رواية وريثة دراكولا 2الفصل الثامن عشر 18بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية وريثة دراكولا 2الفصل الثامن عشر 18بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الجزءالثامن_عشر
#وريثة_دراكولا2
#فيروز
شلهاب….
أنا القائد:' المسؤول. عن حما'ية المملكة وابني القائد' زيدان أفضل حار'س واقو'ي واحد فيهم ومعروف بذكائه . علشان كدا وقع الإختيار عليه يكون مسؤول. عن حما'ية. القصر. ده غير أنه مميز عن غيره بقدرته ع الظهور في ضوء الشمس وده بفضل مامته عضوه. في المجلس….
ومن لحظه وصول حفيدة الملك وهي بتستهزءa من إبني. قدام الجميع ومحدش فينا قادر يعتر'ض سواء أنا او مامته وخا'يف. في الآخر تعمل فيه زى ما عملت مع وzزير الذئاب'الحمراء علشان كدا قررت أفكر فى طريقة ابعدها عن إبني ونرتاح كلنا من تهوrها…
ولما طلب الملك صفوان الإجتماع بينا أنا والقائد' شهاب و قال لنا لازم ندرب. الجنو'د؛ علشان نتخلص. من مملكة الذئاب'الحمراء قبل يوم التتويج. استغليتt الفرصة وقولت
يا جلالة:؛ الملك أعتقد لضمان. السيطر'ة. ع الذئاب'الحمراء يتم تعيين الأميرة فيروز ملكة. عليهم وأكيد محدش هيعتر'ض لأنها زيهم د'مها مختلط. بدماء البشرr…
ولقيت الملك صفوان انفعل. وقالي اللي بتتكلم عنها دى حفيدتي ووريثة. د'ماء. دراكولا. ومش مسموح لحد أنه يقل منها…
وكنت شايف في عيون شهاب الشrر والملك صفوان قالي أنا فاهم انت ليه عاوز تبعد حفيدتي عن القصر..
لكن يكون في معلومك لو اى حد يفكر يضايق. حفيدتي الأميرة فيروز ولو بنظرة عين أنا مش هرحمه" فاهم يا شلهاب حتى لو كان أبنك….
اتفضل أخرج من هنا وفكر في كلامي كويس إذا كنت عاوز تستمر في منصBبك…
خرجت وأنا متو'تر. وقلقان. لأني عارف مدي تعلق. شهاب ب الأميرة ومش عارف ممكن يعمل ايه خصوصا أنه عصبي. بطبعه،!!
وقابلت إبني زيدان وسألني في إيه وحكيت له😲 اللي حصل انفعل هو كمان وقالي استحالة. ازاى تفكر في كدا
وكمان الأميرة دى وريثة. شرrعية ووجودها في القصرR أمر طبيعي مش كفاية اتحرمت. من أمها وحتي كمان أبوها عاوز تحرمها. كمان من حقها…
قولت له أنت هتجنني.. أنا عملت كدا علشانك. علشان ترجع قائد*' تاني ولك مكانتك في القصر…
بتدافع. عن اللي ممكن تقtلك بكل برود. انت مجنوnن….
قالي وجودى بجانبها وحما'يتها. أهم عندى من المنا'صب…
سيبته ومشيت واضح أنه مش عارف مصلحته. كويس.
شهاب….
وأنا في الإجتماع. سمعت أقتراح. شلهاب ولولا وجود الملك صفوان كنت خنقته. ب أيدي…
هو علشان زعلان. ع منصبb أبنه عاوز يتسبب في حر.مان فيروز من حقها وكمان هتتحرم من دخول القصر
وبمجرد خروجه طلب مني الملك صفوان أتابع تصروفات. شلهاب واحتمال. كبير يكون زيدان اللي طلب منه كدا
وخرجت بسرعة وراه وشوفته واقف مع ابنه زيدان وقفت وراء الحائط وقربت بهدوء علشان أسمع كلامهم…
وقررت لو لقيت في كلامهم إي غدRر ل فيروز هقدمهم للمحا'كمة بتهمة. الخيا|نة. ..
لكن لما سمعت كلام زيدان اطمنت ع فيروز بس ده مش هيمنعني من مرا'قبة شلهاب…
أنا مش ضامن. ممكن يعمل إيه؟ !
فيروز…
قررت أقابل عمو عدنان واعرفه ب سفر رشدان وأسأله إذا كان يعرف أبنه واصف ولا لآ. ..
ولقيته قالي أنه شافه زمان كذا مرة لكن بعد ما سافر من عشرين سنه مصدفش أنه قابله قبل كدا
قولت له معني كدا أنه أصبح رجل ناضج مش شاب صغير يعني استحالة يتقدم لخطبة بنت عندها 18 سنه..
قالي إحنا لحد سن 50 سنه بنكون شباب وبعد كدا بيبان علينا علامات النضج
قولت له ع كدا انت عجوز يا عمو وأنا اللي كنت بكراش عليك وأنا صغيرة😄
قالي عجوز في عينك ده أنا لسه في سن الزواج يعني شباب ما الذئاب' مش بيبان عليهم العمر إلا بعد سن المائتين200 سنه 😲😲
قولت له ده أنا اكون متحنطةm يا عمو تبقي تعالى قبري. بقي اطمن عليا ههههههههههه
قالي ما إنتي كمان عمرك مش هيظهر إلا متأخر يعني ممكن يبان شكلك كبير شويه وانتي في عمر 150
قولت له مين دى اللي تعيش معاكم لحد 150 ده أنا لسه مكملتش العشرين وزهقت. منكم وكرrهت حياتي أصلا
بص يا عمو من الأخر كدا لما واصف يدخل القصر هتقدر تميز رائحة دمهm. من بعيد من غير ما يشوفك ولا صعبp عليك..
قالي آة أقدر بس كونه عاش مع البشر فترة طويلة هحتاج اكون قريب شويه اقولك أنا ممكن أقف وراء أشجار الحديقة وإذا كان هو أظهر له واهجmم عليه...
قولت له لا أوعي حضرتك بس عرفني بعد ما هو يخرج من هنا مش عاوزة من حضرتك غير إنك تأكد لي هو ولا لآ
قالي بس المفروض اني مسافر مع سيرينا باريس..
قولت له أكيد هو مش هوصل انهاردة ولا حتى بكره تقدر توصل سيرينا وترجع ع طول او إنكم تأجلوا السفر لحد ما تتأكد من وجود واصف بعدها حضرتك تقدر تسافر ع طول…
واستغرب جدا كلامي وسيبته ونزلت الحديقه وقابلت عمي شهاب ولقيته بيسالني عن الحا'رس زيدان
قولت له انه بيساعدني وان جدي الملك صفوان عارف وهو اللي طلب منه كدا ..
قالي طيب خدي بالك مش كل اللي هنا مبسوطين بوجودك وخصوصا الحر'س لأنك بتقلي' منهم .
وبالنسبه لهم انتي بشرية. ولولا الملك صفوان كان زمانك في أعداد الأموات. …
قولت له فهمت يا عمي أنا كل اللي يهمني رشدان وأول ما أخلص. منه أنا تحت امركم في اى حاجه بس الفترة دى استحملوني. فيها
قالي ع العموم أنتي تحت عنينا وفي حمايتنا". أنا بس عاوزك تفضلي مركزة ومتديش. الأمان! لحد …..
وسيبته وقعدت في الحديقة أفكر فى كلامة ولقيت دموعي. نزلت مش قادرة انسي نظرات أمي وهى بتطلع. في الروح* ورشدان واقف ماسك قل💔بها بياكل فيه..
وفجأة لقيت حد ماسك منديل ببص لقيته زيدان أخدت المنديل وقولت له شكرا وبعتذر إذا كان وجودى مضايق. حد
قالي أنتي في مكانك وده ورثك. ودى مملكتك ورغم تصروفاتك. المتهوrة إلا ان اصرارك. في اخد حق مامتك رغم صغر سنك عجبني جدااا
وأنا عاوزك تفضلي قو'ية. واوعي تتأثري بأي كلمة تتقال
قولت له شكرا ولو اللي بفكر فيه اتنفذ. صح يبقي هقدر أجيب حق أمي وبعدها أسافر. أرجع مكاني في أرض البشر. وانتوا ترجعوا تعيشوا مرتاحين مني…
فضل باصص ليا سيبته ودخلت القصر وطلعت جناحي وببص من الشباك لقيته لسه واقف مكانه…
رشدان….
سيبت واصف وحجزت في فندق قريب من المطار ورغم اني أضيفت. من كلامه لكن لما فكرت لقيته عنده حق
الأولى بدل ما يفكر في عمته اللي ماtتت من سنين . يفكر في مستقبل إبنه اللي لسه طفل .
وكمان زوجته بشرية. عمرها ما تقدر تحمي' ابنها وهو أول ما يكمل سن 13 سنه هيبان عليه علامات الذئاب'..
ياريت كنت أقدر اثق في شاب غير واصف كنت خليته يقوم بالمهمة. دى بس ع العموم أنا هخليه يقابل الأميرة ويطلعها بره القصر. بعدها يرجع لبيته ول إبنه ع طول…
أنارشامنصور يهمني حفيدي ولازم اخليه يعيش حياة كويسة … أنا هدفع له مبلغ يدخله البنك. يعيش من أرباحه مرتاح..
أنا خلاص كبرت ومش لازمني المال لكن حفيدي لسه طفل وهو يستحقه…
شهاب…
تركت فيروز في الحديقة ووقفت عند البوابة اتمم ع الحر'س ولقيت شلهاب بيحاول يفتح كلام معايا …
معبرتوش قدام كل الحر'س وطلبت أتنين حر'س شخصي. يكونوا عند باب الأميرة فيروز ومعاها في كل خطوة داخل القصر وأنا هتمم عليهم بنفسي…
وقولت لهم بصوت عالي. لو سمعت ان في حد أتنفس بطريقه تضايق. الأميرة فيروز أنا هقtطع نفسه. وهفصل/ رأسه💀 عن جسده. مفهوم وبصيت ل شلهاب ومشيت…
صحيح أنا اللي مربي فيروز وفي مقام. عمها بالد'م لكن أنا اعتبرت فيروز بنتي ومش هسمح. ان حد يمسها*: لو بكلمة .
مروان…
كنت حاسس ان في حاجه بتم واضيقت. أكتر لما لاحظت ان الكل عارف وأنا لآ. ..
ازاى الملك شركان وعدنان وشهاب يعرفوا وأنا أبوها معرفشي…
قررت أروح ل عدنان أفهم منه مدام أبويا الملك صفوان رافض. يفهمني اى حاجه وكأن فيروز دى مش بنتي..
واتفاجأت ب عدنان بيقولي 😲😲
انت بتقول ايه بنتي تتجوز مين !؟ فيررررروز!
يتبع…
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا
الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا
مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا