القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين للكاتبة سلسبيل كوبك

 رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين للكاتبة سلسبيل كوبك




رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين للكاتبة سلسبيل كوبك



 الفصل السادس عشر


كل البنات اتخضوا و خالد وقف عريبته بسرعة..

حازم: ايه ده؟

جاسر: الكل ينزل لتحت..

دعاء و دنيا و فيروز وطوا رأسهم، و ديما بتعيط..

جاسر: نزلي رأسك..

جاسر(بصوت عالي): اركب يا خالد.

جاسر مشي بعربيته بسرعة و كان فاضل مسافة صغيرة على البيت...

فتحية: الطف بينا يا رب..

الكل نزل من العربيات..

ديما(بصريخ و عياط): انت انت متصاب..

الكل خد باله من كلام ديما، و ديما قربت من جاسر بسرعة..

ديما(بعياط): انت انت كويس؟


جاسر(بتعب و هو بيغمض عينه): اه متقلقيش..

خالد: لازم نروح المستشفي، تعالي..

خالد ركب جاسر و ديما ركبت جمبه، و حازم ركب قدام...

خالد(بزعيق): كل الستات تدخل على جوا يلا..

فتحية(بدموع): ابني...

جملات: اهدي يا فتحية تعالي بس ندخل دلوقتي..

و كل الستات دخلوا، و دعاء و فيروز و فتحية بيعيطوا و اسماء و جملات و دنيا بيحاولوا يواسيهم..

عبير(بشماتة): ايه مات حد؟

فتحية(بزعيق): اخرسي يا عبير، و امشي من قدامي..


عبير خافت و طلعت اوضتها تاني..

عند جاسر...

ديما(بدموع): جاسر جاسر انت سامعني...

حازم: هيبقي بخير يا ديما متخافيش..

خالد: انزلوا...

خالد و حازم سندوا جاسر و دخلوه المستشفي...

ديما(بعياط): لو سمحت عايزين دكتور بسرعة..

ممرض: حاضر..

الممرض نادي دكتور و الدكتور جه و خدوا جاسر لاوضة العمليات فورا...

حازم: اقعد يا ابني و اهدي...

خالد(بعصبية): ما تخرس انت شوية..

حازم راح و قرب من ديما و حضنها و ديما قعدت تعيط...


و بعد فترة بسيطة خرج الدكتور...

ديما(بعياط): اخباره ايه؟

الدكتور(بابتسامة): متخافوش هو بخير الرصاصة كانت طايشة يعني الاصابة مكنتش عميقة و هو بخير الحمد لله...

خالد: الحمد لله..

الدكتور: بس لازم نعمل محضر..

حازم: اكيد..

خالد: لا انت طبعا عارف الاصول عندنا يا دكتور..

الدكتور: براحتك يا خالد بيه..

الدكتور: هيتنقل اوضة عادية حالا..

ديما: شكرا يا دكتور..

حازم: يعني ايه مش هتعملوا محضر..


خالد: ياض ما تخلنيش اتغابي عليك..

ديما: بس بس...

ديما: جاسر هو اللي يقرر خلاص..

خرجوا جاسر على نقالة و نقلوه اوضة عادية...

ديما طلعت تليفونها و اتصلت بدنيا..

الخط اتفتح..

دنيا: طمنينا يا ديما..

ديما: بخير الحمد لله..

دنيا: طب الحمد لله، نيجي؟

ديما: لا لا، لما يفوق هشوف ايه اللي هيحصل..

دنيا: تمام...

اسماء: ها يا بنتي؟

دنيا: الحمد لله بخير...

دعاء: الحمد لله...

فتحية: تعالوا نقوم نصلي كلنا نشكر ربنا..


جملات: يلا يا دنيا..

دنيا(باحراج): مش عندي حاجة طويلة البسها...

فيروز: هوديكي الاسدال بتاعي..

دنيا: تمام شكرا...

عند ديما..

خالد: هروح ادفع الفلوس و اعمل كام حاجة كدة...

ديما: تمام انا هفضل معاه..

خالد: تعالي معاياا...

حازم: انا..

خالد: في غيرك هنا..

حازم: يا ابني احترمني شوية الله..

ديما: خلاص يا خالد معلش يا حازم..

خالد و حازم مشيوا، و ديما قعدت على الكرسي اللي في الاوضة...


و بعد ساعتين جاسر بدأ يفتح عيونه ببطء..

جاسر(بخفوت): ماية..

ديما قامت بسرعة و قربت منه..

ديما: انت فوقت انت كويس حاسس بوجع؟

جاسر(بخفوت): عايز مايه..

ديما: حاضر ثانية...

ديما خرجت و نادت على الدكتور..

الدكتور: بخير الحمد لله، حالته كويسة..

ديما: شكرا..

الدكتور: عن اذنكوا..

جاسر(بخفوت): هي دي الماية؟

ديما: لا لا اسفة كنت بس بطمن عليك...


ديما صبت لجاسر كوباية ماية و بدأت تعدله قعدته و ساعدته يقعد نص قعدة و بدأت تشربه مايه...

جاسر: شكرا، فين خالد؟

ديما: قال هيخلص كام حاجة كدة و جاي..

جاسر: طب يلا عايز اخرج..

ديما: نعم لا طبعا، انت لسة متصاب..

جاسر: عايز اخرج يا ديما..

ديما: ابدا..

جاسر مسك ايديها جامد..

جاسر(بحدة): لما جوزك يقولك حاجة تنفذيها من غير اي كلمة، فاهمة؟

ديما(بدموع): سيب ايدي..

جاسر ساب ايديها و ديما خرجت بسرعة من الاوضة...


ديما: لو سمحت يا دكتور ينفع يتكتب ليه على خروج؟

الدكتور: طب ما الاول امسحي دموعك يا قمر..

ديما(بعصبية): افندم؟!

الدكتور(بابتسامة): اسف بحاول اخفف عنك...

الدكتور: هو ممكن يخرج لان الاصابة مش عميقة و لا بالغة يعني، بس لازم تغير على الجرح و مراعاته و ميعملش مجهود يعني..

ديما: تمام شكرا، و اسفة اني زعقت لحضرتك..

الدكتور: و لا يهمك...

ديما دخلت تاني عند جاسر..

جاسر: هخرج؟

ديما: اه..


ديما طلعت تليفونها و اتصلت بخالد، الخط اتفتح..

خالد: الو يا ديما في حاجة؟

ديما: جاسر فاق و عايز يخرج و الدكتور وافق..

خالد: طيب ربع ساعة و جاي..

ديما: ماشي..

جاسر: اسف يا ديما..

ديما: و لا يهمك..

جاسر: انا مبحبش المستشفيات...

ديما: انا متعودة كتير اوي كنت بروح المستشفيات..

جاسر: بجد!

ديما: اه، كنت كل شوية كمان بروح القسم..

جاسر(بصدمة): نعم يا اختي؟!

ديما(بضحك): هفهمك، بلاش رفعة الحاجب دي..


ديما: بص يا ابني انا كنت لما اروح مكان كافتيريا بار مول اي مكان كان بيبقي دايما في شلة الولاد الفاسدين دول، لما حد يعترض طريقي كنت بمسك اي حاجة قدامي مرة مسكت مكنسة و الله و بضرب على الدماغ، و بتحصل حاجة من الاتنين لاما اجري و اروح البيت و الاقي محضر معمول ليا، لاما الامن يجيوا و يودونا على القسم..

جارس: لا و الله لا تصدقي حاجة مشرفة ده انتي على كدة ليكي بطولات..

ديما: متعدش يا جيمي..


جاسر(بحدة): طب اتعدلي و احترمي نفسك..

الباب خبط..

جاسر: ادخل..

خالد: حمد لله على السلامة يا صاحبي..

جاسر: الله يسلمك..

حازم: الف سلامة عليك..

جاسر: شكرا..

خالد: خدي يا ديما هدوم لجاسر لبسيها ليه و احنا هنستناكي بره..

ديما خدت منه الهدوم بصدمة و هي فاتحة بوقها..

خالد و حازم خرجوا بره و قفلوا الباب..

جاسر: قوميني...

ديما: ايه؟!

جاسر: مسمعتيش قوميني..

ديما مسكت ايد جاسر و قومته..

جاسر: هاتي العباية..

ديما: تمام...


جاسر بدأ يقلع عبايته اللي اتقطعت اثناء العمليه، و ديما ساعدته و لبسته العباية التانية...

ديما: جاهز؟

جاسر: تمام..

ديما و جاسر خرجوا و خالد و حازم و كلهم روحوا على البيت...

في البيت...

فتحية: ابني..

فتحية حضنت جاسر و جاسر حضنها..

دنيا: الف سلامة..

دعاء(بدموع): ابيه انت بخير؟

حازم(بمرح): زي الحصان اهو ده واخد رصاصة و خارج في نفس اليوم...

خالد: ليه مفكره مش راجل زيك؟


حازم معالم المرح راحت من عنده و سابهم و راح على اوضته...

ديما: انتوا اغبية...

دنيا: مش بتعرفوا تتعاملوا..

ديما و دنيا راحوا لحازم...

سارة: سابت جوزها و راحت للي متربية معاه..

اسماء: مش هنخلص في اليوم الاسود ده..

جملات: لما حد يدخلك في الكلام يا سارة ابقي اتكلمي..

جاسر: خلاص خلاص معلش يا سارة...

فيروز: اوف هموت، حمد لله بالسلامة يا جاسر...

ديما: اسفين و الله يا حازم...

حازم: انا غلطان اني نزلت مصر اساسا..


دنيا: خلاص و النبي متزعلش احنا ما صدقنا انك جيت...

حازم: لا ما ديما متجوزة اهو مش محتجاني..

دنيا: بس انا محتجاك يا حازم انا لسة متجوزتش..

حازم: برضو لا انا غلطان اني اصريت على دادة ناصرة تقولي العنوان فين...

ديما: بليز يا حازم...

حازم مسك شنطته و سابهم و مشي..

ديما(بدموع): و حياتي عندك طيب..

دنيا: طب طب علشان خاطر عمو محسن اللي رباك اللي يعتبر والدك متسبناش...


حازم: انا مش هرضي اقعد في بيت محدش فيه طايقني...

ديما: انا و دنيا بنحبك انت اخونا...

جملات: يا ابني هو بس انت لازم تراعي ان ديما متجوزة صعيدي و الصعيدي دمه حامي و مش هيقبل على مراته انها تحضن اي حد و انت مش اخوها بالدم و لا بالرضاعة انتوا بس متربين مع بعض و الكلام ده من سنين..

حازم: فاهم، بس يجي يقولي مش يتكلم بالاسلوب البارد و المستفز ده..

خالد: اديك عرفت، و كمان جاسر تعبان مش عايزين مشاكل بقي...


دنيا: يلا بقي علشان خاطري و النبي..

ديما: بليز يلا بقي يا حزومة..

حازم: ماشي يا ديما، روحي لجوزك انتي..

ديما: طيب بس مش هتمشي...

حازم: لا..

دعاء: و الله هتنبسط معانا اوي...

فتحية: تعالي يا ديما..

ديما: حاضر..

فتحية و ديما طلعوا على اوضة جاسر...

فتحية: ها يا ابني هتعمل ايه؟

جاسر: الحاج راجع بكرة المفروض يرجع يلاقي كل حاجة زي ما هي، يعني كأن محصلش حاجة..

فتحية: متأكد؟

جاسر: اه...

ديما: طب و الجرح؟


جاسر: الدكتور قال انه بسيط..

ديما: بس برضو قال متحملش عليها..

جاسر: دي ايدي و انا ادري..

ديما: براحتك ايه ده..

جاسر: ما هو براحتي اساسا...

ديما: مغرور...

جاسر: احترمي نفسك..

فتحية(بصوت عالي نسبيا): بس ايه ناقر و نقير...

ديما: هو اللي بيستفزني و كمان اكيد ربنا عمل كدة بسبب الذل اللي ورتهولي الصبح...

جاسر: و لما اقولك لازم اشوف اللي هتلبسيه الاول كدة يبقي ذل، هبلة..

ديما: شايفة يا طنط بيغلط فيا..


فتحية: انا قايمة بس...

جاسر: فكرتي يا فيلسوفة في طريقة علشان الحمل..

ديما: بص في فكرة بس معرفش اعمل ايه..

جاسر: قولي..

ديما قربت من جاسر و قعدت جمبه..

ديما(بهمس): هنروح للدكتور و نيجي نقولهم انك مش بتخلف و انا هبقي قليلة الاصل و هسيبك...

جاسر(بزعيق): نعم يا اختي و اشمعنا انا، روحي شوفي غيرها قال مبخلفش قال..

ديما: ليه بس يا ابني؟

جاسر: قولت إلى عندي..

جاسر سابها و مشي...

ديما: اوف طب اعمل ايه؟


-و بعدين ديما غمضت عنيها و رجعت رأسها لورا و قعدت تفتكر لما كانت راكبة على الخيل و مبسوطة و افتكرت لما اعتذر ليها و لما جاب ليها مارشيملو و افتكرت لما شالها بين ايديه لما كانت بتعيط و افتكرت لما خدها في حضنه و افتكرت لما شالها بايد واحدة في الاستراحة، و افتكرت لما كان راكب على الحصان ليلة الفرح، و افتكرت لما دخل بعد كتب الكتاب و باس رأسها و لما لبسها دبلته، و اخر حاجة افتكرتها لما قرب منها...


ديما قعدت تضحك على كل الذكريات و هي مغمضة عنيها و مبسوطة...


-في الجنينة..

دعاء(بدموع): طب اعمل ايه بقي؟مش فاهمة اي حاجة...

حازم كان بيتمشي و لقاها بتكلم نفسها..

حازم: بتكلمي نفسك؟

دعاء(بدموع): سيبني في حالي مش قادرة اتكلم بس...

حازم: اهدي بس حصل ايه؟

دعاء(بدموع): مش فاهمة الحتة دي و و لازم افهمها علشان احل عليها علشان الواجب علشان الاستاذ ميضربنيش..

حازم: بسيطة خالص، متزعليش نفسك..

دعاء: ازاي بس؟

حازم طلع تلفونه و مسك الكتاب و دخل على النت..


حازم: خدي يا ستي دول مدرسين اونلاين هيشرحوا ليكي اللي انتي مش فهماه...

دعاء: بس ازاي؟

حازم: خدي شوفي..

دعاء مسكت منه التليفون و سمعت الفيديو و كانت مبسوطة...

حازم: فهمتي؟

دعاء: اه شكرا ليك جدا..

دعاء بدأت تحل المسائل و خلصت بعد فترة...

دعاء(بفرحة): اخيرا، شكرا ليك اوي..

حازم: على ايه انا موجود في الخدمة علطول...

دعاء: تسلم معلش تعبتك...

حازم: لا عادي، عن اذنك..

حازم قام يتمشي و دعاء باصة ليه...


فيروز: قفشتك...

دعاء(بخضة): في ايه؟

فيروز: بتعملي ايه يا قطة؟

دعاء: كنت بحل المسائل..

فيروز: و الله..

دعاء: بت مش فايقالك..

فيروز: ماشي بكرة تندم يا جميل...

دعاء: لما يجي بكرة..

البنات قاموا، و حازم كمل تمشية في الجنينة..

جملات: يا بنات يلا الرجالة قربت توصل علشان بكرة فرح سعاد...

سارة: مش عارفة عمي مكلف نفسه ليه...

اسماء: ثواب يا سارة و يلا روحي مع البنات...

سارة: لا بتخنق مليش فيه...


فتحية: من امتي بقي ان شاء الله؟

سارة: بقيت اتخنق...

خالد و جاسر كانوا ماشين، و ديما نازلة على السلم..

خالد: طيب يا جاسر انت متأكد انه مش هيحصل حاجة...

جاير: معرفش بس الامر زاد عن حده..

سارة(بصريخ): الحقني يا جاسر..

سارة وقعت على الارض و جاسر جري عليها بسرعة..

جاسر(بقلق): مالك؟

دنيا(بهمس): البت دي مش سالكة..

فيروز(بهمس): طول عمرها انانية..

دعاء(بهمس): مش بعيد تأخد جوزك منك..

ديما(بحدة و صوت واطي): بس...


سارة: اه الحقني يا جاسر رجلي...

فتحية: نضربك بقي بالشبشب اربعين مرة هتخفي يا روحي..

سارة: لا يا جاسر بليز...

ديما(بعصبية و همس): دي اتعلمت البليز...

جاسر: ايه التخاريف دي يا امي..

جاسر: اوديكي المستشفي؟

سارة: لا لا، ساعدني بس..

جاسر قوم سارة و اول ما سارة وقفت...

سارة(بصريخ): اه رجلي مش قادرة..

جاسر بسرعة شالها بين ايديه..

ديما(بغيظ): ايه دلوقتي احسن يا سارة؟

سارة: شوية يا ديما..


جاسر شال سارة و طلع على السلالم جمب ديما و دخل على اوضة سارة و قعدها على سريرها...

سارة: اسفة يا حبيبي قلقتك عليا..

جاسر: و لا يهمك، المهم ارتاحي انتي دلوقتي..

سارة: تسلم..

جاسر: حاسة بوجع؟

ديما فتحت الباب بغيظ، و ربعت ايديها..

ديما: جاسر ممكن تيجي ثانية...

جاسر: تمام، ارتاحي يا سارة..

اسماء: دي بت مايصة..

دعاء: مشفتوش النار اللي كانت بتطلع من عيون ديما..

خالد: سارة كانت بتستعبط اساسا..

عند ديما و جاسر..


جاسر دخل و ديما وراه و قفلت الباب..

جاسر(باستغراب): في ايه؟

دميا بصتله بصة هو مفهمهاش، و ودته ضرها...

جاسر: ده لعب عيال ده و لا ايه؟

-و في اقل من لحظة لقي على رقبته سكينه..

جاسر بص لديما بصدمة اللي ماسكة بايديها السكينة و حطاها على رقبته و ايديها التانية حطاها على صدره...

جاسر(بصدمة): في ايه يا مجنونة؟


ديما(بغيظ): بص بقي يا جاسر انت مش تفضل تقول متكلميش ده متهزريش مع ده متحضنيش ده متقعديش مع ده، انا صعيدي انتي مراتي المفروض تحترميني و شكلك من شكلي، احترامك من احترامي و الكلام الهبد بتاعك ده، انا بلتزم بيه صح؟

ديما: صح..


ديما: مش بقي لما اكون ملتزمة بالكلام و مخلية صورتك حلوة وسط الناس و محافظة على سمعتك، تروح جنابك تلمس بنت تانية و تشيلها و هي تمسك رقبتك، الكلام ده ميلزمنيش اينعم مش بنحب بعض و متجوزين بعض غصب بس برضو شكلي قدام العائلة مهم...

في اقل من لحظة ديما لقت نفسها على الحيطة و جاسر قدامها و رافع ايديها الاتنين لفوق بايده، و السكينة وقعت على الارض..

جاسر: شكلك لسة متعرفيش جاسر القاضي يا ديما...


جاسر: مفيش حد اتجرأ و رفع عليه سكينة، و مش على اخرة الزمن واحد ست هي اللي هترفع عليا السكينة، فاهمة؟

جاسر: و اللي جنابك متعرفهوش ان انا و سارة متربين مع بعض و يعتبر احنا اخوات، يعني اللي عملته واجبي كأخ ناحيه اخته..

ديما: طب ما انا و حا...

ديما قبل ما تكمل كلامها لقت جاسر مقرب عليها و (لخيالكوا) و جاسر كان عارف هي هتقول ايه و انها هتقارن بينه و بين حازم...

الباب اتفتح فجأة..


جاسر بعد عن ديما بسرعة و ديما استخبت ورا ضهره و وطت رأسها باحراج...

جاسر: خير في ايه؟

فتحية: مفيش كنت عايزة ديما..

ديما(باحراج و عنيها في الارض): حاضر يا طنط..

فتحية: بعد ما تخلصي انزلي لتحت...

ديما(باحراج): لا انا مش ورايا حاجة..

ديما سابتهم و جريت على تحت...

فتحية بصت لجاسر و جاسر بصلها باستغراب...

جاسر: خير في ايه تاني؟

فتحية: اللي انت عملته تحت ده غلط..


جاسر: طب ما انا شلت ديما قبل كدة لما وقعت في الترعة و اغمي عليها..

فتحية: برضو ديما غير سارة اديني بقولهالك ديما احسن يا جاسر اسمع مني انا عارفة مصلحتك فين..

جاسر(بملل): حاضر يا امي..

ديما نزلت جري على السلالم و راحت للمطبخ و هي بتأخد نفسها...

جملات: مالك يا جميل؟

ديما(بخضة): طنط انتي هنا؟

جملات: مالك يا بنتي وشك احمر كدة ليه؟

ديما(بتوتر): مفيش حاجة انا بخير...


دنيا: انتي وشك مش بيحمر الا لما تكوني في موقف محرج او تكوني معيطة و انتي مش باين انك معيطة محرجة ليه...

ديما: بس بقي رزلة...

تهاني: ستي يا ستي الحقي الشيخ مزروق هنا..

جملات و اسماء(بصدمة): يا لهوووووووووووي..



رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر


ديما: في ايه و مين الشيخ مرزوق؟

جملات: يبقي هتقوم حرب دم يا اسماء..

دنيا: ما تفهمونا..

اسماء: تهاني اجري اندهي لجاسر و خالد بسرعة..

تهاني: حاضر..

تهاني طلعت جري لاوضة جاسر...

جاسر: في ايه يا تهاني مالك؟

تهاني: الشيخ مرزوق تحت..

جاسر: انتي متأكدة من الكلام ده؟

تهاني: اه...

جاسر: طيب روحي و قولي لامي كل الستات تطلع و مفيش مخلوق ينزل و لو بيموت...

تهاني: حاضر..

جاسر نزل و راح لخالد..


حازم: شكل في حركة غريبة في البيت في ايه؟

دعاء: اطلعوا بسرعة..

حازم: في ايه يا دعاء؟

خالد: يلا كله على فوق، و انت تعالي معانا..

ديما: هو في ايه؟

جاسر: ديما بلاش تهورك و متنزليش من فوق..

ديما فهمت من نبرته و نظرته ان في حاجة مريبة فقررت تطلع بكل هدوء...

جاسر خرج للجنينة و لقي عدد كبير من الرجالة و ماسكة سلاح...

جاسر: اهلا بالشيخ مرزوق..

مرزوق: اقعد يا جاسر انا مش جاي احارب..

خالد: واضح يا شيخنا..


مرزوق: اقعدوا...

حازم(بهمس): هو ده بيته؟

جاسر و خالد بصوا ليه بتحذير...

مرزوق: بص يا جاسر اللي بيحصل زاد عن حده..

جاسر: اللي هو ايه؟

مرزوق: ضرب النار اللي بيحصل في البلد كل شوية و اللي بيحصل بالاخص مع عائلة القاضي..

مرزوق: انا عارف انكم بتدوروا على اللي بيعمل كدة..

خالد: حضرتك تعرفه؟

مرزوق: نسيتوا الطار الثأر اللي عند عائلة فهد و عائلة صقر...

خالد: بس احنا بينا اتفاق و احنا مخلفناش بيه..


مرزوق: بس هما خلفوا بيه...

جاسر: و حضرتك جاي ليه؟

مرزوق: عايز ارجع البلد زي زمان يا جاسر، عايز نخلص منهم..

خالد: بس..

مرزوق: عارف عارف..

جاسر: طب و الحاج؟

مرزوق: دي مهمتك انت يا جاسر..

جاسر: مفهمتش..

مرزوق: تقنعه انا زهقت دم..

حازم(لنفسه): طب ايه لازمتي؟

مرزوق: فكر يا جاسر...

جاسر: تمام يا شيخنا..

مرزوق: معلش جيت من غير ميعاد..

خالد: و لا يهمك...

مرزوق: مع السلامة...

جاسر: تفتكر الحاج هيوافق؟

خالد: معرفش...


حازم: هو في ايه؟

جاسر: مفيش..

عند الستات...

فتحية: اقعدوا يا بنات شوية...

دعاء: انا خايفة عليهم و علينا انا لسة بنت في عز شبابي..

دنيا: و انا عايزة افهم انتوا مرعوبين ليه؟

فيروز: انا خايفة على جاسر و خالد..

ديما: عيال هبل، جاسر اكيد مش هيسيب حد يلمسنا..

سارة: شيفاكي واثقة..

ديما(بغرور مصطنع): طبعا مش جوزي...


اسماء: كل ما في الموضوع طار ثأر قديم خلي في عدواة بين عائلة القاضي و عائلتين تانين والد الحاج حسن وقف الحرب دي باتفاق ان كل واحد هيبقي ليه مكان ميتعداش حدوده، بس شكلهم ملتزموش بالاتفاق ده..

ديما: طب و انتوا ليه خفتوا لما الشيخ مرزوق ده جه؟

جملات: مجيته خراب يا ديما..

الباب خبط..

عبير(بخوف): لا و النبي مش عايزة اموت..

دنيا: يعني اللي عايز يقتلنا هيستأذن قبل ما يقتل ايه الهبل ده..

فتحية: ادخل...


جاسر: خلاص انزلوا...

اسماء: طمنا يا ابني..

جاسر: خير مفيش حاجة انزلوا يلا...

الكل نزل لتحت و الجنينة بدأت تتزين..

جاسر و خالد في اوضة المكتب، و حازم في اوضته نايم، و كل الستات بتشتغل في البيت...

-بليل...

دنيا: بس غريب اوي جوزك ده..

ديما: اشمعنا؟

دنيا: مضروب رصاصة و متكلمش..

ديما: لا الدكتور قال اساسا ان الاصابة مش بالغة يعني يقدر يتعامل عادي هيبقي في وجع بسيط...

دعاء: اه علشان كدة شال سارة..


فيروز: اه و هي مسكت في رقبته عادي...

ديما(بعصبية): عايزين توصلوا لايه؟

دعاء: احنا بنقولك بس..

ديما(بعصبية): غوروا من وشي..

ديما سابتهم و مشيت، و البنات قعدوا يضحكوا عليها..

جملات: زعلتوها ليه يا بهايم؟

دنيا: هي اللي مضايقة..

فيروز: معملناش ليها حاجة..

جملات: اه انا ظلماكوا...

دعاء: باي باي يا قطة...

دعاء كانت ماشية بضهرها و خبطت في حازم بس مسكها...

دعاء(باحراج): اسفة اسفة جدا..

حازم: و لا يهمك..


دعاء سابته و جريت و حازم بص باستغراب..

عند ديما..

ديما دخلت اوضتها بغضب...

ديما: اه يا ولاد ال، الله يأخدكوا بس..

ديما فتحت باب الحمام فجأة لقت جاسر واقف بفوطة بس حوالين خصره...

جاسر اتخض لما الباب اتفتح فجأة و اتصدم لما لقي ديما قدامه..

ديما لسة هتصرخ جاسر حط ايده على بوقها، و سندها على باب الحمام...

جاسر: هششششششششش...

جاسر: متصرخيش...

ديما هزت رأسها بمعني ماشي...


جاسر: ايه اللي جابك و فتحتي الباب كدة ليه؟

ديما شاورت بعنيها عليه و على ايده اللي على بوقها..

جاسر شال ايده براحة..

ديما: انت ازاي كدة؟

جاسر(برفعة حاجب): ازاي؟

ديما(بتوتر): لا لا مفيش، سيبني..

جاسر: لا، جاوبي على اسئلتي..

ديما(عيونها في الارض): انا كنت متعصبة فدخلت بعصبية بس، مكنتش اعرف انك موجود...

جاسر: و كنتي متعصبة ليه؟

ديما: اعتقد شئ خاص بيا..


جاسر: مش اوي كدة، خلاص روحي ده انتي شكلك لسة طالعة من الفرن...

ديما: الله يسامحك...

ديما سابته و خرجت و هي بتلعن نفسها في سرها..

جاسر غير هدومه لبنطلون و تي شيرت...

ديما دخلت اوضة الملابس..

ديما لبست بنطلون و تي شيرت بحمالة و عملت شعرها ديل حصان

ديما: بقولك يا جاسر..

جاسر: اممممم..

ديما: ايه الاوضة دي؟

جاسر: اوضة الرياضة بتاعتي..

ديما(بصدمة): انت بتلعب رياضة؟

جاسر: طبعا اومال فاكرة ايه؟


ديما(بدهشة): It s amazing!

جاسر: ايه المدهش في كدة؟

ديما(بصدمة): انت بتفهم انجليزي؟

جاسر: حد قالك اني محو امية؟

ديما: لا شكيت..

جاسر: طيب..

ديما: طب ازاي؟

جاسر: مش مهم..

ديما: لا بليز قولي...

جاسر: سافرت امريكا درست ادارة اعمل هناك علشان ادير المصنع هنا...

ديما: الله بجد، برافو..

جاسر: هو انتي ليه محسساني اني طفل عنده اربع سنين كتب حرف ال ب...

ديما: في ايه يا ابني؟سيبني افرح ده احلي خبر من ساعة ما اتجوزتك..


جاسر: طبعا ما انتي بتبصي للمادة..

ديما: لا و الله..

جاسر: خلاص خلص الكلام..

جاسر راح نام على السرير و ديما نامت على الطرف التاني من السرير...

جاسر نام نوم عميق، و ديما مش عارفة تنام خالص..

ديما: سامحني بقي..

ديما قربت من جاسر و حضنته و فضلت ماسكة فيه جامد لغاية ما نامت...


-في الجنينة..

دنيا كانت بتتمشي في الجنينة لقت شخص في الاسطبل..

دنيا(بخوف): مين هنا؟

خالد: انتي ايه اللي مصحيكي لغاية دلوقتي؟

دنيا: مش جايلي نوم..

خالد: طيب وسعي..

دنيا: رايح فين؟

خالد: ملكيش فيه..

خالد خد حصانه ديه و لسة هيركبه..

دنيا: تسابقني؟

خالد: و انتي بتعرفي؟

دنيا: انت مشفتنيش هنا و لا ايه؟

خالد: كان لعب عيال..

دنيا: طب نشوف..

خالد: تمام..

دنيا: على ايه؟

خالد: رهان؟

دنيا: حاجة زي كدة..


خالد: اللي يكسب يطلب من التاني طلب...

دنيا: موافقة، و مستحيل يرفض..

خالد: طبعا..

خالد طلع حصان لدنيا، و كل واحد ركب على الحصان..

خالد: جاهزة؟

دنيا: اه..

خالد: ابدأي..

دنيا و خالد بدأوا يجروا بالاحصنة بتاعتهم، و خالد كان مسابق دنيا، و بعدين النتيجة اتغيرت و دنيا سابقته، و بعدين بقوا جمب بعض...

و بعدين حصان دنيا اتكعبل و دنيا وقعت في التبن..

و خالد قعد يضحك عليها كتير و بيلف بالحصان بتاعه حواليها...


خالد(بضحك): تحبي اسيبك و امشي و الحصان هيجيبك و لا ايه؟

دنيا(بعصبية): انت شخص رزل...

خالد: شكرا، الصراحة خالد الحقير بيقول سيبها و امشي..

دنيا بصتله بلطافة و مدت ليه ايديها، خالد نزل من حصانه و مسك ايديها و قومها و نفض هدومها..

خالد: اركبي على حصاني..

دنيا: شكرا..

خالد: بس ليا طلب، لما افكر هقوله ليكي..

خالد ركب دنيا حصانه و مسك اللجام و ماشي بالحصانين، و بعد فترة وصلوا البيت..


دنيا: انا طالعة استحمي باي..

دنيا طلعت خدت دوش و نزلت تحت البطانية، و خالد طلع غير هدومه و خد دوش بسيط و خرج هو كمان نام...


-في مكان تاني..

شخص: ناوي تعمل ايه يا علاء؟

علاء(بشر): اندمه على افعاله كلها..

شخص2: ازاي؟

علاء: معرفش بس هنتقم اشد انتقام..

شخص: انت بطل..

علاء: طب جيب الحشيش بس هات..

و بدأوا يشربوا و يسكروا...


في الصباح الباكر...

-في اوضة فتحية..

فتحية: حمد لله بالسلامة يا حاج..

حسن: الله يسلمك يا فتحية...

حسن: اخبار الولاد ايه؟

فتحية: بخير بس جاسر يحكيلك بقي..

حسن: حصل ايه؟

فتحية: معرفش بس الشيخ مرزوق جه هنا و حصل ضرب نار و جاسر اتصاب..

حسن(بصدمة): طب طب هو كويس؟

فتحية: اه ديما بتقول الاصابة مش كبيرة..

حسن: الحمد لله..

فتحية: و و..

حسن: ايه كمان؟

فتحية: جاسر طرد علاء من البيت...

حسن(بعصبية): اتجنن ده و لا ايه؟


فتيحة: علاء غلطان اسمع بس من جاسر، كأني مقولتش حاجة ليك يا حاج...

حسن: ماشي يا فتحية..

حسن: جهزوا يلا الفطار، عقبال ما اريح ساعة..

فتحية: حاضر يا حاج...

-في اوضة اسماء..

على: مالك؟

اسماء: خايفة من اللي هيحصل..

على: حصل ايه؟

اسماء: جاسر طرد علاء و اكيد عبير هتملي ودان اخوك ايمن بالسم..

على: طب و طرده ليه؟

اسماء: كان سكران و قال كلام مكنش ينفع يقوله..

على: يا رب نخلص بقي..

على: طيي سيبيني انام ساعتين كدة..


اسماء: ماشي..

-في اوضة عبير...

ايمن: يا رب استر، مالك قاعدة زي المطلقين كدة ليه؟

عبير(بغضب): تعالي يا جوزي يا راجلي رجعلي ابني..

ايمن: هو فين؟

عبير: ابن اخوك طرده..

ايمن: اكيد عمل حاجة غلط..

عبير: انت مع مين بالظبط؟

ايمن: مع الحق و اكيد ابنك عمل حاجة غلط و يستاهل انه يتطرد، و سيبيني انام و لما اصحي ابقي اشوف الموضوع ده...

عبير: و انا اللي فكراك هتجبلنا حقنا..

ايمن سابها و نام و هي بصتله بغضب...


-في اوضة دعاء..

دعاء كانت لسة صاحية من النوم و قاعدة على السرير، و بعدين لقت حد بيخبط و يفتح الباب علطول..

حازم(بصدمة): انتي!

حازن لف وشه بسرعة، و دعاء قعدت تدور على طرحة تلبسها لغاية ما لقت و لبستها..

حازم(بارتباك): اسف اسف مكنش قصدي...

دعاء(بدموع): بعد اذنك اخرج..

حازم خرج بسرعة و قعد يتشم نفسه...

دعاء(بدموع): يا رب سامحني مكنش قصدي..

دعاء: يا رب ميكونش لحق يشوف شعري..

دعاء قامت دخلت الحمام و خرجت..


دعاء لبست فستان باللون الموو؟ طويل و واسع و بكم و لبست طرحة اوفويت و كوتشي ابيض

دعاء نزلت قابلت فيروز..

فيروز: ايه اللي صحاكي بدري؟

دعاء: هي مش امي قالت لازم نقوم من بدري..

فيروز: من امتي؟

دعاء: ظريفة..

فيروز: طيب يا ستي..

دعاء: ماشي، بس ايه الشياكة دي؟

فيروز(بغرور مصطنع): طبعا ده المعتاد..

دعاء: ماشية معاك يا عم..

حازم(بتوتر): انسة دعاء..

دعاء(باحراج): اتفضل..

حازم: انا اسف مكنش قصدي..


دعاء: خلاص و لا يهم حضرتك..

فيروز: حصل ايه؟

دعاء: محصلش حاجة، تعالي معايا..

دعاء و فيروز نزلوا و حازم راح لاوضته...


-في اوضة جاسر و ديما...

جاسر بدأ يفوق و بص يمينه اتخض..

جاسر: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم..

ديما: شوفت عفريت، اسكت بقي عايزة اشوف الحتة دي..

جاسر: انتي بتعملي ايه يا بنتي؟

ديما: استني استني، ايوه ايوه اديله يلا..

ديما: واحدة بالرجل بقي يلا...

ديما: لا لا او؟ر هندي بصحيح..

جاسر: انتي يا بنتي ردي عليا اللي انتي عاملاه ده؟

ديما: بأكل مارشيملو...

جاسر: لا تصدقي كنت فاكره عيش...

ديما: ظريف...


جاسر: يا بنتي هأخد منك الاجابات مقعطين..

ديما: مفيش قلقت من الساعة 5 الفجر مش جايلي نوم، قعدت على الفيس و الانستا و التويتر و الواتس و اليوتيوب، و بعدين جوعت قمت جبت المارشيملو اللي انت جبته و شغلت التلفزيون و جبت فيلم هندي و كتمت الصوت علشان متصحاش و تزعق، و انا قاعدة اهو بأكل مارشيملو و بتفرج على شاروخان..

جاسر: و مش جايلك نوم ليه؟

ديما: بفكر في المصيبة اللي احنا فيها..

جاسر(بدهشة): مصيبة ايه؟


ديما: هنتطلق ازاي؟بفكر و الله كتير..

جاسر: تصدقي اني غلطان اني سألتك ان شاء الله عنك ما نمتي، نامت عليكي حيطة يا بعيدة..

ديما(بحزن): ايه ده انت بتزعقلي؟

جاسر: يا رب، الساعة كام يا بت انتي؟

ديما: الساعة 9..

جاسر: طيب..

جاسر حط عليه البطانية و كمل نوم..

ديما: انت مش نازل الشغل...

جاسر: لا اجازة و سيبيني انام..

ديما: طب هتنام و هتسبني؟

جاسر(و هو تحت البطانية): اقوم ارقصلك يعني..

ديما: تصدق فكرة..


ديما طلعت تليفونها و حطت الهاند فري و قامت وقفت على السرير بدأت تتنطط و واقفة زي كأنها ماسكة جيتار و بتعزف عليه...

و في اقل من لحظة لقت نفسها على السرير و جاسر فوقها..

ديما: آآه...

جاسر: هو انا مش قولتلك عايز انام..

ديما: ابعد..

جاسر: و كمان ايه الذوق الزبالة في الاغاني ده؟

ديما: ملكش فيه..

جاسر: و الله..

ديما: متفهمش في الرقي..

ديما: اسمع كدة...


ديما(بغناء): تمر الليالي و شوقي يقل، ف صار هوانا امر ممل، لا تطلب مني ان استعيدك، ف عهدي القديم ما عاد يحن، ليس ب عرشي مكان يساع، و لا لعشقي ثمن كي يباع، فات اوانك حتى تعود، و لا لجرحي ان يلتئم...

جاسر كان مركز مع ديما و كلمات الاغنية و عجبه جدا الكلام...

ديما(بابتسامة): عجبك؟

جاسر: اه حلوة، بس صوتك وحش..

ديما: حد قالك انك متجوز اليسا و لا نانسي عجرم..

جاسر: يا ريت و الله..

ديما ضربته في كتفه..


جاسر(بوجع): آآه انتي غبية؟

ديما: اسفة، بس برضو انت عصبتني انا احلي من اليسا و نانسي بكتير...

جاسر: اه اه فعلا..

و بعدين الاتنين خدوا بالهم من وضعيتهم، جاسر بعد بسرعة عن ديما و ديما قامت...

ديما: انا داخلة البس..

ديما قامت و سابت جاسر و هو قاعد حيران..

ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت بكم ابيض و دخلته في البنطلون، و كوتشي ابيض في اسود و سيبت شعرها و حطت مكياچ خفيف..


ديما خرجت كان جاسر خرج من الحمام و دخل يلبس...

ديما ظبطت السرير و شالت المارشيملو و طفت التلفزيون، و حطت موبايلها في جيبها..

جاسر: جاهزة؟

ديما: اه يلا.

جاسر و ديما نزلوا...

فتحية: جاسر الحاج جه..

جاسر: تمام...

فتحية: و بالنسبة لعلاء؟

جاسر: انا هتكلم مع الحاج..

فتحية: ماشي..

اسماء: هو ده اللي هتلبسيه بليل في الفرح يا ديما؟

ديما: لا هلبس فستان بس قولت على بليل كدة قبل الفرح بشوية..

اسماء: ماشي..

دعاء: بخ..


دنيا: اهلا بالواطية اللي اول ما اتجوزت نسيتني...

ديما: مقدرش طبعا يا روحي..

ديما حضنت دنيا جامد...

فيروز: خيانة انا عايزة اتحضن..

ديما جريت عليها و حضنتها...

فيروز: يا بختك يا معلم مراتك حضنها دافئ..

ديما(باحراج): اخرسي يا بت..

جملات: طب يلا يا بنات يلا ورانا حاجات كتير..

فتحية: ديما معلش انتي اللي هتظبطي العروسة...

ديما: تمام يا طنط..

سارة(بدلع): اساعدكوا في حاجة؟


ديما: لا خليكي اصلك يا عيني وقعتي امبارح كنت فكراكي اتكسرتي بس لا، يا خسارة..

سارة: اساعدك في حاجة يا ماما فتحية؟

دعاء(بهمس): من امتي؟

فتحية: شوفي ايه اللي عايز يتعمل و اعمليه..

جاسر ابتسم بسارة بحنان و هي بادلته الابتسامة بكسوف..

ديما: كوبايتين ليمون هنا..

دنيا: ليه؟

ديما: ضغطي على..

ديما سابتهم و مشيت..

فيروز: اضايقت ليه هو حصل ايه؟

دنيا: معرفش...

دعاء: تعالوا نروح وراها، يلا..


جملات(بهمس): بنت عبير مش ناوية تجيبها لبر...

تهاني: جاسر بيه، الكبير منتظر حضرتك انت و خالد بيه..

جاسر: تمام روحي انتي دلوقتي..

جاسر: فين خالد؟

اسماء: قال هيبص على المصنع و يجي بسرعة..

خالد: مين بيجيب في سيرتي؟

جاسر: الحاج عايزنا، و جيب الزفت اللي اسمه حازم..

حازم: انت مش طايقني ليه يا اخي؟

جاسر: كيفي كدة..

جاسر و حازم و خالد راحوا اوضة الجلوس و خبطوا..

حسن: ادخل..


جاسر دخل و باس ايد والده، و سلم على باقي اعمامه..

حسن: اقعد يا ابني، مش انت حازم؟

حازم: اخيرا لقيت حد بيعاملني باحترام، اه يا عمي انا حازم اخو ديما...

ايمن: ايه اللي حصل يا جاسر؟

جاسر: ابن حضرتك يا عمي رجع سكران و فوق كدة قال كلام على مراتي مينفعش اقوله..

حسن: قول يا جاسر..

جاسر: بس..

حسن: قول..

جاسر(بغضب): قال ان مراتي هتبقي في حضنه قريب، و اعتقد بعد ده كله مش انا اللي غلطان..

حسن: معرفتش تربي يا ايمن...


ايمن: حقك عليا يا جاسر..

جاسر: الذنب ذنبه هو...

خالد: الشيخ مرزوق جه..

على: حصل ايه؟

خالد: بيقول انه عايز ينهي الدم..

حسن: و انت رأيك ايه يا جاسر؟

جاسر: و الله يا حاج اللي تشوفه، بس من رأيي احنا و الشيخ مرزوق هنقدر نوقف سلسلة الدم دي..

حسن: حد عنده رأي تاني؟

الكل: لا يا حاج...

حسن: تمام، و ابنك يا ايمن يرجع بعد ما يعتذر لجاسر و مراته و هما يقبلوا اعتذاره غير كدة ميدخلش البيت ده...

ايمن: ماشي يا حاج...


الباب خبط...

حسن: ادخل..

ديما(بفرحة): عمو وحشتني..

ديما قربت من حسن و حضنته و هو بادلها الحضن..

ديما(بهمس): ممكن اطلب طلب؟

ايمن: شكلك بتشتكي من جاسر..

على: مزعلها يا جاسر..

جاسر: ابدا و الله..

حسن(بهمس): اطلبي يا حبيبتي..

ديما(بهمس): انا نفسي انام لاني حرفيا بيجي عليا وقت مبنامش فيه خالص و كان بابا يأخدني في حضنه و انام ممكن تحضني و انام..

حسن: طبعا يا حبيبتي...

ديما حضنت عمها جامد و الكل ضحك عليها...


معداش عشر دقايق لقوا ديما نامت...

حسن: اهتم بمراتك كويس يا جاسر البنت منامتش بقالها كتير...

حازم: اه يا عمي و قوله يحترمها شوية و يخف عليها..

جاسر بصله بصة موت، و خالد كان حاسس بملل..

حسن: يلا خد مراتك نيمها في سريرها..

-جاسر قام و شال ديما و طلع بيها لاوضتهم و نيمها على سريرها و غطاها و سابها و مشي..


-بعد فترة...

سارة: هي ديما فين؟

جملات: تعبت و طلعت تريح شوية...

سارة: الف سلامة..

فتحية: من امتي الطيبة؟

عبير: هي البت تبقي طيبة مش عاجب تبقي وحشة مش عاجب..

اسماء: هي غريبة بس يا عبير..

سارة: ثانية و جاية، هدخل الحمام..

سارة سابتهم و طلعت اوضة ديما و هي بتبص يمين و شمال، و دخلت و قربت من سرير ديما..

سارة(لنفسها): مش هسيبك ابدا لجاسر يا ديما، انتي اللي بدأتي..


سارة مسكت المخدة و لسة بتقرب من ديما لقت الباب اتفتح فجأة...

يا تري مين اللي دخل؟!



رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر


سارة(بخضة): في ايه؟

عبير(بهمس): انتي بتعملي ايه يا غبية؟

سارة(بهمس و شر): هقتلها و ارتاح يا اما..

و بعدين لقوا ديما بتتقلب في السرير...

عبير(بهمس): تعالي معاايا بس..

عبير خدت سارة معاها، و ديما كانت نايمة بسلام..

سارة: ايه يا اما امي؟

عبير: انتي لما تقتليها الكل هيشك فيكي..

سارة: مش مهم المهم اخلص منها، دي خدت مني جاسر..

عبير: اسمعيني بس، عندي حل تاني يخلينا نخلص منها..

سارة: ايه هو؟


عبير: جاسر لو عرف انها بتخونه طبعا هو راجل و صعيدي هيطلقها فورا...

سارة: و دي نعملها ازاي؟

عبير: الدور و الباقي بقي على اخوكي لما يرجع، و ممكن نخليه يتجوز ديما و يأخد فلوسها..

سارة(بابتسامة شر): موافقة..

عبير: هنستني لما علاء يرجع...

سارة: ماشي، و اخيرا هخلص منك يا ديما...

عند الباقي...

فتحية: صحوا ديما البت زمانها جاية..

دنيا: تمام...

اسماء: جهزتوا اكل الرجالة؟

تهاني(بتوتر): اه يا ستي..


جملات: مالك يا تهاني؟

تهاني: مفيش حاجة...

اسماء: طيب، ام سعاد قربت تيجي يلا...

جملات: طب يلا البسوا يا بنات...

دعاء: هطلع البس...

فيروز: و انا..

دنيا: هصحي ديما و البس..

كل واحدة راحت تلبس هدومها...

دنيا: يا بت بت بت بت..

ديما: خير؟

دنيا: يلا نسيتي الفرح و اللبس و البت اللي انتي هتظبطيها..

ديما: طب ما انتي بتعرفي تحطي مكياچ ظبطي البت انتي..

دنيا: لا انتي يلا..

دنيا سابت ديما و مشيت، و ديما قامت بزهق..


ديما: ينعل ابو اللي يتجوز ايه ده مكتوب عليا منامش حرام..

ديما قامت خدت دوش و خرجت دخلت اوضة الملابس...


ديما لبست فستان طويل باللون الكحلي الغامق و فيه في النص نقوش باللون الكحلي الفاتح و كان بحمالة عريضة و منفوش بسيط من تحت و بديل و طرف او حيز الفستان من تحت باللون الكحلي الفاتح و رفعت شعرها لكحكة فوق و نزلت كام خصلة و لبست صندل باللون الاحمر و روچ باللون الاحمر الغامق و حطت كحل محدد عنيها و لبست سلسلة رقيقة بتلمع و حلقين بيلمعوا و دبلة جاسر اللي هي مكنتش واخدة بالها منها و نسياها...


-ديما اول ما خرجت من اوضة الملابس لقت جاسر لسة بيدخل من باب الاوضة و اول ما شافها فضل باصص ليها و مصدوم من كتلة الجمال اللي قدامه..

ديما: مالك في ايه؟

ديما: جاسر جاسر يا ابني..

جاسر: احم في ايه؟

ديما: مالك؟

جاسر: مفيش...

ديما: طيب عن اذنك..

جاسر: انتي هتنزلي كدة؟

ديما: اه وحش و لا ايه؟

جاسر: و المسخرة اللي في وشك دي ايه؟


ديما: ده روچ و كحل بس، و كمان الفستان طويل اهو و واسع ملكش حجة، و كمان اصلا اصلا كله هيبقي ستات يعني مفهاش راجل صعيدي و لا حاجة..

ديما سابت جاسر و نزلت، و جاسر كان لسة مصدوم من جمالها..

جاسر دخل خد دوش و خرج دخل اوضة الملابس..

جاسر لبس عباية باللون الاسود و جذمة سوداء و ساعته و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته

جاسر نزل بعد ما خلص..

فتحية: بسم الله ما شاء الله ايه يا بنتي جميلة اوي..


ديما(باحراج): شكرا يا طنط..

فتحية: ده انتي العروسة مش سعاد و الله...

ديما(باحراج): يعني يا ريت تراعوا احراجي..

اسماء: خلاص خلاص، قمر اوي..

سعاد: انا جيت..

ديما: يا قلبي، يلا اطلعي علشان اظبطلك وشك و الميكب، فين الفستان؟

بنت: اهو..

ديما: ماشي طلعيه..

ديما و سعاد بيطلعوا لقوا جاسر نازل..

جاسر: مبروك يا سعاد..

سعاد: الله يبارك فيك يا بيه..

ديما و هي ماشية اتكعبلت بفستانها و جاسر مسكها..

جاسر: مش قولتلك..


ديما: قولت ايه؟

جاسر: مفيش..

ديما: لا قول..

دعاء: انا جاهزة يا جدعان..

ديما سابت جاسر و طلعت هي و سعاد..

دعاء: ايه ده محدش عبرني..

دعاء راحت ورا ديما و سعاد..

دعاء: ايه يا مزة كدة متعبرنيش..

ديما: اسفة يا روحي مخدتش بالي..

بنت: انتي هتظبطي العروسة؟

ديما: اه في مانع..

بنت: لا طبعا..

فيروز و دنيا و سارة جم و دخلوا و قعدوا...

دنيا: هتبدأي بأيه؟

ديما: خشي خدي دوش يفوقك كدة و البسي الفستان..

سعاد: حاضر..


سعاد دخلت و خدت دوش و لبست الفستان و خرجت...

فيروز: يلا انا متحمسة..

سارة: دي هتحط بدرة و بس..

ديما: ممكن يا سارة تسيبيني اشوف شغلي..

ديما: دنيا هاتي ادوات المكياج بتاعتي..

دنيا: اشطا يا جميل..

دعاء: انتي عندك كل كمية المكياج دي؟

ديما: اه..

دنيا: دي بتجيب احسن الماركات..

سارة: دي بتدهن وشها دهان كدة..

ديما: اسكتوا بقي عايزة اشوف شغلي..

ديما بدأت تحط الميكب للبنت و البنت كانت مبسوطة اوي..

ديما: تمام كدة..


دعاء: مين دي؟هي دي البت سعاد؟

فيروز: دي جميلة اوي..

دنيا: طبعا هي ديما اي حد و لا ايه؟

ديما: طب هتنزلوا امتي؟

سارة: لما ماما فتحية تقول..

ديما و دنيا و فيروز و دعاء ضحكوا عليها و سارة متعصبة...

-عند الرجالة...

حسن: الف مبروك يا ابو سعاد..

ابو سعاد: و الله مش عارف من غيرك كنت عملت ايه يا كبيرنا...

محروس: مبروك الف مبروك..

ابو سعاد: الله يبارك فيك يا محروس بيه..

خالد(بهمس): ده ايه اللي جابه ده؟


جاسر(بهمس): معرفش بس انا عايز اقتله في ايدي حالا...

مازن: اهلا يا جاسر، ازيك يا خالد؟

خالد: كنت بخير قبل ما تيجي..

جاسر ضحك لخالد و سابوا مازن و مشيوا...

حازم: احم اعمل ايه؟

خالد: يا ابني انت لازق في الحلة..

حازم: افندم؟!و الله تصدقوا اني غلطان، قولت اساعدكوا و سايب شغلي و جاي هنا...

جاسر: حد قالك تيجي؟

حازم(خد نفس عميق): انا حازم، ممكن نتعرف من اول و جديد و نحسن علاقتنا على الاقل لغاية ما امشي...


خالد: طيب و انا خالد...

جاسر: و انا جاسر..

حازم: هنعمل ايه بقي؟

جاسر: هنهتم بالرجالة بس...

خالد: روح شوف اللي هناك دول يا حازم..

حازم: تمام..

على: جاسر..

جاسر: نعم يا عمي..

على: هو العريس اتأخر ليه؟

جاسر: هو مش جاي و لا ايه؟

على: هتبقي فضيحة لابو العروسة و فضيحة لابوك يا جاسر اتصرف...

خالد: متقلقش هنتصرف احنا..

على: ربنا يستر...

جاسر: خليك انت هنا، هروح انا و الواد حازم..

خالد: ماشي..

جاسر: حازم تعالي معاايا..


حازم: فين؟

جاسر: هنجيب العريس..

جاسر و حازم ركبوا العربية و مشيوا، و بعد فترة جاسر وقف بالعربية..

حازم: ايه؟

جاسر: مش رايحين نجيب العريس انزل..

حازم نزل و جاسر نزل وراه و خبطوا الباب..

ست: مين؟

جاسر: انا جاسر...

ست: عايز مين؟

جاسر: عبده موجود..

ست: اه..

جاسر: طب ابعتيه ليا..

ست: ماشي..

عبده: عايز ايه يا جاسر؟

جاسر: ايه لعب العيال بتاعك ده انت اهبل لسة مجتش..

عبده: من الاخر مش عايز اتجوز..


جاسر: ليه متكونش راجل و لا حاجة؟

عبده: مش كدة البت اكيد وحشة..

جاسر: و حتى لو وحشة فيها ايه من امتي يعني، اعقل كدة و انجز...

حازم: الجمال جمال داخلي مش بره و بس..

عبده: انتوا شايفين كدة؟

جاسر: في غير كدة يلا يا عريس..

عبده دخل لبس بسرعة هدومه و خرج معاهم و رجعوا...

و حصل ضرب نار و دوشة كتير..

عند البنات...

الباب خبط..

ديما: اتفضل..

اسماء: يلا يا بنات..

اسماء(بصدمة): مين دي؟


سعاد: هو انا كنت وحشة اوي للدرجة دي؟

دنيا: لا كنتي احلي..

اسماء: طب يلا يا سعاد يلا..

سارة: طب يلا بقي...

ديما وقفت جمب سعاد و دنيا جمبها من الناحية التانية و وراهم دعاء و فيروز، و سارة بصالهم بغيظ..

و بدأوا ينزلوا و الكل منبهر بجمالهم كلهم...

ست: بسم الله ما شاء الله ايه القمر ده؟

ست2: جايبة منين الحلاوة دي يا سعاد..

سعاد: شكرا يا خالتي..

ديما: طب ايه مش هنرقص؟


-دنيا جريت و شغلت اغاني و ديما و دنيا وقفوا في النص و بدأوا يرقصوا ب هبل و يضحكوا...

ديما: تعالوا..

دعاء و فيروز جم و بدأوا يرقصوا، و قوموا سعاد ترقص معاهم...

ديما: انا مبسوطة اوي..

دنيا: انا اكتر، طلعت الافراح هنا حلوة..

دعاء: اوبا بقي يلا..

فتحية: يا بنات اتهدوا شوية..

ديما جريت و مسكت ايدين فتحية و بدأت ترقصها..

فتحية: لا يا ديما...

ست: يلا يا فتحية..


و كان الكل بيرقص و مبسوط و الستات الكبار اوي بتصقف، و الكل عجبه روح ديما و دنيا..

ديما(و هي بتترمي على الكرسي): لا مش قادرة..

دنيا: خديني جمبك يا اختي..

دعاء: منك لله يا ديما..

ديما: حد ضربك على ايدك...

فيروز: لا بموت...

دنيا: هجوم...

و الكل قام على ديما يزغزغها، و ديما بتضحك مش قادرة...

جاسر(بهمس): كل حاجة جاهزة يا امي..

فتحية: اه يا حبيبي..

جاسر(بهمس): طيب هخرج انا دلوقتي..


اسماء: شايف مراتك مخلية في روح حلوة اوي في الفرح...

جملات: دي خلتنا نرقص..

ديما(بصريخ): طنط الحقيني..

ديما جريت على المطبخ و وراها البنات..

ديما وقفت ورا ضهر جاسر و بتأخد نفسها بصعوبة..

ديما: خليهم يبعدوا عني..

فتحية: يا بنات بقي خلاص البت ماتت..

ديما: ادي اخره اللي يرقص، انتوا ملكوش في الرقص اعملكوا ايه؟ده انا يوميا كنت لازم ارقص..

جاسر: مش فاضي لكلام الستات ده..

جاسر سابهم و مشي...


ديما: و النبي خلاص كفاية منظري بقي زبالة، هطلع اظبط نفسي..

دنيا: و انا..

ديما طلعت ظبطت شعرها و مكياجها و نزلت تاني..


-في مكان تاني...

في المانيا..

محمد: خلاص بقي ده انت وصتني عليهم مية مرة يا ابني...

اولفت: متخافش هتعمل العملية و تبقي بخير..

محسن: يا رب، مالك ساكتة ليه يا تسنيم؟

تسنيم(بدموع): خايفة اوي..

محسن حضنها جامد و هي بادلته الحضن..

محسن: الدكتور طمنا يا تسنيم..

محمد: اتفائلي..

محسن(بضحك): هي الستات دي بتتفائل اومال النكد ده مين يعمله..

تسنيم: كدة..

محمد: عندك حق و الله، الست المصرية رقم واحد في النكد..


اولفت: لا و الله...

تسنيم: انتوا مش مقدرينا..

اولفت: تعالي يا بنتي نعمل الاكل...

- هما سابوا الفندق و راحوا ل؟يلا

تسنيم: اه روحوا اتجوزوا اي بنت مايصة كدة..

تسنيم: تعالي يا اولفت الجو بقي خنيق..

محسن(بضحك): بقي كدة..

تسنيم و اولفت راحوا للمطبخ يعملوا اكل..

محمد: لسة خايف؟

محسن: على ديما و تسنيم..

محمد: هتعدي، هتبقي بخير يا صاحبي..

محسن: ان شاء الله، ديما حاسسها اتعودت على العيشة هناك..

محمد: ممكن..


محسن: خير خير، تعالي نصالحهم دول ستات نكدية..


في الصعيد...

بنت: حضرتك ديما؟

ديما: ايوه انا، مين انتي؟

بنت: ممكن تيجي ثانية؟

ديما(برفعة حاجب): ليه؟

بنت: تعالي..

ديما: طيب..

ديما راحت مع البنت...

بنت: جاسر بيه مستنيكي في الجنينة اللي ورا..

ديما(باستغراب): جاسر عايزني انا...

بنت: اه..

ديما: خلاص هتصل بيه..

بنت: لا هو قال عايزك حالا..

ديما: تمام ماشي..

ديما مشيت و مسكت فستانها و راحت للجنينة الخلفية..

ديما(بخوف): جاسر انت هنا؟جاسر الدنيا ضلمة..


ديما(بخوف): يا ابني انت رد عليا، انا خايفة..

ديما لسة بتلف لقت اللي بيشدها و حاطط ايده على بوق ديما..

ديما قعدت ترفص برجليها و تحرك رأسها يمين و شمال، و بعدين لقت كذا راجل بيكتفها، و اغمي عليها..

شخص: يلا بسرعة...

و الرجالة شالوا ديما و ركبوها العربية و مشيوا...

خالد: يلا هنكتب الكتاب..

جاسر: تمام يلا...

و بدأوا يكتبوا الكتاب، و حصل ضرب نار و البنات فرحانة..

سعاد: هو فين ديما؟


دنيا: هتلاقيها تعبت فطلعت ترتاح شوية..

دعاء: مبروك يا مزة..

سعاد(بفرحة): انا مبسوطة اوي..

فتحية: دنيا نادي جاسر و خالد و حازم يأخدوا الاكل للرجالة..

دنيا: حاضر..

دنيا خرجت و اول ما خرجت لقت اللي بيشدها جامد..

دنيا(بزعيق): انت غبي؟

خالد(بعصبية): انتي اللي غبية لابسة فستان مفتوح و خارجة بيه قدام الكل...

دنيا: انت مالك؟

خالد: بت انتي متخلنيش اتعصب عليكي، كنتي خارجة ليه؟


دنيا: طنط فتحية قالتلي اروح اناديك انت و جاسر و حازم تأخدوا الاكل...

خالد(بحدة): طيب روحي و متخرجيش فاهمة..

دنيا: عيل رزل..

دنيا سابته و مشيت دخلت لجوا..

جاسر: في ايه؟

خالد: نادي الزفت حازم نجيب الاكل.

جاسر: مالك؟

خالد: مفيش..

جاسر و خالد نادوا حازم و بدأوا يأخدوا الاكل..

سارة(بهمس): اتفضل..

جاسر(بابتسامة): شكرا..

خالد: هاتي..

دنيا: خد و يا ريت انت بقي اللي تاكل منها فيها سم..

خالد: بتنقطي سكر..

فيروز: اتفضل..


حازم: تمام..

و بدأوا يخرجوا الاكل و الرجالة تأكل..

ام سعاد: يلا يا سعاد عريسك هيأخدك حطي الطرحة على وشك..

سعاد: حاضر..

سارة: مبروك..

سعاد: شكرا..

دعاء و دنيا و فيروز حضنوا سعاد..

سعاد: كان نفسي احضن ديما...

دعاء: بعد الجواز ابقي تعالي يا روحي..

اسماء: يلا يا بنتي..

طلعوا سعاد و عريسها خدها و راحوا على بيتهم...

ايمن: اليوم كان متعب اوي..

خالد: عندك حق يا عمي..

ايمن: عجبك الفرح يا حازم؟


حازم: اه يا عمي حلو اوي...

دعاء: الاكل جاهز...

حسن: ماشي يا دعاء روحي..

حسن: يلا يا جماعة...

و الكل قام و بدأ يقعد..

فتحية: فين ديما يا دنيا؟

دنيا: على ما اعتقد طلعت تريح شوية..

عبير: اه طبعا احنا نتعب و هي تنام الهانم..

جملات: حد يطلع يناديها البنت تعبت معانا و مأكلتش...

دعاء: هطلع اناديها..

دعاء طلعت جري على اوضة ديما..

دعاء: دودي ديما يا بت..

دعاء خبطت على باب الحمام و ملقتش حد و دخلت اوضة الملابس...


دعاء: يا نهار اسود..

دعاء نزلت بسرعة جري على تحت...

على: مالك يا بنتي؟

دعاء: ديما مش في اوضتها...

حازم: نعم ده ازاي ده؟

جاسر: هتلاقيها في اي مكان هنا و لا هنا...

دنيا طلعت تليفونها و اتصلت بديما بس محدش رد..

دنيا: مش بترد انا خايفة اوي..

حسن: مستنين ايه قوموا دوروا عليها...

جاسر قام و الكل قام بيدور على ديما..

جاسر قاعد عمال يتصل بيها و سمع صوت التليفون..


جاسر راح للجنينة الخلفية و لقي تليفون ديما واقع على الارض..

خالد: لقيت حاجة؟

جاسر: تليفونها كان مرمي على الارض اللي في الجنينة..

جملات: يعني ايه؟

كل الرجالة بصت لبعدها و هما بيحاولوا يفكروا..

حازم: ديما اتخطفت؟!

دنيا(بدموع): لا لا بليز..

دعاء(بدموع): طب مين هيخطفها؟

سارة: ممكن تكون بتستعبط؟و بتخضنا عليها و خلاص..

عبير: او يمكن شافت شوفة ليها..

حسن(بزعيق): كله يخرس، عايز صمت..

حسن: كل الرجالة ورايا..


الكل راح ورا حسن في اوضة الجلوس..

دنيا وقعت على الارض و هي بتعيط..

دنيا(بعياط): ديما ارجوكي متسبنيش..

جملات قعدت جمبها و حضنتها..

جملات: اهدي يا بنتي..

فيروز(بدموع): ماما بيقولوا ديما اتخطفت غلط صح؟

اسماء: اهدوا بس يا بنات...

فتحية(بحزن): البت مكملتش شهر معانا و يحصلها كدة...

دعاء: انتوا هتستكوا...

اسماء: اكيد جاسر و الحاج حسن مش هيسكتوا..


سارة: ايه هي لحقت علقتكوا بيها اوي كدة، دي تستاهل يا ريت يغتصبوها او يعملوا ليها اي حاجة..

و بعدين سارة لقت قلم نازل يرن على وشها...

فتحية: قمسا بربي تتكلمي كلمة تاني لاكون مموتاكي في ايدي..

عبير(بغضب): انتي ازاي تعملي كدة؟

فتحية: لمي بنتك يا عبير، احسن ما المها انا..

عبير خدت سارة و طلعت على اوضتها فوق..

جملات: ربنا يصبرك يا ديما...

عند الرجالة...

حسن: ازاي ده يحصل؟.

خالد: مين هيكون ليه مصلحة يعمل كدة؟


جاسر: مين اساسا خلاها تروح الجنينة؟

حازم: طب هي معملتش اي حاجة لحد اتخطفت ليه؟

ايمن: طب و ممكن متكونش اتخطفت مثلا؟

على: هتكون راحت فين يعني؟

حسن: زودوا غفر اكتر و اكتر على البيت، و مراتك يا جاسر واجب عليك، مراتك تكون موجودة بكرة في البيت فاهم؟

جاسر: حاضر يا حاج..

حسن: كله يروح محدش ينام الا لما ترجع..

حازم: هطلع اغير هدومي و اطلع ادور معاكوا..

جاسر: تمام..

دعاء: هترجع صح؟

جاسر: متخافوش يا جماعة، في ايه؟


جاسر طلع و غير هدومه لتي شيرت و بنطلون و حط موبايل ديما في جيبه، و نزل بسرعة..

خالد: جاهز؟

جاسر: اه، يلا..


-في مكان تاني..

الرجالة اللي خطفت ديما، دخلوا شايلينها و رموها على الارض...

شخص1: دي من عائلة القاضي يعني هنستفيد اوي..

شخص2: هنكسر بيها عائلة القاضي و هنستمتع و هنأخد فلوس..

شخص1: فكرة ذكية..

شخص2: طول عمري ذكي، بس هنستمتع الاول..



رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر


خالد: يعني ايه مش لقينها يعني؟

حازم: طب انتوا ليكوا عداوة مع حد؟

جاسر: معتقدش يستجرأوا و يعملوها..

حازم: يعني ممكن..

خالد: انت عايز تقلقنا و خلاص..

حازم: انا عايز الاقي اختي..

جاسر: تفتكر مازن يا خالد؟

خالد: معرفش..

جاسر: احنا لازم نفتش كل البيوت..

حازم: طب ما ممكن لما ندور في حتة الشخص ده يمشي من البلد خالص..

خالد: انت دورك الاحباط يعني بس علشان اكون واخد بالي..

جاسر: ارجع يا خالد..


خالد(بعصبية): شايفك بارد و هادئ كدة يعني يا جاسر...

جاسر: اومال اكون عصبي زيك و اتهور مثلا..

خالد(بعصبية): لا العفو يا جاسر..

و كلهم وصلوا للبيت..

فتحية: ها يا ابني وصلت لحاجة؟

خالد: لسة لسة..

جاسر: ايه رأيك يا حاج نفتش كل البيوت؟

حسن: طب ما مستني ايه اعمل كدة؟

على: هنصحي الناس كلها بليل كدة يا اخوي..

حسن(بزعيق): دي امانة اخوي مسلمها ليا قبل ما يمشي..

دنيا(بعياط): يعني مش هشوفها تاني..


حازم قرب من دنيا و حضنها...

دنيا(بعياط): يعني محدش هيقولي كلام حلو و يخليني اتفائل، يعني محدش هيفضل يرزل عليا و يضايقني..

حازم(بحزن): هششششششش، هنجيبها اوعدك هنجيبها ديما قوية و هتستحمل..

اسماء: طب و احنا هنتصرف ازاي؟

جاسر: احنا هنطلع ننام و بكرة ندور عليها..

خالد زق جاسر بعصبية..

خالد(بزعيق): انت معندكش دم يا حيوان انت هي دي مش مراتك و لا كدب في ايه جايب برودة الاعصاب دي منين..

جاسر: انا عملت ايه؟


خالد(بعصبية): مستفز..

خالد سابهم و طلع على اوضته و قفل الباب بغضب..

فيروز و دعاء خدوا دنيا و طلعوها اوضتها و بيحاولوا يواسوا بعض..

جاسر طلع اوضته و لقي سارة طلعت وراه..

جاسر: عايزة ايه يا سارة؟

سارة: مالك بس يا حبيبي مضايق ليه؟

جاسر: مش شايفة يعني..

سارة: طب ده كويس لينا..

جاسر: ازاي؟

سارة: يعني لما هي تختفي، انت هتكون محتاج تخلف و تضطر تتجوزني و نتجوز بعض..

جاسر: طيب يا سارة روحي دلوقتي..

سارة: بحبك..


سارة باست جاسر من خده و سابته و مشيت..

جاسر: استغفر الله العظيم، حلها يا رب...

جاسر قام و اتوضي و بدأ يصلي ركعتين لله...

جاسر خلص و راح على سريره نام، و بدأ يحلم..

-الحلم..

جاسر كان في مكان زي صحراء و سامع صوت بينادي عليه من بعيد..

جاسر(لنفسه): مين اللي بينده؟

و بعدين سمع صوت صريخ جامد و راح ناحية مصدر الصوت...

جاسر(بصدمة): ديما ايه اللي جابك هنا؟

ديما(بدموع): جاسر ارجوك طلعني في في ثعبان..


جاسر: طب هاتي ايدك..

ديما مدت ايديها لجاسر و هو مسك بيها..

ديما(بدموع): انا خايفة..

جاسر: متقلقيش انا معاكي..

جاسر بدأ يطلع ديما و لسة هيخرحها خلاص من الحفرة لقي اللي بيشد ديما من تحت، و الحفرة وسعت و طولت...

ديما(بصريخ): جاسر...


جاسر قام بسرعة من نومه و هو مخضوض..

جاسر: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، اعوذ بالله من الشيطان الرجيم..

جاسر: يا رب يا رب، ارحمني..

جاسر قام وقف في البلكونة بتاعت اوضته و هو بيأخد نفسه بصعوبة...

جاسر: انتي فين يا ديما؟


-في مكان تاني..

مكان زي مخزن وسط اشجار و الاشجار مغطياه...

ديما مرمية على الارض و شعرها حواليها على ارضية المخزن...

ديما(بوجع): آآآآه، ايه الصداع ده؟

ديما بدأت تفتح عنيها و تقوم بجسمها..

ديما(بصدمة): ايه ده انا فين؟

ديما: لا لا لا مش قادرة اخد نفسي، لا لا يا رب..

ديما(بدموع): لا انا بتخنق...

ديما(بدموع)يا بابا ماما، انا خايفة..

ديما بدأت تقوم و اتكعبلت وقعت على الارض..

ديما(بدموع): يا رب...


ديما بدأت تقوم و هي سانده على الحيطة و بدأت تبص حواليها و هي بتأخد نفسها بسرعة..

ديما لقت باب حديدي و شباك صغير محطوط عليه حديده و كان الوقت النهار لسة بيطلع...

ديما(و هي بتخبط على الباب): لو سمحت في حد هنا؟

ديما: في حد هنا، بليز ردوا عليا..

ديما(بصوت عالي): في حد هنا؟ردوا..

لقت شخص بيخبط جامد على الباب رجعت لورا..

شخص: ما تخرسي شوية..

ديما(بدموع): بليز طلعني من هنا، انا خايفة..

شخص: ما تولعي بجاز..


ديما: طب افتح الباب طيب..

شخص: لا و روحي اقعدي بعيد عن الباب..

شخص(بزعيق): انجزي..

ديما مشيت بسرعة بعيد عن الباب و هي بتعيط و قعدت في ركن الاوضة و ضمت رجليها و بتعيط..

ديما(بعياط): بابا ارجوك انا محتجاك، جاسر ارجوك الحقني، اي حد يلحقني و النبي، انا محتجاكوا..


-في الصباح الباكر...

حسن: عملتوا ايه؟

حازم: معرفش معرفش..

دعاء: بابا هو احنا ممكن مش نلاقيها..

على: اهدوا يا بنات هي هتبقي بخير..

دنيا: قسما بربي يا سارة لو انتي اللي وراها مش هيكفيني عمرك كله فاهمة...

سارة: انا عملت ايه؟شايف يا ابوي بتقول ايه؟

ايمن: اعذريها هي خايفة على صاحبتها..

جاسر: خلاص خلاص...

خالد: حد عرف حاجة؟

حسن: انت كنت فين؟

خالد: كنت بدور عليها..

حازم: هو احنا هنفضل كدة قاعدين و بنتكلم بس...


جاسر: يبقي نفتش كل البيوت...

على: ماشي...

جاسر: يلا يا خالد يلا يا حازم...

و بدأوا يدخلوا يفتشوا البيوت تحت استغراب كل الناس...

جاسر: افتح..

شخص: يا بيه عندنا ستات..

جاسر: خليهم يستروا نفسهم الاول..

شخص: حاضر يا بيه..

شخص: اتفضل..

جاسر بدأ يدخل يفتش البيت و ملقاش حاجة..

جاسر: تمام شكرا..

شخص: هو حضرتك بدور على ايه؟

جاسر: مفيش..

جاسر خرج هو يعتبر لف على كل البيوت...


جاسر راح لمكان هادئ عبارة عن اشجار و نهر و نسمات هواء، جاسر قعد و سند على شجرة قاعد بيفكر...

و بعدين جاسر طلع تليفون ديما اول ما فتحه لقي صورتها خلفية للموبايل، و حاول يفتحه خمن كلمة الباسورد، و دخل على الصور اللي على تليفونها و قعد يتفرج على صورها و صورها هي و هو..

جاسر(خد نفس عميق): يا رب...

و بعدين لقي ايد على كتفه..

جاسر: محمد!

محمد: تسمحلي اقعد يا ابيه؟

جاسر: اتفضل..


محمد: انا شوفت الست ديما مع بنت و بعدين البنت سابتها و مشيت، و الست ديما راحت على الجنينة الخلفية على ما اعتقد...

جاسر(بصدمة): الكلام ده امبارح متأكد؟

محمد: اه..

جاسر: تعرف شكل الست؟

محمد: يعني..

محمد: انا كنت داخل اشوف الحاجة فتحية لو عايزة حاجة...

جاسر: قوم معايا..

جاسر خد محمد و رجع على البيت بسرعة..

خالد: لقيت حاجة؟

جاسر: يا حاج يا حاج..

حسن: لقيتوها..


جاسر: محمد بيقول انه شاف في واحدة ست كانت واقفة مع ديما قبل ما تروح الجنينة الخلفية، ممكن تكون دي مشتركة في خطفها..

حسن: متأكد من الكلام ده يا محمد؟

محمد: اه يا حاج، كانت واقفة بتتكلم مع بنت يعتبر قدها و بعدين البنت سابتها و مشيت و الست ديما راحت للجنينة...

على: طب و ده معناه ايه؟

خالد: لازم محمد يتعرف على البنت دي..

فتحية: بس ده ضد التقاليد يا حاج...


دنيا: مش مهم المهم نلاقي ديما، عمو و طنط اتصلوا عليا و انا كدبت عليهم و قولتلهم نايمة، مش هفضل اكدب انا..

فيروز: اهدي بس يا دنيا..

حسن: اعمل اللي تشوفه يا جاسر..

حسن: تعالي معايا يا على انت و ايمن..

خالد: هتعمل ايه؟

جاسر: تعالي يا محمد..

و خدوا محمد و بدأوا يخلوه يشوفوا البنات و هو ملقاش البنت اللي كانت واققة مع ديما..


عند ديما...

ديما(بعياط): يا رب ارجوك طلعني من هنا..

و بعدين لقت الباب بيتفتح قامت وقفت بسرعة..

ديما(بعياط): ارجوك متأذنيش انا معملتش ليك حاجة..

شخص: انجزي خدي اكل اهو و متتكلميش كتير..

ديما(بعياط): انا مش عايزة اكل انا عايزة اروح..

شخص: مفيش مرواح، اطفحي..

ديما زقت الراجل ده و طلعت تجري و لسة هتخرج من الباب لقت شخص قدامها..

ديما(بعياط): ارجوك خرجني من هنا...


شخص2: ليه يا شاطرة لتكوني خايفة؟ليه كدة يا جعفر مخوف البنوتة منك ليه؟

جعفر: دي بت مدلعة..

ديما: طب انا معملتش ليك حاجة وحشة ارجوك سيبني امشي..

شخص2: تصدق صعبت عليا يا جعفر...

ديما(بزعيق): انت ليه مش بتفهم ما تسيبني بقي انا عملت ليك ايه؟

الشخص ده قرب منها و مسكها من دقنها جامد..

الشخص(بحدة): صوتك ميعلاش هنا، فاهمة؟

ديما(بدموع): حاضر بس سيبني امشي..

الشخص زق ديما وقعها على الارض..


ديما(بوجع): آآآه، انت غبي ايدي اتعورت..

الشخص نزل لمستواها و قرب وشه من ديما و ديما خافت فرجعت لورا شوية...

الشخص: تتجوزيني و تطلقي من جاسر؟

الشخص: و ساعتها هطلعك من هنا و هعيشك في قصر...

ديما: لو فيها موتي مش هتجوز شخص مريض زيك، مستحيل اطلق من جوزي علشان شخص تاني ميستاهلش..

الشخص ده مسك ديما من شعرها و مسح بيها كل ارضية المخزن تحت صراخ ديما و خوف جعفر من غضب الشخص ده...


الشخص(بغضب): و انا هوريكي الشخص اللي ميستاهلش هيعمل فيكي ايه، بس الصبر يا حلوة الصبر..

الشخص مشي بكل غضب، و جعفر سابها و قفل الباب..

ديما(بصريخ): يا رب..

ديما قعدت تعيط و ايديها بتنزل دم لما الشخص ده وقعها على الارض كان في ازاز مكسور...


-في مكان تاني..

الشخص المجهول وصل لبيته...

اول ما دخل لقي والده في وشه، و ضربه قلم على وشه..

الشخص المجهول: بتضربني انا؟

والده: انت ازاي يا زبالة انت تخطف مرات جاسر من بيتها؟

الشخص: هأخد حقي منه..

والده: انت مجنون؟ما صدقنا الشيخ مرزوق تدخل في الموضوع علشان نخلص من موضوع الطار الثأر..

الشخص: و دم اخويا ده ايه؟دمه رخيص اوي كدة..

والده: ليه مش عايز تفهم ان باللي انت بتعمله هتتفتح سلسلة دم تاني، انت غبي؟


الشخص: لا برضو لا، و هأخد طار ثأر اخويا اضعاف اضعاف من ابن القاضي، من مراته و من عائلته كلها..

الشخص ده ساب والده و طلع على اوضته..

والده: يا رب اهديه..


-في مكان تاني...

خالد: هنعمل ايه؟

حازم: اختفت يعني..

خالد: انا اول مرة اكون خايف كدة..

حازم: يا رب كون كن معاها..

محمد: يا ابيه اهي هي دي البت...

جاسر قام بسرعة من مكانه و راح نايحة ما محمد شاور، و مسك دراع البنت..

البنت(بخوف): انت مين شال ايدك ميصحش كدة..

جاسر: انتي اللي كنتي بتتكلمي مع ديما امبارح في فرح سعاد؟

جاسر(بحدة): انطقي..

البنت: و الله لو ما شلتش ايدك لاصوت و اصرخ و الم عليك الناس، ابعد عني..


خالد: سؤال و تجاوبي عليه انتي شوفتي ديما امبارح؟

البنت: ايه مين دي ايه؟

حازم: ديما اسمها ديما..

البنت: لا معرفش، مين دي؟

محمد: مش انتي وقفتي امبارح مع الست ديما و خدتيها جمب المطبخ و كلمتيها و سيبتيها و مشيتي..

البنت(بخوف): لا انا معرفش مين اللي اسمها ديما دي..

جاسر: خلاص روحي..

خالد: بس..

جاسر(بزعيق): روحي..

البنت مشيت بسرعة..

خالد: ايه اللي انت عملته ده؟


جاسر: محمد اخبار البنت دي تبقي عندي دي شغلتك انت فاهم؟

محمد: حاضر، عن اذنك..

محمد مشي ورا البنت، و جاسر رجع لقعدته..

حازم: ما تفهمنا..

جاسر: دلوقتي البنت دي شكلها بتكدب و اكيد هتقابل اللي مشتركة معاه في الخطف و ساعتها محمد هيكون وراها فهنعرف مين...

خالد: طيب..

حازم: و احنا في الفترة دي هنعمل ايه؟

جاسر: معرفش..

و بعد فترة رجعوا للبيت..

جملات: ها يا خالد مفيش اخبار؟

خالد: لا يا اما امي..


فتحية: ربنا يصبرنا و يصبرك يا بنتي..

اسماء: طب هي كلت و لا لا؟و لا عاملة ايه؟

دنيا: و انا مش محتجاكوا انا هدور عليها..

دنيا كانت لسة هتمشي بس خالد مسكها جامد..

دنيا(بصريخ): ابعد عني..

خالد: هششششششش، هي هتبقي بخير هي اكيد بخير متقلقيش...

دنيا(بعياط): بس دي اختي و انا حاسة بيها، زمانها بتعيط دلوقتي زمانها خايفة و بترتعش...

خالد: هي كويسة متخافيش..

دنيا(بعياط): توعدني انك هترجعها؟

خالد: اوعدك..


دعاء(بدموع): توعدونا كلنا؟

جاسر و خالد و حازم: وعد..

فتحية: طب تعالوا كلوا علشان تعرفوا تدوروا عليها..

عبير: اه و الله انا جعانة اوي، يلا يا سارة..

عبير و سارة راحوا على السفرة و بدأوا يأكلوا..

جاسر: انا طالع اغير هدومي..

جاسر طلع غير هدومه لبنطلون جينز و تي شيرت ابيض و جاكت اسود و كوتشي ابيض

و بعدين جاسر نزل و الكل قاعد بيفكر في المشكلة دي...


عند ديما..

ديما بتحاول تقف بس دايخة و مش قادرة تقف، و بعد فترة وقفت و سندت على الحيطة و بدأت تمشي براحة، بس فجأة وقعت و اغمي عليها..

و بعد فترة جعفر دخل لقاها مرمية على الارض..

جعفر: يا نهار اسود..

جعفر: انتي يا بت فوقي، انتي يا بت..

جعفر: اعمل ايه انا دلوقتي؟

جعفر: لو قلت للباشا هيزعق و احتمال يطردني، انا هسيبها كمان شوية...

جعفر خرج و قفل الباب تاني..

و ديما فضل مغمي عليها...


عند جاسر...

كان الوقت في حدود الساعة 3 الفجر، و الكل شبه نايم...

و جاسر كان قاعد على الكنبة و مرجع رأسه لورا...

و بعدين تليفونه رن، الخط اتفتح..

جاسر(بلهفة): عرفت حاجة؟

محمد: هي خارجة اهي من بيتها يا ابيه..

جاسر: خليك وراها يا محمد، و اول ما توصل اتصل بيا قولي المكان..

محمد: حاضر يا ابيه..

و بعدين جاسر لقي سارة بتدخل الاوضة..

جاسر: عايزة ايه؟ مش فاضي يا سارة...

سارة: مالك يا حبيبي شاغل نفسك بيها ليه؟


جاسر: لان عمي موصيني عليها قبل ما يمشي و قالي دي امانة و انا مطلعتش قد الامانة، و في الاول و الاخر هي مراتي و بنت عمي يا سارة..

سارة: ما تولع يا جاسر..

جاسر(بحدة): سارة ارجعي لاوضتك..

سارة(لنفسها): اهدي يا سارة...

سارة: يا حبيبي اسفة بس انا بغير عليك...

جاسر: ماشي يا سارة امشي دلوقتي، يلا..

سارة سابته و مشيت بغضب، و بعد شوية..

محمد اتصل عليه، الخط اتفتح..

محمد: المكان()...

جاسر: ماشي انا جايلك..


جاسر خد الجاكت بتاعه و لبسه و نزل ركب عربيته و راح لمكان محمد..

جاسر: فين؟

محمد(بهمس): اهم يا ابيه...

جاسر(بصدمة): معتمد!

جاسر اتصل بخالد، الخط اتفتح...

جاسر: خالد تعالي انت و حازم على()..

خالد: لقيت حاجة؟

جاسر: اه تعالي..

خالد لبس هدومه بسرعة و نزل لحازم و قاله و خرجوا الاتنين و ركبوا عربيتهم و راحوا لجاسر...

خالد: في ايه؟

جاسر(بهمس): هششششششش، اخرسوا..

حازم(بهمس): في ايه؟

جاسر(بهمس): بصوا..


خالد(بصدمة): ده معتمد؟

جاسر(بهمس): اه، و اهي البت اللي قابلناها الصبح..

حازم(بهمس): طب هو بيكلم مين؟

جاسر(بهمس): معرفش..

محمد(بهمس): البت بتمشي اهي...

الكل استني لما البنت مشيت، و راحوا بسرعة على معتمد...

معتمد(بخوف): جاسر بيه؟

جاسر(بغضب): ايوه جاسر بيه يا كلب...

جاسر نزل في معتمد ضرب شوه ليه وشه..

خالد: خلاص خلاص يا جاسر..

خالد: فين ديما؟

معتمد(بدموع و خوف): ديما ديما مين يا بيه؟


جاسر: هتستعبط ياض انت، ما تنجز اتكلم متخلنيش و ربي اعمل فيك حاجة مش هتعجبك...

معتمد: معرفش حاجه يا بيه...

حازم: ياض انت معندكش اخوات بنات و لا حتى امك مش بتحس على دمك..

جاسر(بعصبية): ما تتكلم..

معتمد(بدموع و خوف): تدوني الامان؟

خالد: انجز..

معتمد: هتودني الامان من عامر بيه..

جاسر(بعصبية): يعني الكلب ده هو اللي عاملها و ربي لاربيه، انجز انطق فين ديما؟

معتمد: انا معرفش انا هتصل بحد يعرف..

خالد: طب انجز...


معتمد طلع تليفونه و هو خايف، الخط اتفتح..

معتمد: الو يا جعفر..

جعفر: ايه يا معتمد عايز ايه؟

معتمد: كنت عايز اعرف مكان البت فين؟

جعفر: عامر بيه قالي مقولش لاي حد خالص..

معتمد(بخوف من جاسر): طب ده انا و انت كنا هنستمتع منها..

جاسر اتعصب و كان هيضربه بس حازم و خالد مسكوه...

معتمد: ها ايه رأيك؟البت جميلة و مصراوية يعني هدلعنا..

جعفر: اصل اصل...

معتمد: ايه؟


جعفر: دخلتلها النهاردة الاكل رفضت تأكل و دخل عامر بيه زقها على الارض و مسح بيها بلاط المخزن كله، و من شوية دخلت عليها لقيتها مرمية على الارض و تقربيا النفس مقطوع...

جاسر و خالد و حازم و محمد كانوا مصدومين من اللي بيسمعوه و خايفين على ديما...

معتمد: خلاص خلاص قولي انت فين و انا هاجي و نحاول نشوف البنت مالها علشان عامر بيه..

جعفر: ماشي في مخزن()..

معتمد: تمام جايلك...

جاسر(بعصبية): هاتوه..


جاسر اول واحد ركب عربيته و طلع على مكان المخزن، و خالد و حازم و محمد خدوا معتمد و ركبوا العربية و طلعوا ورا جاسر...


عند ديما...

جعفر لقي في رجالة جاية عليه..

جعفر(بخوف): انتوا مين؟

شخص: احنا حراس عامر بيه بعتنا نحرس معاك..

جعفر: ماشي ماشي...

شخص: مالك مرتبك ليه؟

جعفر: مفيش حاجة...

جاسر اول واحد وصل و لقي رجالة كتيرة بالنسبة انه لوحده...

شخص: مين ده؟

جعفر: انت مين يا ا...

جعفر لسة هيتكلم بس اول ما لقي جاسر اتصدم..

جاسر(بغضب): انا اللي هأخد روحك..


جاسر مسكه من رقبته و كان بيخنقه، و تدخلوا الرجالة التانية بدأوا يضربوا جاسر، بس خالد و محمد و حازم وصلوا، و بدأ الكل يتعامل و يضرب بعضه...

معتمد(لنفسه): انا مش هقعد زي الستات انا كدة..

معتمد(لنفسه): انا خنت الامانة..

معتمد نزل و بدأ يضرب مع صف جاسر، و بعدين جعفر مسك بندقيته و ضرب طلقة...

حازم(بوجع): آآآآآآآآآآآآآه...

خالد: حازم حازم انت كويس؟

حازم: واحد واخد طلقة هيبقي كويس انت غبي..


محمد: لازم يتنقل المستشفي..

جاسر: انقلوه انتوا و انا هجيب ديما و اجي...

جاسر ضرب جعفر بكل غضب...

خالد و معتمد و محمد خدوا حازم و نقلوه المستشفي، و اتصلوا بالعائلة و الكل راح للمستشفي..

عند جاسر...

جاسر حاول يفتح الباب بس لقاه مقفول بقفل، دور في جيب جعفر و طلع المفاتيح و بدأ يجرب المفاتيح لغاية ما فتح الباب...

و جاسر اول ما دخل لقي ديما مرمية على الارض شعرها على الارض ايديها مفرودة و باين الدم منها..


جاسر قرب منها و نزل لمستواها و شال شعرها من على وشها لقي وشها اصفر و شفايفها بيضة وشها متعب اوي، تحسس النبض عندها لقي النبض ضعيف جدا...

جاسر كان حزين على حالها و انها كدة بسببه هو..

جاسر شالها بين ايديه و خرج من المخزن و ركبها في عربيته، و راح للمستشفي...

في المستشفي...

فتحية: هو حصل ايه؟

حسن: اتكلم يا خالد..

خالد حكي كل اللي حصل و الكل مصدوم...

اسماء(بفرحة): يعني لقيتوا ديما؟


خالد: لسة منعرفش جاسر قال هيجبها، و اهو حازم متصاب في دراعه و معتمد وشه متخرشم...

دنيا: في جرح في ايدك و في رأسك..

خالد بصلها، و الكل بص لبعضه..

على: خلاص المهم دلوقتي نطمن على الكل..

ايمن: يا رب يلاقي ديما..

سارة(لنفسها): يا رب لا..

دعاء: يا رب..

فيروز: جاسر اهو...

الكل بص ناحية ما فيروز بتشاور، لقوا جاسر داخل شايل ديما و جاي بسرعة...

جاسر(بعصبية): دكتور انجزوا...

ممرض: اتفضل معايا...


الكل راح ناحية جاسر، لقوا وش ديما شاحب جدا..

جملات: يا عيني عليكي يا بنتي..

دنيا: ديما ردي عليا...

جاسر سابهم و راح مع الممرض و هو شايل ديما و الكل قلقان عليها، و دخلوها اوضة الطوارئ..

بعد فترة الدكتور كشف على ديما و علق ليها على محاليل و طهر الجرح اللي في ايديها...

حسن: طمنا يا دكتور..

الدكتور: البنت دي لو مكنتوش لحقتوها في الوقت المناسب كانت زمانها ماتت..

خالد: حصلها ايه يعني؟


الدكتور: ايديها اتجرحت و خسرت دم كتير و كمان مكنتش كلت و معدتها فاضية خالص كان الامر مجهد اوي عليها بالاضافة انها ضعيفة يعني كل حاجة جت مع بعضها و النبض ابتدئ يبطئ، لولا الوقت اللي هي جت فيه لولا مكناش قدرنا ننقذها، و هي هتفوق بعد دقايق...

جاسر: شكرا يا دكتور..

دنيا: ينفع ندخل نشوفها...

الدكتور: تمام بس حبة حبة، يعني انتوا عددكوا كبير النفس و كدة..

جاسر: حازم عامل ايه؟

خالد: تمام..


دعاء: شكرا انكوا رجعتوا ديما..

دنيا: شكرا...

فيروز: شكرا..

حسن: خشوا اطمنوا عليها و انت يا خالد روح شوف المصاريف و هيخرجوا امتي...

خالد: حاضر يا حاج...

فتحية: هنخش احنا نشوفها..

اسماء: تعالي يا عبير يلا..

عبير(بغضب مكتوم): ماشي..

و فتحية و جملات و اسماء و عبير دخلوا لديما..

فتحية قربت من سرير ديما و قعدت تملس على شعرها و تقرأ قرآن...


ديما كانت بتبدأ تفوق و فتحت عنيها ببطء لقت نفسها في مكان غير المخزن و لقت جمبها فتحية و اسماء و عبير و جملات...

ديما: انا فين؟

اسماء: فوقتي يا حبيبتي؟

ديما: لا لسة..

جملات: حمد لله بالسلامة عليكي يا حبيبتي..

ديما: حصل ايه؟

فتحية(بدموع): رجعتي لينا تاني يا حبيبتي..

ديما: حضرتك بتعيطي ليه؟

فتحية(بدموع): كنت خايفة عليكي اوي..

ديما: انا بخير يا طنط متقلقيش...

الباب خبط...

جملات: ادخل...


و بعدين الكل دخل(مبيلتزموش بكلام الدكتور؟)...

دنيا(بدموع): ديما وحشتيني..

دنيا جريت على ديما حضنتها..

ديما(بوجع): آآآه يا غبية..

دنيا(بدموع): اسفة اسفة و الله وحشتيني اوي..

ديما: اه واضح كنتي هتفطسيني..

دعاء(بدموع): حمد لله بالسلامة...

ديما: الله يسلمك، في ايه يا جماعة كلكوا بتعيطوا ليه ما انا خلاص الحمد لله رجعت..

فيروز: كنا قلقانين عليكي اوي...

حسن: حمد لله بالسلامة يا بنت الغالي..


ديما: الله يسلمك يا عمو..

على: الف سلامة عليكي...

ديما: الله يسلمكوا...

ايمن: كدة تقلقينا عليكي؟

ديما: حاضر اوعدك المرة الجاية قبل ما اتخطف اقول للي خاطفني استني بس هروح اقولهم اني هتخطف و اجي تاني..

جملات: يا لمضة...

ديما(بعصبية خفيفة): و اساسا سبب اني اتخطف الزفت اللي واقف هناك ده...

جاسر(برفعة حاجب): انا؟!

ديما: لا بكلم الحيطة، هيكون مين يعني؟

فتحية: ديما اتكلمي عدل...


جاسر: و يا تري بقي انا عملت ايه يا هانم؟

ديما: الاقي بنت تيجي تقولي جاسر بيه عايز حضرتك في الجنينة الخلفية اقوم اروح انا الجنينة الخلفية و افضل انادي عليك و لسة همشي الاقي اللي بيكتم نفسي و يشممني حاجة و بعدها محستش باي حاجة..

سارة: و انتي لو محترمة مكنتيش هتروحي..

ديما: و ليه متحسبهاش العكس، اني علشان محترمة روحت كلمت جوزي..

خالد(بلهفة): ديما حبيبتي انتي بخير؟

خالد قرب من ديما و حضنها...


دنيا: و اشمعنا ده يحضنك يعني؟

ديما: بتغيري يا بطة..

ديما: انا كويسة..

ديما: هو فين حازم؟

جاسر: في الاوضة اللي جمبك..

ديما: نعم!

دعاء: اصله اتصاب برصاصة و هو بينقذك هو و جاسر و خالد...

ديما: طب هو كويس؟

خالد: اه يا حبيبتي كويس متقلقيش..

ديما(بدموع): طيب الحمد لله..

جاسر قرب من ديما و حضنها و باس رأسها..

ديما(بدموع): كنت خايفة اوي...

و بعدين لقوا حد بيخبط و بيدخل...

و الكل بصوله بصدمة...

السؤال: مين اللي دخل؟


رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون


ديما(بدموع): جاسر هو ده اللي كان خاطفني يا جاسر..

جاسر قرب من الشخص اللي قدامه و ضربه بوكس..

عامر(بابتسامة استفزاز): ايه ده وجعتني؟

جاسر مسكه من قميصه بغضب..

جاسر(بغضب): ايه اللي جابك يا عامر؟حسابك لسة مجاش بس صدقني حق مراتي مش هيروح كدة، فاهم؟

حسن: سيبه يا جاسر..

حسن(بحدة): قولت سيبه يا جاسر...

جاسر زق عامر بغضب..

خالد: جاي ليه؟


عامر(ببرود): تصدق عرفت تختار يا جاسر، جمال اناقة رقي فلوس و طلعت اصيلة اوي...

حسن: كلامي مع ابوك يا عامر امشي من قدامي..

عامر: ماشي، بس هأخد حق اخويا دم اخويا مش رخيص يا حاج حسن..

عامر كان هيمشي بس رجع تاني..

عامر: ناقصها القوة، و لما نيجي نذكرك في الموضوع ده مش هنلاحق صح يا جاسر..

عامر رمي بوكيه الورد اللي كان في ايده في وش ديما و سابهم و مشي بكل برود و استفزاز...

ديما(بعياط): هو هيرجع تاني؟


جاسر قرب من ديما و خدها في حضنه تحت نظرات سارة اللي لو كانت بتقتل كان زمان ديما و جاسر ميتين..

جاسر: يلا يا جماعة هنروح...

دنيا: هو فعلا ممكن يخطف ديما تاني؟

خالد(بعصبية): يعني احنا مش عايزين نخوفها انتي ايه نظامك..

دنيا: خلاص اسفة..

دعاء: ما احنا مجبناش هدوم ليها...

ديما: عايزة اشوف حازم...

خالد: هبات معاه النهاردة متخافيش..

فتحية: خلاص يا دعاء باتي مع خالد..

حسن: ليه؟

فتحية: برضو لو احتاجوا اي حاجة..


حسن: ماشي..

دعاء بصت بغيظ لمامتها، ديما قعدت على السرير..

فيروز: طب و التحاليل مين هيشلها؟

على: نادي الدكتور يا خالد..

ديما: لا لا هشيلها انا..

ديما بدأت تفك المحاليل من ايديها و نزلت دم..

ديما: هات مناديل..

جاسر مسح ليها الدم اللي على ايديها، و ديما لسة هتمشي..

جاسر: استني..

ديما: ايه؟

جاسر قلع الجاكت بتاعه لبسه لديما و حط ايده على خصرها و مسك ايديها و مشاها جمبه...

اسماء: حاسبي لتقعي يا بنتي..


جاسر: انا معاها...

على: هنسبق احنا، يلا يا ايمن..

و الكبار مشيوا قدام جاسر و ديما، و جمبهم فيروز و دنيا..

اما خالد و دعاء راحوا اوضة حازم و قعدوا جمبه..

جاسر: قادرة تمشي؟

ديما: اه الحمد لله..

جاسر: الزفت ده عملك حاجة؟

ديما(بعدم فهم): قصدك مين؟

جاسر: هيكون مين اللي خطفك، عامر..

ديما: اه اه فهمت، لا معمليش حاجة..

جاسر: احكيلي ايه اللي حصل؟

ديما: و النبي يا جاسر مش قادرة اتكلم..

جاسر: طيب..


الكل ركب العربيات و وصلوا للبيت...

جملات: يلا يا جاسر خد مراتك و اطلعوا على فوق...

جاسر: ماشي..

سارة طلعت بكل غضب من قدامهم، و وراها عبير..

ايمن: بعتذر هتلاقيهم تعبانين بس..

حسن: مفيش حاجة..

على: عن اذنك يا كبير، يلا يا اسماء..

اسماء: يلا يا حاج..

و الكل ابتدئ يطلع لاوضته..

فيروز: عايز حاجة يا جاسر؟

جاسر: لا شكرا..

دنيا: باي يا ديما لو عوزتي حاجة اتصلي بيا..

ديما: تليفوني مش معايا وقع مني للاسف..


جاسر: هبقي اجبهولك، يلا بقي..

و الكل طلع لاوضته و هو تعبان و مجهد..

عند جاسر و ديما...

جاسر: اطلعلك هدوم؟

ديما: تمام شكرا معلش هتعبك معايا...

جاسر دخل و دور في هدوم ديما و مش عارف يجيب ايه، لقي ديما واقفة جمبه..

جاسر: ايه؟

ديما: مش هتعرف تختار ليا لبسي اخرج عقبال ما اختار هدوم...

جاسر: تمام..

ديما اختارت ليها ترنج، و قلعت الصندل و قلعت الحلقين و الدبلة و السلسة، و خدت هدومها و دخلت الحمام...


جاسر غير هدومه و لبس بنطلون و تي شيرت بيتي...

ديما خدت دوش و خرجت لابسة ترنج شتوي و لكلوك..

جاسر(برفعة حاجب): هو الشتاء جه و انا معرفش؟

ديما(باحراج): لا انا بس سقعانة اوي..

ديما جريت على السرير و نزلت تحت البطانية و انكمشت على نفسها و ودت ضهرها لجاسر..

ديما: بليز متنساش تطفي النور...

بعد دقيقتين لقت النور اطفي و جاسر بدأ يطلع على السرير علشان ينام، و لقته حضنها و قربها منه..

ديما: ايه ده؟


جاسر: علشان تدفئ و انجزي نامي..

ديما لفت وشها لجاسر و خبت وشها فيه و حضنته لانها فعلا كانت سقعانة...

جاسر اتفأجئ من حركتها، و حضنها لغاية ما نامت...

جاسر(لنفسه): يا رب فكها من عندك...


-في الصباح الباكر...

في المستشفي..

حازم كان بيبدأ يفوق و يفتح عينه..

حازم: في حد هنا؟

حازم: مين يعني هيعبرني؟

دعاء: بتكلم نفسك؟

حازم(بصدمة): انتي هنا؟

دعاء: اه..

حازم: لوحدك؟

دعاء: لا خالد اهو نايم على الكنبة اهو، و انا كنت نايمة على السرير التاني...

حازم(بفرحة): و الله انتوا اجدع من ناس انا اعرفها...

حازم: ديما اخبارها ايه؟


دعاء: اللي خطفها جه هنا و اتخانق مع جاسر، و ديما يعني شبه كويسة و جاسر خذها و روحها..

دعاء: انت عايزني اعملك حاجة؟

حازم: لا شكرا..

دعاء: طيب هصحي خالد..

دعاء: خالد خالد خالد..

خالد(بنوم): ايه يا دعاء؟

دعاء: حازم فاق..

خالد قام و اتعدل و قرب من حازم...

خالد: اخبارك يا بطل؟

حازم: الحمد لله بخير، متشكر جدا ليكوا..

خالد: هغسل بس وشي و اروح انادي الدكتور...

حازم: و لا يهمك..

خالد غسل وشه و خرج من الاوضة..


حازم: انتي منمتيش من امبارح؟

دعاء: مبعرفش اتعود على اي مكان بسرعة..

حازم: اسف خليتك صاحية..

دعاء: و لا يهمك انت زي اخويا...

الدكتور: صباح الخير..

حازم: صباح النور..

الدكتور: لا احسن من امبارح بكتير الحمد لله، تقدر تروح النهاردة..

خالد: شكرا يا دكتور..

حازم: متشكر لحضرتك..

الدكتور: على ايه بس؟

دعاء: طب يلا...

و الكل جهز و خالد سند حازم..

حازم: هي رجلي اللي اتصابت و لا ايه؟


خالد: تصدق ياض انت مبيطمرش فيك اي حاجة، غور..

حازم(بضحك): ليه قفوش يا بيبي؟

خالد: بيبي! انشف ياض..

و ركبوا العربية و وصلوا للبيت بعد فترة...

خالد: انزلي يا دعاء يلا خشي..

دعاء: تمام..

خالد: يلا يا ابني..

و دعاء اول حاجة نزلت و دخلت البيت...

حازم: اه اسندني يا خالد..

خالد: ياض بطل هزار شوية و خليك جد..

حازم: تعالي ليا بس و انا متعصب و لا و انا في شغلي، لا هعجبك على فكرة..

خالد: طب يلا..


خالد و حازم دخلوا للبيت..

فيروز: حمد لله بالسلامة..

حازم: الله يسلمك...

جملات: نورت يا ابني..

حازم: بنورك يا طنط..

فتحية: يلا تعالوا ده احنا مكلناش بقالنا يومين..

حازم: اه و الله جعان..

اسماء: طب يلا حد يطلع يصحي جاسر و ديما..

سارة: هطلع انا..

سارة طلعت لاوضة جاسر و ديما، و خبطت الباب مرة اتنين تلاتة..

سارة(بغيظ): نوم الهناء منك ليها..

سارة خبطت تاني...

جاسر(بصوت نوم): حاضر ثانية..


جاسر لسة هيقوم لقي ديما مكساه و مش عايزة تسيبه، جاسر شال ايديها لقاها حضنته من خصره و نامت..

جاسر: ديما اصحي يلا، وسعي..

جاسر: مين؟

سارة(بغيظ): انا يا عرايس..

جاسر: طيب يا سارة جاي...

سارة: طيب..

جاسر: يا ديما قومي بقي...

ديما فتحت عين و قافلة التانية..

ديما: في ايه؟

جاسر: قومي مش عارف اقوم منك..

ديما(بوعي): ايه ده؟اسفة و الله اسفة لما بحضن حد و انا نايمة مبسبهوش اسفة...

ديما بعدت عن جاسر و نامت هي المخدة..


جاسر: ناوية تكملي نوم قومي..

ديما: طيب انزل انت و انا وراك..

جاسر: مش ضامنك..

جاسر قام غير هدومه، لقي ديما لسة على السرير بس قاعدة عليه..

جاسر سابها و نزل...

جاسر: صباح الخير..

الكل: صباح النور..

جاسر: حمد لله بالسلامة..

فتحية: ايه ده يا ديما؟

ديما(بنوم): ها ايه؟

ديما راحت قعدت على الكرسي اللي جمب جاسر و هي نايمة...

اسماء: حد يلبس شتوي في الصيف؟

دنيا: لا هي ديما ساعات بتسقع فجأة و من غير سبب..


ديما شاورت على دنيا بمعني جيد Good..

حازم: الهبلة اهي..

ديما: ايه ده انت رجعت؟حمد لله السلامة اسفة لانك كدة بسببي...

حازم: و لا يهمك يا حبيبتي..

ديما بدأت تأكل و الكل بدأ يأكل..

تهاني(بتوتر): علاء بيه بره يا حاج...

حسن: فهمته يا ايمن؟

ايمن: اه يا كبير..

حسن: دخليه..

اول ما علاء دخل عبير جريت عليه حضنته...

عبير: حبيبي اخبارك بتأكل عامل ايه طمنني عليك يا حبيبي..

علاء: انا كويس يا اما امي..

ايمن: علاء..


علاء قرب من جاسر و ديما و وطي رأسه في الارض..

علاء: انا اسف يا ابن عمي، اسف يا بنت عمي..

علاء: يا ريت تقبلوا اعتذاري بعد اذنكوا..

ديما: و لا يهمك...

جاسر: تمام...

حسن: روح اقعد مكانك..

علاء راح و بدأ يأكل...

ديما: لقيت تليفوني يا جاسر؟

جاسر: تليفونك فوق...

دنيا: انا كان عندي اقتراح ليك يا عمو حسن...

حسن: قولي...


دنيا: ايه رأيك حضرتك انت و طنط فتحية و عمو على و طنط اسماء و عمو ايمن و طنط عبير تخرجوا تتفسحوا تسافروا بلاد العالم..

ديما(بفرحة): الله فكرة حلوة اوي..

فتحية: لا طبعا احنا كبرنا، لا لا..

حازم: ليه بس؟بلاد برة حلوة اوي و خصوصا لو سافرت سويسرا هظبطك انا بقي..

دعاء: فكرة حلوة اوي يا بابا..

فيروز: ايوه ايه رأيك يا بابا؟

حسن: هنبقي نفكر..

ديما(بفرحة): Yes...

جاسر: هما كانوا وافقوا؟


ديما: معني انه هيفكر يبقي الموضع في دماغه، و ممكن يوافق..

على: هبلة انتي و الله..

ديما: بس طيوبة..

جملات: هخاف منك كدة..

ديما(بضحك): ليه بس؟

جملات: طيبة اه بس لما تقلبي هتقلبي..

ديما(بضحك): لا متخافيش و هقلب ليه...

حسن: تعالوا ورايا..

جاسر و خالد: حاضر يا حاج..

حازم: و انا كمان؟

حسن: اه، يلا..

كل الرجالة راحت على اوضة المجلس..

اسماء: انا مش متفائلة خير...

سارة: انا هروح اجيب طلب..

عبير: راحة فين؟


سارة: مشوار مهم البت سعاد كانت محتجاني هروح ليها..

عبير: ماشي..

سارة طلعت لبست هدومها و خرجت من البيت..

سارة راحت للكوخ المهجور القريب من البيت، و كان فيه مازن..

مازن: اتأخرتي يا سارة؟

سارة: اسفة يا حبيبي، وحشتني اوي..

مازن خدها في حضنه و باس رأسها..

مازن: و انتي اكتر، اخبارك؟

سارة: مش بخير، بكدب على جاسر و انا مش بحبه..

مازن: معلش يا حبيبتي علشان نعرف نكون مع بعض..

سارة: ماشي يا حبيبي..

مازن: علاء رجع؟


سارة: اه و انا و اما امي فكرنا في حاجة حلوة..

مازن: ايه؟

سارة: هنخلي ديما تخون جاسر مع علاء و جاسر يطلقها و علاء يتجوزها و نأخد فلوسها...

مازن: عفارم عليكي يا بنت جلبي..

سارة: هنتقم من ديما، الكل بيحبها و مش بيحبني..

مازن: و انا معاكي يا حبيبتي...

و بعد فترة رجعت سارة البيت و اتصدمت...

ديما(بمكر): تعالي يا سارة مش سعاد جت تزورنا...

سارة(بتوتر و ارتباك): بجد ده انا ملقتهاش هناك، كويس انها جت..


سارة(بابتسامة مصطنعة): وحشتيني يا سعاد يا حبيبتي...

سارة: هطلع و جاية تاني اوعي تمشي ها اوعي..

سارة سابتهم و مشيت...

دنيا: مالها البت دي؟

فيروز: مش عارفة مرة كويسة و مرة مش كويسة مبقتش فهماها...

ديما: ثانية و جاية...

ديما سابتهم و طلعت على اوضة سارة فتحت الباب من غير ما تخبط...

سارة(بغضب): انتي مجنونة ازاي تخشي كدة؟

ديما دخلت و قفلت الباب وراها و قربت من سارة اللي كانت بتموت من الرعب..


ديما: مالك يا سارة عرقتي و الخوف طالع من عنيكي و بترتعشي يعني لا انا اخاف عليكي كدة...

سارة: متخافيش انا مجهدة شوية..

ديما(بمكر): شوفتي ده سعاد لما جت قولنا ليها انك رايحة ليها بس هي قالت انك مقولتيش..

ديما: عيب برضو نروح للناس من غير استأذان يا سارة و لا ايه؟

ديما كانت هتمشي بس قربت من سارة..

ديما: بس اقولك حاجة كل الكلام ده انا مش مقتنعة بيه، مش هكدب عليكي خلي بالك من نفسك بقي..


ديما سابت سارة و خرجت، سارة كانت عرقانة و ميته من الخوف..

سارة(بغضب): هوريكي يا ديما، و ربنا هوريكي..

عند الرجالة...

حسن(بضحك): لا و البت عايزانا نروح نسافر بره..

حازم: مش هتندموا صدقوني..

على: و الله فكرة ليه لا؟

علاء: هتنبسوطوا علفكرة...

جاسر: اللي تشوفه انت يا حاج..

ايمن: طب لو سافرنا سويسرا هنتكلم ازاي؟

حازم: سيبها عليا بس..

حسن: امان يعني و لا؟

حازم: عيب عليك...

خالد: انتوا ناويين تروحوا بجد؟


على: ليه لا عيب مثلا؟

خالد: طيب، شوفوا امتي؟

حازم: متشغلوش بالكوا بطيارتي الخاصة هتوديكوا و هتجيبكوا...

حسن(بضحك): الواد ده عايز يطردنا...

حازم: عيب عليك يا عمي..

على: طيب هنفكر و نقولكوا...

جاسر: براحتكوا...

عند البنات...

دنيا: اه شغلي التلفزيون بقي يا زفتة..

ديما: يا بت احترمي نفسك انتي في اوضتي..

دعاء: سيبووووووووني انام حرام عليكوا صحتوني من احلي نومة...

فيروز: اتخمدي على عينك...


سعاد: انا كدة هتأخر و عبده بيغير..

ديما: ب ايه يا اختي؟

دنيا(بضحك): بيغير..

ديما: يتولع بجاز يا روحي...

سعاد: بس بقي...

فيروز: البت اتكسفت...

سعاد: انتي غرييييييييبة اوي..

ديما: عارفة يا روحي..

دعاء: بطلوا دوشة..

و بعدين دعاء فجأة لقت الصوت سكت طلعت رأسها من البطانية، لقت الكل نط على السرير و بيضربها بالمخدة..

دعاء: يا ابييييييه...

فيروز(بضحك): اعلي لسة مسمعش على صوتك على...

ديما: هجوم على البطن...


و الكل نزل في دعاء زغزغة و الكل بيضحك مش قاادر...

جاسر: ايه اللي بيحصل في اوضتي هنا؟

الكل اتعدل باصين لديما و لجاسر..

دعاء: ديما..

دنيا: ديما..

سعاد: ديما..

فيروز: ديما..

ديما: متصدقهمش دول بيرموا كل البلاوي عليا...

جاسر: كله بره يلا...

البنات مشيوا طابور و ديما كانت اخر واحدة و كلهم بيخرجوا من الباب، بس ديما لقت اللي بيشدها من التي شيرت بتاعها..


ديما: و الله انا كل اللي عملته اقترحت عليهم بس، هما وافقوا فاتكسفت ارفض كنت بعزم عزومة مركبية هما بقي اللي معندهمش دم...

جاسر: و الله؟!

ديما: هكدب ليه يعني؟

جاسر: طيب، امشي و انتي عاملة زي الفأر...

ديما: متشكرين يا مصر يا ام الدنيا...

جاسر كان لسه هيروح على اوضة الرياضة لقي اللي بتزغزه..

جاسر: انتي مجنونة يا بت؟

ديما: في ايه انت مبتغرش؟

جاسر: لا..

ديما قعدت تزغزغ في جاسر كتير و هو مش بيضحك..


ديما(بحزن): اوف عيل رزل..

و بعدين لقت اللي بيزغزها في بطنها و ايديها و رقبتها...

ديما(بضحك): لا لا، بغير ابعد..

جاسر فضل يزغزغ فيها لغاية ما ديما مبقتش قادرة و كان صوت ضحكهم عالي حدا للي بره و بالذات ديما..

ديما(بضحك و تعب): و النبي خلاص بغير، مش قادرة..

جاسر: حرمتي يعني؟.

ديما(بضحك): لا..

جاسر(برفعة حاجب): و الله؟

ديما: خلاص اسفة..


ديما قعدت تجري في الاوضة و جاسر وراها، لغاية ما جاسر مسكها و وقعوا هما الاتنين على السرير..

جاسر: انتي مسخرة يا ديما..

ديما: شكرا، كنت فكراك من الرجالة القفوشة...

جاسر: على حسب بقي..

ديما: طيب..

ديما قربت من جاسر و باست عينيه و هو مستغرب من اللي هي عملته..

ديما: متستغربش كان نفسي نبقي كدة انا و جوزي و ممكن متجوزش تاني بعدك بس..

جاسر: فقولت اجرب في الواد الغلبان اللي قدامي..


ديما(بضحك): جت من نصيبك بقي معلش..

جاسر: ماشي يا ستي مقبولة...

-و عدي اليوم بدون احداث تُذكر...


-في الصباح الباكر...

ديما قامت بكل نشاط من جمب جاسر و دخلت طلعت هدوم ليها هي و جاسر و دخلت خدت دوش، و خرجت..

ديما لبست جيبة طويلة منفوشة نسبيا باللون الاخضر الغامق و قميص باللون الاسود و صندل بكعب اسود، و لقت دبلة جاسر لبستها و حطت روچ باللون الاحمر الغامق و سيبت شعرها..

ديما: جاسر جاسر، يا جاسر..

جاسر(بنوم): ايه؟

ديما: يلا قوم..

جاسر(بصدمة): انتي؟!

ديما: هو في حد غيري؟


جاسر: انتي صاحية دلوقتي و لابسة كمان و بتصحيني القيامة قامت و لا ايه؟

ديما: هدومك جاهزة و بلاش كلام كتير..

جاسر: انتي سخنة يا بنتي؟

ديما: مستفز...

ديما سابته و نزلت، و جاسر قام باستغراب و لبس هدومه و نزل لتحت...

ديما: اساعدكوا في ايه؟

فتحية: ايه الهمة و النشاط ده؟

ديما: قلبي يا توحة..

فتحية: توحة!

ديما: بدلعك يا قلبي..

خالد: صباح الخير..

ديما: صباح النور..

و ديما بدأت تحضر الفطار معاهم و الكل مبسوط..


سارة: خدي قطعي البصل ده يا ديما..

ديما: هاتي..

ديما بدأت تقطع بصل و بتعيط...

اسماء: مين اداها البصل؟

سارة: دي هي اللي قالت عايزة اعمله..

اسماء: صح يا ديما؟

ديما: اه يا طنط، بس مكنتش اعرف انه بيحرق كدة..

اسماء: طب هاتي عنك يا حبيبتي..

ديما: شكرا يا طنط..

ديما غسلت ايديها و بدأت تمسح دموعها، و كانت انفها مرخيرها محمرة و عيونها باين انها كانت معيطة...

دنيا: بخ..

ديما: خير يا جلابة المصايب..


دنيا: بخير يا حلالة المصايب...

ديما: ظريفة..

دعاء: ديما ديما عايزاكي في خدمة..

ديما: اتفضلي..

دعاء: دلوقتي كان واقف قدامي سؤال و استاذ حازم جابلي حاجات كدة من على النت ممكن تسأليه ايه هي بس بعد اذنك، علشان في حاجات واقفة قدامي..

ديما: تعالي معايا...

ديما: فيروز فين حازم؟

فيروز: على ما اعتقد في الجنينة..

ديما: تمام شكرا...

ديما: صباحو يا معلمين...

جاسر: خير..

ديما: مش جيالك...


ديما: حازم ايه هي الحاجات اللي انت ورتها لدعاء قبل كدة؟

حازم: شرح على النت..

دعاء: ممكن تجيبه تاني؟

حازم: اه اكيد..

جاسر: هو في ايه؟

ديما: دعاء مكنتش فاهمة حاجة بس حازم عرض عليها يساعدها و كدة متكبرش الموضوع..

حازم: اتفضلي لما تخلصي جيبي التليفون..

دعاء: تمام شكرا معلش تعبتك..

دعاء راحت طلعت اوضتها..

حازم: من امتي بتصحي بدري؟

ديما: من ساعة ما مأجوج ظهر..

حازم(بخوف): ايه؟

ديما: كتت بتكلم عليك انت يا عُمري...


حازم(بعصبية): امشي يا ديما...

ديما: عيوني..

ديما طلعت اوضتها و خدت تليفونها و اتصلت بتسنيم...

تسنيم: اه يا اللي مش معبراني...

ديما: اسفة يا ماما كنت تعبانة شوية..

تسنيم(بقلق): ليه يا حبيبتي مالك؟

ديما: بعدين بعدين...

ديما: مين عندك؟

تسنيم: الكل نايم لسة راجعين من عند الدكتور و ناموا..

ديما: و انتي منمتيش ليه؟

تسنيم: حسيت هتتصلي بيا حلمت بيكي...

ديما: قلبي يا زميلي، عاملة ايه و اخبار بابا و العملية؟


تسنيم: بخير و نسبة النجاح كبيرة...

ديما: طيب الحمد لله..

تسنيم: انتي بقي اخبارك ايه و جاسر عامل معاكي ايه؟

ديما: تمام الحمد لله، ماما عايزة اقولك حاجة..

تسنيم: قولي يا حبيبتي..

ديما: بس مش هتقولي لحد...

تسنيم: لا طبعا يا روحي..

ديما: انا و جاسر مش متجوزين زي اي زوجين طبيعين..

تسنيم: قصدك ايه؟

ديما: يعني انا و جاسر المفروض اننا مش طايقين بعض..

تسنيم: مفهمتش برضو..


ديما: يا رب، يعني يا ماما جاسر ملمسنيش وانا رافضة ده..

تسنيم(بصدمة): نعم يا اختي!

ديما: اللي بقوله ليكي، احنا اتفقنا نطلق بعد كام شهر..

تسنيم: طب ليه كدة يا ديما حاولي تتقبليه يا حبيبتي هتلاقيه مش عايز يغصبك على حاجة...

ديما: في حاجة تانية؟

تسنيم: قولي..

ديما: انتي مش هتقولي اي حاجة لحد مهما حصل..

تسنيم: اكيد يا ديما احنا صحاب...

ديما: انا انا..

تسنيم: ايه؟

ديما: انا حاسة اني بحب جاسر...


و بعدين لقت الباب بيتفتح و قفلت التليفون و خبت التليفون بسرعة...

تكملة الرواية من هنااااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع