القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وريثة دراكولا 2الفصل الخامس و عشرون 25بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)

 


رواية وريثة دراكولا 2الفصل الخامس و عشرون 25بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)





رواية وريثة دراكولا 2الفصل الخامس و عشرون 25بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)


#الجزءالخامس_والعشرون


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


واصف….


كنت هبدأ أنام علشان اهر'ب. من كتر التفكير وفجأة لقيت أبويا داخل غرفتي وبيتسحب'. وشاورلي أفضل ساكت 


وقالي حاول أول ما تخرج الأميرة من القصر أنك تهرrب. ولو معرفتش تخرج الأميرة أعمل نفسك تعبان. وخليك جوه القصر لحد تاني يوم وقبل شروق الشمس صمم أنك هتروح للدكتور وأنك مش هتقدر تسوق السيارة وخليهم هما يوصلوك واهرrب. من المستشفي. 


وأنا هوقف لك سيارة عند الأرض المحايدة.. وهسيبلك رجل تسليم الد'مm واقف جنبها ومعاه مفتاح السيارة وتذكرة الطيارة تطلع بالسيارة ع المطار وتسافر ل أبنك والأفضل لو تاخد زوجتك وابنك وتروح إي بلد بعيدة اقولك سافر ع جنوب أفريقيا محدش هيدور عليكم هناك …. 


قولت له بصوت منفخض علشان ايه كل ده فهمني .. 


قالي بلغني. إنك لو فشلتf في خروج الأميرة من القصر. هيقtلوك. قدام قصر الملك صفوان. وهيتهمواe مصا'صي. الد'ماءp ان هما اللي قtلوك. 


علشان أنا اخد تاrرك. وادخل القصر وانقذz لهم الملك سعدون.. 


قولت له عارف سمعتهم أمبارح وسمعت كمان أنهم هيتخلصوا: منك بمجرد خروج الملك سعدون من قصر الملك صفوان..  لقيته استغربe كلامي 


وقالي بقي هما عاوزين يغدrروا بينا طب ليه ده أنا معاهم من سنين.. ..


 قولت له طبيعي ما أنت نفسك غدrرت بجنسكs  الذئاب' نسلك. النقي واختارت نسل هجينe ملهوش أصل.  


قالي أنا المهم عندي دلوقتي إنك تنقذe نفسك وترجع لحفيدي وأنا هعرف إزاي انtقم. منهم كلهم. وخرج. 


 


أعتقد ان أبويا ناوي ع كارrثة تانية بس ياتري هينجا. منها ولا المرة دى هو اللى هيكون لعبة في ايدهم.؟؟ 


بس المرة دى أنا اللي لازم اتصرrف. وهوريك. اللعب هيكون ازاي!؟ 


رشدان….


أول ما خرجت من غرفة ابني لمحت حد بيجري فهمت ان ممكن يكون في حد كان بيتصنتt. علينا.


هى حصلت 😲 واضح ان واصف كان عنده حق وجه اليوم اللي د'مهمm قذrر يقرروا. يتعدواe ع اسيا'دهم… 


مافيش وقت إني أغير الخ.طة . لواصف بس اللي هقدر اغيروا إني أنا هرا'قبهمa واقtل. اى حد يفكر يأذي. إبني.. 


واتصلت ع رجل تسليم الد'مm وقولت له يجهز سيارة ويقف بها عند  تقاطع. حدود الممالك من بعد منتصف الليل لحد طلوع النهار وينتظر ابني ويوصله المطار ضروري' وله عندي مكافأة كبيرة.. وطبعا فرح جداا.


الملك صفوان. …


كنت خارج من جناحي وشايف شهاب واقف مع الحا'رسs زيدان وفجأة لقيته بيتواصل معايا وقفت وسمعته بيطلب منه أنه يقtل. واصف لو عمل حاجه في فيروز ولحد كدا كان عادي جدا ومستغربa ليه شهاب بيسمعني حاجه زى دى وقربت منهم ولقيت شهاب بيقول ان زيدان بيحب فيروز😲😲 … 


ازاى الكلام ده حطيت أيدي ع كتف زيدان ولقيته اتلخبط.  جامد خلاني أضحك ع شكله وهو بيقع وهو ماشي..


وبعد ما مشي لقيت شهاب بيقولي إيه رأيك …


قولت له نخلص. الأول من رشدان ومملكة الذئاب 'الحمراء وبعدها هبعته هو وأبوه شلهاب ع هناك …


أنا لا يمكن أثق. في شلهاب وممكن يكون زيدان بيحاول يقرب من فيروز علشان ياخد منصب. الأمير..


وطلبت منه يقفل ع الموضوع وبلاش يفتحوا تاني مع زيدان وأنا هعتبر نفسي مسمعتش حاجه.. 


فيروز….


بعد ما سيبت سيرينا وقررت أنام حاولت مش أفكر فى حاجه غير إني أتخيل تصميم الفستان وأنارشامنصورمتألقة فيه وجدي بيلبسني التاج وازاي أمشي ع السجادة بخطوات متناسقة وفيها كبرياء. وشموخ. الملوك وأشوف جدي وأبويا وعمي شهاب وماما فريدة فرحانين بيا. .. 


ونمت وسرحت في الأحلام وصحيت وأنا نشيطه جدا وسعيدة أجمل حاجه ان الإنسان يدي لنفسه طاقة إيجابية. حتي لو كل الظروف اللي حواليه عكس. كدا …. 


ارتديت الترنج ونزلت أجري شويه في الحديقه وببص لقيت الحا'رسs زيدان واقف وفي ايده فنجان وطالع منه بخار ايه ده ؟؟؟ من امتي و مصا'صي الد'ماء. بيشربوا حاجه سخنه 


روحت له وأنا بنهج من كتر الجري وبقوله إيه اللي صحاك بدري مش المفروض إنك بتسهر طول الليل وبتصحي متأخر 


وبتشرب إيه ده؟  


قالي من يوم ما بقيت مسئول' عنك وأنا غيرت مواعيد نومي علشان أكون جنبك ومعاكي دايما.. 


ولقيتك بتشربي حاجات سخنه في فنجان دايما قولت أجرب اسخن الد'مm واشربه هو طعمه غريب بس بحاول اتعود عليه…


قولت له طب سيبك منه وتعالي أجري معايا بس جري خفيف. بلاش تستخدم سرعتك ك مصا'صي. د'ماءp .  


ضحك وبدأ يجري معايا وكنت مبسوطة أوى مافيش أجمل من الإهتمام شخص بيحاول يتغير عن طبيعته علشاني. . 


وبعد ما خلصنا جري قعدت معاه وقولت له أنا حاسة ان مقابلتي مع واصف انهاردة هتكون مختلفه.. 


 


قالي أنا جنبك ومعاكي . اطمني لو فكر في اى حاجه هتكون نهايته ع ايدي وبعد منه أبوه وابنه هنtقم. من كل اللي يعرفهم..    


ضحكت وقولت له وأنا مش خا'يفه مدام أنت معايا وسيبته ودخلت القصر لقيت عمي شهاب واقف ليا ع السلم وقالي حلوة الرياضة. بتساعد ع التركيز. . 


فاهمة يا فيروز ركزي ع هد'فك. وبس ومشي .. 


دايما في اللحظات الحلوة بتلاقي هادمm الملاذات😄.. 


الملك شركان…


من بعد ما انتهيت من مقابلة صفوان رجعت قصري. تاني وطلبت قائدl الجنو'د. عندي وقولت له استعد من أول طلوع الشمس توقع في اى لحظه. تبدأ المعر'كة. وخصوصا وقت وجود الشمس… 


أكيد بعد اللي ناويه عليه فيروز حفيدة صفوان… رشدان ومملكة الذئاب' الحمراء. مش هيقفوا ساكتين.  أكيد هيقرروا يقtلوا الكل ويحtلوا المملكة.. 


وطبعا بعدها هيكونوا اقو'ي ويبقي الدور علينا وع قصري. وابني .. علشان كدا لازم أتأكد من نهايتهم. بنفسي.. 


واصف…


مع أول شروق الشمس صحيت او عملت نفسي اني نمت ولسه صاحي واخدت شاور وفطرت واتصلت ب زوجتى واطمنت عليها وع إبني أدهم… 


أنا أخذت القرار خلاص إذا كان مكتوب علينا الموtت. يبقي لازم أتأكد ان كلهم هيموtوا وان إبني هيعيش. في أمانe. 


جهزت وقولت لهم يلا بينا وركبت سيارتي. وكان معايا زجاجة فيها خليط. من الكاتشب والمايونيز ووضعتهم في تانك. البنزين وطبعا مع سرعة العربية بدأت تطلع دخان🚘 وتق. طع. وهي ماشية وطبيعي وقفت 


قولتلهم السيارة مش عاوزة تمشي والمسافة لسه طويلة هاتوا سيارتكم. اروح بها والا هتاخر عن ميعادي مافيش حل تاني..


وانتوا حاولوا تصلحوا. دى او اتصلوا. ع اى حد يحضر لكم سيارة تانية وفعلا أخدت سيارتهم وفكرت استغل. الدقائق دى واهرrب. بس لا لازم. أتخلص. منهم. 


وسوقت. بأقصى سرعة. ووصلت قبل الميعاد والحر'سs كانوا مانعين دخولي بس قولت لهم مافيش وقت لازم أقابل الأميرة حالا ولقيت واحد واقف قال دخلوه


 الأميرة هتقابلوا واخدني بس مش ع الحديقه المرة دى دخلت جوه القصر بداخل قاعة. واضح أنها قاعة اجتماعات وطلب من الحر'س. اعلام الأميرة فيروز بوصولي. 


وفضل يبصلي نظرات فيها كراهيةa قولت له في حاجه؟


 فضل ساكت وأول ما نزلت الأميرة وكان معاها الحا'رسs الخاص لقيتها بتسلم ع الشخص ده وبتقوله يا عمي😲


 والحا'رسs بينحني. رأسهr أمامه وبصلي وقالها أنا واقف هنا مش هتحرك. … البداية مش مطمئنه بالمره 


ولقيت الأميرة فيروز بتقولي !!!! 


فيروز….


كنت بستعد للنزول وبجهز نفسي ولقيت الحر'س. بيبلغني ان العريس منتظرني في القاعة. ومعاه القائد'. شهاب وطالب مني النزول حالا شاورت له بأيدي اني نازله ويروح يبلغ الحا'رسs زيدان ينتظرني أمام القاعة… 


وأول ما خرجت من جناحي لقيت زيدان واقف ليا وبينحني رأسه. وقالي اتفضلي جلالتك…


نزلت في شموخ. وأنا حاسه ان في كا'رثة. منتظراني…


واول ما فتحلي الحا'رس. باب القاعة لقيت عمي شهاب واقف وملامحه غير مبشرة بالخير. سلمت عليه.. 


وابتسمت ل واصف وقولت له وصلت بدري عن ميعادك قالي اصلي عاوزك ضروري'. وكنت متردد اجيلك.. وسوقت للخروج من المملكة. لكن مقدرتش …


قولت له واضح ان في حاجه مهمة وبصيت ل زيدان اللي كان واقف بالقرب مني . قرب ووقف بينا وأنا استعديت. بالاظافر. المسنونهss وعمي شهاب كانت ايده ع السلااااح..


بدء يتكلم بخو'ف وقالي ينفع نكون لوحدنا. ؟ 


قولت له ممنوع. وكمان مافيش حد غريب أتكلم أنا سمعاك 


قالي أنتي في خ.طرr على حياتك. في مملكة إسمها الذئاب'الحمراء عاوزين يقtلوكي. ..


وطلبوا مني إنى اخرجك بره القصر وهما هيخطفوكيe. ويساوموا عليكي علشان ياخده الملك بتاعهم من الحجزz. عندكم  وكانوا بيراقبوني': ولما حاسوا إني مش هعمل كدا قرروا يقtلوني. وأنا هرrبت. منهم وجيت احذركr منهم وأحاول اهرrب. واسافر بعيد عن الكل.. 


كنت شايفه سيرينا بتقرب ببطئ من باب القاعة لكن واصف كان واقف بضهره مكنش شايفها..


فضلت واقفه ساكته لقيته قالي إنتي مش مصدقاني ليه ؟ 


قولت له مصدقاك في كل كلمة قولتها لكن لسه في كلام أنت مقولتش عليه…  قالي كلام إيه؟  


قولت له زى مثلا إنك متزوج وعندك ابن وزوجتك أسمها نورهان وابنك أدهم وأنك عاوز تسافر علشان تهرrبهم. هما قبل ما الذئاب' الحمراء. ما قtلهم. او أنا مثلا.. 


قالي مين اللي قالك الكلام ده عرفتي منين إذا كان أبويا نفسه لسه عارف من كام يوم بس ان ليا إبن؟ ؟ 


شاورت له يبص وراه وكانت صد'مةe بالنسبة له وقال سيرينا انتي بتعملي ايه هنا…


قولت له سيرينا هنا علشان تقtلك يا إبن رشدان. 


يتبع…. 


تفتكروا فيروز ناويه ع ايه مع واصف.. 

تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا 

مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكامله 2اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع