القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الحادى عشر 11بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 

رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الحادى عشر 11بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)




رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الحادى عشر 11بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)



#الجزءالحادي_عشر


#مغامراتي_مع_سفيان 


 بنهان….


بقي أنا الماردd بنهان حار'س. البوابة السوداء. جايين اتنين من الأنس يتحدوني. ويدخلوا ومعاهم حر'اسs من النور يهج/موا. عليا وكمان يأمروني. اخرجهم من البوابه. 


لكن ع مين أهو باعتهم  لمكان اللي مفهوش جانn يبقوا يخلوا قو'تهم. ولا حرا'سهم. ينفعوهم. هناك 


هاهاهاهاهاهاهاهاااااا. 


السا'حرr سنجام…. 


كنت متابع البني آدمين. ومستغرب. قو'تهمt وازاي مافيش ولا جن. ولا حتى الماردd شاكوزال قادر يلمسهم.. 


وشوفتهم من البلورة السحر'يه لما وصلوا عند شجرة بنهان عرفت أن كلها ساعات وهيكونوا من الامواتt…


يا خسارة.. كان لوسفيرlo هيديني مكافأة ويحقق ليا طلباتي بس مش مهم. لو سألني عليهم هقولوا أبناء عشيرتك. كلهم مقدروش يعملوا حاجه  معاهم وطلعوا اضعف'. منهم. 


هاهاهاها… 


وكل شويه أبص في البلورة ألاقي البنت الانسيه ماسكه ورقه وقلم وكتاب وتقريبا بتكتب حاجه ..


بعد شويه ببص لقيتها ماسكه حاجه بتطلع شرrارة نار'. وقدرت تهرrب. من الخفا'فيش. . 


يعني إيه قدروا يفلتوا منهم ازاى يكنش الانسيه دى كانت بتكتب تعاويذ'. سحر'يهe بس أكيد بنهان هيقtلهم.. 


وفضلت أتفرج عليهم وفرحان فيهم وهما مرrعوبين.من بنهان 😄😄..


لكن في خلال لحظات شوفت بنهان مكتفe. بحزام/. صا'عق.. هما يطلعوا مين دول ؟ 


ازاى في حد اقو'ي.  من الماردd بنهان!!! 


وفضلت متابع لحد ما عرفت ان بنهان المكاrر. باعتهم ل جزيرة التماسيح. أكيد عاوز يتخلص' منهم… 


أحسن واضح أنهم مش سهلين. وممكن يبوظوا/. شغلي. ويهزوا. ثقه العالم اللي هنا فيا. . 


رشا….


مسكت أيد سفيان وفضلنا نجري ومش بقول غير يارب أخلص. من الجنnالمؤ'ذي. والخفا'فيش. يطلعلي تماسيح. وفجأة سمعت صوت حركة. وشوفت ورق الشجر بيقع. رفعت رأسي أشوف في إيه لقيت قرود🐒🐵 وشكلها مخيف'. بتتحرك ع الأغصان. 


منك لله يا بنهان أكيد عرفت أننا قادرين. نختفي' من الجانn جبتنا هنا علشان عمرنا ما هنعرف نفلت من القرود أهو دول ولا هينفع معاهم جري. ولا نارr🔥 


استغليت. الأشجار الكثيفة. ودخلت سفيان بين أغصانها ووقفت جنبه وبدعي ربنا ينجينا من هنا ع خير .


وفضلت أردد الآية الكريمة 


"وجعلنا من بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون " ..


وفجأة سمعت صوت مش غريب عليا ده فيل🐘 طب ايه ده ممكن يهدd. الشجر علينا..


والقرود ولا الغوريلات. دي تشوفنا.غمضت عيني وفضلت أقول يارب سخر. لي جنو'دك. لمساعدتنا ع النجاة…. 


ولسه بفتح عيني لقيت زلومة الفيل في وشي.. وفضل يعمل صوت كأنه بينادي ع كل صحابه اللي معاه….


 ايه ياعم هو مش أنت نباتي. وببص لقيت سفيان خرج من بين الأغصان وبيلمس. الفيل ورغم تجمع الكل إلا أنهم فضلوا يعملوا أصوات رجت.  الأرض وبدأت القرود تتنطط. وتعمل صوت …. 


          أشوف فيك يوم ملوش ملامح يا نبهان. 


ولقيت القرود اتجمعت حوالينا فوق الأشجار والأصوات بتزيد وفجأة ظهرت غوريلا. ضخمة'. وماشي معاها كام قرد حجمهم كبير… 


ووقف الغوريلا قدام الأفيال وفضل يعمل حركات كأنه هيدخل معر'كة.. وقتها افتكرت فيلم " كنج كونج"


  بس المعر'كة. هنا ع مين اللي له الحق أنه ياكلنا او يبلعنا أسهل لأن حجمنا قزم. . بالنسبة لهم… 


وظهر الضوء الأخضر وفضل يعدى من بين الأفيال


 (كأني ماسكه. قلم ليزر'. بلعب به )…


واستقر الضوء في منتصف الأرض بين الأفيال والقرود وهاجت'. الغوريلا كأنها معترضة'. ع شئ ومصممة. للمعركةe ع عكس الأفيال. 


ولقيت الفيل اللي واقف قدامي تني رجله وسمعت صوت بيقول اطلعوا. بسرعة مسكت سفيان وطلعته وطلعت معاه وقعدنا ع ظهر الفيل والافيال وقفت حوالينا وأحنا في النص كأنها بتحمينا'... 


وهنا تجسم. الضوء الأخضر ع هيئة الأشخاص الثلاثة. فرحت أوى وقولت ل سفيان ربنا أرسل لنا اللي يحمينا'..  


لكن صوت القرود والغوريلا فضل يزيد مسكت. سفيان جامد وبقيت مش عارفه اعمل ايه ما هما ممكن يخطفو'نا. وأحنا فوق الفيل ولو حاولنا ننزل ونجري القرود أسرع مننا… 


قولت ل سفيان تعالي ننطق الشهادة اظاهر دى نهايتنا وبدء سفيان في البكاء وهنا سمعنا صوت نفير.عالي يشبه البوق.. 


وبعدها ساد'. الهدوء واتقال كلام .


" نحن حر'اس. الله ونأمركم بعدم'. التعرض. ل هؤلاء ال بني آدمين ولكم منا الأمان. وان لم تفعلوا تصبحوا ملعو/نين وينقطع. نسلكم إلي يوم الدين.. ولم تكونوا منتصرين..ما ردكم"  


وتجمعت القرود كأنهم بيتشاوروا مع بعض وبعدها انقسمت القرود جزء منهم طلع مرة تانيه ع الأشجار كأنه بيعلن. انسحا'به..


والغوريلا والقرود اللي معاها وقفوا صفوف وراء بعض كأنهم بيستعدوا/. للحرrب وهنا نظر الضوء الأخضر للافيال بعدها رجعت الأفيال للوراء وهى بتهز رأسها للاستجابة وحسيت أننا والافيال دخلنا جوه صندوق شفاف. …


وفي أقل من لحظه قامت رياح قو'ية. وابتدت الأشجار من حوالينا تنخلع. جذورها من الأرض وانشقت. الأرض وانقسمت ما بينا وبين القرود لكن مافيش ذرة تراب جت علينا….


 وشوفت الأشجار بتطير في اتجاة القرود وتضرrبهم وبيقعوا ما بين انشقاق. الأرض وكأن الأرض بتبلعهم المنظر مخيف. جدا ومرrعب…


              ** اللهم ارزقنا حسن الخاتمة.** 


مسكت سفيان وحطيت أيدي ع عينه وضميته وفضلت أردد الآية الكريمة. ..


"وجعلنا من بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون "...     


 


لقيت نفسي برددها من غير ما أحس. . الغريب في الأمر ان الرياح والأشجار كانت ع الجزء اللي فيه الغوريلا. والقرود الضخمة فقط… 


لكن الأشجار التانيه ثابته والقرود واقفين عليها في أمان. مافيش حتى تراب او هواء. جاي عليهم . سبحان الله ..


وبعد ما إنتهت. المعر'كة. رجعت الأرض وكأنها لم تنشق. نهائي. 


وبعدها الصندوق الشفاف اختفي/. والتفت. الحر'اس. اللي بالضوء الأخضر للافيال وابتدت الأفيال تتحرك وأنا وسفيان مش عارفين إحنا رايحين ع فين بس كنا حاسين بأمان أنا وسفيان لدرجه أنه نام ع دراعي ..


 بصيت في اتجاة الضوء الأخضر وقولت بصوت همس ممكن تساعدونا بأي اكل.. لقيت بعدها القرود. بتتحرك بين الأغصان وبتنزل قدام الأفيال ومعاهم موز والافيال بتاخد منهم وتحط قدامي ابتسمت وصحيت سفيان..


((اصحي يا واد عندنا موز))


 علشان اكله وبعد ما كلنا وشبعنا لقيت الأفيال وقفت قرب الهضبة'. العاليه وانحني. الفيل علشان ننزل.. ومجرد نزولنا 😲 


سفيان….


رغم. خو'في. من بدايه المغا'مرة. إلا ان ظهور الضوء الأخضر بيطمني. وبيساعدونا وواضح أنهم اقو'ياء. جداا وده واضح من اللي عملوا مع بنهان والقرود كمان..  


 وحتي الأفيال سمعوا كلامهم ووصولنا عند الهضبة' العالية. ومجرد نزولنا هناك ظهرت علامات ونقوشات ع الأحجار واضح أنها البوابة ولقيت خالتوا رشا بتقول


 معقولة بوابة من غير حار'س.. وبتبص 😲ياريتني افتكرت خمسمائة  جنية أكمل بهم آخر الشهر.😄


بس المرة دى ظهر لنا جنn ع شكل راجل وبيخرج من جسده البرق. وفضل مركز. فينا كأنه هيرسم لنا صورة لقيت خالتوا رشا قالت له السلام ع أهل المكان… 


جئنا من غير ميعاد لكن هنمشي قوام ده من بعد فضلك كنا نستسمحك نعدي من البوابه. في أمانn.. 


فضل يبصلي ويبص ل خالتوا وقال لولا سلامك سبق كلامك كنت فر'متr لحمك. مع عظااامك.. 


اما بخصوص البوابه لها شرط. علشان افتحها لكم !!!


 لازم تحلوا اللغز. وإلا هتفضلوا هنا مدي الحياة… 


قولت له لآ الله يخليك ده أنا سيبت عصير الفراولة ع عيني. 


فضلنا نتلفت ع الضوء الأخضر لكنه اختفي. ومافيش غيرنا إحنا والافيال.. قولت ل خالتوا خلينا وخلاص مع ان بطننا هتوجعنا من كتر اكل الموز… 


قالتلي لا ما إحنا هنبقي زى القرود. اسكت يابن ليلي.


خالتوا بصت للحا'رس/ وقالت له لو تسمح أحب أتشرف بأسمك…. 


قال أنا الأمير رسلان. ابن الملك مرجان…. 


ابتسمت خالتوا رشا وقالت ليا اطمن إحنا في أمانn . ملوك النور عمرهم ما يؤذوا. إنسان. ..


مع إني مستغربة. وجودك هنا مع وحوش. الغابه. وكمان حر'اس.  البوابات. تبع أبناء إبليسss..


قال لازم المعادلة. بين الخير والشر وصحيح أنا بقضي'. ع الشرr حتى لو كانوا من الأنس.. لكن من أول ما شوفتكم عرفت أنكم من أهل الخير . وانا اللي مستغرب. وجودكم هنا وأنتم عارفين الداخل مفقود وملوش رجوع… 


بصيت له وقولت يا عمو إحنا جايين. ننقذ' جدو محمد صحيح مش عارفين هنعمل ايه بس يمكن وجودنا يساعده… 


قال الآن جه وقت حل اللغز.. 


له أول ونهايته من نهايتك وعرضه. مثل سن. السيفe.وأوقات بيكون زى عرض المحيط…. يطلع ايه؟؟!!! 


فضلنا ساكتين شويه وبعدها خالتوا رشامنصورقالت.. 


هنعدي بأسم الرحمن وهيكون لنا الأمان. رحمة من رب العالمين ونهايتنا هتكون نهاية المسعدين. وهنشوف بعينا رسولنا الكريم. ودى هتكون نهاية الصراط المستقيم…


بصلها وقال في أمان الله وعلشان رايحين تساعدوا إنسان أنا هساعدكم واوصلكم لحد هناك بدل ما تعدوا ع باقي البوبات العشرة… يلا معايا 


والتف حوالينا ضوء البرق وخالتوا رشا مسكت أيدي وحسيت إني هفقد.  الوعي ولسه بحاول أفتح عيني لقيتني أنا وخالتوا رشا قاعدين ع الأرض في نفس المكان اللي كنت وصلت له في الحلم… 


قولت ل خالتوا رشا قومى بسرعه دلوقتي السا'حرrسنجام شافنا. من البلورة. السحر'يه" … 


ولسه بتقوم وبتقولي انت معاك واحدة أستاذة في الجري .. آة يا رجلي اسندني يا سفيان …


ببص ورايا لقيت😲😲😲        أجري يا خالتواااا 


يتبع….

تكملة الرواية من هناااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع