رواية عهد بحب كاذب الفصل العاشر 10 بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية عهد بحب كاذب الفصل العاشر 10 بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
10
اتصدمت مروة لما فتحت الباب و لاقيت سارة ف وشها
مكنتش عارفة هي سمعت اللي اتقال ولا لأ بس حاولت متبينش توترها و اتكلمت بحدة و هي بتقول لسارة
مروة...نعم ؟؟
بصتلها سارة و مرديتش و مروة اتكلمت بضيق لما شافت سارة ساكتة
مروة...خير القطة بلعت لسانها ولا اية ؟
اتكلمت سارة بضيق و هي بتقولها
سارة...هو في ايه يا طنط ؟؟..هو حضرتك هتفضلي تغلي مني كدا كتير ولا ايه !
اتصدمت مروة و ندى بصت لسارة بأسف و احراج ف نفس الوقت
اتكلمت مروة بعصبية و زعيق و هي بتقول لسارة
مروة...نعممم يا حبيبتييي !! اغل منك ؟؟؟ لا حقيقي برافو بجددد
اتكمعت العيلة على صوتها و رقية قالت لمروة باستغراب
رقية ...في ايه يا مروة صوتك عالي على بنتي ليييية !!!
ردت مروة بغضب و هي بتقولها
مروة...كويس انك جبتي عشان احيكي على تربيتك لبنتك اللي مش متربية اصلا
اتعصبت رقية جدا و قبل م ترد كان بوسف سبقها لما قال لمروة بغضب
يوسف ... مرات عمي انا ساكتلك من الصبببح بس لووو قولتي كلمة متعجبنيييش عن اهلييي يبقى هتشوفي مني وش عمرك ف حياتك ما شوفيه فااااهمه
كانت مروة بصاله بدهشة و خوف ف نفس الوقت من زعيقه
بس اتكلمت بضيق و هي بتقوله
مروة...طب مش تسأل هي عملت ايييه
رد عليها بضيق و غضب و هو بيقولها
يوسف....ايا كان اللي عملته صوتك ميعلاش عليها و متكلميهاش اصلا تيجي تقوليلي او تقولي لأمب و احنا نتصرف انما صوتك ظا تعليه على بنتك مش على اختي
سكتت مروة بغضب و سارة سابتهم و نزلت بسرعة و هي بتعيط
ندهت عليها رقية بخوف و انها تخرج برة القصر و تسوق و هي مضايقة بس سارة مكنتش سامعاها اصلا و فعلا خرجت من البيت
بصت رقية ليوسف و هي بتقوله
رقية... روح شوف اختك
هز راسه و خرج بسرعة يلحقها قبل م تمشي بالعربية بس للأسف لما خرج ملقاش عربيتها اصلا معرفش يعمل ايه راح لعربيته و انطلق بالغربية على اقصى سرعة و هو بيدور عليها
اما فاروق ف بص لمروة بغضب و قالها
فاروق...كفاية ظلم ف البت بقى و كفاية حقد يا مروة
قال كلامه و مشي و ندى بصت لأمها و هي دموعها نازلة بحزن و قالتلها
ندى...مبسوطة دلوقتي صح
مروة...احترمي نفسك و انتي بتتكلمي مع امك يا ندى
هزت ندى راسها و بصت قدامها تاني و هي بتعيط و مروة خرجت و سابتها ولا كأن بنتها بتعيط و زعلانة
....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
عن سارة
كانت بتسوق عربيتها على طريق سريع و هي دموعها نازلة بحزن بعد م سمعت اللي مروة قالته لندى عنها
مسكت تليفونها و رنت على عهد و استنت ترد و هي الدموع ف عيونها
و بعد وقت عهد ردت عليها
عهد...ازيك يا سارة
اتكلمت سارة بحزن و احراج و هي بتقولها
سارة...عهد انا اسفة بس ممكن اجيلك
سكتت عهد و هي مش فاهمه حاجة و سارة كملت كلامها بتصحيح و هي بتقولها
سارة....او او نخرج ف اي مكان عادي
ردت عليها عهد بسرعة و هي بتقولها
عهد...لأ لأ تعالي عادي تنوري طبعا كدا كدا مفيش حد غير امي و داليا بنت عمي بس
هزت سارة راسها و سكتت و عهد سألتها بقلق عليها و هي بتقولها
عهد. .انتي كويسة ؟؟
ردت عليها سارة و هي صوتها كله مخنوق
سارة...لما اجي هحكيلك كل حاجة
سمعت صوت ف المكالمة بيدل على ان في اتصال من حد
بصت لشاشة التلبفون لاقيته يوسف اخوها
و عهد ردت عليها بابتسامة و هي بتقولها
عهد...ماشي يا حبيبتي هبعتلك اللوكيشن
هزت سارة راسها و قفلت المكالمة و كل دا يوسف بيحاول يرن عليها و هي مش بترد
اول م عهد بعتتلها اللوكيشن مشيت بالعربية ف الاتجاه بسرعة
....استغفر الله العظيم و اتوب اليه
عند يوسف اللي كان سايق العربية و هو هيتجنن من اختافئها و عدم ردها على اتصالاته
فضل يلف بالعربية ف الكومباوند بتاعهم كله و حوالبن الكومباوند كمان و ف اي مكان توقع انها تروحه بس ملقاهاش
ضرب الدركسيون بغضب و هو بيلص للتليفون و بيتصل بيها تاني للمرة العاشرة
يوسف...ردييييييي
....لا اله الا الله محمد رسول الله
في بيت صادق
راحت عهد بسرعة لأمها اللي كانت ف المطبخ بتعمل كيكة و قالتلها
عهد...ماماوفي واحدة صاحبتي جيالي
هزت هالة راسها و قالتلها
هالة...تنور يا حليلتي بس مين دي ؟
عهد...واحدة معايا ف الكلية من التجمع
حطت هالة ايدها على بوقها بصدمة و كسوف و قالتلها
هالة...يلاهوي يا عهد هتجيلك هنا و هي من التجمع
ابتسمتلها عهد بمعنى ان دا غصب عنها و قالتلها
عهد...هي كويسة عموما
اتكلمت هالة و قالتلها
هالة ...ربنا يستر
هزت عهد راسها و قالتلها
عهد...ابقي عرفي داليا بقى
هزت هالة راسها بمعنى حاضر و رجعت تكمل الكيكة
...سبحانك اللهم و بحمدك
كانت سارة باصة للشارع باستغراب و هي ماشية بالعربية بالراحة و خايفة العربية تبوظ بسبب العيال اللي عماله تلعب ف الشارع و صوت ضحكهم. العالي
اتوترت من نظرات الناس المستغربة منها و من العربية
رنت على عهد بتوتر و قالتلها
سارة...عهد انا وصلت بس مش فاهمه انتي انهي عمارة
عهد...انتي فين طيب
بصت سارة جمبها لاقيت محل منظفات بصت على اليافطة و قالت لعهد و هي بتقرأ الاسم
سارة...محل الأفضل للمنظفات
هزت عهد راسها و قالتلها
عهد...طيب انا نازلالك
هزت سارة راسها و قالتلها بسرعة و هي خايفة من نظرات العيال اللي بقت باصة للعربية بزهول
سارة...بس بسرعة يا عهد ماشي
هزت عهد راسها و خدت المفاتيح و نزلت بسرعة راحت لسارة اللي اول م شافتها ابتسمت و نزلت بسرعة من العربية و راحتلها
سلمت عهد عليها و قالتلهت بابتسامة
عهد...تعالي يلا
هزت سارة راسها و رجعت بصت للعربية تاني و بصت لعهد
بصت عهد للعيال اللي كانوا باصين لسارة باستغراب و قالتلهم بتهديد
عهد...لو حد فيكوا فكل بس مجرد تفكير انه يقرب من العربية بس هقول لأمه و ساعتها بقى الشبشب هو اللي هيتكلم
بصتلها سارة بزهول ان دي عهد و العيال هزوا راسهم ليها بخوف و مشيوا بسرعة
بصت عهد لسارة تاني و قالتلها
عهد...يلا
راحت سارة معاها و طلعوا البيت
كانت سارة بتبص حواليها على المكان و هي حسه فيه بدفى عمرها م حسيته ف بيتها و قد ايه رغم ان المكان بسيط الا انه جميل جدا و حست انها ف بيتها
ابتسمتلها عهد و قالتلها
عهد...معلش يا سارة
بصتلها سارة باستغراب و قالتلها
سارة...على ايه
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد...شكل المكان و دوشة الشارع و كل دا مش من مقامك
حطت سارة ايدها على بوقها بصدمة من كلام عهد و قالتلها بأسف و حزن
سارة...لا خالص ...و بعدين دا انا اللي اسفة اني جيت فجأة كدا بس بجد محتاجة اتكلم مع حد و ملقتش حد غيرك
طبطبت عهد عليها و قالتلها
عهد...تحبي نقعد ف البلكونة ؟
هزت سارة راسها و قالتلها
سارة...لا لا عادي اي مكان
ف الوقت دا جت هالة و قالتلها
هالة...ازيك يا سارة
اول م سارة شافتها قامتلها على طول
و هالة قالتلها بابتسامة
هالة...انا هالة مامة عهد
ابتسمتلها سارة و قالتلها
سارة...ازي حضرتك يا طنط
ابتسمت هالة و ردت عليها بترحيب و هي بتقولها
هالة...الحمدلله ازيك انتي يا حبيبتي
هزت سارة راسها و قالتلها
سارة...الحمدلله بخير
ابتسمتلها هالة و قالتلها
هالة...نورتي البيت يا حبيبتي
سارة...بنورك يا طنط
بصت هالة ليها هي و عهد و قالتلهم
هالة...هسيبكوا انا بقى
وجهت كلامها لسارة و هي بتقولها
هالة...البيت بيتك
ابتسمتلها سارة بشكر و هالة مشيت
بصت عهد سارة اللي عيونها دمعت مرة واحدة
اتكلمت عهد و هي بتقولها
عهد...تشربي ايه
هزت سارة راسها يمين و شمال و قالتلها
سارة.. ولا اي حاجة
مسكت عهد ايدها و قالتلها
عهد...طب تعالي نفكر ف المطبخ نعمل عصير ايه
مستنتش تسمع رد سارة و خدتها بسرعة للمطبخ
اتكلمت عهد و هي بتعمل العصير و بتقولها
عهد...احكي يلا سامعاكي
هزت سارة راسها و بدأت تحكيلها من اول م رجعت القصر لحد م سمعت كلام مروة و خناقتهم و هي الدموع ف عيونها
قالتلها عهد بزهول و هي بتقطع الكيكة و بتحطها ف اطباق
عهد...يعني انتي متأكدة انها كانت بتقول الكلام دا عليكي انتي !!
هزت سارة راسها و قالتلها و هي بتعيط
سارة...ايوا طبعا يا عهد دا غير انها بتتكلم معايا وحد جدا و انا كنت حسه انها بتبعد ندى عني و بتخليها متكامهاش بس عمري م كنت اتوقع انها هتكون بتغل و تحقد عليا للدرجادي بجد
حضنتها عهد بحزن عليها و سارة فضلت تعيط كتير جدا
بصتلها عهد و هي بتديها كوباية ماية و بتقولها
عهد...اهدي طيب و اشربي ماية
هزت سارة راسها و خدت الماية تشرب و بعدين عهد اتكلمت بعد م اديتلها العصير و طبق الكيك
عهد...محدش منهم كلمك خالص
سارة...لا أبيه كلمني بس انا مردتش عليه
اتصدمت عهد و قالتلها
عهد...طب لية اكيد هيضايق منك كدا
هزت سارة راسها و قالتلها
سارة...يا عهد لو كنت رديت عليه كان هيخليني اروح و انا كنت محتاجة اتكلم مع اي حد
هزت عهد راسها بتفهم و سارة قالتلها بقلق
سارة...انا بس قلقانة انه يعرف مكاني من التليفون
بصتلها عهد بقلق و قالتلها
عهد...لأ متهزريش
سكتت سارة بقلق و عهد قالتلها
عهد...طب من فضلك يا سارى كلميه عشان انا مش ناقصة يجي يهيني ف بيتي كمان
سكتت سارة باحراج من يوسف و هزت راسها و هي بتاخد التليفون عشان ترن عليه
سمعت صوت بنت بتقول و هي داخلة المطبخ
داليا...ايه ريحة الكيك الحلوة دي
بس وقفت مكانها بصدمة لما لاقيت سارة و بصت لعهد بمعنى مين دي
اتكلمت عهد و هي بتقولهم
عهد...سارة داليا بنت عمي اللي قولتلك عليها
رجعت بصت لداليا و قالتلها
عهد...داليا سارة صاحبتي معايا ف الكلية
بصت داليا لسارة و ابتسمت و هي بتقولها
داليا...هاي
هزت سارة راسها و شاورتلها بايديها و هي مبتسمة
ادت عهد طبق كيك لداليا و داليا قالتلهم
داليا...هسيبكوا انا بقى
و شاورت لسارة بمعنى باي
شاورتلها سارة هي كمان و هي مبتسمالها و رنت على يوسف اللي اول م شاف اسمها رد عليها بسرعة و هو بيقولها بغضب لدرحة ان صوته خرج من التليفون و عهد سمعته
يوسف...مبترديييش على الزفت التليفوووون ليييييه
ردت عليه سارة بحزن و هي بتقوله
سارة...سوري يا أبية بس بجد حسيت اني مخنوقة و مش عايزة اتكلم مع حد خالص
سكت بغضب و بعدين قالها بزعيق
يوسف....انتيييي فييين دلوقتييي
بصت سارة لعهد بزعل انه هيخليها تمشي و يوسف اتكلم و هو بيقولها
يوسف...الوو؟؟
ردت عليه بحزن بعد م وطت صوت التليفون شوية عشان لو زعق او قال اي حاحة عهد متسمعش
سارة...روحت عند عهد يا أبيه
سمعت صوت خبطت ايده على الدريكسيون بغضب و هو بيكرر كلامها تاني بسخرية و. حمدت ربنا ان الصوت مش ظاهر لعهد
اتكلمت بحزن و هي بتقوله
سارة...بعد اذنك انا مش هتأخر بس انـ...
قاطع كلامها و هو بيقولها
يوسف...لينا كلام تاااني يا سارة
اتنهدت بحزن و قالتله
سارة...تمام
لاقيته قفل التليفون و هي نزلت التليفون من على ودنها بحزن
عهد...زعقلك عشان جيتي صح ؟
مرديتش سارة عليها و دموعها نزلت بغزارة و حزن
زعلت عهد عليها جدا بس لمعت ف مخها فكرة عرفت انها هتخلي سارة تفرح
اتكلمت عهد بحماس و هي بتقولها
عهد...انتي مش كنتي عايزة تاكلي ساندويتشات من عند عم ربيع يلا بينا
و بصتلها سارة و هزت راسها برفض و. قالتلها
سارة...مش عايزة اكل حاجة
اتكلمت عهد بنفي و هي بتقولهة
عهد...ابدا يلا بسرعة
و خدتها و نزلوا بسرعة بعد م عرفت امها انها نازلة
....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
عند يوسف
اول م قفل المكالمة مع سارة كلم محمد و قاله
يوسف....محمد انا لسه مكلم سارة دلوقتي اعرفلي العنوان اللي هي موجودة فيه بسرعة فاهمني
محمد... حاضر يا يوسف بس هو في حاجة ولا ايه !!!
ردت يوسف بغضب و عو بيقوله
يوسف....بسرعة يا محمد بقووولك انت لسة هترغي معايااا
هز محمد راسه بتوتر و قاله
محمد...عشر دقايق و هبعتلك العنوان بالتفصيل
و قفل المكالمة و يوسف عيونه بتطلع شرارات غضب و هو بيتوعد لأخته
....استغفر الله العظيم و اتوب اليه
بعد وقت كانت سارة بتبص حواليها على الناس و المحلات و الأطفال
فاقت على صوت اطباق الأكل اللي اتحطت على الطرابيزة بتاعتها هي و عهد
بصت لعهد بابتسامة و قالتلها
سارة...يا بختك يا عهد
قفلت عهد حواجبها باستغراب و قالتلها
عهد...على ايه
سارة ... على المكان اللي انتي عايشة فيه
ضحكت عهد و قالتلها
عهد...دي اخر حاجة كان ممكن اتوقع اني اسمعها منك بجد
ابتسمتلها سارة و قالتلها
سارة...حقيقي يا بختك يا عهد دا كفاية الناس اللي تحسيهم كلهم اهلك و الناس اللي بتسلم عليكي و كلكه عارفين بعض و زي م تكونوا عيلة و المكان دا بيتكوا ...عكس عندنا خالص محدش عارف حد ولا حد بيسأل عن حد حتى ف البيت نفسه محدش بيسأل ف حد غير وقت الأكل بس هو دا الوقت الي بنتجمع كلنا فيه غير كدا كل واحد لوحده مفيش غير أبيه بس هو اللي بيكلمني و لما بيبقى فاضي
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد...طب كلي يلا
و خدت سارة ساندويتش و عهد كمان
و كانت عهد بتاكل و هي بتبسم ف نفسها بسخرية ان محدش عاجبه حاله و كل واحد شاسف عيشة غيره احسن منه
سابت سارة السندويتش و هي باصة قدامها بقلق و خوف استغربت عهد و قالتلها
عهد...مالك يا سارة
بس سارة مردتش عليها و فضلت باصة قدامها
بصت عهد مكان م سارة باصة لاقيت عربية فخمة جدا بس مقدرتش تشوف مين صاحب العربية
رجعت بصت لسارة و قالتلها
عهد...مين دا ؟
بس سارة قالتلها بسرعة
سارة....انا لازم امشي
استغربت عهد و قالتلها
عهد...في ايه بس يا سا...
بس سكتت لما سمعت صوته الغاضب و هو بيقول لسارة
يوسف....انتي ازاااي تيجي مكان مقرف و بيئة زي داااا !!!!!
بصت سارة لعهد بأسف و هي الدموع ف عيونها و رجعت قالت ليوسف بحزن
سارة....ابية من فضلك خلينا نتكلم ف البيت بلاش هنا بلاش تخرجها وسط جرانها و اهلها من فضلك
هز يوسف راسه ليها و وجهه يوسف كلامه لعهد و هو بيقول
يوسف....اسمعي يا بت انتي ...اخر مرة الاقيكي بتتكلمي مع اختي فاااهمه ولا لأ
مردتش عهد عليه و بصت لسارة اللي كانت بتعتذرلها بأسف و احراج و قالتلها و هي حسه بكسرة و احراج و حزن و كمية مشاعر متلغبطة قدرت بكل براعة تخفيها و تتكلم بثقة
عهد...عن اذنك يا سارة
قالت كلامها و راحت بيتها و سارة فضلت تقولها كلمة واحدة بس و هي
سارة...معلش يا عهد متزعليش بالله عليكي
رد عليها يوسف بغضب و هو بيقولها
يوسف...انتي بتعتذري لمييين دي مشيت و سابتني و انا بتكلم هي متعرفش انا مين ولا ايه دا انا ادفنها هي و شارعها دا كله
كان قصده على الناس اللي كانت واقفة بتبص عليهم بسبب صوته العالي و اللي كلهم شافه عهد لما مردتيش عليه و مشيت و دا خلاه يتعصب جدا لأن الكل بيعمله الف حساب و بيحترمه
ردت سارة بدموع و هي بتقوله
سارة...كفاية تهزيق لحد كدا و خلينا نروح يا أبية و انا اللي بقولك وقتها زعقلي براحتك وووو
يتبععععع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا