القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني الفصل الثامن 8بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)

 

رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني الفصل الثامن 8بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)





رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني الفصل الثامن 8بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)


اسر بصلها بصدمة و هدوء:ـ تمام هاتي التقرير علشان أمضي عليه و ياريت تدخل العمليات بسرعة 


الدكتورة بصتله بشفقة و هدوء:ـ تمام فين ام المريضة أو اختها 


غرام اخيرا نطقت و فاقت من صدمتها:ـ انا امها.. اقدر ادخلها مش كدا 


الدكتورة:ـ طبعا بس هى لسه مش هتفوق دلوقتي دا هيكون احسن ليها اتفضل معايا في المكتب 


اسر راح مع الدكتورة مكتبها غرام بصت لطيفو بوجع و حزن صحيح مضيقة منه بس مفيش ام تتمني لابنها الكسرة دى ولا الحزن دخلت اوضة سمر بصتلها بقهرة و هنا نزلت دموعها  و هى بتحرك ايديها على شعرها:ـ انا اسفة اسفة على الى حصلك حقك عليا . انا السبب. ... كان المفروض اهد الدنيا كلها و اجيبك المفروض مكنتش اصدق عيني كنت فهمت ان رغد استمتعها الكدب.. في كل دا انتي الى كنتي هتروحي فيها بس مش هخسرك مهما حصل اه زعلانة منك بس خلاص مش هسيبك تانى مش هتخلي عنك مهما حصل سامحيني يا بنتي بس الأمومة مش كل حاجة مفيش حل غير كدا سامحين 


غرام جهزت سمر لعملية و هى مش مستوعبة الى بيحصل و انهم ممكن يخسروها في مكتبة الدكتورة 


الدكتورة:ـ انا مش بقول انه هيفضل موجود لكن 


اسر بمقاطعة:ـ انا مستعد اعمل اى حاجة بس تقوم حتي لو تتعالج برا البلد مش مهم بس تعيش هتعيش صح 


الدكتورة:ـ اسر بيه مبدايا قبل ا اى حاجة احنا مساعدين و اسباب لبعض كله بأمر الله اصلا أنا مستغربه ان المرض بقله كتير عندها ازاي متعرفش الا لم وقعت انا هعمل الى عليا و الباقي على ربنا ايدعيلها 


اسر بقلق ممزوج بعصبية:ـ يعني هتخد كيماؤي طب هو هيجيب نتيجة يا دكتورة انا من حقي اعرف نسبة شفاء مراتي من الكانسر كام في المئة مانا مش هفضل بشوفها بتم.وت قدامي عيني و انا مش عارف ولا قادر اعمل ليها حاجة انا مراتي بت.موت بتم.وت انتي مدرجة كلامي لو سمحتي يا دكتورة اعملي حاجة انا جاهز لاى حاجة بس تقوم بالسلامة 


الدكتورة بهدوء:ـ انا مقدرة خوفك عليها بس والله العظيم ما فى حاجة بايدي و مقدرش احدد نسبة شفاها من الكانسر كام مقدرش اديك أمل و مقدرش اقلقك ادعيلها هى مش محتاجة غير الدعاء 


اسر:ـ انا مش هقدر اسيبها لوحدها 


الدكتورة بعدم فهم:ـ بمعنى.. 


اسر:ـ ممكن ادخل معاها غرفة العمليات.. هى محتاجه انى اكون معاها اكتر من اى وقت 


الدكتورة بتردد:ـ ايوة بس مينفعش و 


اسر:ـ بعد اذنك انا بقولك انى هدخل معاها اوضة العمليات يعني هدخل معاها انا مش هسيبها لوحدها 


اسر قام و خرج من مكتب الدكتورة و هو بيتذكر سمر و لحظاته معاها 


فلاش 


سمر:ـ هى تسنيم مش هنا غريبة هى قالت انى اول ما اصح  


اسر :ـ تسنيم تعبانة شوية أو بالصح اتنكد عليها من خطيبها ف اكتيئبت و قعدت في البيت نكد مخطوبين بقا اخويا و حفظو بيحب النكد مالك وافقة بعيد ليه تعالي اقعدي 


سمر قعدت على الكرسي و هو على الكرسي الى قصدها رجعت شعرها الكيرلي وراء ودنها:ـ الحقيقة انا بشكرك جدا على وقفتك معايا لحد كدا انا عايزة امشي لان قعدي هنا مش صح ولا حضرتك شايف اي 


اسر:ـ مفيش شكرا بينا أنا معملتش حاجة ثم اي تمشي دى انتي لسه تعبانة و هتمشي تروحي فين بحالتك دى ذات انى حر في بيتي محدش يقدر يتكلم معاكي نص كلمة دا بيتك اعملي الى عايزاه 


سمر بصتله بتوتر و ممزوج بخجل و قوة في نفس الوقت :ـ هو حضرتك هتفضل هنا قوم... بلاش تبصلي كدا الوقت اتاخر و مينفعش تقعد هنا و هو حصل اي 


اسر ببرود:ـ الكهرباء تقريبا قطعت 


سمر بخوف:ـ هى بتقطع هنا كمان انا بخاف من الضالمة عندي فوبيا منها اي البرود الى فيك دا يا اخي 


اسر:ـ خوت في نفوخك يا شيخة هو فين كان معايا ... فصل شحن جاي يفصل دلوقتي 


سمر بعصبية و خوف:ـ انا مش شايفة اى حاجة انت فين انا مش شايفه اعمل حاجة بدل مانت قعد تعصب في اهلي اي اليوم دا دى مش عيشة 


سمر قامت بعصبية و هو كمان :ـ انت رايح فين 


اسر بملل و نفذ صبر منها:ـ يا ااامي.. رايح اشوف حاجة تنور لينا لحد ما نشوف مشكلة الكهرباء ممكن تهدي بقا صدعتيني مش هم.وتك يعني 


اسر لسه هيتحرك حس باظفرها قال  بعصبية:ـ اي دا يا بنتي 


سمر كانت مسكه اوى :ـ مش هتسبني لوحدي انا بخاف من الضالمة تقوم تسبني لوحدي هجي معاك يعني هجي معاك 


اسر اتنهد بهدوء:ـ تمام يلا... اايدك ايدك يا بنتي 


سمر ضغطت على ايده اكتر:ـ كدا تقدر تمشي مستر اسر 


باك 

في اوضة سمر غرام جهزتها اسر دخل 


غرام بصتلها بدموع متحجرة:ـ تعال يا حبيبي تعال يا اسر 


اسر لاول مرة بعد السنين دى يجري على حضن امه زى ما كان بيعمل زمان لم كان بيخاف من حاجة يجري على حضنها و قال بدموع 

كان بيبكي زى الطفل الصغير:ـ انا تعبان اوي يا امى انا اول مرة احس بالعجز قدام اختبار زى دا مش على الأطفال بس انا اتعلقت انا مكنتش اتخيل انى هحبها ولا هتعلق بيها بالشكل دا... سمر مش بس مراتي دى حبيبتي و بنتي و شراكتي انا وحششش اوى اكيد بيحصل معايا كدا علشان غضب.كم عني ربنا بيعق.بني بيها ربنا خد حقكم مني في سمر 


غرام بدموع و قهرة منزوجين بغضب:ـ اسكوت اسكوت انت بتقول اي مفيش ام بتغضب على عيالها احنا عمرنا ما غضبنا عليك ولا على اخواتك انتوا روحنا يا اسر انا من رغم الى شوفته زمان مستحملة علشانكم انت اغلى حاجة عندي... انت ابني يا عبيط اغضب عليك ازاي و انت روحي دا اختبار من ربنا يا حبيبي اختبار علشان ترجع حساباتك اختبار لانه بيحبك ربنا مش بيعاقب ربنا بيختبارنا علشان بيحبنا روق يا حبيبي انت لازم تكون قوي علشانها مينفعش سمر تشوفك كدا اهد باذن الله هتخف و هتعيش قول يارب يا حبيبي 


اسر فضل يبكي بحضن غرام الى اول مرة تشوف اسر بالشكل دا هى مش فاهمه رفض يتجوزها و دلوقتي بيبكي عليها زى الطفل الصغير الى خايف يفقد مامته جهزوا غرفة العمليات خرجوا سمر من اوضتها اسر كان مسك ايديها لحد ما وصلوا لغرفة العمليات 


الدكتورة:ـ مش هينفع تدخل معانا يا فندم 


اسر كان هيتكلم لكن حس بايد سمر الى ضغطت على ايده رغم انها مذل فقدة الوعي لكن هى مش بتحس بالأمان غير في وجوده ضغطت على ايده اوى اكنها بتقوله متسبنيش لوحدى:ـ انا مش هسيبها لوحدها يا دكتورة بعد اذنك 


الدكتورة بتردد و قلت حيلة :ـ اتفضل 


اسر دخل غرفة العمليات و بداو الدكاترة و الممرضين في العملية كان بيبص لوشها الشاحب الخوف الى ظهر على ملامحها بص لايديها قال بهمس و هدوء:ـ حبيبتي انا هنا كله هيعدى انا هنا يا سمر 


الدكتورة من رغم تركيزها الا انها مستغربه تصرفه و تمسكه بيها و اصراره انه يبقا معاها معقول دا اسر الدمنهوري الى معروف بجمود قلبه انسان ميعرفش اليأس ولا الحزن دلوقتي متحطم و علشان ست 


خارج غرفة العمليات كانت تسنيم جت و سلطان حضن غرام الى مش عارفه تبكي على حال ابنها ولا على سمر و الى بيحصلها 


بعد وقت كانت سمر خرجت من غرفة العمليات و نايمة لكن دموعها بتنزل على وجتنها كانت بتتكلم بحزن و خذلان من رغم قوة شخصيتها الا انها في لحظة القوة تحولت لضعف و قهرة صحيح في البينج لكن وجعها كان اقوى منها كان اسر و غرام معاها و طبعا تسنيم من رغم تعبها جت لم عرفت 


سمر بدموع:ـ ليه.... ليه تعملي فيا كدا يا ميرنا.... أمنك على سري تقومي تفض..حيني و تقولي كلام محصلش ... انا ماذيتكيش في حاجة .... كان كل حلمي انى امشي من الس..جن دا ... انتوا دمرت..وني هى بالفعل و انت لم صدقت عليا الكلام و هن.تني انا مش مسامحك ولا مسامحها انت نق.طة سودة في حياتي نقط.ة سودة انا مش هاذي.كم لكن حقي عند ربنا مرحمتنيش ليه لم حاولت افهمك ليه 


تسنيم بهدوء و كدب:ـ دى هلوسة من البينج ف طبيعي بتقول اى كلام متحطش في دماغك انت عارف سمر و عاداتها مش معقول هعرفك على مراتك انت عارفه اكتر مني و من اى حد 


فلاش في الملجا المديرة دخلت سمر اوضة مهجو.رة و مخ.يفة ربطت ايد.يها و رجل.يها و حطت لزق على ابؤها فتحت ازازة الأسي.د و دلقظته على سمر طبعا مكنتش قادرة تص.رخ من الصدمة و الزق الى على ابوها ماجدة دلقته على  سمر و خرجت قفلت الباب بالمفتاح:ـ يلااا كله على مكانه غووورو على اوضكم 

باك 


في القصر في اوضة لؤي 


ميرنا:ـ الو يا اسامة 


اسامة:ـ هاا اي الاخبار 


ميرنا قعدت على السرير:ـ عيب عليك كله تحت السيطرة تكة و اعرف حطت الاوراق فين بس زى ما اتفاقنا 


اسامة:ـ انا عمري خلفت اتفاق معاكي 


ميرنا:ـ وحيات امك كتير انا لازم اقفل دلوقتي سلام 


ميرنا قفلت الفون و دخلت غرفة الملابس و بقت تدور على الأوراق تد.مرها هى و اهلها فضلت تدور ملقتش حاجة يا تري راحت فين انا هنا علشانها اعمل اي هروح ادور في المكتب تحت اصلا الكل مشغول بالز.فتة التانية يارب تموتي و اخلص منك يا بعيدة ربنا يخد.ك و ارتاح منك 


ميرنا نزلت تحت روان كانت بتسمعها و برضو صورتها صوت وصوره و نزلت وراها بترقبها من غير ما تحس و كملت شغلها 

عند رزان في المخزن 


رزان قعدة على الكرسي:ـ يعني مش ها طلاقني 


ادم بإصرار:ـ موت.وني اسهل بس مش ها طلاقك 


رزان بياس:ـ مفيش امل ... طب ينفع بقولك اي هو انت بتشوف رماح الممثل المشهور دا اتكلمت معاه شكله عامل ازاي على الحقيقة هاا 


ادم بغيظ و برود:ـ رخم اوي بجد ارخم بنادم شوفته في حياتي انا مش عارف مستحمل نفسه ازاي اوعى تتغري بتمثيلو و كلامو دا كله تمثيل في تمثيل الى مجنني في كل دا انه مسمي بنته سمر اسم قديم اوى احسن حاجة في حب.ستي دى انى مروحتش الحلقه بتاعته كويس انها اتلغت 


رزان حطت ايديها على خدها:ـ دا انت مشلول منه على الاخر يا ابني صعبت عليا... بتكلم جد اسر صعبان عليا اوى و سمر كمان مينفعش الزفتة التانية الى كانت ما.تت و ارتاحنا منها دى حقن.ة والله العظيم حقن.ة دى بتوقع بيني وبين اختي بس احنا علشان فاهمينها كويس ف صعب يحصل كدا موافقة اكمل معاك بجد مش بهزر بس تخلصني من البت دى 


ادم بفرح:ـ لو عايزني اقت.لها هعمل كدا 


رزان برقا:ـ مش لدرجه يا دومي بص انا هفكك و هتروح على مكان انت و صاصا ملجأ اسمو*** عايزة كل المعلومات عن البت دى كل المعلومات انا مش هقدر اجي معاكم بس لازم اثبت لى لؤي أنه اختار غلط 


ادم بحب:ـ عيوني ليكي يا روز 


رزان فكته و جريت مصطفى جاه ادم غير هدومه و راح مع مصطفى المكان الى رزان قالت عليه و كمان خدو رزان غيرت هدومها و راحت معاهم هى و سارة 


بعد وقت في عربية رزان 


ادم:ـ مبدايا كدا احنا منظمة حقوق الإنسان تمام مينفعش اى غلط 


رزان:ـ تمام بس احنا مش هنتقفش بسبب تنكرك العجيب خليك في العربية تراقب الجو احسن 


ادم:ـ انا الغلط انى سيب حياتي و اشغالي و بطوعك و في الاخر دا جزتي 


سارة:ـ اونكل نخلص المصلحة الاول و اتخن.قو بعدين بينا يا واد يا صاصا 


نزلوا الاربعة و دخلوا المكان سارة كانت بتبصله بخوف و رزان نفس الكلام رزان دخلت اوضة مهجورة و مظلمة:ـ هى الاوضة دى مفيش نور فيها 


البت فتحت النور رزان التفتت و حطت ايديها على بؤها بصدمة و رعب:ـ اي دا المكان مريب و الى على الأرض اغرب 


البت بابتسامة حزن:ـ انا جايز سكتت كتير اوى انا مساعدة المديرة هحكيلك قصة ولا في الاحلام و حكاية الاوضة دى كونا أصحاب احنا التلاتة مى و ميرنا و سمر.. سمر كانت غريبة شوية بتحب الحوريه لدرجة انها اقنعت المديرة بالعافية انها تشتغل بعد المدرسة في الاول ميس ماجدة رفضت بس وافقت بعدين 


رزان بهدوء:ـ ممكن اسجل متخفيش مش هاذيكي 


مي:ـ ياريت سجلي كل حاجة سمر و ميرنا مكنوش بيفرقو بعض ابدا صحيح كنت بضيق شوية لانى كنت حاسه ان ميرنا مش زى ما باين عليها المظلومة بس سكتت و في يوم سمر جت حكت لينا على واحد اسمو رماح و انا بيطردها 


رزان:ـ كملي حصل اي 


مي:ـ الواد جاه هنا و قال انه عايز يتجوزها بس بعد ما تخلص دراساتها و أن اهلو مرحبين بيها جدا و حصل زى خلاف بين ماجدة و سمر كالعادة ف قالت نفسي اهر.ب من السج.ن دا لانها كانت جبت اخرها منها كانت في اخر سنة في ثانوي خلصت امتحانات و نجحت بس الغيرة وحشة اوى سمر كانت جابت اخرها من المديرة و تصرفاتها انا كنت عيانة في اليوم دا بس كنت سامعة اتفاق ميرنا مع سمر انها ته..رب من الملجا و بالفعل هرب..ت بس على البوابة كانت ماجدة مستنيها كمي.ن ليها 


رزان:ـ و بعدين كملي 


مي:ـ ميرنا غيرت كل كلامها و بقت سمر الشيطانية و ميرنا الملاك البريء الى مش بيغلط افترت على البت افترت عليها لدرجة انهااا صور.تها و فبركت الصور و كدا رماح بدل ما يبقا مع سمر بقا شايفها خاين..ة و مش كويسة استني بس هههه ميرنا كمان اشترت اخت..بار حمل و حطيته في الماية و رم.يته في الباسكت بتاع سمر و حاجات كتير اوى هببتها علشان تثبت انها حامل ميس ماجدة مستحملتش مسكت سمر من شعرها ايوة افتكرت ان انا اتحس.بت و شوفت كل حاجة سمر كانت بتحاول تفهمها لكن ميس ماجدة الغ.ضب و الصدم.ة كانوا عمينها رب.طت ايديها و رج.ليها و حطت لزق على بؤهها و بعدين. دلقت الاسي.د على ضهر.ها 


مي بدموع و ارتچف :ـ س سمر مكنتش قادرة تصرخ ولا تصوت مكنتش قادرة تدفع عن نفسها فضلت يومين محبوسة هنا في الاوضة من غير اكل ولا شرب ... بعدين طرد..وها و كله بفضل ميرنا اااه صح انا كمان حصل معايا أن ميرنا عملت زى سمر ص.ور و حاجات بس الفرق ان خطيبي الى حاليا جوزي مصدقش وقف معايا لاخر اظهر ان ميرنا بتك.ره تشوف واحدة مبسوطه و بتتحب بس ميرنا تقريبا كانت بتحب رماح سجلي ان نفين انتح

.ارت بسبب الى حصلها بفضل ميرنا بس دى بقا مرار لانها جابت واحد على حياتها استغ..لها و بعدين انت..حارت دااا كله و ماجدة مش مقتنعة ان ميرنا مش زى ما باين عليها دى شي.طانية ماشية على الأرض انا كمان مشتركة في الى حصلها لانى متكلمتش 


مي انهارت في البكاء و هى بتفتكر معانات سمر و اصحابها رزان بتبص لمكان بخوف و صدمة حقيقي باش.. ع خرجت لا عارفه تبكي ولا تصرخ ازاي في واحدة تعمل كل المص.ايب دى فى أصحابها 


خرجوا من المكان بعد ما عرفوا كل حاجة عن ميرنا من خلال مي رزان سندة راسها على ازاز العربية:ـ معقول في واحدة كدا دى تقريبا نص البنات ماتوا بسببها و بسبب شرها 


سارة قعدة بتبكي بقهرة على سمر من رغم انها متعرفش سمر ولا اتعملت معاها:ـ البت دى لازم تتحبس دى مش بنادمة مفيش حد يعمل الى هببت.ه لازم نحب.سها هو لؤي بيدفع عنها ليه بالطريقة دى 


مصطفى بابتسامة:ـ لان لؤي حلف ل يتحكم عليها بى مابدا انتوا فاكرين لؤي عبيط ولا اي هو مستني لو تقع في شر اعملها و بعدين يلعب بس بطريقته لؤي لو عليه هي..ولع فيها ولا يهمو هو اصلا الى طلب مني نجي هنا و نسجل كل حاجة 


في عربية لؤي 


تسنيم بابتسامة:ـ غريبة لؤي باشا سيب شغلو و جاي يشوف سمر البت الى اقل منهم تتحسد 


لؤي مردش عليها سكت و بعدين قال:ـ صحيح مبروك على الطلاق حلو حسام مش كدا انتي اي انتى مجنونة كنتي هتموتي نفسك 


تسنيم بابتسامة حزن و غيرة:ـ حسام مجنون بس ارحم على الاقل مش محسس اهلو ان مراتو بس الى ملآك انت متمسك بيها ليه هى مسكة عليك حاجة علشان تحبها اوى كدا انت اي الى حصلك .. انت مش الإنسان الى اختارته بين الدنيا كلها مالك يا لؤي ما ترررد انت فعلا بتحبها 


لؤي ضر..ب ايديه على التركسيون:ـ اسكوتتي انتي متعرفيش حاجة محدش يعرف حاجة تسنيم انا بحبك انتي انا محبتش غيرك انا مكمل معاها غصب عني بس الى لازم تعرفيه ان ولا ميرنا أو غيرها يملي قلبي غيرك خليكي واثقة من حبي ليكي انا مش لحد غيرك 


تسنيم اتنهد بحزن:ـ عايزة امشي...


تسنيم فتحت الباب و خرجت من العربية شالت الشال من على رقب..تها و بتحاول تخد نفسها لفها له:ـ تسنيم مالك .. انتي كويسة 


تسنيم بعيون باكية:ـ كنت دائما بسمع عن وجع اقرب الناس اول مرة احسه س سمر بتموت عاشت حاجات محدش يستحملها من ظلم و قهر و دلوقتي المرض الى مخليها في دنيا غير الدنيا ليه الظلم دا ليه انطق ليه سمر الى اتعذب..ت يحصل فيها كدا و ميرنا مبسوطة حتي لو هتتس..جن بس ميرنا متحرمتش من الأمومة متشلش ليها رح..م هو دا العدل يا راجل القانون هو دا العدل فين العدل في كدا اتكلم يا لؤي قول حاجة انا اتعملت حاجات كتير بس الى نسيت اتعلمو أن مفيش حاجه اسمها عدل ميرنا عايشة حياتها و سمر بين الحياة والموت لا برافو 


تسنيم بتتكلم بانهيار و لؤي بيسمعها بحزن في المستشفى كان الجميع مشي غرام روحت لم كلمت رزان و لقيتها منهارة ف روحت تشوفها بعد ساعات فتحت سمر عيونها ببطء و ارهاق:ـ اااه 


اسر بصلها بحب و ارتياح:ـ حمدالله على سلامتك يا حبيبتي انتي كويسة حاسه بحاجة 


سمر بتعب و صوت متعب:ـ مش حاسه بنفسي و راسي وجعني شوية.. هو انا فين و اي الى حصل 


اسر بصلها بهدوء :ـ تعبتي شوية مش اكتر 


سمر وشها اتغير بخوف:ـ اي الى حصل كل دا مش معقول علشان تعبت شوية انا حاسه ان في حاجة اسر ارجوك قول حصل اي.... اتكلممم 


اسر قام حضنها و قال بهمس:ـ مفيش حاجة حصلت يا حبيبي تعبتي شوية 


سمر بعصبية:ـ بقولك اي الى حصل يا اسر 


اسر اتنهد بحزن مش عارف يقولها ازاي و يقولها اي:ـ سمر احنا مؤمنين بالله و راضيين بى الى ربنا يجيبو طلامة مع بعض .. و انا مش عايز غيرك دا أمر الله يا سمر انا المهم عندي انتي كنتي تعبانة اوى و كان لازم نشيلو لازم نقول الحمدلله انكي بخير 


سمر ........


يا تري رد فعل سمر هيكون اي و لؤي هيعمل اي في المصيبة الى دخلت حياتو 

يتبع 

تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة  الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزءالاول1 من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني 2من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا

تعليقات

التنقل السريع