القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غنوة يونس الفصل الثاني 2بقلم سلوى عوض (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 رواية غنوة يونس الفصل الثاني 2بقلم سلوى عوض (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)





رواية غنوة يونس الفصل الثاني 2بقلم سلوى عوض (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)



#غنوة_يونس 

#بقلم_سلوى_عوض

بارت 2


لتتصنع إنعام التعب وتدعك عيونها حتى تحمرّ، وتمثل الدوخة وتظاهر بأنها تتقيأ، لتنادي بصوت مرتفع على صدفه، التي أسرعت بالصعود إليها على الفور.


صدفه: مالك فيكِ إيه يا إنعام؟

إنعام: معرفش يا صدفه، برجع ودايخة ونفسي طامه على جوي.

صدفه: صح والله؟ ألف مبروك، انتي كده حبله يا سلفتي.

إنعام: صح والله؟

صدفه: أنا هنزل أبلغ عمي والجماعة، وآخد الحلاوة منهم.


تنزل صدفه مسرعة، وهي تزغرد بفرحة:

صدفه: لي لي لي لي!


تسمع الحاجة دهبيه الزغاريد، فتخرج مستفسرة:

دهبيه: اجنيتي ياك، 

صدفه: لو عرفتي اللي فيها، يا أما هترقصي من الفرحه.

دهبيه: خير يارب.

صدفه: إنعام حبله

دهبيه: بجد مين جالك 

صدفه: إنعام دايخة ونفسها طامه عليها، ووشها مصفر وعيونها محمرين.

دهبيه: شيّعوا للدكتورة، تاجي بسرعه.

صدفه: حاضر، هنادي ممدوح عشان يشيّعلها.


فعلاً، تنادي صدفه على ممدوح، الذي كان جالساً بجوار والده.

ممدوح: فيه إيه حسك عالي ليه؟

صدفه: شيّع للدكتورة، إنعام حبله، وأنا هروح أبلغ عمي واخد منه البشارة.


تخرج صدفه إلى حديقة المنزل، لتنادي على الحاج يعقوب:

صدفه: أبا الحج، أبا الحج، هات البشاره.

يعقوب: بشارة إيه ياك، يونس اتصل وقال إنه جاي؟

صدفه: لا 

يعقوب: تبجي حبله.

صدفه :لا مش انا الي حبله إنعام هي اللي حبله.

يعقوب: مين جالك؟

صدفه: هو انتو متعرفوش تفرحوا؟ كل ما أجول لنفر فيكم، يجول لي مين جالك؟ هروح أبلغ عم عيسى، هو اللي هيديني البشارة بصح. يا ابوي نسيت، شيّع حد ينادي على الدكتورة.

يعقوب : يارب تكون حبله نفسي اشوف خلف عيسي جبل ما اموت

صدفه: أبوي بالله عليك افرح.

يعقوب: طب روحي بلّغي عيسى، هو في جنينة الفاكهة.


تجري صدفه كالمجنونة إلى جنينة الفاكهة، لتجد عيسى جالساً حزيناً.

صدفه: عم عيسى مالك جاعد كده ليه وشايل طاجن ستك؟

عيسى: همليني لحالي، كله بسببك. عما تسرسبي عيله زي الأرنبه، وأبوي عاوزني أتجوز على إنعام عشان الخلف. ارتاحي بجى.

صدفه: الله يسامحك، وأنا اللي جايبة لك البشارة.

عيسى: بشارة إيه، انتي بياجي منك غير الهم؟

صدفه: خلاص مش هجولك على الخبر الزين اللي جايباه.

عيسى: ياك حامل تاني انتي؟ جصدي رابع؟

صدفه: لا، مرتك هي اللي حبله.

عيسى: مناجصش.

صدفه: وحياة ولادي إنعام حبله، وأبوي يعجوب شيّع للدكتورة.

عيسى (والدموع تنهمر على وجهه): بتتحدتي من عقلك انتي؟

صدفه: وحياة ربنا زي ما بجولك.


عيسى: وانتي مين جالك؟


لتبدأ صدفه تقص عليه ما حدث ، ليذهب معها إلى المنزل وهو يبكي من شدة الفرحة. يصل عيسى ليجد أمه تحمل دهبيه الصغيرة.


الحجة دهبيه : مبارك يا ولدي، مرتك حبله والدكتورة جايه في الطريج، ممدوح خيك راح يجيبها.

عيسى : ممصدجش يا أما. حديت كيف الصح؟

دهبيه : اللي عنده مش بعيد يا ولدي، اطلع لمرتك، اجعد معاها لحد ما الدكتورة تيجي، وأنا حددت حماتك ف التلفون، وجايه هي وحماك.


يصعد عيسى إلى الغرفة عند إنعام ليجدها تمثل التعب.

إنعام : الحجني يا عيسى، مجدارش، بطني وجعاني جوي.

عيسى : سلامتك يا غالية، صدفه جالت لي إنك حبله.

إنعام : باين كده.


تأتي الدكتورة وتصعد معها صدفه.

الدكتورة: لو سمحتوا، مش عاوزه حد في الأوضه غير المريضة.


يخرج عيسى ومعه صدفه، ويقف وهو على أحر من الجمر منتظرًا. بعد عشر دقائق، تخرج الدكتورة وتبتسم:

الدكتورة: مبروك، المدام حامل ف شهر، ألف مبروك، بس لازم تفضل في السرير، متعملش حاجه لغيت ما الحمل يثبت.


تزغرد صدفه من الفرحة:

صدفه: لي لي لي لي! مش أنا بشرتك؟ هات بجى البشارة.


يخرج عيسى كل ما لديه من مال ويعطيه لصدفه:

عيسى (بفرحة): خدي يا وش الخير، يا جلابه الهنا، وصّلي الدكتورة، وأنا هطمن على مرتي.


يدخل عيسى الغرفة ليجد إنعام مستلقية.

عيسى (بفرحة): ألف مبروك يا أم الولد، ألف مبروك يا غالية. والله لأعمل ليلة لسيدي أبو الحجاج تتحاكي بيها لجصر كلها.

إنعام (بتمثيل ): يبارك لي في عمرك يا أبو الولد. عاوز واد ولا بنية؟

عيسى: كل اللي يجيبه ربنا زين، اللهم لك الحمد والشكر.

إنعام: بس أنا حاسة فيا واد، وهسميه يعقوب على اسم أبوك.

عيسى (بفرحة): تجومي بالسلامة يا أم يعقوب.


عيسى: أنا نازل أفرّح أبوي، وامي جالتلي إن ناسك جايين.

إنعام: صح؟ مين خبرهم؟

عيسى: أمي هي اللي خبرتهم.


ينزل عيسى وينده على صدفه.

عيسى: صدفه

صدفه: نعم يا عمي

عيسى: عايزك تاخدي بالك من إنعام، من أكلها وشربها، ومعاوزش حد من الخدم يعملها حاجه. إنعام بجيت مسؤوليتك من دلوقتي.

صدفه: من عيني، حاضر


يلتقي عيسى أمام المنزل بحماه وحماته ومعهم والده.

عديله: مبروك ياجوز بنتي، ألف مبروك. الحمد لله ربنا عوض عليكم. عجبال ما تشيل عوضك على يدك

عيسى: يبارك في عمرك يا أم الغالية


الحج محسب: مبروك يا ولدي، فينها بنتي؟ عاوزين نباركلها

عيسى: فوق في الأوضه


يعقوب: مبارك يا ولدي. ربنا حجج حلمنا، وهشوف عوضك قبل ما أموت. ولو موت، هبجى فرحان إن ربنا عوض عليك بالخلف الصالح

عيسى: إن شاء الله، واد، وهسميه يعقوب على اسمك يا أبوي

يعقوب: تعيش يا ولدي، ويجعل ربنا الخلف وذريه صالحه


عديله: خليك انت يا محسب هنا مع الحج وجوز بنتك على ماأطلع أطمن على بنتي وأنادم عليك.


تصعد عديله السلم وتطرق الباب.

إنعام: مين؟

عديله: أنا أمك يا نضري.

إنعام: خشي يا أما.


تدخل عديله وتغلق الباب خلفها.

إنعام: سكي الباب زين.

عديله: سكيته.

إنعام: اديني تبعتك أهوه، جوليلي بجى هنعملو إيه لو الأمر انكشف.

عديله: بس يا بت اجطعي من جلبك واسكتي.

إنعام: اديني سكت، جوللي بجى.

عديله: إحنا هنجوله إنك ضعفانه ولازما تاجي تقعدي في بيت أبوكي عشان أنا أخد بالي منك.

إنعام: وفكرك عيسى هيهملني كده بالساهل؟ ده ميغمضلوش جفن إلا وأنا نايمه في ريحه.

عديله: مش وجت سهوكه دلوقتي.

إنعام: وبعدين؟

عديله: الشيخ فهمني على كل حاجه.

إنعام: خلينا ماشين ورا الجدال بتاعك لما نشوف أخرتها.

عديله: أخرتها عسل، وولدك هيبجى في حجرك، وتبجي انتي صاحبة كل ديتي.


إنعام: ياريت يا أما دوله، كل ما صدفه تحبل وتجيب عيل، يمرروا عيشتي، وخصوصي دهبيه الملعونة، بنت أخوي. ولاده بنت أخوي، بطنها عمرانه على طول، تحبل وتجيب عيال لما جهرتني.

عديله: بس عيسى واقف في صفك وبيحبك.

إنعام: لولا العملات اللي عملناها، كان هملني من زمان. لكن أنا على طول بذجيه العمل في البرتكان.

عديله: بس يا بت، المنتول الله يجيدهولك. حد يسمعك!

إنعام: ما إحنا قاعدين لحالنا أهوه، 

عديله:طيب ريحي انتي، وأنا هنزل أشوفهم بيعملوا إيه.

إنعام: هما قاعدين فين؟

عديله: تلجاهم قاعدين في السجيفه.


تنزل عديله للأسفل لتجدهم جالسين يتناولون الشاي والقراقيش.

دهبيه: يا صدفه، سوي هبابه شاي وجيبي جرجوش لام إنعام.

صدفه: حاضر يا أما.

الحج يعقوب: أنا هتصل بيونس عشان ياجي ويفرح معانا.

دهبيه: ده وحشني جوي.

ممدوح: طبعا يونس هو اللي على الحجر.

عيسى: أمال إيه، أبوك مسكه حالنا كله هنا وفي مصر، وخلاه كبيرنا كلنا، وأنا أكبر منه في السن.

يعقوب: صم خشمك منك ليه؟ يونس مولود كبير، والكبر مش بالسن بالعجل يا ناصح. منك ليه تقدروا تقولولي مين اللي مراعي مصالحنا من زمان، ومخليه يمسك كل شئ؟ مين اللي فلح في العلم ودخل الجامعة ورفع راسنا؟ مش يونس بردك؟ وانتو يادوبك كل واحد فيكم خد الإعدادية.

ممدوح: بس أنا خلفتلك الواد والبنت، وهو مراضيش يتجوز.

عيسى: وأنا كمان مراتي حبله.

دهبيه: مجولنا خلاص. دج على يونس يا يعقوب وخليه ياجي.

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع