القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أول مرة أحب الفصل الثالث 3 بقلم الكاتبة شيماء صبحي( حصريه في مدونة قصر الروايات)

 

رواية أول مرة أحب الفصل الثالث 3 بقلم الكاتبة شيماء صبحي( حصريه في مدونة قصر الروايات)





رواية أول مرة أحب الفصل الثالث 3 بقلم الكاتبة شيماء صبحي( حصريه في مدونة قصر الروايات)


#الحلقة_الثالثة

#أول_مرة_أحب

#الكاتبة_شيماء_صبحي

كنت لسا بقلع التيشرت علشان البس الفستان مكانه فجاه سمعت صوت خبط على الباب وصوت طفل بيقول:افتحي يا ماما،انا خايف اكون لوحدي؟

استغربت اوي هو الطفل دا يقصد مين فقربت من الباب علشان اسمع الصوت كويس لقيت الصوت اختفي فجأة ومفيش اي دوشه برا ..فرجعت تاني اغير هدومي وفعلا لبست الفستان؟


وفي شقة رحمة وعصام كانوا اهل اروي متجمعين وبيبصوا علي عصام بشك'

اتكلم عصام وهو بيخفي توتره :انا معرفش هيا فين صدقوني ،مش انا قولتلكوا دوروا عليها كويس؟


ردت والدة اروي بغضب:وهيا اروي صغيرة علشان تتوه من وسطينا،اخر حاجه رحمة قالتها انها خرجت علشان تدور عليك ،يبق اكيد حصلها حاجه ما انت مبيجيش من وراك غير المصايب؟


اتوتر عصام وبص لرحمة واللي كانت قاعده وبصاله وساكته فقام عصام وقف واتكلم بعصبيه:يعني ايه ،يعني انتو شايفين ان انا السبب في اختفائها مش ممكن تكون هربت ؟


والدة اروي بشك كبير :ايوا انت ،انت السبب اروي مش ممكن تعمل اي تصرف زي دا وهتهرب تروح فين وليه دي كانت قاعده في الفرح زي الفل واخر مره شوفتها لما كانت حاضنة رحمة وبعدها مشيت ومرجعتش تاني وانت اللي ظهرت وكان شكلك غريب ومش طبيعي؟


والدة رحمة واللي هيا خالة اروي اتكلمت علشان تدافع عن اروي:انت شكلك اتجننت يا عصام تقدر تقولي انت اختارت الشقه دي ليه وبالذات في القريه الغريبه  دي وكمان جاررنا وراك من الاسكندريه لهنا علشان ايه.


بص عصام لرحمه علشان ترد علي والدتها وبالفعل رحمة اتكلمت وقالت وهيا بتدافع عن جوزها عصام:ايه يا ماما هو انتوا كلكوا عليه انا عارفه ان اروي بنت خالتي عاقلة ومش بتاعت الحركات دي بس ليه مش قدامكوا غير عصام، 

عصام قالي انه مقابلهاش يبق دا معناه انها تاهت او حاجه انا اوعدك انه هينزل ويدور عليها بنفسه وان شاء الله هيلاقيها؟


عصام اتصدم من كلام رحمه وبصلها بتحذير وقال:مينفعش يا رحمه هنزل فين انا عريس والنهاردة صباحيتي؟


وقفت والدة اروي واتكلمت بغضب :اسمع بق  انا ميهمنيش كل الكلام دا انا بنتي لو مرجعتش لحضني النهارده انا هبلغ ابوها وانت بق عارف هو هيعمل فيك ايه؟


اتوتر عصام اكتر لان والد اروي جزار كبير وعصبي وممكن يطير رقابته فقال بموافقه:حاضر هنزل ادور عليها بنفسي  بس بالليل مش علي الصبح كده ؟


رحمة قربت من عصام ووقفت قدامه وقالت بابتسامه متوتره:ماما انتي وخالتي واقفين كده من امبارح ارتاحوا في اوضة الاطفال وعصام خلاص قالكم انه هينزل ويدور عليها بالليل!


والدة اروي واختها بصوا لبعض وحركوا راسهم بالموافقه وقاموا علشان يرتاحوا واول ما دخلوا الاوضة رحمة قربت من عصام وقالت بخضه:عصام هيا اروي حصلها ايه بجد؟

اتكلم عصام بعصبيه:برضوا يا رحمة انتي كمان شاكه فيا!


رحمة مسكت ايديه وقالت بحزن:تعالي ندخل اوضتنا علشان نتكلم وتشرحلي كل حاجه وانا هساعدك!

بصلها عصام للحظة وهيا حركت راسها بثقه علشان تطمنة وقالت :ثق فيا دانا بير اسرارك يا عصام؟


عصام حرك راسه بالموافقه ودخل معاها لغرفتهم وبدأ يحكيلها كل حاجه وقال بقلق:انا متاكد انهم مسكوها واكيد دلوقت عملوا فيها حاجه!

رحمة شهقت بخضة وحطت ايديها علي صدرها:يا لهوي يا عصام وانت ازاي تسيبها في وضع زي دا لوحدها وتهرب؟


عصام بخوف علي نفسه:يعني كنت هعمل ايه يا رحمة ما انا فكرت في نفسي برضوا دول كانوا هيصفوني وكنت هخسر كل حاجه عملتها وانتي اكتر واحدة عارفه قد ايه انا تعبت لحدما جمعت كل الفلوس دي عشان نتجوز ؟


رحمه ضربت كف بكف ووقفت وهيا هتتجن فقربت منه وقالت:امي وخالتي مش لازم يعرفوا حاجه عن الكلام دا وانت تنزل زي ماتفقنا تدور عليها،ويارب تكون عايشه انا برضوا مش هستحمل ان يكون حصلها حاجه دي مهما كانت بنت خالتي ؟


عصام حرك راسه بخوف:بس انا كده ممكن ما ارجعش يا رحمه اصل هما لو شافوني تاني هيخلصوا عليا انا كمان؟


رحمه بخوف علي جوزها واروي:طيب يا عصام والحل ايه خالتي لو عرفت الكلام اللي انت قولته دا هتخلي جوزها يخلص عليك ،وانا مش عايزه اخسرك وفي نفس الوقت مش عايزه اخسر بنت خالتي انت برضوا عارف اننا متربيين مع بعض وانا بعتبرها زي اختي !


عصام حرك راسه وقال:خلاص يا رحمة انا هنزل وهحاول اعرف اي معلومات عنها وادعيلي بق ميصفونيش علشان انا متهنتش حتي باي حاجه لسا،يارب علي النحس اللي انا فيه؟


رحمه قربت منه وقالت:وهتخليها نحس ليه قوم احنا لسا بدري والليل لسا قدامه كتير؟


عصام بصلها بدهشه وقال:اقوم ايه ياعني انتي موافقه ندخل دلوقت يا رحمه؟

رحمه بخجل:ايوا وماله يا عصام دي مهما كان ليله دخلتنا برضوا ودا حقنا وحلالنا ؟


عصام حرك راسه بالموافقه وقرب منها بتوتر وقال:طيب اقفلي الباب كويس علينا علشان انا مش ضامن امك او خالتك المجنونه دي يدخلوا علينا فجاه زي ما عملوا امبارح ويخربوا الليلة علينا!


ضحكت رحمه وحركت راسها وقربت من الباب وقفلته ورجعتله تاني وقالت:استناني هنا هدخل اغير هدومي بسرعه واجيلك!


عصام هز راسه بالموافقه وهيا دخلت للحمام تجهز فيه وهو كان قاعد علي السرير وبيفكر في كل اللي حصله واتدبس فيه ‘


عند اروي كانت قاعده علي السرير وهيا مش عارفه هيا بتعمل ايه هنا ومين اللي انقذها وجابها للمكان الغريب دا ؟

فـ عدي وقت كبير عليها وهيا لسا  قاعده مكانها وفجأة لقت الباب بيتفتح عليها وبتدخل الست الأنيقة المبتسمه ومعاها طاولة صغيرة متحركه وحاطه عليها أكل شكله شيك و لذيذ وبتقرب من اروي اللي قاعده علي السرير وبتقول بابتسامه:ازيك يا هانم دا فطار حضرتك ؟


اروي  قامت بسرعه لما لقت ان الباب اتفتح وجريت منه من غير ما تقول اي كلمة واول ما شافتها الخادمه اتصدمت وخرجت بسرعه من الاوضة ودخلت لمكتب صاحب القصر بسرعه وقالت:البنت هربت من الاوضة اول ما فتحت الباب يا فندم ؟


اول ما سمع كلامها قام من علي الكرسي وقال بجديه:طيب بلغي كل الحراس يأمنوا القصر  كويس وبلغي الخدم محدش يقرب منها وسيبوها تلف في القصر براحتها؟


حركت الخادمة راسها وقالت بفضول:حضرتك مش هتقابلها بنفسك !! اصلها بتسأل عليك ؟


وقف وحرك راسه بالرفض وقال:هقابلها بس لما الاقي الوقت المناسب ،اتفضلي انتي ارجعي لشغلك واعملي اللي قولتلك عليه!


حركت كبيرة الخدم راسها ومشيت من قدامه والشخص دا عدل هدومه بطريقة راقيه وخرج من غرفة مكتبه واتجه لنفس الطريق اللي جريت منه أروي؟


كنت بجري في القصر بكل سرعه علشان اهرب من المكان دا لإني مش مرتاحه فيه لأنه هادي جدا والمعامله فيه غريبه فـ كنت خايفه اوي ومش مطمنه وبصراحه لقيتها فرصه اول ما الباب اتفتح وقررت اهرب ..


فكنت بجري والخدم دول بيبصولي وساكتين اتفجأت انهم هاديين برغم انهم شايفيني بعدي من قدامهم ومش بيمسكوني زي ما عملوا قبل كده فقربت من البوابه ووقتها حسيت ان دي فرصتي للهروب ولسا بفتح الباب لقيته مقفول فبصيت حواليا بإحباط شديد وبصتلهم وعرفت ليه كانوا هاديين كده وهما شايفني بهرب ، فصرخت في وشهم بغضب وقولت:مين اللي حابسني هنا ..سكتوا ومحدش رد عليا فاتحولت صرختي لبكاء وقولت:انا عاوزه اخرج من المكان دا وارجع بيتنا؟


قولت كلامي وقعدت علي الارض وبدأت ابكي بكل قهر علي حالتي ومكنتش قادره استوعب اني لحد دلوقت مختفيه عن ماما وزمانها منهارة دلوقت علشاني..


وفي وسط ما انا قاعده علي الارض وببكي فجاه سمعت صوت خطوات هاديه ورجوليه بتقرب مني فرفعت عيني وببص حواليا لقيت الخدم بيبصوا في الاتجاه اليمين وواضح عليهم الدهشه من رؤية الشخص دا فبصيت عليه بفضول ولقيت انه شاب شكله راقي جدا ولابس هدوم هاديه وباين عليه كده انه صاحب القصر فقمت بسرعه من مكاني وانا بقرب منه وبقول بلهفه:انت صاحب القصر دا صح ،، سكت ومردش عليا فقربت منه ومسكت دراعه وهزيته وانا بقول بضيق:انت ساكت ليه رد عليا؟


اول ما عملت كده سمعت صوت شهقات حواليا من الخدم والحراس اللي موجودين وكله كان بيبصلي بصدمه وكأنهم مش مستوعبين اني لمسته اصلا فبصيت لملامحه بتركيز وحسيت اني شوفته قبل كده فكان لابس نظاره باللون الاسود مخبية عيونه فضميت حاجبي وانا بقرب من وشه وبقول:هو احنا اتقابلنا قبل كده!


بعد عني وشاور لكبيرة الخدم تقرب مني وانا اول ما لقيتها بتقرب مني ومعاها الفريق بتاعها دا خوفت من شكلهم وقربت منه مسكت جامد فيه وقولت برفض:لا والنبي متخليهمش يكتفوني كده تاني،كملت بوجع:ايديهم تقيله وبيوجعوني؟


انا قولت كلامي وكنت ماسكه في هدومه من ورا ووقتها الخدم كلهم وقفوا لما شافوني وهوا كمان كان مصدوم ومش مصدق ايه اللي انا بعمله دا وازاي تجيلي الجرأة إني المسه او حتي أقرب منه ..


انا اول ما استوعبت اني حضناه بعدت عنه وانا بعتذر منه وبقول:انا اسفه مش قصدي احضنك انا بس من الخوف ..كملت بكل توتر وقولت:دا كان رد فعل سريع مني يعني ومش قصدي خالص احضنك بالشكل دا !


مكانش بيرد عليا ودي الكارثه انه مش بيرد لان تجاهله وصمته دا كان بيجنني فاتعصبت تاني عليه وقولت:هو انت اخرس بق ولا ملكش لسان ترد عليا بدل ما انا واقفه زي الهبله كده وبكلمك وانت مش بترد عليا!! ايه فاكر نفسك مين علشان تتغر عليا دا انت ..سكت للحظة وانا بفكر اقوله ايه يخليه ينطق وكملت:انت مجرد واحد زيك زي اي حد عادي يعني وحتي شبه حمام النيكوبار كده؟


اول ما قولت كلامي بصلي بدهشه كبيره وللحظة حسيت انه هينفجر بسبب ضغط الدم اللي اتكون في راسه.


 فـ بدأ يقرب مني بخطوات بطيئة وانا كنت برجع لورا لحدما كنت هقع فمد ايديه مسكني من ضهري قبل ما اقع ووقتها الخدم كانوا باصين علينا ومزهولين فقربت من ودنه وقولتله وانا بخطف نظرة علي الخدم بسرعه :يرضيك الفراخ البيضة المبتسمة دي يتفرجوا علينا واحنا في الوضع دا؟


اول ما قولتله كلامي حرك راسه وبصلهم ووقتها اتعدلوا وبصوا في الأرض فرجع بصلي وانا كنت بدقق في النظارة بتاعته علشان استكشف هو مين من شكل عينيه .

اتكلم وقال بصوته الرجولي اللي مليان بالجديه: انتي اسمك ايه؟


اول ما سمعت صوته كان نفسي ازغرد او اصدر اي علامة من علامات الفرحه لاني بجد بقالي كتير مستنيه حد عاقل اكلمه فرديت عليه وقولت:اسمي اروي ؟


حرك راسه وقال:انتي كنتي بتهربي من ايه امبارح خلاكي منتبهتيش لطريقك ووقعتي في النيل زي شكارة الرز؟


اول ما قال كلامه بصتله بصدمه وعرفت خلاص ان هو اللي انقذني فقولت بتوتر:هو انا لازم اجاوب علي سؤالك دا؟

قربني منه شويه وحرك رأسه وقال بجديه:جوابك هو اللي هيحدد ردي عليكي  ولو عاوزه اجابه علي كل أسألتك يبق لازم تقولي الحقيقه!يتبع بقلمي شيماء صبحي 

تتوقعوا اسم بطلنا ايه☺️ ويا تري اروي هتكدب ولا هتقول الحقيقه❤️‍🔥🔥

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع