رواية لعبة الخداع الفصل الأول1 بقلم نشوه عادل(حصرية وجديدة في مدونة قصر الروايات)
رواية لعبة الخداع الفصل الأول1 بقلم نشوه عادل(حصرية وجديدة في مدونة قصر الروايات)
ـ حرام عليك انت بتقطع الفلوس ليه ربنا ينتقم منك ده انا قاعدة طول النهار ف البرد عشان اجمعهم عشان اكل
اخرج حزمة بها مبلغ كبير وألقاها أرضا امامها رفعت وجهها ونظرت اليه باستغراب حين قال: اظن لو عيشتى عمرك كله تشحتى مش هتقدرى تجمعى نص المبلغ ده
امسكت المبلغ وقالت: ايه الفلوس دى كلها
+ اعتبريه عربون لاتفاق
قالت بعبوس: اه انت مفكرنى واحدة من اياهم مش كده
القت المال ف وجهه وقالت: انا اموت من الجوع ولا انى اعمل حاجة تغضب ربنا اتفضل امشى من هنا قبل ما اصوت والم عليك خلقه
+ انتى فهمتى ايه ي بتاعة انتى انا مش قصدى اللى ف دماغك ده
ـ والله بجد طب فهمنى معاليك تقصد ايه
+ تعالى اركبى معايا العربية وانا هفهمك كل حاجة ف الطريق
ـ اركب معاك فين انت اهبل هو انا اعرفك اصلا ولا اعرف انت مين ولا واخدنى ع فين
+ اسمى كمال المصرى رجل اعمال
ـ برضه مش هتحرك من هنا الا لما افهم ف ايه وانت مين وعاوز منى ايه
ف نفس الوقت نزلت فتاة ف اواخر العشرينات ويبدوا عليها الثراء وقالت: ايه ي كمال اتأخرت كده ليه
كمال: معليش ي لقاء ي حبيبتى اعمل ايه بقى ف اختيارك كنا جيبنا اى حد تبعنا وخلاص
نظرت لقاء لتلك الفتاة وقالت: هاى انا لقاء المهدى مرات كمال وانتى اسمك ايه
+ اسمى ياسمين
لقاء: اسمك جميل جدا وشكلك بتفهمى ف الاصول وهتساعدينى مش كده
ياسمين بعدم فهم: اساعدك ف ايه انا مش فاهمة اى حاجة
كمال: احنا مش هينفع نقف نتكلم هنا ممكن تيجى معانا نقعد ف الكافيه اللى هناك ده وهنفهمك كل حاجة
ياسمين بقلة حيلة: تمام بس الاول هات الخمسين جنيه اللى قطعتها
لقاء: خدى الفلوس كلها ليكى
ياسمين: لا الفلوس دى المفروض انها العربون ي مدام ع الحاجة اللى انا لسه معرفهاش ومعرفش اذا كنت هوافق عليها او لا
لقاء: اعطيها ي كمال الخمسين جنيه خلينا نخلص بقى
اخرج كمال المال واعطاها اياه ابتسمت براحة وقالت: تمام بس صاحب الكافيه هيرفض يدخلنى بشكلى ده
كمال: ملكيش دعوة انا هتصرف وهدخلك بس خلصينا بقى
بالفعل تحركوا اتجاه المقهى وتحدث كمال مع مالكه ورحب بهم كثيرا بل كان يتعامل مع ياسمين وكأنها من اصحاب المكان واختلفت المعاملة تماما فضحكت بتهكم فالمال حقا يفعل الكثير وبعد ان جلسوا وطلبوا مشروب ساخن لكل منهم
ياسمين: ادينا قعدنا ممكن افهم ف ايه ومطلوب منى ايه
كمال: شوفى ي ستى هى خدمة بسيطة جدا وف المقابل هتاخدى ١٠٠ الف جنيه
اتسعت اعينها بصدمة: ١٠٠ الف وايه هى الخدمة دى ي باشا
كمال: هنعرفك ع شخص مطلوب منك تخليه يثق فيكى ويطمن ليكى ع الاخر ويعرفك كل اسراره بما فيهم المكان اللى بيعين فيه فلوسه
ياسمين: حلو اوى الكلام ده يعنى حضرتك بمنتهى البساطة جاى تطلب منى انصب واسرق دى فعلا خدمة حلوة خالص
وقفت وقالت: عن اذنكم يفتح الله
خرجت ياسمين من المقهى وتبعتها لقاء وكمال وهما يندهان عليها لكن دون رد امسكت بها لقاء وقالت: استنى بس انتى فهمتى غلط
ياسمين: واحد بيقولى قربى من واحد وخليه يثق فيكى ويعرفك مكان فلوسه يعنى انصب واسرق واخون الثقة كمان وتقوليلى فهمتى غلط
لقاء: انتى سمعتى نص القصة بس اسمعى الباقى وبعدها احكمى سواء هتساعدينى او ترفضى
ياسمين: اتفضلى
لقاء: الشخص اللى انا عاوزاكى تقربى منه ده يبقى خالد اخويا
ياسمين: كمان اخوكى فعلا بقينا ف زمن ما يعلم بيه الا الله وبقينا ف اخر الزمن
كمال مقاطعا: انتى ايه راديو كل شويه تقاطعى الكلام ما تعطيها فرصة تكمل للاخر
لقاء: اهدى ي كمال هى عندها حق ...نظرت لياسمين بحزن وقالت: بعد ما بابا مات وطبعا ملناش اهل الورث اتقسم علينا احنا الاثنين بالتساوى وبابا قبل ما يموت كتب نصيبى فلوس يعنى الشركات والمحلات مليش فيها بعدها اتفاجئت ان خالد سحب كل الفلوس اللى بالبنك وخباها ومعملش اى حساب ف بنوك باسمه ولما طالبته بحقى قاله انه مش هيعطيه ليا لانه قال ايه خايف على فلوسى وعارف انى هضيعها
ياسمين: لا حرام يعمل حاجة زى دى المفروض يعطيكى حقك بما يرضى الله وانتى حرة فيه ان شاء الله تولعى فيه حتى هو يضمن منين انه يعيش عشان يرده ليكى
لقاء: بالظبط كده وانا حاولت كتير اطلبه بالحسنى لكن مفيش فايدة
ياسمين: طيب واحد مش واثق ف اخته يعرفها طريق فلوسها هيعرف واحدة غريبة ازاى
لقاء: ما هو ده دورك انتى بقى وانتى وشطارتك
ياسمين: طب افرضى كشفنى
لقاء: اطمنى انا هقدمك ليه ع انك واحدة صاحبتى
ياسمين: برضه ده مش ضمان كافى وانا معنديش اى استعداد اخاطر فأنا اسفة مش هقدر اساعدك
لقاء: طب لو قولتلك انهم هيبقوا ١٥٠ الف برضه هترفضى
سكتت ياسمين وحينها اخرجت لقاء كارت وقالت: ياريت تفكرى تانى وده رقمى خليه معاكى لو غيرتى رأيك كلمينى بس ياريت يكون قبل يوم الخميس يعنى معاكى يومين بس
تركتها لقاء وزوجها ونظرت ياسمين الى الكارت باستغراب وضعته ف جيبها ومشيت الى ان وصلت امام صيدلية واخذت منها دواء للبرد واتجهت الى غرفة فوق سطح لبيت اوشك ع الانهيار طرقت برفق الى ان فتحت لها صديقتها بالغرفة واكثر من اخت لها وتدعى شيماء
شيماء: اتأخرتى كده ليه النهاردة
بدأت ياسمين تحكى لها ما حدث .... شيماء: وعملتى ايه
ياسمين: رفضت طبعا
شيماء: نعم رفضتى انتى عبيطة ي بنتى حد يرفض النعمة ي شيخة منك لله
ياسمين: يعنى كنتى عوزانى اوافق تضمنى منين انها قالت الحقيقة ولا تضمنى منين ان اخوها ميعرفش حقيقتى ويقتلنى
شيماء: وهو هيعرف منين هو رئيس مباحث انتى مش بتقولى انك معاكى رقمها
ياسمين: ايوة
شيماء: كلميها وقولى ليها انك موافقة ولو مش عاوزة تعملى كده انتى انا اروح مكانك عادى ووو....يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا