القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الرابع عشر والخامس عشر

 

رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الرابع عشر والخامس عشر 




رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الرابع عشر والخامس عشر 




الجميع لديه ذاك الصديق صاحب المشاكل والذي لا يهدأ بمكانه يسبب  المشاكل ويقحم أصدقاؤه بها ةلكن هو الاكثر ظرافة بين الجميع ويكون قريب من  القلب

سليم هنا برضه صاحب مشاكل وهنشوف عمل ايه

كان الشباب الثلاث يجلسون حول المسبح

سليم: اي رأيكم نغير جو

مروان: فين يعني

سليم: في مطعم هنا فاتح جديد

أدم: مطعم زي ايه يعني

سليم: هيعجبكم صدقوني

مروان: يالله بينا

ذهبوا للمطعم الذي قال عنه سليم والذي لم يكن سوى بار.

مروان: انت يا عبيط عايز تدخل ضابط لمكان زي دا

سليم: هو حد عارف انك ضابط

أدم: يالله فينا يا مروان دا شكله اتجنن

سليم: نحن مش مضطرين نشرب حاجة نحن نطلب عصير فرش وهنتسلى جدا

مروان: انت جنيت بمكان زي دا في شراب وفرش كمان

أدم: يالله بينا

سليم: والله ان مدخلتوش هازعل منيكم

أدم: بلاش ولدنة يا سليم انا بالعمر دا هدخل مكان زي دا

سليم: حد قلك اعمل حاجة غلط هندخل نتسلى بس

وبدأ سليم بحملة ضغط على الاثنان حتى دخلوا.

كان المكان جميل جدا وهناك موسيقا لرقص

أدم: يخرب بيتك ياسليم انا إلى بصلي اجي لمكان زي دا

سليم: يعني نحن كفرة

مروان: شكلها الليلة مش هتعدي على خير

سليم: انا هجيب عصير فرش وارجع

ذهب سليم الى البار

سليم: عايز تلات كاسات عصير فرش

الجرسون: ان كنت عايز عصير فرش اطلع برا المكان دا هنا مفيش غير بيرا ووسكي والذي منه

سليم: يخرابي والله لو عرفوا هيقتلوني

سليم بتفكير: بص عطيني حاجة تشبه العصير ملونة وكده وتكون خفيفة.

اجرسون: طايب

اعطاه ثلاث كاسات شمبانيا حمراء وممتلئة كي لا يشعروا أن هناك خطب ما بالعادة تكون الشمبانيا بقاع الكاسة

سليم: ودي أحلى عصير فرش لاحلى جدعان

أدم يشم رائحة غريبة من الشراب

أدم: اي الريحة الغريبة دي

نظر لمروان وسليم معا

أدم: دا مش فرش ولا حاجة

سليم: دا طعم جديد تفاح وكده

مروان: دي خمرة يا سليم

أدم: والله مش مطمنلك يا سليم

سليم: لي بس بقا بصوا انا هاشرب انتم مش تثقوا فيا

شرب الكأس دفعة واحدة.

سليم: محصلش حاجة

يبدو أن مروان وأدم لم يكونا بعقلها بسبب الغضب من اليوم التعيس فصدقا كلام سليم

فقام أدم ومروان بشرب الكأس ايضا

أدم: في طعمة غريبة انت متأكد انو دي مش خمرة

سليم: اه

مروان: ان كانت خمرة هاسجنك والله

سليم بدأ عليه مفعول الخمر

سليم بدوخة: هاتسجن صاحبك

أدم: مالك يا سليم

سليم: مفيش بس شكل الحياة حلوة من عندي بص

مروان: دا شي كويس عشان شايف الدنيا كويسة.

بدأ الاثنان بشرب الخمر حتى انتهت الكاسات وطبعا لانها اول مرة يشربون فالتأثير يكون كبيرا حتى لو كانت الكمية قليلة

سليم: هههههه انتم عارفين اني ظلمتها لمريم

أدم: بإيه

مروان: وانا مظلمتنيش

أدم: هههههههههه بجد انت تحفة

سليم: انا افتريت عليها وهي بجد اشرف مني

أدم: كل الناس اشرف منك يا سيمو

مروان: ههههههههه وانا اشهد

أدم: يخرب ببيتك شربتنا اياه

سليم: معرفش دا اقل تأثير موجود هنا

مروان: خمرة ياسليم.

أدم: يخرب بيتك يا سليم

سليم: عشان نغير مودنا

بقي الثلاث بهذه الحالة المخزية حتى طلب أحد الموجودين لهم سيارة أجرة ليعودوا للشاليه نزلوا أمام الشط

كان سليم قد أخرج الهاتف وبدأ بالتصوير

ركض مروان الى داخل البحر

وبدأ يلعب بالماء مثل الاطفال: كان نفسي اعمل كده من زمان بش عشان ضابط والحاجات دي

سليم كان الاكثر جنونا فقد أمسك اعصا وبدأ يقلد جميع من يخطر على باله.

يبدو أن الاقل تأثيرا كان أدم فقط قعد على الشط وبدأ يضحك على الاثنان

كان كل ذلك تم تصويره في هاتف سليم

بدأ سليم بالغناء وارقص وكان منظره مخزي جدا

بينما مروان اعترف لهم أنه منذ 6 سنوات اي قبل أن يتعرف عليهم وقع بحب سيدة أكبر منه بسبعة أعوام ومتزوجة ايضا

كان مروان يركض على شاطئ البحر وقد لفت نظره وجود فتاة على الشاطئ اقترب منها

مروان: اي القمر قاعد هنا لوحده يعمل ايه

لم تجيب الفتاة فاقترب أكثر.

مروان: عايزة حد يسليكي

ليس هناك جواب ففجأة امسك الفتاة من يدها وقربها منه لدرجة كبيرة

مروان: انا لما أسال عن حاجة تجوبي فاهمة أنا الضابط مروان ضابط قد الدنيا وانتي حتتة عيلة

اول شيء فعلته الفتاة هي

صفعت مروان الذي لم يكن بعقله وكان جسده متعبا لدرجة كبيرة بسبب تأثير الكحول

مروان: يا واطيه تضربيني

الفتاه: واكسر ايدك كمان واحد بلا أخلاق

مروان: هوريكي الاخلاق عاملة ازاي.

فقبل الفتاه وهي تحاول دفعه ولكن كالحائط لا يتحرك الا أن ذاق طعم دمعوها

مروان: لو كنتي سمعتي الكلام محصلش كده

الفتاه: انت عنجد واحد حيوان وانا رح ورجيك شو رح اعمل

وتركته وبدأت تصرخ بصوت غير مفهوم

تركها مروان وعاد لرفيقيه بعد أن رأى شخصان او أكثر يركضون ناحية الصوت وهو غير قادر على الحركة كيف سيجابههم واختفى خلال ثواني.

مروان: يالله بينا

أدم باعياء: في ايه

مروان: محصلش حاجة بست بنت وفجاة جوا رجالة معرفش ليه

سليم: والله انت داهية بتبوس بنت انا معملتهاش

عاد مروان وسليم ركضا للشاليه وأدم يضحك عليها حتى أمسك الهاتف وقال بصوت منخفض يشوبه النعاس

أدم: بالنهاية اليه الغريبة دي بقولك...

عادوا للشاليه وناموا.


15=رواية قسوة عاشق الجزء الأول للكاتبة ميمونة الحمد الفصل الخامس عشر

خيبة الامل موجعة جدا وخصوصا عندما تكون من الأقرب لنا

وفي الصباح

استيقظ أدم بوجع رأس لا يرحم

أدم: يخرب بيتكم دي الساعة بقت واحدة الظهر

سليم أن ينام على الارض بينما مروان على الكنب

أدم: يعمل ايه دا بأوضتي والتاني كمان هنا ايه حصل بالليل

بدأ يصحي الاخران

أدم: سليم يا سليم، مروان يا مروان اصحوا

مروان: دماغي مش عارف حصللها ايه

أدم: وانت برضه دماغك

سليم: همممم سبوني عايز انام

أدم: انتم ايه إلى جابكم هنا.

مروان: معرفش مش فاكر أي حاجة

سليم: بلاش رغي عالصبح انتم نسيتوا كنا فالمطعم

أدم: تقصد البار وحصل ايه هناك

دقيقة واحدة أخذت عقولهم لتبدأ باسترجاع بعض احداث الليلة بعد الشرب والغناء والرقص على الشط

أدم بصراخ: سليييييييييييم

سليم: و الله انا انا

مروان: انت ايه يا واطي يا منحط

وقف سليم والدوار ملازمه

سليم: بصوا انا انا

وهرب بدأ يركض في الشاليه

سليم: هاتخبى فين الحمام مفيش غيره

دخل الحمام أغلق الباب.

أدم: افتح الباب يا سيلم بلاش نخلي ليلتك سودا

مروان: هعد للتلاته ان مفتحتهوش هاسجنك

سليم: الرقم الذي تطلبه الان أنه ليس هنا اذا اردت شيئا اترك رسالة بعد سماع الصافرة توت توت توت

أدم: سليم مش وقت لهزار والله بقولك اطلع

سليم: ادوني الامان بالاول

مروان غمز لأدم: خلاص ادناك

سليم: عن ثقة مش كده

أدم: بلاش لعب عيال خلاص افتح الباب

لم يكن ليفتح الباب على مصرعيه حتى امسكاه الاثنان.

سليم: اي الخيانة دي انا وثقت فيكم وخنتوني وضحتكوا عليا برضه مش كده يا حضره الضابط مش كده يا أدم بيه اديتوني الامان

مروان: اخرس والله هعذبك

أدم: تشربنا خمرة يا كلب خمرة نحن ارتكبنا ذنوب قد ايه بسبب مش قادر اتذكر كل حاجة

مروان: كام مرة سألناك ان كانت خمرة وانت نفيت

سليم: خفت منكم والله

ضربه الاثنان حتى جعلوا فوق عينه ازرق

أدم: وكده لونالك وشك

مروان: لسا ماأخدت حقي

سليم بوجع: الله اكبر على المفترين.

اليوم بطوله سليم يحاول التحدث معهم ولكنهم لا يعبرونه

جلس أدم ومروان في الصالة

أدم: هنزل ايمتى يا مروان باطلة ومحولة الإجازة دي

مروان برأيي نتغدا وننزل

سليم: اي رأيكم نبقى لبكرا

مروان: تاكل ايه يا أدم

يبدو أن الاثنان قررا تجاهل سليم

بدأ سليم يلعب بهاتفه وشاهد مقطع فيديو يضمهم ثلاثتهم

سليم: الله

مروان: في ايه خضتني

سليم: انا مبارح صورتكم فيديو بفوني بص

مروان و أدم: وريني.

سليم: اي رأيكم نحطها على الفيديو ونشوفها بصورة أكبر

أخد أدم الهاتف ووضعة في DVD

بدأ العرض ومروان وأدم وسليم

طهر عندما مروان يركض داخل البحر

أدم: ههههههههههه اي دا يا مروان طلعت خطير

سليم: بجد انا ماعملت كده

وبعدها ظهر سليم وهو يغني بصوته المقرف

أدم ومروان: هههههههههه اي الصوت دا

وعند اعتراف مروان

أدم: يخرب بيتك 7 سنين ومتجوزة

سليم: الحب لا يعرف العمر ابدا

مروان: بلاش تريقة دي قصة وراحت بحال سبيلها.

أدم: هي مين الست دي

مروان: متعرفهاش

سليم: يانهارك اسود يامروان بوست بت ومن بقها

أدم: دي فضيحك طلعت كلها

مروان بجخل: والله مش فاكر حاجة

سليم: وانت يا أدم معمتش حاجة ليه

أدم: طول عمري وازن مش زي خيبتك وخيبته.

وعندا وصل للنهاية لم يسمع ماقاله ادم الاهو لانه كان الاقرب للفيديو

مروان: قلت ايه يا أدم بالنهاية

أدم بتوتر: مفيش

سليم: وريني

أدم: خلاص هنحذفه مش ناقصنا فضايح قام بحذف الفيديو بعد أن نسخه دون أن يشعر احد

بعد أن شربوا قهوة ليصحصحوا قليلا بدأت بعض الاحداث تعود لذاكرتهم

أدم: سليم انت مبارح اعترفت بحاجة وندمت عليها بس مش فاكر اي قصدك

سليم بخوف: لا لا مفيش مش فاكر.

مروان: دي تاني مرة تعترف انك عملت غلط بحق حد مين دول

سليم بعصبية: يوووو مفيش مالكم علقتوا كده ليه

أدم: مصيري افتكر يا سليم

مروان: هاسجنك يا سمسيمو

سليم: بلاش تريقة

بعد عدة دقائق مروان بصارخ: يخرابي

أدم: في ايه

مروان: افتكرت البت إلى بوسها دي مكانتش مصرية ممكن سورية أو لبنانية وبعد كدة اتكلمت غلة معرفهاش

سليم: يخرب بيتك دي سايحة

مروان: وانا العبيط قولتها اسمي يعني راحت عليا.

أدم: متخفش نحن كنا بالغردقة وانت ضابط بالقاهرة يعني صعب جدا تلاقيك

مروان: اتمنى

عادوا للقاهرة بعد ليلة مرعبة وصباح فاضح

سليم: انا هاخش انا تعبان جدا

مروان: صوتك دا مش عايز اسمعه

أدم: وانا برضه

سليم: تريحوني على فكرة

انتهى يوم الاجازة الثاني

ومر اسبوع على فراقه عن شغف

في الصباح ذهب الجميع لعمله فشغف ومريم وجدتا عمل في سوبر ماركت كبير.

في الشركة أدم وسليم بدأوا بتعويض مافاتهم بالإجازة فقد تراكم العمل على شكل دفعات

دخل عليهم حاتم وحسام

حسام وحاتم: صباح الخير

سليم وأدم: صباح النور

حسام: بص أنا هدخل الموضوع بدون مقدمات

أدم: موضوع ايه

حاتم: نحن عايزين سليم يحكي الحقيقة بس

أدم: حقيقة ايه

حسام: زي مقالت شغف مريم اشرف من سليم

أدم: حسام زين كلامك واتفضلوا اطلعوا برا لما تتكلموا بشكل عدل ابقوا ادخلوا

حاتم: بلاش يا سليم الكدب انت ضميرك مش بعذبك.

أدم: قلت برا

سليم: سبهم يا أدم انا هاتكلم انا بقالي اسبوع مانمش مرتاح عشان كده

أدم: تقصد ايه.

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقى الرواية زوروا قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع