القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية في حضن القدر الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم نورا فريد

 رواية في حضن القدر الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم نورا فريد




رواية في حضن القدر الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم نورا فريد


الا بعدتها عن حضنها.. اخص عليكي يا عشق ايه اللي بتقوليها ده طب يا ستي لو افترضنا انكي دفعتي لينا الهبل ده طب خوفنا عليكى سهري عليكي ايام تعبك و حرقت قلبي عليكى ها تعرفي تدفعيهم لينا الموضوع مش زى ما انتي شايفة الموضوع انكي بالنسبة لينا زى ندى بالظبط و يمكن اكتر امك لم دخلت البيت ده كانت شيلكي على ايديها اول مرة سلتيك فيها على ايدي كنتي صغيرة اوى مكنتش بتفرقي حضني ولا بتفرقي ابوكي و مازن و سليم لم كبرتي شوية انتي و ندى هههه كان الولاد مسؤالين عنكم الشجر اللى رسمتو عليه و البيت مليتو ضحك و لعب ( و تقول الام بدموع) بعد كل ده و تقولي تمشي طب تجي ازااى يا عشق انتي حته مننا مينفعش تمشي الا لم نموت انا و عمك 


عشق قابلت جبينها.. ربنا يخليكم ليا يا ست الكل ..... يا امى سليم محبنيش ولا عمروا حبني و بصراحة بقا انا تعبت منو و مش فاهمة هو بيعمل كده ليه 


فى مكتب الاب 


سليم.. دى بترد عليا كلمة بى كلمة انا مش عايزك بكرهك انا يتقالي كده يرضيك كلامها ده يا حاج


الاب ضرب ايدو على المكتب.. تقوم تضربها مش كدهههه ااايه فاكر ان ملهاش اهل ولا حد يرد عليك 


سليم.. انا بموت فيها بس ه


الاب.. و نعم الحب اننا ندوي اللى بنحبهم مش نجرح مشاعرهم يا ابن العبيطة و عقبن ليك انك ها تبات في الاسطبل ها تنضفو و تبات فيه اسبوع


سليم.. نعمممممم


الاب قعد على المكتب ببرود .. و ها تلبس لبس الشغلين و ها تلعم العربيات كل يوم و البدل ده و كل حاجة من النهاردة مفيش انا معرفتش اربيك زمان بس فاضيتلك دلوقتي يلا جهز نفسك يا بطل


سليم نظر لى بغضب و خرج و رزع الباب و بره المكتب اخيرا ات مازن و هو مسك ايد فيروز


سليم بغضب.. ايه اللي بيحصل ده


خرج الاب يشوف سليم بيزعق ليه .. ده في ايه 


مازن ببرود .. باركولي يا جماعة انا اتجوزت


ندى و عشق فتحو بوقهم بصدمة


الاب.. تخريف ايه ده يا زفت ده وقت هزار معنا انت مش شايف الوضع


مازن بابتسامة باردة.. بس انا مش بهزر يا بابا انا اتجوزت فيروز على سنة الله ورسوله و تقدر تسال الماذون اللى جوازنا


الام حطت ايديها على رأسها و اغمو عليها من الخبار و بعد شوية فى غرفة علاء


الام حطة ايديها على رأسها.. ااااه يا دماغي غورهم من هنا يا علاء مش طيقة اشوف حد فيهم يخسارة تربيت فيكم يا خسارة تعبي و سهري طول السنين كل واحد دخل ليا و فى ايدو واحدة يا ما شاء الله على التربية الزبالة يخسارة و انتي يا ندى ياختي مفيش حد جيبها فى ايدك و تقولي جوزك انتي كمان


ندى .. ماما 


الام بعصبية.. بلا ماما بلا زفت قلبي غضبان ع غورررر من وشىىىى مش طيقكم اخروجو من هنا و الا والله العظيم امشي و ما يعرفلي طريق و الا الواد سند ييجو يشوف المصيبتين اللى عندي


عشق قعدة جانبها.. ماما ممكن تهدي ارجوكي


الام .. اهد ازاي يا بنتي اهد ازاااى حد يفهمني


علاء و هو خارج من الغرفة.. لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم تعبت و كبرت و في الاخر دى النتيجة ذنب مين ده ذنب مين و راح الاب على مكتبه و سليم وراه و مازن نفس الكلام أما عشق ف هى الوحيدة اللى قعدة مع مامت سليم بعد ما طردت عيالها 


و في غرفة سليم عشق اخيرا طالعت غرفتها اتجهت لى التواليت



عشق اتجهت لى التواليت و بعد شوية خرجت و في بتجفف شعرها 


عشق .. حااا انت ايه اللي جابك هنا مش تخبط يا حيوان انت 


سليم اتجه ليها.. هو عيب لم ادخل اوضي و لى اخر مرة بحذرك يا عشق صوتك اخر مرة يعلي عليا و الا


عشق نظرت ليه باحت**قار.. واحد حق*ير


و اتجهت لى غرفة الملابس و رزعت الباب بغضب 


سليم بغضب.. بقا انا فى العمر ده انام في الاسطبل ماشى ماشي 


و في غرفة مازن 


مازن رما مفاتيحه على السرير و قعد 


مازن .. ممم ابن مين بقا


فيروز غمضت عيونها و اتمهدت و فتحت عيونها تانى.. ابني انا يا مازن ارتحت مش معني انك انقذتني و اتجوزتني يبقا تتحكم في ماضيا تمام عن اذنك 


فيروز كانت ها تمشي لكن مازن قام و شدها ليه


مازن .. متخلنيش اوريكي الوش التاني لان لو شوفتيه صدقيني ها تتمني الموت 


مازن نظر ليها و لى رقبت..ها.. ايه اللي فى رقبت..ك ده 


فيروز.. ايدك ........ مفيش حاجه وقعة بسيطة مش اكتر عن اذنك


و اتجهت لى التواليت و فتحت المياه و انهارت في العياط 


فلاش


فيروز بعصبية.. هو بالعافية


بس انا بحبك يا فيروز


فيروز بعصبية .. و انا مش عايزك مش بحبك يا اخى مش عايزك 


تمام بس اعملي حسابك طلامة مش ها تكوني ليا مش ها تبقي لى غيري 


مشهد تانى 


فيروز بدموع.. انا ادمرت يا ماما 


الام بعدتها عن حضنها و ضر..بها كف.. و انتىىىى ازاي مدفعتيش عن نفسك بس تعرفي الحق مش عليه الحق عليكى انتى اللى مدفعتيش عن نفسك ....... استغل انكى ايديك متجبسة و لوحدك روحي اوضك خدى شور و فوقي ولا اكن حاجة حصلت


فيروز بعصبية.. بقولك حياتي ادمرت و انتي بتقولي عادي 


الام .. اومال نتف**ضح قدام العالم بسببك


مشهد تانى


انتي حامل يا فيروز


فيروز بصدمة.. ايه 


باك 



فيروز.. اسوأ شهر مر عليا خلاص يا فيروز عائلتك ماتت و انا خد حقي و خلاص عيصام مش ها يقدر يمشي تانى عيصام انتهاء


و خرجت فيروز من التواليت و نامت بهدوء من غير اي كلمة مازن نظر ليها بى استغراب و نام هو كمان 


و في اليوم التالي كان الجميع على السفرة مازن اتجه يقابل ايد امو لكن امه سحبت ايديها بغضب


الاب .. اقعد يا مازن اقعدى يا بنتي


مازن .. معلش يا حاج بس انا و فيروز لازم نخرج دلوقتي عن اذنكم


و مشي مازن و هو مسك ايد فيروز عشق و ندى راحوا على الكلية سليم قام 


سليم نظر ليهم.. هروح انضف الاسطبل عن اذنكم


و في المساء فى الجنينة


فيروز بضيقة.. نعم يا عشق


عشق.. انتي عايزة مني ايه ما تبعدي عني ابعدي عن جوزي و حياتي بقا


فيروز بسخرية.. ده على اساس انا اللي مدمرة جوازك من حبيب القلب 


عشق بعصبية.. ما تفوقي بقا


فيروز.. انتى اللى لازم تفوقي من الوهم اللى معيشة نفسك فيه ما تفوقي لى نفسك عاملة في نفسك ليه كده ( فيروز حطت ايديها على خد عشق) ايه اللي في وشك ده 


عشق .. ملكيش دعوة 


فيروز بعصبية.. اخرسي خالص ( فيروز بشك ) هو 


عشق سكتت


فيروز بعصبية.. انتى ازاي تسكتي ليه انتى بنادمة مش حيوانية علشان يعمل كده ازاي تسكتي


عشق بوجع.. لانى لوحدي


فيروز.. تقومي تسكتي


عشق .. مفيش حل تاني


فيروز.. لا فيه انتى مش ها لوحدك انا معاكي


عشق بشك .. و ده ايه الحب ده انتى عيانة ولا حاجة


فيروز.. ليكي حق تقولي اكتر من كده بس انتى لو فضلتي كده ها تموتي لازم تتغيري يا عشق 



عشق.. ايوة يعني اعمل ايه برضو مش فاهمه

فيروز.. بصي يا بنتي

عشق .. بنتك ايه يا طنط انتى مش كبيرة اوى ها قولك يا ابلة

فيروز.. يااارب ارحمني برحمتك بصي يا زفته بحكم خبرتي في الحياة و الكام سنة اللى عرفت فيها الحمار ده 

عشق.. متقولشش حمار

فيروز .. اتوكسي عليكى و عليه بصي سليم بيحب اللى تجري وراه بس في نفس الوقت تقيلة

عشق.. افهم كده لان دماغي لفت

فيروز.. شوفى مش سليم اهتم بيكي و علقك بيه

عشق.. حصل و في الاخر سبني

فيروز.. انتى كمان ها تعملي معه نفس اللي عمله معاكي علقي بيكى و بعدين سبيه

عشق بصدمة.. نعم

فيروز.. شششش وطى صوتك صدقيني يا عشق اللى زى سليم مش عايز غير كده 

عشق.. بس انا بحبه

فيروز.. و انا مش بقولك سبيه انتى ها تربيه بس طنط بتحبك اه بس مفيش ام تحب حد اكتر من عيالها صدقيني ( و تكمل بسخرية) مش لم الام تحب عيالها اصلا

عشق.. أيوة بس صعبة اوى

فيروز مسكت ايديها.. انا معاكي و مستحيل اسيبك غير و انتي واقفة على رجلك

و بعد شوية في الاسطبل 

عشق بمرح.. يعيني على الحلو لم تبهدله الايام

سليم بصلها بغيظ.. امشي من خلقتي يا بت انتي 

عشق حطت ايديها على خص..رها و اتجهت ليه بدلال.. مممم انت لسه زعلان مني يا سولي

سليم بذهول.. سولي انتي كويسة يا عشق

عشق .. هو عيب لم اتكلم مع سولي حبيبي و زوجي قرة عيني بى حب انا عارفه انى زودها معاك حتى لو معايا حق مينفعش اتكلم معاك بالطريقة دى ( و قاب..لته على خده) اسفة بحبك اووووووى 

سليم بصلها بصدمة كبيرة عشق في ثانية كانت اختفت من قدموا

و في غرفة علاء

الام .. شوفي يا بنتى انا صحيح مش طيقكي و مش عارفه ايه غرضك من جوازك من ابني شكلي بنت ناس

فيروز.. هو حضرتك ده مدح ولا شتيمة لانك قولتي انكي مش طيقني و دلوقتي قولتي بنت ناس



الام .. واضح عليكى طريقة كلامك شكلك بس عيونك بتقول انكي شخصية غامضة عارفه يا بت انتى لو فكرتي بس تزعلي ابني أو توقعي بين الاخين والله العظيم ل تندمي على اليوم اللى حيت فيه على الدنيا مازن مجنون اه بس جدع و اهبل

فيروز.. ( هو اهبل بعقل)

الام.. انا خلاص رضيت على جوزكم و الايام ها توريني انتي مين و تستاهلي تبقي من عائلتي ولا لا كله ها يبان

فيروز ابتسمت بهدوء.. مرسي يا طنط

الام .. طنط ايه بقا من النهاردة قوليلي يا ماما

فيروز ابتسمت .. اكيد بس هل حضرتك معتبرني بنتك اقصد يعني بتحبني من قلبك زى بنتك يعني

الام سكتت

فيروز ابتسمت.. يبقا طنط احسن لان مفيش حاجة اسمها زى مامتك ولا زى ابني 

الام حدفتها بى المخدة.. قومي من قدمي يا بت انتي قومي انا عارفه اتجوزك على ايه بى طولت لسانك دى 

و قامت فيروز

الام من جوه .. الا فيروز الا انتي المفروض كانوا سموكي الكدعة مش فيروز

و طالعت فيروز على غرفتها و قفلت الباب و سندت عليه بى 



فيروز اتنفست بى ارتياح.. اوووووو ده ايه العيلة دى عيلة يخلو الوحد يقفد عقله 

مازن قعد على الروكنة و بيشتغل على اللاب توب .. كنتي فين 

فيروز.. كنت بجيب حاجة من عم محمد البقال اللى تحت يعني ها كون فين كنت عند امك 

مازن بصلها بطرف عينه.. امك فى واحدة عاقلة تقول امك

فيروز.. اومال اسمها ايه

مازن .. لا انتي دماغي يا فيرو

فيروز قعدت جانبه .. والله انتوا اللي عائلة هلس

مازن .. امك و هلس

فيروز سندت راسها على كتفه.. مممم مازن ايه رايك لم نطلق و ننفصل زى اي اتنين محترمين و يا دار ما دخلك شر يا سلام 

مازن بعدها عنو .. ها نطلق و قريب جدا كمان 

فيروز اتعدلت في قعدتها.. بجد يا مازن 

مازن .. ونا ها هزر مع مجنونة زيك ليه ها نطلق بس لم ام..وت ان شاء الله 

و سبها و راح ينام فيروز شدت الغطاء من عليه 

مازن .. مش فايق ليكى هاا يلا يا ماما نامي

فيروز بعصبية.. قوم كلمني زى ما بكلمك

مازن .. خلي ايامك تعدى على خير و نامي

فيروز.. بس انا مش عايزة اتخمد دلوقتي ها تجبرني انام كمان قوم اقعد معايا 

مازن.. انا لو قعد ها نتخنق لانى للاسف متجوز أسطورة النكد كله يبقا اتخمد احسن

فيروز ابتسمت.. تماما

و اتجهت لى التواليت و بعد شوية هوب جردل مياة سقعة كانت على مازن 

مازن .. يا بت المجنونة

فيروز بعفوية.. عمل اقول قوم قوم مسمعتش الكلام ( و تقول و هى بترجع شعرها لى وراء) اشرب بقا يا لهوى 

و جريت على التواليت و قفلت الباب 

و في اليوم التالي اخيرا سليم خد افراج بعد ما عشق اتحيلت على علاء ان يفرج عنه و في غرفة سليم 

سليم نامي أما عشق رايحة جاية في الغرفة

عشق .. طب ده بيصحوا ازاي 

و اتجهت ليه بهدوء.. سليم سليم سولي انت يا عم الحاج انت يالا تمام يا سليم خلي بقا النوم ينفعك لم تتهزق من بابي ان شاء الله

عشق مرة واحدة لقت اللى بيجذبها ليه 

عشق.. في حد يعمل كده يا مجنون انت

سليم.. اتجي قولت و انا مجنون عشق ممم.... و بعدين في واحدة تقول لي جوزها يالا 

عشق حطت ايديها على رق.ب...ته .. ما هو حبيبي اللي اضرني اقول كده 



و بعدت عشق عنه و حدفته بى المخدة.. و بعدين انت اللي بارد عايزني كنت اعملك ايه ها .. و حدفته بى المخدة التانية 

سليم حدفه بى المخدة هو كمان.. انتى فاكرك اني ها سكوتلك لم تعملي كده معايا

عشق و هى مكملة.. لانك شليني عايزني اعملك ايه انت مش بتجي غير بى كده واحد مستفز

سليم.. الكلام ده ليا انا 

عشق.. اه اومال لى امي يعني

و قعدوا يضربو بعض بى المخدات لحد ما الغرفة اتملت قطن

و بعد شوية في الطابق الأول كان الجميع على السفرة مستنين سليم و عشق .. و اتصدم الجميع لم لقو سليم و عشق مسكين ايدين بعض بحب و فرح 

سليم.. مبروك يا مازن مبروك يا زوجت اخي

فيروز ابتسمت ابتسامة باردة جدا.. الله يبارك فيك

عشق ابتسمت لى فيروز بمعنى شكرا أو كله تمام 

الاب.. كلكم جهزوا نفسكم علشان فى حفلة بليل بالنسبة ان الاخ مازن اتجوز و سليم بيه اخيرا اتكرم و اتفكر ان ليه اهل أما هناء ف هى عارفه ها تعمل ايه مع فيروز و عشق دى تقليد العيلة يا هناء اتوصي 

و اخيرا الجميع خلص طعام بهدوء

عشق و فيروز بصدمة



لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع