القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وعشقت يا جبل الصعيد الفصل الواحد وعشرون والثاني وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون الأخير للكاتبة ميادة مصطفى

 رواية وعشقت يا جبل الصعيد الفصل الواحد وعشرون والثاني وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون الأخير للكاتبة ميادة مصطفى 





رواية وعشقت يا جبل الصعيد الفصل الواحد وعشرون والثاني وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون الأخير للكاتبة ميادة مصطفى 



الواحد وعشرين


فيروز بكل برود : اني يا مرت عمي

باسل : فيروز ايه اللي جابك اهني

فيروز : جاية في قصر عمي

سليم : واني معايزكيش في قصري اني معرفكمش واصل امشي اطلعي برة

فيروز : هطلع يعني اني هطلع من الجنة

باسم : ايه اللي جابك اهني تاني طلامة مش جنة

فيروز تجاهلت كلام باسم ونظرت لليندا : ماشاء الله مرتك حبلة ياولد عمي وبطنها ظاهرة كمان يجي بسلامة

استخبت ليندا وراء باسل بقلق ثم نظر باسل لفيروز بغضب : وانتي مالك حبلة ولا مش حبلة يخصك ايه اهني انتي عشان تسالي

فيروز : يخصني عيال خوي واني عايزاهم واحق بيهم

سليم بغضب : عيال مين يا فيروز خيك ملهوش عندينا ولاد فاهمة اخوكي قاتل ميستحقش غير الموت ودول عيال بتي اني احق واحد بيهم ومهتشفوش ضفر عيل منيهم

فيروز : لا هخدهم يا عمي والايام بينا

باسل بغضب : اخرجي برة بدل ما البسك قضية سرقة دلوقت حالا اخرجي غوري

قام باسم : استني يا خوي اني هرميها بره بيدي

فيروز : اياك تلمسني اياك

قام باسل بغضب وبكل عنف فتح باب القصر رماها في الخارج وهيا تقعد علي الارض : حسك عينك تجربي اهني تاني المرة الجاية هيبقي فيها موتك ومحدش هينفعك خلاص مبقاش ليكي لا اخ ولا اخت

فيروز بغضب وهيا علي الارض : هوريك يا باسل وحيات موتك لابني ووقوعي في الارض كدا لهبكيك بدل الدموع دم هوريك وخيي هخلي يخرج بي طريقة

باسل : اعلي ما عنديك اعملي ( ثم قفل الباب )

دخل لاقي ليندا بتبكي جري عليها : مالك يا قلبي انتي زينة مالك

ليندا بدموع : خايفة عليكي وعلي اللي في بطني قوي من ولاد عمك حاسة عين فيروز لما عرفت اني حامل كلها شر

باسل : انتي مش واثقة فيا ولا ايه متقلقيش انتي معايا

ليندا بتهداء : انا طول مانا معاك في امان

سليم : متقلقيش يا بتي انتي في امان متخفيش

يوسف نزل ببكاء : جدو اني سمعت عمتي فيروز وهيا هتتحدت اني معايزش اروح عنديهم هيقتلوني كيف ما قتلو اماه

باسل خدو في حضنة : متقلقش يا حبيبي محدش هيقدر يخدكم ولا يقرب منيكم

يوسف بفرح : بجد يا خالو

باسل بيلعب في شعر يوسف : بجد يا روح قلب خالك طول ما اني وجدك وخالك باسم معاك متقلقش واصل

يوسف :حاضر يا خالو اطلع اقول لخيتي عشان عمالة تبقي خايفة عمتي تاخدها

((((في القاهرة ))))

مهجة :الولاد وحشوني اوي

ابو ليندا : وانا كمان وحشوني اوي

مهجة :- وبعدين طيب اتصل بيهم يجو

ابو ليندا : هحاول بس اخر مرة كلمت فيها باسل وقولتلو يجو قالي ان ليندا تعبانه ومش هتقدر تسافر

مهجة :- وبعدين

ابو ليندا : هحاول اتصرف

(((في القصر في نفس اللحظة )))

يجلس سليم وباسل وليندا ثم تحدثت ليندا بتلقاءية : تعرف بابا وماما مهجة وحشوني قوي

باسل برق عنيه لليندا عشان والده : احم حاضر اول ما تقدري تسافري نسافرلهم علي طول

سليم سرح : مهجة انتي والدتك اسمها مهجة ياااااه اسم غالي قوي عليا

ليندا بتوتر : مش ماما هيا زي ماما هيا تبقي مرات بابا

باسل استغرب : غالي كيف يا بوي غالي دانت طول عمرك هتكرهو

سليم : بكرهو من وراء قلبي يا ولدي لكن في القلب مفيش غيرها هي وبس نفسي اشوفها واستسمحها واقولها معلش غلط في حقك كتير قوي بس الله يجازي السبب مرت عمك عملت كيف اولادها بس ولادها اتكشفو بدري لكن هيا متكشفتش واصل لحد ما ماتت واني حب عمري ضاع مني يمكن انت تستغراب حدتتي دا بس اني بقالي فترة نفسي اتحدتت معاك وعارفك كل شي وان الاوان بقي يا ولدي تعرف الحقيقة كاملة

ليندا : كنت بتحبها اوي كدا يا عمي

سليم رجع براسه لوراءه : يا بوووووي هحبها ايه كلمت حب قليلة علي مهجة

باسل باستغراب : بوي اني اول مرة اسمعك بتحكي اكدي عن اماه

سليم : ولو اقدر احكي عنها عمري اللي فاضل مش هزهق واصل

باسل : طيب انت ليه عملت كدا وازاي سمحتها فجاءة كدا وهيا خاينة

سليم :- لا متقولش عليها خاينة هيا عمرها ما كانت خاينه اني اللي غدرت بيها

باسل : كيف يا بوي اني لازم اعرف

سليم : ظلمتها كتير وكنت بسمع لخوي ومرته اكتر واجي عليها كتير وكتير وهيا تسامح وتصبر عشان عايزة تعيش وعشان تتربي في وسطينا بس اني كنت باجي عليها اكتر واحبسها كيف العصفور اللي هيتعذب وكل شوية كانت بتديل كيف الوردة اللي هتدبل تعبت اول ما العصفور عرف طريق الطيران بره القفص طار وطارت امك من الجحيم اللي كانت عايشة في بسببي واني كنت معيشهولها بسبب مرت عمك الله يسامحها المهم ( ثم حكي له مثل ما حكت مهجة تمام ) بس ومن ساعتها مشفتهاش لحد انهاردة فوقت بس فوقت متاخر اوي ولاد عمك فكروني باللي حصل زمان كانه عايزين يعدو من تاني

باسل بغضب : يعني طول عمرك ما كرهني فيها وهيا مظلومة طول عمرك معيشني الوهم انها خاينة وهربت مع عاشقها طول عمرك مفهمتي انها ظلمتني وهيا اكتر واحدة اتظلمت ليه اكدي يا بوي ليه داني حتي بعد ما شوفتها بعد سنين عملتها وحش ليه بس

سليم بلهفة : انت قبلت امك بجد هيا زينة طمني عليها بخير شوفتها كيف عايز اشوفها

باسل نظر له ولم يرد وذهب الي غرفتة : ..،،،

ليندا : هيا كويسة اوي الحمدلله

سليم : هيا زينة عايز اشوفها يا بتي عايزها تسامحني بس قبل ما اموت معايزش اكتر من اكدي

ليندا : بس يعني يا عمي مش هينفع

سليم : اني فهمت يبقي هيا مهجة اللي هيا مرتك بوكي صوح اني معايزش اذاءيها تاني وقسما بالله اني عايز استسمحها بس والله يكرمها في حياتها ويكرمني في حياتي

ليندا : حاضر يا عمي هحاول هظبط الدنيا وباذن الله خير انا لازم اطلع بقي عشان باسل طلع تصبح علي خير

سليم بتنهيده : وانتي من اهل الخير يا بتي

(((ذهبت ليندا الي غرفتها ))))

ليندا : حبيب قلبي زعلان ليه

باسل : انهاردة يوم ما يعلم بي اللي الله اولها فيروز واخيرها حديت بوي اني ممصدقش

ليندا : مانت سمعت الكلام دا قبل كدا ايه الجديد بقي

باسل : بس مكنتش مصدق خاااالص معقول طلعنا كل السنين دي ظلمنها ازاي اعمل ايه

ليندا : لازم تصالح اللي انكسر مابينهم زمان

باسل باستغراب : كيف يعني اصالح كل واحد منيهم بقي ليه حياته الخاصة نطلقهم يعني ولا اي

ليندا بضحك : لا طبعا انا مقولتش كدا قصدي تخليهم يسامحو بعض ويصفو وكل واحد يعيش حياته زي ما هو وباباك طلب مني انه عايز يشوفها في اقرب وقت

باسل : وازاي بقي دا هيحصل استحالة هيا هترضي تيجي اهني هتخاف وبوي مهيقدرش يروحلها ايه الحل

ليندا :الحل عندي انا ( ثم مسكت هاتفها واتصلت علي مهجة ) الو ازيك يا ماما عاملة ايه

مهجة بفرحة : ازيك يا قلب ماما عاملة ايه وباسل حياتي عامل اية

ليندا بهزار :- يعني هو حياتك وانا قلبك بس لا لا كدا ازعل

مهجة بضحك :- الله يجازي شيطانك يا ليندا يعني هيا الحياه ايه من غير قلب

ضحكت ليندا : عندك حق خدي اهو هو عايز يكلمك

مهجة بفرحة : بجد عايز يكلمني

(((باسل بيشاورلها بانه مش هيقدر يكلمها ولا عارف هيقولها ايه شاورتله ليندا بي معني كلمها في اي حاجة سلم عليها )))

اخد باسل من ليندا الهاتف بتوتر :احم ازيك يا اماه وحشتني قوي

مهجة الفرحة مش سيعاها : الحمدلله يا عين امك وحياتها وعمرها وانت كمان وحشني اوووي

باسل : عايزة اقولك سامحني علي اي حاجة عملتها معاكي اني عرفت كل حاجة وعرفت انك علي حق مهجة بكت من الفرحة : بجد يعني انت مصدقني دلوقتي يعني انا مش خاينة في نظرك بجد

باسل : انتي اشرف واحدة في الدنيا يا اماه سمحيني

مهجة : مسمحاك من كل قلبي وراضيه عنك من يوم ما اتولد بس مين قالك ابوك

باسل : مش مهم ياماه المهم اني عرفت خدي ليندا عماله تشاورلي عايزة تتحدت معكي

ليندا اخدت منه الهاتف : بصي بقي يا مامتنا ( ثم نظرت لباسل بهزار ) مهي بقت مامتنا انا وانت يعني انا وانت اخوات دلوقتي صح يا مامتي

باسل : والله متجوز مجنونه اني داخل اتحمم عبال ماتخلصي حديت

مهجة بتضحك عليهم : الله يجزيكي اخوات يالهههوي ازاي طيب واللي في بطنك دا هيبقي ايه

ليندا : عادي يا مامتنا ههه هيقولي انا يعمتو ويقولو هو يا خالو ساهله

مهجة بضحك : انتي مشكلة ومجنونة يا لي لي بجد

ليندا : عارفة اني مشكلة ادعي لابنك في كل صلي ربنا يصبرو علي المجنونة اللي هو انا يعني المهم يا ماما سيبك من الهبل اللي بقوله دا واسمعيني

مهجة : سمعاكي قولي يا عمري

ليندا : انتو وحشتونا اوي انا وباسل وعايزين نشوفكم بس انا مش هقدر اسافر تعبانه اوي في الحمل ممكن انتو تيجو

مهجة : يا قلبي وانتو وحشتونا اوي والله قبل ما تكلميني كنت بقول لبابا انكو وحشتونا بس انتي عارفة ما بليد حيلة ممكن ابعتلك باباكي

ليندا : لا انا عايزاكي انتي وبابا انا مرتبة كل شي هنا الجماعة كلهم سافرو عند ناس قرايبهم في بلد تانيه عشان عندهم فرح ولسه قدامهم كام يوم غقبال ما يجو ممكن انتو تيجو وهما مش موجودين

مهجة بقلق : مايمكن يجو واحنا عندك

ليندا :متقلقيش بقي يا ماما وحياتي عندك وحياتي

مهجة : حاضر هكلم بابا لو وافق هنبقي عندكم بكرة الصبح

ليندا بفرح : تسلمي يا احلي ام في الدنيا في انتظاركم يا قلبي انا

قفلت ليندا مع مهجة ثم خرج باسل من الحمام يرتدي بنطلون فقط وصدره عاري تمام وعضلاته بارزة : خلصتي حديت معاهم

ليندا بسرحان في باسل : ها اها خلصت

باسل بنص ابتسامة : مالك سرحانة فيه كدا ليه اول مرة تشوفيني

ليندا : كل لحظة بشوفك بحس كاني اول مرة احبك او مرة اشوفك وبدوب فيك من اول وجديد بجمالك اللي هجنني دا

باسل : يا بوي عل الحديت اللي هينقط عسل دا ( ثم سحابها من ايديها وخلاها تجلس علي رجلة ) انتي هتجنني بكلامك دا ايه الجمال اللي فيك دا

ليندا : حاسة كاني بنتك وانا قاعدة كدة

باسل : طيب مانتي فعلا بتي ومرتي وحبيبتي وعمري وكل اللي ليا

ليندا : وانت حياتي وروحي وكل حاجة ليا بجد ربنا يخليك ليا يا احلي حاجة في حياتي اصلا

باسل : لا اني مقدرش بقي علي الكلام دا تسمحيلي بقي معلش انتي السبب

ليندا : لا حرام عليك انت مبتشبعش

باسل : معلش انتي اللي مهتخلنيش علي بعضي وغير اكدي انتي حد يشبع منك

ليندا : باسل لا تعبانة مش هق ( ليسكتها باسل بي بوسه طويلة تسحب الانفاس ليعيشو العشاق في دنيتهم الخاصة بيهم )

(((في تاني يوم فهمت ليندا باسل وكل من في القصر بحضور والدها ومهجة الي القصر وفرح الجميع بي المصالحة التي ستحدث )))

(((في السجن )))

مروان : اعملي اي شي يا خيتي وخرجيني من اهني بي طريقة

فيروز :متقلقش يا خوي هخرجك في اقرب وقت وبي طريقة

مروان بغل : متخلهمش يتهنو بي اي شي يا خيتي اقلبي حياتهم بي شي لحد ما اخرج من اهني

فيروز : متقلقش يا خوي بدبرلهم حاجة علي مقامهم

مروان : جدعة يا خيتي جدعة

((((في القصر ))))

ليندا : باسل باسل بابا وماما علي بوابه القصر اخرج استقبلهم

باسل : حاضر يا قلبي

خرج باسل اليهم ورحب بيهم كثيرا جدا :نورتونا والله البلد نورت بيكم

مهجة : منورة بيكم يا بني

(((وفي الداخل قلب سليم قرب يخرج من مكانه من الخوف و قلق والحب والانتظار )))

باسل : اتفضلو اتفضلو بيتكم ومترحكم

دخلت مهجة واتفجاءت بوجود سليم في القصر بصدمة : سليم ( نظرت لي ليندا )



الثانية وعشرين


مهجة بصدمة تنظر لليندا : انتي ازاي تعملي جاجة زي دي انتي مش عارفة خطر اللي انتي عملتي دا ايه الله يسامحك

باسل : متقلقيش ياما بوي هو اللي طلب اكدي

مهجة : ابوك هياءذيني احنا هنمشي

سليم : لا يا مهجة لا اوعي تمشي اني مصدقت انك جيتي كيف عايزة تمشي اكدي اني ساكت من وقت ما جيتي

ابو ليندا : وانت عايز ايه منها يعني

سليم : جايبها انهاردة عشان استسمحها قدام كل اللي واقفين دول ولادي ومرت ولدي حتي مرتي سامحيني يا مهجة ظلمتك اكتير قوي وعذبتك قوي ياريت تسامخيني عشان لو مسمحتنيش هفضل متعذب باقي حياتي خليني اقبل ربنا واني شايلة الحمل دا من علي كتافي نفسي اكفر عن الذنب دا

مهجة بدموع : ودا حسيت بي فجاءة كدا من يوم وليلة حسيت بي بعض بعدي عن ابني 15 سنه واكتر ولا بتعمل كدا دلوقتي لما عرفت ان ابني عرف مكان وقولت خلاص هيقرب ليه فالحقو قبل متبعدو عني زي مانا بعدتو عنها

سليم :- لا محصلش ولا كنت اعرف انه شافك ولا انك مرت ابو ليندا عرفت كل دا بعد ما قولتلو واساليهم اتنينن قدامك اهمت

باسل قرب من والدته : اماه بوي طلب السماح بلا انتي ترفضي بوي مريدش اذاءي ليكي او لي بوي فاق متخسريش انتي انك تبقي قريبة منينا صلحك مع بوي هيقربك لينا اكتر بدون خوف

زوجة سليم : ولدك عندي حق يا ام باسل الصلح خير

نظرت لها مهجة باستغراب : انتي اللي بتقولي كدا ازاي

زوجة سليم : مستغربة ليه يا مهجة

مهجة : اولا انك شوفتي زمان كل حاجة بعينك كنتي اقرب واحدة لي ثانيا لانك حاليا مراتة مش معقول عايزاني قربلو

زوجة سليم :- شوفت زمان وشايفة دلوقتي انه اتغير قوي قوي انتي عارفة انتي صحبتي مهقولكيش حاجة تاءذيكي واصل

ليندا : ماما انا ساكته من بدري قوي مش نطقت كلمة واحدة حتي وسايبكي تتكلمي بس هقولك كلمة واحدة وبعدها خدي القرار النهاءي لو اخدي علي بعد ابنك ومبقاش فارق معاكي خلاص متسامحيش عمي سليم ونتاسفلك جدا كلنا اننا جبناكي علي ملاء وشك لحد البلد

مهجة : ازاي بتقولي كدا انتي اكتر واحدة عارفة كنت بتعذب قد اية قبل حتي ما اعرف انه جوزك عمر ما باسل ما كان مش فارق معايا طول عمري عايشة علي امل رجوعة ليا ويوم ما يرجع هستغني عنة لا طبعا علي جثتي

باسل :بعد الشر عليكي ياماه

مهجة : قلب امك انا عشان خاطرك وخاطركم كلكم بقولك وانا صافية من جوايا سامحتك علي اي حاجة عملتها في حقي يا سليم

ليندا بضحك :- ايوا بقي هو دا

باسل : يالا بقي احنا رغينا كتير قوي وانتو لستكم علي الباب ادخلو اتفضل يا عمي نورت نورت

سليم :يالا السفرة يا ام باسم

ام باسم بسعادة : من عيوني يا حاج

(((في مكان ما )))

فيروز : خوي لازم يرجع خوي تعب من السجن

المحامي : خوكي قضيتة مش هاينة دي قضية قتل

فيروز :- لو ملكش لازمة ولا قداها ولا عارفة شي في شغلي عارفني واني اجيب غيرك يكون قداها

المحامي : ايه اللي هتقولي دا يا ست فيروز لا طبعا قداها

فيروز :- كيف يعني

المحامي : هشوف ممكن نخلي الواد اللي عمل اكدي يغير اقواله ويقول انه هو اللي عمل اكدي بدافع السرقة وانه قال علي مروان اكدي وخلاص عشان يخرج

فيروز : كيف يعني وايه اللي هيجبرو انه يقول كدا ويلف حبل المشنقة علي رقبته

المحامي : الفلوس كل شي يمشي بلفلوس

فيروز : والحكومة مهتقولش ليه غيرت اقولك

المحامي : هيقولهم حسيت بذنب وضميري انبني وكلام من دا

فيروز : اني معرفش الحديت دا ولا هعرف اتكلم مع الاشكال دي وهو محبوس كيف ارحلو اني

المحامي : اني هروحلو متقلقيش من حاجة

فيروز قايمة تمشي : تمام اني همشي اني ومعتمده علي الله ثم عليك

(((في القصر الجميع حوالين السفرة بيضحكو ويهزاره )))

ليندا بضحك : ونبي ياماما قوليلي حاجات كان بيعملها باسل وهو صغير عشان امسكها عليك

باسل : اني طول عمري زكي مبعملش العبط بتاع الاطفال دا

ليندا : يا سلام ليه مكنتش طفل

مهجة بضحك : استني احكيلك علي حاجة عبيطة كان بيعملها

ليندا : اهو يعني في قولي يا ماما قولي

مهجة : ياااه في كتير بس اسمعي دي كنت كل ما اعملو شندوتشات للمدرسة اسيبلو الرغيف الفينو زي مهو فجيت في مرة اقطعت الرغيف نصين قولت عشان يعرف ياكله لام كان بياكل الرغيف بطول زي الفيران وهو ماخدش باله من اني عملت كدا وعادي وديتو المدرسه وكل شي تمام بعدها يجي بساعة لقيت تليفون البيت بيرن ولقيتها المدرسه هما كانو واخدين رقم البيت عشان اي حاجة تحصل مكنش في محمول زمان ولقيتهم بيقولو الحقب ابنك عمال يصوت ويعيط فانا اتخضيت قولتلهم ليه ماله وقع عيان في ايه رديت المدرسه لا حضرتك دا فتح الشنطة لاقي السندتشات انصاص بيقول في حد قطاعهم او دبحهم خدو خياطوهم فضلت اضحك قولتلها قوليلو ماما جايبه الخيط والابرة وجايه تخيطهملك ومن ساعتها مقدارش اعمل السندوتشات انصاص

ليندا بضحك : يالههههوي عايز تخيط الفينو طول عمرك جبار كنت هتاكل عادي بلخيط

باسل :- اها عادي اكلة بي اي حاجة مصدقتي بقي هتمسكي عليا

ابو ليندا : لا تمسك عليك ايه دي كانت بتعمل حاجة اوحش

من كدا خلينا ساكتين

باسل بفرحة : لا لا لازم تقول يا عمي

ليندا : بابا اياك تقول هزعل

باسل : عمي لازم تقول هزعل

مهجة بضحك :- يخربيت سنينكم عايزين تمسكو لبعض علي اي حاجة بتحبو تنغشو بعض وتغيظو في بعض

باسل حاوط ايدو علي رقبت ليندا وقربها ليه : اللي بيحب حد بيحب ينغشو علب طول وبيبقو عملين كيف القط والفار صح يا قلبي

ليندا بحب : صح يا قلب قلبي واحنا قبل الجواز مكنش في قط وفار زينا علي الاطلاق

باسل بضحك : اها والله كان فاضل بس نضرب بعض بنار

(((ضحك الجميع عليهم ثم قامو من علي السفرة الي الجنينة ليشربه القهوة في الهواء )))

مهجة : مفيش حاجة اتغيرت كل حاجة زي ماهيا يا سبحان الله

باسل :- فعلا مغيرناش اي شي

مهجة : الفرسة مهجة لسه موجودة

باسل : ايوا موجودة وجالنا فرسة جديدة اسمها ليندا كمان

ليندا : اها جميلة بس عايزة اعرف مين اللي سماءها مهجة

باسل : اني اللي سميتها اول ما اتولدت قولت لبوي هسميها علي اسم اماه اول اعتراض وقال مهينفعش واكدي بس اني كنت عنيد وصممت وبقيت انادي عليها بمهجة لحد ما طلع عليها الاسم وساعتها اماه فرحت قوي

مهجة بابتسامة : جي فرحان من المزرعة ساعتها ويقولي الفرسة جابت مهرو اسمها مهجة فرحت اوي لما سماءها علي اسمي حسيت قد ايه بيحب اسمي

(((وبعد يوم جميل جدا كل واحد طلع الي غرفتة حتي ابو ليندا ومهجة جلسه في غرفة فيروز ))))

(((ثاني يوم في السجن )))

المحامي : ها قولت ايه علي اللي سمعته موافق ولا لا

المجرم اللي قتل سلمي :- لا طبعا اقضي حياتي في السجن عشان الفلوس لا اني عندي عيال وعملت اكدي عشان الفلوس كنت محتاجة لكن البس نفسي قضيه كيف دي لا

المحامي : مانت اكدي اكدي مشترك معا في الجريمة وهناخد عقوبة

المجرم : لا بس العقوبة هتبقي هاينة غير الاعدام

المحامي : دول 100 الف جنية فكر

المجرم : فكرت ومش موافق حرام عليكم كفاية اللي عملتو فيا عيالي وامي ومرتي هيضيعو بسببي

المحامي : يا بني 100 الف ومصاريف عيلتك وتعليم ولادك عليهم برضو هيعيشو عيشة احسن مانت هتعيشهالهم لما تخرج

المجرم : قولت لا يعني لا

المحامي :- ماشي مش هضغط عليك هسيبك بس تفكر

(((عند فيروز بتتحدث في الهاتف )))

فيروز : بقولكم ايه اني شركت في صفقة الحشيش دي بس عشان عايزة لفلوس لخيي لاكن اني ولا تاجرة ولا بتاع اتصرفو انتو اني عايزة فلوس وبس

((((ثم جاءه اليها المحامي )))

فيروز :- طيب اقفل دلوقتي وهكلمك بعدين ( قفلت فيروز مع تجار المخدرات ونظرت للمحامي ) ها عملت ايه وافق

المحامي : مش راضي خاااالص عرض عليه كتير اووووي مرضيش

فيروز : احسن ان شاء الله عني ما وافق هو الخسران واني خوي ههربه وهسافره

المحامي : كيف هتهربي وكيف هيقدر يسافر

فيروز :- اني هتصرف

(((في القصر في غرفة باسل وليندا)))

ليندا قاعدة جنبة بتحاول تصحي شويه تحط شعرها وتمشي علي مناخيرو شوي تبوس في : يووووه كل دا مش عايز يصحي ازاي باسسسسسسل قوم

باسل : بس يخربيت صوتك

ليندا : يعني سيادتك صاحي وتعبني انا عماله احاول اصحي فيك

باسل بحب : بصراحة كنت مستحلي دلعك وشعرك اللي بيعدي علي مناخيري كيف النسمة وشفايفك اللي كيف الفراولة عايزاني اسيب الجمال دا واصحي برضو والله مايرضي حد

ليندا : اها منك انتي خبيث ومش سهل خالص

باسل شدها في حضنة : طيب متيجي اوريكي الخباثة علي حق بقي

ليندا : اوعي كدا مش وقته تلاقيهم صحيو وامك وابويا عندنا ضيوف عيب كدا قوم

باسل بياخد نفسه بعدم رضي :- هقوم وامري لله

ليندا : يا ساتر يارب عليك ( ثم مسكت بطنها مره واحدة )

باسل بخوف : فيكي حاجة تعبانة

ليندا : لا ابنك زيك شقي عمال يضرب فيا ويلعبني ملاكمة

باسل : اسد كيف ابو خلي يلعب ملاكمة براحته

(((عند فيروز خبط الباب )))

فتحت فيروز واتصدمت : مين مروان خيي ادخل بسرعة قبل ماحد يشوفك

دخل مروان سريعا : تعبت من كتر الجري يا خيتي

فيروز : اسم الله عليك ياخوي داني لسه كنت قاعدة مع المحامي وكنت مكلمة رجاله يطلعوك طلعة كيف

مروان : كنت هترحل لسجن تاني فبيخلصو اوراق وحاجات فطلبت من العسكري يفكني ادخل الحمام وفكني روحت داخل الحمام كان في جرس انذار روحت كسرو وحصل بلباله في السجن وزحمة والكل بيجري من كل حتي عشان يشوفه في ايه روحت هربان

فيروز : دماغك حلوة ياخيي حمدلله علي سلامتك

في القصر كان يجلس الجميع دخل عليهم ظابط :- السلام عليكم باسل بيه

باسل : وعليكم السلام ياباشا اتفضل

الظابط : شكرا ليك باسل بيه اني جيت بس عشان اخبرك ان مروان هرب

باسل : مروان هرب كيف يهرب

ليندا بخوف وبهمس :- هرب

الظابط : اها خلي بالكم من نفسكم واحنا جاري البحث علية

باسل : متقلقش يا باشا وشكرا لحضرتك قوي ( حس ان ليندا وشها اتغير قرب منه ليطمنها ) علي فكرة اني بزعل قوي لما بشوفك خايفة اكدي وانتي معايا وفي حضني بحس اني مش بتثقي فيا

ليندا : لا طبعا معاش ولاكان اللي يقول كدا انا مش بخاف علي نفسي لان كل شي بيادي الله انا بقلق عليك انت

باسل : اديكي لسكي قايله كل


بيادي الله سبيها علي الله

((((عند فيروز))))

فيروز : اهني محدش يعرف مكانه فين فانت افضل اهني بس شهرين ثلاثة الحو يهداءه ونسافر برة باوراق مزورة

مروان : هقعد بين اربع حيطان شهرين ثلاثة كيف مطلعي الاوراق دي دلوقت

فيروز : مهينفعش في حاجات لازم اخلصها قبل مانسافر ومش هتخلص قبل المده دي

مروان : تمام هصبر وربنا يسترها بقي نفسي امسك باسل ومرته افعصهم

فيروز : اني مراقبة اخونا البعد دول عارفة عنيهم كل خطوة رجالتي في كل ناحية

مروان : بقي عنديكي رجاله كمان

(((في القصر ))))

ليندا : معرفش مستعجلين علي ايه متقعدو معانا شويه

مهجة : هنيجي بقي لما تولدي

باسل : يا بوي لسه هتقعد شهرين ولا شهرين ونص

ابو ليندا : لا طبعا هنبقي علي اتصال بيكم وانتو تيجولنا زيارة واحنا نيجي متقلقوش

سليم : بجد نورتنونا وشرفتونا القصر كان منور بيكم

ابو ليندا : دا منور بيك انت يا حاج

باسم : مستعجلين علي ايه معرفش بصراحة

مهجة : نجي كدا وساعة فرحك يا بني

باسم : ربنا يبارك في عمرك يارب

(((عند فيروز بعد اسبوع )))

فيروز : الحكومة قلبه عليك الدنيا

مروان بخوف : بجد والعمل ايه

فيروز : زي ما قولتلك هتفضل اهني شهرين ثلاثه

((((في القصر بعد 3 شهور )))

ام باسم : مالك يا بتي شكلك تعبان قوي انهاردة

ليندا بتعب : فعلا شكلي خلاص هولد

ام باسم : معقول

ليندا بيزيد التعب : مش قادرة خالص والله اتصليلي بي باسل معلش مش قادررررة اااه اااه

خرج سليم وباسم مسرعا : في ايه مالها ليندا

ام باسم : شكلها هتولد اتصل بي خييك يا ولدي وخلي يجلنا عالمستشفي

سليم : ايوا يالا احنا نروح علي المستشفي

(((وذهبو الجميع الي المستشفي ودخلت ليندا عمليات )))

بعد شوية جاءه مسرعا باسل بقلق : ها عملت ايه

سليم : متقلقش يا ولدي هيا لستها بتولد

وبلفعل بعد شويه خرج الدكتور : مبروك ولد زي القمر والام بخير بس لسه بتفوق احنا هنجبلكم الولد تشفو عشان لازم يقعد في الحضانة يومين

باسل بخوف : هو تعبان

الدكتور : لا لت خالص هو الصفره عاليه عنده شويه فمحتاج حضانه مش اكتر

باسل : يعني مش حاجة تقلق

الدكتور : لا خالص متقلقش اهو الممرضين لبسو وجايبنو اهو اتفضل ابنك

مسك باسل يدو ابنه بفرحة رهيبه وبداءه يكبره في اذانيه : ايه دا ده عنده وحمه في ايدو يا تري كنتي بتتواحمي علي ايه يا ام سليم

سليم بفرحه : انت هتسمي سليم يا ولدي

باسل : طبعا يا بوي هو في اغلي منيك عندي يتسمي علي اسمه

(((اخد الدكتور الطفل الي الحضانة وفاقت ليندا والجميع حوالها )))

ليندا بدموع : كان نفسي اشوفه

ام باسم : بكره هتشوفي وتشبعي مني

ثم اتصدم الجميع عند دخول الدكتور بينهج مره واحده الي غرفة ليندا

باسل بغضب : ازاي تدخل بشكل دا يا دكتور

الدكتور بينهج : اسف بس كان لازم اجي

باسل : خير

الدكتور بخوف : ولد حضرتك اتخطف من الحضانة


ياتري هيرجع ولا خلاص



الثالث وعشرين


الدكتور بتنهيدة : ابنك اتخطف من الحضانة

باسل بفزع مسكو من رقبته : انت بتقول ايه ازاي اتخطف وازاي يتخطف

الدكتور مش قادر ياخد نفسة : هموت سبني يا باسل بيه انا مليش ذنب احنا مش عارفين ازاي دا حصل

ليندا مصدومة ومفيش غير دموع بتنزل

باسل بغضب بركان :دا انا ههد علي راسكم المستشفي لو ابني مرجعش

سليم : ولد ولدي لو مرجعش هحبسكم كلكم كيف يتخطف وانتو موجودين كيف

ليندا اخيرا اتكلمت : ابني ابني يا باسل هاتلي ابني سليم يا باسسسسل ( وبداءت بصراخ ) يا بني ااااه خدوك قبل ما المحك حتي يا حبيبي

باسل قرب منها :- اهدي يا حبيبتي اهدي انتي لسه قايمة من عملية هتتعبي

ليندا نظرت له بدموع : هاتلي ابني يا باسل ابوس ايدك عايزة اشوفه

باسل : هجبهولك وعد مني هجبهولك حتي لو ايه

ليندا بدموع : رجعولي انا واثقة فيك انت وعدتني وقولتلي متخافيش

باسم : متقلقيش هنجيبو ( ثم خرج من الغرفة )

ام باسم بدموع : اهدي يا بنتي باذن الله هيلاقو

ليندا : انا حسة انه مش هيجي تاني يا مرات عمي اكيد فيروز خدتو انا عارفة

ام باسم : بعد الشر عليه هيجي وهينور الدنيا كلها

(((وصلت مهجة وابو ليندا من القاهرة )))

مهجة دخلت الي غرفة ليندا : ايه اللي بيحصل بره دا ازاي دا حصل

ليندا ببكاء اول ماشافت مهجة : اااه يا ماما شوفتي اللي حصل سليم ابننا اتخطف مشفتوش وخدو مني

مهجة خدتها في حضنها وطبطبت عليها : اهدي يا قلبي قبلت بره سليم وباسل قالولي باذن الله خير هيلاقو اهدي اهدي كلهم بره بيقلبو المستشفي

(((في الخارج باسل عمال يزعق في المستشفي )))

باسل : انا نفسي اعرف ولدي ازاي يتخطف مش مفروض في امن علي الحضانة ودكاترة متخصصة للحضانات كيف دا حوصل ( ثم بصوت جهوري ) حد يفهمننننني بدل ما ارتكب جناية

الدكاترة : مش عارفين ازاي دا حصل بجد احنا المفروض حد فينا يتابعه كل شويه عشان الصفرة يدوبك اطمنا وخرجنا وجيت انا عشان اطمن عليه لقيت الحضانة فاضية

باسل : اممم فاضية وكيف اللي دخل قدر يدخل الحضانة بسهولة مش مفروض في مفتاح للباب ولا سايبينو لي حد يدخل

الدكتور : لا طبعا في مفتاح والمفتاح معايا انا اهو والله مهو دا اللي هيجنني

سليم : كيف المفتاح معاك وكيف اللي دخل دا دخل من تحت الباب مثلا

الدكتور : معني كدا انك انت اللي خطفت ابني لمل حد فيكم لان اللي عمل كدا دا اكيد احتاج مساغدة من حد داخل المستشفي

سليم : صح يا ولدي

ابو ليندا : هو مش مفروض في كاميرات في المستشفي مشفتهاش ليه

الدكتور : فعلا في وشوفنا قبل ما نيج نبلغ باسل بيه ولاقينا ان اللي عمل كدا واخد باله وحاطط حاجة علي الكاميرة مش مخليا يظهر الوقت اللي حصل في كدا

باسل بعصبيه :بجد مش قادر اصدق ان كل دا يحصل في الوقت القصير دا

الدكتور : اللي عمل كدا اكيد مخطط للخطف من وقت ما دخلتو المستشفي

باسم : خوي احنا مش هفضل واقفين نقول يمكن ومش يمكن وبتاع لازم نتحرك قبل ما اللي خدو يعمل في حاجة

سليم : هو مفيش غيره الكلب اللي اسمه مروان

باسل بحزن : اكيد يا بوي مفيش غيرو

ابو ليندا : مش هتبلغو الحكومة طيب

الدكتور : لازم نبلغ حدثة زي دي في المستشفي لازم نبلغ

باسل : اعمل اللي تعملو اني مفضيش ( وسابهم باسل وخرج من المستشفي نهاءي حس ان الدنيا اتقفلت في وشه ) يارب متسؤنيش في ولدي يارب احمي يارب احمي يارب هو في حمايتك استودعت ابني في رعايتك يارب احفاظه

باسم جي وراءه : باسل باسل هتروح علي فين يا خوي

باسل بحزن :معرفش ياخوي والله اول مره مبقاش عارف هعمل ايه ولا اسؤي ايه اول مره احس بلعجز

باسم : استقوي يا خوي انت طول عمرك قوي ودا اهم وقت محتاج في قوتك ولدك محتاجك تبقي جامد

باسل بغل : اني لو الاقي اللي اخدو هعمل في اللي ما يعمل في بني ادم واصل

باسم : بس نلاقي وهنعمل في كل شي

(((في المستشفي )))

ليندا بحزن : مرات عمي انتي شوفتي سليم

ام باسم بدموع : اه يا حبيبتي شوفته

ليندا :كان حلو

ام باسم :قوي قوي

ليندا بدموع : شبهي ولا شبه باسل يارب يكون شبه باسل

ام باسم : شبهكم انتو الاتنين

ليندا ببكاء : طيب انا عايزه اشوفه ونبي عايزه اشوفه ليه يحرموني منه هو ذنبه ايه يبعدو عن حضني ها ذنبه ايه هو لسه مولود ميعرفش حاجة خليهم ينتقمو مني انا يسيبو هو ونبي

مهجة ببكاء : اهدي غلط اللي بتعملي دا

ليندا : انا عايزة ادور عليه معاهم يمكن قلبي يحس بي مكانه منا امه والام بتحس بعيالها

مهجة : انتي تعبانه يا ليندا هما بيدوره وباذن الله هيلاقو

ليندا : زمانه جعان يحرام وعايز يرضع مني مهو مرضعش خالص اكيد نفسه يرضع يا تري هياكل ازاي دا لسه مولود اااه يا قلبي اه يا عمري ااه ياتري ايه اللي حصلك دلوقتي

ام باسل : لا اني هروح للدكتور دي بطنها مفتوح مينفعش واصل اللي هتعملو دا

مهجة : اه بسرعة روحي

خرجت ام باسل الي خارج الغرفة قبلت سليم وابو ليندا : ها عاملة ايه ليندا دلوقت

ام باسم بحزن : تعبانه قوي هتموت علي والدها

سليم : لا اله الا الله وبعدين

ام باسم : رايحة للدكتور يجي يديها حقنه تنايمها

سليم : خليكي هروح اني ادخليلها انتي

ام باسم : حاضر بس بسرعة يا حج

(((دخلت ام باسم الي ليندا لقيت مهجة بتحاول ترجعها سريرها )))

مهجة ببكاء :الحقيني يا ام باسم نزلت من سريرها وهيا تعبانه وعايزة تخرج

ليندا ماسكه بطنها وبتبكي : سبوني ارجوكم سبوني اخرج من هنا انا تعبانة

ام باسم : مهو عشان انتي تعبانة بنقولك ارجعي لسريرك

ليندا : انا مش تعبانه جسديأ انا تعبانة نفسيأ طول ما ابني وبعيد ومش عارفة هو فين

مهجة : وانتي كدا هتعرفي يعني مهما بيدور اعقلي يا ليندا كدا هتموتي

دخل الدكتور مع سليم : في ايه ايه اللي نزلها كدا

مهجة : عايزة تخرج

الدكتور : علي فكره اللي بتعملي دا مش حل اطلاقا انتي كدا بتقضي علي نفسك

ليندا ببكاء : انتو ضيعتو ابني وفعلا قضيتو علينا منكم لله

الدكتور : والله ما ذنبنا في حاجة غلط

((((وبعد 3 ايام في المستشفي )))

ليندا بدموع :يعني خلاص هخرج من غير ابني حرام حرام

باسل : اهدي ياروح قلبي اهدي كل دمعة بتنزل منك بتقتلني اكتر واكتر ارحميني عشان اقوي متتضعفنيش

ليندا : ابننا اللي مستنينو ضاع قبل ما نفرح بي شوفته حتي

(((عند فيروز )))

فيروز : ههههه كدا هبرد ناري كدا هرجع حق ولدي اللي مشفتهوش برضو

مروان : انتي ناويه تعملي ايه

فيروز بضحكة شيطانية هبعتلهم الهدية دي

مروان : يخربيت سنين كدا هيعرفو ان احنا

فيروز : ما يعرفو بس كفاية اني احرق قلبهم زي ما حرقة قلبي وغير اكدي احنا خلاص مسافرين بليل

مروان : صوح عندك حق

في القصر دخل باسل ساند ليندا : ادخلي يا قلبي

ليندا :- كان نفسي ارجع بيه اوي كان هينور حياتنا اكيد

سليم : استهدي بالله يا بتي

مهجة : باذن الله هيرجع بس انتي ادعي ربنا كدا وصلي

ليندا : تفتكرو هيرجع انا حاسة خلاص مش هيرجع

وبعد حوالي ساعة خبط باب القصر فتح باسل لكنه لم يجد احد لكنه احد شنطة فتحها ولاقي فيها هدوم بيبي وعليها دم ورساله بتقول ( دي اقل هدية ممكن اقدمها ليك ودي اقل حاجة ارد بيها اللي عملتو معاي )

ياتري ايه اللي هيحصل وايه رد فعل باسل


الرابع والعشرين ما قبل الاخيرة


باسل بعد ما قراءه الرسالة : حس كان هيغم عليه كيف ولدي يتقتل وهو لستو حتت لحمة حمرة كيف وليه ذنبه ايه ليه موقفوش في وشي اني ليه قدرو علي طفل ليه ( وبداء يخبط في الحيطة لكنه متماسك عشان ليندا متحسش )

جاء باسم عندما حس بتاخير باسل : مين يا خوي ( ثم حس بان مانظر باسل غريب ) خوي مالك في ايه في حاجة حصلت ( مد ايدو لباسم واعطاء الرسالة ) اتفضل وانت تعرف زين مالي خلاص ولدي ضاع معرفش هقول ايه لي ليندا معرفش

باسم قراءة الرسالة ثم جز علي اسنانه بغل وحزن علي ابن اخو : يا ولاد الكلب وبعدين هنعمل ايه وليندا دي لو سمعت حاجة زي دي ممكن تموت فيها

(((انا سمعت وشوفت كل حاجة كنت حاسة كنت حاسة )))

باسل بصدمة : ليندا اهدي اهدي دول اكيد بيلعبو بينا اكيد ابننا عايش

ليندا بنهيار : خلاص امر الله نفاذ انا راضية بامر الله بس كان نفسي اشوفة بس والله الحمدلله اللهم اجرني في مصيبتي واخلف لي خير منها الحمدلله ( ثم وقعت مغشيا علي الارض )

باسل : ليندا ليندا ( ثم حمالها الي غرفتها ) حد يطلب الدكتورةبسرعة ( وصل باسل الي غرفتهم وبدا يفوق في ليندا بكل الوسايل ) ليندا روحي متسبنيش حبيبتي فوقي ربنا هيعوضنا عنه باذن الله

سليم : ايه يا ولدي حوصل ايه

باسل : ابننا اتقتل يا بوي

مهجة ضربت علي قلبها بفزع : يالهوي يا ابني منهم لله منهم لله اللي عملو كدا

ابو ليندا بحزن : ان لله وان اليه رجعون البقاء لله يا ولاد شي يحزن حسبي الله ونعم الوكيل

سليم بحزن : لا اله الا الله مين اللي قال ومين اللي عمل اكدي

باسل : مفيش غير الكلاب وهجيبهم لو من تحت ارض وهقضي عليهم

باسم خبط : باسل الدكتورة وصلت

(((في الطيارة الذاهبة الي لندن )))

فيروز بضحك : اخيرا خرجنا من البلد الفقر دي يا بوي اخيرا هنقب علي وش الدنيا

مروان : بس انتي طلعتي مش سهلة خالص خالص

فيروز : اني خيتك فيروز والقادر عالله

مروان : نفسي تخبريني جيبتي منين الفلوس دي كلياتها

فيروز : هقولك يا خوي

مروان : ها قولي

فيروز : اني دخلت صفقة حشيش مع تجار مخدرات بمبلغ صغير كان معاي والحمدلله والصفقة نجحت واخد فلوس اكتر

مروان : يعني كل دي فلوس من صفقة واحدة يا بوي ( ثم ضحك ) منيجي نبقي تجار مخدرات يا بت

فيروز بضحك : لا يا خوي اني اعمل اي شي الا الحرام

مروان نظر الي رجل فيروز : الحمدلله اننا عرفنا نسافرو معانا

فيروز بابتسامة : اه الحمدلله معجزة شكلة حلو قوي وهو نايم

مروان : تفتكري باسل ومراتة عاملين ايه دلوقت

فيروز بضحكة شيطانية : تلاقيها بتموت دلوقت احست خليهم يجربه اللي اني جربتة

مروان : ربنا يعوض عليكي يا خيتي

فيروز نظرت الي سليم الصغير النايم علي رجلها بكل براءة : الحمدلله ربنا عوضني بي واللي كنت بتمنا ربنا حققهولي وبقي ابني فعلا

مروان : ربنا يخليهولك يا خيتي ويطلع مطيع ليكي يارب

فيروز : يارب كان نفسي يوسف وجنة يكونة معانا بس النصيب

مروان بحزن : اه والله وحشوني قوي قوي مع انهم شبه جدهم وامهم وخالهم بس في الاول والاخر اسمهم عيال ومن لحمي

فيروز : ربنا يجمعك بيهم عن قريب يا خوي

(((في القصر )))

باسل بخوف : ها يا دكتورة ماله طمنيني

الدكتورة : دا انهيار عصبي اديتها حقنه وهتبقي كويسة واهم حاجة متخليهاش تغيب عن عيونكم

باسل : حاضر يا دكتورة ( ثم خرجت الدكتورة وهو جلس جنب ليندا بحزن وهيا نايمة وفضل يمشي ايدو علي شعرها )فوقي يا قلبي بقي محتاجلك متوجعيش قلبي انتي كمان عليكي اني عايزك تبقي زينة عايزك قوية وباذن الله ربنا هيعوضنا خير بس انتي قومي وابقي احسن من الاول

سليم : اني هنزل بقي يا ولدي عشان تنعس شوية جنبها قبل ما تفوق

باسل يحزن : ماشي يا بوي ( ذهب سليم الي غرفة )

سليم جلس علي سريرة بحزن ثم تنهد : اممم منهم لله كسره فرحتنا يا ريتنا ما ودينا حضانة يا ريتنا

ام باسم بدموع : كل شي قسمة ونصيب يا حج هو دا نصيبهم

سليم : قلبي بيتقطع عليهم بس معايزش اباين ليهم

ام باسم : مهجة عمالة تبكي وكانت عايزة تاخد جوزها ويسافرو القاهرة بتقول مقدراش تقعد وتشوف ليندا بشكل دا قولتلها مهيحش تسبيها في الوقت دا

سليم : بصراحة شكلها يحزن ربنا يقويها ويتولاها

(((في غرفة باسل لسة قاعد مكانة جنب ليندا : برضو مش هتقومي لحبيبك يا قلب وروح حبيبك معرفش انعس وانتي اكدي لازم اطمن عليكي اني خابر انك واخده منون بس غصب عني مقدرش اشوفك اكدي يا رب يارب حفظلي عليها يارب

(((في الطيارة صحي سليم وبداءه يبكي )))

مروان : هتعملي ايه دلوقت وهترضعي كيف

فيروز : كيف ما كنت برضعو قبل السفر لبن معلب

مروان : وهتجيبي منين ماية والحاجات دي احنا في طيارة يا فيروز

فيروز : اني هتصرف لوسمحتي هقولك ايه

المضيفة : نعم يا فندم

فيروز : اني لستي والده ومش برضع ولدي فكنت محتاجة مية سخنة في الببرونة دي ممكن

المضيفة : طبعا ممكن جدا ربنا يخلي ليكم والف مبروك

فيروز بابتسامة : الله يبارك في فيكي حبيبتي ( ثم ذهبت المضيفة ونظر فيروز لمروان) اهي بسيطة قوي

(((وبعد حوالي شهرين تحسنت حالة ليندا بعض الشي )))

باسل بابتسامة :روح قلبي وحياتي وعمري ودنيتي وعشقي وكل اللي ليا وايه تاني ياض يا باسل

ليندا بضحك : كل دا ليا ميحرمنيش منك يا حياتي انا

باسل قرب منها بحب : عاملة ايه قلبي دلوقتي طول ماني في المزرعة بفكر فيكي وعاقزة اجيلك صاروخ

ليندا : وانا كنت عايزاك تيجي بسرعة مختاجك الفترة دي تبقي جنبي وفي حضني ابتديت اتحسن بس ابتديت اشتاق لقربك جنبي اكتر

باسل : واني جنبك يا حياة الروح

ليندا : نفسي اجيب بيبي تاني يا باسل نفسي بس ابعد عن البلد دي وناس اول ما اخلف

باسل خدها في حضنة : اول ما تصدردي صحتك من جديد والجرح يقدم شوية هنملا الدنبا كلها عيال صح بس مش هينفع دلوقتي خالص مش قبل 6 شهور

ليندا : مافي ناس بتحمل علي الاربعين عادي نفسي في بيبي اوووي

باسل مسك وشها : بس انتي مش اي حد انتي قلب المغازي وغير اكدي اني مهستغناش عنيكي واصل ومش مستعد اضاحي بيكي عشان اي حاجة باذن الله ربنا يعوضنا اللي راخ مننا بس مش دلوقتي

ليندا بزعل : تمام اللي انت شايفة

باسل : انتي زعلتي اني عايز مصلحتك انتي خابره زين اني عايز انهاردة قبل بكرة بس

ليندا قربت منه بغراء : مبسش قول يارب

باسل بيبلع ريقة : يابت الناس هتتعبي

ليندا : عايزة اتعب بس اجيبلك ولد

باسل : انتي اللي جنيتي علي روحك بقي اني اصلا ماسك نفسي عنيكي بلعافية قولي يارب

ليندا بابتسامة : يارب بعشقك يا حياتي انا

باسل بشوق : يا بوي يا مسهل ( ثم اخدها في حضنة وابتدتو دنيتهم اللي بقالهم فتره محرومين منها )

(((في غرفة سليم دخل باسم )))

باسم : بوي كنت عايزك في موضوع

سليم : خير يا ولدي

باسم : عايز اتجوز

ام باسم بفرحه : الف بركة الف مليون مبروك يا ولدي

سليم نظر لها : بس يا ولية خلينا نشوف مين دي

باسم : بت كنت شايفة من البلد وعرفت انها في منتهي الاحترام بس مرضتش اتحدت بسبب الظروف طبعا اللي كنا بنمر بيها واني خابر انه برضو مش وقته عشان ظروف باسل وليندا

بس اللي مخليني فتحت الموضوع انهاردة ان بيجيلها عرسان

سليم : دانت خابر عنيها كل شي شكلك واقع

باسم ينظر في الارض : مش حكاية واقع حكاية انها بنت زينة قوي

سليم : علي خيرة الله يا ولدي ربنا يجعلها من نصيبك لو فيها خير ليك متعرفش تبقي بت مين في البلد

باسم : بت الشيخ فاروق المهدي

سليم : ياااه ماشاء الله صوح ونعمة التربيه الشيخ فاروق تربيتة زينة

ام باسم : طيب هتروحو امتي

سليم :- لما ينزل باسل نتحدت في الموضوع ونشوف اكدي وربنا يسهل

باسم : ماشي يا بوي ربنا يباركلنا في عمرك يارب

(((في لندن تجلس فيروز وبجانبها نايم سليم وهيا تلعبة )))

فيروز : روح قلب امه يا ناس يالهوي علي العسل اللي شبهي دا ياناس

مروان : شبهك كيف يعني مفهمش

فيروز : شوفته وهو بيلاغيني ويضحك نفس ضحكتي

مروان بتريقة : اكيد امه كانت بتتواحم علي ضحكتك هههه

فيروز بغيظ : مروان بطل تريقة ماشي

مروان : انتي زعلتي يا خيتي اني بهزر معاكي والله

فيروز : اني وبس اللي امه محدش تاني امه فهمني

((((وعدي علي الجميع سنه بحاله والحال علي ماهو عليه )))

(((في القصر )))

ليندا بدموع : يعني مش هبقي ام

باسل : ومين اللي قال اكدي يا حبيبت قلبي الدكتور قال مسالة وقت مش اكتر ولا اقل وربنا فرجة قريب باذن الله متستعجليش

ليندا : نفسي اعرف ايه المشكلة طيب

باسل : بيقول مفيش اي مشكلة نهاءي هتيجي فجاءة

ليندا : ربنا يسهلها يارب

باسل : ايه رايك نيجي نسافر لندن انا وانتي بكرة

ليندا بفرحة : بجد يا ريت نفسي اشم هواء قوي نفسيتي تعبت

باسل : نفسيتك تعبت وانا جنبك لا لا يبقي مينفعش اعيش وانا مش قادر ابسط روحي

(((في لندن فيروز ومروان بيحتفلو بعيد ميلاد سليم واللي هما مغيرين اسمه لمحمد )))

فيروز بفرحة : قلب ماما حمودي السكر كل سنة وانت جميل

مروان : حبيب خالو تعالي ليا

(((جي يروحلو سليم وقع ضحكو عليه )))

فيروز : يا خلاثي علي اللي لسه بيتعلم المشي يا ناس وجميل وهو ماشي وصغنن كدا

سليم بيضحك وبيلاغيها : اغا اماما

فيروز شالته ولفت بي : قلب ماما وروحي ( ثم نظرت لمروان ) بحبه اوي عوضني عن حاجات كتير جداااا ربنا يخليهولي

مروان : اه ويبعد عننا ابو دا شيطان ومش ساكت رجالته في كل مكان

فيروز : بجد وانت عرفت منين

مروان : في ناس بتبلغني اول باول

فيروز : خلي ميسكتش بس عمره ما هيوصلنا هنا ابدا

(((تاني يوم سافرو باسل وليندا الي لندن )))

ليندا : الله يا باسل البلد جميلة جدا ومريحة اوي يا ريتنا كنا جينا من زمان

باسل حضنها : عجبتك يا قلبي هنقعد هنا اسبوعين ولو زهقتي من هنا وحبيتي تسافري اي بلد تاني قولي انا اسبوعين دول بين ايديكي اؤمريني يا قمر

ليندا بحب :- بجد مش عارفة اعمل ايه علي كل حاجة حلوة بتعملها معايا علي عمري اللي محلهولي انت بتعوضني ومش بتحسسني بي اي شي بوجودك وحنانك عليا

باسل : ربنا يديني العمر عشان بس اقدر اسعدك واخليكي دايما فرحانه ومبسوطة

ليندا : ربنا يقدرني واقدر اسعدك

واخليك اسعد واسعد رجل في الكون

عند فيروز : مروان متيجي نخرج شوي بمحمد انهاردة عيد ميلادة بقي عايزين نفسحو

مروان : مقدرش خدي انتي واخرجي اني هنام شوي

فيروز بخنقة : نام يا خوي هنخرج احنا ( ثم نظرت لسليم الذي يلعب بلعب في الارض ) يالا يا قلبي نمشي باي

(((سليم بيضحك لفيروز ثم حطيتو في العربية الخروج الخاصة بها وعند سيرهم في البلاد )))

لفت نظر ليندا ولد صغير وهو سليم لكنها لن تشاهد وجه فيروز )

ليندا بفرحة : الله شوف الولد دا جميل ازاي بص بيضحكلي الله حلو اوي

باسل : فعلا جميل اوي ربنا يخلي لاهلة

ليندا : لسه بيبصلي نفسي ابوسو اوي

باسل بغيره : تبوسي مين اقعدي ساكتة بلا تبوسي

ليندا بعناد : لا لازم ابوسه دا جميل

باسل : بطلي جنان يا ليندا

ليندا : عشان خاطري عشان خاطري ونبي

باسل اتنهد : حاضر حاضر هما فين اهي العربية بتاعته واقفة اهي واكيد مامته اللي جانبه دي

(((ذهبو باسل وليندا الي الطفل )))

ليندا بفرحة : لوسمحتي


اخامس والعشرين والاخيرة


ليندا بفرحة : لوسمحتي

نظرت لها تلك المراءة : نعم حضرتك في حاجة

ليندا : جضرتك مامته

الست : لا مامته اللي واقفة بتشتري حاجات هناك دي طلبت مني اقف جنبه لحد ماتجبلو حاجات حلوة

ليندا : امم ربنا يخليكي شكلك مصريين

الست : ايوا حضرتك كنتي عايزة حاجة

ليندا : كنت عايزة ابوس الطفل الجميل دا بوسة واحدة بس

الست بابتسامة : اتفضلي ايه المشكلة

ليندا قربت منه وباسته : تعرف انك جميل اوي ربنا يحميك ( ثم قامت وشكرت الست وذهبو هيا وباسل )

باسل : ها ارتاحتي كدا

ليندا : مش قادرة اقولك مبسوطة قد ايه

باسل : ربنا يفرحك دايما يارب

ليندا : بس في حاجة لاحظتها في الولد دا

باسل : ايه هيا

ليندا :- في شبه منك وانت صغير نفس جمالك

باسل -: لا والله يا بت وانتي شوفتي فين صوري وانا صغير

ليندا : ماما مهجة يا خويا ورتهملي الفترة اللي كنت غضبانه فيها

باسل : امممم ماما مهجة مبتسترش

ليندا بضحك : والله كنت عسل كنت دوخ كدا لدرجة قولتلها ابنك دا يدوخ وهو صغير ومال لما كبر عمل ايه في البنات ومكنتش اعرف ان حبيبي هو يدوخ دا الولد دا زيك بظبط يدوخ من صغرة مشفتش بصاتة ليا شقي ههههههه

باسل : تعرفي لولا طفل كنت علقة هو وامه عشان بيبصلك بس يالا عيل المهم هنفضل نلف كدا كتير دا احنا لسه واصلين نطلع الفندق نرتاح بس

ليندا : اها يا ريت يالا يا قلبي

((عند فيروز ))

فيروز للست : معلش اتاخرت عليكي

الست : لا ولا يهمك اتفضلي ابنك عن اذنك

فيروز : اتفضلي حبيبتي ( ثم نظرت لسليم ) قلبي معلش اتاخرت عليك

سليم بابتسامة : اماما ماما

(((ذهب باسل وليندا الي الفندق )))

باسل : ها يا روحي ايه رايك في الجناح

ليندا : اي حاجة حلوة طلامة معاك

باسل مسك ايديها الاتنين وبيلف بيها بشويش :- واني اي مكان بيكي جنة

ليندا : حبك كل عقلي خالص وفعلا بقيت مجنونة باسل المغازي

باسل : ههههه عادي طلامة هتتجنني بحبي وعشقي ليكي اتجنني ايه المشكلة بس المهم تفضلي تقولي اني حبيبت باسل وباسل حبيبي انا عشيقت باسل وباسل عشيقي

ليندا بضحك : صح منا هفضل اقول كدا لاني انا فعلا حبيبت باسل ومراته واخته وعشقته وامه وكل حاجة لي صح

باسل : صوح

ليندا بضحك : صوح اني بقالي فتره ملاحظة عليك انك مش بتتكلم صعيدي كتير زي الاول

باسل بضحك : اعمل ايه ماني اتعديت منك لقط كل حديتك هههههه بدل مانتي اللي تلقطي حديتي

ليندا : هههه كويس

باسل :- لا اللهجة الصعيدية في القلب انتي ناسية ان ولدك هيتكلمو صعيدي فهنبقي الاغلابية فلازم انتي اللي تتغيري

ليندا : صوح عيالك طول ما قعدين في الصعيد هيتكلمو صعيدي

ضحك باسل : اهو الحمدلله بداءت تندع قولتي صوح

ليندا : ههههههه ايه دا لا يالا ننام

(((في القصر )))

باسم : شوفت يا بوي

سليم : خير يا ولدي حوصل ايه

باسم : الرجالة بتوعنا عرفو مكان مروان وفيروز

سليم : بجد هما فينهم

باسم : في لندن مكان ما سافر باسل وليندا

سليم بقلق : يا بوي وبعدين لاحسن يحصلهم شي اطمن علي خوك

باسم : متقلقش يا بوي اني خبرت الشرطة بتاعتنا وهما هيخبرو الشرطة بتاعت لندن

سليم : اتصل بخييك بقولك عايز اطمن عليه

اتصل باسل بي باسم لكنة لم يجيب )))

باسم : مش بيرد يا بوي اكيد نامو من تعب السفر

سليم : ويمكن اتقابل هو ومروان

باسم : هما لحقو يا بوي يتقابله ليه مروان وقفلهم عند باب المطار اهدا يا بوي مفيش حاجة

(((في لندن نايم باسل وليندا في احضان بعض )))

ليندا : باسل قوم رد علي التليفون لاحسن يكون في حاجة

باسل : لا متقلقيش اكيد عايزين يطمنو وصلنا ولالا

ليندا : طيب طمنهم

باسل : يا بتي اهدي كدا خلينا نمشي علي العلاج عشان نجيب سليم تاني

ليندا لويت شفايفها : علاج اهدي يا باسل انا هنام تعبانة من السفر علاج ايه دلوقتي

باسل : تنامي كيف يعني ونسيب العلاج اكدي لحاله ميصحش

ليندا بتضحك : اه سيبو

(((عند فيروز خرجت سليم وهو كان سعيد للغاية ذهبو الي شقتهم ))

مروان : انتو جيتو حمدلله علي السلامة

فيروز : الله يسلمك يا خوي

مروان : اتبسطو انتي وولد المحروس دا

فيروز بخنقة : قولتلك مليكش صالح بي دا بقي ولدي اني مش ولد ولا محروس ولا محروسة فاهم

مروان : بهزر

فيروز : انت كل شوية تعمل شي وترجع تقولي ههزر لا بحذرك ودا اخر تحذير ليك

مروان : علي اخر الزمن ولد باسل هيخلينا نتخانق مع بعض ونكره بعض لا مهيحصولش

فيروز : انت خابر زين اني مقدرش اكرهك واصل حتي لو ايه بس اني عايزاك تتعامل مع محمد انه ابني اني وعمره ماكان ابن باسل

مروان : حاضر يا خيتي هحاول

(((بليل عن باسل )))

باسل بيصحي ليندا : لي لي مش هتقومي نخرج

ليندا بتفوق : اه طبعا ومال احنا جايين ننام لا طبعا قايمة اهو

باسل : طيب يالا قومي اني هتحمم تكوني انتي قومتي طلعتي ليا هدوم وطلعتي لنفسك ماشي ياحياتي

ليندا : حاضر يا روحي

(((عند فيروز )))

فيروز : انت خارج ولا ايه

مروان : ايوا خارج مع صحابي

فيروز : صحابك اللي وكلين فلوسك دول

مروان : بقيت احس انك

مرتي مش خيتي خالص

فيروز : عشان بنصحك بقيت مرتك ايوا اصحابك دول هيودوك في داهية بسبب القمار دا معرفش اتعرفت عليهم فين دول

مروان : اتعرفت عليهم من البلد اهني

فيروز : وفهمين لهجتك بقي

مروان : ايوا اصلهم كلهم عرب اللي من مصر واللي من سورية واللي من لبنان اكدي يعني

فيروز : ااااه ماشي

(((بعد ساعة عن باسل وليندا )))

باسل بزهق : وبعدين هفضل مستني اكدي كتير هتعملي ايه دا كلة كل دا هتلبسي ليه هتلبسي الدولاب كله

ليندا : اهو اهو خلصت من غير تريقة يالا بينا

باسل : يالا يا قلبي بس ايه القمر دا بجد يعني حرام عليكي حد حلو كدا

ليندا : ياسلام اهو انت اللي قمر بقي

باسل : انا بقول نمشي علي العلاج وسبنا من الخروجات والحاجان اللي ملهاش لازمة دي

ليندا : يا سلام لا طبعا الله يسامحك يا دكتورة حد يقول لي دا كدا دا مهيصدق

باسل :يا حول ولاقوة الا بالله يعني هيا غلطت عشان بتعرفنا انك في ايام ممكن يحصل فيها حمل وكله بارادات الله طبعا بس ناخد بالاسباب

ليندا : باسل يالا يا باسل متخنوقنيش ولا يالا ننزل مصر

باسل : اهو انتو كدا يا ستات تسدو نفس الرجل وتيجو لما تتخانو تقلبو بجوازتكم بنات ليل هههه

ليندا : احترم نفسك يوم ما تفكر تعملها وتخوني هبعتلك راسها هدية وبعد كدا اقتلك انت كمان محدش يقدر يخدك مني ولا انت تقدر تفكر في كدا اصلا مجرد تفكير هموتك

باسل يصتنع الخوف : لا وعلي ايه الطيب احسن

ليندا تتصنع الشجاعة : احممم رجالة متجيش غير بلعين الحمرة

باسل ضحك باعلي صوتة : يالا يا ام عين حمره انتي

(((عند المكان اللي في مروان وهيا صالة قمار )))

مروان : لا انت بتنصب

شخص :- لا مش بنصب انت اللي بتعيط

شخص اخر : لا يا مروان هو مش بينصب انت اللي مش بتعرف تلعبها

مروان قام وقلب الترابيزة عليهم : انا عايز حقي بدل ما اصور قتيل انهاردة

صاحب الصالة :- هتتخانق اتخانق بره بس بعد ما تدفع حق الحاجات اللي اتكسرت دي

مروان : مش هدفع حاجة ( ثم طلع سلاح ابيض من جيبه ) انا لو حقي مرجعش دلوقتي هقتلك يا نصاب

الشخص :مش هديك حاجة دا حقي

(((مروان سكت ومرة واحدة جري علي الشخص ضربة بسلاحة الابيض ثم قام عليه الجميع بلضرب في مروان ومسك شخص منهم باخذ السلاح من مروان وطعنه عددت طعنان حتي فارق مروان الحياة هو ايضا )))

صاحب الصالة : ايه اللي عملتو دا

شخص :- قتل صاحبي قتل صاحبي كان لازم يموت زيو

صاحب الصالة : الله يخربيتكم كلكم خربتو بيتي وبعدين هتعملو ايه

شخص : اتصل بلشرطة ( وفعلا اتصل بشرطة )

(((وعند سير ليندا وباسل في البلد لاحظو تجمع ناس كتير اوووي امام محل )))

باسل باستغراب : ايه المة دي شكلة في حاجة

ليندا : ايوا تعالي نشوف في ايه

باسل : كل حاجة تحبي تعرفيها تعالي ( ذهب باسل الي رجل وتحدث معا بالانجلش ) هاي

الرجل : هاي

باسل بيتحدث بالانجلش : ايه الزحمة دي

الرجل : رجلان قتله بعض بسبب القمار

باسل : اوووه لا اله الا الله ميرسي ليك جدا

ليندا : يالهوي قتل عشان قمار

باسل : استغفر الله العظيم عملو ايه في حياتهم دول عشان يموته عشان حاجة زي دي

(((عند فيروز رن هاتفها وكان المتصل رقم مروان رديت : الو ايه يا مروان هو مين معايا

المتصل : حضرتك اخت صاحب الهاتف صح

فيروز بقلق : ايوا مين انت وخوي فين

المتصل : البقاء لله هو دلوقتي في مستشفي ،،،،،،،،

فيروز بصريخ : خوي خوي يا خووووووي يا قلبي سبتني لمين يا قلبي

(((ثم قامت مسرعا اخذت سليم وذهبت الي المستشفي )))

فيروز بصريخ دخلت تجري في المستشفي : خوي فين خوي

الممرضة :في ايه واخوكي مين

فيروز : حد اتصل علي وقالي ان خوي اتقتل وهو اهني في المستشفي

الممرضة :- اسمه ايه

فيروز بتوتر : ها اسمة عبدالله محمد الباشا

المممرضة : اه فعلا في حالة اللي جتلنا متوفية اسمه كدا هو حاليا في التلاجة البقاء لله ولسه في اجراءت

فيروز حطيت ايديها علي راسها : خوي يا خوي سبتني لمين يا خوي سبتني لحالي يا خوي

(((عند باسل وليندا )))

باسل : ايه رايك يا قلبي اتبسطي

ليندا : جدااااااا بجد مش ببقي مبسوطة غير وانا معاك ربنا ميحرمنيش منك يا رب

((((رن هاتف باسل المتصل سليم )))

مسك باسل الهاتف ونظر فيه بابتسامة : دا بوي الو كيفك يا بوي اتوحشناكم قوي قوي

سليم : وانت اتوحشتونا قوي انتو بخير ومبسوطين

باسل بيحضن ليندا : قوي قوي يا بوي

سليم : الحمدلله بقولك يا ولدي

باسل :- قول يا بوي

سليم : اسمعني زين يا ولدي خيك باسل هيقول ان الرجالة عرفو ان فيروز ومروان عنديكم في لندن خدو بالكم من نفسكم

باسل بغضب : انت هتتكلم جد يا بوي يعني هم اهني يا رب يجو تحت يدي

سلبم : معايزكش تتهور وانت في الغربة يا ولدي

باسم اخد الهاتف من يد سليم : اسمعني يا باسل اني بلغت الشرطة المصرية وعرفنا

اساميهم اللي سافرو بيها المزورة وانا هجيلك بكرة الصبح عشان زمان الشرطة المصرية بلغت لندن

باسل : طيب تمام قوي منتظركم

ليندا : في ايه

باسل : فيروز و مروان اهني في لندن

ليندا بخوف : بجد

يالا نسافر طيب احنا

باسل : نسافر كيف دي فرصتي

ليندا بخوف علي باسل : باسل عشان خاطري انا خلاص سامح

باسل : اسامح ايه ولا ايه اسامح في قتل ولدي ولا خيتي ولا كل اللي عملو معاكي قوليلي اسامح ايه ولا ايه

ليندا : سامح عشان اللي جاي

(((بعد عددت ايام )))

عند فيروز بتتحدث في الهاتف : بقولك خوي مات جواز ايه ونيلة ايه اللي هتحدتني علي دلوقت وغير اكدي كيف اني فيروز المغازي اتجوز تاجر مخدرات

الشخص : ومالهم تجار المخدرات مانتي من مده قصيرة كنتي منهم

فيروظ بعصبية : هو انا عشام جربت مرة عشان اخرج خوي بقيت تاجرت مخدرات

الشخص باستهزاء : خرجتي اخوكي اهو مات خالص بسبب قمار ههههه دا رجل دا

فيروز بغضب : انت مالك اني وخوي حرين مع بعض وانت لو اخر شخص في الكون مهفكرش اتجوزو ( ثم اغلقت في الهاتف ) بقيتي ملطشة للي يسؤء واللي ميسواش يا بنت المغازي

عند باسل مدايق جدا :ازاي محدش عارف ليهم مكان ايه الارض انشقت وبلعتهم يعني

ليندا : خلاص يا باسل متفكرش فيهم يالا بقي ننزل مصر كفايا كدا

باسم : خوي اهدي اني جيتلك عشان نفكر مع بعض بهدو البلد كبيرة مش صفيرة يعني اكيد مش هتلاقيهم بسهولة اللي انت مفكرها دي

باسل بيحاول يهدا قرب من ليندا وباسها في راسها :- انا اسف اني بوظت الرحلة وقلبتها البحث عند مروان وفيروز متزعليش ومش هنسافر قبل الاسبوعين اللي وعدتك بيهم متقلقيش

ليندا : انا عارفة انه غصب عنك

باسل : عندي احساس قوي اننا هنرجع وفيروز ومروان ممسكوين وهنرجع مبسوطين جداااا

باسم : باذن الله يالا بقي عايزين نخلص من مروان وفيروز دول عشان اتجوز مش عارف احدد

باسل بضحك : صوح هتتجوز ميتا دي العروسة زهقت

باسم : اول مانرجع من اهني هنروحلهم نحدد الميعاد علي طول

ليندا : ربنا يتمملكم علي خير يارب

باسم : تسلمي يارب يالا بقي هروح اني علي غرفتي ولو في اي اخبار جديدة هعرفك

باسل :- ماشي يا خوي

(((تاني يوم خرج باسل وليندا في البلد )))

باسل : عايزة تروحي فين يا قلبي شاوري انتي بس واني تحت امرك

ليندا : عادي اي حتة توديني فيها معاك

باسل : تعالي نتمشي شويه في البلد وبعد كدا هنشوف هتعمل ايه

فجاءة ليندا اتسمرت مكانها : بدون رد

باسل :- مالك ( ثم نظر مكان ما بتنظر ثم ضحك ) الولد دا تاني هو ايه منتشر في البلد كدا علي طول

ليندا بصدمة :- لا مش الولد اللي مع الولد مخدتش بالك هيا مين

باسل : اني مش شايف وشه مين يعني

ليندا : فيروز هيا فيروز

باسل : فيروز كيف وهتجيب ولد منين وهتمشي في البلد دي كيف لوحدها اكيد حد شبها

ليندا : لا انا متاكدة منها جداااا والله هيا فيروز وممكن يكون الولد ابن اي حد تعرفو

باسل : ياريت تبقي هيا بصي احنا نمشي وراءها لحد بيتها من غير مانحسسها بينا وبعد كدا هخبط علي الباب لو هيا هقتحم عليهم هيا والكلب بتاعها لو مش هيا هتاسف ليها وخلاص

ليندا : طيب متشوفها دلوقتي ليه الشوشرة دي

باسل :- عشان لو هيا هتشوفنا هتزوغ ومش هنعرف طريق مروان واني عندي اهم شي مروان

ليندا : صح بس انا هتصل بي باسم يكون متابعنا عشان اي حاجة يجيب الشرطة ويجي

باسل : يا حبيبتي مش مستاهلة

ليندا :ازاي مش مستاهلة مستاهلة ونص كمان انت اللي مستهتر

باسل : يا بوي هروح فين من دماغك النشفة دي اتصلي يا ليندا اتصلي

(((فضلو ماشيي وراء فيروز لحد بيتها زي ما قال باسل ثم خبط علي الباب لتصدم بهم فيروز )))

جريت فيروز لدخل بصدمة : باسل انت ايه عرفك مكاني ( ثم نظرت الي سليم جريت عليه اخدته في حضنها ) انت عايز ايه مننا امشي امشي

باسل بغل : عايز اقطع منكم بلحتت انتي وخوكي الكلب دا

فيروز : متشتموش

باسل : هو فين الرجل ايه مستخبي كيف الحريم مررررروان انت يا زفت

فيروز : مهيردش عليك واصل

باسل : لية خايف لية مش راجل ولا ايه

فيروز : عشان الميت مهيرودش علي حد

باسل اتاثر بعض الشي : هو مروان مات

فيروز : اها مات مات مات امشي بقي امشي

باسل : ومين الولد دا ها انطقي خطفة كيف ما خطفتي ولدي وقتلته

فيروز حضنة سليم اكتر : دا ولد مروان مرته سبتو ليه بعد ما مات

باسل : هو اتجوز تاني ههههههه

ثم نظر باسل لسليم و هو بيضحك ويلاغي في وبيلعب بي ايدو عايز يروح ليه لفت نظر باسل وحمة يد سليم ثم افتكر وحمة وهو صغير : ولدي دا ولدي صوح

فيروز بصريخ :لا دا ولدي اني اني مش ولدك

باسل : لا دا ولدي يا كلبة ضحكتو علينا كل الفترة دي

دخلت ليندا الي الداخل عند سماعها كلمة باسل ولدي :- في ايه يا باسل ولد مين

باسل : ولادنا يا ليندا دا ولادنا

ليندا بدموع : دا ابني ازاي ازاي

باسل : الوحمة اللي في ايدو انا شوفتها بعيني اول ما تولد والحمدلله اني شوفتها

فيروز : مش هتاخدو اني اللي تعبت في تربيته سنه وتعلقت واتعلق بيا لا

باسل قرب منها ياخدو وهيا بتحاول تهرب بس لكنه باسل مسيطر علي المكان : مهتعرفيش تهربي واني اهني خلاص

فيروز جريت علي المطبخ وجابت سكينة حطيتها علي رقبته سليم : لو مسبتنيش امشي بيه دلوقت ولا هخلي انت تتهني بيه ولا

ولا انا كما هتهني بيه وهنخسرو كلنا

باسل قلق لان شكلها بقي ميطمنش جالها زي حالة نفسية انهيار عصبي فخاف بلفعل علي الولد : طيب وهتستفادي ايه من كدا

فيروز : هستفاد انك مش هتتهني بيه واني اعيش بقهرتي عليه يالا سبني امشي بي

باسل : خلاص امشي بي انتي امه احق بي انتي اللي ربتيه

ليندا بدموع : انت بتقول ايه هتسبها تمشي بي تاني

(((باسل غمز لي ليندا وهيا فهمت هو ليه سابها ))))

((((عند خروج فيروز بي سليم كان في الخارج باسم والشرطة تم القبض علي فيروز واخذ منها سليم ))))

فيروز بنهيار : ولدي لا سبولي ولدي ( ثم تحاول انهيارها لجنان )ولدي دا ولدي اني جبتو من اهني مش انتو شايفين بطني كبيرة عشان جبته منيها تعالي ادخل بطني تاني ياحبيبي

باسم : انتو كويسين حد في حاجة

باسل بيتنهد : لا الحمدلله مفيش حاجة شوفت سليم

باسم بابتسامة : شبهك الخالق الناطق

ليندا بدموع : مش مصدقة انه ابني رجعلي بعد سنه مش مصدقة اما انت كريم يا رب

باسل : ربنا كبير قوي قوي

باسم : لازم نسافر بقي علي مصر

ليندا بفرحة : طبعا لازم العيلة كلها تفرح معانا برجوع سليم

باسل : يالا بينا علي الفندق عشان نلم حاجتنا

(((سافرو الثلاثة الي مصر والجميع كان بنتظارهم في المطار والجميع كان مشتاق لروية سليم الصغير ))))

((((وبعد شهر كان تم تحديد زفاف باسم ))))

(((في الفرح )))

باسل : حلوين قوي تعرفي نفسي اعمل فرح من جديد

ليندا : يا ريت ايه رايك لما نعمل فرحنا في عيد جوازنا

باسل :- واحنا معانا سليم هيبقي حلو قوي

ليندا : بس بيصلك ازاي عارف انم بتتريق عليه

باسل : متزعلش يا باشا احنا اسفين

ليندا فجاءة مسكت راسها باسل : مالك يا قلبي تعبانة

ليندا : نفسي غامة عليا وعند صداع جامد

باسل : شكلك حبلة وهتجبلنا اخ لسليم

ليندا : فعلا اني حامل كنت عند الدكتورة الصبح وقالتلي

باسل بفرحة : بجد ومقولتيش ليه

ليندا : كنت ناوية اعملك ليلة حلوة وقولك فيها بس التعب فضحني وانت بقيت دكتور وفهمت هههه

باسل : ياااااه ربنا كبير قوي بعتلنا الاتنين في وقت واحد فعلا ما فرج الا بعد ضيق الحمدلله ربنا يباركلي فيكم

ليندا : ويخليك لينا يارب يا احلي اب وزوج وحبيب وعشيق

باسل : وانتي احلي ام وحبيبه وزوجة وعشيقة وكل حاجة حلوة في الكون

ليندا :- يالا بقي نتصور مع العريس والعروسة

باسل : يالا ياقلبي ويا روحي ويا عقلي ويا عشق الجبل اللي مبينتهيش


.

✅✅✅✅✅⭕ النهايه ⭕✅✅✅✅✅


ايه رايكم ف الرواية دي؟؟

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا








تعليقات

التنقل السريع