القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مغامراتي مع سفيان الفصل التاسع 9بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)

 

رواية مغامراتي مع سفيان الفصل التاسع 9بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)







رواية مغامراتي مع سفيان الفصل التاسع 9بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)


#الجزءالتاسع


#مغامراتي_مع_سفيان  


سفيان….


كنت ماشي مع خالتوا رشا وبقرر آية الكرسي ورغم شكل الظلال. السوداء. اللي متأكد أنهم من الجانn إلا إني اطمنت لما شوفتهم مش قادرين حتي يقربوا مننا ويلمسونا… 


وعرفت ان ده بفضل القرآن. . كلام ربنا هو اللي حفظنا.


وفضلت خالتوا رشا تتابع إشارات اللي في الكتاب وفجأة وقفت وع وشها علامات الاندهاش.. ببص لقيت الشجرة السوداء.


ومن شكلها مقدرتش أسكت وقولت ل خالتوا دى شكلها غريب آوى هاتي الفون بتاعك اصورها به . أنا أول مرة أشوف ورق شجر أسود. .


لكن خالتوا بصت لي وقالت قرر آية الكرسي. وع فكرة الموبايل اختفي. مع ملابسنا.. مفتكرش في العالم اللي إحنا فيه ده هيكون موجود تليفونات أصلا… 


ده غير ان ده مش ورق شجر ده عامل زى .. زى الخفا'فيش… واقفين جنب بعض ع فروع الشجرة .


واتكلمت ل تاني مرة وقولت لها يعني دلوقتي ممكن( بات.مان ) يطلع لنا ويساعدنا ويرجعنا ل عالمنا…


وهنا خالتوا رشامنصوراتعصبت.' عليا وقالتلي 😲😏


رشا….


كنت حاسه بخو'ف. لكن مش من الجنn. بس.


أنا خا'يفه. مكنش اد المسؤولية'. أنا في عالم معرفشي حاجه عنه والمطلوب مني انقذ' روح بني. آدم مفضلش في عمره غير أوقات قصيرة…


 ده غير السا'حرr. وأبناء إبليسs اللي بيساعدوا وفوق كل ده سفيان طفل كل ذنبه' أنه زوهري. نوراني…. ازاى ممكن احميه' إذا كنت أنا نفسي معرضه'. للخطرr… 


وازاي ممكن أرجع تاني لعالمنا إذا كان الكتاب مش مكتوب فيه الطريق ولا حتى مرسوم فيه بوابه الرجوع. كأن المكان ده ذهاب بس مافيش عودة..


اللهم سخر. لي جنو'دك. في الأرض والسماء لمساعدتنا…


وفضلت ماشيه بقلب في الكتاب لحد ما ظهرت ليا الشجرة السوداء… وببص لقيتها قدامي. وقفت مستغربه. شكل أوراقها لكن لما دققت. فيها. 


لقيت فروع الشجر عبارة عن خفا'فيش. واقفين عليها بالمقلوب رأسهم تحت ورجليهم فوق ماسكين. بها فروع الشجرة..


وكانت ضخمه. وكبيرة ورغم أننا فى صحراء. ألا ان للشجرة.  ظل'. كبير وفي هواء منعش وبارد حسيت به لما قربت منها…


وفي وسط كل ده لقيت سفيان بيقولي هاتي الموبايل علشان أصور الشجرة.. كان ناقص ينزلها ع تويتر ولا الفيس بوك؟ 


قولت له أنا معنديش غير مرارة واحدة وع أخري ياريت مسمعش صوتك وقرر آية الكرسي.. 


وطبعا زى اى طفل غلباوي. مسمعش الكلام وبدل ما يخا'ف. من الخفا'فيش. لقيته فرحان ومنتظر (بات.مان) يطلع له. 


صبرني يارب أنا كان ايه اللي خلاني اعيش عند خالتي كان لازم يعني اسيب شغلي واروح مكان تاني😔.. 


قولت له بطل كلام علشان معنديش. غير مرارة'. واحدة وقرر آية الكرسي وبس لأني شا'كة في حاجه…


أنا في حاجات تحت رجلي بدوس عليها وقفت وزحت'. الرمل ب رجلي 😲 


ايه ده . دى زى ما تكون عظام. حيوانات.بأحجام مختلف.


ومسكت أيده وابتديت أبص في الصورة اللي في الكتاب وخدت بالي ان في حروف ع جذع'. الشجرة وابتديت اقرء المكتوب عنها.


" احذر'. منهم . لأن ظاهرهم غير باطنهم..  فهم يعيشون ع كل كائن حى'. … إذا استطعت العبور أصبحت في المكان المراد وصوله." …


يا صلاة النبي أحسن يعني أفهم من كدا أنهم خفا'فيش. مصا'صة.للدماء.. يا خسارة. شبابك يا اوشة.. 


طب وبعدين ده أحنا في وسط أرض رمليه والبحر ورانا ومافيش اى مكان. نستخبي. فيه كلها ساعتين تلاته وهيبدأ الغروب. وهنصبح وجبه.للخفا'فيش..


مافيش غير ساعتين. طب وبعدين يارب هعمل ايه حلها من عندك يا كريم… 


سمعت صوت همس بيقولي الحروف… الميه. النار'. 


يعني إيه؟ ؟؟


طب ما أنا لو فرضت اني قرأت الحروف وانفتحت البوابه. هنعدي من الخفا'فيش. ازاى … 


دول مصا'صي. دماءb مش جنn علشان ارش عليهم ميه مقرأ عليها قرآن… وأجيب نار. مين ده مافيش حتي حجارة. علشان اخبطها. في بعض تعمل اي شرارة'r. زى ما بيحصل في الأفلام. . 


وفتحت الشنطه وطلعت كل اللي فيها واتفاجات ب حاجه راحة عن بالي خالص😄😄 يا فرج الله. 


لقيت صواrريخ. اللي كنت بلعب بها في رمضان وعلبه


 كبرrيت. معاها وفي قلب كيس بلاستيك وشمع.. 


وقتها افتكرت ان آخر مرة كانت معايا الشنطه دى لما كنت بنزل الجيم. في رمضان..وأوقات كانت النور بيقطع… 


طب الحمد لله بقي معانا الميه والنارr🔥كدا فاضل نفتح البوابه… بس أنا مش فاهمه حاجه من الحروف دى من غير نقط. وفي رسومات تشبه. الكتابيه الهيروغليفية..


يكنش أنا اتنقلت للعصر. الفراعنة؟؟؟


يليل. …


وبعدين بقي مع الانسية دى كل شويه تصحي. نامي بقي لحد ما نشوف هنعمل إيه. ..


يا "اشر" تعالى هنا قوليلي عملتي إيه؟ ؟؟


ردت عليا وقالتلي روحت لكل قرناء. الانس اللي في البيت وقولتلهم يتعاونوا معانا.. وكلهم وافقوا وبدؤا ينفذوا.. 


قولت لها ينفذوا. إيه.!! هو في حد من الجن' الناريr. ظهر .


قالت ليا لحد دلوقتي لا. لكن بنحاول نلهيهم. عن اختفاء'. رشا وسفيان .. كل ما الانسي سليمان يحاول يقوم قرينه. بيعجزه'. ويخليه يقعد ويقنعه بأي حاجه تانيه…


وحتي اللي إسمها سعاد مراته قرينتها. حجزاهاz. في المطبخ كل ما تحاول تخرج تلعب في دماغها تخليها تعمل حاجه تانيه … وانتي عامله ايه مع ليلي. هى لسه نايمة؟ ؟


قولت لها كل ما تصحي انيم فيها حتي لما أشرف زوجها اتصل قفلت الفون خالص.. 


تفتكري يا اشر الانسية رشامنصوروسفيان ممكن يهرrبوا. من أبناء لوسفيرlo. 


قالت ليا تخيلي يا يليل ان محدش من الجنn الناري🔥 والسفلي😱 قدر يقرب منهم .. دول مشيوا قدامهم يا يليل . ده حتي المارد'. شاكوزال صعق. لما حاول يقرب منهم..


ازاى الكلام ده؟؟ تفتكري رشا وسفيان بيعرفوا في السحرr أكتر من السا'حرr سنجام… 


قالت ليا لآ لآ خالص دول كانوا بيرددو كلام خاص بمعتقداتهم..بس تفتكري الكلام ده ممكن يأثر ع لوسفيرlo المخلد…


قولت لها استحالة'. الآله'. المخلد. لوسفيرlo العظيم. يتأثر ب اى حاجه. ده اقوي ما في الكون….


سفيان….


رشا مسكت أيدي وقعدنا ع الرمل ع بعد مسافه من شجرة الخفا'فيش! وفضلت مركزة في الكتاب وتقلب في شنطتها. شويه وترجع تركز في الكتاب شويه..


وفي الآخر قالت لي يا سفيان مافيش قدامنا حل تاني للأسف لازم نعدي من الخفا'فيش. دى وندخل من البوابه اللي جوه الشجرة بس البوابه لها حروف سحر'يه… 


أنا مش قادرة افسرها حاول تساعدني وتركز فيها وقولي شايف إيه او بص بلاش تقول أكتب اى حرف او كلمه قادر تفسرها..


بصيت للحروف مش فاهم حاجه. قولت في بالي ياريتك يا شريف(شريفاج) كنت هنا وساعدتني… 


شكلنا هنموtت من الخفا'فيش.😔 وفضلت مركز في الحروف وحسيت أنها بتلف وتدور حولين بعض وبتنور قدامي …


 فضلت أكتب الحروف بسرعه وهى بتدور وبعدها دوخت وحسيت بزغلله جامدة. وهبووط. 


وخالتوا رشا طلعت بنبوني. من شنطتها. واديتها ليا وبعد ما ابتديت افوق اديتني معلقه عسل ب زيت الزيتون وحبة البركة.. وفضلت تقرأ الأذكار وترقيني….


وبعد كدا مسكت الورقه وفضلت تحاول ترتب الحروف علشان تكون كلمات .. 


وكل شويه تكون جمله وتقولها تلاقي مافيش حاجه حصلت ترجع تاني تغير ترتيب الحروف لحد ما كونت جملة.


وابتدت تقول….


" آن الأوان ان المستخبي'. يبان. افتح يا بنهان" 


ومرة واحدة الأرض اهتز'تz بنا والشجرة اتحركت. ولقينا الخفا'فيشr صحيت وبدأت تطير في كل اتجاة ولقيت في خفا'فيشr جت بتطير في اتجاهنا. 


مسكت في خالتوا رشا وقولت لها يلا نجري بسرعة لقيتها قالت ليا متبصش لهم وغمض عينك وأفضل قرر آية الكرسي يلا بسرعة واوعي توقف مهما حصل …


وطيت' رأسي وأنا خا'يف. وشوفت خالتوا رشا وهي ماسكه. صو'اريخe وكبريت' وبدأت تولع'. فيهم ومسكت أيدي وجريت في اتجاة الشجرة وهي بتقول..


اللهم سخر لنا كل ما خلقت واحفظنا يا الله …


وأول ما قربنا من الشجرة شوفت فجوة'. مفتوحه داخل الجذع. ومجرد دخولنا في الفجوة.. اتقفلت بنا والدنيا ضلمة. مش شايف حتي أيدي..


فضلت ماسك في إيد خالتوا رشا وأنا بقرر آية الكرسي وفجأة ظهر ضوء أخضر وووووو..


خالتوا رشاااااا الحقيني ……….. 


يتبع…

تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع