القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شظايا العشق الفصل الثامن عشر 18بقلم ميفو السلطان (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 

رواية شظايا العشق الفصل الثامن عشر 18بقلم ميفو السلطان (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)





رواية شظايا العشق الفصل الثامن عشر 18بقلم ميفو السلطان (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)



#حكايات_mevo

#شظايا_العشق

كان رائف يقف مبلولا خائفا من كذبه لانه اراد مصالحتها باي طريقه وتمرير موضوع داليا وتجنيها علي ديمه ليتفق مع ابنه ان يتمارض حتي تخاف عليه وبالفعل حدث ذلك ولكن ابنه عاد وكشف مل شيى لتقف ديمه مشتعله وهو خائف من نظرات ديمه.

شرع في مهادنتها قائلا ... .. هفهمك والله هفهمك استني بس ماتبصليش كده ليصرخ مره واحده فديمه قذفت عليه الفون لياتي في رأسه ....

صرخت... انت بتكدب عليا انت ايه انت تعمل كده فيا توقع قلبي وكنت هموت عليك. تجنني وتخليني هتجنن انت ايه انت مابتبكلش وجع اموتك اموتك دلوقتي يا كداب يا بتاع اليا .


نسي رائف ألمه وابتسم من كلمتها اندفع ويحتضنها.. قلبي يا ناس اللي هيموت عليا.


صرخت..... اوعي بلا قلبك بلا زفتك انت بتعمل كده ليه كان قلبي هيقف اوعي لا وابنك طالع شكلك اعمل ايه.


ضحك.. خلاص خلتيه ابني وشكلي.


لتشعر برهبه وتدفعه.. معلش ماتزعلش قوي اسفه ..ايه ماحصلش يبقى ابنك وانا مراتك حقك عليا ماعادتش هتحصل . لتدمع عيونها وتجلس بغلب.


تنهد واقترب لتهتف ....ماتقربش بقولك اهوه انا مش طيقاك.


جلس بجوارها ومسك يدها لتحاول ان تشدها فقال متنهدا ... اهمدي بقه الله .

نظرت اليه ساخطه فقال... طب اعمل ايه ماكنتش هقدر ابات بعيد والله اموت حبيبي ماياخدنيش في حضنه .


لتنظر اليه ويلين وجهها..... حبيبه..


ابتسم واقترب ...امال فاكره ايه مش حبيبه دا قلبه من جوا واتملك منه دا العشق بتاعي انا.


لتدمع عينيها.. ...رائف انت بتقول ايه.


ابتسم بحنان وقال.... حاسس ان قلبي اول مره ينبض حاسس انك مليتيه ماعتش فيه مكان لحاجه تاني  ولا حد تاني انا مش شايف غيرك .ديده انا كده خلاص عرفت جوايا ايه لما كنتي هتقطعي الورقه حسيت ان نفسي بيروح وقلبي بينزف ده معناه ان رائف بقي بيحس وبيحب.

لتسيل دموعها فاخيرا زوجها احبها ونطق لها مسح دموعها... دموعك دي غاليه قوي ليه بس كده.


همست.. مش مصدقه اني بقيت في قلبك خلاص.


قال بهيام... انت مش بس بقيتي فيه انت بقيتي قلبي يا ديدا.. كنت بكره صنف الستات بسبب امي واللي عملته بس انت جيتي رجعتيلي دنيا عايز اعشها دنيا حابب اتوه فيها ..ديده انا فرحان وحاسس بقلبي بيدق وقربك هو اللي بيخليه يدق ..مسك وجهها وقبلها قبلات حانيه .

همس ...عايزك الف مره عايزك مراتي وحبيبتي وبنتي عايزك جنبي العمر كله مراتي معايا وقدام الكل ديدا انا عايز اعرف الدنيا انك مراتي.

رجف قلبها .... طب وعمك وبنته.


قال... انا ماحدش يقدر عليا انا ليا طبع لوحدي ومش معني انهم وقفو جنبي انهم يطوعوني رائف ماحدش بيطوعه.


تنهدت وتنفست الصعداء وشعرت انه ان اوان ان ترتاح وتخرج مافي قلبها ...همست .... انا حاسه اني اخيرا هنام مرتاحه هنام مبسوطه  هنام واغمض من غير خوف عشان حبيبي جنبي. رائف انا بحبك قوي.اول مره اقولها ..انت روحي طول عمرك روحي انت حياتي كلها انا بخبك لدرجه الجنون ..


ظل يسمع لها وانفاسه تتصاعد من اعترافها احس انه ملك الدنيا احس بسعاده لا مثيل لها ...اندفع يقبلها بقوه ومشاعره تعلو وتعلو وهيا تستجيب بحب سعيده انها اخيرا وصلت لقلبه ..

ياااه يا ديده كلامك لنس روحي كلامك ده مش مصدق اني سمعته كنت خايف دايما بحس بحاحه بتمنعم عني بحس ان جوامي بير غويك واقف بينا بيمنعك تقربي .


همست بحب ..اي حاجه تروح وتتمحي بعد كلامك انت ..انت يا رائف اللي خلتني اقول انت اللي كلامك حسسني اني عايزه اكون ليك حبك ليا اداني امان وقوه اني اعترفلك بحبي .شدها اليه مره اخري وتاه معها لفتره فالعشق لاح وان كان باطنه وجع ولكنه اثر في مكنون العشاق ..فديمه دخل لقلبها الامان ظنت ان حبه سيجعله يصدقها وترمي وجعها تحت قدميه ليتلقفها في احضانه يشعرها بالامان .


تنهد وابتعد محتضنها بعد وصله من العشق رجفت قلوبهم ظلت هيا تشعر بخجل تنهدت وتشجعت ...همست.. عايزه اقولك علي حاجات كتير قوي عايزه ارتاح عايزه قلبي ده يبقي لحبك وبس يحس بيك وبس مش عايزه وجع تاني.


ابتسم وقال بحب مداعبا اياها بحنان ..... مش عايز اسمع حاجه دلوقتي غير انك تبقي في حضني وبس ليا وبس عايزك يا ديدا هتجنن عايزك ليا دلوقتي مش قادر ... ليداعب جسدها ارتعشت واحتضنته لتهمس...... بطل والنبي خليني احس بحضنك.


ضحك.. طب مانا عايز اللي يحس بيا ماتحس بيا يا قمر وسيبلي نفسك كده  انا ماعتش قادر وهموت علي حبيبي دلوقتي.ديدا بجد عايزك قوي عايزك تبقي مراتي وتكوني ليا .


لتتنهد وتحتضنه .....رائف عشان خاطري بطل. سيبني احس بحبك الاول وهعملك كل حاجه وهكون ليك وتحت امرك وبين ايديك بس حسسني الاول بحضنك.


كانت تريد أن تفصح له عن كل شيء قبل ان تكون له  ليتنهد ويحتضنها .....اللي تامري  بيه اميرتي هعمله بس اخد تصبيره الاول لينهال عليها ويتوها معا في وصله هلكت قلبهما عشقا ليبتعد اخيرا مرغما يعطيها فرصتها لتنكمش في صدره 


تنهد وقال بصوت اجش من تاثره ..... ايوه نامي بقه وانكمشي واياكي تتحركي عشان والله ههجم عليكي افرتكك .


همست واضعه يدها علي صدره ..كنت عايزه اتكلم معام في حاجه مهمه .


تنهد وشدها اليه ..انا مش عايز اتكلم في اي حاجه ومش قادر ونامي عشان انا والله ماهسيبك ...لتبتسم وتنام علي صدره داعيه ربها ان يكمل سعادتها علي خير. وانها ستتعترف له بكل شيء حتي تبدا حياتها مع من عشقته .


في الصباح استيقظت ديمه متأخره لتقوم فلم تجد راءف لتخبرها الخادمه انه ذهب في مهمه عاجله لتقوم تري ابنها وتجلس معه لتاتي الخادمه تخبرها ان هناك سيده تبحث عنها.


قامت ديمه لكي تقابل تلك السيده. نزلت بهدوء وجدت سيده تجلس في بهو الفيلا لتقترب منها وتقول ... اي خدمه.


ابتسمت السيده ..... ازيك يا ديمه انا ملك ام رائف.


لترتعب ديمه وترتجف خوفا لتسرع ملك ....ماتخافيش ماتخافيش انا مش هأذيكي والله ماتخافي .


لتتنهد ديمه وتشعر بالرهبه لتهتف ملك.. بصي حبيبتي انا ام رائف وليا سنين بحاول أقرب منه وهو رافض حتي اشوفه ومش مصدقني ومش عايز يسمعني .. انا اتلعب عليا من التعبان شوكت  وهمني ان جوزي خاين وقوملي بيتي حريقه وقررت اسيبه بعد خناق وقرف وهو اوهم اخوه اني بخونه  بدا يسود عيشتي ضرب واهانه لحد ماطفشت كنت صغيره قاله اني طفشت مع واحد وكذب. عليه وعلي ابني وهددني لو رجعت هيموتني لا وحاولت ارجع حبسني خفت وبعدت .

بس انا دلوقتي كبرت وخلاص تهديد شوكت  ماعتش هياثر فيا عايز يموتني يموتني انا اتعلمت في السجن ازاي اقف للاشكال دي ... انا عايزه اقضي الشوية اللي فاضلين في قرب ابني.

بس كنت متابعه لما عرفت باللي حصل لسمية خفت علي ابني .سميه وعلي كانو بيحمو رائف قولت لازم احميه من التعبان ده  .روحت بطرقي ومعارفي اعرف الحمايه وعرفت ان موت علي وسميه هو وراه وعرفت بحكايتك من جوا المستشفي برضه بطريقتي ..عرفت قصتك ان فيه واحده اسمها ديمه جت ومعاها عيل والغريب ان سميه ماعترضتش قولت يبقي فيه حاجه سألت وعرفت انا اه ست وكبيره بس دخلتي السجن خلتني اعرف ناس تقيله وجبت قرار الحكايه وجتلك اسمع منك. قبل ماكلم ابني وتتقلب نار وعرفت انكو اتجوزتو .استغربت طب ازاي ده .


لتنهار ديمه وتجلس وتبكي علي حالها خوفا. اقتربت السيده.... ماتخافيش لو فيه مصلحه لرائف هقف جنبك.

نظرت اليها ديمه بامل ..يعني هتقفي جنبي انا تعبت والله تعبت .

ربتت عليها ملك ..انا سالت عليكي وكلهم شكرو في اخلاقك يبقي تحكيلي وان شاء الله هنشوف ايه اللي جاي سوا .


شرعت تحكي لها ديمه لتنذهل ملك مما مرت به ...يا نهارها طين .... ايه ده سميه عملت كده ايه الجحود ده انا مش مصدقه. لا حول ولا قوه الا بالله يجوزوكي غصب ويحملوكي غصب ايه العالم الجاحده دي ...كانت ديمه تبكي بقهر ووجع كانت تكتم مابها لتجد من تخرج من ذلك البير الذي تحمله في قلبها تريد ان تتنفس الصعداء ..لتقترب ملك وتحتضنها ..


.. طب ماتخافيش انت بتقولي أن رائف بيحبك ودي حاجه ماكناش نصدقها ..  يبقي نقوله ونفهمه الحكايه وتساعديني أقرب من ابني ونقف لشوكت..

لتتنهد ديمه ... انا خايفه من رائف رائف صعب مش سهل.


لتتنهد ملك.. بصي حبيبتي اه صعب بس بيحبك وانت بتحبيه هنقوله ومعلش يعني انت ماحدش لمسك ووالده قيصري يبقي لا ضحكتي عليه ولا لزقتيله حد ويعمل تحليل بهدوء ثم انك لما تقوليله في قاعده صفا وانت في حضنه هيفهم ويتقبل مش لما ينجبر هو كان مجبور. يبقي نعرفه لانه لو عرف من بره هتبقي سواد .رائف جاحد وشكاك وساعع الغضب بيقلب عفريت .


تنهدت ديمه... تفتكري كده يا طنط اقوله هيفهم مش كده ويحس بيا .


اقتربت ملك واحتضنها.... افتكر يا روح طنط ممكن بقه اشوف سولي.


ابتسمت  ديمه وندهت علي سليم فخرج ... تعالي يا سولي سلم علي تيته مامت بابا.


لتدمع ملك بشده ....اقترب سليم .. ازيك يا ايته انت ماما بابا اللي ناسينا.


ضحكت ملك.. اه يا حبيبي وبكره يفتكر وتبقي احلي ابن وياخدك يحطك جوا نور عنيه .


اقترب سليم وقبلها ليهتف.. طب مككن تقعدي معانا عشان احنا طول عمرنا ماعندناش حد لوحدنا انت اقعدي هلعب معاكي كتير ..


سمعا صوتا غاضبا.. هيا مين اللي تقعد اقترب رائف  بعنف انت ايه اللي جابك هنا.


قال سليم... بابا دي مامتك عيب تزعق .


قال صارخا ...خش جوا..


اندفعت ديمه ... خلاص براحه حبيبي لتدخل سليم وتقف ملك دامعه لتهتف ....برضه مش عايز تسمعني. 


قال بغضب .... ولا اشوف وشك نهائي .. بره.


قالت ديمه..... رائف عيب اسمعها طيب عمك اللي مش كويس.


صرخ ..... بس ماتسمعليهاش دي واحده خاينه سابت ابنها وجوزها عشان الفلوس.


صرخت. كدب كدب عمك السبب وحبسني اسمعني هحكيلك انت حتي مابتسمحليش اقابلك.


قالت ديمه ...اسمعها طيب انت ما تقلبش كده.


صرخ رائف.. بطلي مالك بيها تعرفيها منين عشان تدافعي عنها دي مايندافعش عنها. 

قالت ديمه بجديه ... دي امك مهما كان تسمعها بطل تقلب كده انت ايه ده .


صرخ ...اقلب والا ازفت ماتدخليش هو فيه ايه .. التفت لملك ... بره عشان مابهدلكيش.


نزلت دموعها ونظرت لديمه بقهر واستدارت وخرجت لتقف ديمه غاضبه.. حد كده يعمل كده انت ايه الجحود ده.


قال غاضبا.. انت ماتدهليش فاهمه انا اسمح اي حاجه الا دي.


قالت... دي هتبقي جده ولادي.


صرخ ....اما يبقو يجو... مالهمش حد انا وبس  انا ماليش حد.


لتقول بغضب ... لا ليك وحقها تسمعك وتسمعها.


صرخ ...انت عايزه تهيجيني وخلاص اديني هغور عشان مازعلكيش ليستدير مسرعا والغضب ياكله لتجلس ديمه تشعر بالحزن علي ملك  و تجلس تفكر.. طب ايه اقوله اه خلاص كده اقوله براحه لما يجي  ارتاح بقه هو ماله قلب عفريت كده يا رب عديها علي خير .


لتذهب وتكلم ملك فقد اعطتها مسبقا نمره تليفونها تشجعها علي ان تقول له 


مر الوقت تنتظره الا انه لم يأتي لتخاف بشده لماذا تاخر قلقت عليه بشده واتصلت كثيرا بلا جدوي .


كانت تجلس تعد الدقائق علي غيابه فاتي لها تليفون  منه أن تحضر فيلته وتحضر سليم معها فهو يشعر بتعب شديد وارسل لها السائق  لتخاف بسرعه ترتعب عليه وتشعر بالقلق ..


لتقوم مسرعه وتذهب اليه وتأخذ ابنها لتدخل لتصدم مما امامها شعرت بالذعر واجتاحها الهلع فكان هناك شوكت يقف في منتصف الفيلا واضعا يده في جيبه وينظر اليها بشماته .


اهتزت وبدات ينتابها هلع اكبر كلبشت في ابنها  اقترب شوكت ساخرا ..


ايه كنت مفكره ايه طيب هتلعبي بينا ونسكتلك هتلفي علينا ونسكتلك فاكره اني مش هعرف اجيبك لحدي وتحت رجلي فاكره ايه قولي دانا شوكت الصباغ يا حيلتها الفك كده علي صباعي واهو اديكي واقفه مرعوبه زي الكلبه وجه وقت الحساب . كانت تقف والقعر يملكها وتتلفت يمينا ويسارا وتكلبش في ابنها من رعبها .


صرخ شوكت ... ايه مش عامله حساب اليوم ده.


تشجعت وصرخت..... انت عايز ايه والله اوديك في داهيه رائف خلاص بقي جوزي ومش هيسيبني ولا هيسمعلك لانه بيحبني انا عرفت اخليه يحبني عشان اقوله ويصدقني . 


دخل  رائف وسمع ماتقول لتنفلت منه ضحكه ساخره ..تجمدت اوصالها وهيا تسمعه استدارت  لتنذهل ديمه من وجوده ورجف قلبها بشده فزوجها يقف يتاملها وقد تغيرت ملامح وجهه الساكنه الي السخريه والاشمئزاز..


اقترب بهدوء وقال ....ولم يتكلم وقف واضعا يده في جيبه وعم السكوت المكان سوي من انفاس ديمه المرتعبه.


ليستدير شوكت .... رائف.. سمعت  و شفت اهو زي ماقولتلك  الهانم ضحكت عليك ولعبت عليك لعبه وانت اهبل ووقعت.. زمان اتفقت مع علي ولهفو الشركات ودلوقتي ظهرتلك ماهي مش عارفه تقرب ..ظهرتلك وضحكت عليها ومثلت ال ايه الحب  لا و اتجوزتك عرفي دا حاجه مسخره الهانم اللي جابت عيل من الحرام تلزقه لعيله الصباغ ضحكت عليك وانت خلتها مراتك وكاتبلها فيلا وفلوس ماكفهاش اللي خدته .


صرخت ديمه.. أخرس جك قطع لسانك. 


لتلتفت برعب... رائف اسمعني .


اقترب هو وعيونه منصبه علي تلك التي تنظر اليه برعب قال بسخريه ونظرات الحقد تشع منه ....اسمعك...  دا حاجه حلوه تصدقي حاسس اني لسه قايم من الغيبوبه حالا كنت في حلم واه رجعت .حلم وهم جميل صحيت بكل بشاعه...دخلت حلم مش بتاعي رائف مش ده ولا ينفعلو ده بس انت كنتي معلمه ..دخلتي عليا بالتمثيل وانا كنت صاحي مهزوز فاكراني هفضل اهبل اصدق كدبك وقرفك  ..بس انا خرجت من غيبوبه تانيه غيبوبه وهم  وعرفت اني رجعت عشان ارجع كل حاجه  وادخل الكلاب جحورها. ايه كنت فاكره هنكمل كده مش هكشف كدبك


قال شوكت ..... تمام.. يبقي تيجي تشوف شركاتنا والنصبايه اللي اتعملت عليك انا كنت عايز اساعد وعملت اللي مايتعمل زمان بس دلوقتي لازم نشوف هنخرج من المصايب ازاي.. وفلوسنا ترجعها بالمليم.

اقترب من سليم ليكلبش في امه فقال ساخرا .... ابقي سلملي علي ولاد الحرام ولادك . يا فاجره يام عين جامده .


  اقترب منها رائف بغل  يدور حولها ويتاملها بوقاحه ليهتف.. لا حلوه بجد شابو ملكه جمال ..رفع يده يتلمس ذراعها لتنكمش ضحك.. ايه يا مراتي مش تاخدي جوزك بالحضن ايه مش عايزه امال تخطيطك ده كله ليه .. ضحك علي منظرها .... لا لا الرعب لسه بدري شدها اليه كانت تشعر بالخرس وترتجف رغم قوتها احتضنها.. 


.. تصدقي  الواحد نومته دي عايز يكتشف قدراته شغاله واللا ايه ماهو الجميل  لازم نراعيه برضه يا مراتي.والا هتمنعي نفسك عني لااا دا حتي عيب نكمل بقه ونعيش في تبات ونبات .


لتهتف مرتعبه.... رائف اسمعني هقولك كل حاجه والله هقولك انا سميه هيا اللي جابتني واجبرتني ابقي مراتك وأخلف منك والله وخلتني وصيه عالفلوس وانت غايب وادتني جزء من الشركه كتابه عشان ابقي ليا امر فيها وشوكت مايقرب منك. وانا اللي شيلتك .


صرخ ومسكها بعنف فصرخت ... ...بطلي كدب يا زباله انت مفكراني ايه ديوس والا قرني اقبل بالقرف ده والله حاسس اني هجيب اللي في بطني .انت ايه منقوع كدب ...شوكت شالني سنين هو وبنته. وعلي خانا ولهفتو الفلوس يا زباله لا وجايه تمثلي عليا .

صرخت.. كدب كدب انا اللي رعيتك بعد سميه وعلي كنت انا وانت وسليم وبس كنا لوحدنا.


قال سليم بخوف .. ...بابا ماتزعقش لماما.. ماما قالتلي انك هتفتكرنا


ضحك رائف .. كمان معلمه الواد.شاطره هتطلعيه حرامي زيك .


لتصرخ.. أخرس ازاي تقول علي ابني كده دا ابنك انت اسمعني سميه عملت كل ده وعلي معاها وامروني غصب عني .


قال  بتعالي.... يا بت امسحي الريال واحده تجيب عيال من واحد متلقح ازاي يا زباله انت فاكره ايه انت فاكراه انك ضحكتي عليا دخلتي حياتي هتركعيني . قرف ومحن وتمثيل تضربي وتلاقي وانا صاحي اهبل بدور علي اي حاجه ترجعلي نفسي مش مصدق ...


قالت ...والله يا حبيبي كنت هقولك امبارح والله كنت هقول ارحمني انا بحبك وانت بتحبني والله كنت هقول ..


صرخ ..اخرسي تقولي ايه يا شيخه دانا حاسس اني اتبدلت انا رائف يتعمل فيه كده اه صحيح واقول امي جايه ليه تلاقيكو طابخينها سوا  . تكبشي وتديلها مالزباله بتتلم علي بعضها .


نظرت اليه بقهر ....حرام عليك دانا حبيتك حرام عليك عشت سنين عشانك احافظ عليك واحافظ علي ابنك ده ابنك انت . دا جزاتي دا جزاتي يا رائف انا اتمرمطت عشانك ماتصدقوش دا كداب هو اللي قتل سميه وعلي هو اللي هددني وهربت منه وجه خدك من البيت والله ده حصل .وقابلتك صدفه وحصل مابينا اللي حصل .


مسك يدها اعتصرها بعنف ...لو فاكره شويه المحن دول هيخيلو عليا تبقي بتحلمي ..ايه حد يقتل اخته وبعدين خلاص من دون الناس صدفه نتقابل ليه فاكراني راجل اهبل دانا اهرسك تحت ايدي واخلص عليكي دانا هعرفك ازاي تلعبي علي رائف الصباخ وتلزقيله عيل من الحرام يا واطيه .

صرخت ...دا ابنك انت ايه مابتحسش قلبت كده ليه هو ده الحب هو ده الامان دابنك والله ابنك ..


ضحك ..حب وامان ..دا كان ايام الهبل ايام ماكان فيه حيه بتتمرغ فيرحضني وجه وقت قطع رقبتها ...ابني وحرام عليا دا ايه الفجر ده 


ضحك ونظر لشوكت... بتقول ابني انا تصدق ممثله فعلا مش عارف اقول ايه عايزه اوسكا بس في النجاسه .... طب يا شاطره انا هوريك اثبات كذبك ونجاستك  ليصرخ في الخدم لتستدير لترتعب عندما وجدت....


تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع