رواية قسوة عاشق الجزء الأول الفصل الثامن عشر للكاتبة ميمونة الحمد
رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الثامن عشر
أمر أحد الموظفين بتشغيل فلم قصير مجهول المحتوى
وعندما بدأ العرض كان الفلم يتضمن سليم وهو يرقص ويغني عندما كان مخمور وكان منظره مضحك جدا كان
يغني أغنية لسيلينا ديون My heart will go on وكان يرقص مع أنغام صوته العذبة
كان صوت الضحك يصل لمسمع الناس في الشارع
شغف: بصي على الفلم دا بجد أدم بيه أخدلنا حقنا بطريقة جميلة
مريم: بصي بقا عامل ازاي بغني بكل احساس
احد الموظفين: سليم بيه اي الاحساس الجميل دا.
احد أخر: انت لازم تقدم على ذا فويس وهنصوتك
ارتفع الضحك مرة أخرى على سليم الذي كان يشتعل نار من الداخل ولكنه يبتسم
أدم: بتبتسم ليه يا سيمو
سليم: احاول أحافظ ع المتبقي من كرامي إلى مسحت بيها الارض
أدم: ههههههه عشان اقدر اسامحك يا سيلم عملت الحركة دي
هو لم يسامحه لأجل الفلم بل لأنه يعلم أن سليم لا يملك أحد غيره ومروان أن من المستحيل أن يخونه وليس لديه اصدقاء سواهم.
سليم: مصيرك تقع بإيدي مانت عملت القصة دي عشان البت إلى تضحك هناك
كان يشير على شغف التي بدت جميلة وهي تضحك على فلم سليم
أدم: بص تضحك عليك ازاي
سليم: ربنا على المفتري
انتهى الاجتماع وعاد الجميع لعمله داخل القسم
حاتم: نور المكتب يا جماعة
شغف: منور بحضرتك يا حاتم بيه
مريم: متشكرين حاتم بيه
شغف: بس حد لاحظ زي انو بالفيدو كان باين على سليم بيه متعاطي حاجة
حاتم: والله لاحظ زيك بس سليم مش شغل الحاجات دي.
مريم: والله إلى يفتري على بنات يعمل اي حاجة
كانت محقة
حاتم: والله معرفش
شغف: هو حسام بيه فين
كانت ملك قد غادرت الشركة للحاق بالجامعة وعند تقطيع لشارع تعرضت لحادث
خرج صاحب السيارة مسرعا
السائق: يا أنسة انتي كويسة
ملك ببكاء: مش حاسة بإيدي شكلها اتكرست او حاجة من كده
السائق: اسندي عليا هاخدك للمستشفى
ملك: اي اسندي عليا بقا انت من الناس بتوع مستغلين الفرص مش كده.
السائق: اي مستغلين الفرص دي انتي عبيطة والحق عليا عشان كنت عايز اساعدك
وتركها وانطلق بسيارته
ملك: ربنا ياخدك ازاي تسبني لوحدي وايدي مكسورة ياربي هاعمل ايه الوقتي
اوقفت سيارة اجرة وذهب للمشفى يبدو أنه كسر حقا
الدكتور: كسر يابنتي
ملك: كت عارفة والله
عاد حسام للشركة
حاتم: كنت فين يابني فاتك حتت فلم مسخرة
شغف دخلت وبصوت قوي
شغف: سوربرايز
حسام: انتي جيتي امتى
شغف: كده ياحسام بيه.
حسام: ههههه بجد فرحت جدا عشام المكتب كان ناقصه حاجة
اسبوعان مروا وحان وقت تنفيذ خطة الزواج لقد أضاعت وقت بسبب سليم
كان الجميع مازال بحياته الطبيعيةفما هي الا فترة قصيرة وستتغير حياتهم
شغف ذهب لحسام وحاتم
شغف: حاتم بيه عايزة اطلب طلب منك
حسام: ودا ميطلبش مني
حاتم: ياأمي على الغيرة الوحشة دي، تفضلي يا شغف
شغف: عايزة اخد سلفة
حسام: خير حصل حاجة.
شغف بكذب: انا عايشة عند عمي وهو عايز يعمل عملية قلب مفتوح وعايزين فلوس
حاتم: انت مالك ومال عمك
شغف ببكاء كاذب: اصل انا مليش أهل و عايشة عندهم ودي ضريبة العيشة هناك
حسام بتأثر: روحي لمحاسب وخدي إلى عايزاه
خرجت شغف وقد تحققت أول خطوات نجاحها
حاتم: والله بزعل عليها دي متستهلش حياة زي دي
حسام: ربنا يساعدها
حاتم: بس انا فاكر هي كانت عايشة بأوضة ع السطح بعمارة مريم
حسام: معرفش يمكن الكل ساكن هناك.
أخذت الفلوس ونفذت المطلوب منها
مريم: كنت فين يا شغف
شغف: كنت بضبط اخر الخطوات عشان الجواز
مريم: والله انتي اتجنني خالص
انتهى اليوم وشغف لم تذهب مع مريم للمنزل بل انتظرت خروج أدم
عندما خرج من باب الشركة
أدم: شغف تعملي ايه هنا
كان حسام قد أخبره عن عملية عمها
شغف: مفيش انا مقدرت أمن كل الفلوس وعمي هيضربني
أدم بصدمة: فلوس ايه؟ وهيضربك
شغف ببكاء كاذب: فلوس العملية ايوة طول عمره يضربني لما ما أديله الفلوس.
أدم: دا مريض انتي لازم تتركي العيشة معاه
شغف: وهروح فين مليش حد
أدم: طيب تعالي هوصلك
شغف: بلاش ان حد شافني معاك حتسبب بمشكلة
أدم: تعالي خلاص مش هنزلك جنب بيتكم
وصعد معه السيارة وقلبها يكاد يقف بسبب خطتها هي قلقة هل ستنجح
وصلوا الى حي شعبي وقديم
أدم: هي دي حارتك ياشغف
شغف: ايوة يا أدم بيه
وفجأة فتح بابها واخرجها شاب
الشاب: انتي يا واطية كنتي فين للساعة دي ومين دا إلى كنتي معاه.
شغف ببكاء: بلاش يا صمد متقولش كده عليا
صمد: انتي أكيد بعتي نفسك ليه عشان ولا الفلوس جات منين
شغف: لا لا
أدم: سيب إيدها يا حيوان
ضربه أدم على شفته أدمتها
أدم: والله ان شوفتك ماسك ايدها كده هقتلك
صمد: لا بجد راجل، ياناس شوفي البنت دي باعت نفسها للراجل دا
قال رجل موجود: اي قلة الادب دي
امرأة: اي الزمن العاطل دا
شاب: مش عايزين بنت ال، هنا.
أدخلها أدم سيارته وهي تبكي وهو كان قد بلغ غضبه لأعلى مستوى أخدها لمطعم هادي
أدم: انزلي يا شغف
هي لم تكف عن البكاء
صرخ أدم: يالله يا شغف
نزلت من السيارة ودخلت المطعم كان مطعم هادئا يطل على النيل
أدم: انطقي مين دول
شغف وقد بدأت بحكاية كانت قد فكرت بها: دا ابن عمي اسمه صمد حد بيشرب ويضرب مخدرات ومايشتغل حاجة
وانا عليا اشتغل وهو واهله ياخدو مني كل حاجة لاني عايشة عندهم
أدم: وعمك برضه كده.
شغف: عمي دا اصعب من ابنه انا قضيت حياتي إلى عشتها معاه بالضرب وبالغصب دخلت كلية هو مكانش عايز
أدم والغيرة تملكته: ابن عمك ادي يمسك ايدك
شغف بغباء: دا يعمل حاجات أكتر من كده
أدم بصدمة: حاجات ايه
شغف: دا يضربني مع ابوه
أدم براحة: فكرت حاجات تانية
شغف بتفكير: حاجات زي ايه
أدم: يفكر يتجوزك وكده
شغف: لا دا اديته فلوس وعمل كده
أدم: فلوس ايه
شغف بتوتر: اقصد فلوس العملية انا اخدتها سلفة من حسام بيه.
أدم: وهيحصل ايه دلوقتي
شغف ببكاء: ان مقتلني هيجوزني لعم خلفين
أدم: ايه؟ ومين دا
شغف: دا اي يبعهم المخدرات والخمرة
أدم: انا ممكن اتكلم معاهم وقوللهم على كل حاجة
شغف بتوتر: لا عمي هيقتلنا نحن التنين
أدم: خلاص متقلقيش انا هحل المشكلة يالله بينا هنروح لبيت عمك
شغف: ممكن اروح الحمام
أدم: اتفضلي
ذهبت حمام واتصلت على صمد
شغف: صمد انا عايزك تدبرلي راجل باين على عصبي ومش كويس ويمثل انه عمي
صمد: كده هيرتفع الاجار.
شغف: عارفة مش مشكلة عايزك تقوله...
ذهب أدم وشغف للمنطقة ليتكلم مع عمها
شغف تفكر: خطوة وحدة وهيضبط كل حاجة والله يا أدم بيه أكلت الطعم بسهولة اي الحب إلى يخلي الواحد ميعرفش يفكر
وصلا للعمارة التي أخبرها عنها صمد وصعدا للطابق والبيت المحدد
طرقت شغف الباب وفتح لها صمد
صمد: انتي يا عاهرة جاية هنا ليه وجابيه معاكي دا
أدم: احترم نفسك يا صمد
مين عالباب ياصمد: انتي يافاجرة جاية هنا ليه فضحتينا يالله غوري من وشك.
شغف: والله ياعمي فاهم القصة غلط
العم: غلط ايه انتي فاجرة زي امك وانا الحق عليا إلى ربيتك وعلمتك
شغف هجمت عليه: متجيبش سيرة أمي
كان أدم يستمع للحديث ليتركهم كالعائلة يتحدثون ولكم يبدو أن هؤلاء لا يفهمون بالتحضر
كانت شغف تهجم على المدعو عمها وصمد بينهما
أدم: انتي مش انسان دي بنت أخوك ازاي تتكلم عليها وعلى أمها كده
العم: وانت مالك بس انت اخدت إلى عايزه منها بفلوسك وجاي ترمي علينا وسخك.
أدم: انت اتجننت وهجم عليه وضربه
شغف: أدم بيه ملكش دعوة بيهم انا هاتحمل كل حاجة خلاص كتر خيرك لهنا
أدم لم يكن يسمعها وكان قد بدأ بضرب كل من صمد والعم
شغف: يخرب بيتك يا أدم كده هيزيد الدفع ليهم
شغف بصوت عالي: أدم بيه خلااااص فضحتني نحن مش بمجتمعك الراقي كفاية بقيت بسببك بلا شرف
بدأت تبكي واجتمع أهل العمارة واحتار أدم بين شغف التي تبكي والجمهور حولهم.
أدم: أهدوا يا جماعة والله شغف معملتش حاجة وحشة ونحن معمالناش حاجة غلط عشان نحن...
لمتابعة باقى الرواية زوروا قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا