القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غنوة يونس ( انتقام الغنوه ) الفصل الرابع وعشرون 24 بقلم سلوى عوض (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 

رواية غنوة يونس ( انتقام الغنوه ) الفصل الرابع وعشرون 24  بقلم سلوى عوض (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)






رواية غنوة يونس ( انتقام الغنوه ) الفصل الرابع وعشرون 24  بقلم سلوى عوض (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)



#غنوة_يونس ( انتقام الغنوة )

#بقلم_سلوى_عوض

بارت 24


في الصعيد، نجد يونس قد ذهب إلى قسم الشرطة، ليدخله أحد العساكر على الظابط إسلام.


يونس: السلام عليكم

إسلام: وعليكم السلام

يونس: حضرتك، أخوي محبوس هنا، بيجولو كتل مرته، لكن مستحيل أخوي يعمل كده

إسلام (بعين ضيقة): ليه؟ هو مش برضه أخوك ده اللي قتل محمد عياد، وانتو طرمختو ع الموضوع انتو والظابط اللي قبلي؟

يونس (بغضب مكتوم): محصلش، هو في حد من أهل محمد بلغ ولا حاجة؟

إسلام: للاسف، لا عندنا دليل ولا بلاغات

يونس: يبقى مادام مفيش أي أدلة يبقى أخوي بريء من دم محمد


إسلام: لكن جالنا أكتر من بلاغ إنه قتل مراته المدعوة صدفه، واحنا من واجبنا نحقق في أي بلاغ يجيلنا


يدخل أحد العساكر:

العسكري: حضرتك، في محامي برا بيقول إنه جاي عشان ممدوح يعقوب

إسلام: خليه يدخل


يدخل المحامي:

المحامي: يا أفندم، أنا حاضر عن المتهم ممدوح يعقوب

إسلام: أهلا يا متر

المحامي: ممكن أعرف موكلي محبوس بإيه وجه حق؟

إسلام: جاتلنا بلاغات إنه قتل مراته، وجثتها طفت على مية الترعة

المحامي: يبقى أنا بطالب بالإفراج عن موكلي لحين قرار الطب الشرعي

إسلام: موكلك بكرة هيتحول على النيابة، وابقى روح خرجه من هناك

المحامي: بس يا أفندم، ممدوح بيه ابن عيلة كبيرة، وأنا مستعد أقدم أي ضمان، وبكرة الصبح هنكون في النيابة

إسلام: قولت لحضرتك بكرة النيابة هي اللي تقرر

المحامي: تمام، طيب ممكن نشوفه؟

إسلام (بجفاء): إنسانيًا، هخليكم تشوفوه


ينادي على العسكري:

إسلام: هاتلي يا ابني ممدوح يعقوب من الحجز

العسكري: تمام يا أفندم


بعد شوية يحضر العسكري ومعاه ممدوح، وشه مورم وواقف بالعافية:

يونس: ممدوح، إيه اللي عمل فيك كده؟

ممدوح: اتعاركت في الحجز، واحد ضايجني، جومت ضربته، بس المساجين كلهم اتكاتروا عليا وضربوني

يونس (بغضب): إزاي يحصل كده يا حضرة الظابط؟


المحامي: لوسمحت يا أفندم، ممكن موكلي يبيت في أوضة النوبتشيه لحين عرضه على النيابة؟

إسلام (يضحك بسخرية): ليه، على راسه ريشة؟

يونس: ده طلب إنساني يا حضرة الظابط

إسلام: مع السلامة، خد المتهم ده يا عسكري


قبل ما يمشي ممدوح، يسأل أخوه:

ممدوح: رُجَيّة عاملة إيه؟

يونس (بتوتر): يا أخي خليك في نفسك، ده إنت حتى ماسألتش على ولادك… قولي، انت فعلًا كتلت صدفه؟

ممدوح (بغضب): اجنيت انت؟ ماعرفش، أنا غارت، علي فين جبر يلمها مطرح ما كانت


المحامي: حضرة الظابط، ممكن طلب أخير؟

إسلام: خير؟

المحامي: يعني لو تنبه على المساجين يبعدوا عن موكلي

إسلام: طيب، نعمله حجز باسمه

المحامي: عن إذنك يا أفندم، يلا بينا يا يونس


يخرج يونس والمحامي خارج القسم:

يونس: لوسمحت يا متر، اعمل المستحيل بكرة وخرجه بأي كفالة

المحامي: إن شاء الله، عن إذنك


كل واحد يمشي في طريقه، ويتجه يونس للبيت، وأول ما يوصل يسأل واحدة من الخادمات:

يونس: فين عيال ممدوح؟

الخادمة: معرفاش، مشفتهمش خالص

يونس: ازاي يعني؟ شوفيهم في الجنينه أو عند أم ساميه

الخادمة: حاضر


يصعد يونس السلم ويدخل أوضة أمه دهبية، يلاقي وشها مورم:

يونس: إيه ده يا أما؟ مال وشك؟

دهبية (بتكذب): ضرسي واجعني، مورم وشي، المهم، اطمنت على خيك؟

يونس (بكذب): آه، زين، تمام، وإن شاء الله يخرج بكرة، تلاقيه بلاغ كيدي ولا حاجة

دهبية: ماشي

يونس: بتك عاملة إيه؟

دهبية: مخمودة، نايمة

ثم تهمس في نفسها: "شاالله خمدة تخمدها ف الندا بدري"

يونس: خلاص يا أمي، عاوزين نلم الدنيا، كفاية فضايح.

دهبيه: وهي لسه الجرس والفضايح جات؟

يونس (بخضة): فضايح إيه تاني؟

دهبيه: لسه لما تجي إنعام وتعرف إن بت الكلاب ديه خدت شجتها، هتجوم الدنيا متجعدهاش!


يسمعون طرق الباب.

دهبيه: مين؟

الخادمة: أنا يا حجة.

يونس: إيه، لقيتي الولاد؟

الخادمة: له يا أستاذ، جلبت البيت والجنينة، حتى الملحج بتاعنا برضه، ما لقيتهمش.

دهبيه: صوح، ده العيلة ما بينيش ليهم كتير.

يونس: شوفيهم عند رجيه.

الخادمة: شوفتهم برضك مش قاعدين عندها.

يونس (متوتر): يعني هيكونوا راحوا فين؟

دهبيه: روح يا ولدي، دور عليهم. إيه الغلب ده، كله؟ مين بس هيستحمل كل ده؟

يونس: ربنا يستر يا أمي. اديني هنزل أدوّر عليهم.


وبالفعل، ينزل يونس ويجد عيسى ومعه إنعام.

عيسى: كده بردك يا يونس؟ حدش فيكم ياجي يوقف؟ جاري في واجب حمايا!

إنعام: جاعدلهم، كل جاعد يا عيسى!

يونس: جاعد إيه وواجب إيه؟ بس الحكومة قبضت على ممدوح، متهمينه بقتل صدفه.

إنعام: هي صدفه اتكتلت؟

يونس: معرفش حاجة، لسه أنا خدت المحامي وروحتله. وبكرة هيتعرض على النيابة، وربنا يستر.

إنعام: طيب، أنا طالعة شجتي، أريح جتتي من يوم الميتة، مترحتش.

يونس: طيب، أنا هادور على العيال، مش لاقينهم.

عيسى: تلجاهم هنا ولا هنا؟

يونس: عفاف قلبت الدنيا عليهم.

عيسى: إيه المرار دي كله؟

يونس: لا، والمرار الأكبر إن أبوك اتجوز وجعد العروسة في شجتكم.

إنعام: مين اللي اتجوز؟ وعروسة مين اللي تجعد في شجتي؟

يونس: العروسة أم رجيه، مرت ممدوح.

عيسى: جنان إيه دي؟

يونس: معرفش، أنا رايح أدوّر على العيال


انعام :وانا هطلع اشندل عيشتها فوج 

عيسى :اصبري بس لما نشوفو ابويا فين وروحي اجعدي حدا امي

 انعام : له مجعداش مع حد ولا عند حد انا هجعد ف شجتي

 تدخل انعام الشقه بمفتاحها وتبحث عن خيريه ولا تجدها إلي أن دخلت غرفه النوم ووجدتها انعام جالسه علي السرير 

خيريه :مين انتي وكيف دخلتي شجتي 

انعام :انا انعام صاحبه الشجه يا نضري

 خيريه : عارفين انك انعام خير عاوزه ايه انعام اطلعي برا شجتي خلصي

 خيريه :اتشجيتي نصين ما توعي ولا تجعدي 

انعام :خلاص انا مش هتكلم اناهعرفك كيف تعملي كده وتاخدي شجتي هشوف أن ولا انتي 

خيريه :اخبطي راسك ف الحيط ومنين متحطي راسك حطي رجليكي غوري بجى وجعتيلي رأسي


 وبالفعل تنزل انعام لتذهب الي الدجال لتقص عليه ماحدث 

الدجال :اجعدي نص ساعه هعملك حاجه شربيهالهم ف الشاي 

انعام :مش هعرف اعملها بجولك متعركه معاهم 

الدجال : خلاص حطيها ف الوكل خليهم كلهم يأكلو منيها 

انعام :غير الوكل

 الدجال : ترشيلهم جدام البيبان بتاعتهم 

انعام :زين كده

 الدجال: بس ده هيتكلف اكتر

 انعام :زي بعضه مش مشكله 

 الدجال : وكماني هعملك تحويطه عشان تحوط عليكي وتحميكي 

انعام :ايوه كده عافيه عليك

 الدجال: اشوف جرشيناتك الحلوين بجى

 انعام: ياراجل بجى بتاخد مني بألافات وتجول جرشيناتك

 ليضحك الدجال ضحكه تبرز أسنانه ذات الشكل الغريب الدجال :جولي ياباسط

انعام: خلص بجى شغل عفاريتك خليني اربيهم 

الدجال :هتعملي ايه ف حكايه الحبل دي 

انعام :هعمل عيال الانابيب وأحمل بجد 

الدجال: خلاص بت خالتي الدكتوره هي اللي تعملك العمليه 

انعام :ماشي بس نفوجو من وجع الراس ديتي اه صوح كماني عاوزه عجوب يشوف خيريه زي الجرده 

الدجال بس كده

 انعام :عارفه عاوز فلوس تاني خد وخلصني خليني الحج افش غلي فيهم 

الدجال : اجعدي برا شويه وانادم عليكي

 انعام :بس اوعاك تأخرني 

الدجال : له حالا اهه

_______________________________________


في منزل عياد


تتصل غنوه بيونس:


غنوه: أخبارك إيه؟ مسألتش عني النهاردة؟


يونس:  والله يا غنوه أنا في مصايب، مندوح اتقبض عليه متهميناه بقتل مراته، والعيلة مش لاجينهم، وطلعت أدوّر عليهم، وإنعام جات البيت وعرفت أن خيرية خدت شجتها وسايب البيت. جايد نار، 

غنوه :إيه كل ديتي؟ بس هو صح، مندوح قتلها صدفة؟


 يونس: روحت له زيارة قال لا، مكتلهاش. وكمان الظابط الجديد صعب جوي، والمساجين كمان صربوا مندوح، ومرار من كل ناحية.

 غنوه :يا أبوي، معلهش، خلي بالك أنت بس من نفسك عشان خاطري.


يونس: ادعيلي يا غنوه.


غنوه: دعيالك ياجلب غنوه جوه.


[تغلق غنوه الهاتف مع يونس وتتصل بوجيه.]


 وجيه : ايه الأخبار؟

 غنوه :بيدوروا على العيال، ومندوح خد كتله زينة في المركز 


ليضحك.وجيه: وهم لسه شافوا حاجة؟ وإنعام كمان راحت للدجال، وأنا وصيته يشتغل عليها كويس.


غنوه: ربنا يورينا فيهم.


وجيه: من النهاردة مهمتك هتبدأ. هتروحي تعيشي هناك معاهم، بس حافظي على نفسك، ومتخليش يونس يلمسك.


غنوه: متجلجش عليا والله، لاربيهم الظلمة دول.


[تغلق غنوه الهاتف مع وجيه لتتحدث مع أمها ودياب.]


غنوه: خلاص كده، أنا هروح أجعد هناك معاهم عشان أوجف جار يونس.


دياب: تعملي زي ما اتفقنا

 فايزة :واتفجتوا على إيه؟ بجى، عرفوني

 عياد :خليكم أنتوا كده دبّروا وخططوا وسايبين أرضنا لما الزرع يموت.


دياب،: خايف على الزرعيات. طب ومحمد نسيته يا أبوي 

عياد : واللي بتعملوه ديتي هيرجع محمد.


غنوه: له يا أبوي، مش هيرجعه، بس على الأجل يرتاح في تربته لما ناخده بتارنا منهم.


عياد: حاسبوا على نفسكم، بس لا النار اللي عاوزين تحرجوهم بيها تحرجكم.


غنوه: متخافش يا أبوي، إحنا أصحاب حج 

عياد :يساويها، ربنا.


فايزة: مجولتوش اتفجتوا على إيه؟


دياب: هقولك يا أما. احنا اتفجنا يا أما أننا هنخلي فريدة تساعدنا من غير ما تحس.


فايزة: كيف يعني؟


غنوه: يعني هنقول لها إن محمد الله يرحمه مماتش، وإن دياب مخبيه في مكان بعيد. هو يعني لو كان مندوح الملعون ده قتله كنت هوافج إني أتجوز يونس، وإنها لازم تقول إنها كانت مرت محمد قدام ناسها. بس بجى هقولها متقولش إن دياب اتجوزها كده وكده عشان يحافظ عليها لمّا محمد الله يرحمه.


عياد بصوت عالي: هي حصلت تلعبوا بالميت كمان؟


غنوه: له يا أبوي، إحنا بناخدحجنا، وحجة كسر ظهرنا وقلوبنا.


عياد: أنا ليش صالح بيكم، اعملوا اللي تعملوه.


غنوه: خلاص، أنا هلم حاجتي وأروح أعيش هناك.


دياب: وأنا كمان جاي وراكي، بس بعد ما تفهمي فريدة والله. و جيه اليوم اللي هاخد بحجي منك يا رجيه الكلب.

____________________________________


في أكتوبر


 كانت صدفه جالسة مع أولادها:


مشيره: ألف مبروك رجوع أولادك ليكي يا صدفه.


صدفه: الله يبارك فيكي. فين عوي.لاتك؟


مشيره: زمانهم جايين من النادي.


صدفه: عشان يلعبوا معانا.


مشيره: أهم جم، ومعاهم أولاد فاطمة.


صدفه: تعالوا احكيلكم حكيوه.


الأطفال بفرحة: ماشي!


ويلتف الأطفال حول صدفه لتحكي لهم حكاية أمنا الغولة.


صدفه: أمنا الغولة كانت شعرها منكوش، وشكلها عفش، وراحت عند المرة الغلبانة، وخبطت على الباب. والعيلة فتحت لها الباب، وبجت تاكلهم واحد ورا التاني. أول واحد كلته وجرجشت عضمه، وكانت تمثل لهم ما كانت تفعله الغولة مع الأطفال.


ليصرخ أولاد مشيره وأولاد فاطمة: يا ماما، الحقونا! طنط ديه عاوزه تاكلنا وبتخوفنا!


مشيره: إيه يا أولاد، مالكم؟


صدفه: عيالكم مالهم؟ مايعين زيكم كده ليه؟ ما عيالي أهم قاعدين، مش خايفين. أهه، إيه ديتي؟ علموا عيالكم يبقوا شجعان. كيف عيالي الحلوين دول؟


مشيره: براحه عليهم يا صدفه.


صدفه: يا أختي، روحي كده بلا كلام ماسخ. علمواهم الرجولة كده زي عيالي، مبيخافوش من حاجة. واصل أو سيبوني لي أنا أربيهم.


يعقوب الطفل: أما أنا خايف، خديني معاكي يا خالة، أمي بتخوفنا.


مشيره: حرام عليكي العيال مرعوبين منك.


صدفه: واد يا عجوب! انت خايف مني؟ وحياة أمك، لحبسك مع العجربة انعام


 الطفل يبكي: خلاص يا أما، حن عليكي، أنا مش خايف.


مشيره: مش إنعام دي تبقى مرات عيسى باين؟


صدفه: إنعام أه م عشان هي عجربة، أنا مربيه سلحفة، وبقول للعيلة إنها عجربة وسميتها إنعام على اسمها.


مشيره تضحك: ده أنت مالكيش حل، عملتي إيه في القماش؟


صدفه: ده أنا عملتلك كام فستان، هتتجنني من جمالهم.


مشيره: حرام عليكي، خليني بعقلي أحسن.


صدفه: هو استاذ وجيه مجاش النهاردة ليه؟


مشيره بخبث: وبتسألي ليه؟


صدفه بلجلجة: أصل أصل يعني كان بيجي كل يوم، والنهاردة مجاش، بس كده.


مشيره: آه طيب.


صدفه تحدث نفسها: هو أنا مالي؟ ملهوفة عليه كده ليه؟ يمكن عشان جاب لي العيال؟ آه هو كده. وبعدين، أنا فين وهو فين؟ اللي زي وجيه ده تلجاه، عرف وشاف بنات بأشكال وألوان. هيبصلك انتي موعياش لمنظرك فوجي ياصدفه فوجي وبصي لعيالك

تكملة الرواية من هنااااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع