي حد كويس جداً وجواها بذرة طيبه وأصيله لكن كانت تايهه مش لاقيه مرساها ،،،،
والسبب في كدة طريقة نشأتها وتربيتها،،، واللي عقد الأمور أكتر مساندة طنط منال ووقوفها معاها طول الوقت معتقدة إنها بكدة بتحميها،،،لكن للأسف وقوفها ده كان زي السد المنيع اللي ذود الفجوة وبَعد بينها وبين ياسين ،،،،
وأكملت بتفسير٠٠٠٠٠٠٠لكن لما طنط منال بعدت وسابتها منها لياسين،،ياسين قدر يوجها صح وهي أستجابت،،،وده يدل علي معدنها الأصيل ونبتتها الصالحه !!!!
نظرت يٌسرا إلي مليكه وتحدثت بفخر٠٠٠٠٠إنتي إزاي جميله أوي كده يا مليكه،،بحييكي جداً علي التصالح النفسي إللي جواكي ومخليكي واقفه قدامنا تدافعي عن ضرتك وتخلقيلها أعذار !!!
إبتسمت لها وأكملت ٠٠٠٠دي شهادة حق يا يسرا ولازم أقولها !!!
تسائلت يٌسرا بإستفسار٠٠٠٠طب وموضوع هوسها بالشوبنج وعمليات التجميل نسيتها هي كمان ولا أيه ؟؟
ضحكت مليكه وأجابتها٠٠٠٠لا طبعاً مبطلتش،،،لان ده طبع وخلاص إتطبعت بيه ومن المستحيل نسيانه،،، لكن بصراحه خفت عن الاول كتير وأجمل ما في الموضوع إنها قدرت توازن حياتها،،
وأكملت مٌفسرتاً٠٠٠٠٠٠بمعني إنها بتعمل الحاجات إللي بتسعدها وتبث الثقه في نفسها وفي جمالها،،،وفي نفس الوقت بتابع تمرينات ولادها وبتقعد معاهم تشاركهم إهتمامتهم، ،،
ده غير إهتمامها بعز الصغير إللي خلي نفسيتها في السما ،، وكل ده خلي ياسين يبصلها بنظرة تانيه وبقي يعاملها بطريقه مٌرضيه جداً بالنسبالها وده حسن كتير من نفسيتها وأداها ثقه بنفسها بعد ما كانت بدأت تدخل في إكتئاب !!!
بادرت جيجي بسؤال مليكه بإهتمام ٠٠٠٠٠٠بس بصراحه كدة يا مليكه وبدون زعل،،مبتغريش جواكي من فكرة إن فيه ست تانيه بتشاركك جوزك ؟؟
أجابتها بصدق٠٠٠٠أبقي بكذب عليكي لو قولتلك الموضوع عادي ،،،بالعكس،،،، الموضوع صعب جداً بل ومميت علي الأقل بالنسبالي،،، لدرجة إن فيه أيام ياسين بيكون بايت فيها عند ليالي بقضيها طول الليل صاحيه ودموعي علي خدي وبموت من مجرد فكرة إنه مٌمكن يكون نايم جنبها وواخدها في حضنه،،،
وأكملت بيقين وإيمان٠٠٠٠٠لكن برجع أستغفر ربنا وأقوم أتوضي وأصلي وأسأل ربنا الثبات ،،،وأدعيله أنه يقويني علشان أقدر أقف جنب جوزي ونربي ولادنا في جو هادي ومريح،،،وسبحان الله ربنا فعلاً بيربط علي قلبي وبهدي وبقدر إني أكمل
واكملت بتعقل ويقين٠٠٠٠فيه ناس بتتكتب عليهم ظروف معينه ولازم يتقبلوها ويكملوا في طريقهم علشان الدنيا تستمر !
وأكملت بإبتسامة عشق٠٠٠٠٠وبصراحه بقا ياسين راجل يجنن ومفيش زيه،، حنين ورومانسي لأبعد الحدود ،،،
وبيعاملنا إحنا الإتنين بما يرضي الله ومدي لكل واحده حقها فيه كأنها هي لوحدها إللي مراته،،يعني أنا مثلاً عمري ما حسيت إن حقي في ياسين ناقص بالعكس،،، غير بس موضوع إنه بيبات عندها وده مٌمكن نمشيه ونعتبر إنه بيكون عندة شغل مثلا أو مسافر وأهي الدنيا بتمشي !!!
كانت يٌسرا وجيجي تستمعان لها بإحترام وأعجاب علي عقليتها المتزنه وسلامها النفسي والداخلي !!!
أما ليالي التي وقفت تحمل الصغير بحب وسعادة وهي تداعبه وبدورةِ الصغير يهمهم لها بسعاده ممسك بوجهها بحب،،،وذلك بعدما أعتطه الدواء الخاص بتقوية العظام ليساعدة في بروز أنيابه ،،،
إقترب منها ياسين وحاوطها بذراعه بإهتمام وحب قائلاً ٠٠٠٠٠أيه يا حبيبتي منزلتيش المايه ليه ؟؟
أجابته بسعادة وهي تهدهد الصغير ٠٠٠٠٠الولد الشقي ده وحشني وقولت أقعد ألاعبه شويه !!!!
إبتسم لها وأكملت وهي تطلق تنهيدة مٌحمله بالثٌقل ٠٠٠٠تعرف يا ياسين، ،إنا أكتشفت إني ضيعت مني فرص ومشاعر حلوة أوي كان ممكن أعيشها مع ولادي،،وأكتشفت كمان إني كان ممكن أعمل كل اللي نفسي فيه وف نفس الوقت أتابع ولادي وأقرب منهم !!!
إبتسم لها وأكمل ليخفف عنها٠٠٠٠٠وأديكي يا ستي بتعوضيه في الأستاذ عز،،،
ثم غمز لها بعينه وأكملَ ٠٠٠٠ وعلي فكرة بقا إحنا لسه فيها،،أيه رأيك نجيبلنا نونو جميل كده ونعيش معاه إللي فاتنا كله !!!!
ضحكت بسعادة وأجابته٠٠٠٠٠ماخلاص يا ياسين الوقت فات وعدي !!!
أجابها بمداعبه ٠٠٠٠مين قال كده،،دانتي لسه في عزك ومجدك يا ليالي هانم !!!!
نظرت له بحب وعيون سعيدة وتحدثت ٠٠٠٠حقيقي يا ياسين،،لسه بتشوفني حلوة بعيونك زي زمان !!!!
أجابها بإبتسامة حنون٠٠٠٠٠مش أنا بس إللي بشوفك حلوة ياليالي،،،، الدنيا كلها بتشوفك أجمل ست في الكون ده كله لإن إنتي فعلاً كده !!!!
تنهدت بإنتشاء وسعادة ودبت بروحها الثقه من جديد من حديث زوجها العذب لها !!!!
بعد قليل كان جميع الرجال يقفون بالحديقه أمام المشاعل الخاصه بشواء اللحوم ،،،كان ياسين مٌمسك بيدة مروحة التهويه ويحركها بحرفيه فوق اللحوم لعملية نضوجها ،،،،
أما النساء كٌن يجلسن حول طاولة الطعام الطويله المرصوص فوقها بعض أنواع المٌقبلات والسلطات ينتظرن رجالهن ليحضروا لهنَ الطعام
أمسكت مليكه بعض الخبز وغرسته في صحن به سلطة الطحينه وأكلتها !!
وجهت ثريا لها الحديث ٠٠٠٠٠أصبري يا حبيبتي لما يخلصوا المشاوي وكلي بالمرة !!!
أجابتها ٠٠٠٠٠جعانه جداً يا ماما وبجد مش قادرة أصبر !!!!
أمائت لها بتفهم قائله٠٠٠٠ده من الرضاعة يا حبيبتي !!!!
كان ينظر إلي مليكته التي دائماً وأبدا تشغل باله وتفكيرة وجدها تلتهم بعض الخبز مما يدل علي جوعها الشديد،،،
إلتقط بعض قطع اللحم وصوابع الكفتاء ووضعهم سريعاً داخل صَحن وأسندَ مٌهمتهْ إلي طارق وذهب مٌسرعاً إليها !!!
إقتربَ عليها وتحدث٠٠٠٠٠٠أيه يا ماما للدرجادي جوعناكي ؟؟
إبتلعت لُعابها وهي تنظر لما بيدة وتحدثت ٠٠٠٠٠جعانه أوي يا ياسين !!!
وضع الصَحن سريعاً أمامها وبدأت هي بإلتهام الطعام بشهيه مفتوحه !!!
حين تحرك عٌمر إليه ووضع يده في جيب بنطالة قائلاً بإعتراض مٌصطنع٠٠٠٠٠هي بقت كده يا باشا،، حتي الكفته لما بقت بالوسايط في البلد دي !!!!
إنفرط الجميع من شدة ضحكاتهم علي كلمات عٌمر
حين وضع ياسين يده فوق كتفه ونظر له نظرة ذات معني وأجابه بدٌعابه ٠٠٠٠٠أه بقت كدة يا حبيبي،،،عند سيادتك أي إعتراض ؟؟
رفع يداه مُستسلماً وأجابه٠٠٠٠٠وأنا أقدر يا باشا،،،وحش المخابرات يعمل إللي هو عاوزة وأحنا نشجع ونصفق تصفيق حار كمان !!!
رد ياسين٠٠٠٠أيوة كده يا حبيبي أظبط الأداء !!!
ثم نظر لحبيبته وهي تأكل بشهيه مفتوحه وتنهد بسعادة !!
تمللت أيسل بدلال وتحدثت إلي والدها ٠٠٠٠٠يلا بقا يا بابي أنتوا جوعتونا أوي أنا كمان جوعت كتير !!!
تحدث وهو يتحرك إلي مكان الشواء ٠٠٠٠٠حالاً يا قلبي الأكل هيكون جاهز !!!
وبعد قليل كان الجميع مجتمع فوق الطاولة يتناولون طعامهم ويتسامرون بالأحاديث الشيقه
تحدثَ عز إلي سليم ٠٠٠٠٠أخبار السياحه في أسوان أيه يا سيادة القبطان ؟؟
أجابه سليم بإحترام٠٠٠٠٠الحمدلله يا سيادة اللوا ،،السياحه مريحه حالياً لإننا في الصيف وأسوان معروف موسم الشغل فيها بيكون في الشتا،،،
وأكملَ ٠٠٠٠٠إن شاء الله أجازة الشتا هتقضوها معانا في أسوان ومش هنقبل أعذار طبعاً !!!!
أماءَ له عز برأسه ثم نظر إلي يٌسرا بحنان قائلاً٠٠٠٠٠٠وحشتيني أوي يا يٌسرا وبجد بٌعادك فرق معايا جداً وأفتقدت صباحك وفنجان القهوة إللي كنت بشربه من إيدك،،
وأكملَ بحب٠٠٠٠٠٠بس عزائي الوحيد إنك عايشه مبسوطه مع راجل محترم صاينك وصاين أولادك،،وهقول أيه هي دي سنة الحياه !!
وضعت ثريا يدها علي يد إبنتها الجالسه بجوارها وأبتسمت لها بحنان،،نظرت لها يسرا وقبلت يدها ثم نظرت إلي عمها وتحدثت ٠٠٠٠تسلملي يا حبيبي أنا كمان والله مفتقداكم كلكم بس زي حضرتك ما قولت،،، سنة الحياه !!!
تحدثت ليالي٠٠٠٠٠ياريت كانت نرمين هي كمان جت ،،كانت لمتنا كملت !!!!
تنهد عز وتوجعت ثريا وأكملا طعامهم جميعاً وسط الاحاديث المثمرة !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
بعد قليل كان ياسين يقف أمام البحر توجهت يٌسرا إليه وتحمحمت خجلاً ثم تحدثت٠٠٠٠٠أنا متشكرة جدا يا ياسين إنك سمحتلي أجي معاكم أنا وولادي الرحله دي،، لأني بجد كنت محتاجه أحس إني لسه ليا مكان وسطكم،،مع إني عارفه إنك لسه زعلان مني !!!!
نظر لها بإبتسامة حانيه وتحدث٠٠٠٠٠تبقي متعرفيش غلاوتك عندي ولا تعرفي إنتي أيه بالنسبالي يا يٌسرا،،،
يا بنتي إنتي مش بنت عمي وبس،، إنتي فعلاً أختي ،،
وأكملٌ مٌفسراً٠٠٠٠٠٠أنا بس زعلت منك وقتها علشان متعود منك دايماً علي الصراحه والوضوح.،،ماتوقعتش الموضوع مش أكتر،،،
وأكمل بأسي٠٠٠٠٠ واللي ضايقني أكتر إن موقفي مع مليكه كان وحش جداً،،،إنتي متخيله ظابط مخابرات مراته تكتشف فيديو علي تليفونه كله إهانه وسب لشرفها ،،،والمفروض إن أنا أقف وأبررلها إن جوزها سعادة ظابط المخابرات إللي خاربها مش عارف محتوي فيديو موجود علي تليفونه !!!!!
بجد موقفي كان وحش جداً قدامها ،،،، حتي مليكه شكت إني عارف الكلام وساكت وبرغم إني زعلت منها وقتها وعنفتها،،، إلا إني عذرتها في تفكيرها لأنه مش من المنطقي إني أكون مش عارف محتوي فيديو موجود علي فوني !!!
ثم زفر بضيق وأكملَ٠٠٠٠٠ما علينا،، إنسي إللي حصل وخلينا ننبسط بأجازتنا ونصفي فيها ذهننا ،،،المهم يا حبيبتي طمنيني عليكي،، أخبارك أيه مع سليم ؟؟
إبتسمت علي ذكر إسم فارسها النبيل وبدأت بقص أخبارها لأخيها التي لم تلدهٌ أمها !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
ليلاً !!!!!!
كانت تتمشي هي وعاشق عيناها علي شاطئ البحر
فتحدثت وهي تنظر لهٌ بهيام٠٠٠٠بتحبني يا ياسين ؟؟
بادلها نظرتها وأجابها ٠٠٠٠٠أيه السؤال الغريب ده يا مليكه،،أنتي أكيد عارفه الإجابه من غير ما أقولها !!!
أجابتهٌ بعشق ٠٠٠٠٠عارفاها بس دايماً بحب أسمعها وأشوف شفايفك وهي بتنطقها !!!!
أجابها ٠٠٠٠٠وأنا عمري ما هبطل أقولها يا مليكه ،،وحتي لو الظروف اللي حوالينا منعتني أقولها لبعض الوقت بشفايفي،،،أكيد هتشوفيها وتحسيها في نظرة عيوني ليكي ♡
تحدثت إليه وهي تشدد من إحتضانها لذراعه بتملك٠٠٠٠أنا أمتي حبيتك الحب ده كله،،أمتي درجة عشقي ووله حبي ليك وصل للمرحله دي ؟؟
وأكملت٠٠٠٠٠٠تعرف يا ياسين إن حبك خلاني أفكر وأسأل نفسي،،، هو أنا فعلاً حبيت قبلك ؟؟
وإجابتي علي نفسي كانت أكيد لاء،،،،لأن المشاعر والأحاسيس اللي بحسها في حبك عمري ما عيشتها غير وأنا في حضنك ومعاك وبس !!!!!
كانت عيناه تطلق لمعه بارقه من شدة سعادته بعشق مليكته التي وأخيراً إمتلك كل جوارحا وما فيها ♡
تنهد بإنتشاء وتحدث بسعادة٠٠٠٠٠٠أقولك علي سر ؟؟
هزت رأسها بإيماء فأكمل هو ٠٠٠٠٠زمان ،،،قبل ما ربنا يرضي عليا ويجعلك من نصيبي ويرجعك لحضني،،،كنت بدعيله إن يكون لي نصيب فيكي وتقفي قدامي وتقوليلي بحبك يا ياسين وأشوف جوة عيونك درجه من العشق محدش غيرنا قدر يوصلها ،،،
وأكملَ بعيون عاشقه ٠٠٠٠٠وكنت بقول لربنا إني مستعد بعد اللحظه دي أسلم روحي للموت وأنا راضي جداً ومبسوط !!!
نطقت سريعاً ٠٠٠٠بعد الشر عنك يا حبيبي !!!
وأكملَ هو بعيون عاشقه مغيمة بغشاوة دموع حنين وأبتسامه هادئه ٠٠٠٠٠لكن دالوقتي باستسمح ربنا وبدعيله إنه يديني عمرين علي عمري علشان أعيشهم جوه حضنك ♡
وأكملَ٠٠٠٠٠٠حبك خلاني أطمع في الدنيا وأتمسك أكتر بيها يا مليكه ♡
إبتسمت لهٌ بحنان وعيون عاشقه٠٠٠٠بحبك يا ياسين،،بحبك وكل يوم بحبك أكتر لدرجة إني مش عارفه هوصل بحبك لفين تاني ♡
إبتسم وتحدث إليها بدعابه٠٠٠٠٠٠طب يلا بينا نرجع علشان كلمة تانيه منك وجوزك المحترم الهيبه ده هيتقبض عليه بتهمة فعل فاضح في الطريق العام !!!!!
ضحكت بإنوثه أهلكت حصونه وتحركت بجانبه عائدين إلي باقي عائلتهم !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في صباح اليوم التالي !!!
عند شريف وعلياء كانت تستقل بجانبه السيارة وهي تحتضن طفلها الرضيع بعنايه في طريقهما إلي سٌهير ليعطيها الطفل ويذهبان هما لأعمالهما
تحدثت علياء بإعتراض مٌصطنع٠٠٠٠٠يعني كان لازم يا حضرة الباشمذيع المحترم تقبل بشغلك في القناه التلفزيونيه دي ؟؟
وأكملت ٠٠٠٠ما كنا مرتاحين ومكتفيين بشغلك في الإذاعه بالليل،،دالوقتي سيادتك بقيت بتشتغل صبح وليل ،،
وبدل ما كان زمانك قاعد الصبح ب كارم بقي الولد متشحطت معانا ورايح جاي عند ماما إللي إحنا مغلبينها معانا !!
نظر لها بإستنكار وتحدث ٠٠٠٠قاعد ب كارم،،،تكونيش فاكرة نفسك متجوزة دادة فلبينيه ،،،
ثم أكملَ مٌداعباً إياها٠٠٠٠٠ ثم أنا ليه شامم ريحة قر ونبر من بين كلامك ؟
تحولت هيئتها وحدثته ٠٠٠٠٠قرررر،،، وأنا أقر عليك ليه إن شاء الله ناقصه شغل ولا ناقصه شغل ،،أصبر عليا بس كام سنه كده وأنا هوريك إسم علياء المغربي هيكون أيه في عالم المحاماه !!!
أجابها بدعابه ٠٠٠٠٠أديني مستني يا حضرة المحاميه الواعدة يعني إحنا هنروح من بعض فين ،،وبعدين علي فكرة بقي ماما ما صدقت تشريف الاستاذ كارم ليها كل يوم،،
ده اليوم اللي مبيكونش عندك شغل فيه وتقعدي بيه في البيت بيحصلها إكتئاب !!!!!!
إبتسمت بحب وتحدثت٠٠٠٠٠طنط سٌهير دي حنية الدنيا كلها فيها،،،بجد يا شريف أنا وكارم محظوظين جداً بوجودها في حياتنا !!!!!
أجابها بدعابه٠٠٠٠٠يعني إنتي وأبنك محظوظين بيها هي بس يا حضرة الباشمحاميه ؟؟
فكت حزام أمانها وإقتربت منه ووضعت يدها فوق وجنته وقربت شفاها من شفاه ووضعت لهٌ قٌبله جانبيه ♡
نظر لها بحب وتحدث ٠٠٠٠٠تعرفي إنك أجمل حاجه حصلتلي في حياتي كلها ♡
نظرت لهٌ بعيون عاشقه وتحدثت ٠٠٠٠وأنتَ أجمل حلم حلمته ونسجت خيوطه من خيالي وعيشت جواه،،، وفجأة الزمن قرر يهدية ليا !!
ورجعت مكانها وساعدها هو بربط حزام الامان لأمانها هي وطفلها ونظر لها بعيون عاشقه وتحدث ٠٠٠٠٠بحبك يا عاليا ♡
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
داخل مدينة شرم الشيخ !!!
كان يجري وينظم أنفاسه وسط جميلتيه وهم يمارسون رياضة الجري منذ الصباح ،،ثم توقفوا جميعاً وبدأوا بالرجوع إلي مسكنهم ،،،
لف ذاعيه حول خصر إثنتيهم بتملك ونظر لهما وتحدث مٌداعباً إياهم ٠٠٠٠٠هو فيه كده ،،طب بذمتكم مش أنا أكتر راجل محظوظ في الدنيا دي كلها،، متجوز أجمل وأشيك وأرق إتنين ستات في الدنيا !!!!
إبتسمت إثنتيهم برضي وتحركا بجانبه حتي وصلا لمقر الفيلا وجدوا الجميع يجلسون بإنتظارهم ليتناولون وجبة الفطار
قبل إنتهاء الأجازة بيوم كان الجميع يجلس ليلاً يتسامرون ويتبادلون الاحاديث وفجاة أتت يسرا علي عجل ويبدوا علي وجهها القلق
جلست بجوار والدتها وتحدثت ٠٠٠٠ماما ،،
نظرت لها ثريا بقلق فأكملت يٌسرا٠٠٠٠علي إبن نرمين تعبان أوي !!!
إنتفضت ثريا وأرتعب داخلها علي حفيدها وسألتها٠٠٠٠تعبان إزاي يا يسرا ؟؟
نزلت دموع يٌسرا وتحدثت٠٠٠٠معرفش يا ماما أنا كنت بكلم نرمين بطمن عليها لقيتها منهارة وقالتلي ان الولد سِخن جدا منهم من يومين وجريوا بيه علي المستشفي، وبعد التحاليل والأشعه قالولها ان الولد عنده مرض نادر ومحتاج عمليه ويغير دمه كله،، والعمليه مكلفه جداً هتتعدي ال 30 مليون ولازم تتعمل في ألمانيا !!
وقف عز وتحدث إلي ثريا مٌطمئناً إياها٠٠٠٠متقلقيش يا ثريا أنا مش هسيبها،،، وهسفرلها الولد حتي لو أتضربت إني أبيع كل ما أملك !!!!
ثم حولَ بصرةِ إلي ياسين وطارق وتحدث٠٠٠٠ياسين إحجزلنا طيارة علشان هنرجع إسكندريه إنهاردة
وأنت يا طارق أعمل cash out ،،، حالاً
وقفت منال سريعاً وأتجهت إلي ثريا الباكيه وأخذتها داخل أحضانها وطمئنتها٠٠٠٠٠متقلقيش يا ثريا ان شاء الله الولد هيبقي كويس !!!
أما مليكه التي تملكها الشعور بالرعب والذنب بدأ يتاكل من قلبها خوفاً من فكرة أن يكون هذا هو رد دعوتها وحقها من نرمين،،
نعم هي لجأت إلي الله ودعته من حرقة قلبها وشعورها بالظلم والإفتراء الذي وقع عليها منها ،،ولكنها لا تريد أية إيذاءً لأحد،، وخصوصاً ذلك الطفل الجميل التي تكن له معزة خاصه !!!
صعد لها ياسين غرفتها وهي تلملم أشياء أطفالها إستعداداً للمغادرة ،،وقف بجانبها وتحدث٠٠٠٠أنا عارف إنها ظلمتك بس بطلب منك تسامحيها علشان خاطر الولد وتدعيله،،،وياريت متزعليش مني لأني هروحلها وهقف معاها علشان في النهايه دي أختي ومش هينفع أسيبها لوحدها في ازمتها !!!
حدثته بتفهم ٠٠٠٠٠٠أكيد مش هزعل منك يا حبيبي،،،دي بنت عمك واختك ووقوفك جنبها واجب عليك ،،وصدقني أنا من وقت ما عرفت وأنا بدعي ربنا يشفيه لأنه طفل بريئ و ملوش ذنب يدفع فاتورة أخطاء وذنوب أمه !!!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
صباح اليوم التالي كان الجميع مٌجتمع داخل المشفي المتواجد به الطفل والكل يواسي نرمين المنهارة حزناً علي طفلها !!!
كان عز يحتضنها ويواسيها ،،،،
أتي أليها ياسين ووقف بقبالتها يتقطع لدموع عيناها ونظرتها المٌرة،،،
مد يدهٌ وقبل رأسها وحدثها بحنان٠٠٠٠متخافيش يا حبيبتي ومتشليش هم،،،أنا عملت إتصالاتي والولد هيسافر بكرة ل ألمانيا يتعالج علي حساب الدوله،،،
أمسكت يدة وتحدثت بإمتنان٠٠٠٠ربنا يخليك ليا يا ياسين،،،أرجوك خليك معايا ومتسبنيش !!!
ربت علي يدها وحدثها بحنان وأطمئنان ٠٠٠٠مش هسيبك يا حبيبتي متقلقيش !!!
ربت أباه علي ظهرة وهز لهٌ رأسه برضي
أما طارق فقد أتي هو الاخر ووقف جانبها وهدأها ،،حتي ولو كانت سبباً في موت صديقه إلا انها لاتزال شقيقته الغاليه !!!!
وبالفعل أخذت نرمين وزوجها طفلهما وسافرا بصحبة ياسين ويسرا التي رافقت شقيقتها حتي لا تدعها وحيدة ،،،ضل ياسين معهم لمدة يومان حتي إطمئن علي كل الترتيبات ورجع إلي الأسكندريه من جديد ليباشر عملهْ
بينما ضلت نرمين وزوجها ويٌسرا وأجري الطفل كل مايلزم حتي يعود كالسابق ،،وبالفعل تعافي الصغير ولكن طلب منهم الأطباء المكوث به شهراً أخر للنقاهه والمتابعه !!!!!
إتضر مٌحمد أن يعود إلي الأسكندريه لمتابعة وظيفته وذلك بعدما إطمئن علي طفله وتأكد من شفائهٌ التام وبقيت يسرا مع نرمين !!!!
كانت نرمين تحادث زوجها عبر تطبيق الفيديو كول
تحدث مٌحمد مٌتيماً٠٠٠٠٠يلا بقا إرجعي يا قلبي إنتي وحشتيني أوي !!!
أجابته بحب وأبتسامه٠٠٠٠خلاص يا حبيبي هانت،، الدكتور قالي هعملك شوية فحصات بكرة للتأكيد وإن شاء الله بعد بكرة هنسافر !!!!
وتنهدت بإرتياح٠٠٠٠٠يااااه يا محمد،، كان كابوس وعدي الحمدلله،،،أنا كان ممكن يجرالي حاجه لو علي بعد الشر ٠٠٠٠
لم تكمل وتحدث هو ٠٠٠٠الحمدلله يا حبيبتي أهم حاجه إن علي بقا كويس !!!
حدثته بتفكر ٠٠٠٠أه يا محمد بالمناسبه،،أوعي تنسي تبعت تجيب الشغاله من عند ماما علشان تلحق تنضف البيت كويس قبل ماأجي،،زمانك يا روحي قلبتهولي !!!!
تحدث علي عجل ٠٠٠٠حاضر يا نرمين حاضر،،،،أنا هقفل بقا يا حبيبتي علشان تعبان جداً وعاوز أنام !!!
أجابته بحب٠٠٠٠تمام يا حبيبي ،،تصبح على خير يا قلبي !!!
أجابها٠٠٠٠٠ وإنتي من اهله يا روحي !!!
تحركت ونسيت أن تغلق الجهاز ،،دلفت يسرا من باب الغرفه وكادت أن تتحدث إليها
إلا أنهما إستمعا لصوت مٌحمد وهو يتحدث لإحداهما يبدو وكأنه هو الأخر غفل عن قفل جهازة ،،،
مٌحمد بدلال٠٠٠٠٠تعالي يا موزة قلبي قفلت معاها خلاص !!!
تحدثت إحداهن بضيق ٠٠٠٠٠يا ساااتر أنا مش فاهمه إنتَ مستحمل التقله دي إزاي،،دنا مش متحمله أقعد في ببتها يوم واحد وحاسه إن ريحتها في البيت كاتمه علي نفسي !!!
أجابها بوقاحه٠٠٠٠جري أيه يا موزة هو أحنا هنقضي طول الليل نتكلم في سيرة بنت الاكابر،، ماخلاص،،تعالي بقا نقول الكلمتين بتوعنا ونعيشلنا يومين دلع قبل ماتيجي وتكتم علي نفسي من جديد !!!
ضحكت بدلال وحدثته ٠٠٠يعني أنت هتغلب يا مودي،،ماأنت كمان بتمشي حالك يا حبيبي،،ويمكن ياسيدي تيجي تقعد بإبنها عند أمها وربنا يكرمنا بأسبوع زي اللي قضته في أسوان قبل كده ونعيش ونتدلع فيه !!!!
كانت تستمع لصوتهما بذهول وهي تهز رأسها بعدم تصديق إلي ما إستمعته أذناها للتو !!!
وأيضاً يسرا التي أصابها الذهول
جرت علي الشاشه تنظر بها كالمجنونه لم تري شيئاً لبعدهما عن مكان الكاميرا لكنها إستمعت لما هو أفظع من المشاهدة ،،إستمعت لزوجها وهو يتغزل بمفاتن إمرأة أخري بكل وقاحه وبذائه !!!
جرت يُسرا وأغلقت الجهاز لترحم شقيقتها مما تستمع إليه
نظرت نرمين لها بذهول وتحدثت ٠٠٠٠يٌسرا،،،قوليلي إن أنا في كابوس وإن اللي أنا سمعته ده مجرد هزيان ملوش وجود غير في دماغي وبس !!!
هزت يٌسرا رأسها وتحدثت ٠٠٠٠للأسف يا نرمين ،،،محمد طول عمرة وهو كده لكن إنتي اللي كنتي طول الوقت بتغالطي نفسك وتخدعيها وتحاولي تلاقي مبرر لتصرفاته اللاأخلاقيه،،
وللأسف بدل ماتواجهي الحقيقه وتقفي في وشه وتحاولي تعرفي أيه هي أسبابه وتقوميه من جديد،،،أتهمتي مرات أخوكي البريئه بأبشع تهمه وأخدتي جوزك وهربتي وحطيتي راسك في الرمل علشان ماتواجهيش الحقيقه !!!
بكت نرمين وتحدثت بجنون ٠٠٠٠إنتي شمتانه فيا يا يسرا ؟؟
جرت عليها وضمتها إليها بحنان وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا يا نرمين هشمت فيكي،،،دنا ربنا يعلم قلبي بيتقطع علشانك إزاي ،،أنا بس بعرفك حقيقة الندل إللي إنتي متجوزاه علشان متزعليش وتنزل دموعك علي حد ما يستاهلش !!!
تحدثت نرمين بتيهه ٠٠٠الندل الحقير سايبني هنا بإبنه لوحدي وداير يعط مع الاشكال الزباله اللي زيه،،،هو ده رد جميلي عليه،،، دأنا من يوم ماأتجوزته ماخلتهوش إتحمل مسؤلية حاجه ،،حتي البيت اللي روحناه لما جينا نشتريه وفلوسه مكفتش روحت لرائف وهو كملي ،،،هدومي وكل أحتياجاتي أنا وأبني أنا اللي بجبهم من فلوسي،،حتي إحتياجات البيت من أكل لشرب ل مرتب الشغاله أنا اللي بدفعه من فلوسي،،،
وأكملت بإنهيار٠٠٠٠٠٠حتي مرض إبني ياسين هو اللي عملي الورق ومدفعهوش جنيه واحد،،يعني خيري أنا وأهلي مغرقه من ساسه لراسه وفي النهاية يكون دي جزائي
وتحولت وبرقت عيناها بغضب ٠٠٠٠٠ورحمة بابا لأخرب بيته وأخلي ياسين يدمرة ويجيبلي منه كل مليم صرفته علي بيته من يوم جوازنا لحد إنهاردة !!!
نظرت لها يسرا وحدثتها بترقب٠٠٠٠٠ناويه علي أيه معاه يا نرمين ؟؟
صاحت بغضب ٠٠٠٠٠هطلق منه طبعاً ،،ده راجل زباله ومش هينفع أأمن علي نفسي معاه بعد إنهاردة،،بس قبل ماأطلق هخرب بيته وهخليه علي الحديدة !!!!
وصاحت بغضب٠٠٠٠شفتي الزباله اللي معاه وطريقتها في الكلام ،،هو ده مستواة وذوقه في الستات اللي بيرمرم معاهم،،،
واكملت بحقد٠٠٠٠٠بقي يازباله تبقي متجوز نرمين المغربي وتبص للزباله دي،،بس هقول أيه،، مهي شبهه !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
بعد يومان رجعت نرمين ويسرا بصحبة الطفل وهو بكامل معافاته،، وقصت نرمين ما حدث إلي عمها وياسين وباقي العائلة التي وقفت بجانبها حتي أستردت منه كامل حقوقها،،
وذلك بعدما أكتشفوا حقيقتة القذرة وهي أنه للاسف يستحل ما حرمة الله ولدية العديد من العلاقات المحرمه مع فتيات مشبوهة !!!
وقف بجانبها ياسين وأجبر طليقها علي بيع المنزل وأخذ ثمنه وأشتري لها ولإبنها منزلاً بجوارهم لتكون تحت رعايتهم
كانت تجلس في حديقة منزل والدتها أتت إليها مليكه وهي تحمل صغيرها وجلست بجوارها بهدوء،،،
نظرت لها نرمين وتحدثت بهدوء وندم٠٠٠٠٠حقك جالك ودعوتك أستجابت يا مليكه !!!!!
تحدثت مليكه بهدوء٠٠٠٠٠عمري ما كنت أتمني يحصلك كده أبداً ،،ربنا يعلم أنا حزينه علشانك أد أيه،، مش بس علشان حزن ماما اللي سكن روحها علشانك،،ولا علشان رائف الله يرحمه،، لا يا نرمين،،،
علشان إنتي ست زيي وحاسه بيكي وعارفه إن أكتر حاجه بتكسر الست وتهدها هي الخيانه وخصوصاً لو مش متوقعه زي حالتك كده !!!!!
وأكملت لمواساتها ٠٠٠٠٠بس كل اللي أقدر أقولهولك هو إن قدر الله وماشاء فعل وإنك لازم تحمدي ربنا إنك اكتشفتي خيانته وخلصتي منه،،
وكمان لازم تحمدي ربنا إنه نجالك إبنك ودي أحسن حاجه حصلتلك،،وإن شاء الله ربنا هيعوضك فيه خير !!!
تنهدت بهدوء وتحدثت٠٠٠٠سامحيني يا مليكه،،أول مرة أعرف إن إستجابة دعوة المظلوم مؤكدة من ربنا ،،،وأد أيه إستجابتها بتكون صعبه ونتايجها بتكون مٌدمرة !!!!
ربتت مليكه علي يدها بهدوء وأبتسمت لها نرمين وعيون مٌترجيه طالبه السماح !!!!!
_________________________
بعد مرور حوالي سنه !!!
كان الجميع داخل حديقة رائف يقفون علي قدمٍ وساق يجهزون لإفطار أول يوم من شهر رمضان المبارك قبل إقتراب مدفع الإفطار بحوالي نصف ساعه !!!!
كانت ثريا ومنال ومليكه وليالي وجيجي ونرمين ويسرا وراقيه وزوجة وليد يقفون حول المائده المٌستطيله يرتبون الصحون وادوات الطعام !!!!
أما الأطفال يفترشون الأرض فوق المفارش المخصصه لهم ويلتفون حول الصغير التي تحملهٌ أيسل بعنايه شديدة وباقي الأطفال يداعبونهٌ بسعاده !!!!
دلف وليد عبدالرحمن وتحدث بمرح٠٠٠٠٠كل سنه وأنتم طيبين يا نساء أل عائلة المغربي !!!!!
إبتسم له الجميع وتحدثت ثريا ٠٠٠٠٠وأنت طيب وبخير وسعادة يا وليد !!!!
سألها بلهفه ٠٠٠٠٠أوعي تكوني نسيتي السوبيا والقمر الدين يا عمتي ؟؟
ضحكت له منال وأجابتهْ ٠٠٠٠٠كله جاهز يا وليد وبإنتظار مدفع الإفطار !!!
دلف ياسين من البوابه بصحبة رجل أمن البوابه الخارجيه وبيدهِ صندوقان كبيران
تحرك وتحدث بإبتسامتةِ الجذابه ووجهه البشوش٠٠٠٠٠كل سنه وأنتوا طيبين !!!!!
تحدثَ وليد بدعابه٠٠٠٠٠٠بابا ياسين جه يا ولاد وجايبلنا معاه الهدايا !!!!
نظرت سريعاً لعاشق عيناها وتحدثت ٠٠٠٠٠وأنت طيب وبخير وسعادة يا سيادة العقيد !!!!
تحركَ إلي مكان وجود الأطفال وتحدث وهو يفتح تلك الصناديق٠٠٠٠٠مين هنا مستني فانوسه اللي عليه صورته وغنوة بإسمه ؟؟
هلل جميع الصغار بسعادة وبدأ ياسين يخرج لكل طفل فانوسه الذي صنع له خصيصاً ووضع عليه صورته وغنوة بإسمه
تحدث مروان ٠٠٠٠٠الله عليك يا بابي،،، بجد إنتَ ساحر ودايماً بتقدر تعملنا كل شيئ بيسعدنا !!!
إبتسم لهٌ ياسين وأجابه٠٠٠٠٠هو أنا مش قولتلك من زمان أعتبرني الفانوس السحري بتاعك !!!!
جري عليه أنس وأحتضنه وتحدث٠٠٠٠والفانوس السحري بتاعي أنا كمان يا بابي !!!!!
شدد ياسين من أحتضانه وأجابه٠٠٠٠والفانوس السحري بتاع أنس باشا كمان !!!
وقفت بجوار الجالس وهو يحتضن أطفالها برعايه،،،
وضعت يدها فوق ظهرةِ وتحسستهٌ بحنان وتحدثت ٠٠٠٠ربنا يباركلنا فيك يا حبيبي !!!
رفع بصرةِ لها بحب وأجاب٠٠٠٠٠ويخليكي لينا يا حبيبي !!!!
جري عليه صغيرة الذي بدأ بتعلم المشي وأحتضنه غائراً من أنس !!!
قبلهٌ ياسين وتحدث إليه بسعادة٠٠٠٠حبيب بابي إللي جاله أحلا فانوس،،،كل سنه وأنتَ طيب يا عمري !!!!
وقف ياسين وهو يحمل طفلهْ بيدٍ واليد الأخري مٌمسكً بها فانوساً عليه صورة وجه مليكته ومد يده بحنان ٠٠٠٠كل سنه وأنتي طيبه يا أحلي وأجمل وأرق زوجه،،كل سنه وأنتي منورة حياتي وماليا عليا دنيتي ♡
إبتسمت له وهي تنظر إلي الفانوس بإنبهار وسعادة وتحدثت٠٠٠٠الله يا ياسين،،ده علشاني ؟؟
ثم نظرت له وأمالت رأسها بحنان وتحدثت٠٠٠٠٠كل سنه وأنتَ جوزي وسندي،، كل سنه وأنت هدية ربنا ليا ،، كل سنه وأنت حبيبي ♡
إبتسم لها وأعطاها عز ثم أمسك الصندوق الاخر وذهب به إلي نساء العائله وأعطي إلي ليالي فانوسها تحت سعادتها اللامتناهيه وهي تحدثه٠٠٠٠٠وأنا كمان يا ياسين عملت حسابي ؟؟
وضع يده فوق كتفها وأحتضنها بحنان وحدثها بحب٠٠٠٠إنتي أول واحده عملت حسابك يا ليالي،،،كل سنه وإنتي طيبة يا حبيبتى !!!!
حدثتهْ بعيون تنطق سعادة وحب ٠٠٠٠٠وأنت طيب يا حبيبي !!!
ثم ذهب لوالدته وثريا وأعطَ لكٌلٍ منهما فانوسها تحت ضحكاتهم وسعادتهم
وأيضاً يسرا ونرمين وزوجة وليد
حتي راقيه التي حدثته ٠٠٠٠٠حتي أنا كمان عملت حسابي ومنستنيش يا سيادة العقيد ؟؟
أجابتها بضحكه رجوليه ٠٠٠٠٠٠وهو حضرتك تتنسي بردوا يا طنط
حضرتك من الأشخاص اللي ليها علامه جوانا وصعب تناسيها أو نسيانها !!!!
ضحكت منال وثريا علي مغذي ياسين من حديثه إلي راقيه
نظرت مليكه إلي ليالي وحدثتها ٠٠٠٠ليالي عز محتاج يغير هدومه ممكن تغيرهاله علشان هدخل أشوف الفراخ اللي في الفرن وأخرجها !!!!
أمائت لها ليالي ٠٠٠٠٠تمام بس هي فين غيراته ؟؟
أجابتها مليكه وهي تتحرك للداخل ٠٠٠٠٠في أوضة الضيوف جوة هتلاقيها علي السرير !!!!
وبعد مده كان الجميع يجلس بإنتظار الأذان إنطلق المدفع وأذن الأذان فتحدث عز ٠٠٠٠٠كل سنه وأنتوا طيبين ودايما متجمعين في الخير يارب !!!!
أمن الجميع وأكملت ثريا٠٠٠٠٠كل سنه وأنت كبيرنا وحامينا يا سيادة اللوا كل سنه وإحنا عايشين تحت ضلك إنت وعبدالرحمن وياسين وطارق ووليد !!!!
حدثها عٌمر بدعابه٠٠٠٠٠وأنا يا سو اللي وقعت من حساباتك، ،ولا مش معتبراني راجل من الاساس ؟؟
ضحكت بسعادة واجابته٠٠٠٠إزاي بقي يا عٌمر باشا،،دأنت سيد الرجاله كلهم !!!!
وبدأ الجميع يتناولون إفطارهم
نظر لهٌ والده وتحدث بفخر٠٠٠٠٠أنا مبسوط منك أوي يا عٌمر،،لأنك أثبت إنك فعلاً إبن المغربي
مدير الفرع بتاعك كان معايا في إحتفال قريب وقعد يشكرلي فيك وفي شغلك المنضبط وجديتك
أكمل طارق بفخر ٠٠٠٠٠هو فيه زي عٌمر وعقله ده ماشاء الله بيترقي في شغله بسرعة الصاروخ !!!!
ردت ثريا سريعاً خوفاً من عين راقيه ٠٠٠٠٠قل أعوذ برب الفلق يا طارق،،، إهدي شويه يا حبيبي !!!!
إبتسمت منال وهي تري خوف ثريا علي أولادها !!!!
وأكملَ عٌمر بدعابه وهو ينظر لأباه٠٠٠٠٠طب بمناسبة الكلام الحلو ده مفيش حفله حلوة كده بعد العيد نفك بيها عن نفسنا شويه ؟؟
ضحك طارق وتحدث وهو ينظر إلي ياسين٠٠٠٠٠مابلاش علشان بتقلب في الأخر علي دماغك !!!
ضحك ياسين وهو ينظر إلي مليكه التي خجلت ووضعت عيناها داخل صحنها وعاودت بتناول طعامها
تحدثت يسرا إلي طارق ٠٠٠٠٠قلبك أبيض يا طروق !!!
رد عمر ٠٠٠٠٠يا راجل إفتكر حاجه حلوة !!!
نظر ياسين إلي نرمين وتحدث ٠٠٠٠٠إن شاء الله هيبقي عندنا حفله بعد العيد !!
إبتسمت نرمين وتحدث عز إليها ٠٠٠٠٠لما نرمين تقول رأيها الأخير !!!
ردت ثريا بإبتسامه٠٠٠٠٠ونرمين موافقه !!!
نظر لها ياسين وتحدث٠٠٠٠موافقه فعلاً يا نرمين ؟؟
إبتسمت نرمين وتحدثت٠٠٠٠٠٠اللي تشوفه في مصلحتي أنا وأبني يا ياسين أنا موافقه عليه !!!!
تحدث عبدالرحمن٠٠٠٠٠ربنا يهديكي ويصلح حالك يا بنتي،، وكفايه أوي إن العريس عقيد مخابرات وصديق ياسين وعارفينه كويس وضامنين أخلاقه !!
هزت لعمها رأسها بإيماء
إنفض الفطار وجلست العائله يتسامورن حتي موعد صلاة التراويح وذهب الرجال إلي المسجد للصلاة وأيضاً النساء صلين جماعه !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
وبعد الصلاة صعد ياسين مع مليكه لجناحهما سوياً،،،
وبعد مدة كانت تقف أمام المرأة تجفف شعرها المٌبتل وقف خلفها وضمها لصدرة ودفن وجههْ بعنقها ليشتمه بإنتشاء وسعادة،،،
ثم أمسك ممشطة الشعر وبدأ بتمشيط شعرها تحت نظراتها وقلبها المٌتراقص حتي أنتهي،،،،
إستدارت له وحاوطها هو ووضع قبله مٌلتهبه فوق شفتاها تجاوبت معها إلي أبعد الحدود،،،
إبتعدت بعد مده ونظرت داخل عيناه ونظراته الذائبه بعيونها
وتحدثت بهيام٠٠٠٠٠لسه مزهقتش مني ومن حبي ؟؟
إبتسم لها وتحدث بعيون هائمه٠٠٠٠هو فيه حد بردوا يزهق من وجوده في الجنه ؟؟
ردت عليه٠٠٠٠٠هسألك السؤال بطريقه تانيه،،لسه درجة حبك ليا زي ما هي ؟؟
أجابها وهو يٌقبل خدها٠٠٠٠٠بالعكس،،، كل ما الوقت يعدي وألاقي نفسي بدأت أهدي من عشقك،، أفتكر أيام حرماني منك وأد أيه أنا أتحرمت وأتعذبت في بعدك عن قلبي،، ألاقي حبك ذاد توهج وعشقك شعلل في قلبي من جديد وأكتر كمان من الأول ♡
وأكملَ بعيون متوهجه عشقاً٠٠٠٠٠يا مليكه إنتي فرحة زماني اللي ربنا كان شيلهالي وكافأني بيها ♡
نظرت له وتحدثت بهيام٠٠٠٠بحبك يا ياسين،، بحبك وكل يوم حبك في قلبي بيذيد ومقامك في عيوني بيعلي ♡
إنتفض قلبه من شدة سعادته وضمها إليه ورفعها لأعلي مما جعل ساقيها معلقه في الهواء وبدأ بتقبيل كل إنشٍ بوجهها وعنقها بسعادة وغاصا معاً من جديد داخل جوله عشقيه جديدة من عشقهما الفريد ،،،عشقهما المميز المخصص لها هي وفقط
☆ عشق الياسين لمليكته☆
ولهنا عزيزاتي نكون قد إنتهينا من سرد حكاية ☆قلوب حائره☆ التي لم تعد حائرة بل أصبحت قلوب مستقرة عاشقه ،، بالحب هائمه ♡
وفي النهاية أودٌ أن أشكر متابعاتي العزيزات المثقفات علي متابعة قلوب حائرة
وإلي لقاءٍ أخر برواية جديدة قريباً إن شاء الله
♡دومتم في رعاية الله وحفظه ♡
تمت بحمد الله الرواية
☆قلوب حائره☆
بقلمي روز آمين
تكملة الرواية حلقات خاصه من هنااااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا