رواية اختي الارمله كاملة بقلم عادل الصعيدى حصرية في مدونة قصر الروايات
رواية اختي الارمله كاملة بقلم عادل الصعيدى حصرية في مدونة قصر الروايات
_________________عادل الصعيدي ________👑_______________
انا منار عندي ٢٦ سنه متزوجه
ولسه محصلش نصيب للخلفه من اسره ميسوره الحال
الحكايه ابتدات تظهر بعد زواجي من احمد بسنتين
وفي الوقت دي بالتحديد
اتنقلت اختي اسماء من عند أهل جوزها الا اتوفي بحادثه وراحت
تعيش مع ماما .
لان ماما قاعده لوحدها من بعد وفاة بابا وتعرضها لجلطه في دماغها فقدت البصر فيها .يعني ماما بقيت عميا
المهم
في الوقت دي بدات اللاحظ حاجات غريبه في زوجي احمد
وتصرفاته مبقتش مثل الاول .
يعني زي ما تقولوا كدا
في بداية جوزنا
كان شديد الغيره عليا
ومكنتش يقبل ان اروح بيت اهلي
باستمرار
وكنت اللح عليه ونتخانق عشان اشوف ماما .
وكان يرفض
ومكنش بيقبل خالص
كان يتحجج باي حوار وخلاص
ومن فتره قريبه
اسلوبه بدأ يتغير
وبقي دايما
يطلب مني اروح أزور مامتي
ومرات لما بنكون هناك
يطلب مني نبات لما تتأخر هنا بالليل .
وغير كدا
بقي دايما يشتري حاجات اكل وفواكه كتير لما نبقي نروح هناك
وماما برخم انه مش بتشوف دايما بتشكر فيه
هيا واختي اسماء
في الأول انا قلت حاجه حلوه انه يحب اهلي ويبقي حنين معاهم
وكنت بفرح لما ماما تمدح فيه
ويقولولي عليه كويس وطيب .
بس الايام الا فاتت بدأت اللاحظ عليه تصرفات مش طبيعيه
يعني نبقي قاعدين
يتكلم عن اسماء اختي كتير .
ودايما يطلب مني اعزمها عندي بالشقه
لدرجة انه في يوم
كنا عازمين فيه اسماء اختي .
وقتها كنت في المطبخ
انا وهيا بنخلص الارض
فجأه لقيت
احمد جي من بره
وحصل ،،،،،
تتبع
الجزء الثاني
اختي الارمله
للكبار 🔥🔥🔥🔥
حصلت حاجه غريبه من جوزي احمد
لما كنت واقفه في المطبخ انا وأسماء
اختي بنجهز الغداء
دخل احمد المطبخ وعمل نفسك اتزحلق ومسك في جسم اختي اسماء علي اساس انه هيوقع ..
انا اخدت بالي انه عمل كدا بالعمد
واتاكدت من الارضيه الا كانت ناشفه ومفيش ميه والا اي حاجه تزحلق
المهم طنشت الحكايه دي .
وخلص اليوم الا كنا عازمين فيه اختي اسماء .
ونفس الليله
قعد جمبي احمد ع السرير .
ولقيته بيقولي !!
= ايه الحكايه انتي زعلانه من مامتك ولا حاجه!!
بصتله بنظره كلها استغراب من سواله المفاجي الا ملوش معني وقلت !!!
=لا طبعا مش زعلانه !
ليه في حاجه!!
رد وهو بيبتسم::
لا اصل ليكي اسبوعين مروحتيش هناك .
فكرت انك زعلانه ؛
لو عايزه تروحي روحي عادي خديلك يومين هناك !!
فكرت مع نفسي وفعلا حسيت بحاجه غريبه
يعني موضوع اهلي دي بقي علي لسانه دايما
وهو الا بيسأل وعايزني دايما ازورهم
والا غرب من كدا
انه احيانا بيروح عندهم من غيري .
المهم
الحكايه دي بدأت من يوم ما رجعت اسماء اختي البيت بعد ما جوزها اتوفي
بدأ اهتمام احمد بأهلي تذيد
انا بدأت أشك فيه
وانا ف حاجات بتحصل من وراء ضهري انا مش عارفه اي هيا !!
او ايه الحكايه بالضبط !!!!
الشكوك بقيت كتيره في دماغي
والواسواس بيزن ومش عارفه اتصرف ازاي او اكشف اللعيب جوزي ازاي !!!
وفي يوم كنت انا واحمد في بيت اهلي
واختي اسماء جوه في اوضتها ..
وماما قاعده في الصاله
المهم
ماما طلبت مني ادخلها اوضتها عشان تنام
ولما دخلتها اوضتها
فضلت معاها شويه
ولما طلعت من اوضتها اتفاجات لما
شوفت ...
تتبع
الجزء الثالث
اختي الارمله
.. .... ..... .....
اللحظه
الا كنت
خارجه من
اوضة ماما
اتصدمت
لما شوفت احمد جوزي خارج من
اوضة اسماء اختي
قعدت
في الصاله وعملتش نفسي
مش واخده بالي
بس
نظرتي لأحمد لما قعد جمبي
بالصاله
حسيت بارتباكه
اللحظه
دي دمي بقي يغلي
ومبقتش .
طايقه نفسي ولا طايقه احمد
شويه
وطلعت اسماء
اختي من اوضتها
وكان معاها مروحه صغيره
وراحت
ناحية احمد
من غير ما تاخد بالها اني قاعده
لقيتها
قربت من احمد وبتقوله .
المروحه
وقفت تاني
وهيا بتضحك
ولما انتبهت
ليا رجعت لورا وبعدت عنه
احمد اخد
منها المروحه وهو بيبص عليا
وبيفك المروحه
قربت
مني اسماء وقالت
تعالي
يا منار عايزاكي
جوه الاوضه
اتفرجي
عليها غيرت الدهان فيها .
قمت
معاها ودخلنا
الاوضه مع بعض
وكانت.
غيرت الديكور بتاع الاوضه لما سكنت فيها ..
وغيرت
كمان الدولاب بتاعها .
قعدت
علي السرير بتاعها
لقيتها
قربت مني وبتشدني وتقولي.
تعالي
قعدتي ليه .. شوفي الهدوم الجديده الا جبتها معايا انتي
ليكي زمان مدختليش الاوضه دي ..
قمت
وروحت معاها ناحية الدولاب .
وهيا
بتفرجني علي
الدولاب بتاعها
والهدوم
لفت نظري
حاجه غريبه
تتبع....
الجزء الرابع
اختي الارمله
القصه للكبار +21
.........
انا شوفت حاجه لفتت نظري لما اسماء اختي بتفرجني علي الدولاب
بتاعها
عقد رقبه نفس العقد الا الا معايا
وكان احمد جوزي جبهولي من شهرين أو تلاته علي ما افتكر كدا
ويومها لما سالته
ايه المناسبه
قالي وقتها كنت في محل بشتري لبس
ولقيت واحد بيبع بشارع
عجبني اخدته ليكي .
وانا فرحت انه افتكرني بحاجه حتي لو سعرها رمزي بس اهم شي جيت في باله
المهم خلصت الفرجه مع أسماء اختي
وقعدت معاها بالاوضه
بتحكيلي
علي اهل جوزها بعد وفاته اتغيرو معاها
ومبقوش يعملوها كويس
عشان كدا فضلت ترجع تعيش في بيتنا تاني ..
شويه وطلعنا بره اوضتها وقعدنا في الصاله
بس ملقتش احمد جوزي قاعد
بصيت عليه هنا وهنا مش موجود
ولما رنيت علي تليفونه كان مغلق
استغربت من تصرفاته المفاجئه دي !!!
وازاي يطلع بره من غير ما يقولي خارج !!
شويه وقامت اختي اسماء من جمبي وراحت الاوضه عند ماما
في الوقت دي بعتلي رساله احمد
بيقولي طلبوني في الشغل ورديه بالليل مش هقدر اجي البيت
باتي عندك يا اما تاخدي اسماء وتباتي في شقتنا.
اضايقت من التصرف دي بتاعه
وفكرت شويه . لقيت اقعد هنا احسن بدل ما اروح شقتي ..
المهم
طلعت اسماء اختي من جوه
ومعاها بطانيه ودخلتها اوضتها
ورجعت قعدت جمبي
في اللحظه دي
حسيت ان اسماء عارفه
حاجه وساكته او بمعني انه في اتصال بينها وبين احمد جوزي
عشان كدا جابت بطانيه من اوضة ماما
ودخلتها اوضتها عشان معندهاش غير
واحده وكمان عارفه ان انا مش هبات غير معاها باوضتها ..
المهم قعدت جمبي ولقيتها بتقولي . الوقت اتأخر يا منار خليكم هنا النهارده باتوا عندنا .
هزيت راسي وابتسمت ابتسامه خفيفه
_ حاضر يا حبيبي مهو دي الا هيحصل..
وعدي الوقت
ودخلت انام مع أسماء في اوضتها ..
انا غلبني النوم ونعست وانا جمب منها
وهيا فضلت قاعده تلعب بالفون ..
وفي حدود الساعه واحده بنص الليل .
حسيت السرير بيتهز جمب مني .
فتحت عيني نص فاتحه
لقيت اسماء بتسحب من جمبي وطالعه بره .
انا فكرت انها رايحه الحمام
وراجعه . بس عدي وقت كبير ومرجعتش
وكنت خايفه اطلع من الاوضه الاقيها في الصاله ..
شويه وقمت وفتحت الباب بتاع الاوضه بالراحه
وملقتش حد بالصاله ..
وطلعت بره الاوضه
وماشيه ناحية اوضة ماما وكان الباب مقفول
بس النور كان مفتوح
غريبه
ماما بتنام في الضلمه
لانها عمياء مش هيفرق معاها النور
قربت من الباب ابص اشوف
في ايه جوه الاوضه عشان النور مولع ..
ورايحه ابص من فتحت
الباب
وفجاه .....
تتبع
الجزء الخامس
اختي الارمله
.......
الوقت الا كنت رايحه فيه ناحية اوضة ماما عشان اشوف اسماء اختي فين
لقيت النور بتاع اوضة ماما والع
قربت بهدوئي عشان اشوف مين جوه
ولسه هبص
اتفاجات بأسماء فتحت الباب
في وشي .
ولسه هقولها جاي الاوضه .
لقيتها بتعيط ودموعها نازاله منها ..
وبسرعه سابتني ودخلت اوضتها .
دخلت وراها عشان اسألها مالها بتعيط ليه ؟
قعدت جمبها علي السرير
ولما سألتها بتعيط ليه
كان ردها ::
جوزك يا هانم السبب
في الأول تنحت وقلت لنفسي جوزي !!
رديت عليها وقلت ::
اهدي طيب وفهميني !!
جوزي ازاي السبب ::
ولسه هتتكلم
سمعنا خبط شديد علي الباب
وطلعت افتح وكان جوزي
احمد هو اللي بيخبط
وبسرعه خلاني لميت هدومي الا كنت جيباه معايا بيت ابويا
وخدني ومشينا ..
انا مصدومه من الا بيحصل حواليا
فجأه احمد يرجع من شغله وياخدني ونطلع
وبنفس الوقت
اسماء اختي بتعيط وبتقولي جوزك السبب
وانا مش فاهمه حاجه ..
روحت شقتنا
ومسكت احمد جوزي وقعدنا في الصاله وقولتله احكيلي اي حصل وليه طلبوك في الشغل فجاه ..
عدل قاعدته وقالي ،
بصراحه عايز اقولك علي موضوع ..
بصتله باستغراب وقلت .
اتكلم طيب قولي مخبى عليا ايه ..
اسمعي يا ستي . اختك اسماء
كانت متكلمه معايا انها محتاجه مشروع يكون مضمون تدخل بيه بفلوس معاها
المهم اعرف واحد صاحبي بيستورد من بره موتسيكلات وتكاتك
اتأخرت محل
واشترينا الموتسيكلات والتكاتك
طبعا هيا طلبت مني محدش يعرف حاجه عن الفلوس بتاعتها
والاحسن محدش يعرف المشروع دي ..
المهم ..
امبارح رن عليا الواد الا بيشتغل بالمحل
وطلعت بالليل اجري عليه
لقيت المحل ولاعت فيه النار
ومفيش حاجه طلعت سليمه .
وقفت من جمب احمد وافتكرت ليه كانت بتعيط
اسماء وبتقولي جوزي السبب
والا كان بينهم دي بس
الفلوس والشغل مش حاجه تاني
انا قلبي ارتاح من شك الخيانه
بس زعلانه علي فلوس اختي
بصيت لأحمد وقالتله ::
طيب وايه الحل دلوقتي
رد وقال : مفيش حل انا معنديش فلوس املكها ولا شي
رديت وقلت :: هيا الفلوس بتاعتها كام
بص في الأرض وقالي
فلوسها 2مليون
انا بصراحه قلبي وقف مبلغ كبير زي دي ويضيع
...
سكت ومتكلمتش وقالتله
طيب انا رايحه انام والصبح هنشوف الحكايه دي ..
دخلت اوضتي عشان انا
ولما صحيت الصبح ملقتش احمد جمبي
ولما طلعت من اوضتي وبصيت في حته في الشقه مكانش قاعد
شويه والباب خبط
وطلعت افتح لقيت ....
تتبع
الجزء السادس قبل الاخير
اختي الارمله
_________________عادل الصعيدي __
_ القلم الذهبي _
اللحظه الا قمت فيها من النوم وملقتش احمد جوزي جمبي
استغربت
طلعت من اوضتي علي امل انه في الصاله قاعد
بس الغريب بردو ملقتوش قاعد
قعدت بالصاله شويه
والباب خبط
قمت افتح !!
ولما فتحت الباب . لقيت اسماء اختي واقفه
ومنهاره في العياط وسانده نفسها علي الباب
ولما دخلت كانت رايحه تقعد
ساندتها انا بأيدي!!
كان منظرها مخيم الحزن عليها ووشها شاحب من كتر العياط
الوقت دي
صعبت عليا اوووي ومحستش بنفسي الا ودموعي كانت نازاله علي خدي
حاولت اتمالك اعصابي واهدي شويه ..
وبصتلها وقلت :: اهدي يا حبيبتي. كفايه عياط بقي
ردت بنبره صوت مبحوحه وعياط ، دي كل حاجه اتملكها. انا عملت المستحيل مع أهل جوزي الله يرحمه عشان اخد المبلغ دي مع انهم عندهم كتير بس طلعت روحي عشان اخدهم
ودلوقتي راحت الفلوس كلها مني ..
رديت وقلت :: متقلقيش من حاجه انا مش هسيبك لوحدك . الفلوس لو قاعده هترجع بإذن الله لو كان عامل لعبه عليكي .
بس نتأكد الاول الحريق دي صح والا ملعوب
انا عايزاكي متخفيش واطمني انا معاكي لو حصل ايه ؟
فجأه قامت من مكانها وحضنتني زي الطفله وخلتني انفجرت بالعياط عليها وعلي الا حصلها
واخدت وعد بيني وبين نفسيي ان لو احمد جوزي عامل ملعوب عليها هقلب عليه ومش هقبل قعاد معاه تاني ..
بعد وقت هديت اسماء وعملت الفطار
وخلتها فطرت معايا ومودها رجع تاني
ومخلتهاش تمشي غير لما طمنتها واقنعتها ان الفلوس هترجع ان شاء الله
ومتخفش...
عدي الوقت وعلي المغربيه كنت قاعده في الصاله قدام الشاشه
ولقيت احمد داخل عليا الشقه
وجايب معاها أكياس ولما سالته كنت فين !!
رد وقالي
واحد صاحبي اتصل عليا وكان عنده شغل ضروري روحت معاه ومن هناك
روحت شغلي بالوزاره
وبصيت علي الأكياس الا معاه لقيت جايب
سمك وجمبري من مطعم
ودي اول مره يعملها من يوم جوزنا
بصتله وقلت ..
وايه دي بقي كله
رد وقالي ::
بقولك عملنا شغل انا وواحد صاحبه يعني فرجت قولت اعزمك علي سمك وجمبري فيها ايه !!
بصتله وانا بفكر من جوايا وبقول :: شغل خاص بردو . انا قلبي دليلي وحياتك فلوس اسماء معاك ورحمة بابا ما هرحمك يا احمد ...
اخدت الأكياس ودخلت المطبخ وجهزتهم في اطباق
وحطيتهم علي السفر وقعدنا انا واحمد نتعشي !!
واحنا بنتعشي جاله تليفون مفأجا
حسيته ارتبك . فتح المكالمه وهو بيبص عليا
وعمل لعبه حسيت بيها
انه الشبكه مش شغاله وعمال يقول للراجل الا معاه ع الخط
الووو الشبكه مش شغاله صوتك من طالع ..
ورايح قايم من علي الاكل ودخل البلكونه
وكل دي عشان انا مسمعش المكالمه وبيقول ايه ..
في اللحظه اتاكدت ان احمد جوزي بيلعب لعبه علي اسماء اختي والفلوس
موجوده !!!!
طبعا انا فكرت في كلام اسماء
وانها مخدتش خوانه معاه ومضتهوش علي وصل امانه ..
وانا قاعده علي السفره
بفكره بخطه اخليه يعترف انه الفلوس الا اخدها من اسماء
معاه لسه
سرحت شويه مع نفسي
وملقتش غير
حل واحد هعرف أوقع فيه احمد ويعترف بفلوس اسماء اختي
يتبع
الفصل الاخير
اختي الارمله ...
.....
خلص المكالمه في البلكونه احمد جوزي
ودخل اوضة النوم ولبس وطالع ولما سالته ليه كملتش الاكل بتاعك !!
رد وقالي .
معلش في شغل ضروري هروح اشوفه وارجع
وطلع من الشقه
وانا بقول لنفسي هو ايه طلع في دماغه دي كل شويه شغل ضروري وكان فين دي من زمان
انا متأكده دلوقتي الفلوس معاها وفاتح مشروع او مشغلها
مصيري هعرف . هيروح مني فين !!
مسكت تليفوني واتصلت علي اسماء اختي عشان افهما الخطه بتاعتي
الا هوقع فيها احمد جوزي واخليه يعترف بالفلوس
وطلما هو طماع وبيجري ورا الفلوس اكيد هيوقع
...
خلصت كلامي مع أسماء اختي
ومفيش ساعه عدت وكان احمد بيفتح باب الشقه
المهم بسرعه كشرت وعملت نفسي زعلانه وضرب كف علي كف
لقيته شافني وانا برطم مع نفسي زي المجنونه
قعد جمبي وقال !!
_ انتي اجننتي والا ايه مالك بتكلمي نفسك !!
لازم اكلم نفسي من الا شوفته من الحيوانه دي الا اسمها اسماء قطعه تاخدها ..
استغرب وقالي :: اي حصل عملت ايه معاكي
دي متستاهلش تبقي اخت دي . لسه من شويه كانت هنا ولما سألتها جايه منين
لقيتها بتقولي انها كانت مع واحد من جيرانا في البلد رايحين يعملوا مصنع منسوجات مع بعض
تخيل تلكفت المصنع دي كام
لقيت برقت بعينه ورد بلهفه غير عاديه
بكام !!
مبلغ كبير ٦ مليون جنيه
لقيته بيقولي : وهيا معاه المبلغ دي .
قلت : امال انت نايم بالعسل اسماء اختي كانت مجوزه رجل أعمال معاه ملايين وهيا ورثت منه علي قلبها قد كدا
دي الفلوس عطتهالك مجرد ملاليم بالنسبه ليها
وتصدق الواطيه من يومين طلب منها فلوس عشان اجدد عفش الشقه وبعدين اسددها مرضيتش احسن فيها اللي حصل حلال تستاهل معاها كتير
لقيته بصلي : وبيضحك بهستريا
وقربت منه وقلت :: ايه رايك تكلمها انت وتعملها المصنع دي وانت أمكن تعرف ناس وهو نلهف منها قرشين بدل ما ياخدهم جد غريب
بصلي وفكر شويه : بس
قاطعته وقلت : بس ايه دي بتحب اي مصلحه فيها فلوس وتوافق زي الهبله
بصلي وقال :: طيب افرض طالبت بالفلوس بتاعتها..
رديت وقلت : اسمع عشمها انك لقيت الفلوس واطلب تاني والمره دي المكسب اكيد اضحك علي عقلها حتي لو قالتلك
اعمل وصل امانه اعملها
وانا هتصرف وهسرقه من اوضتها؛
حسيته فرح من جواه وبصلي وهو متفائل. يعني رايك اكلمها
قلت : اسمع هدخل اللبس هدومي ونطب عليهم فجأه
واهو اعمل نفسي رايحه أزور ماما
وهسيبك معاها وبعد كدا هلين دماغها انا فاهم ..
وفعل صدق الكلام وانا دخلت لبست هدومي ونزلنا انا وهو رايح بيتنا..
مفيش وقت كتير وصلنا البيت وفتحلي اسماء ودخلت
قعدنا معاها شويه
وانا قمت دخلت اوضة ماما
وكنت معلمه اسماء تعمل ايه وتصرف ازاي
قعدت مع ماما شويه وبعد وقت قليل لقيت احمد
بينادي عليا وانا في اوضة ماما وبيقولي عايزه وصل امانه
طبعا زي ما رسمت ليها الطريق ورسمت عليه هو كمان رديت وقلت .
اعملها الوصل وانا هبات هنا الليله
واخده منها بالليل من غير ما تعرف..
مشي من قدامي
وبعدها بدقائق اسماء جاتني وهيا بتضحك
ومعاها الوصل ..
وبكدا ضمنت فلوسها ترجعها غصب عنه ..
شويه وطلعت علي الصاله وكان احمد قاعد ولما طلب الفلوس من اسماء قالتله الصبح
اخدك ونروح البنك نجيبها
طبعا كل دي تخطيط مني بقي
ومظبطه تماما نروحها بالليل وهو يمضي الوصل ونقله مفيش بنوك بالليل..
شويه واحمد جوزي مشي وسابني بايته عندها ..
وتاني يوم الصبح
خليت اسماء وكلت محامي كبير وطلعت علي المركز تعمل بلاغ ضده
وانا اتصلت علي احمد قلتله امي تعبانه هفضل شويه هنا
ولما جالنا الصبح عشان نسحب الفلوس
مسكنا فيه انا واختي وطالبته بفلوسها الاول
وقالتله انا عملت محضر فيك وهحسبك
ولما عاتبني قالتله
لو عايزني اديلها فلوسها الا نصبت عليها فيهم ..
طبعا خد بعضه ونزل جري لبره
وعدي شهر كامل مش بيسأل فيا ..
وقتها اتحولت القضيه للمحكمه واتقبض عليه
وقبل الحكم خلي المحامي بتاعه يعمل صلح
واخدت فلوسها
وانا قررت اقف معاها وطلبت الطلاق طلما طلع نصاب
وبعد كام شهر أطلقت منه وعشت انا وأسماء
وبعد فتره عملنا مشروع صغير انا وهيا وربح معانا وكل حاجه تغيرت للأحسن معانا
ودي كانت نهاية الحكايه
اختي الارمله
وفي النهايه انا اخترت أصعب حاجه بحياتي اني اتخلي عن جوزي الا طلع واحد نصاب واخترت اختي
الا هيا من لحمي ودمي وكمان اخترت ابقي جمب امي الضريره
تمت
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا