رواية قسوة عاشق الجزء الأول الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة ميمونة الحمد
رواية قسوة عاشق الجزء الأول الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة ميمونة الحمد
وقرأت.
زوجي الحبيب جمال لا اعمل ماذا حدث لك بعد أن طردتني من منزلك وطلقتني وانا احمل بأحشائي طفلتنا التي لا تعلم بوجودها نعم بسبب تلك لليلة بعد ربع سنوات من الهجران حملت بها عندما جئتني تلك الليله اعتقدت أنك صدقتني وغفرت لك خطيئتك معي وسلمتك نفسي ولكن عند الصباح اول شيء اسمعه هو كلمة انتي طالق لقد انهارت الدنيا بعيني تلك اللحظة لقد حدث ما خفت منه لاربع سنوات منذ أن هجرتني ولكنه حدث انت لا تعلم ما حدث معي بعدها لقد طردت ايضا من منزل اخي وعشت قليلا بالشوارع حتى علمت اني حامل لقد حاولت أن اجهضها بكافة الطرق لكن ابنتي كانت عنيدة تشبههك لقد تمسكت فيي وفي الحياة وبالفعل انجبتها واسميتها شغف كما كنت تحلم ان يكون اسم ابنتنا شغف كحبك لي حتى عندما انجبت من سمية الفتاة تمنيت انك لا تسميها شغف والحمد لله انك لم تفعل.
ابنتي انا لا تعلم بوجودك في الحياة لقد اخبرتها أنك قد مت بحادث ولذلك بسبب سفرنا خارج مصر استطعت أن اسميها باسمي انت لا تستحق ان تعلم بوجودها ولكن قلبي الغبي مازال يريدك حتى بعد تلك الحادثة.
كانت شغف تبكي ولم تشعر بذلك وبدأت تقرأ وتقرأ وعقلها لا يستوعب ما قرأته وأخذت الدفتر وخرجت من الغرفة تركض لا تعلم لاين ذهبت الى النيل كما تفعل دوما لتخبره مشاكلها والان اكتشف ان حياتها عبارة عن كذبة وبقيت عند النيل حتى اتخذت قرارها بالبحث عن حياتها الحقيقية
عادت للمنزل بوقت متأخر
كان قلب سهام قد توقف من خوفها على ابنتها
سهام: كنت فين يا بت
شغف: هنا
سهام: يا بنتي حرام عليكي قلبي كان هيوقف من خوفي.
شغف: وجوزك
انصدمت سهام من كلمة ابنتها
سهام: جوزي
شغف: اي بابا الله يرحمه تعرفي يا ماما بعمري ما فكرت اسال عنو ازاي كانت عيلته حياته مليش عمام ولا حد
سهام بتوتر: اه ابوكي كان ملوش حد غيرنا
شغف: طيب هو كان اسمه جمال الراوي زيينا مش كده
سهام: ايوة
شغف: اسم بباه ايه
سهام: مالك داخلة بشغل التحقيق في ايه
شغف: ابدا يا ماما بس حسيت حالي مليش حد لو مت محدش هيحس
سهام: بعيد الشر وانا روحت فين.
شغف: هنا، طيب انا هنزل انم عند مريم عشان تعبانة
لم تنتظر اعتراض أمها كانت تحتاج احد بجانبها ولا يوجد سوى مريم
في منزل مريم كانت شغف تبكي امام مريم واختها ملك فهم عائلة تتألف من بنتين ملك تدرس الصيدلة وهي بعمر 20
مريم: في ايه يا بنتي بتعيطي ليه
ملك: بتشوفيها كرهت حيات البؤس إلى عايشتها بتشتغل شغلانتين عشان مامتها وهي درست الفرنش عشان متدرس وتشتغل
مريم: متخرسيش انتي يا بت.
ملك: بصي يا حبيبتي ان كنتي عايزة تنتقلي للحياة في العالم الاخر انا هقلك على الطريقة سهلة جدا
مريم: والله لو مخرستي هضربك
ملك: والله الحق عليا عمالة اضحك البت
شغف: مريم مش عايزة البت دي معانا
مريم: من عنيا ياجميل، يالله يا ختي برا
ملك: خارجة بس ربنا يسامحكوا
مريم: امين...
بعد أن خرجت ملك
مريم: في ايه يا بت خوفتيني
شغف: انا ببايا مش ميت ولا حاجة وانا مش شغف الراوي انا عندي خال واخوات و معرفش ايه.
وبدأت تبكي بحرقة ومريم لا تعلم عما تتحدث صديقتها التي جمعتهم الجيرة منذ 3 سنوات عندما جاءوا لهذه المنطقة واستأجروا الغرفة فوق السطح فأصبحا صديقتان بل أختان
مريم: يا بنتي اهدي واتكلمي مالك
بدأت شغف تقص على مريم ما عرفت وهي تبكي
وعندما انتهت
مريم: وامك مالها لتزعلي منها دي كانت مظلومة مش ظالمة
شغف: هي ظلمتني عشان حرمتني من ابويا بدل ما عشت حياتي يتيمة
مريم: اصلا انتي متعرفيش الحكاية ايه.
شغف: هي كاتبة كل حاجة بدفترها بصي
مريم: والله معرفش وانتي هعملي ايه
شغف: هدور ع بابايا
مريم: إلى يعمل كده بمراته ميقبلش بنته
شغف: بس أنا قررت
مريم: ايه.
رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الثاني
شغف: هانتقم لامي وليا وهخليهم يعتذروا بدل الشرشحة إلى عشتها بحياتي
مريم: وانتي هتعرفي طريقهم ازاي
شغف: ماما كاتبة عنهم انهم عيلة قادرة وغنية يعني اي حد يوصلهم
مريم: وانتي فاكرة أي عيلة اغنية هتعرفي توصليلهم ما البلد مليان اغنية
شغف: انا هاجبر أمي تخبرني اسم العيلة ايه بس مش هاعرفها اني عرفت كل حاجة
مريم: وهتعملي ايه لما تعرفي
شغف: هخليهم يندموا على الساعة إلى اتهموا امي
مريم: والله انتي مجنونة.
شغف: مجنونة عشان عايزة حقي
مريم: ربنا يعينك على عقلك يا ختي
وفي اليوم التالي بدأت شغف عمليات الضغط على امها لتعرف اسم عائلة بباها
شغف: يا ماما عايزة اعرف اسم بابا الكامل ايه
سهام وقد توترت بسبب ابنتها لماذا تسال عن عائلة ابيها بعد هذه اللفترة
سهام: ماانتي عارفة
شغف: لا معرفش حاجة هو اسم بباه ايه اسم امه ايه عيلته ايه
سهام: مهو من عيلتنا يا بنتي.
شغف: وانا ايش عرفني مانا مسجليني على اسمك لما كنا بفرنسا فالبطاقة انا مسجلة باسم عيلتك مش عل اسم بابا
سهام: ابوكي مات لما كنتي ببطني وخلاص
وتركت شغف لوحدها
مرت فترة وانشغلت شغف بالعمل فيبدو أن صاحبة الغرفة الشمطاء تريد أن تزيد عليهم الاجار ولا تستطيع بعمل واحد دفع الاجار مع بقية الحاجيات
شغف: هاعمل ايه يابنتي عايزة شغل تاني.
مريم: حد قلك تدخلي كلية أداب قسم فرنسي كمان يابت حدا بيهتم بالفرنش الاهم ليهم الانكلش
شغف: يا بنتي عشت حياتي بفرنسا هدرس ازاي انكلش
بعدين مانا بعرف بتكلم انكلش كويس بس محدش يقدرني
مريم: بصي أنا هسأل عندنا بالمكتب انا شغالة عند تنين ولاد عم واكيد هيقبلوكي
شغف: إلى بيسمعك بقول شغالة مديرة مانتي موظفة عادية
مريم: الحق عليا إلى جاية عشان اساعدك
شغف: واهون عليكي تسبيني لوحدي.
مريم: لا والله مش عارفة وش البرائة بتجيبه ازاي
شغف: هههه خلقة ربنا والله
مريم: صحيح صار معاكي حاجة وعرفتي اسم العيلة
شغف: معرفتش عمالة تهرب مني بس مش لفترة طويلة
مريم: ربنا يقدم إلى فيه الخير، طيب نفرض انك لقيتي العيلة هتدخلي ازاي هيتقبولكي ازاي انك بنتهم
شغف: ومين قلك اني هادخل كبنتهم
مريم: في ايه فبالك يابت
شغف: بصي ماما كتبت عن حد اسمو أدم هو طيب وحنين وينضحك عليه بسهولة.
مريم: ازاي عرفتي مانتي رجعتي الدفتر لامك
شغف: والله انك هبلة يا مريومتي انا صورت نسخة ليا
مريم: اي نورينا يا عم الذكية حضرتك ومين أدم دا
شغف: معرفش بصي كاتبة عنو ايه
حبيبي جمال
شغف: اي الحب الاسطوري دا بعد كل إلى عملهولها بتحبو
مريم: كملي كملي مصيرك تحبي وتتشرشحكي برضو
شغف: هاكمل.
حبيبي جمال لقد حرمتني منك ومن حبك كما حرمت ابنتنا منك اتعلم أكثر ما حرق قلبي هو أدم كان طفلا بعمر الثامنة عندما حدثت القصة المؤلمة معي ولكنه لم يظلمني مثلك لقد بقي يزورني في زنزانتي الصغيرة التي حبستني بها لمدة اربع سنوات وعندما طلقتني كان قد كبر ادم اتعلم ماذا فعل قد سرق زوجتك لأجلي فبسببه اصبح لدي مال عشت به قبل أن اسافر ولكن يبدو أن الفرحة لا تدوم فقد علمت زوجتك بذلك وابلغت عني الشرطة وسجنت شهران لكن لم يجدوا معي شيء وخرجت لا اعلم كيف وبعدها تعرفت الى كمال وزوجته وسافرت معهم الى فرنسا فأدم الشخص الوحيد الذي اؤمن لديه ابنتي.
شغف: برأيك مين أدم دا ممكن يكون اخويا
مريم: يا عبيطة لو كان اخوكي مكانش اكبر من ب 12 سنة
حسب ما فهمت اخواتك لازيم يكونوا اكبر منك بتلات سنين على الاكثر
شغف: يكون ما يكون انا هدخل العيلة بسببه وبرضو هحاسبه عشان سرقة التي اتهم امي فيها
مريم: انتي عبيطة يا بت دي كتبت هو ساعدها
شغف: بي دا اتسجنت بسببه
مريم: ربنا يعينك على عقلك
شغف: كلميلي المدير بتاعك عشان الشغل اصلي هموت وانا ادور
مريم: من عنيا.
في مكان يختلف كليا عن المكان السابق يجلس أدم في شقته ويفكر بحياته لقد قضى معظم حياته بين شركات عائلته ولا أحد يقدر ذلك هو أنقذهم من الافلاس الوشيك بسبب عمه جمال وهو الان لوحده في الشركة والجميع عليه أن يصرف الاموال وهو عليه العمل ولولا وجود سليم بجواره لانهار منذ مدة حسام وحاتم لا يقدرون انه وجب عليهم العمل وأن هذه المسؤولية ليست له فقط لقد اتخذ قراره سيجبر الجميع على العمل بجانبه فهو ليس المالك الوحيد للشركات هو ايضا لديه حياة يريد أن يعيشها.
قطع تفكيره صوت سليم ومروان وهم يصرخون من خارج شقته
سليم: انت يا واد يا معفن ازاي تخبي علينا حاجة زي دي
مروان: وانا مجنون عشان اشارككم حاجة مهمة
سليم: يا أدم تعال مروان ما يخف شالا منك
مروان: انا ما بخفش منو بس بحترمو ياجاهل مش زي ناس تانيين
أدم: في ايه إلى يسمع صواتوا ما بصدقش ناس عمرها عدت التلاتين وتفكيرها صغير كده لا ووحد فيهم ضابط قد الدنيا والتاني ماسك شركة.
سليم: الحق مش عليا المرة د يشوف مروان عامل ايه
أدم: عملت ايه يا مروان
مروان: خشوا دلوقتي وهاشرحلك كل حاجة
في شقة مروان يجلسون على الكراسي في البلكونة
أدم: في ايه
مروان: القصة والحكاية انو في ورق مطلوب عند ناس خطرين جدا وانا كنت مخبي الوراق دي في بيت سليم
أدم: في بيت سليم ليه
سليم: ايوة دا انا إلى جنني في بيتي ليه.
مروان: عشان سليم محدش يتوقع انو يكون صاحب ضابط زيي او صاحبك انت ولو سأل حد اهل العمارة مش هيخطر ع بالهم سليم
أدم: ههههههه بجد مقعولة
سليم: انت تضحك برضه انا حياتي كانت بخطر ومحدش حاسس ولا معبر
مروان: يابني انا كنت مجهز كل حاجة وسلمت الوراق وخلصت الحكاية
أدم: انت عمال تعيط عليه عشان حاجة خلصت
سليم: محدش بحس ولا يقدر المرة الجاية هموت واتخطف وادخل العمليات ومحدش يقف جنبي بكون مش عايزكوا.
مروان و سليم: ههههههههههه خلاص اخدنا منيك الوصية
سليم: حسام اخباره ايه
أدم: والله زي ما هو
مروان: ميجي بشتغل معاك
أدم: بكرا هروح عليه عشان اتكلم معاه شغل المكتب مش مريحني
سليم: وحاتم اي وضعو
أدم: برضه هكلم التنين مانت عارف شغالين بنفس المكان
بكرا هانهي كل حاجة.
رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الثالث
يقولون الصدفة خير من الف ميعاد وايضا منهم يقول أن الصدفة ماهي الا لقاء الهي بين شخصين قدر لهما القاء
فليس هناك صدفة انما تدبير قدري لتسهيل الامور وتبقى بعض الصدف من أجمل ما يحدث لنا
مريم اتصلت على مديرها وطلبت منه أن يقبل شغف في العمل معهم ولكن لا يوجد مكان سوى مستخدمة لتحضير الشاي والقهوة
مريم صعدت للسطح من أجل اخبار شغف عن العمل
وصادفت سهام
مريم: ازيك يا طنط عاملة ايه
سهام: الحمد لله بخير.
مريم: مالك يا طنط
سهام: شغف بقالها مدة متغيرة معايه ومعرفش ليه
مريم تعلم لماذا ولكن لا تستطيع إخبارها هي اصلا تعلم أن سهام مظلومة بالقصة كشغف ولكن شغف تحملها مسؤولية ابعادها عن والدها
مريم: معرفش يا طنط هابقى اسألها عشانك
سهام: اه يا بنتي
مريم: شوشو يا شوشا فينك يا بت
شغف: هنا هكون فين يعني ضايعة بالقصر بتاعي ولا ايه دا انا بالغرفة المعفنة
مريم: هههههه عسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم
شغف: اي جابك.
مريم: والله الحق عليا إلى جاية اخبرك عشان الشغل
شغف: والله قبلوا يشغلوني
مريم: اه بس تعملي شاي وكوفي والذي منو
شغف: اه شغل التعتير يعني
مريم: يارب صبرني عالبلوة دي بكرا الصبح هنروح مع بعض ماشي
شغف: ان شالله
في الصباح ذهبت كل من شغف ومريم للمكتب
مريم: بصي يا شوش ودا مكتبنا المتواضع
شغف: جميل جدا
دخلت شغف الى غرفة المدير وجلست على كرسيه الدوار
شغف: بصي انا بدور ازاي فيه
مريم: ههههه اه هبلة هنعمل ايه.
شغف: بس بدينك لابقلي مش كده
سمعوا صوت من الخلف: اه بصراحة واخد منك حته
تفاجأ الاثنتان من الصوت
مريم: حاتم بيه انا اسفة دي البنت إلى هتشتغل معانا عشان الطلبيات وهي هبلة يعني نحن اسفين جدا
شغف: تتأسفي ليه محصلش حاجة مش كده
ابتسم حاتم لهذه الدمية الصغيرة: لا ابدا محصلش
مريم: مطمعهاش يا حاتم بيه، يالله فينا يا شغف لاعرفك مكانك.
نظر حاتم لهذه الفتاه التي تدعى شغف كانت حقا كالدمى بشعرها المجعد وعيناها الجميلتان وشخصيتها الطفولية
في المطبخ
مريم: يا بنتي ازاي تتكلمي معاه كده
شغف: هو انا قلت ايه اصلا انا طبعي كده مقدرش اسكت ولا أجامل حد
مريم: بصي ممكن يكون حاتم بيه متساهل بس حسام بيه شريكه ابدا دا بيكره الستات كلهم
شغف: هههههه لا بجد شوقتيني اتعرف عليه
مريم: دا من اول موقف ليكي هيرفدك
شغف: ربنا يستر.
وبعد مدة جاء حسام للعمل ودخل المكتب
فالمكتب عبارة عن مكتب للتصميم فحسام وحاتم قرروا بدأ شغلهم الخاص والعاملين قليلون
فقط مريم وسها واسماء وزوجها محمد والان شغف
حسام: صباح الخير
حاتم: صباح النور والسرور والافراح
حسام: انت مسخن إلى كل الصبحات دي
حاتم: لا ابدا بس اشتغل عندنا حد جديد هيدخل الفرحة للكأبة إلى نحن عاشينها
حسام: بتقصد مين
حاتم: استنى
رفع الهاتف واتصل
حاتم: مريم بعد ازنك ممكن تبعتي اتنين قهوة لينا.
مريم: تكرم حضرتك
واغلق الهاتف
حاتم: هعرفك على باربي في بلاد العجائب
حسام: والله مش فاهم حاجة
حاتم: اصبر انت بس
وبعد خمس دقائق سمعوا طرق على الباب
حاتم: اتفضلي
وتدخل شغف وهي تحمل القهوة
وحسام يتفاجأ من هذه الفتاه وكما قال عنها حاتم كالدمية حقا
ربما عمرها لا يتجاوز ال 15
حسام: مين حضرتك
حاتم: مالك يا حسام دي البنت إلى كلمتنا عشانها مريم
حسام: هي مقالتش انها صغننة كده.
شغف: اي صغننة دي منا من عمر مريم ولا عشان انا معرفش اصمم زيها ابقى صغيرة
حسام: ما تجي تضربيتي يابت
شغف: لا ابدا بس انت اهنتني يا، اسمك ايه
حاتم: اسمه حسام
شغف: يا حسام بيه ما ينفعش كده انا تخرجت كلية اداب وعشان غلاء المعيشة والعيلة الكبيرة اضطريت اشتغل
حسام: انتي متجوزة وعندك عيال
شغف: لا بس حبيت اقوي موقفي بالكلام دا
حسام كاد عقله ينفجر بسبب هذه الدمية الصغيرة
شغف: القهوة بردت حضرتك مش عايزها.
حسام: لا كمان عايزة تشربيها
شغف: اه والله خرجنا بكير عشان نلحق ومشربت لدلوقتي وعشان دي املاك خاصة مقدرتش اشرب
عند هذه النقطة لم يتحمل حاتم
حاتم: ههههههههه بجد انتي لزيزة جدا وتشبهي الالعاب وحننبسط معاكي
شغف: هاد من زوق حضرتك بجد
حسام: انا بهينك لما قلت العاب وسي حاتم يبقى مزوق
شغف: حاتم بيه مفيش زيه
حسام: بصي كلمة زيادة وهرفدك من اول يوم مش ناقصني غبا ع الصبح.
حاتم: طيب يا شغف اخرجي دلوقتي واشربي من إلى عايزاه كلو تحت امرك
شغف: كتر خيرك حاتم بيه ربنا يوفقك
وخرجت
كاد حسام ينفجر بسبب هذه الدمية كيف تعامل حاتم وكيف هو
حسام: بس انا لما تكلمت معايا مريم توقعتها زيها مش زي دي
يقصد أن مريم ترتدي الحجاب ولباس ساتر بينما شغف بلا حجاب
حاتم: بس والله مش تدخل القلب بسرعة
حسام: قلبك يا سي حاتم هههه انا كنت هارفدها والله
حاتم: حرام عليك
في الخارج
مريم: تأخرتي كده ليه.
شغف: معرفش كانوا يتكلموا معايا
مريم: بإيه
وقطع حديثهم دخول شخص الى المكتب
مريم: اتفضل حضرتك عايز ايه
أدم: حسام وحاتم جوا مش كدة
مريم: اه جوا اقلهم مين حضرتك
أدم: لا متقليش انا هدخل لوحدي
شغف: وانته تدخل ازاي يا ابيه
تفاجأ أدم من هذا الكائن الصغير الذي لم يره عند دخوله
أدم: ومين حضرتك
شغف: انا المسؤولة هنا وقولي مين حضرتك عشان اخبرهم
أدم: طب يا حضرة المسؤولة قوليهم أدم الشرقاوي.
شغف: هو انت والد اي حد فيهم حسام بيه ولا حاتم بيه
عند هذا السؤال خرج حسام وحاتم
حسام: انت يا بت ازاي تتكلمي كده معاه، انت كلك على بعضك حتت مستخدمة عندنا
أدم: دي مش المسؤولة عندكم
حسام: مسؤولة ايه جا يومها الاول في الشغل عندنا
شغف: يبقى دا ابوك مش كده، اسفة يا عمو إلى ميعرفكش يجهلك.
أدم ينظر لنفسه هو ممكن أن يكون كبير لدرجة أنه سيصبح بال 36 ولكن ليس أن يكون والد لحسام ربما لوجود تلك الشعيرات البيضاء القليلة
حسام: ما تحترمي نفسك يابت انتي وعلى فكرة انتي مرفودة
أدم: لا مش كده يا حسام هي صغيرة وما تعرفش خلاص سيبها يالله بينا عاوزكوا بموضوع
رمقها حسام بغضب بينما حاتم بتسامح
شغف: والله دا سي حاتم أمور بس اي اسمو حسام ما بينطقش.
مريم: هههه بجد والله حرام عليكي حسام بيه كويس برضه بس شكلك استفزيتيه جامد
شغف: والله معملت حاجة
مريم: الحمد لله ما اترفدتي من اول يوم
في المكتب
أدم: بصوا انا مقدر انكم عايزين شغل خاص ليكم بس أنا مش ملحق على الشغل لوحدي وعايزكم جنبي
حسام: في ايه يا ادم طول عمرك وانت ماسك الشغل
أدم: والله وانا مليش حياة اتلفت عليها ولا مكتوب عليا افضل اشتغل تحت امرتكوا وكا حد يتصرف على هواه.
حاتم: معاك حق يا أدم بس برضه نحن تعبنا عشان المكتب دا ولما أسسناه مقلت حاجة
أدم: والله وانا صرلي سنين عمال أسس بالشغل برضه
حسام: اهو انت تعرف التعب إلى تعبناه
أدم: بصوا انا هقول كلمتين وبس اذا ما جيتوا للشركة معانها انة مش عايزين تشتغلوا ودا حقكم بس انا حافصل الورث واديكم حصتكوا ونبقى خالصين
حسام: انت اتجننت
حاتم: عايزنا نقسم الورث وعمك عايش
كانت شغف تموت من الفضول لمعرفة من هذا الشخص المهيب.
شغف: انا هدخل يعني هادخل
طرقت شغف الباب
حسام: تفضل
دخلت شغف وهي تحمل ثلاث فناجين من القهوة
حسام: حد طلب منك حاجة
شغف: دي قهوة الصباح يا حسام بيه
حسام: داحنا بقينا الظهر
شغف: اصل دا من كرم الضيافة وحاتم بيه كريم جدا
حسام: امال انا ايه
شغف: انت Chiche (بخيل)
حسام: إلى ايه هي
شغف: يعني كريم
حاتم: مش حاسس كده
شغف تنظر لأدم
شغف: وانتم ين
حسام: انتي مالك وماله
أدم: انا بكون أخ حسام.
شغف: انت ليه جميل جدا وعنيك حلوة وحسام بيه مش زيك خالص
حاتم وأدم: هههههههه
حسام: ماتحبيه يا ختي واصلا انا أجمل منه حبتين شوية
شغف: لا هو عنيه السودا خالص
حسام: اطلعي برا ولا هارفدك والله
وتركتهم
أدم: هي بريئة جدا ما تقصدش على فكرة
حاتم: بجد
أدم: نرجع لموضوعنا
حسام: منقدرش نترك مكتبنا يا أدم.
وقف أدم واتجه نحو الباب وفتحه ونظر نظرة أخيرة
أدم: بكرا الصبح يا هتسكروا المكتب يا أما حنتقاسم الورث وقد اعذر من انذر
شغف: يا نهاري اسود اول يوم ليا وهتسكروا المكتب هنعمل ايه يا ربي
مريم: مش عارفة والله بقت ليلتنا سودا
شغف: ربنا عالظالم والمفتري دا هيقطع عيشنا كلنا
سمع أدم حديثهم ولم يعقب عليه هو فقط ينتظر قرار حسام وحاتم
أدم: اممكن اسالك سؤال
شغف: تفضل يا ابيه
أدم بيتسم: انت اسم امك ايه.
شغف: أمي كبيرة عليك دي عمرها بالخمسين
أدم بضحكة: وانا مالي ومالها بس عايز اعرف اسمها ايه لانه شكلك مش غريب عليا
شغف: اسمها سها
أدم: امممم ممكن يخلق من الشبه اربعين، سلام
مريم: كدبتي ليه
شغف: هو انا عبيطة علشان اي حد يسألني عن اسم أمي وقوله
مريم: ربنا يثبت العقل والدين
في المكتب
حاتم: هنعمل ايه
حسام: والله ما نا عارف
حاتم: انا زعلان على شغف دا اول يوم ليها عندنا
حسام: يابني انت مالك ومالها اصلا.
حاتم: والله ظريفة جدا
حسام: انا اصلا هاشمت فيها والله
عند أدم في الشركة
سليم: ها خبرني حصل ايه
أدم: ابدا قولت زي ما اتفقنا يا المكتب يا الورث
سليم: هم هيقرروا ايه
أدم: اكيد الورث، بص عايزك تفضيلي قسم فالشركة
سليم: عشان ايه
أدم: بكرا هقلك.
رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الرابع
الحقد دائما يجعل الانسان يرتكب أثام كبيرة وأحيانا دون وعي والاصعب من ذلك أن الحقد يكون من القريب لا من البعيد...
عند سهام تجلس كعادتها أمام الغرفة وتتذكر ذكرياتها مع جمال لكن اليوم ليست ذكرى حبيبة انما ذكرى بداية النهاية بينهما
كانت هي وجمال قد قرروا شراء شقة لاجل الانتقال اليها والخروج من بيت العائلة فجمال لم يكن يهتم بالعمل والد أدم قد اسلتم العمل
ولا يعلم بأمر الشقة سوى هي وجمال ووو سمية.
في إحدى الصباحات
سهام: يالله يا جمال يالله يا حبيبتي هتتأخر ع الشغل
جمال: اموت ع كلمة حبيبي من بقك دا
سهام تخجل على الرغم أنهم تزوجوا من مدة الا انها ما زالت تخجل من غزله الصريح
يسحبها جمال من يدها لتسقط على السرير
جمال يقترب منها
جمال: انتي عارفة بحبك قد ايه
سهام: قد ايه
جمال: قد الدنيا والسما والارض وكل حاجة بحب عنيكي لما تضحكي بتخلي قلبي يتجنن بحب شعرك المجنني دا بحب كل حاجة فيكي والله.
سهام: وانا بموت فيك يا جمال انت عارف انك نعمة ربنا ليا بعد كل حاجة عشتها بحياتي وخايفة اخسرك
جمال: انا اموت ولا اتركك نحن ما بفرقناش غير الموت
سهام: بعيد الشر عنك يا حبيبي
وعندما ذهب جمال الى العمل جاءتها رسالة من هاتفه
سهام: الله جمال باعت مسج ليه
حبيبتي عايزك دلوقتي في شقتنا هوريكي كل حاجة
سهام لم تصدق نفسها أخيرا سينتقلون لشقتهم
ولبست ونزلت الى سمية فهذا منزل العائلة والجميع يسكن فيه.
سهام: يا سمية يا سمية
سمية: في ايه
سهام: جمال بعتلي مسج وعايزني اروحله ع شقتنا
سمية: جميل جدا
سهام: بس انا خايفة اروح لوحدي اي رأيك تجي معايه
سمية: لا مش عايزة ادخل بين واحد ومراته
سهام: لا بجد يالله
اضطرت سمية أن توافق على مطلبها
عندما وصولوا للشقة
سمية: بصي أنا هستناكي هنا وانتي خشي ع جوزك ليكون عاملك حاجة رومنسية او كدة
سهام: بجد
سمية: ايوة
كان الحقد قد غلف قلب سمية.
📷
دخلت سهام الشقة ولكنها لم تعلم ما يحاك لها من مؤامرات
سهام: جمال يا حبيبي انت فين
بحثت في الشقة ولم تجد أحد
سهام: هيكون راح فين ولا ممكن لسا ما جاش
وفجأة يفتح الباب الخارجي ويدخل منه رجل لا تعرفه
الرجل: حبيبتي يا سوهة ازيك وحشتيني خالص خالص
سهام بخوف: مين انت
الرجل: نسيتي حبيبك ماهر دا احنا قضينا ليالي جميلة مغافلين جوزك
و حاولت سهام ان تهرب منه لكنه امسكها.
سهام: بترجاك اتركني انا ست متجوزة والله العظيم اول مرة بشوفك
ماهر: تؤتؤتؤ انتي الليله ليا انا لوحدي وبس
سهام: جمال تعال ساعدني جمااااااال
وهي تحاول أن تضربه لكن لا حياة لمن تنادي فضربها على رأسها حتى أغمى عليها
أخذها لغرفة النوم ونومها على السرير وخلع قميصه
ماهر: انا اسف بس والله محتاج القرشين إلى اخدتهم واطمني مش هاعملك حاجة
هي كانت في سبات لا تعلم ما يحدث
كان جمال في الشركة لا يعلم ما يحدث لزوجته.
فجأة جاءته رسالة
انت بالشغل ومراتك نايمة بالعسل في شقتكم الجديدة
جمال وقد تلبسته الشياطين نهض من على الكرسي واتجه كالمجنون الى الشقة التي اشتراها
قاد سيارته بسرعة قاتلة حتى يكذب عقله بينما قلبه يبكي دما على ما سمع
جمال: يا رب تكون كدبة يا رب لا تضرني فيها انت عارف انا بحبها قد ايه
وصل الى الشقة ووجد الباب مفترح
دقات قلبه تجاوزت المقياس الطبيعي وعندما وصل الى غرفة النوم فتح الباب بيد ترجف
وانصدم مما رأه.
زوجته تنام مع رجل أخر غيره وعاريان
قلبه قد توقف عدة مرات لم يصدق عيناه
بينما ماهر الذي كان ينتظر قدومه فتح عيناه
ماهر: انت فاهم القصة غلط
بدأ بلملمة ثيابه وغادر الشقة هاربا
بينما جمال اصبحت عيناه كالجمر وهجم على سهام التي كانت تنام ولا تشعر بشيء
امسكها من شعرها
جمال: انت يا واطية يا حقيرة تعملي فييا كدة انا كان ذنبي ايه غير اني حبيتك.
بدأ يضربها بقسوة حتى ادمى لها وجهها وسحبها من شعرها الى سيارته وهي لم تكن قد استيقظت بعد عندا وصل لمنزل العائلة
كان أدم يلعب في الحديقة وشاهد عمه يحسب زوجته من شعرها
أدم: عمو جمال تعمل ايه سيب طنط سهام
لم يكن جمال بعقل يستوعب أطفال فضرب أدم ورماه ارضا
دخل المنزل ورماها على الارض وعند هذه اللحظة استيقظت سهام
سهام: جمال ساعدني فينك يا حبيبي، ابعد عني ابعد عني.
ولكن جمال لم يكن ليرحمها فقد بدأ بضربها بكافة أنواع الضرب كان عاشق ووجد معشوقته في احضان غيره لقد خانته حبيبته والاهم من ذاك وهي على ذمته لقد أهانته واهانت كرامته لم يكن بعقل يسمح له بالابتعاد عنها فضربها كان يظن أن الضرب سيخفف ألمه قليلا
جاءت سمية: جمال تعمل ايه
حاولت ابعاد جمال عن سهام ولم تستطع فنادت على أخيه جلال والد أدم وابعدوه عنها بالقوة
واخذتها سمية الى غرفتها حتى تعالج لها جراحها.
سهام وهي تصرخ: انت فاهم غلط والله يا جمال معرفهوش والله هو خش الشقة علينا ووبديت اصرخ و اصرخ ومحدش سمع
صعدت شغف الى السطح وسمعت والدتها تصرخ
سهام: انا مظلومة والله مظلومة يا جماااااال
شغف: ماما يا ماما انا هنا
استيقظت سهام من دوامة الذكريات التي تداهمها وهي تبكي
شغف: في ايه يا ماما
سهام: كابوس يا بنتي كابوس
وبدأت الام وابنتها تبكيان الام من الظلم التي عاشته بينما شغف تبكي أمها.
شغف في نفسها: والله هانتقملك يا ماما والله
سهام: ازاي كان اول يوم شغل ليكي
شغف: كان اول يوم واخر يوم يا ماما
سهام: ازاي
شغف: لما شافوني قالوا معقول القمر دا يشتغل عندنا لازم تكوني أميرة مش تشتغلي فسكروا المكتب بتاعهم
سهام بضحكة: انتي اميرتي يا شوشو وانتي عارفة دا
شغف: قريبا هصير أميرة حد تاني
سهام: مين
شغف: يعني هاتجوز ولا عايزتيني افضل مخللة جنبك
سهام: اه في مشكلة عندك
شغف: طبعا ههههه.
سهام: ههههه ربنا يخليكي ليا يا حببتي
مر اليوم على الجميع وكل منهم في حاله
فحاتم و حسام يفكران بأن حلمهما سينتهي غدا
بينما أدم يسرح بحاله يشعر أن هناك تغيير كبير في حياته ولا يعلم ما هو
مروان ما زال يعبث في حياته مع المافيا ومثيلاتها.
وسليم ما زال يبحث عن نصفه الضائع كما يسميه فهو يبحث عن الحب الغريب وليس الحب المألوف في هذه الايام هو يريد كحب جمال لسهام فأدم قد أخبرهم عن الحب الاسطوري الذي جمعهم على الرغم من نهايته المأساوية
حنين: من المنسيات في المنزل فهي تعيش في ظل نغم ابنة عمها...
رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الخامس
شغف صوت منخفض: قريبا مش حتبقوا عيلةون قاتله ويكون الكذب منجاة وليس علينا البحث عن الحقيقة طالما كنا مستقرين بحياتنا
كانت مريم وملك تسهران مع شغف على السطح
ملك: انت يا بت وش نحس كدة ليه
شغف: انتي خرسي خالص اي جابك هنا اصلا
مريم: هنعمل ايه هنلاقي شغل وكويس زي دا وعند ناس محترمين
ملك: انت هتلاقي بس ابعدي عن وش النحس دي
شغف: بكرا هصير غنية ومش هديكي فلس واحد
ملك اصلا يختي مش عايزة.
شغف: يالله من هنا مش عندك دراسة
ملك: هانزل ادرس كلمتين بلش النجس بتاعكم
مريم: وعرفتي عييلة بباكي ايه
شغف: لا بس خطر على بالي طالما ماما اطلقت فهي عندها ورقة تثبت دا وهناك هاعرف اسم بابا ايه
مريم: بجد بس هتلاقي فين الورقة دي
شغف: اكيد فالبتاعة إلى عايشي فيها
في الصباح قرر حسام وحاتم الانضمام للشركة مع أدم
أدم: نورت الشركة يا حبايبي
حاتم: منورة فيك يا ابيه
حسام: والله اللعبة طلعت من قدك يا دومي.
أدم: احترم نفسك انت وهو
حسام: هنشتغل ايه هنا
أدم: بصوا بصراحة أنا مهانش على قلبي ازعلكم عشان كده قررت افتح قسم زي مجاكم هنا بالشركة تديروا هنا وتساعدوني بالادارة
واقلها الموظفين ميبقوش بلا وظيفة
حسام: الله عالقلب الطيب دا انت مفيش زيك
حاتم: والله والله مفيش
أدم: اتصلوا على الموظفين عشان يجوا انا جهزت كل حاجة
حاتم: كنت عارف اننا هنوافق
أدم: مانا كبير العيلة
حسام: اموت فيك انا.
أدم: دلوقتي سليم هياخدكم على القسم بتاعكم والموظفين يبدو شغل من دلوقتي انا عندي اجتماع مع البنك شويه وهروح
حسام: اوك
وبالفعل اتصل حسام وحاتم على الموظفين للمجيء للشركة
مريم: يا شغف قومي
شغف: في ايه ع الصبح شغل ومبقاش عندنا
مريم: اتصل حسام بيه وخبرني هم مش سكروا المكتب دول نقلوه عل شركة كبيرة جدا
شغف: والله اني وش السعد عليكم
مريم: بسرعة البسي والحقيني.
وبالفعل اجتمعوا الجميع في المكتب وانطلقوا نحو الشركة وعندما وصولوا
بدأت شغف بعمل استطلاع كامل عن الشركة وبدل أن تدخل الى الشركة دخلت الى كراج السيارات
شغف: اوبس شكلي توهت عن البقية انا دخلت من فين
وهي تمشي في الكراج شاهدت أدم يحياول فتح السيارة فيبدو أنه قد جلب مفتاح الخاطئ وليس مفتاح سيارته.
وهي ظنته أنه سيسرق السيارة فهجمت عليه باغتته شغف وامسكته من رقبته وعندما تماسك أدم فكانت هي متعلقة برقبته وقدماها لا تصلان للأرض
شغف: عندك يا حرامي، جاي تسرق سيارات الناس دول وانا مش هفلتك غير عند البوليس وهبلغ حسام بيه عنك
أدم يريد أن يضحك على هذه القزمة فمن يراهم لا يشك بواحد بالمئة انها تمسكه بل يعتقد أنهم يقبلون بعضهم
أدم: ابعدي يا مجنونة دي سيارتي وهاسرق ايه.
شغف: مش كل حد حط ايده ع سيارة تبقى ليه وانتم الحرامية كده تبانوا محترمين وتلبسوا بدلات وكده
أدم: بعمرك شفتي حرامي بلبس بدلة زيي والي هيشوفنا كده هيفكرني ببوسك عفكرة
عندما سمعت شغف هذا الكلام ابتعدت عنه ووقعت على الارض
رفعت له عينان غاضبتان وجميلتان كعيني قطة سرق أحد اطفالها
شغف: انت قليل الزوق بجد ازاي تخيني اوقع كده
أدم: المرة الجاية وعد اني امسكك
ووضع يده على جيبه الامامي ووجد المفتاح.
أدم: اهو المفتاح وابعدي عن وشي يا اوزعة
شغف: انت الطويل ع فكرة يا ابيه
ابتسم أدم لها وتركها
ركب أدم السيارة وهو يفكر أن هذه الفتاه بعقلها اصغير وجنونها وعينينها الجميلتين وغمازتها في خدها اليسار وشعرها الغجري خطر على البشرية وخطر عليه وعلى قلبه ايضا
دخل الجميع الى القسم المخصص ليهم.
حسام: بصوا يا جماعة المكتب انقل هنا وصرتوا تابعين لشركة الشرقاوي يعني مرتب احسن ومكان احسن ودلوقتي اتعرفوا على القسم بتاعنا
حاتم يبحث بعينيه عن شغف لم يجدها
حاتم: حسام هي شغف فين
حسام: والله ماني الواصي بتاعها اسال مريم اكيد تعرف
حاتم: انسة مريم لو سمحتي
مريم: اتفضل حاتم بيه
حاتم: هي شغف مش هتجي
مريم: هي جت معانا بس معرفش راحت فين يمكن توهت الطريق
حاتم: اها طيب
وبالفعل شغف تبحث عنهم ولم تجدهم.
شغف: راحوا فين دول
حسام: بتدوري على حاجة
شغف: حسام بيه كان قلبي هيقف الحمد لله انك جيت انا كنت جيا مع الباقين بس تاهوا مني
حسام: ما شالله الكل موجود الا انتي هيكونوا همم إلى تاهوا عنك
شغف: هم فين يعني
حسام: تعالي هاخدك
اخذها للقسم الذي ستعمل به وبالطبع عملها لن يتغير ستكون مستخدمة
شغف: الحمد لله هكون مستخدمة راقية عشان هاشتغل في شركة
الجميع يضحك على جنون هذه الفتاه.
مر اسبوع كامل على الجميع ولم يتغير شي وشغف ما زالت تبحث عن ورقة طلاق امها
شغف وهي تبحث في الخزانة: هتكون فين يعني
وبدأت عمليات البحث وبشكل دقيق حتى وقعت يدها على كيس صغير مخبأ جيدا داخل وسادة نوم والدتها
شغف: يمكن اهو لقيته
فتحت الكيس وبالفعل كانت ورقة الطلاق وبدأت تقرأ
لقد تم الطلاق بين سهام الراوي وجمال الشرقاوي في اليوم الخميس بشهود جلال الشرقاوي وسمية الشرقاوي.
دون الحصول على اي حقوق مادية بحكم أن الزوجة سهام هي من طلبت الطلاق
شغف بصدمة: انا بنت جمال الشرقاوي ممكن تكون عيلة الشرقاوي ممكن يكونوا هما نفسهم إلى اشتغل عندهم
ونزلت مسرعة الى مريم طرقت الباب بقوة فتحت ملك
ملك: في ايه يابت
لم تهتم لها شغف بل اسرعت لغرفة مريم التي كانت تغط في نوم عميق
شغف: مريم مريم اصحي اصحي بقا
مريم: في ايه يا شغف
شغف: انتي تعرفي ايه عن عيلة الشرقاوي
مريم: في ايه.
شغف: بسرعة تعرفي ايه تعرفي حد اسمه جمال الشرقاوي او جلال الشرقاوي او حتى سمية الشرقاوي
مريم: والله معرفش غير حاتم وحسام الشرقاوي ودلوقتي اشتغلنا عند أدم الشرقاوي
شغف: هو دا أدم والله هم والله
مريم: في ايه يا مجنونة
بدأت شغف تبكي لا تعلم لماذا هل لانها وجدت حياتها الحقيقية او لا نها وجدت عائلتها ام انها فرحة لقرب الانتقام فهي قررت لن ترحم أحد ستهدم عائلة الشرقاوي فوق رؤوسهم
شغف: اصلي عرفت أنا مين.
مريم: اي انتي مين يعني انتي شغف اي الجنان ع الصبح دا ابعدي عني عشان ما اتجنن عليك هم بقوا ساعتين عشان ننزل الشغل
شغف: انتي عبيطة والله بصي يا مريم انا لقيت ورقة طلاق امي وابويا وابويا اسمو جمال الشرقاوي
مريم بصدمة: ايه
شغف: بصي على الوثيقة دي
مريم وهي تقرأ بصدمة: والله بجد ممكن يكونوا نفسهم عيلتك وانتي شغالة عندهم اي فلم الهندي دا.
شغف: اكيد هم عشان القدر جمعني بيهم مش صدفة يعني وأدم انتي عارفة أمي تكلمت عن أدم
مريم: وهتعملي ايه
شغف: معرفش بس كل إلى اعرفه اني هدمر العيلة كلها
مريم: يا بنتي اتهدي شوية انتي متعرفيش حص ايه ومين الظالم ومين المظلوم
شغف: انا حفكر دلوقتي بخطة وهبدأ تنفيذها لما اعرف انهم بجد عيلتي
مريم: والله معرفش اقلك ايه
بقيت شغف تفكر وتفكر حتى وضعت الخطة أخيرا
في الشركة.
شغف: خلاص انا حطيت خطة البداية وبقا هاتأكد ان كانوا بجد هم عيلتي
مريم: ازاي
شغف: بصي واتعلمي
ذهب الى المطبخ المخصص لعملها وصنعت فنجانان من القهوة كما يفضلها حسام وحاتم
وذهبت الى مكتبهم وطرقت الباب
حاتم: اتفضل
شغف: اكيد انتم مشربتوش قهوة الصبح عشان كده عملتها زي ما تحبوها
حسام: حاتم قوم شوفلي البنت سخنانة او اي حاجة
حاتم: هههه هاتي يا شغف تسلم ايدك
حسام: اه والله تسلم ايدك
شغف: ممكن اسألكم سؤال.
حسام: قولتلك القهوة مش لوجه ربنا
حاتم: اتفضلي يا شغف
شغف: تعرفوا حد اسمه جمال الشرقاوي
حاتم: هو اسم بباه ايه
شغف: معرفش
حسام: تسألي عنه ليه
شغف: اصلي تعرفت على بنت وخدت دين مني و ومعرفش عنها حاجة بس اسم ابوها جمال الشرقاوي
حاتم: مع ان قصتك ما بتتصدق بس يا ستي هقولك جمال الشرقاوي يبقى ببايا
شغف بصدمة: ببالك
حاتم: ايوة
شغف: يعني انت
حاتم بتساؤل: انا ايه
شغف: اه بقصد اخو البنت
حاتم: اسمها نغم مش كدة ايوا دي اختي.
شغف: طيب جلال الشرقاوي يبقى مي ندا
حسام: وانتي مالك ومال عيلتنا يابت
شغف ببراءة: هو السؤال حرام
حاتم: لا مش حرام بصي جلال يبقى ابو حسام يلي هو برضه ابو أدم
شغف بتفكير: وسمية
حسام: متاخدي النفوس بالمعية
شغف: سؤال بس كدة
حاتم: دي تبقى أمي
شغف: تشرفت بحضراتكم والله
شغف صوت منخفض: اقنت متشبهش امك بس مش مشكلة مش حتبقوا عيلة
حسام: افندم
شغف: ربنا يخليكم لبعض.
لمتابعة باقى الرواية زوروا قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا