رواية شيطان في بيتي الفصل الخامس وعشرون 25بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
رواية شيطان في بيتي الفصل الخامس وعشرون 25بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
#الخامس_والعشرون انت اخر حل قدامي يا تلعبي عليه وتخليه يمضي على الورق يا اما هيحصل ابوه ما بقاش في حل تاني
اسيا اتسعت عنيها بزهول و هيه بتبص للسلاح وقالت بصدمه... يحصل مين ...ابوه...ابو مين
عصران بلع ريقه بارتباك وقال...ايه مش هو بيقول ان عمك ابوه..انا هخليه يحصلو ويخلصني مش هسيبه يدمر شغلي اللي بنيتو بدمي كل السنين دي مش هتفرج عليه وهو بيهده وافضل ساكت
اسيا كانت بتسمعه بدهشه وقالت... انا ما بقتش فاهماك احنا من متى بقينا قتالين قتله ...حضرتك عايز تقتل يا عمي ...لو سمحت استهدي بالله ...انت اكيد مش واخد بالك للي بتقوله انا فاهمه انك متضايق وهحاول معاه وانا متاكده ان انت اللي انت قلته ده ما تقصدوش
بس عصران قال بسرعه....لا اقصده يا اسيا وهعمله كمان لو ما بعدش عن طريقي وعن حياتي اللي صدقت ما بنتها هيكون اخر يوم في عمره... قدامك اسبوع من النهارده لو ما قدرتيش تمضيه هتصرف انا ...والكلام منتهي
قال كده وساب المكتب ومشي وهي فضلت واقفه متجمده مكانها مش قادره تتصور اللي بتسمعه منه
عند فرحه كانت بتكلم علي وقالت ....كشفك ازاي كشف ايه مش تهدى وتفهمني بتقول ايه
علي قال بغضب شديد ....الحبوب اللي كنت عايزك تجيبيها من سهيله دي حبوب مخدره كنت بديها لها من غير ما تعرف انها مخدرات وجوزها عرف انها بتتعاطى وكشف ان انا ورا الموضوع واخدها على مكان مش عارف فين ..وانتي لازم تعرفي لي العنوان ده ضروري فهمتي كده
فرحه كانت فاتحه السبيكر وهي ولؤي بصوا لبعض بزهول شديد وحاولت تهدى قدر الامكان وقالت بتوتر ...انت..انت عملت كده ليه يعني
علي قال بغضب وزعيق.... ده موضوع طويل ما لكيش فيه انتي كل اللي عليكي تعرفيلي عنوانها وبسرعه فاهمه
قال كده وقفل في وشها من غير ما يديها فرصه تتكلم
فرحه حطت ايدها على بقها بزهول وقالت.... سامع الواطي قال ايه
لؤي جذب شعره لورا بزهول وصدمه وقال بغضب من نفسه ...انا اللي غبي الحبوب دي شوفتها معاها قبل كده... كان لازم ارجع الف ورا الموضوع بس ليه ...ليه عمل فيها كده ليه...انا لازم اكلم منتصر وافهم منو لازم
فرحه قالت بسرعه وخوف... لا ...منتصر ظابط وهيسأل عرفنا ازاي هنضطر نحكي له موضوع علي ..انت وعدتني يا لؤي اكيد مش هتعمل فيا كده
لؤي اتنهد وفكر في كلامها وشاف انه صحيح بصلها بابتسامه بيحاول يطمنها وقال.... اهدي انا جنبك اكيد هلاقي حل من غير ما تظهري في الموضوع اكيد مش هسلمك بايدي... انتي ما تعرفيش انتي ايه بالنسبالي
فرحه رفعت عيونها ليه لما قال كده وقالت بابتسامه ...بس حابه اعرف ...عايزه اعرف انا بالنسبه لك يا لؤي
لسه هيرد افتكر حالته ولما كان هياذيها بدون وعي اتنهد بارتباك وقال...انتي..احم انتي بالنسبه لي زي سهيله واسيا بالظبط وغلاوتك من غلاوتهم
فرحه اختفت ابتسامتها تدريجيا وقالت ...سهيله ... واسيا كمان... لا مش معقول ده ايه الكرم ده كله.... تصدق بالله حمدي ده برقبتك
لؤي ضحك جامد وقال بغمز... ايه اللي فكرك بحمدي دلوقتي وحشك ولا ايه
فرحه قالت لغيظ.... انا الغلطانه مش انت اصلا
لؤي ضحك على شكلها وقال باستغراب مصطنع...هو انا قولت حاجه ضايقتك ولا ايه
فرحه كتفت ايديها بخنقه وبصيت قدامها وقالت... لا انا كده مجنونه وبتضايق لوحدي... ممكن بقى تسوق وتخلصني
لؤي كان عايز يضحك على شكلها وساق العربيه وطلع وهو مبسوط جدا لان كل شويه بيتاكد انها بتفكر فيه وعندها نفس مشاعره ...بس بالنسباله كان معندوش استعداد يفاتحها في حاجه دلوقت علشان موضوع مرضه...وكمان موضوع سهيله بقى شاغل كل تفكيره
عند سهيله اتوترت جدا لما منتصر صحي وبلعت ريقها بتوتر وقالت ....كنت..احم كنت هاخد نص حبايه يعني علشان انا ...
منتصر قرب منها واتنهد بحزن وقال.... هاتيها يا سهيله
سهيله قالت بدموع.... منتصر والنبي عشان خاطري انا تعبانه قوي انت ما تعرفش انا تعبانه قد ايه
منتصر حاول يقوى رغم الالم اللي جواه وقال... عارف ..وعارف كمان اللي بتعمليه ده مش حل ..هاتي العلبه ارجوكي
سهيله قالت بعصبيه وزعيق.... لا مش هاجيبها انا حره انت ما لكش كلام عليا اصلا انا ما بحبكش سيبني في حالي
منتصر خد باله انها بدأت تتوتر جامد وحاول يقرب بس هي بعدت خطوات وقالت بصراخ ...بقول لك خليك بعيد عني انا حره اعمل اللي انا عايزاه انت ما لكش كلام عليا
و لسه هتمشي مسكها من ذراعها بغضب وقال ...هاتي العلبه يا سهيله هاتيها يلا
سهيله بقت تخبيها ورا ضهرها وهي بتقول بزعيق... مش هديها لك بقول لك سيبني يا اخي سيبني
بس منتصر كان ماسكها بغضب وبقى ياخدها من ايدها رغم انها كانت ماسكاها بقوه كأنها اخر خيط ليها في الحياه بس طبعا لانه اقوى منها بكتير قدر ياخدها منها وقال بغضب شديد ...اسمعي الكلام بقى... لازم تخفي حاولي تتحملي...طب ايه رايك بقى انا هرميه وحتى الجرعه اللي كنت هديها لك بكره مش هتاخديها
ومشي ناحيه الباب بي اتجمد مكانه بزهول شديد لما قالت بسرعه... انا موافقه لو عايز تتمم جوازك مني
منتصر اتسعت عنيه والتفت لها بدهشه وهيه بلعت ريقها وقربت عليه وقالت... مش انت كنت عايز تدخل عليا وانا مكنتش موافقه.... انا موافقه دلوقتي اديني حبايه واحده واعمل اللي انت عايزه ..هبقى ملك اديك...ها قلت ايه موافق
منتصر كان حرفياا مش مستوعب اللي بيسمعوا منها وقعت دموعه اللي ياما حاول يحبسها في عيونه وخصوصا لما فكت زراير القميص بتاعها وقربت منه وهي مش قادره تقف وقالت بألم واضح... اعمل كل اللي انت عايزه كله بس اديني حبايه واحده
ومكتفتش بكده لا وكمان قربت من شفايفه وسحرته في لحظه اتمناها كتير جدا وهيه بتحاول تاخد العلبه من ايده
عند اكمل كان رايح جاي بغضب شديد وهو بيتصل بعلي اللي رد ببرود وقال ....نعم يا اكمل باشا اؤمرني
اكمل قال بغضب... سبت المستشفى ليه يا زفت... كلمتهم دلوقتي قالوا لي انك مشيت....ما قولتليش ليه انك طالع
علي قال بسخريه... واقول لك ليه.. احنا مش قلنا البيزنس اللي بينا خلاص انتهى فركش
اكمل قال بغضب شديد ....علي ما تطلعش جناني عليك انت عارفني اهدى كده واركز وانا قلت لك اني هجيب لك حقك وحقي
علي ضحك جامد وقال ....لا شكرا ياباشا انت بس ربنا يقويك وتقدر تجيب حقك ده لو قدرت... وما لكش دعوه بحقي انا اولى بيه وهجيبو بمعرفتي
اكمل قال بغضب ....انت تقصد ايه
علي قال بسخريه... قصدي واضح يا باشا واضح كويس قوي انك ما بقتش زي الاول وان السنيوره اللي غرقان فيها لحست عقلك ونستك الايام اللي عشتها بره واللي اتعمل فيك... بس انا بقى اللي راحت دي رجلي وطول ما انا كده هفتكرها انا بقيت اعرج وباوصل للحمام بالعافيه والظابط ده هجيبه تحت رجلي وهيشوف مراته بعنيه وهي في حضني و
بس اكمل قاطعو قبل ما يكمل وقال بغضب زعيق ....اوعى والله العظيم قسما بالله يا علي لو لمست شعره منها ليبقى حسابك معايا انا ...انا وبس ....ومحدش هيعرفني قدك
بس علي مخلهوش يكمل كلامه وقفل السكه في وشه
اكمل قال بزعيق..... يا حيواااان
ورمى التليفون على الارض بغضب وجذب شعره لورا وهو هيتجنن منو
هنا دخلت اسيا و بصت له باستغراب من اللي عملو
اكمل قال بغضب... ايه بتبصيلي كده ليه انتي كمان
اسيا حاولت تبان طبيعيه وقالت.... ما ببصش عادي.... وفيها ايه واحد بيزعق مع نفسه وبيكسر التليفون حاجه مش غريبه يعني
اكمل قال بخنقه.... النهارده مش فايق لك ماشي اتجنبيني السعادي و لو معاكي كلام بارد زي العاده اهانات سخافه اسئله اي حاجه اجليها... صدقيني احسن لك
اسيا قعدت على السرير بضيق وهي حاطه ايدها على مكان الجرح بالم وقالت...على اساس اني فيقالك قوي ومش ورايا غيرك
اكمل بص لها بقلق واضح وقال.... انتي بتتألمي صح... في حاجه وجعاكي خليني اشوف لك مكان الجرح
اسيا رجعت لورا بسرعه وقالت.... تشوف ايه انت عبيط خليك بعيد عني
اكمل قال بسرعه ...يا بنتي في ايه سيبيني اساعدك ما انا شفت لك الجرح امبارح ايه اللي كان حصل يعني
اسيا قالت بغضب .. امبارح ده استثناء علشان انت استغلالي واستغليت وضعي
اكمل اتنهد وبص بعيد منها وقال ....يا ريت كان علشان كده
اسيا استغربت جملته وقالت بدهشه.... يا ريت
اكمل حمحم وقال.... قصدي يعني ان ده كان مجرد شعور بالذنب لان انا اللي عملت فيكي كده مش استغلال
اسيا ابتسمت بسخريه وقربت منه وقالت... شوف يا اكمل انا اخر واحده في البيت ده ممكن تضحك عليها رغم كل الغموض اللي بتدعيه لكن انت مكشوف قوي قدامي
اكمل بص لعيونها مباشرة وقال... انا مش بتاع غموض ولا بحبه حتى طول عمري دغري واللي معايا بقوله فورا ..انتي بقى عايزه تسمعي ايه بتلميحاتك دي...اني وقعت فيكي وكسرتيني بعيونك مثلا ..او ان وصولي ليكي كان غايه مش انتقام او اني غريق في بحرك واتمنى اوصل لبرك.... ده اللي نفسك تسمعيه من الصبح صح
اسيا ابتسمت بسخريه وقالت.... دي الحقيقه اللي بتحاول تنكرها
اكمل ابتسم ابتسامه جانبيه وقال..... بس انا مبنكرش
اسيا اتسعت عنيها بدهشه وهو كمل وقال... انا صريح جدا عودتني الدنيا على الصراحه ..وبصارح نفسي باي حقيقه قبل الدنيا ماتفاجئني بيها
اسيا بلعت ريقها بتوتر شديد من كلامه ونظراته وقالت... يعني ايه ...ما فهمتش
اكمل ضحك بخفه وقال.... لا فهمتي يا اسيا
وميل عليها وقال بهمس عند ودنها .. بس مش هتسمعيها مش هريح فضولك وغرورك.... لان انا زي ما اتعودت اصارح نفسي عودتها على البعاد و الفراق من اي حد مهما كان عزيز
وبعد خطوات بس وقف لما قالت... ده لان عمرك ما جربت يكون عندك عزيز يا اكمل وعلشان كده بتستسهل الفراق
اكمل اتنهد وقال.... يمكن ...عشان كده مش هتفرق معايا اعتبر نفسي لسه ما بقاش عندي ولا هيبقى
ولسه هيمشي وقفت قدامه بسرعه وقالت ....نفسي اسالك سؤال واحد... ايه اللي مخليك متاكد من كلام والدتك مش يمكن بتضحك عليك لو كانت طمعانه ان الموضوع يظبط وتاخد لها قرشين مثلا ...اوعى تقول لي انك بتثق فيها للدرجه اكمل اتنهد بخنقه وقال .....انا ما بثقش حتى في نفسي ...واظن التحليلات اثبتت لكم اللي بقوله
اسيا كتفت ايديها وقالت بضيق...انت عارف ان الحاجات دي.تذويرها سهل جدا خصوصا دلوقت
اكمل ابتسم وبصلها بسخريه وقال..... عارف وده السبب اللي خلاني صدقت امي... لاني مزورتش حاجه انا لما عمك طردني قبل 15 سنه كنت طفل معرفش اذا كان كل الكلام اللي اتقال لي كدب ولا لا وهل ده فعلا مش بيتنا ولا ليا اهل هنا زي ما قال لحد من شهور لما قررت ارفع القضيه
و يوم ما عملت التحليل اتمنيت لو طلعت غلطان وطلعت امي كذابه احسن بكتير من اللي حسيته وقتها لما عرفت ان اهلي كان هين عليهم جدا يسيبوني بالحاله اللي كنت فيها ت...عرفت قد ايه انا قليل ورخيص
قال كده وخرج من الاوضه بغصب ودموع محبوسه في عيونه
اسيا اتمهدت بتاثر من شكله وقعدت على السرير وقالت.... طب وبعدين يا ربي انا اصدق مين واكدب مين
عند لؤي كانوا قاعدين في الصيدليه وبيرتبوا الادويه وفرحه بتحاول تقنعو يرجع يروح لدكتوره قال...انتي عيزاني تجننيني ارجعلو اقول ايه ... بقول لك بتعالج من سنه ما فيش فايده فالح بس كل ما اروح له يقول لي اهدى ريلاكس وينعكش في شعره والله انا ببقى هادي عنه
فرحه ضحكت وقالت.... يالؤي ما هو لازم تشوف لك حل بصراحه امبارح كنت متوتر زياده عن اللزوم وبقيت تقول كلام غريب جدا
لؤي اتنهد بحرج وقال....انا..احم...انا مش عارفه اعتذر لك زاي
فرحه سابت الحبوب وقربت منه وقالت.... بطل الكلام الاهبل ده انا مش زعلانه منك انا زعلانه عليك ...يعني ممكن تحكي لي على فكره لو مش حابب تحكي للدكتور
لؤي ابتسم ابتسامه جميله وقال... انتي اجدع من اي دكتور
فرحه رجعت لورا خطوات بتوتر وقالت ...ايه هو رجع ثاني ولا ايه
لؤي ضحك من قلبه وقال... لا ما تخافيش ...وهو انا يعني ما اعرفش اقول لك كلمتين حلوين الا لو جيه تاني
فرحه ابتسمت بخفه وقالت.... اصلا كل الكلام اللي بيطلع منك حلو
لؤي اتنهد بسعاده من جواه وقال ...انتي تستاهلي الحلو كله
فرحه ابتسمت بكسوف وحاولت تغير الموضوع وقالت ....طيب خلينا في الجد بقة هنعمل ايه في موضوع سهيله
لؤي اتنهد وقال.... انا هتجنن من وقت المكالمه دي....انا مش عارف واحده زي سهيله يتعمل فيها كده ليه...و مين الولد ده وايه هدفه مش فاهم اي حاجه
فرحه بقت تفكر معاه و لسه هترد اتسعت عنيها بزهول لما افتكرت حاجه مهمه جدا وقالت..... انا ازاي نسيت الموضوع ده
لؤي بصلها باستغراب وقال...موضوع ايه
فرحه قالت بسرعه.... اكمل ابن عمك ....اكمل يعرف الموضوع كله اكيد هو اللي هيقول لنا تفاصيله
لؤي بص لها بزهول وقال.... اكمل..اكمل دخلو ايه بواحد زي ده
فرحه قالت بسرعه ....اكمل يعرف كل حاجه وكان عايز يهرب سهيله مع علي يوم فرحهم ...وهددني كمان انو يعرف موضوعي كله واني اسكت والا هيسجني
لؤي اتسعت عنيه بزهول شديد وهو مش مصدق اللي بيسمعه
عند منتصر كان مصدوم جدا من اللي عملته سهيله رغم كل الالم اللي جواه على حالتها لكن لما قربت منو كده احساسه ليها غلبه قوي وحواطها باديه وبقى يقربها منو اكتر وهيه مش بتحاول تبعد كانت مشغوله بانها تاخد منه العلبه
منتصر سند جبينه على جبينها وقلبه وجعه جدا وقال.... اول مره تقربي مني يا سهيله... اكثر لحظه اتمنيتها بقيت اكتر لحظه توجع قلبي ...حاولي تتحملي ارجوكي لو سمحتي ده لمصلحتك
سهيله بصتلو بدموع واتكسفت جدا من نفسها مش سهل عليها تعمل اللي عملته اتملك منها غضب شديد وضربته بغضب في صدره وقالت.... وانا بقول لك عايزاها انا حره ملكش دخل بيا هات العلبه بقول لك هاتها يا منتصر
بس منتصر كان واقف مكانه سايبها تضربه وتطلع كل اللي جواها لحد ما تعبت جدا وضعفت وبقت تبكي جامد و حست بدوخه وكانت هتقع بس شالها بسرعه حطها على السرير
وبص لشكلها بحزن شديد وهيه نايمه وبتقول بتعب شديد .... هاتها...هاتها بالله عليك... واحده... مش هاخد غيرها
قعد على السرير او بمعنى اصح رجليه رفضت الوقوف اكثر وحط ايده على دماغه وهو مش عارف يساعدها ازاي ولا الايام دي هتمر ازاي ..واحتدت عنيه بغضب رهيب وهو بيفتكر علي وبيتوعد له على اللي عمله
عند علي كان نفس التفكير ومتضايق جدا من منتصر وانه مش عارف يوصله كلم واحد في التليفون وقال.... عملت ايه
وسمعه شويه وقال بغضب..... يعني ايه مش عارف توصل له انشقت الارض وبلعته
وسمعه شويه وقال... طب اسمعني كويس ...في كتكوته صغيره تبقى اخته سايبها عند واحده قريبته لحد ما يرجع بتدرس في جامعه هبعتلك عنوانها ... البنت دي تلزمني انا هعرف ازاي اجيبه راكع عند رجليا
اما اسيا كانت واقفه محتاره بين كلام عمها وبين كلام اكمل قالت بعصبيه ....انا مش هفضل واقفه مكاني انا هحل الموضوع ده
ونزلت بسرعه على الصاله وكان اكمل بيشرب قهوته وقفت قدامه وقالت بحزم..... شوف انا الاول مره عايزه اصدقك بس طبعا مش هصدقك بناء على كلامك ده وبس ...هتيجي معايا وتعيد التحليل اللي انت قلت انك عملته في معمل انا اختاره وقدام عيني
اكمل اندهش من طريقتها وضحك بسخريه وقال.... هو الظاهر كده اني مش لوحدي اللي مهتم ...سامع صوت قلب بيدق من بعيد..دوم..تك..دوووم تك
اسيا قالت بضيق اكمل.... انا مش بهزر ....انا اتربيت عمري كله على ان كلام عمي هو اللي صح وهو بيقول ان عمي مبيخلفش ومعاه اثباتات ..وانت بتقول العكس يبقى الميه تكتب الغطاس تيجي معايا ولو كلامك طلع صح انا هقف معاك للاخر
اكمل وقف وحط ايديه في جيوبه ببرود وقال... اخر همي تصدقيني انتي او عمك مش هاممني
اسيا كتفت ايديها بغضب وقالت بتحدي ....تبقى خايف او بمعنى اصح متاكد ان كلامه صح
اكمل لسه هيرد بس اتصدموا بدخول لؤي هاجم عليه زي المدفع وهو بيقول بزعيق وغضب..... يا حيواااان يا وسخ يا ابن الحراااام
فرحه كانت بتجري وراه بتحاول تمنعه واسيا واكمل اتصدموا بشده
و قبل ما يسالو كان هاجم على اكمل بيضربه بغضب وهو بيقول.... عملت لك ايه يا وسخ ذنبها ايه في كل ده سهيله ذنبها ايه في اللي حصلك يا قذر ليه تظلمها كده دي عمرها ما ظلمت حد
اكمل كان بيحاول يبعده عنه من غير ما يضطر يضربه واسيا كانت مصدومه ومش فاهمه اي حاجه وبتحاول هيه وفرحه يبعدوهم عن بعض
عصران وعدي جم جري على صوته كانوا بيحاولوا يبعدوه عن اكمل واتصدموا بالجمله بتاعته وعصران قال بزهول.... سهيله مالها سهيله عملها ايه انطق ووووو
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا