رواية حبيبي المدير الفصل الرابع وخمسون 54بقلم شيماء صبحي( جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية حبيبي المدير الفصل الرابع وخمسون 54بقلم شيماء صبحي( جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الفصل_54
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي
ازاي يا احمد بيه ياسر غنيم دا يطلع مجرم!!معقول يعني يكون هوا اللي عمل كل دا؟
أحمد حرك راسه وقال:ايوا مجرم ومش مجرم سهل خالص زي ماانتوا فاكرين دا وراه مصايب كبيرة ومهمتنا ان احنا نقبض بسرعه عليه قبل ما يهرب ويروح في اي مكان ويختفي؟
سأله واحد من الفريق:واحنا هنتحرك امتي يا فندم،وحسن بيه مش هيجي معانا ولا ايه؟
احمد برفض:لا يا حسام حسن بيه مش هيجي معانا لانه عنده مهمه تانيه خاصه بيه،احنا بس اللي هنروح وهنتحرك بق امتي!! احنا هنتحرك دلوقت ولازم نقبض عليه في اقرب وقت!
كل الفريق حرك راسه بالموافقه وبدا كل واحد يدور بنفسه الاول علي الاماكن اللي بيروحها ياسر ،فوقفهم احمد لما بلغهم انه من خلال معلوماته عرف ان ياسر لسا في المستشفى فبلغ واحد منهم يروح يشوفه قبل ما يجهزوا للهجوم وبالفعل اتجه واحد من الفريق للمستشفي وهناك سال عن غرفة ياسر وبلغوه انه موجود في غرفة معينه ،فاتجه الظابط حسام وقرب علشان يدخل يشوفه ولاكن الممرض المسؤل كان قلقان يدخله وبعدما معافره من الظابط حسام انه يدخل ..
دخل ووقتها واتفاجئ ان اللي نايم علي السرير شخص تاني غير ياسر فقرب من الممرض وساله بجديه:فين المريض اللي اسمه ياسر غنيم انتوا هتهزروا معايا!
الممرض بتوتر:ما هو دا يا استاذ ،،شاور علي المريض اللي نايم وقال،دا ياسر غنيم؟
حسام اتكلم بغضب شديد من كدب الممرض عليه :وحياة امك انت هتهزر معايا،دا مش ياسر غنيم انا يعني هكون جايله ومش عارفه!
الممرض قال بتساؤل:هو مين حضرتك الاول وبتسال عليه ليه ومتعصب بالشكل دا؟
حسام خرج الكرنيه بتاع شغله وقال بجديه: انا الرائد حسام (مباحث)!
ضرب الممرض تعظيم سلام بكل احترام وهيبه بسرعه وقال:والله يباشا انا كل اللي اعرفه ان المريض اللي هنا اسمه ياسر غنيم بس برضوا علشان مكدبش علي حضرتك ياسر الاصلي دا خرج من المستشفي بطريقه سريه؟
حسام بتساؤل:متعرفش خرج راح فين؟
الممرض حرك راسه برفض وحسام حرك راسه وسابه وقبل ما يمشي قال:اوعي تعرف حد اني جيت وسألت عنه يا اما بق حابب تشرفنا في القسم تعالي معايا واحنا هنظبتك!
الممرض خاف ورجع كام خطوة لورا وحرك راسه بالرفض ووعد حسام انه مش هيعرف حد وحسام اما اتاكد انه بيتكلم بجديه وصدق مشي من قدامه وخرج من المستشفي وبلغ بقيت الفريق عن اللي عرفه واحمد ادالهم الأمر بأنهم هيتفرقوا وكل واحد هيدور علي ياسر في مكان واول ما حد يعرف مكانه يبلغ بقيت الفريق بسرعه ويتجمعوا!
_______وعند ماهر
اول ما دخل للشقة اللي فيها منعم وممدوح قال بتساؤل وهو بيوجه كلامة لممدوح:مسكوك ازاي يا ممدوح ؟
ممدوح رد عليه بتوتر وقال:اتكعبلت بالغلط يباشا ومسكوني ومعرفتش اهرب منهم !
ماهر بصله للحظة واتكلم بجديه:لما مسكوك اكيد خلوك تعترف بكل حاجه !!طمني قولت ايه لياسر دا بالظبط!
ممدوح بلع ريقه بتوتر وبص لمنعم ورجع بص لماهر وقال بتوتر:قولت علي كل حاجه يباشا؟
ماهر حرك راسه لانه كان متاكد بان دا هيحصل فقرب من ممدوح وقال:خلاص يا ممدوح انت عملت كل اللي عليك،وبعدين دي حاجه متوقعه من ياسر لانه مش سهل واكيد أذاك وضغط عليك!
ممدوح ابتسم لان ماهر تفاهم مع اللي حصل بكل هدوء وقال بموافقه علي كلامه :ايوا يا باشا حصل دا ايديه تقيله اوي في الضرب وبني ادم مؤذي!
حرك ماهر راسه وقال وهو بيبصلهم :كده مهمتكم خلصت وياسر انا هتصرف معاه المهم دلوقت انتوا لازم تاخدوا مكافئتكم وكمان حق تضحيتكم دي؟
منعم وممدوح بصوا لبعض وماهر قال وهو بيوجه كلامه لمنعم :شوف يا منعم القاعه اللي نفسك تعمل فيها فرحك وقولي عليها وكمان هات عروستك وروح المحل دا ..طلع كارت من جيبه واداهوله وقال:اختاروا الفستان والبدله اللي يعجبوكم وبالنسبه لشقتكم اكتبلي في ورقه كل الحجات اللي نقصاها ومتشيلش همها خالص يا منعم'
منعم بص لماهر بدهشه وقال:بتتكلم بجد يا ماهر باشا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه ومنعم ابتسم وقال بفرحه:تسلم يا باشا والله انت جمايلك مغرقاني!
ابتسم ماهر وكمل كلامه وقال:انا حطيتلك مبلغ في حسابك علشان شهر العسل والمصاريف بتاعته وكمان اول ما تحدد الميعاد هتسافروا شرم الشيخ هيكون هناك حجز باسمك في اكبر فندق هناك علي حسابي.
منعم ابتسم وحرك راسه بكل حماس وسعاده وماهر بص لممدوح وقال:الشقه اللي انت فيها دلوقت انا كتبتها باسمك خلاص وبالنسبه لوعدي ليك انا حطيتلك في حسابك مبلغ برضوا تقدر تصرفه باي طريقه انت عايزها بس انا بفضل انك تعمل بيه مشروع للزمن؟
ممدوح ابتسم وحرك راسه بالموافقه وقال بموافقه علي كلامه:تشكر يا ماهر بيه بس انا عندي خبر عاوز اقوله لحضرتك!
ماهر بصله بانتباه وممدوح اتوتر للحظة وبعدها قال:سيادتك عارف اني اتجوزت ناني هانم ام ياسر عُرفي ؟
ماهر حرك راسه وممدوح قال بخجل:بصراحة يا بيه مدام ناني حامل مني!
منعم اول ما سمع كلامه اتصدم لانه اول ما يسمع كلامه ولاكن بالنسبة لماهر كان بيضحك ومش مستوعب اللي بيسمعه..
ممدوح كان مهتم انه يسمع رد ماهرعليه ولاكنه استغرب اكتر ان ماهر بيقرب منه وبيحط ايديه علي كتفه وبيقول بمباركة:الف مبررك يا ممدوح ..كويس ان ربنا عوضك بطفل بعد صبرك كل السنين دي ..انا من رأي تكتب عليها رسمي وتاخدها وتكملوا حياتكم وتربوا طفلكم لانها بعد اللي هيحصل لابنها هتكون عايشة وحيدة؟
ممدوح حرك راسه بالموافقة وكان لسا مزهول وقال:انت بتتكلم بجد يا باشا؟
ماهر حرك راسه وقال:اكيد بتكلم بجد يا ممدوح ،اسمع انت كلامي واعمل اللي قولتلك عليه..المهم دلوقت انتوا من النهارده احرار وعاوزكوا متخافوش من ياسر لانه مش هقدر يقرب من حد فيكوا علشان ياسر خلاص آخرته قربت !
منعم وممدوح حركوا راسهم بالموافقه وحضنوا بعض بفرحه ووقتها ماهر خرج من الشقه وقرر يروح للشركة يبص عليها بصه سريعه قبل ما يروح لاحلام .
________وفي الاوتيل!!!!
وفي جناح المصمم الشهير مارك وزوجته ليزا كان واقف مارك وهو لابس بدله شيك وبيقول وهو بيبص علي ليزا اللي بتحاول انها تقفل سوستة فستانها بصعوبه :متتعبيش نفسك يا حبيبتي وخليني اقفلها؟
ليزا بموافقه قربت منه وهوا قفلها السوسته وبعدها قبلها من اعلي ضهرها وقال:المعرض اللي هنروحه هيكون فيه صحفيين عاوزك تطلعي اجمل امرأة في المكان ودا مش علشان انتي قليله لا علشان انتي فعلا اجمل أمرآة في الدنيا ؟
ابتسمت ليزا وحضنته وقالت:وانت اجمل رجل انا قابلته في حياتي يا مارك..
ابتسم مارك ومسك ايدها وقال:خلينا نخرج علشان منتأخرش علي الناس؟
ليزا ابتسمت وحركت راسها بالموافقه وخرجوا الاتنين من الجناح وهما ماسكين ايد بعض وطول ما هما ماشين في الاوتيل ناس كتير اوي بتصورهم لحدما خرجوا من الاوتيل وركبوا عربيتهم!
وعند حنين كانت قاعده في البيت لان امتحاناتها خلصت وكانت بتفكر في حمزه وكانت عارفه ان النهارده اخر يوم ليه في الامحنات فقررت تتصل عليه وتطمن عليه وبالفعل مسكت تيلفونها ورنت عليه ووقتها كان حمزه قاعد مع اصحابه في كافيه الجامعه ولما شاف رقمها ابتسم وقام بسرعه علشان يرد عليها واول ما سمع صوتها قال بلهفه ونبرة لوم:حنين..،كده يا حنين تحرميني من اني اسمع صوتك كل الفتره دي!
ابتسمت حنين وقالت باسف:معلش يا حمزه بس انت اللي بتضغط عليا في كل مره وبتخليني اقفل التيلفون ؟
حمزه بحب كبير ليها:خلاص انا اسف بس علشان خاطري يا حنين بلاش تعاقبيني كده تاني ،دا انا اتعلقت بيكي جدا ويومي مش بيكمل غير بيكي !
ابتسمت حنين وردت بلطف :خلاص انا مش هعمل كده تاني،طمني عليك انت عامل ايه ؟
حمزه بابتسامه:الحمد لله بخير ،كلها كام دقيقة والامتحان يبدأ ادعيلي يا حنين!
حنين بابتسامه:ربنا معاك يا حمزه..خليك واثق من نفسك وان شاء الله هتنجح!
حمزه بتساؤل:تفتكري ممكن انجح يا حنين برغم اني بحل ببركة ربنا واللي يجي قدامي ؟
ضحكت حنين وحركت راسها:ممكن تكون محظوظ وتنجح ،المهم خلي عندك امل وثق في ربنا؟
حمزه ابتسم علي كلامها وحرك راسه وقال:خلاص هخلي عندي امل وكمان انا معايا حنين فاكيد هكون مرتاح وواثق من نفسي؟
ابتسمت حنين بحب علي كلامه وهو قال:خلاص يا حبيبتي انا هقفل علشان الشباب قامت شكل الامتحان هيبدأ.
حنين بقلق عليه:طيب خلي بالك علي نفسك!
وافق ورد عليها:حاضر يا حبيبتي اهم حاجه انتي ،خليني اسمع صوتك علي طول!
حنين ردت بابتسامه :حاضر متقلقش ..يلا مع السلامه؟
حمزه بحب كبير ليها قال:مع السلامه يا حنين!
حنين قفلت المكالمه وهو فضل يبص علي رقمها لثواني ولما انتبه علي صوت زمايله مشي وقرب منهم ودخلوا كلهم للمدرج علشان الامتحان !
__________في شقه فاديه!
كانت قاعده وهيا حاسه بملل شديد وبتفتكر ذكري ليها من الماضي ودي كانت اول مره تفكر في الموضوع من فتره كبيرة..وكان تفكيرها دا عبارة عن!!!
(بتحبي جوزي..بتحبي جوزي ازاي يعني انتي اتجننتي!! حبيتيه امتي وفين وازاي وانتي اصلا مقابلتيهوش غير كام مرة كده وكانت المقابله فيهم مدامتش لربع ساعه حتي ؟
ردت بكل جبروت وقالت:انتي السبب مش انتي اللي عماله تتكلمي عنه قدامي وتحكيلي قد ايه هوا كويس وبيحبك وقد ايه رومانسي معاكي ،،وكمان بتحكيلي عن تفاصيل اوضة نومك انتي وهو ..بتلوميني ليه دلوقت !! فـ انا.. ايوا انا حبيبته ومن ناحيه انا مشوفتوش غير كام مرة فـ انتي غلطانه ..انا بشوفه كتير وكتير كمان وحتي لو مش بشوفه علي الحقيقه فانا بشوفه في خيالي!
ردت اختها بصدمه من كلامها وقالت:خيالك!! يعني ايه بتشوفيه في خيالك انتي مجنونه رسمي ..انتي واعيه لكلامك دا ،انا أختك ودا جوز أختك وابوا ولاد اختك ازاي يعني بتفكري فيه وبتتخيليه بالشكل دا!
ردت بعصبيه وغيره من كلام اختها:وفيها ايه يعني لما احبه هو انا كفرت وبعدين انتي مش واخده بالك من نظراته ليا في اخر مقابله بينا ؟
ردت اختها بعصبيه:انتي مريضه والله انتي مستحيل تكوني طبيعيه ..ايه اللي انتي بتقوليه دا،يعني ايه بتحبيه وبيبصلك ..محمد جوزي مش من النوع دا!! دا محترم وعمرة ما يبصلك كده متجننيش؟
وقفت وهيا بتبص لاختها بغيرة كبيرة:لا بصلي وانا فهمت نظراته دي كويس كان بيبصلي باعجاب ،،رجعت خصله من شعرها ورا ودنها وقالت بدلع مرسوم بجديه:طلع معجب بيا!! بصت لاختها وقالت بعصبيه: انتي اللي انانيه وعاوزاه يحبك انتي بس فاكره انك اجمل مني..لا انتي مش اجمل مني أنا اللي احلي واجمل وانا اللي استاهل حب محمد دا مش انتي..انتي واحده انانيه وعاوزه الخلفه والجواز يكونوا ليكي انتي لواحدك!
سكتت أختها للحظة وهيا بتفكر في كلامها وكان واضح علي وشها انها مصدومة فيها صدمة عمرها فـ تكلمت بحزن وقهر:كل دا علشان خسرتي رحمك بسبب حادثة انا مليش دخل فيها..!!بتلوميني علي حاجه مش بايدك ولا بايدي..كملت كلامها بقهر:مستكتره عليا اني الاقي زوج كويس واخلف منه كمان؟
قالت بقهر وصريخ في وش اختها:ايوااا مستكتراهم عليكي علشان انا استحق العيله دي برضوا..انا استحق اخلف واتحب من واحد زي محمد..بس ..بس مفيش زيه عارفه ليه..علشان انا مش شايفه غيره؟
قربت اختها منها وقالت بهدوء:قومي معايا وصدقيني هنروح لدكتور تاني واكيد هيعالجك وهتبطلي تتخيلي الحجات دي تاني؟
زقت اختها بعصبيه وقالت بكره:انا مش مجنونه علشان تقوليلي الكلام دا!! انا في كامل قوايا العقليه حتي بصي..بكت وهيا بتقرألها لافته مكتوبه بالانجليزي وبتقول:شوفتي بق اني مش مريضه وواعيه ؟
قربت منها اختها وبكت:يا حبيبتي ارجوكي بلاش تعملي كده فيا ..افهمي ان دا جوز اختك ومينفعش ..مينفعش تفكري فيه كده..علشان مستحيل !!انا مستحيل اسيبك تخربيلي حياتي او تحبي حتي جوزي؟
اختها زقتها بغضب بعيد عنها وقامت وقالت بعصبيه:انا بأمرك تعملي كده..امشي وسيبي عيالك وجوزك انا عاوزاهم انا ههتم بيهم احسن منك
اختها بحزن وصدمه:انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي ؟
ردت بغيره عامياها: لو مش هتعملي كده برضاكي انا هخليكي تسيبيهم غصب عنك)
كلمة غصب عنك دي كانت بتتردد في دماغ فاديه اكتر من مره فبتخليها تحط ايديها الاتنين علي دماغها وبتبكي وبتقول ..بس بق ابعدي عني انت ايه مش ناويه تسيبيني في حالي..؟
انتبهت لنفسها بعد وقت وقالت بتعب:سيبيني بق في حالي انا سبتلك كل الدنيا اهو ابعدي عني؟
قالت كلامها وقامت قربت من اوضتها ولقت هدوم ليوسف فافتكرت من ٨ سنين لما قابلته صدفه ووقعت في حبه برغم جوازها من محمد وقتها بس ماقدرتش تقاوم اعجابها بيه وقررت تقرب منه وهو وهمها بالحب لانه كان فاكر انها بتتسلي ولاكن بعدما لقت فرصتها بعدما جوزها عمل الحادث اتطلقت منه وراحت ليوسف واجبرته يتجاوزها لانه خدعها بالحب وبعدما وافق لانه اتدبس فيها اقنعت فاديه مريم بيوسف واجبرتها تتقبله وفهمتها انه هيكون منقذهم بعد اللي حصلها من الظابط ادهم وانهم هيفضلوا عاشين معاه وانه هيحميهم وطبعا كل الكلام دا مش حقيقي لان يوسف كل اللي كان بيفكر فيه جوازه منها وخلاص ؟
ولان مريم كانت خايفه وقتها وافقت وهربت معاها وسابت والدها واحلام لأنها كانت موهومه بالافكار والكلام اللي زرعته فاديه جواها .
فادية مسكت هدوم ليوسف وبكت وقالت :وحشتيني اوي يا حبيبي بق كده تسيبني بدري بدري وانا لسا مشبعتش منك ؟
حضنت هدومه باشتياق وكانت بتفتكر ذكرة ليهم وبتقول:برغم قسوتك وكدبك عليا بس انا بحبك اووي !!!
بدات تبكي بهستيريه وبعد وقت كبير من البكاء قامت ومسحت دموعها وافتكرت مريم ووقتها حست انها عايزة تنتقم منها بسبب انها استغنت عنها واختارت اختها احلام مكانها.. فقامت من علي السرير واتجهت للغرفه اللي كانت فيها مريم وقعدت تتخيلها شويه وهيا معاها وبعد وقت خرجت واتجهت للمطبخ وقالت:جه الوقت يا مريم اننا نروح لامك وابوكي ويوسف علشان وحشوني اوي ..بس مقدرش اروح لواحدي ولازم تيجي معايا لاني اتعودت عليكي!
_________في المستشفي وصل ماهر علشان ياخد احلام من عند مريم ويروحوا لعمها مع بعض واحلام استاذنت من اختها ومشيت مع ماهر واللي كان هادي بعكس طبيعته..
سالته احلام بقلق:مالك يا ماهر انت كويس؟
ماهر بصلها وقال :بصراحه يا احلام انا قلقان حاسس ان فى حاجه مش كويسه هتحصل معانا؟
احلام قربت منه وقالت :بس يا ماهر متقولش كده ان شاء الله كله هيعدي على خير ومن غير اي مشاكل لينا وهنكون كلنا بخير ؟
حرك ماهر راسه وقال:ان شاء الله يا احلام،هو انا كلمت عمك وهوا هيقابلنا في بيت والدك ان شاء الله؟
احلام حركت راسها بهدوء وفضلت ماسكه في ايديه علشان تحاول تطمنه وبالفعل ماهر هدي شويه ولاكن احساس القلق كان لسا موجود جواه..
وبعد وقت وصلوا لبيت والد احلام وكان عمها مستنيهم فخرجت احلام مفتاحها وقربت من عمها سلمت عليه وحضنته باشتياق وبعدها فتحت البوابه ..وماهر قرب من عمها وسلم عليه وبعدما احلام فتحت الباب ودخلوا كلهم للبيت طلعت احلام للبيت ووقتها حست باحساس غريب وكأن ذكرياتها كلها بترجع ليها وبتفتكر والدها مع امها وكل طفولتها فحست بلحظة من الحزن ولاكن تخطتها لما فتحت باب الشقه ووقتها شمت ريحة الدفي فبكت احلام ولما شافها ماهر قرب منها بسرعه وقال:مالك يا احلام حصل ايه؟
احلام اتكلمت في وسط شهقاتها: افتكرت ذكريات قديمه ليا وحسيت بالحزن علي اللي انا فيه!
ماهر ضمها وبدا يطمنها ووقتها عمها دخل وهو بيحاول يهديها هو كمان وبعدما هديت قعدوا كلهم في الصاله وماهر بدا كلامه مع عم احلام وقال:انا طبعا جبتك علي ملى وشك وانت مش عارف عاوزينك ليه!
ابراهيم عم احلام اتكلم بابتسامه:انتوا تأمروا اهم حاجه تكونوا بخير وانا تحت امركوا في اي حاجه تطلبوها؟
ابتسم ماهر وحرك راسه بامتنان وبدا يحكي لعم احلام علي كل الكلام اللي فاديه قالته لاحلام ولما سمع عمها كل الكلام قال بغضب:وهيا رجعت امتي وقابلتيها فين!
احلام ردت:من فتره يا عمي هيا جات في ايام عزاء بابا ومشت علي طول ومريم اختي كانت معاها؟
عم احلام قال بغضب:الحيوانه الخاينه..انا اسف يا بنتي اني خبيت عليكي كل السنين دي حقيقتها بس كنت خايف عليكي وعلي نفسيتك وكنت شايف ان كفايه عليكي تعب ابوكي ومصاريف علاجه؟
احلام انتبهت لكلام عمها وقالت:تقصد ايه يا عمي يعني انت عارف ان فاديه مش امي؟
عمها اتوتر وقال:لا يابنتي الحكايه مش كده..
في الحقيقه دي قصه طويله ومحدش يعرفها غيري انا وابوكي الله يرحمه..
ماهر اتكلم وقال بفضول:قصة ايه يا عمي ابراهيم ممكن تحكيهالنا؟
عم احلام حرك راسه وقال..
:-ابوكي وامك يا بنتي اتجوزوا في الاسكندريه لان امك في الاصل اسكندرانيه وابوكي اتجوزها هناك لانه كان شغال هناك وامك كانت زميلته فاعجب بيها واتجوزها في شقه صغيره ومحضرش فرحهم غيري لان جدك الله يرحمه كان رافض الجوازه بس لاني كنت قريب من محمد اخويا حضرت فرحه وشجعته مادام هو بيحبها وكمان هيا كانت بنت ناس كويسه وبتحبه..
احلام حركت راسها بصدمه لان دا كلام غريب عليها وكانت اول مره تسمعه فحركت راسها بالموافقه وعمها كمل كلامه وقال:تعدي السنين يا بنتي وابوكي وامك حياتهم تكون مستقره ويخلفوا لحدما في يوم قرروا يجيوا يستقروا هنا لان جدك تعب وطلب من ابوكي يرجع بيته ويعيش مع مراته وبنته واللي هيا اختك مريم وقعدوا سنه ولاكن امك مردتش بالحال هنا لانها كانت متعلقه باسكندريه فيقرر ابوكي ياخدوها ويرجعوا يعيشوا عشر سنين هناك تاني لحدما اعرف فجاه انكم عملتوا حادثه ولما روحت علشان اطمن عليكوا ابوكي كان اتصاب جامد من الحادث وكان تعبان جدا لدرجه انه فقد الذاكرة واختك وامك كمان كانوا فاقدين الذاكرة لانهم اتخبطوا في منطقة حساسه جدا في الدماغ وانتي كنتي سليمه لانك يعتبر كنتي محميه لان امك كانت حضناكي جامد فمتأذتيش زيهم لان برضوا سنك كان صغير وكان عندك وقتها ٤ سنين تقريبا …
فقررت اخدكوا معايا ونرجع كلنا القاهره تاني بعدما اتعالجتوا وعلشان تستقروا هناك خلاص في البيت دا ..
والحمدلله قدرت افهم ابوكي انه متجوز فاديه ومخلف منها مريم وانتي وهوا كان متقبلكم جدا وكانه حاسس بيكوا حتي لو ناسيكوا واتعلق بيكم جدا يا بنتي ولاكن امك كانت غريبه وتصرفاتها مش طبيعيه فاقولنا دا بسبب الحادثه بس بعد ١٥ سنه يا بنتي ابوكي يكتشف انها بتخونه ولما راح علشان يواجهها ويخلص عليها لانها اذتكوا باللي عملته دا ..
ابوكي في طريقه عمل حادثة تانيه مجهوله ووقتها دخل في الغيبوبه وهيا هربت ومعاها مريم اختك ومحدش كان يعرفلهم طريق من وقتها؟
احلام بكت بصدمه وقالت :علشان كده بابا كان رافض يستجاب مع العلاج ويفوق من الغيبوبه؟
ماهر حط ايديه علي كتفها وهيا بكت اكتر وقالت:يعني انا بنتها مش بنت اختها زي ما قالتلي!!يعني هيا كل دا كانت بتضحك عليا..بس هيا اي غرضها من كل اللي قالتهولي دا؟
عمها بحزن:انا اسف يا احلام علشان خبيت عليكي الحكايه دي بس انا عملت كده علشان خاطرك والله يابنتي؟
احلام ضمت حاجبها وسكتت ومقدرتش انها ترد عليه لحدما حس عمها انها تعبانه فقرب منها وقال:عرفنيني بس مكانها وانا هاخدلكم حقكم منها الخاينه دي؟
احلام بصت لماهر وقالت:معرفش مكانها وحتي لو عرفت انا مش عايزه اشوفها تاني كفايه اوي كل اللي عملته وكفاي ان مريم ربنا هداها وبقت كويسة معايا ،انا بق مش عاوزاها؟
رد عمها عليها وقال بفضول:وهيا مريم فين يا بنتي!
احلام:مريم في المستشفي يا عمي بتتعالج!
اتصدم عمها وهيا حكتله علي كل اللي حصل مع مريم فضم عمها حاجبه بزعل وقال:معلش يا بنتي بس منها لله امك هيا واهمالها وصلوا اختك لكل دا؟
احلام بصتله بزعل وقالت:مريم خلاص يا عمي اتغيرت وكمان لقت شخص ابن حلال بيحبها وان شاء الله اول ما تقوم بالسلامه هيتجوزوا؟
عمها حرك راسه وقال:ربنا يهديها كمان وكمان يا بنتي ..معلش بق يا احلام علشان انا خبيت عليكي كل دا سامحيني يا بنتي كان غصب عني!
احلام قربت منه وقالت:خلاص يا عمي كلها زي بعضها كويس انك حكيتلي دلوقت وانا عرفت كل الحقيقه!
ماهر بصلها باهتمام وقال:انا عارف مكانها يا احلام!
احلام بصتلها باهتمام وقالت:فين؟وعارف ازاي يعني انت كنت باعت حد يراقبها ولا ايه؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:لا يا احلام انا معملتش كده..انا كل اللي عملته يوم اما رجعوا يوم عزاء عمي محمد الله يرحمه وكانوا بيضايقوكي وعاوزين ورثهم ..بصلها ولقاها مصدومه فكمل كلامه وقال:انا اديتلهم شقه يعيشوا فهيا واديت اكل واحده مبلغ علشان يبعدوا عنك،كمل بحزن:انا خبيت عليكي علشان كنت شايف ان ملوش داعي تعرفي وعلشان برضوا علاقتنا كانت متوتره وقتها!
احلام زعلت منه جامد فقالت بلوم:انت ازاي تخبي عليا يا ماهر حاجه مهمه زي دي،وازاي مريم مريم مقالتليش حتي بعدما اتصالحنا؟
ماهر مسك ايديها وقال:علشان انا هددتهم ميقولوش ليكي حاجه ويبعدوا عنك وخلاص بس..بس انا كان غرضي احميكي منهم مش أكتر!
احلام بصتله ولقت انها لو خاصمته تبق تبقسي عليه لانه برضوا عمره ما يعمل حاجه تأذيها فحركت راسها بهدوء وقالت: خلاص يا ماهر احنا هنكمل كلامنا بعدين وبصت لعنها قوالت:طيب يا عمي لو وراك حاجه واحنا عطلناك عنها تقدر تروح تكلمها معلش تعبتك معايا؟
عمها قام وقال بزعل من كلامها:تعبتيني ايه يا احلام متقوليش كده ،،اهم حاجه يا بنتي لو فاديه دي بعيده عندك خليها بعيده ومتقربيش منها وفكري في نفسك وفي حياتك الجدية قال كلامه وهو بيشاور عليها هيا وماهر وكمل: سيبها هيا وشرها بعيد عنكوا؟
احلام حركت راسها وعمها سلم عليهم وخرج ووقتها احلام بصت لماهر وقالت:هعمل ايه يا ماهر انا تايهه ،امي اعترفلي بحاجه غريبه برضوا وانا مش عارفه اعمل ايه؟
ماهر مسك ايديها وبص في عينيها وقال:انا شايف ان عمك بيفكر صح اي رئيك تنسيها خالص وتفكري في حياتك انتي وخلاص ؟
احلام بتساؤل:ياعني انت تقصد انك مصدق ان فاديه امي وان كلامها عن اختها اللي مسافره دا كان كدب!
ماهر حرك راسه وقال:ايوا اصل كلامها دا مش طبيعي وبعدين عمك قال انها كدابه يعني اكيد بتعمل كده علشان هيا خلفتك غصب عنها مثلا او الله اعلم؟
احلام زعلت وحركت راسها وقالت:خلاص يا ماهر خلينا نمشي من هنا انا اصلا الموضوع دا بيضايقني وبيكتم علي نفسي كل ما احطه في دماغي وافكر فيه!
ماهر حرك راسه وقرب منها وقال:ماشي يا حبيبتي خلينا نمشي من هنا يلا؟
بصت احلام علي الشقه شويه وبعدها خرجت منها وماهر قفل الباب كويس..ونزلوا الاتنين وركبوا العربيه واتحركوا بيها في اتجاه القصر!
_________وفي المعرض!
كان مارك وزوجته ليزا واكلين الجو من بقيت المشاهير اللي في المكان ..فكانت ليزا عاوزه تروح للحمام تعدل الميكب بتاعها فقربت من مارك وبلغته انها هتروح للمرحاض وهو طلب منها تخلي بالها من نفسها؟
فاتجهت ليزا للمرحاض ووقتها واحدة من المشاهير قررت تروح وراها وتشوفها هتعمل ايه هناك !!!
فكانت ليزا واقفه قدام المرايه وبتعدل لبسها والميكب بتاعها وجات البنت المشهوره دي وقربت منها علشان تعمل زيها وتقلدها فـ ليزا ابتسمتلها بمجاملة والبنت ابتسمت ليها ابتسامة صفراء '
انهت ليزا تعديل الميكب بتاعها بسرعه وكانت في طريقها للحروح فقربت منها البنت المشهورة دي ومشيت وراها وبسبب غيرتها منها قررت تدوس لها علي الفستان بتاعها الطويل علشان تسبب لها في موقف محرج قدام الصحافه والاعلاميين .
وبالفعل اول ما البنت داست علي الفستان وكانها مش واخده بالها كانت ليزا بتقرب بسرعه من مارك وبسبب انها لابسه كعب عالي وقعت ليزا واتزحلقت ووقعت علي ضهرها وبسبب قوة الضربه اتخبطت ليزا جامد في دماغها مما أثر عليها وخلاها تستعيد ذاكرتها من ٢٥ سنه فبتبدأ الدنيا تلف حواليها واخر حاجه ليزا بتشوفها شكل اختها وهيا بترميها من النيل وكانت ليزا بتترجاها متعملش كده ؟يتبع بقلمي شيماء صبحي… تفتكروا ليزا تبق ام احلام ومريم فعلا ولا ليها قصة تانيه🙄😢
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا