رواية لعبة الخداع الفصل الثانى 2بقلم نشوه عادل(حصرية وجديدة في مدونة قصر الروايات)
رواية لعبة الخداع الفصل الثانى 2بقلم نشوه عادل(حصرية وجديدة في مدونة قصر الروايات)
- كلميها وقولى ليها انك موافقة ولو مش عاوزة تعملى كده انتى اروح انا مكانك عادى
ياسمين: انا مش مرتاحة للموضوع ده حاسة ان فيه حاجة بجد وراهم
شيماء: هو الحاجة اللى بجد هتحصل هتكون لينا احنا الست زينات طلعت النهاردة وفرجت عليا الدنيا ده هيكون تالت شهر مندفعش تمن الاوضة الحزينة اللى بتنقع علينا ومش هيكون حيلتنا مكان نروح عليه وبعد ما كنا بنتبطر ع دى هنلاقى نفسنا بالشارع
فكرت ياسمين قليلا لتتابع شيماء: صدقينى ي ياسمين المبلغ ده قليل اه وميعملش حاجة دلوقتى بس ع القليل نبدأ بيه ف اى مشروع ناكل منه عيش بدل الشحاتة والذل للى يسوى واللى ميسواش
ياسمين: طب افرضى طلعت كذابة وكانت وخدانى كبش فداء لاخوها العمل هيكون ايه وقتها
شيماء: ان شاء الله مفيش حاجة من دى هتحصل متقدريش البلاء قبل وقوعه وكل ما انجزتى ف السريع هيكون ف مصلحتك
بدأت ياسمين تستجيب لكلام صديقتها وقالت: تمام هكلمها بكرة
شيماء: وليه مش دلوقتى يعنى
ياسمين: عشان معييش رصيد ارتاحتى يلا خدى العلاج ونامى
ف الصباح وبعد زن طويل من شيماء اجرت ياسمين مكالمة مع لقاء الذى قالت: الو مين
ياسمين: انا موافقة اساعدك
لقاء: عين العقل ي ياسمين وكويس انك متأخرتيش ف الرد عليا عشان نلحق نجهز
ياسمين: تمام بس انا ليا شرط واحد
لقاء: اكيد
ياسمين: عاوزة الف جنيه مقدم دلوقتى محتاجاه ضرورى جدا
ضحكت لقاء وقالت: بس كده هبعتلك 5000 دلوقتى عندك فودافون كاش
ياسمين: لا معنديش هنزل اجيب رقم من السوبر ماركت
لقاء: اوك وعرفينى مكانك لما تجهزى هبعتلك السواق يجيبك لحد عندى
ياسمين: هحتاج هدوم معايا
لقاء بضحك : لا طبعا هدومك متنفعش انا هوفرلك كل حاجة ولما تيجى هنتفاهم يلا باى
نزلت ياسمين جابت الفلوس وطلعت خبطت ع شقة زينات صاحبة المنزل وما ان فتحت ورأت ياسمين قالت: ي فتاح ي عليم خير جاية بأسطوانة ايه المرة دى عشان متدفعيش ما هو شوفى بقى لو وقفتى ع دماغك اخركم معايا يوم ٥ لو الفلوس مجيتش انا ...............
ياسمين: ابلعى ريقك شويه ي ست زينات .... اخرجت المال واعطته لها وقالت: اتفضلى عدى فلوسك
زينات وهى تنظر للمال بدهشة: دول كام
ياسمين: دول ٢٠٠٠ جنيه فيه كمان شهر مقدم
زينات وهى تنظر لها: وجيبتى ي اختى المبلغ ده منين سرقتى سريقة ولا نهبتى نهيبة
ياسمين: ملكيش فيه انتى ليكى فلوسك وبس
زينات: ع قولك انا مالى
تركتها ياسمين وذهبت للاعلى وكانت اشترت بعض الطعام والحلويات لشيماء
شيماء: الله الشكولاتة دى كان نفسى فيها اوى وكان نفسى ادوقها
ياسمين: وانا تحت افتكرتك وانتى بتبصى عليها وبتقولى نفسك تدوقيها فجيبتها عشانك
احتضنتها شيماء وقالت: ربنا يخليكى ليا ويوسع رزقك واعيش واردلك الجميل
ياسمين: بطلى عبط احنا اخوات المهم انا عطيت للزفتة اللى تحت دى الايجار كله وشهر مقدم كمان عشان تنزل من ع دماغك وخلى ١٠٠٠ جنيه دول معاكى ومفيش نزول للشارع تانى عاوزة تنزلى تدورى ع شغل ف اى مكان محترم ماشى كده كده هيكون معاكى فلوس ومتقلقيش كل فترة هبعتلك فلوس
شيماء: انتى هتمشى دلوقتى ولا ايه
ياسمين: ايوة هى قالت هتبعتلى السواق هطلع ع الرئيسى استناه
ما ان انهت جملتها ووجدت رقم غريب يتصل عليها فقالت: ده اكيد السواق
اجابت عليه وكما ظنت كان السائق ودعت صديقتها ونزلت وكان السائق ينظر اليها والى ملابسها وشكلها بإشمئزاز وصلت ع بوتيك كبير ودخلت باحراج
لقاء: اهلا ي ياسو اعرفك ع صديقتى لارا دى صاحبة البوتيك ده ودى يا سيتى ياسمين اللى كلمتك عنها
لارا بتكبر: اهلا
لقاء: مش هوصيكى بقى ي لارا عاوزها النهاردة تكون اجمل بنوتة
لارا: امممم دى محتاجة معجزة لو وراكى حاجة انتى روحى احنا ادامنا موال
ياسمين: تروح ع فين انتى هتسبينى هنا ليه
لقاء: متخافيش فيه هنا بيوتى سنتر هيظبطوكى ويظبطوا شعرك وشكلك انتى خايفة ليه
ياسمين: معليش خليكى معايا
لقاء: اوك يلا ي لارا لو سمحتى شوفى شغلك
عدى من الوقت ما يقرب من ٦ ساعات وبدأت لقاء خلال تلك الساعات تباشر عملها عن طريق الهاتف ثم خرجت لارا وجلست امامها
لقاء: ها طمنينى
لارا: عيب عليكى هتشوفى دلوقتى التحفة الفنية بتاعى ثم قالت: تعالى ي ياسمين
خرجت ياسمين وهى ف كامل جمالها وانوثتها ي الله ع بديع خلقه الجميل وقفت لقاء بذهول وهى تراها ترتدى فستان اسود طويل مجسم وترفع شعرها كعكة وبعض المساحيق الهادئة تزينها فكانت كالاميرات
لقاء باعجاب: واو حبيت اوى بجد شكرا لارا
لارا: العفو وجيبت ليكى كل الهدوم بنفس المقاس وهما دلوقتى ف عربيتك
لقاء: اوك يلا ياسمين
اخذتها لقاء الى منزلها وكانت فيلا كبيرة وفخمة من يراها يظن انها تاج محل الهندى كانت ياسمين تنظر بانبهار وتحسر وف قرارة نفسها: ناس عايشة ف قصور وناس مش لاقية قوت يومها سبحانه موزع الارزاق
لقاء: هاى ي بيبى
كمال وقد انبهر بجمال ياسمين ولم يتعرف عليها قال: هاى ي روحى مين الانسة دى صاحبتك ولا ايه
لقاء بفرحة: ايه ده معرفتهاش ولا ايه
كمال وهو يأكل ياسمين بأعينه: محصليش الشرف مين الهانم
لقاء بضحك: دى ياسمين
كمال: ياسمين مين
لقاء: ايه ي حبيبى انتى فقدت الذاكرة ولا ايه ياسمين بتاعت امبارح
كمال بصدمة: نعم ازاى يعنى
لقاء: معنى انك معرفتهاش انا كده اطمنت اوى
كمال: معرفتهاش ده انتى لو حلفتى ليا ان دى نفس البنت بتاعت امبارح مش هصدقك
ياسمين: لو حضرتك بطلت اهانات ممكن نكمل كلامنا وافهم باقى المطلوب منى
كمال: انا اسف مش قصدى
لقاء: يوم الخميس عيد ميلادى وخالد هيكون موجود وانا هعرفكم ع بعض ع انك صديقتى اللى كانت عايشة مع اهلها بألمانيا ونزلت مصر بعد ما اهلها اتوفوا ودورك بقى هو انك تخليه يتعلق بيكى
كمال: متفكريش الموضوع سهل لان خالد كان متجوز ومراته هربت منه وميعرفش عنها اى حاجة ومعقد من الستات وووو......يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا