القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عهد بحب كاذب الفصل الثامن عشر 18بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 

رواية عهد بحب كاذب الفصل الثامن عشر 18بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)




رواية عهد بحب كاذب الفصل الثامن عشر 18بقلم مريم أحمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)





عهد بحب كاذب

البارت الثامن عشر


بصت ندى لمحمد و هي رافعة حاجبها و هي مبتسمة بانتصار انها عرفت توقعه و تخليه يعترف انه حب داليا

اتكلمت و هي بتقوله

ندى...ايه ؟

هز محمد راسه بتوتر و قالتلها

محمد...نعم ؟

ابتسمت سارة و ندى قالتله

ندى...هو ايه دا اللي نعم هو مش انت اتعصبت فاجأة و احنا بنتكلم لما عرفت ان خالد هيخطب داليا

بصلها محمد شوية و سكتت و هو مش عارف يقول ايه و يوسف طبطب على كتفه و هو بيقول بسخرية 

يوسف... طلعت مغفل و عيلة عرفت توقعك بالكلام يا حضرة الظابط

ضحكوا على كلام يوسف الا مروة اللي كانت مضايقة جدا 

قالت ندى بتعديل على كلام يوسف

ندى...لأ و ظابط مباحث من فضلت

كلمتها حالتهم يضحكوا اكتر و محمد بصلها بغضب و قالها

محمد... متهزريش معايا ماشي 

و وجه كلامه للكل و هو بيقول

محمد... محدش يصدق كلامها داليا اللي بتقول عليها دي انا ولا مرة شوفتها ولا كلمتها اصلا عشان احبها 

قال كلامه و طلع اوضته و سابهم

قال يوسف بسخرية عليه

يوسف...قماص اوي 

ابتسمت سارة لندى عشان متزعلش و ندى هزتلها راسها بمعنى عادي 

بس سمعوا كلهم صوت ضحكة فاروق تاني على الموقف اللي حصل و ضحكوا كلهم تاني

....لا اله الا الله محمد رسول الله 

تاني يوم الصبح كانت سارة قاعدة ف اوضتها و بعدين نزلت بس اتفاجئت من وجود يوسف

راحتله و هي بتقوله باستغراب

سارة... ايه دا يا ابيه مش المفروض تكون ف الشغل 

هو راسه بتأكيد على كلامها و قالها

يوسف... المفروض بس للاسف عمك سليمان جاي هو و عيله ف طبعا مش هروح

سألته بإستغراب و هي بتقوله

سارة... ايه دا مش المفروض انهم ف انجلترا؟؟؟

هز راسه و قالها

يوسف.... ما هما نزلوا اجازة بقى ف هيروح اوتيل مثلا؟

هزت راسها بنفي و هي بتضحك و بتقول

سارة... اكيد لا 

هز راسه بتأكيد على كلامها و هي قالتله

سارة... معرفش فين مامي؟؟

يوسف.... هتلاقيها ف الجنينة

هزت راسها و قامت راحت الجنينة و هو رجع بص للابتوب تاني و هو بيكمل شغله بس قطع تركيزه صوت تليفون سارة اللي كان بيرن 

بص على التيليفون و لاقاه رقم عهد مكانش هيرد عليها و رجع تاني بص للابتوب بس ابتسم لما جت ف باله فكرة و مسك التليفون و فتح المكالمة 

....لا اله الا الله محمد رسول الله

في بيت صادق كان عهد واقفه ف البلكونه و هي بترن على سارة عشان تسألها هيروح التدريب امتى 

جالها صوت ان حد رد على الاتصال 

اتكلمت عهد بضيق و هي بتقول

عهد.... خير يا سارة هانم سنة عشان تردي!!؟؟؟

بس الغريبة انها ملقتش رد .. اتكلمت تاني و هي بتقول

عهد... ماتنطقي يابنتي هو في اييييه بجد !

فضلت ثانيتين مش سمعة رد  لحد م سمعت صوته و هو بيقولها

يوسف... انتي بتزعقي لأخت يوسف الحديدي كدا عادي

اتصدمت و معرفتش اعمل ايه رحت قفلت المكالمة فورا

و هو اتفاجئ جدا من ردة فعلها و بص على شاشة التليفون يتأكد انها فعلا قفلت المكالمة 

ابتسم لما لاقى ان فعلا المكالمة اتقفلت ف رن عليها هو 

مرة و اتنين بس هي مكانتش بترد !! اضايق بس جت ف باله فكرة و ف ثواني كان فاتح الواتساب بتاع اخته و هو ف شات عهد 

اما عهد ف كانت لسة مصدومة و. باصة للتليفون و هي شايفة اتصالات من رقم سارة بس مكنتش عابزة ترد عشان ميبقاش هو 

بصت للتليفون تاني لما سمعت صوت رسالة و لاقيتها سارة اللي كانت كاتبالها

سارة..." ايه يا دودي مش بتردي عليا ليه ! "

قفلت حواجبها و هي مش عارفة اذا كان دا يوسف ولا سارة بس ابتسمت و قالت لنفسها 

عهد...ايه يا عهد غباءك دا محدش بيقولك دودي دي غير سارة اكيد هي الي كانت بتتصل يعني

سمعت صوت التليفون و لاقته بيرن برقم سارة 

ردت عليها فورا و هي بتقولها

عهد... انتي ازاي تسيبي تليفونك مع اخوكي يا سارة و هو الي يرد عليا يعني

بس برقت بصدمه لما سمعت صوته و هو بيقولها

يوسف... بقى بتزعلي اختي مني و تخلي يحصل بينا خناقة 

معرفتش ترد تقوله ايه و هو قال بضيق

يوسف... كنتي بتكلميها ليه؟؟

ردت عليه باستنكار لسؤاله و هي بتقوله

عهد...و انت مالك ؟ 

كملت بضيق و هي بتقول

عهد...و بعدين ازاي اصلا انت اللي بتكلمني و محدش يعرف اسم دودي دا غير سارة 

رد عليها بسخرية و هو بيقولها

يوسف...اعمى انا يعني مش شايف انها مسجلاكي دودي ؟؟

سكتت و هي بتلعن غباءها و هو اتكلم و هو بيقولها بحدة عشان يعرف كانت بترن على اخته ليه

يوسف...اخلصيي كنتيي بترنييي لييه !!

عهد..كنت عايزة اسألها احنا هننزل تدريب امتى بس

حاول انه ميضحكش و هي اكتشفت انها قالتله و انه كمان زعقلها 

اتكلمت بحدة و هي بتقوله

عهد...هو انت مالك اصلا و بعدين انت بتزعق لمين كدا

رد عليها بضيق و هو بيقول

يوسف...بزعقلك انتي و يلا بقى مع السلامة عشان صدعتيني

مستناش يسمع ردها و قفل السكة ف وشها 

اما عهد ف بصت على التليفون بصدمة و قالت بضيق

عهد...بني ادم قليل الذوق بجد 

و خرجت من البلكونة و راحت لأمها بس اتفاجئت لما لاقيت امها واقفة عند باب الشقة و نازلة 

سألتها عهد باستغراب و هي بتقولها

عهد...ايه دا انتي رايحة فين

ردت عليها هالة بضيق و هي بتقولها

هالة...بقالي ساعة بنادي عليكي و انتي ولا هنا

ردت عليها عهد بأسف و هي بتقول

عهد...معلش يا ماما بس كنت بكلم يوسف

هالة...ايييه !!!

ادركت عهد اللي قالته و قالتلها بتصحيح

عهد...لا انا كنت فاكراها سارة بس هو اللي رد يعني

هزت هالة راسها بمعنى ماشي و عهد سألتها و هي بتقولها

عهد...انتي رايحة فين ؟

ردت عليها هالة بحزن و هي بتقول

هالة...رايحة ازور اخوكي

سكتت عهد بحزن و بعدين هزتلها راسها بمعنى ماشي و هالة اتنهدت بحزن و قالت بقهر

هالة...ربنا يفك سجنه اتسجن ظلم يا عهد

هزت عهد راسها و قالتلها 

عهد...كلنا متأكيد من حاجة زي دي سيف عمره م يسرق ابدا انتوا مربتوناش على حاحة زي كدا ابدا 

هزت هالة راسها و قالتلها 

هالة...اهو فاضل كام شهر و يخرج من السجن بالسلامة 

ابتسمتلها عهد بأمل و قالتلها

عهد...ان شاء الله يا حبيبتي

كملت كلامها و هي بتقولها

عهد...استنيني هاجي معاكي

هزت هالة راسها برفض و قالتلها

هالة...لأ كدا هتأخر المرة الجاية بقى ان شاء الله

هزت عهد راسها بالموافقة و هالة قالتلها 

هالة... اعملي انتي بقى الغدى انهاردة

هزت عهد راسها بطاعة و قالتلها

عهد... عيوني حاضر هتيجي تلاقي الاكل جاهز ان شاء الله

سلمت هالة عليها و مشيت و عهد دخلت اوضة داليا اللي لاقيتها برضو قاعدة عن الشباك و مش بتتكلم

راحت عهد قعدت جمبها و هي بتقولها

عهد...ايه يا دودو هنفضل ساكتين كدا تاني

بصتلها داليا و متكلمتش و عهد قالتلها

عهد...خلاص بقى بالله عليكي مش هنفضل نعيط و ننسى حياتنا و بعدين هو لو كان بيحبك عمره م كان سرق ولا زعلك منه اصلا

هزت داليا راسها و هي بتقولها بخنقة و دموع

داليا... ما دا اللي انا مستغرباه يا عهد انه كان بيقولي انه بيحبني و غير كدا انهم عيشيتهم كويسة ف ليه يسرق

ردت عليها عهد بحكمة و هي بتقولها

عهد...ساعات السرقة بتبقى مرض يا داليا في ناس بتسرق و بعد م تسرق بترمي الخاجة اللي سرقتها دي اصلا 

هزت داليا راسها ليها و عهد قالتلها

عهد...تعالي ساعديني ف الغدى

هزت داليا راسها و راحوا هنا الاتنين للمطبخ 

....لا اله الا الله محمد رسول الله

في قصر فاروق الحديدي 

كانوا متجمعين كلهم بعد م سليمان جيه هو و مراته و بنته جولين 

اتكلم فاروق و هو بيقول

فاروق...اخيرا رجعت يا سليمان يا بني

ضحك سليمان و قاله

سليمان...متأخرتش اوي يعني يا بابا دا هما اربع سنين بس 

ضحكوا عليه و فاروق قاله

فاروق....برضو كتير

اتكلمت بدرية مرات سليمان و هي بتقول

بدرية...دا انا صحابي هناك كلهم بيقولولي اننا منطولش ف مصر

ابتسمولها مجاملة و هي كملت كلامها و هي بتقول

بدرية...انتوا مش مصدقين ولا ايه دي حتى اليزا قالتلي بالحرف كدا متتأخريش في مصر يا دانا لأني هقفل الشركة لحد م ترجعي

استغربوا كلامها جدا و سارة قالتلها 

سارة...معلش بس مين دانا هو حضرتك مش اسمك بدرية برضو ولا ايه؟

حاولوا كلهم انهم ميضحاكوش على كلام سارة و و بدرية قالتلها 

بدرية..حبيبتي اكيد ف انجلترا مش هيعرفوا يقولوا بدرية يعني ف بيقولولي دانا و ساعات برضو بيقولوا لجولين جوليا و جولي

هزت سارة راسها و سكتت و يوسف اتكلم و هو بيقول

يوسف...بعيدا بقى عن داناو و بدرية و كل الكلام دا بس حقيقي اوعي تصدقي كلام صاحبتك دي لأن مش منطقي خالص انها تقفل شركة تعبت عشان تحققها و ترفد الموظفين اللي شغالين هناك عشان حضرتك رجعتي بلدك برضو ؟

هنا ضحك محمد غصب عنه و فاروق بصله بحدة و طبعا بدرية معرفتش تقول ايه ف سكتت

بصت ندى لجولين و هي مبتسمة و قالتلها

ندى...ازيك يا جولي

هزت جولين راسها و قالتلها

جولين...الحمدلله انتي عاملة ايه 

هزت ندى راسها و قالتلها

ندى...الحمدلله 

بصت لسارة و جولين و قالتلهم

ندى...ما تيجوا طيب نقعد فوق احنا 

هزت سارة راسها بسرعة بتأكيد لكلام ندى و قالتلها

سارة...اه بجد يا ريت

ابتسمت ندى عشان متضحكش و طلعوا هما التلاتة 

....لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ. قدير

في بيت صادق 

خرجت عهد و داليا من المطبخ اخيرا بعد م خلصوا الغدى 

راحت عهد خدت تليفونها و رنت على امها اللي قالتلها انها خلاص جاية 

بصت داليا لعهد و قالتلها

داليا....هي فين دلوقتي 

ردت عليها عهد و هي بتقول

عهد...جاية اهي خلاص

هزت داليا راسها و عهد جالها رسالة الواتس

بصت لاقيتها من سارة قلبت عيونها بملل و قرأت الرسالة 

سارة..." ايه يا عهد مكلمتينيش انهاردة يعني "

ابتسمت عهد بسخرية و مردتش على الرسالة لأنها متأكدة انه يوسف 

رن تليفونها و كان رقم سارة بس برضو عهد مردتش

استغربت داليا و قالتلها

داليا... ما تردي يا بنتي على التليفون

هزت عهد راسها بمعنى لا و قامت دخلت المطبخ تحضر الاكل

راحت داليا للتليفون و ردت على السارة 

داليا... الو يا سارة

ردت عليها سارة و هي بتقول

سارة.... داليا هي عهد مبتردش عليا ليه

هزت داليا راسها بعدم معرفة و قالتلها 

داليا... معرفش هي اصلا ف المطبخ

اتنهدت سارة بضيق و قالتلها

سارة... طب ممكن اديها التليفون

هزت داليا راسها و قالتلها

داليا... طب ثواني

و راحت المطبخ و قالت لعهد

داليا... سارة عايزة تكلمك

بصتلها عهد و بصت التليفون تاني و هي مش عارفة ترد ولا لا

فاقت من تفكيرها على صوت داليا اللي قالتلها

داليا... ما تخلصي يا عهد في ايه البت ع الخط

خدت عند التليفون منها بسرعة و ردت على سارة و هي بتقول بتوجس

عهد... الو يا سارة 

قلبت داليا عيونها بملل منها و خرجت من المطبخ 

اتكلمت سارة و هي بتقولها

سارة...انتي مبترديش عليا ليه بجد

ردت عليها عهد و هي بتقولها

عهد...يعني مش عارفة مبردش عليكي ليه؟

قفلت سارة حواجبها باستغراب و قالتلها

سارة...لا مش عارفة مبترديش عليا ليه

رفعت عهد حواجبها بدهشه و قالتلها

عهد...مشوفتيش ماسدج مبعوته على الواتساب منك و مش انتي اللي باعتاها يعني ؟؟

هزت سارة وشها بزهول و هي مش فاهمه حاجة و قالتلها

سارة ...عهد حبيبتي انتي بتتكلمي عن ايه اخر حاجة مبعوته على الواتساب امبارح لما كتبتيلي ان داليا مبقتش بتعيط زي الاول و بعدين انا لسة كاتبالك من ربع ساعة كدا 

هزت عهد راسها بعد م فهمت ان يوسف مسح الرسالة من عند اخته 

اتكلمت عهد و قالتلها

عهد...خلاص يا سارة انسي اللي قولته

هزت سارة راسها بمعنى ماشي و قالتلها

سارة...مش هينفع نخرج انهاردة للأسف

استغربت عهد و قالتلها

عهد...ليه ؟

اتكلمت سارة بزهق و هي بتقول

سارة...انكل سليمان رجع من السفر 

ضحكت عهد و قالتلها

عهد...طب و انتي مالك بتقوليها بزهق كدا ليه

ردت عليها سارة و هي بتقولها

سارة...بجد يا عهد محدش فينا بيحب طنط بدرية خالص حقيقي شايفة نفسها جدا و مغرورة بطريقة غبية بجد 

ضحكت عهد و قالتلها

عهد...عادي يعني يا سيرا ما انتوا عندكوا يوسف برضو نفس الحكاية 

ضحكت سارة و قالتلها

سارة....لأ لأ استحاااله بجد حتى لو ابية مغرور شوية بس على الاقل الناس بتحبه يعني

ردت عليها عهد بسخرية و هي بتقولها

عهد...محدش بيحبوا غيركوا عموما 

ضربتها داليا ف كتفها و هي بتبصلعا بحدة بعد م كانت دخلت المطبخ تاني عشان تجيب ماية و قالتلها بصوت واطي

داليا....انتي عبيطة حد يقول كدا!!

ردت عليها سارة و هي بتقولها بضحك

سارة...يا ستي حتى لو متقوليهاش ف وشي و عمتا على الاكل في ناس بيحبوه 

ضحكت عهد على كلامها و سارة قالتلها

سارة...بس جولين كويسة غير امها خالص

هزت عهد راسها و قالتلها

عهد...طيب حلو اتكلمي معاها انتي و ندى لحد م يرجعوا يسافروا تاني

هزت سارة راسها بنفي و قالتلها

سارة...المشكلة انها مش بتحب تتكلم معانا كتير

استغربت عهد و قالتلها

عهد...و دا ليه 

ردت عليها سارة و هي بتقولها

سارة...هي اصغر مننا قد داليا تقريبا ف مش بتحب تتكلم معانا بقى فهمتي

استغربت عهد لأن داليا بتتكلم مع اللي اكبر منها عادي بس قالت ان كله بني ادم و ليه شخصيته 

خرجت عهد من المطبخ و هي لسة بتكلم سارة بس اتفاجئت لما لاقيت داليا خارجة من البلكونة بسرعة و بتقولها

داليا....عهد عمو أيمن بابا رحيم مات وووووو

يتبعععععع

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع