رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني الفصل الخامس 5بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني الفصل الخامس 5بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
غرام قامت من مكانها بصدمة غضب حزن حنين مشاعر ملخبطة صحيح سما مش اختها بس كانوا اكتر من الاخوات اتجهت لسمر و حضنتها فضلت تربط على ضهرها بحنان سمر واقفة زى ما هى مش عارفه تعمل اي رفعت ايديها بتردد و حضنتها هى مش محتاجة في الوقت دا غير حضن امها كان نفسها امها تبقا موجودة و تحكي ليها الى حصلها لكن في يوم و ليلة كبرت كبرت اوى لدرجة ان بتخاف من نفسها غرام بعدت عنها و قعدتها على الكنبة و هى قعدت جانبها:ـ اي الى حصل يا سمر.. مين الى اتحب.س ظلم انتي جبتي الكلام دا منين اتكلمي
سلطان قفل الباب :ـ احنا سامعينك و لازم تعرفي مهما عملتي مستحيل نزعل منك لان متاكد انكي الى وصلك غير الى حصل اتكلمي يا بنتي
سمر اتنهدت:ـ خالتي قالت ان حضرتك سجنت ابويا ظلم لانك بتكره و ان حضرتك مستنية الوقت المناسب علشان تنتقمي منه لان اتحل دور اخوكي
غرام:ـ و بعدين
سمر:ـ و انا زقتي حد عليه علشان يخسر شغله و انكي كمان بعتي حد يحرق بيتنا كونا قعدين انا و ماما فجأة النار مسكت في كل مكان في البيت ماما مستحملتش الدخان و ماتت انا فاكرة اليوم دا اكنه امبارح فجأة حتي ضرب..ني على راسي معرفش مين صحيت ههه لقيت نفسي في ملجأ و بعدين خالتي جت و حكت ليا كل حاجة فضلت قعدة في الملجا سنين لحد ما زهقت و هرب..ت منه اشتغلت و كملت تعليمي و بعدين روحت اشتغل في الفندق بتاعكم
غرام بهدوء ما قبل العاصفة:ـ خالتك قولتيلي .. خالتك دى كدابة و اكتر واحدة خربت حياتي و حيات امك خالتك هى الى دمرت حياتكم مش احنا
فلاش
سما بدموع:ـ انا زهقت يا غرام هى عايزة مني اي تانى بعدت عنها و اتجوزت و سافرت جاية ليه تانى ليه مش مكفيها الى حصلي بسببها هو حرام اعيش زى الناس غلط لم اعيش صح
غرام:ـ طب اهدي حصل اي بس يا سما
سما بصتلها بدموع:ـ ه هشام بيشتغل مع رغدة فى المخد..رات و الأدوية المض.روبة هو اعترفلي بالسانه انا مش عايزة اكمل معاه و خايفة على بنتي سمر ياريتني ما كنت خلفت ياريتني ما كنت حبيته
مشهد تانى سما راحت القسم
سلطان بصدمة:ـ انتي عارفه بتعملي اي انتي بتسلمي جوزك مدرجة دا
سما بحزن:ـ اسلمه احسن ما اربي بنتي على الفجع و ظلم الغير اسلمه قبل ما يموت المبادئ في بنتي و يضمرها صدقيني دا احسن لسمر ملهاش ذنب في كل الى بيحصل رغدة دمرتنا و انا مش هستنا لم اشوف افعال جوزي في ولاد الناس تحصل لبنتي هى بنت وحيدة و هتتربة و تعيش زى ما انا عايزة حتي لو بملح بس تعيش في نور ربنا إنا متعبتش كل دا علشان اقضي على مستقبلها انا هخدها و هروح اي بلد نعيش فيها بلد محدش يعرفنا ولا نعرفه
باك
سلطان بهدوء و حزن:ـ هشام مرضاش يعترف على رغدة لان الموضوع حاجات كتير اوى غير المخ.درات شيل نفسه القض.ية كلها انا مقبضش على ابوكي والله العظيم انا حاولت اساعده بس كل الأدلة ضده دا غير اعترافه.. اليوم الى حصلت الحا.دثة في بيتكم غرام راحت البيت لقت سما فعلا طلبت الإسعاف بس عمرها خلص لحد هنا دورنا عليكى كتير و قلبنا الدنيا بس مكنش ليكى اثر لا انتي ولا رغدة
غرام :ـ انا عمري ما فكرت انت.قم من ابوكي لانه ماذني.ش بالعكس دا ياما وقف جانبي الى قالك كدا عايز يضمرك ابوكي مش مظلوم يا سمر امك ماتت من قهرتها منه لانه ك.دب و مخ.ادع انا مش عايزة اعرف انتي عملتي اي لعبتي في الفندق عادي كل حاجة كويس اولادي و عارفهم واحد واحد انتي ماذتيش حد مننا لانكي مش بتعرفي تاذي انتي بنت سما الى عمرها ما اذت نم..لة احنا مستحيل نزعل منك صحيح اتعصبت شوية بس علشان الى حصل غلط انا عندي بنتين و الى مرضهوش ليهم مستحيل ارضاه لغيرهم انتي مش غلطي لوحدك و الحمد لله ربنا اراد ان تجي لحد عندنا و ترجعي لينا من تاني انا عندي تلات بنات
سمر بوجع و حزن:ـ بس انا كنت بدي لاسر مخ.درات و كنت بوقع بينه وبين لؤي و بينكم كنت بخليه يحس انكم مش بتحبه عملت فيكم حاجات كتير اوى اذي..ت لؤي في شغله لم المساج..ين ضرب..وا عليه نار أثناء الترحيل كنت عايزة اطفي النا..ر الى جوايا ناحيتكم بس عمري ما ارتحت و انا بعمل كدا سامحوني ارجوكم انا طالبة السماح لاني اذيت.كم من غير سبب
سمر سبت ايد غرام و خرجت جري على اوضتها بعد شوية اتجمع الكل على السفرة
مصطفى:ـ شوفي بقا يا زوجتي اخي الاه قصدي يا سمورة معلش يا اسر اخوها الصغير و بعدين ما هى واحدة من العيلة حتي بص كدا شبهنا
غرام:ـ مش هنخلص من لسانه
سلطان:ـ سبيه لم نشوف اخرتها معاه
مصطفى:ـ احم احم بيما انى هبقا عمو الصغنن
لؤي:ـ و دا من امتي الكلام دا كان زمان و انت لبس المريلة
رزان و روان:ـ هيهي هيهي
مصطفى مسك كاس الماية:ـ هتلقو عليكم لو ما سكتو.. و انتي يا مش عارفه اسمك
سمر:ـ سمرر
رزان:ـ سمر ولا قمر
مصطفى:ـ يا جماعه خلوني اقول الكلمتين بدل رغيكم دا دا اي العيلة دى مش كدا
سلطان:ـ بسسس.. اتفضل قول و خلصنا برغي امك
غرام بصتله بتوعد و غيظ
مصطفى:ـ بيم انى هبقا عمو مصطفى احم ف لو جاه ولد انا الى هسميه و لو بنت
رزان و روان:ـ احنا الى هنسميها
روان:ـ يااه كام شهر و هبقا عمتو الحرباية و بعدين هتقلبني في مكياجي
رزان:ـ انتي مش حرباية انتي عقربة
روان:ـ من بعدك يا حية
مصطفى:ـ امى الى هتسميها لا انتي ولا هى انتوا الاتنين مجانين عايزين البت تتجنن زيكم
مصطفى قعد ينكش في اخواته البنات كالعادة ميرنا بتبصلهم بإعجاب و ضحك على شكلهم اسر بيسمع بملل لان عارف ان سمر كدبت سمر بقا بتبصلهم بحزن و وجع لانها هتموت لوحدها من غير ما حد يحس بيها
روان:ـ و بحبك يا سارة اااه حب حب الصياد لصنارة
رزان:ـ سرسورةةة ترترتر ترررتررر
مصطفى عمل نفسه في سامع
سلطان:ـ لؤي اعمل كنترول بدل ما انكد عليكم
لؤي بحده مصتنعة:ـ ما تخرسو بقاا اي صدعتونا
اسر سقفله:ـ لا مسيطر
مصطفى:ـ دا لم بيصدق انكم تناموا و يجي هو و اسر يهيصو معانا في كب..اري النجوم
غرام بصتله و قالت بين سنانها:ـ مصطفى و بعدين معاك
مصطفى:ـ هو انا قولت حاجة
بص لسمر و ميرنا و كمل:ـ تعرفي يا بت يا سمورة انكي بتفكرني بالفنانة غادة عبد الرازق في زهرة و ازواجها الخمسة محدش قادر عليها اوية و مفتريه و ربنا على المفتري
سمر بصتله بغيظ:ـ والله مممم تحب تشوف المفترية بتعمل اي ولا الطيب احسن
مصطفى:ـ هاا لا بس زهرة اوية مع الحق و انتي زيها بتحبي الحق جدا بصراحة هو انتي معندكيش اخت تانية بس تبقا شبهك
اسر خبط الشكة في الطبق و بصلها بصة ارعبته سمر بتتعكس يا جدعان
مصطفى:ـ انتي الى يشوفك يقول انكي مفترية و شيط.انية بس في الحقيقة انتي اهبل من الهبلة يا سمر اوية اي انتي اهبل من روان اختي... الاخت ميرنا
ميرنا بصتله بمعنى انجز
مصطفى ببرود: ـ انتي الى يشوفك يقول انكي سهتانة و هادئة لكن زى ما بيقولوا يما تحت الساهي دواهي
روان بصوت واطي لرزان:ـ تصدقي كلامه منطقي مصطفى اول مرة يكون حكيم
رزان:ـ تصدقي فعلا ميرنا تحسيها مش سهلة خاالص انا عارفه لؤي وقع عليها ازاي سمر فعلا اوية بس الى يقرب منها يعرف اد اي هى هبلة بتفكرني بمامي
الحقيقة بقا ان ميرنا اتوترت جدا و وشها اتغير من الخوف عكس سمر الى بتبصلهم بصدمة بمعنى بتقولو اي انا مش طيبة ولا غلبانة بس الحقيقة ان مصطفى من رغم انه صغير الا ان يقدر بنظرة يعرف الى قدامه بيقول الحق ولا بيكدب شاف في سمر البراءة و شاف في ميرنا ال.غدر و الاستغلال بعد شوية قاموا من على السفرة و بيت ملئ بالضحك و الهزار طبعا مصطفى مجنن الكل مش سيبهم في حالهم حتي ميرنا بعدين كل واحد راح لى اوضته
في اوضة لؤي
لؤي باستغراب:ـ هتفضلي تبصلي كدا كتير.. ميرنا انتي يا بنتي
ميرنا بابتسامة:ـ حد قالك انك حلو اوي خصوصا و انت بتشتغل دائما بسمع عنك لكن متوقعتش انى اتجوزك حاجة لا على البال ولا على الخاطر
لؤي بصلها و قفل الاب توب:ـ مممم طب دى حاجة حلوة ولا وحشة انكي متجوزة ظابط
ميرنا:ـ هى حاجة حلوة و مش حلوة.
كملت بحزن و وجع.. تعرف ياريتك ظهرت من زمان ياريت الزمان يرجع و انت تظهر يمكن حاجات كتير اوى مكنتش حصلت ولا خسرت اعز الناس على قلبي دائما بنعوز حاجة و نحارب علشانها في الاخر بندرج انها مش من نصيبنا غير بعد ما نخسر الى حوالينا
لؤي:ـ و اي الى نفسك ترجعيه حاسس انكي مخبية حاجة من ساعة مخرجتي من عند المدام سمر هى ضيقتك في حاجة.. اسر بيقول انها رخمة شوية بس طيبة لو حد ضيقك قوليلي و هجبلك حقك
ميرنا كلام سمر بيتردد في راسها و سرحت في الذكريات الحلوة مع سمر
فلاش
سمر:ـ يااه يا ميرنا لو نتجوز اخوات يارب نتجوز اخوات و نبقا في بيت واحد قصر و يتقالنا يا هوانم مع ان انا هانم مش محتاجه بس هبقا هانم
ميرنا:ـ يا سمر دا عشر مرة تدعي بالحكاية دى و بعدين يا حبيبي احلمي على ادك احنا اخيرنا دا لو اتجوزنا اخيرنا نتجوز واحد زى اسامة التنح دا
سمر قامت وقفت و هى مسكة المرايا و بتلعب فى شعرها:ـ اتكلمي عن نفسك يا بيبي انا الى هتجوزه الدنيا كلها تحكي و تتحكه بياه وسمته ثقافته و اهم منه هو شخصية عربيته ماحنا هنبقا مع بعض في كل حاجة يااه لو يكون رجل اعمال أو ظابط يااه انا هنام بدل ما اتجنن باحلامي دى
مشهد تانى
ميرنا:ـ يعني بتحبيه
سمر بفرح:ـ اووف مين قال بحبه معجبة بيه علشان محترم بس مش تو اه يا ميرنا بحبه اوى و هو كمان تعرفي قال بعد الامتحانات هيتقدم معرفش ازاي شكله مجنون حتي لو بيت صغير جدا انا موافقة حتي لو مستشفى المجانين طلامة معاه موافقة
سمر حضنتها بفرح لكن ميرنا نظرة عينيها ليها راي تانى بليل ميرنا و سمر ماشيين براحة لحد ما وصلوا لباب ميرنا فتحته و ودعت سمر
مشهد تانى
سمر:ـ عشيق ااي يا ميرنا ااانتي بتقولي اااي حرام عليكى
ميرنا بتمثيل:ـ اه قولتي انكي عايزة ته.ربي من هنا و تروحي تعيشي مع حبيبي القلب يا ميس ماجدة انا شايفها بعيني و هى بتح.ضنه
سمر بصتلها بصدمة ميرنا بصتلها بنظرات شماته ماجدة مسك..ت سمر من شعرها
باك
لؤي:ـ انتي كويسة
ميرنا هزت راسها بمعنى لا و الدموع على وجتنها لؤي حط الاب توب على التربيزة و حض..نها و ميرنا قعدت تبكي و صوت شهقاتها مسموعة
لؤي بيحرك ايده على شعرها بحنان:ـ طب ممكن تهدي و احكيلي اي الى حصل علشان اقدر اساعدك
ميرنا بدون واعي:ـ انا الى عملته مفيش غفران فيه ا انا السبب في الى حصل لسمر هى مكنتش كدا مكنتش كدا مكنتش بتبطل ضحك ولا هزار من رغم المصا..يب الى حصلت ليها ا انا دمرتها يا لؤي طالعت عليها كلام محصلش و
الباب خبط و كانت سمر لؤي قام فتح الباب :ـ خير يا مدام سمر
سمر بكدب لانها سمعتها بالصدفة:ـ ممم اه افتكرت مممم صاصا عايزك لا لا اسر اسر عايز يشوفك دلوقتي
لؤي بصلها بهدوء و شك و خرج سمر قفلت الباب و ربعت ايديها:ـ والله ..... و انتي فكرك لم تدمري نفسك و تفتحي بؤك بالي عملتيه دا يبقا صح الى حصل حصل يا ميرنا انا مش مسمحاكي لكن مبرضنيش صورتك تبقا مهزوزة قدام جوزك و عليته امسحي دموعك و اعقلي لان العياط مش هيغير حاجة
ميرنا قامت قربت منها كانت هتحض..نها لكن سمر بعدتها عنها ميرنا بصتلها برجاء سمر بصتلها بوجع و خرجت ميرنا بصت لطيفها و وقعت على الأرض و انهارت في البكاء
سمر دخلت اوضتها سندت ضهرها على الباب:ـ لا يا ميرنا مش هسمح ليكي تدمري نفسك ولا تخربي بيتك انتي اذيتني اه لكن ميهونش عليا اخلي حد يشوف كسرتك ولا صورتك تتهز قدام عيلة الدمنهوري مهما كان انا لسه عايشه.. معرفش الى باقي من عمري اي بس انا مموتش علشان اسيبك تدمري نفسك أو حد يجي عليكى
سمر راحت تنام و هى بتبكي في صمت
تاني يوم في الورشة
مصطفى بيشتغل سارة نزلت لمستواه و عطيته المفك
سارة بمرح:ـ و كشفت السر الى مخبيه عني جدعنة مني مش هقول
مصطفى قام بغضب:ـ انتي عرفتي مكاني ازاي و اي الى جابك هنا انتي اتجننتي يا سارة ازاي تجي هنا اصلا
سارة:ـ عربيتي عطلت و معرفش السبب ف واقفت قدام الورشة دى ممكن يسطا تشوفها ولا اروح لحد تاني
مصطفي بعصبية:ـ ركز في شغلك احسلك و انتي تعالي ورني الزفته مالها
مصطفى مسك ايديها و خرج و هو متعصب من تصرفها و بقا يشوف العربية بتاعتها سارة بتبصله بحب و ابتسامة:ـ بتغيري عليا يا صاصا علشان كدا اتعصبت شوية صغننين
مصطفى:ـ انا بحبك يا سارة اوى و دا بجد
سارة فرحت:ـ بجد يا مصطفى بتحبني انا
مصطفى:ـ طبعا مش اختي و لازم احبها و اخاف عليها بحبك اوى زى اخواتي
سارة اختفت ابتسامتها و قالت بسخرية:ـ مممم والله ممم تمام يا خويا بعد اذنك اسيبك في المكان العجيب دا متخفش سرك في بير
مصطفى ساب العربية و مسك ايديها:ـ سارة انا مخلصتش كلامي و لاخر مرة اقولك غيري طرقتك دى لانها بتعصبني
سارة بحزن:ـ بس انا خلصت كلامي يا اخويا و دا من زمان اوى شكرا على مساعدك بعد اذنك
سارة مشيت مصطفى ضرب العربية برجله بغضب و رجع يشتغل
في الفيلا في اوضة لؤي
لؤي:ـ بقيت احسن
ميرنا هزت راسها بهدوء:ـ احسن كتير الحمدلله... ايدك لسه تعباك
لؤي:ـ دى حاجة بسيطة خفت من بدري
ميرنا:ـ هو انت لبس و متشيك رايح فين بدري كدا معقول يكون شغل
لؤي اتنهد بهدوء ما قبل العاصفة لان مش بيحب حد يساله رايح فين و جاي منين:ـ يعني هكون رايح فين اكيد شغلي بصي بقا من اولها انا مش بحب حد يسالني السؤال دا لانه بيخنقني تمام يا ميمي
ميرنا هزت راسها بهدوء لؤي قبل راسها و خرج فى اوضة اسر
اسر بيبص على انعكس في المرايا ببرود:ـ افندم و ياريت تخلصي لاني مش فاضي
سمر بهدوء:ـ اسر هو انت في حد في حياتك
اسر ببرود:ـ مفيش حتي لو فيه اظن مش هيفرق معاكي اسوأ حاجة حصلتلي انكي دخلتي حياتي يا سمر اول مرة احس اني مغفل لان سمحت لوحده زيك تضحك عليا واحدة كدابة كل همها مصلحتها و بسس انتي حتي مش بتحبي نفسك عايزني احبك ليه انا بكرهك و بصراحة نفسي انام و اصح القي انى خلصت منك انتي ولا حاجة انا الى عملت منك بنادمة
سمر بهدوء و تعب:ـ خلصت اتفضل من هنا امشي يا اسر
اسر:ـ دى اوضي و دا بيتي مش عجبك امشي و ياريت تعمليها علشان ارتاح من وشك
اسر مشي ببرود و رزع الباب سمر بصت لفراغ و قعدت تبكي بقهرة حتي اسر مش بيحبها فعلا هى عايشة ليه دا كان كل كلام سمر الى اخر بتردده بألم غيرت هدومها و راحت لى الدكتورة
سمر:ـ انتي مش هتقولي حاجة ارجوكي يا دكتورة انا ل هتعلج ولا حد هيعرف بيمرضي خليني اعيش الى باقي من عمري في سلام انتي ليه مش عايشة اكون مرتاحة انا راحتي مش في العلاج راحتي في انى اموت
الدكتورة:ـ بس المسكنات عمرها ما كانت حل يا سمر
سمر بعصبية:ـانا ل هخد كيماؤي ولا هعمل زفت ولا حد هيعرف تمام اكتبي المسكان يا دكتورة
الدكتورة بصتلها بشفقة و حزن و كتبت المسكنات سمر مشيت من عند الدكتورة و هنا انهارت في البكاء
سمر و هى سندة راسها على التركسيون بوجع:ـ خلاص يا سمر خلاص معلشي العياط مش حل ولا هيرجع الى حصل بطلي عياط الحمدلله كدا احسن الحمدلله انا مبسوطة اوى والله العظيم مبسوطة جدا هروح لى الى بحبهم الكيماؤي مش هيعمل حاجة اعذب نفسي ليه و هعيش لمين ما كلهم راحوا ابويا و امي راحوا حتي سمر راحت اااه اااه
سمر اتحركت بعربيتها باليل كان الكل متجمع برضو في الفرحان و في الزعلان
ميرنا بعدت شوية و ردت على الفون:ـ الو
اسامة بابتسامة و برود:ـ كلها كام ساعة و محدش يقدر يخدك مني حتي سيدت الرائد هو انا مقولتش ليكي تو بقيت بنسي كتير معلش لانكي يا حبيبتي هتبقي أرملة لؤي بعد ساعات معدودة باي باي ميمي
ميرنا قفلت في وشه حطت ايديها على قلبها بخوف ظبطت نفسها و راحت تقعد معاهم مصطفى و مراد بيلعبو بالستيشن
روان سقفت:ـ برافو عليك يا مراد اديلو تعيش و تخد يا صاصا
مصطفى نفخ بضيقة:ـ ألعب يا خويا العب مش هسيبك غير لم اكسبك هجبلك اسر
مراد بيضحك عليهم:ـ والله انتوا عيلة مجنونة بس معاكي حق يا رزان
روان:ـ انا مش رزان انا روان
مراد:ـ انا مش كريم انا كرم
مصطفى:ـ يا خفة دمكم انتوا الاتنين
الباب خبط رزان راحت فتحت الباب:ـ انت اي الى جابت هنا اطلع برا
ادم:ـ مش بتردي على تلفونك ليه انتي مش حرة زى زمان يعني لو خدك دلوقتي محدش يقدر يقولي بتعمل اي
رزان بغضب:ـ طب لو مش مشيت دلوقتي امشي اطلع برا بقولك
ادم دخل ببرود:ـ انا عملت اي سبني بس اسلم على حمايه و حماتي و اقعد معاهم هو دا مش من حقي
سلطان قام و قال بغضب:ـ انت مين سامحلك تجي انت مين اصلا و اي الى بتقوله دا اطلع بره ياما احبس.ك
ادم قعد ببرود:ـ على قلبي زى العسل يا حماي العزيز مش ابو مراتي يبقا تعملوا الى عايزينو طبعا يا روحي من حقك تقعدي عند اهلك شهر بس علشان انا عايز كدا اعرفكم بنفسي انا ادم جوز رزان مراتي على سنة الله ورسوله
اسر مسكها من هدومه و فضل يض..ربه غرام اخيرا نطقت:ـ بسسس بقاا سيبووو
غرام اتقدمت من رزان مسكتها بغضب:ـ اي الى بيقولوا دا انطقي الى الزفت دا بيقولو حقيقي اتكلمييي
رزان حطت راسها في الأرض و بقت بتبكي غرام بصتلها بصدمة و قهرة لسانها حرفيا عجز عن النطق محستش بنفسها غير و هى بتض..ربها بالقلم زينة خدت رزان و طالعوا على فوق هى و لارا و تسنيم الكل مصدوم
فون غرام رن:ـ الو يا لؤي انت فين كل دا
غرام وقع الفون منها و اغمو عليها و..........
يتبع
يا تري غرام اتصدمت ليه و سمر هتموت فعلا و اي سبب كره اسر لسمر رايكم مين الى اتظلمت اكتر سمر ولا ميرنا
تكملة الرواية من هناااااا
لمتابعة الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزءالاول1 من هناااااااااا
الرواية كامله الجزء الثاني 2من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا