رواية في حضن القدر الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورا فريد
رواية في حضن القدر الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورا فريد
_بس بحبك يا سليم
سليم ببرود .. و انا مش بحبك يا عشق و مش عايزك
عشق بدموع متحجرة.. مش بتحبني ههههه قصدك علشان اصغر منك مثلا ولا علشان بنت الشغلة عندكم معاك حق ليه اساس تتجوز بن
سليم اتنهد بعصبية و التفت ليها.. انتىىى بتقولي ايه انا عمريي ما حسبتهااا كده
عشق بصرخ.. اوماللل حسبهاا ازاي طلامة مش عايزني اتجوزتني ليه من اصلو هااا ما تروووود
سليم ببرود .. لان اهلي عايزنين كده انتى كبرتي ولازم تقعدي معهم و انتى طبعا عارفه كلام الناس
عشق.. كلام الناس هههههههه لا يا سيدي شكرا شكرا اوى على الواجب اللى عملته معايا كتر خيرك بس انا بعفيك من الواجب ده
سليم بعدم فهم.. مش فاهم قصدك ايه
عشق ربعت اديها .. يعني كفاية عليك كده اتجوزتني صغيرة و غصب يبقا طلقني يا سليم
سليم.. مش سامع قولتي ايه عيادي قولتي ايه
عشق.. بقولك طلقني ايه مش بتفهم طلقني يا اخي انا مش عايزك
وفجأة صفعة قوية نزلت على وجهها سليم مسك اديها
سليم بعصبية.. انتى فاكرة نفسك مين علشان تقولي اعمل ايه و معملش ايه انتى نسيتي نفسك انتى عيلة صغيرة مش كلامك اللى يمشي عليا و زفت مش ها طلق سامعةةةةة
و زقها على السرير و نزل اما عشق ف بى تبكي بوجع
أما في الطبق الاول
الاب بغضب.. سليم الزم حدودك
سليم .. انا استحملت و سمعت كلامكم بس قعدة هنا مش قعد
الام .. ليه بس يبني
سليم .. لان مش مرتاح يا امي مش لقي نفسي
الاخ .. و ها تلقيها في الغربة يا سليم
الاخت .. بس ده مش صح يا سليم و بعدين انت بتهرب من ايه هااا
سليم.. مش بهرب بس مش مرتاح هنا فيها ايه دى
الام .. طب خد مراتك معاك على الاقل
سليم.. معلشي يا امي بس انا مش عايزها
الاخ .. هى لعبة يا سليممم
سليم بعصبية .. صوتك يا مازن متنشاش انى اخوك الكبير
مازن .. مش لم الكبير مينساش نفسو الاول
سليم مسك مازن من ليقة قميصه
سليم .. احترم نفسك قولتككك
الاب بزعيق.. بسسسس ااااايه مات انا علشان تمسكووو في بعض
الام بدموع.. يخسرت تربيتي فيكم يخسرت تعبي و سهري عليكم طول السنين دى
ندى بدموع.. لو عايز تسافر سافر يا سليم بس متخليش الغربة تنسيك اهلك سافر مع السلامه و القلب دعيلك
و سافر سليم بعد ما ودعا اهلو
باك
كانت قعدة بتتذكر الماضي
عشق.. الو
ندى .. هو ده اللي هصح بدري يا ست عشق انتى فين
عشق.. انا لسه صاحية انتى نزلتي من امتي
ندى .. عشق نص ساعة و تكوني عندي في الكلية المحاضرة التانية قربت تبدا و انتى لسه نائمة يا هانم
عشق .. نص ساعة و اكون في الكلية استنيني
ندى .. ماشى ياختى اما نشوف
عشق.. اوكى باي
و قفلت عشق مع ندى و بعدين راحت على التواليت خدت شور و بعدين ارتدت فستان قصيرة بيبي بلو و عليه جاكيت بى اللون الابيض و بعدين ركبت السيارة تباعة و راحت على الكلية
ندى بغيظ .. ما بدري يا برنسيسه هو ده اللي لو مصحتيش بدري ها مشي و اسيبك يا ندى
عشق.. ندوش حبيبي انا مصدعة و مش ناقصة هاا كفاية المادة الرخمة زى الدكتور اللي بيدرسها بالظبط
ندى .. دكتورا عامر
عشق التفتت وراها.. والله ما قصدى يا
ندى بضحك.. هههههه و ضحكت عليكي فكي كده يا شوشو و بلاش كايية
عشق.. عادك ولا ها تشتريها يلا يا اختي
ندى .. يلا
و راحت عشق و ندى على المدرج علشان المحاضرة و بعد مرور وقت خلصوا و راحو على القصر و في المساء اخيرا رجع سليم و سلم على اهلو
سليم بصدمة.. انتى مين
الام .. دى عشق يا سليم
عشق و هى بتنظر لي سليم ببرود .. معلشي يا ماما اصلا الغربة بتنسي مش كده يا سليم
سليم بصدمة.. عشققق
عشق.. شوفت عفريت ولا ايه أيوة عشق ايه مش عجبك شكلي ولا مشبهش الاخت الا صحيح مين الهانم
عشق بسخرية.. متكنش مراتك
سليم ..
عشق بسخرية.. متكنش مراتك
سليم .. اه مراتي
عشق وشها بقا اللوان من الصدمة فاقت على اللى بيضحك
عشق بغضب.. بتضحك على ايه متكنش شايفني باليتشو قدامك
سليم بابتسامة.. احلي باليتشو على العموم يا ستي دى مش مراتي ولا حاجة
ندى بى مشاكسة.. تبقا عشيقتك
سليم.. ( يارب ارحمني من الغباء) هو أي مصيبة و خلاص لا دى ولا دى
عشق بسخرية.. والله اومال ايه يا ابيه
ندى و مازن كانوا مساكين نفسهم من الضحك بس وقفوا لم ابوهم نظر ليهم
الاب .. اومال مين دى و جاية معاك على اساس ايه
الام بخوف.. اتكلم يا سليم الله يرضى عليك قول مين دى
سليم نظر لى اللى واقفة جانبه.. اقدلكم فيروز
ندي.. ها تفور يا سليم
عشق.. هيهي
سليم نظر لى عشق و سرح في جمالها و ضحكتها اللى تجنن
مازن .. احم يارب يا ساتر
سليم فاق من سرحانه.. لا يا ستي هى اسمها فيروز و تبقا شاركتي في الشركة اللى فى كندا و فى اللى فى مصر
ندى لى عشق .. بس البنت صاروخ
عشق.. طب غوري من وشي لو مش ها تسكوتي اوووف
عشق .. أيوة هى جاية معاك ليه مش فاهمة برضو
فيروز.. مرهبا بيكي عشق سليم حكلي عنك كتير كتير اوى انا جيت مصر لانى بهبها و كتير اوى و بحب شعب مصر كتير سليم طول الوقت بيتكلم عنك ف حبيت اتعرف عليكي
عشق نظر لى فيروز من فوق لتحت بغيرة .. تشرفنا بى حضرتك ابلة فيروز
عشق تنظر لى سليم بابتسامة.. نورت مصر يا انكل سليم
سليم بغيظ.. منورة بى اهلها
و بعد ما دخلوا القصر و قعدوا مع بعض في غرفة عشق
عشق كانت خرجة من التواليت و بنشف شعرها عادى جدا فجاة اختفت الابتسامه من على وجهها
عشق بصدمة.. انت
سليم قفل باب الغرفة.. شوفتي عفريت يا زوجتي العزيزة
عشق ربعت اديها.. تصدق ايه و بعدين انت ايه اللي جابك اوضى
سليم.. اوضك ايه دى اوضي انا
عشق .. حااا ده كان زمان يا عمي كان زمان و جبر و يلا يا بابا من غير مطرود
سليم اتجاه لى السرير و قعد ببرود .. مش عيب لم تكلم الأكبر مننا بالطريقة دى تو عيب يا حبيبتي
عشق بى غيظ .. حبك برص يا انكل و اطلع بره يا اصوت و الم عليك امه لا اله الا الله
سليم ببرود .. ههههه عارف انكى مجنونة بس مش لدرجة دى
عشق .. تحب تشوف يالهووووى الح
و قبل ما تكمل كلامها كان سليم اتجاه ليها و حط ايدو على بوقها و هنا تلتقي نظرات العيون سليم شال ايدو بسرعة
سليم.. لازم تعرفي ان دى اوضي زى ما هي اوضك و ها نام هنا من النهاردة
عشق عمل تهز في رجليها بعصبية.. يعني مفيش امل
سليم.. ولا وفاء
عشق ببرود .. تمام نورت يا سليم
سليم .. بنورك يا عشقي
عشق نظرت لى سليم بغيظ بعدين سرحات شعرها و راحت تنام و سليم كمان نام فجأة لكن
عوووووووووووووووووووووووووووو
سليم من الصوت وقع من على الكنبة
سليم
الحلقه 2
سليم بعدم فهم.. قولت ايه سمعني قولت ايه طالب ايد مين
الاب .. جايين نطلب الآنسة عشق لى كريم ابني على سنة الله ورسوله
سليم ببرود .. ربنا يقوي ايمانك ( سليم بصوت بصوت عالي) يا عشققق يا عشققق
عشق نزلت بسرعة.. فى ايه يا سليم بتزعق ليه ماما حضرتك كويس و
عشق مكنتش واخده بالها ان في ناس موجودين و قالت بصدمة.. ك كريم جيت ليه اقصد مين اللي قالك على المكان و ازاي
سليم اتجاه ليها و جذابها ليه.. اقدم لكم المدام عشق الجارحي مراتي
كريم نظر ليها بصدمة.. مدام ... هو انتى متجوزة يا عشق ما تنطقي.... يعني مقولتش حاجة زى كده و ازااااااى تخبي علياااا حاجة زى دى طوووول الوقت بتكدبي عليا
ندى بعصبية.. لاااااا عندككككك اااانت ازاي تجرو تتكلم بالطريقة دى ثم انت مين اصلا علشان تحسبنا هاااا مييين انت
كريم .. انتى كدابة يا عشق
عشق نظرت ليه .. اولا توطي صوتك لان ده بيت محترم تانى حاجة انا لا اتكلمت معاك ولا اعرفك علشان اقولك على حياتى الخاصة و معشمتكش بى حاجة انت اللي عشمت نفسك
ندى .. و بالدليل انها ف كل مرة تصدك يعني هى مغلطش ولا انا ثم انت لا اخونا ولا ابونا علشان نخد و نادي معاك في الكلام
الاب بغضب.. يلا بينا يا ابني و كفاية لحد كده
الام .. احنا بى نعتذر لى حضرتكم على اللى حصل
الام .. احنا بى نعتذر لى حضرتكم على اللى حصل
ابو سليم .. احنا اللي بنعتذر ليكم نيب عن الاولاد و طيشهم
الاب .. عن اذنكم يلا يا كريم
كريم نظر لى عشق بشر .. يلا
و مشيو عائلة كريم الاب نظر ليهم .. عجبكم اللى حصل
ندى .. والله يا بابا ما حد كلمو هو اللى واحد ملزق
الام .. كان المفروض تقولوا الاول انو ها يجي يا ندى
ندى .. والله يا امي احنا لا بنتكلم مع حد ولا نعرف كريم ده اصلا
مازن .. لا واضح
سليم من غير اي مقدمات خد عشق و طالع على غرفته
و في غرفة سليم
عشق .. س سليم اس
قبل ما تكمل كلامها كان صفعة قوية نزلة على وجهها و وقعت عشق على الارض
سليم بغضب.. بتغف*ليني بتغف*ليني رايحة الكلية و راجعة من الكلية بقا ولا اكن ليكى حد بقا انا حيوان زى ده يجي علشان يطلب مني ايد مراتي
عشق بدموع متحجرة.. بسسسسس بقا ااااايه انت فاكر نفسك مين علشان تمد ايدك عليا ها ااااانت ميننن اصلا
سليم.. جوزك
عشق بى انهيار.. جوزي شلها يا جوزي بى أمارة انك مسافر و سيبني طول السنين دى هههههههه سليم انت متعرفش حاجه عني اصلا يا ترى فكرت ان كنت عايشة ازاي و انت مسافر و عايش حياتك فكرت انا كنت عاملة ايه في غيابك هااااا انت اناني و مش بتحب غير نفسك و بسسس لكن انا تو انت لم شوفتني اعجبت بيا و بشكلي لكن مش بتحبني بالدليل انك ولا مرة كلمتني ولا سالت عليا كنت بتكلم اهلك كل يوم و تسال عنهم لكن انا ولا فى حساباتك انا مش من ممتلكاتك يا سليم
علشان تبيع و تشتريييي فيااااااا كفااااااااااية بقا كفااااااااااية
خرج سليم من الغرفة بغضب بلا من القصر كله اما عشق ف انهارت في العياط
و بعد مرور وقت عند فيروز
فيروز بقلق.. سليم انت كويس ... تعال
سليم قعد و فيروز قعدت جانبه
فيروز.. مالك شكلك مضيق
سليم.. تعرفي ان اول مره حد يكون حاسس بيا
فيروز مسكت ايده بحب .. طبعا لازم احس بيك لانك احلي حاجة حصلت ليا انت مش صاحبي انت حبيبي و كل عيلتي
سليم نظر لى اديها و بعدها عنو و قام
سليم.. انا اسف يا فيروز بس لازم امشي عن اذنك
و مشي و فيروز قعدت تكسر كل حاجة قدمها بى انهيار
سليم ركب سيارته و قعد يمشي في الشوارع مش عارف رايح فين بس كل اللي يعرفه
( لا اعلم من انا و اين اذهب لكن ما اريد العالم و ضرچته ما اعود اعرف من انا و اين اذهب لكن كل اللى اراه انى تعبت تعبت من كل شئ تعبت من حالي)
و عند عشق فى وسط العتمة و الظلام
عشق
و عند عشق كانت في وسط العتمة و الظلام ايوة كانت قعدة في غرفة امها و بتبكي بحزن
عشق و هى بتعيط.. ياريتني ما حبيته ياريتني ما حبيته كسرلي قلبي يا امي كسرلي قلبي
عشق مسحت دموعها و بتقول بى توعد.. بس وحيات حبي ليه و حيات قلبي اللي كسره ل يدوقك نفس الوجع
و راحت عشق على غرفتها خدت شور و قعدت تزاكر و بعد وقت جاه سليم
سليم.. لسه صاحية يا عشق
عشق من غير ما تنظر لى سليم.. انت شايف ايه
سليم اتعصب لان حس انها تجاهلته.. هو انا مش بتكلم
عشق .. ممم و انا سمعك عايز ايه تانى و بعدين مش معقول سيب مستقبلي و اضيع وقتي مع ولا بلاش
عشق قامت من على المكتب بتاعها و كانت متجاه لى السرير لكن شدها ليه
سليم نظر ليها.. انا اسف
عشق ببرود .. تمام محصلش حاجة سبني علشان عايزة انام
سليم حرك ايده على وجهها.. مهمة تعملي و مهمة قولتي لسه الطفلة البريئة اللى مش بتعرف تزعل ولا تعاقب
عشق.. بس اتغيرت يا سليم و اوى كمان
سليم فجأة بقا قريبا منها لكن عشق زقته بعيد عنها.. ااابعد عني و لازم تعرف انى مش لعبة علشان تتحكم فيها تسبها وقت ما تحب و تلعب بيها وقت ما تحب هااا انا عشق حط ده في بالك
و راحت نام عشق أما سليم ف تلفونه رن
سليم.. الو يا فيروز
فيروز.. سليم انت كويس مشيت ليه
سليم.. معلشي يا فيروز بس كنت تعبان شوية
فيروز.. طب انت كويس دلوقتي عشق مزعلك في حاجة
سليم.. انا كويس يا فيروز خلي بالك من نفسك انا ها قفل علشان انام دلوقتي باي
وقفل سليم مع فيروز و نام في كمان و في اليوم التالي في الشركة في مكتب سليم
فيروز.. طب ممكن تهد
سليم بعصبية.. اهد ايه و زفت ايه بقولك بقت بترد عليا كلمة بى كلمة عشق الطفلة بترد عليا
فيروز قامت من على الكرسي و اتجهت ليه و بقت قريبا منه جدا فجأة اتفتح الباب
سليم و فيروز بصدمة
سليم و فيروز بصدمة
كندة .. هلو شباب
فيروز بدهشة.. كندة ايه اللي جابك
كندة اتجهت ليهم و كانت ها تحضن سليم لكن هو بعدها عنو
فيروز. نزلتي مصر امتي
كندة .. امبارح بس قولت اعمل ليكم مفاجاه مفاجأة مش لطيفة خالص
سليم بضيقه.. بالعكس بس انتى جيتي في وقت شغل
كندة تنظر لى فيروز بى غل.. واضح كتير
كندة نظرت لى سليم بحب
فيروز.. سليم أنا عامله حفلة صغيرة بكرا بالليل بالنسبة جوازك و شركاتنا مع بعض أرجو انك متكسفنيش
كندة بغضة.. وااااات انت اتجوزت يا سليم من غير ما تقولي
فيروز بابتسامة.. لانه من زمن اوى من قبل ما يعرفك و طبعا الحب الحقيقي دايما بيكون هو الحب الاول ( و تنظر لى سليم) كلامي صح يا سليم مش كده
كندة خرجت بى غضب و مازن كان داخل نظر لى كندة اللى طالعة من مكتب سليم بغضب
مازن .. ( هو سليم بيحب كام واحدة بالظبط يا نهارك اسو يا سليم لم عشق تعرف) جيت في وقت مش مناسب ولا ايه
فيروز بعدت عن سليم.. طب يا سليم اذتاذن انا عن اذنكم
سليم.. اتفضلى
و خرجت فيروز
مازن.. حظوظ حظوظظ
سليم.. جاي ليه يا مازن
مازن .. جاي اشوف اخويا الكبير اللي مجنن بنات العالم معاه
سليم نظر لى بطرف عينه.. ماززن
مازن.. اه جيت علشان ندي
سليم.. مالها الهانم
مازن.. اتصلت بيا من مكتب عميد الكلية لان حصلت مشكلة مع عشق
سليم.. نعمم طب عشق كويسة
مازن .. والله ما عارف انا حبيت اقولك
سليم خد تلفونه و طالع من المكتب بى لهفة و بعد وقت وصل سليم لى الكلية و دخل مكتب العميد
سليم.. سليم الجارحي اخ الطالبة ندى الجارحي و زوج المدام عشق الجارحي
عشق نظرت لي بغيظ
العميد .. اهلا وسهلا بى حضرتك استاذ سليم
سليم قعد .. اهلا بيك ندى اتصلت و قالت انها في مشكلة خير
العميد .. الانسة دائما بتجي متاخر و مش بس كده لا دى كمان بترد علي الدكتور بتاعها لدرجة تقولو انت دكتور فاشل
ندى .. ما هو اللى غلط فيا الاول و اتسبب في اهانة ليا قدام كل زمايلي و كل مرة يطردني من المحاضرة من غير سبب
سليم نظر لى ندى .. ندى خلاص و المدام عشق ايه داخلها في الموضوع
العميد.. لااا المدام بقا الرقة كلها لدرجة أنها تمد ايديها على زميلها هل دى اصول يا مدام عشق
عشق.. هو اللى ابتدا الاول
العميد بزعيق.. و هل ده من احترام ولا اصول بنت ناس ضيقك تجي و تقولي ليا و انا اتصرف
عشق بسخرية.. والله مممم زى منة كده لم اضربت قدام الكلية و حضرتك متكلمتش حاضر المرة الجاية ها سيبه سئ ليا و ها سكوت و ها قول لى حضرتك مع ان مش ها تعمل حاجة بس اوكي
العميد.. اظهر ان اهلك مكنوش فاضيين يربكي
سليم بثبت.. ياريت لم تتكلم معهم تتكلم بى هدوء تاني حاجة ل عاش ولا كان اللى يرفع صوتهم عليهم مهما كان مين
العميد.. انتوا مرفودين يا هوانم
سليم قام .. تشرفنا يا دكتورا يلا يا بنات
و طالع سليم و البنات من الكلية و في سيارة سليم
سليم و هو مش طيق نفسه.. لا مانا مش السوق بتاع حضرتكم واحدة فيكم تترزع جانبي
ندى.. اوو على الفصلان مش قادرة اقوم انزلي يا عشق اقعدي قدام
عشق.. و انا مش قادرة انزل
و قعدت عشق و ندى يتخنقو و اخيرا عشق قعدت من قدام و بعد شوية اخيرا وصلوا لى القصر و كل واحدة راحت على غرفتها و في غرفة عشق عشق راحت التواليت و قعدت تبكي
و في غرفة ندى
سليم.. اسم الواد ده ايه
ندى .. ك كريم الشاب اللي اتقدم ليها
سليم.. تمام و الدكتور
ندى .. عامر
سليم خرج بغضب و عمل تلفون و بعد شوية و في غرفة سليم
سليم .. عشق
عشق.. ممم نعم جاي تكمل انت كمان
سليم اتجاه ليها و وقف قصادها... تو انا بس مش عايزك تزعلي
عشق .. مش فارقة مانا طول عمري زعلانه ايه الجديد في الموضوع
سليم.. الجديد انى بقيت معاكي
عشق نظرت ليه.. انت اول ما داس عليا انت دوست عليا بى الاوي يا سليم
سليم.. عارف انى جرحتك بس والله انا ندمت عشق انا بحبك ليه مش عايزة تصدقيني
عشق.. لانك كداب يا سليم كداب انت عمرك ما حبيتني و ياريت تسبني في حالي عن اذنك
و خرجت عشق و فى المساء عند فيروز فيروز قامت تفتح الباب
فيروز اختفت ابتسامتها
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا