القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الثامن 8بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 

رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الثامن 8بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)





رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الثامن 8بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)




 #الجزءالثامن


#مغامراتي_مع_سفيان


الجد سليمان…


كنت قاعد بقرأ القرآن وحاسس براحة جميلة وفجأة شوفت زى ألوان منورة بتقيد' وبتطفي بصيت لقيتها جايه من تحت عقب. باب المكتبه . حاولت أقوم رجلي ثابته في الأرض مش قادر احركها. . 


قعدت تاني وفضلت مركز عند الباب بس مافيش حاجه!!


يمكن سفيان بيلعب ب ليزر'. ع العموم رشا معاه جوه أكيد يعني هتخلي بالها منه …


ولقيت سعاد مراتي جايبه ليا عصير فراولة ولما سألتها عن سفيان ضحكت وقالتلي.


دول فاتحين كتاب باين إنه بتاع قصص زى ألف ليلة وليلة والواد ماسك. في رقبة'. رشا كأنها هتهر'بr منه..


ضحكت وقولت لها في قصص بتخلي الواحد يندمج ويحس أنه عايش المغا'مرة. معاها. قالتلي آة زى قصص رشامنصور.كدا😄 احم.احم… 


وكملت قراءة القرآن بعد ما شربت عصير الفراولة. 


سفيان….


بعد ما كنت هقوم من علي رجل خالتوا رشا علشان أشرب عصير الفراولة لقيتها مسكت أيدي جامدd ووضعتها ع رسمه في الكتاب وفجأة حسيت بدوخه. وإحساس غريب بيفكرني. بالملاهي. لما كنت راكب قطرالموtت…


حسيت بدوخه وضيق تنفس. وزغلله من اللون الأحمر اللي قدامي والمكان ضيق. اوى زى ما تكون ماسورة'm كبيرة ورجلي بتخبط. في جدارها…. 


وفضلت اصر'خ. من منظر الجما'جم. اللي بتدور حوالينا وتخبط. فيا لحد ما الإضاءة ابتديت تفتح وشوفت من بعيد أرض.  فهمت وقتها أننا اتنقلنا. للعالم الآخر اللي موجود فيه جدو محمد 


لكن بعد لحظة سمعت صوت. خالتوا رشا بتصر'خ. ببص لتحت لقيت نفسنا نزلين من إرتفاع عالي في وسط. البحر🏊 و عماله تقول مبعرفشي. اعوم هنغرق'r.. يااااالهوي.


وهوب نزلنا في الميه بس الغريب أننا نازلين واقفين والميه واصله لحد ركبتي. رغم ان البحر كبير وشايفين سفن من بعيد وواضح أنها سفن صيدd.. 


وخالتوا رشا قالت كويس أننا نزلنا واقفين بدل ما هدومنا كانت تتبل وناخد برد. أنا نسيت أجيب علاج.البرد معايا. 


بس الأغرب أننا بعدها لحظنا ان ملابسنا بتتبدل منعرفشي إزاي وبقينا شبه المسلسلات القديمة. بتاعة عصر. السلطان😄 وشكلنا كان مضحك أوي ههههه 


وبعدها خالتوا رشا مسكت أيدي وقالت ليا من اللحظه دى تفضل تقرأ قرآن حتى ولو سور قصيرة بس وتفضل تقررها ولو شوفت اى حاجه خوفتك'. غمض عينك بسرعه وكمل في السور. 


قولت لها أنا خا'يف. لكن مننا إحنا.. 


قالت مننا إزاي . مش فاهمه ؟؟ 


قولت لها يا خالتوا شريف (شريفاج) قالي أوعي انخد'ع. في أقرب حد هنا واني في عالم موازي لنا.  


فهمت أنه يقصد ممكن الجنn يسلط' علينا اشباهنا'. واننا ممكن ننخد'ع. فيهم …


قالت فهمت قصدك وأنا عندي فكرة حلوة ممكن نكشف. بها الجنn… 


السا'حر سنجام….


جالي. خا'دم. البوابه.السحر'يهr وقالي البوابة اتفتحت ونزل منها كنز' ثمين.. قولت له قصدك مين 


قالي الطفل سفيان جالك بنفسه ومعاه قريبته هى كمان زوهرية… ووجودهم هنا كنز. ثمين. لو قدرت تسيطر'عليهم وتسلمهم ل لوسفيرlo العظيم. هيكون لك ما تشاء… 


 قولت له روح عند البوابه. دلوقتي وسيبني. أفكر واخطط. لهم بهدوء.. واعتبرهم هديه مني ل لوسفيرlo.


 وانصرف. الخادم'. وقعدت قدام البلورة السحر'يه. ار'اقبهم. وشوفت اغربr حاجه الطفل والبنت اللي معاه ماشين. والجانn حواليهم ومحدش منهم قرب لهم.. 


فهمت أكيد خا'يفين. من حرا'سهم. ومش قادرين ينقضوا'. المعاهدة . بس معقوله حرا'سهم. يحضروا معاهم هنا. دول لازم مهمين أوي عندهم… 


اومال أنا هخطفهمr. ازاى وبعدين في الحيرة دى … 


استدعيت' المارد:. شاكوزال.  وأول ما حضر طلبت منه يحضر لي أبناء الأرض في حال. 


انصرف. وبعد أكتر من ساعتين جالي وقالي مقدر'تش المسهم… واى حد يقرب لهم بيصعق'...


قولت له واضح يا شاكوزال… أنك بقيت عاجزz أنا هكلف اي حد من الجنn اللي اقل منك هو اللي يجيبهم… 


لقيت شاكوزال.. قال أنا اقو'ي. مارد. ومحدش في قو'تي. والجنn اللي انت معتمد عليهم هما مش قادرين يشوفوا الأنس أصلا ولا حتى قادرين يحددوا مكانهم.. 


 قولت له ازاى ده حصل… طب روح أنت وأنا هشوف الموضوع ده. 


طب وبعدين هما ازاى اتنين من الأنس يكونوا اقو'ي. من الجنn لا ومش اى جن. ده المارد'. شاكوزال.. 


رشا…. 


أول ما سفيان قالي ع كلام شريف (شريفاج ) قولت له فهمت أنا ازاى راح عن بالي موضوع الشبيه. ده.


وطبعا هما ما يصدقوا يساعدوا. الجنn علشان يسافروا ويعيشوا في عالمنا وعمرهم يطول ويزيد مئة سنه وأحنا ببساطة. نموtت هنا ومحدش هيحس ولا هيلاحظ اختفاءناe..


يا حسرة. علينا. ياااااااختي😔🙆 


قولت ل سفيان أنا عندي فكرة حلوة هتعرف كل واحد فينا إذا كان اللي واقف قدامنا حد منا ولا الشبيه. وكمان هتحمينا'. من أبناء إبليسs. ومش هيقدر حد يمسنا… 


قالي ياريت دول شكلهم وحشs أوى وخا'يف. منهم وكمان كانوا عاوزين يخطفو'ني. يا خالتوا .


قولت له إحنا في حما'ية. ربنا متخا'فش. منهم …


بص يا سوفي (سفيان) أنت هتفضل من اللحظه دى تردد آية الكرسي أوعى تبطلها. وبالذات أول ما تلمح. حد من أبناء إبليسs وأنا هقول سورة. "يس" دى اللي هتخليهم مش قادرين يشوفونا…  هتخليهم عمي. أحنا بس اللي هنشوفهم. ونحس بهم. . 


قالي بجد يا خالتوا محدش منهم هيشوفنا. ولا بتضحكي عليا علشان مخا'فش. .. 


قولت له يلا بينا وابدء أقول آية الكرسي… 


 بس الأول تعالي نشرب من زجاجه الميه اللي معايا… 


وبعدها قولت له يلا قول آية الكرسي واوعي حاجه توقفك وحاول متبعدش. عني بص أمسك. في حزام الشنطه او الجاكت بتاعي المهم تفضل جنبي. 


وفتحت الكتاب ولقيت أول صورة هى نفس المكان اللي إحنا واقفين فيه … ممممم واضح أن الكتاب ده هيكون الخريطة. بتاعتنا وابتديت أركز في الخطوط اللي تحت الكلام وافهم نمشي ازاى وفي اي اتجاة… 


وفجأة حسيت بقبضة. نفس' قو'ية. وبصيت ع سفيان لقيته مغمض عينه وبدء صوته يعلي ونفسه بقي قو'ي. اخدته بين دراعي علشان يهدئ. سمعت نبضات. قلبه سريعةr جدااااا. عرفت ان أكيد في قو'ة. من الجنnالمؤ'ذي بيقرب في اتجاهنا 


وقفت وغمضت عيني وابتديت أقول سورة يس..


واردد الآية الكريمة..


" وجعلنا من بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون "         قولتلها أكتر من 11 مرة 


وكملت السورة ومسكت ايد سفيان ومشيت وشوفت. ظلال.  سوداء. بتلف في المكان وشوفت حاجه ضخمة. آوى قربت مننا وقفت و فضلت أعلى صوتي بالقرآن. 


وشوفت الكائن. الضخم.  ده وهو بيند'فع لبعيد ووقع. ع الارض لمجرد أنه قرب مننا وفي زى البرق. كدا ظهر حوالينا..


وقفت ورفعت رأس سفيان بعد ما كان مغمض وخافض راسة.  للارض من كتر الخو'ف وشاورت له يبص ع الظلال.  


ولسه هيتكلم رفعت صوتي بالقرآن وشاورت له ب أيدي علشان يستمر في تقرار آية الكرسي….


وسمعت صوت همس بيقولي كملي الطريق واستمري..


أنتي في حما'ية الرحمن.. 


اطمنت أننا مش لوحدنا صحيح معرفشي مين صاحب الصوت بس يكفي أنه سامع القرآن وعاوزني أستمر فيه.


وبعد محاولات من الظلال.  إنها تقرب مننا اختفي'. الكائن الضخم. وكل الموجودين معاه..


وفتحت الكتاب أشوف الإشارات علشان أعرف نمشي. ازاى 


ورغم إني مش عارفه إحنا فين ولا هنرجع ازاى لكن مش قادرة انكر'. إني مجرد ما حسيت أننا مش لوحدنا اطمنت. .


وفضلنا مشيت وراء العلامات وأنا مش عارفه ياتري بعدها هلاقي عم محمد ولا الإشارات دى هتودينا برجلنا. عند السا'حرr. . 


وفجأة إيه ده 😲😲؟؟ 


يتبع. …


ياتري إيه اللي ظهر لنا. 

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع