رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني الفصل الاول بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية سلطان و الغرام الجزء الثاني الفصل الاول بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
سلطان و الغرام 2
سلطان بصدمة:ـ لا يا روحي اتخطفت اي الموضوع بسيط جدا البت طفشت يا غرام
غرام و هى حطه ايديها في شعرها و تشعر بالدوار:ـ بتقول اي طفشت بنتي انا طفشت لا رزان متعملش كدا
غرام وقعت على الأرض مغشي عليها سلطان جري عليها شالها حطها على السرير بيحاول يفوق فيها رزان خرجت من الدولاب و جريت على امها و هى بتترعش و الدموع على وجتنها:ـ ماما فوقي علشان خاطري انا اسفة انا عارفه انى غلطت قومي يا ماما ارجوكي
سلطان بصلها بهدوء منفي العصبية الى جواه غرام فاقت و بصتلها:ـ كنتي فين كدا تقلقيني و يا رزان
رزان اترمت في حضنها و قعدت تبكي:ـ انا اسفة.. مكنتش عايزة اعمل كدا بس خوفت .. خوفت يا ماما انا غبية انى استخبيت في الدولاب بس علشان مش هقدر اوجهكم بالحقيقة و انى فشلت انا فشلت يا ماما سقط انا هعيد السنة من تاني مكنتش عايزة اشاركم فشلي سامحيني يا ماما ارجوكي
غرام حطت ايديها على شعر رزان و بقت تحركها على شعرها بحنان و حب اما سلطان هو مش عارف يقوم يض.ربها على الى عملته ولا يتعاطف معاها خرج و سابهم و رزان قعدت تتكلم و هى بتبكي و غرام بتسمعها
تحت مصطفى الابن الأصغر يعني اخر العنقود واقف على الكرسي و بيقول بعلو صوته:ـ اناااا نجحتت يا بشررر نجحت يا اهل الخير يا اهل البيت انا نجحت نجحت يا غرام ابنك نجح يا ماااغي نجحت يا بشرررررر و سمعني احلي سلام
لؤي و هو نزل على السلم:ـ اااي اااي انت مش بتفصل عمل هيصة مبروك يا سيدي هببت اي مع ان عارفك بعد الهيصة دى تطلع ناجح بالعافية حافظك
مصطفى و هو بيظبط هدومه بفخر و غرور:ـ احم نجحت جبت جيد جدا و الاول على المدرس
اسر:ـ انا تقريبا مش سامع كويس تقريبا عندي مشكلة في السمع لؤي اي نظام ودنك ولا انا سامع غلط
مصطفى:ـ ارفونا بقا يا خونا بقولكم نجحت اي الغريب في كلامي افهم بس صحيح مش بفتح كتاب بس لكل مجتهد نصيب ولا اي يا اسور
لؤي:ـ لولا الشبه كنت شكيت انك اخويا
مصطفى:ـ حبيبي يا كبير تسلملي يا ابو الصحاب
روان اخت رزان التؤام:ـ لولولولولولولي انا نحجت يا منطقة لولولولولولولي
مصطفى اتجه لسفرة و قعد يطبل و روان وقفت على التربيزة و قعدت تزغرط و ترقص لؤي وافق يشهدهم بفرح هو و اسر و ميتين ضحك عليهم في نفس الوقت
سلطان جاه مصطفى وقف و روان وقعت من على التربيزة:ـ كدا يا مصطفى تخليني ارقص اخص عليك اخص دا بيت محترم مفيش فيه المسخرة و قلت الادب دى
اسر:ـ اخص عليك يا صاصا حقيقي صدمتني فيك
لؤي:ـ اتنيل دا انت شوية و كنت هتلم النقطة اطمن يا كبير كله تحت السيطرة قعد اشخط فيهم لحد ما سكتو مش كدا يا ولاد
مصطفى:ـ و بالنسبة لى الى كانوا بيهيصو معانا و بيغنو اي نظامهم مش انا نجحت يا بابا انا بقيت من الاوائل طبعا ابن سلطان و اخو لؤي و اسور لازم انجح و اكون متفوق و سوسو
روان ضربته في كتفه:ـ اقصد الاخت سوسو نجحت هى كمان بنتك ليها مستقبل يا حاج
روان:ـ اي سوسو دى بتتكلم عن رقاصه ماتتلم و بحبك يا سارة حب الاسمنت للمحارة تصدق يا لؤي نفسي في بسارة
مصطفى:ـ بصارة بالص مش بالس يا فاشلة
سلطان:ـ بسسس اي مش بتفصلو ابدا انا مخلفتش غير لؤي و اسر شوفو هديينا ازاي عمري ما سمعت ليهم صوت ولا عملوا حركتكم دى جزم
مصطفى:ـ هى فين امى اروح افجاها
لؤي:ـ سيب امك دلوقتي هى على اخرها و لو شافتك هنزعل كلنا يا صاصا احم اشوفكم بليل لم اخلص شغل
اسر:ـ طبعا لو اتاخرت عن كدا هتحصل كارثة في الفندق بعد اذن حضرتك
روان قعدت على الكرسي و سندت ايديها على خدها و مصطفى قعد معاها
روان:ـ دادييي
سلطان:ـ يارب نخلص يا نعم
روان:ـ احكلي عن قصة حبك العظيمة و الغريبه مع مامتي ازاي كانت في روسيا و انت هنا مامي قالت انك روحت عملت ليها سبريس و جو رومانسي و طلبتها للجواز يااا اي الحب دا دا انقرت من زمااان
مصطفى:ـ احكي بليز اقصد لو سمحت
سلطان:ـ هى امكم قالت اي بالظبط
مصطفى:ـ قالت ان حضرتك كنت مهووس بيها و انك كنت هتنت.حر علشان جدى رفضك كذا ممم بس انت مسكتش و اتجوزتها برضو ف كمل انت التفاصيل
سلطان سرح و افتكر اول مرة شاف فيها غرام و خناقها معاه و صدمته انه هيتجوزها غصب عنهم:ـ دى قصه طويلة جدا هحكيلكم
و قعد سلطان يحكي كلام و احداث عكس الواقع زى ما غرام عملت بالظبط بعد شوية نزلت غرام و رزان
غرام:ـ سمعة صدع و رزع خير يا فتوة العيلة
مصطفى:ـ الحياة دائما ظالمة انتي امي ليه ليه تطلعي امى بذمتك دا منظر واحدة عندها خمس عيال طولها دا انتي الى يشوفك يقول اختي الصغيرة ليش امى مكنتش سبتك تضيعي من ايدي ذوقك حلو يا سلطان
غرام برقت له :ـ اقصد يا بابا
غرام:ـ بيم ان الاستاذ خلص ثانوي و بيم ان بناتي روح قلبي خلصوا كليه طبعا مفيش غريب بينا مش كدا تمام كل واحدة تختار حاجة و تعملها و مصطفى يساعدكم
مصطفى بصدمة:ـ نعممم اساعد مين لا مش لعب لان شغل البيت على البنت مش الراجل
رزان قامت و حطت ايديها في وسطها:ـ يا سلام و ليه ما شاء الله اتشليت علشان متعملش معانا يا صاصا دا حتي احنا زى اخواتك يرضيك اعمل شغل البيت لوحدي يا صاصا
مصطفى:ـ اه يرضيني يا سوسو
روان قامت و دبت على التربيزة:ـ دى عنصرية ضد المرأة و حقوقها اسكيوزمي كدا خطا و ارتكا.ب جريمة كامله في حق المرأة انا لا اسمح لا لا لا لا انا مش ملزمة مش ملزمة
مصطفى:ـ ان شاء الله عنك ما لزمتي اي جوا حقوق المرأة الى عايشة فيه من ساعة ما اتفرجت على رضوي الشربيني
رزان :ـ شوف يا فرعون الصغير الكبير صغير سنا كبير مقام دا تفخيم طبعا احم الراجل واجب عليه يتقاسم شغل المنزل مع اسراته مش نفسك تعيش في جوا اسري جميل و لذيذ كدا و تساعد اختك حبيبتك و ليك عليا اول ما تخلص اعملك بط بالبرتقال يااااه
غرام:ـ بقولك يا حبيبي معكش برشام صدع اكمل بيها بقيت اليوم بيم انك رايح شغلك و سيبني في السرايا الصفراء دى لوحدي
سلطان:ـ قلبي عندك يا ماغي بس لازم اروح الشغل دلوقتي لاني اتاخرت خدي بالك من نفسك و لو عملوا اى حاجة ياريت بلاش تتصلي بيا
سلطان قبل راسها و راح يجهز نفسه غرام قامت طالعت وراه و هى حط ايديها على راسها هيموت و يعرفوا دول عيال مين غرام كانت اعقل منهم و سلطان مشي سلطان
غرام:ـ هروح اتخمت مش عايزة اسمع نفس مفهوم
مصطفى جاب صينية و قعد يطبل:ـ و انا الى تايه انا انا و يوم عذابي بسنة و انا لم اقول
رزان:ـ ااااه الناس تقول الله و انا لم اقول اه الناس تقول الله انا مين انا مين انا مين اااااناااااا مييييييين كتااب حياتي يا عين ما شوفت زيو كتااااب الفرح في ساترين و الباقي كله عذاااااب ااااااه عذاااااب عذاااااب عذاااااب
رزان انهارت في العياط :ـ انا سقطت يا عيال انا منهارة حسو بجراحي انا تعبت و سهرت و طلع عيني انا مكنتش بقوم من على الكتاب و انتي شاهدة صح كان نفسي انجح كان نفسي افرح معاكم
روان بصتلها بحزن حضنتها و هى بتبكي مصطفى رما الصينية و بقا يحاول يهديها
في الفندق
اسر بملل:ـ انتي مش بتزهقي معندكش كرامة بقولك مش عايزك خلصت خلاص اي الى مش مفهوم في كلامي يا سمر بطلي زفت و بصلي
سمر بدموع:ـ انا اقذر حاجة عملتها في حياتي انى امنت بيك و سلمتك قلبي بس معاك حق انا فعلا غلطانة و الغلط ركبني بعتذر انى ازعجتك يا اسر بيه اه و انا نسيتك اصلا اطمن دى استقالتي بعتذر مرة تانية
سمر خرجت جري و هى بتحاول تمسك دموعها خرجت من الفندق ركبت تاكسي
في القسم لؤي في مكتبه بيحقق في قضية
بليل في بيت سلطان كان الكل متجمع عندهم البيت مش خلي من الضحك و الهزار في الجنينة
سارة:ـ الا قولي يا صاصا
مصطفى:ـ نعم يا سرسورة
سارة ابتسمت بغيظ:ـ انت امتي هتلبس دبلة في ايدك الشمال
مصطفى:ـ شمال اي بس ربنا يكفينا شره يا سرسورة
سارة:ـ تصدق انك مستفز اووف بجد يا مصطفى مش بهزر انا الفترة دى بيحصل معايا حاجات عجيبة زى ان كل يوم بيجي ليا ورد و يوم ميلادى يوم الفلانتين حتي عيد الفطر و الاضحى برضو بيجي ليا هدايا الغريب بقا انه عارف ذوقي و لوني المفضل
مصطفى وقف و بصلها باستغراب و دهشة:ـ بتتكلمي بجد
سارة:ـ انا مبسوطة بس برضو معرفش مين افرض كان مزقوق عليا و امبارح كنت قلقانة بسبب النتيجة تعرف نفس الرقم بعت ليا اي.. انتى اشطر كتكوته شافتها عيني انا كتكوته في نظره كتكوته يرضي مين دا
مصطفى بسرعة:ـ مش قصده حاجة قصده انكي كيوته زى الكتكوت الحق عليه بيدلعك
سارة:ـ لا و يغيب و يبعت بحبك يا سارة حب البواب للعمارة دا بيغني اغنيه الفيلم لحد ما زهقني انا بفكر ابلغ عنه عملت حظر بيبعت رسايل من رقم تانى هو الاهتمام حلو و كل حاجة بس من الشخص الغلط ال بحبك يا سارة حب النقاش للمحارة دا كلام
مصطفى:ـ واطي و حيوان و انتي عايزة واحد يطلع عين اهلك و تستاهلي بصراحة علشان انتي مش بتجي غير كدا هو واحد حمار و حيوان لانه بيحب جزمة زيك
مصطفى دخل و سابها بترغي مع نفسها في عربية لؤي
لؤي بصلها بهدوء:ـ انتي كويسة
ميرنا و هى مذلة سندة راسها على الازاز:ـ ممم الحمدلله احسن كتير شكر لحضرتك و اسفة انى سببت ليك كارثة انا مش عارفه اقولك اي بس بجد انت توق النجاة الى خلصت منه من غرق حياتي
لؤي بيسوق و مركز في الطريق:ـ لدرجة دى
ميرنا:ـ اكتر من كدا
لؤي سكت و كمل الطريق و هو بيفكر هيعمل اي مع اهلو بعد وقت وصل البيت و نزلوا من العربية و ميرنا وقفت جانبه بتوتر و ممزوج بخوف روان فتحت الباب:ـ لؤي اااي الى حصل و مين دى انتوا عملتوا حادثة ولا اي ياا دادي يا دادي
الجميع خرج على صوتها لؤي بصلها بغضب و توعد
غرام جريت عليه بخوف:ـ اي الى حصل مالك يا حبيبي
لؤي:ـ انا كويس مفيش حاجه كله تمام... اقدم ليكم ميرنا مراتي
الجميع بص ليهم بصدمة و اتصدمو اكتر لم شافوا سمر سمر اتقدمت من اسر بابتسامة باردة:ـ انا حامل يا جماعه اه صح يا طنط انا الى شوفتيها في الفندق كنت بشتغل فيه لحد ما اتعرفت على اسر بيه الجدع و الشهم حبيته و هو كمان حبني بس ملوش في الجواز سرق عمري و دلوقتي انا جاية اقولك مبروك يا اسر بيه انا حامل في ابنك و .........
يتبع
تكملة الرواية من هناااااا
اتمنا الجزء التاني يعجبكم ملحوظة سارة تبقا بنت رؤوف و زينة و اخر العنقود
لمتابعة الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزءالاول1 من هناااااااااا
الرواية كامله الجزء الثاني 2من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا