رواية كذبه صنعت عشق الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبه نورهان أشرف
رواية كذبه صنعت عشق الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبه نورهان أشرف
6=الجزء السادس
نظر لها جاسر باستغراب وهو يقول :سمر مين
سمر بابتسامه :انا سمر صاحبه ميرنا اخت جاسر السيوف اللي عامل الحفله دى
نظر لها جاسر داخل أعينها وهو يقول:اممم تمام
عدلت سمر وقفتها وهي تقول بتساؤل :وانت مين
جاسر بكدب : انا رامز شغال مع استاذ جاسر
سمر بهدوء:انا اتشرفت بمعرفتك
جاسر بهدوء:ده شرف ليا ثم اكمل امال انتي رايحه فين
هنا تذكرت سمر انها يجب عليها ان تغير ذلك الفستان فقالت بابتسامه :هاروح اصلا انا جايه بس الحفله عشان خاطري ميرنا متزعلش لكن انا مش بحب الحفلات بصراحه اوي مليش فيه
رامز بابتسامه :ازاي دي الحفله لسه مابداتش و انا سامع ان هما جايبين مغنيين فى الحفله على اعلى مستوى
سمر بالسخريه: اكيد طبعا هم الناس دول هيعملوا اى حفله دى الفلوس على قلبهم زاى الرز
نظرلها باستغراب: ليه هو انتى مش منهم
سمر بابتسامه :لا ازاي انا منهم طبعا بس انا يعني بشوف الفلوس دي لو راحت لحد محتاج هاتبقى احسن يعني انا بابي لما بيجي يعمل حفله باقوله بلاش منها ونطلع الفلوس دي الناس محتاجه هيبقى احسن لهم ولينا
جاسر بجديه :اكيد طبعا بس انتي ايه اللي عرفك ان هم مابيعملوش خير مش ممكن بيعملوا ده كله مش بيحبوا يقولوا
سمر بسخريه: مين اللي بيعملوا يا عم قلبك ابيض ده انا سمعت ان هم بيعملوا الخدام عبيد عندهم
جاسر بجديه:طب ايه رايك نقعد فى حته فاضيه ونقعد نتكلم مع بعض اصل هنا دوشه اوى
سمر بتوتر :لا مش هينفع اصل انا قائله لبابا ان انا مش هاتخر عشان مش هينفع
جاسر بجدية: طب انا ممكن اوصلك بالعربيه
سمر بتوتر: لا اصل الفيلا بتاعه بابا قريبه من هنا ملهاش لازمه انك توصلني بالعربيه بعد اذنك
ما كدت ان تخرج من الباب حتى امسكها جاسر من يدها وهو يقول :طب ممكن رقمك
سمر بتوتر كيف تقول انها ليس لديه رقم هاتف ولكن تذكرت ذلك الهاتف القديم التي جلبته له امها الذي مغلق منذ ان فارقت البيت فقالت له بسرعه 011 بعد ان انتهت سمر من الهاتف خرجت من الحفل وتركت جاسر ينظر الى اثارها باستغراب لم يعرف وهل هي حقا لا تعرفه ام صنعت ذلك لكي تجذب انتباه لها ولكن اكثر شيء جعله يستغراب هو نفسه كيف ينجذب الى نظرات عينيها المتوتره التي يجعله يشك فيها
ولكن اخرجه من ذلك صوت ميرنا الغاضب وهي تقوله: هو انت كمان وقفت مع الهانم
جاسر باستغراب: هانم مين في ايه يا ميرنا انا مش فاهم حاجه
ميرنا بغضب: الهانم دي كانت واقفه مع يونس وفجاه ماشيت هى دلوقتي واقفه معك ممكن تقولي انت كمان تعرفها منين
هنا تاكد جاسر فعلا من كذب سمر هو حتى لا يتاكد ان اسمها سمر فقل بهدوء: طيب يا ميرنا خ٣ليك عقله لان احنا في حفله وانا مش مستعد ان الحفله دي تبوظ عشان خاطر حضرتك
ميرنا بغضب: طب خالى يونس يتكلم معي كويس ويعرف هو بيتعامل مع مين لاني مش هقبل ان هو يقل مني ولا لاي سبب من الاسباب
جاسر بسخريه :ممكن ما تتكلميش معاه وكده الموضوع يخلص ايه رايك
ميرنا بغضب: يونس بتاعي انا وانا مقبلش انى اسيب حاجه بتاعته
جاسر بسخريه: ميرنا انت سبتيه فامتحوليش في يوم انك ترجعيله لان ساعتها بجد هتقلي من كرامتك قدامه وقدامي و يلا اتفضلي روحي من قدامي عشان انا عندي شغل
ميرنا بغضب: ماشي يا جاسر
تحرك جاسر وهو يبحث باعينه عن يونس يريد ان يساله عن تلك الفتاه ولكن بدون ان يظهر له انه يريد ان يعرف عنها شيء وجد يونس يقف مع مجموعه من رجال الاعمال السعوديين يتحدث معهم فقال: يونس تعال عايزك
استاذن يونس من رجال الاعمال وتحرك تجاه جاسر بتسال :خير يا جاسر في ايه
جاسر بجديه :انا اللي عايز اسالك على حاجه
يونس بسخريه: هي ميرنا لحقت تقولك
جاسر بهدوء: اول ما دخلت الحفله اصلا قالتلى هو في ايه
يونس: ابدا مفيش حاجه دي واحده كانت بتسالني على حاجه دارين مرات جون نظر جاسر داخل اعيونه وهو يقول تمام طب انا هطلع انا في حاجات هاعملها
يونس باستغراب ازاي والحفله والناس
جاسر بجدية: ايه يا يونس هي اول مره انت استقبال الضيوف زي كل مره
يونس بهدوء :طب تمام معنديش مانع بس ممكن بس ترحب بالناس وبعد كده انا هاكمل الحفله عادي
يونس بهدوء: تمام حاضر
بعد نصف ساعه كان يجلس جاسر في مكتبه وضع الهاتف غلى اذنه يتصل بتلك المخادعه كما يقول يريد ان يعرف عنها كل شيء وامامه شريط الكاميرا الخاص ب مدخل القصر لكي يرى وجهها
_________
في غرفه سمر كانت تنام على الفراش وهي تتذكر ذلك الشخص لا تصدق انها كانت بينا حضانه اخذت تستغفر الله وهي تقول :استغفر الله العظيم يارب ايه اللي انا بافكر فيه بس اتلمي يا سمر واحترم نفسك انت جايه هنا عشان تشتغلي مش اكثر من كده بلاش تحلمي احلام انتي مش قدها لان ساعتها هتقومي على كابوس ولكن اخرجها من ذلك الشرود صوت هاتفها فنظرت الى الهاتف استغراب حيث رات رقم خاص فاجابت بتساؤل: مين
جاسر بهدوء: ازيك عامله ايه
سمر باستغراب :مين
جاسر بتساؤل :اى لحقتي تنسى صوتى ده احنا لسه سايبين بعض من نص ساعه
سمر بتوتر: اه اهلا يا استاذ رامز افتكرت حضرتك
رامز بسخريه: حبيت اطمئن عليك وصلت البيت ولا لسه
سمر بهدوء: اه وصلت من زمان ده انا اصلا كنت نائمه
جاسر باستغراب: ايه ده بالسرعه دي غريبه مع أن اقرب فيلا من هنا على بعد 4 كيلو
سمر بجديه :اصل كان معايا الحرس والعربيات ثم أكملت بتسال: هو انت روحت ولا لسه
رامز بهدوء: اه روحت اصل الصراحه ماستحملتش القاعده في الحفله باقولك ايه رايك تقابليني بكره
سمر بتوتر ثم قالت :كان نفسي والله بس بكره مش هابقى فاضيه بص ايه رايك يوم الجمعه
جاسر: خلاص هاستناكي يوم الجمعه استناكي فين قوليلي انتي ساكنه في فيلا مين وانا استناكي
ساره بهدوء: لا ملوش لازمه ممكن نتفق على مكان اروحلك فيه كده يبقى احسن ليك عشان المشوار
جاسر بهدوء: لا عادي بالعكس بس اى رايك نتقبل فى سيتي ستار نقابل بعض هناك
سمر بهدوء: تمام ماشي تصبح على خير بقى
جاسر بسخريه: وانتي من اهل الخير اغلق جاسر الخط وهو يقول انه سوف ياتي بكل تفاصيله ومعلومه عنها ولكن يا شعور بالغرابه من نفسه فهو لم يبحث عن اي امراه من قبل ولم يبحث عن تفاصيل اي انثى بل دائما الاناث هي من تبحث عن تفاصيله ولكن مع ذلك السمر يشعر بشيء غريب لم يشعر به من قبل ولكن كل شيء سوف ينكشف في يوم الجمعه
______
بعد يوم طويل وشاق ذهب يونس الى والدته فهو عندما راى سمر بذلك الفستان شعر بشعور غريب او نقول انه انبهر بجمالها فهي كانت تشبه الملائكه بذلك الفستان فاذهب الى والدته لكي يقص عليها ما حدث معه وجدها تجلس في الغرفه الخاصه بسمر
يونس باستغراب انتي قاعده في اوضه سمر ليه يا ماما
روح بهدوء اصلها وحشتني اللي صحيح هو اخوها كلمك
يونس بجديه لا ما تتصلش بي من بعد ما سافرت ثم بتسالي ليه
روح بهدوء باقولك ايه يا يونس ما تكلمه يا اخويا وخليه فعلا يجوزك البنت والله غلبانه وقمر هي بس عايزه تهتم بنفسها حبه وهتبقى ايه ملكه جمال
يونس بجديه خائف ظلمها لاني مش عارف انا لسه باحب ميرنا ولا لا
روح بابتسامه لو كنت بتحب ميرنا ما كنتش هتفكر في انك تكلم اخوها يا يونس وبجد البنت دي وشها هيكون حلو عليك و باذن الله ربنا هيحلهالك كل مشكله دي بنت طيبه و عسل
يونس بجديه: حاضر يا اما انا كنت جاي اتكلم معك في موضوع بس نسيت الموضوع خالص المهم ممكن تخلينى انام في حضنك
روح بضحك: بالبدله والجزمه
هز يونس راسه بابتسامه وهو يقول :اه ينفع
روح بحب: طبعا اخدته روح في حضنها لا تصدق ان السنين مرت وان طفلها الصغير اصبح رجل كبير ولكن يكفي انه بين احضانها
______
اما في شقه سوسن كانت تجلس على السرير والدموع تنهمر من عينيها حزنا على ابنتها فدخلت على ابنته الصغيره سميره نظرات لها بهدوء: ماما هي فين سمر انا وحشاني اوي
سوسن بدموع: باذن الله هترجع قريب يا حبيبتي
عبد الحميد بقوه: لو رجعت هقتلها
سوسن بغضب باقولك: ايه يا عبد الحميد ما تتكلمش على بنتي كلمه واحده وخليك في حالك واحترم نفسك
عبد الحميد بغضب باقولك ايه يا سوسن احترمي نفسك
سوسن بسخريه وكنت احترمت نفسك وانت عايز تموت بنتك عشان كرامتك اللى مفكرتش فيها لما كنت عايز تبيعها
عبد الحميد بغضب بنتك كسرت رقبتنا وسط الناس
سوسن بسخريه طب ما انت كسرت رقبتنا قدام الناس ولا انت لما كنت عايز تبيعها بالفلوس كان عادي ولما هي رفضت كده بقى مش عادي باقولك اى يا عبد الحميد انا عيالي خط احمر عشت طول عمري خدامه في البيوت عشان خاطر عيال ومش هاجي دلوقتى تضمرهم كفايه انك دمرت واحده مش هضمر الباقي عشان خاطر عيونك فى واحده ضاعت مني بسببك وبسبب طمعك
عبد الحميد بسخريه :مش طمع انا لوحدي انتي كمان كنتي طماعه وكنتي بدور على الفلوس
سوسن بدموع وهي بنتي رحت عشان خاطر الفلوس ربنا يرجعك ليا ثاني يا سمر
____
مرت الايام دون ان يحدث شيء جديد فسمر لم تخرج من مطبخ بعد ذلك اليوم و ها قد اتي يوم الجمعه نظرت الى المال الذي معها وجدته ليث معاه اى شئ فنظرت الى رنا بس برجاء: بقولك يا رنا ممكن تدينى 200 جنيه لحد الاقبض
رنا بابتسامه : من عيني يا سمر خذي دي 250 كمان مش 200 بس امانه عليك ترجعهملي اول ما تقبضي
سمر بحب: ربنا يخليك يا رنا مش عارفه اقولك ايه والله
اتجاهات سمر الى غرفه ملابسها فلم تجد اي شيء مناسب فهي لا تمتلك اى قطعه هدوم سوى التي اشتراها لها يونس في ذلك اليوم فنظرت الى نفسها عبر المراه بسخريه: ايه هتبقى بنت ناس ولبسه هدوم دي هيبقى منظرك عامل ازاي
سمر بهدوء: طب هاعمل ايه بس ده انا معنديش هدوم خالص
عقلها في بجدية: مفيش غير حل واحد انك تطلعي اوضه ميرنا وتاخذي اى حاجه قديمه من عندها
سمر بغضب: لا ما ينفعش كده هتبقى اسمها سرقه وانا مش حراميه
عقلها بسخريه: هو انتي مكنتيش اول مره حراميه وبعدين انت هترجعي الهدوم وبعدين انتى شفتي عندها هدوم قد ايه لكن انتي معندكيش وبعدين يا ستي عشان ما تبقيش حراميه قوي خذي حاجه قديمه
سمر بتفكير :طب اطلع فوق ازاي الخدام مبيطلعوش فوق غير بطلب منهم
عقلها بهدوء :بصي اطلعي بهدوء وما تخليش الاوليه اللي اسمها سماح تشوفك وطلعى بسرعه على اوضه ميرنا وخذي اي هدوم تعجبك
سمر بهدوء: تمام ماشي
خرجت سمر من الغرفه واتجهت الى السلم في ذلك الاثناء كان ينزل جاسر من على السلم لكي يذهب الى سيتي ستار لكي يقابل سمر
اى اللى ممكن يحصل فى البارت القادم
7=الجزء السابع التفاعل وحش جدا لو فضل كدا هوقف الرواية
كان ينزل جاسر على الدرج القصر بسرعه فاهو ولا اول مره يطتوق لكى بري انثه فى حياته كنت دايما النساء هى من تريد ان تحصل على نظره منه ولكن أكثر شيء يريد أن يعرفه هو ما تلك الحاله الغريبه التى تحيط سمر
ولكن أوقفه صوت ميرنا التي نادت عليه بسرعه :جاسر جاسر استنا انا عاوزك
جاسر بهدوء:عاوزه اى يا ميرنا انا مش فاضيلك
ميرنا بسرعه :بقولك اى استنا انا عاوزك عاوزه اتكلم معاك فى موضوع مهم
جاسر بملل فاهو يعلم ان اخته لان تمشي سوي بعد أن تتكلم معاه فنظرا لها بغضب:عاوزه اى يا ميرنا قدمك خمس دقائق
فى نفس الوقت كنت استمعت سمر الى صوت ميرنا وهى تقول :طب تعال ندخل اوضتى ونتكلم مع بعض
جاسر بجدية:لا تعالى اوضتي عشان كمان نسيت المفاتيح
اتجاه كل من ميرنا و جاسر إلى غرفتهم ام سمر كنت تقف على السلم
قلبها :بصي دى اشاره من ربنا وبعدين يا سمر اللى انتى بتعملى ده غلط انتى هربتى من ابوكى عشان عاوز يستغلك انتى بقا بتعملى اى دلوقتى مانتى بتستغلى نفسك
عقلها بسخريه:اسكت انت يا هبل ابوها كان عاوز يجوزها واحد هى قد أحفاده لكن ده لا ده شاب قمر وحلوه انتى مشوفتش منظره ولا اى
قلبها بسخرية :وانت يعنى اى اللى يعرفك أن الراجل ده محترم مش ممكن واحد زباله عاوز يضحك عليكى
عقلها بهدوء:لا ده واحد محترم كويس ثم أكمل بغضب :يلا بسرعه يا سمر اطلعى جرى عشان تجهزى قبل ما البومه دى ترجع الأوضه تانى
ركضت سمر بسرعه الى غرفه ميرنا ودخلت بسرعه الى غرفه الملابس وذهبت بسرعه واختارت بنطلون جينز اسود وعليها بلوزه من ألوان بيبي بلو واخذت تبحث عن اى شئ يشبه الطرحه لكى ترتديها فأخذت طرحه صغيره ونزلت تركض من الغرفه
ام فى غرفه جاسر كان يجلس على الفراش بملل وهو يقول :انتى عاوزه اى دلوقتى يا ميرنا
ميرنا بهدوء :عاوزه ارجع ل يونس اى الغريب فى الكلام ده
جاسر بسخرية وانتى عاوزه اى مني بقا أن شاء الله
ميرنا بغرور :تقوله انى عاوزه ارجعله
جاسر بسخرية اكبر ده على اساس ان يونس خدام عندنا وا هو مستني حضرتك تتكرمي عليه وترجعيله انتى فكره نفسك مين فى اى يا ميرنا ركزى فى اللى بتعملى والكلام اللى بتقولى
ميرنا بغضب:يعنى اى
جاسر بهدوء:يعنى لا انا مش هخالى صاحبي يرجع لحضرتك عشان خاطر سواد عيونك وانتى لو عاوزه روحى اعتذر وقوليله انك اسفه وشوفى هو هيوافق ولا لا
قال ذلك وقام من على الفراش وتجاه الى باب الجناح
ميرنا بغضب :انت رايح فين و سيبنى
جاسر بسخرية:اصلى مش فاضي لهبلك ده
قال ذلك وخرج من الغرفه و فى خلال دقائق كان يخرج من القصر بأكمله
ام فى غرفه
سمر كنت تقف امام المراه وهي لا تصدق نفسها من يرها يظن انها فعلا بنت شخص مهم فنظرات إلى نفسها بابتسامه واخذت تضع تلك القطع الصغيره التى لا تعرف حته اسمها(اسكارف) و اتجهت إلى البوابه الخارجية للقصر
اتجهت ميرنا الى غرفتها واتصلت ب يونس
أم عند يونس كان ينام على الفراش بجانب امه استيقظ على صوت هاتفه نظر الى هاتف بستغراب ميرنا تتصل به غريب أجاب بهدوء
الو
ميرنا بجدية:أزيك يا يونس عامل اى
يونس بهدوء :كويس الحمدلله انتى عامله اى
ميرنا بهدوء:يونس انا عاوزه اتكلم معاك فى حاجه مهمه
يونس بجدية: خير يا ميرنا فى اى
ميرنا بجدية يونس انا عاوزه نرجع لبعض تانى
يونس بجدية:اسف يا ميرنا انا مش خاتم أو سلسله عشان امشي حسب رأي حضرتك عشان كدا انا اسف يا ميرنا وياريت تنسينى خالص يلا باي
اغلق الهاتف دون أن ينتظر رد من ميرنا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فى ستي ستارز كان يقف جاسر أمام باب المول ورجاله فى كل مكان
بعد مرور نصف ساعه كنت تنزل سمر من سياره اجره هنا تاكد جاسر من شكوكه وظهرات ابتسامه ساخره على واجه ولكن ما أن رأى ذلك السكارف تذكر اخر سفاريه إلى ولده عندم كان فى باريس وجلب اسكارف شبه ذلك ل ميرنا
ذهبت له سمر وعلى واجهه ابتسامه وهى تقول اذيك يا رامز عامل اى
جاسر بسخرية:انا الحمدلله انتى اللى عامله اى
سمر بابتسامه متوتره : الحمدلله بخير مالك
ج يااسر بهدوء:مفيش حاجه بس اصل مستغرب اى اللى يخليكي تيجى ب تاكسي بدل العربيه
سمر بكذب :ابدا اصل انا مش بحب اركب عربيات كتير
جاسر بهدوء:اه تمام طب يلا ندخل
دخلت سمر الى المول وكنت تنظر حولها بستغراب كنت تشعر نفسها فى عالم جديد وغريب عليها ولكن أيضا تشعر بسعاده غريبه
ام جاسر كان يشعر هو أيضا بستغراب ولكن من نفسه فهو لا يعرف لماذا بعد أن اكتشف كذبه يريد أن يكمل الكذبه فاهو سعيد بذلك التغير الذي يحدث فى حياته
سمر بملل :اى ده انا زهقت طب اى رايك نروح على عربيه فول نأكل هناك احسن اصل الصراحه حاسه بملل من الأماكن دى
جاسر بستغراب :عربيه فول
سمر بسخرية:بقولك اى متعملش فيها ابن ناس وبعدين بلاش تستعر من اصلك يلا بينا
جاسر بهدوء:استعر من اصلى طب عاوزه تروحى فين
سمر بتفكير:شارع المعز
جاسر بهدوء:يالا بينا
خرجت سمر من المول هى و جاسر الذي كان لا يصدق أنه سوف يذهب إلى ذلك المكان لا والاكثر من ذلك انه يمشي مع تلك المجنونه
جاسر بهدوء:طب احنا هنروح المكان ده ازاى
سمر بجديه :هو انت متعرفش المكان ده
جاسر بجدية:لا ولا عمرى راحت فيه
سمر بتفكري:يبقا يلا بين نركب تاكسي
ركبت سمر هى و جاسر التاكسي وفى خلال نصف ساعه كنت تقف السياره امام مدخل شارع المعز واقفت شمس تنظر الى جاسر بستغراب :حاسب الراجل
جاسر بهدوء:تمام اخرج جاسر ٢٠٠جنيه واعطاها الى ساق التاكسي الذي شعر بفرح ام سمر نظرات له بصدمه وهى تقول اى ده كله
جاسر بهدوء: امال المفروض كام
سمر بسخرية:لا ولا حاجه يالا بينا
دخلت سمر شارع المعز وهى تشعر بسعادة بالغة واقفهم مصور وهو يقول :تتصور يا باشا
جاسر بجدية:تمام
بعد مرور ساعه كنت تجلس سمر على أحد المقاعد أمام جاسر الذي ينظر لها بابتسامه :ها بقا قوليلى انتى تبقي مين
سمر بضحك :طب مانا قولتلك انا سمر
جاسر بهدوء: ايوه انا عارف بس انا بسال انتى بنت مين
هنا ضغط سمر على شفتيها لا تعرف هل يجب عليها أن تقول الحقيقه ام تستمر فى تلك الكاذبة التى تودى بحياتها ولكن هى لا تكذب هى تتجمال
جاسر بستغراب مالك ساكته ليه
سمر بهدوء:ابدا مفيش حاجه انا بس سرحت مش اكتر المهم دلوقتى انا سمر اخت ريان أكبر مستورد العربيات
هنا ارتسمت ابتسامه ساخره على واجه جاسر وقال طب ده انتوا عيله معاكوا فلوس
سمر بضحك:ده قر ولا اى
جاسر بابتسامه:لا حسد
بعد مرور ساعتين كان يركب سمر و جاسر التاكسي وهو يقول تحبي اوصلك لفين
سمر بجديه:انا عاوزه ارجع تانى على ستى ستار
جاسر بجدية :طب ما تخلينى اوصلك لحد بيتك
سمر بجدية:لا ملوش لازمه
بعد ربع ساعه كنت تنزل سمر من السياره فنظرات الى جاسر بابتسامه : شكرا ليك بجد كان يوم حلو
جاسر بابتسامه:لا انا اللى عاوز اشكرك بجد النهارده كان يوم حلو اوى بجد كان نفسي مخلصش
سمر بابتسامه : دائما الوقت الحلو بيعدى بسرعه يلا باى
جاسر بهدوء:باى ذهبت سمر من أمام جاسر ام جاسر اتصل ب يزن قائد الحرس الخاص به
جاسر بجدية:اى يا يزن جبت كل المعلومات عنها ولا اى
يزن بجدية :اه يا فندم وبعت كل المعلومات على الفون بتاع حضرتك
جاسر بجدية :تمام يا يزن
اغلق جاسر الهاتف ونظر إلى تلك المعلومات الذي بعتها له يزن نظر لها بصدمه لا يصدق ما يقرأه ماذا هل هي خادمه فى القصر الخاص به هنا دار سوال داخل راسه هل هى ترسم عليه ام ماذا ولكن كل شيء سوف ينكشف فى الاتى
_______
بعد مرور ساعه كنت تنام سمر على الفراش بكل سعاده وفرحها فاهى تشعر بأن الدنيا بدأت تضحك لها ولكن اخرجها حديث قلبها
مبسوطه وفرحانه بي اى انتى عامله تكدبي وكل كدبه بتجر كدابه اكبر من التانيه كانك بتدورى على الكدب فين وتروحى ليه
عقلها:وفيها اى ادام مش بضيق حد يبقا اى الغلط
قلبها :ماشي بس انا بدات احس بحاجه غريبه وده معناه انى بدأت احبه
عقلها بجديه:لا اوع تقول كده خلينى انا اتصرف بطريقه إلى تعجبنى
قلبها :انا مش هتكلم ومش هقول حاجه اعمل اللى انتى عاوزه بس احب اقولك ان كل كدابه انتى بتقوليها بتجر واحده تانيه اكبر فاخلى بالك بقا
سمر بهدوء:انا مش هشوفه تانى خلاص انا مش هعمل لنفسي مشكله عشان اى حاجه
🌺🌺🌺😭🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
التفاعل زفت وشكرا ليكم بجد
الحلقه الثامنه
ولكن قطعها رنين هاتفها الذي يعلن اتصل من رامز نظرات الى الهاتف بتوتر ماذا عليها ان تفعل هل ترد عليه وتنقض ذلك الوعد الذي وعدت نفسها به ام ماذا عليها ان تفعل
فى غرفه جاسر كان ينظر الى غرفه سمر عبر جهاز بسخريه فاهو قد جعل يزن يركب كاميرا فى غرفته لكى يراها فى كل لحظة
جاسر بسخريه اى مش عاوزه تردى ليه هتبطلى كدا
عقله بسخريه طب مانت كمان كدبت على اساس انك انت اللى قولت الحقيقه وهى اللى كذبة عليك بس لا انتوا الاتنين كذبين
قلبه بهدوء:لا انا مش كدب هى اللى بدات فى الكذبه يبقا عليها انها تستحمل وبعدين دى مش كدبه بس لا دى كدبه ونصابه كمان كفايه انها حراميه وسرقت هدوم اختى عشان تروح تقبلنى الغبيه فاكره ان مفيش حد هيقدر يعرفها
عقله بسخريه: طب مانت كمان كدبت عليها وقولت انك رامز صح ولا لا بلاش تقول انها كدبه وانت زايها وبعدين دى اول مره حد يضحك عليك وتعمل كدا اى فيك متغير يا جاسر انت نسيت انك جاسر السيوفي اللى محدش يقدر يكذب عليه يبقا يجب عليك انك تعمل فيها اللى المفروض يتعمل مع اى حد
قلبه بغضب:لا انا مش هقبل أن يتعمل معاها اى حاجه ابدا
جاسر بغضب:بس انتوا الاتنين انا محدش يقول انا هعمل اى وانا بتكلم معاه عشان بس اعرف ان هى عاوزه اى مش اكتر من كدا
اتصل ب سمر مره اخرى
سمر بهدوء:الو
جاسر بجدية:الو اذيك يا سمر عامله اى
سمر بجدية:انا الحمدلله بخير والله انت اللي عامل اى روحت
جاسر بجدية:اه انا روحت من بدرى وانتى اى
سمر بهدوء :انا كمان روحت
جاسر بهدوء: بجد كان اليوم حلو جدا لدرجه ان عايزه يتعاد تاني
سمر بابتسامه :شكرا شوف انت فاضي امتى في شغلك و لو كده نخرج بس انا مش بينفع اخرج غير يوم الجمعه
جاسر بابتسامه خبيثه :جمعه ليه مانتى ممكن تخرج في اي وقت عادي
سمر بتوتر : اصل مش بيبقى فاضيه غير يوم الجمعه بس
جاسر بهدوء: تمام مش مشكله يوم الجمعه هابقى اقابلك انا كده كده باخذ برده اجازه جمعه
حكت سمر راسها بتوتر وهي تقول :اه طبعا يوم الجمعه حلو جدا بس انا مش هينفع اخرج الجمعه الجايه لان عندي ظروف بس ممكن نتقابل اول جمعه في الشهر الجديد
هنا ظهرت ابتسامه ساخره على وجه جاسر وهو يقول :تمام انا ماعنديش مانع وبجد تشرفت ان انا عرفتك انت انسانه مختلفه قال ذلك بسخريه ولكن لم تشعر بها سمر فهي تظن انه يحبه لا تعرف انه يلعب عليها لعبه كبيره
سمر بتوتر هاقفل :انا بقى هقفل الفون احسن بابي بينادي على
جاسر بهدوء: تمام باي
سمر بهدوء: باي اغلقت سمر الهاتف واتجهت الى المراه وهي تقول غبيه غبيه اى اللي انتي بتعمليه ده بتوقع نفسك في مشكله ثانيه ليه ما تتكتمي وتسكتي ولا ما بتعرفيش تمشي من غير مشاكل ثم قالت بدموع طب اعمل ايه بس في مشكله اللي انا بوقوع نفسي فيها دي طب اعمل ايه دلوقتي اعمله بلوك من على التليفون ولا اعمل اى بس ثم نظرت الى المراه بتوتر اكيد دلوقتى هو فكرني بنت راجل اعمال ميعرفش ان انا ياما هنا ياما هناك اه يا ا مرك يا سمر كل ما تقومي من الحفره تقعي في ضحضيره اكبر منها جلست تفكر ولكن لم تجد حل في تلك المعضله التي وقعت فيها نفسها بسبب غبائها ولكن ماذا عليها ان تفعل سوي ان تكمل تلك الكذبه اما في غرفه جاسر كان يجلس امام اللاب توب يشاهد كل شيء و ضحكه ساخره على وجهه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في غرفه ميرنا كانت تنام على الفراش والدموع تنهمر من عينيها فهي تظن نفسها لديها من الجمال والمال ما يكفي ان لا يرفضها اي احد ولكن قد صفعها يونس صفعه قويه لقد داس على كبريائها بقدمه ولكن هي من فعلت ذلك بنفسها بسبب غرورها وتكبرها ولكن اخرجها من ذلك صوت هاتفها فواجدت شريف هو المتصل في اجابه عليه وهي تمسح دموعها وتقول :خير يا شريف في ايه
شريف بجديه مالك يا ميرنا في ايه صوتك عامل كده ليه
ميرنا بدموع: بقولك يا شريف انا مش فاضيلك اقفل دلوقت
شريف بسخريه: في اى يابنتى ما تقولي في ايه هو انا لازما اتحايل عليك
ميرنا بدموع :يونس يا شريف حب واحده تانيه غيري وشكله كده عايش حياته
شريف بسخريه :طب وانتي ايه المشكله عندك
ميرنا بدموع :مشكلتي اني بحبه
شريف بسخريه :غريبه مش انتى اللي رفضتيه و كنسلتي الموضوع كله ولا انتي حسيتي انك عايزاه لما شفتها عيش حياته
ميرنا بغضب :في ايه يا شريف هو انت بدل ما تقف جنبي بتقولي كده بجد انا مش فاهمه كلكم ضددى كده ليه
شريف بجديه :بصي يا ميرنا انتى صحبتى وكل حاجه وانا باحبك زي اختي و بجبلك اللي الصنف اللي انتي عاوزه مع انى ضد كده بس عشان خاطر انتب متزعليش مني بس فى الموضوع انتى مش بتحبي يونس ممكن اللي انت شايفاه ان هو سابك وراح لغيرك في دي حاجه ضايقتك وحسيت كان انتى مش فارقه معها لكن انتي كحب لا انتي مش بتحبي
ميرنا بغضب: للدرجه دي انتم شايفيني زباله
شريف بجديه: لا يا ميرنا انتي مش زباله بس انت فيك حته مش حلوه ممكن اتخلقت جواكي بسبب اللي انتي بنت ناس اغناها شايفه ان كل طلباتك لازم تبقى مجابه مش اكثر عشان كده انا باقولك انتي مش بتحبيه انتي بس لان هو رفضك وان هو بدا يعيش حياته من اول وجديد انتي شايفه ان هو كده وحش وانا انتى بتحبيه بس في الحقيقه لا
ميرنا بغضب: اقفل دلوقتى يا شريف انا مش عايزه اتكلم
شريف بهدوء: حاضر يا ميرنا اللي انت عايزاه بس انا حبيت انصحك لانك زي اختي
اغلقت ميرنا الهاتف ونظرت الى صوره والدها بدموع وهي تقول كله فاهمني غلط كله شايفني وحشه مكانش في حد بيقف جنب غيرك انت مشيت وسبتني ليه حتى ابنك اللي انت حاطتنى امانه في رقبته بيعاملني وحش فاكرني شغاله عنده
ثم اتصلت علي والدتها التي هاجرت الى فرنسا بعد موت والدها وزوجها الحبيب و تركت تلك الطفله وحيده بين الدنيا تتخبط فيها بمفردها
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في فرنسا كانت تجلس لمياء امام شرفه المطله علي برج ايفل في شقتها هي وزوجها التي اشتراها لها لكي تقضي فيها ايام الصيف هنا تذكرت عندما كان يعاملها على انها طفلته
فلاش باك كانت تقف امام الشرفه وهي تنظر اليها بالسعاده بالغ وهيام ولكن قطع يد عبد الرحمن التي التفت حول خصرها بكل حب فتحدثت
لمياء بسعاده :بجد ربنا يخليك لي يا عبد الرحمن مش عارف اقولك ايه انت احلى حاجه في الدنيا دي كلها
عبد الرحمن بسعاده: انا احلى حاجه عشان انا معاكى بس ايه رايك في الشقه حلوه بجد
لمياء بدلال : تو مش حلوه دي تحفه حاسه ان انا في جنه واحلى حاجه ان هي بطل على برج ايفل بس انا عايزه اسالك بقى سؤال انت جايبها عشان انا باحب المكان هنا ولا انت جايبها عشان تلعب في ديلك
عبد الرحمن بضحك:اكيد جايبه عشان العب بدلي ثم أكمل بحب اكيد جايبه علشان انتي بتحبها وعشان بتحبي المكان هنا
قرصته لمياء من خده وهي تقول:قولى يا عبده بتحبني قد ايه
عبد الرحمن بهيام: سؤال صعب تصدقي بس اللي اعرفه اني باحبك حب محدش حبه في الدنيا لحد لمياء انتي مش حد قليل ولا بسيط انتي جنه انتي حاجه حلوه عارفه انا بحبك قد حبك للتاريخ والاثار بحبك ادهم واكثر كمان
لمياء بعشق : على كده انت بتحبني جامد اوى
عادت لمياء من تلك الذاكره على تلك الدموع التى تنهمر من عيونها وهي تقول: سبتني يا عبد الله ومشيت طب ماخدتنيش معاك ليه ده انت وعدتني انك مش هتمشي غير و معاك خلفت بوعدك ليه
اخراجها من الحزنه صوت هاتفها الذي يضيء باسم ابنتها لمياء بهدوء :ميرنا عامله ايه يا روحي
ميرنا بدموع :انا تعبانه اوي يا مامي انا عايزه اجيلك
لمياء بخوف :مالك يا ميرنا فيكى ايه يا حبيبتي قولي طمنيني عنك
ميرنا بتعب: ابنك قاسي على اوى يا ماما وانا مش هاقدر اعيش هنا اكثر من كده ارجوكي خدني عندك
لمياء بجديه: بكره هيكون عندك تكت الطياره تيجي هنا في اسرع وقت
ميرنا بهدوء: بس جاسر ممكن يرفض كده
لمياء بقوه: ملكيش دعوه انا هاتكلم معاه
ميرنا تمام يا مامي اغلقت ميرنا مع ولدتها الهاتف
ام لمياء نظرات الى صورت زوجها وهى تقول: جاسر بقا غريب من ساعت ماسبتنا ومشيت ق ربنا يرحمك يا عبد الله لو كنت لسه عايش كنا كلنا هنكون في القاهره دلوقت بس والله ما اقدر ارجع هناك تانى كل لما اروح هناك وارجع القصر اشوفه كل لحظه لينا هناك ومقدرش اقعد وكمل قلت ذلك واخذت تبكى
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في صباح اليوم التالي تحديدا في الشركه جاسر كان يجلس على مكتبه بكل هدوء ينظر الى المارين في الشارع عبر زجاج مكتبه ينتظر دخول يونس فهو يريد ان يعلم كل شيء عن سمر بعد مرور 10 دقائق كان يدخل يونس بكل هدوء الى مكتبه جاسر
يونس بجديه :خير يا جاسر في ايه
جاسر بجدية: ابدا مافيش حاجه انا بس كنت عايز اتكلم معك في موضوع البنت اللي انت قلت انك عايز تشغلها عندي هو انت شغلتها ولا ايه
يونس بضيق: اه يا ابني دي شغاله عندك بقلها اسبوع وشويه كمان في قلب المطبخ
جاسر بتساؤل: اه هى البنت دي انت تعرفها منين يا يونس يعني انت عرفها كويس
يونس بجديه :الصراحه البنت دي انا لقيتها واقفه في الشارع وبتقول انها كانت عايشه عند عمه ومرات عمه طردوها وبعدين هي كانت عايزه اي حد يساعدها وانا قلت اشغالها عندك
جاسر بسخرية:طب وانت ايه اللي عرفك ان البنت دي فعلا كده مش ممكن يكون حد باعتها عشان تسرق اي مشروع من عندنا انا شايفك مسالم جدا يا يونس ودي حاجه غريبه
يونس بهدوء :والله البنت دخلت البيت عندنا وباتت مع والدتي يوم و بنت محترمه جدا هي اه تصرفات غريبه ومجنونه شويه بس كويسه
جاسر بجديه :تمام يا يونس اتفضل انت روح على مكتبك
يونس بستغراب: تمام بعد اذنك عند
خرج يونس من المكتب فاتصل جاسر بيزن وتحدث معه بجديه : بص يا يزن كل المعلومات عن سمر من ساعه ما اتولدت لحد ما دخلت البيت عندى
يزن بجديه: تمام يا فندم يوم بالكثير وتكون كل المعلومات عند حضرتك
اغلق جاسر الهاتف وهو يقول ماشي يا سمر لما نشوف انت وراكي ايه مسك هاتفه واتصل بها
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
اما عند سمر في المطبخ كانت تقف تغسل الصحون بجانب رنا التي تنظر لها بغمزه وهي تقول :ايه يا بت عملتى ايه امبارح
سمر بابتسامه: هاكون عملت ايه يعني ماعملتش حاج
رنا بجدية: اخلصي يا بت بطلي احكيلى هو انتي اتعرفتي على حد من الحرس ولا ايه
سمر بهدوء: لا ولا على حرس ولا حاجه انا بس كنت عايزه انزل اجيب حاجات ليا
رنا بابتسامه: ماشي يا اختي قولي اللي عايزه تقوليه بس انا برده عارفه ان في وراكي وسر ولكن اخرجهم من ذلك صوت هاتف سمر التي عندما نظرت الى الرقم ترقرقت على جبينها حبات العرق
_______
بارت طول اهو يكشى يكون فى تفاعل
الحلقه التاسعه
نظرت سمر الى الهاتف بصدمه فتحدثت رنا بتساؤل :مالك يا بت فيكى ايه وشك احمر واصفر كده ليه
سمر بتوتر: مفيش حاجه انا كويسه اهو
رنا بسخريه: في ايه يا بت هو انتي شايفاني هبله ما تقولي في ايه
سمر بهدوء :مفيش حاجه انا داخله الحمام خلصي انتي المواعين
رنا بسخريه :ماشي يا ست سمر هاخلص انا الحاجه لحد ما نشوف اخرتها ايه معاكى
سمر بهدوء: اخرتها حلوه ان شاء الله خلص انتي بس
تحركت سمر تجاه الحمام بكل سرعه وعندما دخلت ردت على جاسر بكل هدوء: ازيك يا رامز عامل ايه
جاسر بجديه: الحمد لله انا كويس انا قلت اتصل اطمئن عليكى
سمر بهدوء: تسلم ربنا يخليك
جاسر بجديه: بتعملي ايه سمر ابدا مفيش كنت في النادي
ضحك جاسر بسخريه وهو يقول: نادي ايه بقى
سمر بجدية: هيكون نادي ايه يعني
جاسر بالسخريه :اصل النوادي لها اسامي يعني في نادي الجزيره في نادي المقاولين العرب في كذا نادي انتي بقى مشتركه في انهي نادي
سمر بتوتر :مشتركه في نادي الجزيره
جاسر بجديه :ده نادي حلو جدا بس اسمع ان هو غالي
سمر بسخريه اه هو غالى جدا بس بابي مدخلني فيه
جاسر بهدوء: تمام ثم أكمل بجدية طب انا هاقفل بقى انا عشان ورايا شغل هابقا اكلمك بعدين
سمر بهدوء: تمام وانا هستناك اغلق سمر الهاتف وهي تضع يدها على قلبها وتحمد الله ان رامز لم يكشفها ام جاسر كان يضحك عليها بسخريه وهو يقول: نادي ايه يا بنت الكلب انت فاكره انك بتضحكي علي وحياه امي مكونش جاسر السيوفى غير لما اجيب قرارك واعرف ايه اللي وراكي بقا انتي فاكره نفسك ناصحه وهتضحك على تبقى غلبانه
____
اما عند يونس كان يتصل بوالدته وهو يقول لها بهدوء
بقولك ايه يا روح انا اخو سمر اتصل بي اكلمه ان انا عايز اتجوزها ولا اعمل ايه
روح بسخريه: هي دى محتاجه تفكير يا اهبل يا ابن الهبله اكيد طبعا كلمه البنت لو طلعت من يدك مش هتعرف تجيب واحده زيها ثاني بت جدعه مش زي الحربايه اللي انت كنت هتخطبها
يونس بهدوء :ماشي يا روح انا هاكلمه بس صدقيني مش عشان باحب البنت لا عشان خاطرك انتي
روح بسخريه: وحياه امك انت كداب هو فى واحد بيتجوز واحده عشان خاطر امه وبعدين دى احسن من البومه الثانيه اخت صاحبك اللي صحيح هي كانت بتتصل بيك عايزه ايه
يونس بسخريه: هو انتي ماكنتيش نائمه
روح بضحك: لا يا حبيبي ماكنتش نائمه وبعدين انا باسمع دبه النمل واسال ابوك كان لما يجي يتكلم في التليفون كنت بصحي من اقل حاجه عشان اشوفه بيكلم واحده على ولا لا
يونس بسخرية :انتى عليكى حبه حركات يا حاجه ثم اكمل بهدوء مفيش حاجه كنت بتتصل عايزاني ارجع ليها تانى
روح بسخريه: ليه وحياه امها فاكره نفسها مين بنت برندل ولا فكرنا قاعدين مستنيين ان حضرتها تتشرف علينا وتقبل انها تتجوزك ده يا اخويا الهم ده ده الحمدلله انك سبتها
يونس بتسأل: اموت واعرف مش بتحبها ليه
روح بسخرية:وانا احبها ليه واحده حطه مناخرها فاكر انها ياما هنا ياما هناك مش عارفه على خيبت اى
يونس بجدية:بجد ولا عشان الحج اللى ماختارها صح
روح بجديه: لا على فكره وعلى فكره يا يونس مش معنى ان انا و ابوك انفصالنه عن بعض انى بكره لا انا بحبه وبحترمه جدا كمان بس احنا في ظروف حصلت احنا مقدرناش نكمل مع بعض فيها وبعدين يا يونس احسن حاجه انك تطلق انتوا و مراتك و ابنك عايشين فى حب افضل بكتير ماتعيشوا فى قرف وكره وابنك يكون شايف اب وام كرهين بعض
يونس مستغرب:انا مستغرب أن بعد الحب الكبير اللي ما بينكم الاثنين انفصلوا عن بعض وحته مش عايزين ترجعوا لبعض
هنا ضحكت روح وهى تقول : في اغنيه حلوه اوى عاوزنا نرجع زاى زمان قل للزمان ارجع يا زمان يلا يا ابن روح عشان عاوزه اعمل الاكل اصل ابوك جاي يتعشى معنا النهارده
يونس بسخرية: ماشي يا روحي اعملي اللي يعجبك ودلعي وتبغدادى زي ما انتي عاوزه بس صدقني هترجع يا جميل
ضحكت روح بدلال وهي تقول :ماشي يا اخويا يلا قفل بقا
اغلقت روح الهاتف وهى تقول والله و هتتجوز يا يونس وهتجيبلي احفاد يملوا على البيت بدل ما انا قاعده لوحدى
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
اما عند ميرنا كانت تجلس في غرفتها بملل وضيق على فضغط على الجرس فأجبت عليه سماح بكل هدوء: تحت امرك يا ميرنا هانم
ميرنا بهدوء:سماح عايزه البنت اللي طلعت سعدتنى ساعه الحفله تطلعلى
سماح بجديه: خير يا ميرنا هانم هي عملت حاجه ضايقت حضرتك
ميرنا بهدوء:لا ماعملتش حاجه انا عايزاها تسعدنى مش اكتر
سماح بهدوء: تمام دقيقتين وهتكون عند حضرتك يا هانم اغلقت ميرنا او الجرس ونظرت الى نفسها عبر المراه وهي تقول ماشي يا يونس بقى انت ترفضني انا هخليك تندم على انك رفضتنى
لم يامر دقائق وكانت تدخل سمر بتوتر الى الغرفه فمنذ ان قالت لها سماح ان ميرنا تطلبها شعرت ان ميرنا قد علمت ماذا فعلت بهدومها فنظرت الى ميرنا بتوتر وهي تقول :تحت امركم يا ميرنا هانم
ميرنا بغضب: بقولك ايه يا بتاعه انتي عاوزاكي تحضريلي الفساتين اللي انا حاطه على الكرسي بره في قلب الشنطه والجزمه لو لقيت حاجه محطوطه بشكل مش لطيف او محطوطه بشكل يبوظها تصدقيني ساعتها اقل حاجه ممكن اعملها اني هولع فيكى
سمر بهدوء: تمام يا ميرنا هانم ربع ساعه كل حاجه جاهزه
ميرنا بسخريه: اما نشوف بعد نصف ساعه كانت انتهت سمر من وضع كل شيء في الحقائب الخاصه بميرنا ونظرت لها ميرنا بجدية :انتي يا بتاعه
سمر بهدوء: اسمي سمر يا هانم
ميرنا بجدية: تمام بصي يا سمر خدى بلوزه والبنطلون والفستان دول انا مش عايزاها
اخذتهموسمر بفرحه :بجد يا هانم
ميرنا بسخرية :وانا من أمته و انا باهزر معكم يلا خديهم وانزلى عشان ما يرجعش في كلمي
نزلت سمر من على السلم وكادت ان ترقص الفرحه فهذا هدوم جديده سوف تقابل بهم رامز ولكن تذكرات هامها واخواتها فهم عائلتها الوحيده
فذهبت الى سماح بسرعه وهي تقول :مدام سماح
سماح بهدوء: عايزه ايه يا سمر
سمر :حضرتك هو احنا هنقبض امتى
سماح بسخريه: يعني انتي جايه ملكيش اسبوعين و بتسالى على الفلوس
سمر بتوتر :اصل الصراحه انا اخدت من رنا فلوس وعايزه ارجعلها الفلوس تاني
سماح بجديه: احنا بنقبض واحد في الشهر هاديكي الفلوس اللي انتي اخدتيهم من رنا بس بعد كده متعمليش كدا تانى تمام
سمر بدعاء: ربنا يخليكي للغلابه يا مدام سماح يا جدعه يا طيبه يا اللي مفيش منك اثنين
سماح بغضب: في يا سمر انتى هتشحتي ولا ايه
سمر بتوتر :لا ابدا يا مدام انا بس حبيت اشكرك يا مدام سماح
سماح بسخريه: شكرك وصل يلا اتفضلي روحي على شغلك وخلص حاجتك
ذهبت سمر لكي تكمل عملها
______
في شقه عبد الحميد كانت تجلس سوسن بتعب على الفراش ام عبد الحميد الذي لا يصدق ماحدث له فبعد ان كان يحلم بان يكون صاحب مال الان اصبح غير قادر على شي لا والاكثر من ذلك أن كرامته داست تحت قدام الجميع بسبب هروب ابنته منه
سوسن بتاعب: عبده باقولكك ايه يا عبد الحميد انزل يا اخويا دور على اي شغل ولا اي حاجه العيال جعانين
عبد الحميد بسخريه :وانا هاجيب شغل منين ده محدش راضي يبص فى خلقتى اصلا من ساعت ما بنتك الحلوه هربت وسابت البيت عشان متجوزش الراجل اخى هتموتي انتى واخواتها
سوسن بغضب: والنبي عبد الحميد ما تعلق البنت على الحبل المشنقه بتاعك البنت ما غلطتش البنت بالدفعه على حقها هي مش المفروض تتجوز واحد اكبر منها عشان تصرف علينا وانت يا اخويا بدل ما انت قاعد زي الولايا كده انزل دور على اي شغل او اي حاجه تصرف بيها علينا احسن احنا معندناش اكل خالص
عبد الحميد بغضب:انا مالى ما تولعوا والله ما فارق معي انا كل اللي فارق معي ومش قادر انزل حتى الشارع اقعد على القهوه خصوصا من الناس
سوسن بصدمه :قهوه اى يا راجل و احنا معناش فلوس حتى نجيب اكل اللعيال دي عبد الحميد يا اخويا انزل كده شوف اي حاجه العيال جعلته
عبد الحميد بغضب: لا انا مليش علاقه بنتك اللي هربت تيجي تصرف عليكم وبعدين مش انت قلتلي ماتتكلمش في حكايه دى تانى اديني ساكت وحاطط جزمه قديمه فى بوي وما بتكلمش ان بنتي هربت وبعدين نزلى الشملوله ثانيه اختها تنزل تدور على شغل
سوسن بصدمه: انزل مين يا راجل قصدك على سميره يا عبد الحميد دي بنت عندها 12 سنه هتروحي تشتغلي ولا تعمل ايه انت اتجننت ياراجل في عقلك ولا ايه
عبد الحميد بسخريه :مش اول واحده تروح تشتغل ولا اخر واحده ومفيش فيها حاجه غلط في الشغل الشغل مش عيب
سوسن بسخريه :هو الشغل مش عيب على البنات لكن عيب عليك انت لا دكر اوى يا راجل انت عقلك بقى فين يا عبد الحميد انت بقيت خلاص مفيش عقل
عبد الحميد بسخريه: كله بسببك وبسبب بناتك
بدات سوسن تبكي وتدعي وتطلب من الله الفرج فهي لا تملك سوى الدعاء
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في المساء في الفيلا جاسر كان يجلس على السفره ينتظر نزول اخته ولكن قطعوا نزول ميرنا وفي يدها شنطه سفر فنظر لها باستغراب هو يقول:اى الشنطه دي
ميرنا بجديه: زي ما انت ماشايف انا مسافره
جاسر بسخريه :مسافره ومن غير ما تقولي ده ليه ان شاء الله حد قالك ان انا مات
ميرنا بسخريه :اكبر لا انت مش ميت بس في نفس الوقت مش موجود بالنسبه لي وعشان كده انا مسافره رايحه اقعد عندنا مامى فى فرنسا انا مش هاقدر اعيش معاك اكثر من كده
جاسر بسخريه :هو انا جوزك انا مش فاهم يعني ايه مش هتقدر تعيش معي كده فكري يا ميرنا في اللي بتقولي وبعدين هتقعدي مع مامي فرنسا ده ازاي ده مامي من ساعه موت بابا ماجتش هنا مصر كان ملهاش اولاد انتي هتروحي تقعدي معها غريبه
ميرنا بهدوء:انا كلمتها امبارح وهي وافقت وكمان بعتت التاكت الطياره يعني مش هاحتاج منك حاجه
جاسر بسخريه :فعلا انتي مش هتحتاج مني حاجه طب هي مامي عارفه انك مدمنه مخدرات طب هل هتعرف تجيبلك الفلوس اللي تشربي بها الصنف بتاعك ولا ايه
ميرنا بغضب: انت حيوان
جاسر بسخريه: وانتي متربتيش ايه رايك كده حلو اطلعي يا ميرنا واحترم نفسك لان انا مش هقبل انك تروحي فرنسا وتقعدي عند ماما
ميرنا بغضب: ليه يعني دي والدتي وايه الغلط في كده
جاسر بسخريه اكب:ر مش انتي اللي هتقولي ايه اللي غلط وايه مش غلط انا بس اللى بقول اي الصح و اى الغلط هنا يلا طلعي شنطه عشان تطفحى
ميرنا بقوه: انا مش عايزه اطفح
جاسر بسخري:ه عنك ما طفحت قال ذلك وبدا في الاكل دون ان يرف له جفن
بارت طويل يكشف يكون في تفاعل ولا حاجه مع اني اشك في كدا
روايه كذبه صنعت عشق الفصل العاشر بقلم نورهان اشرف
نظرت له ميرنا بغضب واخذت تسبه بينها وبين نفسها و صعدت الى غرفتها واتصلت بامها لكي تخبرها ما قاله جاسر ذلك المتبلد المتبجح من وجهات نظرها اما الجاسر طرق شوكته وقال بسخريه: هي مدام لمياء بعد ما سابتنا اضعف وقت وكنا محتاجين فيه ام تسندنا فاكره دلوقت ان هي عاوزه تسندنا بعد ايه بقى مسح على وجه بغضب ثم اتجه الى غرفتها يجلس على مكتبه وهو يفكر ماذا علي ان يفعل هل يطلب سمر لكي يكشف كذبتها امام اعينها أو ماذا عليها ان يفعل ولكن قطع الاتصال يزن الذي رد عليه بجدية: خير يا يزن جبت كل المعلومات عنها
يزن بهدوء :اه يا فندم كل المعلومات ربع ساعه و هاتكون عند حضرتك بس اللي اقدر اقوله ان البنت دي سايبه اهلها وهربت
هنا وتوسعت اعين جاسر بصدمه وهو يقول اهلها هي لها اهل
يزن بجدية : اه يا فندم ولدها وامها واخواتها لها ثلاث اخوات اطفال وهربت كانت هتتجوز واحد كبير منها فى السن اسمه عبد الله صاحب قهوه
هنا صدحت ضحكات جاسر الساخره وهو يقول: خلاص يا يزن ما تجيبش التقرير خليه وانا بكره هاخذه منك في المكتب
اغلق جاسر الهاتف وهو يقول اه يا بنت الكلب ايه كل الكذب ده انت معجونه بميه عفاريت ولا ايه ثم اكمل بجديه بس مفيش مشكله ادينى معاكى لحد ما شوف اخرتها معاكى ولكن اخرجوا من شروده صوت رنين الهاتف المضيء باسم المخادعه هنا ظهرت ابتسامه على وجهه وهو يقول: ايه يا بنتي انت بتيجي على السيره ولا ايه رد
جاسر بجديه وهو يقول: ازيك يا سمر عامله ايه
سمر بابتسامه: الحمد لله يا رامز انت عامل اى
جاسر بسخريه انا الحمد لله كويس انا قلت ماتصلش بيكي يمكن ما تعرفيش تردى
سمر بهدوء: انا لقيت نفسي قاعده فاضيه فقلت اتصل بيك اطمئن عليك واكلمك
جاسر بسخريه: اه تمام باقولك ايه يا سمر صحيح هو انت معندكيش صفحه على فيسبوك نكلم بعض عليها ولا حاجه
سمر بتوتر :لا معنديش اصل انا مش باحب الحاجات دي
جاسر بسخرية:غريبه مع ان كل اولاد الناس عندهم صفحات بس مش مشكله ثم اكمل بجدية : باقولك ايه يا سمر انا زهقان ايه رايك نخرج دلوقتى
سمر بصدمه: دلوقتى اللي هو امتى
جاسر بجديه: دلوقتى دلوقتى انا زهقان يلا بينا حولت سمر أن ترفض فهي لا تقدر على الخروج من باب القصر فهو يضع قوانين قويه جدا في ذلك القصر اللاعين ولكن فكرت لدقائق وقالت تمام كان يود جاسر ان يقول انه ينتظرها امام بيت السيوفي ولكن لم تفعل و قالت إنه ينتظرها في نفس المكان سيتي ستار وضع يده على راسه وهو يفكر ماذا عليه أن يفعل
بعد مرور ساعه كانت تخرج سمر من الباب الخلفي وجددت سياره تقف امام الباب فركبتها في الخلف وهي تقول: بسرعه يا اسطى على سيتي ستار
هنا تحدث جاسر بسخريه: مش عيب عليك تكون خدمه في قلب البيت تستخدمي حاجه الهانم بتاعتك
هنا توسعت اعين سمر بصدمه من الكلمات التى جعلتها تعلم انها قد واقعت في شر اعملها ونظرت إلى رمز بصدمهووهي تقول :رامز فهمني انا
هنا صدحت ضحكات جاسر وهو يقول: ما تقوليش رامز قولي لجاسر بيه السيوفي ايه رايك كده احلى صح
حاولت سمر أن تبتلع رايقها وحولت ان تظبط أنفسها وهي تقول: ارجوك تفهمني انا معملتش حاجه غلط والله
جاسر بسخريه: امال اللي عملتي اى قاعده بتشتغلي في قلب بيت وسرقتى لبسي الهانم بتاعتك و بتكدبي ده كله ومعملتيش حاجه لا وفوق ده كله هربانه من اهلك
كدت أن تفقد سمر واعيها من تلك الصدمات المتتاليه ولكن حاولت ان تتحمل كل ذلك وتقول بهدوء :ارجوك تفهمني انا مسرقتش حاجه
جاسر بسخرية:وكدب عينى ولا افهم انك انسان زباله وملكش امان ولا فاهم ايه بالضبط ولا افهم انك حراميه
سمر بغضب انا مش حراميه ومش كذابه انتم اللي شايفين الناس خدم عندكم مع أن الحقيقة العكس بس انتم عشان ربنا اديكم فلوس حاطين مناخركم فى السماء ليه فاكرين نفسكم مين هو عشان ربنا ادكم فلوس هدوسه علينا ولا ايه لا ربنا اداكم فلوس عشان تتصدقوا بيها علينا و تشغلونا لكن انتم فاكر ان عشان ربنا اداك حبه فلوس هدوس على الناس بالجزمه
نظر لها جاسر بسخرية وهو يقول : اول مره اشوف واحده غلطانه وبجحه
هنا ترقرقت دموع في عيون سمر وهي تقول: طب عايز مني ايه دلوقتي ادم انت شايف انى زباله قالت ذلك وكدت تخرج من العربيه
لولا وقفها صوت الغضب: انا ما قلتلكيش تخرجي العربيه واوعي تنسى نفسك
تنفست سمر صاعدا وهي تقول :عاوز مني ايه دلوقتي
جاسر بسخريه: وانا هاخذ منك اى المهم دلوقتي انزلي وعتبر دى قرصه ودن عشان تعرفي ما كنتك كويس انت هنا خدامه مش اكثر من كده نزلت سمر من السياره ودموعها تنزل من عيونها بحزن فهي لا تصدق ان اول حبيب لها قد خدعها بتلك الطريقه المخزيه لها
______
فى غرفه ميرنا كنت تتكلم مع امها فى الهاتف والدموع تنهمر من عينيها وهي تقول لها ابنك شتمنى وهزقنى يا امى انا مش عارفه هو بيعمل معايا كدا ليه
لمياء بغضب متزعليش نفسك انا هنزله مصر وشوف اخره اى
_____
في شقه روح كانت تحضر السفره وعلى وجهه ابتسامه سعيده مهمه مره العمر سوف يظل عماد هو حبها الاول والاخير ولكن الظروف القاسيه هي التي جعلتها تتركها اخرجها من ترلك الذاكره طرقات عماد و يونس فتحت روح الباب وجدت عماد يقف وهو يمسك بقيه من الورد الابيض التي تعشقه وعلى وجه ابتسامه التي قد خطفت قلبها للمره المليون عماد بابتسامه: عامله ايه يا روحي وحشاني
روح بخجل: وانت كمان
نظر يونس الا امه ووالده بسخريه يا جدعان ادام انتم بتحبوا بعض كده ما ترجعوا لبعض ونوفق راسين في الحلال
عماد بحب :امنيه حياتي اسف يا روح على كل اللي عملته ارجوك خلينا نرجع ثاني لبعض وصدقيني هيكون احسن يوم في عمري
روح بحب: وانا موافقه قالت ذلك والابتسامه على شفايفها بخجل
اما يونس نظر اليهم بفرحه وهو يقول اخيرا يا قمر وافقت قالت ذلك بغمزه جعلت من روح تنظر اليه بغضب وهو يقول بس يا ولاد
_____
اما عند جاسر في غرفه وكان يجلس على وجه ابتسامه ويتفكر على سمر ولكن لا يعلم لماذا يشعر بالحزن عليها ولكن هو سعيد لقد لاعب لعبه لمده يوما وانتهت بكسرت نفس
انثه
بعد مرور يومين كان يجلس يونس امام جاسر بقضيه وهو يقول له جاسر انا عايز سمر تسيب الشغل جاسر باستغراب خير في ايه في حاجه حصلت ضايقته قال ذلك بسخريه فتح البس يونس بجد ايه عشان انا اتجوزها هنا وقعت تلك الكلمه صدمه على اذن جاسر الذي توسعت أعينها بغضب وهو يقول اى انت بتقول اى
يونس بستغراب مالك يا جاسر مستغرب كدا ليه
قام جاسر من على كرسيه وتجاه إليه وامسكه من قميصه وقال :
اى اللى ممكن يقوله جاسر هستنا رايكم
لمتابعة باقى الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا