القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبة سلسبيل كوبك

 

رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبة سلسبيل كوبك 





رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبة سلسبيل كوبك 



الفصل السادس


جاسر زق ديما بعيد عنه بسرعة، و ديما اتصدمت..

جاسر(بعصبية): ازاي تخشي من غير ما تخبطي؟

الموظفة: اسفة يا جاسر بيه بس انا خبطت كتير شكل حضرتك اللي مكنتش مركز...

جاسر(بعصبية): طب غوري من وشي..

الموظفة خرجت، و جاسر بص لديما بغضب...

ديما: في ايه بتبص كدة ليه؟

جاسر(بحدة): مش عايز المحك قريبة مني بعد كدة فاهمة...

ديما: انا عملت ايه؟

جاسر: تخيلي بقي البنت دي هتروح تقول لكام بنت على اللي هي شافته..


ديما: احنا مكناش بنعمل حاجة غلط و كمان انت ابن عمي يعني زي اخويا...

جاسر: قدامي..

ديما: هنمشي؟

جاسر: اومال ايه؟غوري يلا..

ديما(بدموع): مش عايزة حاجة منك، بكرهك..

ديما خدت شنطتها و طلعت تجري و هي بتمسح دموعها...

جاسر(بعصبية): غبية، غوري في داهية...

جاسر قعد كمل شغل...

اما عند الموظفة، طلعت تليفونها و اتصلت بسارة...

الخط اتفتح...

سارة: ها عملتي ايه؟


الموظفة: دخلت عليهم فجأة زي ما قولتيلي لقيت البت قريبة منه اوي و ماسكة قميصه..

سارة(بغضب): انتي متأكدة؟

الموظفة: اه..

سارة: خلاص ماشي..

الموظفة: متنسيش نسبتي..

سارة: متقلقيش..

سارة(بغيظ): و ربي لاوريكي يا ديما جاسر خط احمر..

عند ديما..

ديما خرجت جري و هي مش طايقة نفسها...

ديما(بدموع): انا معملتش حاجة ل ده كله، انا بكرهه.

خالد: ديما..

ديما مسحت دموعها بسرعة و ابتسمت و بصتله..

ديما: اهلا اخبارك؟

دنيا: مالك؟


ديما: مالي اهو انا في قمة الانبساط، انتي انبسطتي؟

دنيا: اه اوي اوي..

خالد: انتي كنتي بتعملي ايه هنا؟

ديما: طنط فتحية خلت جاسر يوريني البلد و جينا المصنع و بعدين انا مليت فقولت امشي.

خالد: طب و جاسر ميوصلكيش ليه؟او يبعت اي حد معاكي..

ديما: لا انا اللي مشيت اتخنقت فجأة...

خالد: طب تعالي هنعدي عليه نأخده و احنا كدة كدة رايحين نتغدي..

ديما: بس..

خالد: يلا..

خالد خد ديما و دنيا و دخلوا المصنع و راحوا لجاسر..


خالد: اخبارك؟

جاسر: تمام، و انت؟

خالد: بخير...

دنيا: طب يلا انا جعانة انجزوا..

ديما: يلا يا خالد..

خالد: يلا يا ابني..

جاسر: تمام يلا بينا..

و الكل مشي جمب بعضه و رايحين للبيت، تليفون ديما رن، الخط اتفتح..

ديما: الو اهلا استاذ شاكر..

شاكر: اهلا يا بنتي، عاملة ايه؟

ديما: بخير، هو في حاجة؟

شاكر: ديما اللي انا عايز اقوله ليكي حاجة صعبة اوي.

ديما: لا قول حضرتك..

شاكر: ...

دنيا: ديما ديما ديمااااااااا..


ديما(بدموع): نعم..

خالد: مالك؟

ديما: مفيش عايزة اروح...

جاسر(بهمس): تافهة..

دنيا: مين استاذ شاكر ده؟

ديما: مش حد، و بطلي اسئلة..

و بعد فترة صغيرة وصلوا للبيت و دخلوا..

فتحية: حمد لله بالسلامة..

الكل: الله يسلمك..

اسماء: اطلعوا غيروا عقبال ما نحط الاكل..

دعاء: انا استويت و انا بعمل صينية البطاطس اللي الهانم بتحبها...

ديما(بابتسامة خفيفة): شكرا يا دعاء..

دعاء: و لا يهمك...

دنيا: هنطلع احنا يا طنط..


دنيا و ديما طلعوا، و كل واحدة غيرت هدومها..

حسن: اومال فين البنات؟

فتحية: طلعوا يغيروا و نازلين...

دنيا: سمو عليكو..

محسن: يا بت بطلي طريقتك دي..

دنيا: No..

تسنيم: طب يلا تعالوا كلوا..

سارة: اه يلا تعالوا..

فيروز: مالك يا ديما ساكتة ليه؟

ديما: no thing..

دنيا(بهمس): دول صعايدة يا هبلة..

ديما: مليش فيه، سيبيني في حالي..

محسن: مالك يا حبيبتي؟

ديما(بدموع): مفيش و محدش يسألني عن اي حاجة، تمام..


عبير: مدلعة زيادة عن اللزوم...

ديما: تمام شكرا..

علاء: ليه بس يا ديما القمر مينفعش يعيط...

حسن(بحدة): كل و انت ساكت يا علاء..

ديما: عن اذنكوا..

ديما طلعت جري على اوضتها..

دنيا: هي خمس دقايق و هتنزل ده انا حافظاها...

و الكل قام من على الأكل، و بدأوا يقعدوا...

ديما: احم طنط اسماء..

اسماء: نعم يا حبيبتي..

ديما(بهمس): هو في لسة اكل؟

اسماء(بابتسامة): اه يا حبيبتي تعالي معايا..

دنيا: امسك حرامي...

ديما: عايزة ايه؟


دنيا: كان مالك يا اسطا؟

ديما: مفيش، بعتذر لاني انفعلت..

جملات: خلاص بقي نجبلك تأكلي..

ديما: لو مكنتيش حلفتي بس..

تسنيم: يا لمضة..

ديما(بضحك): قلبي يا رب..

حسن: انا مشفتش اسرع منك في التقلب..

ديما: لا ده انا واخدة بطولاااات...

الكل قعد يضحك على لطافة ديما، و بدأت تأكل..

و بعدين تليفونها رن...

ديما: مين؟

دنيا: رقم بره البلد..

ديما: احنا نعرف حد بره البلد هاتي..

الخط اتفتح...

دنيا: افتحي الاسبيكر..

ديما: تمام..


ديما: الو..

شخص: يااااااه صوتك بقي رزين كدة امتي؟طول عمرك طفلة..

ديما: افندم، مين حضرتك؟

شخص: انا! للدرجة دي مش عارفة صوتي...

دنيا: ما تنجز يا عم لاحسن نقفل في وشك..

شخص: اه يا دنيا ليه بتيجي عليا كدة، انتي دنيا وحشة و زبالة...

ديما بصت لدنيا بسرعة و بدأت ضحكتهم توسع و صوت ضحكهم يعلي، و الكل مستغرب و خالد و جاسر مضايقين...

ديما و دنيا: علاء الدين الايوبي بني ايه؟

الشخص: بني القلعة...

ديما و دنيا: بني ايه؟


الشخص: بني القلعة..

ديما و دنيا: شُيدت القلعة في العصور؟

الشخص: الوسطي..

ديما و دنيا: اي عصور؟

الشخص: الوسطي..

ديما: وحشتني يا اعز شخص على حياتي..

الشخص: لا انا بؤحرج...

دنيا: انا دنيا وحشة و زبالة يا حقير يا واطي..

الشخص: يععععع بيئة ليه متبقيش بسكوتة كيوتة زي ديما...

ديما: فينك انا بعت ليك كتير و انت مكنتش بترد..

الشخص: حصلت ظروف اينعم عدي 15 سنة بس مستحيل انساكي يا عمري...

ديما: لا انا اللي بؤحرج كدة..


دنيا: انت موحشتنيش خالص...

الشخص: مش مهم انتي المهم البت العسل اللي جمبك..

ديما: حازم بطل احراج...

حازم: مكسوفة؟

حازم: اومال فين محسن و تسنيم؟

محسن: محسن حاف يا زفت..

حازم: قلبي يا رب..

حازم: اه يا جذمة فاتحة الاسبيكر و بتبعيني..

ديما(بدموع): وحشتني اوي و نفسي احضنك، انت فين؟

حازم: اه يا قلب اخوكي لا صعبتي عليا مش جاي..

ديما: رزل و مش عايزاك تيجي و غور في ستين داهية تاخدك انت و كل اللي بيكرهوك...


حازم: يرضيكي يا بطتي..

دنيا: احم احم نحن هنا..

حازم: لا انا بحب ديما بس، و علشان بحب ديما احب اقولك..

حازم: انا راجع مصر بعد شهر و نص يا دودو..

ديما(بفرحة و صريخ): الله و الله العظيم بحبك...

حازم: يا بت بؤحرج...

دنيا: المصاريف ايه اخبارها؟

حازم: اه فهمتك يا دنيا يا وحشة، لا يا بيبي انا بقيت رجل اعمال..

ديما: بجد الف مبروك يا روحي ده كان حلم حياتك...


حازم: ما هو من 15 سنة في بنوتة رقيقة جميلة بحبها اوي قالتلي اسعي ورا حلمك حتى لو على حساب اي شخص حتى لو على حساب فقدانك لاعز احبائك حدد هدفك و حلمك و حققهم...

ديما(بفرحة): ده كلامي اللي انا قولته ليك...

حازم: مخرجش من عقلي...

حازم: بصي يا ديما سجلي الرقم عقبال ما ارجع مصر علشان ورايا اجتماع...

ديما: تمام يا معلمي...

حازم: بحبكوا بحبك يا بطتي بحبك يا دنيا يا وحشة..

دنيا: غور..

حازم: غاير...


ديما: باي خلي بالك من نفسك، بحبك..

خالد: يا خسارة قفلتوا بدري اوي كنتوا تكملوا كلام..

دنيا: ده حازم..

جاسر: حازم يعني عادي نكلمه الحق يا خالد ده طلع حازم...

حسن: خالد جاسر خلاص، مين ده يا ديما؟

ديما: اخويا انا و دنيا..

محسن: يعني متربين مع بعض..

تسنيم: اه و كانوا بيناموا مع بعض و هما صغيرين..


ديما: اه هو اكبر مني باربع سنين و لما اتولدت هو كان بيحبني و بيهتم بيا و هو كان بيهتم بيا انا و دنيا و احنا كبرنا لقيناه قدامنا اخونا اللي بيحمينا اللي بيقف جمبنا بس عائلته توفت و جه عاش معانا كام سنة و بعديها سافر لخاله بس مرضيش يقولي سافر فين...

عبير: اه علشان كدة واخدين على بعض اوي..

ديما: اه عادي ده يعتبر اخويا..

حسن: بس لازم يبقي في حدود في التعامل يا ديما..


دنيا: لا حازم محترم اوي و بيخاف علينا اوي اوي كمان...

جاسر: لا ده طلع محترم يا خالد كنا ظالمينه..

ديما(و هي بتكتم ضحكها): و انت مضايق ليه؟

جاسر: انا مش مضايق..

ديما(بهمس): بأمارة النار اللي هتطلع من رأسه..

دنيا(بهمس): رجالة كدابة..

خالد: يلا كله على النوم...

فيروز: لا خلينا قاعدين شوية...

ديما: تعالوا نلعب اي حاجة..

دعاء: لا انا ورايا مذاكرة و حاجات فوق رأسي مش فهماها...

ديما: وريني كدة..


دعاء: هطلع اذاكر فوق..

دنيا: تمام...

حسن: يلا بكرة في قعدة عرب من الصبح لغاية بليل..

ديما: ممكن نيجي؟

محسن: لا يا ديما مينفعش دي قعدة رجالة..

دنيا: حرام طب نلبس لبس رجالة و نيجي..

فيروز: مستحيل يوافقوا...

حسن: تصبحوا على خير..

فتحية: يلا يا بنات السهر غلط يلا، و كمان مين هيساعدنا بكرة اليوم صعب يلا...

ديما: طيب تصبحوا على خير...

كل واحد راح لاوضته و نام...

و بعدين جاسر حس بحد جمبه فتح عينه..

جاسر: سارة..


سارة: انا بكرهك يا جاسر..

جاسر: ليه بس يا حبيبتي؟

سارة: لانك شخص استغلالي و حقير و مستمتع مع البت المصراوية دي..

جاسر: ابدا..

سارة: اومال كانت بتعمل ايه في اوضة مكتبك و قريبة منك..

جاسر: شكل في جواسيس عندي في المصنع..

سارة: متغيرش الموضوع..

جاسر: يا ستي زرار قميصي وقع و هي اصرت تعمله ليا علشان تجرب..

سارة: و المفروض اصدقك..

جاسر(بحدة): سارة انتي عارفة اني مش بكدب..


سارة(بدموع): انا بخاف عليك يا حبيبي و بغير..

جاسر: خلاص اسف بس انا بحبك و مستحيل ابص لواحدة غيرك...

سارة: طب الحق امشي باي، بحبك..

سارة باسته جمب شفايفه بسرعة و قامت خرجت من الاوضة و جاسر كان مصدوم منها..

جاسر(لنفسه): لا هي عفوية بس عادي غصب عنها..

جاسر(لنفسه): اهدي و نام سارة شريفة...


-في الصباح الباكر...

الساعة خمسة و نص...

دنيا: يا زفتة انتي يا بت..

ديما(بنوم): عايزة ايه؟

دنيا(بنوم): مصحين كل ستات البيت انجزي قومي..

ديما(بنوم): طب ما انا مش ست بيت..

دنيا: و حياتك انا نفسي انام بس قومي ده امر، طنط فتحية متغيرة و بتتعامل بحدة مع الكل..

ديما: طب انا مالي...

فتحية(بحدة): انك بنت عائلة القاضي قومي..

ديما: لا..

فتحية: هتضربي قومي..

دنيا: يا بت قومي دي عنيها بطلع نار...

ديما: حاضر حاضر..


ديما قامت و خدت دوش و بدأت تفوق...

ديما لبست شورت قصير اسود و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة و مبين جزء بسيط من بطنها و لبست كوتشي و رفعت شعرها على شكل كحكة..


دنيا لبست بنطلون ضيق باللون الجينز و تي شيرت باللون الاسود بنص كم و كوتشي ابيض و عملت شعرها ديل حصان..

ديما: انا بكره الدنيا دي، اه اصحي ليه انا الساعة خمسة..

اسماء: متتكلميش و روحي لفتحية تقولك هتعملي ايه...

ديما: طنط فتحية المفروض اعمل ايه؟

فتحية: انتي و دنيا و دعاء و فيروز و سارة تنضفوا كل البيت و الجنينة...

ديما: و الله حرام البيت واسع اوي...

تسنيم: ديما يلا...

دعاء: تعالوا تعالوا..


دنيا: طب نأكل طب...

جملات: تعالوا يا حبايبي..

البنات قعدت تأكل و بعدين بدأت تقوم تنضف البيت..

دعاء: ايه يا سارة ما تقومي اعملي معانا...

ديما(بصريخ): يا غبي...

جاسر(بخضة): في ايه؟

ديما: بكرهك بهدلت الحتة اللي انا مسحتها...

جاسر(ببرود): مكنش قصدي..

فيروز: يا ابيه سارة مش عايزة تقوم تعمل معانا..

سارة: لا ابدا كنت بس مريحة علشان تعبانة..

ديما: اتفضل امسحها بقي..

جاسر: افندم؟

ديما: امسح اللي وسخته..


جاسر: انسي، و انتي يا سارة قومي اشتغلي معاهم..

سارة(بحب): حاضر..

ديما: طب و ربي لاربيك يا جاسر..

جاسر(ببرود): مستني اشوف ردة فعلك يا طفلة..

جاسر سابها و مشي، و ديما رمت المكنسة و المساحة من ايديها...

ديما: شخص غليظ حقير حيوان مش متربي..

فتحية(بحدة): انا شايفة مسخرة هنا، و انتي يا سارة اطلعي نضفي الجنينة مع دنيا بره...

ديما: يا طنط ابنك الرزل بهدل اللي انا مسحته...

فتحية(بحدة): خلاص نضفوه تاني..


تسنيم: بنات يلا انجزوا، حد يروح يحلب الجاموسة...

عبير: يلا يا ديما..

ديما(بصدمة): نعم!

عبير: يلا يا ديما...

فتحية: هي متعرفش خلي سارة..

عبير: تتعلم..

ديما: خلاص هروح، فين؟

سارة: تعالي اوريكي..

سارة ودت ديما مكان الزريبة و بصت ليها بشماتة..

سارة: باي باي يا بسكوتة...

سارة سابت ديما و مشيت و ديما فضلت واقفة مكانها بتفكر...

دنيا: ناولني البتاعة دي...

دنيا(بزعيق): يا زفت انجز...

خالد: افندم!


دنيا(باحراج): ايه ده هو انت؟اسفة كنت اقصد العامل لاني مبحبش حد يطنشني..

خالد: طيب، عايزة ايه؟

دنيا: مقص الشجر..

خالد: بتعرفي؟

دنيا: اه...

خالد: بس في عامل مخصص لكدة..

دنيا: لا انا قولتله انا هعمل..

خالد: خدي..

دنيا بدأت تظبط الشجر باحتراف و خالد معجب بيها، و طريقة تصرفها...

خالد: برا؟و عليكي..

دنيا: شكرا..


-في الزريية عند ديما..

ديما: ما انا مفهمتش حاجة من النت، اعمل ايه؟

ديما: انا شوفتها في التلفزيون...

ديما حاولت تقرب من الجاموسة و هي خلاص هترجع..

ديما: لا لا مستحيل..

ديما: بس لازم اعمل كدة..

ديما: لا انا هموت لا...

ديما: يا ربي اعمل ايه ده ايه القرف ده؟

ديما و هي ماشية اتكعبلت و صرخت جامد و قعدت تعيط، و كان جاسر قريب من المكان اللي هي فيه..


جاسر دخل بسرعة على الصوت و اول ما دخل مقدرش يتمالك نفسه من الضحك...

جاسر(بضحك): و ربي لازم اصورك و اذلك بالصورة دي...

ديما(بعياط): بتضحك عليا عيل رزل...

ديما(بعياط): ريحتي بقت مقرفة، عاااااااااااااااا..

جاسر(بضحك): ده عطر يا بنتي..

ديما(بصريخ): هتفضل تتفرج عليا كتير قومني..

جاسر: طب ما تقومي نفسك..

ديما: عااااااااااااااااااااااااااااا

جاسر: خلاص خلاص...

جاسر قرب من ديما و مسك ايديها..


جاسر(بضحك): لا حقيقي بقيتي جموسة...

ديما ضربته على صدره كتير و هي بتعيط...

ديما(بعياط): حرام عليك، ربنا يسامحك...

جاسر: طيب تعالي اروحك...

ديما: لا لازم امسح القرف اللي على رجلي ده...

جاسر: ده لوحة فنية يا ديما حرام تمسحيه..

-ديما زقته و ضربته تاني على صدره و هي بتزقه هما الاتنين اتزحلقوا تاني و جاسر مسك ديما من خصرها وقع هو على ضهره و هي فوقه...

سارة: الله الله...

ديما: شوفتي ايه اللي حصل ليا؟


جاسر قوم ديما بسرعة من عليه و قومها و قام وقف..

سارة: لا شوفت اللي انتي بتحاولي تعمليه..

ديما: انا عملت ايه؟انا وقعت و اتزحلقت...

سارة: و الله..

ديما: في ايه انا عملتلك حاجة؟

سارة ضربتها قلم على وشها، جاسر اتصدم..

ديما(بصدمة): انتي ازاي تمدي ايدك عليا؟

سارة: زي ما انتي بتمدي ايدك على ممتلكاتي..

جاسر: سارة ديما خلاص محصلش حاجة..

ديما: فعلا لسة محصلش حاجة بس هيحصل..


ديما ضربت سارة قلم و زقتها على الارض هي كمان اتبهدلت، ديما سابتهم و مشيت...

جاسر: انتي كويسة؟

سارة: بنت ال...

جاسر: سارة انتي اللي غلطانة و فهمتي غلط...

سارة(بدموع): انت مبقتش تحبني..

جاسر: متقوليش كدة، هي وقعت و انا كنت بمسكها روحنا وقعنا بس...

جاسر و سارة رجعوا على البيت...

تسنيم(بصدمة): ايه ده يا ديما؟

دنيا(بضحك): مش شايفة انه فضلات الجموسة و لا البقرة...

دعاء(بضحك): لا لا بموت مش قادرة حد يلحقني..


فتحية(بحدة): انتوا لسة مخلصتوش..

و بعدين بصت على ديما اتصدمت من منظرها..

فتحية: هو انتي بدل ما تجيبي لبن من الجموسة جبتي فضلاتها...

فيروز(بضحك): معلش تعيشي و تتعودي...

ديما(بصوت عالي نسبيا): اخرسوا محدش يتكلم..

خالد: فين...

خالد لسة هيكمل كلامه شاف ديما اتصدم من منظرها..

خالد: مين اللي عمل فيكي كدة؟

دنيا(بضحك): واضحة الجموسة...

خالد(بصدمة): و ايه اللي عمل كدة في جاسر و سارة..


كانوا جاسر و سارة لسة داخلين من باب البيت و الكل شافوهم الكل قعد يضحك...

جاسر: بطلوا زرافة، اختك السبب..

عبير: يا تري السنيورة حلبت الجموسة؟

عبير(بصدمة): ايه اللي غرقكوا انتوا التلاتة كدة؟

ديما: انا طالعة اغير مش طايقة نفسي...

دنيا: اكيد يا روحي دي فضلات..

ديما: و ربي لانفخك لما افوق..

ديما طلعت جري خدت دوش و جاسر و سارة عملوا زيها، و بعدين نزلوا...

حسن: حد يفهمني ايه اللي دعاء قالته ده؟


ديما: مفيش يا عمو طنط عبير قالت اروح احلب الجموسة وانا معرفش فجبت الطريقة من على النت و حاولت بس اتزحلقت و لقيت جاسر دخل كان بيقومني اتزحلق و سارة كانت جاية تشوفني بس مخدتش بالها و اتزحلقت...

حسن: خلاص حصل خير..

ديما: اخبارك يا بابا؟

محسن: بخير يا حبيبتي..

حسن: طب كل حاجة جهزت؟

فتحية: ايوه يا حاج الجنينة و البيت اتنضفوا و الاكل جهز ناقص بس الرجالة تيجي..

حسن: تمام...

حسن: فين الزفت علاء؟


عبير: نايم يا حاج..

حسن(بعصبية): صحيه يا ام علاء راجل اسم بس...

عبير: حاضر يا حاج..

عبير طلعت لعلاء اوضته...

عبير: انت يا زفت يا زفت..

علاء(بنوم): خير؟

عبير: قوم انجز...

علاء: ليه؟

عبير: علشان خاطر عمك مش قولتلك لازم تبقي انت الكل في الكل يا حيوان انت..

علاء: طب ما انا بعمل كدة..

عبير: ازاي يا زفت؟

علاء(بخبث): ديما..

عبير: اه يا خسارة تربيتي فيك...

علاء: اصبري بس...

عبير: ايه؟


علاء(بخبث): عم محسن معاه فلوس على قلبه في القاهرة و شركات و عنده هنا ورث بعد ما يموت مين هيورث بنته انا لو اتجوزت بنته هاخد كل ده..

علاء(بخبث): يبقي انا اضحك على البت بكلمتين و اتجوزها و اخد كل فلوسها...

و فجأة الباب اتفتح...



رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع


عبير(بخضة): هو انتي؟

سارة: اه في ايه اتخضيتوا ليه؟


علاء: مفيش...

سارة: براحتكوا، يلا انجز علشان تقعد..

علاء: تمام...

عبير: هفكر و ارد عليك يا علاء..

علاء: ماشي..

علاء قام و غير هدومه و نزل للرجالة تحت...

حسن: يلا كل الستات على المطبخ..

فتحية: يلا يا بنات يلا..

كل الستات دخلت على المطبخ، و جم الرجالة و قعدوا...

دنيا: بس انتي كنتي جامدة يا طنط فتحية النهاردة..

تسنيم: دنيا عيب..

فتحية: سيبيها...

دعاء: هو ايه اللي هيحصل بره؟

اسماء: منعرفش..


ديما: طب بليز انا اللي اطلع الاكل و كل حاجة علشان اعرف و اشوف...

جملات: بلبسك ده معتقدش..

ديما: انا لابسة جيية اهو و تي شيرت..

عبير: هي دي جيبة رجلك باينة و التي الشيرت محددك...

ديما: ده لابسي و مش هغيره، بليز بليز يا طنط فتحية..

فيروز: محدش هيرضي..

دنيا: طب انا...

جملات: انيل منها يا حبيبتي بنطلون و تي شيرت بحمالات كمان...

دنيا: ايه الاحراج ده؟

ديما: كلمتي..

دنيا: و ايه يعني؟

ديما: متقولهاش..


سارة: ما تسكتي منك ليها..

تسنيم: في ايه يا سارة هما عملولك حاجة؟

دنيا: هو انتوا ليه مش عندكوا خدامين؟

ديما: مش محتاجين في واحدة اهي...

دنيا و دعاء و فيروز فهموا قصدها قعدوا يضحكوا..

فتحية: بنات صوتكوا...

سارة(بغيظ): قصدك مين يا بتاعة انتي؟

جملات: خلاص، و احنا عندنا خدامين بس بنوديهم اسبوع راحة كل ستة شهور، و هما هيرجعوا كمان يومين...

اسماء: و اسااسا احنا بنحب نعمل كل حاجة بايدينا..

فتحية: يلا خدوا الشاي..


ديما جريت خدت الصينية و بصت ليهم بلطافة..

ديما: علشان خاطري...

فتحية: روحي يا ديما بس حاولي تنزلي الجيبة شوية تستر اي حاجة...

ديما: حاضر حاضر..

- ديما كانت لابسة جيبة باللون الكشميري لغاية الركبة و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة و مسيبة شعرها و روچ هادئ و كوتشي ابيض..

ديما خرجت و راحت ناحية الرجالة، و اول ما خرجت شهقت و كانت هتوقع الصينية بس جاسر مد ايده سند بيها الصينية...

جاسر(بهمس): متخافيش خشي يلا...


ديما(بخفوت): انتوا بتاجروا في السلاح؟

جاسر(بهمس و حدة): خشي يا ديما جوا...

-جاسر مسك منها الصينية و حطها و لاحظ نظرات كل اللي قاعدين لديما و بص لديما بغضب و مسكها من دراعها جامد و راح بيها ناحية الستات...

جاسر(بعصبية): مين اللي خلاها تتزفت و تخرج؟

فتحية: حصل ايه؟

عبير: كانت بتغري الرجالة اكيد..

جاسر(بحدة): دي متظهرش طول القعدة فاهمين..

-جاسر زق ديما ناحية فيروز و فيروز حضنت ديما اللي كانت بتعيط...


تسنيم: اهدي بس، و قولي حصل ايه؟

ديما(بعياط): انا خرجت لقيت قدامهم سلاح كتير، مكنتش اعرف انكم بتاجروا في السلاح..

اسماء: مش كدة اهدي هنفهم...


-عند الرجالة...

واحد: هي مين الفرسة؟

حسن(بحدة): ملكش دعوة بيها...

كبير العائلة التانية: هي مش دي السائحة اللي انت قولت عليها...

محسن: لا دي تبقي بنتي، بس كنا عايشين في القاهرة...

شاب: ايه ده انت خلفت غير خالد؟!

خالد: مش نتكلم في المهم و لا ايه؟

جاسر: يا ريت...

حسن: عايز ايه يا محروس و ايه لازمة الاسلحة دي؟


محروس(كبير العائلة): انا جاي اعرض عليك صفقة احنا بنشتغل مع ناس كبار في القاهرة و عارض علينا صفقة سلاح، ايه رأيك نشتغل مع بعض و ننسي العدواة..

حسن: لا يا محروس انا مش ببيع سلاح، و عرضك مرفوض و العدواة انت اللي بدأتها...

محروس(بغضب): ده كلامك يا حسن؟

حسن: اه و اخر الكلام لو انا لقيت عليك حاجة هروح ابلغ البوليس احذر مني..

محروس: انا و انت و الايام بينا...

محروس: يلا يا رجالة..


محروس خرج هو و كام واحد و في ناس لمت الاسلحة و مشيت وراه...

جاسر: ايه ده مش بيحسوا؟

علاء: ما هما اكيد بيكسبوا كويس يا عمي..

خالد: علاء الزم حدودك و لاحظ كلامك...

محسن: هو ايه اللي حصل لديما؟

جاسر: دي بنت غبية اوي اسف يعني يا عمي..

ديما: لا مش غبية..

اسماء: هو ايه اللي حصل؟

جاسر: انتي اغبي واحدة شوفتها في حياتي..

ديما(بغضب): جاسر و الله لو قولت الكلمة دي تاني هنزعل بجد..

جاسر: على اساس يهمني زعلك...


سارة: بس بس بس..

حسن: ما تسكتوا شوية...

دنيا: ناس غريبة..

خالد: بعد كدة ما تحكميش على حاجة من نظرك انتي يا ديما، كنتي تفهمي..

ديما: يعني اشوف سلاح و عايزني مخافش...

محسن: يا حبيبتي هما كانوا عارضين علينا بس احنا اللي رفضنا...

ديما: خلاص انا مالي الله...

دعاء: احسن انهم ماكلوش احنا ناكل...

دنيا: اه عندك حق..

فيروز و ديما: هجووووووم..

و كل البنات جريوا على المطبخ و بدأوا يأكلوا...


تسنيم: اسفة من ساعة ما ديما و دنيا جم البيت اتغير..

جملات: متقوليش كدة دول محليين البيت و الله..

اسماء: دول نسمة و الله..

فتحية: ربنا يخليهم ليكي..

جاسر: يا حاج بالنسبة للموضوع اللي قولته ليك..

حسن: بليل يا جاسر..

جاسر: تمام..

خالد(بهمس): اخيرا هتتجوز..

جاسر(بهمس): مش مطمن ده من الصبح باصص ليا...

خالد(بهمس): بيفكر يا حمار...

ديما: مين هيفرجني على باقي البلد؟

علاء: انا ايه رأيك؟

ديما: تمام...


خالد: ليه لتكون اخوها مثلا، انا هفرجها هي و صاحبتها..

عبير: طب ما جاسر خرج مع ديما لوحدهم...

خالد: لاننا بنثق فيه..

جملات: خالد عيب...

علاء: عمي محسن عمي حسن كنت عايزكوا..

حسن: خير؟

علاء: ضروري...

حسن: ورايا...

علاء و حسن و محسن دخلوا اوضة المكتب...

محسن: اتكلم..

علاء: انا كنت طالب ايد ديما من حضرتك يا عمي...

محسن بص لحسن و حسن ردله نفس البصة...

محسن: هفكر و اقولك...

علاء: تمام شكرا يا عمي...


ديما: ننجز بقي عايزة اتفرج على باقي البلد..

دنيا: انا مش قادرة بكرة...

ديما: لا و الله اعيط...

خالد: انا ورايا شغل..

علاء: هوديكي...

محسن: جاسر روح مع ديما...

جاسر: بس انا ورايا شغل مع خالد...

حسن: مش مشكلة يا جاسر...

جاسر(بغيظ مكتوم): تمام، قدامي..

سارة: و انا هاجي معاكوا...

فتحية: لا انا عايزاكي معايا تعالي..

سارة: بس...

ديما: انا هجيب شنطتي..

جاسر خد ديما و خرجوا تتفرج على البلد...


جاسر: خير عايزة تروحي فين؟

ديما: عايزة اشوف الفلاحين و اكل فاكهة...

جاسر: اتفضلي قدامي..

ديما: طب ممكن اطلب طلب؟

جاسر: خير؟

ديما: غير العباية بتاعتك و البس بنطلون و تي شيرت...

جاسر نظرته بقت حادة و قرب من ديما و ديما قعدت ترجع لغاية ما لزقت في الحيطة و جاسر قدامها و مش بيفصل بينهم الا حاجات بسيطة...

ديما: ابعد...


جاسر(بحدة): اياكي تقولي الكلام ده تاني انا كدة و مش هتغير و مش هيجي على اخر الزمن اتغير علشان واحدة ست و انا مفتخر بإني بلبس جلابية...

ديما: طب انا مالي كان مجرد طلب او اقتراح براحتك الله، ابعد بقي..

جاسر بعد عن ديما و مشي و هي وراه...

جاسر(باستفزاز): ده مكانك يا ديما ورايا مكانك ورا الرجالة...

ديما(بعصبية): النتيجة بتتغير في ثواني...

ديما جريت من قدام جاسر و بقت مسبقاه بكام خطوة...


جاسر: معندكيش ثقة في نفسك...

ديما: بالعكس...

جاسر: تمام...

جاسر: امشي يمين..

ديما: تمام..

ديما: يا ابني ما تفك ام تكشيرتك دي...

جاسر: يا ستي انا مش طايقك اعملك ايه؟

ديما(بطريقة مسرحية): بكرة تندم يا جميل...

جاسر: انتي علطول تافهة؟

ديما: اه، تعرف احلي حاجة فيا ايه؟

ديما: انا قولت كدة برضو، احلي حاجة فيا انه لو حد قالي حاجة تضايقني مستحيل اتكسر قدامه، فهمت يا جسورة...

جاسر: متقوليش جسورة دلع مايع زي اسمك...


ديما: انا مقولتلكش اتكلم عن اسمك...

ديما بصتله بمعني انها قصفت جبهته...

جاسر: غوري...

...

-في مكان تاني...

دنيا كانت طالعة بسرعة على السلالم خبطت في خالد...

دنيا: آه مش تحاسب...

خالد: انتي اللي طالعة جري...

دنيا: تمام..

خالد: كنتي بتجري ليه؟

دنيا: طالعة اكلم صاحبي..

خالد(بعصبية): انتي متحملة نفسك كدة و انتي بتكلمي الولد ده و الولد ده متعرفيش ان في حاجة اسمها حساب او اي حاجة...


دنيا: انا مسمحلكش انا بنت مؤدبة و محترمة و كمان انت مش ابويا علشان تقولي كدة...

دنيا زقت خالد و طلعت جري على اوضتها، و خالد كمل طريقه و هو متعصب...


-في مكان تاني...

شاب: و ده هنخليه يقبل ازاي؟

محروس: لازم نكسره...

شاب: ازاي؟ده كان بيتكلم بدون نقطة خوف...

محروس: البت بته(بنته)المصراوية...

راجل: بس يا ابوي...

محروس: ايه يا مازن مش هتقدر؟

مازن: اكيد هقدر يا ابوي..

محروس: عفارم عليك...

مازن: بس دي ادخلها ازاي؟

محروس: هقولك تعمل ايه...


-في مكان تاني...

تسنيم: بص يا حبيبي براحتك انت انت ابوها و اكيد شايف الصالح ليها...

محسن: يعني اوافق؟

تسنيم: براحتك يا حبيبي هو اكيد محترم اينعم فيه صفات وحشة بس ديما هتعرف تغيره...

محسن: و كمان هو هيحميها بعد ما اموت صح؟

تسنيم: هيعتمد على نفسه اكيد...

محسن: طب لو هي رفضت؟

تسنيم: هنحاول نقولها اي حاجة توافق..

محسن: يا رب توافق...


بعد فترة..

الكل بقي موجود في البيت و حسن قاعد مترأسهم كلهم، و في اللي متوتر و في اللي قلقان و في اللي خايف، و في اللي مش فاهم حاجة...

حسن: انا جمعتكوا النهاردة لان في قرار مهم اتأخد..

فتحية: اتفضل يا حاج...

حسن: كتب كتاب جاسر و ديما الخميس الجاي..

جاسر و ديما اتصدموا لدرجة انهم فضلوا مصدومين مش عارفين يستوعبوا الموضوع...

دنيا و خالد و علاء و سارة و عبير و دعاء و فيروز اتصدموا...


ديما(بصدمة): حضرتك بتضحك معانا صح؟

محسن: لا عمك بيتكلم صح..

جاسر(بصدمة): طب بالنسبة ل...

حسن: انسي و ده امر و خلاص البلد زمانها كلها عرفت...

ديما(بعصبية): انا مش موافقة، ده احنا مش بنطيق بعض مش بنطيق بعض و احنا ولاد عم هنطيق بعض و احنا متجوزين...

تسنيم: ديما والدك موافق...

جاسر كان بيبص لسارة اللي بصاله بغضب، و خالد باصص بحزن على صاحبه و اخته، دنيا مكنتش عارفة تعمل ايه..


حسن: ده امر موافقين مش موافقين ده امر، و قولتلكوا زمان البلد كلها عرفت و انا مش هرجع في كلمتي...

ديما سابتهم و جريت على اوضتها و دنيا و دعاء و فيروز وراها...

جاسر(بحزن): اللي تشوفه يا حاج، عن اذنك...

جاسر مشي و خرج وراه خالد...

سارة قامت مشيت على اوضتها بغضب...

علاء: بس مش المفروض ديما تبقي من نصيبي...

حسن: انا قولت اللي عندي...

عبير: بس ده ظلم...

اسماء: من امتي الحاج بيظلم...


عبير و علاء قاموا مشيوا، و كل اللي قاعد بص لبعضه...

جملات: هنعمل ايه؟

محسن: مش عارف...

اسماء: هتوافق..

حسن: هتوافق غصب عنها...

تسنيم: يا حاج...

حسن: خلص الكلام...

حسن قام مشي و كل واحد راح على اوضته...


عند ديما و البنات...

ديما(بعياط): ده حتى مهمهوش اني مش موافقة..

دعاء: يا ديما للاسف هنا مينفعش البنت ترفض...

ديما: ده ظلم...

دنيا: طب ايه رأيك تهربي؟

فيروز: لا طبعا و تجيبي لاهلك العار لا...

دعاء: و الله جاسر ده طيب و هيحافظ عليكي..

ديما(بعياط): مش هسلم روحي و نفسي لشخص بيكرهني و مش بيطقني و انا مش هتجوز واحد انا مش بحبه او حتى مش حاسة من ناحيته بقبول...


فيروز: للاسف هي دي الدنيا هنا يا ديما، البنت لابن عمها..

ديما: مليش دعوة، انا مش من هنا و مش متربية هنا هنا مفيش حياة هنا الحياة منعدمة، هنا مفيش حرية..

دعاء: طب حاولي تتقبلي الموضوع بابا مش هيتراجع عن قراره، و كمان خلاص الفرح كمان يومين بالظبط..

ديما(بعياط): كمان؟يعني الفرح كمان يومين من غير ما يأخدوا رأيي.

فيروز: الناس خلاص عرفت يعني مش هينفع نلغي الفرح و مفيش وقت، النهاردة تعتبر خطوبة..


ديما(بعياط): بليز حد يتصرف...

دنيا قعدت جمبها و حضنتها و ديما قعدت تعيط كتير لغاية ما نامت...

دعاء(بهمس): نامت؟

دنيا(بهمس): اه...

فيروز(بهمس): طب نيميها على السرير براحة..

البنات نيموا ديما على السرير، و دعاء و فيروز كل واحدة راحت لاوضتها، و دنيا قعدت جمب ديما...


عند جاسر و خالد...

خالد: عارف انه صعب، بس زي ما هو صعب ليك هو صعب لاختي برضو يا جاسر...

جاسر(بحزن): انا بين نارين يا خالد، رضا ابويا و لا حبيبتي...

خالد: انا عايزك ترفض لاني مش عايزك تتظلم انت و اختي، بس مش قادر اقولهالك يا صاحبي لانه قرارك انت..

جاسر(بحزن): مش عارف اعمل ايه؟

جاسر(بحزن): هو مُصر على اني اخسرك و اخسر حبيبتي، مع اني و الله طلبت ايد سارة منه...

خالد: هتتحل يا صاحبي هتتحل...


جاسر(بحزن): مش عارف اعمل ايه يا رب يا رب..

جاسر: خلاص روح يا خالد...

خالد: مش هقدر اسيبك...

جاسر: روح علشان خاطري..

خالد: لا طبعا...

جاسر: ريحني و روح...

خالد: لا بقي هفضل معاك...

جاسر: طب انا طالع انام...

خالد: مش هسيبك الا لما اشوفك نايم..

جاسر(بابتسامة باهتة): تسلم يا صاحبي..

خالد: مفيش شكر ما بينا احنا اخوات، انا حاسس انك انت و ديما هيبقي في تقبل شوية، و هتعدوا...

جاسر: يا رب..


جاسر طلع نام، و خالد راح لديما...

خالد دخل من غير ما يخبط...

دنيا(بخضة): انت!

خالد لف جسمه بسرعة و اتوتر...

خالد: اسف مكنش قصدي...

دنيا: عايز ايه؟

خالد: كنت عايز اطمن على ديما...

دنيا: طيب لف..

خالد: طب كملي لبسك الاول..

دنيا: لا انا بنام كدة...

خالد(برفعة حاجب): نعم!

دنيا: ملكش دعوة، انا هدخل الحمام و انت لما تخلص خبط و امشي..

خالد: تمام...


دنيا كانت لابسة حاجة شبه القميص بحمالة رفيعة و قصير لغاية الركبة و لفت شعرها كحكتين...

دنيا دخلت الحمام، و خالد قرب من سرير ديما و ملس على شعرها...

خالد: اسف مش عارف اعمل حاجة...

خالد: مش قادر اتصرف...

خالد: سامحيني..

خالد باس رأس ديما، و قام خبط على باب الحمام...

دنيا: خلاص تمام..

خالد: حلي بالك منها...

دنيا: مش هتوصيني على اختي..

خالد: شكرا..

خالد مشي و دنيا خرجت نامت جمب ديما...


-في مكان تاني...

عبير: ها يا زفت هتعمل ايه؟

علاء: معرفش...

عبير: ازاي متعرفش، ها رد؟

علاء: طب ازاي؟لازم نخطفها قبل الفرح..

عبير: مش هنعرف، الفرح كمان يومين..

علاء: يبقي بعد الفرح بكام يوم نخطفها و المسها و لما ترجع اكيد جاسر كراجل مش هيقبلها و هتبقي عار على العائلة، و بعدها انا اتطوع و اتجوزها و برضو الفلوس راجعة لينا...

عبير: فكرة حلوة عفارم عليك يا علاء...

علاء: عيب عليكي..

...


سارة كانت غضبانة و ماشية في الاوضة زي التور الهائج و قاعدة عمالة تتوعد لديما و تشتمها..


-في الصباح الباكر...

تسنيم: ديما حبيبتي يا ديما قومي..

ديما(بنوم): نعم..

تسنيم: قومي يا حبيبتي علشان نختار فستان الفرح..

ديما(بصدمة): فرح مين؟

تسنيم: هو انتي نسيتي؟

ديما افتكرت كل حاجة حصلت امبارح و اللي عمها قاله..

ديما: قصدك كفني..

تسنيم(بحزن): ديما اعرفي اننا بنعمل الصالح...

ديما: ماما انا مش موافقة بليز متجبرونيش...

تسنيم: غصب عني، عمك مش هيرجع في كلمته...

ديما(بفتور): ماشي...


ديما سابتها و دخلت الحمام و خدت دوش و خرجت..

لبست فستان باللون الاسود بحمالة عريضة و مفتوح من ورا و قصير لغاية الركبة و صندل أحمر بكعب و سيبت شعرها و خدت شنطة سوداء..

ديما نزلت لقت الكل قاعد على السفرة راحت قعدت بصمت و هدوء، و بدأت تأكل...

حسن: جاسر خالد هتروحوا مع الستات علشان الفستان..

خالد: اللي تشوفه يا عمي...

حسن: مسمعتش يا جاسر..

جاسر(بحزن): براحتك يا حاج...


محسن: عايزة تشتري فستان فرحك من فين يا حبيبتي؟

ديما(بهدوء): معرفش...

دنيا: هننزل مصر يا عمو صح؟

محسن: اه و هنجيب هدوم ديما كلها هنا..

دنيا: خلاص انا عارفة هنشتري من فين...

تسنيم: ماشي يا حبيبتي...

حسن: يلا قوموا...

عبير: انا مش راحة...

سارة: و انا كمان...

اسماء: احسن خليكوا هنا بقي علشان الحاج...

فتحية: يلا يا بنات...

الكل قام من على الاكل و خرجوا بره البيت..

-جاسر معاه فتحية و اسماء و دعاء و فيروز...


-خالد معاه جملات و تسنيم و ديما و دنيا...

و بدأت العربيات تتحرك و توصل للقاهرة و راحوا على بيت ديما بعد فترة...

تسنيم: يلا علشان نلم هدومك يا ديما..

اولفت(مامت دنيا): هو فعلا ديما هتتجوز؟

تسنيم: اه يا اولفت...

اولفت(بفرحة): الف مبروك يا حبيبتي...

اولفت راحت حضنت ديما و باستها...

دنيا: خلاص يا امي...

ناصرة: اتفضلوا عصير...

تسنيم: يلا يا ناصرة ساعدي ديما و هي بتحضر هدومها...

ناصرة: تمام...


ناصرة: يلا يا ديما...

ديما قامت بكل هدوء و وراها دنيا و دعاء و فيروز...

و بدأوا يجهزوا الشنط و الهدوم و الحراس خدوهم..

خالد(لتخفيف الجو): ايه يا بنتي دول كلهم شنط دول 9 شنط...

ديما: اسفة...

خالد: لا يا ستي على قلب جاسر زي العسل، و لا ايه؟

فتحية: طب يلا علشان نلحق نرجع قبل الليل...

دنيا: اه في اوتليه ديما بتحبه يلا بينا...

دنيا وصفت الطريق لخالد و وصلوا...

فتحية: خليك هنا انت و جاسر...


اسماء: اه و جيبوا اكل البت ماكلتش..

خالد: تمام، بس اختاروا فستان محترم...

اسماء: اكيد يا ابني...

دنيا: بصي ده يا ديما...

ديما: حلو..

دعاء: بصي جيبي حاجة مقفولة احسن...

دنيا: ليه ده فرحها؟

فيروز: اينعم هيبقي ستات بس، بس مش هيفهموا في الكلام ده...

تليفون ديما رن، الخط اتفتح..

ديما: الو ايه الاخبار؟

شاكر: زي ما قولتلك...

ديما: طب المفروض ايه اللي يحصل؟

شاكر: ان حضرتك تتجوزي...

ديما: خلاص ماشي، شكرا معلش تعبتك...


-Flash back...

-لما شاكر اتصل بديما و قالها في حاجة عايز اقولهالك..

شاكر: الصراحة يا انسة ديما والد حضرتك في خطر..

شاكر: والد حضرتك لازم عملية ضروري و كل ما بنتأخر الخطر بيزيد...

شاكر: لكنه قال مش هعمل العملية الا لما اطمن على بنتي في بيت جوزها...

شاكر: لازم في اسرع وقت تنقذي والدك او على الاقل اقنعيه يعمل العمليه...

شامر: عارف ان كلامي صعب، بس فكري...

-Back..

دنيا: يا بت يا بت..

ديما: ايه؟

دنيا: شوفي ده..


ديما: هاتي..

ديما خدت الفستان و دخلت تلبسه و خرجت...

فتحية: انتي قمر اوي في اللون الابيض بس مفتوح يا ديما معلش شوفي غيره...

ديما: بس ده عجبني يا طنط...

تسنيم اتصدمت لما ديما اختارت الفستان...

تسنيم(بفرحة): و ماله يا حبيبتي خلاص هنجيبه...

اسماء: بس خالد قال انه لازم يبقي حاجة محترمة..

جاسر(بضيق): خلصتوا؟

بس لما كان بيكلم كانت ديما بتلف بالفستان و مبتسمة، و جاسر انبهر جدا بجمال الفستان عليها..


خالد: احم احم، ايه بتعيد وجهة نظرك؟

جاسر: مش كدة انا مش هظلم اختك معايا و هتقبلها لاني مش هظلم اخت صاحبي ابدا...

خالد: اصلي، عارف انه صعب بس ده قدر و محدش عارف الخير فين...

دنيا: ايه رأيكوا؟

جاسر: ايه المسخرة دي؟البسي حاجة محترمة و مقفولة...

ديما: و انا بقي مصممة على ده...

جاسر: ديما متخلنيش اقلب عليكي..

ديما: هتعمل ايه يعني؟

جاسر: خالد انا ماسك نفسي بالعافية...

خالد: ديما غيريه...

ديما: لا..

جاسر: تمام...


جاسر مسك كوباية العصير اللي كانت موجودة و رماه على الفستان...

جاسر: دلوقتي لسة عايزاه؟

ديما(بصدمة): انت عملت ايه يا حيوان؟

جاسر(ببرود): قولتلك غيريه بالحسنة..

جاسر و خالد سابوهم و مشيوا...

فتحية: معلش يا حبيبتي هو ميقصدش...

اسماء: خلاص متزعليش...

دعاء: ده في فساتين كتير هنا...

دنيا: بصي ده...

ديما قامت بعصبيك و قعدت تدور على فستان تاني لغاية ما اختارت واحد...


ديما: انا هدخل اقيسه مقاسي هاخده مش مقاسي هشوف واحد غيره..

ديما دخلت قاست الفستان و مخرجتش ليهم و بعدين قلعته و لبست هدومها و خرجت...

جملات: ها؟

ديما: ده اللي انا هأخده وبدون نقاش بس..

جملات: نادي جاسر يدفع...

ديما: لا مش هخليه يدفع و كمان انا مش مسئولة منه، انا اللي هدفع...

دعاء: انا خلاص ناديته...

دنيا: الطرحة و التاج..

فيروز: ايوه صح...


ديما راحت تختار التاج و الطرحة و الجذمة، و بعدين جاسر جه و دفع حساب الفستانين، و خرج بكل برود..

و بعدين الكل ركب العربيات و اتحركوا...

خالد: هنقف استراحة نص ساعة...

جملات: ماشي...

ديما: هنزل اشم هواء، ديما سابتهم و نزلت اتمشت في الطريق و كان الجو ليل...

جاسر: حد عايز حاجة اجيبها ليه؟

فتحية: جيب اكل لينا...

جاسر: تمام...

جاسر نزل من العربية...

جاسر: خالد خليك هنا رايح اجيب اكل و اجي...

خالد: تمام...


جاسر راح ناحية زي مكان فندق صغير(فيه اكل و مكان للاستراحة) كان جمبهم...

جاسر او لما دخل اتفأجي و خرج تاني...

جاسر: اعمل ايه دلوقتي؟

و بعدين جاسر شاف ديما بتتمشي جمبه...

جاسر: ديما...

ديما: خير؟

جاسر: خشي جيبي اكل..

ديما: ليه اتشليت؟

جاسر: كل اللي جوا بنات معرفش ازاي؟

ديما: عادي تقدر تخش...

جاسر: ازاي؟

ديما مسكت ايده و دخلوا و كل اللي موجود انتبهوا لجاسر و قعدوا يتهامسوا...


ديما: لو سمحت كنا عايزين نطلب اكل...

بنت: تمام اتفضلي، عايزة ايه؟

ديما: انجز شوف عايز ايه...

جاسر طلب اكل لكل اللي موجود و بزيادة...

ديما: لو سمحت هو هنا ليه في بنات بس؟

بنت: اصل في اتوبيس صاحبته واحدة مجنونة زيه جت و خدت المكان كله استراحة هي و صحابها و دفعت فلوس للناس اللي كانوا هنا، مجنونة...

و بعدين ديما لاحظت بنت جاية على جاسر...

بنت: هاي انا نجوي و انت مين؟

جاسر: لو سمحت ابعدي..


نجوي: لا انت دخلت دماغي الصراحة، عضلاتك طولك بشرتك دقنك كل حاجة فيك...

جاسر: تمام متشكر تقدري تمشي...

نجوي: سيبك من البت اللي جمبك دي مش هتنفعك انا هدلعك، دي قصيرة و وحشة اوي...

و بعدين في اقل من لحظة ديما...


رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن


و بعدين في اقل من لحظة ديما مسكت سكينة و قربتها من رقبة البنت و جرحت البنت جرح بسيط..

ديما: بصي يا حلوة مش فارقة معايا تشقطيه متشقطهوش الزبالة بتترمي جمب الزبالة تمام، لكن تقولي عني قصيرة و وحشة و ربي اعمل وشك خريطة كل الناس تيجي تصورها و ابقي علمت عليكي فاهمة...

نجوي(بخوف): حاضر حاضر وسعي...

جاسر كان مصدوم من ردة فعلها و كلامها...

ديما: ناس زبالة، مالية وشك الوان يا شيخة مستحملة نفسك ازاي؟


جاسر: خلاص خلاص...

بنت: انتي ازاي تقربي من نجوي كدة؟

ديما: تحبي اعملك علامة زي اللي في رقبتها...

بنت: لا ده انتي متربتيش بقي...

ديما: تحبي اوريكي التربية..

ديما مسكت ازازة ازاز و ضربت رأس البنت بيها...

نجوي: انتي عملتي ايه؟

جاسر(بزعيق): خلاص منك ليها، انجزي جيبي الاكل..

الست ودت جاسر الاكل و هي بتبص لديما بخوف...

ديما: اي بنت عندها اعتراض تجيلي علشان اعلم عليها..

جاسر(و هو ماسك ايديها): انجزي يلا...


ديما: لا عايزة اشوف حد معترض..

جاسر مسك ديما من خصرها و شالها بإيد واحدة و خرج...

ديما: طبعا ما الهانم كانت عجباك، رجالة زبالة...

خالد: جاسر في ايه؟

جاسر: اختك بتاعت مشاكل...

تسنيم: عملتي ايه يا مجنونة؟

ديما: كنت بتسلي..

جاسر: الصبر، خد يا ابني خلهيم يأكلوا...

جاسر راح عربيته و خالد و ديما ركبوا العربية...

فتحية: هو حصل ايه يا جاسر؟

اسماء: اه في ايه و كنت شايل ديما كدة ليه؟

دعاء: احكيلنا يا ابيه...


جاسر: مفيش حاجة..

فيروز: و الله و على اسااس هنصدق...

جاسر حكي ليهم كل اللي حصل...

فتحية: يا بت اللمجنونة...

اسماء: هبلة البت دي، بس جدعة..

ددعاء: دي حتة سكرة...

فيروز: بت بمية راجل..

خالد: احكي حصل ايهه؟

ديما: مش لما اكل..

دنيا: لا...

دنيا مسكت الاكل منها ودته لخالد...

دنيا: انجزي احكي..

دنيا: طب انا جعانة هاتوا الاكل...

خالد: انجزي انطقي..

جملات: حرام عليكوا البت مكلتش من الصبح...

تسنيم: سيبوها تاكل بس...


ديما: حبايب قلبي خدوا قلبي، هاتوا بقوا الاكل يا رزلين...

خالد: خدي..

ديما: مفيش يا سيدي كل اللي حصل...

ديما حكت كل حاجة حصلت...

خالد: رفعتي السكينة اتعلمتي رفع السكاكين يا ديما..

ديما: لا يا حبيبي انا برفع من زمان...

دنيا: اه كنا بنتخانق علطول..

تسنيم: هبلة..

جملات: انتي عملتي كدة ليه؟

ديما: البت تقول عليا قصيرة و وحشة و اسكت...

جملات: يعني مش علشان جاسر؟


ديما: جاسر مين انا اللي اضايق علشانه، اللي ضايقني بتقوله سيبك من البت القصيرة و الوحشة و ربي كنت عايزة اقتلها في ايدي...

و بعد فترة الكل وصل للبيت بسلام...

حسن: ها ايه الاخبار؟

فتحية: تمام يا حاج..

محسن: ها يا حبيبتي اختارتي فستانك..

ديما: اه يا بابا، عن اذنكوا...

دنيا: خديني معاكي..

تسنيم: لا انتي ليكي اوضة تانية، سيبي العروسة براحتها...

ديما: لا سيبيها...

اسماء: مينفعش يلا روحي..


و الكل راح لاوضته و هو تعبان علشان ينام...


-عند جاسر...

جاسر دخل خد دوش و خرج لقي سارة قاعدة على السرير...

جاسر: سارة!.

سارة: اهلا اهلا يا حبيبي اللي هتتجوز غيري بكرة اهلا يا حبيبي يا اللي هتلمس غيري بكرة...

جاسر: مش كدة يا سارة انا و الله طلبت ايدك من الحاج بس انا اتصدمت..

سارة: كل بعقلي حلاوة يا جاسر..

سارة: انا بكرهك اوي يا جاسر..

جاسر قرب منها و حضنها و هي قعدت تعيط..


جاسر: معلش يا حبيبتي اكيد ده الخير واكيد هتجوزك بس مش دلوقتي الامور تهدي بس و هتجوزك و الله انا بحبك انتي انتي و بس...

سارة: هستناك يا جاسر..

جاسر: بحبك..

جاسر باس رأسها و حضنها، و سارة مشيت..

جاسر اترمي على السرير بتعب..

جاسر: يا رب فكها..


في الصباح الباكر...

كان في صوت دوشة عالي في البيت...

ديما(بازعاج): ايه القرف ده؟

ديما(بصوت عالي): وطوااااا الصوت مش فرح خالكتوا هو...

دعاء: قومي يلا يا بنتي ده لسة في حاجات كتيييير...

ديما: اه اه روحوا انتوا اعملوها و انا هبقي معاكوا بقلبي و روحي...

تسنيم دخلت و شالت البطانية من على ديما..

ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااا، عايزة انام سيبوني في حالي بقي..

الباب خبط...

تسنيم: ادخل..


محسن: ايه يا حبيبتي مالك؟

ديما: ماما شالت البطانية من عليا و انا عايزة انام...

محسن: معلش يا حبيبتي قومي دلوقتي..

ديما: اوف حاضر...

محسن قرب منها و باس رأسها و خرج، و ديما بصت في اثره بحزن...

تسنيم: قومي..

ديما(بقرف): قومت قومت...

تسنيم: مشتفتش حد بينام و هو مشغل التكييف و بيتغطي و ربنا ما شوفتها...

دعاء: اوف هو انتي بتشغلي التكييف؟

ديما: اه طبعا..

دعاء: ابيه جاسر مبيحبهوش...

ديما: يروح ينام عند امه بقي...


تسنيم: مش قولنا عيب...

ديما: اطلعوا سيبوني البس، ايه ده؟

الباب خبط...

ديما: ايه هو في ايه الكل بيخبط عليا انا بس..

دعاء: ادخل..

ديما: مين دي؟

دعاء: دي تهاني بتشتغل هنا..

ديما: اه اهلا...

تهاني: ست فتحية باعتة الفساتين دي لحضرتك..

ديما: ليه؟

تسنيم: النهاردة الحنة و كل الستات تحت، يلا بقي البسي..

ديما: الصبر، اخرجوا...

الكل خرج و ديما اختارت فستان من اللي موجودين..


لبست فستان بدوي جميل باللون الوردي كان واسع من تحت و ضيق من فوق و كان جميل اوي على ديما، و حطت روچ هادئ لبست جذمة من غير كعب و كان في شوية مجوهرات لبستهم، كانت متغيرة خالص...

ديما خرجت و هي ماشية خبطت في جاسر و جاسر مسكها و فضل باصص ليها كتير و ديما مستغربة من ردة فعله..

سارة: استنوا يا عرايس ده بكرة دخلتكوا...

ديما: مش فاضية ارد عليكي..


ديما سابتهم و كملت نزول، و سارة بصت لجاسر بغضب، و جاسر بيبصلها بعتاب...

دنيا: عروستنا جت...

ست1: ايه ده بسم الله ما شاء الله مين دي؟

اسماء: دي العروسة...

ست2: تعالي هنا جمبي يا حبيبتي...

ديما: هو في ايه؟

فتحية: روحي يا حبيبتي متخافيش..

ديما راحت قعدت جمب الست...

ست: ما شاء الله قمر بدر منور يا بنتي..

ديما: شكرا يا طنط...

ست: انتي مصراوية؟

ديما: بيقولوا كدة..

ست: بس انتي مش زيهم خالص انتي وشك صافي...


ديما: شكرا و الله يعني بلاش احراج اكتر من كدة..

ست: خدي يا حبيبتي..

ديما: ايه ده؟

الست لبست ديما عقد دهب كبير تقيل..

الست: ده هدية جوازك، جاسر مش هتلاقي زيه و لا في اخلاقه و لا رجولته...

ديما: شكرا يا طنط انا ارتحتلك اوي...

الست: واد يا جاسر..

جاسر كان ماشي بس سمعها..

جاسر: اهلا خالتي نظيرة..

نظيرة: زين ما اختارت يا جاسر عروستك كيف البدر المنور حافظ عليها..

جاسر: تسلمي يا خالتي، عن اذنكوا..


جاسر بص لديما اللي كانت بصاله و بعدين مشي...

فتحية: قوموا يا بنات ارقصوا...

دنيا: ايوه يلا بقي...

معظم البنات قاموا و قعدوا يرقصوا...

نظيرة: وريني رقصك يا عروسة..

ديما: احم مش بعرف...

عبير: اللي مبتعرفش ترقص جوزها بيتجوز عليها...

ديما: بجد طيب، اصل انا بحب الشراكة اوي...

عبير بصتلها بغضب و ديما بصتلها بهدوء...

بنت: تعالي نعلمك..

و البنات شدوا ديما و حاولوا يخلوها ترقص و هي فرحانة اوي لانه جو جديد عليها...


خالد كان ماشي لمح دنيا و هي بترقص و فرحانة و بص على اخته...

علاء(بخبث): هي الصنارة غمزت؟

خالد(بحدة): خليك في حالك يا علاء و امشي من هنا يلا...

خالد شد علاء و ساب الستات براحتها، و راحوا عند الرجالة...

حسن: مبروك يا ولدي..

جاسر(بابتسامة خفيفة): الله يبارك فيك..

حسن: صدقني انا بعملكوا الصالح...

جاسر بصله بعتاب و حزن...

جاسر: عن اذنك يا حاج..

محسن: معلش هيتعود و ديما انا شايف انها اتعودت..


حسن: حسب خبرتي في حاجة خلت ديما تتقبل الموضوع...

محسن: تفتكر؟

حسن: ممكن..

خالد: كتب الكتاب بليل و لا بكرة يا حاج...

محسن: الدخلة الليلة يا خالد..

خالد(بصدمة): نعم!

حسن: ايوه روح جهز جاسر..

خالد: تمام...

خالد راح لجاسر و هو مصدوم و مستغرب...

جاسر: مالك يا ابني؟

خالد: فرحك الليلة يا جاسر..

جاسر: هو مش بكرة...

خالد: ابوك غير اليوم و بقي كتب الكتاب النهاردة...

خالد: تعالي معايا عند الحلاق نخفلك دقنك دي..


جاسر(بحزن): تمام..

خالد و جاسر راحوا للحلاق و ظبطوا شعرهم و دقنهم و رجعوا تاني...

و الرجالة بتظبط مكان الفرح...


-عند الستات...

تسنيم: يلا يا ديما علشان تحضري نفسك..

-ديما عرفت ان النهاردة الفرح و اتصدمت و خافت جدا...

ديما: ها استني شوية..

فيروز: مش هتعرفي تأخريهم، يلا اطلعي...

ديما(بدموع): بليز هربوني...

دعاء: يا بنتي هو كلام عيال..

ديما(بدموع): ما هو اخوكي لا يُطاق...

سارة(بغيظ): مبروك يا ديما...

ديما: يا شيخة اتلهي...

جملات: يلا روحي مع مامتك يا ديما..

ديما: اوف حاضر تمام...

ديما طلعت مع مامتها اوضتها...


فتحية: مش عارفة الحاج مستعجل على ايه؟

اسماء: و لا انا، انا صعبانة عليا البت اللي مش فاهمة اي حاجة دي..

جملات: خير خير، يلا اعملوا الاكل علشان خاطر الرجالة بره...

عبير: اساعدكوا؟

فتحية: يلا...

اسماء(بهمس): من امتي؟

جملات(بهمس): معرفش..

فتحية: يلا كله يشوف وراه ايه..

تسنيم: يلا يا بنات اطلعوا لديما فوق..

البنات طلعوا ليها...

بنت: تحبي نعملك شعرك ضفيرة؟

ديما: لا بصي يا ماما انا هعمل لنفسي كل حاجة...


دنيا: اتعلموا...

ديما قامت دخلت خدت دوش و خرجت لبست الفستان، و بدأت تعمل شعرها و مكياجها تحت نظر كل اللي موجود و هما مصدومين...

دعاء: ازاي عملتي كدة؟

ديما: دي قدرات يا بنتي..

-و الليل جه و في دوشة و صوت خيول، و الستات بتضحك و بتتكلم...

دنيا: انتي قوية..

ديما: و حياتك ابدا...

دنيا: زمان ماما جت...

دعاء: قمر اوي...

ديما: شكرا...

فيروز: متقلقيش خير...

ديما: يا رب...

فتحية دخلت و تسنيم...


فتحية(بانبهار): ما شاء الله، جميلة اوي مع انك انتي اللي عملتي لنفسك كل حاجة...

ديما: شكرا يا طنط..

تسنيم: ربنا يحفظك يا حبيبتي...

ديما: شكرا يا ماما...

فتحية: انا من هنا و رايح ماما، مامتك هتروح القاهرة يعني انا هنا اللي امك فاهمة...

ديما: هحاول تمام...

فتحية: جاسر طيب و هيحافظ عليكي صدقيني..

ديما(لنفسها): اه اوي، ده اكتر حد بكرهه...

فتحية: يلا يا عروسة انزلي...


ديما بدأت تنزل و وراها دنيا و دعاء و فيروز، و كل اللي موجود اتصدم من جمال ديما و البساطة اللي في وشها...


ديما كانت لابسة فستان باللون الابيض بحملات عريضة مايلة على الكتف و ضيق لغاية الوسط و نازل بوسع خفيف جدا و كانت حاطة روچ و كحل بس و عاملة شعرها على شكل كحكة و لابسة طرحة الفستان و حطت التاج بتاعها و لبست صندلها الابيض بكعب بسيط و كانت لابسة سلسلة رقيقة في رقبتها و قصيرة و حلقين لطاف، كانت جميلة اوي.


دنيا كانت لابسة فستان احمر قصير لغاية الركبة بحملات عريضة و مسيبة شعرها على ورا و حاطة روچ باللون الاحمر و كحل وصندل بكعب احمر.


فيروز و دعاء لبسوا زي بعض فستان باللون الكحلي طويل و واسع شوية و حجاب باللون اوفويت و جذمة بيضاء و روچ هادي..

كانوا الاربع بنات في قمة جمالهم...

فتحية: تعالي يا حبيبتي...

قعدوا ديما على كنبة عريضة و جمبها دعاء و دنيا و فيروز...

نظيرة: حطولها الحنة يا بنات...

ديما: لا لا لا مبحبش الحنة...

عبير: لازم تحطي حنة..

ديما: ابدا...

دنيا: ديما لما بتحط حنة ايديها بتحمر و بتوجعها لا بلاش...


اسماء: خلاص يا بنات...

ست: مالك مايعة كدة ليه؟

عبير: معرفش، ملقوش غير المصراوية...

جملات(بتحذير): عبير...

تسنيم: يلا يا بنات قوموا ارقصوا...

و في اللي قاموا رقصوا، و الكل سامع صوت خيول و اغاني بره...

ديما: انا عايزة اشوف...

دعاء: بس مينفعش..

ديما: بليز ده فرحي...

فيروز: مينفعش تخرجي بره خالص...

ديما: طب نشوفهم من اي حتة...

دنيا: يلا ها؟

دعاء: تعالوا..

دعاء و فيروز طلعوا و وراهم ديما و دنيا بسرعة...


تسنيم: رايحين فين المجانين دول؟

فتحية: انا هعرف بنتك يعني...

اولفت: ازيك يا تسنيم...

تسنيم: اهلا يا حبيبتي، اخبارك؟

اولفت: تمام، هي فين عروستنا؟

اسماء: كانت هنا و قامت طلعت جري و اكيد نازلة تاني...

عند البنات...

دعاء: هنفتح حتة بسيطة من الشباك..

ديما: تمام انا هشوف الاول...


فتحوا الشباك و ديما بتتفرج في رجالة كتير و ناس راكبة على خيول، و بعدين جاسر ركب على خيل و فضل يتمشي بيه و الخيل بيرفع رجله لفوق، و للحظة عنيهم اتقابلت...

جاسر بصلها بغضب و تحذير، و هي بصتله بتحدي..

دعاء: يا نهار اسود جاسر شافك..

فيروز: اقفلي بسرعة يا ديما...

ديما: لا ابدا...

دنيا: يا بنتي دي طباع صعيدية بلاش علشان متتعبيش، متعانديش يا ديما...

ديما: بس ده فرحي و ده من حقي...

فيروز: معلش معلش...


دعاء: اقفلي بقي علشان خاطري...

ديما بصت لجاسر باستفزاز و قفلت الشباك...

بنت: يلا علشان هيكتبوا كتب الكتاب...

دنيا: جايين...

الكل نزل و وديما بتفرك في ايدها، و بعدها بدقية خالد دخل و ماسك في ايده دفتر المأذون...

خالد: امضي...

ديما: ما تمضي بدالي..

خالد: لو كان ينفع كنت مضيت امضي يا بنتي...

ديما مسكت القلم بتوتر و بعدين سابته...

ديما: انا متوترة مش عايزة اكون مراته انا، ايه ده؟


خالد: ربنا يهديكي امضي، منظرنا هيبقي وحش قدام الناس بره...

ديما: ده شخص غليظ و هيتحكم فيا...

خالد: جاسر مش كدة انجزي امضي...

ديما مسكت القلم و مضت بسرعة، و بعدها كل الستات زغرطت، و قبل ما خالد يخرج بص لدنيا و اتسحر بجمالها و بساطتها..

و اول ما خالد خرج بره حصل ضرب نار كتير...

حسن: مبروك يا ولدي...

جاسر: الله يبارك فيك...

محسن: انا بديك حتة من قلبي و لا حتة ايه انا بديك قلبي كله يا جاسر..


جاسر: و ان شاء الله ابقي قد الامانة يا عمي

ايمن: مبروك يا عريس...

جاسر: الله يبارك فيك يا عمي..

على: اخيرا هشوفك متجوز..

جاسر: شكرا يا عمي...

علاء: مبروك يا ابن عمي..

خالد: اختي في عينك يا جاسر..

حسن: خش لعروستك...

جاسر: تمام...

-و بدأوا يوزعوا اكل للرجالة و جاسر دخل...

فتحية: مبروك يا حبيبتي...

دنيا: مبروك...

اولفت: الف الف مبروك يا حبيبتي...


-و بعدها جاسر دخل قرب من مامته و باس ايديها، و قرب من ديما و بعدين بص لسارة و غمض عينه و باس رأس ديما..

جاسر: مبروك...

ديما(بتوتر): الله يبارك فيك، بس ابعد..

جاسر: تمام...

جاسر بعد عنها شوية و بعدين لبسها الدبلة في ايدها الشمال، و باس رأسها تاني و خرج...

ديما: لا انا عايزة اموت...

دعاء: و الله حنين...

فيروز: و طيب...

دنيا: و gentle..

ديما: خلاص يا اختي منك ليها، و غليظ و حقير و استغلالي كمان...


دنيا: هو استغلك في ايه؟

ديما: ده باسني و علشان عارف انه مينفعش اعترض باسني تاني...

فيرود: لا هو هنا كدة بعد كتب الكتاب العريس بيخش بيبوس رأس مراته و بيخرج، او على حسب ممكن يستني لغاية ما يطلعوا فوق..

ديما: اخرسي يا بت...

جملات: يلا يا حبيبتي...

ديما(بخوف): يلا ايه؟

جملات: تطلعي اوضتك..

ديما: احلفي يعني انا هطلع اوضتي و كدة انا اتجوزت الجواز طلع سهل اهو صح..

اسماء: يا هبلة اوضتك دلوقتي بقت اوضة جاسر...


ديما: لا كدة ظلم...

تسنيم: بلاش تتعبي قلبي يلا..

ديما: انتوا هتمشوا امتي؟

تسنيم: هنشوفك بكرة و هنمشي...

ديما: كويس علشان انا عايزة بابا...

و طلعوا ديما اوضة جاسر و قعدوها على السرير..

فتحية: اقعدي كدة لغاية ما يجي جاسر..

ديما: يعني اقعد متذنبة علشان جنابه...

تسنيم: يا بت نفسي مرة مترديش، اه اقعدي كدة..

ديما: اوف حاضر..

و الستات خرجت و ديما كانت حاسة بخوف و توتر و قلق و ملل...


و بعدها بخمس دقايق لقت باب الاوضة اتفتح غنضت عنيها جامد اوي...

جاسر قفل الباب وراه و بصلها بدهشة...

جاسر(بهدوء): افتحي عينك..

ديما فتحت عنيها ببطء و بصتله، و جاسر انبهر بجمالها اللي هو مخدش باله منه تحت، و فضل باصص ليها...

ديما: ايه؟

جاسر(بعد ما فاق): ايه؟

ديما: ايه بقي؟

جاسر(برفعة حاجب): ايه؟

ديما(بتوتر): هو انت اللي هو يعني و هتوريه للناس..

جاسر(بتفهم): لا انا مش كدة...

ديما: طيب كويس...


ديما قامت من على السرير و قربت من جاسر...

ديما: بص يا جاسر انت شكلك مش بتحبني و لا انا بحبك، و اتجوزنا غصب لمجرد انك ابن عمي...

ديما لسة هتكمل كلامها..

جاسر: قصدك اني مش هاخد حقوقي كزوج؟

ديما بصتله بصدمة و اتوترت..

ديما: انت قصدك انك هتلمسني؟

جاسر: اعتقد ده ابسط حقوقي...

ديما في اقل لحظة اغمي عليها...



رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن


و بعدين في اقل من لحظة ديما مسكت سكينة و قربتها من رقبة البنت و جرحت البنت جرح بسيط..

ديما: بصي يا حلوة مش فارقة معايا تشقطيه متشقطهوش الزبالة بتترمي جمب الزبالة تمام، لكن تقولي عني قصيرة و وحشة و ربي اعمل وشك خريطة كل الناس تيجي تصورها و ابقي علمت عليكي فاهمة...

نجوي(بخوف): حاضر حاضر وسعي...

جاسر كان مصدوم من ردة فعلها و كلامها...

ديما: ناس زبالة، مالية وشك الوان يا شيخة مستحملة نفسك ازاي؟


جاسر: خلاص خلاص...

بنت: انتي ازاي تقربي من نجوي كدة؟

ديما: تحبي اعملك علامة زي اللي في رقبتها...

بنت: لا ده انتي متربتيش بقي...

ديما: تحبي اوريكي التربية..

ديما مسكت ازازة ازاز و ضربت رأس البنت بيها...

نجوي: انتي عملتي ايه؟

جاسر(بزعيق): خلاص منك ليها، انجزي جيبي الاكل..

الست ودت جاسر الاكل و هي بتبص لديما بخوف...

ديما: اي بنت عندها اعتراض تجيلي علشان اعلم عليها..

جاسر(و هو ماسك ايديها): انجزي يلا...


ديما: لا عايزة اشوف حد معترض..

جاسر مسك ديما من خصرها و شالها بإيد واحدة و خرج...

ديما: طبعا ما الهانم كانت عجباك، رجالة زبالة...

خالد: جاسر في ايه؟

جاسر: اختك بتاعت مشاكل...

تسنيم: عملتي ايه يا مجنونة؟

ديما: كنت بتسلي..

جاسر: الصبر، خد يا ابني خلهيم يأكلوا...

جاسر راح عربيته و خالد و ديما ركبوا العربية...

فتحية: هو حصل ايه يا جاسر؟

اسماء: اه في ايه و كنت شايل ديما كدة ليه؟

دعاء: احكيلنا يا ابيه...


جاسر: مفيش حاجة..

فيروز: و الله و على اسااس هنصدق...

جاسر حكي ليهم كل اللي حصل...

فتحية: يا بت اللمجنونة...

اسماء: هبلة البت دي، بس جدعة..

ددعاء: دي حتة سكرة...

فيروز: بت بمية راجل..

خالد: احكي حصل ايهه؟

ديما: مش لما اكل..

دنيا: لا...

دنيا مسكت الاكل منها ودته لخالد...

دنيا: انجزي احكي..

دنيا: طب انا جعانة هاتوا الاكل...

خالد: انجزي انطقي..

جملات: حرام عليكوا البت مكلتش من الصبح...

تسنيم: سيبوها تاكل بس...


ديما: حبايب قلبي خدوا قلبي، هاتوا بقوا الاكل يا رزلين...

خالد: خدي..

ديما: مفيش يا سيدي كل اللي حصل...

ديما حكت كل حاجة حصلت...

خالد: رفعتي السكينة اتعلمتي رفع السكاكين يا ديما..

ديما: لا يا حبيبي انا برفع من زمان...

دنيا: اه كنا بنتخانق علطول..

تسنيم: هبلة..

جملات: انتي عملتي كدة ليه؟

ديما: البت تقول عليا قصيرة و وحشة و اسكت...

جملات: يعني مش علشان جاسر؟


ديما: جاسر مين انا اللي اضايق علشانه، اللي ضايقني بتقوله سيبك من البت القصيرة و الوحشة و ربي كنت عايزة اقتلها في ايدي...

و بعد فترة الكل وصل للبيت بسلام...

حسن: ها ايه الاخبار؟

فتحية: تمام يا حاج..

محسن: ها يا حبيبتي اختارتي فستانك..

ديما: اه يا بابا، عن اذنكوا...

دنيا: خديني معاكي..

تسنيم: لا انتي ليكي اوضة تانية، سيبي العروسة براحتها...

ديما: لا سيبيها...

اسماء: مينفعش يلا روحي..


و الكل راح لاوضته و هو تعبان علشان ينام...


-عند جاسر...

جاسر دخل خد دوش و خرج لقي سارة قاعدة على السرير...

جاسر: سارة!.

سارة: اهلا اهلا يا حبيبي اللي هتتجوز غيري بكرة اهلا يا حبيبي يا اللي هتلمس غيري بكرة...

جاسر: مش كدة يا سارة انا و الله طلبت ايدك من الحاج بس انا اتصدمت..

سارة: كل بعقلي حلاوة يا جاسر..

سارة: انا بكرهك اوي يا جاسر..

جاسر قرب منها و حضنها و هي قعدت تعيط..


جاسر: معلش يا حبيبتي اكيد ده الخير واكيد هتجوزك بس مش دلوقتي الامور تهدي بس و هتجوزك و الله انا بحبك انتي انتي و بس...

سارة: هستناك يا جاسر..

جاسر: بحبك..

جاسر باس رأسها و حضنها، و سارة مشيت..

جاسر اترمي على السرير بتعب..

جاسر: يا رب فكها..


في الصباح الباكر...

كان في صوت دوشة عالي في البيت...

ديما(بازعاج): ايه القرف ده؟

ديما(بصوت عالي): وطوااااا الصوت مش فرح خالكتوا هو...

دعاء: قومي يلا يا بنتي ده لسة في حاجات كتيييير...

ديما: اه اه روحوا انتوا اعملوها و انا هبقي معاكوا بقلبي و روحي...

تسنيم دخلت و شالت البطانية من على ديما..

ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااا، عايزة انام سيبوني في حالي بقي..

الباب خبط...

تسنيم: ادخل..


محسن: ايه يا حبيبتي مالك؟

ديما: ماما شالت البطانية من عليا و انا عايزة انام...

محسن: معلش يا حبيبتي قومي دلوقتي..

ديما: اوف حاضر...

محسن قرب منها و باس رأسها و خرج، و ديما بصت في اثره بحزن...

تسنيم: قومي..

ديما(بقرف): قومت قومت...

تسنيم: مشتفتش حد بينام و هو مشغل التكييف و بيتغطي و ربنا ما شوفتها...

دعاء: اوف هو انتي بتشغلي التكييف؟

ديما: اه طبعا..

دعاء: ابيه جاسر مبيحبهوش...

ديما: يروح ينام عند امه بقي...


تسنيم: مش قولنا عيب...

ديما: اطلعوا سيبوني البس، ايه ده؟

الباب خبط...

ديما: ايه هو في ايه الكل بيخبط عليا انا بس..

دعاء: ادخل..

ديما: مين دي؟

دعاء: دي تهاني بتشتغل هنا..

ديما: اه اهلا...

تهاني: ست فتحية باعتة الفساتين دي لحضرتك..

ديما: ليه؟

تسنيم: النهاردة الحنة و كل الستات تحت، يلا بقي البسي..

ديما: الصبر، اخرجوا...

الكل خرج و ديما اختارت فستان من اللي موجودين..


لبست فستان بدوي جميل باللون الوردي كان واسع من تحت و ضيق من فوق و كان جميل اوي على ديما، و حطت روچ هادئ لبست جذمة من غير كعب و كان في شوية مجوهرات لبستهم، كانت متغيرة خالص...

ديما خرجت و هي ماشية خبطت في جاسر و جاسر مسكها و فضل باصص ليها كتير و ديما مستغربة من ردة فعله..

سارة: استنوا يا عرايس ده بكرة دخلتكوا...

ديما: مش فاضية ارد عليكي..


ديما سابتهم و كملت نزول، و سارة بصت لجاسر بغضب، و جاسر بيبصلها بعتاب...

دنيا: عروستنا جت...

ست1: ايه ده بسم الله ما شاء الله مين دي؟

اسماء: دي العروسة...

ست2: تعالي هنا جمبي يا حبيبتي...

ديما: هو في ايه؟

فتحية: روحي يا حبيبتي متخافيش..

ديما راحت قعدت جمب الست...

ست: ما شاء الله قمر بدر منور يا بنتي..

ديما: شكرا يا طنط...

ست: انتي مصراوية؟

ديما: بيقولوا كدة..

ست: بس انتي مش زيهم خالص انتي وشك صافي...


ديما: شكرا و الله يعني بلاش احراج اكتر من كدة..

ست: خدي يا حبيبتي..

ديما: ايه ده؟

الست لبست ديما عقد دهب كبير تقيل..

الست: ده هدية جوازك، جاسر مش هتلاقي زيه و لا في اخلاقه و لا رجولته...

ديما: شكرا يا طنط انا ارتحتلك اوي...

الست: واد يا جاسر..

جاسر كان ماشي بس سمعها..

جاسر: اهلا خالتي نظيرة..

نظيرة: زين ما اختارت يا جاسر عروستك كيف البدر المنور حافظ عليها..

جاسر: تسلمي يا خالتي، عن اذنكوا..


جاسر بص لديما اللي كانت بصاله و بعدين مشي...

فتحية: قوموا يا بنات ارقصوا...

دنيا: ايوه يلا بقي...

معظم البنات قاموا و قعدوا يرقصوا...

نظيرة: وريني رقصك يا عروسة..

ديما: احم مش بعرف...

عبير: اللي مبتعرفش ترقص جوزها بيتجوز عليها...

ديما: بجد طيب، اصل انا بحب الشراكة اوي...

عبير بصتلها بغضب و ديما بصتلها بهدوء...

بنت: تعالي نعلمك..

و البنات شدوا ديما و حاولوا يخلوها ترقص و هي فرحانة اوي لانه جو جديد عليها...


خالد كان ماشي لمح دنيا و هي بترقص و فرحانة و بص على اخته...

علاء(بخبث): هي الصنارة غمزت؟

خالد(بحدة): خليك في حالك يا علاء و امشي من هنا يلا...

خالد شد علاء و ساب الستات براحتها، و راحوا عند الرجالة...

حسن: مبروك يا ولدي..

جاسر(بابتسامة خفيفة): الله يبارك فيك..

حسن: صدقني انا بعملكوا الصالح...

جاسر بصله بعتاب و حزن...

جاسر: عن اذنك يا حاج..

محسن: معلش هيتعود و ديما انا شايف انها اتعودت..


حسن: حسب خبرتي في حاجة خلت ديما تتقبل الموضوع...

محسن: تفتكر؟

حسن: ممكن..

خالد: كتب الكتاب بليل و لا بكرة يا حاج...

محسن: الدخلة الليلة يا خالد..

خالد(بصدمة): نعم!

حسن: ايوه روح جهز جاسر..

خالد: تمام...

خالد راح لجاسر و هو مصدوم و مستغرب...

جاسر: مالك يا ابني؟

خالد: فرحك الليلة يا جاسر..

جاسر: هو مش بكرة...

خالد: ابوك غير اليوم و بقي كتب الكتاب النهاردة...

خالد: تعالي معايا عند الحلاق نخفلك دقنك دي..


جاسر(بحزن): تمام..

خالد و جاسر راحوا للحلاق و ظبطوا شعرهم و دقنهم و رجعوا تاني...

و الرجالة بتظبط مكان الفرح...


-عند الستات...

تسنيم: يلا يا ديما علشان تحضري نفسك..

-ديما عرفت ان النهاردة الفرح و اتصدمت و خافت جدا...

ديما: ها استني شوية..

فيروز: مش هتعرفي تأخريهم، يلا اطلعي...

ديما(بدموع): بليز هربوني...

دعاء: يا بنتي هو كلام عيال..

ديما(بدموع): ما هو اخوكي لا يُطاق...

سارة(بغيظ): مبروك يا ديما...

ديما: يا شيخة اتلهي...

جملات: يلا روحي مع مامتك يا ديما..

ديما: اوف حاضر تمام...

ديما طلعت مع مامتها اوضتها...


فتحية: مش عارفة الحاج مستعجل على ايه؟

اسماء: و لا انا، انا صعبانة عليا البت اللي مش فاهمة اي حاجة دي..

جملات: خير خير، يلا اعملوا الاكل علشان خاطر الرجالة بره...

عبير: اساعدكوا؟

فتحية: يلا...

اسماء(بهمس): من امتي؟

جملات(بهمس): معرفش..

فتحية: يلا كله يشوف وراه ايه..

تسنيم: يلا يا بنات اطلعوا لديما فوق..

البنات طلعوا ليها...

بنت: تحبي نعملك شعرك ضفيرة؟

ديما: لا بصي يا ماما انا هعمل لنفسي كل حاجة...


دنيا: اتعلموا...

ديما قامت دخلت خدت دوش و خرجت لبست الفستان، و بدأت تعمل شعرها و مكياجها تحت نظر كل اللي موجود و هما مصدومين...

دعاء: ازاي عملتي كدة؟

ديما: دي قدرات يا بنتي..

-و الليل جه و في دوشة و صوت خيول، و الستات بتضحك و بتتكلم...

دنيا: انتي قوية..

ديما: و حياتك ابدا...

دنيا: زمان ماما جت...

دعاء: قمر اوي...

ديما: شكرا...

فيروز: متقلقيش خير...

ديما: يا رب...

فتحية دخلت و تسنيم...


فتحية(بانبهار): ما شاء الله، جميلة اوي مع انك انتي اللي عملتي لنفسك كل حاجة...

ديما: شكرا يا طنط..

تسنيم: ربنا يحفظك يا حبيبتي...

ديما: شكرا يا ماما...

فتحية: انا من هنا و رايح ماما، مامتك هتروح القاهرة يعني انا هنا اللي امك فاهمة...

ديما: هحاول تمام...

فتحية: جاسر طيب و هيحافظ عليكي صدقيني..

ديما(لنفسها): اه اوي، ده اكتر حد بكرهه...

فتحية: يلا يا عروسة انزلي...


ديما بدأت تنزل و وراها دنيا و دعاء و فيروز، و كل اللي موجود اتصدم من جمال ديما و البساطة اللي في وشها...


ديما كانت لابسة فستان باللون الابيض بحملات عريضة مايلة على الكتف و ضيق لغاية الوسط و نازل بوسع خفيف جدا و كانت حاطة روچ و كحل بس و عاملة شعرها على شكل كحكة و لابسة طرحة الفستان و حطت التاج بتاعها و لبست صندلها الابيض بكعب بسيط و كانت لابسة سلسلة رقيقة في رقبتها و قصيرة و حلقين لطاف، كانت جميلة اوي.


دنيا كانت لابسة فستان احمر قصير لغاية الركبة بحملات عريضة و مسيبة شعرها على ورا و حاطة روچ باللون الاحمر و كحل وصندل بكعب احمر.


فيروز و دعاء لبسوا زي بعض فستان باللون الكحلي طويل و واسع شوية و حجاب باللون اوفويت و جذمة بيضاء و روچ هادي..

كانوا الاربع بنات في قمة جمالهم...

فتحية: تعالي يا حبيبتي...

قعدوا ديما على كنبة عريضة و جمبها دعاء و دنيا و فيروز...

نظيرة: حطولها الحنة يا بنات...

ديما: لا لا لا مبحبش الحنة...

عبير: لازم تحطي حنة..

ديما: ابدا...

دنيا: ديما لما بتحط حنة ايديها بتحمر و بتوجعها لا بلاش...


اسماء: خلاص يا بنات...

ست: مالك مايعة كدة ليه؟

عبير: معرفش، ملقوش غير المصراوية...

جملات(بتحذير): عبير...

تسنيم: يلا يا بنات قوموا ارقصوا...

و في اللي قاموا رقصوا، و الكل سامع صوت خيول و اغاني بره...

ديما: انا عايزة اشوف...

دعاء: بس مينفعش..

ديما: بليز ده فرحي...

فيروز: مينفعش تخرجي بره خالص...

ديما: طب نشوفهم من اي حتة...

دنيا: يلا ها؟

دعاء: تعالوا..

دعاء و فيروز طلعوا و وراهم ديما و دنيا بسرعة...


تسنيم: رايحين فين المجانين دول؟

فتحية: انا هعرف بنتك يعني...

اولفت: ازيك يا تسنيم...

تسنيم: اهلا يا حبيبتي، اخبارك؟

اولفت: تمام، هي فين عروستنا؟

اسماء: كانت هنا و قامت طلعت جري و اكيد نازلة تاني...

عند البنات...

دعاء: هنفتح حتة بسيطة من الشباك..

ديما: تمام انا هشوف الاول...


فتحوا الشباك و ديما بتتفرج في رجالة كتير و ناس راكبة على خيول، و بعدين جاسر ركب على خيل و فضل يتمشي بيه و الخيل بيرفع رجله لفوق، و للحظة عنيهم اتقابلت...

جاسر بصلها بغضب و تحذير، و هي بصتله بتحدي..

دعاء: يا نهار اسود جاسر شافك..

فيروز: اقفلي بسرعة يا ديما...

ديما: لا ابدا...

دنيا: يا بنتي دي طباع صعيدية بلاش علشان متتعبيش، متعانديش يا ديما...

ديما: بس ده فرحي و ده من حقي...

فيروز: معلش معلش...


دعاء: اقفلي بقي علشان خاطري...

ديما بصت لجاسر باستفزاز و قفلت الشباك...

بنت: يلا علشان هيكتبوا كتب الكتاب...

دنيا: جايين...

الكل نزل و وديما بتفرك في ايدها، و بعدها بدقية خالد دخل و ماسك في ايده دفتر المأذون...

خالد: امضي...

ديما: ما تمضي بدالي..

خالد: لو كان ينفع كنت مضيت امضي يا بنتي...

ديما مسكت القلم بتوتر و بعدين سابته...

ديما: انا متوترة مش عايزة اكون مراته انا، ايه ده؟


خالد: ربنا يهديكي امضي، منظرنا هيبقي وحش قدام الناس بره...

ديما: ده شخص غليظ و هيتحكم فيا...

خالد: جاسر مش كدة انجزي امضي...

ديما مسكت القلم و مضت بسرعة، و بعدها كل الستات زغرطت، و قبل ما خالد يخرج بص لدنيا و اتسحر بجمالها و بساطتها..

و اول ما خالد خرج بره حصل ضرب نار كتير...

حسن: مبروك يا ولدي...

جاسر: الله يبارك فيك...

محسن: انا بديك حتة من قلبي و لا حتة ايه انا بديك قلبي كله يا جاسر..


جاسر: و ان شاء الله ابقي قد الامانة يا عمي

ايمن: مبروك يا عريس...

جاسر: الله يبارك فيك يا عمي..

على: اخيرا هشوفك متجوز..

جاسر: شكرا يا عمي...

علاء: مبروك يا ابن عمي..

خالد: اختي في عينك يا جاسر..

حسن: خش لعروستك...

جاسر: تمام...

-و بدأوا يوزعوا اكل للرجالة و جاسر دخل...

فتحية: مبروك يا حبيبتي...

دنيا: مبروك...

اولفت: الف الف مبروك يا حبيبتي...


-و بعدها جاسر دخل قرب من مامته و باس ايديها، و قرب من ديما و بعدين بص لسارة و غمض عينه و باس رأس ديما..

جاسر: مبروك...

ديما(بتوتر): الله يبارك فيك، بس ابعد..

جاسر: تمام...

جاسر بعد عنها شوية و بعدين لبسها الدبلة في ايدها الشمال، و باس رأسها تاني و خرج...

ديما: لا انا عايزة اموت...

دعاء: و الله حنين...

فيروز: و طيب...

دنيا: و gentle..

ديما: خلاص يا اختي منك ليها، و غليظ و حقير و استغلالي كمان...


دنيا: هو استغلك في ايه؟

ديما: ده باسني و علشان عارف انه مينفعش اعترض باسني تاني...

فيرود: لا هو هنا كدة بعد كتب الكتاب العريس بيخش بيبوس رأس مراته و بيخرج، او على حسب ممكن يستني لغاية ما يطلعوا فوق..

ديما: اخرسي يا بت...

جملات: يلا يا حبيبتي...

ديما(بخوف): يلا ايه؟

جملات: تطلعي اوضتك..

ديما: احلفي يعني انا هطلع اوضتي و كدة انا اتجوزت الجواز طلع سهل اهو صح..

اسماء: يا هبلة اوضتك دلوقتي بقت اوضة جاسر...


ديما: لا كدة ظلم...

تسنيم: بلاش تتعبي قلبي يلا..

ديما: انتوا هتمشوا امتي؟

تسنيم: هنشوفك بكرة و هنمشي...

ديما: كويس علشان انا عايزة بابا...

و طلعوا ديما اوضة جاسر و قعدوها على السرير..

فتحية: اقعدي كدة لغاية ما يجي جاسر..

ديما: يعني اقعد متذنبة علشان جنابه...

تسنيم: يا بت نفسي مرة مترديش، اه اقعدي كدة..

ديما: اوف حاضر..

و الستات خرجت و ديما كانت حاسة بخوف و توتر و قلق و ملل...


و بعدها بخمس دقايق لقت باب الاوضة اتفتح غنضت عنيها جامد اوي...

جاسر قفل الباب وراه و بصلها بدهشة...

جاسر(بهدوء): افتحي عينك..

ديما فتحت عنيها ببطء و بصتله، و جاسر انبهر بجمالها اللي هو مخدش باله منه تحت، و فضل باصص ليها...

ديما: ايه؟

جاسر(بعد ما فاق): ايه؟

ديما: ايه بقي؟

جاسر(برفعة حاجب): ايه؟

ديما(بتوتر): هو انت اللي هو يعني و هتوريه للناس..

جاسر(بتفهم): لا انا مش كدة...

ديما: طيب كويس...


ديما قامت من على السرير و قربت من جاسر...

ديما: بص يا جاسر انت شكلك مش بتحبني و لا انا بحبك، و اتجوزنا غصب لمجرد انك ابن عمي...

ديما لسة هتكمل كلامها..

جاسر: قصدك اني مش هاخد حقوقي كزوج؟

ديما بصتله بصدمة و اتوترت..

ديما: انت قصدك انك هتلمسني؟

جاسر: اعتقد ده ابسط حقوقي...

ديما في اقل لحظة اغمي عليها...


رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع


ديما في اقل لحظة اغمي عليها، بس جاسر مسكها بسرعة و قعد يضربها بالقلم بخفة علشان تفوق...

جاسر: ديما يا بنتي انتي فوقي..

الباب خبط..

جاسر: ثانية..

جاسر شال ديما و حطها على السرير، و راح فتح الباب، ديما بصتله بطرف عنيها و غمضت عنيها تاني(كانت بتمثل؟)...

فتحية: العشاء يا ابني...

جاسر: هاتي انا هدخله...

فتحية: لا خشي يا تهاني..

جاسر: لا يا امي، هاتي..

فتحية: براحتك يا ابني..


جاسر خد منها الصينية و قفل الباب و حط الاكل على الترابيزة، و راح لديما...

جاسر: يا بنتي فوقي، يا زفتة قومي..

جاسر: عنك ما فوقتي...

جاسر قام و خد هدوم ليه و دخل خد دوش..

ديما(لنفسها): يا حيوان يا حقير يا زبالة بس..

و جاسر خرج من الحمام و راح قعد يأكل..

ديما(لنفسها): انا جعانة، يا رب..

جاسر خلص اكله و غسل ايده و بعدين راح على السرير...

ديما(لنفسها): لا لا روح نام على الكنبة..


و بعدين محستش بنفسها غير و هي في حضن جاسر و فتحت عنيها على اخرهم...

جاسر(بهمس جمب ودانها): الكدب مش حاجة كويسة و انتي في السن ده...

ديما(بتوتر و خوف): ابعد...

جاسر(بهمس): بلاش توترك و خوفك انا مش بعض..

ديما: و مين قالك اني خايفة؟انا مش بخاف..

جاسر زقها على ضهرها و هو فوقها...

جاسر: متلعبيش معايا يا ديما انتي مش قدي و انا مستحيل المسك طول ما انتي مش موافقة...

ديما بصاله بصدمة و توتر و احراج...


جاسر: قومي غيري...

ديما لا رد...

جاسر: قومي يا بنتي..

ديما: ماشي ماشي، وسع..

جاسر بعد عنها، و ديما قامت بسرعة و جريت على اوضة الملابس...

جاسر(لنفسه): يا رب..

عند ديما...

ديما: يا رب خدني بليز، عرف منين اني صاحية؟ايه ده؟لا لا مش هقدر استحمل كدة كتير...

ديما: بصي ديما خدي نفس عميق انتي قوية...

ديما حاولت كتير تفك سوستة الفستان و قلعته و غيرت هدومها...


ديما لبست شورت و تي شيرت عليه رسومات كرتونية و سيبت شعرها و مسحت مكياجها و علقت الفستان...

ديما خرجت لقت جاسر قاعد على السرير، اما جاسر اتصدم من لبسها و اتصدم من جمالها...

ديما: هو ينفع اكل صح؟

جاسر: اه اه...

ديما: شكرا...

ديما راحت تأكل و جاسر متابعها بصمت، و بعد ما خلصت قامت غسلت ايديها و خرجت...

جاسر: ديما تعالي هنا..

ديما(بتوتر): ليه في ايه؟

جاسر: هنتكلم...

ديما: تمام...


ديما قعدت على الكنبة و قدامها جاسر على السرير..

جاسر: قولت تيجي هنا...

ديما(بتوتر): مرتاحة كدة..

جاسر قام و راح قعد جمبها و هي متوترة...

جاسر: مبدأيا لما اقولك كلمة تسمعيها سواء بينا او قدام الناس...

ديما: انا عملت ايه دلوقتي؟

جاسر: متقطعيش كلامي...

ديما: اوف ماشي كمل..

ديما(بهمس): انا قولتلك يا خالد شخص متحكم...

جاسر: اتفقنا لما اقولك حاجة تسمعيها بدون نقاش...

جاسر: ما تردي...


ديما(بصدمة): هو مش انت قولت مقطعكش؟

جاسر: لما اقولك حاجة تقولي حاضر...

ديما(لنفسها): يا ابن المجنونة...

جاسر: اياكي تكلمي اي راجل غير انا و خالد و اعمامك و باباكي، علاء الكلام معاه بحدود، فهمتي؟

ديما: لا...

جاسر: قولي كدة تاني قولتي ايه؟

ديما: قولت لا، حازم انت نسيت حازم و كمان انا عندي اصحاب كتير ولاد...

جاسر(بحدة): ميلزمنيش الكلام ده، طول ما انتي مراتي و شايلة اسمي و على ذمتي يبقي تسمعي كلامي، فهمتي؟


ديما: هحاول...

جاسر: اسمها حاضر...

ديما(بغيظ): حاضر...

جاسر: لبسك تعدليه شوية و يستحسن تتحجبي...

ديما: لا لحظة بس كدة ملكش فيه اتحجب متحجبش البس ايه ملبسش ايه، انت مش هتتشرط عليا متنساش اننا متجوزين غصب...

جاسر(بحدة): لا ليا فيه طول ما انتي مراتي ليا فيه..

ديما: انسي لبسي هيفضل زي ما هو انما لما اكون عايزة اتحجب لازم يبقي نابع من جوايا انا، هتغصبني عليه مثلا...


جاسر: انا قولت يستحسن، و بعد كدة لبسك يبقي فساتين و محترمة...

ديما: بص سيب نقطة اللبس دي بعدين...

جاسر: لا لازم تعرفي طباعي علشان نعرف نتعايش مع بعض..

ديما: هو احنا حيوانات علشان نتعايش مع بعض..

جاسر(بحدة): ديما اتعدلي بقي، بطلي دلع انتي دلوقتي متجوزة و عليكي مسئوليات و واجبات...

ديما: اوف طيب، وسع بقي عايزة انام...

جاسر(بعصبية): ديماااااااا...

ديما: طب بليز عايزة انام بقي...

جاسر: نكمل كلامنا...


ديما قربت و باست جاسر من خده بلطافة..

ديما(بلطافة): بليز سيبني انام...

جاسر اتصدم و بعدين ركز في ملامحها و قرب منها بدون وعي و(لخيالكوا)...

ديما اتصدمت من اللي هو عمله و مكنتش عارفة تعمل ايه...

جاسر بعد عنها بسرعة بعد ما استدرك الامر...

جاسر(بارتباك): نامي...

جاسر قام بارتباك و طفي النور و نام على السرير...

ديما كانت مصدومة و فضلت على قعدتها لكام دقيقة و كل شوية تفتكر اللي حصل...


ديما(لنفسها): في ايه يا ديما؟اهدي اهدي...

ديما(لنفسها): يعني هو ممكن يكون غصب خلاص نامي بقي...

-ديما نامت على الكنبة و قعدت تتقلب على الكنبة و مش عارفة تنام و متوترة...

-جاسر نايم على ضهره و ايده على عيونه و قاعد عمال يشتم نفسه و يشتم الموقف و يشتم ديما..

جاسر(لنفسه): هي جوازة زفت، و هي زفت انا غبي ازاي عملت كدة؟

جاسر(لنفسه): سامحيني يا سارة...

و كل واحد نام في مكانه من كتر التفكير...


-في الصباح الباكر...

حسن: فين جاسر و ديما؟

فتحية: عرايس اكيد لسة نايمين...

جملات: هنبعت ليهم الفطار فوق..

سارة: هما مش بني ادمين ما ينزلوا يفطروا ايه هيفضلوا طول اليوم فوق و لا ايه...

محسن: لما تتجوزي هتفهمي...

سارة: مش عايزة افهم...

خالد: يا رب تكون عدت الليلة على خير...

تسنيم: يا رب...

اسماء: ديما زينة البنات...

دعاء: مالك زعلانة ليه يا دنيا؟

دنيا(بحزن): علشان مش هشوف ديما بعد كدة..


فيروز(بضحك): خلاص اتجوزي صعيدي زيها و عيشي هنا...

دنيا: بس يا بت فايقة و رايقة...


في اوضة جاسر و ديما...

جاسر قام بدري لانه متعود على كدة و بص على ديما لقي رأسها مدلدلة على الارض و باقي جسمها على الكنبة، قرب منها و شالها و نيمها على السرير بكل هدوء...

جاسر دخل خد دوش و خرج لبس هدومه و قرب منها..

جاسر: ديما ديما، يا ديما قومي..

ديما لا رد...

جاسر(بصوت عالي نسبيا): ديما، ديما يا بت انتي قومي...

ديما(بنوم): ايه في ايه؟

جاسر: قومي يلا اصحي...


ديما(بنوم): تمام روح و انا هبقي معاك بروحي...

جاسر: انتي يا بت انا مش بهزر..

ديما(بنوم و زهق): اوف بقي ما تسبني انام شخص رزل صحيح...

جاسر شال من عليها البطانية و قام و وقفها معاه...

ديما(و هي شبه هتعيط): يا رزل كنت نايمة مرتاحة...

جاسر: قومي اغسلي وشك و البسي يلا علشان ننزل ليهم...

ديما: انزل انت انا مالي..

جاسر: مدلعة...

جاسر شال ديما و دخل بيها للحمام و وقفها على الحوض و غسل وشها...


ديما(بصريخ): يا حيوان...

جاسر: اتمني تكوني فوقتي انجزي البسي..

جاسر سابها و خرج، و هي قعدت تشتمه كتير و بعدين غسلت وشها و خدت دوش سريع، و خرجت على اوضة الملابس تغير هدومها...

ديما لبست جيبة قصيرة لغاية قبل الركبة باللون الاخضر في ابيض و تي شيرت باللون الابيض بحمالة رفيعة و صندل كعب و سيبت شعرها و حطت روج

ديما: اهو لبست ايه بقي؟

جاسر(بحدة): انتي راحة كبارية يا هانم؟


ديما: لا اللبس ده مينفعش كباريه في فستان عندي ينفع، تحب البسه؟

جاسر قرب من ديما و مسك دراعها جامد...

جاسر(بحدة): اتعدلي و انتي بتتكلمي معاايا يا ديما و الا قسما بالله قسما بالله لاقلب عليكي و انتي مشوفتيش قلبتي...

ديما(بدموع): ايدي...

جاسر ساب ديما و زقها...

جاسر: خشي غيري المسخرة دي...

ديما(بدموع): بكرهك...

ديما جريت على اوضة الملابس و اختارت حاجة تانية تلبسها...


ديما لبست بنطلون جينز كحلي و تي شيرت بكم باللون الكحلي في جملي و لبست كوتشي ابيض

جاسر: مش بطال، يلا..

ديما لسة هتخرج من الباب جاسر مسك ايدها و حاصرها بين الباب و بينه...

جاسر: اللي حصل بينا امبارح ميتذكرش لاي مخلوق، فاهمة؟

ديما: فاهمة ابعد بقي...

جاسر: نتعامل عادي قدامهم...

ديما: ماشي بس ابعد الله..

جاسر بعد عن ديما و مسك ايدها و نزل على السلالم..

علاء: اهم العرايس وصلوا...

جاسر(بابتسامة): تسلم يا علاء...


فتحية: نزلتوا ليه ده انتوا عرايس؟

جاسر: ديما مش بتحب القعدة طول الوقت، صح يا حبيبتي؟

ديما(بتوهان): اه اه...

تسنيم: عاملين ايه؟

دعاء: عسل مش شايفة ماسكين في ايد بعض ازاي؟

الكل بص على ايد جاسر و ديما و ديما بصت على ايديهم و شالت ايدها بسرعة...

جاسر قرب من حسن و باس ايده، و ديما حضنت مامتها و دنيا...

محسن: اخبارك يا بنتي؟

ديما: بخير يا بابا بس كنت عايزة حضرتك في موضوع...

محسن: اكيد قولي..


ديما: لا على انفراد بعد الاكل..

دنيا(بهمس): ها احكي عملتوا ايه؟

ديما(ببرود): تقبلنا بعض...

دنيا(بهمس): متأكدة؟

ديما: اه و كلي كلي...

سارة(بغيظ): شكلكوا مبسوطين يا رب دايما..

ديما: شكرا...

خالد(بهمس): عملت ايه؟

جاسر(بهمس): تقبلنا بعض..

خالد(بهمس): طيب تمام...

اسماء: ما تأكلي جوزك يا ديما...

ديما: ليه معندوش ايد يأكل بيها...

عبير: بنت مبتفهمش في الذوق...

ديما: لما تعرفيه ابقي تعالي علمهولي...

فتحية: خلاص خلاص...


الكل خلص اكل...

و ديما راحت مع باباها للجنينة..

ديما: بابا انا اتجوزت اهو اعمل العمليه..

محسن(بصدمة): انتي انتي عرفتي ازاي؟

ديما: مش مهم يا بابا، المهم تروح و تعمل العملية...

محسن: لا لازم اعرف، مين قالك؟

ديما: مش هتفرق معايا و لا معاك، المهم انك يا بابا لو معملتش العملية هطلق من جاسر..

محسن: لا لا طبعا مينفعش، خلاص هعمل العملية..

ديما حضنت باباها و هم بادلها الحضن...


ديما: بس انا مش هحاسبك دلوقتي على كدبك عليا..

محسن: اسف يا ديما، غصب عني كان لازم اطمن عليكي الاول..

ديما: انت كدة مطمن؟

محسن: اه جاسر ابن حلال و يستاهل واحدة زيك و انتي تستاهلي واحد زيه...

ديما: تمام...

محسن: انتي كويسة؟

ديما: طبعا...

محسن و ديما دخلوا للباقي جوا...

دنيا(بحزن): انا جهزت الشنطة و همشي..

ديما جريت عليها و حضنتها جامد...

ديما(بهمس): انا محتجاكي جمبي...


دنيا(بهمس): انا جمبك وقت ما تحتاجيني هتلاقيني..

ديما(بهمس): شكرا...

تسنيم(بدموع): هتوحشيني اوي يا حبيبتي...

ديما: و انتي اكتر يا ماما...

تسنيم: بطلي شقاوة، و اسمعي كلام فتحية و اسماء و جملات و متتعبهومش...

ديما: حاضر حاضر...

حسن: مع الف سلامة توصلوا بالسلامة...

محسن: جاسر مش هوصيك على ديما..

جاسر قرب من ديما و حط ايده على كتفها و قربها منه...

جاسر: دي في عنيا يا عمي، روح و انت مطمن..


ديما(بهمس): يا عيني على الكدب...

جاسر(بهمس): بتقولي حاجة؟

ديما(بهمس): بكرهك...

ايمن: خالد وصلهم...

خالد: تمام...

خالد: اتفضلوا معايا...

خالد ركبهم عربيتهم و خرح بيهم من البلد و كانت في عربية مستنياهم...

دنيا: باي..

تسنيم: خلي بالك من ديما يا خالد...

خالد: تمام..

محسن: خلي بالك من نفسك...

دنيا(بدموع): مش هشوفها تاني..

تسنيم: هنبقي نروحلها كل شوية يا حبيبتي...


خالد رجع، و محسن و تسنيم و دنيا بعد فترة وصلوا البيت...


-في بيت عائلة القاضي...

جاسر: عن اذنكوا هروح الشغل...

سارة: هي لحقت تطفشك...

ديما: يا بنتي هزعلك احترمي نفسك...

فيروز: ابعدي عن ديما يا سارة...

جاسر: خلاص خلاص، انا رايح الشغل ده ايه ده..

جاسر سابهم و مشي...

دعاء: ديما كلمي ماما..

ديما: تمام...

دعاء: انا طالعة اذاكر...

ديما: نعم يا طنط..

فتحية: مش قولت ماما...

ديما: لغاية ما اتعود..

اسماء: خلاص سيبيها على راحتها...


جملات: بصي يا حبيبتي هو المفروض اول يوم ليكي انتي اللي تعملي الغداء...

ديما(بصدمة): نعم!

فتحية: اصبري احنا هنقولك تعملي ايه و انتي اعملي ايه رأيك؟

ديما: تمام ماشي...

فيروز: اساعد في ايه؟

ديما: فرفشيني..

فيروز: فين موبايلك؟

ديما: خدي اهو...

فيروز خدت التليفون من ديما و شغلت اغاني، و ديما بتعمل الغداء و هي مبسوطة تحت توجيهات جملات و فتحية و اسماء...

سارة: مبسوطين اوي يعني...

ديما: مهدمة اللذات يا رب...


سارة: انا عملتلك حاجة...

فتحية: خلاص يا سارة...

اسماء: ديما متنسيش بليل في ستات هتيجي هتبارك بقي...

ديما: ستات مين تاني؟و ليه؟و هيعملوا ايه؟

جملات: ستات بتيجي بتبارك للعروسة و يودوكي هدايا...

ديما: تمام ماشي...

فيروز: هتتدلعي انتي..

ديما: يا شيخة غوري...

فيروز: ماشي ماشي...

دعاء: انا جيت...

ديما(بضحك): بتفكريني بنفسي لما كنت اقنع نفسي اني ذاكرت و انا كنت بقرأ اللي مكتوب و بس...


دعاء(بضحك): ما انا بعمل كدة...

فيروز(بضحك): و انا كمان، بصرة...

فتحية: نسيبك تكملي الاكل...

ديما: تمام...

الستات قامت و قاعدين بيتكلموا...

ديما: لما اشوف البطة...

ديما فتحت الفرن و لسة بتمسك الصينية..

ديما(بصريخ): آآآه اتحرقت...

دعاء: اوف طب استني اجبلك مرهم...

فيروز: تعالي اغسلي ايدك تحت الماية...

ديما(بدموع): بتوجع...

(ديما اتحرقت من عند الصباعين السبابة و الابهام في ايديها اليمين و ايديها احمرت)..


دعاء: استني ادهنلك كريم...

و دهنوا لديما الكريم، و شافوا هما البطة(اهم حاجة البطة؟)...

ديما: هطلع استحمي و اغير هدومي، كدة الاكل جاهز على مجئ اعمامي و جاسر و خالد و علاء..

فيروز: تمام يا حبيبتي..

ديما طلعت استحمت و خرجت حطت كريم تاني و لفت ايديها بشاش و دخلت تغير هدومها...

ديما لبست نفس طقم الصبح اللي جاسر زعق عليه

ديما نزلت لقت علاء بس اللي جه...

ديما: فين عمو حسن و عمو ايمن و عمو على و خالد يا علاء؟


علاء: هيتأخروا ساعة حتى جاسر..

ديما: تمام..

علاء: حد قالك انك مزة اوي و حلوة...

ديما: شكرا بس يا ريت يعني متقولش كدة تاني...

سارة: ايه معجبكيش جاسر ف روحتي لابن عمه...

ديما: انتي مريضة يا بنتي؟

ديما سابتهم و مشيت، سارة بصت في اثرها بغيظ..

فتحية: ها ايه اخبار الاكل؟

جملات: الطقم مش قصير يا ديما؟

ديما: لا مش قصير يا طنط، اه الاكل جهز...

اسماء: ايه اللي في ايدك ده؟

دعاء: ديما حرقت ايديها و هي بطلع البطة...


فيروز: صعبت عليا...

ديما: يا حرام، اخرسي يا روحي منك ليها...

فتحية: هو الحاج رجع يا علاء؟

علاء: لا هيجوا كمان شوية...

و كل الستات قعدوا يتكلموا شوية و يضحكوا..

ديما: لا انا جعت ايه ده؟طول ما انا هنا مش هستحمل..

دعاء: ليه يا هبلة؟

ديما: كدة انا هخرج اتمشي...

ديما قامت بسرعة من قدامهم..

فتحية: يا نهار اسود جاسر لو شافها مش هيحصل طيب..

فيروز: طب الحق اروح اناديها...

عبير: سيبيها تعرف غلطها...


اسماء: انتي بتكرهيها ليه؟حرام عليكي...

ديما مشيت و هي ماشية خبطت في علاء..

ديما: اسفة...

علاء: و لا يهمك، راحة فين؟

ديما: هخرج اتمشي شوية...

علاء: لوحدك؟

ديما: اه ربع ساعة بالظبط و اجي...

علاء: تمانعي لو جيت معاكي؟

ديما(بتفكير): امممم...

ديما: لا تعالي...

علاء(بخبث): طب و جاسر؟

ديما: لا عادي...

علاء: طيب، يلا بينا...

ديما: يلا..


دينا مشيت و جمبها علاء و اول ما فتحوا باب البيت اتفأجوا ب جاسر لسة كان هيفتح باب البيت...

و جاسر اتعصب من اللي شافه و عصبيته اضاعفت لما لقي علاء مسك ايد ديما...


رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر


و ديما اتصدمت لما لقت علاء مسك ايديها و شالت ايديها بسرعة و بصت لجاسر بتوتر...

جاسر(بعصبية): ايه اللي بيحصل هنا؟

ديما(بتوتر): مفيش اي حاجة ده ده هو كنا هنتمشي...

جاسر قرب على ديما و ديما بترجع لورا و هي متوترة..

جاسر(بهمس و حدة): و قولتلك ايه على لبسك ده؟

ديما(بتوتر): لا هو انا...

علاء(بخبث): هو في حاجة يا جاسر؟

جاسر(بعصبية): ملكش دعوة يا علاء و اياك الاقيك قريب منها، فاهم؟


علاء: و الله هي اللي قالت ليا...

قتحية: في ايه يا ابني؟

سارة: لحقتي عملتي مشكلة..

جاسر(بعصبية): خلي علاء يبعد عن مراتي يا مرات عمي..

عبير: هو عمل ايه اكيد هي اللي كلمته..

ديما: لا و الله..

جاسر مسك دراع ديما جامد و طلع على اوضته...

اسماء: دايما لازم تعمل مصيبة يا زفت انت..

جملات: ابعد عن ديما هي متجوزة ابن عمك احترمها..

عبير: في ايه هو عمل حاجة اكيد هي اللي قالتله...

سارة: روحوا حاسبوها الاول...


دعاء: هو ابيه جاسر ممكن يعملها حاجة؟

فتحية: ان شاء الله لا...


عند جاسر و ديما...

جاسر(بعصبية): خشي..

ديما و هي بتمسك في الباب مش عايزة تدخل..

ديما(بدموع): لا لا بليز انت هتزعق ليا..

جاسر(بعصبية): ديما شيلي ايدك من على الباب و خشي بطلي طفولية انجزي...

ديما(بدموع): لا لا..

جاسر وطي و شالها و دخل الاوضة و قفل الباب برجله، و رماها على السرير...

جاسر(بعصبية): انا قولتلك ايه على لبسك؟

ديما: مش فاكرة...


جاسر(بعصبية): هو مش انا قولتلك امبارح اي كلمة اقولها تسمعيها و لا هو قلة ادب و خلاص..

ديما: متزعقليش الله، محدش عمره زعقلي..

جاسر: لما تعملي حاجة غلط لازم تتحاسبي و تعرفي غلطك..

ديما: خلاص تعالي اتكلم معاايا براحة..

جاسر مسكها من شعرها و قربها منه..

جاسر(بحدة): ديما قسما بربي لو شوفت منك حاجة تانية متعجبنيش، متلوميش غير نفسك...

ديما(بدموع): حاضر..

جاسر سابها و دخل خد دوش..


ديما(بدموع): ربنا يأخدك، بكرهك..

جاسر بعد فترة خرج و مودهاش اي اهتمام، و غير هدومه و خرج ليها...

جاسر: انجزي قومي غيري علشان الغداء..

ديما: كلت شكرا..

جاسر: عنك ما تأكلي هتحايل عليكي..

جاسر سابها و نزل تحت لقي الكل قاعد على السفرة..

حسن: فين ديما يا جاسر؟

جاسر: كلت مش قادرة تأكل...

كل الستات بصوا لبعضهم و استغربوا..

دعاء: بس يا ابيه ديما مأكلتش اي حاجة كانت مستنياك انت و بابا و خالد..


جاسر: يبقي مش عايزة تاكل..

خالد: بس ايه الاكل الحلو ده؟

جاسر: عندك حق حاسه من بتاع بره...

ايمن: تسلم ايديكوا...

فتحية: البركة في ديما هي اللي عملته..

على: ديما بتعمل اكل حلو كدة؟

سارة: اكلي اكيد احلي..

فيروز: بس ايديها اتحرقت..

حسن: ليه كدة؟

عبير: علشان خايبة..

جملات: عبير متنسيش انها متعرفش اي حاجة هنا..

علاء: علشان كدة كنت هفرجها البلد النهاردة..

جاسر: علاء اياك تقرب من ديما اديني قولتلك اهو..


علاء: دي بت عمي برضو..

حسن: بس مراته و هو براحته..

علاء: تمام..

ديما: عجبك الاكل يا عمو...

حسن: اه يا حبيبتي حلو اوي..

دعاء: ده عسل يا بنتي..

ديما: شكرا..

جملات: ايه سر الابتسامة الحلوة دي؟

ديما(بابتسامة عريضة): اصل حازم لسة مكلمني و قعد يهزر معايا شوية، و هيجي هو و خطيبته قريب...

جاسر: مش قولتلك متكلمهوش تاني..

ديما: انت بتقولي موتي ب البطئ، حازم اخويا بإرادتك او غصب عنك..


خالد: ديما اه انتي متربية معاه بس مش اخوكي و لا حتى بالرضاعة..

ديما: اوف ايه ده؟كنت قبلت عرض اسلام احسن..

اسماء: مين اسلام؟

ديما: كان زميلي في الجامعة، و في وسط الجامعة وقف و اتقدملي بطريقة رومانسية بس انا رفضته..

علاء: طب اسلام و لا جاسر؟

حسن(بحدة): ايمن لم ابنك..

ايمن: اسكت يا علاء..

ديما: اينعم يعتبر اني مجبورة على جاسر بس هو في الاول و الاخر جوزي يعني اكيد مش هختار شخص غيره، تمام..


سارة: انتي شايفة نفسك على ايه يا ماما لا لمي نفسك..

جملات: هو انتي و امك مش طايقين البت ليه؟

ديما(بغرور): الناس مش بطيق غير اللي احسن منها..

خالد(بهمس): خفي اللعب يا ديما...

حسن: تسلم ايدك يا ديما..

ديما: احرجتيني..

اسماء: طب كلي بقي يا حبيبتي..

ديما: لا شكرا مش قادرة..

جملات: اخبار ايدك؟

ديما: يعني تمام...

ديما: انا مرة كنت في بيت صاحبتي و كنت نايمة و قومت لقيت البيت بيتحرق و محدش معايا...


خالد(بصدمة): ازاي؟

ديما: اه و الله و حاولت اخرج و معرفتش و بعدين اغمي عليا مفوقتش غير و انا في العناية المركزة...

دعاء: طب الحمد لله انك كويسة..

ديما: اه بس بقي بقيت في المستشفي شهر لان مكنتش بعرف اتنفس و كنت بلبس جهاز الاوكسجين..

فيروز: شكلك شوفتي كتير يا ديما..

ديما: No كل حاجة و اي حاجة كنت بمر بيها سواء وحشة او حلوة بأخدها على سبيل المغامرة...

فتحية: جدعة..

ديما: انا هطلع انام باي..


عبير: هتنامي و مش هتخدمي جوزك..

ديما: ليه لاكون الخدامة الفلبنية اللي هو جايبها..

ديما سابتهم و قامت اترمت على السرير نامت...

جاسر: انا رايح المصنع يلا يا علاء يلا يا خالد..

حسن: و انا رايح اقعد مع عمك حسنين شوية..

على: انا ورايا شغل في المخزن..

ايمن: خدني معاك يا على يلا..

و كل الرجالة راحت شغلها، و الستات قعدوا يتكلموا..

و بعدين في ستات بدأت تيجي علشان تبارك لديما..

فيروز: هطلع اصحيها..


فيروز طلعت جري لاوضة ديما و حاولت تصحيها..

فيروز: ديما يلا قومي بسرعة...

ديما: في ايه حد مات..

فيروز: قومي الستات بدأت تيجي و انتي لسة نايمة..

ديما: تمام قومت يا حبيبتي..

فيروز: ايه ده ده اكيد جاسر متدلع..

ديما: اشمعنا..

فيروز: يعني يصحي على شكلك ده و حبيبي و انتي باين انك رومانسية يا بسكوتة انتي..

ديما: يا ظريفة..

ديما قامت لبست بنطلون و تي شيرت و لمت شعرها..

فيروز: لا يا ديما البسي فستان..


ديما: لا مش قادرة اغير بليز..

ديما و فيروز نزلوا و الستات قعدت تتكلم على ديما...

فتحية(بهمس): ملقتيش غير بنطلون يا ديما..

ديما: يا طنط ده انا و مش هتغير...

ست: ايه من قلة الفساتين اللي عندك ده انتي حتى من عائلة القاضي...

سارة(بسخرية): اصلها مصراوية...

عبير(بسخرية): اه ملهاش كبير ده حتى مش محترمة جوزها...


ديما(بعصبية): احترمي نفسك يا سارة و انتي كمان يا طنط عبير زي ما بحترمك تحترميني و انا متربية احسن تربية و بعرف احترم والدي و جوزي كويس..

نظيرة: حلاص يا ولية منك ليها...

بنت: انتي جميلة اوي..

ديما(بابتسامة): انتي احلي يا عسل انتي..

ديما كانت قاعدة مع البنات اللي قدها و اللي اصغر و بيضحكوا و يتكلموا...

و في ستات حقدت على ديما و في ستات حبتها..


-في مكان تاني...

خالد: تفتكر هيسكتوا..

جاسر: معرفش..

خالد: و سارة؟

جاسر: معرفش يا خالد معرفش..

خالد: حاول تحب ديما يا جاسر لو فضلت بتحب سارة تعتبر كدة بتخون ديما، و انا كأخ كبير مش هسيب اختي مع راجل مش بيحبها..

جاسر: متقلقش يا خالد، مهما حصل هي في الاول و الاخر مراتي و احتمال تبقي ام عيالي..

خالد: تمام يا صاحبي..

علاء: شايفك يعني يا جاسر مخليني انا اشتغل و واقف تتكلم انت و خالد...


جاسر: انت بتشتغل معانا في الارض يا علاء، لا انا و خالد بنتعب في الارض و في عز الحر و انت بتكون جنابك قاعد في البيت زي الستات...

علاء(بغيظ): مش دايمة يا جاسر، مش دايمة..

خالد: روح شوف شغلك يا علاء..

علاء سابهم و مشي...

خالد: متأخدش في بالك يا صاحبي..

جاسر: ده بوق بس يا ابني...

جاسر: خالد انا عايزك تكلم ديما و تقولها على طباعنا و تفهمها و توعيها، هي لسة مش واخدة عليا لكن اكيد انت اخوها هتتقبل كلامك...


خالد: تمام، مع انها مش هتتعلم بسرعة..

جاسر: هي غبية..

خالد: عندك حق...

جاسر: و طفلة كمان كل تصرفتها طفولية..

خالد: اه يا ابني انا حاسك عايز تضربها عيارين و تخلص..

جاسر(بضحك): اه و الله دي عايزة حد يظبطلها الsystem بتاعها...

خالد: انا حاسس انها لو عرفت اننا متعملين و بنعرف نتلكم انجليزي هتتصدم..

جاسر: لا و صاحبتها تقولها يا بنتي دول صعايدة مش هيفهموا..

خالد: اه دنيا...

جاسر: هو الصنارة غمزت و لا ايه؟


خالد: ليه بتقول كدة؟

جاسر: لا مفيش بسأل..

خالد: لا مغمزتش يا اخويا خليك في صنارتك...

جاسر: طب يلا نكمل شغل علاء جاب اخره..


-في مكان تاني...

عند محسن و تسنيم...

محسن: تفتكري هتعرف تعيش هناك؟

تسنيم: اه يا حبيبي ديما شاطرة و هتتعود بسرعة...

محسن: يا رب، ديما عرفت اني لازم اعمل عملية..

تسنيم(بصدمة): ازاي عرفت؟

محسن: معرفش، محدش يعرف غيرك انتي و محمد و شاكر و اولفت...

تسنيم: طب هي عرفت ازاي؟

محسن: معرفش...

محسن: دلوقتي هنسافر المانيا علشان العملية..

تسنيم: ماشي يا حبيبي..

تسنيم راحت و حضنت محسن و هو بادلها حضنها..


محسن: اخيرا اطمنت على ديما بس يا رب تبطل شقاوة طالعة لامها...

تسنيم: بجد يعني انا بعمل شقاوة...

محسن: لا انا اللي بعمل..

تسنيم: ربنا يسامحك...

محمد: جينا في وقت مش مناسب و لا ايه؟

دنيا: طبعا طبعا ما هو صدق ما ديما خلعت علشان يستفرد بتسنيم لكن لا يا بابا ديما مش موجودة انا اسد يا حبيبي..

تسنيم: اسكتي يا مجنونة...

اولفت: هي جيباه من بره ما هو من بنتك...


دنيا: في ايه انا كدة بتشتم انا و ديما، انا لن اتنازل عن حقي او حقها...

محمد: بطلي شوية يا هبلة...

دنيا: طيب طيب...

تسنيم: لازم نأكل مع بعض بقي..

اولفت: لا احنا كنا جايين علشان..

تسنيم: اه اه...

محسن: دنيا روحي قولي لناصرة تعمل اكل..

دنيا: هروح بس بمزاجي..

دنيا قامت و راحت لناصرة...

محسن: ان شاء الله هسافر قريب..

محمد: انا جاي معاك يا صاحبي..

محسن: لا علشان دنيا..


اولفت: لا و طالما تسنيم هتروح معاك انا جاية معاكوا..

تسنيم: خلاص يبقي دنيا تروح تقعد مع ديما مش هنسيبها لوحدها هنا..

محمد: خلاص ماشي...

اولفت: امتي طيب؟

محسن: هقول لشاكر يحجز التذاكر..

دنيا: ايه ده ايه ده انتوا ناوين تسافروا من غيري...

محمد: اه يا حبيبتي هنسافر نغير جو...

تسنيم: و انتي هتسافري لديما...

دنيا: ليه هقعد هنا..

اولفت: لا اقعدي معاها...

دنيا: تمام ماشي، هستمتع معاها...


محسن: ربنا يحفظك يا حبيبتي..

دنيا: لا بتكسف..

اولفت: اخرسي يا بت..


-في مكان تاني..

عند ديما...

ديما(بفرحة): الجو حلو اوي...

بنت: انتي اللي حلوة و الله روحك حلوة و متواضعة اوي...

ديما: لا لا كدة هتكسف...

بنت: و الله جاسر بيه محظوظ بيكي..

سارة: ما خلاص منك ليها بطلوا رغي..

دعاء: انتي مالك يا سارة؟

فيروز: دي حفلة تعتبر لديما..

ديما: ضايقتك يا سارة؟

سارة: لا كل الناس اضايقوا من صوتكوا العالي..

ديما: خلاص طالما انتي مضايقتيش يبقي متتكلميش يا عُمري..


البنات ضحكوا لما وش سارة اتقلب...

سارة: مش دايمة يا حبيبتي...

دعاء: سيبك منها..

بنت: هي دايما كدة مبتحبش الخير..

ديما: انا مالي هتجوزها مثلا...

بنت: و القاهرة بقي حلوة يا ديما..

ديما: اه حلوة، و هنا برضو حلو كل بلد ليها مميزات و عيوب هنا في هدوء جو افراح حلو و في اراضي زراعية كدة يعني..

فيروز: قعدتك يا ديما حلوة اوي..

ديما: لا كدة هتغر بقي...

بنت: طبعا و مين قدك يا عروسة؟


نظيرة: لا العروسة حلوة يا ام جاسر..

فتحية: ايوه هي حلوة و طيبة بس المشكلة في لبسها..

نظيرة: هتتعود يا حبيبتي، هي هتتعود و كمان هي و جاسر لايقين على بعض..

اسماء: اه و الله بس عبير و سارة مش سايبنها في حالها...

نظيرة: غيرانين يا بنتي...

جملات: و لا علاء ده نسخة من امه في الشر...

نظيرة: شرب من امه الشر، ربنا يهدي..

ست: بس العروسة قمر قمر اوي، دي طبيعية كدة؟

فتحية: اه..

ست: بس دي لا في جمال طبيعي كدة...


اسماء: اه..

ست: و لا الفرح البنات بتقول انها عملت كل حاجة لنفسها...

جملات: هي قمر من غير اي حاجة الحمد لله..

-عدي وقت و الستات بدأت تمشي...

ديما: اليوم كان لذيذ اوي..

فتحية: طيب يا حبيبتي احنا هنخش نرتاح..

فيروز: و احنا هنعمل العشاء..

دعاء: معاكي ربنا انا ورايا مذاكرة..

ديما: خلاص روحي و انا و فيروز هنعمل العشاء...

دعاء: قلبي يا ديما..

ديما: هطلع اغير في ثواني و نازلة...

ديما كانت هتمشي و بعدها رجعت تاني..


ديما: معنكديش اسدال؟

فيروز: ليه؟

ديما: اصلي انا بحب لما اقعد في بيتي اقعد بشورت و حاجات قصيرة كدة يعني، و جاسر هيزعق فاول ما يجي البسه...

فيروز: تمام تعالي معايا...

فيروز طلعت مع ديما و ودتها اسدال...

ديما راحت اوضتها خدت دوش فوقها...

ديما لبست شورت قصير جدا و ضيق باللون الابيض و تي شيرت بحمالة قصير و مبين بطنها باللون الاحمر و كوتشي ابيض عالي شوية و سيبت شعرها...

ديما راحت لدعاء و خبطت الباب و دخلت..


دعاء(بصدمة): يا نهار اسود، ده لو جاسر شافك هينفخك...

ديما: لا لا بصي عندي فكرة انزلي ذاكري في الجنينة و اول ما تشوفي علاء او كدة جه تعالي بسرعة...

دعاء: بس..

ديما: بليز يا دعاء...

دعاء: ماشي، ربنا يستر يا ديما هتجبيلنا مصيبة..

ديما: لا لا متخافيش...

دعاء خدت كتبها و قعدت في الجنينة و ديما حطت الاسدال جمبها في المطبخ...

ديما: هو احنا هنعمل عشاء ايه؟

فيروز: معرفش فاضل نص ساعة على ما يجوا...


ديما(بفرحة): تعالي نعمل بيتزا..

فيروز: لا هتأخد وقت...

ديما: عقبال ما يجوا و يغيروا هدومهم...

فيروز: هو في حد بيتعشي بيتزا يا ديما؟

ديما: اه اه، يلا بس...

ديما جابت الطريقة من على النت و بدأوا يحضروا و يعجنوا...

ديما(بضحك): طلع الموضوع حلو اوي...

فيروز: اه يلا هندخل الفرن...

ديما: لا انا مش هقرب من الفرن ابدا...

فيروز(بضحك): حرمتي؟

ديما: طبعا...

فيروز(بصدمة): ابيه جاسر..


ديما رمت من ايديها الصينية، و لفت بسرعة ليه..

ديما(و هي خلاص هتعيط): طبعا لو حلفتلك اني حاطة اسدال جمبي اهو و قايلة لدعاء لما يجي علاء تجري تقولي مش هتصدقني صح؟

جاسر فضل وجههة خالي من اي تعبير و ده موتر ديما اكتر..

ديما(بدموع): ساكت ليه؟

جاسر: بطلي هبل شوية بلاش طفوليك و مش اي حاجة تعيطي...

جاسر: انجزي البسي الاسدال علاء زمانه جاي..

ديما: بجد؟

ديما لبست بسرعة الاسدال تحت نظرات جاسر..


ديما: اهو، مش هتزعق صح؟

جاسر سابها و مشي و اول ما خرج مقدرش يمسك نفسه من الضحك و قعد يضحك...

سارة: ايه العروسة الجديدة فاتحة نفسك اوي كدة؟

جاسر(بارتباك): لا مش كدة، ده مجرد موقف..

سارة: شكل العروسة نستك حبيبتك، انت مطلعتش قد وعودك يا جاسر...

جاسر: سارة انتي اكتر واحدة عارفة قد ايه انا بكره ديما و قد ايه بحبك انتي و قد ايه انا مظلوم...


سارة: و انت عارف يعني ايه اتخيل حبيبي في حضن واحدة غيري، انت عارف يعني ايه ممكن اتخيل انك تبقي معاها في اوضة واحدة و لوحدكوا و انا قاعدة بره، كنت مستمتع معاها...

جاسر(بحدة): انا ملمستش ديما، اهدي بقي..

سارة(بصدمة): ايه؟

جاسر(بحدة): ايوه انا لغاية دلوقتي ملمستش ديما، يعني انا يعتبر ظالمها...

سارة(بحنية): يا حبيبي مش قصدي، انا بحبك اوي و الله..

جاسر: ليه ما انا بخونك؟

سارة: انا بس بغير عليك مش من حقي...


جاسر: خلاص يا سارة...


-عند دعاء...

خالد: ازيك يا دودو..

دعاء: اه اهلا...

دعاء(بصدمة): انتوا جيتوا؟

خالد: اه في ايه؟

دعاء: لازم اقوم بسرعة...

خالد: استني هنا في ايه؟

دعاء: اصل جاسر لو جه و شاف ديما لابسة اللي هي لابساه هيزعق ليها...

خالد: جاسر جه من بدري..

دعاء(بصدمة): ازاي انا محستش بيه، يا رب..

خالد: اهدي بس اكيد مفيش حاجة...

علاء و حسن و ايمن و على جم و دخلوا و خالد و دعاء..

ديما: اهلا يا عمو...

حسن: حبيبتي عاملة ايه؟


ديما: الحمد لله..

على: و انا مليش حضن زي عمك و لا ايه؟

ديما: لا طبعا ليك...

ديما حضنت عمها على و عمها ايمن..

ايمن: حبيبتي..

و بعدين ديما راحت حضنت خالد و هو حضنها..

فتحية: اهلا يا حاج، فين جاسر؟

خالد: جاسر جه من بدري..

فتحية: بتعملي ايه يا ديما هنا يلا ورا جوزك..

ديما: اعمل ايه يعني؟

فتحية: روحي غيريله هدومه و شوفيه عايز ايه..

ديما: طب يا فيروز خلي بالك من الاكل..

فيروز: تمام...

ديما طلعت اوضتها لجاسر...


و دعاء طلعت تحط كتبها و تنزل، فيروز قاعدة بتشوف الاكل...

فتحية و اسماء كل واحدة راحت مع جوزها...

خالد طلع يغير و علاء...

عند ديما و جاسر..

ديما دخلت لقت جاسر قاعد على الكنبة و مرجع رأسه لورا و باين عليه التعب...

ديما: احم احم...

ديما قربت منه لقته على نفس وضعيته...

ديما: جاسر جاسر..

ديما وقفت وراه و بدأت تعمله مساچ في رقبته، و هو فاق على حركتها...

جاسر: بتعملي ايه؟


ديما: شكلك تعبان بحاول اعملك مساچ يرخي جسمك..

جاسر: شكرا ابعدي..

ديما: لا عادي انت زي خالد و بابا...

جاسر كان مرتاح و ديما بتعمله المساچ و غمض عينه لدرجة انه نام...

ديما: مرتاح؟

ديما: جاسر جاسر، انت لحقت تنام...

ديما قربت من وشه و بدأت تضربه على خده براحة..

ديما: يا ابني اصحي..

جاسر(بتعب): في ايه؟

ديما: قوم غير هدومك و اتعشي و بعدها اطلع نام..

جاسر: تمام...


جاسر قام غير هدومه، و ديما دخلت غيرت هدومها لحاجة محترمة بنطلون و تي شيرت واسع و طويل..

جاسر و ديما نزلوا لقوا الكل قاعد على السفرة..

حسن: فين الاكل؟

فتحية: فين الاكل يا ديما؟

ديما: فين يا فيروز؟

اسماء: انتوا معملتوش؟

ديما: لا لا عملنا..

ديما راحت المطبخ و بدأت تطلع البيتزا من الفرن..

فيروز: الريحة حلوة اوي..

ديما: عيب عليكي...

ديما جت جري شايلة صينيتين و فيروز وراها...

ديما: حاسب...


ديما و فيروز بدأوا يحطوا قدام كل واحد بيتزته..

عبير: ايه ده؟

ديما: بيتزا ايه متعرفهاش...

خالد: في حد بيتعشي بيتزا؟

ديما(و هي بتقعد جمب جاسر): يوووووووه...

ديما: كنا انا و دنيا و حازم لما يكون بابا مسافر و ماما نايمة نتصل بالمطعم و نجيب بيتزا و كانز و كاتشب و مايونيز و نأكل...

فيروز: و الله؟


ديما: اه، و مرة مكنش في حد في البيت غيري انا و حمزة و كنت جعانة حمزة طلب لينا بيتزا و حاسب الراجل كأنه راجل كبير...

ديما(بضحك): كان دايما يقولي انتي ملكي و انا راجلك..

جاسر(بحدة): طيب نأكل بقي...

الكل بص لديما و جاسر و كلوا في صمت..

حسن: الاكل حلو اووي يا ديما...

ديما: شكرا و فيروز كمان عملت و دعاء ساعدتنا بقلبها و روحها...

دعاء: تنكري؟

فيروز(بضحك): لا طبعا...

فتحية: ابقي اعملي تاني..

ديما: حاضر...


سارة: عادي بيتزا عادية..

ديما: شكرا..

عبير: البيتزا وحشة..

ديما: شكرا...

ديما(باستفزاز): و يا ريت تقوليلي العيب فين علشان معملهوش المرة الجاية...

ايمن: حلو اوي..

ديما: ما تقول رأيك يا خالد؟

خالد: فظيعة...

ديما: و انت يا جاسر؟

جاسر: جميلة..

ديما: و انت يا علاء؟

علاء: رأيي هيزعل..

ديما: لا قول..

علاء: جميلة اوي اوي لدرجة اني عايز ابوس اللي عملتها..


جاسر قام من مكانه بكل غضب و ضرب علاء بوكس وقعه على الارض هو و الكرسي...

ديما(بصدمة): انت عملت ايه؟

سارة: انت مجنون يا جاسر؟

عبير: ابني...

جاسر: مش قولتلك تتكلم معاها بحدود و لا انت زي الستات..

خالد: انا شايف انك تستاهل...

حسن: علاء اعتذر لجاسر...

علاء: بس يا عمي..

ايمن: اعتذر..

علاء: اسف يا ابن عمي..

علاء سابهم و مشي و عبير و سارة بصوا بغضب لديما و مشيوا..

ايمن: انا بعتذر..

على: و لا يهمك يا اخويا..


فتحية: خلاص يلا يا بنات على اوضكوا..

ديما: هشيل الاكل..

فتحية: لا روحي مع جوزك فيروز هتشيل..

كل واحد طلع على اوضته...

جاسر: انتي مكنش لازم تسأليه...

ديما: كنت عايزة اعرف رأيه، انا مغلطتش معرفش انه جرئ و سافل...

جاسر سابها و راح نام على السرير..

جاسر(و هو مغمض عينه): ملكيش نوم على الكنب تعالي نامي على السرير و بدون نقاش...

ديما: بس..

جاسر(بحدة): قولت كلمتي..


ديما راحت على السرير و نامت على الطرف و سايبة مسافة كبيرة بينها و بين جاسر...


بعد فترة قبل الفجر بشوية..

ديما قامت و ملقتش ماية جمبها نزلت المطبخ و مسكت الكوباية و لسة هتشرب لقت ضرب نار من كل حتة و رصاصة اضربت في المطبخ...

ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااااااااااااااااااا...

تكملة الرواية من هناااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع