رواية شيطان في بيتي الفصل السابع وعشرون 27بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
رواية شيطان في بيتي الفصل السابع وعشرون 27بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
#السابع_والعشرون لؤي كان عايز يروح لنيره بس وقف مكانو بحرج لما افتكر الموقف اللي عمله معها في الفرح واتوتر جدا
بس فرحه ضربت كتفها في كتفه وابتسمت له عايزه تخفف عنه
لؤي ابتسم لما عملت كده وبقى يبص لعيونها بس انتبهوا على صوت نيره بتزعق معاهم وبتقول.... انا بقول لكم مش عايزه افضل هنا انتم جايبيني هنا ليه انتو اتجننتو
لؤي اخد نفس واتشجع وقرب منهم بسرعه وقال...في ايه ...ايه اللي بيحصل هنا جايبين البنت غصب عنها ليه
واحد منهم قال دي اوامر اكمل بيه هو عايزها
لؤي اتيعت عنيه بدهشه وقال....اكمل
عند اكمل فوق كانت الخدامه طلعت واسيا قربت عليه وقالت بغضب مكبوت.... عايزنا نتكلم راجل لراجل مش كده.. بس للاسف انا مش شايفه اي رجاله هنا
اكمل اتنهد وقال.... هنبتدي نخبط في بعض من اولها ...نهدى كده علشان نتفاهم
اسيا قالت بغضب شديد.... نتفاهم في ايه ....كل ما احاول اقول ان انت بني ادم واحاول اصدق انك عندك زرة دم او احساس الاقيك بتتصرف تصرف الحيوانات نفسها ما تعملوش
اكمل اتنهد وقرب عليها وقال.... ممكن تهدي طيب وتسمعيني
اسيا قالت بغضب شديد.... هتقول ايه..ها هتقول ايه... هتقول مكنتش تقصد او كنت مجروح او علشان اللي عمي عمله هتقول مبررات انا مش مقتنعه بيها... ازاي بني ادم لمجرد انه اتأذى يأذي كل اللي حواليه بالطريقه دي... واحده زي سهيله ذنبها ايه اصلا ...ما ترد اتكلم ولا مكسوف مثلا
اكمل اتنهد وقعد على السرير ببرود وقال.... لا مش مكسوف بس لو سكتي هتكلم اكيد... انتي مش سيبالي مجال علشان اتكلم
اسيا بصتلو بدهشه من بروده وهو اتكلم بجديه وقال.... اسمعي يا اسيا انا ما جيتش هنا علشان اسمع خطب ومحاضرات.... انا جاي هنا وحاطط في دماغي اني هخرب البيت ده على اللي فيه ....وعلى فكره ما فيش حاجه اتغيرت باستثناء حاجه بسيطه قد كده... اني فعلا نويت اطلعكم بره الموضوع مش علشان صعبتو عليا ولا علشان ملكمش ذنب لا.... بس لاني لقيت عمك احقر من انه يهتم ليكي او لاخوكي او حتى لاولاده ... من اول ما دخلت هنا وهو بيثبت لي ان ما فيش فايده في اللي بعمله...يعني انا قلعتك من عيون ابنه وكان هيموت عليكي وقدامه بس هو ما اهتمش كل اللي همه مابوظتش سمعته ورفعت قضايا ولا خسرتو فلوس كتير...و برده بنته جوزها بالغصب و حصل معاها كل اللي حصل والبيت كله عرف وهو لسه ومتاكد انو حتى لو سمع هيبقى اهم حاجه عنده انا الموضوع ما يتكشفش
ده بالنسبه لاولاده طبعا بالنسبه لك انت ولؤي اخر حساباته ...واحد مش موفر الاهتمام الكامل لاولاده هيوفره لاولاد الناس عشان كده قررت اخلي مشكلتي معاه هو وبس
اسيا كتفت ايديها بغضب شديد وقالت.... والله انا شايفه ان مشكلتك مع نفسك انت محتاج تعالج نفسك من جوه وهتبقى تمام لان عمي ما غلطش فيك ..كل واحد من حقه يحافظ على اهل بيته ....من حقه ما يدخلش حد غريب عليه وانت ما فيش حاجه تثبت انك مننا
اكمل بصلها بضيق وهيه قالت..بتبصلي ليه انا طول عمري واقعيه وهتكلم معاك بمنتهى الصراحه الله واللي هقوله ده اللي انا حساه وبس مش لاني مضايقه منك لا ..ده اللي حساه واللي العقل بيقوله..الست والدتك الله يرحمها طبعا ما كانتش الست العفيفه اللي ممكن نديها الامان وتقول ده ابنكم نقوم نصدقها فورا...لان ببساطه احتمال هيه نفسها ما تبقاش عارفه انت ابن مين بالظبط
اكمل بلع ريقه بوجع شديد وحرج اشد وقال بالعافيه.... عارف احم...عشان كده طلبت اعمل التحليل اول حاجه واتأكدت قبل ما اتصرف اي تصرف معاكم
اسيا قالت بسرعه ....هعتبر ان كلامك صح وان التحليل ده حقيقي ولو انك رفضت انك تكرره مره ثانيه عشان نتاكد ....هنا بقى اللي زي عمي ذنبه ايه في انه مش مصدقك... زي ما قلت لك من حقه ما يصدقش
اكمل مسكها في ذراعها بغضب شديد وقال ....انتي بتحاولي تقنعيني انا ولا تقنعي نفسك بالكلام ده ...ده كلام اهبل تقعدي وتعيديه بينك وبين نفسك علشان تقتنعي انك مش غلطانه معايا وعشان تحاولي تبرري كلامك اللي بتسميني بيه بكل بساطه
اسيا قالت بغضب...انا مش بقول غير الحقيقه
اكمل قال بغضب ...الحقيقه طلب يعرفها كل اللي في البيت بس عمك رفض..قبل ما تبتدي كل المشاكل دي لما كان عمري 15 سنه وجيت هنا على البيت ابوكي الله يرحمه كان عايز يعمل تحليل ويتأكد... وحتى ابويا اللي بتقولوا عليه اهبل كان عايز يعمل كده بس اللي رفض عمك عشان ما كانش عايز حد غيره يتحكم في الاملاك والفلوس ما كانش عايز الراجل العبيط اللي مسيطر على كل املاكه يطلع له اولاد فهمتي بقى
بقلم...زهرة الربيع
اسيا اتفاجأت من كلامه وقالت..... بابا كان عايزك تعمل التحليل انت كداب..عمي قال ان كل اللي في البيت بما فيهم بابا مكانوش مصدقين لان عمي مبيخلفش
اكمل اتنهد وقال بسخريه...عمك يقول اللي عايزه...طالما لاقي اللي يسمعلو من غير تفكير حتى...ابوكي يا اسيا كان مصر جدا على التحليل و حتى ابويا فاكر كويس بقى يترجاه وبكى زي الاطفال الصغيره وقال انا حاسس انه ابني
واحتدت عنيه بغضب وكمل وقال...بس عصران بيه قال الولد ده هيطلع من البيت...واللي هيكتر كلام هيطلع معاه
مقالش غيرها...وكلهم نزلو عيونهم في الارض ..وقالو مش مهم بقى المهم نحافظه على العز اللي عايشين فيه
اسيا كانت مصدومه من اللي بتسمعه وعقلها مشتت عمرها ما فكرت تكدب عمها في اي حاجه....بس كل ما بتشوف الوجع اللي في عيونه بتتهز من جواها
اكمل حاول يهدى شويه ويسيطر على اعصابه وقال ... شوفي يا اسيا الله انا مش بحب اتكلم في المواضيع دي ..واي فكره عايزه تاخديها عني خديها وخدي عليها فكره هديه...مبقاش يهمني....انا جيت بس علشان اقول لك اني هصلح موضوع سهيله قريب
وقرب منها قوي وبص لعيونها وقال..... بس ما تسبنيش
اسيا رفعت عيزنها ليه بدهشه وهو قال بسرعه...قصدي متسبيش الاوضه ...انا هصلح الموضوع اوعدك هعمل كده علشانك...ودي اول مره اعمل حاجه علشان حد ..لو سمحتي متمشيش انا ما صدقت الاقي حد بيتنفس جنبي خليكي هنا ومتتكلميش معايا خالص لو زعلانه اعتبريني مش موجود بس ما تطلعيش ممكن
اسيا كانت بتحس باحساس غريب كل ما يبص لعيونها وارتباك شديد بيتمكن منها قالت بضعف بتحاول تداريه كأنها بتقنع نفسها .... انا بكرهك يا اكمل.... صدقني بكرهك
اكمل ابتسم ابتسامه جميله وهو بيبص لعيونها وقال.... انا مصدقك المهم انتي تصدقي
ولسه هيمشي اتفاجئ لما مسكت ايده وقالت بسرعه...طب..طب اعمل التحليل لو كلامك ده صح اعمل التحليل وانا وقتها هكلم عمي والموضوع ده كله هينتهي..وتعيش حياتك بدل اللي انت عامله في نفسك ده صدقني محدش بيخسر غيرك
اكمل رفع ايدها اللي مسكت بيها ايده وباسها بحنيه وقال... وحياة عيونك لو كانت حياتي لسه فيها حاجه تتعاش كنت وافقتك..... بس انا خلاص بقيت منتهي من جوايا....وبقاش عندي غير الهدف ده اللي عايش علشانو ومش هينفع اتراجع مستحيل اقدر
قال كده وخرج
وهي قعدت على السرير وجذبت شعرها لورا بتوتر شديد وقالت باضطراب... لا لا اكيد عمي بيقول انه اخوه ما بيخلفش عمي مستحيل يكون كذاب.... انت ايه جرى لك يا اسيا ده ما يستاهلش شفقه ...شفقه ايوه مجرد شفقه وبس
عند سهيله بعدت عن حضنه بتوتر واتكسفت جدا انها حضنتو كده قالت بتوتر.... اسفه..انا كنت انا
منتصر حط صباعو على شفايفها وقال بابتسامه ....لو تعرفي نفسك عملتي ايه دلوقت وقدمتيلي ايه كنتي تطلبي نجوم السماء قصاده مش تعتذري
سهيله نزلت عيونها في الارض وقالت .....رومانسي اوي يا حضره الظابط مع ان وضعنا ملوش دخل بالرومانسيه خالص
منتصر قال..ده بالنسبه لك انما بنسبالي قمة الرومانسيه ايه اللي ممكن يكون اجمل من اننا لوحدنا انا وانت وبس
سهيله اتنهدت وقالت ... انت غريب قوي يا منتصر ايه سر تمسكك بيا ده كله..... من يوم ما قلت لك اني مش عايزه اتجوزك افتكرت ان الموضوع انتهى هناك....بس لقيتك بدون مقدمات بتدخل على حياتي بتحتلها وبتقف جنبي بطريقه ما حدش عملها معايا وانا معملتش اي حاجه علشانك في المقابل ومع ذلك لسه زي ما انت بالعكس تمسكك بيا بيزيد مش بيقل
منتصر ابتسم وهو بيبص لعيونها وقال..... صدقيني انا نفسي مش عارف ايه السبب ....لما كنا صغيرين وكنا نلعب سوا كنتي تقضي معايا اغلب وقتك.... كنت ديما اقول لك لما نكبر هتجوزك وكنتي تنبسطي قوي
ولما كبرت كنت افتكر الكلام ده واضحك عليه كنت فاكره هبل عيال تفاهة طفوله...بس الغريب لقيتك بردو بتحتلي كياني وافكاري لسه بفكر فيكي يوميا ...يا ترى بقى شكلها ازاي ..ياترى لو شافتني هتفتكرني...وكنت اسأل لؤي ديما عنك لدرجة اني في مره طلبت رقمك منو.....طلبت رقمك من اخوكي تخيلي
سهيله كانت مبهوره باللي بيقوله مش عيزاه يوقف
منتصر ضجك بخفه وقال...الرد بتاعو بقى كان اهبل من طلبي....قلي فكك منها والله بقت مقفله قوي ...مش عارف انا لو مكنتش مقفله تقريبا كان هيبقى عادي بس ما علينا
سهيله ضحكت وقالت...تلاقيه بس كان متقل ربنا يصلح حاله...سيبك منو وكملي الحكايه
منتصر ضحك بخفه وقال...هيه بقت حكايه ماشي....بس يا ستي بعد كده لما اهلي اتوفوا قررت اخذ خطوه الجواز..كنت محتاج شريكه في حياتي لاني تعبت لوحدي .... فكرت فيكي اول واحده مع اني شوفت بنات كتير واتعرفت على كتير بس وقت ما جيت اخذ خطوه الجواز ما فكرتش برده غير فيكي...انتي الوحيده اللي شوفتها في حضني
سهيله نزلت عيونها بكسوف وهيه طايره بكلامو ومنتصر كمل وقال.... لما جيت طلبتك من عمي كان اصعب يوم عدى عليا....لما حكيتيلي عنو..معرفش حسيت بسكين في قلبي حرفيا...وبردو معرفتش السبب..بس قلت خلاص كده بقى مش نصيبي..و قررت ابعد
لحد ما جيتي لي في القسم وحكيتي اللي حصل معاكي حسيت ان في حاجه غلط لان زي ما قولت لك يومها ان هناك ما فيش اي صيدليات واللي فهمتو ان فيه حد قصد يورطك ما اعرفش ليه حسيت اني مسؤول عنك واني لازم انقذك منه يمكن لاني كنت بلاقي مبرر لقلبي علشان ابقى جنبك وبس ممكن جنان او تهور ...لكن اللي اعرفه ان العيون دي ما فرقتنيش ابدا يا سهيله
سهيله اتملت عيونها بالدموع وهي مش مصدقه اللي بتسمعه منه والحب اللي في عيونه قربت منو قوي وقالت.... لو ربنا اراد اني اخف وارجع زي الاول وابقى زوجه يعتمد عليها زي ما انت كنت بتتمنى هكون ملكك وبس ...وربنا هو الشاهد عليا اني هبقى النص اللي اتولد علشان يكملك واللي اتكتب على جبينك هبقى ليك و بس حتى لو انت مش عايز يا منتصر
منتصر ابتسم بسعاده من جواه وقال بحب شديد...مش عايز.
...دي امنيه حياتي يا سهيله
و قرب منها جامد وهي غمضت عينيها باستسلام ولسه هيلمس شفايفها فزعهم صوت التليفون بتاعو
سهيله بعدت بسرعه وتوتر ومنتصر مسح على وشه بخنقه وقال بغضب شديد ....من ساعه ما جينا وانا قافله دلوقتي فكرت اشحنه واشوف لو حد عايز حاجه... يا ريتني كنت كسرته وما شحنتوش
سهيله ضحكت من قلبها وقالت ....دي اشاره بس عشان تعرف اللي كنت هتعمله غلط يا قليل الادب....انا اصلا دايما اقول لك انه غلط ما بتسمعش الكلام
منتصر قال بزهول...هو ايه اللي غلط يا بنت انتي مراتي انتو متفقين عليا ده ايه الهم ده بس
وراح يرد على التليفون وقال بزهق..... دي جنات دي صديقه نيره في المدرسه
ورد وقال... ايوه يا جوجو عاملين ايه وحشتوني
سهيله رفعت حاجبها لما كلمها كده ودلعها بالشكل ده
بس استغربت اكتر من شكل منتصر اللي اتبدل لخضه وزهول وقال ...ايه اتخطفت ....اتخطفت يعني ايه ...انتي بتقولي ايه
عند اكمل كان نازل وسمع صوت نيره راح بسرعه عندهم وقال
...بس انت وهو سيبها سيبها اتفضلي يا انسه نيره
كلهم بصولو باستغراب ونيره دخلت معاه بتوتر وقالت باستغراب ....ممكن افهم انا هنا ليه... لان الموضوع بجد بقى مريب ولو جايبيني علشان تكلموني في موضوع البني ادم ده انا مش حابه اتكلم في الموضوع واصلا مش انا اللي قولت لمنتصر على موضوع الفرح و
بس اكمل قاطعها وقال بزهق... ايه ايه ايه يا حجه اهدي شويه علشان اكلمك ايه ده
انا جبتك هنا لان منتصر هو اللي طلب ...فيه خطر عليكي هو على خلاف مع مجرم مطلوب ومش عارفين يقبضوا عليه ..واخوكي خاف ان الشخص ده يوصل لك وتبقي نقطه ضعفه عشان كده هو بيفضل انك تفضلي هنا كام يوم
نيره قالت بسرعه.... مش هيحصل انا مش هقعد هنا مع الشخص ده نهائي ....ده بيتحول وانا بخاف منه
لؤي بصلها بدهشه وقال....بتحول
نيره قالت بسرعه... ايوه بتتحول وانا خاف افضل معاه هنا اصلا
في الوقت ده كانت نزلت اسيا وسمعتهم وقالت..... بس انتي مش هتبقي معاه لوحدك يا قلبي احنا موجودين وهنكون معاكي
اكمل تفاجئ بدعمها ليه وهيه وقفت جنبه وقالت ....اسمعي كلام اكمل هو غرضه حمايتك
اكمل ضرب على ودنه مرتين ثلاثه كده بيتاكد ان الكلام اللي بيسمعه ده طالع من اسيا
وهي بصت له وابتسمت و قالت .....انا هاخدها وافتح لها اوضه سهيله وانت كلم منتصر احسن يقلق وينزل...اوعى ينزل دلوقت
اكمل هز راسه بتفهم وعرف انها فهمت خطتو ابتسم لانه فعلا معجب بذكائها وقوتها
اسيا اخذت نيره وطلعت واكمل اتصل على منتصر اللي كان فعلا بياخد حاجاته المهمه بس وسايب كل حاجه زي ما هي وعايز ينزل بسرعه وبيقول.... بسرعه يا سهيله البسي بسرعه لو سمحتي
سهيله قالت بقلق....خلاص خلصت اهوه .. مش هتفهمني في ايه مين اللي اتخطف انا قلبي هيقف
منتصر قال بتوتر شديد.... اختي نيره...اكيد الحيوان اللي اسمه علي ما فيش غيره.... انا لازم الحقها ما كانش لازم اسيبها هناك ما قدرتش اخدها بسبب الكليه
سهيله اتصدمت جدا بس بقت تكمل لبس هتنزل
ومنتصر لسه بياخد حاجته سمع صوت التليفون رد بسرعه من غير ما حتى ما يشوف مين المتصل وقال...الو مين معايا
اكمل ابتسم وقال بسخافه ....كباب على الشوايه
منتصر قال بدهشه وغضب..... نعم
اكمل ضحك وقال ....بهزر معاك يا حضرة الظابط ....ده انا اكمل الانصاري
منتصر قال بضيق...اهلا استاذ اكمل معلش انا حاليا راجع مصر ومعايا مشكله كده هبقى اكلمك وقت ثاني...
بس قاطعو اكمل وقال.....لا ما تنزلش خليك عندك ...ما تقلقش اختك معايا
بقلم...زهرة الربيع
لؤي استغل انو مشغول في التليفون وهمس لفرحه وشاورلها تحصله
فرحه راحت وراه وقالت.... في ايه
لؤي قال بحماس..... اكمل تحت بيكلم منتصر... واسيا مع نيره دي فرصتنا ندخل الاوضه نجيب فرشة الشعر بتاعته
فرحه قالت بحماس ...معاك حق يلا بينا
وطلعو بسرعه على الاوضه
اول ما وصلو اوضة اكمل فرحه قالت.... انا هدخل اجيبها بسرعه وانت اقف هنا اديني اشاره لو اي حد فيهم جه
لؤي قال بقلق.... طب ما بلاش انا خايف عليكي خليني انا ادخل
فرحه قالت بسرعه ....يا عم هو انا داخله اتفجر.... انت لخمه قوي وهتاخد سنه على بال ما تجيبها
لؤي قال بدهشه...لخمه.. تشكري على العموم يلا ادخلي انتي اصلا حلال فيكي لو اتقفشتي
فرحه ضحكت ودخلت الاوضه بس ثواني و رجعت له بسرعه وقالت..... بس ورحمه الغاليين خد بالك من حمدي ولجمه كويس ولا اقول لك ما تقولوش ان انا جوه لحسن لو جه ورايه هنتفضح هنتفضح
عند عصران في المكتب كان بيرن على سهيله للمره المليون من ساعه ما سمع حوار لؤي واكمل ومكانش فاهم ايه اللي حاصل معاها بس تليفونها مغلق ومش عارف يتواصل معها ابدا قال.... طب وبعدين ....يا ترى حاصل ايه مع البنت ...انا متأكد ان لؤي ما يتصرفش كده معاه الا اذا كانت في مشكله كبيره..... انا سامعه بيقول سهيله
ولسه هيطلع من المكتب جاله تليفون رد و قال.... الو مين
كان صوت علي اللي رد بخبث شديد وقال....... فاعل خير يا باشا.... حابب افهمك حاجات غايبه عنك ....حاجات انت اكتر واحد المفروض يعرفها
عصران قال باستغراب....انت مين يا جدع انت وبتقول ايه
علي قال بسرعه ....ما قولت لك فاعل خير....وعايز اقول لك حرص من قرايبك.... ابن اخوك مش جاي على بيتك علشان يرجع عيلته جاي ينتقم منك..و اول ضحيه كانت بنتك
عصران اتسعت عينيه بزهول وقال ...سهيله مالها سهيله
علي قال بشر.... بنتك بقت مدمنه يا باشا وحاليا الله اعلم ايه اللي حصل فيها وووو
يلااا الللي جاي دمااااار لايك وكمنتات كتير حبايب زهوره علشان نعرف ياترى فرحه ختقدر تجيب عينة التحليل قبل اكمل ما يجي
واكمل هيقول ايه لمنتصر ومواجهه حاره بينهم
وطبعا مننساش اسيا اللي باين قوي انها طبت ومحدش سمى عليها اللي جاي تحفه تفااااعلو علشان استمر❤️🥰🥰
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا