القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية إمرأة في عصمة صعيدي الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون للكاتبة سلسبيل كوبك

 رواية إمرأة في عصمة صعيدي الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون للكاتبة سلسبيل كوبك 



رواية إمرأة في عصمة صعيدي الحادى وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون للكاتبة سلسبيل كوبك 



الفصل الحادي والعشرون


جاسر(برفعة حاجب): خبيتي ايه؟

ديما(بارتباك): مفيش حاجة، عن اذنك..

ديما لسة هتخرج لقت جاسر شدها و مسك منها التليفون..

جاسر: من غير ما افتحه يا ديما، كنتي بتكلمي مين؟

ديما: كنت بكلم ماما...

جاسر: و خبتيه ليه اول ما انا دخلت؟

ديما: انا بتحرج يعني بص مدوقش فيها بقي يا جاسر..

جاسر: طيب يا ديما، انزلي..

ديما سابته و نزلت و هي مبسوطة...

دعاء(بضحك): الحقي يا ديما..

ديما: ايه في ايه؟


دعاء: شكل بابا ناوي يروح يسافر سويسرا..

ديما: طب بتضحكي على ايه يا جذمة؟

دعاء: نفسي اعرف هيتكلموا ازاي؟

ديما: حازم هيظبط ليهم مترجم..

دعاء: حازم جدع اوي..

ديما: اه ما انا عارفة، قدامي يا اختي قدامي..

فيروز: بتعملوا ايه يا بت منك ليها؟

ديما: بنضحك عندك مانع...

فيروز(بحزن): انتي مش بتحبيني؟

ديما: يا بت انتي مجنونة بحبك طبعا، بس ده ميمنعش اني انتقم منكوا بتسلموني تسليمة اهالي..

فيروز: قلبك ابيض..

حازم: ديما..


ديما: خير؟

حازم: لا بجرب الاسم..

ديما(بعصبية): يا رب الصبر من المعتوه ده و دي و دي...

ديما سابتهم و نزلت، و هما بصوا لبعض و ضحكوا..

دعاء: انا طالعة لقدري..

حازم و فيروز: ربنا معاكي..

فيروز: عن اذنك..

حازم: اتفضلي..

فتحية: ديما ديما..

ديما: ايوه مين بينده؟

اسماء: في مية شخص، تعالي..

ديما: نعم يا جمر انتي..

فتحية: احنا مش عارفين نعمل ايه و لا نلبس ايه؟سقعة و لا حر و لا ايه؟


ديما: بصوا توقعوا اي حاجة، يعني انتوا ممكن تسقعوا فجأة تلبسوا تقيل ممكن تتحروا تلبسوا خفيف حسب طبيعة جسمكوا..

اسماء: طيب..

ديما: هتنبسطوا اوي متخافوش..

فتحية: يا رب، ان شاء الله تبقي رحلة سعيدة..

ديما(بهمس): اومال طنط عبير مش هتروح؟

اسماء: لا، انا و فتحية بس..

ديما: طيب، ايه ده الجميل ماشي كدة من غير ما يسلم عليا..

جملات(بضحك): يا بت بطلي شوية..

ديما: ما هو حرام يبقي موجود القمر جمبي و مكلمهوش..


خالد: عايزة ايه من امي يا بت انتي؟

ديما: اهو ابن القمر جه..

خالد(بضحك): هو انتي اضربتي على نفوخك و لا ايه يا بت؟

ديما: لا لا انا اعجبك علفكرة...

و قعدوا يضحكوا و يهزروا..

دنيا: مساء النور..

ديما: و تقولوا عليا انا اللي بنام و بس..

دنيا: امشي يا بت..

دنيا: مالك الفرحة بتنط من عنيكي يعني؟

ديما: مهدمة اللذات اهي يلا اقلب نكد شغل المحطة التانية يا ابني نكد يلا...

دنيا: رزلة تعالي..


دنيا خدت ديما و قعدوا في الجنينة..

دنيا: ها يا ستي ايه اللي مخليكي مبسوطة؟

ديما: معرفش..

دنيا: ديما..

ديما: خلاص خلاص هقولك بس متقوليش لحد...

دنيا: اكيد يا روحي..

ديما(باحراج و كسوف): انا حبيت..

دنيا(بصدمة): يا نهارك اسود.!

ديما(بدهشة): في ايه؟

دنيا: انتي متجوزة يا بت ازاي تحبي؟

ديما: الله يخرب بيتك دماغك يا شيخة، انتي نسيتي اني اتجوزت جاسر بس لاننا ولاد عم، لكن انا حاليا بحبه..

دنيا: و وقعتي ازاي يا شاطرة؟


ديما: بصي معرفش، بس هو طويل و man كدة في نفسه و جميل و بيبقي شكله حلو في كل حاجة و جدع و شهم و بيخاف على اهل بيته و بيراعي ربنا فيا و بيحترم رغبتي و مش زي الرجالة القفوشة يعني و لنا بشوفه بفرح و لما بيحضني بحس باني مش خايفة و بحس اني مش عايزة ابعد عنه خالص لما بيتكلم بحس اني مش مركزة غبر في تعبيرات وشه، بصي معرفش امتي و فين بس اللي انا متأكدة منه اني حبيته...


دنيا: حبيتيه بس!ده انتي عشقاه يا ماما...

ديما(باحراج): بس بقي..

دنيا: طيب و هو عارف؟

ديما: لا لا طبعا...

دنيا: و الله اومال هتقوليله ازاي؟

ديما: معرفش..

دنيا: بصي انتي تجهزي عشاء حلو في الاوضة و ورد و شموع و هدية و فستان شيك كدة بتوع الاغراء و اعترفي...

ديما: تصدقي انك زبالة يا بت انتي، فستان اغراء انا البس فستان اغراء ليه بنت ليل انا و لا بنت ليل..


دنيا: وجعتك الكلمة؟خلاص يا حبيبتي البسي اسدال صلاة ارتاحتي..

ديما: بت امشي من قدامي بدل ما اشتمك و اهزأك..

دنيا: حبيب قلبك رجع..

ديما(بعصبية): دنيا و ربي ما هحكيلك حاجة تاني..

جاسر: مالكوا بتتخانقوا ليه؟

دنيا(بضحك): مفيش مفيش، هسيبك مع مراتك اقعد ارتاح...

دنيا قامت و سابتهم و جاسر قعد جمب ديما..

جاسر: مالك؟

ديما: لا بص بقي ممكن تبطل طريقتك دي شوية..

جاسر(باستغراب): طريقة ايه؟


ديما(لنفسها): بطل كلام اوف يا شيخ...

جاسر: ما تردي..

ديما: بكرة بليل هقولك، باي...

ديما سابته و مشيت، و جاسر بصلها باستغراب و ذهول سيطر عليه...

حازم: ايه مالك؟

جاسر: لا مفيش اخبار ايدك ايه؟

حازم: بأخد برشام يسكن الالم يلا كله رايح..

جاسر: ياض اتكلم جد مرة واحدة..

حازم: امشي يا ابني من هنا هتنكد مش ناقصة هي، هي متندكة لوحدها..

جاسر: انا ماشي يا عم هسيبهالك و ماشي..


جاسر قام مشي و دخل البيت لقي الستات قاعدة بتتكلم و صوت ضحك الرجالة طالع من اوضة الجلوس...

جملات: جيت اعملك تأكل؟

جاسر: اه معلش هتعبك يا مرات عمي..

سارة: هعمل انا..

ديما(بغيظ): ليه ليكون متجوز معاقة مثلا ولا حاجة؟

عبير: بنت عمه..

ديما: و انا مراته يا طنط..

ديما قامت و دخلت المطبخ و حضرت الاكل لجاسر...

ديما: اتفضل..

جاسر: شكرا..

فتحية: هو الحاج قال السفر امتي؟

فيروز: بتنسي ليه؟النهاردة بليل بليل...


اسماء: بتزعقي ليه يا بت انتي؟

خالد: انتوا لحقتوا؟

دنيا: عمو حسن قال لحازم خليها في اقرب وقت، حازم ما صدق قاله الطيارة هتبقي جاهزة بليل..

خالد: طيب..

دنيا قامت و دخلت المطبخ لقت خالد وراها...

دنيا: خير؟

خالد: بصي يا بنت الناس، انا راجل صعيدي و ليا تقليدي و عاداتي و مليش في الرومانسية و الجو ده، و انا حاسس ناحيتك بقبول تمام، انا طالب ايدك فكري و اديني رأيك قبل ما اكلم حد...


خالد ساب دنيا في صدمتها، و بعدها دنيا بدأت تبتسم تدريجيا...

دعاء: في ايه يا بت يا هبلة؟

دنيا(بارتباك): ها لا مفيش حاجة..

دعاء: ايه البيت الاهبل ده؟

دعاء لسة هتمشي خبطت في حازم..

دعاء: مش قولت بيت اهبل و اهطل كمان..

دعاء سابته و مشيت، و حازم باصص ليها بصدمة...

-بعد فترة...

حسن: احم طبعا زي ما انتوا عارفين هنسافر سوي..

ديما: سويسرا يا عمو..

حسن: ايوه هي دي، انا عايز كل حاجة تبقي في البيت زي ما هي..


حسن: جاسر هيبق كبير العائلة و بعدها ايمن، عايز انضباط احنا اخرنا شهر و راجعين..

حازم: لا انا حاسس انك هطول صدقني..

على: اخرس يا حازم..

ايمن: تروحوا و ترجعوا بالسلامة...

جملات: خلوا بالكوا من نفسكوا..

حازم: لا في حراسة هتبقي وراهم اربعة و عشرين ساعة..

حازم: الطيارة فاضل ليها عشر دقايق و توصل..

فتحية: هتوحشيني يا جملات..

جملات: و انتي و الله..

فتحية: هتوحشوني يا بنات..


ديما(و هي بتحضنها): و انتي اكتر يا طنط..

فتحية: خلي بالك من جاسر يا ديما..

ديما: حاضر..

فتيحة: ربنا يخليكوا لبعض يا بنات..

دنيا: انا عايزة حضن..

فتحية: تعالي يا بنتي..

ديما راحت حضنت اسماء و الكل بيحضن كله...

جاسر: تروحوا و ترجعوا بالسلامة...

حسن(بهمس): جاسر ديما امانة في رقبتك يا ابني..

جاسر: حاضر يا حاج...

دنيا: الطيارة جت اهي..

دعاء: نفسي اركبها اوي بس يلا...

اسماء: باي..


فتحية و حسن و اسماء و على ركبوا الطيارة و سافروا...

عبير(بحدة): يلا كل البنات على النوم...

دنيا(بهمس): الصبر يا رب..

ديما(بهمس): قال هتمشي كلامها علينا مثلا..

سارة: يلا ما تسمعوا الكلام...

دعاء(بهمس): تعالوا نطلع..

فيروز(بهمس): هنعمل ايه؟

ديما: و اللي مش عايز ينام؟

عبير: يضرب نفسه بالجذمة و يطلع ينام..

دعاء: طيب...

البنات طلعوا كلهم يقعدوا في اوضة دنيا..

جملات: مش كدة يا عبير...


جاسر: يا ريت يبقي في نظام بعد كدة..

عبير: انا بعمل كدة يا ابني..

خالد: انا طالع انام...

حازم: و انا...

جاسر طلع اوضته ملقاش ديما في الاوضة...

عند البنات...

ديما: و هيصه عند العريس هيصه...

ديما(بفرحة): انا عايزة ارقص اوي..

دنيا(بمكر): ليه يا ديما؟

ديما: يا بت هضربك..

دعاء: في ايه؟

ديما: الزفتة دي رزلة اوي..

دنيا(بضحك): العب البت بتتكسف..

فيروز: عيال هبلة...

فيروز: انا راحة انام، باي..

دعاء: و انا خديني في ايدك..


ديما اتعدلت في قعدتها و قعد على السرير و ربعت رجليها..

ديما: تفتكري هيحبني؟.

دنيا: ليه لا ده انتي تتعشقي..

ديما: ممكن يكون لسة مجبور على جوازه مني..

دنيا: يا بنتي لا خدي انتي بس خطوة لقدام..

ديما: تمام، و انتي كان مالك النهاردة مرتبكة يعني؟

دنيا: ها؟

ديما: انا قولتلك قولي..

دنيا: خالد اخوكي طلب ايدي..

ديما(بصدمة): حقيقي..

دنيا: اه و الله..

ديما: قالك ايه احكي احكي..

دنيا قالت بالظبط كل اللي خالد قاله ليها..


ديما: واو، طب و انتي رأيك ايه؟

دنيا: مش هنكر انا معجبة بشخصيته الغامضة دي..

ديما(بفرحة): هيصه، يعني مش هنبعد عن بعض ابدا..

دنيا: بس ممكن يتحكم فيا زي ما جاسر بيتحكم فيكي..

ديما: لا جاسر مش متحكم فيا اوي بدليل اهو لابسة اللي انا عايزاه...

دنيا: معرفش..

ديما: فكري و اهدي كدة..

دنيا: طيب، و انتي هتعملي ايه؟

ديما: هعترفله بكرة بس خايفة من ردة فعله..

دنيا: لا متخافيش..

ديما: طب لو رفض حبي؟


دنيا: ايه التفاؤل ده يا حبيبتي؟اتفائلي يا روحي..

ديما: طيب، باي..

ديما سابتها و مشيت و دخلت اوضتها..

ديما غيرت هدومها و نامت جمب جاسر و حضنته...


-في الصباح الباكر...

عبير: يلا قطعي يا اختي قطعي..

دنيا: البصل بيحرق ايه ده؟

سارة: اتعودي..

جملات: انتوا بتعملوا ايه في البت انتوا مجانين؟

خالد(بقلق): في ايه بتعيطي ليه؟

دنيا: خلوني اقطع البصل و انا عيني بتحرقني..

دعاء: دول مش سايبنا في حالنا بيعذبونا..

عبير: لا علشان تشيلوا مسئولية بيتكوا لما تتجوزوا..

فيروز: طب و سارة على رجليها نقش الحنة؟

عبير: لا سارة بتعمل حاجات تانية...

علاء: صباح الخير..


عبير: صباح النور يا حبيبي..

الكل بص لبعضه و هو مضايق...

جملات: تهاني يا تهاني..

تهاني: ايوه يا ستي...

جملات: تعالي حضري انتي الفطار...

تهاني: حاضر يا ستي..

جملات: يلا كله بره المطبخ..

دنيا: تسلميلي هالعيون..

فيروز: شكرا يا مرات عمي..

عند ديما و جاسر...

جاسر كان بيتقلب و فتح عينه في اللحظة دي ديما غمضت عيونها بسرعة...

جاسر: مش قولنا الكدب غلط و انتي في السن ده؟

ديما: اوف خلاص محدش بيعرف يهزر معاك...


جاسر: طيب..

جاسر قام و خد دوش و دخل اوضة الملابس..

جاسر لبس بنطلون اسود و تي شيرت ابيض و جاكد جلد اسود و كوتشي ابيض و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه..

ديما قامت و دخلت الحمام خدت دوش سريع و خرجت بالبشكير...

جاسر: من امتي؟

ديما: عادي، انا اساسا علطول كدة مبحبش اساسا البس في الحمام..

جاسر: شكلك بدأتي تتعودي على العيشة هنا..

ديما: ليه لا؟وسع..

ديما دخلت اوضة الملابس..


ديما لبست جيبة قصيرة لغاية الركبة باللون الابيض و الاسود و تي شيرت بنص كم باللون الابيض و جاكت جلد اسود بكم و لبست كوتشي ابيض و حطت روچ خفيف و كحل و سيبت شعرها..

ديما خرجت لقت جاسر قاعد على الكنبة..

جاسر: ده انتي قاصدة بقي؟

ديما: انا بحب الطقم ده اساسا..

جاسر: طب قدامي يا آخرة صبري يلا..

ديما: انزل انت و انا هظبط السرير و اجي وراك..

جاسر: ماشي..

ديما بدأت تظبط الاوضة و ترتبها..

جاسر و هو نازل قابل سارة..


سارة: شيفاك بقيت متعود، ما تتجوزها فعلا بقي..

جاسر: مش كدة يا سارة بس هي..

سارة: هي عجباك صح؟

جاسر: لا طبعا انتي حبي الاول..

سارة: لكن مش الاخير...

جاسر: متقوليش كدة تاني انا بحبك انتي و بس..

سارة: توعدني انك هتتجوزني؟

جاسر: اوعدك..

ديما: انت لسة منزلتش..

و بعدين ديما لما شافت سارة اتعصبت...

ديما: خير يا سارة مش عارفة تطلعي السلم فبتطلبي من جاسر انه يساعدك مثلا و لا ايه؟

سارة: انا كنت طالعة اوضتي..


ديما: يلا يا جاسر..

ديما مسكت ايد جاسر و نزلت على السلالم تحت نظرات جاسر و سارة..

جاسر: في ايه يا بنتي؟

ديما: بص اينعم يعني ممكن ممكن منكنش بنحب بعض بس برضو لازم نحترم بعض...

جاسر: طيب..

دنيا(بابتسامة): اهلين، يلا تعالوا الاكل حلو اوي..

ديما: طيب، يلا..

و راحوا قعدوا على السفرة...

ديما: الله مين اللي عامل الفول ده؟.

جملات: البت تهاني...

ديما: تسلم ايديها..

دنيا: اه و الله الاكل حلو..

تهاني: تسلموا...


جاسر: خالد هتروح الارض و انا و علاء هنروح المصنع..

حازم: طب و انا؟

جاسر: لو عايز تروح مع خالد روح...

حازم: طيب...

ايمن: انا رايح اقعد مع الناس الكبيرة بقي..

جاسر: براحتك يا عمي و انت طبعا الكبير هنا قبلي...

ايمن: طول عمرك صاحب واجب و كرم..

جاسر: عن اذنكوا، يلا يا علاء..

و كل الرجالة خرجوا و كل واحد راح لمكان شغله..

جملات: فين ام سعد بتاعت القماش؟

ديما: مين دي؟


دعاء: دي واحدة بتبيع كل حاجة لبس قماش قمصان عبايات...

دنيا: حلو ده..

فيروز: طيبة اوي الست دي...

تهاني: ام سعد جت يا ستي...

جملات: دخليها..

ام سعد: اهلا اهلا..

ديما: هاي..

ام سعد: انتي ديما؟

ديما: اه حضرتك تعرفيني؟

ام سعد: طبعا يا حبيبتي..

جملات: تعالي اقعدي...

دنيا: ورينا كدة معاكي ايه؟

ام سعد بدأت توريلهم حاجتها و مركزة مع ديما اللي خايفة من نظراتها..

ديما: حلوة اوي دي، انا بحب النوع ده من العبايات..


ديما: عندك الوان منها ايه؟

ام سعد: كل حاجة..

ديما: ممكن الاسود و الابيض..

ام سعد: حاضر..

ام سعد طلعت اللونين دول لديما، و ديما خدتهم..

دنيا: طب و انا و انا..

دعاء: جبتي طلبي يا خالتي ام سعد؟

ام سعد: اه خدي اهو...

دعاء: تسلميلي...

سارة: وريني عندك ايه؟

ام سعد: خدي و اتفرجي..

سارة: لا وريني انتي..

ديما: لا طنط مشغولة معايا دوري انتي بقي..

سارة(بغيظ): ماشي..

ديما: دول حسابهم كام يا طنط؟


ام سعد: دي اول مرة تشتري هد مني ليكي...

دنيا: طب و انا...

ام سعد: زيها يا قمر..

ديما: لا يا طنط مينفعش قولي كام بعد اذنك..

جملات: خلاص يا ديما سيبيني انا هتصرف...

ديما: ماشي، شكرا يا طنط..

دعاء: الفساتين حلوة اوي..

دنيا: اه اوي...

فيروز: هو ايه اللي هناك ده؟

ام سعد: دي قمصان..

ديما: عندك قميص من اللي هو بزارير رجالي ده...

الكل ضحك عليها...

ديما: في ايه؟

جملات: دي مش من القمصان العادية...


دنيا(بهمس): يا هبلة دي فساتين اغراء بالنسبة ليكي..

ديما(بكسوف): اسفة مكنتش اعرف...

ام سعد: و لا يهمك...

ديما: طيب انا هروح لجاسر..

جملات: ليه؟

ديما: هخليه يفسحني شوية..

دنيا: طب خديني معاكي..

ديما: خلي خالد يفسحك انا مالي..

ديما طلعت جابت شنطتها و حطت الفساتين بتاعتها..

ديما: حد عايز حاجة؟

دعاء: هتعرفي تروحي؟

ديما: اه...

ديما: باي..

ديما كانت لسة هتمشي...

ام سعد: ديما..

ديما: نعم..


ام سعد: خلي بالك الطريق واعر اوي..

ديما: مش فاهمة..

جملات: قصدك ايه يا ام سعد؟

ام سعد: الطريق مليان حاجات وحشة كتير خلي بالك...

ديما(بتوتر): تمام شكرا...

فيروز و دعاء بصوا لبعض بتوتر...

دنيا: في ايه؟

جملات: انتي قاصدة كلامك ده يا ام سعد؟

ام سعد: هتتعب يا جملات في الاول..

ام سعد: مش عايزين يسيبوها في حالها..

دنيا: قصدك مين؟

ام سعد: الله اعلم...

جملات: ربنا يستر...


-عند ديما...

ديما بدأت تتمشي في البلد و تأخد ليها صور كتير و مبسوطة و بتضحك..

ديما: لو سمحت...

طفل: نعم..

ديما: فين مصنع جاسر القاضي؟

طفل: اخر الشارع ده..

ديما: تمام شكرا...

ديما فضلت ماشية و وصلت للمصنع...

حارس: حضرتك جاية لمين؟

ديما: انا جاية لجاسر بيه..

حارس: اقوله؟

ديما: لا لا انا هدخله..

علاء: ايه ده ديما؟!

ديما(لنفسها): اهدي ديما اهدي..

ديما: اه اهلا يا علاء..

علاء: جاية ليه هنا؟

ديما: جاية لجوزي..


علاء: تعالي اوصلك..

ديما: تمام شكرا.

علاء: (لنفسه): جيتي لقدرك يا ديما، استعجلتي..

علاء و ديما كانوا ماشين و بعدين علاء بص في ساعته، و بص وراه و بص على ديما...

علاء(بوجع): آآآآآه..

ديما(بخضة): مالك؟

علاء: تعبان تعبان اوي يا ديما...

ديما: طب استني هناديلك جاسر..

علاء مسك ايديها و قربها منه..

علاء: لا بلاش هيزعل كدة..

ديما: طيب اعمل ايه؟

علاء: حرارتي عالية..

ديما كانت قريبة من علاء و بتتحسس حرارته..


ديما: لا يا ابني عادية..

علاء: بس ضربات قلبي سريعة..

ديما حطت ايديها على قلبه تشوف النبض..

علاء: لا يا ديما لا...

ديما: طب اهدي طيب خد نفس عميق..

جاسر(بغضب): ديمااااااا...

-يا تري ردة فعل جاسر هتبقي ايه؟



رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون


ديما بعدت عن علاء بسرعة، علاء ابتسم بانتصار..

علاء: عيب يا ديما مش قولتلك متقربيش مني انتي مرات ابن عمي يعني اختي بالظبط...

ديما بصت ليه بصدمة و بصت لجاسر منتظره ردة فعله، جاسر قرب منهم ببطئ كان في كل خطوة نفس ديما يقل و ضربات قلبها تزيد..

جاسر(بغضب): في عندك تفسير يا هانم و لا ايه؟


علاء: يا جاسر هي اللي جت و قعدت تكلمني و اقولها ابعدي عني انتي بنت عمي و مرات جاسر اخويا مينفعش كدة و زي ما انت شوفتها كانت قريبة مني ازاي...

ديما كانت ساكتة و مش قادرة تنطق بكلمة و مصدومة، و بعدين لقت اللي بيمسكها من شعرها..

جاسر(بغضب): كان لازم اعرف انك هتفضلي زي ما انتي...

ديما كل اللي عملته عيطت بصمت و دموعها نازلة زي الشلال على خدودها، و جاسر ماسكها من شعرها و ماشي بيها...


ديما(بخفوت و عياط): كدب..

جاسر وقف و بص ليها و هو ماسك شعرها في ايده ضربها قلم على وشها..

جاسر(بغضب): لا و كمان كدابة..

جاسر ركب ديما العربية بتاعته و قفل الباب بغضب، و ركب و بدأ يسوق بسرعة كبيرة و ديما خايفة و بتعيط و جاسر كل شوية يتكرر كلام علاء في ودانه و يفتكر لما ديما كانت قريبة من علاء..

و بعد فترة جاسر نزل من عربيته و مسكها من دراعها بغضب و دخل بيها البيت قدام الكل..


جملات: في ايه ماسك ديما كدة ليه؟

دنيا: بتعيطي ليه يا ديما؟

جاسر كمل طريقه و طلع على اوضته رمي ديما في الارض...

ديما انكمشت على نفسها و هي بتعيط و خايفة...

اما جاسر كان غضبان مسك دقنها جامد و ديما كانت موجوعة..

جاسر(بغضب): سبب واحد يخليني مصدقش؟

ديما(بعياط و خفوت): اني بحبك..

جاسر زق ديما و رأسها اتخبطت في الحيطة..

جاسر(بغضب): كدابة بطلعي نفسك من مشكلة و خلاص..


جاسر(بغضب): الحاجة الوحيدة اللي هتخليني اخليكي على ذمتي هي وصية الحاج حسن و اول ما يرجع هطلقك و هرميكي زي الكلاب و محدش هيعبرك لان محدش هيتشرف بانه يعرف واحدة زيك، انتي عار عليا و على كل العائلة، علاء راجل مش هيتحاسب..

جاسر ضرب ديما برجله، و سابها و قفل الباب عليها بكل غضب و نزل و خرج...

ديما مكنتش قادرة تقوم و لا قادرة تعمل اي حاجة كل اللي كانت بتعمله كانت بتعيط و بس...


دنيا طلعت و قعدت تخبط على الباب..

دنيا: ديما حبيبتي ردي عليا مالك؟حصل ايه؟طيب عملك حاجة؟ديما متعيطيش و تسكتي و بس اتكلمي يا ديما انا جمبك..

دعاء: ديما ارجوكي متقلقيناش عليكي..

دعاء: حصل ايه؟

جملات: يا بنتي طيب افتحي الباب..

فيروز: طب طب انتي كويسة؟

فيروز: جاسر عملك حاجة؟

جملات: طب احنا هنسيبك تهدي و هنطلعلك تاني يا ديما احنا جمبك ياحبيبتي..

دنيا: لا مش هسيبها لا..

جملات: هتهدي بس يا دنيا و هنطلعلها تاني..


و الكل نزل قاعد على اعصابه، علاء دخل و هو بيصفر...

جملات: علاء متعرفش حصل ايه بين ديما و جاسر؟

علاء(بدهشة): هما اتخانقوا؟

دنيا: انت متعرفش؟

علاء: لا حصل ايه؟

دعاء: خلاص روح شوف رايح فين...

علاء طلع و كمل طريقه و راح لاوضة سارة...

سارة: ادخل..

علاء(بفرحة): عندي ليكوا خبر بمليون جنيه..

عبير: قول قول..

علاء حكي ليهم كل حاجة حصلت و اللي هو عمله..

سارة: برافو عليك يا علاء اخيرا هنخلص منها..

عبير: و نعمة تربيتي..


علاء: علشان تعرفي بس، المهم دلوقتي هنشوف جاسر هيعمل ايه..

سارة: دي انا هعرفها متقلقوش..

عبير: ربنا يخليكوا ليا..

علاء: ياااااه اخيرا هنتقم من جاسر، و هتجوز ديما..

سارة: و انا هتجوز جاسر و هأخد فلوسه...

عبير: يلا امشوا علشان محدش يحس بينا...

تحت...

حازم و خالد دخلوا من باب البيت..

دنيا(بدموع): الحقنا يا خالد..

خالد(بقلق): في ايه؟


دنيا(بدموع): من شوية جاسر جه و كان ماسك ديما و ديما بتعيط و طلع فوق و نزل بغضب و طلعنا كلمنا ديما بس مش بترد علينا..

خالد سابهم و طلع جري على اوضة ديما و هما وراه..

خالد: ديما افتحي الباب، جاسر عملك حاجة؟

خالد: علشان خاطر اخوكي افتحي الباب..

خالد: لو مفتحتيش هكسر الباب..

ديما(بخفوت): لااا لا ان اا ببخ ير ممت قلق وش على ااا{لا لا انا بخير متقلقوش عليا}..

دنيا: طب عملك حاجة الحيوان ده؟

ديما(بخفوت): لاا...


خالد: ديما احنا هنكون تحت لو حصل حاجة نادينا و هتلاقينا جمبك و قمسا بالله لو جاسر عملك حاجة لاكون قاتله النهاردة...

ديما(بخفوت): شش كرا{شكرا}..

و الكل نزل و هو مش عارف يعمل ايه...

حازم: طب ممكن يكون حصل ايه؟

خالد(بعصبية): ماشي يا جاسر متردش على التليفون براحتك هلاقيك..

خالد سابهم و مشي...

عبير: هو في ايه؟

سارة: مالكوا مش على بعضكوا ليه؟

الكل سابوهم و مشيوا، و هي بصوا ليهم بغيظ...

عند جاسر...


جاسر كان بيتمشي في مكانه الهادئ و هو متعصب و كل ما يفتكر الموقف يتعصب اكتر..

خالد(بعصبية): اهلا بالباشا اللي ما بيصدق يجي على البت الغلبانة..

جاسر(بغضب): عايز ايه يا خالد مش فايق ليك...

خالد(بعصبية): ايه اللي حصل بينك انت و ديما؟

جاسر: حاجة بيني و بين مراتي محدش يتدخل..

خالد(بعصبية): و هي مش بترد علينا ليه؟و كانت داخلة معاك معيطة..

جاسر(ببرود): معرفش..

خالد(بعصبية): انت متخصص بقي علشان تعصبني..


جاسر سابه و مشي، و خالد كانت متعصب و مش عارف يعمل ايه...

جاسر وصل البيت و طلع اوضته...

جاسر دخل لقي ديما قاعدة مكان ما هو سابها...

جاسر قفل الباب وراه و راح قعد على السرير..

جاسر: تعالي..

ديما قامت بصعوبة و بخوف و بدموعها اللي مخلصتش و قربت منه..

جاسر: روحي جيبي ماية و اغسلي رجلي...

ديما(بخوف): انا مبعرفش اعمل كدة..

جاسر(بحدة): اتعلمي، و من هنا لغاية ما يجي الحاج استعدي لايام سوداء..


ديما قربت منه و مسكت ايده..

ديما(بدموع): جاسر بليز انا بحبك بلاش تبقي علاقتنا كدة..

جاسر شال ايديه من ايديها بعنف و ديما عيطت..

جاسر: يوم ما هتجوز هتجوز واحدة تقدر تشيل اسمي و تحافظ عليه و ابقي ماشي و انا مطمن انها مش هتخوني ابدا، بس انتي عكس كدة خالص...

ديما(بعياط): و الله اديني فرصة واحدة بس..

جاسر: لا..

جاسر سابها و دخل خد دوش و خرج غير هدومه و خرج نام على السرير...


ديما سابته و دخلت خدت دوش و خرجت و دخلت اوضة الملابس..

ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت بكم باللون الاسود في ابيض..

ديما خرجت لسة هتنام على السرير..

جاسر: مكانك على الارض..

ديما: مش متعودة على كدة..

جاسر: اتعودي لغاية ما نطلق...

ديما راحت نامت على الارض و قعدت تعيط بصمت منامتش خالص..


-في الصباح الباكر...

جملات: صباح الخير..

خالد: صباح النور يا امي، فين ديما؟

دنيا: منزلتش و لا هي و لا جاسر..

خالد: طيب..

حازم: يا تالين مش هعرف ارجع دلوقتي انزلي انتي مصر..

حازم: يعني ايه مش بتحبي مصر؟براحتك يا تالين قولت اللي عندي...

حازم: معنديش الكلام ده، فاهمة؟

حازم: يعني ايه براحتك؟

حازم: تالين انا اول ما ارجع هصفي شغلي كله و هنزل مصر تاني عايزة ترجعي معايا اهلا وسهلا مش عايزة عنك ما جيتي خلاص..


دنيا: اهدي يا ابني في ايه؟

حازم: مفيش..

دعاء: دي مراتك؟

حازم: لا خطيبتي..

دعاء: طيب..

علاء(بابتسامة): صباح الخير..

عبير: صباح النور يا حبيبي..

ايمن: اومال فين جاسر و ديما مشفتهمش من امبارح؟

خالد: لسة هينزلوا..

ايمن: طيب..

حازم: هتصل بعمو حسن نطمن عليه...

حازم اتصل بحسن، الخط اتفتح...

حازم: طبعا مكنتش عايز ترد..

حسن(بضحك): عندك حق يا واد يا حازم..

حازم: يا رب تكون الخدمة حلوة..

حسن: اه...

حازم: محتاج اي حاجة؟


حسن: لا لا، اخبار جاسر و ديما و الكل ايه؟

حازم: كلنا بخير..

حسن: طيب الحمد لله..

حازم: هقفل انا بقي..

حسن: ماشي، باي..

عند ديما و جاسر...

جاسر(بزعيق): انتي يا زفتة؟

ديما: خير؟

جاسر: مجهزتيش هدومي ليه؟

ديما: مكنتش اعرف..

جاسر: لا بعد كدة اعرفي يا اختي..

ديما(بعصبية خفيفة): انت محسسني اني عملت جريمة، ما تفهم الاول و بعدها تحكم شخص غبي و هتفضل تحكم من وجهة نظرك بس...


جاسر: لو شفت غير كدة كنت اتعاملت غير كدة، و مهما تقولي مش هصدقك انا لسة عارفك من شهر مش هثق فيكي بسهولة و مش هتعلق بيكي اساسا..

ديما سابته و دخلت اوضة الملابس، جاسر دخل الحمام...

ديما قعدت تعيط كتير و بعدها مسحت دموعها..

ديما(لنفسها): مهما يحصل هفضل ديما مفيش اي حاجة هتأثر فيا انا ديما و مش هتغير..


- ديما طلعت فستان طويل و مفتوح من الجمبين فتحة بسيطة و بكم و لبسته و رفعت شعرها لفوق و لبست جذمة و حطت مكياج خفيف

ديما نزلت لتحت، و جاسر خرج لبس هدومه و نزل...

جملات(بفرحة): ايه الجمال ده؟

ديما(بابتسامة): شكرا يا طنط..

خالد قام و حضنها و باس رأسها..

ديما: شكرا.

خالد: انتي كويسة؟

ديما: متقلقوش كان مجرد سوء تفاهم بيني و بين جاسر و حلناه...

فيروز: الحمد لله..

ديما: يلا انا جعانة..

جاسر: الاكل جاهز؟

جملات: اه..


و جاسر راح و بدأ يترأس السفرة و الكل بدأ يأكل في جو توتر و صمت...

جاسر: كله على شغله...

جاسر: ديما هتنزلي الارض تشتغلي مع الستات اللي هناك..

ايمن: ازاي يعني يا جاسر؟

خالد: انت اتجننت؟

جملات: ديما مش هتعرف يا جاسر..

دنيا: يعني ايه تشتغل في الارض؟

دعاء: هيبقي صعب عليها...

فيروز: ايوه و ممكن تتعب..

جاسر: اعتقد كلكوا اتكلمتوا و انا موجهتش ليكوا كلام، انا وجهت كلامي لديما..

ديما: و انا موافقة..


الكل اتفأجي من ردة فعل ديما و بالاخص جاسر..

جاسر: طيب، قدامي..

ديما قامت و مشيت مع جاسر، و جاسر كان مستنيها ترفض او تقاومه...

خالد: دي اتجننت البت دي..

عبير: سيبها تتعلم علشان تعرف تعيش هنا..

سارة: ايوه، خليها تعرف تشتغل هنا هي مش متجوزة دي بت مدلعة و جاسر اللي بيعمله صح..

ايمن: في حاجة حصلت بينهم؟

دنيا: منعرفش..

دعاء: ربنا يستر..

فيروز: يا رب، اهديهم يا رب و ابعد عنهم كل عين وحشة..

جملات: يا رب يا فيروز..


عند ديما و جاسر..

ديما: المفروض اعمل ايه؟

جاسر: تشوفي الستات بتعمل ايه و تعملي زيهم...

جاسر: لو رجعت و لقيت الكل بيشتغل و انتي لا هتتحاسبي..

ديما: لو ده عقابك انا موافقة بس تكون فعلا مصدقني..

جاسر: ده مش عقاب انا بربيكي علشان لما تتجوزي حد تاني تعرفي تشيلي مسئولية بيتك يعني تعتبر دي خدمة مني ليكي...

ديما: هتندم يا جاسر..

جاسر: بحب الندم و الحاجة الوحيدة اللي ندمان عليها هي اني وافقت اتجوزك..


ديما سابته و مكنتش عارفة تعمل ايه و دخلت الارض..

سعاد: ايه ده ديما انتي بتعملي ايه هنا؟

ديما: بصي و النبي متسيحيش ليا...

سعاد: مالك؟

ديما: انتوا بتعملوا ايه هنا؟

سعاد: هنشيل البرسيم...

ديما: طب ازاي ممكن تعلميني؟

سعاد: متأكدة؟

ديما: اه..

سعاد بدأت تعلم ديما ازاي تقطع البرسيم، و ديما بدأت تعمل زيها و تعبانة..

سعاد: مالك عرقانة كدة ليه؟

ديما: الشمس قوية اوي..

سعاد: معلش ما انتي مش متعودة..


بنت(بهمس): هي دي مرات جاسر بيه؟

بنت: على ما اظن هي...

بنت: تعالي نشوف..

بنت: انتي يا بت انتي؟

ديما: حضرتك بتناديني انا؟

بنت: حضرتك!

ديما: في ايه؟

سعاد: عايزين ايه منك ليها؟

بنت: هي مين دي يا سعاد؟

سعاد: واحدة بتشتغل عادي..

بنت: طيب، اهلا بيكي..

ديما: آه لا مش قادرة يا سعاد..

سعاد: طب روحي ارتاحي شوية..

ديما: لا لا، هو انتوا بتمشوا امتي؟

سعاد: فاضل حاجات بسيطة..

ديما: طيب..

و بعد فترة، الكل خلص اللي وراه..


سعاد: هنأخد فلوسنا من جاسر بيه..

ديما(بتوتر): اه طيب انا هخلع بقي..

سعاد: ليه تعالي بس..

ديما: ابدا، همشي انا بصي لا هستناكي هناك عند الشجرة دي..

سعاد: طيب..

و الكل بدأ يروح يأخد فلوس يوميته من جاسر، و جاسر كان بيبص بعينه على ديما بس ملقهاش..

سعاد(بهمس): حضرتك يا بيه بدور على ديما؟

جاسر: مش فاهم..

سعاد(بهمس): انا معرفش هي لما عرفت ان حضرتك هتودينا فلوس قالتلي هستناكي هناك كدة..

جاسر: طيب..


ديما كانت واقفة عرقانة و تعبانة و مش قادرة تقف..

سعاد: ديما..

ديما(بدموع): سعاد انا مش قادرة امشي و حاسة اني بموت...

ديما(بدموع): حاسة ان نفسي بيقل، حاسة اني مخنوقة، حاسة اني عايزة اروح بس مش قادرة...

سعاد: طيب تعالي معايا..

ديما لسة هتمشي اتكعبلت و ملحقتش تمسك في حاجة، بس جاسر كان واقف وراها و سامع كل حاجة و مسكها بسرعة..

ديما(بدموع): انت ايه اللي جابك؟

ديما زقت جاسر بعيد عنها...

ديما: يلا يا سعاد..


جاسر: انجزي روحي اركبي العربية...

ديما: لا، انا زيي زي الكل، عن اذنك يا..

ديما(بسخرية): يا جاسر بيه..

ديما سابته و مشيت و سعاد جمبها..


-بعد فترة..

ديما وصلت و طلعت خدت دوش و اترمت على السرير..

ديما(بتعب): ربنا يأخدك يا جاسر..

ديما(لنفسها): بعد الشر..

ديما: شخص رزل...

تحت..

خالد: دنيا..

دنيا(باحراج): نعم..

خالد: قولتي ايه؟

دنيا: قولت ايه؟

خالد: انتي غبية؟

دنيا: انا قولت كدة؟

خالد: في اللي قولته ليكي يا دنيا..

دنيا: اه فهمتك، بص انت راجل شجاع و شهم يعني بس انا اخاف تعاملني زي ما جاسر بيعامل ديما..

خالد: اوعدك لا..

دنيا: وعد شرف؟


خالد: وعد شرف يا دنيا..

دنيا: كلم بابا و ساعتها هقول رأيي، باي..

دنيا سابته و جريت، و خالد بص باستغراب من ردة فعلها...

دعاء: مالك يا بت طالعة مبسوطة؟

دنيا: لا مفيش..

دعاء: طيب..

دنيا: راحة فين؟

دعاء: راحة لديما..

دنيا: و انا يلا..

-و بعدين ديما كانت غمضت عنيها صحيت مفزوعة..

دنيا و دعاء(بصريخ): ديماااااا..

ديما(بخضة): ايه مين حصل ايه؟

دنيا(بضحك): يااااه لو تشوفي شكلك...

ديما(بتعب): حرام عليكوا..


دعاء(بضحك): مالك يا بطة؟

ديما: اه اليوم كان متعب اوي و الحرارة كانت مرتفعة و الشغل جديد عليا يلا الحمد لله...

دنيا: طب انتي عاملة ايه؟

ديما: لا متخافوش انا بخير..

دعاء: حاضر يا فيروز جاية..

دعاء: ثانية و جاية..

دنيا: ها يا ستي احكيلي مالك؟

ديما: مفيش حاجة خالص، انا بس الحياة جديدة مش متعودة عليها..

دنيا: من امتي و ديما مش بتتعود على حياتها الجديدة؟

ديما: احكيلي عملتي ايه مع خالد؟


دنيا: بصي قولتله اتكلم مع بابا و ساعتها هبقي اقول رأيي و سبته و مشيت..

ديما(بضحك): يعني موافقة بس بعد ما اعذبك..

دنيا: بصي انتي عارفة اني مكنش فارق اتجوز عن حب و لا لا المهم التفاهم و خالد اكيد مش بيحبني هو هيتجوزني مثلا علشان خاطرك...

ديما: انتي هبلة يا بت لا طبعا، هو ممكن شافك زوجة مثالية ليه بس هو اختارك علشانك علشان دنيا..

دنيا: تفتكري؟

ديما: اكيد..

دنيا: ها قوليلي هتلبسي ايه النهاردة؟


ديما: هلبس ليه اساسا؟

دنيا: مش انهاردة هتعترفي ب حبك لجاسر..

ديما: لا مش دلوقتي، يعني الامور تهدي شوية..

دنيا: يعني انتي كويسة؟

ديما: اه، يلا ننزل تحت..

دنيا: يلا...


-في مكان تاني..

في ألمانيا..

محمد: كدة ميعاد العملية كمان شهر و نص..

محسن: ربنا يستر..

تسنيم: ان شاء الله...

اولفت: هتعدي ان شاء الله...

محسن: اخبار ديما ايه بقالي كتير مبكلمهاش..

تسنيم: لا دي مبسوطة و سعيدة خالص..

محسن: بجد؟طب الحمد لله..

محمد: الحمد لله على كل شئ..

محسن: حسن خد فتحية و على خد اسماء و سافروا سويسرا..

اولفت(بصدمة): ازاي؟

محسن: بنتك يا اختي..

الكل قعد يضحك...

محسن: يا رب عدلها من عندك...


تسنيم: الامور كلها هتبقي بخير..

محمد: يا رب ان شاء الله..

محسن: تعالوا نتفرج على فيلم..

اولفت: فكرة حلوة...

تسنيم: اختاروا انتوا الفيلم و احنا هنعمل الفشار يلا...

تسنيم و اولفت قاموا يعملوا الفشار و بيضحكوا و بيتكلموا..

محمد: ايه رأيك في ده؟

محسن: انا عايز عربي..

محمد: طب اشغل ايه استني اشوف في ايه..

محسن: عندك الشموع السوداء؟حلو الفيلم ده...

محمد: على ما اعتقد اه...

محسن: طيب...


تسنيم: احنا جينا يلا وسعوا...

محسن: طيب طيب...

محمد: دول زي التتار...

اولفت: بتقول حاجة يا سي محمد؟

محمد: انا اقدر..

و قعدوا و بدأوا يتفرجوا و مبسوطين...


-في مكان تاني..

في سويسرا..

فتحية: المكان هنا حلو اوي..

حسن: اه، و كل حاجة جميلة..

فتحية: بس يا تري مين ممشي البيت هناك؟

حسن: مش قولنا منفكرش في اي حاجة..

فتحية: محسسني انك شاب عندك 20 سنة..

حسن: و ليه لا؟

فتحية: لا ده حازم غيرك اوي..

حسن(بضحك): يا ستي..

عند على و اسماء..

اسماء: نفسي اطمن على فيروز قبل ما اموت...

على: يا حبيبتي احنا جايين هنا ننبسط..

اسماء: ايه ده انت بتعرف تقول حبيبتي اهو..


على: اكيد بس مكنتش بقول هناك في البلد..

اسماء: ايوه..

على: لما سافرت مصر علشان اكمل التعليم، حبيت مرتين..

اسماء: ايه ده و مقولتليش..

على: كان حب مراهقة زي ما بيقولوا...

اسماء: اه فهمتك...


-في مكان تاني...

في الصعيد..

ديما: بس بقي تعبتوني..

عبير(بشماتة): اخبار يومك ايه يا ديما؟

ديما: كان حلو اوي هبقي اخدك مرة تجربيه..

جملات: ابعدي عن ديما يا عبير..

ديما: ما احلي وجودي جمبك يا طنط انتي يا عسل...

دعاء: ما تقومي العبي استغماية..

ديما: لا، انا هبلة بتخبط في اي حاجة...

دنيا: طب حد يتكلم علشان امسكه طب..

فيروز: دنيا..

دعاء: دنيا..

دنيا: و ربي اللي هيزغزني هضربه..

حازم(بضحك): اوعي..


دنيا(بعصبية): حازم..

حازم: قلبه..

خالد(بحدة): ايه اللي بيحصل هنا؟

ديما: دول بيلعبوا...

خالد: حازم ده بيلعب..

دنيا: هو احنا كدة في اللعبة و لا لا..

خالد قرب من دنيا و شال من على عنيها الطرحة..

دنيا: اه كدة احنا في جهنم بس..

دنيا جريت قعدت جمب ديما..

دنيا: انا مكنتش بلعب علفكرة..

دعاء: دي بتسلمنا...

فيروز: احم احم في ايه يا خالد يا حبيبي؟

خالد: مين بوظك يا بت منك ليها؟ده انتوا كنتوا زي الالف...


جملات(بضحك): من ساعة ما الهبلتين دول جم اتغيروا..

ديما: متشكرين يا مصر يا ام الدنيا..

دنيا: انا هبلة و افتخر علفكرة..

خالد: اه طبعا طبعا دي بطولات..

و الكل قعد يتكلم و يضحك...

عند جاسر..

جاسر كان لسة راجع و قاعد في الجننية، لقي حد بيحط ايده على عنيه..

جاسر: ديما؟!

سارة(بغضب): ديما!

جاسر: اسف يا حبيبتي، معلش..

سارة: لا واضح ان الهانم واكلة عقلك خالص، حتى بعد اللي حصل النهاردة..


جاسر(بغضب): و انتي مين حكالك اللي حصل؟

سارة: علاء و كمان دي مش اول مرة، دي علطول كانت بتروح لعلاء في اوضته و انا بشوف علاء بيطردها من اوضته...

جاسر: متأكدة من الكلام ده؟

سارة: اه، من امتي بكدب؟

سارة راحت قعدت جمب جاسر و باست خده..

سارة: ناوي تعمل ايه يا حبيبي؟

جاسر: هطلقها بس لما الحاج يرجع..

سارة: و ليه مطلقهاش دلوقتي؟

جاسر: علشان الاول اربيها و اذلها، و بعدين ارميها في الشارع لانها هتبقي خاينة...


سارة: ماشي يا حبيبي..

جاسر: قال بتقولي بحبك..

سارة(بصدمة): و انت عملت ايه؟

جاسر: طبعا مصدقتهاش، انا مستحيل اقبل ان دي تبقي مراتي وام عيالي و مستحيل اعتبرها حبيبتي و مستحيل اثق فيها و كمان دي متقدرش تشيل و لا بيت و لا عيال و لا زوج و لا اي حاجة و كمان مش دي اللي ابقي رايح شغلي و مطمن على شرفي و عرضي، انا بحبك انتي يا سارة..

سارة: و انا كمان يا حبيبي..

سارة حضنت جاسر...


-و سارة قامت مشيت و بعد فترة جاسر دخل البيت..

جاسر: مساء النور..

الكل: مساء الخير..

سارة: ايه ده هي فين ديما؟كانت هنا..

دنيا: طلعت اوضتها من شوية..

جاسر: انا طالع انام، بكرة اجازة..

خالد: طيب..

جاسر طلع اوضته و فتح الباب و دخل..

ديما(بابتسامة): هاي، مساء النور..

جاسر اتجاهلها و دخل غير هدومه و خرج..

ديما: ممكن نتكلم شوية؟

جاسر بص في عيونها لقي نظرة غريبة نظرة جديدة عليه...

جاسر(بلامبالاة): خير؟


ديما خدت نفس عميق و غمضت عنيها و فتحتهم ببطء ده كله تحت نظرات جاسر...

ديما: انا عايزة اطلق يا جاسر



رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون


جاسر خد وقت علشان يستوعب..

جاسر: انتي هبلة؟

ديما: لا انا عايزة اطلق..

جاسر: طيب روحي نامي يا ديما..

جاسر لسة هيسبها و يمشي لقي ديما ماسكاه بعنف من ايده..

ديما(بعصبية): متأخدش كلامي باستهزاء، انا عايزة اطلق يا جاسر انا مش عايزة ابقي على ذمتك انا بكرهك انا غبية لاني فكرت اني بحبك..

جاسر مسك ايد ديما و لواها ورا ضهرها..

جاسر(بحدة): حاسبي على كلامك معايا، و انا مأجبرتكيش انك تحبيني..


ديما: سيب ايدي، سيب ايدي يا جاسر..

جاسر: مش هموت علشان امسكك يعني..

جاسر بعد عن ديما و طفي النور و نام على السرير و حط البطانية على وشه..

ديما(بعصبية): هتندم يا جاسر و ربي لاندمك..

جاسر(و هو بيتاوب): طيب ابقي قوليلي امتي بقي علشان اجهز...

ديما مسكت المخدة من على الكنبة و رمتها على جاسر بغضب..

جاسر: شكرا كنت محتاجها...

ديما(بصوت مكتوم): عااااااااااااااااا...


ديما راحت نامت على الكنبة و بدأت تغمض عنيها و تكلم نفسها..

ديما(لنفسها): متعودتش اني اذل نفسي و اقلل من كرامتي يا جاسر..

ديما(لنفسها): و مش حبك هو اللي هيحيني، بكرهك يا جاسر و لو كان كلامي ده كدب في اقرب وقت هيتحول لحقيقة..

ديما(لنفسها): هكرهك هكرهك يا جاسر اوعدك...

ديما بعد كلام كتير مع نفسها نامت...


-في الصباح الباكر...

جملات: يا صباح الورد عليكوا يا بنانيت..

دنيا: صباح النور مالك كدة مبسوطة اوي..

جملات: يا بت عيب بقي..

دعاء: يبقي عمو محسن كلمك..

فيروز: الله الله ده فرح..

و البنات قعدوا يضحكوا على جملات..

ديما: بتضحكوا على ايه يا هُبل؟

جملات: بيضحكوا عليا يرضيكي يا ديما..

ديما: مزعلين طنط ليه يا واطين؟

دنيا: ده احنا طيبين..

دعاء: عمو محسن كلمها..

ديما: اه طب و فيها ايه؟دي جمر و عسل و تتحب بسرعة...


جملات: تسلميلي يا ديما..

حازم: اهلا اهلا اهلا..

ديما: اهلا يا حبيبي..

حازم: لا كدة جاسر هيغير..

فيروز: عندك حق..

جاسر: صباح الخير..

سارة: جاسر جاسر..

جاسر: نعم..

سارة: كنت عايزة اطلب شوية فلوس هجيب دهب جديد...

جاسر: طيب، عايزاهم امتي؟

سارة: براحتك..

جاسر طلع من جلبيته فلوس و وداهم لسارة..

سارة: ربنا يخليك ليا يا ابن عمي..

دنيا(بهمس): نيييييييييييييني..

ديما ضحكت على تصرف دنيا..

ديما(بضحك): عسل..


دعاء: النهاردة اجازة نعمل ايه؟

فيروز: انتي ناسية انك في ثانوية؟

دعاء: تصدقي نسيت..

ديما: طيب..

جملات: يلا يا بنات الفطار جاهز...

ديما: طيب..

و الكل بدأ يقعد و يأكل و بيهزروا..

خالد: جاسر في قعدة عرب النهاردة..

جاسر: طيب..

خالد: الساعة 6..

جاسر: طيب..

حازم: ايه يا ابني كله طيب طيب..

جاسر: ملكش فيه..

جملات: جاسر..

عبير: صباح الخير..

سارة: صباح النور...

عبير: فين علاء يا سارة؟

سارة: خرج من بدري..


دعاء: هو فين عمو ايمن؟

عبير: سافر مصر هيعمل شوية شغل..

دعاء: طيب..

جاسر: خالد يلا تعالي معايا..

خالد: فين؟

جاسر: فاكر صحابنا القدام؟

خالد: اه، رجعوا من الامارات؟

جاسر: اه..

خالد: طيب يلا، تعالي معانا يا حازم..

حازم: الباشا مش طايقني..

خالد: لا تعالي..

حازم: طيب يلا..

جاسر: ارجع الاقي هدومي جاهزة..

ديما(لنفسها): غور..

خالد و جاسر و حازم خرجوا من البيت...

ديما: دعاء تعالي لحظة..

دعاء: حاضر..


ديما و دعاء طلعوا على اوضة دعاء...

دعاء: ايه مالك؟حساكي بتخططي لحاجة؟

ديما(ببرود): لا خالص..

ديما: بقولك عايزة كشكول و قلم..

دعاء: ليه؟

ديما: قررت اذاكر تاني، معاكي و لا اشتري..

دعاء: لا معايا، خدي.

ديما: شكرا يا روحي..

ديما خدت الكشكول و القلم من دعاء و ودتهم اوضتها...

فيروز: في ايه مالك يابطتي مش مبسوطة ليه؟

دنيا: عايز ايه بس و احنا نعمله؟

ديما: تعالوا نلعب..

فيروز: طيب، نلعب ايه؟


دنيا: تعالوا نلعب استغماية..

ديما: طيب..

و بدأوا هما الاربعة يلعبوا و يضحكوا و يهزروا...

جملات: بس بقي شوية يا بنات متعبتوش..

دنيا: لا عايزين نكمل..

ديما(بخضة): هي الساعة كام؟

دعاء: الساعة خمسة و نص 5: 30...

ديما: يا نهاري..

-ديما طلعت جري بسرعة على اوضتها بطلع هدوم لجاسر..

ديما: اطلعله ايه الزفت ده؟

ديما طلعت عباية لجاسر و ساعة و جذمة..

ديما: بس كدة خليه يتكلم حرف واحد بس..

جاسر: افندم؟

ديما: ادي الزفت جه..


و بعدها فتحت عنيها على اخرهم و لفت لقت جاسر واقف مربع ايديه و سند على الباب و رفع حاجبه..

ديما: في ايه؟

جاسر: مفيش، شكل كلام امبارح كان مجرد كلام..

ديما: لا انا لسة عند كلامي، كدة كدة انا و انت هنطلق مش فارقة دلوقتي و لا بعدين انت مش بتحبني بس يبقي ايه لازمة جوازنا..

جاسر: لا انتي خاينة بس..

ديما(بعصبية): لا انا مش خاينة انت اللي غبي و مش بتفهم..

جاسر: طيب احترمي نفسك، ده لو عندك احترام اساسا..


جاسر زق ديما و بدأ يقلع هدومه علشان يلبس..

جاسر: ايه هتفضلي واقفة كدة؟

ديما بصت في الارض بأحراج و خرجت من الاوضة..


-تسريع احداث...

جاسر نزل هو و حازم وخالد و راحوا لقاعدة العرب..

ديما قعدت جمب دنيا و دعاء و فيروز و قعدوا يتكلموا و يهزروا...

و بعد فترة ديما طلعت اوضتها قعدت فترة طويلة و نزلت...

و بدأ الكل عايش في جو حلو و سعيد، لكن طبعا عبير و سارة مسمحوش بكدة...

-بعد فترة جاسر و خالد و حازم رجعوا...

و الكل بدأ يتعشي..

ديما: عملت ايه يا حازم؟انبسطت؟

حازم: يعني..

ديما: طيب..

خالد: و انتوا عملتوا ايه؟


دنيا: يوووووووووووووووه..

خالد: تصدقي كدة انا فهمت..

دنيا: لعبنا و هزرنا و ضحكنا و كلنا علمنا كل حاجة...

خالد: طيب..

جاسر: اللي يخلص اكله يطلع على النوم الوقت اتأخر..

جاسر طلع و ديما وراه، و كل واحد راح على اوضته..

و الكل نام...

بعد فترة...

ديما فتحت عنيها و قامت من على السرير، و بدأت تتحرك بخفة و دخلت اوضة الملابس...

و بعد فترة خرجت، معاها شنطة هدوم متوسطة الحجم و غيرت هدومها..


ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت برتقالي بكم و واسع و قصير لغاية قبل البطن و كوتشي اسود عالي و عملت شعرها ديل حصان..

-ديما قربت من جاسر و حطت ورقة جمب تليفونه..

-ديما خدت شنطتها و بدأت تنزل على السلالم براحة و خرجت من البيت و غفلت الغفر اللي نايمين و مشيت لمسافة و بعدين لقت عربيتها، ركبت بسرعة و مشيت بيها...

ديما(بدموع): و النبي يا رب اروح سليمة، انا خايفة اوي..

(قلبها): مكنتيش تمشي..


(عقلها): لا لا انا مش هقلل من كرامتي و يمرمطني و في الاخر كدة كدة كان هيطلقني لا...

(قلبها): برضو وجودك هناك أمان...

(عقلها): بس بس ايه ده؟انا هرجع لحياتي حب و هنساه في ايام بس..

(قلبها): متأكدة انك هتنسيه ده اول حب..

(عقلها): اه هتنساه..

(قلبها): لا...

ديما: بس بس ايه ده ما تسكتوا شوية...

ديما كانت طول الطريق خايفة، و بعديها تليفونها رن..

الخط اتفتح...

ديما: الو يا عمو شاكر..

شاكر: ها وصلتي لفين يا بنتي؟


ديما: على حسب الجهاز فاضلي ساعة الا ربع..

شاكر: طب خلي بالك يا حبيبتي، و انا هبقي مستنيكي زي ما اتفقنا...

ديما: شكرا شكرا اوي يا عمو معلش تعباك معايا، بس ارجوك زي ما وعدتني انت مش هتقول لبابا و لا لاي حد..

شاكر: اكيد يا بنتي، كفاية انك هتيجي تشيلي عني الشركة..

ديما: تسلملي، و الله انا كنت خايفة اساسا الدنيا ضلمة و انا بخاف اسوق في الضلمة...

شاكر: خلاص متقلقيش توصلي بالسلامة..

ديما: شكرا لحضرتك..


و بعد فترة ديما وصلت لل؟يلا بتاعتها لقت شاكر مستنيها...

ديما: تسلملي يا عمو بجد..

شاكر: على ايه يا حبيبتي؟يلا روحي ارتاحي و هجيلك من بكرة الصبح..

ديما: تمام شكرا، باي..

ديما دخلت ال؟يلا لقت ناصرة مستنياها...

ناصرة: لما عمك شاكر حكالي مجاليش نوم يا ديما، ايه اللي مشاكي من بيت جوزك..

ديما(بدموع): بليز يا دادة مش قادرة اتكلم..

ناصرة قربت منها و حضنتها...

ناصرة: خلاص تعالي نامي يا حبيبتي..


-ناصرة طلعت ديما اوضتها، و ديما فضلت حضناها لغاية ما نامت...


-في الصباح الباكر...

دنيا: صباح النور..

جملات: صباح الخير، ايه اللي صحاكي بدري؟

دنيا: معرفش قلقت..

جملات: تعالي اقعدي معايا في الجنينة..

دنيا: تمام..

جملات و دنيا راحوا قعدوا في الجنينة..

جملات: بتفكري في مين؟

دنيا: ها؟مين قال اني بفكر في حد؟

جملات: قولي قولي انا زي امك...

دنيا: لا يا طنط مفيش حاجة و الله، انا بس قلقت..


جملات: طيب بس عموما خليكي عارفة اني زي امك هنا يعني متتردديش انك تيجي تتكلمي وقت ما تحبي...

دنيا: حاضر تسلميلي يا طنط..

جملات: طيب يا حبيبتي..

جملات: هروح اشوف تهاني بتعمل الفطار و لا ايه؟

دنيا: طيب هأجي معاكي..

عبير: صباح النور يا جملات..

جملات: عن اذنك يا عبير مش فضيالك، تعالي يا دنيا..

عبير(لنفسها): بكرة هبقي انا الكل في الكل، الايام بينا كتير..

جملات: ها يا تهاني حضرتي الفطار؟


تهاني: اه يا ستي، و روحت صحيت حازم بيه و ست دعاء و ست سارة و ست فيروز و خالد بيه..

جملات: طيب يا حبيبتي..

تهاني: تسلميلي يا ستي..

دنيا: انتي طيبة اوي يا تهاني..

تهاني: ده من كرمك يا ستي..

فيروز: صباح الخير، مش عارفة حاسة ان جسمي مكسر معرفش ليه؟

دنيا: من لعب امبارح يا اختي..

فيروز: اه عندك حق دي ديما مرحمتناش..

دنيا: اه زمانها نايمة اهي..

دعاء(بنوم): فين الاكل انجزوا ورايا مذاكرة؟

دنيا: مفيش اكل غوري يلا..


جملات: دنيا عيب، يلا جاسر و ديما بس يصحوا..

خالد: طب ايه مفيش اكل؟

جملات: في ايه محسسني اني مأكلتكوش من سنين..

خالد: معلش بقي يلا هنموت من الجوع..

حازم: غذوني ده انا مضروب رصاصة..

جملات: ايه عالم المجانين دول يا رب؟

جملات: هطلع اصحي جاسر و ديما و انزلكوا..

خالد: طبعا ما هو جاسر هو اللي في القلب..

جملات: يا رب..

جملات طلعت و خبطت على الباب..

جملات: جاسر ديما..

جملات: يا ولاد اصحوا..

جاسر(بنوم): تمام قايمين..


جملات: طيب متتأخروش..

جاسر قام اتمطع على السرير بص جمبه ملقاش ديما و بص على الكنبة برضو ملقهاش...

جاسر: ديما ديما..

جاسر بص حواليه لقي موبايله تحته ورقة مسكها و بدأ يفتحها..

مضمون الرسالة: -.


(اهلا يا جاسر في حالة انك تشوف الورقة دي يبقي انا مش موجودة، انت ظلمتني يا جاسر اول مرة لما نصرت سارة عليا لما انا زقتها,تاني مرة لما سمعت لكلام علاء من غير ما تسمع مني و دي كانت نفس غلطتك الاولي,تالت مرة لما كدبت حبي ليك، مع اني حبي كان صادق انت اول حب ليا معرفش ازاي و لا امتي بس حرفيا حبيتك حسيت بالامان معاك و في حضنك اينعم حسيته في حضن بابا و حستيه في حضن حازم بس في حضنك كان مختلف مكنتش عايزة اسيب حضنك ابدا، كنت رسمت حاجات في خيالي انك هتقبل حبي و هنعيش سوا و نصحي الصبح سوا تروح على شغلك و قبل ما تمشي تبوس رأسي و لما ترجع تكون جايب ليا حاجات حلوة و نقعد نتكلم و نهزر بس طلعت دي كلها حاجات من وحي الخيال و بس مش حقيقة، كان قلبي فرحان اوي بس اتكسر لان قلبك مش ملكي انا مِلك لسارة ,حضنك ملكها هي,اسمك ملكها هي,انت ملكها هي، انت بتحبها من كل قلبك و بتعشقها و شوفت ده من خلال عنيك، بس كلامك كسرني اوي و مش هقدر انساه مش هقدر انسي و انت بتقول ليها..


انا مستحيل اقبل ان دي تبقي مراتي وام عيالي و مستحيل اعتبرها حبيبتي و مستحيل اثق فيها و كمان دي متقدرش تشيل و لا بيت و لا عيال و لا زوج و لا اي حاجة و كمان مش دي اللي ابقي رايح شغلي و مطمن على شرفي و عرضي، انا بحبك انتي يا سارة..


كل كلمة انت قولتها لسارة انا حفظتها كل كلمة جرحتني انا كل كلمة انت قولتها اترددت في وداني لغاية ما وصلت لقرار مش هتراجع عنه الطلاق انا مش هقبل اكون عائق بينك و بين سارة انا بحبك و سعادتك بالنسبة ليا اهم بس كلامك جرحني دلوقتي انا بقيت اكرهك، كنت حاسة انك هترفض تطلقني في الوقت الحالي بس انا مكنتش هصبر الصراحة انا همشي يا جاسر ارجوك مدورش عليا لما هنتقابل هتبقي مقابلتنا صعبة خلينا نتقابل في ظروف احسن يعني و نتعامل بكل رقي، انت هتبعتلي ورقتي و انا هسافر و لما اهلينا يرجعوا هنقول محصلش نصيب ساعتها هيبقي امر واقعي، ممكن هتتعصب و تفتكر اني كدة بخونك او خنتك بس انا مستحيل اخون حد بحبه يا جاسر..


هيجي وقت هتكتشف الحقيقة و ربنا عارف ايه هي الحقيقة و شكرا على الفترة اللي قضتيها معاك كانت فترة وحشة اوي بس انا دلوقتي زماني مشيت هرجع لحياتي اللي شبهي و انت خليك في حياتك شبهك انت، معلش طولت عليك..

مع تحياتي ديما القاضي..

بكرهك يا جاسر)...

جاسر بمجرد ما خلص قراءة اتعصب جدا و نزل بكل غضب لتحت...

جاسر(بصوت عالي): خالد خالد..

خالد: في ايه مالك؟

جاسر: شوفت الهانم اختك عملت ايه؟

خالد: مالها ديما؟


جاسر: الهانم سابت البيت و مشيت، طبعا ما هي خاينة و خانتني مرة عادي تخوني تاني...

دتيا: في ايه مش فاهمين حاجة؟و كمان مستحيل ديما تسيب البيت و تمشي..

جملات: استهدي بس بالله يا ابني..

جاسر: ازاي و انا مراتي مشيت من غير اذني..

حازم: ديما مش هتمشي كدة من نفسها اكيد في حاجة حصلت..

جاسر: و الله اللي اعرفه الست المحترمة مهما حصل بتفضل في بيتها مبتتحركش خطوة من غير اذن جوزها..

دعاء: طب اهدي يا ابيه..


سارة: في ايه صوتك عالي يا جاسر؟

عبير(بشماتة): ديما سابت البيت و مشيت..

سارة: و لا يهمك هي ست مش محترمة هتعمل ايه؟

خالد: سارة احترمي نفسك اختي انضف منك..

عبير: في ايه ما تهدوا شوية، روحوا اتشطروا على اللي مشيت..

جملات: جاسر اهدي بس يا ابني و فكر بهدوء..

علاء: في ايه يا جماعة متجمعين على خير ان شاء الله..

عبير: مرات جاسر سابت البيت و مشيت..

جاسر(لنفسه): و الله يا ديما لما اشوفك بس..


جاسر: خلاص محصلش حاجة، و انا هعرف ارجع مراتي كويس..

دنيا: يبقي انا لازم ارجع مصر حالا..

جاسر: مش دلوقتي، محدش هيتحرك من هنا..

خالد: هتصل بيها..

خالد اتصل بديما كذا مرة لقي تليفونها مغلق..

جاسر: ماشي يا ديما، الصبر جميل..

جاسر(بزعيق): كله يشوف رايح فين...


-في مكان تاني...

عند ديما..

ديما ظبطت موبايلها على الساعة 8، و المنبه قعد يرن...

ناصرة: يلا يا ديما عمك شاكر مستنيكي تحت..

ديما(بنوم)سيبيني شوية كمان..

ناصرة: يلا يا ديما انتي راحة الشركة يلا..

ناصرة سابت ديما و نزلت، ديما فتحت عنيها و بصت للسقف..

ديما(لنفسها): متنسيش انك قولتي هتتغيري..

ديما(لنفسها): هتفتحي صفحة جديدة مع نفسك، هتنسي كل حاجة..

ديما(لنفسها): انتي قوية...


ديما قامت و دخلت خدت دوش فوقها، و خرجت فتحت دولابها و بدأت تدور في الهدوم لغاية ما اختارت طقم و بدأت تلبسه...

ديما اختارت بدلة شغل باللون الاسود بنطلون اسود و تي شيرت ابيض بنص كم و فوقه جاكت البدلة الاسود و رفعت شعرها كله على فوق و نزلت كام خصله و لبست صندل باللون الابيض بكعب و حطت روچ و كحل و خدت شنطتها.


-كانت ديما مخلتفة عن كل مرة المرة دي كانت باين انها امراة عاقلة و ناضجة مش ظاهرة بنفس الطفولية اللي كانت فيها...

ديما بدأت تنزل على السلالم بكل وقار و هدوء...

ديما: اهلا يا عمو..

شاكر: اهلا يا حبيبتي..

ديما: اتفضل نفطر و بعدين نروح الشركة سوا..

شاكر: طيب يا حبيبتي..

و ديما و شاكر بدأوا يأكلوا و ديما كانت بتأكل هدوء و هي شاردة..

شاكر: خلصتي؟

ديما: اه يا عمو، انا جاهزة..

شاكر: يلا..


ديما و شاكر خرجوا و ركبوا العربية بالسواق و وصلوا الشركة بعد فترة..

و ديما نزلت بكل هدوء كانت مختلفة، عنيها مختفية تحت نضارتها السوداء اللي مخبية كلام كتير بيحارب علشان تقوله..

شاكر: هي دي الشركة..

ديما: جميلة يا عمو..

شاكر: يلا خشي يا حبيبتي..

ديما بدأت تدخل و الكل باصص ليها...

شاكر: مكتبك في اخر دور...

ديما: تمام..

شاكر: مالك يا ديما مش زي كل مرة فين لمعة عنيكي..

ديما: انا بخير و كويسة الحمد لله...


شاكر: طيب يا حبيبتي..

شاكر: هو ده مكتبك..

ديما: لطيف حلو..

شاكر: و ده عمر السكرتير بتاعك..

عمر: اهلا اتشرفت بيكي يا مدام ديما..

ديما: انسة...

عمر: اتشرفت بحضرتك يا انسة ديما..

ديما: انا اكتر..

شاكر: هسيبك ترتاحي حاليا، و هجيلك كمان شوية افهمك النظام ماشي ازاي..

ديما: تمام بس يا ريت في اسرع وقت عايزة ابدأ بعد اذنك..

شاكر: حاضر..

ديما: بعد اذنك يا عمر هات قهوة سادة..

عمر: تمام يا فندم..


ديما راحت قعدت على كرسي مكتبها و حطت رجل على رجل و طلعت الخط الجديد بتاعها و حطته في التليفون الجديد و نقلت كل حاجة على التليفون الجديد...

ديما: هبدأ من جديد يا رب خليك معايا..

عمر: القهوة السادة يا فندم..

ديما: شكرا يا عمر..

عمر: ده شغلي..

ديما: انت بتشتغل هنا بقالك قد ايه؟

عمر: في حدود خمس سنين..

ديما: اه ربنا معاك..

ديما: يعني اقدر اعتمد عليك..

عمر: جربيني مش هتندمي..

الباب اتفتح فجأة..


ديما(بخضة): في ايه يا عمو؟

شاكر: عدنان بيه جاي كمان ساعة و عايز يعمل مشكلة..

ديما: عدنان مين؟

شاكر: ده شخص دخلنا معاه في صفقة و خسرناها هو دلوقتي بيطالب بحقه...

ديما: طب ما الخسارة لينا و ليه..

شاكر: برضو..

ديما: خلاص يا عمو سيبني انا هتصرف..

شاكر: متأكدة يا بنتي؟

ديما: اكيد خلينا نستني عدنان بيه ده..


..رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون


-في الصعيد...

الكل كان قاعد بيتغدي و ملتزمين بالصمت..

تهاني: جاسر بيه..

جاسر(بهدوء): خير؟

تهاني: في واحد بره بيقول انه جايب حاجة باسم مدام جاسر القاضي..

دنيا(باستغراب): ديما!

خالد: فين؟

تهاني: بره..

جاسر: خليكوا هنا..

جاسر قام و خرج بره لقي في علب كتير..

جاسر: خير؟

موظف: اهلا يا فندم في طرد جاي على العنوان ده باسم مدام جاسر القاضي..

جاسر: عبارة عن ايه؟

موظف: دي خصوصيات يا فندم لما حضرتك تفتحها..


جاسر: طيب..

موظف: امضي هنا يا فندم..

جاسر: تمام..

جاسر مضي، و امر الغفر يطلعوا الحاجات على اوضته..

حازم: ايه؟

جاسر: مفيش حاجة، كملوا اكلكوا..

جملات: ازاي بس ديما تعمل كدة؟

دنيا: دي حتى مردتش على تليفوني...

سارة: هتلاقيها مشيت مع عشيجها..

عبير: او راحت تخون جوزها...

خالد(بعصبية): مرات عمي احترمي نفسك انتي و بنتك...

حازم: في ايه؟ما تعدلوا كلامكوا شوية انتوا مش شايفين اللي احنا فيه...


فيروز: ناس بتموت في الخراب..

دعاء: و مين سمعك يا فيروز؟

عند جاسر..

-جاسر بدأ يفتح اول علبة لقي تورتة كبيرة مكتوب عليها بحبك يا جاسر...

-فتح تاني علبة لقي عباية صعيدية افضل ماركة..

-فتح تالت علبة لقي ساعة شيك من النوع الغالي..

-فتح رابع علبة لقي فيه دبلة فضي و ورقة مكتوب فيها في حالة انك تقبل بالهدايا دي يبقي انا اعترفت ليك بحبي و انت قبلته علشان كدة عايزاك تلبس الدبلة دي علشان كل الناس تعرف انك مِلكي.


-فتح خامس علبة لقي سلسلتين ذهب و كل واحدة فيها نص قلب مش عيب انك تلبس السلسة دي لانك هتبقي نصي و انا نصك لو مش عايز تلبسها خليها معاك في جيبك علطول، بحبك..


-جاسر غمض عيونه و هو مش قادر يتصرف و مش عارف يعمل ايه كل حاجة ضده هو...

جاسر: يا رب نورلي طريقي...

الباب خبط..

جاسر: ادخل..

سارة: مالك يا حبيبي؟ايه ده كله؟

جاسر: عايزة ايه يا سارة؟

سارة: مالك مش طايقني ليه؟

جاسر(بحدة): سارة انا دلوقتي في موضوع لما اخلصه ابقي اتكلم معاكي، اتفضلي دلوقتي..

سارة: و بالنسبة الفلوس اللي طلبتها منك؟

جاسر: هو مش انا وديتك امبارح..

سارة: الصايغ عايز فلوس اكتر، اعمل ايه؟


جاسر: خدي يا سارة..

جاسر طلع فلوس من معاه و وداهم لسارة، سارة سابته و مشيت..

الباب خبط تاني..

جاسر: خير؟

تهاني: جاسر بيه حضرتك فاضي؟

جاسر: عايزة ايه يا تهاني؟

تهاني: انا جاية اخلص ذمتي يا بيه، انا هتحاسب لو فضلت ساكتة و الست ديما معملتش ليا حاجة وحشة علشان افضل ساكتة..

جاسر(باستغراب): في ايه؟

تهاني: من يومين يا بيه لما كان علاء بيه مش هنا سمعت ست عبير و ست سارة بيتكلموا مع بعض..


جاسر: ماشي و ايه اللي فيها؟

تهاني: الست عبير و الست سارة اتفقوا انهم يخلوا علاء بيه يوقع ديما و حضرتك تشوفهم مع بعض و تطلقها يا بيه و علاء بيه يتجوزها و يأخد فلوسها، و الست سارة تتجوز جنابك و تحمل من حضرتك و تأخد فلوس حضرتك...

جاسر(بصدمة): انتي بتقولي ايه يا بت انتي؟

تهاني(بخوف): انا مش بكدب يا جاسر بيه، انا جيت اخلص ذمتي..

جاسر: سارة مستحيل تعمل كدة..

تهاني: انا قولت اللي اعرفه يا بيه..


جاسر: الكلام ده حد يعرفه تاني؟

تهاني: لا معرفش يا بيه...

جاسر: مطلعيش الكلام ده لاي مخلوق ابدا فاهمة؟

تهاني: حاضر يا بيه..

جاسر سابها و نزل بغضب..

جاسر(بعصبية): سارة فين؟

عبير: عايزاها ليه يا جاسر؟

جاسر: سارة فين؟

عبير: خرجت للصايغ..

جاسر: تمام..

جملات: في ايه يا ابني؟

جاسر: مفيش حاجة..

جاسر سابهم و مشي..

خالد: انا لازم انزل القاهرة اشوف ديما لازم اعرف هي فين...

دنيا: و انا كمان يا خالد..


دعاء: بس جاسر قال محدش يكلمها تاني و لا يعبرها الفترة دي، مع اني قلقانة عليها..

فيروز: انا كلمت بابا و هو قال لعمي حسن و هما راجعين...

حازم(بصدمة): علشان كدة هما اتصلوا بيا..

خالد: انتي اتجننتي يا فيروز؟

فيروز: معرفش بقي، احنا لازم نتصرف..

عبير: هيعملوا ايه يعني؟هي البت خلاص شافت طريقها...

جملات: اكيد في حاجة حصلت..

عند جاسر..

جاسر مشي و راح للصايغ و دور على سارة بعيونه ملقهاش..


الصايغ: جاسر بيه حضرتك بدور على حاجة؟

الصايغ: حضرتك عايز تجيب حاجة للجماعة؟

جاسر: وريني عندك ايه؟

جاسر كان واقف و بيبص حواليه ممكن يلاقيها..

الصايغ: شايف القطعة دي حلوة اوي..

جاسر بص بصة على الحاجة اللي قدامه و لفت انتباهه سلسلة شيك رقيقة..

جاسر: وريني دي كدة..

الصايغ: دي حاجة كدة جاية من مصر..

جاسر: طيب، هأخدها..

الصايغ: تمام يا بيه...


جاسر خد منه السلسلة و دفع الحساب و خرج، و روح و هو مروح لاحظ حركة غريية حوالين البيت..

جاسر مشي و راح لقي في صوت جاي من الكوخ دخل لقي سارة و مازن مع بعض و في ايد مازن فلوس كتير و سارة جمبه و بيضحكوا...

مازن(بخضة): جاسر..

مازن قام يوقف و حاول يهرب بس جاسر مسكه بكل غضب..

جاسر(بغضب): اه يا زبالة يعني بتغفلينا كلنا..

سارة(بدموع): يا جاسر و الله متصدقش..

جاسر(بغضب): و المفروض انا اصدقك بقي..


جاسر(بزعيق): ردي..

مازن زق جاسر و طلع يجري، جاسر قرب من سارة و مسكها من شعرها..

جاسر(بغضب): هتجبيلنا العار، هتركبي لابوكي قرون يا زبالة...

جاسر دخل البيت و هو ماسك سارة و باين عليه العصبية و سارة بتعيط..

عبير(بزعيق): انت اتجننت يا جاسر شيل ايدك بعيد عنها..

جملات: جاسر ميصحش كدة في ايه؟

جاسر: الزبالة مغفلة ابوها و مغفلة رجالة البيت كلها و راحة تقابل مازن الكلب...

عبير(بصدمة): ايه؟


سارة(بعياط): لا ده بيفتري عليا علشان هو بس متعصب..

جاسر ضربها قلم خلي شفايفها تنزل دم..

جاسر(بعصبية): انا يا بنت ال...

دعاء(بهمس): يا نهار اسود هي ازاي عملت كدة؟

فيروز(بهمس): معرفش دلوقتي جاسر هيعمل ايه...

-و بعدين لقوا حسن و فتحية و على و اسماء جم...

حسن(بغضب): انت ازاي تمسك بنت عمك يا جاسر؟

جاسر(بعصبية): الزبالة يا حاج طلعت مغفلانا..

عبير: كداب..

على: ازاي بس يا جاسر فهمنا..


جاسر: جت طلبت فلوس مني علشان تشتري دهب من الصايغ و انا رحت و ملقتهاش هناك و انا راجع سمعتها بتضحك و تتكلم مع الزفت مازن في البيت اللي جمب بيتنا..

اسماء: جاسر ده شرف بنت، انت متأكد؟

جاسر: هكدب ليه يعني؟

علاء(بعصبية): لانك بتحبها يا جاسر، و مش عارف تطولها فبتتبلي عليها..

سارة: اه اه...

جاسر: انا انا يا زبالة..

علاء: يعني انت مش بتحبها من و انت صغير

فتحية: علشان كدة ديما سابت البيت و مشيت؟


حسن: ما ترد يا زفت..

جاسر: موضوع ديما هنحله بعدين دلوقتي في الزبالة دي..

حسن: طيب يا جاسر ليك روقة..

حسن(بعصبية): و انتي تطلعي اوضتك متنزليش منها فاهمة؟

عبير: هتحبس البت..

حسن: قولت كلمتي..

سارة و عبير طلعوا على اوضة سارة...

حسن: ورايا يا زفت منك ليه...

كل الرجالة راحت ورا حسن في اوضة الجلوس..

فتحية: احكوا حصل ايه من ساعة ما مشينا..

الكل حكي كل حاجة حصلت من ساعة ما مشيوا...

اسماء: يا رب سترك يا رب...


فتحية: هنعمل ايه؟و ديما مش بترد ليه؟

دنيا: انا قولت ارجع القاهرة، بس جاسر الزفت موافقش...

دعاء: البيت بقي وحش اوي..

فيروز: و مين سمعك؟

جملات: اهم حاجة دلوقتي منقولش للحاج محسن..

فتحية: اكيد...


-في مكان تاني..

عند ديما..

ديما(بابتسامة هادية): اعتقد كدة متفقين يا استاذ عدنان..

عدنان: الصراحة انتي اقنعتيني برأيك يا انسة ديما، بس كلمة شرف؟

ديما: اكيد طبعا، المرة دي هتجربني انا و اوعدك مش هتندم..

عدنان: طيب موافق..

ديما: تمام هنوقع الورق و هنحط البنود الاسبوع الجاي ان شاء الله..

عدنان: ان شاء الله، سعيد بمقابلتك..

ديما: انا اكتر يا عدنان بيه..

عدنان: كانت فين دي من زمان يا شاكر؟


ديما(بابتسامة): انا موجودة علطول..

عدنان: تمام عن اذنك...

ديما: اتفضل..

شاكر: عملتيها ازاي دي؟

ديما: خليك واثق في نفسك تقدر تقنع اللي قدامك...

عمر: اتفق مع حضرتك..

ديما: طيب، دلوقتي جهزلي الورق و البنود يا عمو و ابعتهم لل؟يلا..

شاكر: حاضر يا بنتي، هبعتهم مع عمر..

ديما: تمام، انا هروح انا..

شاكر: طيب..

ديما خدت شنطتها و نزلت ركبت العربية..

ديما: اطلع..

السائق: على البيت يا هانم؟

ديما: لا..

السائق: فين؟


ديما: معرفش، بص لف بالعربية كتير لغاية ما اقولك اوقف..

السائق: حاضر..

ديما سندت رأسها على ازاز العربية و خدت نفس عميق و قعدت تفكر و فضلت شاردة..

بعد فترة..

السائق: يا هانم احنا بقالنا ساعة و نص بنلف..

ديما: اه اسفة، خلاص روحني على البيت..

السائق: تمام..

بعد فترة ديما وصلت البيت..

ناصرة: ها يا حبيبتي عملتي ايه؟انبسطتي؟

ديما(بابتسامة): اه يا دادة...

ناصرة: عملتلك غداء يلا تعالي كلي..


ديما: حاضر هطلع اغير و انزل..

ناصرة: ماشي مستنياكي..

ديما طلعت خدت دوش و خرجت لبست بيجامة قصيرة باللون الاسود و نزلت لتحت..

ناصرة: يلا دوقي و قولي رأيك...

ديما: تمام يلا اقعدي كلي معايا افتحي نفسي..

ناصرة: بلاش يا حبيبتي..

ديما: ابدا اقعدي..

ناصرة: طيب..

ناصرة: مش ناوية تحكي يا ديما؟

ديما سابت المعلقة من ايديها و خدت نفس عميق و بصت لناصرة..


ديما(بابتسامة باهتة): ابدا مفيش اي حاجة محصلش نصيب بيني و بين جوزي بس، و انفصلنا بكل هدوء..

ناصرة: و دنيا مجتش معاكي ليه؟

ديما: هترجع قريب ان شاء الله..

ديما: هطلع انام..

ناصرة: انتي مأكلتيش..

ديما: مش عايزة عن اذنك..

ناصرة(بهمس): ربنا ينور طريقك يا بنتي..

ديما طلعت فردت على السرير كل ما تغمض عنيها تشوف جاسر..

ديما(بعصبية): بس بقي بس...

ديما: Calm down(اهدي)...

ديما: مين ده علشان افكر فيه؟


(قلبها): جوزك حبيبك حبك الاول..

ديما: اه..

(عقلها): جوزك انتي و حبيبك انتي و حبك الاول ليكي انتي، بس هو مش كدة في الحقيقة هو بيحب سارة لا لا مش بيحبها ده بيعشقها..

ديما(بحزن): اه..

(قلبها): انت غاوي نكد؟

(عقلها): اه بقولها الحقيقة...

ديما(بعصبية): بس بس مبتعملوش حاجة غير تضايقوني...


ديما: مش مهم ان اول حب كان فاشل هعدي حياتي بكل سعادة و هحب تاني و تالت و رابع و خامس لغاية ما الاقي الشخص المناسب لحياتي بس، انا هنام..

ديما حطت رأسها على المخدة اول ما غمضت عنيها لقت الدموع بتأخد مكانه على خدها و بدأت تعيط بحرقة..

ديما(بعياط): بكرهك يا جاسر...


-في مكان تاني..

في الصعيد...

عملوا قعدة بين العائلتين و الكبار و كانت سرية..

محروس: انا شايف ان البت بنتكوا هي اللي غلطانة..

مازن: هي لو محترمة مش هتعمل كدة..

علاء(بعصبية): ما تحترم نفسك ياض..

مرزوق: علاء اهدي..

مرزوق: انا شايف حل واحد هو الجواز..

حسن: و انا رأيي من رأيك...

على: ده الحل الانسب..

محروس: و انا مش موافق ابني يتجوز بنتكوا دي..

مازن: هتجوز واحدة كانت ماشية معايا قبل الجواز..


خالد: مش عيب مش انت و هي نوعيات بعض اساسا..

مازن: طبعا تجوزوني انا البت اللي جايبة العار لعائلتها، و تجوزوا جاسر البت العفيفة الطاهرة..

جاسر(بعصبية): قصدك ايه؟

مازن: انت مصدق علاء ده كداب ده ضحك على مراتك و عمل كل الفيلم ده علشان تطلقها..

جاسر(بعصبية): اه يا ابن ال، يا علاء..

حسن(بحدة): خلاص الكل يسكت..

حسن: هو كل الكبار موافقين، كتب كتاب سارة و مازن دلوقت..

مازن: نعم!

على: خالد اطلع خبرهم..


خالد: طيب يا عمي..

خالد سابهم و طلع...

فتحية: ها يا خالد؟

خالد: كتب كتابها الليلة على مازن، جهزوها..

عبير(بصدمة): ازاي يعني؟

جملات: اشربوا بقي..

سارة: ايه يعني انا بحبه ايوه بحبه و هبقي حلاله قريب..

جاسر دخل و سمع كلامها و قرب منها و مسكها من شعرها..

جاسر(بحدة): انتي و علاء و امك متفقين على انكم توقعوا بيني و بين ديما و لا لا؟


سارة(بغل و شر): اه اه، و خليتك تكسرها و كنت هأخد فلوسك بس حبي لمازن اغلي من اي فلوس...

سارة(بغل): انا بحبه هو مش انت، انت كنت جسر اعدي من عليه بس..

جاسر ضربها قلم و التاني و التالت، و رماها على الارض و ضربها برجله مرة و اتنين و تلاتة...

جاسر(بغضب): اه يا بنت ال، طبعا ما انتي زبالة..

فتحية: خلاص يا جاسر ابعد عنها..

خالد: ابعد عنها يا جاسر خلاص..


جاسر: دوقي دوقي العذاب اللي هتشوفيه على ايده ده هيعاملك خدامة عنده و وعد مني هتتعذبي اكتر و اكتر...

جاسر: جهزوا الزفتة دي..

جاسر و خالد خرجوا، و بدأوا يكتبوا الكتاب...

مازن: قدامي..

سارة: حاضر..

مازن خد سارة روحوا بيتهم...

حسن: و انت يا زفت ايه حكايتك مع ديما؟.

جاسر: ممكن تسيبني فترة يا حاج و اوعدك هاجي و احكي كل حاجة..

حسن: ماشي لما نشوف اخرتها..

على: طب و ايمن لما يعرف؟


حسن: مش احسن من المصيبة اللي كنا هنبقي فيها..

عبير: ارتاحتوا جوزتوا بنتي، ماشي..

فتحية: كله يروح يشوف هيعمل ايه..

-جاسر طلع لاوضته و دخل خد دوش و اتوضي و بدأ يصلي و مش قادر يأخد نفسه خلص صلاة و راح نام على السرير و بدأ ينام و بيحلم احلام مختلفة..


الحلم الاول: -

جاسر: يلا يا ديما انجزي..

ديما: طيب يا عم متزعقش خد الجذمة اهي..

جاسر: طيب..

ديما: ايه ما تلبس بتبصلي ليه؟

جاسر قام من مكانه و مسك ايديها..

جاسر: بقول اطنش للحاج..

ديما: اه و انا بقول تلبس الجذمة بتاعتك و تنزل و تغور من وشي، انا رايحة اكل..

جاسر: بطلي اكل شوية الواد هيفطس..

ديما: ابني انا و هو بيحب امه و بيأكل من اللي امه بتأكله و فرحان و مبسوط ملكش فيه..

جاسر: براحتك ستات نكدية..


ديما: انا عملتلك ايه دلوقتي؟

جاسر: ايه يا بت هتعيطي؟

ديما: انت شخص رزل و مش بتقدر...

جاسر: طيب خلاص خلاص يا ستي انا اسف..

جاسر(بهمس): ده انتوا يا ستات بتلفوا تلفوا و احنا اللي نعتذر ليكوا...

ديما: بتقول حاجة يا عم انت..

جاسر: بقول البس الجذمة و اغور..

ديما: زين ما اختارت..

جاسر: ايه ده ديما هانم بتقول زين كلمة صعيدي..

ديما: ظريف الكل بيقولها عادي..

جاسر: طيب انا ماشي..

جاسر قرب من ديما و باس رأسها و نزل...


الحلم التاني: -

ديما(بصريخ): جااااااااااااااااسر...

جاسر: جاسر ايه ما انا جمبك..

ديما(بزعيق): طبعا ما انت مش انت اللي بتولد..

جاسر: طيب صوتك مزعج وطي صوتك..

ديما ضربته جامد بايديها..

ديما: ابعدوا الواد ده عني هقتله..

جاسر: اهون عليكي؟

ديما: ده انت تهون عليا و على ابنك عادي...

ديما(بزعيق): الحقووووووني بمووووووووت..

فتحية: ما احنا ياما ولدنا يا ديما استحملي.


ديما(بعصبية): جاسر سكت امك و ربي مش ناقصة ارد على حد هزعله مني جامد، انا ايه اللي رجعني ليك انا غبية..

دعاء: استحملي..

ديما(بعصبية): فين الدكتور الزفت ده؟و ربي لما اشوفه لاقتله هو و مراته بس..

دنيا: ايه ذنب مراته يا هبلة؟

ديما(بعصبية): و دقيقة كمان و هكون قتلاكي..

جاسر: طيب اهدي..

ديما(بزعيق): و معنديش استعداد اقتلك انت كمان..


ديما(بصوت عالي): كدة كتير انا بموت الحقوني، يخرب بيتك يا جاسر و يخرب بيت اللي شافك و يخرب بيت اللي عرفك..

جاسر: طيب يا ستي شكرا، بحبك..

ديما(بصوت عالي و بوجع): و انا كمان..

جاسر قام من نومه و هو كان مبتسم و فرحان و بدأ يلعب في شعره و لقي النهارد لسة مطلعش..

جاسر: يا رب افرجها من عندك...

جاسر: ينعل ابو شكلك يا ديما ناطة في الاحلام كمان، مش كفاية شايل همك و انتي بعيدة..


جاسر: بس الحلمين كانوا جمال و انتي احلي..

جاسر: ايه ده ايه ده في ايه مالك يا جاسر؟


-في الصباح الباكر..

عند ديما..

ديما قامت من نومها في ميعادها بالظبط و دخلت خدت دوش و هي عندها همة و نشاط..

اختارت طقم و لبسته كان عبارة عن:

ديما لبست جيبة جينز و تي شيرت بنص باللون الاسود و كوتشي ابيض و لمت شعرها ديل حصان و اختارت شنطة ضهر باللون الاسود

ديما نزلت لقت الفطار جاهز على السفرة..

ديما: دادة ناصرة دادة ناصرة..

ديما راحت على المطبخ لقت ناصرة بتعيط، ديما جريت عليها بسرعة..


ديما: مالك يا دادة؟

ناصرة(بدموع): مفيش يا بنتي..

ديما: لا قولي ازاي مفيش حاجة...

ناصرة(بدموع): مفيش يا بنتي انا تعبانة شوية..

ديما: خلاص يا طنط خدي اجازة و روحي..

ناصرة: لا يا حبيبتي مش هينفع اسيبك..

ديما: لا متخافيش انا هجيب اي واحدة تشتغل عقبال ما تيجي و فلوسك هتفضل زي ما هي..

ناصرة: لا يا حبيبتي هكمل انا متخافيش مفيش حاجة..

ديما: لا يا طنط في حاجة و لازم اعرفها و لو مش عايزة تحكي انا هزعل منك بس كدة..


ناصرة(بدموع): بنتي..

ديما: مالها؟

ناصرة(بدموع): ناقصها حاجات كتير في جهازها و محتاجة فلوس و اتصلت قعدت تزعق...

ديما(بعصبية): اتجننت دي ازاي ترفع صوتها عليكي..

ناصرة: عندها حق ما انا معيشاها في فقر ربنا يسامحه ابوها..

ديما(بعصبية): عمر الفقر ما كان عيب يا داده و كمان انتي بتشتغلي شغلانة شريفة..

ديما: و الجهاز و كل حاجة تخص بنتك انا هتكفل بيها يا داده متشليش هم..

ناصرة(بدموع): لا يا بنتي ميصحش..


ديما: ملكيش دعوة انتي ياما تعبتي معايا و انا صغيرة و كنتي بتخدمينا بكل صدق و اخلاص و امانة...

ديما: و من بكرة الصبح تروحي بيتك و كل حاجة هتكون جاهزة...

ناصرة(بدموع): شكرا جدا يا ديما و الله شلتي هم كبير اوي من عليا...

ديما: لا يا دادة متقوليش كدة، يلا بقي تعالي نأكل..

-ديما و ناصرة راحوا و بدأوا يأكلوا و ديما عملت نفسها بتأكل..

ديما: كدة تمام الحمد لله، هروح الشغل..


ناصرة: ماشي يا حبيبتي، ربنا ينورلك طريقك..

ديما: تسلمي يا بطتي..

ديما خرجت و ركبت العربية و راحت على الشركة..

ديما: عمر ابعتلي مدير الحسابات..

عمر: تمام يا فندم..

ديما دخلت و قعدت على مكتبها و بعد فترة الباب خبط..

ديما: اتفضل..

مدير الحسابات: حضرتك نادتيني..

ديما: اه اتفضلي يا استاذ؟

مدير الحسابات: احمد يا فندم احمد..

ديما: اتفضل يا استاذ احمد، تشرب ايه؟

احمد: هو انا عملت حاجة؟


ديما(بابتسامة): ليه حضرتك متوتر؟خليك عادي..

ديما: هاتلي واحد قهوة سادة يا عمر..

عمر: تمام يا فندم..

ديما: انا كنت عايزة حضرتك في موضوع...

احمد: اتفضلي..

ديما: انا عايزة اكلف حضرتك بموضوع يهمني..

احمد: اتفضلي يا فندم..

ديما: الدادة بتاعتي عندها بنت هتتجوز قريب كنت عايزة حضرتك تتكفل بكل حاجة تخصها..

احمد: في حد معين للمصاريف؟

ديما: لا اصرف و جيب احسن و افضل حاجة..

احمد: تمام يا فندم..


ديما: هبعتلك الاسم و العنوان بمجرد وصولك للمكتب..

احمد: تمام..

ديما: معلش هتعب حضرتك معايا..

احمد: لا تعب و لا حاجة، عن اذنك..

ديما: اتفضل..

عمر: القهوة يا فندم..

ديما: شكرا...

ديما: ورانا اي meeting؟

عمر: لا النهاردة لا...

ديما: طب انا جيت ليه؟

عمر: علشان يبقي للشركة مدير..

ديما: طيب، اتفضل على شغلك..

عمر خرج، و ديما طلعت تليفونها و قعدت تتفرج على صورها هي و جاسر...


-في مكان تاني..

في الصعيد..

حسن: ها يا جاسر خدت وقتك؟

جاسر: اه يا حاج، و انا هرجع ديما مش هطلقها...

دعاء(بفرحة): هيييييييي يحيا العدل..

فيروز(بفرحة): بجد يا جاسر يعني ديما هترجع؟

جاسر: اه ان شاء الله...

حسن: و كان ايه سبب انها تمشي؟

جاسر: حاجة بيني و بين مراتي..

عبير: الله يرحم ده بدل ما تضربها عيارين..

خالد(بعصبية): هي عملت ايه يعني؟

عبير: سابت البيت و مشيت..

فتحية: خليكي في حالك يا عبير..


ايمن(بزعيق): عبير...

عبير(بخضة): في ايه؟

على: انت رجعت امتي يا اخوي؟

ايمن: مش وقته يا على..

ايمن(بزعيق): تعرفي انتي المفروض يتعمل فيكي ايه؟

عبير(بخوف): هو انا عملت ايه؟

ايمن: ابدا بوظتي عيالي و بوظتي علاقة ديما و جاسر...

عبير: ابدا..

علاء: يا ابوي..

ايمن(بزعيق): اخرسوا..

دعاء(بهمس): هو هيحصل ايه؟

دنيا(بهمس): نفسي يطلقها و نرتاح..

ايمن: انتي طالق يا عبير طالق بالتلاتة...

عبير(بصدمة): انت طلقتني!


ايمن: و انت يا زفت انت لتبقي راجل و قد المسئوليه لاما انا مبقاش خلفت رجالة، بره انت و امك..

علاء: بس..

ايمن(بزعيق): يلا بره، اطلعوا لموا هدومكوا و اخرجوا بره...

عبير طلعت بانكسار و لمت هدومها و علاء لم هدومه و خرجوا بره البيت بكل ذل...

ايمن: سامحوني على اللي حصل بسببهم..

الكل: و لا يهمك...

على: ناوي ترجع ديما ازاي؟

جاسر: مش عارف هفكر..

حسن: هتفكر و لا الفكرة في دماغك...

جاسر: طول عمرك عارفني يا حاج...


دنيا: ايه ايه؟

خالد: بطلي حشرية..

دنيا: انجزوا بقي البت وحشتني..

حازم: لما تكبري يا شاطرة..

دعاء: ليه هو في حاجة عيب؟

جاسر: بطلوا بقي، هو انا فايق للهزار و كمان ما تحترم نفسك ياض انت بتتكلم مع اختي..

حازم: لا ما الانسة هتبقي مراتي قريب متخافش..

الكل(بصدمة): نعم!

حازم: طالبها من الحاج ايه ما تتكلم يا حاج و لا ايه؟

حسن: ما تصبر ياض انت...

دعاء(بخجل): انت مش قصدك انا صح؟

حازم: لا انت يا جميل..


جاسر: ياض انت عايز تتضرب على نفوخك..

خالد: طيب و ان شاء الله هكتب على دنيا لما والدها يرجع من السفر...

دنيا: و مين قال اني موافقة؟

فتحية: بطلوا الاول دلوقتي ديما و جاسر...

اسماء: ايوه...

جملات: في دماغك ايه يا ابن القاضي؟

جاسر: مفيش لسه هبقي اقولكوا..

-عدي اليوم بدون احداث تُذكر..


-في الصباح الباكر...

عند ديما...

ديما كانت بتتقلب في السرير و بدأت تفتح عنيها..

ديما(بصدمة): جاسر!


رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون


ديما قامت بسرعة على السرير و فركت في عينيها..

ديما: لا لا انا بحلم لا...

جاسر: ليه بس يا حبيبتي؟

ديما(بصدمة): حبيبتي!انت اهبل ياض و كمان ايه ده انت ازاي جيت و ايه اللي جابك و بتعمل ايه في اوضتي؟

جاسر: مفيش مراتي زعلانة مني جيت اصالحها...

-ديما استدركت الموضوع و غمضت عنيها و خدت نفس عميق و طلعته براحة..

ديما(بحدة): بره يا جاسر...

جاسر: لا اوضة مراتي..


ديما: اطلع بره انا مش مراتك انا بكرهك و مش بطقيك و يلا اطلع بره لغاية ما اشوفلك صرفة..

جاسر: لا نسيت اقولك انا و العائلة الكريمة كلنا تحت..

ديما(بصدمة): نعم يا اخويا؟!

جاسر: اه قولنا نقضي فين ال Weekend ففكرنا هنا انسب مكان...

ديما: تعرف كلهم يقعدوا في البيت ده الا انت، اطلع بره اطلع..

ديما مسكت ايده و خرجته بره الاوضة..

ديما: و خليك عارف يا جاسر انك مهما عملت مستحيل ارجعلك او اسامحك...


ديما قفلت الباب في وشه و سندت على الباب و قعدت تعيط..

جاسر(بخفوت): بلاش تعيطي علشان خاطري..

ديما قامت و قفلت الباب بالمفتاح و دخلت جري على الحمام و خدت دوش و كل تفكيرها دلوقتي هي هتقابله ازاي و لا هتعمل ايه و لا هيحصل ايه و ايه اللي جابه...

و بعد فترة خرجت و فتحت دولابها و اختارت طقم و بدأت تلبسه و هي شاردة تماما...


ديما لبست بنطلون اسود و تي شيرت اسود بنص كم و كوتشي ابيض عالي و سيبت شعرها على ضهرها و اختارت شنطة باللون الابيض

ديما فتحت الباب و نزلت و كانت بتتمني انه يكون حلم، و بدأت تنزل السلالم..

دنيا(بفرحة): ديمااااا...

دنيا جريت على ديما نطت عليها و ديما كانت هتقع..

ديما: هفطس يا بت..

دعاء(بفرحة): وحشتينا اوي..

فيروز: اوي اوي...

دعاء و فيروز طلعوا و حضنوا ديما و ديما بادلتهم الحضن...


دنيا: اه يا واطية يا كلبة يا حيوانة يا زبالة..

ديما: بس بس ايه كله ضرب ضرب مفيش شتيمة..

ديما نزلت و راحت ناحية فتحية علشان تسلم عليها، بس فتحية مسكتها من ودانها..

ديما(بوجع): يا طنط بتوجع...

فتحية(بدموع): متعرفيش كنا حاسين في غيابك بأيه يا ديما..

ديما حضنتها و راحت حضنت اسماء و جملات...

حسن: لينا قعدة مع بعضينا يا ديما...


ديما: انا عارفة اني غلطت يا عمو لما سبت البيت من غير ما اقول لحد بس ده اللي كان لازم يحصل...

اسماء: لا طبعا يا بنتي..

ديما: خالد..

خالد(بعصبية): خالد ايه؟انتي تعرفي احنا حسينا بأيه من بعدك عارفة يعني ايه نكون متعودين على حاجة و تختفي فجأة، احساس صعب..

ديما: اسفة...

ديما: فين طنط عبير و سارة و علاء؟

جاسر راح و حط ايده على كتف ديما..


جاسر: سارة اتجوزت لانها خاينة، عمي ايمن طلق مرات عمي عبير علاء اطرد من البيت..

ديما شالت ايد جاسر من عليها بنفور..

ديما: كان ممكن اي حد يقول عادي..

جاسر: لا ما علشان انتي حبيبتي انا قولتلك...

ديما: اتفضلوا على الفطار..

الكل راح و قعد على السفرة و ديما هي اللي اترأست السفرة...

ديما: داده ناصرة..

ناصرة: نعم يا حبيبتي..


ديما: شوفي حضرتك هتمشي النهاردة امتي و خلي السواق يوصلك و متشليش هم كل التكاليف انا اتكفلت بيها...

ناصرة: مينفعش يا حبيبتي انتي عندك ضيوف..

ديما: لا متخافيش انا هجيب بنت او بنتين يخدموني..

ناصرة(بدموع): و الله ما عارفة اودي جمايلك فين..

ديما: يا دادة متقوليش كدة..

ناصرة: انا هروح اعمل عصير..

ديما: طيب..

دنيا(بخفوت): في ايه ها في ايه؟


ديما: بطلي يا حشرية، فاكرة لما كانت دادة ناصرة بتجيب معاها بنتها و بتلعب معانا هي هتتجوز قريب و انا هتكفل بكل حاجة...

ناصرة: ديما في واحد عايزك بره...

ديما: مين؟

ناصرة: عمر..

ديما: اه طيب دخليه..

عمر: صباح الخير يا فندم..

ديما: صباح النور، جبت العقود؟

عمر: اه اتفضلي..

ديما: تمام شكرا...

عمر: حضرتك جاية الشركة النهاردة؟

ديما: لا النهاردة معتقدش..

عمر: تمام عن اذنك..

ديما: باي..


حازم: و الله و بقيتي بتعرفي تتعاملي..

ديما: ليه حد قالك اني معنديش لسان...

جاسر: و يا تري عملتي ايه في اليومين دول؟

ديما: كنت مبسوطة الحمد لله، لغاية ما شوفتك الصراحة حسيت اني عايزة ارجع...

حسن: ديما عيب..

ايمن: انا اسف يا بنتي على اللي حصل من مراتي و عيالي..


ديما: و لا يهمك يا عمو، اللي حصل كان المفروض يحصل زي ما المفروض اني انا و جاسر نطلق علشان اشوف حياتي يعني ممكن اتجوز اسافر و كمان جاسر يشوف حياته يتجوز و يخلف، و كمان انا ست خاينة يعني مينفعش يمشي و هو مطمن على عياله و شرفه و عرضه، صح يا جاسر بيه؟

جاسر: اولا مكنتش فاهم الحقيقة ثانيا مفيش طلاق ثالثا انا سايبك تتكلمي براحتك لانه عندك حق لكن لو زودتي فيها ساعتها هيبقي تصرفي وحش..


ديما: لو مفيش طلاق في خلع يا جاسر..

ديما(بسخرية): بيه...

على: يا بنتي ميصحش الكلام ده لازم تقعدوا و تتكلموا و توصلوا لحل بهدوء..

ديما: انا في قمة الهدوء و بطلب من جاسر قدام الكل اهو ان انا و هو ننفصل بكل رقي و احترام...

جاسر: و انا طالب وقت...

ديما: و انا معنديش وقت الصراحة..

خالد: ما تتعدلوا انتوا الاتنين بقي الله..

جاسر: اختك هي اللي مش عايزة الخير..


ديما: و انا مش هتجوز واحد و اكون نايمة جمبه على نفس السرير و تفكيره يكون في واحدة غيري اذا كان في حد قبل بده انا مقبلهوش...

جاسر: سارة كانت ماضي..

ديما: و انا لما اجي اتجوز هتجوز حد انا ماضيه و حاضره و مستقبله...

دنيا(بملل): الصراحة انا زهقت...

دعاء: ما تتصالحي بقي يا ديما انتي و ابيه جاسر..

فيروز: ايوه فرحونا بقي..

جملات: البنات بيتكلموا صح، جربي مش عيب..

فتحية: اسمعي كلام قلبك يا ديما..


اسماء: انا شايفة امانك مع جاسر..

حازم: و انا مش هبقي مطمن عليكي غير و انتي مع جاسر..

حسن: عندنا مفيش بنت بتطلق يا ديما..

ديما: كلكوا عليا في صفه صح، و انا قولت اخر الكلام اللي عندي انا عايزة اطلق بكل هدوء سواء وافق او لا، انا مش بيهمني اي حاجة و لو عايزاني اسمع كلام قلبي قلبي بيقولي متتذليش و متقلليش من كرامتك انتي غالية و متقبليش تكوني مع واحد قال عليكي انك خاينة و مستحيل يأتمنك على بيته و عياله...


ديما: مستحيل تبقي مع واحد انتي بتكرهيه...

جاسر: طيب..

جاسر قام و شال ديما بين ايديه و ديما اتصدمت..

ديما: انت بتعمل ايه يا مجنون نزلني؟

جاسر: ابدا..

ديما(بصوت عالي): انت اهبل ابعد عني، نزلني يا عمو يا طنط خالد...

خالد: انا لا أري لا اسمع لا اتكلم...

ديما: جاسر نزلني هتوديني على فين؟

جاسر: اوضتنا يا حبيبتي..

ديما: ده مجنون ده و لا ايه؟ما تنزلني يا زفت انت...


جاسر طلع و دخل اوضة ديما و رمي ديما على السرير و قفل الباب بالمفتاح و خلي المفتاح في جيبه...

ديما(بزعيق): انت اتجننت ياض انت..

جاسر: كلمة كمان و هتزعلي مني جامد..

ديما: بكرهك انا بكرهك ليه مش بتفهم...

جاسر: اسمعيني يا ديما و متقاطعنيش ممكن؟

ديما: افتح الباب الاول، زي ما انت مستحيل توثق فيا انا مستحيل اطمن و انا معاك افتح الباب..

جاسر: انتي مقتنعة؟

ديما: طبعا...


جاسر راح قعد على الكنبة و ديما قعدت على السرير و ربعت رجليها و ايديها...

جاسر: طيب مبدأيا انا اسف..

ديما: مش قابلة اعتذارك...

جاسر: سيبيني اخلص كلامي..

ديما: اوف قول..


جاسر: انا اسف و المفروص تقدري ده و كمان انا لو كنت زي الرجالة الصعيديه و شوفت اللي حصل و مكنتش اتعاملت بحكمة كان زمانك في القبر مدفونة و مكنش حد هيقدر يقولي حاجة، رفضي لحبك لاني كنت غبي مكنش ينفع اعمل كدة او اجرحك بالطريقة دي بس برضو انتي غلطتي لما مشيتي، انا دلوقتي عايز نبدأ صفحة جديدة مع بعض و ننسي اللي فات، موافقة؟

ديما كانت لسة بتقوم من على السرير لقت جاسر جه قدامها...

جاسر: غمضي عينك..


ديما: لا..

جاسر: بعد اذنك..

ديما(لنفسها): ينعل ابو ام لطافتك...

ديما غمضت عنيها و حست بان جاسر قريب منها و بعدين حست بان ايديه حوالين رقبتها..

جاسر: افتحي عينك...

ديما فتحت عنيها ببطء لقت السلسلة اللي كانت جايباها ليه و ليها حوالين رقبتها و ديما اندهشت..

ديما: ازاي وصلوا دول انا لغيت الحجز..

جاسر: يمكن جم علشان اعرف قد ايه انا كنت غبي..

ديما(لنفسها): لا لا انتي غبية متضعفيش..

ديما: بس شكرا مش عايزاها..


ديما كانت لسة هتقلعها لقت جاسر مسك ايديها بيمنعها...

ديما: ابعد عني...

جاسر: ممكن تدي علاقتنا فرصة تانية؟

ديما: لا...

جاسر: حاولي تعالي على نفسك انتي لسة طفلة تفكيرك طفولي بلاش تضيعي حبك يا ديما..

ديما: انا مش طفلة انا كبيرة فاهم..

جاسر(بضحك): خلاص يا طفلة اقصد يا كبيرة يا حلوة..

ديما(بصوت عالي نسبيا): بكرهك بكرهك..

ديما: افتح الباب..

جاسر: لما اسمع منك انك هتودي علاقتنا فرصة تانية..


ديما: افتح الباب لاما و الله انط من الشباك مجنونة و اعملها و عملتها قبل كدة...

جاسر: لا حقيقي انا عايز انام، لما اصحي بقي ده احنا ماشيين من بدري..

ديما: انا مالي محدش قالك تعالي..

جاسر: توعديني بانك متمشيش على الاقل لغاية ما اصحي..

ديما: طيب افتح بقي الباب..

جاسر فتح الباب لديما و بدأ يقلع التي شريت بتاعه..

ديما: انت بتعمل ايه؟

جاسر: بقلع..

ديماهتنام فين؟

جاسر: هنا..


ديما: انت اهبل؟لا طبعا روح شوف اي اوضة تانية..

جاسر: طيب تصبحي على خير يا حبيبتي...

جاسر راح نام على السرير و اتغطي..

ديما(لنفسها): سيبيه حرام ده منامش..

ديما سابته و نزلت لقت مفيش حد تحت استغربت..

ناصرة: انا خليتهم يطلعوا يرتاحوا و ودتيهم اوضهم..

ديما: تمام شكرا يا دادة..

ديما: بعد اذنك اعمليلي قهوة سادة..

ناصرة: من امتي اي ديما؟

ديما(بابتسامة باهتة): عادي..


ديما راحت قعدت في الجنينة و بعد فترة ناصرة جابت ليها قهوة و ديما بدأت تشرب و هي شاردة...

ديما(لنفسها): يا رب حلها من عندك...

(قلبها): طبعا وافقي الواد عرف غلطه..

(عقلها): لا ده علشان سارة اتجوزت، بس هي اتجوزت ازاي؟

(قلبها): ايه جاب سارة دلوقتي اخرس انت، ديما انتي بتحبيه و متقنعيش نفسك انك نسيتيه في يومين..

(عقلها): برضو لا لازم يحس بالجرح اللي سببه ليها..

ديما(لنفسها): انا حيرانة..

(قلبها): وافقي..


(عقلها): ارفضي..

ايمن: يا بنتي ردي عليا..

ديما: ها؟!حضرتك بتنادي؟

ايمن: انا عارف انتي شاردة في ايه، بس هي حلها حاجة واحدة يا ديما...

ديما سابت كوباية القهوة من ايديها و نزلت رجليها و بصت لايمن باهتمام..

ديما: ايه هو؟


ايمن: انك ترجعيله يا ديما، عارف ان دلوقتي في حرب بين عقلك و قلبك اسمعي كلام قلبك، هقولك حاجة انتي لو صعيدية فعلا مكنش ده كله هيحصل مكنتيش هتمشي و لو كنتي مشيتي و هو جالك كنتي هترجعي علطول الست ملهاش غير بيت جوزها، بس انتي تربيتك مصرية من القاهرة يا ديما هتلاقي الموضوع مأثر معاكي، عايز اقولك فكري كويس هتلاقي ان وجودك جمبه سعادتك انتي يا ديما..


ديما: بس هو مش بيحبني هو هيرجعني بس علشان حاسس بالذنب لانه ظلمني بس يا عمو، هو مش بيحبني..

ايمن: هتصدقي لو قولتلك انه بيحبك و هيحبك...

ديما: ازاي؟

ايمن: اولا لما مشيتي كان هيطلب ايد سارة و كان هيبعتلك ورقة طلاقك كان هيشوفها فرصة، مكنش هيجي يصالحك مع انه راجل صعيدي و انتي عارفة دماغهم و مكنش هيقطع كل المسافة دي علشان يرجعك و مكنش حط خطة علشان نرجعلك ليه..

ديما: خطة؟!


ايمن(بارتباك): خطة انا قولت خطة هو اكيد يعني بيفكر ازاي يرجعلك انا استخدمت كلمة غلط..

ديما: تمام يا عمو شكرا بجد افادتني جدا بمعلوماتك دي..

ايمن: انا اسف جدا جدا على اللي عمله علاء و سارة و عبير ربنا وداهم جزاءهم...

ديما: علشان خاطري حاول تفكر في موضوع طنط عبير حاول ترجع انا مش هشمت فيها بس حاول ترجعها و برضو في الاول و الاخر راحة حضرتك..

ايمن: هشوف، عن اذنك..


ديما مسكت السلسلة في ايديها و شردت تاني...


-في مكان تاني..

في الصعيد..

مازن: اشتغلي يا اختي اشتغلي..

سارة(بعياط): يا حبيبي..

مازن(بحدة): حبيبك دي ما اسمعهاش منك انا بكرهك فاهمة زي ما جاسر كان جسر بالنسبة ليكي انتي كنتي جسر برضو بس انتي اللي انا وقعت فيها...

سارة: يا مازن انا متعودتش على كدة..

مازن: انجزي امسحي و كل يوم لما اصحي الاقي البيت كله متروق و الخدامين هيمشوا و انتي اللي هتروقي..

محروس: من اعمالك يا اختي..


سارة قعدت تعيط كتير و باصة على حظها و ندمانة...


-بعد فترة...

عند ديما...

دنيا: هي فين ديما يا دادة؟

ناصرة: في اوضة المكتب يا حبيبتي..

دنيا: طيب..

فتحية: مساء الخير..

ناصرة: مساء النور يا هانم..

فتحية: خليكي انتي هنعمل احنا الغداء...

ناصرة: بس الغداء جاهز..

فتحية: بسم الله ما شاء الله ربنا يديكي الصحة...

اسماء: هو احنا المفروض نعمل ايه؟

جملات: منعرفش دماغ جاسر فيها ايه..

دعاء: السرير مريح اوي..

جملات: اتبتري يا اختي اتبتري..

حسن: ها الاكل جاهز؟


ناصرة: اه يا بيه..

حسن: طيب فين الباقي؟

حازم: ايه ده هو الكل صاحي..

دعاء: لا خالد و جاسر و فيروز لسة...

دنيا: تعالي بقي ايه مالك بقيتي ميتة على الشغل كدة..

ديما: طب هخلص اخر حاجة و اجي..

دنيا: لا...

حازم: اهلا بمدام جاسر القاضي..

ديما(بعصبية): حازم و ربي اقتلك في ايدي..

خالد: مساء النور...

ديما: مساء الخير...

على: فاضل جاسر اطلعي صحيه يا ديما..

ديما: خلي دعاء..

دعاء: ليه هو انا مراته؟


ديما: بصوا بقي بطلوا تخططوا ايه ده..

حسن: لاحظي ان كلنا سايبين اشغالنا في الصعيد علشان خاطرك...

ديما: اوف حاضر، ربنا يأخد ديما بس..

ديما طلعت و راحت لاوضتها و دخلت لقت جاسر نايم..

ديما قربت من السرير و قعدت جمبه و بصت على ملامحه..

ديما(لنفسها): ملاك انت ها ملاك! ده انت خبيث خبث...

جاسر: علفكرة عارف اني حلو...

ديما(بصدمة): انت صاحي؟!

جاسر: اه يا روح جلبي..

ديما: طيب يلا انزل علشان الاكل..


ديما لسة هتقوم بس لقت جاسر مسكها جامد و ضهرها لجاسر...

ديما: انت غبي؟!

جاسر: قولتي ايه؟

ديما: وسع و نتكلم بهدوء طيب..

جاسر: طب ما انا بتكلم بهدوء اهو...

ديما: طب ابعد بعد اذنك...

جاسر(بخفوت): ليه؟

ديما: وسع مش قادرة اتنفس...

جاسر بعد عنها و لفها ليه..

جاسر: تعالي نصلي ركعتين..

ديما اندهشت من كلامه بس عجبتها الفكرة..

ديما: تمام..

جاسر: عندك اسدال صلاة و لا اجيب من فيروز..

ديما: لا عندي..

جاسر: خشي اتوضي يلا..


ديما قامت و دخلت الحمام و بدأت تتوضي...

جاسر(لنفسه): يا رب حلها من عندك...

ديما خرجت و بدأت تطلع الاسدال، و جاسر دخل اتوضي و خرج...

جاسر: جاهزة؟

ديما: اه..

جاسر: عارفة القبلة ازاي؟

ديما: اه كدة..

جاسر: طيب، يلا..

جاسر بدأ يصلي و صوته في القرآن عجب ديما جدا و ريحها و بدأوا يصلوا و بعد ما خلصوا...

ديما: صوتك حلو...

جاسر: شكرا، يلا ننزل نتغدي..

ديما: هقلع الاسدال..

جاسر: خليكي بيه مش وحش يعني..


ديما كانت هتوافق بس بعدها افتكرت انها كدة مستسلمة..

ديما: اعتقد انك مش هتمشي رأيك عليا، و ديما قلعت الاسدال و لبست الكوتشي و نزلت قبل جاسر...

جاسر: يا رب اديني الصبر من البلوة دي..

جاسر نزل ورا ديما و راح قعد مكانه...

حسن: ها يا ولاد اتأخرتوا ليه؟

جاسر: كنا بنصلي ركعتين..

فيروز: يعني اتصالحتوا؟

ديما: لا، و انسي الموضوع ده..

الباب خبط و ناصرة فتحت الباب...

ديما: عمو شاكر!

شاكر: ديما يا بنتي..

ديما: في ايه؟


شاكر(بحزن): البقاء لله...

الكل بصوا ليه بصدمة...

تكملة الرواية من هناااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع