رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل التاسع والثلاثون والأربعون وألواحد والاربعون بقلم نرمين قدرى
رواية قلوب ارهقها نبضها الفصل التاسع والثلاثون والأربعون وألواحد والاربعون بقلم نرمين قدرى
ماجد /ماشي يا ام فارس الواد بيجاد بيكلمك ولا مقصر. معاكي قولي لي علشان أشد ودانه
مسك/ اه الحمد لله و فارس مشاء الله عليه بيكبر كل يوم حبه والحمد لله المربية واخده بالها منه كويس و بتحبة
ماجد/ ربنا يباركلك فيه يا مسك وتفرحي بيه ويقرب البعيد
مسك / ويباركلك في بناتك يا ماجد و يصلح الحال
ماجد./ خلاص خلصت يا مسك الحال مش حينفع يتصلح
خلاص انتهت
وفجاءة سمعت صوات عطر بتولد
مسك/ اده دي عطر استر يارب سلام دلوقتي يا ماجد حروح اشوف مالها لتكون حتولد ده معادها
ماجد./ماشي يا مسك بس ابقي طمتيني علي عطر
قفلت مسك الخط وجرت تشوف عطر بسرعة
مسك / بلهفة و قلق خير في ايه يا عطر مالك
عطر اللحقيني يا مسك حموت مش قادرة شكلي بولد ااااه فين محمد يا مسك مش قادرة اااه انا موت
مسك/ بعد شر عنك يا حببتي أن شاء الله تقومي بسلامة و ما حدش يربي عيالك غيرك و تفرحي بيهم أن شاء الله
عطر / اااه مش قادرة اتصلي بمحمد بموووووت ااااه يا مسك اللحقيني محمد فين محمد
جرت مسك علي تليفون مسرعة
مسك بخوف الو أيوة يا محمد انت فين
محمد / خير في ايه حصل يا مسك وآية صوت الصوات ده عطر مالها
مسك اللحقني يا محمد عطر بتولد وانا مش عارفه أو عمل ايه هي تعبانة قوي و انا لوحدي و خايفة
محمد/ مسك اتصلي بسرعة بالاسعاف وانا حاجلكم علي مستشفي مشواري بعيد علي ما اجي و نرجع علي المستشفي وقت كبير وهي تعبانة مش حاتستحمل
مسك/ تمام يا محمد. طايب اقفل انت و انا حبقي اطمنك عملت ايه
اتصلت مسك بالاسعاف و جهزت عطر و وصلوا المستشفى تحت صراخ عطر متواصل
مسكت عطر ايد مسك قبل ما تخش غرفة العمليات
عطر /مسك لو جرالي حاجة اللي في بطني امانه في رقبتك انتي اللي تربيهم و احكلهم عني يا مسك كتير و قوللهم أن انا حبتهم من قبل ما تشوفهم
مسك / بدموع بس بقي يا عطر هو انتي اول واحده تولد ولا ايه بطلي شغل دراما بتاعك ده سمي الله كده
جري محمد عليهم بسرعة و خوف
محمد / بلهفة و فزع ماسك ايد عطر كويس أن انا لا حقتك يا حببتي قبل ما تخشي. ربنا يقومك بسلامة يا حبيبتي انا قلبي معاكي
عطر / محمد خالي بالك من عيال ولو جرالي حاجة ادعيلي أو عا تنساني أو تتجوز حطلع عفريته انططك فاهم
مسك / عطر انتي في ايه ولا ايه بس
دخلت عطر أوضة العمليات و انتظارها مسك و محمد في الخارج و القلق مسيطر عليهم بشده
فجاءة مسك لمحت ماجد بيجري بخوف وقلق شديد واضح علية
مسك / ماجد ماجد وجرت عليه بسرعة
مسك / في ايه يا ماجد مالك ايه حصل و اية اللي جابك ووشك عامل كده ليه لونه مخطوف خالص
ماجد / هند هند يا مسك بتروح مني تعبانه قوي
مسك / بخضه في ايه مالها. حصل ايه يا ماجد
ماجد/ بتولد تحت بعد ما قفلت معاكي سمعتها بتصوت هي كمان تقوليش ظبطنها سوا
مسك /تمام ربنا يقومها بسلامة فين مشكلة عطر كمان بتولد يارب يقومهم بسلامة هي كمان
ماجد /بدموع هند بتموت مني نزفت كتير ومش قادرين يسيطروا علي نزيف يا مسك انا حموت لو جرلها حاجة ادعليها يا مسك ادعيلها و نبي انا اول مرة احس اني عاجز مش قادر اعمل حاجة مخي واقف خلاص
مسك /و انت ايه اللي خلاك تسبها دلوقتي لوحدها ليه
ماجد/ لا مامتها معاها وانا طالع اجبلها دم لأنها محتاجة نقل دم بسرعة
مسك و البيي اخبار ايه
ماجد /الحمد لله كويسة في حضانه دلوقتي
فضلت مسك علي حيرة بين الاطمئنان على هند و انتظار حروح عطر من غرفة العمليات
نزلت مسك بسرعة تطمن علي هند و كانت حاله ولدتها لا يرثي لها قربت مسك عليها
مسك /طنط ازيك ايه الاخبار عاملة طمنيني علي هند.
والدت هند / باستغراب مسك انتي ايه اللي جابك ومين اللي قالك أن هند بتولد يا حببتي
مسك/عطر فوق بتولد هي كمان و شوفت ماجد فوق وهو اللي قالي أن هند بتولد
ولدت هند / ربنا يقومهم بسلامة يارب يا بنتي
مسك /و هند عملة ايه دلوقتي طمنيني عليها
ولدت هند/ ادعلها يا مسك ادعلها بالله عليكي احسن حموت عليها بنتي بتروح مني يا مسك و مش عارفه اعملها حاجة
طبطبت مسك علي كتفها بحنان وقالت لها
مسك/ان شاء الله خير يا طنط ربنا حيقومها بسلامة
نزل ماجد ومعه اكياس الدم
ماجد / مسك عطر خرجت اطلعها بسرعة
مسك بجد و هي كويسة يا ماجد
ماجد اه الحمد لله اطلعي بس لتكون محتجالك وانا هنا جنب هند متقلقش
طلعت مسك لقت عطر خرجت وبدأت تفوق و محمد جانبها
دخلت مسك و علي و شها ابتسام
مسك /حمد الله على سلامتك يا قمر والف مبروووك العريس والعروسة
عطر/ انتي كنتي فين يا مسك لما طلعت ما كنتيش واقفة مع محمد رحتي فين
مسك اصل هند بتولد تحت هي كمان
عطر/ بتعب شديد بجد وهي عاملة ايه ولدت ولا لسة
مسك / الحمد لله كويسة اهتمي انتي بس بنفسك و التفت لمحمد ها مقلتش بقا حتسموا الاولاد ايه
محمد بص لعطر ومسك أيدها
محمد/ البنت عطر حتسميها اما بقي الباشا الصغير أنا اللي حا سمية احنا كنا متفقين علي كده
مسك/ أيوة بردو يعني اسمهم ايه ماقلتوش
عطر/ بصوت واطي متعب انا حاسمي البنت مسك
محمد/ وانا حا سمي الولد حمزة
التفت مسك لعطر و قالت لها بفرحه
مسك/ عطر انتي ها تسمي بنتك علي اسمي ياااه
عطر/ هو انا عندي اغلى من اسمك علشان اسمي بنتي عليه دي بنتك يا مسك كمان احنا أن شاء الله تكبرها سوا
مسك /ربنا يباركلك فيها يا حبيبتي و تفرحي بيها و يجعل حظها اجمل من حظنا
محمد/ حلو قوي. كده حمزة و مسك الله ربنا يبارك
ثم قال محمد مبتسما
عارفين انا شفت الأولاد البت حتة من مسك نفس العيون بلظبط ويارب تطلع نفس الروح بتاعتك يا مسك
مسك ربنا يخليلك و يجعل نصبها في الطيب
ثم التفت اللي عطر وقالت لها
مسك / عطر انا اطمنت عليكي حنزل اطمن علي هند شوية واطلع
عطر ماشي يا قلبي و ابقي طمتيني عليها يا مسك
مسك و هي خارجه حاضر يا عطر
نزلت مسك لقت ماجد قاعد حاطت ايده علي راسه ولم ينطق و ولدت هند دموعا سبقتها
مسك بخضه في ايه ايه حصل هند كويسة حد ينطق هند جرلها حاخة تتكلموا
ولدت هند / ادعلها يا مسك دكتور طلع وقال لو مقدرتش يسيطروا علي نزيف حيصتءصلوا الرحم ااااه يا بنتي
مسك/ ان شاء الله خير ان شاء اذكرو الله و ادعولها هي محتاجة دعواتك دلوقتي احنا مافيش في ايدينا غير دعاء وان شاء الله ربنا كريم أن شاء الله
قاعدت مسك جامب ماجد وقلبها من القلق يكادو يقف
وبعد مده كم الزمن خرج الطبيب وعلي وجه ابتسامة رضا
الدكتور / الحمد الله ربنا كرمكم و قدرنا تسيطر على نزيف حمد الله على سلامتها وسلامة العروسة الصغنونه
ماجد \ الخمد لله الحمد لله يارب يا ما انت كريم يارب
مسك/ حضنت ولدت هند الف حمدالله على سلامتها الحمد لله
مر اسبوع علي ولدتهم و الحمد أصبحو بصحة جيده
مسك \ احنا عاوزين نفرح بقا عاوزين نعمل سبوع كده
كفابا مروة كسروا فرحتها و ما عرفتش تعمل سبوع
ماجد / اتصدقي بالله يا مسك انا كنت لسه بفكر في كده ايه رايكم نعمل سبوع مجمع
مسك الله عليك يا ماجد هو ده الكلام و انا ليكم عليا اعمالكم حته سبوع ما حصلش ولا عمرة حا يحصل
رن تليفونها عينيها لمعت من فرحة
ماجد اااه شكله الواد بيجاد جه في وقته هاتي بقا اكلمة احسن واحشني
مسك يا دمك التقيل ما هو لو كان عاوزك كان اتصل بيك انت
محمد/ اجري ردي احسن يزهق و يقفل و متلاقيش حد يكلمك بعد كده
مسك \ اه شكلكم استلمتوني اخلص مكلمةاو ارجعلكم
جرت مسك علي الاوضة وفتحت الاتصال
بيجاد مسك غمضي عينك عاوز افرجك علي حاجة
مسك /في ايه يا بيجاد قول بقي
بيجاد/ لا مش حاقول غير ما تغمضي عينك الاول
مسك /ماشي يا عم بيجو لما نشوف اخرتها معاك
غمضت مسك عينها وسمعت صوت بيجاد فتحي يا قلب بيجو
فتحت مسك عينها وشهقت بفرحة فارس طلع اول سنه ليه
دمعت عيون مسك من الفرحة ابنها طلع اول سنة قد ايه كان نفسها تكون معاه وهو ليعمل كل اول خطوة في حياته
بيجاد /مسك اوعي تعيطي يا حببتي اوعي أن شاء الله كل حاخة حتتصلح
مسك/ مافيش حاجة حتتصلح يا بيجاد اوعي تجيب فارس و تيجي اوعي علشان مصلحته احنا بنحارب علشان مصلحة ابننا لازم يتربي بعيد عن هنا اوعدني يا بيجاد/ انا كفايا عليا قوي اطمن عليه من بعيد وطول ما هو كويس انا كويسة انا كمان
بيحاد/ مسك هو انا قلتلك أن بحبك و بعشقك
مسك / لا خالص بقا طايب هو انا قلتلك انك نبضي
بيجاد /بحبك قوي يا مسك ربنا يباركلي فيكي يا حبيبتي
مسك روح بقا علشان قاعدين بنحضر علشان حنعمل سبوع جماعي أن شاء الله
بيحاد /اوعي تنسي تعملي لفارس هو كمان متعملهوس سبوع
مسك/ الله بحد أنا حعمله احلي واجمل سبوع ده فارس باشا
بيحاد وصلي تليفون لماجد عاوز. اكلم معاه
مسك / حاضر. من عيوني يا حبيبي
خرجت مسك وهي تحمل مويلل و وشا احمر
مسك وهي بتمد ايدها ماجد خد بيجاد عاوزك
بيجاد بحب :
ميجو مبروك ما جالك يا حبيبي ربنا يباركلك فيها و حمد الله على سلامت مراتك هو اسم عروسة ايه
ماجد / سمتها نور علشان تبقي النور اللي ينور عتمتنا
بيحاد ربنا يباركلك فيها و تخويها المهم يا ميجو اعملو حساب فارس باشا معاكم في السبوع هو كمان.
ماجد يا سلام الأستاذ فارس هو عريس السبوع
قفل ماجد مع بيجاد وبدأو في تحضير السبوع
نزلت ندي و مسك اشتروا كل حاجات و مستلزمات السبوع
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
. الاربعون
قفل ماجد مع بيجاد وبدأو في تحضير السبوع
نزلت ندي و مسك اشتروا كل حاجات و مستلزمات السبوع
الحمص و المغات و الالعاب والتحف والشمع و كل ما يلزم السبوع من اداوت
وبعد اسبوع الكل متجمع في بيت عطر نظرا لظروفها أنها معاها تواؤم
لكي يحضروا لاجمل سبوع جماعي و الكل بيشتغل بحب و ضحك من القلب
الكل مشغول في لف الحمص و المكسرات
قالت مروة بمرح:
بصوا بقا انا بنوتي عاوزة كل حمص بتاعها علشكل روبانزل مليش دعوة
وضعت هند يدها حول وسطها وقالت بطفولية مريحة:
يا سلام ياختي منا كمان معايا بنت انا حعمل حاجتها علي شكل سندريلا
عطر بنفس طفوليه :
اجري منك ليها انا اللي اقش انا حعمل حاجة مختلفة خالص عنكم
نظرت ندي لمسك و عينيها دمعت علي حالها
كل ده و مسك قاعده. وسطهم وقلبها بيتقطع علي فراق ابنها ولكن علي وجهها ابتسامة رضا و لكن قلبها بيبكي من الداخل
دخل ماجد عليهم كا عادته بدوشته و خفة دم و يده ممتلئة بلأكياس وقال بمرح:
يا اهل الدار انا جيب و جعان حتاكلوني ولا الف وارجع تاني بالكياس اللي معايا اعملها عارفني مجنون
محمد بضحك
اهلا فيلسوف زمانك مش حاسس انك جاي بدري شوية ايه يا ماجد التأخير ده انا قايلك بنفسي متااخرش ورانا شغل كتير
ماجد. :
حنبدا غلط بقي والله اخد كياس اللي جايبها وامشي و مش حتشوفوا مني حاجة
رفع امجد عينيه وقال:
بتحلم طبعا هو دخلوا حمام زي خروج تعالي فرجني جبت ايه اصل انا عارف زوقك شبهك
فتح امجد كياس واتفاجئو جميعا من جمال الحاجة
أطلق امجد صافرة اعجاب وقال غير مصدقا
.بجد يا ماجد مشاء الله انت كلفت نفسك قوي أنت جايب كل علب الحمص فاضيات بجد ليه يا بنى تكلفة دي
ماجد يغرور مصتنع ؛
عيب عليك يا امجد احنا عندنا كام فارس بيجاد يلا خلي الفرح يخش بتنا بقي شبعنا حزن حد يشغل اغاني عاوز اهيص بقي
التفت مسك علي الاسم فارس وقامت تتفرج على الحاجات
مسك غير مصدقة:
/ ماجد انت قلت الحاجة دي لفارس صح
ماجد بحنان :
طبعا فارس حاجته مختلفة كلها فضيات اصلي ده فارس باشا ولا اية
أدمعت عيون مسك لا إرادي عنها وهي تنظر لكمية وفخامة الحاجة
ماجد./ مسك حاخد الحاجة وامشي لو عيطي انا سايب ساعة رهن لسة مافعتش حقها
امجد بضحك
هههههههههههه حتفضل طول عمرك عيل يا
اخويا الكبير مش حاتعقل بقا
ماجد /
واللي عقلوا اخدوا ايه و الله انا اللي مخوفني اني اكبر اني ابطل هزار انا لما صدقت لقيت نفسي و نسيت القرف اللي كنت عايشة ربنا اكرمني بحبيبت قلبي هند وبعتلها بوسه علي الهوا
دخلت مروة عليهم وشافت الحاجات
مروة /الله الله تحفة فضيات دي يا ماجد بجد زوقك جامد. جدا روعة قوي اول مرة تجيب حاجة زوقها عالي شكل البت هند صنعت معجزات معاك
ماجد. /
يووو شبه اخوكي يا مفعوصة بقيتوا شبه بعض انا حطير حروح أجيب امك من محطة القطر علشان تحضر السبوع معانا
مروة / و بابا برده لسه مش موافق صح أنه يجي يحضر
ماجد / مرضيش يجي معاها مع انها اتحايلت عليه قوي بس انتي عارفة ابوكي لما يصمم علي حاجة يلا السلامة. بقا
حمشي انا علشان متاخرش عليها اشتغوا كلكم خلينا نخلص
خرج ماجد متوجه علي محطة القطر
الكل جالس علي سفره شغال بجد ونشاط
قامت عطر دخلت المطبخ دخل وراها محمد يتسحب
شد محمد عطر اللي صدره فجاءة خضها من المفجاءة هو قمر. بيطلع بنهار انتي احلوتي كده ليه يا عطري و اخد شفايها في قبله طويله انفصلوا بيها عن عالم
فاقوا علي صوت سماح مسك ومروة
عطر / مش تكحوا ولا تعملوا منظر في حد يخش كده ينسحب
مسك/ نخش فين يا موكوسة ده مطبخ مش اوضة نوم يا شموله
مروة /بقا احنا طالع بوزنا برا وعمالين ننفخ في باللونات لما اتنفخنا وانتم هنا نزلين حب في بعض هنا ياختي
مسك / اتفضلوا اخرجوا ساعدونا تعبنا وكفايا نحنحة بقي منك ليها
محمد /يابوي عليكي يا مسك فصلان الواحد ميعرفش يقول كلمتين حلوين لمراته حببتيه ام عياله ولا ايه
مسك /يلا بقي تعالو مافيش وقت.حماتي علي وصول و احنا لسة ورانا شغل
خرجت مسك والتفت وقالت
مسك / امجد صحيح حجزت القاعة اللي حنعمل فيها السبوع ولا لسة
امجد/ اه يا مسك لسة قافل مع يوسف وأكد الحجز خلاص
مسك / تمام الله ينور عليكم حروح اكمل شغل
وأثناء الشغل اتصل عليها بيجاد
اخدت مسك تليفون ودخلت جوا
بيجاد/ الو أيوة يا قلب وعقل وكيان بيجاد وحشتيني يا حبيبتي وحشتيني قوي قوي وحشني حضنك و ريحته
مسك / بس بقا يا بيجو بتكسف والله
بيجاد/ طمنيني عليكي يا حبيبتي الواد ماجد جاب ايه لسبوع فارس باشا
مسك / واوو. بجد يا بيجو ماجد جاب لفارس شوية حاجات تهبل والأجمل أنها مختلفة عن الباقي بصراحة حاجة محترم.
بيجاد / طبعا لازم تكون مختلفه ده فارس الباشا فارس هو زي اي حد كده
مسك / هو فين مش سامعه صوته بتضرب مسك عينها لقيته بداء يحبي علي الارض
مسك بيجاد هو بداء يحبي الله مشاء الله تبارك الله
سمعت مسك صوت مروة وندي بينادوا عليها
مسك يلا بقي سلام البنات مش حييطبوا ينادو عليا رخمين قوي
بيجاد./ بغمزة من عينه سيبك منهم وخليكي معايا شوية ملحقتش اشبع منك انتي وحشاني قوي
مسك / ياريت يا حبيبي بس بجد روانا شغل كتير
بيجاد/ ماشي سماح المرادي بس اعملي حسابك يا قلبي من جوا يا قلب بيجاد من جوا المرة الجاية مش حاسيبك روحي بقا شوفي بتعملي ايه احسن تلاقيهم فوق راسك دلوقتي
طلعت مسك وعلي وشها ابتسامة حلوة
ندي الله الله كل واحده تخش قوضة تطلع هيمانه علي نفسها قوي كده اوعدنا يارب لما نخش نطلع كده
مسك / كوبا بقا يا ندي لما صدقت أن بيجاد في حضني
وبليل اتجمع الكل علي حب و موده والكل نسي الزعل والقسوة وكأن المواليد الجديدة بشرة خير وامل لكل العيله
وصلت اشجان مع ماجد اللي بيت عطر
دخلت اشجان وعلي و شها ابتسامة رضا
اشجان/ بسم الله مشاء الله ربنا يزيد و يبارك ايه الجمال ده يا ولاد بصراحه عاملين حاجات فوق الوصف جميلة قوي
قام محمد وقفت و بكل شجاعة وقال:
بااس ممكن لاحظة يا جماعة اولا انتم شرفتوني في بيتي المتواضع واحب تشكركم كلكم علي تعبكم علشان يطلع سبوع بشكل ده لان ده سبوع اولادنا كلنا و لازم نعلمهم انهم كلهم ايد واحدة مايفرقوش بعض ولا فلوس و الزوجة تفرقهم عن بعض
و حابب اقول حاجة لاجمل حاجة حصلتلي ححببت قلبي وعمري ونور وعطري في دنيا طريقي احب اقولها
بحبببك يا عطر قلبي وعمري كله
ابتسمت عطر خجلا من كلام.
مروة قربت من امها وبصوت منخفض وقالت:
ماما بابا بردو مغيرش رأية ويجي يفرح بينا ويشوف اولادنا
اشجان يعني انتي تايه عن ابوكي ودماغة
أضاف امجد.لكلامهم:
بس خالي بالكم ابوكم مش في حالته الطبيعية وبكره تقولوا امجد قال
أكد ماجد علي الكلام وقال؛
طبيعي ده ملحوظ جدا و انا حفضل ورا الموضوع ده مش حسكت بجد بابا مش طبيعي خالص
اشجان حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب
التفت لها مروة/
ماما انتي عارفه ايه اللي في بابا وساكته صح
اشجان /
طبعا من ساعة ما بداء يتغير بس مقدرش اتكلم
ماجد/
في ايه فاهمينا طايب علشان لو في علاج نلحق
اشجان من الاخر ابوكم ماعملو عمل
مروة
/ ايه يا ماما كلام ده طبعا لا مافيش حاجه كده طبعا
اشجان بس يا مروة انتي متعرفيش حاجة
امجد/
وتفتكري مين يكون اللي عملها
اشجان /
سؤالك غريب يا ماجد معروفه طبعا
ماجد /
اكيد الشيطان اللي كنت متجوزها مافيش غيرها
قامت اشجان بحصره ودخلت تكلم محمود في محاولة لاقناعة
اشجان / الو يا محمود ايه مش مشتاقتش لاحفادك قلبك لسه محنش تشوفهم
محمود/ اشجان متدخليش نفسك احسلك
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم
الفصل الواحد و الاربعون
قامت اشجان بحصره و حزن شديد ودخلت. أوضه لوحده و كلمت محمود
اشجان / الو يا محمود عامل ايه
محمود/ الحمد لله و صلتي امتي ولاقيتي ماجد مستنيك
اشجان/ لسة واصلة بقالي نص ساعة ولقيت ماجد مستني بقولك ايه يا ابو ماجد انت
ايه مش مشتاق لاحفادك قلبك لسه محنش تشوفهم
محمود/ اشجان متدخليش نفسك احسلك وقفلي خالص علي كلام علشان متطلعيش خلقي عليكي
اشجان / خلاص يا محمود اللي يريحك بس انا حبيت ابلغك أن عيالك حيعملوا سبوع جماعي بكده حجزو في في فندق فلسطين في المنتزه لو حابب تعالي شارك عيالك فرحتهم وكون كبرهم و بركاتهم
ولم عيالك زي ما كنت دائما بتلمهم حواليك
محمود / اقفلي يا اشجان انا عاوز انام هما اللي خرجوا عن طوعي ملهومش حاجة عندي
اشجان / بس دول عيالك من لحمك ودمك
محمود بصوت عالي
اشجااااان قفلي بقا علي موضوع وسبيني أتخمد بقاااااا
و قفل التلبقون في وشها
خرجت اشجان وعلي وشها خيبة أمل كان عندها امل أن قبله يحن ولكنها نجحت فعلا وقلبه بداء بتحرك
قام محمود اتوضي وصلي و ماسك المصحف وقاعد يقرأ في كتير و ما ما يقرأ جزء من سورة البقرة مفعول العمل و السحر يقل عمله
قام محمود وبدل ملابسه واستعد للسفر الاسكندريه
قامت مسك وجلست بجوار اشجان ترحب بيها لاحظت دموعها علي خدها
حاولت مسك تتجاهل أنها رأت دموعها حتي لا تحرجها وقالت لها بحب:
ماما ممكن تخشي المطبخ معايا اصل بصراحة مش عارفة اعمل المغات خالص
ابتسمت اشجان و قالت لها :
من عنيا يا بنتي ربنا يردلك الغايب و يفرح قلبك و يعوضك علي كل لحظة حزن عشتيها و يديكي علي قد صبرك يارب يا مسك يارب
مسك؛
الله دي احلي دعوة سمعتها والله
اشجان :
هو بيجاد مش ناوي ينزل بقا ولا ايه
مسك بقهر:
ما عدتش ينفع خلاص يا ماما كده احسن لفارس علشان مستقبله لو رجع حيبقي بعاري العمر كله وعلي ايه هناك حيتعلم احسن و ياخد شهاده من بلاد برا و حيبقي تمام أن شاء الله
اشجان /
ويبعد عن حضنك يا حبيبتي وانتي تنحرمي منه ليه حسبي الله ونعم الوكيل فيكي اللي كان السبب
طايب بقولك ايه يا مسك ما تسفريلهم انتي
مسك بضحك :
ما هي هي هو المفروض ميعرف أن انا أنه خالص افرضي صادف لما يكبر و بيقلب علي نت طلع قدامة فيديو بتاعي مش وارد يحصل كده
اشجان يقهر:
وارد يا بنتي كل حاجة وارده بس انا سمعت أن صاحب يوسف شاله
مسك. /
اولا متشلش من كل مواقع و مش حنقدر نجازف بحاجة زي كده يبقى بعيد احسن لما يتكسر و هو في حضني
اشجان / ربنا يصبرك يا ضنايا و يديكي علي قد نيتك الطيبة يا مسك
مسك / يارب يلا بقي علي مطبخ معايا خلينا نخلص اللي ورانا
دخلت مسك مع اشجان و بدأو في عمل المغات
اشجان / مسك هو فين السمسم مش شيفاه
مسك / عندك اهو علي رخامة هناك يا ماما
اشجان / اه خلاص لقيته اهو
دخلت مروة / الله علي ريحة يجنن تسلم ايده يا شوشو
اشجان / يابت يا اونطجية
مروة / لا بجد ريحته تجنن قوي أنا عاوزة كويايه حالا
اشجان / انا بعماكم كلكم
مروة كتري مكسرات في كوبايتي انا بنتك برضوا
مسك / يا سلام يا ختي هي بالوسطا لاء بقا أنا حاخد اكبر كوبية و مكسرات اكتر منك
مروة بتلقاءة وبدون ما تشعر/ يا سلام يا ختي لا بقا انا برضع وانتي لاء اكبر كوباية من .....
حاست بنفسها أنها عكت دنيا التفت مسك الحوض تداري دموعها
بصت اشجان لمروة بصة لوم وعتاب
مروة / مسك حقك عليا انا اسفة بالله عليكي ما تزعلي انا اسفه واللهي انا اسفة حقك عليا
مسك / في ايه يا مروة محصلش حاجة و مين قالك أن مش برضع انا رضعت لوجي حبيبت قلبي هي كمان ينتي يعني انا بردو ليا اكبر كوباية مغات ولا ايه يا ام ماجد
اشجان بدموع
ولا ايه يا حببتي اول كوباية و احلي كوبيه ليكي و بلعند فيهم كلهم دخلت عطر وندي وهند
هند/
اده بقا اده تعالوا شوفوا الكوسه اللي هنا ماما اشجان انا كمان مرات ابنك مش مسك بس جرت ندي جنبهم وانا وانا كمان بقا اشمعنا هي
ضحكت اشجان وحضنتهم كلهم كلكم بتاني
عطر / وانا كمان و لا ايه
اشجان / وانتي كمان يا حببتي قبليهم ولا ايه
دخل محمد / في ايه يا بنات الشغل ورانا كتير يلا بقا شدو حيلكم خلونا نخلص لسة في حمص كتير عاوز يتلف
رن جرس الباب و سمعوا صوت يوسف برا
يوسف انا بقا جايبلكم اكلت سمك هتاكلوا صوابعكم وراها
خرج محمد رحب بيوسف
محمد / ليه بس كلفت نفسك كده يا يوسف هو مافيش اكل عندنا ولا اية
يوسف / ازاي بقا انتم بيت كرم بس انا عارفة انكم مشغولين في عمايل حاجات ال سبوع و ما حدش فاضي من البنات يعمل اكل و ما فيهاش حاجة احنا كلنا أهل ولا انتم بتعتبروني غريب عنكم
ماجد / بصوا بقا افضلوا اتكلموا كتير كده لحد السمك ما يبرد انا حموت من الجوع اصلا طول اليوم بلف علي رجلي و حاقعد اكل مليش دعوه بقا
اتجمعوا علي سفره في جو أسري جميل ولسة هيبداو الاكل الباب خبط
ماجد مين ده اللي حماته بتحبه وجاي اخر الليل ده
قام محمد فتح واتفاجئ
محمد / اهلا وسهلا حضرت العمده شرفت و انست اتفضل
دخل محمود. و عينة علي كل القاعدين
قاموا أولاده جره عليه ماجد وامجد و مروة
دخل محمود وعينة علي يوسف و مسك
لمحته مسك ولسة حتقوم من علي الاكل عطر وندي ماسكوا ايديها علشان ما تقومش
دخل محمود السلام عليكم لا سلام علي طعام
قام يوسف ورحب بيه
بوسف / اهلا يا عمي اتفضل
محمود / مبارك ما جالك يتربي في عزك يا بني
يوسف تسلم يا حاج
ماجد يلا بقا انا جعت يا ناس جعااااان مش قادر
محمد / اتفضل يا حاج لقمة علي ما قوسم
قاعد محمود ياكل و مش قادر يرفع عينه في مسك
مسك مش قادرة تاكل ولا تقعد معاه علي سفره واحده
بيرفع محمود عينة جات على هند
محمود/ متعرفناش أنتي مرات ماجد صح
قامت هند من مكانها وراحت باست ايده وقالته شرف ليا أن اتعرفت عليك يا حاج ماجد حكالي عند كتير
محمود حاس اد ايه أنه كان مغيب وظلم عياله كتير عينيه دمعت وداري دموعة
يوسف ؛
يلا يا جماعة خلصوا اكل ورانا شغل كتير بداء الكل يأكل ومسك دمعتها محجره ومش قادره تبلع الاكل خالص
قامت مسك من مكانها
مسك / سفره دايما يا جماعة انا حعمل الشاي لحد ما تخلصوا اكل
اشجان/ بس انتي ما اكلتش حاجة يا مسك
مسك / الحمد لله شبعت انا كمان طول النهار بلقت مليش نفس
نظرت اشجان لمحمود نظرة لوم وعتاب
جرت مسك علي مطبخ و مش قادة تمسك دموعها اكتر من كده انهارت دموعها
دخلت عطر و كانت اكتر حد حاسس بيها
اترمت مسك في حضن عطر
مسك / بقهر ااااه مش قادرة واللهي ما قادرة اتحمل اكتر من كده بجد كتير عليا كل اللي بيحصل ده الكل عمال يضغط عليا مش قادرة يا اختي قلبي بيت*قطع من جوا قلبي نا*ر في قلبي نا*ر قايده و ما حدش حاسس بيا اااه الصبر يارب الصبر. مجرد ما شوفته كأنه شريط بيتعاد قدامي حاسيت نفس الاحساس اللي حاسيتة لما رماني في نص الليل برا و انا بوطي علي رجله ابوسها يسبلي ابني اربية و الحربايه واقفه وراه عماله تشعل*لها بجد بقرف لما بشوفهم بجد بقرف يا عطر غصب عني محدش حاسس بالي جوايا
دخلت هند عليهم وهي عارفه حالة مسك
هند شدتها من حضن عطر وقلت لها بكل قسوة :
مافيش وقت لا نهيارك يا مسك ما عندكيش وقت تنهاري فيه ارفعي راسك و اطلعي واثبيتيلوا انك اقوي من الاول و الضربة ما كسرتكيش بالعكس دي قويتك وصنعت منك مسك تانية فاهمة
مسك / مش قادره يا هند انا استحملت فوق طاقتي ده لو جبل كان زمانه أتهد
رن تليفون مسك في خارج
مروه بصوت عالي
مسك مسك تليفونك شكله بيجاد
انتبه محمود علي الاسم و بص لا شجان
اومأت اشجان برأسها بمعني اه و فاهمت أنه عاوز يسألها أن بيجاد عرف انها عايشة
خرجت مسك اخدت التليفون من مروة ودخلت اوضتها من غير ما تبص لحد و قفلت عليها الباب من جوا
فتحت مسك الخط
مسك / بدموع بيجاد محتجاك قوي جنبي انا حاسة زي ما اكون يتيمة من غيرك اااه مش قادرة استحمل اقسم بالله ما عدت قادره
لببحاد بلهفة و خضه/ في ايه يا مسك ايه اللي حصل مالك يا قلبي فيكي ايه يا حببتي قوليلي بقا
مسك / في أن انا معدتش قادرة استحمل خلاص مش قادر. يا بيجاد مش قادرة افهم بقا
بيحاد / طايب يا حببتي ممكن تهدي شويا و فاهميني ايه اللي حصل
مسك / بباك عندنا هنا يا بيجاد و متزعلش مني انا مش قادرة اقعد معاه في مكان واحد غصب عني يا بيجاد هو ما عملش فيا شوية صحيح فاطمة اس البلاوي بس التنفيذ كان بايده هوا
بيحاد / عندك حق يا مسك بس يمكن راجع ندمان علي حصل
مسك / ايه ندمان علي ايه اوعي تقولها ندمان علي ايه ولا ايه و لا ايه علي شرفي اللي اتمسح بيه التراب و لا ابني اللي حيشيل عاري ولا اسمحة علي بعد ابني عني في اهم مرحلة في حياته وأن انا اتحرمت من أن ارضعة أو اشم ريحة اسامحة علي معاملتة و اهانته ليا طول فترة قاعدتي معاكم طايب قولي انت يا بيجاد اسامحوا علي تفرقته بنا و ضياع الحب اسامحة علي رميته ليا في نص الليل بقميص النوم و سافري من بلد لبلد و معايش حق التاكسي حتي
قولي بالله عليك كل ده يخلص بكلمة ندمان و لا اسف
انطق يا بيجاد لأكون ظلمته
بيجاد / ممكن تهدي يا حببتي عندك حق في كل كلمة انتي قلتها بس اهدي و غلاوة فارس اهدي
خبط الباب ودخلت عطر و مروة وهند وندي
ندي / مسك لوجي جعانه وانا مش فاضية اتفضلي بنتك بقا رضعيها
ماسكت مسك لوجين وبدأت ترضعها مروة اخدت تليفون وطلعت تكلم بيجاد برا
مروة / ايوا يا بيجاد عامل ايه يا حبيبي
بيجاد/ ايه يا مفعوصة ازايك و لا كبرتي و بقيتي ام خلاص و ما بقتيش مفعوصة
مروة / ها فضل طول عمري مفعوصة ولا انت ايه رايك
بيجاد / مروة هو بابا عرف طريق بيت عطر ازاي
مروة / من الواضح كده أن ماجد كان عارف إن بابا جاي يبقي ماجد هو اللي اكيد قاله بس ما تقلقش علي مسك بابا جاي متغير وبدأ يفوق لنفسة ويرجع بابا بتاع زمان
بيجاد/ رجع بس بعد ايه يا مروة رجع بعد ايه ما خربت خالص بعد ما عدتش في مجال للرجوع خلاص الله غالب يا اختي ربنا وحده بس هو اللي يعلم الغربا هنا قاسية عليا ايه كل ثانية بتعدي في بعدي عن مسك كأنها سنة رجع بعد ايه يا مروة انتي مش متخيلة انا محتاس بفارس اد ايه صراخه بليل وهو محتاج صدر امه ومحتاج حننها
بالله عليكي قوليلي انا حقدر ابص في وشه ازاي انا اتحكم عليا انا و ابني نفضلوا في منفا العمر كله
مروة/ ليه بتقول كده يا قلب اختك ربنا قادر علي تغير الحال قول يارب يا اخويا
رجعوا كلهم للشغل من تاني و الكل بيشتغل بحب و سعاده و لكن مسك متحفظة جدا ما رفعتش عينيها في محمود خالص. انتهوا اخيرا من عمايل الحاجة
جاء معاد الحفله المجمعة وطلعت اجمل ما يمكن عطر لبست اولادها زي بعض و مروة بنوتتها فستان وردي و ندي وهند والكل كان سعيد وفرحان
انتهي اليوم بسلام
استني محمود اليوم يخلص و راح علي بيت مسك
خبط الباب فتحت عطر
عطر حاج محمود اهلا اتفضل بس حد حصله حاجة
محمود/ لاء يا بنتي بس انا كنت عاوز مسك في كلمتين
خرجت مسك من اوضتها
مسك / خير يا حاج جاي تريح ضميرك بكلمتين ولا ايه من قبل ما تتكلم يا حاج اي كلمة حا تقولها مرفوضة مش حاسمعها انا لا يمكن اسامحك
عطر اسمعي عاوز يقولك ايه يا مسك بس
مسك / عطر لو سامحتي من فضلك ياريت تخشي تشوفي عيالك و سبيني مع العمده لوحدينا
ولا انت مايشرفكش تقعد مع بنت كلاف البهايم لوحدكم
محمود / مسك خلاص بقا و اسمعي كل اللي عاوز اقولهولك انا جاي طالب منك السماح مش اكتر من كده سامحيني علشان بيجاد يسامحني ابني كمان مش عاوز يسامحني علي اللي حصل
مسك السماح مقرون بالمقدره يا حاج وانا ما عنديش القدرة دي اسفة عمري ما حسمحك في حياتي عمري وابنك حر معاك يسمحك و لا ما يسمحكش دي حاجة ترجعله هوا لكن انا لا يا محمود بيه
مسك بنت كلاف البهايم بتقولك لا يا محمود بيه مش مسمحاك طول عمري ولا عمري حاسمحك في حياتي بحق بعدي عن ابني و القهر اللي مالي قلبي مش مسمحاك
وحقي عاوزاه منك يوم الموقف العظيم هاخده منك يوم متعرفش ترجعهولي يا حج يوم ربنا يسالك عن اللي عملته فيها ومتلاقيش رد
محمود / شكله ما منوش فايده كلام خلاص يا بنتي انا ماشي و مسافر خلاص
مسك / بسلامة يا حاج
قفلت مسك وراه الباب و انهارت في بكاء شديد
خرج محمود و هو يجر ازيال الخيبة. و الندم و ركب علشان يسافر ولكن يشاء القدر و تتقلب السياره بكل الركاب
انتظروني في حلقة قادمة من قلوب ارهقها نبضها ملكة القلم نرمين قدري
تكملة الرواية من هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا