رواية ليلة لا تُنسي الفصل الخامس 5 بقلم دينا عبد الله)حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية ليلة لا تُنسي الفصل الخامس 5 بقلم دينا عبد الله)حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
هديه عشان حبايب قلبي ❤
رجعت لؤلؤة و نورهان علي البيت اتفاجأو بواحد قاعد مع باباهم عاصم اول ما لاحظ وجودهم بص علي لؤلؤة وعنيه متشالتش من عليها
خدتهم فاتن ودخلتهم علي الاوضه بصتلها لؤلؤة وقالت: مين دا يا ماما
بصتلها فاتن بحزن وقالت: دا صاحب الصفقه اللي ابوكي خسرها جي واتكلم مع باباكي وقال انه ممكن يرجع المبلغ اللي باباكي خسره بس بشرط
بصت لؤلؤة و نورهان لبعض بتفكير... بصت لؤلؤة علي مامتها وقالت: شرط اي
فاتن: يتجوزك
شهقت نورهان بصدمه.... بصتلها لؤلؤة وقالت بصدمه: يتجوزني..... وبابا قاله اي
فاتن: باباكي مش هيقدر يقول رايه اذا موافق ولا لا غير لما يعرف رأيك انتي الاول
نورهان: مش دا لؤي الجاسمي
فاتن: اه هوا.... هااا قولتي ايه يا لؤلؤة
بصتلها لؤلؤة وهيا مش عارفه تقول ايه...... هيا مستحيل توافق تتجوز واحد متعرفهوش ولا قابلته قبل كده دا غير انه باين علي شكله مش المواصفات اللي هيا عايزاها.... بس لو وافقت هيرجع باباها المبلغ اللي خسره ومش هيشيل هم حاجه وهيرجع يبتسم تاني ومش هتشوفو مهموم ولا زعلان زي ما شافته الصبح...
فاقت من شرودها علي صوت نورهان اللي بتقول لها: انا لو مكانك مش هوافق.... هوا اي نعم مز وشكله حلو بس دا مش معناه انك توافقي عليه كدا علي طول وانتي اصلا متعرفيش حاجه عنه افرضي صايع وبتاع بنات افرضي مثلا متجوز ومحدش يعرف افرضي كان شمام ولا مدمن افرضي.........
قاطعتها فاتن وهيا بتقول: باااااااس اي صدقتي ما فتحتي خلي اختك تعرف تفكر هتوافق ولا لا عشان هوا قاعد مع باباكي مستني الرد
لؤلؤة بوش خالي من التعابير: موافقه يا ماما
بصتلها نورهان بصدمه وقالت: موافقه اللي هوا ازاي يعني
فاتن بحزن: انتي متأكده من قرارك يا بنتي
لؤلؤة بابتسامة عشان تطمنها: اه انا متأكده
فاتن بابتسامة: طيب انا هطلع اقول لـ باباكي انك موافقه
وسابتهم فاتن وطلعت... وقفت نورهان قدام لؤلؤة اللي ظهر الحزن علي ملامحها وقالت: انتي وافقتي عشان بابا مش كدا
لؤلؤة بحزن: مفيش حل تاني مش هقدر اشوف بابا زعلان وشايل هموم الدنيا علي اكتافه واشوف الحزن والكسره في عينيه ويبقا في ايدي الحل و موافقش
نورهان بحزن: افرضي كان شخص مش كويس
لؤلؤة بحزن: مش هتجوزه علي طول كده هيبقا في فتره خطوبه عشان اعرفه اكتر وقتها هعرف اقرر اذا كان مناسب اكمل معاه ولا لا
*
معتز بتوهان وهوا بيفتكر ملامحها وتفاصيلها الجميله الساحره: كتله في الانوثه والجمال ماشيه علي الارض
بصله سفيان وقال: هيا مين دي
اتعدل معتز في جلسته وبص لـ سفيان وقال: بت كدا غير كل البنات.... حتة كنافه بالقشطه...... اول مره احس بالشعور دا اتجاه اي واحده
سفيان بمكر: شوفتها فين الكنافه بالقشطه دي
معتز بضيق وغيره: انا بس اللي اقول عليها كدا
ضحك سفيان وقال: اقدر اقول ان دا هوا اللي بيقولو عليه حب من اول نظرة
معتز بابتسامة جميله: هوا فعلا حب من اول نظرة
سفيان: اسمها ايه
اختفت ابتسامة معتز وقال: اسمها..... معرفش
سفيان بدهشه: ازاي حبتها وانت اصلا متعرفش اسمها ايه.... طيب قولي ساكنه فين... كلمتها اسلوبها معاك كان اي
معتز باحراج: معرفش عنها حاجه ولا حتي كلمتها
ضحك سفيان وقال: اومال حبتها ازاي يعني
معتز: مش عارف من اول ما وقعت عيني عليها وانا حاسس بحاجه غريبه.... قلبي مال ليها فجأه كدا لوحده معرفش ازاي شكلي كدا حبيييت
هز سفيان راسه بقلة حيله وقال: ماشي يا عم الحبيب..... المهم قولي وصلت لـ حاجه
معتز: انا عملت زي منتا عايز وانا علي تواصل مستمر بالناس اللي ساكنه في البيت واول ما يعرفو اي حاجه عن الناس اللي كانو ساكنين فيه قبلهم هيقولولي علي طول
اتنهد سفيان بتعب وفقدان أمل... بصله معتز وقال: والله امرك غريب بتدور على عليها بعد ما سابتك من عشر سنين دا غير انك اصلا اصلا يعني مش عارف اسمها الحقيقي ايه.... اومال ازاي كنتو صحاب وانت معرفش اسمها الحقيقي
سفيان: كنا صغيرين يا اخي مكنش عندنا فكر في الحاجات دي كلها اسمها الحقيقي او عليتها بالتفصيل مفكرناش في كل دا...... احنا كنا كل يوم نقعد مع بعض نلعب ونحكي عملنا اي في يومنا وحاجات كتير لكن موضوع الخصوصيه دا مكناش بنتكلم فيه
معتز : يبقا مستحيل تلاقيها...... هتمشي في الشارع وتقول انا بدور على واحده اسمها لولو
سفيان بغضب: انا استاهل ضرب الجزمنه اني بحكيلك اصلا
معتز: يا عم اهدى شويه انا بهزر معاك عشان تفك شويه... بس كلامي منطقي برضو انت ازاي هتلاقيها وانت مش عارف اهلها مين او اسمائهم اي ولا عارف اسمها الحقيقي ايه.... طيب قولي هيا تعرف اسمك اهلك
سفيان: لا برضو
معتز بنفاذ صبر: انت عايز تشلني....اومال كانت بتناديك بـ اي
سفيان: سيف
معتز: وانت قولتلها من البدايه ليه اصلا ان اسمك سيف مقولتلهاش ليه ان اسمك سفيان علي الاقل لو هيا كانت كمان بدور عليك كانت هتبقا عارف اسمك سفيان.... لكن هيا دلوقتي هتدور علي واحد اسمه سيف
سفيان: وانا صغير مكنتش بحب اسمي اوي فقولتلها تناديني بـ سيف وهيا كمان قالتلي اناديها باسم الدلع بتاعها
معتز: انت عامل زي اللي بيدور علي إبرة في كومت اش
*
دخلت لؤلؤة اوضتها بعد ما اتفقو علي معاد الخطوبه..... قعدت علي السرير وملامح الحزن علي وشها.... مش مبسوطه ولا مرتاحه بس لازم تعمل كده عشان خاطر باباها
قامت فتحت الدولاب وطلعت منه صندوق صغير دهبي... قعدت علي السرير وفردت جسمها وفتحت الصندوق وطلعت منه خاتم صغير بلاستك لعبه بصتله وهيا بتبتسم بحزن
فلاش
قبل عشر سنين
: هاتي ايدك
لؤلؤة باستغراب: ليه
: هاتيها بس
مدت لؤلؤة ايديها... لقيته بيحط الخاتم في ايديها... بصت للخاتم بابتسامة وقالت: اي دا
: انا بشوف في التلفزيون لما واحد بيحب واحده بيلبسها خاتم في ايديها
ضحكت ببرائه وقالت: يعني انت بتحبني عشان لبستلي الخاتم
: اه.... عجبك
بصت لؤلؤة للخاتم بسعاده وقالت: اه حلو اوي شكرا يا سيف
: خليه علي طول في ايدك
لؤلؤة: بس لما اكبر هيصغر علي ايدي
: وقتها هجبلك واحد غيره وحقيقي عن دا... عشان انا لما اكبر هتجوزك
بصتله وضحكت ضحكه جميله و بريئه
باك
بصت علي الخاتم بحزن وقالت: بس انا دلوقتي هتجوز لواحد غيرك..... يمكن مكناش نعرف عن بعض حاجات كتير بس كنت حاجه مهمه اوي في يومي وحياتي...... برغم كل السنين اللي فاتت بس انا لسه فكراك يا سيف
بصت علي الصندوق وقالت: ولسه محتفظه بكل حاجه جبتهالي.... هما اللي بيفكروني بيك و اللحظات الجميله اللي كنا بنقضيها سوا..... لو كنت اعرف اننا هنبعد عن بعض اوي كدا مكنتش سبت المكان ومشيت
طلعت ورده حمرا صناعيه من الصندوق وقالت بابتسامة حزينه: قولتلي بحبك بس انا كنت صغيره مكنتش فاهمه معني الكلمه كويس.... بس انا دلوقتي عارفه وفاهمه معاناها اي وطول السنين اللي فاتت دي علمتني... احبك..... احبك وانت مش موجود...............
#يتبع
تكملة الرواية من هنااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا