القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وعشقت يا جبل الصعيد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة ميادة مصطفى

 رواية وعشقت يا جبل الصعيد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة ميادة مصطفى 




رواية وعشقت يا جبل الصعيد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة ميادة مصطفى 




مقدمة الرواية


جبار لا يعشق احد قوي لا يضعفه حب انسان يكره العشق لانه يضعف الانسان وهو ليس بضعيف

هو يخبي مشاعره بين جفاء وقسوة قلبه علم قلبه ان لايوجد حب لكنه يوجد قسوه في مشاعره وعندما تشعر ان جميع من حولك لا يحبك وعندما تظن ان جميع ابواب الدنيا وجميع ابواب القلوب مغلقه وتحس انك في مكان ضيق وتشعر بالاختناق

وكرهت الحب وكان الحب لي مجرد عقاب كان يعشقني قلب لكني لم اعشقه ابدا لانني لن اعترف ابدا بلحب وفجاة وبدون مقدمات يقتحم القلب عشق لن اتخيله ابدا لكنني عشقت رغما عني وكان الحب هو اعلي قمه في جبل الحكمه لكني اخاف ان اظلم شخص عشقني وتشعر بمشاعر كنت تكرهه في يوم ما وكانك تخلق من البدايه كانك لم تعيش هذا الحياه من قبل

الشخصيات


باسل 32 سنه شخصيه عناديه جباره صعيدي ابا عن جد قوي لا حد يقدر ان يسيطر عليه في اي شي طويل قمحاوي عيونه عسلي ملامحه شديده الوسامه لكنها شديده القسوه والجبروت والقوه

وهنتعرف اكتر عليه مع الاحداث

فيروز 27 سنه زوجه باسل وابنته عمه ملامحه بسيطه وجميله هنعرف شخصيتها خلال الاحداث

ليندا بنت جميله وبسيطه تعشق الحرية والهدوء عندها 25 سنه دكتوره بيطريه تشتغل في مزرعه باسل لكنها مش صعيديه من القاهره

باقي الشخصيات هنتعرف عليها في الرواية

عايزه اشوف بقي الناس اللي مستنيني فين عشان لو ملقتش تفاعل زي الروايه اللي قبله مش هكتب الروايه دي ولا اتعب نفسي.


رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الأول


في احد قصور الصعيد الفخمه يوجد عيله معروف عنهم القوه والقسوه يرتعب منهم من يراءهم ولا احد يتجراءه ان يتحدث معاهم ولا يخطي خطوه امام قصرهم الفخم

في احد غرف القصر وهيا غرفه باسل المغازي وزوجته

باسل يقف امام مرايا يمشط شعره وقفت من خلفه زوجته فيروز

فيروز: اي مهتفطرش ولا اي

باسل ببرود: لامهفطورش هتاخر

فيروز: ماشي

باسل بستغراب: مشوفتش ست مستهتره زيك اكدي رجلها يقولها مهفطرش تقولو ماشي.


فيروز: مهقول ايه طيب مانت اكدي واصل

باسل بنرفزه: - ولا تقولي ولا مهتقوليش انا ماشي

فيروز بحزن: باسل يا باسل اقف اقولك اسمعني طويب

نزل باسل مسرعا لايستمع اليها ولا ينظر اليها

فيروز بحزن: يا قلبي ياني يامه لحد امتا هيفضل قاسي علي اكدي اني زهقت

نزل باسل إلى الاسفل ليجد والده وزوجه والده لكنه يعتبرهاوالدته وشقيقه وشقيقته وزوج شقيقته ويبقي شقيق فيروز زوجه باسل يجلسون جميعا حول طاوله الافطار.


باسل: صباح الخير كيفكم

الجميع: صباح النور

والد باسل سليم المغازي: - اقعد يا ولدي افطر فين مرتك منزلتش ليه عشان تفطر

باسل: مخبرش اني ماشي

ام باسل: - اقعد يا ولدي افطر مسمعش بوك بيقولك افطر

باسل: معايزش افطر اني

نزلت فيروز: سيبو يا مرت عمي علي راحته هو بيلاقي راحته بره الدار دا لكن اهني كتمين علي نفسه

باسل بغضب: فيروز اصطحبي و جولي يا صوبح عشان مهتندميش علي كلامك

مروان شقيق فيروز: فيروز اقفلي بوقك.


باسل: عقل خيتك يا مروان وفهمها الصوح ملغلط انا ماشي

خرج باسل من القصر وكان لا يطيق حتى نفسو

سليم المغازي بغضب: انتي هتفضلي بهيمه لحد ميتا فهميني اكسبي جوزك اكسبي

فيروز ببكاء: اعمل ايه تاني يا عمي اكتر من اللي بعملو هو ولدك قلبه قاسي اكدي علي طول ولدك مشفتش حد في قسوته واصل ياعمي.


سليم بعصبيه خبط بقضبته يده علي السفره: لا انتي اللي مقتدرش تكسبي يا بت خوي وولدي شريكي لحد دلوقت ومعايزش يبيعك لو معايزكيش ومهحيبكيش كان اتجوز عليكي عشان يجبلو حتت عيل يشيل اسمه لكن هو هيحبك وكل ما اكلمه اقوله اجوزك يقولي مهغدرش ببت عمي فعقلي اكدي وخليكي ناصحه

مروان: عمي عندي حق يا بت بوي اعقلي واكسبي جوزك عشان مهتخسريهوش للابد

في مزرعه باسل.


طيب انا قالولي انكم عايزين دكتوره بيطريه هنا في المزرعه وجابني عمي سيد

عدي المسؤل عن المزرعه في غياب باسل: فعلا احنا محتاجين دكتوره بيطريه اسمك ايه

. : اسمي ليندا

عدي: ليندا وانتي منين يا ليندا شكلك زيي مش من الصعيد

ليندا بابتسامه: فعلا انا من القاهره

عدي: منا بقول برضو القمر دا مش من الصعيد

ليندا: ههه ميرسي جدا لحضرتك بس الصعيد في قمرات احسن مني كمان

عدي: بس انتي قمر برضو.


اي المسخره وجله الادب في ايه يا استاذ عدي ايه يا ست هانم جيالو تتمسخري خدي وامشي من اهني مش تتمسخري في وكل عيشه

عدي بتوتر ولغبطه: ها مفيش دي دي قاطعته كلام عدي زعيق ليندا

ليندا بعصبيه من كلامه: مسخره ايه وقله اداب ايه وجيالو مين انت اتجننت ولا ايه انت مين اصلا شكلك مفكر الناس كله زيك حقيره

عدي بيتوتر زيادة وبيحاول يخليها تسكت: انسه فيروز مش كدا دا باسل بيه.


ليندا بعصبيه اكتر: باسل مين ولا باسم مين ولا زفت ايه فجاه اسكتها قلم علي وجهه من قبل باسل

باسل بغضب كلبركان: اقفلي خشمك بدل ما اخليكي متتحديش واصل واقطعلك لسانك اللي كيف المبرد دا

ليندا مسكه خدها ومصدومه فجاه ذهب سريعا بعيون مدمعه

استمر يراقبها وهيا تجري وبعد ذلك اتوجهه إلى عدي

باسل يحاول كتم غيظه: ممكن تخبرني ايه اللي كان بيحصول اهني دا ومين دي.


عدي بتهتهه ويبتلع ريقه: والله ما حاجه حصلت يا باسل بيه دي كانت جايه تتعين في المزرعه مكان الدكتوره اللي مشيت

باسل: امممم مكان الدكتوره اللي مشيت ومين جايبها دي شكلها وطريقتها مش من اهني

عدي: ايوا من القاهره

باسل: طيب بس برضوك حسابك معي بعدين يا عدي

عدي: بس انا اصل

باسل: اقفل خشمك واصل معايزكش تتحدت معي بلا اصل بلا فصل غور شوف شغلك

في مكان ما مثل الحديقه جلست ليندا وبكت بحرقه.


ليندا ببكاء: ليه يا ماما سبتني اتمرمت لوحدي ليه مفيش سند يحميني الله يرحمك انتي الوحيده اللي كنتي مهونه عليا بقيت ملطشه لكله حتى بابا الله يسمحه ولا سال فيا

في قصر المغازي

في مكتب المغازي

سليم: اقنع خيتك ان باسل يتجوز باسل وهيا لازم ولابد يبجي عندهم عيال

مروان: بس يا عمي معرفش هقدر اقولها شي كيف اكدي ولا لا دي بس بتسمعك هتقول اكدي بتموت مهقدرش

سليم بنرفزه: لا هتقدر يا مروان ولازم تقولها.


مروان بعصبيه: واشمعنا اني اللي اقولها وان قدرت عليها وقولتلها ووفقت هتقدر انت علي ولدك

سليم بعصبيه: اقدر علي وعليك وعليها واللي بقوله يتنفذ بلحرف الواحد كفايا علي اكدي ولدي بقاله 7 سنين متجوز اللي زيي كان بقي معا عيل وتنين

مروان بيكتم غضبه احترامه وخوف من عمه: االلي حضرتك شايفه يا عمي اني هعملو ليك بس انت تقدر علي ولدك

في المزرعه

رجل من احد عمال المزرعه: باسل بيه يا باسل بيه الحقنا.


باسل: في ايه يا ولد المركوب انت مالك متسربع اكدي ليه

العامل: الفرسه مهجه تعبانه جوي بتولد وجاموسه مفرهده شكلها هتودع

باسل: خلي دكتور يشوفهم انت جيلي اني ليه

العامل: مانت خابر سيادتك اننا مفيش دكتوره في المزرعه والوحده البيطريه بعيده جوي جوي عن اهني

باسل بغضب وتافف: اني معرفش ايه الاهمال اللي في المزرعه دي هخرب بيتكم كلكم لو مهجه حصولها حاجه

العامل: مش كان في دكتوره جايه تتعين راحت فين.


باسل: معرفش روح جبلي سيد بسرعه هو اللي هيعرف يجبها

العامل: حاضر يا بيه صاروخ

باسل بتنهيده: ايه اليوم الملغبط دي استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم

في قصر المغازي

في المطبخ يقف جميع الشغالات وتقف علي راسهم مرات ابو باسل الذي يعتبرها والدته وتقف بجانبها فبروز.


فيروز: اني تعبت مع باسل يا مرت عمي تعبت من المداديه من المحايله مبجتش واثجه في نفسي جدامه حاسه انه هيتجوز علي في اي وجت حاسه اني هيرميني في اي وجت نفسي اجيب مني عيل افرحه بي يكون منيي علي اسمه لكن مبياديش.


ام باسل: يا جلب مرت عمك اكسبي انتي بس وانتي هتبجي عندي بعيال الدنيا كلها في مره بتعوض الرجل عن العيال خليكي جدعه كدا ومتبجيش مجفله دماغك وكل ميجولك حاجه تردي عليه بكلام بايخ سايسي دلعي متخليهوش يشوف غيرك انتي بت سلفي و زي سلمي بتي بنصحك كيف ما بنصحها بظبط

فيروز: ربنا يخليكي لينا يا مرت عمي ويباركلنا في عمرك يارب

في المكان التي تسكن في ليندا عباره عن غرفه واحده تعيش فيها خبط باب الغرفه.


ليندا من الداخل كانت بتبكي مسحت دموعها وباستغراب وبهمس: مين اللي بيخبط عليا يا تري ثم بصوت عالي مين بيخبط

سيد من الخارج: اني يا ليندا يا بتي سيد

ليندا قامت سريعا: عمي سيد ايوا حاضر جايه ثم ارتداءت اسدالها وفتحت الباب خير يا عمي سيد اتفضل

سيد بينهج: - لا يا بتي مش وجت اتفضل دلوجت

ليندا: خير يا عم سيد مالك في ايه.


سيد: لازم تيجي دلوجت معاي المزرعه في فرسه هتموت بتولد و حالتها صعبه وملجينش حد يولدها يابتي وجاموسه مفرهده ينوبك ثواب يا بتي تعالي الحقيهم

ليندا باصرار: لا لا استحاله ادخل مزرعه المتخلف دا تاني دا طعني في شرفي

سيد برجاء: معلاش يا بتي هو غصب عني برودك وهو طابعه جاسي اكدي لكنه غلبان جوي واللي حصلو هو اللي خلي جاسي اكدي اعذري.


ليندا بستغراب: ايه اللي حصله وانا مالي بلي حصله ايه خصني عشان يبهدلني ويضربني معرفش ليه

سيد: يا بتي سيبك من الحديت دا دلوقت وتعالي نلاحج البهايم اللي هتموت دي هتشيلي ذنبهم انتي

ليندا: مش هروح برضو عن البني ادم دا

في المزرعه يقف باسل امام الفرسه المتالمه

باسل عينه بطلع شرار من الغضب: اه يا بت ال كل دا يا سيد لما تجيلي.


عدي: وبعدين الفرسه هتموت من الوجع ومش قادره تولد لوحدها ولا احنا حد عارف يولدها باسل: داني لو الاجي الدكتوره دي دلوقت هقبض في زماره رجبتها واخلص منيها

عدي: طيب هيا ذنبها ايه مانت اللي مشيتها من قبل حتى ما تتعين وضربتها كمان من امتي بتضرب ست يا باسل مش من عاداتك

باسل بخنقه: عدي فوتني دلوقت مش فايقلك اني ولا فايق لحديتك دا دلوقت

عدي لسه هيمشي لاقي سيد و ليندا داخلين عليهم: اهي الدكتوره جات يا باسل بيه.


باسل بغضب بص ناحيتها وقال.


رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني


نظر باسل ناحيته ليندا بكل غيظ ثم بادل نظرته إلى سيد

باسل بغضب ويحاول تملك اعصابه: جرا ايه يا عم سيد كل دا هتجيب جنابة الدكتوره يا البهايم هتموت

ليندا بغيظ: عن اذنك طيب كدا هواء لو سمحت

باسل يجز علي اسنانه: اتفضلي

في القصر في غرفة سلمي ومروان

مروان يجلس في الغرفه بسرحان وضيق اقتربت منه زوجته بحنان

سلمي بحب: فيك ايه يا قلبي مين دايقك

مروان: هو في حد منغص عشتي غير بوكي

سلمي: ماله بوي.


مروان: مصمم المرة دي يجوز باسل وبيؤمرني اني اني اتحدت مع خيتي كيف اتحدت معاها في موضوع كيف دا

سلمي ببساطه: خلاص متحدتهاش

مروان: يا بوي عليكي يا سلمي كل شي واخده ببساطه قوي بوكي مصمم خابره يعني ايه مصمم ولا انتي معرفاش بوكي

سلمي بدلع: عارفه طبعا يا روحي بس عارفه برضو جوزي انه هيتصرف جوزي قوي

مروان نظر لها بحب وشوق: وانتي اتوحشتي جوزك قوي سيبك دلوقت من بوكي وخوكي وتعالي فحضن حبيبك

في المزرعه.


@@ليندا بتمسح عرقها بعد مجهود كبير جدا @@

سيد بفرحه خرج لباسل: باسل بيه باسل بيه مهجه جابت مهره جميله مبروك

باسل بثبات وغرور ولا يبتسم لان الابتسامة لا تعرف لوجهه باسل مكان: طيب كويس مبروك خد حلوتك يا عم سيد

ليندا موجهه كلامها لعدي: حلوه قوي المهره الصغيره

عدي بابتسامه: تعرفي مفروض تتسمي علي اسمك

ليندا بضحكه بسيطه: يبقي عايزها تتقتل من صاحب المزرعه دا مش بيطقني.


كان استمع لتلك الكلام باسل فجز علي اسنانه ودخل اليهم

باسل بتنحنح: احم الف شكر يا دكتورة بتشكرك جدا

ليندا ترد عليه بلعافيه: الشكر لله

عدي: ها هتسميها ايه يا باسل بيه

باسل بكبرياء وتاديب لي ليندا: مش اتولدت علي يد الدكتوره يبقي تتسمي علي اسمها

اتحرجت ليندا قليلا: احم لا شكرا سميها اي اسم تاني

باسل بتصميم: لا لا لا مهيصحش لازم تتسمي علي اسمك لازم كل مهره تتسمي علي اسم اللي اتولدت علي ايديها.


ليندا بطيبة: يعني الفرسه مهجه اتسميت علي اسم اللي اتولدت علي ايديها

باسل وكانها طعنته في قلبه بسكينه بارده: عدي يالا شوف الدكتورة خليها تتعين عشان محتاجينها انا ماشي شوفو شغلكم

ليندا باستغراب: هو ماله حصله ايه

عدي: معرفش يالا تعالي معايا المكتب عشان نخلص الاوراق

سيد: يالا يا بتي روحي مع عدي بيه ربنا يوفقك.


ليندا: مع اني مكنتش حابه اني اشتغل في المزرعة دي بس مجبره اولا عشان مفيش دكتورة في المزرعه والبهايم والخيل محتاجين مراعيه وثانيا انا بامس لحاله لشغل

سيد: معلش يا بتي والله باسل بيه طيب ومسيرك هتعرفي

ليندا: اعوذ بالله من دي معرفه انا اهم حاجه شغلي ولا عايزه يعرفني ولا اعرفه الله الغني عن معرفته

في القصر

سليم خرج من مكتبه بصوت جهوري: فيروز فييييروز

نزلت فيروز من غرفتها مسرعا: خير يا عمي نعم.


سليم: تعالي وراءي عايز اتحدت معاكي

فيروز باستغراب: حاضر يا عمي جايه

خرج مروان من غرفته علي صوت عمه وبتساءل: ماله عمي بيزعق ليه

رد عليه باسم شقيق باسل: دا عايز خيتك فيروز في مكتبه يتحدت معاها

سرح مروان قليله ثم امسك بديل جلبابه الذي يرتدي وعاد إلى غرفته

مازالت سلمي علي سريرها نظرت إلى مروان بتساؤل: في ايه يا مروان بوي بيزعق ليه.


مروان بعصبيه رايح جاي في الغرفه مثل الاسد الحاير: بوكي بعت لخيتي عشان يحدتها علي موضوع الجواز دا اني بصراحه مقدرش استوعب ان ممكن واحده تيجي الدار مكان خيتي

سلمي بطيبة: لا مش هتيجي مكان خيتك هيا هتيجي هتبقي مع خيتك وتجيب ولد ويبقي ابن خيتك برضو.


مروان اقتراب من سلمي بغيظ ومسك كتفها بكل غل: يعني انتي كيفهم وموافقهم كويس قوي اني لو خيك اتجوز علي خيتي وخيتي اتجرحت في يوم هيبقي علي وعلي واعداءي فهماني وانتي هتبقي اول حد في طريقي و متزعلوش من اللي هيجرا

سلمي بتالم: طيب سيب ايدي هتوجع

سابها مروان بكل غيظ: الوجع بعد اكدي هيبقي بقوم

سلمي بعدم فهم: قصدك ايه

مروان: بلا قصدي بلا مقصديش انا نازل اشوف بوكي عمل ايه في خيتي

في مكتب سليم.


تجلس فيروز وهيا تبكي مما سمعته من عمها

سليم بقابضه قوية علي المكتب: اسمعيني بدون بكي دا هيبقي شي مؤقت اللي هتيجي دي هتبقي مجرد معون هتخلف بس وبعد كدا هتغور انتي اهني هتبقي الكل في الكل بس ولدي لازم يبقي عنده ولي عهد ووريث دا ولدي الكبير ولازم افرح بخلفو قبل ما اموت

فيروز بتمسح دموعها: بعد الشر عنيك يا عمي عنديك حق باسل لازم يتجوز بس اني عندي شرط

سليم: - مع اني محبش حد يشرط علي بس اشرطي يا بت خوي حقك.


فيروز: العيل هيتكتب باسمي اني ودا شرطي الوحيد في اني اقنع باسل

سليم بتكبر: ودا اني مهعتبرهوش شرط عشان اني كنت ناوي اعمل اكدي اصلا

فيروز بابتسامه: بجد يا عمي انت ك قاطع كلامهم دخول مروان فجاءة

سليم بزعيق: انت ازاي تدخل عليه كدا بدون استاءذن يا بغل انت

مروان بيكتم غيظه: بغل متشكر يا عمي بس جيت اطمن علي خيتي

سليم بتريقه: - ها تتطمن علي.


علي اساس ان خيتك مسافرة مثلا دي معايا في مكتبي اخرج بره غور من خلقتي دلوقت

جاءه باسل علي صوتهم العالي

باسل بتساؤل: خير يا بوي خير يا مروان هتزعقو ليه

انسحب مروان بهدوه: مفيش حاجه يا ولد عمي عن اذنكم انا خارج

باسل باستغراب: يعني انتي اهني يا فيروز

فيروز: اصل عمي كا قاطعه كلامها سليم

سليم: اني اللي بعتلها تجيلي كنت عايزها في شي.


باسل ببرود: لا ابدا يا بوي مفبش يالا قدامي يا فيروز عشان تحضريلي الحمام عايز اتحمم وانام

فيروز: حاضر يالا

خرجو فيروز وباسل من غرفة المكتب مواجهين إلى غرفتهم

في غرفتهم جلس باسل علي طرف السرير وجلست تحت قداميها فيروز تسحب له الحذاءه الذي يرتدي باسل ثم امسكها من ايديها الاتنين ورفعها تجلس بجانبه علي السرير.


باسل بحنان ينظر اليها: مش اني 100 مره اقولك متعمليش الحركة دي تاني اني بعرف اقلع شرابي وجزمتي لحالي علي فكره

فيروز: وفيها ايه يا قلبي لما اقلعك جزمتك بيدي دا شي بيفرحني علي فكره مهيزعلنيش

باسل: لكن بيزعلني اني انتي هنا مش خدامتي انتي هنا ملكتي

فيروز بسعادة: يا بوي علي كلام الحلو لما بتكون رايق بحبك قوي لما بتكون رايق.


باسل: طيب يالا قومي حضريلي الحمام وعقبال ما اتحمم تكوني جبتلنا الوكل عشان ميت من الجوع وعايز اتقتل نوم

فيروز: بعد الشر عليك يا حبيبي ان شاء الله اللي يكرهك وميحرمنيش منك واصل

باسل مسك راسها وباسها في الجبين: ولا يحرمني منك واصل يالا بقي روحي بطلي رغي

فيروز جريت ناحيته الحمام بسعاده ووقف باسل ينظر من وراءه زجاج الشرفه سرح في الماضي

في المزرعه

ليندا تعرفت علي احد البنات في المزرعه وكانت تجلس معها.


البنت: - بس انتي مش من اهني مش اكدي

ليندا بابتسامه: ايوا انا من القاهره مش من هنا

البنت: نورتينا وانستينا

ليندا: منوره بيكم يا قمر انتي

في القصر

في غرفه باسل

خرج من الحمام وفي يده فوطه ينشف به شعره الحرير الذي ينزل منه خصله علي احد عينه وكان لايرتدي ملابس الا بنطلون فقط

باسل: الله الله ايه الجمال والحلاوة دي وكل علي الشموع و زوجه قمر يا بوي داني محظوظ بقي.


قربت منه فيروز وكانت ترتدي قميصا احمر شغافا طويله بعض الشي و بعد لمسات الميكب الخفيفه وتجعل شعرها حرا علي ظهرها

قربت منه وعانقته وارتمت علي صدره العاري وعضلاته البارزه كثيره: انا يا قلبي حلوه وجميله بيك انت طول مانت راضي عني اني بكون جميله معايركيش تكون قاسي علي تاني يا باسل بموت لما بتقاسي علي

باسل وهو يتحسس علي شعرها: انتي اللي دايما تعنديني وبتخليني اقسي عليك

شدها باسل وجلس بها علي السرير.


باسل: كل اللي اني عايزه منك انك تريحني وبس تسمعي كلامي متعندنيش لاني انتي خابره زين اكرهه المعانده وان حد يمشي كلمته علي

فيروز بعد تفكير وتردد: حتى لو بوك

باسل كرمش جبينه بعدم فهم: حتى لو بوي ايه

فيروز: حتى لو بوك ماشه كلامه عليك

باسل بغضب: واني من ميتا حد هيمشي كلامه علي

فيروز: بوك مصممه انه يجوزك

باسل بغضب مثل البركان: ايه مصمم دي ليه شايغني مش رجل عشان يصمم وميصممش.


ثم مسرعا نزل للاسفل وبصوت جهوري ورجولي عالي جدا يفظع كل من في القصر

باسل: بوي يا بوي هو فين بوي

خرج سليم متعصبا من صوت باسل: في ايه ولد.


رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثالث


سليم بازعاج: في ايه يا ولد انت عامل دوشه ليه

باسل بنرفزه: حد قالك علي اني مش رجل ولا شي

سليم باستغراب: ليه مين اللي قال اكدي انت رجل من ضهر سيد الرجل

باسل: طويب يعني رجل ومن ضهر سبد الرجل يتحكم علي يتجوز مين ومهيتحوز مين ولا يتجوز تاني ولا لا في ايه يا بوي اني اللي احكم علي حياتي مش حد تاني

سليم نظر لفيروز نظره كالرصاص: قولتيلو ايه خلاتي عامل اكدي يا بت خوي

باسل: بوي اتحدت معاي اني هيا مقالتش شي.


سليم موجهه كلامه لفيروز برضو: انطقي قولي خابرتي ايه

باسل: بوي قولتلك اتحدت معاي اني

فيروز بخوف: اني مقولتش حاجه يا عمي اني قولتلو لازم تتجوز

باسل نظر لفيروز: ايه قولتلو لازم تتجوز دي انتو هتمشوني ولا ايه متفوقو

فيروز ببكاء: انت فعلا لازم تتجوز لازم عشان خاطري اتجوز وكفايه ذل ليا عشان مهخلفش ارجوك ابوس يدك يا باسل وقربت منه عشان تبزس ايدو لكنه شال ايديه بسرعه وجذابها لحضنه اسمع كلام عمي.


باسل وهيا في حضنه: هش هش يالا نطلع قوضتنا واهدي انتي كدا وبعد كدا نتكلم

اخد باسل فيروز وذهب إلى غرفتهم

زوجه ابو باسل تتحدث مع سليم: ايه اللي انت بتعملو دا يا ابو باسل بطريقتك دي هتخسر ولادك كلهم

سلمي: بوي موضوع جواز باسل دا هيخرب حاجات كتير اديني قولتلك اهو

سليم: يخرب اللي يخربه

زوجه سليم: متخليش الماضي يخسرك ولدك هو مالوش ذنب انه يدفع التمن وعشان امه عصيتك عايزه هو يطيعك في كل شي حرام.


سليم بعصبيه: انت هتقولي ايه انتي واعيه للحديت اللي هتحكي في دا انتي اتجنيتي

زوجه سليم: لا اني بقول الحقيقه

في المنزل الذي تعيش في ليندا

ليندا تتحدث في الهاتف وتبكي: انت لسه فاكراني يا بابا كويس اوي انك لسه فاكر انك عندك بنت ومراتك مش نسيتك بنتك الوحيده.


ابو ليندا: انتي بتقولي ايه يا حبيبتي حد ينسي بنته نور عينه بس انا كان لازم اعيش حياتي انتي مسيرك هتتجوزي وتبعدي وانا كنت هفضل لوحدي زي مانتي عامله دلوقتي بعدتي وسبتيني لوحدي

ليندا بضحكه مع دموع: هههه صدق ضحكتني يا بابا انا سيبتك بعد ما انت سبتني زمان عشان واحده اخدتك من حضني وجفتك عليه وبقي اكنك معندكش بنت يعني حضرتك عارف انا فين دلوقتي لا طبعا تبقي ازاي اب.


ابو ليندا: يا حبيبتي اسمعيني انتي بنتي وهتفضلي بنتي طول عمرك طبعا وهيا مراتي وحبيبتي اللي اخدنا بعض بعد عذاب انتي متعرفيش هيا عملت ايه عشاني باعت ابنها الوحيد واتنزلت عنه عشان خاطري عشان عايزاني بتحبني والحد دلوقتي متعرفش شكل ابنها بقي ايه عايزاني انا ازاي اسيبها فهميني

ليندا بدموع اكتر: متسيبهاش سبني انا للكلاب ينهشو فيا مع السلامة يا بابا.


ابو ليندا: استني كلمي ماما مه قاطع كلامه قفل ليندا الهاتف كدا يا ليندا بتقفلي في وشي ماشي

ليندا رامت هاتفها وفضلت تبكي بحرقه: اااه يارب ارحمني من الدنيا دي يارب انا ماليش غيرك

في غرفة فيروز وباسل

فيروز في حضن باسل ومازالت تبكي: ارجوك اسمعني بقي يا باسل اتجوز واني اتفقت مع عمي ان العيل اللي هيجي هيتكتب باسمي

باسل بعصبيه: ومين المجنونه اللي هتبيع ولدها وتخليكي تكتبي ولدها علي اسمك.


فيروز: في بناتا كتير غلابه وهيفقو عليك تحت اي شرط كفايه انها هتتجوز باسل المغازي انت معرفش نفسك ولا ايه يا قلبي البناتا كلها هتموت عليك

باسل باستغراب: بجد مستغراب اول مره اشوف واحده عايزه تجوز جوزها زيكي اكدي كل دا عشان ايه افهم عشان تبقي ام اللي عايزه تبقي ام يبقي نفسها هيا اللي تخلف مش اي ولد يتكتب باسمها وخلاص وممكن كلمته ماما من اي حد تكفيها مش لازم يبقي علي اسمك يعني.


فيروز بتلقاءيه: طبعا عشان نورث ولا خيك باسم اللي من مرت بوك ياخد كل تعبك وشقاك ليه حرام

باسل فهم واديق جدا انها عايزه تبيعه بس عشان الفلوس وبتفكر في الفلوس: امممم يعني عشان الفلوس وانك تورثي لما اموت صوح حلو قوي واني موافق اني اتجوز بس بشرط هفضل مع اللي هتجوزها لحد ما تخلف مني ومش هدخل قوضتك واصل ها قولتي ايه

فيروز بتردد: - بس ازاي يعني مش هتدخلي ولا يوم حتى كيف.


باسل بثبات وقوه وامل انها ترجع في قرارها: هو دا شرطي كيف مانتي شرطي

فيروز متردد بس هيا عايزه كدا: عادي مفيش مشكله بس بعد ما تخلف هطلقها علي طول

باسل: طيب تمام وبيكلم نفسه للدرجه دي الفلوس عندك اهم مني يا فيروز ومال فين الحب

فيروز بابتسامه: طويب اني هختارلك حتت عروسة قمر بس مش اجمل مني يعني

باسل: تؤ اني اللي هختار اللي هتبقي في حضني وهخلف منها مش انتي انتي كفايا عليكي لغايت اكدي الباقي تخصصي اني وبس.


فيروز بغضب بعد الشي: ايه اللي هتبقي في حضنك وتخلف منها دي قصدك ايه محدش يبقي في حضنك غيري انا وبس

باسل بثبان وتريقه: ليه هخلف منها بالاسلكي ولا ايه لازم هحضنها طبعا وابوسها كمان اللي خلاكي سامحتي وموافقه اني اتجوز عليكي هتعلقي علي البوس والاحضان يا شيخه متبقيش هايفه اكدي

فيروز بتراجع: لا خلاص مش هتتجوز

باسل: لا.


هتجوز مش بمزاجك انتي بمزاجي اني المره دي خلاص قرارك انتي اتاخد جي الدور قراري اني اللي هيمشي سمعاني بس متجيش تندمي يا بت عمي

فيروز رمت نفسها بحضنه: عادي طلامه اكدي هتكون مبسوط عادي ثم قلبت الكلام هزار بس لما تيجي تحضنها ولا تبوسها متحضنش وتبوس قوي

باسل في حاله زهول من طريقتها وبيكلم نفسه: في بني ادم ممكن يبيع اي حاجه حلوه في حياته عشان فلوس مش قادر استوعب بجد ثم زقها بعيد عنه وقام يرتدي ملابسه.


فيروز باستغراب: هتلبس وهتروح فين في الوقت دا

باسل بعصبيه: هروح في نصيبه عايزه ايه

فيروز: مالك يا قلبي قلبت علي مره واحدة اكدي ليه

باسل: مفيش حاجه قرفان شوي هنزل اتمشي

فيروز: ماشي بس متتاخرش علي

ارتدي باسل ملابسه ونزل إلى الاسفل عند غرفته والده وخبط علي الباب فتحت له زوجة والده

زوجه والده: خير يا ولدي في حاجه

باسل: لا يا امه فين بوي

من الداخل سليم: ادخل يا ولدي خير فيك شي.


باسل: لا يا بوي اني جيت اعرفك انك كان عنديك حق واني لازم اتجوز علي فيروز ويبقالي عيال كش هقعد اكدي من غير عيال

سليم بفرحه: زين العقل اللي هتسوي دا يا ولدي الف مبروك مقدما وامك هدورلك علي عروسة زينه قوي هتعملنا اللي احنا عايزينه

زوجة سليم بفرحه: الف مبروك يا ولدي اني هجبلك عروسة زينة قوي

باسل: امه بوي انتو لحد اكدي كفايه اني اللي هختار عروستي بنفسي تمام ولا ايه.


سليم: ماشي يا ولدي اللي هتحبه مهنغصبش عليك في دي كمان براحتك اختار اللي تعجبك

جاء مروان من الخارج لاقي باب غرفة عمه مفتوحه وبداخلها باسل

مروان: السلام عليكم ايه مصحيكم لحد دلوقت انت جي من بره ولا ايه يا باسل

سليم: وعليكم السلام لسه بدري يا ولدي الساعه 9 يعني الوقت مش متاخر

باسل: بس انت عارف يا بوي قصد مروان ان الكل اهني بينام بدري قوي

مروان: ايوا دا قصدي مقولتليش جاي من بره ولا ايه.


باسل: لا لسه خارج اشم هواء شوي مخنوق قوي

سليم عشان يعرف مروان: في عريس يبقي مخنوق يا ولدي مفروض تبقي فرحان اكدي

مروان اتصدم وبلع رايقه: عريس هو باسل خلاص هيتجوز

باسل بغضب: ايوا يا ولد عمي خلاص هتجوز والبركه في خيتك اقنعتني قوي وخلتني اوفق ولقيت كلامه صوح قوي واني اللي كنت غلطان في كل شي

مروان: يعني فيروز وافقت ومش زعلانه

باسل: خالص دي فرحانه قوي عشان هيتكتب علي اسمها وهتورث.


مروان بعدم فهم: مفهمش قصدك ايه

باسل اتخنق: ولا شي يا ولد عمي اطلع لمرتك وولادك عند اذنكم اني ماشي

سليم: ماشي يا ولدي بسلامه انت ثم وجهه كلامه لمروان بعد نزول باسل بحذرك يا مروان تلعب في دماغ خيتك تاني ولا تخليها تغير راءيها فهمني

مروان بغيظ: والعب في راسها ليه واني مالي مش هيا وافقت تشرب مالياش في

سليم طبطب علي اكتاف مروان: - برافو عليك يا ولد اخوي احبك اكدي قوي يالا اطلع لمرتك.


خرج باسل ليسير في البلد وعند سيره احس ببكاء احد تحت الشجرة

باسل بغضب: انتي ايه اللي مقعدك اكدي في الوقت دا انتي معرفاش الخطر اللي ممكن تتعرضيلو في الوقت دا

مسحت ليندا دموعها بسرعه: ايه خضتني مش تقول اي حاجه ولا تتزعق كدا وتخضني

باسل: علي اساس انك بتتخضي لما تقعدي اهني في وقت زي دا

بصت ليندا في ساعتها: وقت متاخر ايه الساعه 9 وربع لسه وانا قاعده قدام المكان اللي عايشه في يعني ممشيتش بعيد.


باسل بص ناحيته المنزل: انتي ساكنه اهني في المساكن

ليندا بدموع: ايوا ساكنه هنا

باسل: وايه اللي منزلك دلوقت وليه هتبكي بطريقه دي

ليندا بدموع: مفيش اتخنقت شوي فنزلت اتهوي وبعيط من خنقتي بس مش اكتر

باسل: طيب تمام ممكن تطلعي بقي علي قوضتك عشان ميصوحش تقعدي اكدي

ليندا: وانت مالك انت ابعد عني

باسل بيجز علي اسنانه: لا ليه اني اللي مسؤل عن البلد وانتي اهني ضيفه مش هتيجي تغيري سلو بلدنا وتقالدنا.


ليندا بغضب: تقاليدكم دي تمشيها علي نفسك وعلي اهل بيتك لكن اني لا

باسل: متستفزنيش وتخليني ادخلك بالعافيه

ليندا: ودخلني بالعافيه ليه جوزي خطيبي ابويا اخويا

باسل: استغفر الله العظيم علي طولة لسانك دي فعلا انا مقربلكيش ولا اي حاجه من اللي قولتيها وانتي شكلك معندكيش ولا حد من اللي قولتي عليه دا لانك لو عندك مكنش سابك تمشي علي حل شعرك اكدي.


ليندا: انت مش محترم وسافل علي فكره و امشي يالا انت وملكش دعوه بيه انت تمشي كلامك علي اي حد الا انا فاهم

باسل بغيظ من كلامها: لا يا قمر اني لما احب امشي كلامي علي حد همشي فاهمه

في رجلين يراقبه الموقف من بعيد: ولا مش دا باسل بيه المغازي ودي الست الدكتوره الجديده

رجل: ايوا هما واقفين مع بعض في والوقت دا ليه

رجل 2: معرفش واقفين كدا ليه.


ليندا: انت جتلي من انهي داهية انت الصبح وبليل مسصتدني ابعد ارجوك مش هتمشي كلامك عليا

فجاءه وبدون مقدمات وبغيظ واطي باسل وشال ليندا علي كتفه بطريقه كوميديه بعد الشي مع ضرب ليندا بغيظ علي ضهر باسل

ليندا بصراخ وبتضربه بقضبه ايديها الاتنين

علي ظهره: نزلني نزلني انت اتجننت ايه اللي بتهببو دا يا مجنون

ذهب باسل إلى غرفتها: هبا دي قوضتك صوح

ليندا بزعيق: نزلني نزلني

باسل بغضب: انطقي هيا دي ولا اكسرلك عضمك.


ليندا بدموع: ايوا هيا دي

نزلها باسل وبصوت جهوري: طلعي المفتاح اخلصي

ليندا وهيا تغمض عنيها من عالي صوته: خد المفتاح اهو

فتح باسل وزقها إلى الداخل: ادخلي وانا هقفل عليكي من بره وهبعت الصبح عمي سيد يفتحلك غوري

ليندا بغضب: انت هتقول ايه

باسل: قفل الباب بلمفتاح بقول اللي سمعتي المفتاح معايا وانا الصبح هبعت سيد يفتحلك تصبحي علي خير يا قمر.


الرجلين: هو ايه اللي حوصل دا شوفته شالها كيف وداخل بيها السكن يا دي الفضيحه

رجل: ربنا يسترها علي ولاينا.

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع


ليندا من الداخل عماله تكسر في الباب وتنفخ وتصوت: انت يا مجنون انت افتح مش من حقك تعمل كدا علي فكرة دا حرام وعيب ايه متعرفش الحرام والعيب ولا ايه رد حطت اذانها علي الباب لتسمع صوت باسل يوووو شكله مشي دا مجنون ولا ايه هو ماله ومالي غبي

خضها صوت باسل الجهوري: غبي مين يا غبيه انتي اني لسه واقف علي فكره هتغلطي هقلب عليكي سمعاني زين ولا لا.


ليندا بشهقه من الخضه: يالههههوي انت لسه بره مش قولت تصبحي علي خير ايه موقفك

باسل: واقف عشان اسمع قلة ادبك ولسانك الطويل اللي عاوز قطعو من لغلوغو

ليندا تقلدو: من لغلوغو قال هش هش وجعت دماغي

باسل: اني همشي عشان لوقفت اكتر من اكدي هصور قتيل

في قصر المغازي

دق مروان باب غرفة فيروز

فيروز من داخل الغرفة: مين مين هيخبط

مروان: اني مروان يا فيروز

ارتداءت فيروز الروب: خوي اتفضل ادخل.


مروان بجديه: ايه اللي نيلتي دا خابريني

فيروز بعدم فهم: ايه اللي عملتو يا خوي مزعلك مني قوي اكدي خابرني

مروان بعصبيه: كيف توافقي تخلي جوزك يتجوز عليكي كيف خابريني

فيروز: امممم هو دا اللي مزعلك ثم مسكت ايدو وسحبته إلى داخل الغرفة ادخل الاول واقعد اكدي يا خوي واني هفهمك كل شي

مروان: تفهميني ايه وزفت ايه بس هو دا في فهم دا غباء.


فيروز: اهدا اكدي يا خوي اهدا وفهمني كويس اولا معايزكيش تزعل مني ولا احب اشوفك متزربن اكدي محبكش تكون زعلان

مروان: اني يا خيتي مهزعلش منك واصل اني زعلان عليكي يا قلب خيك احنا ملناش غير بعض بعد ربنا

فيروز: بس وانت جبت المفيد يا خوي واني عشاني وعشانك عملت اكدي

مروان: كيف يعني.


فيروز: هقولك احنا بوي وامنه ماتو وعمي اللي ربانا احنا معندناش شي واني مهخلفش يعني بعد عمرا طويل هطلع من مولد بلا حمص لكن لو هو اتجوز وكتب الولد علي اسمي هبقي ام الولد وهربي وبعد اكدي هو يقفلي وابقي ليا حق ونبقي كسبنا يا خوي

مروان: - ماني مخلف من سلمي

فيروز: - برضو مهما كان دي بت ومالهاش زي ما باسل وباسم عندهم وانت عارفهم هما كيف جبارين.


مروان: طويب فهمتك يا خيتي المهم خلي بالك علي حالك اني خايف علي قهرتك مش اكتر

فيروز بدموع: اكيد هتقهر واني مقهوره دلوقت انت عارف اني هحب باسل قد ايه بس غصب عني يا خوي

مروان بطرف صوابعه: معايزش اشوف دموعك يا خيتي واني في ضهرك يوم ما حد يقهرك علي وعلي اعداءي

فيروز: ربنا يباركلي فيك يا رب يا خوي

مروان: ويباركلي فيكي يا خيتي يارب اني هروح انا بقي عايزه مني حاجه.


دخل في هذا الوقت باسل: اهلا مروان يعني انت اهني

ارتبك مروان و فيروز

فيروز بتوتر: حبيبي جيت حمدلله علي السلامه اتاخرت قوي

باسل بشك من وجود مروان في هذا الوقت: الله يسلمك

مروان: يالا تصبحي علي خير

باسل وهو يخلع ملابسه: ماله مروان في حاجه مش من عوايده يجي القوضه عندنا

فيروز: لا كان جاي يطمن علي

باسل: - يطمن عليكي علي ليه فيكي حاجه تعباكي

فيروز: لا لما سمع علي موضوع جوازك خاف اكون تعبت ولا اتاثرت ولاحاجه.


باسل: صوح متاثرتيش يا فيروز حسك عادي

فيروز: ربنا اللي عالم بي يا باسل اني بتقطع من جوايا لكن عشان راحتك اني موافقه علي اي حاجه اهم حاجه تكون مبسوط يا زين الرجال.


باسل بحنان مسك وجها بايدو الاتنين ونظر لعنيها وفضلت عنيه رايحه جايه علي عنيها: فيروز اسمعيني اني معايزش عيال اني عايزك انتي تبقي مرتاحه معايزش دا ياثر عليكي احنا لسه فيها غيري رايك واني عمري ما هتجوز وهقف في وش ابوي ولو حصلت اسبلو القصر واخدك ونبعد عن الكل وابقي ملكك انتي وبس وانتي ملكي.


فيروز نزلت ايدو من علي وجها: مهينفعش ايه اللي هتقوله دا لا طبعا لازم تتجوز خلاص انت وعدت عمي اني سمعتك وانت هتخبرو انك وفقت علي الجوازكيف هترجع في حديتك مهردهلكش انك تطلع صغير قدام بوك

باسل: مالكيش صالح اني هتصرف مع بوي بطريقتي بس بلاش تظلمي نفسك

فيروز: انت لو متجوزتش يبقي ظلمتني وهتظلمني اني عايزه ابقي ليه ولد.


باسل بغضب: تمام انتي جبتي الاخر متجيش تندمي يا بت عمي اني عملت اللي علي قدام ربنا وقدام ضميري اني مظلمتكيش ولا جيت عليكي وتمسكت بيكي لاخر لحظه لكن انتي عايزه اكدي واني هنفذ ليكي طلبك

في صباح يوم جديد.


في منزل ليندا استيقظت من نومها كسله جدا وتدعك في عينيها بنعاس مسكت هاتفه لتلاقي نظره علي الساعه ثم قامت مفزوعة عندما راءت انها تاخرت علي عملها: يالهههوي اتاخرت اوي هترفد هترفد وابو وش بومه هيسمعني كلام سم ثم تذكرت ليله امس ابو وش بومه يا لهوي دا قفل عليا ومبعتش حد لغايت دلوقتي اعمل ايه اعمل ايه يالهوي لاحسن يكون بعت حد وانا نايمة ومسمعتش يا دي النيله بس لو حد كان جي وخبط ومسمعتش كان فتح الباب مهي زريبه واي حد يدخل ناس قليله الذوق انتي مجنونه يا بت هو حد كان دخل يوووو انا هفضل اكلم نفسي كدا زي المجنونة ما اقوم البس الاول وبعد كدا اكلم عمي سيد واشوف باسل الزفت دا اخرته ايه معايا.


في قصر المغازي

استيقظت فيروز من نومها وحاولت ان تيقظ باسل

فيروز بتلعب في خصلات شعر باسل التي تنزل علي عيناه: باسل باسل قوم هتتاخر قوم

باسل بنعاس وخنقه من فيروز: طويب خلاص قومت اوعي اكدي هيا الساعه كام دلوقت

فيروز نظرت للساعة: الساعه دلوقت عشره ونص

قام باسل مفزوع من نومه: واذاي تسبني انعس لحد دلوقت يا متخلفه انتي

فيروز: ماني عماله افوق فيك من بدري وانت معايزش تصحي اسوي ايه اني.


باسل بقرف: اوعي اكدي وسعي بلا اسوي بلا مسويش انتي من ميتا بتسوي شي صالح

في منزل ليندا

رايحه جايه في غرفتها بغيظ: ااااه يا ربي علي القرف مجاش ولا بعت حد الساعه بقت 11 الا تلت اعمل ايه يا ربي بس حتى عمي سيد تليفونه متزفت مغلق

في المزرعة

جاء باسل وفضل يزعق بصوت قوي علي سيد ثم جاءه له عدي

عدي: نعم يا باسل بيه

باسل: ابعتلي سيد عماله انادي عليه مهيردش لسه مجاش ولا ايه.


عدي: ايوا لسه مجاش ومش جاي بنته اتصلت وقالت انه تعبان اوي ومش هيقدر يجي انهارده

باسل غمض عينه بخنقه: طيب روح انت

عدي: ولا الدكتورة جات برضو لحد دلوقتي

باسل بخنقه: طيب خلاص شوف شغلك انت ذهب عدي ثم نادها عليه باسل مره ثانيه عدي بقولك ايه

عدي: نعم يا باسل بيه عايزني في حاجه

باسل: اه خد المفتاح دا وروح ثم سكت فجاءه عندما تذكر غزل عدي لليندا دايما

عدي: اخدو واروح فين حضرتك.


باسل: خلاص متروحش امشي انت وبعد تفكير كتير قرر باسل انه يذهب هو لليندا ثم تراجع خلاص اني ايه اللي يجبرني اني اروح خليها محبوسه بس كيف حرام تلاقيها مفطرتش لحد دلوقت والمزرعه محتاجها اني هروح وامري إلى الله ثم نادا علي عدي عدي خد بالك من المزرعه رايح مشوار ربع ساعه وجاي

عدي: حاضر

ذهب باسل إلى ليندا ودق علي الباب

ليندا: مين

باسل: اني باسل بيه

ليندا بغيظ: مانت معاك المفتاح بتخبط ليه يا ذكي بيه.


باسل بيجز علي اسنانه ولو اتحكم في ليندا هيعصرها عصر: - لازم اخبط قبل ما افتح يا غبيه هانم يمكن نعسانه يمكن هتتحممي افتح كيف بدون ما اخبط الاصول اني اخبط

ليندا بتريقه من الداخل: اها اممم فعلا حضرتك بتعرف في الاصول جداا بامارت امبارح وشيلك ليه بدون وجه حق.


باسل فتح الباب وكلمها وجه لوجه: اني فعلا غلطان اني عملت اكدي لانه حرام اني اعمل اكدي مع واحده اجنبيه عني بس غصب عني كنت عايز احافظ عليكي من اللي ممكن يحصلك في الوقت دا و انتي معطتنيش اي فرصه او اي حل غير دا للحفاظ علي نفسك واني احافظ عليكي علشان انتي ضيفه عنديناومن الواجب علينا اننا نخدو بالنا منيكي

ليندا بشكر: شكرا لحضرتك جدا ولاهتمامك ولحفاظك عليا.


باسل: دا شكر علي واجب دا واجبنا ليكي يالا جاهزه عشان تروحي المزرعه

ليندا: ايوا طبعا جاهزة من بدري ومستنيا حد يجي يفتحلي

باسل: طيب يالا

خرج باسل وليندا إلى الخارج

باسل: تعالي اركبي العربيه

ليندا: لا ميرسي انا همشي علي رجلي مينفعش اركب معاك العربيه شكرا ليك

باسل: مهيصوحش تمشي لوحدك اكدي

ليندا: عادي مانا كل يوم بامشي مفيش حاجه حصلت

باسل: شكلك دماغك عاصيه قوي اصبري همشي اني معاكي وامري لله.


ليندا: لا لا ميصحش طبعا

باسل: بس اسكتي مفيش نقاش تاني

ليندا باستسلام: اوك

ذهب باسل وليندا في البلد امام الجميع وسط نظرات الناس اليهم

ليندا: - هما بيبصو علينا كدا ليه في ايه

باسل: العادي بتاع بلادنا عينهم تبقي هتتخلع علي اي حد

واقفين مجموعه من النساء علي احد ابواب المنازل

ست: شوفتي يا خيتي الحديت طلع صوح ماشيه معا بكل بجاحه وسط ناس مش مختشيه.


ست تانيه: هما المصراويه عندهم خشاه ودي مصراويه بلا نيله الله يسترها علينا

ست اخري: - بس يا وليه منك ليها متوديناش في داهيه انتو مهتعرفوش باسل بيه المغازي ممكن يسوي ايه لو شم خبر من اللي داير في البلد مالناش صالح بشي

دخل باسل وليندا سوينا إلى المزرعه

لاحظت ليندا نظرات البنات والستات في المزرعة ليها استغربت لكنها لن تفهم ماذا يقال عنها هيا وباسل.


شاهدت ليندا بنتان يتحدثوت وينظرون عليها لكنها لا تفهم شي من ما يقال عليها

ذهبت ليندا إلى بنت: ممكن اعرف في ايه وبتبصيلي كدا ليه

البنت بتلوي شفايفها: واني هبصليك ليه يا خيتي واشمعنا اني اللي جايه تتحدتي معاها متشوفي ما كله هيبصلك

ليندا بضيق: ماشي طيب ممكن اعرف من جنابك بتبصولي كدا ليه

البنت سابتها ومشيت: ان الله حليما ستار.


ليندا شديت البنت من ذراعها و بصوت عالي جدا: انتي مجنونه يا بت انتي هو ايه اللي ان الله حليم ستار فهميني بقي ايه دا

اتلمت البنات علي ليندا والبنت وابتدت الاصوات تعلو فتعلو

كان باسل قد ذهب مكتبه ولن يشاهد شي مما حصل واثناء عمله سمع اصوات عاليا وازعاج في الخارج خرج مسرعا

باسل بصوت جهوري ورجولي عالي جداااا: في اييييييه منك ليها اخرسو

البنت: اني هحكي ليك يا باسل بيه ايه اللي حصول.



رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس


البنت: اني هحكي ليك يا باسل بيه اللي حوصل

ليندا بغيظ: اشمعنا دلوقتي هتحكي منا بقولك من بدري قولي في ايه

باسل بغضب: اوسكتي خليها تتكلم

ليندا نظرت له بغيظ وجزت علي اسنانها: اهو سكت

باسل: يالا انتي كمان اخلصي اتحدتي في ايه وتقولي الحقيقة

البنت بخوف: بس اوعدني انك مهتذاءنيش

باسل: وليه هاءذيكي يعني

البنت: عشان اللي هتسمعو فوعدني بلاش تاءذيني.


باسل بغضب: انتي هتصحبيني ولا ايه يا بنت المركوب انتي اتحدتتي بدل ما اخليكي تتحدتي بطريقتي اني وهتبقي اول مره اجي علي حرمه

البنت بدموع جريت علي ومسكت ايدو: ابوس ايدك يا باسل بيه هتكلم

باسل زقها: اوعي اكدي واخلصي قولي اللي هتقولي خلينا نخلص.


البنت قامت وقفت وبتمسح دموعها: الصبح جينا المزرعه لقينا كلام كتير بيتقال عليك انت وليندا منتشر في البلد واهني في المزرعه والبنات والنسوان والرجاله حتى العيال الصغيره بتتحدت في باسل غلي الدم في عروقه: كلام ايه اللي هيتقال اخلصي وقولي بدل ما اخلص عليكي دلوقت

البنت: اني ملياش ذنب اني سمعت زي زي اي حد في البلد والله

باسل: ماشي ايه بقي اللي سمعتي

البنت: انك انت وليندا يعني استغفر الله العظيم يارب.


باسل بغضب وصوت جهوري: - اخلصي انتي لسكي هتوبي اهني ولا كملي

البنت بخوف: حاضر انكم يعني كنتو امبارح معا بعض في المسكن اللي ساكنه في ليندا وانك شالتها علي كتفك وجريت بيها دخلت قوضيتها وانهارده الكلام اتثبت و البلد كلها علقت لما دخلتو معا بعد ومشيتو في البلد

ليندا اتعصبت جامد ولسه هتتكلم اوقفها باسل: - استني يا ليندا متتحدتيش واني واقف هتسمعيني

ليندا: انت مش سامع اللي هيتقال.


باسل ببرود: وايه يعني يا قلبي مهما معذورين ميعرفوش انك مرتي الجديده

فجاءه الكل في صدمه والكل بيكلم في بعض

ليندا في حاله صدمه وفي موقف لا تحسد عليه تماما لكنها مش قادره تتحدث ولا تعترض

باسل باعلي صوته: بسسسسس ممكن تسكتو كلكم سكت الجميع مره واحده عند سماع صوت باسل ثم كمل كلامه حد يعرف مين اللي قال الكلام دا اللي خابر ويقولي لي مكافاه عندي ها حد خابر

رجل بتردد: ايوا اني خابر بس اني ملياش في سيادتك.


باسل: انت في امان اني عايز اللي نشر الكلام دا

رجل: محمد الغزولي ولد الحج حسين الغزولي و طه وهيبه كانه معدين من هناك وشافو والاول كنت قاعد علي القهوه قالولي بس اني قولتلهم ملناش في ومهتحدتوش في حاجه عشان حرام مسمعوش حديتي واتحدتو

باسل: امممم محمد الغزولي و طه وهيب ثم نظر لاحد رجالته ها سمعتو قال مين

احد رجال باسل: سمعنا يا باشا وهيبقو عندك انهارده.


باسل: لازم يبقو انهارده عندي دا امر يالا كل واحد يروح شغله وانتو يالا روحو شوفه هتعملو ايه عايزهم انهارده ثم نظر لليندا لاقها بتبكي بدون صوت قرب منها مالك منا خلاص جبتلك حقك ولسه هجبهولك من الكلابين اللي اتحدتو

ليندا بصراخ: انت السبب انت السبب لو مكنتش عملت كده امبارح مكنش دا حصل انهارده وازاي تقول اني انا مراتك مراتك منين انا ها فهمني.


باسل: اني مكنتش خابر ان دا كله هيحصل اني كنت رايد الخير وكنت خايف عليكي ليحصولك حاجه ودا واجب علي

ليندا: واهو حصل اللي مكناش متوقعينو وبعدين هنعمل ايه بعد ما قولت للناس كلها اني مراتك لا وكمان مراتك الجديده يعني حضرتك متجوز والخبر هينتشر في البلد ومراتك هتعرف ويحصل خراب وابقي انا السبب ليه تحملني ذنب زي دا ليه ازاي تقول كدا انت عاثز تخرب بيتك بايدك.


باسل: ممكن تهدي عشان نعرفو نتحدتو تعالي نتكلم في مكتبي

ليندا: شكلك صدقت اني مراتك بجد ادخل معاك ليه المكتب

باسل بيحاول يتملك اعصابه: اكنك دخلالي في شغل مانتي بتدخلي لما بيكون في شغل اخلصي ادخلي

ليندا: اوعي طيب عديني

في القصر

نزلت فيروز من غرفتها القت الجميع يجلسون

فيروز: اصباح الخير عليكم

الجميع: اصباح النور

سليم: ماله باسل كان نازل وشكله مدايق قوي

فيروز: مانت خابره يا عمي هو علي طول اكدي.


سليم: بس انهارده باين علي قوي دا حتى مرضيش يوفطور معنا وشكله كان مستعجل قوي

فيروز: فعلا كان مستعجل وقام مكنش طايقني عشان لاقي نفسه متاخر

زوجه سليم: طيب وانتي يا بتي مهتفوقهوش بدري ليه يمكن كان عندي حاجه مهمه وانتي اخرتي عليها

فيروز: والله يا مرت عمي فضلت اصحي في مرضيش يفوق

سليم: طويب خلاص المهم مقالكيش شي علي العروسه

فيروز بضيق: هو لحق يا عمي مقال اني هشوف والحديت دا كان لسه امبارح.


سليم: ماشي منشوف ميتا هنخلصو من الحديت دا بقي

في المزرعه

ليندا: يعني ايه يعني حضرتك عايزني فعلا زوجه تانيه ليه ان شاء الله وانا ايه اللي يجبرني علي كدا انا معملتش حاجه غلط عشان اتحاسب عليها الغلط كله منك انت اتجوزك عشان اجبلك عيال وبعد كدا تتطلقني

باسل: علي فكره انا مقولتش كدا انتي بتساءليني ازاي قدرت تقول كدا واني زوجتك التانيه وانت خابر ان الحديت هيوصل لمرتك فاني بعرفك بس لكن.


مطلبتش منك انك تبقي الزوجه دي اني هتجوزك جواز مؤقت وبعد اكدي كل واحد منينا يروح لحال سبيله بس

ليندا: وانا مش مجبوره علي فكره انا ممكن اسيب البلد واروح اي بلد انا مش من البلد ولا اهلي منها عشان اخاف مثلا من الفضيحه انا همشي حالا عادي جدااا

باسل: - اصبري اسمعي كلامي كلامك زين فعلا انتي مش من البلد وسهل تمشي بس هيتعرف في اي مكان هتشتغلي في الحديت اللي حوصل دا وهتبقي سمعه

ليندا بحزن: ازاي طيب هيتعرف.


باسل قام من علي مكتبه وجلس في الكرسي اللي امامها: بصي يا ستي طبعا احنا لما جينا نعينك عرفنا انتي كنتي فين قبل ما تشتغلي عندينا ودا لازم فلو اشتغلتي في اي مكان هيعرفو من الدوسي بتاع التعيين بتاعك انك كنت شغاله عندينا وهيجو يسالو ايه سبب انك مشيتي من مزرعتنا ومن بلدنا وانتي خابره البلد زين هيقولو اللي حوصل بس ثم قام فكري في كلامي زين وبعد الشغل هاجي واسالك علي رايك مع اني مفروض مهخلكيش تشتغلي لان البلد عرفت انك مرتي دلوقت بس عادي روحي علي شغلك.


ذهبت ليندا من مكتب باسل وهموم العالم فوق دماغها وبتفكر 100 تفكير وبترسم 100 سيناريو علي كل الاحوال لو اتجوزت باسل لو مشيت من البلد وكل سيناريو اسؤء من اللي قبله

دخلت المزرعه جاءت اليها البنت: دكتوره ليندا اني جايه اتاسف ليكي والله ما كنا خابرين انك مرت باسل بيه سامحيني.


ليندا سرحت في البنت وقارنت كلامها دلوقتي من كلامها من شويه وبتفكير: كانت لسه من شويه بتردحلي وكاني مذنبه وهيا ليها الحق عليا واني عاهره ومعنديش كرامه ودلوقتي بقيت الدكتوره وجايه تتاسفلي مجرد كلمه محت كل حاجه بس الكلمه دي هتقضي عليه نهاءي هيبقي اسمي اتجوزت وبعدها يطلقني يعني هبقي مطلقه وانا متجوزتش اصلا يااااارب فكها عليا ودليني علي الصالح.


البنت: دكتوره ليندا دكتوره ست هانم مالك شارده في ايه بتحدت معاكي

ليندا بهمس: ست هانم ثم فاقت من شرودها خلاص مفيش حاجه انتو معذورين زي مقال باسل مكنتوش تعرفو اننا متجوزين

في القصر

جاء احد رجال سليم يوشوشه ثم ضحك سليم باعلي صوته: ولد نمس اه يا نمس ومخبي عليا ماشي يا باسل تخبي علي بوك انك متجوز

فيروز نزلت تلك الجمله عليها كالصعق: مين اللي متجوز يا عمي.


سليم اشار للرجل برحيل: روح انت ثم اكمل كلامه مع فيروز جوزك النمس طلع متجوز من الدكتوره اللي هتشتغل معا في المزرعه

فيروز ببكاء: متجوز وهيخبي علي وعملي فيها الزوج المثالي اللي معايزش يتجوز علي مرته

سليم بغضب: جرا ايه يا فيروز ما خلاص اكدي كان هيتجوز واكدي كان هيتجوز

فيروز: بس في فرق يا عمي اني اوفق واطلب مني وانه يتجوز علي ونعرف من بره

سليم: في الحالتين اسمهم جواز ولا ايه.


فيروز: عنديك حق يا عمي اني طلعه قوضتي عن اذنكم

سليم: البت دي هتفضل طول عمرها مجنونه وهتخرب بتها بيديها

زوجه سليم: عنديها حق يا حج دا جوزها من حقها تغير عليه لما متبقاش بتحبه

سلمي: صوح يا بوي اللي اماه بتتحدت في دا من حقها

بعد يوم طويل في المزرعه

ذهب باسل إلى ليندا: ها قولتي ايه

ليندا: حرام عليك خضتني يا شيخ حد يدخل علي حد كدا ويتكلم مره واحده

باسل: مكنش قصدي اني خبط وانتي كنتي شارده

ليندا: تمام حصل خير.


باسل: ها قولتي ايه

ليندا: طبعا انا بعد تفكير كتير ومقارنه بحاجات اكتر لقيت ان دا اسلم حل

باسل: يعني موافقه

ليندا: هقول ان كنت موافقه ولا مش موافقه بس بعد ما قولك الشرط اللي اني عايزه وانت لما ترفض لما تقبل

باسل: شرط مع اني محبش حد يشرط علي بس اشرطي

ليندا: تمام

باسل: قولي

ليندا: اولا جوازنا يبقي علي الورق فقط قدام الناس انا مراتك لكن بيني وبينك اخوات تمام وياريت اقعد في سكني زي مانا.


باسل: اني طبعا موافقك علي ان جوازنا علي الورق فقط لاني اني مقبلش اجي جنب واحده اتجوزتني يعتبر غصب عنها او الظروف اجبرتها ماشي لكن تعيشي في السكن دا مهيصوحش ازاي تبقي مرتي قدام الناس وانتي في مكان واني في مكان

ليندا: عندك حق تمام وليه طلب تاني عندك لو سمحت بس مكسوفه اقول عليه

باسل: قول اللي عايزه تتطلبي اطلبي دا حقك طبعا.


ليندا بكسوف: احم طبعا في كل الاحوال جوازتنا دي هتتحسب علي جوازه صح ولما اطلق منك هبقي مطلقه في عيون كل الناس فعشان كدا عايزاك تعملي فرح لاني كان نفسب ابقي عروسه ويتعملي فرح حلو اوي انا عارفه ان في حالتنا دي ميسمحش اللي بقول عليه بس دا طلب

باسل: احلي فرح لاحلي عروسه

ليندا بابتسامه: شكرا ليك بجد انك وافقت علي الطلب دا بذات وطبعا هطلقني بعد 3 شهور صح واتلكك مثلا اني محملتش.


باسل: ماشي تمام يالا هسيبك اني وهعرفك كل التحضيرات بس لازما بكره اخدك علي اقرب ماذؤن واكتب عليكي لان مهينفعش في الفرح اكتب عليكي عشان الناس عرفت اننا متجوزين

جاءت رجاله باسل ومعاهم الرجلين: باسل بيه محمد وطه اهم

باسل: بسم الله ماشاء الله يا رجاله غيرتو ملامح وشهم خالص لولا قولتو مكنتش هعرفهم

رجل من رجالته: احنا سبنا

بس شويه لحضرتك.


باسل: برافو عليكم يا رجاله دخلهم المخزن واقفلو عليهم هروح لحد القصر وارجعلهم تاني

رجل: براحتك يا بيه

طه بتعب: ارحمنا يا باسل بيه سمحنا المره دي

باسل: اخرس مهسمعش حسك واصل فهمني

محمد: باسل بيه اسمعنا

باسل بصوت جهوري: بقول تخرسو ولا اخلي الرجاله تخرسكم وتشيل لسانكم دا واصل

زي ما قولتلكم يا رجاله اني ماشي ورجعلكم تاني دكتوره يالا تعالي

ليندا: علي فين

باسل: هوصلك وهمشي بيكي في وسط العالم واللي هيبصلك هقتلو.


ليندا: تاني عايز تعملي مشاكل

باسل: لا اني عايز اردلك كرامتك ويعرفو انتي مين زين وهنمشي علي رجلينا مهركبش العربيه

ذهب باسل وليندا وكان كل من يراءهم يحط راسه في الارض ولن يتجراءه احد يرفع عينيها ويتكلم او ينظر لهم مره ثانيه وصلو إلى المسكن

باسل: شوفتي بعنيكي حد قدر يرفع عيني علينا

ليندا نظرت لباسل: انت ازاي جبار كدا

باسل: العالم اللي احنا في معايزش غير اكدي يا ادخلي انتي وخدي بالك علي حالك.


ليندا: ممكن اعرف هتعمل ايه مع الرجلين دول

باسل: اولا شي ميخصكيش ثانيا اللي يقدرني عليه ربنا هعملو

في الاقصر

فيروز رايحه جايه في غرفتها منتظره باسل

في الاقصر في الاسفل عند سليم جاء باسل

سليم: ايه ياولد يا نمس اللي عملته دا تتجوز من وراءنا وعمال تقولنا معايزش اتجوز

باسل: هو الموضوع وصلك يا بوي بس الموضوع مش زي مانت خابر اللي حوصل وحكي لوالده كل شي

سليم: يعني انت مش اتجوزت ولا هتتجوز الدكتوره دي.


باسل: لا متحوزتهاش بس لسه هتجوزها فيروز دريت

سليم: طبعا دريت باللي حوصل

باسل: طويب اني طالع اشوفها ونتحدتو بعدين

طلع غرفته ولاقي فيروز بتبكي قرب منها مسح دموعها: مالك يا فيروز اني خابر ان اللي سمعتي زعلك واني كنت مخبي عليكي اني متجوز لكن دا محصولش

نظرت له فيروز بتساءول: كيف محصولش

باسل حكي لها كل شي هيا ايضا

فيروز: معني اكدي انك هتتجوزها صوح

باسل: صوح هتجوزها.


فيروز قامت باصرار: واني مش موافقه علي الجوازه دي ولا انك تتجوز اصلا ولما اني لتتجوز.


تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا








تعليقات

التنقل السريع