رواية عهد بحب كاذب الفصل الخامس 5 بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية عهد بحب كاذب الفصل الخامس 5 بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
5
اتصدمت عهد لما سمعت صوت داليا بتعيط
راجتلها بسرعة و هي مخضوضة عليها و قالتلها
عهد...مالك يا داليا في ايه!!
بس داليا مكنتش بترد عليها كانت بتعيط بس
دخلت هالة باستغراب و هي بتقول لداليا
هالة...في ايه !
بصتلها عهد بعدم معرفة و رجعت بصت لداليا انها تتكلم بس داليا بصت لهالة و هالة طبعا استغربت
اتكلمت عهد بحدة خفيفة من الخضة و هي بتقول لداليا
عهد....م تنطقييي!!
بصت داليا لهالة و قالتلها و هي الدموع مغرقة وشها
داليا...انا سمعت بابا و هو بيقولك انه مش موافق على رحيم
سكتت هالة و مردتش و عهد معرفتش تقول ايه ف قالتلها بابتسامة
عهد...بابا مينفعش يرفضه من غير م يجوا و يتقدموا يا داليا الاصول بتقول كدا ..مش يمكن لما يجوا بابا يلاقيه مناسب و يوافق!!
بصتلها داليا بأمل و قالتلهم و هي مش مصدقة
داليا...بجد
هزت عهد راسها بشك بس حاولت انها متخليش داليا زعلانة
و هالة سابتهم و خرجت و هي زعلانة على داليا
حاولت عهد تغير الموضوع و قالتلها
عهد...امتحاناتي قربت و هخلص الدراسة و انتي لسه
ضحكت داليا عليها و عهد كمان بس اختفت ابتسامة عهد تدريجيا لما افتكرت يوسف و كلمته اللي قالها اللي لسه لحد دلوقتي ف بالها
سألتها داليا باستغراب لما لاحظت حزنها المفاجئ
داليا....مالك؟
بصتلها عهد و ابتسمت و هزت راسها بنفي و هي بتقولها
عهد...مفيش يا حبيبتي
ردت عليها داليا بشك و هي بتقولها
داليا...بس انا متأكدة ان في حاجة زعلتك
كملت و هي بتسألها و بتقولها
داليا...حصل حاجة زعلتك انهاردة ولا ايه ؟
ردت عليها عهد و هي بتحاول متبقاش زعلانة و بتقوله
عهد...حاجة مش مهمة اوي يعني بس من وقتها و انا صعبان عليا نفسي
كملت كلامها و هي بتقولها بتبرير و حزن
عهد...غصب عني م انا برضو انسانة و عندي شعور
كلمها خلى داليا تزعل عشانها و قالتلها بحب و هي مبتسمة
داليا...احكيلي طيب انا سامعاكي
هزت عهد راسها و بدأت تحكيلها. من اول م اتكلمت هي و سارة لحد م مشيت
ردت عليها داليا بلامبالاه و هي بتقولها
داليا...كبري دماغك منه يا عهد فكك اصلا بلا غرور بلا قرف
ابتسمت عهد عليها و قالتلها
عهد...على رأيك
....استغفر الله العظيم و اتوب اليه
في فصر فاروق الحديدي
كانت ندى ف اوضتها ماسكة تليفونها و بتشرب شاي
لاقيت الباب بيتفتح فجأة و بتظهر امها الي كان باين عليها الغضب
استغربت و راحت لأمها و هي بتسألها باستغراب
ندى...مالك يا ماما
قبضت امها على دراعها جامد لدرجة ان ندى صرخت بألم و هي مش فاهمه في ايه
ندى...فهميني طيب في ايه ؟؟
ردت عليها مروة بغضب و هي بتقولها
مروة...ف حياتي كلها مشوفتش واحده بتحب تقلل من نفسها زيك
اتصدمت ندى من كلام امها و قالتلها
ندى...ليه انا عملت ايه !!
ابتسمت امها بغضب و هي بتضغط على دراعها اكتر لدرجة ان ندى صرخت و هي حسه ان دراعها هيتكـ سر ف اي لحظة
مروة...كنتي فرحانة و انتي عمالة تكلميها انهاردة على الفطار و هي مبتردش عليكي
كملت بغضب و عصبية و هي بتقولها
مروة...فرحانة انك خليتي واحدة زي دي تقلل منك قدامنا كلناااا
فهمت ندى ان امها بتتكلم عن سارة و قالتلها و هي دموعها نازلة على خدها
ندى...سارة كانت بتعيط يا ماما
مروة...حتى لو كانت بتمو.ت مش بتعيط انتي مالك بيها
بصتلها ندى بصدمه و قالتلها
ندى...سارة اختي مش بنت عمي او صحبتي بس يا ماما و اكيد لو انا كنت بعيط مكنتش سابتني !
ردت عليها امها بحدة و هي بتقولها
مروة..لأاااا
استغربت ندى و مروة كملت كلامها و هي بتقولها
مروة...هي ولا اختك ولا صاحبتك دي عدوتك فااااهمه!!
كانت ندى بصالها بصدمة و مش بتنطق بس اتنفضت من مكانها بخوف لما امها زعقتلها و هي بتقولها
مروة...فااااهمه ولااا لأااا!!!
هزت ندى راسها كذا مرة بخوف من امها
و مروة سابت ايدها بغضب لدرجة ان ندى رجعت لورا كذا خطوة و خرجت مروة و رزعت الباب
قعدت ندى على الكنبة و هي بتعيط بحزن و هي مش فاهمه ليه امها مصرة تكرهها ف سارة اوي كدا
....لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير
تاني يوم كانت سارة ف الجامعة و كانت مستنية تشوف عهد عشان تاخد رقمها و يبقوا صحاب بس عهد اتأخرت
اتكلمت شمس بضيق و هي بتقول لسارة بغضب بعد م لاحظت ان سارة مكنتش مركزة معاها اصلا و لا سامعة الكلام الي هي بتقوله مجرد انها بتنقل نظرها على زمايلها يمكن تلاقي عهد
شمس....هووو في ايييه يا سااارة؟؟؟
بصتلها سارة باستغراب من غضبها و قالتلها
سارة...نعم
اتكلمت شمس بسخرية و هي بتعيد كلام سارة و بتقولها
شمس...نعم؟؟
اتأفأفت سارة بضيق و بعدين بصت لشمس و سألتها و هي بتقولها
سارة...مشوفتيش عهد؟؟
بصتلها شمس باستغراب و سألتها
شمس...عهد مين؟
اتكلمت سارة و هي بتحاول تفكرها و هي بتقولها
سارة...عهد البنت هي جاتلنا امبارح
رفعت شمس حاجبها باستغراب و هي بتسألها
شمس...و انتي بتسألي عنها ليه؟
سارة...عادي يعني يا شمس مالك
مردتش شمس عليها بس سكتت لما لاقيت عهد داخلة المدرج
بصت لسارة عشان تتكلم معاها عشان متشوفش عهد بس اتصدمت لما ملقتش سارة اصلا
بصت مكان عهد لاقيت سارة واقفه بتتكلم معاها و هي مبتسمة و دا خلى شمس نفسها تروح تضرب عهد
اما بالنسبة لسارة ف اول م شافت عهد راحتلها بسرعة و هي مبتسمة
ابتسمتلها عهد و سارة قالتلها و هي لسه مبتسمالها
سارة...عاملة ايه
ابتسمتلها عهد و قالتلها
عهد...الحمدلله انتي ايه اخبارك
سارة...الحمدلله
كملت كلامها باحراج و هي بتقولها
سارة...اتمنى متكونيش زعلتي من چو
ظهر على وش عهد الاستغراب و قالتلها
عهد...مين چو؟
سارة... دا أبية يوسف اخويا
كملت و هي بتحاول تخلي عهد تفتكر
سارة... الي جي امبارح
هزت عهد راسها بتذكر و قالتلها بابتسامة
عهد... لا ابدا عادي حصل خير
ف الوقت دا جت دكتور المادة و طلبت من الطلبة يقعدوا عشان تبدأ تشرح المحاضرة
قالت سارة لعهد بابتسامة
سارة... تعالي اقعدي معايا انا و شمس
بصت عهد لشمس لاقيتها باين عليها الضيق بس محبتش ترفض طلب سارة خصوصا كمان ان الدكتورة هتبدأ المحاضرة و هي مكنتش عايزة تعمل شوشرة
... سبحانك اللهم و بحمدك
عدى وقت المحاضرة و سارة قالت لعهد و شمس
سارة... فاضل ساعتين على المحاضرة الجاية هتعملوا ايه
سكتت شمس تشوف رد عهد ايه الأول
و سارة بصت لعهد بمعنى انها تتكلم
عهد... انا مش هقدر اروح لأن على م اروح فيها ساعتين اصلا ف ممكن اقعد ف كافيتيريا الجامعة
سارة... طب انا بيتي قريب اوي من الكلية نص ساعة تقريبا او ساعة الا ربع بالكتير اوي تعالي معايا نروح نقعد شوية و بعدين نيجي و كمان اعرفك على مامي
ابتسمتلها عهد بشكر و قالتلها باعتذار لطلبها
عهد... شكرا جدا يا سارة بس خليها مرة تانية
هزت سارة راسها بحزن بس كانت متفهمه ان عهد مش عايزة تروح هناك ف قالتلها
سارة... عموما عادي لو جيتي محدش هيقول حاجة بالعكس دا الكل هيرحب بيكي و انتي هتحبي عيلتي اوووي
اكتفت عهد بانها تبتسملها و خلاص عشان متحرجهاش للمرة التانية
قلبت شمس عيونها بملل من كلامهم الي مش بيخلص و سارة افتكرت ان يوسف قالها تقوله اسم عهد ف سألتها و هي بتقولها
سارة... صحيح يا عهد هو انتي اسمك ايه؟
بصتلها عهد باستغراب و سارة ضحكت على سؤالها و قالتلها
سارة... مقصدش اسمك انتي لأ.. انا عارفة انك اسمك عهد بس عهد ايه؟
هزت عهد راسها بمعنى انها فهمتها و قالتلها
عهد.. عهد صادق الأنصاري
فضلت سارة تكرر الاسم ف بالها كتير عشان تحفظه و تقوله ليوسف
و سكتوا كلهم عشان دكتور نورا كانت بدأت شرح المحاضرة
ف استغلت سارة انشغال عهد بتليفونها و كتبت ليوسف اسم عهد ف رسالة و بعتتهاله و سابت التليفون و قالتلهم
سارة... خلاص مادام عهد مش عايزة تيجي البيت تعالوا نروح نتغدى ف اي مكان
اتفجئت عهد من اللي سمعته لأن بالتأكيد كل المطاعم الي هنا اسعار اكلها مش هيبقى معاها ربع تمنه حتى
بس اتطمنت لما لاقيت سارة بتقولها بابتسامة
سارة... بتحبي سندويتشات الكبدة و السجق؟
هزت عهد راسها بتأكيد و هي مصدومة ان سارة بتاكل الاكل دا عادي
اتكلمت سارة بخبث و ابتسامة و هي بتقولها
سارة... عرفت من فترة ان في عربية جديدة ف شارع ***
ابتسمتلها عهد و قالتلها
عهد... بس دي بعيدة اووي و هتاخد الوقت الي باقي للمحاضرة الجاية
بصتلها سارة بفرحة و هي بتقولها
سارة...طب كويس انك تعرفي المكان دا دا انا كنت همشي ورا الGPS
ضحكت عهد و قالتلها
عهد... اكيد عارفة المكان لأن دا مكان بيتي
اتصدمت سارة لأن لسه قايلالها ان بيتها ف كومباوند قريب من الكلية و ابتسمتلها عشان متحرجهاش
بس شمس اصرت انها تحرجها عشان تبعد عنهم و تبطل تكلم سارة و قالتلها بخضة ممزوجة بالصدمة
شمس... بتهزررري!!!
بصتلها عهد باستغراب و قالتلها
عهد... لأ ليه؟
ردت عليها شمس بصدمة و هي بتقولها
شمس.... انتي ساكنة ف منطقة شعبية يا عهد مش ف كومباوند زينا !!
بصتلها سارة بصدمة من الي قالته و قالتلها
سارة... ايه الي انتي بتقوليه دا يا شمس!!
بصتلها شمس بدهشة مصطنعة و هي بتقولها
شمس... اتصدمت بس اصل عمري م كنت اتوقع دا بجد
متنكرش عهد انها حست بالاهانة لدرجة انها عيونها دمعت بس قدرت انها تخفي دموعها ببراعة و ردت على شمس و هي بتقولها
عهد... ايوا عايشة ف منطقة شعبية و الحمدلله عندي انتماء للمكان الي كبرت و اتربيت فيه ف اكيد مش هتحرج اني اقولكوا اني عايشة هناك و مع ذلك لو حبيتوا تاكلوا من عند عم ربيع كلموني و انا هقوله انكوا تبعي و وقتها من اول م تيجوا المنطقة الشعبية دي لحد م ترجعوا التجمع بالسلامة هتعرفوا اننا ناس جدعة و بتعرف تضايف ضيوفها احسن من اغنى الاغنياء كمان ووووو
يتبععععع
تكملة الرواية من هناااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا