القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه ارهقتني عيونها الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورا كرم (حصريه جميع الفصول كامله)

 روايه ارهقتني عيونها الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورا كرم (حصريه جميع الفصول كامله)



روايه ارهقتني عيونها الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نورا كرم (حصريه جميع الفصول كامله)


الحلقه الاولي

******************


علي احد شواطئ اسكندريه الجميله كانت تجلس فتاه في غاية الجمال كانت تبكي بحرقه وكانت عيونها ملئه بالدموع ...وتشكيل حزنها الي الله.. 

*********************


هذه الفتاه هي بطلة قصتنا هي

 فتاه شديده الجمال كل من يرها يعشقها من كثرة جملها كانت فتيات جميعهم يغرون منها كانت صغيره الحجم ولكن لها جسد ممشوق ووجه مستدير كا القمر  وعيون زرقاء كانت بيضاء بياض ساطع ولها شعر اسود كا الليل وكان اسمها ريتال

**************************


ريتال  ببكاء شديد: يارب انا تعبت اوووي مش عارفه لي الناس بتكرهني ولي الدنيا بترزيني كده تعبت واللهي يارب تعبت نفسي تاخدني وارتاح ........وبعد حديث طويل بينها وبين الله 

جاءت أحد الفتيات الجميله وهي تنديها وعندما ترها ترقض إليها وتضمها .....(هي صديقتها فيروز)......

فيروز بخوف: ريتال حبيبتي انتي هنا وانا عماله ادور عليكي بتعيطي لي ياريتال ده واحد ميستهلش ده انسان عايز واحده شبه الزباله الي يعرفهم انتي خساره فيه وربنا يحبيبتي.


ريتال ببكاء شديد وكان قلبها منكسر بشدده:انا بس مش عارفه بدل هو مبيحبنيش بدل هو هيروح لوحده تانيه ويخطوبها بيجلي لي هو انا وحشه طيب ولا انا مثلا انسانه مش كويسه يعني مستهلش حد يحبني.


فيروز وهي علي حافه البكاء علي صديقتها :خلاص يا حبيبتي واللهي هتخاليني اعيط وبعدين وحشه اي هو انتي م بتبوصي في المرايا ولا اي يبنتي ده بنات مصر كلها بتغير من جمالك دانا اهو صحبتك وبحبك وبغير منك ساعات قال وحشه قال واللهي لاتجي معايا دلوقتي هترجعي الشغل وتشتغلي ولا كأن حاجه حصلت وكانو مش موجود قدامك اصلا حتي البت الصفراء الي خطبها دي ولا كانك شيفها خليكي اقوي من كده مش انتي ريتال الي انا عارفها 


ريتال وهي تناظر صديقتها بحزن:ازي بتقوليلي اعمل كده بسهوله وانتي عارفه اني مش هقدر انا مش جبل برضو مش هقدر استحمل 


فيروز:مش هتقدري هي دي ريتال الي كانت كل شباب  بيتمنو يكلموها دلوقتي تقولي مش هقدر  يست قولي غير كده قومي يست قومي يلا


ريتال وهي تحول القيام من جلستها :انا هقوم بس مش هقدر اروح الشغل تاني واشوفو


فيروز:لا انتي هاتجي معايا وتخلصي شغلك عادي ولا كأن حاجه حصلت يلا ...وكانت تسحبها خلفها ومسكت يدها حتي يخطو الطريق ولكن..............."


**************

كانت تأتي سياره مسرعه وكان سائقها شاب وهو يستمع إلي الاغاني  ولا ينتبه الي الطريق ......

ريتال وهي تعبر الطريق تفجاءت بسياره مسرعه:اااااااه 

انتبه الشاب  أمامه بسرعه وجد فتاه امام السياره تتالم من قدمها خرجه من السياره بسرعه وذهب إليها :انسه انتي بخير 


ريتال وهي ترفع له عيونه وهي تتالم:أاااه رجلي مش قادره احركها 


فيروز وهي بحده وصوت مرتفع:انت اي بيهيم مش شايف الطريق في حد ببسوق بطريقه دي انت غبي


ولكن هذا الشاب كان لا يركز الي الي هذه الفتاه ذات العيون الزرقاء الذي أخذت قلبه عندما نظره الي وجهها فقط وكان كل مابيبله هذه الفتاه نزال إلي مستواها بهدوء: طب اعمل اي حاسه انك عايزه تروحي المستشفي قومي اتفضلي معايا هوديكي المستشفي بسرعه 


فيروز بحد ومازال صوتها مرتفع:مستشفي انت مهزق بجد 


نظره إليها بحده:علي فكره انا ساكت من الصبح عشان انا غلط بس مسمحلكيش تتكلمي معايا كده .


كانت فيروز ستتحدث ولكن اوقفتها ريتال بحده :اسكتي يا فيروز هو طلع مش قصدو خلاص اسكتي 


فيروز :بس يا ريتال

ريتال اوقفتها:خلاص هو اعتذار ....ثم نظرت له وقالت خلاص تقدر تمشي انت ....حاجه بسيطه خلاص مفيش حاجه متشكره وذهبت من أمامه وظل هو ينظر لها حتي اختفت من أمام عينه 


(فريد هو ابن أحد الناس الأغنياء في مصر كان ولده من أكبر رجال الاعمال ومعروف في جميع انحاء العالم بقوته ..لكن فريد كان عكسه فهو كان يبلغ من العمر 25 سنه ولكن ليس لديه قيم ولده ابدا .... هنشوف بقا هيتغير ازي معانا😉  )........"


***************

اوصلتها فيروز الي منزالها

 فيروز بقلق:انتي كويسه يا حبيبتي 

 ريتال بابتسامه:متخفيش يا حبيبتي انا بخير 


فيروز بحب وهي تحتضنه :طيب يا روحي خالي بالك من نفسك بقا


ابتعدت ريتال عنها وهي تبتسم:حاضر يا روحي يلا, روحي انتي عشان مامتك 


فيروز بتنهيد :حاضر ...يلا باي


ريتال :باي 

ذهبت فيروزمن أمامها ...دخلت ريتال منزال ولدها ... وهي تستعد بأن تلقي الم أكبر داخل المنزال

 ****************


 ولكن قامت زوجه ابيها بمقوبلتها سحر بحقد: اهلا وسهلا اهلا وسهلا اخيرا شرفت الاميره ,

لم تبالي ريتال لها همت الي الدخول الي غرفتها ولكن اوقفتها


سحر بحده مليئى بالحقد:انتي تعالي هنا انتي دخاله علي فين كده انتي ناسيه انك مدفعتيش حاجه عشان تطفحي وتنامي هنا اتفضلي غوري في دهيا من بيتي 


شعرت ريتال بالم شديد من كم الاهانها فا هي في منزال ولديها ,ومتطره بأن ..تدفع من أجل الطعام والمبيت أيضا ...,


بدات ريتال ببكاء :حرام عليكي انتي مش شايفه حالتي انتي مش شايفه انا تعبانه ازي وبعدين بيتك اي ده بيت امي وابويا الله يرحمهم


سحر  بفحيح وحقد:اديكي قولتي الله يرحمهم انتي بقا اتفضلي من بيتي 

سحبتها من يدها واخرجتها من المنزال.

نظرت ريتال حولها ووجدت كل سكان حرتها يقفون, بتساول ماذا حدث شعرت بالم كبير بداخلها وكان قلبها قد انكسر ,فهي فتاه في عمر 19وتعيش كل هذا الكم من الالم ,


ذهبت ريتال الي شاطئ البحر تجلس امامها البحر تتذكر ولديها وان بعد مماتهم لم تري يوما جميل ,اخذت تبكي بحرقه كبيره وفي داخلها كم من الم لا تستحقه ابدا ..ولكن تفجاءت بي احد يجلس بجانبها .....و"


ياتري مين الي قعد جنب ريتال, وياتري اي هيحصل في البنت المسكينه دي والدنيا هتضحكلها ولا لا ...في الحلقه التانيه .."


يتُبع.......)"


بقلم #Nour Karam♥️


اتمني تعجبكم🥰


#راوية: ارهقتني عيونها.

#الحلقه :الثانيه .

****************

كانت تجلس  ريتال علي احد شواطئ اسكندريه  وكانت تتأمل البحر عيونها ماليئ بالدموع علي ما حدث لها 

كانت تتحدث مع نفسها وهي تبكي وتنظر إلي

 البحر :انا مش عارفه اي بيحصلي انا شكيت كتير لربنا مفيش دعاء عايز يستجاب ,واللهي  ياربي كتير عليا  اوووي يعني الاول الصبح اشوف الإنسان الي بحبو بيخطب واحده تانيه والتانيه دي تبقا صحبتي ,وبعدين عربيه تجي تلوشني الصبح وكونت هموت ,

ومرات ابويا تطردني من بيت ابويا ,وبعدين بجد تعبت  تعبت مش عارفه اروح فين ولا اجي منين يا رب...... اخذت ريتال تبكي بشده,


 وفجاء تفجاءت ريتال بأحد يمد لها منديل حتي تجفف دموعها =نظرت خلفه لتجده شاب وسيم يبتسم لها


وقفت من مكانها برتباك وهي تمسح دموعها =انت انت مين 

فريد يحول تهديئتها=اهدي بس انا اسمي فريد الالفي انا صراحه وراكي من ساعة مخبطك ووصلتي بيتك وبعد كده لقيتك طلعه من البيت بتعيطي جريت وراكي لحد هنا اتحرجت في الاول صراحه اني اجيلك قولت عيب تروحلها هي متعرفشكش بس صراحه مهونتيش عليا 


نظرت له بتساول من هذا الشخص الغريب:انت انت مين وتمشي ورايا لي اصلا هو انا وفجاء تذكرت =ااااااه انت الود بتاع الصبح الي خبطنيي بالعربيه بس ثاوني هو انت لي مشيت ورايا اصلا 


فريد وهو ينظر إلي عينها =نا صراحه كونت عايز اطمن عليكي انتي عارفه بقا انتي روح ولو كان جرالك حاجه كونت هتحاسب عليكي ولا اي 


نظرت له ريتال بتفاهم=اممممم طب متشكره اوووي اني مهونتش عليك اتفضل يلا 


 اتنهد فريد وقال=مهو انا صراحه مقدرش اسيبك لوحدك في الشارع ما انا عرفت انتي مشيتي من بيتك لي بعد مسالت عرفت انو انتي ومرات ابوكي بتتخنقو كده كل يوم بس لما شوفت عياطك قولت في حاجه اكبر اكيد


ريتال بعصبيه=لا الإله الا الله بوص انا معرفش انت مين وبتتدخل في حياتي لي بس انا مش هقولك غير شكرا لمساعدتك واتفضل ملكش دعوه بيا


فريد بتعجب=هو اي اتفضل اتفضل علي فكره انا بحاول اساعدك وانا مقدرش اسيبك في الشارع كده وامشي انتي بينت بردو عيب عليا لو عمالتها 


ريتال بنرفزه=لا حول ولا قوه الا بالله يا صبر, يبني هو انا اعرفك اصلا سبني في حالي


فريد بإصرار=لا علي فكره انا مش عايز اعرف حاجه عنك بس انا مش همشي من هنا غير لما تروحي بيت وتقعودي فيه عندك عشان اوصلك ولا لا


شردت ريتال قليلا وهي تفكر من لديها ولكن  لا احد يحبها ولا احد يتقبلها ابدا 


فريد وهو يشير لها=اي روحتي فين 

فاقت ريتال من شوردها=اااااي... لا معنديش حد ارحلو


 اتنهيد فريد =طب وصحبتك بتعت الصبح دي 


ريتال بحزن:لا مينفعش اروح عندها ,عندها اخوات شباب وانا بنت عيب اقعود معاهم والناس عارفني يقولو عليا اي 


فريد  اتنهد بعمق وقال=طب خلاص انتي تجي عندي لحد ملقيلك بيت او حتي ارجعلك بيت ابوكي ده لو انتي عايزه 


نظرت له ريتال بدهشه =عندك عندك فين, انت عبيط انت قليل ادب علي فكره وانا بقول بردو مفيش حد بيساعد حد كده لله والوطن كده اكيد عاوز حاجه  وكانت ستكمل ولكن أوقفها فريد بوضع يده علي فمها 


فريد وهو يضع يده علي فمها =اسكتي اي ده بكبورت اتفتح انا مش عايش لوحدي انا كونت هجيبك تقعودي مع عايلتي في القصر بتاعنا 


شعرت ريتال قليلا ببعض الحرج=اهلك انت عندك اهل

فريد  بتعجب:امال يتيم

 

نظرت له ريتال بحده وقالت=انا نفسي اعرف انت شكلك حد محترم وابن ناس بتساعدني لي وبعدين عليتك دي لما تشوفني هتقولك اي هااا هياخدو عني فكره اي 


تتنهد فريد بعمق=انا عارف انك كل الاسئله دي هدور في بالك بس متخفيش لا بابا ولا ماما هايمنعو ..انك تقعودي  عندنا بيتنا كبير 


اتنهدت ريتال بعمق كانت لاتعرف هل تثق به ام لا

فريد بابتسامه = لو انتي خايفه من علتي متخفيش انا هفهمهم وانتي هتحبهم اويي 


ريتال اتنهدت بحزن=انا مش عارفه انت مين ولا بتعمل كده لي ..بس انا هروح معاك عشان خاطر انا معنديش حد ارحلو  


فريد بابتسامه=طيب يستي لو لقيت نفسك مش مرتاحه تقداري تمشي 


هزات رأسها بالإجابة وهي لا تدري ماذا سيحدث معها وما ينتظرها ولكنها موطره أن تذهب معه 


اصتحبها فريد وهو يقول=صدقيني مفيش حاجه واللهي قصدي خير 


نظرت له ريتال .نظره غير مفهومه وقالت=انا مش عارفه انا شكه فيك لي 


 ضحك فريد عليها وقال =هههه لا حول ولا قوه الا بالله طب يلا ,ذهبت معه لانها لم تجد احد غيره أمامها يساعدها


وصلو الي سيارته صعدت  الي السياره تحت نظرات متعجبه هي سياره فخمه وجميله , كلما تمنت بأن يكون لها  واحده مثلها .!!!


 كان يسوق فريد السياره وهو ينظر لها ومتعحب من كم هذا الجمال فهو تعرف علي الكثير من البنات ولكن لم يره أحد بهذا الجمال من قبل


نظر لها فريد فهي لا تتحدث حاول أن يكسر الصمت بينهم=وانتي بقا اسمك اي 


ريتال بابتسامه سخريه= يعني وخدني معاك ومش عارف اسمي..اتنهدت بعمق وقالت ريتال اسمي ريتال


فريد بإعجاب شديد=واووو بجد اسمك حلو معادش عليا قبل كده 


ريتال =ايوه منا عارفه نادر لما تلقي حد بنفس الاسم ده 


فريد بتساول=بقولك اي انا عايز اسالك سؤال متفتكرنيش بحاول ادخل في حياتك بس فضول مش اكتر ...انتي لي طلعتي من بيتك بتعيطي واي سبب يخلي مرات ابوكي تطردك


ريتال بحزن=انا ...ومرات ابويا مبتحبش بعض وكل يوم بتتخانق معايا كل يوم علي مصاريف البيت وكده ..حولت كذه مره تطردني من البيت بس انا كونت بدفعلها فلوس ..عشان معنديش حتي اروحها ولما الدنيا خبطت معايا شويا وفضلت يومين مش بدافع طردتني من البيت


فريد بحزن: انا مكونتش اعرف كل ده معقوله في ناس كده وبعدين هي لي بتكرهك كده


ريتال بحزن وهي تنظر إلي الطريق=لو سمحت مش عايز ه اتكلم اكتر من كده


فريد وهو ينظر إلي كم الحزن الذي بعين هذه الفتاه  في كانت مثل الطفله فهي جميله جدا وتستحق بأن تكون سعيده=انا اسف لو كونت ديقتك


ريتال بحرج وحزن=لا ابدا دانا الي اسفه لو كونت ديقتك انت اول انسان يساعدني من وقت لما مات بابا سبني مع الست دي وانا بتعذب معها 


فريد بابتسامه=ولا يهمك ..انا هرجعلك بيتك تاني يومين بس هتصرق وهرجعهولك


ريتال بابتسامه الم=وده هيحصل ازي ده


فريد بابتسامه=انا هتصرف خليكي وثقه فيا


نظرت له ريتال بتعجب ثم نظرت إلي أمامها وفي بداخلها كثيرا من الكلام لا تستطيع بأن تخرجه من رائسها ابدا ظلت ريتال علي هذا الوضع حتي وصلو الي  قصر الالفي 


فريد بابتسامه=ادينا وصلنا

نظرت ريتال أمامها حتي تجد قصرا فاخر تعجبت من ...شكله الجميل 


ريتال بتعجب=اي ده انت ساكن هنا


فريد بابتسامه=ااااه لي في اي

ريتال بستغراب=في اي ...انت لما قولت البيت كبير يعني مكونتش متوقعه انو كده


فريد بابتسامه=وهي دي حاجه تديقك 

ريتال وهي ترجع خصله شارده من شعرها=لا ابدا هيديقني لي


فريد بابتسامه وسيمه=طب يلا انزال


نزالت ريتال من السياره تحت نظارات التعجب بعينها وهي تنظر الي القصر ..ظنت بأنها تحلم 

فكان له طريق طويل للوصول الي الداخل القصر ..وكانت هناك حديقه مليئه بالزهور الجميله من جميع الالوان...دخلت ريتال تحت نظرات التعجب التي لمحها فريد وهو يبتسم 


دخلو الي الداخل القصر وجدته ريتال اكبر وافخم بكثر من الداخل 

وجده فريد ولدته تجلس 

فريد بابتسامه=تعالي اعرفك علي ماما 

ذهبت معه ريتال ومازالت تحت نظرات التعجب 


ذهب فريد الي ولدته وقال= ماما

نظرت خلفها لتجد فريد ومعه فتاه شديدة الجمال


(سهير هانم ولدت فريد هي امراءه تبلغ من العمر 50عاما ولكن كانت شديد الجمال برغم من ذالك كان لها هيبه ورقي )


سهير بتنهيد=فريد انت اخيرا جيت

ثم نظرت خلفه بتعجب بس مين الي معاك دي 


فريد بابتسامه وهو يشير علي علي ريتال=اعرفك يا ماما دي ريتال 


سهير بابتسامه تحت نظرات التعجب من جمالها =اهلا وسهلا 

ريتال بابتسامه جميله=اهلا وسهلا بيكي


وفي هذه اللحظه دخل ولد فريد وهو متعجب :فريد معقوله اجي ولقيه قبلي في البيت 

ونظره الي الوقفه بجنبه  تحت نظرات التعجب من الجميع


فريد بابتسامه= انا عارف انو في مليون سوال في دماغكو بس احب اعرفكم دي اسمها ريتال 


شوار الي ولديه =لو سمحت يابابا لو سمحت يا ماما ينفع تجي معايا جوه افهمكو كل حاجه


سهير وهي تهز راسها بالإجابة=اتتفضل

فريد وهو يوجه حديثه الي ريتال=خاليكي هنا هاجيلك حالا


  دخل فريد وولديه الي الغرفه  وترك هذه المتعجبه وهي تدور حولين نفسها بتعجب شديد

 اخذت تلامس الاشياء برقه تخاف أن تجرحها , وكانت تحمل فاظه شكلها جميل بها الوان كثيره 


 حتي جاء احد من خلفها ,بزعيق وهو يقول

انتي مين وبتعملي اي هنا وقعت ألفاظه من يدها وانكسرت

سمع فريد صوت ألفاظا وهي تنكسر خرج من الغرفه بخوف هو ولديه ووجده اخته مايا

 ********************

(كانت اخت فريد مايا هي فتاه جميله جدا كان لديها عيون واسعه  بلون البني ولها بشره قمحويه ووجه مستدير وذات جسد ممشوق وشعر بني طويل)

********************

مايا بصوت مرتفع = انتي مين  انتي حراميه صح 

ريتال بدموع وهي تهز راسها بالنفي=لا انا مش حراميه مازالت ستكمل ولكن جاء فريد 


فريد بغضب=مايا اي الي انتي بتقوليه ده دي مش حراميه دي ريتال 


مايا بسخريه = يعني اي ريتال ومين ريتال واحده اعرفها من سنين يعني 


فريد بحده=اهدي وهفهمك ينفع 


هزات رأسها بالإجابة وهي تنظر إلي ريتال التي امتلأت عيونها بالدموع=ماشي 


ذهب فريد الي ريتال وامسك يدها وذهب بها الي غرفة من غرف القصر


فريد=بوصي يا ست انتي هتقعودي هنا لحد ملقيلك بيت او علي الاقل ارجعلك بيت بابكي تمام 


ريتال بحزن=لا انا شكلي مش مرغوب فيها كا الا عاده اختك بتقول عليا حراميه انا لازم امشي مش لازم اسببلك مشاكل اكتر من كده وهمت للخروج ولكن أوقفها 


فريد وهو يوقفها قبل أن ترحل=تمشي اي انتي عبيطه وبعدين هي مايا كده بارده بس هي, طيبه اووي وربنا هتحبيها اووووي صدقيني   بنسبه لبابا وماما هما فهمو ووفقو انك تقعودي عندنا عادي .


ريتال  بحزن=بس انا.... أوقفها فريد بوضع يده علي فمها


فريد وهو يضع يده علي فمها=انتي الي بس واتفضلي نامي يلا لحد منشوف اي هيحصل بكره او تقعودي هنا لحد مجبلك العشه وهدوم تخدي شور وبعدين نامي .


 وذهب من أمامها وهي تتسال من هذا للمره الف ولماذا يفعل كل هذا ولي بيعملها بلطف رغم أن. كل الناس بتعملها وحش .


ذهب إلي ولديه الذي كانو يجلسون ليفهمو ما يحدث الآن 

فريد  بتنهيد=انتو لسه صحين 

سهير  بتنهيد=وهيجلنا نوم ازي يعني واحنا مش فاهمين حاجه 


جلسه أمامهم وقص عليهم ما حدث بينهم صباحا ومن هي ريتال 


مايا بحزن:يحرام بس هي جميله اوووي لي يعملو فيها كده 


سهير بحزن =انت متاكد من الكلام ده انا مش قادره اصدق قد اي الناس بقيت قسيه أنها ترمي بينت زي القمر كده في الشارع استغفر الله العظيم 


وقال ولده عثمان بيه:الحمد لله علي الي احنا فيه وانت ربنا هيجزيك اكيد عشان ساعدتها يبني  يلا بقا كل واحد يروح ينام والصباح رباح 


وبعدما نام الجميع  ذهب لها بيجامه من أخته وطعاما دافئ لتأكل 

دخل فريد وهو يخبط علي الباب ينفع ادخل"

ريتال بحرج=اتفضل خوش 

فريد بابتسامه جذابه= اتفضلي دي بجامه عشان تاخدي شور وده عشه عشان تتعشي 


ريتال بحرج شديد=متشكره اوووي علي كل حاجه عمالتها معايا انا اسفه لو كونت ديقتك أو ديقت عيلتك 


فريد:اي الي انتي بتقوليه ده انتي نورتينا علي فكره وماما وبابا فهمو كل حاجه ومقلوش حاجه علي فكره اتفضلي بقا كولي ونامي والصباح رباح 


ريتال بابتسامه رقيقه:متشكر اوووي

فريد مبدالها الابتسامه=ماشي يست العفو يلا انا هروح انااام اشوفك بكره تصبحي علي خير .

ريتال= وانت من اهلو .


خرج من الغرفه وذهب الي غرفته وهو يتأمل ملامح وجهها  التي لا تتباعد عن باله ابدا  حتي نام 


وفي غرفة ريتال خرجت من الحمام ذهب الي السرير لتنام ولكن كل محدث مها اليوم لا يصدق  بالاول حبيبها الذي تسبب في كسر قلبها  أو ما حدث في بيت ولدها أو من اين اتي لها فريد لمساعدتها نامت ريتال بعد تفكير طويل والم وهي تفكر بكل محدث  معها .


.وفي صباح اليوم التالي)..."


يتري اي هيحصل مع ريتال بعدين مش ممكن يكون فريد ده هو عوضها من كسرت الايام ؟

بكره نعرف 🥰


يتُبع........)"


بقلم #Nour Karam♥️.


#اتمني الفصل الجديد يعجبكم🥰


#راوية :ارهقتني عيونها#

#الحلقه :الثالثه .#

***********************

وفي صباح اليوم التالي في قصر الالفي)


استيقظت ريتال من نومه ودخلت الي الحمام وبعدها خرجت وجدت بعض الملابس علي السرير وراقه من فريد .


فريد:صباح الخير علي احلا عيون انا جهزتلك البس ده ومستنيكي تحت في الجنينه .


ابتسمت ريتال من لطفه المبالغ فيه الذي لا تعرف حتي لأن لماذا يفعل كل هذا معها .

ارتدت سيبها وبعدها جففت شعرها الجميل وجعلته منسدل علي ظهرها مثلما كان ولديها يحبه دائما...وبعدها نزالت الي الجنينه ورائته يجلس يتفحص  هاتفه  ذهبت إليه بخجل رافع فريد عيونه وجدها اتيي اليه ..لكن مهلا مهلا ما كل هذا الجمال فهي جميله بشكل وصلت عنده  تحت نظرات التعجب منها والي جمال هذا القصر 

ريتال مع ابتسامه رقيقه=صباح الخير 


كان فريد ينظر لها ولا يصدق ما يره حتي أنه غرق بعيونها مره آخره 

حتي أشارت له بيدها ....

ريتال وهي توشير له=فريد بيه بقولك صباح الخير 


فريد بتلعثم :اي ...اااااه صباح صباح النور  اتفضلي اقعودي افطري معايا 


ريتال :لا انا شايفه انو كده كفايه اوووي انا لازم امشي عشان حسه اني عامله ازعاج لوالدتك وبابك ....جاء ولده من خلفها هو و لدته 


عثمان  بابتسامه=لا لا ازعاج اي يا بنتي انتي نورتينا واللهي 

سهير بابتسامه=أااه واللهي اتفضلي اشربي معانا حاجه 


ريتال بخجل وابتسامه =متشكره اووي علي لطفكو معايا بجد انا عمري محد كان لطيف معايا كده 

نظر له فريد بتفحص=هااخلصتي اتفضلي اقعودي معانا بقا

ريتال  بخجل=بس انا 

 قطعهافريد وهو يسحب يدها  ويجلسها بجنبه=بلا انا بلا بتاع انتي هتقعودي تفطري معانا وبعدين هوصلك للحتي الي تحبيها تمم


ريتال بخجل=خلاص اوكي 


نزالت مايا وهي تبحث عنهم ولكن وجدتهم في جنينه القصر ذهبت إليهم بابتسامه ,وهي تحيهم=صباح الخير


بادلها جميعهم التحيه=صباح النور 


جلست مايا أمام ريتال بابتسامه

مايا=اهلا وسهلا بالقمر 


بدالتها ريتال السلام مع ابتسامه جميله=اهلا وسهلا بيكي


مايا بحرج=بوصي انا اسفه اوووي علي الي عملتو انبارح معاكي بجد مكونتش  عارفه انتي مين ولا جيتي منين بجد سوري اووي لحد  ما فهمنا فريد كل حاجه 


ريتال بابتسامه =لا لا ولا اسف ولا حاجه انا فهماكي انا لو كونت مكانك كونت عملت نفس الشئ 


عثمان بابتسامه= طب اي نفطر بقا 

فريد بابتسامه=ايوه طبعا أصبح يعطيها  الطعام بحب كبير هو حتي لا يدري لماذا يفعل كل هذا معها فهو فريد الالفي كلما راي فتيات جميله لماذا هذه تأخذ منه كل هذا الكم من الاهتمام خصوصا انها فتاه بسيطه للغايه ...كان ينزلها الطعام تحت أنظار عثمان وسهير وهم لا يصدقون أن هذا هو فريد حقا كلما تمنت. إن يجلس معهم علي الفطار ولكن كان دائما مشاغب ولا يستمع إلي نصائح أحد بحياته  بعدما نفذو من الفطور ذهبو الي غرفتهم كلا من عثمان وسهير 


**************

في غرفة عثمان وسهير )

***********

عثمان بتعجب:انا مش قادر اصدق انو لتحت ده فريد ده فريد ابني انا 

دانا كونت لسه بتخانق معه انبارح


سهير بستغراب=وانت الصادق انا كمان مش قادره اصدق ده ده اول مره يقعود معانا علي الفطار من ساعه مكبر  


عثمان بقلق:لا لا اكيد الولد ده فيه حاجه البت دي جذبتو ليها بسرعه اووي لدرجه انو انا مش مصدق انو ده ابني 


سهير بابتسامه=طب ولي هو انت ناسينا زمان وانك اول مشوفتني حبتني مش ممكن يكون حبها والبنت حلوه صراحه ...حاسه انها شبه حد انا عارفه انت خدت بالك منها جمالها ده بيفكرك بمين


عثمان وهو يستمع لها ويحول أن يتذكر=انا بردو حسيت بنفس الشي حسيت انها فيها شبه 

من اسماء اختك 


سهير بحزن=ااااه صح وهي فين اسماء دلوقتي محولتش تسال عليا من ساعه الي حصل بينك وبين طها انا زعلانه منها هي وحشتني اوووي اوووي


احتضنها عثمان بحب وهو يربط علي ظهرها=معلش يا حبيبتي انتي عارفه احنا دورانا عليهم قد اي انا حتي نقلت شغلي وحياتي كلها من القاهره لحد هنا عشان اقدار نلقيهم وملقتهمش هنقول اي الله يسمحوا الي كان السبب في فراقي انا واعز اصحابي


سهير بحزن=الله يسمحوا طيب يا حبيبي انا هخوش الحمام 


عثمان وهو يهز رأسه بالإجابة=ماشي 


ذهبت سهير ودخلت الي الحمام وهي تتذكر اختها التي لم تخرج من بالها ابدا وان تزوجها من عثمان فرقهم بهذا الحد 


************

  نذهب الي هذا الفتي المشاغب كان مزالو جالسين هو ومايا وريتال بالحديقه كانت ريتال ومايا اندمجو كثيرا مع بعضهم  بالحديث ولكن كان فريد غارق بهذه الجميله لا يبالي لمن حوله ...حتي فاق من شروده علي صوت أخته مايا 


مايا وهي توشير له=فريد فريد فريد 

فريد وهو يفيق من شروده=اي في اي 

مايا بستغراب=مالك قاعد معانا وسرحان  لي كده 

فريد بنفي=لا مش سرحان ولا حاجه كونتي بتقولي اي 

مايا بابتسامه=كونت بشوف انا وريتال  ديكور كويس عشان الخطوبة بتاعتي  وريتال اختارتلي ده 


فريد بهتمام=وريني كده ,تعجب من زوقها الجميل عندما نظر إلي الصوره.امممم واااو شكلك بتفهمي في ديكورات  وكده حلو اوووي


مايا بابتسامه=اممم اووي حتي انو اجمل واحد بينهم 


ريتال بابتسامه=ااااه انا بفهم في ديكورات وكده خصوصا اني كونت بشتغل مصممة حفلات بس علي الضيق كده يعني كونت بعمل اصحابي في عيد ميلادهم أو خطوبة واحده صحبتي وكده 


فريد بتفهم=امممممم بس بجد زوقك تحفه 


مايا بابتسامه =خلاص انا هجيب المصممين وانتي رشحلهم هيعملو اي بس باسرع وقت عشان انا لسه عندي حاجات كتير اوووي مش عارفه هعمل فيها اي 


ريتال بابتسامه=طبعا الي انتي عايزه  وقفت من جلستها ...انا انا لزم امشي بقا عشان عندي شغل

فريد وقف بحزن =اي تمشي وبعدين شغل اي ده انتي رجلكي وجعاكي من خبطت انبارح 


ريتال بحرج=انا اسفه واللهي بس لزم امشي يعني مش هيبقى بيتي و شغلي كمان 


فريد=خلاص انا هوصلك

ريتال بابتسامه=خلاص مفيش مشكله ودعت مايا ووعدتها أنها تجي وتعملها الديكور   بتاع الخطوبه وبعدها خرجت هي وفريد وركبت معه السياره


فريد بفضول وهو يقود السياره=وشغلك ده عباره عن اي بقا 


ريتال=محل حلويات 

فريد بتساول=اممم وانتي بتقفي في المحل ده لوحده معكيش صحاب 


ريتال=لا عندي صحبتي فيروز بتعت انبارح 


فريد بابتسامه=امممم متزعليش مني مبقبلهاش

 

ريتال باستغراب ضحكت=لي بس دي عسوله اوووي هي صحبتي الوحيده من يوم مروحت الشغل ده


فريد بفضول=اممم فهمت طب انا عايز اسالك سؤال بس ينفع ترودي عليه بصراحه


ريتال بابتسامه=اتفضل

فريد باهتمام بالغ=انتي مرتبطه أو مخطوبه أو وحتي بتحبي حد 


ريتال ضحكت بسخريه=يعني مخطوبه وجيت اقعود عندك من غير حتي  محاول اوصل لخطيبي ,بس لا انا مش مخطوبه ومش مرتبطه

أكملت بحزن= بس انا كونت بحب واحد معايا في الشغل وهو خطب انبارح


فريد بتعجب=اي خطب وهو كان عارف انك بتحبيه 


ريتال بحزن شديد=اااااه حتي انا وهو فضلنا مع بعض خمس سنين وفي الاخر خطب صحبتي الي امانتها عليا وعلي أسراري جت ومن غير مقدمات خدت الشخص الي بحبو


 إتفاجاء فريد  وتحدث بتعجب=كمان صحبتك ده مين الاهبل ده الي يسيبك ويروح لحد تاني ده عبيط بس الحمد لله انو عمل كده 


ريتال  بستغراب=اي 

فريد بتلعثم= انا قصدي يعني انو ربنا بينهولك علي حقيقته بطريقه حلوه مش بطريقه تاذيكي 


ريتال بحزن= الحمد لله بس هو كان ممكن يكون في طريقه بتجرح اكتر من كده انا حسه اني هموت مش عارفه اعمل اي انا مبنمش الليل 


فريد وهو ينظر إلي عينها=اااه كان في طريقه اوحش من كده انتي متعرفيش حاجه ,علي العموم ده انسان ميستحقش منك دمعه واحده ولا حتي كسرتك خاليكي اقوي من كده  متخليش حد يعرف يكسرك 


ريتال  بابتسامه من كلامته الطيف=شكرا جدا  اكملت بحزن وهي تفرك يدها=بس انا قلبي وجعني اوووي


 نظر لها فريد وجده أن عيونها قحا ماليئه بالحزن فريد بحزن=سلامة قلبك انتي متستحقيش حد يوجع قلبك انتي تستاهلي حد احسن صدقيني 

وتاه فريد من جديد  في عيونها الجميله حتي أنه لم ينتبه علي الطريق 

ريتال بخوف=يلهوي حاسب 

فريد وهو يودير السياره بسرعه =اووووف الحمد لله  كويس انك نبهتني 


ريتال بابتسامه=حاسه اني هموت علي ايدك 


فريد بضحك وسيمه:ههههههه لا لا متقوليش كده انتي بتظلمني علي فكره 


ريتال وهي تضحك:اممممم بظلمك اوووي كونت انبارح هتموتني وانهارده هتودني الانعاش 


فريد بضحك =ههههه لا لا .....

ثم نظره الي وجهها بحب وهي تضحك وقال=علي فكره ضحكتك حلوه اوووي تليق عليكي الضحكه يعني


ريتال بخجل من مجملته:شكرا شكرا اوووي 


فريد بتتعجب=اووووو شكلك بتتكسفي !!


ريتال بخجل واحمرت خدودها=أااه اوووي 

فريد بابتسامه وسيمه=بس عسل وانتي بتتكسفي بردو 


ريتال بابتسامه خجل=طب ركز في الطريق بدل احنا الاتنين نتكل علي الله 

فريدبضحك=ههه حاضر يستي ...

وبعد مسافه طويله اوصلها الي محل عملها 

نزالت من السياره ريتال =متشكره اوووي علي التوصيله 

 وهمت علي الرحيل ولكن أوقفها فريد وهو يونديها=

ريتال استني .....

ريتال بتعجب=اي في اي 

فريد بابتسامه وسيمه=مش عيب اجي محل حلويات من غير مشتري حتي شكولاته 


ريتال بضحك =ههه شوكولاته طب تعالي اشتري دخلو معا وكان ينتظرها صاحب المحل 


حسن بغضب وهو يوقفها وجدها داخله المحل  حسن=استني هنا راحه فين 

ريتال بتفاجاءه وخجل=استاذ حسن انا اسفه جدا علي التأخير واللهي بس..


حسن أوقفها بغضب=بلا بس بلا بتاع اتفضلي ملكيش شغل عندي 


كانت ستبكي من احرجها أمام الجميع وعندما لحظ فريد حزنها تدخل فريد سريعا=ريتال استني هنا 


فريد وهو يوجه كلمو لحسن=لو سمحت. يا فندم هي مش هتعمل كده تاني وانا اضمنهالك انا  قريبها وجيت هنا اتكلم مع حضرتك ينفع تتفضل معايا استاذنا في كلمتين علي جنب


حسن بتعجب = قربها منين 

فريد بحده=ينفع حضرتك تجي معايا وانا افهمك...ذهب معه حسن الي مكتبه


وقف ريتال محتسه لا تعرف ماذا تفعل حتي وقعت عينها عن من تسبب في كسر قلبه وهو يأتي إليها بكل برود 


(مازن هو شاب طويل له شعر بني وعيون عسليه وبشره فتحه وكان له جسد رياضي وشب ملزق كده😂)


مازن ببرود=ريتال انتي مشيتي لي انبارح بسرعه ومين ده الي معاكي 

 لم تنظر له ريتال وكأنه غير موجود ريتال بجمود عكس ما في قلبها وهي ترحل من أمامه=علي ما اظن انك ملكش فيه 


ذهبت من أمامه وكان كل من بالمحل ينظر لها بتعجب ومن هذا  الوسيم الذي معها ..كانت تتحدث الفتايات وينمو عليها خرجت فيروز من المخزن حتي وجددتهم ينمو علي احد ما نظرت أمام باب المحل حتي تجد ريتال هي الوقفه


فيروز بحده=علي ما اظن انو مش شغلكو انك تفضلو تنمو عليها شوفو شغلكم بدال مروح اقول لاستاذ حسن....ثم ذهبت من أمامهم.الي ريتال الوقفه بعيد 


فيروز بحب =ريتال انتي جيتي حبيبتي قلقتني عليكي اوووي انا روحتلك انهارده ومرات ابوكي قالتلي انك .كانت ستكمل لكن أوقفتها


ريتال بحده=اسكتي هفهمك كل حاجه بيني وبينك عشان البنات الي عماله تتفرج دي 

نظرت إلي الفتايات ونظرت الي حيث ينظرون 


وجددت شاب وقف مع حسن ولكن يعطيها ضهره


فيروز  بتعجب=مين ده..حتي ذهب فريد إليهم هو وحسن 


فيروز بستغراب  وهي تتذكره جيدا=ده 

ريتال اوقفتها وهي تضع يدها علي فمها=اسكتي انا هفهمك 


صمتت فيروز كما قالت ريتال لها حتي يذهب حسن من امامهم


حسن وهو يسلم علي فريد=خلاص  يا فريد بيه انا نعتبرها محصلش حاجه

ثم نظر إلي ريتال بحده= اتفضلي علي شغلك ثم رحل 


فريد بابتسامه=شوفتي كل حاجه اتحلت ازي تعالي بقا اديني شوكولاته 


نظرت له فيروز بتعجب ازي ومنين لفين اي بيحصل هنا 


نظره فريد خلفه ليجده هذه الفتاه غليظه السان ورائه متعجبه مما تره =انتي تاني يا ربي


فيروز بستغراب من طريقته=اي انتي تاني دي انت اصلا اي جابك هنا ووصلتو لبعض ازي 


ريتال بحده وهي توقفها=اسكتي بقا قولت هفهمك  كل حاجه روحي علي شغلك انتي 


فيروز  بنرفزه=اووووف ماشي وذهبت من أمامهم 


ريتال  بابتسامه=اتفضل خود الشكولاته الي حضرتك عايزها=ذهب معه و قف امامها وهو يبتسم كانت تعطيه افخم انواع الشوكلاته الموجوده في المحل ،وكان هو يتبع عينها الجميله بابتسامه=وكل هذا تحت أنظار جميع من بالمحل خصوصا مازن الذي كان لا يفهم من هذا ومتي جاء


ريتال بابتسامه=اتفضل احلا شكولاته 


فريد يبدلها الابتسامه=احلا عشان منك بس


ريتال بخجل=اتفضل وحاسب هناك عند الكشير 

فريد:لا دي خليها هنا وانا هروح احاسب دي هديه مني ليكي 


ريتال بتعجب شديد=اي ازي لا لا مينفعش 

فريد أوقفها=لا ينفع يلا بقا 

ريتال بابتسامه جذابه :شكرا شكرا اوووي 


فريد بابتسامه=العفو بس ينفع بلاش شكرا دي اعتبرها هديه من اخوكي حتي ...يلا هروح احاسب عشان امشي بس انتي بتخلصي الساعه كام


ريتال=يعني علي ٩/١٠بليل كده 

فريد:خلاص هيجيلك الساعه تسعه تكوني خلصتي 


ريتال بتعجب=تجي تاني لي خلاص 


فريد برفض=انتي عبيطه انا هيجيلك تاني هتفهمي لما اجي انا همشي  عشان عندي مشوار مهم اوكي  


ريتال بابتسامه جميله=اوكي 

فريد ابتسملها ابتسامه جذبه اذابت كل من رائها وذهب الي الكاشير ليحاسب ومن ثم ذهب .


خرج فريد من المحل ومازلت الابتسامه علي وجهه 

تحرك بالسياره ...وصل فريد الي أحد النوادي المشهوره ,دخل فريد الي النادي وهو  يتحدث بالهاتف


فريد وهو يتحدث في الهاتف

=الو اي يا ساره انتي فين


(ساره هي صديقت فريد من ايام الجامعه وزوجها محمود صديق فريد بردو من ايام الجامعه ...هي بنت جميله لها عيون عسليه وبشره قمحويه وله جسد ممشوق )


************

ساره وهي تحدثه في الهاتف

=الو يا فريد انت فين انا هنا قاعده عند البسين 


فريد وهو يبحث عنها=فين عند البسين مش شايفك


ساره وقد رائته=طب بقولك اقفل خلاص انا شوفتك انا هيجيلك 

أغلقت الهاتف معه وظل فريد واقف مكانه حتي تأتي ..نظر أمامه حتي يجدها تأتي إليه بابتسامه

ساره=عامل اي 

فريد بابتسامه=الحمد لله وحشاني

ساره =وانت كمان واللهي تعالي بقا عشان عملك موفجاءه

فريد بفضول=ايو موفجئت اي بقا عامله تقولي موفجئه موفجئه فين دي


ساره بضحك=ههه طب تعالي بس وانت هتشوفها...ذهب فريد معها حيث كانت تجلس ووجد فتاه تعطيه ضهرها 


فريد وهو يميل علي ساره بمشاغبه=هي دي الموفجئه يبنتي انا اتقيت ربنا من ساعه  و انتي بتحبي تجوريني للرزيله وانا صراحه بحبها


ساره بضحك=طب تعالي بقا انت فريد يتقي الله تجي ازي دي 


فريد =اهو بقا قدر ربنا 


ذهب فريد الي الطاوله وراي الفتاه حتي انكمشت ملامح وجهه الي الغضب =هي دي الموفجائه يا ساره 


ساره=استني بس يا فريد اهدي وتكلم مع بعض 


(جوري..هي بنت عم فريد وصديقت ساره المقربه من ايام الجامعه هي وفريد من سن واحد وتربو مع بعض تقريبا ..وهي كانت حبيبت فريد القديمه..كانت بنت جميله ولها عيون بني وشعر اسواد وتحب عيشت الرفاهيه ومتعاليه)


جوري مصانعها البراءه=فريد استني بس نتكلم مع بعض شويا


فريد بغضب=نتكلم في اي ها عايزني نتكلم في اي تاني انا بقيت اقرف ابوصلك جايا تقوليلي نتكلم خالي بالك انتي بقيتي بنت عمتي وبس انتي فاهمه 


هم للرحيل ولكن أوقفته ساره وهي ترقض خلفه=فريد فريد استني يابني 


ساره بنرفزه=في اي يا فريد بتجريني وراك لي كده متسمع البنت والي عندها

فريد بغضب =اسمع اي هااا اسمع اي وانا شوفت كل حاجه بعيوني 


ساره بغضب=يوه بقا كل حاجه تقول شوفت كل حاجه بعيوني ..اي يا فريد انت ناسي ولا اي البنت دي استحملت معاك كتير اووي وهي شافتك في مناظر اوحش من كده كونت بتجرحها وتمشي وترجع تلقيها لسه بتحبك


فريد بغضب=وانا بقيت بقرف منها ...اديني سبب يخليها تعمل كده


جاءت جوري من خلفه ومازالت مصانعها البراءه=كونت بحاول اختبر غيرتك 

فريد وهو يوجه كلمه لها بغضب مفرط ونسي انو في مكان عام=بتحاولي اختبري غيرتي اشوفك وانتي بتبوسي واحد تاني ...انتي عبيطه


ساره بنرفزه=اي الي انت بتعملو ده وطي صوتك احنا في مكان عام


جوري بدموع=اي يا فريد متحسسنيش انك ملاك انا شوفتك في مواقف اوحش من دي بكتير وانا مكونتش اعرف انو الود هيبوسني انا بس كونت قوريبه منو عشان كونت عايزك تغير بس من الظاهر كده انت مبقاش ليك اي مشاعر نحيتي 


فريد بهدوء=اديكي قولتلها معنديش مشاعر يبقا ابعدي عني تماما انتي فاهمه

ثم ذهب من أمامهم بغضب مفرط 


ساره بتنهيد=مش عارفه اعمل اي خاليكي هنا رجعالك ثم ذهبت الي فريد وهي تحول أن توقفه


ساره وهي بتندهو=فريد فريد استني كده انا بكلمك انا مش عليه صغيره عشان اجري وراك فريد 


وقف فريد وهو في حال غضب =عايزه اي يا ساره


ساره بزعيق=ينفع تهدأ كده ينفع في اي دي جوري الي هي قبل متكون حبيتك هي بنت عمتك


فريد بهدوء عكس ما بداخله=بوص يا يا ساره انا هقولك كلمه واحده بس وفري علي نفسك الي انتي بتعمليه انا لما ببوص في وشها بقيت بقرف منها تمم


ساره =بس يا فريد 

قاطعها فريد بغضب=بس اي هااا  طب انا عايز اسالك سؤال انتي انتي لو بتحاولي تخالي محمود يغير عليكي هتعملي اي هااا


ساره بتنهدي وهي تفكر=مش عارفه بس مش هعمل الي هي عمالتو طبعا ..بس يعني يا فريد انت بردو لزم تشوف الموضوع من زويتك انت يعني هي استحملتك كتير اووي وانتو الاتنين صحابي وكنتو عايشين قصه حب جميله ونا مقدارش اشوفكم بتتفرقو كده


فريد تتنهد بعمق=اوووووف بوصي انا مبقتش بحبها خلاص تمم ورحي تقوليها الكلام ده 

انا ماشي ..


ساره =طب بس حاول 

فريد بإصرار=انتي الي متحوليش عشان مفيش امل 

اتنهدت ساره بضيق=ماشي يا فريد


فريد بتنهيد=كويس قوي ..سلام 

أاااه صح هو محمود فين 


ساره=محمود مسافر لندن عشان عندو اجتماع مهم هناك


فريد بتنهيد=طيب لما يرجع قوليلو اني عايزو... ..انا ماشي سلام

ساره=سلام ...ثم ذهبت الي جوري ....."


يتُبع......"

**************




#روايه: ارهقتني عيونها

#الحلقه: الرابعه.

*******************

وبعدما انتهي فريد من حديثه هو ساره 

وذهب الي السياره وعلي وجهه معالم الغضب  وهو لا يصدق مدي بجحتها ووقحت هذه الفتاه.

******

نروح لي ريتال 

*************


فيروز بفضول :قوليلي بقا اي بيحصل عشان هتجنن 


ريتال بخضه:يخربيتك خضيتني في الي بيحصل 


فيروز بتعجب:دانتي الي هجننيني

ريتال بهدوء:وطي صوتك


فيروز :طب احكي عرفتي الودالود ده منين وصلتلو ازي 

ريتال  بانتنهيد عميق من صديقتها: اتخنقت انبارح انا ومرات ابويا زي كل يوم انتي عارفه ..وهي طردتني من البيت انبارح  بعد مطلعت من البيت بعيط لقتو فجائه ورايا...اتريه كان بيرقبني من ساعه مخبطني عشان يطمن انو محصليش حاجه وخصوصا اني احنا مشينا بسرعه, ولقيتو انسان محترم جيه وكلمني وساعدني وخادمي عندهم البيت في في الاول أهل. كانو مش فاهمين حاجه بس بعد مفهمهم فريد لقتهم ناس لطاف جدا ورحبو بيا


فيروز  وهي تستمع=ااممم وبعدين.

ريتال: هو جه اتكلم معايا الاول قبل مروح معاه يعيني عشان يعرف انا مالي بس صديتو وبعد كده لقتو قاصد خير 

 


فيروز  بفضول= اممم وهو بيساعدك كده لله والوطن يعني من غير مقابل


ريتال بتعجب=مقابل اي بس دانتي لو شوفتي القصر بتعهم هتتخبلي

فيروز بتعجب شديد=اي ده هو عايش في قصر كمان 

ريتال بضحك وتعجب من صديقتها=أاااه اعوذو بالله اي يا بت ده انتي أمتي كونتي حقوده كده


فيروز بابتسامه=انتي عارفه اني انا مش حقوده بس استغراب مش اكتر علي العموم مش هقولك غير خالي بالك من نفسك واتشجعي يا بت  ووقعيه يمكن يكون من نصيبك 


ريتال نظرة لها نظرت احتقار=تصدقي انك حقير بقا ده تفكير احول أوقعه حقيره 


فيروز  بضحك=هههه يوه اي مش بتمنالك الخير 

ريتال وهي أبعدها =خير خير امشي من هنا خليني اشوف شغلي 

وبعد رحيل فيروز جاء مازن ليحدثها مجداا بكل بردو


مازن  بفضول=ريتال 

ريتال دون أن تطلع أمامها=نعم 

حتي انصدمت بأنه هو مازن  تحدث بغضب=عايز اي 


مازن بابتسامه بارده=عايز اي علي العموم يا ست ماشي ...انتي مشيتي لي انبارح بسرعه كده حتي من غير متبركيلي نهي


ريتال بغضب=اصدق انك انسان مهزق  انت ونهي بتعتك ,يعني بعد كل ده معاك تخطب صحبتي وتكسرلي قلبي وتقولي انتي مشيتي لي انا مش هرود عليك  واتفضل من هنا


مازن بنرفزه=متحترمي نفسك اي مهزق دي وبعدين مين ابن عمك الي طلع فجاءه ده مانتي طول عمرك عائشه وحيده من غير حد  


ريتال  وقد اجتمعت الدموع في عينها وقد تذكرت انها حقا وحيده وبدون أحد أوشكت علي البكاء ولكن مسكت نفسها  بقوه=ملكش فيه وامشي بدال نقول لاستاذ حسن انشئ 


نظره له بحقد ثم ذهب من أمامها 

وكانت ستبكي  ولكن تمسكت بقوه عكس ما بداخلها علي ما يحدث معها في هذه الحياه حتي أنها اوصلتها لدرجه بأن تافه مثل هذا يذكرها بوحدتها 


وفي الطريق كان فريد يقود السياره  وكان يشعل اغنيه جميله لعمرو دياب


وكان يدمدم معها فريد =ده في اي مكان في عيون بصين حوليك ويعني اول ما يبان الكل بيجري عليه  ده جمال بأن من العنوان اقرووو المكتوب في عنيه .في أماكن السهر دانا قمري طلع واتشهر والناس يقلقو  لو ظهر  بيغطي علي الحلوين علي البحر أن مشي الموج يهدي ويختشي , وكان يغني هذه الاغنيه وهو يتذكر هذه الجميله الذي لا تخرج من باله  ابدا ,وبعده رن هاتفه وكان المتصل ولدته 


فريد بابتسامه وحب=اي يا ست الكل عامله اي 


سهير بتعجب=اي ده اي الروقان ده كلو والكلام الحلو ده 


فريد بابتسامه =لا انتي طول عمرك ست الكل  ..بس اي خدمه 

سهير  بابتسامه=اممم وكل الروقان ده عشان  جوري رجعت من السفر ولا عشان البنوته بتعت انبارح 


فريد بنرفزه=جوري مين بس يا ماما دانا مش طايق ابوص في وشها علي العموم لا ده ولا ده  انا مبسوط شويا ..

سهير بحب=طب ربنا يبسطك كمان وكمان يا حبيبي انتي هاتجي متاخر زي كل يوم ولا بدري زي انبارح 


فريد =لا بدري بس انا طالب منك طلب 

سهير =اتفضل 

فريد بستاذان=انا هجيب ريتال تقعود معانا اليومين دول عقبال متلقي بيت وكده عشان عيب بردو بنت وحيده وفي نفس الوقت معندنهاش عيله فا عشان كده هجبها معايا 


سهير بدون اي تعليق=ماشي 


فريد بتعجب من ولدته=كده من غير اي اعتراض 


سهير:ايوه بدل البنت دي هتخليك كده كويس وفي نفس الوقت مبسوط انا همانع لي اهم حاجه عندي راحتك وبعدين البيت كبير علينا فا مفهاش حاجه لو جت تقعود عندنا لحد متلقي بيت يعني 


فريد بفرحه=ربنا يخليكي يا احسن ماما في الدنيا طب انا هقفل وهروحلها عشان اجبها


سهير بضحك= كمان ماشي يا سيدي باي 

فريد بحب=باي 

وذهب مسرعٱ في المعاد الذي اتفق عليه سويا ليحدثها  وجدها وقفه مع صديقتها تودعها وهمت علي الرحيل لكنه أوقفها 


فريد  وهو  يوقفها=ريتال ريتال 


ريتال بتفاجاء=اي ده فريد انت اي جابك تاني 

 

فريد  بابتسامه=انتي نسيتي اني قولتلك هيجيلك تاني علي العموم انا نسيت اخود رقم موبايلك ,بس ملحوقه ,انتي كونتي راحه فين 


ريتال  بتلعثم:اي أااه ان...ا كونت راحه عند عمتي اقعود عندها 


فريد يعرف انها تكذب تعجب=عميتك مين وبعدين و مرحتولهاش لي انبارح بدل انتي عندك عمه ولا بتكدبي عليا 


ريتال وهي تحاول أن لا تنظر بعينه=لا لا مش بكدب 


فريد وهو ينظر إلي عينها= طب احلفي كده 

نظرة له بحيره فهي لا تستطيع الكذب ولكن كانت عينها علي حافه البكاء من كثرت وحدتها وذلتها بهذه الحياه القاسيه =لا انا بكدب بس انا,انا مينفعش اجي عندك تاني الناس تقول عليا اي 


فريد بتعجب=ناااس مين هما الناس عارفين احنا مين ولا نقرب لبعض اي 


ريتال  بدموع=لا انا قصدي علي الناس الي عندك عيلتك والناس  الشغاله عندك 


فريد برفض= وانتي مالك بيهم وبعدين  لو علي اهلي فهما الي قالولي هاتها


ريتال بستغراب=بجد 

فريد=اممممم واللهي

ريتال  بحيره=بس هفضل عندك لحد أمتي 

فريد بابتسامه=لحد متلقي بيت تقعودي فيه تجي ننزال من بكره شوري علي اي بيت ويكون ملكيك


ريتال برافض تام=لا انا لو خدت شقه تبقا بفلوسي انا بشغلي. مسمحلكش  تجبلي حاجه 


فريد موافقه بضحك= هههه ماااااشي يا ست براحتك بس يلا تعالي معايا ده حتي ماما  مستنياكي 


ريتال بتعجب=بجد 


فريد وهو ينظر في عينها يخاف أن ترفض= ااااااه واللهي 

ريتال بتاكيد=تمم بس اكيد م مغلسه عليكو 


فريد بابتسامه= واللهي ابدا 

ريتال :تمم 

ذهبت معه نحو السياره وكان معها الشكولاته الي اشترهالها الصبح كانت لم تتذوقها بعد                        


فريد  وهو ينظر إلي ما بيدها بتعجب=اي ده انتي لسه مافتحتيش الشوكولاته                                     ريتال بابتسامه=أاااه مردتش افتحها اصل صراحه اول مره حد يجبلي شوكولاته بعد بابا الله يرحمو      


فريد بابتسامه=الله يرحمو طب افتحيها بقا نكولها مع بعض ولا هتسبيها لذكره 


ريتال بضحك=ههههه لا كونت هفتحها بس مكونتش عارفه افتحها وانا في الشغل 


فريد  بابتسامه=طب يلا هاتي حته 


فتحت ريتال الشكولاته وأعطته قطعه كبيره  


فريد بتعجب=اي دي كلها هحشورها ازي دي كلها في بوقي 


ريتال بخجل=انا اسفه مخدتش بالي خود حته صغيره اهي 


اخذها منها وأكلها وهو ينظر لها ويبتسم علي طفولتها وبراءتها 

 وكانت هي أيضا تستمتع بمذقها الذيذ


ريتال بتعجب وحب=الله طعمها تحفه


فريد بابتسامه=عجبتك


ريتال بابتسامه=جدا، شكرا جدا علي الشكولاته وعلي كل حاجه حلوه عمالتها معايا .


فريد مبدالها الابتسامه= العفو بس ينفع اقولك حاجه


ريتال:اتفضل قول 


فريد=ينفع بلاش كلمة شكرا دي عشان احنا مش اغراب دلوقتي يعني انا عارف انك مينفعش تديني الثقه بالطريقه دي بس انا صدقني عمري فيوم معمل حاجه ازعلك مني


ريتال بابتسامه رقيقه=حاضر 


فريد=واااااه حاجه كمان يريت ديما تضحكي بيلق عليكي الضحكه ضحكتك حلوه اووووي


ريتال ابتسمت بخجل=مع انك قولتلي كده الصبح بس حاضر


فريد  بابتسامه=احنا وصلنا مش عارف لي بحب الطريق يطول وانتي معايا 


ريتال  ابتسمت خجل=وانا واللهي  انت انسان مريح جدا في التعامل معاك


فريد بابتسامه واسعه وقلبو بيرفرف=وده فرحني جدا علي فكره .وصلو القصر ودخلو بالسياره الي الدخل ....أوقفه صديقه عمر


(هو صديقه المقرب ويعمل عندهم منذ زمان وهو ابن أحد الخادمين الذين يعملون في القصر لكن فريد دائما يعتبره مثل اخو المقرب  كان شاب وسيم طويل له جسد رياضي وعيون بني وشعر اسود هو اكبر من فريد بسنتين )


عمر بابتسامه وهو يوقفه=اي يا عم مش بتسال 


فريد بتعجب= اي ده عمر .حبيبي وحشني يا راجل انت جيت أمتي من السفر 


عمر بابتسامه =لسه جي من شويا ,وانتبه لمن خلفه وجدها فتاه شديدة الجمال تعجب منها.هي مين دي


فريد بص لصاحبه الي عينه منزالتش من عليها وحس بغيره جوه=دي تبقي ريتال صديقه يعني 


عمر وهو يهمس في أذنو بخبث=صديقه بردو ولا فريسه من فراسك بس يبختك يا شيخ حظك وقع في وواحده جامده  المرادي جبتها منين دي 


فريد وهو ينظر له بغضب  وغيره=متلم نفسك يعم ولم عينك دي وملكش فيه دي واحده عزيزه عليا ومش زيها زي الزباله الي كونت اعرفهم انت فاهم


كانت هي تراقب الاوضاع من بعيد لكن لا تفهم ماذا يحدث بينهما 


عمر بتعجب من صديقه=خلاص يعم مااشي بس قولي معندهاش اخوات أو صحاب 


فريد بغضب=لا دانت مصمم تنضرب النهارده 


عمر =خلاص يعم في اي بس لا شكلو كلمك صح وأنها مجرد صديقه عزيزه المهم خوش ليك موفجئه جوه 


فريد باستغراب :موفجئة اي


عمر بابتسامه=خوش بس وانت هتعرف خوش 


فريد بتنهيد=ماشي وحضر نفسك بكره عايزك معايا في مشوار مهم تمم


عمر بابتسامه=تمم 

وذهب  فريد من أمامه الي هذه الجميله الوقفه التي لم تريد الدخول قبل مجيئه دخلو  سوايا ووجدو.


فريد بتعجب وهو يدخل تتنهد بضيق لما شاف جوري وعمتو قاعدين مع .اهلو


نظرت له ريتال بتعجب=في اي ومين دول


فريد وهو ينظر لها ويبتسم=تعالي اعرفك علي عمتو وبنتها


ريتال بابتسامه=ماشي 

دخل فريد وهو يصتحب ريتال تحت أنظار التعجب من عمتو وكمان جوري الي اول مشفتها كانت هتموت


فريد بابتسامه=اهلا وسهلا عمتو سوزان حبيبتي نورتي 


سوزان بحب وهي تحتضنه=فريد حبيبي عامل اي يا فريد 


فريد بابتسامه=الحمد لله يا عمتو 

سوزان بحب=ديما يا حبيبي ..ثم نظرت خلفه وجددت  ريتال الجميله وهي تقف وتبتسم وكانت جوري تجلس بتعالي وهي تنظر له بحقد وغيره....=مين دي يا فريد 


نظر فريد خلفه بابتسامه وذهب الي ريتال وهو يمسك يدها بحب=احب اعرفكم ريتال صدقتي 


سوزان بتعجب وهي تنظر إلي جوري المشتعمله=صدقتك اممم 

فريد بحب=تعال يا ريتال متخفيش سالمي علي عمتو


ذهبت ريتال إليه بابتسامه جميله=اهلا وسهلا بحضرتك اتشرفت بمعرفتك 


سوزان وهي تنظر لها بتعالي وكأنها مش من مستواها=اهلا بيكي ...ثم أشارت إلي جوري دي جوري بنتي 


جوري وهي تنظر لها وتبتسم ابتسامه صفره=اهلا وسهلا


تعجبت ريتال من طريقتهم ونظرت الي فريد بتعجب

فريد بهمس وهو يشير لها=كبري دماغك 


ذهب فريد الي ريتال بحب وهو يبتسم امسك يدها أمام الجميع تحت نظرات التعجب من ولديه وايضا جوري المشتعمله وسوزان المتعالية=تعالي يا ريتال 


فريد بهمس بعيدا عن ..عائلته تحت نظرت جوري الحقوده المشتعاله علي هذه الفتاه الذي لا تعرفها =تعالي يا ريتال اطلعي فوق لو انتي مش عايزه تقعودي معهم 


ريتال وهي تهز راسها بالإجابة=ماشي احسن بردو عشان حاسه انهم مش حبوني خالص 


ابتسم فريد من طريقتها الطفوله=بجد مش حبوكي خالص 


ريتال ببراءه =خالص 

امسك يدها وهو قلبو يرفرف لانه يلمس يدها الناعمه ..وصعد بها الي غرفتها وإدخالها بحب 


بوصي اقعودي هنا لحد مجبلك العشاء عشان تتعشي بدال انتي مش حابه تقعودي معانا تمم وانا هاجيلك اول ميمشو نسهر مع بعض شويا ده لو انتي عايزه


ريتال بابتسامه=لا عادي مفيش مشكله 

فريد بحب= تمم انا هبعتلك حد من الخدم يطلعلك. الاكل هنا تمم


ريتال =تمم 

ثم ذهب فريد ..الي الأسفل وهو يتنهد بضيق  قبل أن يدخل إليهم 


فريد بابتسامه =ازيك يا عمتو رجعتي أمتي من السفر وعمو حسين عامل اي 


سوزان بابتسامه بحب=الحمد لله يا حبيبي 

رجعنا انا وجوري اول انبارح .وحبنا نجي نسلم عليكو وكمان عثمان اخويا وحشني اوووي

وبنسبه لعمك حسين فهو بيسلم عليك اوووي


عثمان بابتسامه=كويس انك جيتي هنا انتي وجوري مفضلتيش قاعده هناك 


سوزان =لعلمك محبتش أجواء هناك خالص ..محستش براحه نفسيه خالص ومن ساعه مروحنا وجوري عماله تزن وتقولي يلا نرجع يا ماما


كانت تجلس جوري ولا تبالي لشئ غير لفريد  الذي لم ينظر لها حتي ...أخذهم الحديث حتي جاءت الخادمه 


ياسمين بابتسامه=اتفضلو العشه جهز عثمان بيه

هز عثمان رأسه بالإجابة وهو يطلب منها أن ترحل=تمم خلاص اتفضلي ..يلا يا سوزان يلا يا ولاد عشان العشه ...امال فين مايا


سهير=مايا فوق مرضتش انزال قالت تعبانه اوووي

عثمان بتنهيد=طيب يلا ذهبت الي السفره ماعده فريد


فريد بتنهيد =استني يا ياسمين 

ياسمين بنتبها= اتفضل فريد بيه

فريد =عايزك تتطلعي اكل فوق لريتال

عشان هي مش حابه تنزال تاكل معانا 


ياسمين باحترام=تحت امرك يا فريد بيه 


كانت تنظر له جوري وهي مشتعله فهي لا تعرف حتي الآن من هي ريتال ولما تأخذ منه كل هذا الكم من الاهتمام


جلس فريد علي السفره وهو لا يتطلع عليها حتي 


ذهبت ياسمين بإطعام الي ريتال كما طلب منها فريد ياسمين وهي بتخبط علي الباب باحترام


فتحت ريتال الباب بابتسامه=اهلا وسهلا

ياسمين بتفاجاء من جمالها بدالتها الابتسامه بحب=اهلا وسهلا بيكي ..استاذ فريد قالنا نطلعلك الاكل هنا


اخذت ريتال الطعام منها بابتسامه جميله=تمم شكرا اوووي تعبتك معايا .


ياسمين بابتسامه=لا علي اي ده شغلي ..يلا اشوفك بعدين


ريتال بابتسامه رقيقه=تمم 


ذهبت ياسمين من أمامها ومازالت الابتسامه علي وجهها ذهبت الي المطبخ ووجدت ولدتها واقفه وتعمل 


ياسمين =ماما انا جيت 


(ولدتها هي مربيه فريد منذ صغره وهي كبيرة الخدم في القصر هي مراءه تبلغ من العمر 50عاما  اسمها سعاد وياسمين هي ابنتها الوحيده)


 سعاد بحب=تعالي يا عيون ماما ها شوفتي ..البنت الي قال عليها عمر 


ياسمين بابتسامه=اااه يا ماما جميله اوووي ..ومتوضعه وكيوته كده مش عامله زي الست جوري ...ياسميييين شيلي ده من هنا ..انا مبتقهاش


سعاد بحده وهي تصمتها=اووووش بس يا ياسمين لو حد سمعك مش هيسمي عليكي انتي نسيتي انها بنت اخت عثمان بيه وانتي عارفه عثمان بيه معندوش استئناء


ياسمين=خلاص ..سكت انا هروح أحوط الاطباق دي في غسله الاطباق 


سعاد=ماشي روحي

ذهبت ياسمين ووضعت الصحون داخل الغساله 


****************

عند فريد. كانو انتهوا من تناول الطعام ..استأذن فريد بأن يصعد الي غرفته لانه قد مل 

ذهب إلي غرفته ودخل الي الحمام لياخوذ شاور 


وكانت تجلس جوري بالاسفل لا تعرف ماذا تفعل  كانت توريد ان تصعد الي فريد 

جوري =طنط هي مايا فوق


سهير بابتسامه=ايوه يا حبيتي

جوري بحجه=تممم انت هطلعاها انا بقا


سهير بابتسامه=ماشي يا روحي 

صعدت جوري الدرج وهي تنظر خلفها وأمامها جيدا حتي لا يلاحظه أحد ودخلت الي غرفه فريد ولكن لم يكن موجود تذكرته أنه عند هذه الفتاه ولكن عرفت أنه بالحمام عندما سمعت صوت الماء وأخذت تدور داخل الغرفه بفضول وهي تلامس أشياء فريد الموضوعه علي المكتب...


خرج فريد من الحمام وكان يلف المنشفه حول خصره وكان عاري الصدر لا يعرف بأنها  بغرفته


فريد بغضب عندما رائها وقفه أمامه بدون خجل=انتي بتعملي اي هنا


جوري مصانعها الخجل=اي ده انا اسفه اووي اني دخلت هنا بس انا لازم اتكلم معاك يا فريد 


فريد.بضيق=اطلعي بره يا جوري 

جوري مصتنعه الحزن= لا يا فريد مش هطلع غير لما تسامحني ...ذهبت إليه واقترب منه بكل وقحه ووضعت يدها علي وجهه  وبعيونها دموع=فريد انا بحبك ومقدارش اعيش من غيرك انت جوري حبيبتك ..انت نسيتني بسرعه دي 


تحولت نبرتها الي نبرت غيره وحقد=وبعدين مين البنت الي هنا دي 


نظر لها فريد بقرف وهو يبع يدها عنه بغضب=ابعدي عني واطلعي بره ملكيش دعوه بريتال انتي فاهمه


جوري بغضب=ااااه ريتال ومين ريتال دي واحده زباله جديده من الي انت تعرفهم 


شعر فريد بغضب شديد بداخلها عندما سمعها وهي تهين ريتال =الزباله دول الي انتي بتعرفيهم مش انا وريتال هقوللك تاني ملكيش دعوه بيها انتي فاهمه واتفضلي بره


شعرت جوري بغضب شديد بداخلها وغيره وحقد تجه هذه الفتاه حتي أنها توعدت بأن تنتقم منها =ماشي يا فريد ..وذهبت بغضب شديد ......و""


يتُبع.....")



#روايه =ارهقتني عيونها

#الحلقه =الخمسه

*************

خرجت جوري من غرفت وعلي وجهها معالم الغضب الشديد ذهبت الي ولدتها التي كانت تتحدث مع سهير


جوري بغضب=ماما يلا عشان نمشي


تعجبت سهير منها =لي يا جوري في اي حصل محانا قاعدين اهو 


جوري بضيق =معلش يا طنط ..لزم امشي يلا يا ماما


سوزان بعجله فهي تعرف ماذا بها وتعرف أنها كانت عند فريد =أاااه طب انا همشي بقا يا سهير 


سهير بتعجب=في اي بس ماحنا قاعدين


سوزان بعوذر=معلش هي جوري كده انتي عارفها بمليون راي


سهير بتنهيد=طيب يا حبيبتي خالي بالك من نفسك 

سوزان=طيب 

خرجت سوزان الي جوري المشتعله بالخارج


سوزان=في اي يا جوري انتي اي عصبك كده 


جوري بغضب=مش دلوقتي يا ماما يلا عشان نمشي

سوزان=اممم فهمتك يبقا فريد مش كده


جوري بغضب مفرط=خلاص يا ماما قولتك مش وقتو..ذهبو الي منازلهم 

____________________________

 وعندما نام الجميع ارتدي فريد سيبه وكان سايذهب الي ريتال ولكن تفاجاء بوالده أمامه

فريد بتعجب=اي ده بابا انت لسه صاحي


عثمان=اااه يا حبيبي  امال انت رايح علي فين كده اوعه تكون يا ولد رايح تسهر مع صحابك الصيع دول تاني كان سيكمل لكن قاطعه فريد 


فريد بابتسامه=لا يابابا مش رايح في حتي انا بس عتشط روحت اشرب مايه عيب


عثمان بابتسامه=مايه برضو ولا رايح عند ريتال


فريد بتعجب من والده=اي ده انت عرفت منين


عثمان =عيب عليك ابوك خبره

فريد بضحك=ماشي يا خبره 


عثمان بتنهيد =تعالي يا فريد قولي كده اي غيرك ميه وتمنين دراجه يعني من ساعة مجيبت البنت الي جوه دي وانت اتغيرت خالص


فريد بتعجب من كلام والده=لي يا بابا هو في اي في حاجه يعني


عثمان بابتسامه=ابدا انا قاعد مع ابني حبيبي بدردش معه مش اكتر قولي بقا انت فيك اي من ناحيه البنت دي غيرت فيك اي انا وامك مقدرناش نغيرو كل الموده الي فاتت دي


فريد بشرود من حديث والده=واللهي معرف يا بابا بس الي انا حسو فعلا اني اتغيرت ..من ساعه مشوفتها يعني بقيت بقرف ابوص لي اي واحده تانيه بقيت اقرف اقعود مع صحابي معاده عمر ...وبقيت احس احساس غريب اوووي حاسس انو البنت دي خادت مني جزء مني حاجه غريبه حتي بحب اسرح لها اول مشوفها بحب ابوص عليها اوووي واسرح في ملامحها من غير ممل حتي ولا اتعب


عثمان بتفهم ابتسم بخبث علي حالة ابنة  الميؤوس منها وانو وقع فعلا في الي اسمو حب اتكلم بهدوء=اممممم فهمتك احب اقولك يا فريد  انك بتحب


فريد بتفاجاء=اي انت بتقول اي يا بابا مستحيل دي عمرها محصلت انا فريد الالفي  احب طب قول غير كده


عثمان بابتسامه=ايوه يا فريد وانت مالك شايل من الحب لي كده هو حاجه حرام ولا حاجه الحب ده اجمل شي في العالم


فريد بحيره=ايوه يا بابا بس انا عمري مفكرت كده عمر الحب ميجي بالسرعه دي ممكن اكون بس موعجب بيها مش اكتر


عثمان بتنهيد =يا فريد يا حبيبي الحب ملوش معاد ممكن يخوش قلبك كده من غير استأذن ومن غير متحس مره واحده تلقي نفسك بتحب تشوفها ديما بتحب تسرح في ملامحها بتحب تكون جنبك طول الوقت بتحس بفرحه كبيره طول مهي جنبك حتي وهي مش موجوده بتفكر فيها طول الوقت ..انا حصلي كده مع والدتك .اول مشوفتها حبيتها كونت برضو رافض الفكره زيك كده بس بعدين عرفت انو هو الحب بقيت بحب امك اكتر من روحي ومقدارش ابعد عنها ابدا احس انو في حاجه كبيره نقصه في حياتي طول مهي مش موجوده عشان كده يبني متقولش أنو ده مش حب..


فريد بشرود وهو بيتاكد من أبوه أن كل الأعراض الي عندو دي والي محيره هي نفسها اعراض الحب تعجب بشده ان. قدر يحب واحده بالسرعه دي وأنها قدرت تخطف قلبو كده ..حس بفرحه كبيره جوه أنو هي الي قدرت تاخود قلبو  ابتسم دون أن يشعور 


عثمان بخبث=اي اتاكدت


فريد وهو يفيق من شروده=اي...اااه مش عارف يا بابا بس دلوقتي 


قاطعه عثمان بابتسامه حب=بس دلوقتي انت اتاكدت من التغير الي انت فيه انو هو الحب ..افرح يا فريد افرح وحب وعيش ..الحب مبيجيش غير مره واحده في العمر ويا تتمسك بيه يا تخسروا ومستحيل تقدار تفوز بيه تاني ابدا..اتنهد عثمان  بعمق وهو يبتسم=تصبح علي خير يا حبيبي 


ذهب من أمام فريد الشارد الذي لا يعرف ما الذي بداخله لماذا هو يشتاق إليه حتي الآن لماذا يوريد أن يذهب لها وأن ينظور لها بدون ملل ..حتي جاءت برائسه فكرت بأنها مازالت تحب هذا الشخص الذي تسبب في جرحها 

شعر بداخله بغضب وغيره من هذا الموضوع ..ذهب إليه وفي رأسه الف موضوع ..

طرق الباب برفق دون أن يشعور لماذا هو الآن 


فتحت ريتال الباب بابتسامه لتجده فريد أمامها ينظر لها بتفحص وشرود =فريد 


فريد ومازال في شروده وهو متعجب من ما يره فهي جميله جدا نظره إليها نظره اخجلتها جدا وكانت عينه توضح بأنه حقا يعشقها ..ولكن كيف كيف بهذه السرعه والماذا هي 


اصحي كده انت فريد الالفي مفيش حد يقدر يوقعك  في الغرام ابدا ..لكن هي قدرات قدرات وبدون اي مجهود عيونها عيونها قدرت تاخود قلبك وروحك كمان قدرت ستكون جواك وتحس بغيره واشتياق ليها 


ريتال بتعجب شديد من وقوفو أمامها وهو شارد بهذه الطريقه أشارت له بيدها =فريد فريد 


فريد فاق من شروده وهو ينظر لها بتفحص=ريتال 


ريتال بخجل من نظرته لها=اي انت جيت هنا بقالك ساعه واقف من غير متتكلم كلمه واحده في حاجه ولا اي


فريد =لا ابدا ابدا انا ..انا بس جيت عشان اقولك تعالي نسهر زي مقولتلك ولا مش حابه لو مش حابه وعايزه تنامي خلاص. 


ريتال بابتسامه=اي لا ابدا هاجي كده كده مبعرفش انام غير لما اصلي الفجر


فريد بابتسامه=تمم يلا بينا


نظرت ريتال الي سيبها فهي كانت ترتدي بجامه صيفيه وكان شعرها منسدل علي ظهرها  شعرت بالخجل=اطلع كده عادي


فريد وهو ينظر إلي سيبها=ايوه عادي كده كده مفيش حد في الببت كلهم نامو  لو انتي مكسوفه يعني


ريتال بخجل=لا لا عادي خلاص يلا

أغلقت بابا الغرفه وذهبت معه الي الأسفل 


فردي بحب=انا هعمل حاجه اشربها تحبي تشربي معايا


ريتال بابتسامه=أاااه اوي اووي


فردي بحب وهو يبتسم=تمم تقداري تسبقيني انتي وانا ..هيجيلك 

ثم تذكر فريد في نفس اللحظه بأن هناك حراس خارج القصر شعره بالغيره وخاف أن يلمحها أحد ولا اقولك لا لا خلاص تعالي معايا المطبخ


ريتال =طيب

ذهبت معه الي المطبخ ودخلت وهي متعجبه من حجمه الهائل والأدوات الموجوده داخلها =اي ده هو ده المطبخ ولا قوضه من قواض القصر


فريد بضحك علي تعجبها الدائم وعلي كلمتها=قوضه هههه لا ده هو المطبخ هو انتي متعجبه كده طول الوقت


ريتال بخجل=اصل انا كونت ساكنه في بيت عادي هو أااااه كبير بس مكنش زي القصر مثلا 

فردي بابتسامه=طيب انا هعملي ايس كوفي تشربي معايا


ريتال بابتسامه=ااااه ماشي 

احضر فريد المشروب وذهب به الي الحديقه 

تحت نظرات ريتال المتعجبه دائما من جمال السماء  الماليئه بالنجوم ..والزهور بألوانها الطبيعيه والاعشاب الموجوده في الجنينه 

خلعت ريتال حزائها وهي تستنشق راحه الفل الموجوده في الحديقه وتمشي حافيه القدمين 


نظره لها فريد بحب وهو يتأملها ويتئامل ملامحه الجميله البسيطه وينظر لها بشرود أن كيف فتاه بسيطه بهذا الحد قدرت تاخود قلبو بالسرعه دي ازي ..نظر إلي ما تفعل بتعجب شديد وابتسم=هو انتي بتعملي اي لي قلعتي جزمتك


ريتال بابتسامه وهي تستنشق الهواء =بحس براحه كبيره اووي وانا ماشيه في الطبيعه سبحان الله الذي خلق فساوه كل حاجه جميله جدا الزهور النجوم السما الواسعه حسه براحه غير طبيعيه 


فريد بحب وهو ينظر لها ويبتسم ويتعجب من هذه الفتاه البريئه الذي تشبه الطفله قال بعفويه دون أن يشعور=بحسك شبهم


ريتال بتعجب من كلمته=اي شبه مين


فردي بعشق وهو ينظر داخل عينها ويبتسم ودون وعي وصدق في المشاعر=شبه الورده الجميله قلبك صافي زي السما الوسعه جميله زي نجمه بعيده عن الأرض زي ورده في عز نضرتها وريحك ريحت الفول بحسك مش من هنا بحسك من عالم تاني انا مش عارف انتي قدرتي ازي تعملي كده 


شعرت ريتال بخجل شديد وهو يوصفها وصف دقيق بهذا الشكل شعرت بشي غريب جدا كان قلبه بيرفرف وهي بتسمع الكلام ده منه ابتسمت واحمرت وجهها بخجل=انا الي مش عارفه اقولك اي انت يعني شكرا اوووي اووي علي الوصف الجميل ده يعني انا عمري محد وصفني كده


شعر فريد بشي داخله وهو ينظر لها ويبتسم بعشق وهو لا يعرف كيف وصفها بهذه الطريقه وهذا الصدق في المشاعر =صدقيني انا مش عارف ازي وصفتك كده ومش عارف اي بيحصل معايا دلوقتي


تعجبت ريتال من نظرته لها وأنها تشعور بأنها ليست نظره عاديه ضحكت بخجل شديد = بس كان حلو اووي فرحني ...المهم بقا خود الايس كوفي بتاعك 


اخذه فريد منها وهو يبتسم بحب وينظر لها بتفحص وحب تنهد فريد وهو يفكرر=انا مش عارف انتي عمالتي فيا اي بس دلوقتي بس اتاكدت اني بحبك فعلا يا ريتال ازي حصل كده معرفش معرفش خالص .....نظر لها وجدها ناعسه 


فريد بحب=شكلك نعستي تحبي تطلعي تنامي 


ريتال بابتسامه =ياريت افضل هنا اكتر من كده بس أاه انا نعست اوووي يعني هو يادوبك كمان الفجر عشر دقائق وياذان اطلع اتوضي واصلي وانام 


فريد بابتسامه وحب=تمم يلا هاتي ايدك 

امسك يدها وهو قلبه ينبوض فرحا بشده فهو لايشعور بشيي الان ابدا 

اوصلها الي غرفتها وقال وهو يبتسم=تصبحي علي خير 


ريتال بابتسامه=وانت من اهلو ..بجد شكرا اوو ي يا فردي شكرا علي كل حاجه عمالتها معايا مش عارفه لو مكونتش طلعتلي اول انبارح كان حصل فيا اي 


فريد بحب=الحمد لله أن ربنا جمعني بيكي لزم تشكري ربنا وتقولي الحمد لله لأنها احلا صدفه حصلتلي


ريتال بخجل شديد من نظرته لها=الحمد لله يلا تصبح علي الف خير 


فريد =وانتي من اهلو.. .أغلقت ريتال الباب وذهب فريد الي غرفته ومازالت الابتسامه لا تفارقه ابدا خلع سيبه ودخله الي غرفه موجوده داخل جناحه وكانت غرفه مخصصه لرسماته رغم هذا كان فريد عاشق لرسم وكان موهوب جدا ..احضر ادوات الرسم وجلسه أمام لوحه كبيره ..ومازالت الابتسامه علي وجهه وهي لا تخرج من باله ابدا أخذ يرسم ريتال وهو لا يتذكر غير ملامحها الجميله 

********

في غرفه ريتال كانت تجلس علي سجاده الصلاة تدعو الله بان يعوضها بالخير عن مارائته طوال حياتها وهي تطلب من الله بان يعفو ويغفر لها وتشكر الله بأنها بعث لها فريد لمساعدتها ..انتهت من الصلاه وذهب الي السرير و نامت دون ...أن تشعور 


*******

وعند شروق الشمس في غرفه فريد كان مزال يجلس وهو يرسمها حتي تخرج رسمه لريتال بمونتها الجمال وكانها هي ..ابتعد فريد عن الوجه وهو يبتسم بحب شديد دلوقتي لما توحشيني اقدار ابوصلك بدون ملل

وقف فريد من جلسته ودخله الي الحمام 


وبعد قليل خرج ارتدي ملابس جديد لنوم ونام دون أن يشعور 


*********

وعند استيقاظ الجميع معاده هو كانت ريتال جالسه في الغرفه بملل وخرجت =خلاص انا هخروج انا زهقت اووي خرجت من الغرفه بخجل وهي تدور في القصر بتعجب شديد ...كانت تدور حول نفسها فكان القصر كبيرا جدا حتي تفاجاءت بأحد خلفها 


فردي بابتسامه=بتعملي اي هنا بقا 


ريتال بدالتها الابتسامه بخجل وقالت باسلوب طفولي=انت جيت هنا من غير قصدي يعيني كونت بحاول انزال بس ضعت مش عارفه انزال منين


ابتسم فريد تلقائيا علي لوطفها وطفولتها=ههه بجد ضعتي طب تعالي وانا هنزالك 


ريتال وهي تمسك يده وكانت تمشي معه =انا استناك كتير في الاوضه بس انت مجتش حسيت بملل عشان كده خرجت 


فريدبابتسامه=عادي ولا يهمك تعالي معايا ..نزال فريد الي الاسف ليجد سهير وعثمان وايضا مايا جاليسين علي السفره لكن كانت مايا تتفحص هاتفها ولم تنتبه بوجود ريتال لي القصر


سهير بحب=صباح الخير يا فريد

فريد=صباح الخير يا ماما صباح الخير يا بابا 


سهير بابتسامه=صباح الخير يا ريتال

ريتال بابتسامه =صباح الخير يا طنط 

تفجاءت مايا بوجود ريتال في القصر =اي ده ريتال انتي هنا انتي جيتي أمتي 


فردي بابتسامه=جبتها معايا انبارح بعد ماكانت عايزه تمشي في الشارع ..

سهير بحزن!=في الشارع لي ياريتال هو انتي محبتناش يعني 


ريتال بابتسامه=ابدا يا طنط بس انا يعني حسيت اني متقله عليكو 


سهير بابتسامه=لي يحببتي احنا الحمدلله الخير عندنا كتير نقدر نكرم بيه ضيوفنا ونكرمك 


ريتال ببعض الخجل=مش قصدي واللهي انا بس مش مستوعبه الي انا فيه وأن حاجه جديده عليا يعني معرفتش اتاقلم اوووي 


سهير بابتسامه=طب يلا يحبيبتي اقعودي افطري معانا قبل متروحي شغلك


ريتال =حاضر 


مايا بابتسامه جميله =بس سيبك بقا يا ماما انا لما قعدت مع ريتال انبارح اخترالي ..دكور لخطوبه تحفه 


سهير=اد بجد انتي بتفهمي في الحاجات دي يا ريتال 


ريتال  بخجل=يعني مش قوي بس انا ديما صحابي بيقولي زوقك حلو وكده بردو


فريد بابتسامه=فعلا طلع زوقك تحفه 

ابتسمت ريتال بخجل وكان فريد ينظر لها بحب كبير 

تحت نظرت مايا المتعجبه من تغير اخوها المفاجاء ابتسمت بخبث 


وبعد تناول الفطار وقف فريد من جلسته =انا خلصت هااا ريتال خلصتي 


ريتال بابتسامه=ايوه خلاص 

سهير بتعجب=اي يبنتي انتي مكلتيش حاجه 

ريتال بخجل=معلش يا طنط بس انا كده اكلتي ضعيفه شويا 

سهير بابتسامه=ماشي يا حبيبتي ..

فريد =طب يلا عشان نمشي ...يلا يا ماما سلام سلام يا مايا


سهير بابتسامه خبيثه=سلام يا حبيبي سلام يا ريتال .ومش هوصيكي خالي بالك منو 


ريتال بعدم تفهم=اي يعني اي


فريد وهو يضغط علي أسنانه=مش وقتو الكلام ده ياماما يلا ياريتال 


ابتسمت ريتال علي فريد وضحكت دون ان تفهم=هههه انا مش فاهمه حاجه هي قصدها اي


فريد بابتسامه=لا عادي متحوطيش في بالك ...


جاء عمر صديقه من بعيد مع ابتسامه=صباح الخير ..يا فريد حلو اووي لسه جاي من السفر انبارح وتخودني مشاوير النهارده

ثم نظر بجنبه علي ريتال الجميله =صباح الخير يا...


ريتال بابتسامه=ريتال اسمي ريتال 


عمر بابتسامه=واووو اسمك جميل انا عمر

ريتال بابتسامه=اتشرفت بمعرفتك 


كان ينظر فريد الي صديقه بغيره وغضب =طب يلا يا سي عمر عشان انت الي هتسوق 


عمر وهو يعرف أنه اغضبه ابتسم بخبث=خلاص يعم متزوقش 

فريد =طب يلا ...يلا ياريتال اركبي 

صعدت ريتال بالخلفه وصعد فريد بالأمام بجانب صديقه 

عمر =هاااا هنروح علي فين

فريد =روح الاول نوصل ريتال علي شغلها وبعد كده هقولك

عمر=فين شغلها ده

فريد=في******. تحرك عمر بالسياره وذهب الي المحل نزالت ريتال بابتسامه أوقفها فريد قبل أن تدخلوا

فريد =ريتال استني 

ريتال بانتبه=خير في اي 

كانت تقف من بعيد اصدقاء ريتال بالعمل وتقف معهم فيروز الذي لم تره صديقتها 

رنا خطيبه مازن وكانت صحبت ريتال المقرابه=اي ده مش دي ريتال بس مين الود الموز الي معها ده يبنتال الايه

نظرت فيروز خلفها وكانت غاضبه من حديث رنا عليها 

ذهبت إليها سريعا ومعالم الغضب علي وجها


وكانت ريتال واقفه مع فريد بيكلمها 

=وبس انا هعادي عليكي بعد الشغل تمم

كان سيكمل لكن تفاجاء فيروز خلفها

فريد بضيق=ينهار ابيض 


وجدت ريتال فيروز تونديها وهي غاضبه=ريتال 

نظرت لي فريد بتفهم وابتسمت=هههههههه ااه فهمتك 


ريتال بتعجب=اي في اي يا فيروز مالك 

فيروز بغضب =انتي  اي. جابك مع الشخص ده تاني ..انتي مش عارفه البنات بتقول عليكي اي 

قلدتلها رنا وهي بتتكلم عليها=اووووو اي الود الموز الي معها ده جبتو منين بنت المحظوظه 


فريد بغضب منها ومن تصرفاته:=بقولك اي احترمي نفسك وبعدين بدال متجي تعملي حده قوليلي علي اي حد اتكلم عليها وانا هخرسهولك


فيروز بغضب=ملكش دعوه بصحبتي تاني دي صحبتي وانا هخاف عليها وعلي مصلحتها اكتر منك 


فريد بغضب وغيره من قربها لريتال=بقولك اي بس ابعدي عنها كده وزي مقولتلك لو شوفتي حاجه تاني قوليلي 


كانت تشاهد ريتال بصدمه ما يحدث أمامها ولا تصدق ماذا تقول هذه التافها عنها تحدث بصوت عالي دموع=بس اسكتوا انتو الاتنين وجلست علي الصخره موجوده في الشارع وتحدثت بدموع =انا م قادره اصدق هما بيقولوا عليا اي 


نظر عمر من. السياره تحت نظرت التعجب بعدما سمع زعيق فريد لفيروز عمر=اي في اي يا فريد اي بيحصل


نظرت. فيروز بجانبها حتي تجد عمر استمرت ..مكانها وهي تنظر له حتي كان عمر اول من التقي بعيونها هي فيروز وقف مكانه وهو ينظر لها بإعجاب شديد 


وكانت تجلس ريتال بحزن ودموع وكان فريد بجانبها بحزن=ريتال اربوكي متعمليش في نفسك كده هنعمل اي احنا بكلام الناس ميقلو الي يقلوه. وانتي انتي مالك بيهم اصلا احنا عمرنا استفدنا منهم ومن كلامهم 


ريتال بدموع=ايوه يا فريد بس انا ...


قاطعها فردي بحده=بس يا ريتال بلا انا بلا بتاع 

اكمل حديثه بحنان=ريتال متشوكيش في نفسك ولا حتي تسمعي لكلام الناس  انتي انضف وأحلا بنت انا شوفتها في حياتي وكل الي يقول عليكي حاجه ده ميعرفكيش وبيغير منك وانا متاكد انو لو عرفك بجد هيتكسفو أنهم يتكلمو عليك وعلي اخلاقك اهم حاجه تكوني قدام ربنا وربنا شايف انتي اي وبتعملي اي


اقتنعت ريتال بحديثه جدا مسحت دموعها بقوه وهي بتقول=صح عندك حق احنا خدنا اي من كلامهم ..غير وجع القلب ..خلاص انا بقيت كويسه يا فريد 


فريد بابتسامه=ايوه كده خليكي قويا مش اي حد يكسرك انتي جميله اوووي وتستهالي تكوني سعيده ووعد مني لخلي الابتسامه دي علي وشك طول حياتي ..تحدث بدون وعي وهو ينظر إليها بعشق 


شعرت ريتال بالخجل الشديد وقفت من جلستها وهي تمسح دموعها وهزت رأسها =تمم ..وشكرا اووي بجد يا فريد انا مش عارفه اقولك اي 


فريد=اوعديني انك عمرك متشيل هم كلام الناس تاني 

ريتال بابتسامه=اوعدك 

ابتسم فريد بحب وكان قلبو بينبض بسرعه اووي ونفسو يحضنها لكن خاف أنها تبعد عنو بسب اي موقف عفوي منو 

نظر خلفه ليجد عمر ينظر إلي أحد نظر أمامها ليجدها فيروز المتعجب وهي تنظر له فريد بحده=اي يا عم عمر


فاق عمر من شروده في فيروز وتحدث بتلعثم=اي ...اي يا فريد في اي انا سمعت صوتك وانت بتزعق 


فريد بتنهيد=مفيش حاجه .نظر إلي ريتال بحب وهو يشجعها يدعمها=يلا ياريتال تقدري تخوشي شغلك دلوقتي وانتي وثقه في نفسك من غير محد يقدر يهز ثقتك في نفسك ابدا


ريتال بابتسامه جميله=ايوه شكرا اوووي اي فريد بجد شكرا


ابتسم فريد بحب =العفو يلا بقا خوشي شغلك بدال متنطردي


ابتسمت ريتال بخجل=هههه صح طيب انا داخله عاوز حاجه 


فريد بحب=سلامتك 

دخلت ريتال الي الداخل وكانت بصحبتها فيروز الذي لم تتكلم منذ أن رأيت عمر أمامها ..أغمضت عينها ..واتنفست 

ودخلت هي وريتال المحل 

بدالو هدمهوم وكانت ريتال ستبداء في العمل لكن جاء حسن أوقفها 


حسن ببعض الحده=ريتال عايزك جوه

نظرت فيروز لريتال بتعجب =اي ده هو عايزك لي انتي عمالتي حاجه 


ريتال بتعجب =ابدا واللهي انا لسه داخله 

فيروز =طب روحيلو يلا 


ذهبت ريتال إليه بخوف ودخلت الي مكتبه 

وو.......)"


يتُبع ....)"


 تكملة الرواية من هناااااااا

تعليقات

التنقل السريع