القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اسرار تحت النقاب الفصل الثاني 2بقلم شيماء طارق (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 

رواية اسرار تحت النقاب الفصل الثاني 2بقلم شيماء طارق (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)



رواية اسرار تحت النقاب الفصل الثاني 2بقلم شيماء طارق (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)



♧اسرار تحت النقاب♥️ الكاتبة شيماءطارق ♧

                 ♧الفصل الثاني♧


            «بسم الله الرحمن الرحيم»

            "“""""""""""""""""""""""""""""""


فاطمه بخوف وقلق ركبت الاسانسير وراحت على الرعايه علشان تطمن على يوسف؟


قبل ما تدخل الرعايه لبست اللبس المعقم الاول وبعد كده دخلت كان يوسف محطوط على الاجهزه وكان مش قادر ياخد نفسه فاطمه راحت عليه .

وقالت له والدموع بدات تنزل من عينيها :يوسف عامل ايه يا حبيبي ؟


يوسف وهو الجهاز على وشه وبياخد نفسه بصعوبه بيقول لها: انا زعلان منك قوي يا دكتورة ومخاصمك ومش عايز اكلمك؟


فاطمه وهي عينيها دمعت قالتله:زعلان مني كيف انا عملتلك ايه يا حبيبي؟


يوسف بتعب الكلام كان بيقوله بصعوبه:قلبي كان وجعني قوي وانتي ما جيتيش شفتيني انا مش قادر اخد نفسي انا شكلي همو'ت وهبقى مخاصمك!؟


فاطمه بخوف وقلق ودموعها ما قدرتش تتحكم فيها قالتله: ما تخافش يا يوسف فاضل كم يوم على العمليه بتاعتك يا حبيبي ماما قالت ايه ندعي ربنا وان شاء الله خير ما تقولش اكده تاني؟


يوسف بزعل طفولي :حاضر مش هقول اكده تاني!


فاطمه: انا رايداك تكون قوي يا يوسف المر'ض عمره ما يهز'منا احنا اللي هنهز'مه وانت قلبك قوي علشان انت اسد؟!


يوسف بابتسامه بتعب: حاضر يا دكتورة وشكرا جدا لحضرتك؟!


فاطمه بزعل :ما تشكرنيش يا حبيبي ده واجبي ماشي رايداك تكون مليح خلي بالك من نفسك يا يوسف علشان اول ما تخف انا هاخدك هوديك الملاهي بنفسي ونلعب انا وانت سوا ويلا بقى يا عم بسرعه علشان انا جبت بلاي ستيشن في الاوضه بتاعتي علشان نلعب انا وانت مع بعض؟


يوسف بزعل: انا مش قادر اقوم من مكاني مش هعرف اروح حته ؟


فاطمه بزعل مصطنع: حضرتك بطلت تاخد العلاج بقى لك ثلاث ايام علشان اكده تعبت انت تفضل عندنا اهنا لحد ما تبقى كويس وبعد اكده هاخدك عندي الاوضه نلعب بلاي ستيشن وهتروح البيت مع ماما لحد ميعاد العمليه اتفقنا؟!


يوسف هز راسه بتاع وكان مبتسم 

وفاطمه قامت من جنبيه بحزن وراحت للدكتور اللي كان مع يوسف هو دكتور حسام زميل فاطمه في المستشفى .


فاطمه :ايه يا دكتور حسام يوسف عامل ايه دلوقت؟!


الدكتور حسام :والله يا دكتوره فاطمه هو قلبه بقى ضعيف قوي ولازما يتنقل له قلب في اسرع وقت حضرتك دكتوره قلب اطفال وعارفه ان العمليات دي ما بتتاخرش اكثر من اكده ؟


فاطمه بحزن: عارفه يا دكتور وانا كلمت كل ما عارفه وان شاء الله نلاقي له القلب ونقدر ننقذ حياته !


دكتور حسام :ان شاء الله يا دكتوره !


خرجت فاطمه من الرعايه وراحت اوضتها في المستشفى وكانت زعلانه جدا على حاله الطفل يوسف هو مريض عندها من وهو عمره سنتين وقلبه كان ضعيف جدا وكان محتاجه عمليه زرع قلب والعمليه دي طبعا مكلفه جدا غير كده هم مش لاقيين قلب ينفع  لحاله يوسف .


فاطمه خلصت يومها وراحت على البيت واخذت اجازه علشان ثاني يوم قررت تروح مع والدها عند المحامي علشان يشوفوا الوصيه بتاعه جدها ورايح معاهم عمها عبد الحميد ومحمود ابنه.


                 "سر الجد الغامض"

ثاني يوم الصبح اتفق اسماعيل مع عبد المجيد انهم يروحوا للمحامي علشان يفتحوا الوصيه وطبعا كان شرط المحامي ان يكون موجود محمود وفاطمه دخلوا مكتب المحامي وقعدوا وكان الوقت مليان توتر والكل كان قاعد مستني المحامي يفتح الوصيه ويبدا يقرا فيها  المحامي بيقلب الأوراق بيبدأ يقرأ الوصية.


المحامي (بيقرأ بتركيز):

"بسم الله الرحمن الرحيم، أنا عبد التواب مندور كتبت وصيتي هذه وأنا في كامل كوايه العقليه وأطلب من أولادي وأحفادي أن ينفذوا كل ما ورد بها دون أي تهاون.

أولاً، أن الميراث يُقسم بالتساوي بين أولادي الصبيان بالنسبه لابنتي بدريه اديتها نصيبها في الميراث وودعت لها مبلغ كبير في البنك باسمها اما بقى عبد المجيد وإسماعيل بقيت الثروه ليهم لكن بشرط أن يتزوج أولادهم من بعضهم محمود بن عبد المجيد وفاطمة بنت إسماعيل لازما انهم يتجوزوا في اقرب وقت.

ثانيًا ودي الاهم يا جماعه يا ريت تركزوا


ممنوع ان محمود يرى وجه فاطمه الا يوم الزفاف ولا يجوز ان يراها اطلاقا الا بعد عقد القران .

وأخيرًا، تحذير هام هناك شخص غير معروف، أحذر من أن يقترب من عائلتي أو يحاول التسلل في شؤوننا هذا الشخص طامع في ثروتي ويريد أن يدمر كل شيء بنيته اسمه لن يظهر في هذه الوصية، لكن هذا الشخص قريب منكم أكثر مما تتصورون حافظوا على الحذر، وابتعدوا عن أي شخص تشكون في نواياه لانهم كثير من يطمع في هذه الثروه ويريد ان ياخذها باي ثمن.

إذا حدث أي محاولة لخرق هذه الشروط، فالميراث يُلغى، وتعود كل الممتلكات إلى المؤسسات الخيرية."


(الجميع ساكت خلص المحامي قراءه الوصيه والجو كله كان مليان توتر كان واضح جدا على وشهم انهم مصدومين من الوصية وكانوا بيفكروا ما كانش قادر يتكلموا بعد شويه اتكلم محمود وقال.


( وكان باين عليه القلق هو مش قادر يستوعب اللي حصل):إيه ده؟ يعني جدي كان بيطلب إني ما شوفش فاطمة غير بعد الفرح ليه؟ إيه السر اللي ورا الشرط ده؟ ومين هو المجهول اللي ممكن يضر العيله؟


عبد المجيد (وهو بيشاور بإيديه بقلق):

كيف يعني الحديت غريب ده! ليه ابوي كان حاطط الشرط ده؟ إحنا كلنا عارفين إنهم لازم يتجوزوا بس الموضوع ده مش منطقي فيه حاجة ورا الوصية دي!"


(فاطمة بتتكلم بصوت هادئ لكن في عيونها شكة):

كيف يعني؟ جدي كان خايف من إيه؟ ليه قال اكده؟ هو فيه حد كان بيطمع في الثروة ومين اصلا اللي ممكن يطمع في الثروه انا جدي محرمش حد من حاجه وكلنا مرضيين وكلنا بنحب بعض؟! هو بيقول حد قريب مننا؟ انا مش قادره افهم الحته دي واصل احنا كلنا اهل وبنحب بعض انا مش شايفه حد ممكن يضرنا ."


المحامي (بصوت جاد وبيحاول يوضّح بعض الأمور):الوصية صريحة وواضحة لكن في نفس الوقت فيها غموض كبير فيه شخص محذر منه واللي يقلق إنه ما ذكرش اسمه لكن من الواضح إنه كان حاسس إن فيه حد عايز يخرب كل حاجة حد ممكن يكون داخل العائلة وهو قريب ليكم  للأسف، ما فيش تفاصيل أكتر من كده."


محمود (وهو بيحاول يربط الامور ببعضها):

"يعني جدي كان خايف من شخص قريب مننا؟ وطلب مني أني ما شوفش فاطمة قبل الفرح؟ ليه؟ فيه حد طامع في الميراث؟ لازم أفهم مين هو  الشخص ده مش معقول  جدي يسيبني في المتاهه دي!


عبد المجيد ( وهو بيتكلم بصعوبه من الصدمه):

"الوصية دي مش سهلة فيه حاجة مش مفهومة اهنا ابوي كان شايف إن فيه خطر على العائلة طب ليه ما قال لناش انا مش عارف اعمل ايه لازم ناخد احتياطاتنا من كل اللي حوالينا حتى اقرب الناس لينا ايه رايك يا حاج اسماعيل ما نقولش لاي حد من ولاد عمنا ولا اولاد خالنا ولا حتى الحاجة بدريه ابوي قال في الوصيه ان هو كتب لها حاجات باسمها وحط لها مبلغ كبير في البنك يعني هي بره الوصيه دي انا خايف ليكون حد قريب مننا قوي وخايف اكثر  على الولد ؟؟


الحاج اسماعيل بقلق :عندك حق يا اخويا الموضوع ما يطمنش ابوي قال في الوصيه ان هو قريب مننا يعني احنا دلوقت هنشك في صوابع ايدينا بس مش رايدين  نظهر اي حاجه قدام حد مش رايدين نعرفهم اي حاجه لاي حد تمام يا ولد؟


محمود ( وهو بيحاول يركز):

"لازم أكتشف مين الشخص ده، ولازم أعرف ليه جدي كان خايف لدرجة وهو بيكتب وصيه والاخيره  الموضوع ده مش بس عن الميراث ده عن حاجة أكبر من كده انا شايف ان في حاجه احنا مش فاهمينها ربنا يسترها من الايام الجايه انا كنت جايه انفس وصيه جدي جيت دخلت في متاهه."


بعد ما خلصوا عند المحامي راحوا على بيت الحاج اسماعيل.


في بيت إسماعيل - بعد قراءة الوصية


 (  اسماعيل -عبد المجيد- مراته جيهان-وزينب مراة إسماعيل- فاطمة- ومحمود)


عبد المجيد (وهو حاطط ايديه على رأسه وكان متضايق جدا من اللي حصل وبيقول): "أنا مش عارف، يا إسماعيل... الوصية دي غريبة قوي ابوي كان حريص قوي وهو بيكتبها لو كان بيحبنا بجد كان كتب اسم اللي عملك اكده او شخص العفش اللي وسطينا ما كانش سابنا حيراني اكده؟


إسماعيل (بصوت هادئ ): ليه ما تقولش ان ابويا علشان بيحبنا عمل اكده ابوي كان عارف حاجات أكتر مننا كان عارف انه لو قال اسم الشخص ده ممكن يحصل مشاكل كتيره بس احنا برده لازم نوصل ونعرف مين اللي عمل اكده ومين اللي كان قاصد يضرنا ومين واللي طمعان فينا الموضوع صعب لكن مش مستحيل واحنا مع بعض يا اخويا ما تقلقش هنقدر نوصل لكل حاجه والموضوع هيتحل ان شاء الله .


جيهان (بتساؤل): يعني عمي كان عارف إنه فيه حد قريب لينا طامع في الميراث؟ طب ليه ما قالش اسمه ليه ما عرفناش اي حاجه عن الشخص ده؟


زينب (بثقة): عمي كان عارف ان في حاجات كتير بتحصل في الدار هو كان داري بكل حاجه رغم انه كان تعبان بس برده عقله كان واعي بكل حاجه لكن احنا كنا مغيبين ما عرفناش منى عدونا ومين حبيبنا ولو فضلنا اكده هنبقى في خطر كبير هو كان حابب يحمينا من وجهه نظره واحنا لازما نحمي ولادنا من اي حد ممكن يضرهم!


محمود (باندهاش): "لكن لو الشخص ده قريب مننا للدرجه دي ليه مش قادرين نعرفه؟ جدي كان ممكن يحكي لنا عن عن اي حاجه بتميزه على الاقل كنا عرفنا هو الشخص ده بيعمل كده ليه   الشخص ده بيشكل خطر على حياتنا يعني الموضوع مش سهل؟


إسماعيل وهو بيفكر: محمود مش كل شيء لازم نعرفه في نفس الوقت ابوي كان بيحاول يحمينا اي نعم هو كان مفروض يدينا اي حاجه عن الشخص ده بس بعد ما عملت اكده انا اتاكدت ان الموضوع مش سهل لان ابويا ما بيقولش اي كلام وخلاص للاسف يبقى وراه مواضيع كثير بما انه سكت وما قالش اسمه الشخص ده يبقى الموضوع مش بالسهوله اللي احنا ممكن نتوقع كل اللي هنعمل هنحرس من كل حاجه حوالينا وتخلي بالكم من بعضيكم وانت يا محمود هتخلي بالك  من بت عمك فاطمه وهتخلي بالك من محمد لانه صغير انت الكبير اهنا يا ابني وانت اللي هتقدر تتفهم الموضوع اكتر منيهم ؟!


محمود بهدوء: حاضر يا عمي ان شاء الله,؟!


جيهان (بتنبيه): "لكن فيه شيء لازم نفهمه... الموضوع مش بخصوص فاطمة أو محمود بس اللي فهم من الموضوع ده كل اللي مقصوده عبد المجيد وابنه والحاج اسماعيل واولاده مش اي حد تاني.


زينب ( بتحس بقلق): فعلا حديتك صح عمي حذرنا من إننا نفتح أي حديت قدام أي شخص، حتى لو كان حد من العيلة فاطمة، محمود، أنتو مش مفروض تتحدتوا قدام اي حد في اي حاجه يا ولاد لان الموضوع اكده احنا المقصودين بيه بس مش اي حد تاني؟


محمود (بحيرة): "يعني لو كان الموضوع كده، ليه جدي قرر إننا نتجوز؟ ليه هو أصلاً كتب في الوصية إننا لازم نتجوز وكمان ما اشوفش وشي فاطمه غير يوم الفرح؟ في حاجات مش واضحة الموضوع ده."


اسماعيل: ابوي كان عارف إنكم هتتجوزوا. وده جزء من الخطة. هي مش مجرد وصية عادية. فيه حاجة أكبر مننا كلنا. لكن لازم تكونوا جاهزين علشان تقدروا تفهموا كل حاجة في وقتها يا ولاد."


جيهان (بحذر): "فاطمة ومحمود هيتجوزوا عشان يحافظوا على العيلة ويحققوا إرادة جدهم لكن ده مش معناه إننا هنسكت وهنسيب اللي عايز يلعب بحياتنا وحياه ولادنا احنا لازم نكشف كل حاجه بس بالعقل.


زينب (بتفكير): "فيه حاجات لازم تفضل زي ما هي عمي الله يرحمه كان حريص على إنه يحميكم من أي تهديد ممكن ييجي من الشخص ده اللي يمكن يكون بينا، مش بعيد عنا عشان اكده مش هنقدر نعرف بسهوله اكيد عمي ما قدرش يقول ان هو مين اكيد كان في سبب قوي."


محمود (بتردد): "أنا مش قادر أفهم ده كله يعني دلوقتي فاطمة انا ما طلبتش اصلا اشوفها طب ليه جدي كتب في الوصيه كده هو عارف اصلا ان انا ما كنتش عايز اجي البلد وكنت رافض اتجوز هنا او عايش هو كتب في وصيته ان انا لازما اقيم في الصعيد سنه دي لوحدها كانت بالنسبه لي مشكله هو لو كان قسم كل حاجه واحنا فضلنا في القاهره وانتم هنا في الصعيد ما كانش حصل مشاكل؟


إسماعيل بهدوء وعقل كبير: ابوي كان حريص قوي على اننا ما نعرفش الشخص ده لو كان شايف انه ينفع ان احنا هنعرف كان قال ابويا عقله كبير وانا هو عمل اكده علشان في سبب واكيد كبير ورا اللي هو عمله ؟؟؟؟


جيهان (بتنبيه): "إحنا مش هنا علشان نتخيل ونتسائل الموضوع أكبر من أي شكوك عمي كان شايف ان في خطر علينا ربنا يستر انا بدات اخاف."


زينب (وهي بتاخد نفسها بخوف): "خلي بالكم، الجواب مش في الحديت الجواب في الافعال دلوقت أهم حاجة إنكم تكونوا مستعدين وتبقوا مع بعض كيف مع عمي كان رايد وكتب في وصيته لازما نحقق له امنيته.


فاطمة (بصوت منخفض، متأنية): "إحنا عارفين إن  جدي كان عايزنا نحافظ على العيله واكيد مع الوقت هنكتشف كل حاجه جدي كان قصده عليها كل واحد هينفضح وهيجي اليوم ده ما تقلقوش وانا عامله خطه خلوكم معايا واحنا هنقدر نكتشف مين هو اللي عايز يدمرنا؟!


محمود (السخريه): ممكن تقولي لي ايه الخطه اللي حضرتك عاملاها دي وازاي هنقدر نعرف المتامر ده؟


فاطمة (بصوت حاسم، ملامحها مركزة):  هنسال  افراد العيله عن آرائهم في تقسيم الثروات، أو لو كانوا بيفكروا في مشاريع استثمارية أو شراء ممتلكات جديدة في الوقت ده هم اللي هيكشفوا نفسهم كل واحد اما يتكلم عن طموحاته هنكتشف مين اكتر واحد طمعان ان يكون عنده ثروه اكبر ".


محمود بانبهار وكان مستغرب جدا من تفكير فاطمه وقال لها: انتي ازاي جبت الفكره دي فكره قويه جدا ولو حد طماع هيقع بسهوله انا مش قادره اصدق ان البنات هنا ما تعلموش وتفكيرهم كده؟♧اسرار تحت النقاب♥️ الكاتبة شيماءطارق ♧

                 ♧الفصل الثاني♧


            «بسم الله الرحمن الرحيم»

            "“""""""""""""""""""""""""""""""


فاطمه بخوف وقلق ركبت الاسانسير وراحت على الرعايه علشان تطمن على يوسف؟


قبل ما تدخل الرعايه لبست اللبس المعقم الاول وبعد كده دخلت كان يوسف محطوط على الاجهزه وكان مش قادر ياخد نفسه فاطمه راحت عليه .

وقالت له والدموع بدات تنزل من عينيها :يوسف عامل ايه يا حبيبي ؟


يوسف وهو الجهاز على وشه وبياخد نفسه بصعوبه بيقول لها: انا زعلان منك قوي يا دكتورة ومخاصمك ومش عايز اكلمك؟


فاطمه وهي عينيها دمعت قالت له:زعلان مني كيف انا عملتلك ايه يا حبيبي؟


يوسف بتعب الكلام كان بيقوله بصعوبه:قلبي كان وجعني قوي وانتي ما جيتيش شفتيني انا مش قادر اخد نفسي انا شكلي هموت وهبقى مخاصمك!؟


فاطمه بخوف وقلق ودموعها ما قدرتش تتحكم فيها قالت له: ما تخافش يا يوسف فاضل كم يوم على العمليه بتاعتك يا حبيبي ماما قالت ايه ندعي ربنا وان شاء الله خير ما تقولش اكده تاني؟


يوسف بزعل طفولي :حاضر مش هقول كده تاني!


فاطمه: انا رايداك تكون قوي يا يوسف المرض عمره ما يهزمنا احنا اللي هنهزمه وانت قلبك قوي علشان انت اسد؟!


يوسف بابتسامه بتعب: حاضر يا دكتورة وشكرا جدا لحضرتك؟!


فاطمه بزعل :ما تشكرنيش يا حبيبي ده واجبي ماشي رايداك تكون مليح خلي بالك من نفسك يا يوسف علشان اول ما تخف انا هاخدك هوديك الملاهي بنفسي ونلعب انا وانت سوا ويلا بقى يا عم بسرعه علشان انا جبت بلاي ستيشن في الاوضه بتاعتي علشان نلعب انا وانت مع بعض؟


يوسف بزعل: انا مش قادر اقوم من مكاني مش هعرف اروح حته ؟


فاطمه بزعل مصطنع: حضرتك بطلت تاخد العلاج بقى لك ثلاث ايام علشان اكده تعبت انت تفضل عندنا اهنا لحد ما تبقى كويس وبعد اكده هاخدك عندي الاوضه نلعب بلاي ستيشن وهتروح البيت مع ماما لحد ميعاد العمليه اتفقنا؟!


يوسف هز راسه بتاع وكان مبتسم 

وفاطمه قامت من جنبيه بحزن وراحت للدكتور اللي كان مع يوسف هو دكتور حسام زميل فاطمه في المستشفى .


فاطمه :ايه يا دكتور حسام يوسف عامل ايه دلوقت؟!


الدكتور حسام :والله يا دكتوره فاطمه هو قلبه بقى ضعيف قوي ولازما يتنقل له قلب في اسرع وقت حضرتك دكتوره قلب اطفال وعارفه ان العمليات دي ما بتتاخرش اكثر من اكده ؟


فاطمه بحزن: عارفه يا دكتور وانا كلمت كل ما عارفه وان شاء الله نلاقي له القلب ونقدر ننقذ حياته !


دكتور حسام :ان شاء الله يا دكتوره !


خرجت فاطمه من الرعايه وراحت اوضتها في المستشفى وكانت زعلانه جدا على حاله الطفل يوسف هو مريض عندها من وهو عمره سنتين وقلبه كان ضعيف جدا وكان محتاجه عمليه زرع قلب والعمليه دي طبعا مكلفه جدا غير كده هم مش لاقيين قلب ينفع  لحاله يوسف .


فاطمه خلصت يومها وراحت على البيت واخذت اجازه علشان ثاني يوم قررت تروح مع والدها عند المحامي علشان يشوفوا الوصيه بتاعه جدها ورايح معاهم عمها عبد الحميد ومحمود ابنه.


                 "سر الجد الغامض"

ثاني يوم الصبح اتفق اسماعيل مع عبد المجيد انهم يروحوا للمحامي علشان يفتحوا الوصيه وطبعا كان شرط المحامي ان يكون موجود محمود وفاطمه دخلوا مكتب المحامي وقعدوا وكان الوقت مليان توتر والكل كان قاعد مستني المحامي يفتح الوصيه ويبدا يقرا فيها  المحامي بيقلب الأوراق بيبدأ يقرأ الوصية.


المحامي (بيقرأ بتركيز):

"بسم الله الرحمن الرحيم، أنا عبد التواب مندور كتبت وصيتي هذه وأنا في كامل كوايه العقليه وأطلب من أولادي وأحفادي أن ينفذوا كل ما ورد بها دون أي تهاون.

أولاً، أن الميراث يُقسم بالتساوي بين أولادي الصبيان بالنسبه لابنتي بدريه اديتها نصيبها في الميراث وودعت لها مبلغ كبير في البنك باسمها اما بقى عبد المجيد وإسماعيل بقيت الثروه ليهم لكن بشرط أن يتزوج أولادهم من بعضهم محمود بن عبد المجيد وفاطمة بنت إسماعيل لازما انهم يتجوزوا في اقرب وقت.

ثانيًا ودي الاهم يا جماعه يا ريت تركزوا


ممنوع ان محمود يرى وجه فاطمه الا يوم الزفاف ولا يجوز ان يراها اطلاقا الا بعد عقد القران .

وأخيرًا، تحذير هام هناك شخص غير معروف، أحذر من أن يقترب من عائلتي أو يحاول التسلل في شؤوننا هذا الشخص طامع في ثروتي ويريد أن يدمر كل شيء بنيته اسمه لن يظهر في هذه الوصية، لكن هذا الشخص قريب منكم أكثر مما تتصورون حافظوا على الحذر، وابتعدوا عن أي شخص تشكون في نواياه لانهم كثير من يطمع في هذه الثروه ويريد ان ياخذها باي ثمن.

إذا حدث أي محاولة لخرق هذه الشروط، فالميراث يُلغى، وتعود كل الممتلكات إلى المؤسسات الخيرية."


(الجميع ساكت خلص المحامي قراءه الوصيه والجو كله كان مليان توتر كان واضح جدا على وشهم انهم مصدومين من الوصية وكانوا بيفكروا ما كانش قادر يتكلموا بعد شويه اتكلم محمود وقال.


( وكان باين عليه القلق هو مش قادر يستوعب اللي حصل):إيه ده؟ يعني جدي كان بيطلب إني ما شوفش فاطمة غير بعد الفرح ليه؟ إيه السر اللي ورا الشرط ده؟ ومين هو المجهول اللي ممكن يضر العيله؟


عبد المجيد (وهو بيشاور بإيديه بقلق):

كيف يعني الحديت غريب ده! ليه ابوي كان حاطط الشرط ده؟ إحنا كلنا عارفين إنهم لازم يتجوزوا بس الموضوع ده مش منطقي فيه حاجة ورا الوصية دي!"


(فاطمة بتتكلم بصوت هادئ لكن في عيونها شكة):

كيف يعني؟ جدي كان خايف من إيه؟ ليه قال اكده؟ هو فيه حد كان بيطمع في الثروة ومين اصلا اللي ممكن يطمع في الثروه انا جدي محرمش حد من حاجه وكلنا مرضيين وكلنا بنحب بعض؟! هو بيقول حد قريب مننا؟ انا مش قادره افهم الحته دي واصل احنا كلنا اهل وبنحب بعض انا مش شايفه حد ممكن يضرنا ."


المحامي (بصوت جاد وبيحاول يوضّح بعض الأمور):الوصية صريحة وواضحة لكن في نفس الوقت فيها غموض كبير فيه شخص محذر منه واللي يقلق إنه ما ذكرش اسمه لكن من الواضح إنه كان حاسس إن فيه حد عايز يخرب كل حاجة حد ممكن يكون داخل العائلة وهو قريب ليكم  للأسف، ما فيش تفاصيل أكتر من كده."


محمود (وهو بيحاول يربط الامور ببعضها):

"يعني جدي كان خايف من شخص قريب مننا؟ وطلب مني أني ما شوفش فاطمة قبل الفرح؟ ليه؟ فيه حد طامع في الميراث؟ لازم أفهم مين هو  الشخص ده مش معقول  جدي يسيبني في المتاهه دي!


عبد المجيد ( وهو بيتكلم بصعوبه من الصدمه):

"الوصية دي مش سهلة فيه حاجة مش مفهومة اهنا ابوي كان شايف إن فيه خطر على العائلة طب ليه ما قال لناش انا مش عارف اعمل ايه لازم ناخد احتياطاتنا من كل اللي حوالينا حتى اقرب الناس لينا ايه رايك يا حاج اسماعيل ما نقولش لاي حد من ولاد عمنا ولا اولاد خالنا ولا حتى الحاجة بدريه ابوي قال في الوصيه ان هو كتب لها حاجات باسمها وحط لها مبلغ كبير في البنك يعني هي بره الوصيه دي انا خايف ليكون حد قريب مننا قوي وخايف اكثر  على الولد ؟؟


الحاج اسماعيل بقلق :عندك حق يا اخويا الموضوع ما يطمنش ابوي قال في الوصيه ان هو قريب مننا يعني احنا دلوقت هنشك في صوابع ايدينا بس مش رايدين  نظهر اي حاجه قدام حد مش رايدين نعرفهم اي حاجه لاي حد تمام يا ولد؟


محمود ( وهو بيحاول يركز):

"لازم أكتشف مين الشخص ده، ولازم أعرف ليه جدي كان خايف لدرجة وهو بيكتب وصيه والاخيره  الموضوع ده مش بس عن الميراث ده عن حاجة أكبر من كده انا شايف ان في حاجه احنا مش فاهمينها ربنا يسترها من الايام الجايه انا كنت جايه انفس وصيه جدي جيت دخلت في متاهه."


بعد ما خلصوا عند المحامي راحوا على بيت الحاج اسماعيل.


في بيت إسماعيل - بعد قراءة الوصية


 (  اسماعيل -عبد المجيد- مراته جيهان-وزينب مراة إسماعيل- فاطمة- ومحمود)


عبد المجيد (وهو حاطط ايديه على رأسه وكان متضايق جدا من اللي حصل وبيقول): "أنا مش عارف، يا إسماعيل... الوصية دي غريبة قوي ابوي كان حريص قوي وهو بيكتبها لو كان بيحبنا بجد كان كتب اسم اللي عملك اكده او شخص العفش اللي وسطينا ما كانش سابنا حيراني اكده؟


إسماعيل (بصوت هادئ ): ليه ما تقولش ان ابويا علشان بيحبنا عمل اكده ابوي كان عارف حاجات أكتر مننا كان عارف انه لو قال اسم الشخص ده ممكن يحصل مشاكل كتيره بس احنا برده لازم نوصل ونعرف مين اللي عمل اكده ومين اللي كان قاصد يضرنا ومين واللي طمعان فينا الموضوع صعب لكن مش مستحيل واحنا مع بعض يا اخويا ما تقلقش هنقدر نوصل لكل حاجه والموضوع هيتحل ان شاء الله .


جيهان (بتساؤل): يعني عمي كان عارف إنه فيه حد قريب لينا طامع في الميراث؟ طب ليه ما قالش اسمه ليه ما عرفناش اي حاجه عن الشخص ده؟


زينب (بثقة): عمي كان عارف ان في حاجات كتير بتحصل في الدار هو كان داري بكل حاجه رغم انه كان تعبان بس برده عقله كان واعي بكل حاجه لكن احنا كنا مغيبين ما عرفناش منى عدونا ومين حبيبنا ولو فضلنا اكده هنبقى في خطر كبير هو كان حابب يحمينا من وجهه نظره واحنا لازما نحمي ولادنا من اي حد ممكن يضرهم!


محمود (باندهاش): "لكن لو الشخص ده قريب مننا للدرجه دي ليه مش قادرين نعرفه؟ جدي كان ممكن يحكي لنا عن عن اي حاجه بتميزه على الاقل كنا عرفنا هو الشخص ده بيعمل كده ليه   الشخص ده بيشكل خطر على حياتنا يعني الموضوع مش سهل؟


إسماعيل وهو بيفكر: محمود مش كل شيء لازم نعرفه في نفس الوقت ابوي كان بيحاول يحمينا اي نعم هو كان مفروض يدينا اي حاجه عن الشخص ده بس بعد ما عملت اكده انا اتاكدت ان الموضوع مش سهل لان ابويا ما بيقولش اي كلام وخلاص للاسف يبقى وراه مواضيع كثير بما انه سكت وما قالش اسمه الشخص ده يبقى الموضوع مش بالسهوله اللي احنا ممكن نتوقع كل اللي هنعمل هنحرس من كل حاجه حوالينا وتخلي بالكم من بعضيكم وانت يا محمود هتخلي بالك  من بت عمك فاطمه وهتخلي بالك من محمد لانه صغير انت الكبير اهنا يا ابني وانت اللي هتقدر تتفهم الموضوع اكتر منيهم ؟!


محمود بهدوء: حاضر يا عمي ان شاء الله,؟!


جيهان (بتنبيه): "لكن فيه شيء لازم نفهمه... الموضوع مش بخصوص فاطمة أو محمود بس اللي فهم من الموضوع ده كل اللي مقصوده عبد المجيد وابنه والحاج اسماعيل واولاده مش اي حد تاني.


زينب ( بتحس بقلق): فعلا حديتك صح عمي حذرنا من إننا نفتح أي حديت قدام أي شخص، حتى لو كان حد من العيلة فاطمة، محمود، أنتو مش مفروض تتحدتوا قدام اي حد في اي حاجه يا ولاد لان الموضوع اكده احنا المقصودين بيه بس مش اي حد تاني؟


محمود (بحيرة): "يعني لو كان الموضوع كده، ليه جدي قرر إننا نتجوز؟ ليه هو أصلاً كتب في الوصية إننا لازم نتجوز وكمان ما اشوفش وشي فاطمه غير يوم الفرح؟ في حاجات مش واضحة الموضوع ده."


اسماعيل: ابوي كان عارف إنكم هتتجوزوا. وده جزء من الخطة. هي مش مجرد وصية عادية. فيه حاجة أكبر مننا كلنا. لكن لازم تكونوا جاهزين علشان تقدروا تفهموا كل حاجة في وقتها يا ولاد."


جيهان (بحذر): "فاطمة ومحمود هيتجوزوا عشان يحافظوا على العيلة ويحققوا إرادة جدهم لكن ده مش معناه إننا هنسكت وهنسيب اللي عايز يلعب بحياتنا وحياه ولادنا احنا لازم نكشف كل حاجه بس بالعقل.


زينب (بتفكير): "فيه حاجات لازم تفضل زي ما هي عمي الله يرحمه كان حريص على إنه يحميكم من أي تهديد ممكن ييجي من الشخص ده اللي يمكن يكون بينا، مش بعيد عنا عشان اكده مش هنقدر نعرف بسهوله اكيد عمي ما قدر يقول لنا مين هو ؟!


تكملة الرواية من هناااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع