رواية مأساة حورية البارت السادس والاربعون 46الاخير بقلم فريدة احمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية مأساة حورية البارت السادس والاربعون 46الاخير بقلم فريدة احمد (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
: انتي حامل يا مدام حورية
قالتها الدكتورة لحورية ببتسامة لتنصدم حورية، وموسي ايضا
حورية بعدم استيعاب قالت... حامل.
وكملت بلامبالاة وهي متيقنة ان اكيد الدكتورة شخصت غلط فقالت... انا مش بخلف يا دكتورة
لترد الدكتورة عليها بتأكيد وتقول... لا انتي حامل فعلا
واضح جدا في الجهاز قدامي اهو
بصت حورية لـ موسي اللي كان هو كمان بيحاول يستوعب ورجعت بصت للدكتورة وقالت بحزن و ألم.. يا دكتورة. انا مش بخلف. ازاي هكون حامل بس
موسي ... اكشفي عليها تاني يادكتورة
اتنهدت الدكتورة بقلة حيلة وابتدت تفحصها تاني
وبعد ما انتهت بصتلهم وقالت...فيه حمل فعلا. انتو ليه مش مصدقين
و بصت لحورية ولتاني مرة تأكدها... يامدام حورية انتي حامل بجد
حورية بعدم تصديق.. ازاي.
بصت للدكتورة وهي بتحاول تتاكد تاني وبترجي خايفة تديها امل وفي الاخر يطلع كل ده وهم،،قالتلها ... يا دكتورة. حضرتك متاكدة.. انا روحت لدكاترة كتير جدا. كلهم اجمعو علي اني ليمكن هخلف. لاني عندي مشاكل تمنعني من الخلفة
الدكتورة باستغراب… ازاي بس. انتي حامل فعلا وانا متاكده
بعدين قالت… طيب انا هكتبلك علي تحاليل تعمليها
وابتدت تكتبلها علي تحاليل وهي بتقول... وعلشان تتأكدو
اعملي التحاليل دي
....
وبعد وقت كانت عملت التحاليل ومنتظرين النتيجة
كانت حورية قاعدة بتوتر، من شدة توترها كانت سامعة دقات قلبها اللي بتخفق بسرعة شديدة
مسك موسي ايدها المتلجة وقال وهو بيخفف من توترها...بإذن الله كلامها هيطلع صح. انا متفائل. وبعدين دي دكتورة كبيرة اكيد مش هتغلط يعني
حورية بأمل… ياريت
موسي… ان شاء الله خير
وبعد وقت
اخيرا ظهرت نتيجة التحاليل اللي سلمهالهم الدكتور تبع المعمل وهو بيقول ببتسامة...الف مبروك. المدام حامل
موسي... متاكد يا دكتور
الدكتور بتاكيد ....طبعا، التحاليل اثبتت ان في حمل بإذن الله..
كمل باللي فاجأهم وقال.... وبعدين المدام مفيش عندها اي موانع للخلفة.. ازاي بتقولي انك مبتخلفيش..التحاليل بتثبت انك سليمة وعمر ما كان عندك اي موانع للخلفة. الف مبروك
كانت حورية في حالة زهول. مشاعر متلخبطة. بين فرحتها بحملها اللي مش قادرة تستوعبه انه حقيقة وبين صدمتها في محمد اللي في اللحظة دي بس اكتشفت انه كان بيخدعها طول سنين جوزاهم واوهمها ان العيب منها ودلوقتي بس اتاكدت انه كان منه هو
غمضت عيونها ودموعها بقت تنزل
مد موسي ايده مسح دموعها، بصتله، فقال… افرحي يا حورية. متفكريش في الماضي
حورية بدموع …. انا حامل ياموسي.
كانت حورية قلبها هيقف حرفيا من الفرحة. مش مصدقة.
بقت تقول… انا حامل بجد. يعني هبقي ام
موسي ...شوفتي. كنت متاكد ان ربنا هيراضينا
حورية بدون مقدمات نزلت علي الارض وسجدت ل ربنا وفضلت تحمده وتشكره بدموع، وعلي ترتيبه وحكمته في كل حاجة حصلت حتي لو كانت هي شايفاها اذي ليها، فعلا وعسي ان تكرهو شيئا وهو خير لكم.
قامت وهي بتقول بدموع... كـ كنت حاسة. كنت حاسة ان ربنا هيجبرني في يوم من الايام.. كنت حاسة انه هيعوضني
موسي شدها لحضنه وبقي يضمها بحب وفرحة وهو كمان بيحمد ربنا ، مسك ايديها باسها وباس راسها وقال… انتي تستاهلي كل خير ياحورية
بصتله وقالت… انا بحبك اوي يا موسي.. انت اتنازلت عن الخلفة عشاني.
كملت بدموع… شوفت ربنا عوضنا احنا الاتنين ازاي
....
: طلقني يا عاصم
قالتها سمر بدموع لعاصم اللي رد عليها وقال… هيحصل اول ما السنة تخلص
بصلها بسخرية وقال… عشان محدش يجيب في سيرتك. انتي في الاول والاخر بنت عمي
سمر… لا كتر خيرك. طلقني دلوقتي مش لازم تستني لحد ما السنة تعدي.
مسحت دموعها وكملت… انت عملت اللي محدش كان هيقبل بيه يا عاصم… انا بشكرك جدا انك رضيت تستر عليا. حتي كل كلامك اللي بتقولهولي مقدرش الومك عليه. لاني استاهله. انا اللي فرطت في شرفي
بصتله وقالت… بس انت كمان مش ملاك يا عاصم
بصلها فهزت راسها وقالت …ايوا مش ملاك. علي الاقل انا كنت متجوزة. يعني معملتش حاجة في الحرام. واذا كنت غلطت. فانت كمان عملت كل حاجة غلط في حياتك. طول الوقت بتز، ني في الحرام. وعمرك ما فكرت تتوب او ترجع عن علاقاتك الحرام..
هزت راسها بالرفض وقالت… انا مش بقولك كده عشان ترضي بيا لا والله… انا اساسا مقتنعة ان وجودي معاك ظلم ليك. لان ببساطة انت مش واجب عليك تصلح غلطة حد.. انت فعلا ملكش ذنب..
اتنهدت وقالت… طلقتني واتجوز واحدة تكون مغلتطش زيي او علي الاقل تكون انت اللي غطلت معاه
اخدت طرحتها وقالت..هنزل اشوف ماما لتكون محتاجة حاجة ومحدش جمبها..
اتنهدت وقالت… انا هفضل معاها.. ابعتلي ورقتي يا عاصم
ونزلت سابته واقف شارد بيفكر في كلامها. مسح علي وشه بضيق فهي عندها حق في اللي قالته هو حياته كلها معاصي
......
وقف موسي بالعربية ونزل، لف الناحية التانية فتحلها الباب وبدون مقدمات شالها
حورية... بتعمل ايه.. هو انا مش هعرف امشي يعني
موسي وهو شايلها ومتجه بيها للداخل، قال... من دلوقتي مفيش حركة
حورية ... ياموسي نزلني. العيلة كلهم هيتفرجو عليا وانت شايلني كده.
موسي... محدش ليه حاجة عندنا
وبمجرد ما دخل اتخضو كل الموجودين. وقامو قربو عليه بقلق وهما بيقولو.... في ايه. مالها مراتك وشايلها ليه كده
رد عليهم وهو متجه بيها للسلم... مفيش متقلقوش. الفرسة حامل بس
لينصدم الجميع ويقولو في صوت واحد كلهم بزهول... حامل.
وهما بيبصو لبعض.. حامل ازاي
وطلعو علطول وراه
دخلو كان بينزلها في السرير
عمته… انت بتتكلم صح يا ولدي.. مرتك حامل صح
موسي… صح يا عمتي
عمته بفرحة … يا الف بركة
وبصت لحورية وقالت … الف مبروك يا بتي
وقربت حضنتها
حورية… الله يبارك فيكي يا عمتو
والدته هي كمان كانت طايرة من الفرحة وبقت تحضنها ومرات عمه وكل الموجودين بقو يباركولها
كانت الفرحة مش سيعاهم وبقت الفرحة مالية البيت كله بالخبر السعيد ده
…
…..
بعد اسبوعين
كانت حورية في شغلها بعد ما صممت انها تنزله بعد محاولات كتير مع موسي اللي كان رافض خوف عليها فهو كان حابب يوفرلها اكبر قدر من الراحة
لكنها اصرت واقنعته انه شغلها مش هيأثر علي الحمل وانه عادي تنزل وتتحرك
كانت قاعدة علي مكتبها فجأة وهي مشغولة اتفاجات ب هنا بتتصل بيها
مسكت الفون وردت عليها بفرحة وهي بتقول… وحشاني يا هنون.
هنا…انتي اكتر.عاملة ايه
حورية…بخير يا حبيبتي..انتي طمنيني عليكي وهنا الصغيرة عاملة ايه
هنا….الحمدالله بقت كويسة
حورية…. ربنا يحفظها ويباركلك فيها يا رب يا قلبي
هنا… يارب
وبعدين قالتلها بتردد… حورية.. كنت عاوزة اطلب منك طلب.. بس بالله ما تكسفيني
حورية… اتكلمي علطول يا هنا فيه ايه
هنا… مرات عمي
حورية اتنهدت وقالت بجمود …. مالها
هنا…. عاوزة تشوفك
وقبل ما حورية ترد قالت هنا بسرعة وترجي… عشان خاطري تعالي. هي بقالها فترة بتقولي اكلمك. عاوزة تشوفك وتعتذرلك.. صدقيني هي مبقتش زي الاول. لو تشوفيها دلوقتي هتصعب عليكي.. بقت تعبانة اوي. حتي مش بتقدر تتكلم
حورية بجمود… ربنا يشفيها
هنا…. هتيجي يا حورية؟
لترد حورية بدون تفكير وتقول… اجي ايه ياهنا. هو انتي متخيلة ان لما تقوليلي كده هجيلها
وهي بتفتكر كل اللي قدرية عملته معاها. قالت… هو انتي فاكرة بعد اللي عملته هكون
هنا قاطعتها … عشان خاطري يا حورية. سامحي..صدقيني هي خلاص. وكمان الدكاترة بيقولو ان حالتها بتسوء.. تعرفي هي لو بتقعد علي كرسي كانت جاتلك. هي بتقول كده.عاوزة تجيلك وتعتذرلك. بس هي مش بتتحرك اصلا. والله بقت حالتها صعبة جدا .. بقت لا حول ليها ولا قوة.. عشان خاطري يا حورية. دا ربنا بيسامح
وبعد محاولات كتير من هنا. وافقت حورية
…
عند يوسف وحور
دخلت لقته بيغسل ايده بالغسول بتاعها
عينها وسعت بصدمة وقالت بزهول... انت بتعمل ايه..انت عارف دا بكام؟؟
يوسف... هو ايه دا اصلا
حور... دا الغسول بتاعي. جيباه ل وشي.. دا بالف جنيه. بتغسل بيه ايدك!!!
يوسف بزهول ... بكام!.
حور… بألف جنيههه
يوسف… ب الف جنيه ليه .. بيغسل الذنوب
حور… لا بس هو كويس جدا للبشرة و
يوسف… وايه ياختي.
وبقي يضرب كف علي كف ويقول بزهول… وانا اللي بقول فلوسي بتروح فين. هي دي بقا الاوردرات اللي كل يوم والتاني تسحبي وتقولي اصل دفعت حساب الاوردر
حور… الله. ماهو كل ده ليك
يوسف… ليا ازاي.. دا انتي كنتي هتاكليني لما لاقتيني بغسل بيه
حور… مش قصدي ليك تستخدمه .. انا بقصد اني بجيب الحجات دي ليه. مش عشان اهتم بنفسي علشانك وتشوفني دايما حلوة علطول
يوسف… وهو انتي مش هتكوني حلوة غير بالحجات دي. ياستي انتي حلوة من غير حاجة وعجباني. بس خفي شوي ياما انا كده هفلس
حور بزعل…. كتير عليا يعني
ابتسم يوسف وقال …. مفيش حاجه كتيرة عليكي ياحوري. دانتي لو طلبتي نجمة من السما اجبهالك. هو انا عندي كام حور
حور… بتحبني
يوسف.. بحبك ايه يابت. دي الحارة كلها تشهد. داحنا ياما اتقفشنا. وتقوليلي بتحبني.
ضحكت حور وقالت.. يالهوي داحنا اتقفشنها كتيير فعلا.
بصتله وقالت … بس بردو بحبك كل شوية تقولهالي يا يوسف.
باسها وقال … انا مش بس بحبك.
باس ايديها وكمل.. انا بعشقك
حور بهيام .. وايه تاني
يوسف… ايه تاني دي. هنقولها جوه في السرير
وفي لحظة كان ميل شالها ودخل بيها الاوضة
….
كانت واقفة حورية قصاد قدرية اللي نايمة في سريرها وقالت بجمود…. خير
قدرية بتعب…. شكرا. يا. ياحورية. يابنتي. انك جيتي
كملت وقالت… ک. كنت عاوزة. اعتذرلك.. و. واتمني انك تسامحيني. علي اي حاجة وحشة عملتها معاكي.. يا ريت تسا محيني.. اانا اللي فيه ده اكيد عقاب ربنا علي اللي عملته فيكي..
بصتلها برجاء وكملت… نفسي تسامحيني قبل ما اقابل ربنا.
حوريه…اسامحك علي ايه..
بصتلها وقالت….انتي فاكرة كنتي بتعملي معايا ايه. انتي ياما عيرتيني بالخلفة. فاكرة.. عملتي فيا كتير اوي. واخرهم طعنتيني في شرفي
قدرية هزت راسها بندم وقالت…واهو ربنا انتقملك مني اشد انتقام.. انا بعتذرلك يابنتي
كملت وقالت… و و كمان حابة اعترفلك بحاجة. انتي مش معيوبة يا حورية . ابني هو اللي كان معيوب. يعني انتي بتخلفي
ابتسمت حورية بسخرية وقالت… كذبتكم انا اكتشفتها. جيتي متأخر
كملت وقالت….لاني حامل
قدرية بفرحة …. الف مبروك
بصتلها حورية بسخرية وقدرية قالت… ليكي حق متصدقيش. بس صدقيني يابنتي انا ما بقيت قدرية اللي تعرفيها. اديكي شايفة. لا حول ليا ولا قوة.. نفسي تسامحيني
وهي بترجوها بعنيها… عاوزة اروحله وانتي مسامحاني يابنتي
لتصمت حورية وبعدها تقول… مسامحة في حقي لجل رقدتك دي
وفقط لفت وشها وخرجت
….
بعد مرور تسع اشهر
في دار العمدة كانت الاجواء كلها مشحونة بالفرحة والكل متجمعين فا اليوم سبوع (زين وغالب ) ايوا حورية جابت توأم واللي جهزو ليهم اكبر عقيقة تليق باحفاد العمدة
..
في مكان زي مدبح، كان واقف موسي في ايده سكـ ين
العمدة.. يلا ياولدي. سمي واد، بح
موسي ميل علي العجل اللي مربوط علي الارض وقال… بسم الله الله اكبر
ود، بحو
العمدة للغفير… فين باقي العجول. دخل يا عصران
الغفير… حالا ياعمدة
واحضر العجل التاني وموسي د، بحو. وكذالك التالت والرابع
العمدة…الطباخ وصل
احد الغفر… من بدري يا عمدة
العمدة…طب يلا خليه يشهل.
وبص ليهم وقال… ووزعو لحمة كتير. مش عاوز بيت في البلد مياكلش لحمة النهاردة
و حضرو اكبر وليمة حضر فيها كل من في البلد من اغنياء لفقراء والاقارب والمعارف. كانو تقريبا كل البلد متجمعين في دار العمدة
…
في داخل الفيلا
كان الكل متجمعين اهل حورية وعيلة موسي كانو كلهم متجمعين بفرحة وحب
حور وهي شايلة بيبي منهم قالت ليوسف .. الله دا حلو اوي يا يوسف
بصتله وقالت… انا عاوزة اجيب بيبي
يوسف… احنا قولنا ايه. لما تخلصي الجامعة.
حور… بس انا نفسي اوي.هستني 3 سنين. دا كتير
يوسف… انا مش عاوزك تقصري في تعليمك يا حور.. وبعدين هو احنا كنا كبرنا. خلصي الجامعة وبعدها نجيب عيال براحتنا
..
بيري وهي شايلة البيبي التاني قالت بحب… عسول اوي يا حورية
بصتلها بحب وقالت.. ربنا يحفظهملك يا قلبي
حورية… يارب يا بيري.. شوفتي عوض ربنا
بيري.. فعلا عوضه جميل اوي
..
في جمب تاني كان واقف رحيم ومعاه مراته ليلي اللي كان محاوطها بحب ، بصتله وقالت.. رحيم. عاوزة اقولك علي حاجه
بصلها بمعني ايه
ابتسمت وقالت.. كنت عند الدكتورة النهاردة وقالتلي اني حامل في ولد
رحيم… بجد
هزت راسها بفرحة ورحيم باس راسها وقال.. دا احلي خبر. عشان كان نفسك فيه يا ليلي
بعدين بص حواليه وقال… امال فين ياسمين
ياسمين من وراه… انا اهو يا حبيبي. وحشتك
وعلطول بصت ليلي وقالت بحب… الف مبروك يا لوله. فرحتلك اوي
ليلي…الله يبارك فيكي
( المشهد ده عشان الاء واحدة من المتابعين طلبت رحيم وليلي في مشهد، محبيتش ازعلها ❤)
…
في الغردقة
خرجت منار من الحمام وفي ايدها تيست الحمل
قربت علي امجد بدموع وقالت … انااا حامل يا امجد. حامل منك.. انا مش مصدقة
بصتله بحب وقالت. هخلف طفل يبقي حته مني ومنك
حضنها امجد بفرحة وقال… انا اللي بتمني يكوني طفل منك يا منار.
باس ايديها وقال…. ياعوض ربنا ليا.. انتي كنز يا منار ميتقدرش بتمن.
….
كانت سمر في اوضتها قاعدة علي سجادة الصلاة بتقرا في المصحف
دخل عاصم قرب عليها، قعد قدامها رفعت وشها و قالت صدق الله العظيم
عاصم…. انا مش هطلقك ياسمر
كمل وقال… ومش هتجوز.. انتي عندك حق. انا كمان مش ملاك. عملت كتير في حياتي. ياما عملت علاقات في الحرام
بصلها وقال..كفاية انتي رجعتي لربنا. واتعلمتي من غلطك
اتنهد وكمل بحسم… احنا هنكمل مع بعض
ابتسمت سمر وقالت… بجد.. يعني هتديني فرصة. انا والله اتغيرت. وندمت اوي. والله ندمت
عاصم… عارف يا سمر
وباس راسها وقال… قومي تعالي نروح شقتنا
…
بعد مرور 8 سنوات
كان موسي بيكلم حمزة علي التليفون اللي كان بيقولو بتحذير... لو ابنك ما بعدش عن بنتي هعلقهولك علي باب البيت ياموسي
موسي بملل… عمل ايه تاني يا ابو جورجينا
حمزة… عاملي فيها راجل.. عامل راجل علي البت. اسمع انا حذرتك بعدين هتيجي تفكو من علي باب البيت
وبعد ما قفل معاه، بصتله حورية وقالت.. ايه تاني
موسي… كالعادة حمزة بيشتكي من ابنك
حورية… يالهوي عليه. ولادنا دول مش متربيين
نادي موسي علي ابنه اللي جي وقف قدامه بسرعة وقال..نعم يا بابا
موسي… عملت ايه يلا ل بنت عمك حمزة
رد الولد ببساطة وقال… ضربتها
موسي… ليه
زين بغضب… عشان كانت بتلعب مع ابن عمو رحيم. وانا محذرها متقفش معاه. مسمعتش كلامي. ضربتها وضربته
موسي… لا جدع ياض
زين بغرور.. عشان بعد كده متكسرش كلمتي
في لحظة مسكه موسي من قفاه وقال… اسمع يلا لو جالي شكوي منك تاني انا اللي هعلقك. سامع. ملكش دعوة بالبت
زين باندفاع… لا طبعا زهرة دي بتاعتي
وبغضب… ولو شوفتها واقفة مع الواد السيس ده تاني وربنا لكون كاسرلها رجلها ورجله
موسي… وانت مالك بيهم يلا. طب هما ولاد عم في بعض
زين… يعم متعصبنيش. انا بحبها يا بابا
موسي بزهول … وانت بتعرف تحب يلا انت.
بص لحورية وقالها بتساؤل .. هما بقو عندهم كام سنه العيال دول
وقبل ما حورية ترد
رد غالب اللي كان نايم علي الارض بيلعب علي الفون وقال .. 8 سنين يا بابا.
قام اتعدل وقال … يعني فاضلي 12 واتجوز البت اللي معايا في المدرسة. مش انت قولتلي هجوزك لما يبقي عندك عشرين
موسي بزهول … اللهم صلي علي النبي
حورية بقت تضحك علي عيالها وتقول… انت مصدوم من ايه. دول طالعين ليك اصلا
بصلها بغيظ وزين قال …هتجوزني زهرة يابابا
موسي….ولا اخفي من قدامي احسن هعلقك من رجليلك دلوقتي
ليرد زين هو كمان ويقول بتهديد… جوزهالي يابابا احسن وربنا هنزل اقول لجدو وتيته اني شوفتك وانت بتبوس ماما
موسي .. يا بن الكلب
وقام يجري وراه
نزل الولد وهو بيقول… يا جدوو
وجري مسك في الحاج عتمان اللي كان قاعد بيشرب الشاي بتاعه،مسك فيه يتحامي فيه من موسي
الحاج عتمان… في ايه
موسي… خد يلا
وهو بيحاول يمسكه
زين لجده .. ياجدو بابا عاوز يضربني. عشان
وبص لموسي بتهديد وقال… اقول
موسي… يابن الكلب. هعلقك
وهو بيبصله بتحذير
زين خاف وقال … عاوز يضر، بني عشان اذاكر. وانا ذاكرت والله ياجدو. هو مش بيصدق
الحاج عتمان… خلاص ياموسي سيبو ماهو قالك ذاكر
عمة موسي فتحت ايدها ل زين وقالت… تعالي يا حبيبي راح زين ليها وهي قالت لموسي اللي كان بيبصلو بتوعد… خلاص ياموسي بقا متضربوش
نزلت حورية قعدت معاهم، بصتلها والدة موسي وقالت… ايه ياحور. فينك من الصبح منزلتيش
حورية.. كنت تعبانة شوية ياماما
والدة موسي بقلق… من ايه يا حبيبتي. حاسة بإيه
الحاج عتمان… شوف مرتك وديها للدكتور ياولدي
لتقول حورية… ياجماعة مفيش حاجة. انا بس
كملت وقالت… انا حامل.
موسي… بجد يا فرسة
حورية هزت راسها وكلهم بقو يباركولها بفرحة
…
في استطبل الخيل
قربت حورية بالشاي ادتهوله. اخده منها وهو بيقول تسلم ايدك يا فرسة
ابتسمت حورية بهدوء. بصتله وقالت..بتحبني ياموسي
بصلها بعشق وبعدين قال … بعد السنين دي كلها ولسه بتسألي.. انتي كل يوم حبك بيزيد في قلبي يا حوريتي
مسك ايدها الاتنين باسهم بحب وقال… انا كل يوم بحمد ربنا عليكي.. انتي اغلي ما املك في الدنيا دي يا حورية.
حورية… بحبك.
ودخلت في حضنه وهو ضمها ليه وقال.. بعشقك يا فرسة قلبي
تمت
#مأساة_حورية
#بقلم_فريدة_احمد
يارب تكون النهاية عجبتكو مستنية رأيكو
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا