رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس وعشرون رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون الأخير للكاتبة سلسبيل
كوبك وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون الأخير للكاتبة سلسبيل كوبك
رواية إمرأة في عصمة صعيدي الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون الأخير للكاتبة سلسبيل كوبك
رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون
دنيا: في مين يا عمو؟
شاكر: في تسنيم هانم..
ديما عند اللحظة دي انهارت قوتها و اعصابها سابت و جاسر قام و مسكها و حضنها و هي مأبدتش بأي رد فعل...
دنيا(بدموع): انت بتهزر صح؟لا لا طنط تسنيم لا..
على: انت متأكد؟
جاسر(بقلق): ديما ديما ردي عليا متفضليش ساكتة كدة، متقلقنيش يا ديما..
ديما بصتله بدموعها اللي مالية وشها و مردتش عليه..
فتحية: يا عيني عليكي يا بنتي..
شاكر: كلهم راجعين مصر يا ديما فورا..
حازم: طيب يا عمي شاكر روح انت...
شاكر: طب لو عوزتوا اي حاجة ابعتوا ليا..
جملات: البقاء لله..
جاسر: ديما طب زعقي اتكلمي اعملي اي حاجة...
خالد: يا حبيبتي ردي علينا، بلاش الصمت ده..
ديما اغمي عليها فجأة على ايدين جاسر..
جاسر: حد يبعت لاي دكتور انجزوا..
جاسر شال ديما و طلع على اوضتها و نيمها على السرير...
دنيا: انا طلبت الدكتور...
حسن: كله على تحت سيبوهم يلا..
فتحية: لا حول و لا قوة الا بالله...
اسماء: هتعمل ايه المسكينة؟
جملات: ربنا يعينها هي و الحاج محسن يا رب..
دنيا(بعياط): طب طب ازاي طنط تسنيم حرام تروح كدة..
خالد: اهدي كل الامور هتتحل...
دعاء: طب و ديما؟
حازم: كلنا هنبقي معاها..
فيروز: ان شاء الله..
ايمن: ربنا يصبرها و يصبر اخوي...
ناصرة: الدكتور جه...
حسن: دخليه..
الباب خبط..
جاسر: ادخل..
الدكتور: فين المريضة؟
جاسر: اهي..
الدكتور بدأ يفحص ديما تحت نظرات جاسر...
الدكتور: هو ايه اللي حصل؟
جاسر: هو مش انا اللي المفروض اسألك..
الدكتور: انا شايف انخفاض ضغط الدم بشكل مفأجئ و ده بيحصل غالبا نتيجة صدمة اتعرضت ليها..
جاسر: تمام ايه بقي؟
الدكتور: في ادوية لازم تأخدها و لازم تكون في مكان هادئ علشان حالتها النفسية تتحسن و تنفذوا رغباتها و تبعدوها قدر الامكان عن اي حاجة تضايقها...
جاسر: طيب يا دكتور...
الدكتور: هي ممكن تفقد النطق علفكرة او يحصل شلل او يحصل اي حاجة، ممكن متتقبلش الصدمة..
افتح المحتوى المتبقي من خلال مشاهدة إعلان قصير، بفضل هذا أنت تدعم مكتب التحرير لدينا
شاهد إعلانًا قصيرًا وتابع القراءة
جاسر: بعد الشر...
الدكتور: دول شوية حقن لو فاقت و صرخت و زعقت كتير لازم تودوها الحقنة دي، بتعرف تدي؟
جاسر: لا..
الدكتور: خش اتعلم، اتفضل اهو اسماؤهم، عن اذنك..
الدكتور مشي و جاسر قعد جمب ديما و قعد يملس على شعرها و يقرأ قرآن بصوت واطي لغاية ما نام جمبها...
في الجنينة...
خالد: بتعيطي ليه؟
دنيا(بعياط): طنط تسنيم كانت امي التانية...
خالد: خلاص اعتبريني انا...
دنيا(بعياط): اعتبرك امي التانية؟
خالد: ليه شايفة سوسن قدامك؟
دنيا ابتسم بخفة على كلامه و بعدها كملت عياط..
خالد: ما هو انا لو كاتب الكتاب كان زماني حضنتك و نمتي..
دنيا: ليه حضنك منوم؟
خالد: تحبي تجربي؟
دنيا: انت شايف انا بقول ايه و انت بتقول ايه؟انت شخص مش مقدر..
خالد: و الله مقدر وحاسس بيكي و بديما...
دنيا: ليه؟
خالد: مفيش، اهدي و كل الامور هتتحل و كمان ده امر ربنا مش هعترض و كلنا هنموت...
دنيا(بعياط): انا خايفة لديما تعمل في نفسها حاجة..
خالد: متخافيش جاسر معاها...
دنيا: لا انا خايفة..
خالد: يا بنتي اهدي...
في اوضة فتحية و حسن..
فتحية: ربنا يصبرها يا رب، و يغفر لتسنيم..
حسن: اللهم امين، خير خير..
فتحية: البت صعبانة عليا اوي..
حسن: و عليا انا كمان خايف عليها اوي، البت مش مستحملة...
فتحية: يا تري هتعمل ايه؟
حسن: معرفش..
عدي فترة و ديما بدأت تفتح عنيها و تغمضهم...
ديما(لنفسها): انتي بتحلمي يا ديما متصدقيش..
ديما(لنفسها): ايوه ده حلم..
ديما بصت جمبها لقت حاسر محاوطها بايده ايد محاوط بيها خصرها و الايد التانية فوق رأسها...
ديما(لنفسها): لا مش حلم...
ديما بدأت تعيط من غير صوت و هي مش قادرة تطلع صوتها اساسا، و جاسر حس انها صحيت فتح عينه لقاها بتعيط بصمت..
جاسر: حبيبتي ممكن تتكلمي؟متفضليش تعيطي و بس اتكلمي طلعي اللي في قلبك...
ديما بصتله و خبت وشها في صدره و هي بتعيط..
جاسر: طيب خلاص حصل خير اهدي..
جاسر قعد يطبطب على ضهرها و باس رأسها...
جاسر: اللي حصل ده طبيعية الدنيا يا ديما، كلنا هنموت و كل نفس ذائقة الموت...
جاسر: لازم نتقبل هو ده حال الدنيا يا ديما...
ديما زادت من عياطها و هي مش قادرة تأخد نفسها...
جاسر: طيب بصي حاولي تهدأي و اتكلمي طلعي كل اللي في قلبك يا حبيبتي..
ديما هزت رأسها بنفي بمعني انها مش قادرة تتكلم...
جاسر: طب هنزل اجيب اي دواء مهدئ..
جاسر لسة هيقوم لقي ديما مسكت فيه اكتر و هي بتبصله بضعف، جاسر رجع مكانه تاني و حضنها و قعد يقرأ قرآن تاني بصوته المريح و ديما نامت تاني في حضنه...
-في الصباح الباكر..
محسن رجع هو و اولفت و محمد و رحلوا تسنيم على المستشفي لغاية ما يطلعوا تصريح الدفن من مصر...
حسن: معلش يا اخوي البقاء لله..
محسن(بحزن): عايز اشوف ديما...
جملات: البت يا عيني اغمي عليها امبارح اول ما سمعت الخبر..
دنيا(بعياط): ماما..
دنيا جريت على اولفت و حضنتها و قعدوا هما الاتنين يعيطوا..
اولفت(بعياط): خلاص يا حبيبتي لازم تبقي قوية علشان خاطر ديما..
دنيا(بعياط): طنط تسنيم كانت غالية عليا اوي..
محسن: انا انا هطلع اوضتي...
جملات: اجي معاك يا حاج؟
محسن شاور ليها بمعني لا و سابهم و طلع اوضته قعد يتفرج على البوم صوره هو و تسنيم و ديما و يعيط...
خالد: المفروض هتدفنوها امتي؟
محمد: النهاردة بليل في مقابر عائلتها...
حازم: طيب يا عمي..
محمد: انت مين؟
حازم: حازم يا عمي..
محمد: حمد لله بالسلامة..
دعاء: هو جاسر و ديما ليه مخرجوش من اوضتهم لغاية دلوقتي؟
فيروز: منعرفش انا صعبان عليا ديما اوي..
اسماء: ربنا يكون في عونها..
الكل: آمين...
عند ديما و جاسر...
ديما فاقت و بصت حواليها لقت جاسر صاحي و باصص ليها...
جاسر: اعملك حاجة؟
ديما هزت رأسها بمعني لا و كانت هتقوم بس جاسر مسكها..
جاسر: ديما طمنيني عنك يعني انتي مش قادرة تتكلمي و لا مش عارفة تتكلمي، طمنيني يا حبيبتي..
ديما رفعت اكتافها بمعني انها مش عارفة حاجة...
جاسر: طيب يا حبيبتي قومي خدي دوش دلوقتي عقبال ما اجيب الاكل، يلا..
ديما قامت و دخلت الحمام قعدت تعيط كتير و خدت دوش و خرجت ملقتش جاسر..
تحت..
خالد: ها يا جاسر طمنا اخبار ديما؟
جاسر: معرفش هي مش بتتكلم و الدكتور قال انها ممكن متتكلمش يحصل شلل غيبوبة اي حاجة ممكن تحصل ليها...
الكل اتصدم من كلام جاسر..
دنيا: طب و هنعمل ايه؟
جاسر: نبعدها عن ايه حاجة ممكن تضايقها او تزعجها..
محمد: طب هي كدة مش هتحضر الجنازة صح..
جاسر: معرفش...
اولفت(بعياط): ربنا يصبرنا يا رب...
محمد: الكل يطلع يلبس يلا..
الكل طلع يلبس هدوم للجنازة، جاسر طلع لقي ديما بتلبس هدومها لف وشه الناحية التانية..
جاسر: اسف مكنش قصدي..
جاسر فضل واقف و ضهره لديما لغاية ما لقاها بتحط ايديها على كتفه..
جاسر: انتي هتروحي؟
ديما هزت بمعني اه...
جاسر: طيب، هدخل البس انا..
ديما لبست فستان باللون الاسود قصير و فوقه جاكت باللون الاسود قصير لغاية الركبة و قفلته بحيث انه يبان انها لابسة الجاكت بس و لبست صندل باللون الاسود بكعب بسيط و سيبت شعرها على ضهرها
ديما نزلت لقت الكل جاهز و لابس اسود، ديما دورت بعنيها على محسن بس ملقتهوش...
اولفت(بعياط): ديما..
اولفت راحت ناحية ديما و حضنتها...
اولفت(بعياط): ادعيلها هي في مكان احسن..
دنيا: ديما انتي كويسة؟
خالد: معلش يا جلب اخوكي..
محسن(بدموع): ديما...
ديما جريت على محسن وقعدت تعيط في حضنه و جاسر نزل على المنظر ده..
محسن: معلش يا حبيبتي، ادعيلها..
محسن: معلش معلش هي سابتنا بس هي معانا في قلوبنا يا حبيبتي...
محسن: خليكي قوية كلنا جمبك يا حبيبتي..
و الكل راح ركب العربيات و كان جاسر طول الطريق ماسك ايد ديما و ديما حاطة رأسها على ازاز العربية و بتعيط بصمت...
و رحوا للمستشفي و نقلوا الجثة للعربية و وصلوا للمقابر...
جاسر: لو مش قادرة خليكي هنا..
ديما فتحت باب العربية و نزلت و الرجالة راحت تشيل التابوت، جاسر و حازم و خالد و حسن و محسن و محمد و ايمن و على كانوا ساندين التابوت، و وراهم الستات في اللي بيعيط و دنيا و دعاء و فيروز بيسندوا ديما علشان متوقعش...
-و دفنوها و رجعوا البيت، الكل رجع الصعيد ماعدا جاسر و خالد و حازم و دنيا و جملات...
-و ديما مش بتأكل لكن جاسر بيغصبها على الاكل، و بيخلوا محسن يأكل علشان خاطر ديما، و كل شوية حسن بيتصل يطمن عليهم، و دنيا بتفضل تقعد مع ديما تقول مواقف مضحكة و ديما مبتبديش بأي رد فعل و مش بتتكلم، خالد يفضل يتكلم بس برضو زي ما هي، جملات بتواسي محسن..
-عدي اربعين يوم...
جاسر(بقلق): فين ديما؟
خالد: هي مش كانت معاك؟
جاسر: كنا نايمين و صحيت ملقتهاش...
دنيا: اومال راحت فين؟
محسن(بحزن): مش هقدر على فراق تسنيم و ديما يا جاسر...
جملات: اهدوا هتلاقوها حبت تتمشي لوحدها...
حازم: و العمل دلوقتي؟اتصلت بيها؟
جاسر: اه..
ناصرة: ديما عند حمام السباحة...
محسن: الحمد لله انها موجودة..
جاسر: هروحلها انا..
خالد: طيب...
جاسر راح لحمام السباحة لقي ديما بتعوم بانسجام و كتمت نفسها تحت الماية كذا مرة و طلعت رأسها..
جاسر كان هيمشي و يسبها لوحدها..
ديما: جاسر..
جاسر وقف بسرعة و هو مصدوم..
جاسر: نعم؟!انتي نادتيني صح؟ردي بس..
جاسر(بفرحة): اتكلمتي صح؟
ديما: اه الحمد لله...
جاسر: و الله من الفرحة ممكن اجي انط معاكي..
ديما: طيب..
ديما مدت ليه ايديها جاسر كان لسة هيطلعها لقاها بتشده للماية..
جاسر: يا مجنونة انتي عبيطة يا بت..
ديما: عندك مانع؟
جاسر(بعصبية): ديما مينفعش كدة..
ديما قربت لعنده و حاوطت بايديها رقبته..
ديما: تمام يا جاسر بيه، تؤمر بحاجة تانية؟
جاسر: و ربي يا ديما لانفخك..
ديما لسة هتبعد عنه بسرعة لقته ماسكها جامد و عمال يزغزغ فيها و ديما بتضحك..
جاسر: ياااااه اخيرا شوفنا ضحكتك و سمعنا صوتك..
ديما(برفعة حاجب): كان يفرق معاك؟
جاسر: طبعا..
ديما: ليه يا تري؟
جاسر قرب ديما منه جامد و قرب من ودنها..
جاسر(بهمس): لاني و لاول مرة احس بان وجودك نعمة في حياتي و لاني لاول مرة احس ان ضحكتك بتفرق معايا و ان صوتك واحشني جدا و اني..
ديما(بتوهان): انك؟
جاسر(بهمس): اني بحبك..
جاسر باس رقبة ديما، و ديما كانت بتفكر في كلامه و تايهة...
جاسر(بهمس): تقبلي تكملي حياتك معايا؟
خالد: ايه يا عم الحنين تحب نجيب اتنين لمون؟
حازم: لمون ايه انا بقول يطلعوا فوق احسن...
جاسر(بحدة): امشي ياض منك ليه..
ديما(باحراج): انتوا فاهمين غلط علفكرة يعني هو بس اللي فاهمين يعني..
دنيا: يا اختي كميلة و انتي محرجة..
جملات: مضايقنهم ليه ياض منك ليه و انتي يا بت..
دنيا: انا عملت حاجة...
جاسر: لا احنا...
جملات: حمد لله على سلامتك يا ديما...
ديما: الله يسلمك يا طنط..
جاسر: طب يلا نطلع بدل ما نأخد برد..
ديما: طيب..
حازم: اول مرة اشوف حد بيعوم بهدومه...
ديما: انا..
ديما و جاسر طلعوا بسرعة و كل واحد دخل حمام و استحموا و خرجوا...
جاسر: مش ناوية تغيري؟
ديما: اه قريب ان شاء الله..
جاسر: تمام براحتك، يعني احم مردتيش عليا..
ديما: اه قريب ان شاء الله..
جاسر: ايوه اللي هو امتي؟
ديما: قريب و خلاص، ابعد..
جاسر: ديما اتعدلي و جاوبي عليا..
ديما: عن اذنك..
ديما لسة هتمشي جاسر مسك ايديها و رجعها تانية..
جاسر: لا انا عايز رد...
ديما: بعد فرح دنيا و خالد و حازم و دعاء، يلا باي..
جاسر: انا لسة هستني انتي مجنونة..
ديما: طب ابعد عني بقي، هشوف بابا..
جاسر: طيب..
ديما سابته و مشيت و راحت لوالدها...
محسن: حبيبتي جيتي؟
ديما(بابتسامة خفيفة): اه يا حبيبي..
محسن: تعالي تعالي..
ديما: عامل ايه؟
محسن(بدموع): وحشتني اوي يا ديما..
ديما خدت والدها في حضنه و قعدت تطبطب عليه..
ديما: اومال انا روحت فين يا بابتي..
محسن: لما قالولي انك اتكلمتي انبسطت اوي..
ديما: كنت عايزة اتكلم علشان اكلمك انت، و اخدت قرار عايزة اقوله لحضرتك...
محسن: قولي يا حبيبتي..
ديما: مبدأيا كدة توعدني انك ترجع زي الاول و تروح للست الغلبانة طنط جملات..
محسن: قولي قرارك يا ديما..
ديما: لا توعدني انك تكلم طنط و تبدأ صفحة جديدة..
محسن: تمام يا ديما..
ديما: انا قررت قرارين تمام..
محسن: قولي يا بنتي..
ديما: ...
محسن: ايه الجمال ده موافق طبعا يا بنتي..
ديما: شكرا يا بابتي بحبك..
ديما باست خد والدها و قامت خرجت..
محسن: ربنا يهديكي..
ديما خرجت و نزلت لتحت..
ديما: دنيا عايزاكي..
دنيا: عيوني..
ديما(بهمس): ايه رأيك...
دنيا(بفرحة): الله و انا و انا...
ديما: مستعدة؟
دنيا: اه...
خالد: بتخططوا لايه؟
ديما: مفيش هنزور واحدة صاحبتنا..
خالد: هنوصلكوا...
دنيا: لا لا لا...
حازم: يبقي انتوا مش رايحين بقي تزوروا واحدة صاحبتكوا..
ديما: لا رايحين متخافش و هنأخد السواق..
جاسر: رايحة فين انتي استأذنتي مني اساسا؟
ديما: لا كنت بخطط و بعدين هأجي اقولك..
و بعدين ديما بصت لدنيا بندم...
ديما: و انت مين اساسا علشان اخد اذنك؟ايه ده يا ربي..
ديما سابته و دنيا وراها و مشيوا...
دنيا: يلا نلبس...
ديما: طيب..
دنيا و ديما لبسوا هدومهم و نزلوا..
جاسر: اسم صاحبتك و العنوان و كل حاجة، يلا..
خالد: يلا انجزوا باصين لبعض ليه؟
ديما قربت من جاسر و باسته على خده و مسكت دنيا و طلعوا جري علطول...
حازم(بضحك): ثبتتك..
جاسر(بصدمة): هي ديما عملت كدة؟
خالد: هو احنا هنقف نستغرب كدة و نسيبهم...
جاسر: انا واثق فيها...
-بعد فترة...
محسن: ها البنات جم؟
حازم: هو انت كمان عارف هما فين؟
جاسر(بعصبية): و الله لما ترجع بقالها خمس ساعات بره..
خالد: لا و دنيا حتى مش بترد على التليفون...
جملات: ما تهدوا شوية، شوية و جايين كلوا..
جاسر(بعصبية): ليه ملهاش راجل هي و لا متجوزة سوسن؟
حازم: ما تهدوا...
الباب خبط، ناصرة فتحت الباب...
ناصرة: بسم الله ما شاء الله..
دنيا(بضحك): عاملة ايه؟
ديما: يلا يلا ندخل..
ديما: مساااااااء النوووووور...
جاسر(بعصبية): انتي يا هانم ايه اللي...
جاسر سكت لما شاف ديما و اتفأجي..
خالد: ايه ده؟!
دنيا: عجبكوا؟
جاسر قرب من ديما و ديما بصاله..
ديما: احم في ايه؟
جاسر(بفرحة): ايه الجمال ده؟بسم الله ما شاء الله ربنا يحفظك..
جاسر باس رأس ديما و حضنها...
خالد: عن اقتناع يا تري؟
دنيا: اه...
ديما و دنيا كانوا لابسين فستان طويل بكم باللون السماوي و اطراف الفستان باللون الابيض و طرحة باللون الابيض و صندل باللون الاسود بكعب و روچ هادئ باللون الوردي و كحل اسود...
جملات: قمرات و الله، بسم الله ما شاء الله..
ديما(بهسم): سيبني اروح احضن بابا..
جاسر(بهمس): طب ما تعتبريني بابا..
ديما: ظريف..
ديما سابت جاسر و راحت حضنت باباها..
دنيا: من غيري..
محسن: تعالي يا روحي..
ديما: هطلع انا باي..
دنيا: و انا الحق اروح باي..
جملات: ربنا يهديكوا..
ديما طلعت جري على اوضتها و و قلعت الطرحة..
ديما: ايه ده الجو كان حر اوي..
ديما شغلت التكيف و هي قاعدة عمال تهوي على نفسها، جاسر دخل عليها..
جاسر: هتتعودي..
ديما: طيب..
جاسر: بس كنتي قمر..
ديما: طيب..
جاسر(بتردد): ديما مردتيش عليا..
ديما: موافقة..
جاسر: بسهولة كدة؟
ديما: بص انا حسبتها قولت ان الحب مش كل حاجة هنبقي زوجين عادي يعني..
جاسر: بس انا بحبك..
ديما: تصبح على خير يا جاسر..
ديما سابته و راحت الحمام و خرجت لبست ترنج بيتي قصير و نامت، و جاسر مكنش عارف يعمل ايه، راح نام جمبها و حضنها..
و بعدين في نص الليل...
ديما كانت بتتقلب في السرير بتاعها و فجأة..
ديما(بصريخ): عاااااااااااااااااااااا...
الفصل السابع والعشرون
جاسر(بخضة): في ايه؟
ديما(بخوف): حرامي..
شخص: اسكتي يا ست انتي...
جاسر(بحدة): خبي جمسك و شعرك..
جاسر(بحدة): انجزي..
ديما نزلت تحت البطانية و خبت نفسها..
شخص: انا جاي هأخد كام حاجة و همشي احسنلكوا تسكتوا بقي..
جاسر: مش لو عشت الاول..
جاسر قام زق الراجل على الارض و نزل عليه ضرب..
ديما(بخوف): خلاص؟
جاسر رمي لديما الاسدال..
جاسر: البسيه و انزلي ورايا...
ديما: هتسبني لوحدي؟
جاسر: انجزي..
ديما لبست الاسدال بسرعة، و جاسر خد الحرامي و نزل بيه و ديما وراه..
جاسر: انت يا زفت خدوه و وده على القسم..
حارس: حاضر يا بيه..
ديما: هو ايه؟انا مش هطلع فوق تاني انت بتحلم..
جاسر: ليه جنابك؟
ديما: كدة انا بخاف..
جاسر: طيب بلاش لعب عيال و اساسا كلنا هنمشي قريب و هنرجع الصعيد...
ديما: ايه ايه صعيد ايه يا باشا دي اللي هروحها..
جاسر: هو مش انتي موافقة ترجعيلي؟
ديما: اه بس لسة مش دلوقتي..
جاسر(بسخرية): اومال امتي يا هانم؟
ديما: لما يجيلي مزاج..
جاسر: اه يا حرام..
جاسر شال ديما بسرعة و طلع بيها..
ديما: مجنون..
جاسر: شكرا..
ديما: انا خايفة اروح الاوضة ممكن يبقي في حرامي تاني..
جاسر: لا متخافيش...
ديما: طيب..
جاسر طلع الاوضة و حط ديما على السرير و ديما لسة هتقلع الاسدال...
جاسر: نامي بيه..
ديما: نعم؟!
جاسر: ما هي مش ناقصة حد يجي يشوف شعرك و لا جمسك يعني..
ديما: يعني منامش براحتي؟
جاسر: براحتك..
ديما قلعت الاسدال و نامت بس لقت جاسر بيشدها لحضنه و مخبي رأسها في صدره و مغطيها بالبطانية..
ديما: كدة هفطس..
جاسر: نامي و متركزيش..
ديما: عيل رزل..
جاسر(بهمس): بس حضني حلو..
ديما(باحراج): خالص..
جاسر: عارف عارف..
جاسر: بس غريبة محدش صحي مع ان صوتك كان عامل زي الكلب...
ديما(و هي بتضربه في كتفه): يا رزل انا صوتي صوت انوثي و ناعم كدة و كيوت و رقيق...
جاسر: طيب صادق يا كداب..
ديما: هنزعل يا جاسر..
جاسر(بضحك): خلاص خلاص حبيبتي زعلانة معلش..
جاسر باس رأسها و شدد عليها و هي في حضنه و ناموا...
-في الصباح الباكر..
دنيا: يا اهل البيييييييت..
خالد: صوتك مزعج..
دنيا: ايه يا بابا انا كلمتك؟
خالد: بابا!
دنيا: وسع فين عمو محسن؟فين ديما؟
حازم: مفيش فين حازم؟!
دنيا: لا طبعا يا حبيبي..
خالد(بغيظ مكتوم): حازم تعالي معايا..
خالد مسك حازم من دراعه جامد و مشيوا من قدام دنيا..
حازم(بهمس): ايه يا عم بتغير؟
خالد: ما تحترم نفسك..
حازم: عملت حاجة؟!
خالد: بطل كلام علشان مقتلكش..
دنيا: هما راحوا فين دول؟
دنيا: دادة ناصرة يا دادة..
ناصرة: نعم يا حبيبتي..
دنيا: ايه هي بنتك مش هتتجوز عايزين نفرح..
ناصرة: انا خليتهم يأجلوا الفرح..
دنيا: لا هي ديما اهو فاقت متشغليش بالك..
ناصرة: بس..
دنيا: لا لا احنا عايزين نفرح يلا بقي هنبقي نظبطها يا بطة انتي..
محسن: صباح الخير..
دنيا: صباح الفل و الياسمين بقولك ايه ما تتجوزني و الله و انا اسعدك...
محسن(بضحك): يا بت بطلي شوية..
دنيا: اهو ضحكت يبقي موافق..
محسن: طيب يا لمضة شوفي انتي هتتجوزي خالد امتي، و يلا علشان هنحضر فرح بنت دادة ناصرة و هنروح الصعيد...
دنيا: انا مش هروح، هو انا بيتي هناك؟
محسن: اه لانك هتتجوزي خالد و فرحك انتي و دعاء هيبقي في البلد...
دنيا: اوف طيب..
خالد: شايفك معترضة جنابك..
دنيا: و ليه معترضش ايه مش من حقي و لا مش من حقي..
خالد: الصبر جميل يا دنيا..
دنيا: وريني يا بابا..
عند جاسر و ديما...
جاسر صحي ملقاش ديما جمبه قام اتعدل بسرعة لقاها بتخرج من الحمام..
جاسر: صباح الخير..
ديما: صباح النور..
جاسر: انتي راحة فين؟
ديما: نازلة..
جاسر(بعصبية): نعم يا اختي!
ديما(بخضة): في ايه انا عملت ايه؟
جاسر: و بالنسبة للبنطلون اللي مبين رجلك و التي شيرت النص ده و كمان بشعرك اسمي الكلام ده ايه؟
ديما: يا ابني ما هو انا مش هطلع من البيت هلبس كدة و كمان كل اللي تحت عادي يعني بابا و خالد..
جاسر: و بالنسبة لحازم ايه؟هتلبسي طقية الاخفاء قدامه مثلا..
ديما: حازم يعتبر اخويا..
جاسر: البسي الاسدال و الا و قسما بالله يا ديما لازعلك...
ديما: اوف طيب..
جاسر: و متنزليش الا لما اطلع من الحمام..
جاسر دخل الحمام و ديما قاعدة عمالة تشتمه و متعصبه...
و بعد فترة جاسر خرج لقاها لابسة الاسدال مسك ايديها و نزلوا...
جاسر: صباح الخير..
الكل: صباح النور..
ديما: اهلين يا جدعان، فين الاكل؟
محسن: يلا يا حبيبتي و دادة ناصرة هتجيب الفطار..
دنيا: ها الفرح هيبقي امتي؟
حازم: فرح مين؟
ديما: انا شايفة هو اخر الاسبوع ده، علشان دعاء يبقي فاضل شهر و تخلص امتحانات، و تتجوز هي و دنيا..
محسن: فكرة حلوة..
دنيا: الجزء الاول احلي بسسسسسسس...
ديما: تافهة..
حازم: اخبار الحجاب ايه؟
ديما: بيسلم عليك و بيقولك تحب تجرب..
حازم: يا الله بموت من كتر الظرافة بموووووت...
محسن: خلاص بقي..
خالد: خلاص هنكلم الحاج و هنرجع الصعيد بعد اسبوع...
جاسر: اه...
محسن: اومال فين جملات مختفية؟
ناصرة: في المطبخ..
محسن: ليه مش بتأكل معانا؟
ديما: احم احم...
ديما قربت من ابوها و اتكلمت بصوت واطي..
ديما(بهمس): طبعا ما هي مش لاقية اهتمام من جوزها و زعلانة و حزينة، روح صالحها اخرجوا اتلحلح شوية..
محسن(بصدمة): اتلحلح!
ديما: يعني سبت المفيد و مسكت في اتلحلح..
محسن: مين دي؟
جاسر: ادي واحدة لقيناها في الشارع و عطفنا عليها..
ديما: ظريف من كتر الظرافة بموت..
جاسر: طيب و لسة عايشة ليه؟
ديما(بعصبية): انت عايزني اموت طبعا ما انت عايز ترجع لحبيبة...
ديما كانت هتكمل كلامها بس سكتت و سابتهم و مشيت...
-ديما كانت هتقول: طبعا ما انت عايز ترجع لحبيبة القلب سارة...
حازم: متزعلش يا جاسر هي مش قصدها..
جاسر(بابتسامة باهتة): عن اذنكوا..
جاسر قام و راح الجنينة قعد يتمشي فيها...
دنيا: هما مش كانوا اتصالحوا؟
خالد: معرفش دول بألف حال..
محسن: انا قايم اشوف جملات..
محسن قام و راح المطبخ..
محسن: جملات..
جملات(بحزن): نعم يا حاج..
محسن: بصي يا جملات انا عارف انك زعلانة او حاسة بحاجة و انا مش عارف اعوضلك الحاجة دي اسف، بس تسنيم كانت حبي الاول و سايبة اثر فيا، وجودك جمبك مقويني بلاش تزعلي مني انا اسف..
جملات: متقولش كدة يا حاج، انا تحت امرك في اي وقت يا حاج انت راجلي و سندي...
محسن قرب من جملات و حضنها و باس رأسها..
عند ديما...
ديما(بعصبية): هو اللي استفزني و كمان انا انا هعرف منين يعني ان هو مبقاش يحبها..
ديما(بعصبية): ما هو الموضوع يضايق بس كدة..
ديما: بس انا ضايقته اوف..
ديما(بعصبية): ما يضايق براحته و لا يهمني...
ديما(بعصبية): انا ليه مضايقة ها انا ليه مضايقة انا لازم اكون هادية عادي..
ديما خدت زفير و شهيق و حاولت تهدي نفسها..
ديما(بابتسامة مصطنعة): انا هادية اهو انا هادية..
ديما(بعصبية): بس برضو الموضوع يضايق...
ديما غير هدومها ل بيجامة باللون الاسود و فيها نقط بيضة عبارة عن قطعة واحدة بنطلون و تي شريت بس قطعة واحدة و بحمالة رفيعة و رفعت شعرها لفوق و نزلت كذا خصلة و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عنيها و لبست سلسلة رقيقة شيك.
-ديما بعد ما غيرت هدومها شغلت موسيقي هادية و طلعت كتاب و عملت قهوة(في الاوضة في ماكينة قهوة) و قعدت على الكنبة و بدأت تقرأ بانسجام و تشرب من القهوة...
عند جاسر..
جاسر كان بيتمشي و لقي حد ماشي جمبه..
جاسر: حازم سيبني دلوقتي بعد اذنك..
حازم: طول ما انت بعيد عن ديما هتفضل تفكر في سارة، مش عيب تحب مرتين العيب انك متتعلمش من حب المرة الاولي...
حازم: يعني الفرق بين تالين خطيبتي القديمة و دعاء اختك فرق السماء و الارض، تالين سهر خروجات فلوس مظاهر كله صناعي، اختك احترام و ادب و ذوق مظهرها طبيعي..
حازم: الفرق بين ديما و سارة كدة بس اينعم ديما كانت بتهسر و بتخرج و بتلبس براحتها بس اتغيرت و بتتغير و فوق ده كله قلبها نقي و طيب، و سارة كانت بتلبس محترمة و محتشمة بس قلبها اسود زي الفحم عمرها ما حبتك كانت شيفاك الكوبري اللي هتعدي من عليه، اما ديما شافتك الحضن الدافئ اللي هتحس معاه بالامان...
حازم: قارن بين دي و دي في كل حاجة هتلاقي ديما بتكسب و سارة بتخسر، انسي سارة هتحب ديما هي هتجبرك انك تحبها، مع اني شايف في عيونك حب ناحية ديما بس انت مش عارف تظهره..
حازم: ديما كانت بتتمني راجل حنين رومانسي جدع شهم، و كمان ده انت متعلم بره تقدر توفق بين ده و ده يعني مش لازم قدامنا..
جاسر: من امتي العقلية دي يا واد يا حازم؟
حازم: طول عمري..
جاسر: مكنتش اعرف، هبقي اخد بالي غور بقي..
حازم: ماشي ماشي خدت مصلحتك ماشي...
عند دنيا...
دنيا: بصي يا دادة الطقم ده حلو صح؟
ناصرة: حلو..
خالد: شفاف..
دنيا: انا خدت رأيك..
خالد: قولت شفاف شوفي غيره انتي محجبة..
دنيا: اوف طيب..
دنيا: طب بصي ده يا دادة..
خالد: ضيق..
دنيا: هو انت دادة ناصرة..
خالد: لا جوزك المستقبلي..
دنيا: اه ابقي احلم..
خالد: الصبر جميل..
دنيا: دادة ده حلو و مش هغيره محترم و طويل و واسع..
خالد: هو حلو..
خالد(بابتسامة مستفزة): بس مش هتلبسيه..
دنيا(بعصبية): انت مالك بقي الله؟انت رزل اوي..
خالد: ايوه عارف، بس برضو مش هتلبسيه..
دنيا: ليه لتكون حبيبي و غيران عليا..
خالد: لا، مش هتلبسيه تمام..
دنيا: ياض جايب الرزالة دي منين؟
خالد: هبقي اجبلك حبة، و برضو مش هتلبسي الفستان ده...
دنيا: اومال هلبس ايه؟
خالد: هاتي انقيلك..
دنيا: ابدا..
دنيا سابته و روحت علطول...
ناصرة: حضرتك معترض ليه؟
خالد: هيبقي حلو اوي عليها...
ناصرة: اه علشان كدة..
خالد: اومال فين الحاج؟
ناصرة: هو و الحاجة ناصرة خرجوا..
خالد: تمام..
خالد: امسك حرامي...
جاسر: مش فاضيلك ورايا اختك اخلصها و اجي، اختك رقم واحد في التعب..
حازم(بهمس): ظبطته بالكلام..
خالد: اما نشوف..
حازم: و معاك في اي خدمة يعني..
خالد: لا يا اخويا مش محتاجك..
عند ديما...
جاسر فتح الباب براحة و دخل لقي ديما مشغلة اغنية رومانسية و بترقص عليها slow كأن قدامها شخص و بترقص معاه..
جاسر قرب من ديما من غير ما تأخد بالها و مسك ايديها قربها منها و بدأ يرقص معاها و ديما ده كله مغمضة عنيها كانت فاكرة نفسها بتحلم و بدأوا هما الاتنين يرقصوا لغاية ما ديما فتحت عنيها و لقت جاسر قدامها اتصدمت و كانت هتوقف رقص بس جاسر كمل رقص معاها و بدأوا يرقصوا و بيبصوا في عيون بعض..
جاسر(بهمس): مكنتش اعرف انك رومانسية كدة..
ديما(بهمس): و انت طلعت بتعرف ترقص slow حلو...
جاسر: لا علفكرة اعجبك..
ديما: انا آسفة لاني..
جاسر: هششش، انسي اي حاجة استمتعي باللحظة بلاش نكد..
ديما: طيب..
و بعدين ديما لقت جاسر بيشلها..
ديما: بتعمل ايه؟
جاسر: هتعرفي..
جاسر قرب من السرير و حط ديما عليه و قعد جمبه..
جاسر(بهمس): نسيتي الحاجة فتحية قالت ايه؟
ديما(بصدمة): بس..
جاسر قرب منها و(لخيالكوا)و...
-في الصباح الباكر...
جملات(بابتسامة): صباح الخير يا ولاد..
حازم: هي الشمس نورت و لا ايه يا جدعان؟
خالد: احترم نفسك دي امي..
دنيا: و احنا بنهزر معاها انت بتحشر نفسك ليه..
خالد: يا بت اخرسي..
دنيا: رزل..
جملات: خلاص ايه ده؟
دنيا: و اخيرا في فرح اخيرا هنفرح..
محسن: عاملين ايه يا ولاد؟
الكل: الحمد لله..
محسن: تمام، فين ديما و جاسر؟
حازم: اقولك بس متقولش لحد..
محسن: قول..
حازم: في اوضتهم..
محسن: لا يا شيخ، امشي يا ابن ال، من هنا...
حازم: ماشي ماشي خليك فاكرها..
محسن: فاكرها..
خالد: محدش طايقك امشي..
دنيا: لا انا بعشقه ملكش فيه..
خالد: يا حاج انا محترم وجودك..
محسن: دنيا خالد حازم خلاص...
دنيا: بابا و ماما مسافرين..
محسن: عارف و قالوا ليا اسافر معاهم قولت ليهم لا مش دلوقتي لما اطمن على ديما هي و جاسر هأخد جملات معاايا و نسافر..
الكل: تمام...
ناصرة: احم العريس خلي الفرح بكرة..
دنيا: و لا يهمك كل حاجة جاهزة اسااسا..
جملات: يعني هنسافر بعد بكرة..
خالد: تمام، كلنا جاهزين في اي وقت..
عند ديما و جاسر...
ديما بدأت تفوق و حست انها نايمة على جسم صلب و بعدين افتكرت اللي حصل امبارح و خبت وشها و بعدها رفعت وشها لقت جاسر نايم بهدوء..
ديما: انت يا استاذ جاسر انت عملت فيا ايه الله يخرب بيتك...
ديما: مكنتش اعتقد ابدا اني هحبك الصراحة يعني، بس ده نصيب يعني بص انا بحبك و بس...
ديما: معرفش اللي حصل صح و لا غلط بس متأكدة اني مش وحشة علشان متحبنيش..
ديما(بدموع): انا مش وحشة صح..
و بعدين ديما لقت اللي بيقلبها على ضهرها و بيفتح عيونه..
ديما(بصدمة): انت كنت صاحي؟
جاسر: اه، بس عايز اقولك انك مش وحشة انا اللي غبي لاني مصدقتكيش في البداية و مش عايز اشوف و لا دمعة في عنيكي فاهمة سواء بسببي او اي حاجة تانية..
جاسر(بغمزة): و كمان اللي حصل كدة كدة كان هيحصل يا مزتي..
ديما: طب وسع بقي يا رزل..
ديما زقت جاسر و قامت جري على الحمام و خدت دوش و خرجت و جاسر دخل وراها خد دوش..
ديما لبست جيية طويلة باللون الاحمر و فوقها تي شيرت بكم باللون الاسود و طرحة باللون الاحمر و صندل باللون الاسود و عقد حوالين رقبها و كحل حدد عنيها بس..
جاسر لبس بنطلون جينز و تي شيرت باللون الاسود و كوتشي ابيض و لبس بتاعته و حط البرفويم بتاعه
جاسر: جاهزة؟
ديما: ايوه..
جاسر مسك ايد ديما و بدأوا ينزلوا السلالم..
ديما: براحة بتجري ليه؟
جاسر: مفيش..
محسن: يااااااه اخيرا جيتوا افتكرنا انكوا هاجرتوا...
جاسر: احنا نعمل كدة برضو..
حازم: ايه الاخبار؟
جاسر: بخير الحمد لله..
ديما: انا جعانة وسعولي..
ديما راحت قعدت جمب دنيا و بدأت تأكل..
دنيا: فرح بنت دادة ناصرة بكرة..
ديما: تمام مش مشكلة..
جملات: ها يا حبايبي عرفتوا تناموا..
ديما: الحمد لله يا طنط..
خالد: كدة هنمشي بعد بكرة يا جاسر..
جاسر: تمام مفيش مشكلة...
خالد: و دنيا جاية معانا..
دنيا: لا هقعد هنا هستني بابا و ماما..
ديما: مينفعش يا دنيا...
دنيا: لا عايزة اقعد هنا..
ديما: لا...
حسن(بهمس): كله تمام؟
جاسر(بهمس): الحمد لله يا عمي..
حسن: الحمد لله..
ديما: ايه رأيكوا نخرج نسهر بره و نعمل شوبينج؟
دنيا: فكرة حلوة..
حازم: اشطا انا موافق..
خالد: تمام بس يكون مكان محترم..
ديما: ها يا بابا ها يا جاسر...
جاسر: معنديش مانع..
محسن: تمام طالما الكل موافق..
ديما: طب يلا يلا الكل لابس اهو..
جاسر: مستعجلين على ايه؟
ديما: يلا بس...
محسن: اسمع الكلام..
و الكل قام و ركبوا العربيات...
ديما و جاسر في عربية، و الباقي في عربية..
ديما: طب ما كنت تجيب حازم او دنيا معانا..
جاسر: لا يلا، اساسا في الصباحية العروسة مبتخرجش من اوضتها بس يلا..
ديما(باحراج): سوق و انت ساكت..
جاسر: ماشي يا جميل..
و بعد فترة وصلوا لمول...
دنيا: بصوا كل ثنائي هيروح يشتري الهدوم بتاعت بكرة، و نبقي نتقابل...
جملات: طيب..
ديما: بابا و طنط، خالد و دنيا، انا و جاسر...
حازم: طب و انا..
دنيا: مع نفسك..
حازم: يا عيال يا واطية...
جاسر: طب ما كلنا مع بعض..
محسن: طيب يلا...
و ديما و دنيا و جملات كانوا بيأخدوا ارآء بعض و الرجالة واقفة و باصة عليهم...
شخص: ايه ده مش معقول ديما القاضي و دنيا الانتيم..
دنيا(باستغراب): افندم؟
ديما: مين حضرتك؟
شخص: انا عادل صاحبكوا، بس انتوا اتغيرتوا اوي و بقيتوا قمرات و عسلات..
ديما(بهمس و خوف): التور الثور جاي..
دنيا(بهمس و توتر): التور الثور التاني جاي وراه...
ديما: طب امشي قبل ما تموت بقي..
عادل: ابدا لازم احضنكوا..
-عادل لسة بيقرب على ديما و يحضنها لقي اللي لف دراعه ورا ضهره...
عادل(بوجع): ايه ده انت مين ابعد..
جاسر(بغضب): انا جوز الهانم يا ظريف..
جاسر ضربه برأسه مرة و اتنين و تلاتة و ضربه برجله و وداه لخالد...
خالد: و انا بقي خطيب الهانم...
-خالد كمل على بقية الراجل(كان لسة شاب يا عيني؟)..
ديما(بتوتر): طبعا لو قولتلك اني مش فاكراه اصلا مش هتصدقني صح...
دنيا(بتوتر): احنا كنا في حالنا هو اللي جه..
حازم و محسن قاعدين عمالين يضحكوا من بعيد..
جملات: جاسر خالد البنات مش ذنبهم...
موظف: هو كدة ده مات..
ديما: و الله يا اخويا ما اعرف..
حازم و محسن و جملات ضحكوا عليها...
جاسر: لينا بيت يلمنا يا ديما، انجزي شوفي هتلبسي ايه..
خالد: اصبري بس و لما اتجوزك هطلع القديم و الجديد الصبر جميل يا دنيا...
جاسر(بحدة): يلا اختاروا..
ديما: مش عايزة المحل ده..
دنيا: و لا انا ده محل نحس..
محسن(بضحك): طب يلا نروح لمحل تاني..
حازم(بضحك): منظركوا مسخرة..
ديما و دنيا بصوا ليه بغضب و توعد..
حازم: انا في حمايتكوا يا رجالة..
دنيا: ده كويس...
دخلوا المحل اللي دنيا شاورت عليه، و بدأوا يدوروا في اللبس...
بنت1(بهمس): هو ده مز الجامعة فاكرينه، جه سنة و بعدين سافر امريكا..
بنت2(بهمس): شكله جاي لوحده مع صاحبه خالد الواد ده اللي كمل دراسة في الجامعة...
بنت3: طب و مين دول؟
بنت2: ممكن اخواتهم قرايبهم...
بنت1: طب يلا بينا..
التلت بنات جريوا على جاسر و خالد...
بنت1: انا مين؟
بنت2: اكيد مش عارفينا احنا زمايلكوا في الجامعة..
بنت3: وحشتونا اوي، و انت يا واد يا مز انت...
و التلت بنات حضنوا جاسر و خالد، و حازم بيفطس من الضحك...
ديما(بصدمة): ده حضنهم..
دنيا(بصدمة): ده ده مزعقش ليهم السافل..
ديما(بغضب): و ربي لاوريه..
ديما و دنيا راحوا ناحية البنات...
ديما: ايه يا حبيبتي تحبي الفهولك في علبة هدايا و تأخديه معاكي..
دنيا: و لا علبة هدايا ليه خديه كدة بالسلامة..
جاسر: ديما اصبري بس..
ديما(بغضب): اسكت يا يا، بكرهك بس..
دنيا: ناس زبالة و حقيرة..
بنت2: انتي مالك بجاسر حبيبي؟
دنيا: ابسطي بقي حبيبها في ثواني..
-ديما رفعت ايديها علشان تضرب البنت بس البنت فلتت و ديما ضربت جاسر، و ديما اتوصت في القلم حلو اوي..
رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون
الكل اتصدم من اللي حصل و سكوت تام عم المكان كله، و جاسر بيبص بكل غضب لديما..
ديما(بخوف): قسما بربي كنت اقصد اضربها هي..
ديما(بخوف): طب انت هتضربني و لا هتعمل ايه؟طب طب ساكت ليه؟
ديما(بخوف): هتتحول و تأكلني على الغداء..
ديما(بهمس و خوف): طب طب انا هجري..
ديما(بصوت عالي): يا ماما..
ديما طلعت تجري و جاسر وراها..
خالد: يا ريت الناس تتعظ..
دنيا: لا هو احنا لسة عملنا حاجة، الصبر جميل يا..
دنيا(بسخرية): يا خالد بيه..
حازم: نشوف البت ليكون عمل فيها حاجة..
محسن: بنتي..
جملات: جاسر عاقل..
الكل خرج حتى البنات خرجوا معاهم...
جاسر كان بيجري ورا ديما و مسكها من دراعها و قربها ليه و ديما غمضت عنيها...
ديما(بدموع): و الله العظيم و الله العظيم انا كنت اقصد البنت و الله...
ديما(بدموع): ارجوك متضربنيش، كل الرجالة الصعيدية بيضربوا مراتتهم، و لو انت عملتها ساعتها انا هكرهك...
جاسر خد ديما في حضنه و قعد يطبطب عليها و هي بتشهق كل شوية و هي بتعيط في حضنه..
حازم: ايه ده ايه ده؟
دنيا: دي استسلمت بسرعة..
خالد: شاطرة احسن من ناس كتير..
دنيا: قصدك مين ان شاء الله؟
جملات: بس بس بس ايه ده؟
محسن: بطلوا شوية..
بنت2: الله شايفين طويل و عريض و حاضنها بحنان ازاي؟
بنت3: يا ريتني كنت انا...
بنت1: او انا ده شكل حضنه دافئ اوي..
دنيا: بيتك بيتك يا ماما منك ليها..
خالد: لو سمحت امشي انتي و هي من هنا..
البنات التلاتة مشيوا بغيظ و هما بيحقدوا على دنيا و ديما...
حازم: يا عم الحنين، ما كفاية انت ما صدقت تحضن يا عم..
ديما رفعت رأسها و جاسر مسح ليها دموعها..
جاسر: قولتلك مش عايزك تعيطي و لا بسببي و لا اي حاجة تانية، فاهمة؟
ديما(بخفوت): حاضر..
جاسر: يلا كنا بنعمل ايه؟يلا علشان نلحق نروح يلا انجزوا..
جاسر مسك ايد ديما و مشي قدام الكل و دخل محل و هي معاه و الباقين وراهم..
دنيا: يا بختها ناس بتحب بعض و ناس هتتجوز صالونات...
جملات(بهمس): يا بت خفي من كلامك..
حازم: يا رب نفسي اتجوز قبل ما اموت..
محسن: انت كدة بتدعي على نفسك مش ليك...
الكل قعد يضحك و راحوا ورا جاسر و ديما..
جاسر: ايه رأيك في ده؟
ديما: لا لا اسود و انا زهقت من الاسود...
جاسر: طيب يا ستي، بصي طب ده..
ديما(باحراج): لونه فلاحي يا جاسر...
جاسر: عادي اتكلمي راحتك بلاش تتحرجي تمام، ده رأيك و انا مش هقيد رأيك و حريتك فاهمة..
ديما: تمام..
جاسر: طيب الازرق ده حلو...
ديما: امممم، هخش اقيس..
جاسر: طيب..
ديما خدت الفستان و دخلت اوضة التغيير تبدل هدومها...
جملات: اومال فين ديما؟
جاسر: بتقيس فستان..
دنيا: طيب و انا هنقي ليا فستان..
دنيا قعدت تدور في الفساتين معجبهاش حاجة..
موظفة: ايه رأيك في ده يا انسة..
دنيا(بانبهار): الله ده جميل اوي، هخش اقيس..
دنيا دخلت هي كمان تجرب الفستان، و ديما خرجت و هي ماسكة بالفستان..
ديما: ها؟
حازم: حلو..
جملات: جميل و محترم..
محسن: شيك يا بنتي..
خالد: جميل بس في الاجمل..
ديما: شايفة جنابك ساكت يعني..
جاسر: خير؟
ديما(لنفسها): المفروض تأخد جائزة في الاستفزاز، مستفز درجة اولي..
ديما(بعصبية): مفيش حاجة..
ديما دخلت الاوضة و غيرت هدومها و خرجت..
ديما(بغضب مكتوم): اتفضلي هشتري ده..
موظفة: تمام يا فندم..
دنيا(بفرحة): ايه رأيكوا؟
ديما: الله ايه الجمال ده، حلو اوي يا روحي..
دنيا: بجد؟
جملات: عسل فيه اوي يا روحي..
محسن: جميل يا حبيبتي..
حازم: يالهوووووي عندي اختين اجمل من بعض..
دنيا: ايه رأيك يا جاسر ها يا جاسر..
جاسر: حلو..
دنيا: شكرا ليك..
دنيا(لنفسها): مبيحسش البعيد...
دنيا: هخش اغير هدومي..
دنيا دخلت و خرجت و اشتروا الفستانين..
حازم: فاضل البدل يلا..
الكل راح على محل البدل و بدأوا يتفرجوا..
حازم: ايه رأيكوا في دي؟
ديما: حلوة يا حازم..
حازم: قلبي انتي..
دنيا: عريس يا اخواتي..
حازم: يسمع من بوقك ربنا..
جملات: دي حلوة يا حاج..
محسن: تسلمي..
دنيا و حازم و ديما: يا حنين..
خالد: ما تحترموا نفسكوا..
دنيا: في ايه هو حد عبرك؟
محسن: هخش اقيس دي..
جملات: تمام...
ديما كانت بتبص حواليها بس مش لاقية جاسر..
ديما(لنفسها): انا مالي انا ما يولع، ده حتى مقالش كلمة حلوة في الفستان...
و بعدين ديما لقت اللي بيبوسها على كتفها بسرعه..
ديما(بعصبية): انت حيوان يا زبالة يا حقير..
ديما بصت وراها لقت جاسر سكتت علطول..
ديما: اسفة افتكرتك شخص غريب..
ديما(بعصبية): و كمان شخص غريب طب ما انت يعتبر شخص غريب اساسا..
جاسر(بهمس): شكلك عايزة اثبات اكتر من امبارح..
ديما سابته و قامت بسرعة و راحت وقفت جمب دنيا و هي بتخبئ وشها...
دنيا: مال وشك بيطلع نار كدة ليه؟
حازم: ايه يا بنتي خدودك بطلع نار حرارتك عالية و خدودك محمرة، حصل ايه؟
ديما: ملكوش دعوة...
خالد حط ايده على كتف ديما..
خالد: مالك؟
ديما: مفيش انا بخير بخير..
جاسر جه و شال ايد خالد و حط هو ايده على كتفها.
جاسر: معلش يا عم هتفهم شعوري لما تتجوز..
خالد: لا متخافش فاهمه، و هي معندها اخوات اساسا..
دنيا: مين قال اومال حازم ده ايه؟
حازم: ربنا يخليكي...
دنيا: اينعم هو مجنون و اهبل بس اخويا..
حازم: ربنا يأخدك...
ديما(بضحك): مالك قفوش يا بطة؟
حازم: يا بت هزعلك..
جاسر: تقدر؟
محسن: اختارتوا البدل..
جاسر(بهمس): مش هتختاري ليا بدلة..
ديما: اختار لنفسك..
جاسر: ماشي يا ديما خليكي فكراها..
محسن: طب يلا هموت من الجوع...
دنيا: يلا نروح المطعم عقبال ما ديما و جاسر يخلصوا اختيار البدلة..
خالد: تمام يلا..
و الكل مشي واتبقي جاسر و ديما..
جاسر: اختاري ليا و من غير اي نقاش..
ديما: ابدا، ذوقي وحش روح اتجوز غيري تيجي تنقيلك بدلة..
جاسر: ما هو انا هتجوز فعلا لو فضلتي كدة..
ديما: روح يلا.
و كان في بنات واقفين في المحل..
جاسر(بهمس): ايه رأيك في البت اللي لابسة جيبة قصيرة دي، و لا اللي لابسة فستان كب دي، و لا اقولك البت ام شعر ذهبي دي حلوين اوي محتار الصراحة...
ديما مشيت بكل غضب و جذمتها عاملة صوت عالي الكل التفت ليها و نقت بدلة و رمتها في وش جاسر..
ديما: نبقي نشوف موضوع الجواز ده وقت تاني..
جاسر: ماشي.
جاسر كان هيمشي بس رجع ليها تاني..
جاسر: بس و النبي يا ديما متنسيش اصلي مستعجل اوي...
جاسر ساب ديما و دخل يقيس البدلة و هو بيضحك..
ديما(بغضب): يتجوز عليا انا، انا ديما القاضي يتجوز عليا، الحيوان الحقير..
ديما(بغضب): و ربي لاوريك يا جاسر هخليك تتمني لحظة واحدة بس مني...
جاسر: ايه رأيك؟
ديما: مش بطال..
جاسر: هروح اسأل البنات اللي هناك و بالمرة اخذ ارقامهم..
جاسر لسة هيمشي لقي ديما مسكته جامد..
ديما: حلوة انجز خش غير عايزة اكل..
جاسر: يعني مروحش اسأل البنات..
ديما(بغيظ مكتوم): بص هبقي ادورلك على واحدة من البلد..
جاسر: بس بنات مصر حلوين اوي و قمرات..
ديما(بغيظ مكتوم): عندي واحدة صاحبتي هبقي اورهالك بس انجز يلا عايزة امشي من هنا يا جاسر...
جاسر: طيب..
جاسر دخل غير هدومه و اشتري البدلة و مسك ايد ديما و خرجوا من المحل، و راحوا للمطعم و لقوا العائلة..
دنيا: اتأخرتوا..
ديما: معلش..
محسن: مالك يا حبيبتي شكلك مضايقة؟
ديما: مفيش..
خالد(بهمس): عملتلها ايه؟
جاسر(بهمس و هو بيكتم ضحكه): مفيش..
حازم(بهمس): واضح...
جملات: خلاص، تأكلي ايه يا حبيبتي؟
ديما: شطة عايزة شطة احدفها في عين شخص و ابقي مستمتعة و هو بيطنط قدامي زي القرود..
ديما: عايزة اشوف القرد بيطنطط ازاي..
جاسر(بضحك): طب ما تقفي قدام المراية و اطنطي هتشوفي القرد بيطنط ازاي...
الكل ضحك على كلامه..
ديما(بعصبية): ما تسكتوا شوية..
دنيا: عنده حق..
ديما: تمام..
ديما سابت ليهم الترابيزة و راحت لترابيزة فاضية وراهم و نادت على الجرسون..
ديما: لو سمحت عايزة بيتزا..
الجرسون: تحبي اي حاجة جمبها؟
ديما: لا شكرا..
محسن: شوفتوا اديكوا زعلتوها..
جملات: قوم صالحها يا جاسر..
جاسر: خليها كدة بام تكشيرتها دي ممكن اتجوز عليها و الله..
دنيا: حرام عليك..
خالد: مالك بتقوليها بمياصه ليه؟
دنيا: عمو شايف واقف على الكلمة ده ايه ده..
حازم: صعبت عليا انا قايم ليها..
جاسر: خليك يا اخويا انا قايم..
جاسر قام و راح قعد جمبها...
ديما: المكان مش ضيق و اعتقد في ترابيزات كتير اتفضل قوم..
جاسر: بصي عارف انك زعلانة مني، بس مش كل حاجة تعيطي..
ديما: انا معيطتش..
جاسر: عارف عارف، خلاص بقي كنا بنهزر..
ديما: جاسر انا شايفة ان انا و انت مينفعش نكون مع بعض لان الحب مش كل حاجة فاهمني..
جاسر مسك نفسه بالعافية علشان مينفعلش عليها..
جاسر(بغضب مكتوم): قولي تاني اللي انتي قولتيه علشان اقتلك يا ديما، مش مع اول مشكلة تهربي اتعلمي الصبر و طولة البال..
ديما: جاسر نكلم بجد بليز ممكن..
جاسر: انا عارف ايه اللي انتي عايزة تقوليه، انتي شايفة اني كنت بحب سارة فأكيد مش هحبك انتي..
جاسر: مش شرط يا ديما مش شرط خالص..
جاسر: عارف انك حاسة باني مش هعرف انساها، بس برضو مش كدة، انا معجب بيكي انا عايزك انتي و كمان انتي دلوقتي بقيتي مراتي قدام الناس و بينا يا ديما و مش هسيبك فاهمة..
ديما(بدموع): انا بحبك اوي..
ديما حضنت جاسر جامد..
جاسر: لاحظي اننا بين الناس يا بت..
ديما: ايه يعني حبيبي و جوزي...
جاسر(بضحك): طيب يا لمضة..
و قضوا اليوم و اتغدوا و رجعوا البيت و جه تاني يوم...
-في الصباح الباكر...
جاسر: جهزتي شنط هدومك؟
ديما: اه..
جاسر: طيب، بعد الفرح هنمشي علطول.
ديما: حرام يا جاسر هنمشي بليل...
جاسر: كدة عايزين نوصل بدري لان في مشاكل في البلد...
ديما: ماشي براحتكوا..
جاسر: حبيبتي يعني ايه اللي ممكن يحصل يعني؟
ديما: معرفش..
جاسر: متخافيش انا معاكي خلاص..
ديما: طيب..
جاسر: طب يلا ننزل نفطر علشان على بعد العصر نقوم نلبس..
ديما: طيب...
جاسر و ديما نزلوا ملقوش حد..
ديما: دنيا دنيا..
جاسر: هتلاقيها راحت تجهز هدومها في ال؟يلا..
ديما: و الباقي راحوا فين؟
جاسر: هتلاقي مرات عمي مع عمي، و خالد قاعد في اوضته و حازم نايم...
جاسر: تعالي نعمل لينا احنا فطار..
ديما: تمام..
جاسر و ديما دخلوا المطبخ و مش عارفين يعملوا ايه..
جاسر: هنعمل ايه يا تري؟
ديما: بيض و جبن..
جاسر: تمام اعملي البيض و انا هعمل نسكافيه..
ديما: طيب..
جاسر: هخرج اشوف لو حد بره في الجنينة و راجعلك..
ديما: طيب..
جاسر خرج و رجع سمع صوت صريخ و حاجة ضربت في المطبخ..
جاسر(بخضة): ايه اللي حصل؟حصلك حاجة؟احكي؟
ديما(بدموع): هو مش البيض بيتعمل في الميكرويف..
جاسر(بصدمة): نعم يا اختي!
ديما(بدموع): انا حطيت البيض في الميكرويف بس فجأة الميكرويف ضرب، انا غلطانة..
حازم(بقلق): في ايه؟
جاسر(بذهول): في انكوا خدعتوني في البت دي، دي بتعمل البيض في الميكرويف..
حازم(بضحك): لا دي لو عملت شاي يبقي كويس يا ابني...
ديما: اعمل ايه الميكرويف هو اللي مش شغال..
جاسر: لا يا حبيبتي مخك انتي اللي مش شغال...
حازم: كنت نايم حرام عليكوا..
ديما: غور غور...
جاسر: هو على اخر الزمن انا اللي هعمل الاكل..
ديما: و فيها ايه ما كل الرجالة بتعمل كدة..
جاسر: واخدة مقلب كبير انتي في الرجالة...
ديما: تيب..
جاسر: تيب يعني مش طيب...
ديما: هو انت مش طايقلي كلمة ليه؟
جاسر: لا ابدا مفيش..
جاسر بدأ يطلع الجبن و هو و ديما بيعملوا سندوتشات و بيأكلوا..
ديما: تسلم ايدك..
جاسر(بغمزة): على ايه يا قمر..
ديما: ياض بطل شوية..
جاسر: يا بت بطلي تقولي الالفاظ دي..
ديما: هي ياض لفظ يضايق لا سمح الله..
جاسر: الصبر..
دنيا: مسااااااااااااااء الفل...
جاسر: مساء النور..
دنيا: هتلبسي ايه يا ديما انا مشفتش فستانك..
ديما: متفكرنيش..
جاسر: طيب انا هروح اشوف خالد، و انتي رجعي كل حاجة مكانها..
ديما: تمام..
دنيا: ايه اللي بهدل المطبخ كدة..
ديما(و هي بترمش كذا مرة): انا بلا فخر..
دنيا: غوري يا بت، يلا نظبط المهزلة دي..
ديما و دنيا روقوا المطبخ و ظبطوه..
دنيا: فاضل ساعتين على ما نقوم نلبس هطلع اريح في اوضتي..
ديما: تمام يا روحي..
دنيا: باي، شنطة هدومي تحت انا هأخد الفستان...
ديما: طيب..
دنيا طلعت اوضتها تنام، و ديما راحت تقعد تتفرج على التلفزيون في الصالة...
عند خالد..
جاسر دخل و لقي خالد في الحمام قعد استناه بره..
خالد: ايه اللي جابك؟
جاسر: ارخم عليك..
خالد: اه ديما نقلت العدوي يعني..
جاسر: يا عم بقالنا كتير متكلمناش مع بعض..
خالد: اه تمام..
جاسر: انت هتتجوز دنيا صالونات و لا؟
خالد: صالونات..
جاسر: الصراحة مش مصدق...
خالد: دي مشكلتك..
جاسر: هنشوف هنشوف..
خالد: تمام..
خالد: اخبارك انت و ديما؟
جاسر: فل، اختك دي عايزة تضرب بالنار و نخلص منها..
خالد(بضحك): بس طيبة..
جاسر: خف على دنيا شوية تمام..
خالد: عكننت صفوي اللي يسامحك..
جاسر: عكننت صفوك طيب، انا رايح لديما ارحم..
خالد: روح..
جاسر نزل و قعد جمب ديما..
ديما: خير؟
جاسر: وحشتيني ايه مجيش اشوفك..
ديما: انا هروح اعوم شوية قبل ما نسافر باي..
جاسر: تعالي هنا، رايحة فين و تسيبيني؟
ديما: ليه هتخاف تنام لوحدك...
جاسر: ظريفة...
ديما: تيجي تعوم؟
جاسر: ماشي، يلا بينا..
جاسر خد ديما و راحوا لحمام السباحة..
ديما نطت في الماية و جاسر نزل وراها...
جاسر: من امتي و انتي بتعومي؟
ديما: سبع سنين..
جاسر: بسم الله ما شاء الله..
ديما: شكرا، و انت تعلمت تعوم من امتي؟
جاسر(بضحك): لا انا مولود في الترعة..
ديما: مسخرة...
جاسر: تعالي نلعب لعبة و احنا في الماية كدة..
ديما: طيب..
جاسر: هنسأل اسئلة لبعض..
ديما: حلو بحب جو الاسئلة..
جاسر: حبيتي قبل كدة؟
ديما: لا..
جاسر: دورك..
ديما: ايه اكتر حاجة بتعجبك فيا؟
جاسر: حاجات كتير الصراحة...
ديما: تصدق اني غلطانة اني عبرتك..
جاسر: انا بجاوب بكل صراحة..
ديما: رخممممممممممم..
جاسر: طيب..
جاسو: كفاية كدة هنبرد يلا علشان تطلعي تلبسي..
ديما: طيب..
جاسر: مش عايز مكياج و لا اي حاجة في وشك..
ديما: باي يا جاسر...
ديما سابته و طلعت على اوضتها اتفاجأت...
ديما: ايه ده؟
ديما قربت من السرير لقت فستان تاني غير اللي هي اختارته و كان جميل اوي..
ديما فرحت جدا و انبسطت، ديما دخلت الحمام خدت دوش و خرجت بدأت تلبس هدومها..
ديما لبست فستان طويل بكم باللون البنفسجي كان مجسم من فوق و نازل بوسع دائري من بعد الخصر و كان فيه فصوص باللون البيضة، و لبست طرحة اوفويت و لبست صندل ابيض بكعب بسيط و حطت روچ نفس درجة الفستان و كحل حدد عنيها و لبست انسيال فضي في ايديها و دبلة جاسر..
عند دنيا..
دنيا قامت من نومها و خدت دوش و خرجت طلعت فستانها و لبسته..
دنيا لبست فستان باللون الاحمر طويل من ورا بديل و طويل من قدام لغاية الرجل كان الفستان فيه رسومات باللون الاسود و طرحة باللون الاوفويت و لبست صندل اسود بكعب و حطت روچ احمر و لبست سلسة في رقبتها و خاتم...
الكل بقي جاهز و لبس هدومه...
ديما لسة هتخرج من باب اوضتها لقت جاسر بيدخل الاوضة...
ديما: انت لبست؟!
جاسر: اه، مش شايفة و لا ايه؟
ديما: طيب، احم شكرا على الفستان..
جاسر: على ايه يا حبيبتي بس، مفيش شكر بينا تمام..
ديما: اوك..
جاسر: اسمها تمام او حاضر...
ديما: اوك...
جاسر: هو مش انا قولت مفيش مكياچ..
ديما: هو انا حاطة مكياچ..
جاسر: و الله يعني شفايفك لونها بنفسجي..
ديما: اعتبرها كدة..
جاسر: و النبي..
ديما: جسورة حبيبي عديها..
جاسر: ماشي يا ديما..
جاسر كان لابس بدلة باللون الاسود و قميص باللون الاسود ولبس جذمة سوداء و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه و سرح شعره..
جاسر: اتفضلي برنسيس..
ديما: يا ابني مش هستحمل كمية اللطافة بتاعتك دي...
جاسر(بضحك): طب يلا..
جاسر مسك ايد ديما و نزل لقوا محسن و جملات و حازم و خالد تحت...
حازم: قمر يا اخواتي..
جاسر: احترم نفسك..
ديما: فين دنيا؟
دنيا: مين بينادي؟
دنيا نزلت على السلم بكل هدوء و هي ماسكة ديل الفستان بتاعها...
خالد(لنفسها): بسم الله ما شاء الله..
جملات: حلوة اوي...
دنيا: شكرا يا طنط...
ديما: و انا مش حلوة و لا ايه؟
جاسر(بهمس): انتي قمري و نوري فمتشكيش في جمالك ابدا، فاهمة؟
ديما: تمام..
محسن: ازاي بس انتي قمر..
خالد: طب يلا الشنط اتحطت في العربيات، يلا بينا..
حازم: تمام..
دنيا: مش عارفة مين صاحب فكرة نسافر بليل نفسي اعرف...
جاسر و خالد: انا..
ديما: عرفتي؟يلا بقي..
و الكل خرج و بدأوا يركبوا العربيات...
جاسر و ديما و حازم في عربية، و خالد و دنيا و محسن و جملات في عربية...
حازم: يا رب بس مكونش مضايقكوا...
ديما: يا ابني في ايه؟ما تتهد شوية قولت الجملة دي مية مرة..
جاسر: الصراحة يا حازم اه انت مضايقنا مرتاح انت كدة..
ديما: ما تسكت شوية ما احنا كويسين اهو..
حازم: طيب، يا رب نوصل بخير و الحق اتجوز..
ديما: الصبر..
جاسر: هتخليني اقولك مش هجوزك اختي، ده انا هخاف عليها منك و الله...
حازم: خلاص اهو سكت...
عند خالد..
دنيا: شغل التكيف..
خالد: بايظ...
دنيا: طب شغل الراديو..
خالد: بايظ...
دنيا: عمووووووووو خليه يلم نفسه..
محسن(بضحك): و انا مالي..
دنيا: رزل..
دنيا فتحت الشباك و قعدت تهدئ نفسها..
جملات: قربنا نوصل؟
خالد: اه..
بعد فترة وصلوا للقاعة و نزلوا...
جاسر مسك ايد ديما و محسن ماسك في جملات و خالد ماشي جمب دنيا و حازم جمبهم...
جاسر: الصوت عالي اوي..
ديما: ايه مش سمعاك كويس..
جاسر: بقولك الصوت عالي اوي..
ديما: ايوه الصراحة..
جاسر: مبحبش الدوشة..
ديما: ايه؟
جاسر(بصوت عالي): مبحبش الدوشة..
ديما: اه سمعتك سمعتك..
ناصرة: اهلا اهلا نورتوا، و الله الفرح نور...
ديما: شكرا..
محسن: انتي تستاهلي كل خير يا ناصرة..
ناصرة: تسلم، تعالوا تعالوا...
ناصرة ودتهم لترابيزة بعيدة نسبيا عن الدوشة..
ناصرة: ثانية و جاية..
ديما و دنيا كانوا بيبصوا على العروسة و مبسوطين..
جاسر(بهمس): لو عايزاني اعملك فرح تاني معنديش مانع..
ديما(بهمس): لا لا انا مبسوطة من فرح الصعيد..
جاسر: تمام..
و بعدين نزلوا جاتوه و بيبسي..
دنيا: احلي حاجة بحبها في الافراح الاكل..
ديما(بضحك): و مين سمعك؟
ديما و دنيا بدأوا يأكلوا و مبسوطين..
حازم: اتعلموا الرقي..
ديما: خلهولك..
محسن: طب يلا بنات علشان منتأخرش...
دنيا: طيب، هنروح الحمام..
دنيا و ديما غسلوا اديهم و ظبطوا نفسهم و شكلهم..
دنيا خرجت هي و ديما و بدأوا يمشوا..
ديما: اه انا حاسة اني تعبانة عايزة انام...
جاسر: نامي..
ديما نامت على كتف جاسر نوم عميق...
حازم: الستات بيسبونا احنا نسوق و هما يناموا..
جاسر: طب اسكت علشان تعرف تنام..
حازم: انه العشق يا سادة..
جاسر و حازم قعدوا يتكلموا...
عند محسن...
محسن: الفرح كان حلو..
جملات: اه عقبال كل البنات...
دنيا: ان شاء الله...
خالد: هو في ايه؟
دنيا: ايه؟
خالد: في ناس بتشاور اننا نقف..
حازم: ايه ده؟
جاسر: معرفش هما عايزين ايه..
جاسر وقف العربية و خالد وقف العربية وراه..
شخص: كل حاجة معاك طلعها..
جاسر: افندم!
دنيا(بصدمة): دول قطاع طرق...
رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون
شخص2: ما تنجز طلع كل اللي معاك بدل ما افرغ مسدسي في دماغ السنيورة اللي جمبك..
حازم: انتوا مين اسااسا؟
شخص1: انت لسة هترغي؟
الشخص التاني وجه مسدسه ناحية ديما اللي هي نايمة و مش حاسة بأي حاجة...
جاسر: نزل سلاحك دي حرمة مينفعش كدة...
خالد: انتوا عايزين ايه؟
شخص3: كل اللي معاكوا انجزوا...
دنيا: هتخطفونا طب طب هتقتلونا..
خالد: طب وسع و انا نازلك..
شخص بعد عن باب العربية و خالد نزل. و جاسر عمل زيه هو و حازم...
جاسر: انتوا اربع اشخاص بس؟
شخص2: انت لسة هترغي ياض انت..
جاسر و خالد بصوا لبعض و كل واحد طلع مسدسه وبدأ يضرب نار..
ديما(بصريخ): عااااااااا..
ديما(بخوف): ايه اللي بيحصل هنا؟
و بعديها لقت حد بيفتح باب عربيتها و بيشدها معاه...
ديما(بصريخ): جااااااسر..
شخص: لو خايف على الحلوة نزل سلاحك..
جاسر نزل سلاحه في الارض و خالد عمل زيه..
جاسر: دي واحدة ست ملكش دعوة بيها، كلامك مع الرجالة..
حازم: جاسر حاسب..
بس جاسر لقي اللي بيضربه على رأسه..
شخص2: البوليس جه اهربوا بسرعة..
الرجالة كلها هربت و جاسر وقع على ركبه..
ديما(بعياط): جاسر..
ديما جريت على جاسر و هي شايفة الدم نازل من رأسه..
خالد: يلا ننقله على المستشفي بسرعة..
محسن: يا رب لطفك، يلا يا جماعة..
دنيا(بدموع): هو حصل حاجة ليه؟
الظابط: ايه اللي حصل و مين اللي اتصل؟
ديما(بعياط): نلحق جوزي الاول..
الظابط: طب يلا..
خالد: حازم ارجع انت سوق في العربية التانية و تعالي ورايا..
حازم: طيب..
خالد و حازم ركبوا جاسر العربية و هو مغمي عليه و ديما جمبه...
و الكل راح ناحية اقرب مستشفي...
دنيا: بليز عايزين نقالة بسرعة..
و نقلوا جاسر اوضة الطوارئ و الدكتور دخل يفحصه...
ديما(بعياط): هو هيحصله حاجة؟
خالد: لا متخافيش..
الدكتور: هو تمام، بس لازم نعمل اشاعة نطمن اكتر..
دنيا: مش انا قولت بلاش نمشي بليل شوف افكارك بقي...
محسن(بحدة): دنيا عيب..
جملات: خلاص حصل خير ده مكتوب...
حازم: طب هندخل نطمن عليه امتي؟
ديما: انا داخلة مليش فيه..
ديما دخلت اوضة جاسر و قعدت جمبه و مسكت ايديه و قعدت تعيط..
ديما(بعياط): بليز متقلقنيش عليك، انا خايفة اوي..
و بعد فترة جاسر فاق و شدد على ايد ديما..
ديما(بفرحة و دموع): انت كويس؟ها رد عليا كويس..
جاسر(بخفوت): اه كويس، انتوا كويسين؟
ديما: اه...
ديما(بعياط): قلقتني عليك..
جاسر(بخفوت): آسف..
و الكل دخل و اطمنوا على جاسر..
الدكتور: الاشاعة سليمة الحمد لله..
الكل: الحمد لله..
الدكتور: تقدروا تخرجوا النهاردة لو عايزين..
خالد: اه، يلا يا جاسر..
جاسر: طيب..
جاسر سند على خالد و حازم و مشيوا...
دنيا(بهمس): من امتي الحب يا حزينة؟
ديما(بهمس): اخرسي يا بت شوية..
دنيا(بصدمة): ايه ده كله؟
جملات: دول رجالة علشان ميحصلش زي اللي حصل من شوية..
ديما(بذهول): بالعدد ده؟
جملات: اه الخبر وصل الصعيد يعني كل اهل البلد مستنين رجعة جاسر..
محسن: يلا يا بنات اركبوا..
ديما قعدت جمب جاسر و حازم بيسوق، و الباقي ركب العربية التانية...
جاسر(بهمس): كنتي خايفة عليا بجد؟يعني انسي موضوع العروسة..
ديما(بغيظ مكتوم): لا مكنتش خايفة عليك تمام، و كمان براحتك عايز تنسي موضوع العروسة انسي مش عايز عنك ما عوزت، رزل...
جاسر: طب بطلي غيرة طب...
ديما: انا مش غيرانة تمام..
جاسر: اه عندك حق طب و النار اللي في رأسك دي ايه..
ديما: جاسر متستفزنيش..
جاسر: طيب..
جاسر حط رأسه على كتف ديما و غمض عيونه...
و بعد فترة وصلوا الصعيد و لقوا الناس كلها حوالين بيت عائلة القاضي...
ديما(بخفوت): جاسر يلا وصلنا..
جاسر: طيب ظبطي طرحتك..
ديما ظبطت شكلها و نزلوا كلهم..
جملات(بهمس): تعالوا يا بنات معايا..
جملات خدت ديما و دنيا و دخلوا على البيت علطول..
شخص: حمد لله بالسلامة يا جاسر بيه..
جاسر: الله يسلمكوا كلكوا..
حسن: الف حمد لله بالسلامة..
جاسر(و هو بيحضن والده): الله يسلمك يا حاج..
خالد: طب يلا ندخل و لا ايه؟
ايمن: يلا يلا تعالي يا خوي..
و الكل دخل البيت..
دعاء(بفرحة): ديما دنيا..
دعاء جريت عليهم حضنتهم جامد..
فيروز: اخيرا شوفناكوا..
فيروز حضنتهم هي كمان...
فتحية: ازيك يا حبيبتي..
ديما: شكرا يا طنط..
و الكل سلم على بعضه و الرجالة دخلت..
فتحية: حمد لله بالسلامة يا ولدي..
جاسر(و هو بيبوس ايديها): الله يسلمك يا حاجة...
اسماء: الحمد لله رجعتوا بالف سلامة..
دعاء(بهمس): الحجاب حلو اوي..
فيروز(بهمس): شكلكوا جميل بيه..
ديما و دنيا(بهمس): شكرا..
اسماء: طب تأكلوا لقمة و تطلعوا تريحوا..
جاسر: لا انا مش قادر، انا و ديما هنطلع نريح فوق عن اذنكوا..
جاسر مسك ايد ديما و طلع على اوضته...
دنيا: انا هطلع ارتاح...
حازم: و انا نتقابل بكرة...
خالد: الوقت اتأخر عن اذنكوا...
و الكل راح على اوضته و نام...
-في الصباح الباكر...
اسماء: صباح الخير..
حازم: صباح النور يا طنط..
حازم(بهمس): اومال فين دعاء؟
اسماء: لم نفسك يا حازم...
على: الواد ده مضايقك..
اسماء: لا...
حازم: انا ماشي و سايبهالكوا مخضرة...
حازم سابهم و طلع للجنينة لقي دعاء قاعدة بتذاكر في اهتمام، حازم قرب منها بهدوء و وقف وراها..
حازم: بخ..
دعاء(بخضة): عاااااااا، انت غبي..
حازم: اتخضيتي يا بطة..
دعاء: امشي من هنا...
حازم: لا..
دعاء: هنادي بابا و جاسر..
حازم: نادي..
دعاء: انا ماشية..
حازم: خلاص خلاص كلها شهر يا جميل...
حازم سابها و مشي، و دعاء كملت مذاكرتها...
خالد كان نازل على السلالم بس لقي دنيا قاعدة على السلالم راح قعد جمبها..
خالد: مالك؟
دنيا: اسفة لاني زعقتلك امبارح..
خالد: تمام، في ايه ايه اللي مزعلك؟
دنيا: مفيش..
خالد: واضح ما تتكلمي يا بنتي..
دنيا: مفيش الله..
خالد: طيب براحتك...
دنيا: طب ما تقوم..
خالد: لا مرتاح هنا..
دنيا: براحتك...
جملات: قاعدين كدة ليه؟
دنيا: مفيش حاجة، اجي اساعدك في حاجة؟
جملات: لا يا حبيبتي خليكي..
فيروز: دنيا تعالي معايا..
دنيا: طيب..
دنيا طلعت مع فيروز و راحوا اوضة فيروز...
دنيا: ايه يا بنتي؟
فيروز: انا بحب...
دنيا: طيب و فيها ايه؟
فيروز: ده حاجة عيب هنا يا دنيا..
دنيا: بتحبي مين؟
فيروز: ولد عمي..
دنيا(بصدمة): خالد!
فيروز: لا..
دنيا(بصدمة): جاسر!
فيروز: لا علاء ولد عمي ايمن...
دنيا: ملقتيش غير البايظ ده و تحبيه..
فيروز: معرفش..
دنيا: طب اصبري طيب الامور تتعدل و نتكلم..
فيروز: طيب...
عند ديما و جاسر..
ديما كانت نايمة على ¾ السرير و جاسر كان هيقع و مش عارف ينام..
جاسر(بعصبية): ديما اتأخري شوية..
جاسر(بعصبية): يا ديما..
ديما(بنوم و خضة): ايه؟
جاسر: اتأخري شوية..
ديما(بنوم): طيب..
ديما اتأخرت شوية و كملت نوم و جاسر عدل نفسه..
جاسر: متجوز عربية نقل انا..
جاسر: ديما ديما...
ديما(بنوم): ايه بقي يا جاسر؟
جاسر: ما تلمي نفسك شوية بدل ما انتي واخدة السرير كله، او قومي الوقت اتأخر...
ديما: سيبني اكمل نوم يا رزل و ابعد عني..
جاسر: انا عايز اكمل نوم انتي سيبيلي السرير و انزلي..
ديما(بنوم): لا...
جاسر: ايه؟
ديما(بنوم و زهق): لا يا جاسر...
جاسر: ما انا مش عارف انام منك انتي مكنتيش كدة..
ديما قربت من جاسر و هي مغمضة عنيها و حضنته و نامت و جاسر حضنها و نام هو كمان...
بعد فترة جاسر صحي خلاص و بدأ يصحي ديما..
جاسر: ديما حبيبتي يلا قومي..
جاسر: ديما ديما، يا بت انتي..
ديما: صاحية..
جاسر: و مقومتيش ليه؟
ديما: عايزة انام في حضنك..
جاسر: طب قومي يلا..
ديما: لا..
جاسر: يا رزلة..
ديما قربت من جاسر اكتر و مسكت فيه جامد و نامت على صدره..
جاسر: طب اسميه ايه؟
ديما(بنوم): انت فعلا هتتجوز عليا؟
جاسر: لو فضلتي مسكاني كدة اه هتجوز عليكي..
ديما بعدت عن جاسر و لفت وشها الناحية التانية..
جاسر قرب منها و حضنها..
جاسر: خلاص متزعليش..
جاسر: كنت بهزر معاكي و الله..
ديما: طيب...
جاسر: طب ايه رأيك نقوم نصلي الصبح ركعتين؟
ديما(بابتسامة): طيب..
جاسر و ديما قاموا و اتوضوا و صلوا و ديما غيرت هدومها و نزلوا هما الاتنين...
بعد مرور شهر..
خلال الشهر ده، كانت الدنيا ماشية حلو دعاء كانت بتمتحن و هي متوترة و دنيا و ديما بدأوا يتعودوا على الحياة في الصعيد و ديما و جاسر كل شوية يضايقوا في بعض، و خالد و دنيا زي القط و الفأر...
-على السفرة..
خالد: ها يا فاشلة النتيجة ظهرت؟
دعاء(بتوتر): لا اخرس بقي، انا كل ما حد يجيب سيرتها بتوتر...
دنيا: يا قلبي ان شاء الله خير..
جاسر: ما تسيبي الزفت اللي في ايدك شوية و ركزي في الاكل...
ديما: طب ما تسبني اركز في اللي في ايدي و ركز انت في الاكل..
جاسر: و الله هكسره ليكي..
ديما: تقدر؟
محسن: خلاااااااص ما بتصدقوا تتخانقوا...
حسن: مزهقتوش..
ديما: رقم جلوسك كام يا دعاء؟
دعاء(بتوتر): هي النتيجة ظهرت؟
حازم: في ايه يا بنتي ايه كمية التوتر ده؟
فيروز: هي كدة...
دعاء: رقم جلوسي()..
ديما: لحظة..
ديما بعد دقايق...
ديما: مستعدة؟
جاسر: ما تنجزي..
ديما(بفرحة): مبروك 98,8%...
دعاء(بصدمة): بجد؟
دعاء قامت تطنطط من مكانها و هي فرحانة اوي...
دنيا: خلاص البيت هيتهد..
حسن: مبروك..
فتحية: مبروك يا حبيبتي..
اسماء: عقبال الشهادة الكبيرة...
على: في بيت جوزها ان شاء الله..
حازم: من عنيا..
حسن: تمام كل الرجالة ورايا..
جملات(بهمس): خير يا رب...
و كل الرجالة خرجوا و بعد فترة..
خالد: تعالوا..
ديما: في ايه؟
خالد: تعالوا..
كل الستات دخلت و الكل بقي قاعد..
حسن: في كذا قرار خدناه لازم تعرفوه..
حسن: مبدأيا ايمن هيرجع عبير يا ديما موافقة؟
ديما: براحته يا عمو..
جاسر: هي غلطت فيكي انتي موافقة انها ترجع؟
ديما: معرفش براحتكوا عادي مش فارقة..
حسن: طيب...
حسن: و علاء هيرجع..
حسن: و فرح دنيا و دعاء و فيروز الاسبوع الجاي..
اسماء(بصدمة): فيروز!
فيروز(بدهشه): انا يا عمي؟!
حسن: اه، العريس علاء ابن عمك...
ايمن: صدقيني اتغير يا بنتي...
فيروز(بخجل): اللي تشوفه يا عمي..
حسن: تمام جهزوا نفسكوا...
و الكل خرج و راح نام و صحي تاني يوم...
-في الصباح الباكر..
ديما: جاسر جاسر..
جاسر(بنوم): ايه؟
ديما: يلا قوم علشان شغلك..
جاسر: تمام سيبيني انام نص ساعة..
ديما: يلا يا كسول يلا..
جاسر شد ديما لحضنه و نيمها جمبه و نام..
جاسر: سيبيني هموت و انام..
ديما: محدش قالك تسهر بليل..
جاسر: طيب بلاش اتكلم علشان خدودك متبقاش طماطم..
ديما: ظريف، يلا قوم بقي..
جاسر: طيب..
جاسر: ها يا فاشلة جاهزة للتسميع..
ديما: متقولش فاشلة، و اه جاهزة..
جاسر: اسكتي ده انتي لسة في الجزء التالت..
ديما: ما اعملك ايه انت اللي كل يوم تقول صفحة واحدة بس صفحة واحدة بس مبترضاش تخليني اخد كذا صفحة..
جاسر: لا يا حبيبتي انا فاهمك انتي مش من النوع اللي بيحفظ كتير..
ديما: طب وسع...
جاسر: بس شعرك طول و بقي شكله حلو..
ديما: طيب وسع..
جاسر: في ايه يا بت؟ما تحترمي نفسك..
ديما: كدة هتتأخر الساعة بقت 7 براحتك..
جاسر: ماشي لسة اليوم طويل..
جاسر قام و دخل خد دوش خرج لبس العباية اللي ديما مختارها ليه..
جاسر: يلا جاهزة؟
ديما: اه، يلا بينا..
ديما و جاسر نزلوا لقوا الكل تحت و عبير و علاء..
عبير(و هي موطية رأسها): آسفة يا ديما اسفة يا جاسر..
علاء: اسف ليكوا انتوا الاتنين..
جاسر: تمام..
و بدأوا يفطروا..
خالد: خلصت؟
جاسر: اه يلا..
حازم: انا هروح اشتغل على اللاب بتاعي تمام..
جاسر قام و باس رأس ديما و خرج هو و خالد..
علاء: عن اذنك يا عمي تسمحلي اروح المصنع..
حسن: تمام...
علاء قام و راح على شغله...
محسن: يا رب اهديلهم الحال..
حسن: ايه الاخبار؟
فتحية: بخير بحسك يا حاج..
دنيا: يا سلام يا عمو بتثبتك...
اسماء: بنت عيب..
ديما(بهمس): هو ابوكي و امك في بيسألوا ليه ما صدقوا يسافزةروا..
دنيا(بهمس): انا شكلي مش بنتهم لا..
دعاء: انا تعبانة...
جملات: مالك؟
دعاء: لا مفيش، هو انا كدة هسافر و مش هشوفكوا تاني..
فيروز: احسن هنرتاح منك..
دعاء(بدموع): يا واطيين..
فتحية: يلا شيلوا الاكل يلا...
حسن: تعالوا نقعد مع الحاج مرزوق...
محسن: يلا...
على و ايمن: تمام..
و الرجالة خرجت من البيت...
و البنات شالوا اطباق الاكل و حطوهم في المطبخ..
ديما: هنقعد بره..
اسماء: متخرجيش يا ديما زي المرة اللي فاتت جاسر قلب الدنيا..
ديما: احم احم ايه ده؟
دعاء: فاكرة ساعة ما توهتي و جاسر قلب الدنيا عليكي و لما جيتي قعد يزعق..
دنيا: ليه بيفكروني ليه؟
فيروز: انتي فايقة يا بت..
ديما: يلا نخرج نقعد بره..
و الستات كانوا في المطبخ بيحضروا الغداء و الكل لاحظ تغير من عبير...
و البنات بيقعدوا و يضحكوا...
و بعد فترة...
فيروز: مين اللي جاية علينا دي؟
دعاء(بصدمة): لتكون سارة..
دنيا: دي هي سارة مالها اتغيرت كدة ليه؟
سارة(بحزن): السلام عليكو، ازيكوا...
الكل: الحمد لله...
دعاء: ايه اللي عمل فيكي كدة؟
سارة كانت خست اوي و وشها اصفر و متعب و عبايتها متبهدلة و تحت عنيها اسود و باين اثار ضرب على وشها
سارة(بدموع): ضربوني و شتموني و عذبوني..
فيروز: الصراحة يا سارة انتي تستاهلي..
دنيا: من اعمالكم سُلط عليكم...
سارة(بدموع): عندك حق...
سارة(بدموع): سامحيني يا ديما ارجوكي..
ديما: اللي عملتيه فيا مش غلطة صغيرة..
سارة(بدموع): ارجوكي لو مسامحتنيش عمي حسن مش هيرضي يخليني اطلق من مازن و ابني هيتعذب و احتمال اسقطه...
دعاء: انتي حامل؟
سارة(بدموع): اه، و مع ذلك بيخلوني اشتغل و بعمل كل شغل البيت لوحدي و كل يوم...
ديما لقت جاسر دخل هو و خالد، قامت و زي ما بتعمل كل يوم راحت حضنته و هو باس رأسها...
جاسر: حبيبتي عملت ايه في غيابي؟
ديما: مفيش قعدنا زي كل يوم..
جاسر: طيب خدي..
ديما(بفرحة): الله مارشيملو انا افتكرتك نسيت لانك بقالك يومين مجبتش..
جاسر: مقدرش انسي حبيبتي بس كنت مضغوط شوية..
ديما: بحبك..
جاسر: فين المقابل؟
ديما باست جاسر على خده اليمين و خده الشمال..
خالد(بخفوت): هو مين الست دي يا ديما؟
ديما(بضيق): دي سارة..
ديما بصت علشان تشوف تعابير وش جاسر لقتها اتغيرت...
ديما(بحزن): عن اذنكوا..
ديما سابتهم و جريت، و جاسر لاحظ ده..
جاسر: يا بت مكنش قصدي، استني..
جاسر راح ورا ديما و ديما جريت على جوا..
خالد: احم مساء الخير..
الكل: مساء النور..
جاسر: مسكتك..
جاسر مسك ديما من ايديها و زقها على الحيطة..
جاسر: شايف انك زعلانة...
ديما: ابدا، و اه سارة هتطلق من مازن قريب لو عايز تتجوزها يعني..
جاسر: يا ربي على الغيرة اوف، يا بت انا بحبك انتي فاهمة؟مفيش غيرك في قلبي و عارف اني ملامحي اتغيرت بس لو كنتي ركزتي شوية كنتي هتلاقي غضب مش اني لسة بحن ليها، اكبري شوية بقي...
جملات(بشهقة): بتعملوا ايه؟ليكوا اوضة منك ليها..
جاسر: هو انتي و هي، ده ايه العائلة دي؟
جاسر سابهم و طلع على اوضته، و الكل رجع من شغله..
حسن: البت دي بتعمل ايه هنا؟
الكل سكت و باصص لسارة...
سارة(بدموع): ارجوك يا عمي انقذي منهم..
ايمن: راجعة دلوقتي مش ده اللي انتي بتموتي فيه و هينقذنك مننا، اشربي بقي..
سارة(بدموع): ارجوكوا انا حامل و هو بيعذبني و بيموتني بالبطئ..
حسن: ملناش فيه..
ديما(بتوتر): احم عمي انا شايفة انها مهما كانت من دمكوا مش هينفع ترموها في الشارع..
على: هي اللي راحت و عجبها الشارع...
دنيا: بس برضو دي مهما كانت واحدة ست..
دعاء: و كمان في الاول و الاخر شايلة حفيد عائلة القاضي..
فيروز: يعني لو تتدخلوا في الموضوع يبقي انتوا بتنقذوا اسم عائلة القاضي...
ديما: اه..
كل الرجالة بصت لبعضها و حسن بص لسارة كتير..
حسن: ماشي بس غلطة كمان و هتندمي..
-حسن عمل قعدة عرب و بالعافية خلوا مازن يطلقها و من غير ما يدفع اي فلوس، و عدي اسبوع قبل الفرح ده بسرعة من غير ما حد يحس بيه...
-بعد اسبوع...
ديما: و هيصة عند العريس هيصة...
دعاء: قولي لينا اي حاجة يا ديما هنموت من التوتر و الخوف..
ديما: الجواز ده اكبر مقلب بتأخديه في حياتك يا حبيبتي..
دنيا: الله يطمنك و يأخدك..
فيروز: بصوا هو ايه هتيجي زي ما تيجي..
ديما: متفائلة انتي يا اخواتي..
الباب خبط..
ديما: ادخل..
اسماء: يلا يا بنات انزلوا...
اولفت(بدموع): حبيبتي اخيرا هتتجوزي..
دنيا: ماما الاو؟ر..
اولفت: طب يلا علشان تنزلوا..
دنيا: بصالي بشماتة يا ديما و ربي لابيكي..
و التلت بنات نزلوا و ديما وراهم..
فتحية: تعالوا يا حبيايبي هنا..
و بدأت الاغاني تشتغل و ديما ترقص و تهيص..
جاسر: خلي ديما تتهد..
جملات: البت مبسوطة..
جاسر: برضو خليها تتهد لاما و الله اخليها تطلع فوق متنزلش..
اسماء: خلاص هروح اقولها..
اسماء(بهمس): ديما جاسر بيقولك اتهدي شوية..
ديما: لا انا مبسوطة..
ديما بصت لجاسر لقته بيبصلها بتحذير راحت ناحيته...
ديما: انا عملت ايه بقي دلوقتي؟
جاسر(بهمس): بتعرفي ترقصي و لما اجي اقولك بتعرفي تقوليلي لا ماشي يا ديما..
ديما: و الله لسة متعلمة من طنط فتحية و من طنط جملات و طنط اسماء..
جاسر: و الله، انجزي يا حاجة طلعوا الشربات، انا ماشي علشان مأخدش قرار اندم عليه...
جاسر سابهم و مشي..
سارة(بتعب): و النبي يا ديما ناوليني الصينية اللي في الارض دي..
ديما ناولت الصينية لسارة و سابتها و مشيت...
و بعد فترة دخل جاسر و معاه دفتر المأذون..
جاسر: خليهم يمضوا يا ديما..
ديما: تمام..
ديما: يلا يا حلوين..
دنيا: بسم الله الرحمن الرحيم..
دنيا بدأت توقع و هي مترددة..
دعاء: انا لسة صغيرة..
ديما: بطلي لعب عيال..
دعاء: طيب..
دعاء وقعت هي كمان...
فيروز: انا خايفة..
ديما: انجزي يا عروسة، هتحايل عليكوا..
فيروز وقعت، و ديما ودت الدفتر لجاسر و اول ما جاسر خرج حصل ضرب نار كتير..
و خالد و حازم و علاء دخلوا و كل واحد باس رأس مراته و خرجوا تاني، و الكل كان مبسوط و فرحان و بعد فترة انتهي الفرح..
علاء خد فيروز و طلع اوضته، حازم خد دعاء و طلع اوضته، خالد خد دنيا و طلع اوضته..
محسن: انا تعبان يلا تصبحوا على خير..
الكل: و انت من اهله...
محسن و جملات طلعوا اوضتهم يناموا، و عبير و ايمن، و على و اسماء، و حسن و فتحية..
ديما: ايه النوم لسة مجاش عندك و لا ايه؟
جاسر: لا هنام بس بقي امتي..
ديما(باستغراب): امتي؟
جاسر: هقولك مخافيش..
سارة(بوجع): آآآآه..
ديما: مالك؟
سارة: حاسة بنغزة...
ديما: الف سلامة اطلعي ارتاحي..
جاسر: يلا يا ديما..
جاسر وطي و شال ديما و طلع على اوضته..
ديما(بهمس): ميصحش كدة..
جاسر: ملكيش فيه...
في اوضة دعاء و حازم..
حازم(بفرحة): متعرفيش كنت بتمني اللحظة دي قد ايه..
حازم(بفرحة): و اخيرا ربنا حققلي امنيتي..
حازم(بمرح): لا عايزك تبقي فرفوشة كدة عايزك قرد في المكان..
دعاء: عيل رخم..
حازم: ايوه كدة افتكرتك بقيتي خارسة..
دعاء: ما تبطل بقي..
حازم: بس نسيت اقولك حاجة علفكرة..
دعاء: ايه؟
حازم: انتي حلوة اوي..
حازم بدأ يفك طرحة دعاء و شعرها نزل على ضهرها زي الحرير..
حازم: فاكرة اول مرة شوفت فيها شعرك، كان غصب عني بس دلوقتي بقي حلال عادي...
حازم: مش عايزك تخافي، احنا بعد كام يوم هنسافر سويسرا و هخليكي تكملي تعليمك ده وعد مني، و وقت ما تكوني عايزة تنزلي مصر هنزلك..
دعاء: شكرا..
حازم: طيب يلا قومي غيري هدومك و اطلعي نأكل..
دعاء: حاضر..
دعاء دخلت غيرت هدومها و خرجت و بدأت تأكل هي و حازم العشاء و يتكلموا و يضحكوا...
في اوضة فيروز و علاء..
علاء: عارف انك ممكن تكوني معترضة عليا بسبب تصرفاتي زمان او كدة حقك، بس انا فعلا اتغيرت..
فيروز: و لا يهمك..
علاء: طب اقلعي طرحتك يعني علشان متتخنقيش..
فيروز: حاضر..
فيروز بدأت تقلع طرحتها و شعرها باين لعلاء..
علاء: تعرفي كان نفسي دايما اشوف شعرك، و ادي ربنا كتبها ليا..
علاء: يلا نأكل..
فيروز: طب هخش اغير..
علاء: تمام..
فيروز دخلت غيرت هدومها و خرجت و بدأوا يأكلوا و يتكلموا و يتعودا على بعض...
في اوضة خالد و دنيا..
دنيا: هخش اغير..
خالد: تمام..
دنيا دخلت غيرت هدومها و خرجت لقت خالد مستنيها..
خالد: ايه رأيك نتكلم شوية؟
دنيا: تمام..
خالد: بصي يا ستي متفتكريش اني بكرهك بالعكس جدا، انا بحبك و بحبك جدا يا دنيا بس كنت بحاول على قد ما اقدر اخبي مشاعري لغاية تبقي حلالي و كل حاجة تبقي رسمي مش عايزك تزعلي مني لو سمحت..
دنيا: اممممم لا مش زعلانة بص انا و كمان معجبة بشخصيتك بس كنت فكراك بتكرهني..
خالد: ابدا، مجوعتيش..
دنيا: لا الصراحة عصافير بطني بتنونو..
خالد: يعني مش بتصوصو...
دنيا: لا...
و بدأ يتكلموا كتير و دنيا تفضل تضحك و خالد اعترف ليها بحبه...
-في الصباح الباكر..
حسن: هما هينزلوا تحت و لا هطلعوا ليهم الفطار فوق..
جملات: فوق يا حاج، حتى جاسر طلب كدة..
محسن: ده مش بيتهد..
عبير: ربنا يسعدهم كلهم..
فتحية: يلا يا تهاني يلا الكل يطلع الاكل فوق للكل..
عند خالد و دنيا..
الباب خبط..
خالد: ثانية..
خالد فتح الباب..
خالد: خشي حطي الاكل يا تهاني..
تهاني: حاضر يا بيه..
تهاني حطت صينية الاكل و نزلت..
دنيا: احنا هنفطر هنا ليه مش تحت..
خالد: كدة، هنبقي ننزل على اخر النهار...
دنيا: طيب يا رزل..
خالد: مسمعتش قولتي ايه؟
دنيا: يا رزل..
خالد: و الله يعني انا رزل..
دنيا: هتتحول و لا ايه يا عم خليك مكانك..
خالد: بس انتي مديونة ليا بشكر..
دنيا: مش فاهمة..
خالد: مش فستان الفرح بتاع بنت دادة ناصرة عجبك..
دنيا(باستغراب): اه، بس ايه علاقته؟
خالد: انا اللي مختاره ليكي و هو عجبك صح، يبقي تشكريني..
دنيا: لا و النبي و المفروض اصدق..
خالد: هكدب ليه مثلا؟
دنيا: طيب، شكرا..
خالد: مش مقبول..
دنيا: براحتك بقي، انا عايزة اكل..
دنيا بدأت تشيل الغطاء اللي على الصينية و قعدت تأكل و خالد راح و قعد جمبها و بدأ يأكل معاها...
عند دعاء و حازم..
الباب خبط...
حازم قام و فتح الباب..
تهاني: الحاجة فتحية بعتتني بالفطار..
حازم: طب خشي..
دعاء: ازيك يا تهاني..
تهاني: كويسة يا مدام دعاء..
حازم قعد يضحك على منظر دعاء..
حازم(بضحك): امشي دلوقتي يا تهاني امشي..
دعاء: يا رخم بتضحك على ايه؟
حازم: مفيش مفيش، حماتي بتحبني اوي علشان كدة باعتة الاكل فوق ياااااه..
دعاء: انا جعانة اوي..
حازم: و انا الصراحة..
دعاء و حازم بدأوا يقعدوا و يأكلوا و طبعا دعاء مخلصتش من مرح حازم..
عند فيروز و علاء..
الباب خبط...
علاء فتح الباب..
علاء: ايه يا تهاني؟
تهاني: الفطار..
علاء: هاتي..
علاء خد من تهاني صينية الاكل و قفل الباب..
علاء: فيروز..
فيروز: نعم..
علاء: تحبي تفطري هنا و لا تحت؟
فيروز: براحتك..
علاء: خلينا هنا...
علاء: يلا تعالي كلي..
فيروز: حاضر...
فيروز قعدت قدام علاء و بدأت تأكل و لقته باصص ليها..
فيروز: في ايه؟
علاء: بقول قد ايه انا كنت غبي..
فيروز: ليه؟
علاء: كنتي انتي قدامي من بدري بس كنت غبي...
فيروز: كل واحد بيأخد نصيبه...
علاء: عندك حق..
و كملوا اكل...
عند جاسر و ديما..
الباب خبط..
ديما(بهمس): وسع يا جاسر..
جاسر: لا خليكي جمبي هنا..
ديما: يا ابني وسع الباب بيخبط..
جاسر: مين؟
تهاني: انا يا بيه..
جاسر: عايزة ايه؟
تهاني: الفطار..
ديما: اه انا جعانة اوي يا جاسر بليز...
جاسر: ثانية يا تهاني..
جاسر قام و فتح الباب و خد صينية الاكل من تهاني و حطها على الترابيزة..
جاسر لقي ديما بتقوم بسرعة و بتجري على الاكل، بس هو مسكها...
ديما: وسع يا جاسر عايزة اكل..
جاسر قعد و بدأ يأكل..
جاسر: الرجالة الاول و بعدين الستات..
ديما: ايه العنصرية دي؟الستات اولا و بعدين الرجالة..
جاسر: و هو كدة مش عنصرية..
ديما: بس..
ديما(بصوت عالي نسبيا): انت بتضحك عليا علشان تأكل انت..
جاسر: الصراحة اه..
ديما: عيل سئييييل..
جاسر: شكرا، لاحظي انك بقيتي بتغلطي تمام..
ديما: طيب..
ديما قعدت على رجل جاسر و بدأت تأكل..
جاسر: مش عارف اكل..
ديما: عنك ما كلت..
جاسر: يا رخمة انتي..
ديما: شكرا، لاحظ انك بقيت بتغلط كتير تمام..
جاسر: بتقلديني كمان..
جاسر قعد يزغزغ ديما و ديما تضحك بصوت عالي..
ديما(بضحك): بغير حرام عليك وسع..
جاسر: حرمتي يا شاطرة؟
ديما(بضحك): اه..
جاسر: طيب..
ديما: هروح البس علشان ننزل..
جاسر: هتروحي ايه؟
ديما: في ايه؟
جاسر: مفيش نزول من هنا الا بليل و احتمال بكرة الصبح و الاحتمال الاكبر بقي بعد سنة..
ديما: ظريف..
جاسر(بغمزة): و اعجبك علفكرة...
ديما: طب هنعمل ايه؟
جاسر: تعالي اقولك..
ديما: لا..
جاسر: متخافيش هنتفرج على فيلم و نلعب رياضة شوية نتكلم كدة هنعمل كذا حاجة..
ديما: طيب...
-بعد فترة طويلة على بليل كدة..
خالد و دنيا بدأو
الفصل ال30(الأخير)..
اخر حاجة وققنا عندها في الفصل ال29..
سارة نزلت تتدحرج علي السلالم و ديما لفت رأسها بذهول و هي مصدومة..
و لقت سارة مغمي عليها و حواليها دم...
ديما جريت بسرعة علي السلالم و وصلت لسارة و حطت رأسها علي رجلها بتحاول تفوقها..
ديما:سارة سارة فوقي..
فيروز(بصدمة):ايه اللي حصل؟؟ماما..
فتحية:في ايه؟؟
فتحية(بصدمة):ايه اللي حصلها؟؟.
و كل الستات خرجت و شافوا منظر سارة..
عبير:بنتي..
عبير جريت علي سارة..
دنيا:اتصلوا بالدكتور بسرعة اتصرفوا..
ديما:يا بنتي فوقي..
اسماء:شكلها سقطت...
جملات:حد ينادي للحاج..
و بعد فترة جه الدكتور و كشف علي سارة...
الدكتور:يا حاجة فتحية للاسف سارة هانم سقطت..
ديما:انا معرفش حصل ايه....
و كل الرجالة رجعت البيت علي ميعاد الغداء و مكنوش عرفوا..
عبير(بعياط):بنتي سقطت يا حاج..
ايمن(بصدمة):ازاي؟؟ايه اللي حصل؟؟
حسن:قدر الله و ما شاء فعل...
جاسر لقي ديما مش موجودة و استغرب..
جاسر:عن اذنكوا..
جاسر سابهم و طلع علي اوضته..
خالد:انا هطلع اغير..
دنيا:جاية معاك..
خالد و دنيا طلعوا اوضتهم...
علاء:ان شاء الله خير..هتبقي بخير..
علاء:تعالي يا فيروز ورايا..
فيروز:حاضر..
علاء و فيروز طلعوا اوضتهم..
_عند ديما و جاسر..
جاسر فتح الباب دخل لقي ديما قاعدة علي الارض و بتعيط..قرب منها بسرعة..
جاسر(بقلق):مالك يا حبيبتي؟؟
جاسر لقي ديما باصة علي ايديها اللي مليانة بدم سارة..
جاسر(بقلق):ايه الدم ده يا ديما متقلقنيش..
ديما(بعياط):ملحقتش امسكها..
جاسر:بس!!!!!! انتي بتعيطي علشان كدة؟؟
ديما هزت رأسها بمعني اه..
جاسر:يا حبيبتي ده قضاء و قدر متعترضيش علي امر ربنا...
ديما:انا معرفش ايه اللي حصل في لحظة لقتها وقعت علي السلالم و بتصرخ..
جاسر:خلاص يا حبيبتي محصلش حاجة اهدي..
ديما:طيب..
جاسر:يلا قومي اغسلي ايدك...جسمي تاعبني عايز اخد دوش يلا انجزي..
ديما:حاضر اسفة...
جاسر:بس تعالي هنا ايه الجمال ده..
ديما(بابتسامة):شكرا...
جاسر:ايوه كدة افتحي الشباك ايه ده..
ديما:انا قايمة..
ديما قامت غسلت ايديها و جاسر خد دوش و خرج..
ديما:مش هتتغدي؟؟
جاسر(بتعب):لا هنام...تصبحي علي خير يا حبيبتي..
ديما(بابتسامة):و انت من اهله..
ديما خرجت و سابت جاسر ينام..
دنيا:ايه يا بنتي ماشية في وشك كدة ليه؟؟
ديما:اه انا جعانة..
دنيا:و مين سمعك؟؟و انا..يلا ننزل نأكل...
ديما:طيب..
ديما و دنيا نزلوا و لقوا فيروز و دعاء بيأكلوا..
دنيا:يا خاينين..
دعاء(بخفوت):هشششش تعالوا كلوا بس من غير ما حد يعرف..
ديما(بهمس):ليه؟؟
فيروز(بهمس):علشان سارة و كدة و اللي حصل..
دنيا:طيب..يلا نأكل..
و الاربع بنات قعدوا يأكلوا و و يتكلموا...و بعدين سمعوا صوت صريخ سارة..
ديما(بفزع):ايه ده؟؟
و الكل طلع علي فوق و لقوا عبير و فتحية بيحاولوا يهدوا سارة...
عبير:اهدي يا بنتي..
فتحية:خير..
ديما:معلش يا سارة ده اكيد خير ليكي..
سارة(بصريخ):انتي السبب انتي السبب...بكرهك..
دنيا:ايه اللي انتي بتقوليه ده؟؟
جملات:سارة احنا هنقدر حالتك بس متسوقيش فيها..
سارة(بصريخ):هي هي المفروض كانت هي اللي تقع المفروض..
خالد:في ايه صوت الصريخ ده؟؟
فيروز:سارة فاقت..
علاء:مالك يا سارة؟؟
سارة:ديما ديما السبب في اني اخسر ابني..
ديما(بدموع):انا و الله معملتش حاجة..
سارة قامت و قربت من ديما و قعدت تخنقها بإيديها و الكل تدخل..
ديما(بصوت عالي):جاااااااسر..
سارة(بغل و شر):مش هسيبك...
جملات:ابعدي عنها انتي اتجننتي..
جاسر(بنوم):في ايه؟؟
-و بعدين جاسر بدأ يفوق و لقي سارة بتخنق ديما جري بسرعة و زق سارة علي الارض..
ديما قعدت تكح جامد و جاسر خدها في حضنه..
جاسر(بغضب):انتي اتجننتي يا سارة؟؟
ديما(بدموع):كانت هتموتني..
حسن(بحدة):حصل ايه؟؟؟ صوتكوا عالي...
ايمن:في ايه ما تحكوا؟؟
جاسر(بغضب):بنتك كانت هتقتل مراتي يا عمي..
دنيا(بغضب):دي متربتش و مشافتش ساعة تربية..
ديما اغمي عليها و هي حاضنة جاسر...
جاسر(بقلق):ديما ديما..
جاسر(بعصبية):منك لله يا سارة..
جاسر شال ديما و راح علي اوضته و نيمها علي السرير....
فيروز:هي ديما حصلها ايه؟؟.
جملات:ربنا يأخدك يا سارة..
فتحية:ايه يا شيخة البت عملتلك ايه؟؟
اسماء:فعلا متربتيش..
سارة(بعياط):هي اللي قتلت ابني..
عبير(بعصبية):اخرسي بقي اخرسي..
خالد:جاسر الدكتور جه...
جاسر:دخله يا خالد..
و الدكتور بدأ يفحص ديما تحت انظار جاسر و دنيا و دعاء و فيروز...
الدكتور(بابتسامة):مبروك يا جاسر بيه المدام حامل..
جاسر(بصدمة):ده حقيقي؟؟!
دعاء(بفرحة):اهو اخيرا الله..
دنيا(بفرحة):همووت من كتر الفرح الله...
جاسر:انت متأكد يا دكتور؟؟
الدكتور:ده اللي واضح عندي..لكن لو عايز تتأكد روح تعمل اختبار حمل...
جاسر:تمام اتفضل يا دكتور...
فيروز:هنسيبكوا بقي باي..
-جاسر قعد جمب ديما و فك عنها طرحتها و قغد يملس علي شعرها..
...................................................
_عند الكل تحت...
محسن:هو حصل ايه؟؟
خالد:مفيش حاجة يا حاج..
(ملحوظة:محسن كان في مصر و رجع)..
دنيا(بفرحة):ديما حامل..
محسن(بفرحة):بجد؟؟يعني هي حامل..
دعاء:الكل اتصدم حتي جاسر..
حسن:ربنا يتتم حملها علي خير..
ايمن:مبروك يتربي في عز جاسر ان شاء الله..
فتحية:اخيرا..
و الكل بقي مبسوط بحمل ديما...
_عند ديما و جاسر..
ديما بدأت تفتح عينيها و لقت جاسر جمبها..
جاسر(بابتسامة):حمد لله بالسلامة..
ديما(بخفوت):شكرا...
جاسر(بفرحة):عندي ليكي خبر حلو اوي..
ديما(بسخرية):هو في حاجة حلوة في البيت ده..
جاسر دفن وشه في رقبة ديما و غمض عيونه..
جاسر:اه في حاجة حلوة في البيت ده في حاجات في انتي اولهم و بعدين..
ديما(بتعجب):و بعدين؟!!
جاسر:ابني اللي جاي في الطريق..
ديما(برفعة حاجب):نعم!!.
ديما سكتت و فكرت شوية...و بعدها زقت جاسر بعيد عنها بعصبية..
ديما(بعصبية):انت متجوز عليا يا جاسر و مراتك حامل..
جاسر اندهش من تفكيرها..
جاسر:اه مراتي حامل..
ديما(بعصبية):بكرهك يا جاسر بكرهك..
ديما قامت و لبست طرحتها و لسة هتنزل جاسر مسك ايديها..
جاسر:رايحة فين؟؟
ديما(بغضب):شيل ايدك عني..
ديما زقت جاسر و نزلت جري و جاسر نزل وراها و هي بيضحك عليها..
فتحية:مالك يا بنتي؟؟
ديما(بعصبية):الزفت الحيوان متجوز عليا لا و كمان مراته حامل..
جاسر كان واقف وراها و بيشاور ليهم بانهم ميقولوش ليها..
حازم:مين قالك كدة؟؟
ديما:هو ده المهم يعني..ده ده متجوز عليا ده بيخوني..
جاسر مقدرش يمسك نفسهه و قعد يضحك بصوت عالي و الكل بيضحك عليها..
ديما(بغضب):بطل ضحك..
جاسر قرب من ديما و حاوط وشها بأيديه..
جاسر(بضحك):شكلك يا طفلة مش مستوعبة الموضوع..انتي حامل يا طفلة..
ديما(بعصبية):انت بتض..لسة هتكمل كلامها..
بعدها ديما ركزت في كلامه و اتصدمت و بصتله..
ديما(بصدمة):يعني انا حامل؟
اسماء:انتوا بتستغربوا ليه نفسي اعرف؟؟
ديما(بفرحة):عااااااااااااا...انا حامل انا فرحانة..
ديما قعدت تطنطط زي الاطفال و الكل بيضحك عليها..
جاسر(بضحك):خلاص خلاص اهدي..بطلي تطنططي كدة..
حازم:اوعدنا يا رب..
......................................................
-بعد اسبوعين..
دعاء(بدموع):انا مش عايزة اسافر..
حازم:يا رب الصبر..يا بنتي قولتلك هنيجي في اي وقت تكوني عايزة تيجي فيه..
ديما:يا ابني مهما كان برضو صعب..اصبر..
دعاء راحت حضنت ديما و دنيا و فيروز..
دعاء(بدموع):متنسونيش..
دنيا(بلطف):منقدرش اصلا يا روحي..
فيروز:هتوحشينا اوي..
دعاء راحت حضنت جاسر..
جاسر:متعيطيش لو مش عايزة تروحي معاه قولي..
حازم:اه ردي ردي..
دعاء(باحراج):هتوحشوني اوي..
جاسر(بضحك):واضح..لو بس زعلك قوليلي..
حازم:انا اقدر...
خالد:خلي بالك منها..
حازم:في عنيا..
دعاء:امي..
دعاء جريت علي فتحية و حضنتها و سلمت علي عبير و اسماء و جملات...
(سارة مخرجتش من اوضتها و كانت عبير بتدخل توديها الاكل و تخرج و محدش بيعبرها)...
حسن:خلي بالك من نفسك و اسمعي كلام جوزك يا دعاء..
دعاء:حاضر يا بابا...
دعاء سلمت علي اعمامها و راحت وقفت جمب حازم..
حازم:يلا اشوفكوا بخير..
الكل:مع الف سلامة..
-حازم خد دعاء و راحوا للمطار و ركبوا الطيارة و راحوا لسويسرا...
ديما(بابتسامة):ربنا يسعدهم..
جاسر:يا رب..
عبير:يلا علشان نحضر الغداء..
حسن:تعالوا نتكلم..
محسن:اه بقالنا كتير مقعدناش مع بعض..
ايمن:يلا..
علي:عقبال ما يحضروا الغداء..
علاء:عن اذنكوا تعالي يا فيروز...
فيروز:حاضر..
فيروز طلعت مع علاء اوضتهم...
علاء:غمضي عيونك...
فيروز:طيب..
فيروز غمضت عنيها و و هي حاسة بحركة علاء جمبها..
علاء:افتحي عينك..
فيروز فتحت عنيها لقت في سلسلة دهب مكتوب عليها فيروز..
فيروز(بفرحة):حلوة اوي اوي...
علاء:عجبتك؟
فيروز:جدا..
علاء:الحمد لله..
فيروز:شكرا جدا ليك..
علاء:علي ايه انتي مراتي...
_عند الباقي..
خالد:علاء خلع..
جاسر:طب انا كمان هخلع..
خالد:اه يا واطي ما تصبر يا عم..
جاسر:طيب..
خالد:اخبار ديما ايه؟؟.
جاسر:بخير مش شايفها زي القرد...
خالد:طيب...
جاسر:طيب..
خالد:انت شكلك مش طايقني روح يا عم لديما..
جاسر(بضحك):الصراحة ما صدقت...
_عند الستات...
عبير:شاطرة يا دنيا بقيتي بتعرفي تعملي الرز حلو...
دنيا:شكرا يا طنط...
جملات:وريني الملوخية كدة يا ديما..
ديما:اتفضلي يا طنط..
جملات:اه طعمها حلو..
فتحية:انتوا مشغلين ديما ليه؟؟
ديما:لا يا طنط انا اللي عايزة كدة..
فتحية:لا ميصحش يا ديما اقعدي ارتاحي..
جاسر:انا برضو بقولها كدة تقولي لا بحب اشتغل معاهم...
ديما:رزل..
اسماء:روحي يا حبيبتي اسمعي كلام جوزك و ارتاحي...
ديما(بغيظ):حاضر..
جاسر:بتحبي الشغل يا اختي..لما نشوف في رمضان هتعملي ايه...
ديما:هعمل موز بلبن...
جاسر:اتريقي اتريقي هتكوني في الشهر السابع..
ديما:طيب..انا طالعة اغير هدومي..
ديما طلعت غيرت هدومها و راحت لاوضة سارة بتردد و خبطت الباب..
سارة(بخفوت):ادخل..
ديما دخلت بتقدم خطوة و ترجع خطوة و هي خايفة علي نفسها و علي الطفل...
ديما(بتوتر):هاي سارة..عارفة انك يعني مش طايقاني بس و الله العظيم انا معملتش حاجة..
سارة(بتعب):انا بكرهك يا ديما..
ديما:لو سمحت انا معملتش ليكي حاجة و مش عايزاكي تكوني زعلانة مني..اكيد ربنا هيعوضك يا روحي..
سارة(بتعب):خدتي مني ابني..
ديما:و الله انا كنت زعلانة لاني ملحقتكيش..
سارة(بتعب و عياط):انا زعلانة من نفسي و منك يا ديما انا انا اللي موت ابني و ده شئ مأثر فيا اوي انا السبب مش انتي..يا ريتك كنتي انتي يا شيخة يا ريته كنتي انتي..
ديما:انتي ممكن تتجوزي تاني و تحملي عادي يا روحي..
سارة(بدموع):اخرجي بره يا ديما اخرجي..
-ديما خرجت من الاوضة و قفلت الباب وراها و عيطت لقت جاسر واقف و مربع ايده و باصص ليها بشئ من الغضب..
ديما قربت منه و حضنته و هو بادلها الحضن...
ديما:انا زعلانة عليها اوي...
جاسر:هي اللي غلطانة يا ديما سيبيها تأخد جزاءها..يلا تعالي معايا هنسيكي الدنيا...
ديما:ازاي؟؟
جاسر قرب منها اوي..
جاسر:هقولك..
ديما:ابعد يا جاسر انت وحش و رزل تمام بس بقي وسع..
جاسر(بضحك):طيب يا...
جاسر:يا طفلة....
جاسر:تعالي معايا..
جاسر مسك ايد ديما و خرج بره البيت...
دنيا كانت ماشية و طالعة علي السلالم لقت حد بيصفر..
دنيا(باستغراب):مين؟؟
دنيا سمعت صوت الصفير تاني بصت وراها و قدامها ملقتش حد...
خالد:بتدوري علي مين يا جميل؟؟
دنيا:هو انت..
خالد:لا شبحي..
دنيا:طيب...عايز ايه؟؟
خالد:بوسه..
دنيا باست خالد علي خده و لسة هتمشي مسكها و رجعها تاني...
خالد:مش نفسك تحملي زي ديما كدة..
دنيا:ان شاء الله لما ربنا يريد وسع..
خالد:بمزاجي علفكرة ها..
دنيا:طيب يا ابو مزاج..
دنيا طلعت و خالد طلع وراها...
_عند ديما...
ديما:هتوديني لفين؟؟
جاسر:اصبري..
ديما لقت جاسر بيوديها لمكان الخيول..
ديما:جبتني هنا ليه؟؟
جاسر:موحشكيش رعد؟
ديما:اه..
جاسر:ده بيسألني عليكي كل يوم..
ديما:يا سلام..
جاسر:رعد اتجوز علفكرة..
ديما(بفرحة):بجد؟
جاسر:اه و مراته حامل زيك كدة بالظبط..
ديما:بتكدب عليا؟؟
جاسر:لا و هكدب ليه؟؟
جاسر و ديما قعدوا كتير مع الخيول..
...................................................
-عدت فترة طويلة عليهم عدي خمس شهور...
في الصباح الباكر..
جاسر بدأ يفوق من نومه ملقاش ديما جمبه قام و راح اوضة الملابس لقاها واقفة قدام المراية و ماسكة بطنها...
جاسر:حبيبتي بتعمل ايه؟؟
ديما(بحزن):انا بطني كبرت اوي..و فيروز بتفضل تتريق عليا..
جاسر:اتكلمنا في الموضوع ده كتير يا حبيبتي هنعيده تاني..
ديما(بحزن):طبعا ما حزني مش فارق معاك..
جاسر(بهمس):يا رب مش هنخلص من هرمونات الحمل بقي..
جاسر:طيب رمضان داخل علينا يعني متزعليش بقي..
ديما:طيب..
جاسر:اضحكي..
ديما:مش فايقالك..انا نازلة..
جاسر دخل الحمام و خرج غير هدومه و نزل ورا ديما..
دنيا:اهلا..
ديما:اهلا..
دنيا:حبيب خالتو عامل ايه؟؟.
ديما:تاعب امه يا اختي..
دنيا:ليه بس كدة؟؟
ديما:لا و الزفت جاسر بيقولي انا اللي هسمي الولد و مش هقولك اسمه دلوقتي..
خالد:اهلا باللي مخلصين اكل البيت..
ديما:اهلا باللي محزن اهل البيت..
خالد:انا؟!
ديما:لا انا...روح واسي مراتك الغلبانة الحامل..
فتحية:يلا نحضر الغداء..بليل هنتسحر..
ديما:جاية اهو..
جاسر:تعالي هنا راحة فين يا اختي اقعدي مكانك و متتحركيش..
ديما:خلاص يا ريس..آسفين..
جاسر:يلا يا خالد ستات مقرفة..فين الزفت علاء؟؟
علاء:افندم؟؟
خالد:مختفي فين؟؟
علاء:موجود اهو..
ديما:مين دول اللي مقرفين اومال الرجالة تبقي ايه شياطين البيت بقي..
دنيا:عندك حق..
دنيا:يلا يا بنتي الدنيا بقت تخنق..
ديما و دنيا مشيوا راحوا باقي الستات..
فيروز:انا جيت..
دنيا:نورتي يا اختي..
فيروز:حبيب ابن مرات ابن عمي ايه؟؟.
ديما(بضحك):ايه اللفة دي كلها؟؟
فيروز:اضحك يا جميل انت...
سارة:صباح الخير..
جملات(بهمس):دي نزلت ليه دي؟؟
فتحية(بهمس):معرفش..
اسماء(بهمس):شكلها ناوية علي شر..
دنيا(بهمس):دي منزلتش من خمس شهور...
فيروز(بهمس):هي عايزة ايه؟؟
ديما(بهمس):بطلوا همس و اسألوها عادي يعني..
عبير:خير يا سارة؟؟
سارة(بحزن):موحشتكيش يا اما...
عبير:لا..
سارة(بحزن):اسفة..
سارة سابتهم و طلعت علي اوضتها..
فتحية:هي شكلها ناوية علي شر و لا ايه؟؟
اسماء:معرفش..
جملات:احنا مالنا..
ديما خرجت من المطبخ..
محسن:ديما..
ديما:بابا واحشني..
محسن:اه طبعا ما انتي ناسياني بسبب جاسر..
ديما:انا اقدر يا عمري انت...
محسن:وحشتيني اوي بقالي كتير مكلمتكيش..
ديما:و انا و الله..
ديما راحت قعدت جمب محسن و حضنته فضلت قاعدة معاه طول اليوم..
ايمن:اهم حاجة يا حاج انك تكون مقتنع..
حسن:اكيد يا ايمن..هنفتح مصنع تاني و هتكتبه باسم ديما و فيروز و سارة..
ايمن:بلاش سارة يا حاجة خلي دنيا..
حسن:ده حقها يا ايمن..
علي:اهم حاجة انت بس ريح نفسك انت بتتعب جامد..
-بعد فترة الشباب رجعت من الشغل..و جاسر اترمي علي اول كرسي قابله لقي ديما حاضنة محسن و بتشاروله بمعني هاي..
جاسر(بحدة):قومي يا اختي قومي..
محسن:في ايه يا واد قلبت كدة ليه؟؟
جاسر:مفيش حاجة يا عمي...قومي..
ديما(برفعة حاجب):هو حد عملك حاجة ما تسبني في حضن بابا شوية..
خالد(بهمس):لمي الدور و قومي..و انتي عارفة انه غيران..
ديما قامت مع جاسر و جاسر مسك ايديها و طلع اوضته...
خالد(بتعب):انا طالع اغير هدومي اليوم كان متعب..
دنيا:جيت يا حبيبي؟؟
خالد:لا ببعت قريني الاول...
دنيا:الظرافة عايزة منك ايه؟؟
علاء:اومال فين فيروز يا عمي؟؟
محسن:هتلاقيها مع الستات في المطبخ..
علاء:تمام عن اذنكوا...
علاء راح للمطبخ ملقاش فيروز طلع لاوضته لقاها قاعدة بتعيط..
علاء:مالك يا فيروز؟؟
فيروز:مفيش يا علاء..
علاء:مفيش ما هو واضح اوي في ايه اتكلمي..
فيروز:انت لو عايز تتجوز علشان تخلف انا مش معترضة يا علاء...
علاء:انا لو عايز كدة مش هأخد رأيك و كمان الموضوع مسألة وقت احنا بقالنا خمس شهور بس متجوزين...
فيروز(بعياط):ساعات بسمع مرت عمي عبير بتتكلم مع مرات عمي فتحية و مع امي..
علاء:خلاص اهدي مش هيتكلموا تاني بس انتي متزعليش نفسك..
فيروز:بس لو انت عايز تخلف من واحدة تانية انا مش معترضة..
علاء:يا بت انتي لسة مفهمتيش انا بحبك انتي..
فيروز(بخجل):شكرا..
...........................................................
-عدي اليوم و جه الليل..
ديما:جاسر جاسر..
جاسر:خير؟؟
ديما:السحور جاهز..
جاسر:طيب..
ديما:بتعمل ايه عندك في البلكونة؟؟
جاسر:مبعملش يلا ننزل نتسحر..
ديما:طيب..
جاسر:متأكدة انك هتصومي؟؟
ديما:طبعا..
جاسر:لو عايزة تفطري براحتك..
ديما:لا...
و نزلوا لقوا الكل قاعد و السحور قدامهم..
فتحية:هتصومي يا ديما؟؟
ديما:اه ان شاء الله..
جملات:و انتي يا دنيا؟؟
دنيا:اه برضو..
اسماء:ربنا يحميكوا..
و بدأوا يأكلوا...
حسن:ان شاء الله احنا هنسافر مكة و هنرجع بعد العيد الكبير..
جاسر:ان شاء الله يا حاج...
و بعد السحور كانوا جاهزين..
محسن و جملات,عبير و ايمن,حسن و فتحية,علي و اسماء....سافروا لمكة المكرمة..
و الباقي راح ينام...
-و عدت الايام و جاسر كل يوم يروح الشغل هو و خالد و علاء بالنهار و يرجعوا اخر النهار و البنات كانت بتحضر الغداء و يقعدوا يفطروا و يتسحروا مع بعض...و سارة كانت بتحاول تكسب ثقتهم تاني..
عدي شهر رمضان و كانت ليلة العيد...
ديما:ياااااه اخيرا الحمد لله العيد جه..
دنيا:اه كنا بنخرج نصيع يوم العيد ده فاكرة..
جاسر و خالد:لا و النبي..
ديما:كان زمان روق..
دنيا:ايام و راحت لحالها..
فيروز:طبعا العيد جه بقي فايه..
علاء:ايه؟؟
فيروز:ايه؟؟
علاء:ايوه ايه بقي؟؟
ديما:العيدية طبعا انتوا اتهبلتوا..
دنيا:ايديكوا كدة علي money عيدية يلا..
جاسر:انتوا كبرتوا انسوا..
جاسر(و هو بيتاوب):تصبحوا علي خير..
جاسر و خالد و علاء طلعوا اوضهم..
ديما(بحزن):يعني مش هأخد عيدية؟؟
دنيا:و الله اعمل جناية..
فيروز:لا بس ابيه جاسر كان بيودينا عيدية..
سارة:هيوديكي يا ديما متقلقيش..
ديما:انا مش بنام ليلية العيد دي..
دنيا:و لا انا...
فيروز:انا بسهر للصبح..
سارة(باحراج):ممكن اسهر معاكوا..
دنيا:تعالي..
و البنات قعدوا قدام التلفزيون لغاية ما الفجر أذن و قاموا صلوا و قعدوا تاني لغاية ما بدأت التكبيرات تشتغل...
ديما(بفرحة):هطلع البس طقم العيد اللي انا اشتريته انا و جاسر..
دنيا:و انا كمان..
فيروز:اشطا و انا..
سارة:هطلع عن اذنكوا..
و الكل طلع علي اوضته...
_عند علاء و فيروز..
فيروز لبست طقم العيد و راحت تصحي علاء..
فيروز:علاء علاء..
علاء(بنوم):ايه يا فيروز؟؟
فيروز:قوم العيد مش هنروح نصلي..
علاء:نص ساعة..
فيروز:قوم يا ابني بقي..
علاء:طيب ايه ده؟؟
علاء قام و دخل خد دوش و خرج لبس عبايته...
علاء:قدامي يا اخرة صبري..
فيروز(بحزن):مفيش برضو عيدية..
علاء:قدامي يا بنتي..
فيروز:طيب متزقش..
_عند دنيا و خالد..
دنيا خدت دوش و لبست الطقم بتاعها و خرجت صحت خالد...
دنيا:قوم يا ابني بقي..
خالد:طيب قومت مستعجلة علي ايه؟؟
دنيا:هحضر العيد في البلد اول مرة يلا..
خالد:طيب يا ستي..
دنيا:اوكي..
خالد خد دوش و غير هدومه و خرج لدنيا مسك ايديها و نزلوا...
_عند ديما و جاسر..
جاسر كان حاسس بحركة ديما الطفولية حواليه..
ديما كانت بترتب كل حاجة علي السرير الفستان و الطرحة و الشنطة و الكوتشي كانت مبسوطة اوي..
ديما:كدة كل حاجة جاهزة..ايه تاني؟؟
ديما:مفيش نلبس بقي..
ديما بدأت تلبس هدومها و تظبط طرحتها...
ديما:جاسر جاسر..
جاسر:عايزة ايه؟؟
ديما:يلا قوم انت وعدتني هحضر العيد في البلد من الاول و هنصلي يلا..
جاسر:حاضر يا طفلة..
ديما:ايه أيك في فستاني؟؟
جاسر:حلو..
جاسر قام و خد دوش و غير هدومه و خرج لديما..
جاسر:يلا بينا..
ديما:يلا..
جاسر و ديما نزلوا لقي الكل جاهز تحت حتي سارة..
جاسر:يلا بينا..
كل واحد مسك مراته و مشيوا مع بعض و سارة جمبهم..
خالد:روحوا صلوا و نتقابل هنا تاني..
دنيا:تمام...
فيروز:باي..
جاسر:خلي بالك من نفسك و متوطيش..
ديما:حاضر..
البنات راحوا يصلوا مع الستات..و الرجالة راحت تصلي مع الرجالة..
بنت(بهمس):مش دي مرات جاسر بيه؟؟
بنت2(بهمس):اه هي...و كمان حامل..
بنت(بهمس):الحيوانة دي البت المصراوية دي..
سارة:ديما خلي بالك..
ديما:من ايه؟؟
سارة:لا اقصد متوطيش زي ما جاسر قالك..
ديما:شكرا..
ديما قعدت علي الارض و البنات قعدوا جمبها بيسمعوا خطبة العيد..
دنيا:الجو هنا حلو اوي..
ديما:جميل اوي اوي..
فيروز:هنروح بقي و نلعب..
ديما:في مراجيح؟؟
سارة:اه بس انتي مش هتتمرجحي علشان اللي في بطنك..
ديما(بحزن):انت ليه يا حبيب امك جيت في الوقت ده الله..كدة مش هلعب و لا هلعبك معايا يرضيك..
فيروز:و الله مسخرة...
ست:يلا قوموا..
ديما:حد يشدني..
ست2:ليه عجزتي؟؟
دنيا:هو حد كلم حضرتك؟؟
ست2:شوفوا قليلة الادب بترد عليا..
فيروز:هو احنا عملنا ليكوا حاجة ما تسيبونا في حالنا..
ست:طبعا ما هما من مصر..
ديما:لا ثانية بس ثانية ايه مشكلتكوا مع بنات مصر و القاهرة هموت و اعرف ايه ده؟؟
سارة:خلاص خلاص..خدي اهو كرسي يا ديما...
ديما:شكرا..
و بدأوا يصلوا و بعد فترة خلصوا صلاة..
سارة:يلا نطلع من هنا بسرعة..
و الكل كان ماشي..
بنت1:انتي يا بت يا مصراوية...
ديما(بنفاذ صبر):يا رب خلاص زهقت..
ديما:خير افندم؟؟
بنت2:انتي بتقلي ادبك علي امي انا..
دنيا:هو احنا عملنا ليكوا حاجة ما تخرسوا بقي شوية..
فيروز:يلا يا ديما يلا يا دنيا...
ديما لسة بتلف البنت كانت هتزقها بس سارة زقتها..
سارة(بزعيق):ما تبعدوا عننا بقي..احنا عملنا حاجة متخلونيش مخلكوش تسوا شلن في سوق الستات..
سارة:يلا يا ديما يلا يا دنيا يلا يا فيروز..
و الاربع بنات خرجوا لقوا الشباب مستنينهم..
جاسر:اتأخرتوا ليه؟
ديما:عايزة اروح..
جاسر(باستغراب):ليه؟؟
دنيا:اه و انا كمان..
خالد:انتوا مش كنتوا هتموتوا و تشوفوا العيد..
علاء:حصل ايه يا فيروز؟؟
فيروز:في بنات و ستات جروا شكل معانا..
جاسر:وحبيبتي بقي تزعل ليه؟؟سيبك منهم ستات بتحب الكلام الكتير..
سارة(لنفسها):الحمد لله علي كل شئ..
جاسر:تعالي يا جمر..
ديما(بابتسامة و احراج):اسكت بقي..
و جاسر خدها و لف بيها البلد كلها و راحوا لمكان العيد..
ديما:عايزة اعمل زي دول..
جاسر:لا مش هتقدري تشيليها..
دنيا:طب انا..
خالد:حد قالك انك مش حامل..انتي كمان لا..
فيروز:هلعب انا..
فيروز مسكت البندقية و وجهت علي الرسمة اللي قدامها و صوبت...
ديما(بانبهر):واو...
دنيا:و النبي اجرب مرة واحدة بس..
و ودوا فيروز صورة لممثل مشهور..
ديما:و النبي عايزة الهدية اللي هناك دي..
جاسر:هات يا عم البندقية..
ديما:هات..
جاسر:انا يا حبيبتي اللي هعمل مش انتي خليكي انتي في الواد اللي محشور جوا ده..
ديما:رخم..
جاسر صوب في النص بالظبط و ودوه اللعبة اللي كانت ديما عايزاها..
ديما(بفرحة):بحبك اوي..
دنيا:طب و اشمعنا ديما؟؟
خالد:عايزة اي لعبة؟؟
دنيا:الدبدوب ده..
خالد:طيب..الصبر يا رب..
خالد لعب هو كمان و جاب الدبدوب لدنيا..
فيروز:هروح اتمرجح..
ديما:استني جاية معاكي..
ديما لسة هتتحرك لقت اللي بيمسكها من ايديها..
جاسر:اقعدي يا اختي اقعدي هنا..
ديما:يا جاسر..فين بقي متعة العيد؟؟
جاسر:السنة الجاية لما تخلفي كدة و تكوني بعافيتك..
دنيا:متبصليش انا متكلمتش..
علاء:محدش هيلعب يبقي انتي كمان متلعبيش..
فيروز:بس...
ديما:متقيديش حريتها خلي سارة تروح معاها..
علاء:لا تقعد هنا و كمان ممكن و هي بتلعب رجليها تبان او كدة لا..
خالد:عجبتني..
و الكل قعد يضحك..
ديما:طب ركبني خيل..
جاسر(بضحك):معتقدش هيستحملك هيفطس تحتك..
ديما:اضحك اضحك..انا كنت مزة المزز بس منك لله..
جاسر:طب بذمتك انا غصبتك لا يبقي خلاص..
ديما:نينننننننننننننننننننننني...
جاسر:طب يلا بقي نروح و نشوف الموضوع ده..
دنيا:لا دلوقتي لا استنوا شوية..
و البنات قعدوا يتفرجوا علي العيد و يتمشوا و الشباب مبسوطين لفرحهم...
سارة:بصي ده يا ديما للطفل..
ديما:يا اختي كملية الله اللعبة دي حلوة للبيبي..
جاسر:هاتلي يا ابني 3 لعب من دي..
شاب:حاضر يا جاسر بيه..
دنيا:طب و انا...
خالد:انتي طماعة يا بت انتي..
دنيا:انا؟!ده انا طيوبة خالص..
خالد:واضح واضح يا اختي..
خالد:هات يا ابني من دي برضو..
ديما:هي مش طماعة هي عايزة تجيب زيي علشان نبقي زي بعض..
دنيا:شفت فهمتني غلط ازاي؟؟
خالد:يا حرام..
تليفون جاسر رن...الخط اتفتح..
جاسر:اهلا يا حاج..عيد مبارك..
حسن:اهلا يا جاسر اخباركوا كلكوا ايه؟؟
جاسر:الحمد لله..اخباركوا انتوا ايه؟؟
حسن:بص الصراحة كلنا عجبنا المكان هنا..
جاسر:اه يعني؟؟
حسن:يعني جايين السنة الجاية..
جاسر:نعم!!!!!!!
حسن:ايوه كلنا مبسوطين و عايزين نبقي في المكان اللي الرسول(صلي الله عليه و سلم) كان فيه لاطول فترة...
جاسر:تمام يا حاج...خلوا بالكوا من نفسكوا..
علاء:ايه؟؟
جاسر:مش هتصدقوا..
الكل:ايه؟؟
جاسر:ناويين يقعدوا للسنة الجاية..
الكل اتصدم و بعدها اتعودوا..
جاسر:يلا نروح..
جاسر كان ماشي و كل ما يقابل طفل او طفلة يطلع فلوس من جيبه و يديهم عيديه و خالد و علاء زيه..
ديما:طب اعتبرني طفلة و وديني مية جنية طب..
جاسر:علي البيت يا روحي..
ديما(بقرف):طيب...
و البنات دخلوا البيت و بعد فترة الشباب دخلوا..
جاسر:تعالي يا طفلة انتي هنا..
ديما:خير؟؟
جاسر طلع من جيبه فلوس و اداهم لديما..
ديما(بفرحة):و ربي بحبك..
ديما حضنت جاسر و باسته من خده..
خالد:خدي يا زفتة..
دنيا:ربنا يسامحك...
خالد:اهي يا اختي العيدية اللي هتبيضي عليها..
دنيا(بفرحة):الله يا حليوة..
علاء:خدي يا قمر كل سنة و انتي طيبة...
فيروز:شكرا ليك..
علاء:خدي يا سارة كل سنة و انتي طيبة..
سارة(بفرحة):شكرا يا اخوي..
سارة حضنت علاء جامد و قعدت تعيط..
ديما:بتعيطي ليه ده احنا في عيد..
......................................................
-عدي شهرين...و كان ميعاد ولادة ديما..
ديما(بصريخ):عااااااااااااا...انجزوا..
جاسر:اهدي الدكتور قال لسة..
ديما(بصريخ):ده دكتور حماااااار...
دنيا:يا بنتي اهدي..
ديما(بصريخ):طلقني يا جاااااسر طلقني..
جاسر(بضحك):بطلي هبل يا حبيبتي..
ديما بصت يمين و شمال و مسكت علبة الدواء اللي كانت جمبها و رمتها علي جاسر..
ديما(بصريخ):بتضحك و ربي لما اقوملك يا جاسر...
الدكتور:يلا علي اوضة العمليات..
ديما:اهو الدكتور الحمار جه...
الكل ضحك علي كلام ديما..وبعد فترة سمعوا صوت عياط طفل...
ممرضة:يتربي في عزك..
جاسر مسك الطفل بين ايديه براحه و عيونه دمعت و بدأ يكبر في ودنه..
جاسر(بدموع):انت اسمك ادم انت اسمك ادم...
علاء:مبروك يا ابن عمي...
جاسر:الله يبارك فيك...
دنيا:اومال ديما فين؟؟
الدكتور:اه الست المجنونة هتفوق كمان ربع ساعة...
جاسر(بعصبية):ما تحترم نفسك..
خالد:اهدي يا عم اهدي..امشي يا دكتور..
و بعد فترة خرجوا ديما و الكل دخل ليها ما عدا علاء و دنيا و فيروز لانه قلعوها طرحتها و هي بشعرها و مينفعش علاء يشوفها بشعرها..و دنيا هي و فيروز حوامل مينفعش يخشوا عليها(معرفش ليه بس هو ده اللي بيحصل😂💜)...
جاسر:مبروك يا حبيبتي..
ديما(بتعب):سميته ايه؟؟
جاسر:ادم..
ديما(بتعب): يعني اسم مش بطال..
جاسر:ماشي يا قمري..
ديما:شكرا..هخرج امتي؟؟.
جاسر:لسة هسأل الدكتور....
ديما:طيب..
.................................................
-عدي تلات شهور..
كانت دنيا في اواخر ايامها و فيروز في الشهر الخامس..
ديما:اخرس بقي يا زفت شوية..
جاسر:بتعلي صوتك علي الواد ليه؟؟
ديما:مش عارفة انام و عايزة انام..
جاسر:طب هاتيه..
ديما ودته لجاسر سكت في ايد جاسر..
ديما:لا و النبي طيب...انا هنام..
ديما لفت وشها و نامت في اقل من ثانية..
جاسر:بت انتي يا بت..انتي نمتي امتي الله؟؟..
جاسر:اعمل فيك ايه انت بقي؟؟
جاسر شال ادم علي كتفه و خرج بيه..
خالد:فين امه؟؟.
جاسر:نايمة..
دنيا:اه هي نايمة في العسل و انا صاحبتها هولد كمان كام يوم..
جاسر:حرام هي مبتنامش علشان ادم مبيخلهاش تنام بليل..
سارة:هاته..
جاسر بص ليها و مكنش عايز يديها ابنه..
جاسر:لا خليه معايا انا هخرج بيه عن اذنكوا..
جاسر خد ابنه و خرج راح للمصنع...
علاء:معلش بس ليه حق يا سارة..
فيروز:معلش..
خالد:يلا نكلم دعاء..بقالنا شهر مكلمنهاش..
و فتحوا اللاب و بدأوا يكلموا دعاء و حازم..
حازم:ايه نستونا و لا ايه؟؟
خالد:احنا نقدر يا معلم..
حازم:عندي ليكوا خبر حلو اوي..
علاء:قول..
حازم:دعاء حامل في الشهر الاول..
دنيا(بفرحة)مبروك يا اسطا..
دعاء:هاي..
خالد:اتعلمتي ال هاي..
دعاء:ظريف..
و قعدوا يتكلموا كتير..و ديما صحيت..
ديما(بخضة):ابني..
ديما:فين ابني؟؟
دنيا:هو مش انتي سيبتيه مع جاسر؟؟
ديما(بارتياح):اه..هو فين جاسر؟؟
خالد:راح الشغل..
ديما:بابني لا..حرام عليه كدة ابني هيبرد..
فيروز:اهدي مش هيحصله حاجة..
ديما:لا الجو وحش الايام دي..
جاسر:اكبر بس و انا هعملك كل حاجة..
ديما(بعصبية خفيفة):كدة يا جاسر تأخد ابني بره و الجو وحش..
جاسر:معلش يا قطة قولت اسيبك نايمة..
ديما:طيب..هات..
دنيا:آآه بولد..
خالد:دي اتصرف ازاي دي؟؟
ديما:هننقلها المستشفي..
و نقلوا دنيا المستشفي و دخلوها اوضة العمليات..و بعد فترة ولدت مصطفي..
......................................................
-عدي سنة كاملة علي كل ابطالنا...
كان في العيد...
_في مكة المكرمة..
كانوا كلهم حاسين بفرحة لوجودهم بجانب الرسول(صلي الله عليه و سلم) و كانوا مبسوطين و بيطمنوا علي الولاد كل شوية ...
_في سويسرا..
دعاء حازم كانوا عايشين حياتهم بسعادة و مبسوطين و ربنا رزقهم ب محمد و نور تؤام غير متماثل و كانت دعاء بتكمل تعليمها و بتحاول توفق بين الاتنين و حازم بيحاول علي قد ما يقدر يساعدها و نزلوا مصر مرة واحدة من ستة شهور..
_في الصعيد
فيروز جابت ولد اسمه يوسف..
-في يوم العيد بقي..
جاسر كان ماسك كاميرا في ايديه و بيصور..
جاسر:طبعا دلوقتي احنا في العيد التاني بالنسبة لدنيا و ديما..
ديما(بضيق):متجبش سيرتي..
جاسر(بضحك):طب اعملك ايه مش ذنبي..
ديما(بضيق):رزل..
جاسر(بضحك):طب زعلانة ليه طيب؟؟
ديما:تعرف يا جاسر انا بدعي من ربنا انه يهديك و تبعد عني بس..
جاسر(بضحك):هحاول حاضر..
جاسر:طب قولي بقي ايه اللي مزعلك؟؟
ديما:علي اساس انت مش عارف..
دنيا:يا ستي ما تقولي..
ديما:بسببه مش هعرف اتمرجح..
خالد(و هو بيكتم ضحكه):ليه بس كدة؟؟
ديما:انت مش قد وعدك يا جاسر وعدتني السنة اللي فاتت اني هركب المراجيح..
جاسر:بايدي ها ردي بايدي..
ديما:اه..
ديما:بسببك انا حامل اهو و مش هعرف اركب مراجيح..
جاسر(بضحك):السنة الجاية..
ديما(بعصبية):ياض هزعلك ياض..
جاسر:و نروح للعفريت الصغير..
ادم:باباباابابابابا..
ديما:ايه ده و فين ماما؟؟
ادم:ماماماماماماما..
دنيا:و مفيش حاجة لعمتو...
ادم راح لدنيا و ضربها قلم..
خالد(بعصبية خفيفة):لم ابنك يا جاسر..
خالد شال ادم من هدومه و زقه علي ديما..
جاسر:انت غبي يا ابني نسيت انها حامل..
ديما:لما اقوم اكل..
ديما سابتهم و راحت تأكل..
فيروز:خد يا علاء يا حبيبي تصبح علي خير...
فيروز ودت لعلاء ابنهم يوسف و طلعت نامت..
دنيا:و طبعا حبيبي هيأخد مصطفي يلا يا حبيب بابا روح لبابا..
دنيا سابت مصطفي لدنيا وقامت..
جاسر:احنا اضحك علينا..
ادم:بابابابابابابابا..
علاء:يا شيخ اتنيل مش وراك غير بابابابابا و ماماماماما..
جاسر:طب ما تخلي ابنك يتكلم..ده حبيب ابوه ده..
خالد:طيب و ده حبيب عمه..روح يا مصطفي لاعمامك..
خالد:انا طالع لمراتي..
خالد سابهم و خلع..
علاء:ابن ال..
جاسر:ده سابنا نحتاس احنا بقي..
و قعدوا يتكلموا و يضحكوا...
............................................
-بعد مرور خمس سنين..
جاسر:بت يا جودي..جودي..
جودي:نحم..
جاسر:نحم!!!الله يرحم فين امك؟؟
جودي:محرفش و سبني الوح اتلم باتم(معرفش و سبني اروح اكلم باسم)..
جاسر:ماشي..
و بعدها جاسر وقف مكانه بصدمه و لف لجودي..
جاسر:تكلمي مين؟؟
جودي:باتم يا بابا باتم(باسم يا بابا باسم)..
جاسر:لا افتكرته سعاد...مين الزفت باسم ده؟؟
جودي:حبيبي..
جاسر:اه حبيبك اه..و تعرفيه منين يا هانم بقي؟؟
جودي:من الفيث بوت(من الفيس بوك)..
جاسر:فيس بوك اه..فيس بوك في واحدة في سنك يا شيخة عندها فيس بوك.. مين عملهولك؟؟
جودي:اه ل ثحابي عندهم فيث بوت(اه كل صحابي عاملين فيس بوك)..
جاسر:و يا تري مني عملهولك؟؟
جودي:ماما..
جاسر(بصوت عالي):ديما ديما..
ديما:في ايه يا حبيبي؟؟
جاسر:تعالي يا هانم شوفي بنتك..
ديما:مالها جودي؟؟انتي كويسة يا حبيبتي؟؟.
جودي:اه يا ماما..
ديما:في ايه يا ابني؟
جاسر:الهانم مصاحبة واحد علي الفيس زفت ده..
ديما:لسة صغيرة..
جاسر:و النبي..
جاسر(بابتسامة صفراء):تصدقي كنت فاكرها كبيرة..
ديما ضحكت علي منظر جاسر..
ديما:طب تعالي يا حبيبي و نبقي نتكلم بعدين..
جودي:اه يا بابا حد ماما و روحوا الاوضتة(اه يا بابا خد ماما و روحوا الاوضة)..
جاسر:لحظة لحظة دي بتطردني..
جودي:ما انت تلطرنا كتير انا و ادم عثان تعد مع ماما(ما انت طردتنا كتير علشان تقعد مع ماما)..
جاسر:احم ايه ده؟؟انا بعمل كدة؟؟
ديما:هنكدب علي بعض..
جاسر:لا و النبي..طيب يا بنت محسن..
جاسر حضن ديما و باس رأسها...
........................................................
يا رب الرواية تنال إعجابكم مستنية رأيكم🤗💙..
9
_دلوقتي في ناس كتير معتقدة ان الصعيد و رجالة الصعيد كلهم رجالة قفوشة عندها عادات و صفات سئية كتيرة ناس مختلفين عن العالم كلهم..بس انا بشوف ان الصعيد فيها مميزات كتير و مش كل الرجالة زي بعض مش كلهم عقلهم مقفول لا في رجالة صعيدية حنينة و بتحب بصدق فعلا و لما بتحب مبتسبش اللي قدامها و في ناس معتقدة ان رجالة الصعيد مش بيحبوا و بيرموا بناتهم لاي راجل يجي لا بس ده غلط اينعم في ناس بتعمل كدة بس لا في ناس تانية بتعلم بناتها و الرجالة بتعرف تحب بجد....و الصعيد فيها اشجار و خضرة و جو طبيعي جميل و فيها بساطة و جمال خاص بيها و باهلها و ناسها اهل اصعيد ناس طيبين(اينعم مزورتش الصعيد بس ده حقيقي🤗💜)..
_لو جاتلك فرصة انك تسامح شخص غلط فيك سامح ده مش ضعف بالعكس ده منتهي القوة..رد الاساءة بالحسنة مش هتخسر حاجة بالعكس هتكون احسن الناس خلقا و ادبا...التسامح ده من صفات الاقوياء...
_الحب مش عيب و عمره ما كان عيب و لما بنت تحب شاب ده مش عيب المهم انها تطلبه من ربنا انه يكون حلالها مش تروح تصاحبه و تمشي معاه ده غلط لما تحب حد اطلبه من ربنا بانه يكون حلالك...حب الناس ده نعمة لما تكون محبوب بين الناس افضل من ان الناس تكون بتكرهك و نافرة منك..اعمل دايما للناس و لاهلك..
_لو جاتلك فرصة انك تتغير اتغير هيبقي احسن ليك مش معني اني مش محجبة يبقي انا مش محترمة و قليلة الادب ممكن اكون مش محجبة لكني احسن من مية واحدة بتلبس حجاب احكم علي الشخص من خلال تعامله مش من منظره او شكله.. و لما الاقي حد بيحاول يتغير اساعده يتغير مش اسيبه و مقدمش ليه مساعدة مش اسيبه لوحده لا اروح و اساعده...
_خليك عارف انه مهما حصل ليك من اساءة او اذية هتترد اضعاف و ربنا هيجبلك حقك و الظالم بيأخد جزاءه دنيا و آخره علشان كدة اصبر و اطلب من ربنا حقك و ربنا هيجبلك حقك من الظالم...متعملش نفسك قوي علي الضعيف لانه منتهي الغباء..
كدة انا انتهيت من روايتي الحمد لله يا رب تنال إعجابكم جميعا🤗💜💜...
بحبكوا🌍💜💜...
...................................................
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا