القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وريثة دراكولا 2الفصل الواحد وعشرون 21بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)

 

رواية وريثة دراكولا 2الفصل الواحد وعشرون 21بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)






رواية وريثة دراكولا 2الفصل الواحد وعشرون 21بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)



#الجزءالواحد_والعشرون 


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


فيروز…..


ابتديت اشرح. ل عمو الملك شركان الخطة.e واقتنع بها جدااا وجدي صفوان كان فخور. بيا أوى 


وقالوا شوفت حفيدتي يا شركان هى دى اللي تستحق تكون وريثة. دراكولا… 


سيبتهم  وخرجت وشوفت الحا'رسs زيدان واقف في الممر. وقريب من جناحي الخاص. 


بصيت له ب كبرياء. وقررت أدخل جناحي. من غير ما أكلمه..  لقيته قرب مني وقالي إنتي كدا أحلي ب كتير. 


اكسفت ودخلت جناحي. بسرعة وبصيت في المرآيا لقيت وشي من غير نقطة مكياج… 


وقررت انام وأنا بتخيل نفسي بنهش' لح.م. رشدان....  


واصف…


مع أول شروق الشمس ابتديت استعد للسفر وودعت زوجتى وابني وطلعنا ع المطار أنا وأبويا… 


وفضل طول ما إحنا فى الطيارة  يكلمني عن الذئاب' الحمراء وأنه عايش معاهم من سنين وان هما اللي هيساعدونا في انقا.ذ. عمي فواز والانتقاlم. من الأميرة…  


مكنتش مهتم بكل ده كنت بفكر في ابني ومصيره. ياتري هيعيش ازاى من غيري… 


وأول ما وصلنا بير'وت. لقيت واحد منتظرنا ب سيارة ..


 اخدنا علي مملكة الذئاب' الحمراء وطول الطريق وأنا ساكت. مش عارف أنا ممكن أشوف أبني تاني😔. ولا لآ. .


واتفاجأت ب مكانة ابويا عندهم ده كأنه وزzير وكلامه مسموع وابتدي يعرفني عليهم وقال لهم ده واصف ابني هو الوحيد اللي هيقدر يساعدنا ويجيب لنا حفيدة صفوان لحد عندنا ونقدر وقتها نساوم،* عليها  علشان ننقذ' الملك سعدون


وفواز.. صاحبي 


استغربت من كلام ابويا لهم ومين سعدون ده وازاى بيقول أنه عاوز حفيدة الملك. عايشةa اذا كان ابويا مأكد ليا انه


  هيقtلها… أنا مش فاهم اى حاجه. 


بس واضح ان ابويا بيلعب بس يا تري عليا ولا عليهم .


فضلت اسلم عليهم وأنا مبتسم. وساكت وأول ما انفردت؛ ب أبويا قولت له يا تري في حاجه نسيت تقولها ليا !؟ 


قالي بعدين افهمك بعيد عن هنا . لكن دلوقتي تستريح علشان تستعد لمقابلة الأميرة قرب غروب الشمس…. 


وسبني وقالي هحاول أعرف آخر الأخبار أحسن لو اختارت عريس يبقي الخ.طة كلها هتتغيير…


حاولت انام لكن مقدرتش كلها كام ساعة ويمكن افار.ق الحياة.. 


سيرينا…


صحيت بدري من النوم وفطرت وجهزت حالي لازم اكون مع فيروز وأحضر مقابلة العريس ده اللي قالت عليه ابن


 عدeوها. آة لو شوفت الراجل المؤ،ذي  كنت فصلت لح.مه عن عظا.مة…  


روحت عند فيروز ولقيتها قاعدة باين عليها التو'تر.. قولتلها أوعي تخا'في أنا هحضر. المقابله معاكي وهخليه يعتقد ان أنا فيروز .. ما هو محدش منهم يعرفني. 


قالت ليا أنارشامنصورمش خا'يفه منه أنا خا'يفه.  مقدرش أتمالك. اعصا|بي واقtله… محتاجه أكون باردة وهادية.. 


قولت لها مافيش غير أنك تقنعي نفسك أنه عريس وأنه بشري. ومالوش دعوة بأي حاجه بس لازم تفضلي منتبها له 


وع العموم أنا هكون معاكي…


قالتلي لآ خليني في الأول أشوفه من بعيد وبعدها تكوني قريبة مني بصفتك الوصيفة. بتاعتي وارتدي العبائه. واخفي الس🔪يف والسلااا.ح تحتها. ..


قولت لها بسيطه ع العموم أنا هنزل قبلك وهحاول أشوف الأبواب والحراsسة قبل ما تنزلي.. وسيبتها ورجعت غرفتي 


رشدان….


سيبت واصف يرتاح شويه وطلبت يدخل له أكل بشري. زى ما هو متعود ومش عاوز رائحة الد'مm تفوح. منه. 


واتصلت ب رجل تسليم الد'مm وطلبت منه الحضور وأول ما حضر قولت له مافيش اى أخبار عندك… 


قالي ده أنا كنت منتظرك ترجع من السفر علشان تحاول تهر'ب. صاحبك فواز ده بيموtت ومتعذpب من الأميرة ..


قولت له مين اللي قالك . عرفت إزاي؟ !! 


قالي عرفت من القائد'زيدان بنفسه أتصل عليا وطلب مني أكياسs  د'مm وأول ما روحت هناك انتظرت في الحديقة بعدها قالي أنه يتمني لو حد عرف يهر'بp فواز لأنه مهما حصل هو واحد منهم وصعبااان. عليه اللي بيحصله. 


قولت له للدرجة دى ع العموم هانت. المهم أخبار الأميرة إيه لسه بتقابل عرسان ولا خلاص.


 


قالي قصدك ع الأميرة المسعو'رةe  ده اللي هيتجوزها امه داعيه عليه دى بتاكل لحم. بني.آدمينR. 


القائد'. شهاب كان قال كدا ل زيدان وفي الغالب نهاية  فواز صاحبك هتكون في صنية فتة🐏.. 


وبعدين بقي في الأميرة دى أنا شوفتها بنفسي وهي في أقل من ثانية قtلت. اتنين رجاله من الذئاب' الحمراء..


وشوفت مدى قو'تها. وسرعتها ودلوقتي كمان طلعت بتاكل لحو'مناm … ياتري هتعمل معاك إيه يا واصف أنا استحالة. أقوله أكيد هيخا'ف. ويهر'ب… 


بصيت ل رجل تسليم الد'مm واعطيته ق.ط.ع. ذهبية. وقولت له عاوز منك خدمة ولك مكافأة لو عملتها…


روح ل مملكة. مصا'صي الد'ماءp وقولهم أنك وانت في المستشفيH بتوصل طلبية د'مm  كنت بتتكلم ان الأميرة موافقة تتزوج من اى شخص يعجبها وفي راجل طلب منك العنوان وهيحضر اليوم الساعه 5 قرب غروب الشمس ..


لقيته قالي هو مين اللي هيروح يقابلها ؟؟ قولت له مش شغلك روح قولهم كدا وهتاخد اللي انت عاوزه .


قالي موافق مدام فيها فلوسs ومشي وباعت واحد من رجالة الذئاب' الحمراء يمشي وراه علشان يتأكد أنه هيروح قصر الملك صفوان ولا لآ…


 وفعلا دخل القصر وبعد نص ساعة خرج . واول ما بعد عن القصر لقيته بيتصل عليا وبيقولى زيدان قالي الأميرة موافقة تقابله..    هايل👌 


روحت ل واصف وقولت له ميعادك الساعة 5 الأميرة هتقابلك قدامك ساعتين وهتخرج من هنا هتروح الأول ع أرض البشر. وبعدها هتتوجه. للقصر ...


فيروز…


فضلت في جناحي.. وفكر ياتري رشدان هييعت إبنه ولا هو ناوي ع حاجه تانيه ولقيت الباب بيدق والحا'رس. زيدان طلب الدخول وأول ما دخل قالي الفأر آكل الطعم. وطالب يدخل المصيدةd .. قولت له مش فاهمة؟ 


قالي رجل تسليم الد'مm بيبلغنا ان في عريس جاى انهاردة وعارفه هو كان فين قبل ما يحضر هنا . كان عند الذئاب' الحمراء ورشدان وصل انهاردة ده معناه ان العريس ده يبقي من طرف. رشدان. …


قولت له بجد طب بلغه إني موافقه اقابله… وأول ما خرج روحت ل عمو عدنان وعرفته وقولت له ان سيرينا هتكون واقفه قريبه مني بصفتها الوصيفة بتاعتي…


قالي أنه هينتظر في الحديقة ويقف وراء الأشجار علشان يتأكد إذا كان واصف ولا حد غيره… 


وروحت عرفت سيرينا وجدي الملك صفوان وبعدها دخلت جناحي. علشان أستعد للمقابلة… 


واخترت عبائة لونها أحمر وطقم جلد أسود ووضعت الخ.نجر🔪 في حزام الوسط من الخلف. علشان يكون مخفي،: واتنين كمان في البوت👢 ولبست الاكسسورات اللي جيباهم ليا سيرينا اللي هى أظافر. المس.نونه. والخواتم الحديد…. 


ولقيت سيرينا وعمو عدنان حضروا وقالولي إحنا نازلين نأمن:،  ع البوابات والحر'س. وهننتظرك في الحديقة وأول ما يوصل . سيرينا هتقف ليا عند بوابه الحديقة علشان تدخل ورايا وكأنها وصيفتي.. 


وطلبت من الحا'رس. زيدان أول ما يوصل العريس يدخله الحديقه ويفضل واقف قريب مني.. 


وعملت مكياج رقيق مع لون روج💄 صاخبa 


ولقيت جدي الملك صفوان داخل غرفتي وقالي أوعي تخا'في. أنا جنبك ومعاكي وهفضل متواصل معاكي طول فترة المقابلة


ابتسمت له وقولت له أنا مطمنة. طول ما أنت جنبى ولقيت الحا'رس. بيقولى القائد' زيدان بيبلغ حضرتك ان العريس وصل وهو واقف معاه في الحديقة… 


ابتسمت له وقولت له أنا مطمنة. طول ما أنت جنبى ولقيت الحا'رس. بيقولى القائد' زيدان بيبلغ حضرتك ان العريس وصل وهو واقف معاه في الحديقة… 


استعديت للنزول وأول ما دخلت بوابه الحديقة لقيت سيرينا مش موجودة فضلت واقفه اتلفت حواليا ولقيت جدي بيقولى واقفه ليه ايه اللى حصل. 


قولت له مافيش مشيت ب كبرياء ولقيت زيدان بينحني ليا قولت له خليك هنا وبصيت ع العريس 


لقيته شاب وسيم . جسم رياضى. وشعر أسود داكن. وبشرة بيضاء.. ايه الجمال ده 


ولسه ه يبدأ يتكلم لقيت موبايلي بيرن ببص لقيتها سيرينا. استغربت. رديت كالآتي. ..


الو .. مين. 


قالتلي قربي أنا وعمك عدنان وراء الشجر تعالي بسرعة .! 


بصيت للعريس وهزيت رأسي وعملت نفسي لسه بتكلم في الفون وبضحك وقربت عند الشجر


 ولقيت سيرينا بتقولي…….. أيه بتقولي إيه؟ أزاي؟ ! 


يتبع…

تكملة الرواية من هناااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا 

مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكامله 2اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع