رواية خادمة الوحوش الفصل الثاني وعشرون والثالث وعشرون بقلم الكاتبه ساره محمد (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)
رواية خادمة الوحوش الفصل الثاني وعشرون والثالث وعشرون بقلم الكاتبه ساره محمد (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)
بعد مرور عده ايام
في الطبخ
ليلي بفرحه :يعني خلاص هنرجع مصر ومش هنجي هنا تاني
فارس بابتسامه :ايوا خلاص هنرجع بس معرفش هنجي تاني ولا لا
ليلي بابتسامه: هنسافر امته
فارس :بكره جهزي نفسك
ليلي بفرحه: اشطا
ثم تركها وخرج
ليلي محدثه نفسها قائله :واخيرا اول حاجه هعملها اول ما انزل مصر هروح بيتنا وحشني اوي
في الخارج
جاسر :خلاص كده خلصنا شغل هنا
رعد: لا شغلنا مخلصش فاضل واحد بس هنرجع تاني
المهم جهزوا كل حاجه
جاسر :تمام متقلقش
رعد :اومال ادهم فين
فارس بابتسامه: بيدلع نفسه شويه
رعد :مش هيعقل ابدا
جاسر وفارس في صوت واحد: ابدااا
في اليوم التالي
رعد :يلا يا ليلي هنتاخر علي الطائره
ليلي: ايوا ايوا جيت اهو
رعد :ايه يا ليلي كل دا تاخير
ليلي: اسفه خلصت اهو
رعد: تمام يلا
ثم اتجهوا جميعا للمطار
بعد مرور ساعات
ليلي: ااااه مصر وحشتني يا غاليه
فارس بضحك: طب يلا يا اختي الكل مشي وسابنا امشي
ليلي: ايه دا بجد
بعد مرور وقت وصلوا الي القصر
نزلوا جميعا من السياره
ودخلوا القصر
ليلي: اااااه واخيرااا رجعنا تاني كانت رحله سودا علي دماغنا ما ارتحتش يوم واحد
ادهم بضحك :في دي معاكي حق حصلت حاجات كتير اوي
فارس: فعلا بس الحمد لله عدت علي خير
ليلي :احم احم ممكن اطلب طلب
الجميع: اتفضلي
ليلي: ينفع يعني لو اروح بيت اهلي اقعد يوم او يومين هناك
الجميع :نعم
ليلي: البيت وحشني اوي هرجع تاني بس هروح اقعد يومين واجيب شويه حاجات من هناك واجي
وحين لم تجد رد
ليلي :هرجع تاني والله يومين بس انتو مش بتردوا ليه
ولكن ايضا لم تجد رد
ليلي بحزن :خلاص انسوا الموضوع
ثم ذهبت الي المطبخ
مساء
الجميع يجلسون يشاهدون احد الافلام
رعد: ليلي
ليلي :نعم
رعد: عايزه تروحي بيتك امته
ليلي بفرحه: انتو موافقين
رعد بابتسامه: ايوا بس يومين بس اتفقنا
ليلي :اتفقنا ممكن اروح بكره
رعد :ماشي روحي بكره
ليلي بفرحه :اشطا ثم وجهت كلامها للباقين انتو ساكتين ليه
ادهم :ابدا بس مش متخيلين انك هتبعدي عننا اليومين دول اتعودنا عليكي يا ليلي
ليلي بابتسامه: وانا كمان اتعودت علي وجودكم جدا
وعد هما يومين بس
في صباح اليوم التالي
ذهبت ليلي الي بيت عائلتها في تلك الحاره البسيطه
ايه دا ست ليلي اهلا اهلا الحاره نورت
ليلي بهمس: استغفر الله العظيم
ليلي: اهلا يا اسطا عطيه
عطيه :اهلا بقالك زمان غايبه قلقتينا عليكي يا ست البنات
ليلي: عايز ايه يا عطيه
عطيه: ابدا انا بس بطمن عليكي
ليلي :متشكرين عن اذنك
عطيه: علي فين البيت اتباع
ليلي :عارفه
ثم تركته وصعدت الي بيتها
دخلت ليلي البيت وهي تبتسم وقفت امام صوره تجمعها مع والدها ووالدتها قائله بابتسامه :وحشتوني اوي ثم امسكت الصوره واخذتها بين احضانها قائله بدموع وحشتوني اوي اوي غيابكم وجعني اوي ليه سبتوني لوحدي الدنيا وحشه اوي كنت بتمني يكون عندي اخ يحميني ويكون سند وضهر ليا من بعدكم بس الحمد لله بقي عندي اربعه
ايوا بقي عندي اربعه بيحموني وبيخافوا عليا
رعد وجاسر وادهم وفارس
فارس دا اطيب واحد فيهم دايما بيحاول يفرحني ويضحكني اما بقي ادهم هههه دا بقي دماغه خربانه منه شويه بس طيب بردو إنما جاسر بقي اول مره شوفته كان بارد اوي بس واحده واحده عرفت اد ايه هو انسان جميل و قد المسئوليه ثم اكملت بابتسامه رعد بقي حاجه تانيه بتلغبط اوي اول ما اشوفه مش عارفه ليه تعرف لما جات البت لينا الملزقه القصر لما تبقي قريبه منه كنت بتجنن ببقي عايزه اموتها مين لينا دي دي واحده كده ما شافتس بربع جنيه تربيه كده يا حج بس علي مين دا انا ظبطتها هبقي اكلمك عنها يا ابو ليلي بعدين
الاربعه دول يا بابا اتعذبوا كتير اوي كنت فاكراهم عصابه بس لما عرفت حكايتهم عذرتهم شافوا كتير في حياتهم بصوا انا هقعد معاكم اليومين دول وهاحكي لكم كل حاجه حصلت معايا طول الفتره اللي فاتت هقوم دلوقتي اروق البيت دا وارجعلكم تاني يا حبايبي ثم قبلت الصوره ورجعتها مكانها تاني
ثم ذهبت الي غرفتها بدلت ملابسها
ثم بدات تنظف البيت وتزيل الاتربه
دقائق ووجدت الباب يدق
خادمه الوحوش
بقلمي sara mohamed
ليلي :ايوا جايه اهو
ثم فتحت الباب وجدت سندس
ليلي :خير يا سندس
سندس: عامله ايه يا ليلي
ليلي وهي تمنعها من الدخول قائله: ايه الي جابك يا سندس
سندس بدموع: جايه اعتذر منك انتي عارفه إن عندي عيال كنت خايفه اعمل غلطه صغيره يطيروا رقبتي وانتي عارفه عيالي من هيصرف عليهم عشان كده بعتك انتي اسفه والله حقك عليا يا ليلي ندمانه والله انا اول ما عرفت انك رجعتي جيت جري متعرفيش الفتره اللي فاتت عدت عليا ازاي وانا هموت واطمن عليكي
ليلي وهي تشير لها بالدخول قائله: ادخلي
دخلت سندس
ساعدتها سندس في تنظيف البيت ثم جلسوا يتحدثون لساعات
سندس :اقوم انا بقي اروح
ليلي بابتسامه: ماشي يا سندس
سندس: هعدي عليكي بكره قبل ما اروح الشغل
ليلي :هستناكي
سندس: يلا سلام انا بقي
ليلي: سلام
بعد ذهاب سندس
ليلي :ااااه الواحد تعب اوي انام بقي سريري وحشني اوي
ثم دخلت الي غرفتها كي تنام
لحظه وجدت هاتفها يرن كان المتصل فارس
ليلي بابتسامه: اهلا اهلا
فارس :لولو عامله ايه
ولكن ادهم اخذ الهاتف منه :لولو وحشتنا
ليلي بضحك: وانا لحقت
فارس: هات التليفون يا عم
ليلي لسه هترد ولكن سمعت صوت اتي من المطبخ
ذهبت كي تري ماذا يحدث
لحظات وسمعوا جميعا صراخها
فارس: ليلي ليلي في ايه ليللللللللي
فارس: ليلي ليلي رد عليا يا ليلي
اتي رعد وجاسر علي اصواتهم
رعد بقلق: ليلي مالها
فارس: مش عارف كنا بنتكلم عادي فجاه سمعت صوتها وهي بتصرخ وفجاه الخط قطع
رعد :اكيد حصلها حاجه لازم اروح لها
خرج رعد مسرعا من القصر والثلاثه خلفه
ركبوا السياره واتجهوا الي بيت ليلي
عند ليلي
تقف ليلي في المطبخ وتمسك الطاسه وامامها يوجد شخص يجلس علي احد الكراسي مربوط من رجليه ويديه وفمه
ليلي: بقي انت يا عطيه يا ابو كرش تتهجم عليا وعلي بيتي دا انا هنفخك بس استني عليا ولسه هتضربه بالطاسه اللي في ايدها الباب يدق
ليلي :الباب هو اللي انقذك مني بس استني رجعالك تاني دا انا هفضحك في الحاره كلها
ثم تركته وذهبت كي تفتح الباب
وجدت الاربعه واقفون امامها
ليلي باستغراب: انتو ايه اللي جابكم
رعد :انتي كويسه
ليلي: ايوا بس انتو بتعملوا ايه
فارس: انتي كنتي بتصرخي في التليفون خوفنا يكون حصلك حاجه عشان كده جينا
ليلي :طيب ادخلوا ادخلوا
دخلوا الاربعه
جاسر :ممكن تفهمينا ايه اللي حصل
لم تتحدث ليلي ولكن ذهب باتجاه المطبخ و اشارت لهم إن يتبعوها
في المطبخ
رعد: مين
ليلي :عطيه ابو كرش
جاسر :ايوا احنا مش بنتعرف عليه بيعمل ايه هنا ومين اللي ربطه كده
ليلي: الاستاذ وهي تشاور علي عطيه حاول يتهجم عليا قمت عملت معاه الواجب وهي ترفع الطاسه امامهم والفضل كلهم لدي
لحظات ووقعوا ارضا من الضحك
فارس: هههههههههههه لا لا مش قادر معقول عملتي دا بجد برافوووو
ادهم: هههههههههههه يا لههههههههههوي مش قادر لا ورعد كان بيقول زمان حصلها حاجه هههههههههههههههههه
ليلي: خلاص بقي بطلوا ضحك
جاسر :هه خلاص خلاص
رعد: ههه مش هينفع تقعدي هنا بقي هترجعي معانا
ليلي: انت قولت يومين
رعد: لا بعد اللي حصل مش هسمحلك تقعدي يوم زياده يلا شوفي كنت عايزه ايه من هنا هاتيه وتعالي فارس خليك معاها
وانتو هاتوا الحيوان دا وتعالوا ورايا وهو يشاور علي عطيه
اواموا له
ثم لحقوا به وهم يحملون عطيه
بعد مرور بعض الوقت في سياره رعد
انفجروا جميعا في الضحك ماعدا ليلي
ليلي: ما خلاص بقي
جاسر :بصراحه كل ما اتخيل الموقف اضحك ههههههههههههه
ليلي: نزلني يا عم علي جنب هنا
رعد بجديه :خلاص بقي يا شباب ثم اكمل وهو يحدث ليلي بس انتي ربطيه كده ازاي يا ليلي ما إن انهي جملته حتي انفجروا في الضحك مره اخري
ليلي :يووووووووه انتو ايه اللي جابكم اصلا
في اليوم التالي
في غرفه ليلي
هاتف ليلي يرن
ليلي: الو
سندس: بت يا ليلي عديت عليك النهارده لقيت البيت فاضي روحتي فين
ليلي :رجعت الشغل تاني يا سندس حصلت حاجه كده عشان كده رجعت
سندس: حاجه ايه
ليلي حكت لها ما حدث
سندس: يا لههههوي عطيه يعمل كده
ليلي: ايوا يا اختي عمل داهيه تاخذه بسببه معرفتش اقعد يومين حتي
سندس :طيب هترجعي تاني
ليلي :والله ما عارفه يا سندس
سندس :طيب يا حبيبتي بس ابقي طمنيني عنك
ليلي: ماشي يا حبيبتي سلام
سندس :سلام
في المطبخ يدخل رعد قائلا :صباح الخير يا ليلي
ليلي بابتسامه :صباح النور اجهزلك الفطار
رعد: يا ريت انا جعان اوي هما الباقين فين
ليلي :لسه مصحيوش
رعد: تمام جهزي لينا الفطار انا في المكتب تمام
ليلي: تمام
جاء رعد ليخرج ولكن اوقفه نداء ليلي قائله :رعد
رعد :نعم يا ليلي
ليلي: هو انتي هتعمل ايه في عطيه
رعد: اللي غلط لازم يتحاسب يا ليلي والبني ادم دا حاول يأذيكي لازم يتحاسب
ليلي :سيبه يا رعد اكيد اهله قلقنين عليه هو عنده عيال محتاجينه ملهمش ذنب
رعد بابتسامه :حاضر يا لولو انتي تامري جهزي الفطار بسرعه يلا
ليلي بابتسامه: من عيوني
في الجنينه
رعد وليلي يتناولون طعام الإفطار
رعد: ليه سامحتي عطيه
ليلي: قولتلك عياله ملهمش ذنب انهم يتحرموا منه حرام
رعد بابتسامه: انتي طيبه اوي يا ليلي انا هنفذلك طلبك بس خروج من القصر دا مفيش غير معايا او مع حد من اخواتي فاهمه
ليلي بابتسامه: فاهمه
ولكن قاطع حديثهم
فارس وادهم وجاسر في صوت واحد: لااااا خياااانه
ليلي :عاااا ايه في ايه
فارس :بتفطروا من غيرنا
ليلي: هههههههه خلاص خلاص اقعدوا لحظه هجهزلكم سفره جديده اقعدوا
الثلاثه :حااااضر
ثم ذهبت
جاسر وهو يهمس لرعد: انت مقولتلهاش حاجه
رعد :اووف لا
جاسر: ليه
رعد: يا اخويا كنت لسه هتكلم قومت شرفتوا انتو
جاسر: تحب نقوم نمشي
رعد: ياريت
ادهم: انتو بتتكلموا في ايه سمعونا
جاسر: الاستاذ ما قالهاش لسه
فارس بصدمه :دا كله انت لسه مقولتلهاش انك بتحبها
رعد :بس بس وطي صوتك هتفضحني الحراس واقفين
ادهم :وانت هتفضل ساكت لحد امته
رعد :هقولها هقولها
لحظات واتت ليلي
قائله :اهو الفطار جاهز اتفضلوا
فارس: شكرا يا لولو
كادت ترد ولكن اتي احد الحراس قائلا: رعد بيه الصندوق دا في عربيه رمته ادام البوابه ومشيت
رعد باستغراب: متعرفش مين
الحارس: لا يا رعد بيه
رعد :طيب روح انت
فتح رعد الصندوق وجدت ما جعل الجميع يتجمد في مكانه وجد راس سعيد يده اليمين قتلوه ووضعوا راسه في الصندوق
ليلي من الصدمه اغمي عليها
ادهم: مين عمل كده
رعد بصراخ بعد انا قرا الرساله اللي في الصندوق :هيكون مين غير اللي كان السبب في وصولنا للحاله دي اللي قتل عيلتنا كلها بس كده خلاص جه وقت الحساب
فارس حمل ليلي وادخلها الي غرفتها وحاول افاقتها وبعد محاولات فاقت ليلي وبدأت ببكاء قائله: ازاي حد يجيله قلب يعمل كده ازاي
فارس :اهدي يا ليلي اهدي
ليلي ببكاء: فارس ارجوكم ابعدوا عن الطريق دا كفايه كده انا مش هقدر اخسر حد منكم ارجوك ابعدوا عن الطريق دا كفايه كفايه
استوووووووب
يتبع......
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا