القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وريثة دراكولا 2الفصل السابع و عشرون 27بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)

 

رواية وريثة دراكولا 2الفصل السابع و عشرون 27بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)





رواية وريثة دراكولا 2الفصل السابع و عشرون 27بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)


#الجزءالسابع_والعشرون


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


فواز. ..


من اول ما شوفت واصف وأنا اتاكدت ان رشدان باعته علشان ينقذ'ني. ويقtل حفيدة الملك صفوان بنت البشريةr اللي قط/عت. ليا لساني. أهو جالك اللي هيق.طع رقبتك: 


راجل يا واصف هتاخد ثأرr عمتك وابن عمتك.. 


وفضلت أتخيل اللحظه اللي يجيلي فيها واصف يخرجني من الحجزz ويديني رأس. فيروز. 


وفضلت منتظر لحد ما لقيت باب الصندوق بيتفتح وواصف قدامي ولسه هضحك لقيت الحر'سs واقفين جانبه بصيت له وأنا مش فاهم.. خا'يف ابين إنى أعرفه اوقعه/ في مشكلة. وبعد لحظات من الأنتظار الصامت لقيته قالي 


وحشتني يا عمي عامل إيه أنا جيت اسلم عليك .. 


شاورت له ع لساني أنا مش عارف أنطق. . 


قالي عارف ان الأميرة فيروز قط.عت. لسانك لما غلطت/ فيها وفي مامتها البشريةr اللي قtلها أبويا ظلمo. 


فضلت ساكت مش بسبب لساني. لكن مصد'وم.  من كلام واصف معقولة. تكون البشريةr دى لعبت في دماغه. 


ولا يكون بيقول كدا علشان الحر'سs واقفين جانبه. 


لقيته قالي… 


أنا عارف إنك متفاجاة من كلامي بس أكيد اللي هقوله هيكون صد'مة. لك .. بصراحة. يا عمي أنا عاوزك تتمالك. أعصابكe كويس… 


أنت وبابا زمان كنتوا أصحاب ولما نزل قانو'ن. بعدم" الاختلا'طI بين الذئاب'  ومصا'صي الد'ماءp كان أبويا مخطط'. إنه يستو'لي ع المملكة. بواسطة الذئاب' الحمراء ويسهل عليهم قtل. الملكe. 


لكن بسبب القانو'ن أبويا مبقاش عارف يجمع. اى معلومات. علشان كدا سلطe. عمتي تلعب عليك وتعرف من خلالك كل أخبار الملك.. ومش بس كدا ابن عمتي مكنش أبنك.


عمتي من قبل ما تتزوجك وهى بتحب راجل مننا . من الذئاب' واستغلتe أنك مكنتش عايش. معاها وبتروح لها في السر. وببساطة خا'نتك. وأبويا كان عارف وأنجبت الطفل واوهمتك. أنك أبوه…. 


 والملك عرف باللعبة كلها وعرف إنك مخد'وع. واتلعب عليك. علشان كدا سابك تعيش. لكن عا'قبك. ع إنك خا'لفتt القا'نون وصمم. يجوزك. وتقعد معاه في القصر.. مكنش عاوز يتلعب بك تاني … 


ومكنش ينفع يسيب إبن عمتى عايش. لإنه مقبلش أنك تربى إبن مش أبنك .. 


لكن انت يا عمي قtلت زوجتك اللي كانت مخلصه. لك  


ع العموم أنا عارف إنك مصد'ومm لكن دى الحقيقة أبويا كذ'ب. عليك وخد'عك. ومش أنت لوحدك.


هو جابني هنا بحجه أني أجيب حق عمتي لكن اكتشفت أنه جايبني علشان أكمل لعبته. ومش فرق معاه إني اموtت.. 


كنت مش قادر أستوعب كل الكلام اللي سمعته. ومكنتش قادر أقف وقعدت وأنا براجع شريطr حياتي…


بقي أنا عيشت حياتي كلها في وهم حتى إبني مكنش ابني.  وصاحبي طلع خا'ين. وهموtت علشان لعبه 😔 .


وببص لقيت الأميرة فيروز واقفه قدامي وقالت ليا… 


فواز جدي سابك تعيش. لحد ما أكبر واقرر أعمل معاك إيه .. أنت صحيح كنت عاوز تقtلني. لكن أنارشامنصورلسه عايشة. . وأنا شايفه ان كفاية عليك عرفت انك عشت حياتك كلها في وهم. ولعبه من رشدان. …


أنا ثأريr مع رشدان مش معاك.. وبالليل أنا هأمر بالإفراج عنك ودلوقتي هخليهم يعطوك أكياس. دم'm تكفيك وكمان كيس من المال وهتخرج بره المملكة وحاول تعيش بس خلي بالك لو رشدان عرف أنك كشفت حقيقته هيقtلك.. 


واخدت واصف والحر'س وسابو القفص مفتوح لكن قفلوا الحجزz وبعدها جالي حار'س. ومعاه شنطه مليانه بأكياس. الد'مp وقالي الأميرة امرت لك ب سيارة هتوصلك المكان اللي أنت عاوزه وهتوفر لك المال لشراء شقه تعيش فيها. 


بقي الأميرة اللي كنت عاوز اقtلها هى اللي تأمن ليا حياتى. وابني يطلع مش أبني ورشدان يطلع خائن.. 


أنا كمان ثأرى مع رشدان لازم اموtته ب أيدي. . 


فيروز… 


أخدت واصف وقولت له الحا'رس هيوصلك للغرفة تقدر تأكل وتشرب وترتاح أول ما تأمين. إجراءات سفرك تجهز هبلغك بنفسي.. لقيته قالي 


معقوله اللي عملتيه ده… معقولة سامحتي عمي فواز.. 


قولت له عمك مخد'وع. وابوك استغلهe .. فواز ضحية"، أبوك. زيي بالظبط. وزيك يا واصف لو كنت فكرت إنك


 تقtلني. كنت هتموtت. انت كمان هتكون ضحية. ابوك. 


يلا يا واصف أدخل غرفتك وارتاح… 


وصلت قاعة الإجتماعات وسألت زيدان نفذت اللي قولتلك عليه قالي حصل… 


لقيت الملك شركان قالي طلبك اتنفذ. والجنو'د. في الطريق وعدنان ع وصول.. 


قولت له هايل يا جدو وأنا منتظرة عمو عدنان علشان محتاجاه هو وسيرينا علشان الخطة. تكمل… 


الملك صفوان. .. 


كنت متابع كل اللي فيروز بتعمله وفخور جدا بأفعالها كنت قلقان. ان مشاعرها تتغلب'. عليها… 


لكن تصرف فيروز أكد لي أنها هتكون حا'كمة. عادلة. وهتقدر تتولي. حكمm المملكة وتحكم. بالعدل. بين الجميع.   وبصيت ل مروان وقولت له أنا فخور أوى ب حفيدتي 


ومنتظر لحظه تتويجها'... 


وفضلت متابع فيروز وهى بتشرح ل شهاب هيعمل إيه وقالت له ع اللي ناويه عليه ودور زيدان وواصف. 


 واضح أنها عاملة خطة. محكمةm..  


ولقيتها بتقولي يا جدو ممكن أول ما إحنا نبدأ في تنفيذ. الخطة.e سموك. تدخل السر'داب السري. ولك عليا هفضل متواصلة معاك طول الوقت. 


قولت لها بقي إنتي عوزاني اهرrب. يا فيروز!! 


قالت ليا أنا عاوزة احميك'". يا جدو. خا'يفه عليك… 


قولت لها جه الوقت الي حفيدتي فيه بتحميني'*. وفضلت أضحك وأنا في قمة سعادتي… 


واستئذنت الكل علشان تستعد وطلعت ع جناحها. ناديت ع زيدان وقولت له هى فيروز طلبت منك إيه؟ ؟ 


قالي طلبت مني اوقف حار'سs فوق سطح. القصر. يرا'قب بالمنظار. وأول ما يلمح الذئاب' الحمراء يبلغنا فورا وساعتها هروح ل واصف وابلغه أننا جهزنا ..


وفي نفس اللحظه نخرج فواز من الحجزz وهنقف كلنا عند البوابة وهتوزع عليهم أكياس المال علشان الذئاب' الحمراء يفتكروا أنهم خا'ىنين.. ويقرروا أنهم يقtلوهم..


قولت له هى فيروز ضحكت عليهم وفهمتهم أنهم هيعيشوا. وهى ناويه تغد'رr بهم … معقولة 


لقيت زيدان قالي الأميرة تأمر وأنا أنفذ'. لكن معرفشي هي بتفكر في إيه. .. 


قولت له روح أنت نفذ. اللي امرتك به الأميرة. …


ياتري يا فيروز هفضل فخور بكي ولا هتخيبي.. ظنيe. 


سيرينا….


وقفت بالقرب من واصف اسمع كلامه مع فواز وباعت الحا'رسs  بلغ فيروز ان واصف نفذ. كلامها وجت بنفسها وأمرت بالإفراجe عن فواز ومش بس كدا دى كمان هتوفر له المال والشقه. والد'مm … 


معقول الكلام ده اومال لو مكنش عاوز يقtلها كانت عملت ايه … وبعدها قالت ليا عوزاكي في مهمه انتي وعمي عدنان 


قولت لها أنتي عارفه انا موجودة هنا علشانك… 


قالت ليا هتلبسي نفس العبائة بتاعتي وهتضعي الغطاء ع شعرك وتخلي شكلك زى ما كنتي في الأرض المحايدة': 


قولت لها فهمتك من الأخر عوزاني اخد مكانك الذئاب' الحمراء يفتكروني إنتي بسيطه… 


قالتلي متخا'فيش. انتي هتكوني في أمانe بس انا عاوزة اشتتهم. ميعروفوش مين فينا الأميرة.. 


وطلعت ولقيت العبائه. مفرودة ع سريري.. ارتديت طقم جلد. أسود وفوقه العبائه الحمراء وجهزت سلاsحي. 


ونزلت أنتظر ساعة الصفر… 


القائد'زيدان. …


اضيقت.  جدا لما الملك صفوان قال ان الأميرة فيروز غد'ارة. لكن مقدرتش اعتر'ض ع الكلام… 


واستئذنت أكمل باقي تعليمات الأميرة واللي محدش يعرفها غيري أنا وبس.. 


ونزل الحا'رسs وقالي في سيارات كتير واقفه مرمي. البصر…. 


طلعت للاميرة فيروز وبلغتها قالتلي 


هايل يلا بسرعه خرج واصف من الغرفة وفهمه ان إجراءات سفره جهزت وخلي الحر'س. يخرجوا فواز حالا.. 


المعر'كة. هتبدأ وقالتلي أنا نازلة وراك حالا واتاكد ان الحر'سs هيقفوا عند السلم ممنوع طلوع اى حد لازم ماما فريدة وجدي صفوان يكونوا في أمانm.  


قولت لها اطمني. الكل واقف في مكانه المهم استعدي.  ونزلت ودقيت الباب ع واصف وقولت له يلا بينا كل حاجه جهزة والاميرة بنفسها هتنزل تودعك. وتديك الهدية ل ابنك. 


وكمان السيد فواز خارج هو كمان ممكن تودعه قبل ما تسافر اتفضل معايا…. وخرج واصف والابتسامة ع شفاتيه مكنش يعرف اللي هيشوفه😄😄 


ونزلت الأميرة فيروز ومشيت لحد باب القصر وقالت ل واصف استني انتظر فواز أنا عند كلمتي وحبيت أنك تسافر وانت مطمن. عليه… 


وشاورت للحا'رسs فتح البوابه الخارجية ووقفت سيرينا عند البوابه وخرج فواز وواصف سلم عليه والاميرة قالت لهم اتفضلوا عند البوابه أكياس المال. جاهزة مع السيارات اللي هتوصلكم مكان ما انتم عاوزين… 


وأول ما قربوا من البوابه والذئاب' الحمراء شوفت السها'م. وهما واقفين وبيوجهوا. ع واصف وفواز والاميرة فيروز. 


بصيت للأميرة اللي نادت بصووت عالي عدنان دلوقتي.


وخرجت السها'م وجريت ع الأميرة وووووو 


وسمعت اللي بيقول الحقو.بسرعة الد'مm….. 


يتبع…. 

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا 

مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكامله 2اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع