رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الأول1 بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
#الجزءالاول
رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الأول1 بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
ياربي ع الصداع مش عارفة أنام من صر'يخ. بنت خالتي مع أبنها من يوم ما قعدت معاهم في البيت وأنا جالي إنهيارr عصبي؟!
نسيت أعرفكم بنفسي أنا رشامنصور مدربة💪 فتنيس وبحب قراءة القصص وخصوصا قصص الرrعب..
وفضلت أسعى وادور في كل الأماكن البعيدة عن البيت. رغم إني مرتاحه جدا في الجيم اللي أنا فيه.
لحد في يوم جالي عرض في نادي رياضي كبير بس المشكلة'. إنه بعيد عن البيت بمسافة كبيرة علشان كدا قررت أروح اقعد عند خالتي …
عندها بيت كبير ومحدش فيه غيرها هي وزوجها
وبنتها ليلي في الدور التاني وباقي الأدوار فاضية لأن إبن خالتي مسافر …
ولأن معروف عني إني مش إجتماعية وبحب الهدوء خالتي فتحتلي الشقه اللي في الدور الثالث اقعد فيها براحتي..
وطبعا بشغل موسيقي وبعمل تماريني او يوجا يوميا…
ده غير ان جوز خالتي أخوه الوحيد مريض. في غيبوبه' من سنين ومحدش من الدكاترة قادر يفهم هو عنده إيه علشان كدا جوز خالتي قعده في غرفه ومعاه الممرضة اللي مسؤولة. عنه..
ويعتبر شقه خالتي هدوء تام. وطبعا ده جميل بس طول اليوم وليلي بنت خالتي بتصر'خ. في أبنها سفيان مع اني حساه طفل ذكي. جدا وبيحب قراءة القصص والتأمل رغم صغر سنه. بس يمكن دى وراثه. أصل جوز خالتي عنده مكتبه وفيها كتب عتيقه'. وصعب تلاقي زيها دلوقتي…
وكنت باخد من عنده قصص كتير وارجعها له واخد غيرها وطبعا مع وجودى في البيت بقي سهل عليا اقرء قصص أكتر وبراحتي في اي وقت….
وأوقات كتير كنت ألاقي سفيان في المكتبه وبيقرأ في كتب عن العوالم الاخري.. والكواكب. بدل ما يقرأ عن ميكي.
وفي يوم قررت أتكلم مع ليلي بسبب صر'يخها مع أبنها بأستمرار أنا مش عارفه اقرء ولا أرتاح وخصوصا إنى بنام بدري وبصحي بدري وهى متعودة تسهر وزعيق:. طول الليل.. صر'يخها. بيصحيني من أحلي نومه. لدرجه اني خالتي نفسها بتشتكي…
ودقيت الباب ع ليلي واخدت معايا صنية كنافة ما هى زي حالاتي بتعشق. الحلويات .. مع إني بمنعها ع الكل😄
ودخلت وفضلت اهرج معاها وفي وسط الكلام قولت لها ممكن أفهم ليه صوتك عالي ع طول ولا علشان جوزك بيسافر فبطلعي جنا'نكn ع سفيان….
قالتلي تعالي معايا ومشينا براحه وقربت من باب أوضة سفيان وشاورت لي أحط ودني ع الباب وأسمع. .
بصيت لها وأنارشامنصوربقول جوايا ده جنان'n رسمي. بتتصنتt ع طفل مكملش ال تسع سنين..
وحاولت اتصنت😲 سمعت سفيان بيكلم وبيقول يعني خالتوا رشا وماما واقفين عند الباب😲 … طب أمشي انت. دلوقتي.
هو بيكلم مين؟! المفروض أنه لوحده في الأوضة.!
فتحت الباب بهدوء ولقيت سفيان قاعد ع الأرض وفاتح كراسة الرسم والألوان وبيرسم ومندمج..
بصيت ل ليلي قولتلها اومال مين اللي كان بيتكلم ؟؟
قالت ليا لو سألتيه مش هيجاوب اومال أنا بفضل ازعق' واصر'خe ليه. ده أنا قربت اتجننn منه …
وهنا سفيان بصلي وقالي ازيك يا خالتوا عاملة ايه دلوقتي رجلك لسه وجعاكي😲..
قولت له آة بس أنا متعودة ع كدا. ضر'يبة. المهنه😄😄 وبعدها قولت له أنت عرفت منين ده أنا مقولتش لحد..
سكت ورجع يرسم تاني .. لقيت ليلي بتقولي اتفضلي أهو أفضل اسأله ولا يعبرني..
بصيت ل سفيان وابتسمت وقولت له وقت ما تحتاج حاجه تعالي وقولي وبلاش تجننn مامتك دى آخرها كرتون توم وجيري … أنت فاهمني طبعا.
خرجت من غرفته وأنا بفكر في اللي حصل. يا خو'في يكون اللي في بالي!!
ولقيت ليلي بتقولي هى رجلك مالها.. قولتلها عادي دي أصابه. من التمرين..
المهم قوليلي هو سفيان كدا من أمتي؟ ؟ قالتلي قصدك بيكلم حد مش موجود ولا قصدك إنه بيعرف حاجات محدش يعرفها ؟؟؟!.
قولتلها الاتنين؟ وكان الرد مفاجأة بالنسبة ليا.
قالت ليا من وهو طفل عنده تلات سنين كنت بسمعه بيكلم بس كبرت دماغي قولت أكيد طالع ل أبوه. أصل أشرف ع طول بيكلم وهو نايم…
بس لقيت الموضوع بيزيد بالنسبة لطفل في عمره لكن المدرسة في الحضانه قالت ليا ده عادى الأطفال بيكون خيالهم واسع وبيعملوا لهم صديق خيالي وبيلعبوا معاه. زى البنات كدا بتطلق. ع العروسة اللعبة إسم وتلعب معاها وتغير فستانها وتنام جنبها ..الصبيان كمان بيعملوا كدا …
وبصراحة لقيت كلامها مقنع جدا ومع الوقت لقيت سفيان بيكبر والموضوع ده بيزيد وساعات بيقولي حاجات المفروض محدش يعرفها زى ما قالك كدا ع رجلك وأحنا منعرفشي حاجه لأنك مقولتيش لحد. ..
قولت لها ع فكرة ده عادى في أطفال بيكون عندهم الحاسة السادسة. قو'ية. وبعد ما يوصلوا سن البلوغ بتروح من عندهم تدريجيا..
بقولك ايه قومي اعملي ليا اكل أنا عندى بكره أجازة من النادي وعاوزه اخر'بها في الأكل انهاردة … بصي اعملي محشى ولا مكرونه بشاميل كدا من الآخر دلعيني…
فضلت تضحك وتقولي اللي يشوفك وانتي بتاكلي ميقولش أنك مدربهr وبتساعدي الناس ع التخسيس…
كنت عاوزة اوزع. ليلي لحد ما أشوف سفيان واتاكد من احساسي. أنا لما قربت من غرفته حسيت بوجود حاجه ولازم أتأكد اللي معاه ده نوعه إيه وعاوز منه إيه؟
ومينفعشي أعرف ليلي حاجه زى دى واخوفهاe من أبنها ومش بعيد تاخده عند دجا'ل…
وبعد ما تأكدت ان ليلي اندمجت. في الطبخ وبقوم براحه علشان مش تحس بيا لقيت سفيان فتح باب غرفته وببشاور ليا أروح له😕
صلاة النبي أحسن الواد شكله ملبوس'. ولا إيه؟ !
ابتسمت له ودخلت غرفته وأنا حاسه بطاقه قو'ية. موجوده والغريب إني مش خا'يفه.
واضح ان الجن.الموجود معانا مش مؤذي.. متستغربوش. اصل أنا من صغري بحس بوجود الجن' وليا مواقف كتير معاهم بس من لحظه ما بقيت اتجاهل. إحساسي بوجودهم. بطلت أشوف الكوا'بيس. في منامي..
الغريب إني لقيت سفيان بيبتسم وبيقولي اقعدي يا خالتوا. علشان عاوز أتكلم معاكي.
قولت له ياعم قول ألعب معاك… قول سمعاك
قالي عاوزك تساعديني ننقذ' جدو محمد..
قولت له قصدك أخوه جوز خالتي!! بس أنا مش دكتورة .
ده حتي الدكاترة مش عارفين علاجه؟!
قالي علاجه مش موجود هنا ع الأرض. . موجود هناك في العالم الآخر! ؟
جدو روحه محبو'سة بين عالمين . عالم الأرض والعالم الموازي. له. … وهو بيحاول يرجع لكن مش عارف..
قولت له واضح يا سفيان انك بتحب جدو محمد أوي علشان كدا خيالك اوهمك بأن جدك. موجود هناك . وطبعا كتر قرأتك عن العوالم الاخري ساعد في ده ..
لكن هو مريض. عادي في ناس كتير زيه فضلوا سنين في غيبوبه. وبيفوقوا. عادي بعدها. ..
فضل ساكت وبعدها قالي ع أساس أنك مش حاسه بوجود اللي معايا من أول ما دخلتي ؟!
قولت له حاسه بوجود مين يا حبيبي. أنت عاوز تخو'فني. ولا إيه. بطل تهريجك. ده
قالي هتفضلي تنكر'ي. إحساسك لكن هو مش هيسيبك.
قولت له مين يا سفيان ؟؟ وفضلت أتلفت حواليا ومش شايفه حاجه. بس أنا حاسة به بيقرب ووقف جنبي😔
وفجأة لقيت سفيان بيقولي أعرفك يا خالتوا ع ….
ياااااختي 😲!
يتبع….
ياتري إيه اللي هشوفه مع سفيان!؟ ربنا يستر.
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا